(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 9 اسفند 1390- شماره 20155

تعريف نامناسب از اقتصاد درمان، افزايش پرداخت از جيب مردم
خودروهاي قاتل آلودگي هوا و سلامت مردم
فروشندگان، دستگاه هاي پرداخت را در دسترس خريداران بگذارند
جاذبه هاي تهران عامل اصلي ترافيك پايتخت است
شگردهاي سارقان براي جيب بري



تعريف نامناسب از اقتصاد درمان، افزايش پرداخت از جيب مردم

قائم مقام سازمان نظام پزشكي كشور با تاكيد بر لزوم لحاظ واقعيت هاي اقتصادي حوزه سلامت در تعيين تعرفه هاي تشخيصي- درماني سال 91 گفت: تعريف نامناسب از اقتصاد درمان، پرداخت از جيب مردم را افزايش مي دهد.
دكتر عليرضا زالي، معاون نظارت و برنامه ريزي سازمان نظام پزشكي با اشاره به مشكلات ناشي از تعرفه هاي غيرواقعي تشخيصي- درماني سال 90 گفت: تعرفه هاي درمان با تاخير قابل توجه اعلام شد. اين درحالي است كه تغييرات مولفه هاي اقتصادي از ابتداي سال برسازوكار اقتصادي مراكز دولتي و غيردولتي تاثير مي گذارد.
از طرف ديگر 60درصد از هزينه هاي بيمارستان ها مرتبط با هزينه هاي پرسنلي است و تغييرات در هزينه هاي پرسنلي نيز از ابتداي سال اعمال مي شود. به اين ترتيب تاخير 5 ماهه در اعلام تعرفه ها آسيب جدي بر اقتصاد درمان وارد مي كند.
دكتر زالي با انتقاد از نگاه غيرمنطقي به تعرفه هاي تشخيصي- درماني در بخش دولتي و غيردولتي گفت: درسال گذشته توافقات خوبي ميان سازمان پزشكي و وزارت بهداشت براي تعيين تعرفه هاي درمان 90 صورت گرفت و حاصل اين اقدامات كارشناسي در قالب نامه اي از سوي معاون درمان وزارت بهداشت به شوراي عالي بيمه اعلام شد. اما متاسفانه درصحن شوراي عالي بيمه نظرات كارشناسي وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي لحاظ نشد و در نهايت رشد 9 درصدي براي تعرفه هاي درمان بخش دولتي و رشد 7 درصدي براي تعرفه هاي بخش خصوصي اعلام شد كه با نظرات كارشناسي ما كاملا مغاير بود. سازمان نظام پزشكي در اعتراض به اين نگاه غيرمنطقي از امضاي تعرفه هاي تشخيصي- درماني سال 90 استنكاف كرد.
لازم است تجربه تلخ تعيين تعرفه هاي سال 90 درسال 91 تكرار نشود و نگاه منطقي در تعيين تعرفه هاي تشخيصي- درماني بخش دولتي و خصوصي وجود داشته باشد.
لازم است در تعيين تعرفه هاي تشخيصي- درماني سال 91 چند مبحث مورد توجه قرار گيرد؛ ابتدا بحث تورم مطرح است. ابتداي سال 90 عدد تورم 6/13 درصد اعلام شد كه پيش بيني ها براي سال جاري تورم حدود 22 تا 23درصدي دربخش عمومي كشور است. از طرف ديگر كارشناسان وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشكي و سازمان هاي بيمه گر عدد تورم در بخش سلامت را 2/1 تا 8/1برابر تورم بخش عمومي كشور عنوان مي كنند. بحث هدفمندي يارانه ها و تاثير آن در هزينه هاي سلامت نيز مطرح است. مجموعه اين عوامل بايد در تعيين تعرفه هاي تشخيصي- درماني سال 91 مورد توجه قرار گيرند.
آثار اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در بخش هاي دولتي و غيردولتي سلامت محسوس است
با وجود آن كه جامعه پزشكي همراهي خوبي در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها داشتند اما تاكنون هيچ ساز و كاري براي حمايت از جامعه پزشكي به ويژه دربخش خصوصي و غيردولتي فراهم نشده است و آثار اجراي اين قانون در بخش خصوصي چشمگير بوده است. در مقايسه هزينه هاي بستري و تخت روز بيمارستان هاي خصوصي كشور در 10ماهه ابتداي سال جاري نسبت به مدت مشابه سال 89 شاهديم كه هزينه هاي گاز 360درصد، آب 90درصد و برق 160درصد رشد داشته است. مسائل تغذيه بيماران در بيمارستان ها نيز بين 20 تا 30درصد رشد داشته است. بخش شاخص كالاها و خدمان مصرفي نيز در آبان ماه سال 90 نسبت به مدت مشابه سال گذشته به عدد 204 رسيده است و از رشد حدود 23 درصدي برخوردار بوده است. در مجموع آثار اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و تاثيرات آن در بخش هاي دولتي و غيردولتي محسوس است.
آثار زيانبار رشد نرخ ارز در تامين تجهيزات پزشكي
زالي با اشاره به نوسانات ارز و تاثير آن در امكانات و تجهيزات حوزه پزشكي، گفت: بخش زيادي از امكانات و تجهيزات در بخش ارائه خدمات حوزه سلامت به ارز وابستگي دارد. رشد نرخ ارز آثار زيانباري را در تجهيزات پزشكي كشور داشته است. به عنوان مثال كيت هاي آزمايشگاهي حدود 43 درصد رشد قيمت داشته اند. اين در حالي است كه رشد تعرفه هاي آزمايشگاهي كشور در سال 90صفر درصد بود. اين موضوع منجر به آن شده كه طبق گزارش هاي رسيده 100آزمايشگاه تشخيص طبي در كشور يا تعطيل شوند و يا در شرف تعطيلي باشند. بنابراين لازم است نگاه منطقي به تبيين تعرفه هاي تشخيصي- درماني صورت گيرد و ساز و كارهاي مناسبي براي بخش دولتي و غيردولتي در نظر گرفته شود.
ميزان رشد هتلينگ بيشتر از ساير اجزا باشد
براي تعرفه هاي تشخيصي- درماني بخش خصوصي در سال آينده دو مولفه اساسي بايد مورد توجه قرار بگيرد، ابتدا مولفه تورم 22درصدي بايد در تعرفه ها لحاظ شود. همچنين حدود 10 تا 15درصد نيز آثار غيرمستقيم هدفمندي يارانه ها در حوزه سلامت است. در بخش غيردولتي ميزان تعرفه ها بايد متناسب با اين دو مولفه رشد كند. البته اين رشد در برخي اجزا مهم تر است. از نظر ما مهم ترين جزء كه بايد رشد يابد هتلينگ است؛ چرا كه هتلينگ در بخش خصوصي و دولتي گلوگاه اقتصادي بيمارستان هاست. پيشنهاد ما آن است كه هتلينگ رشد بالاتري را تجربه كند.
افزايش نرخ ويزيت در برخي از گروه هاي آسيب پذير جامعه پزشكي به ويژه پزشكان عمومي، اطفال، داخلي و ماماها بايد مناسب تر باشد. K جراحي نيز در سه سال گذشته رشدي نداشته و پيشنهاد ما آن است كه K جراحي درصد مشخصي رشد داشته باشد.
كتاب جديد CPT مبناي ارزش گذاري نسبي خدمات پزشكي كشور باشد.
لازم است مبناي ارزش گذاري نسبي خدمات در پزشكي كشور، كتاب CPT (كاليفرنيا) باشد. آخرين ويرايش اين كتاب در كشور قديمي است و بسياري از تغييرات در عرصه تعرفه گذاري در ويرايش قديمي اين كتاب لحاظ نشده است. پيشنهاد ما آن است كتاب جديد CPT در سال 91 در بخش دولتي و غيردولتي مورد استفاده قرار گيرد. اگر امكان اجراي آن در بخش دولتي وجود ندارد به صورت آزمايشي مبناي تعرفه گذاري بخش خصوصي باشد.
برخي از گروه هاي پزشكي از جمله گروه هاي مامايي، آزمايشگاهي، فيزيوتراپي، پيراپزشكي و ليسانسيه هاي پروانه دار در سال 90 رشد تعرفه اي نداشتند و اين امر موجب آسيب به اين گروه از جامعه پزشكي شد. حق فني داروخانه ها نيز امسال در تعرفه گذاري مسكوت ماند.
اگر در تعيين تعرفه-هاي درمان 91به واقعيت هاي اقتصادي حوزه سلامت توجه شود، سازمان نظام پزشكي مي تواند از طرف صنف پزشكي كشور، تفاهم نامه هاي مشترك را امضا كند. اما در صورت بي توجهي به اصول مطرح شده، ممكن است حادثه تلخ سال گذشته تكرار شود چرا كه بي توجهي به واقعيت هاي منطقي اقتصاد درمان آثار زيانباري هم براي مردم و هم براي ارائه دهندگان خدمات به دنبال خواهد داشت.
تعريف نامناسب از اقتصاد درمان، پرداخت از جيب مردم را افزايش مي دهد
سازمان نظام پزشكي از حداكثر ظرفيت كارشناسي خود در تعيين تعرفه هاي تشخيصي درماني استفاده مي كند و تقريبا از دو سال و نيم گذشته جلسات مستمر كارشناسي با وزارت بهداشت تشكيل شده و همچنان ادامه دارد. اين جلسات امسال شكل سه جانبه اي به خود گرفته و مسئولان مربوطه در وزارت رفاه و سازمان هاي بيمه گر نيز در اين جلسات حضور دارند. سازمان نظام پزشكي نيز پاي ثابت جلسات كارشناسي تعرفه هاي درمان است. بنابراين لازم است قبل از تشكيل شوراي عالي بيمه سلامت مستندات تعيين تعرفه هاي درمان با نگاه همگرايي كارشناسي فراهم شود.
جامعه پزشكي كشور همواره در مباحث مختلف كشور همراهي لازم را داشته است. جامعه پزشكي همواره در به ثمر رساندن طرح هاي كلان كشور، خود را ثابت كرده است. از طرف ديگر تعريف نامناسب در حوزه اقتصاد درمان سبب مي شود كه پرداخت از جيب مردم افزايش يابد. بنابراين بايد در تعيين تعرفه هاي درمان نگاه منطقي و كارشناسانه لحاظ شود.

 



خودروهاي قاتل آلودگي هوا و سلامت مردم

آلودگي هاي ناشي از خودرو بيشترين نقش را در آلودگي هواي شهر و به تبع آن بيشترين تأثير بر سلامت مردم را دارد. دي اكسيدكربن، اكسيدهاي گوگرد و نيتروژن به همراه دهها مواد سمي ديگر تركيباتي سمي هستند كه در اثر سوخت خودرو درسطح شهر پخش مي شوند.
نوع و مقدار توليد اين مواد سرطان زا كه تاكنون 17 نوع آن مشخص شده است بستگي به نوع سوخت، حرارت، ميزان اكسيژن و عوامل ديگر متفاوت است.
ثابت شده است قسمت اعظم مواد سرطان زا بر اثر احتراق بنزين و گازوئيل در موتورها توليد مي شود. به طور كلي با محاسباتي كه انجام شده و با فرض اينكه اتومبيل ها در شرايط استاندار فني كار نكنند، در عوض يك سال درشهري كوچك حدود 000 /40 كيلو ماده شيميايي سرطان زا بر اثر احتراق بنزين و گازوئيل توليد و در هوا پخش مي شود كه اين مقدار براي ايجاد سرطان در 2 ميليارد موش كافي است.
بنابراين به خاطر سلامت انسانها و نسل هاي آينده بايد توجه بيشتري به عوامل سرطان زا داشت. پيشرفت هاي ظاهري صنعتي و ساختماني را با سلامت و رفاه بيولوژيكي انسانها اشتباه نكنيم و سلامت انسان در هر برنامه ريزي بايد سرلوحه كارها باشد.
ازن به طور مستقيم در اثر سوخت خودرو وارد هوا نمي شود، اما وقتي گازهاي هيدروكربنه در حضور نور خورشيد با دي اكسيدنيتروژن تركيب مي شوند، ازن ساخته مي شود.
اين تركيب ممكن است در سيستم تنفسي و مسيرهاي هوايي تغييرات خطرناكي ايجاد كند و سبب سرفه، درد و خس خس سينه و كاهش توانايي ريه شود. حتي افراد سالم هم به اين ماده حساسند.
دي اكسيد گوگرد در اثر احتراق سوخت هاي حاوي گوگرد ايجاد مي شود. استنشاق دي اكسيد گوگرد راههاي هوايي را ملتهب مي كند و دركودكان و افراد مبتلا به آسم ايجاد مشكل مي كند.
اكسيدهاي نيتروژن هم در اثر آلودگي خودروها ايجاد مي شوند. اين تركيبات در توليد ازن نقش دارند. اثرات مضر تركيبات نيتروژني بر سيستم تنفسي، مشابه اثرات ازن و دي اكسيد گوگرد است.
مسموميت با سرب كه از مهمترين آلاينده هاي ماشين است مي تواند توانايي ذهني را كاهش دهد و به سيستم عصبي و ساير اندام ها آسيب برساند. حتي بلع يا استنشاق مقادير كم سرب ممكن است خطرناك باشد ، چون اين تركيب با مقادير كم هم در بدن تجمع پيدا مي كند.
تركيبات سرب در گازوييل كمتر از بنزين است، به همين خاطر استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي در كاهش ميزان سرب هوا موثر است.
بررسي ها نشان داده است حدود 30 درصد دي اكسيد كربن درنتيجه حمل و نقل جاده اي ايجاد مي شود. دي اكسيدكربن از تركيباتي است كه درگرم شدن زمين نقش دارد.
بررسي ها در مركز تحقيقاتي نيسان در ژاپن نشان مي دهد يك خودرو غيراستاندارد درهرسال دو برابر وزنش دي اكسيدكربن توليد مي كند.
برخي مواد آلاينده ناشي از سوخت خودرو مانند بنزن و فرمالدئيد سمي اند و اثر سرطان زايي شان شناخته شده است.
اين تركيبات حتي در مقادير كم خطرناك هستند و ممكن است موجب تغييرات ژنتيكي، نقايص مادرزادي و ساير بيماري هاي خطرناك شوند.
مشكل از كجاست؟
جالب اينكه 2 قطعه زيست محيطي در خودروها وجود دارد كه بسيار اهميت دارد. اين 2قطعه عبارتند از: كنيستر (براي جذب بخارات بنزين) و كاتاليز كانور تور (كه گازها و ذرات خروجي از اگزوز را كنترل مي كند). متأسفانه اكثر آلودگي خودروها به دليل نبود و يا تعويض ديرهنگام اين دو قطعه است.
اگر اين قطعه بعد از 2 سال عوض نشود، استاندارد خودرويي كه درسطح شهر درحال تردد است از يورو 2هم پايين تر مي آيد. همچنان كه قطعه كاتاليز اگر بعد از 80 هزار كيلومتر تعويض نشود، مشكل ساز مي شود.
برخي بيماري ها مانند آسم، بيماري قلبي و ريوي در مواقع آلودگي هوا تشديد مي شوند. معمولا ميزان آسيب ها بستگي به ميزان قرارگرفتن در معرض مواد شيميايي زيانبار دارد، يعني مدت تماس با آلاينده ها و غلظت مواد شيميايي خودروها آثار دراز مدت آلودگي هوا مي تواند بيماري مزمن تنفسي، سرطان ريه، بيماري قلبي، و حتي آسيب به مغز، اعصاب، كبد و كليه ها را شامل شود.
هركدام از خودروهاي امروزي، 60 درصد كمتر از خودروهاي دهه 1980، آلودگي توليد مي كنند. اما چند برابر شدن استفاده مردم از وسائل حمل و نقل عمومي نسبت به آن دوران باعث شده تا كارشناسان مسائل زيست محيطي به فكر خارج كردن تدريجي بنزين سرب دار از چرخه سوخت مورد نياز وسايل نقليه بيفتند و ميزان سرب موجود در هوا را كه ماده شيميايي بسيار خطرناكي است، كاهش دهند.
درسال «1990 انجمن هواي پاكيزه»، با طرح اصل هواي پاك، خط مشي جامع و كاملي را براي كاهش آلودگي موتور خودروها ارائه كرد تا دنياي اطراف را شفاف تر و درخشان تر كند. اين انجمن زمينه و شرايط نظافت و تميز كردن انواع سوخت ها، موتور خودروها، كاميون ها، اتوبوس ها و ساير وسائط نقليه موتوري را فراهم كرد.
به همين منظور طرح معاينه فني، به عنوان قانوني اجتناب ناپذير براي حصول اطمينان سلامت موتور اتومبيل ها به تصويب رسيد. در همان سال، همزمان با تصويب اين قانون، تغييراتي در سياست حمل و نقل درون و برون شهري ايجاد شد كه به كاهش آلودگي هوا كمك كرد.
درحال حاضر اتحاديه اروپا با تغيير زير ساختارهاي صنعت خودرو و جهت بخشي اين صنعت به سوي توليد خودروهاي سبز و از سويي فرهنگسازي درجهت تغيير عادات مردم اين كشورها در استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، دوچرخه و... در پيشبرد اين مهم گام هاي بلندي برداشت. تمهيدات اتحاديه اروپا به شرح ذيل است.
دي اكسيد كربن توليد شده در سيستم حمل و نقل شهري، در اختلالات آب و هوايي نقش زيادي دارند.
موتورهاي ديزلي نسبت به موتورهاي بنزيني دي اكسيد كمتري توليد مي كنند اما خودروهاي ديزلي در مقوله افزايش توليد فاكتورهاي سرطان زا و ذرات معلق بيشتري را در محيط به جا مي گذارند.
طرح ساخت خودروهاي دوست با محيط زيست، ابتدا در خودروهاي شخصي به كار گرفته مي شود. انجمن اروپايي خودروسازان در نظر دارد تا سال 2013 ميزان توليد دي اكسيد كربن اتومبيل هاي شخصي را به حداكثر 140 گرم در كيلومتر رساند.
روند پيشرفت اين طرح، سالانه توسط انجمن ارزيابي خواهد شد. اتحاديه اروپا توافق نامه هايي مشابه با انجمن اتومبيل سازان امضا كرده است. از اين رو خودروسازان بيش از گذشته به اين مقوله پرداخته اند و انجمن خودروسازان كره اي، ژاپن و اتحاديه اروپا قصد دارند تمامي خودروها را به سقف 120 گرم در كيلومتر كاهش دهند.
به منظور ترغيب مردم به خريد خودروهاي سبز، برنامه هايي چون حراج، تخفيف و فروش شرايطي از ديگر برنامه هاي اتحاديه است. از سوي ديگر استقبال عمومي از نمايشگاه آخرين اتومبيل هاي 4*4 (خودروهاي پرمصرفي كه از سوي محيط زيست تاييد نمي شوند) نشانگر اين موضوع است كه هنوز تمايل كافي به استفاده از خودروهاي سبز وجود ندارد.
انجمن خودروسازان طرحي را به منظور تنظيم سولفور موتورهاي بنزيني و ديزلي تقديم اتحاديه اروپا كرده است. طرح پيشنهادي توسط اتحاديه تصويب شده و براساس آن استفاده از سوخت هاي بدون سولفور از سال 2009 اجباري شده است. به دنبال تصويب اين طرح كارخانه هاي خودروسازي ملزم به تغيير سيستم موتورها هستند در غير اين صورت 20 درصد از قيمت خودرو به عنوان جريمه از خودروساز توسط دولت دريافت مي شود كه جريمه بسيار سنگيني است.
براي رسيدن به مقاصد ياد شده، صنعت خودروسازي ملزم به ايجاد تغييرات اساسي درساختار محصولات خود است، تا از اين پس اتومبيل ها سوخت كمتري مصرف كنند، موتورها كارايي بيشتري داشته باشند و وسايل نقليه سبك تر بيش از پيش از مرسوم و متداول شوند. هم اكنون برخي از متدهاي تكنولوژيك نظير احتراق كامل سوخت، ساخت موتورهاي تركيبي و استفاده از سوخت هسته اي، درحال آزمايش است.
يكي از روش هاي مبارزه با آلاينده ها، استفاده از يك سوخت جايگزين است. كميته سوخت جايگزين با هدف تامين حداقل 20 درصد سوخت جديد براي خودروها تا سال 2020، مشغول به فعاليت است.
اين كميته روي سوخت هاي بيولوژيك، گاز طبيعي، هيدروژن و سوخت هسته اي كار مي كند. سوخت بيولوژيك كه هم اكنون نيز قابل دسترسي است دراتحاديه اروپا براي قريب به سه درصد از خودروهاي ديزلي و گازوئيلي استفاده مي شود. اتحاديه بر اين اعتقاد است كه با استفاده از سوخت بيولوژيك در سطح وسيع تر تا سال 2014 درحدود 19ميليون يورو در صنعت استخراج و پالايش نفت صرفه جويي مي شود.
گاز طبيعي نيز به نسبت سوخت هاي فعلي از ميزان آلايندگي كمتري برخوردار است. براساس گزارش متخصصين بخش سوخت جايگزين درسال 2003، تا سال 2020 گاز طبيعي تنها مي تواند جايگزين سوخت پنج درصد از خودروها شود. در ضمن قيمت مناسب اين سوخت با استقبال عمومي مواجه خواهد شد.
هيدروژن يك سوخت مناسب با آلايندگي بسيار اندك است و از منابعي نظير سوخت هاي فسيلي و سوخت هاي هسته اي به دست مي آيد. در سپتامبر سال 2007 اتحاديه اروپا طرح توليد سوخت هاي ئيدروژني و هسته اي در سطح وسيع را تصويب كرد.
زيرا اين دو سوخت آلودگي زيادي ايجاد نمي كنند و در ضمن در مصرف منابع انرژي نيز صرفه جويي مي شود.
چه خبر از جريمه؟
اتحاديه اروپا براي كاهش آلودگي اتومبيل جرائم جالبي وضع كرده از جمله اينكه سرويس نكردن به موقع موتور اعم از تعويض روغن موتور و تعويض فيلترها و غيره كه در بازديدهاي سه ماهه شامل 2000 يورو از سوي راننده مي شود.
سوخت هاي مرغوب در اختيار رانندگان قرار ندادن كه موجب تعطيلي دائم پمپ بنزين مي شود.
نداشتن شرايط عملكرد ايده آل موتور و دستگاه هاي كاتاليزور و تقليل دهنده آلاينده ها كه موجب افزايش 32درصدي ماليات خودروسازان مي شود.
نبودن سرويس منظم و تنظيم موتور اتومبيل هاي بنزيني در توليد گازهاي آلوده ساز بي شك سهم بسزايي دارد. به طور ي كه تنظيم موتور را مي توان اولين و مهم ترين گام در كاهش آلودگي هوا به حساب آورد. اگر در يك اتومبيل كاملا نو از نظر سيستم برق و سوخت تنظيم نباشد اين موتور مي تواند به مقدار زيادي هوا را آلوده سازد.
تنظيم موتور بايد در طي بهره برداري طبق برنامه، انجام شود. عدم تنظيم موتور علاوه بر آلوده كردن محيط، سوخت زيادتري مصرف مي كند. در كشورهاي صنعتي، دستورالعمل هاي سرويس و تنظيم موتور در جدول هاي زماني با اتومبيل صادر مي شود. مسلما رعايت اين موارد بر مخارج كلي اتومبيل ها نمي افزايد بلكه صرفه جويي در مخارج آن است.
نقش تاثيرگذار سوخت
سوخت بيشتر اتومبيل ها منبع فسيلي دارند و هنگام احتراق به مقدار زيادي هوا را آلوده مي كنند.
براي كاهش آلاينده هاي ناشي از احتراق موتورها بهتر است گاز مايع را جايگزين سوخت هاي فسيلي كرد كه در اين راستا بعضي از كشورهاي صنعتي از جمله ژاپن و امريكا پيشتازان اين طرح بوده و به نتايج مطلوبي هم رسيده اند.
اگر چنانچه به طريقي امكانات تنظيم موتور براي رانندگان فراهم شود، گامي بسيار مثبت در جهت كاهش آلودگي و صرفه جويي در مخارج اتومبيل برداشته شده. يكي از راه هاي موثر، آموزش رانندگان از طريق تشكيل كلاس هاي آموزشي و رسانه هاي گروهي به ويژه تلويزيون مي باشد كه در مدت كوتاهي، بسياري از رانندگان، اثرات تنظيم موتور را روي خودروهاي خود ملاحظه خواهند كرد.
در سال 1963 ميلادي نخستين قوانين مربوط به محدود كردن حجم آلاينده هاي اگزوز اتومبيل ها را تدوين كردند و تا سال 1983 ميلادي استانداردهاي تعيين شد كه در دنيا تقريبا بي نظير بود. چندين كشور ديگر نيز چنين روشي را در پيش گرفتند، مثل كشورهاي هلند، كانادا، ژاپن و كره جنوبي و اعضا گروه استكهلم شامل اتريش، سوئد و نروژ و سوييس را مي توان نام برد. اما در اواسط فوريه 1989 پارلمان اروپا از اعضاي جامعه اقتصادي اروپا خواست تا به رقابت با استانداردهاي آمريكاي برخيزند.
علي رغم اينكه خطر آلودگي دود اگزوز اتومبيل ها مشخص بود مهندسان آمريكايي و بعدها مهندسين ژاپن و آلمان غربي راه هايي براي تقليل دود اگزوز اتومبيل ها طرح هاي بهتري پيدا كردند. ولي بيشتر سازندگان اتومبيل در اروپا از كنار اين طرح ها بي توجه مي گذشتند و تصميم گيري را در اين مورد به تعويق مي انداختند.
به گزارش سازمان حفاظت محيط زيست آمريكا تقريباً نيمي از منواكسيدكربن ئيدروكربن ها و اكسيدهاي نيتروژني كه براثر احتراق سوخت هاي فسيلي وارد جو مي شوند. از اگزوز اتومبيل هاي بنزيني و ديزلي خارج مي شوند. اگر به فرض بازده موتوري 100 درصد باشد. بايد تمامي سوختي كه وارد سيلندر مي شود به طور كامل بسوزد اما چنين نيست بازده موتورهاي بنزيني بين 65 تا 75 درصد و بازده موتورهاي ديزلي بين 80 تا 90درصد است.
در اروپا كنفرانس استراسبورگ كه در سال 1964 برگزار شد در آگاهي دولت ها و مردم نقش اساسي داشت و تقريباً در همه جاي دنيا باعث بالا رفتن موج شكايات آنها از اداراتي مي شود كه بايد در مقابل مسئله مبارزه با آلودگي از خود واكنشي نشان دهند قوانين زير كه راه حل هاي اساسي براي مقابله با آلودگي خودرو بودند هنوز در بسياري از كشورها اجرا نمي شوند اما در صورت اجرا بهترين راه حل هستند.
- طرح نصب مبدلهاي كاتاليزور براي بي خطرسازي دودهاي اگزوز
- متوقف كردن اتومبيلهايي كه احتياج به تعمير اساسي دارند و اجازه استفاده مجدد مشروط به رفع نواقص آنهاست
- ارزان كردن قطعات و لوازم يدكي اتومبيل و بدون فوت وقت در اختيار مصرف كننده قرار دادن
- ملزوم نمودن سازندگان اتومبيل هاي داخلي به تبعيت از استانداردهاي جهاني در جهت طرح هاي رفع آلودگي هوا
- ايجاد مراكز كنترل مواد آلوده كننده خروجي از اگزوز وسائط نقليه
- جايگزين كردن وسائط نقليه عمومي به اندازه نياز جامعه به جاي وسائط نقليه شخصي
- استفاده از سوخت گاز در كارخانجات كه در مسير شبكه گازرساني است در صورت عدم امكان از سوخت گاز بايستي از سوخت هاي سبك و كم گوگرد استفاده نمايند
- نصب دستگاه هاي كنترل مواد آلاينده در كليه قسمت هاي مورد نياز كارخانه ها
- بازديد و نظارت مداوم بر نحوه فعاليت كارخانجات و ارائه پيشنهادات و ضوابط لازم به منظور كنترل آلودگي هوا ناشي از فعاليت آنها به مسئولين مربوطه
- مشخص نمودن مناطقي مناسب در خارج شهر و استقرار واحدهاي صنعتي جديد و انتقال كليه صنايع داخل شهر به آن مناطق
- آموزش همگاني و جلب همكاري ساكنين شهرها در استفاده از سوخت هاي مناسب
وسائط نقليه يكي از منابع مهم آلوده ساز محيط زيست هستند كه بيش از 70درصد محيط زيست را آلوده مي كند. استفاده كمتر از خودروي شخصي، استفاده از وسايل نقليه عمومي، همچنين استفاده از دوچرخه و يا پياده روي در صورت امكان، از مواردي است كه در كاهش آلودگي هوا مؤثر است.
فراموش نكنيد كه تردد كمتر خودرو در سطح شهر يعني آلودگي كمتر هوا و راه ديگر كاهش آلودگي هوا، تعمير به موقع خودرو است. اين كار علاوه بر كاهش آلاينده ها، طول عمر مفيد موتور خودرو را هم بيشتر مي كند.
تأثير آلودگي هوا بر افراد مختلف متفاوت است. آسيب پذيري برخي افراد در برابر آلودگي هوا بسيار بيشتر از سايرين است. كودكان كم سن و سال و سالمندان بيشتر از ديگران از آلودگي هوا آسيب مي بينند.
سازمان ها و نهادهاي مختلفي در رابطه با اين معضل، بايد قوانيني را تدوين كنند و كشورهاي صنعتي را ملزم به رعايت آن بكنند تا اندازه اي همكاري هاي كتبي و شفاهي آن ها را در اين رابطه دريافت كرده اند كه خود، گام مهمي محسوب مي شود.
عليرضا سزاوار

 



فروشندگان، دستگاه هاي پرداخت را در دسترس خريداران بگذارند

معاونت اجتماعي پليس فتا گفت: مراكز خريد بايد دستگاه هاي پرداخت را در دسترس خريداران گذاشته تا از هرگونه سوءاستفاده رمز مشتريان جلوگيري به عمل آيد.
سرهنگ سيد محسن ميربهرسي افزود: باتوجه به پيشرفت هاي اخير در حوزه بانكداري الكترونيكي و ارائه خدمات بي نظير آن تا حد كمرنگ شدن صف هاي طولاني بانك ها از مشتريان خود و همچنين استقبال مردم در پرداخت ها و دريافت هاي غيرحضوري و بهره گرفتن از خدماتي نظير عابربانك ها و همچنين دستگاه هاي پرداختي فروشگاه ها يا POS در جامعه شاهد استفاده از كارت هاي اعتباري هستيم كه با سرعت زيادي در حال جايگزين شدن اسكناس هاي كاغذي هستند، كه اين امر موجب افزايش امنيت در جابه جايي هاي پول نيز شده است.
وي ادامه داد: يكي از اين خدمات ارزنده بانكداري نوين، استفاده از دستگاه هاي پرداخت فروشگاهي است كه از طريق آن مشتري بجاي حمل اسكناس مي تواند با داشتن يك كارت اعتباري خريد خود را انجام دهد. متأسفانه در كنار اين خدمات شايسته افرادي هستند كه سبب ايجاد آسيب هايي در اين حوزه شده اند و با اختلال، كلاهبرداري و يا موارد ديگر باعث سوءاستفاده از سرقت مي شوند.
معاون اجتماعي پليس فتا خاطرنشان كرد: يكي از مواردي كه به پليس فتا در استان ها گزارش داده شده است، سوءاستفاده از اين نوع خدمات الكترونيكي است. بدين صورت كه اكثر فروشگاه ها دستگاه POS يا همان پرداخت را در جايي كه به مشتري دسترسي ندارد قرار مي دهند و هنگامي كه مشتري مي خواهد از اين خدمات استفاده كند به طور آشكار از وي رمز كارت را مي پرسند كه اين موضوع باتوجه به اينكه در آن مكان افراد ديگري نيز حضور دارند بارها زمينه ساز سوءاستفاده در اين زمينه شده است.
وي ادامه داد: استفاده از اين نوع سرويس سال ها در كشورهاي ديگر در حال بهره برداري است و خدمات دهندگان اين نوع سرويس ها از فروشگاه ها مي خواهند كه اين دستگاه ها را در معرض مشتري قرار دهند تا شخص براحتي بتواند با كشيدن كارت و وارد كردن رمز اقدام به انجام عمليات كند، حتي ما در بانك هاي كشور نيز شاهد اين موضوع هستيم كه دستگاه POS را در مقابل مشتري قرار مي دهند و اين خود مشتري است كه رمز خود را وارد مي كند.
معاونت اجتماعي پليس فتا گفت: در گزارش ها بارها آمده است كه وقتي شخص مي خواهد شخصاً رمز عابر بانكش را وارد كند فروشنده با بيان اينكه امكان جابه جايي دستگاه وجود ندارد رمز عبور را از مشتري مي پرسد اين در شرايطي است كه افراد ديگري در مغازه وجود دارند و به صورت ناخودآگاه رمز مشتري در اختيار آنها نيز قرار مي گيرد. بيان رمز عبور در مغازه ها به مانند اين است كه كليد منزل خود را شخصاً در اختيار ديگران قرار دهيد.
وي بيان داشت: از فروشگاه ها مي خواهيم كه اين دستگاه ها را براي دسترسي در جايي قرار دهند كه مشتري با اطمينان بيشتري بتواند رمز خود را وارد كند. همچنين از هموطنان درخواست مي كنيم پس از انجام عمليات پرداخت حتماً رمز خود را عوض كنند. يقيناً پليس فتا ناجا با افرادي كه سبب ايجاد ناامني و سوءاستفاده از اعتماد هموطنان مي شوند برخورد قاطع و قانوني خواهد داشت.

 



جاذبه هاي تهران عامل اصلي ترافيك پايتخت است

مدير گروه حمل ونقل و ترافيك دانشگاه پليس، جاذبه هاي پايتخت را عامل اصلي ترافيك تهران دانست و گفت: جذابيت هاي رفاهي، تفريحي، آموزشي و درماني سبب افزايش مهاجرت به پايتخت مي شود كه اين موضوع به ترافيك تهران دامن مي زند.
به گزارش مهر، دكتر علي رضا اسماعيلي با بيان اين كه امروزه از يك پروفسور تحصيل كرده گرفته تا يك فرد عادي بي سواد ترجيح مي دهند در تهران زندگي كنند، چرا كه به دليل تمركز امكانات رفاهي، تفريحي، آموزشي و درماني در پايتخت، «تهروني بودن» يك امتياز محسوب مي شود گفت: تا زماني كه وضعيت به همين صورت باشد، هر تلاشي در راستاي توسعه حمل و نقل عمومي و وكنترل ترافيك تحت تاثير اين مهاجرت ها نتيجه نخواهد داشت.
وي انتقال جذابيت ها به شهرهاي ديگر را مهم ترين راهكار كنترل ترافيك در پايتخت دانست و اظهار كرد: اگر در تهران، شهربازي ها و فروشگاه هاي مدرن ايجاد مي شود، مسئولان بايد امكانات مشابهي را نيز در ديگر شهرها فراهم آورند تا مردم شهرهاي ديگر براي استفاده از اين امكانات به تهران نيايند و در واقع كاري كنند كه شيرازي بودن، اهوازي بودن و مشهدي بودن فرقي با «تهروني بودن» نداشته باشد و شهروندي ساير شهرها هم مانند شهروندي تهران امتياز محسوب شود.
دكتر اسماعيلي در اين خصوص تجربه كشور تركيه را به عنوان نمونه مثال زد و تصريح كرد: كار جالب توجهي كه در سطح كلان در اين كشور انجام شده اين است كه جذابيت هاي شهري را بين شهرهاي مختلف توزيع كرده اند و نه تنها استانبول به عنوان بزرگ ترين و مهم ترين شهر و آنكارا به عنوان پايتخت و مركز سياسي كشور تركيه مورد توجه قرار گرفته بلكه ساير شهرهاي اين كشور مانند ازمير، آنتاليا و قونيه را نيز با توجه به جاذبه هاي خاص طبيعي، تفريحي و تاريخي مورد توجه قرارداده اند.
وي كه پيش از اين مسئوليت فرماندهي پليس راه كشور را برعهده داشته، گفت: براي كاهش ترافيك تهران بايد با استفاده از تجربه كشور تركيه، در سطح كلان جذابيت هاي شهري پايتخت را به ديگر شهرها برده و در سطح شهرهاي كشور توزيع كنيم.
دكتر اسماعيلي با تاكيد بر اين كه ضرورتي ندارد برخي سازمان هاي غيرضروري و صنايعي مانند خودروسازي كه به نيروي انساني بالايي نياز دارند در تهران و اطراف آن مستقر باشند، گفت: اگر اين گونه صنايع و سازمان ها غيرضرور از تهران به شهرهاي ديگر منتقل شوند، تهران مي تواند به راحتي نفس بكشد و در غير اين صورت هرچقدر هم حمل و نقل عمومي توسعه پيدا كند بازهم ترافيك رواني را در تهران شاهد نخواهيم بود.

 



شگردهاي سارقان براي جيب بري

رئيس اداره اجتماعي پليس آگاهي با هشدار درباره شگردهاي سارقان براي جيب بري، از شهروندان خواست تا حد امكان به جاي پول نقد، از چك هاي مسافرتي، رمز دار و تضميني استفاده كنند.
سرهنگ عبدالله قاسمي گفت: در اغلب مواقع اشتباهات خود ما باعث راحتي كار سارقان مي شود كه توجه به هشدارهاي پليسي مي تواند دزدان را در اجراي نقشه شان ناكام بگذارد. هموطنان بايد در اماكن شلوغ مانند ايستگاههاي مترو، زيارتگاهها، مساجد، بازارها، شهربازي و صف هاي اتوبوس مراقب جيب هاي خود باشند.
وي افزود: كيف پول را به نحوي در جيب خود بگذاريد كه تمام آن در داخل جيب قرار گيرد و هنگام سوار شدن به اتوبوس و نشستن در داخل خودروهاي شخصي مراقبت بيشتري از جيب هاي خود به عمل آوريد.
سرهنگ قاسمي ادامه داد: از قراردادن تمام پول خود در يك جيب خودداري كرده و تا حد امكان به جاي پول نقد، از چك هاي مسافرتي، رمزدار و تضميني استفاده كنيد. چنانچه قصد رفتن به محلي را داريد كه حمل كيف ضرورت ندارد از بردن كيف خودداري كنيد. همچنين سعي كنيد به حركات فيزيكي اطرافيان خود در اماكن عمومي و معابر شلوغ دقت و حساسيت داشته و در صورت برخورد با رفتار غيرطبيعي افراد دقت كافي كرده و ضمن حفظ خونسردي از اموال همراه خود مراقبت بيشتري كنيد.
رئيس اداره اجتماعي پليس آگاهي تأكيد كرد: در صورتي كه در خودرو متوجه سرقت اموال خود توسط سارقان شديد، ضمن حفظ خونسردي مشخصات خودرو و سرنشينان را به خاطر بسپاريد و در محل مناسبي از اطرافيان كمك بگيريد و شتابزده برخورد نكنيد. از سوارشدن به خودروهايي كه در صندلي عقب كارتن خالي، يك نفر به عنوان مريض و يا با پاي شكسته قرار مي گيرد و راننده اصرار به سوارشدن در صندلي جلو كنار شخص ديگر مي كند، خودداري كنيد كه اين حيله سارقان جيب بر داخل خودرو است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14