(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 11 اسفند 1390- شماره 20157

يادداشت خبرنگار
نقدي: همه هنرهاي اين مملكت بعد از انقلاب اسلامي شكوفا شد
پژواك
ايجاد كانون تئاتر كودك و نوجوان در همدان
يادبود شاعر خشتمال نيشابوري برگزار شد
جشنواره تئاتر كردي برترينهايش را شناخت
خوانساري ها هفته زبان مادري خود را گرامي داشتند
گشايش دفتر انجمن شعر آئيني در همدان
در ايام نوروز اولين موزه كاريكاتور آسيا در تبريز داير مي شود
ايران در كيهان
معرفي برگزيدگان جشنواره نمايش هاي كوتاه در اراك
جشنواره تئاتر تبريزيم برگزار مي شود
اجراي نمايش «ضامن آهو» در نيشابور
3 فيلم اسفرايني در جشنواره 100 اكران مي شوند
پس از ماه ها تأخير؛ پنجمين جشنواره مطبوعات آذربايجان غربي برگزار مي شود
به منظور حفاظت مناسب از آثار تاريخي ورود گسترده گردشگران به تخت جمشيد در نوروز ممنوع شد



يادداشت خبرنگار

شور و شوق انتخاباتي در ديار سبلان
روز دوازدهم اسفند روز سرنوشت سازي براي ايران اسلامي است. در اين روز مردم قهرمان و ولايتمدار اردبيل همانند مردم ساير استان هاي كشور در پاي صندوق هاي رأي حاضر خواهند شد و صحنه هاي زيبائي از مشاركت مردم را با عشق و علاقه به نظام و انقلاب به نمايش خواهند گذاشت.
در ايام قانوني تبليغات، شور و شوق خاصي در سطح شهر اردبيل حاكم شد. فعال شدن ستادها، توزيع پوسترها و نصب آنها در شيشه مغازه ها و در محل هاي از پيش تعيين شده در ميادين و نقاط پررفت و آمد، چهره خاصي به شهر اردبيل بخشيد. شور و نشاط حاكم بر شهر در فاصله كوتاه تا انتخابات، نشان از حساسيت مردم اردبيل به مسئله انتخاب نمايندگان و حضور پرشور در پاي صندوق هاي رأي دارد.
در اين باره نيز فرمانداري اردبيل به منظور تأمين رفاه عمومي مردم در ارتباط با راه اندازي ستادهاي انتخاباتي نامزدها برنامه اي تدارك ديد كه اجراي آن مانع از ايجاد ترافيك و شلوغي در نقطه هاي اصلي و مركزي شهر شد. بر اين اساس راه اندازي ستادهاي انتخاباتي در فاصله بين ميدان شريعتي تا ميدان آزادي، ميدان عالي قاپو تا ميدان پيرعبدالملك و ميدان عالي قاپو تا ميدان ورزش ممنوع شد. خوشبختانه اين دستورالعمل نيز تاكنون به طور كامل از سوي كانديداها و طرفداران آنها رعايت شد.
گروه ها و جناح هاي مختلف سياسي نيز با معرفي كانديداهاي خود و تلاش براي جذب رأي دهندگان درصدد حمايت از نامزدهاي خود هستند. لذا مي توان گفت كه اردبيل جزء استان هاي نادر كشور است كه در آن فهرست كانديداهاي جبهه متحد اصولگرايان و جبهه پايداري مشترك هستند.
از طرف ديگر در استان اردبيل همه جناح ها و گروه ها و سلايق مختلف داراي نامزد انتخاباتي هستند و بدين ترتيب امكان رقابتي سالم بين آنها به وجود آمده است.
بر اساس اعلام فرمانداري اردبيل 429 شعبه اخذ رأي در سطح شهرستان هاي اردبيل، نير، نمين و سرعين فعال خواهد بود كه از اين تعداد، 299 صندوق ثابت و 130 صندوق سيار هستند.
براي برگزاري يك انتخابات سالم حدود 6500 نفر عوامل اجرائي، بازرسي و نظارتي و اعضاي شعبات اخذ رأي در روز انتخابات فعال بوده و 1500 نفر از عوامل انتظامي، امنيتي و پشتيباني نيز با ستاد برگزاري انتخابات همكاري فعال و مستمر خواهند داشت.
اردبيل-خبرنگار كيهان

 



نقدي: همه هنرهاي اين مملكت بعد از انقلاب اسلامي شكوفا شد

يزد- خبرنگاركيهان:
رئيس سازمان بسيج مستضعفين درمراسم اختتاميه دومين جشنواره سراسري فيلم كوتاه بسيج در يزد با اشاره به اينكه سينماي ما مديون انقلاب اسلامي است، گفت: همه هنرهاي اين مملكت بعد از انقلاب اسلامي شكوفا شد.
محمدرضا صاحب نقدي اظهار داشت: سينماي ما درحال حاضر سبك و داراي جايگاه والايي است كه توان عرض اندام در دنيا به چشم خود مي بيند.
وي با بيان اين مسئله كه امروز برخي از هنرمندان به خاطر فرصت هاي ارزشمندي كه انقلاب اسلامي به آنها داده است با نگاه تخريب وارد عرصه هنر و سينما شده اند، افزود: ديدگاه خود ما به مجموعه نظام يك ديدگاه انتقادي است ولي نه ديدگاه تخريب گرايانه اي كه مجموعه ارزشهاي انقلاب اسلامي را زير سوال ببرد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين تاكيد كرد: از ديدگاه انتقادي استقبال مي كنيم ولي اين ديدگاه بايد مبتني بر نقد منصفانه باشد.
سردار نقدي درادامه به حمايت هنرمندان از ارزشهاي انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: همه ما به خاطر خون پاك شهدا مديون آنها هستيم كه از ارزشهاي انقلاب اسلامي و هشت سال دفاع مقدس دفاع كنيم و در اين راستا وظيفه هنرمندان بسي سنگين و خطير است.
وي افزود: اين جشنواره نشان داد كه اين عرصه فرصت بسيار مناسب شكوفا شدن هنرمندان جواني است كه داراي استعدادهاي زيادي دركشور هستند.
گفتني است جشنواره سراسري فيلم كوتاه بسيج با عنوان سكانس بيداري به مدت 3 روز به همت سازمان بسيج هنرمندان سپاه الغدير يزد و ديگر دستگاه هاي فرهنگي برگزار شد.

 



پژواك

«همسايه آقا» روي صحنه رفت
اسفراين-خبرنگار كيهان: تئاتر همسايه آقا به نويسندگي حسين كياني و كارگرداني هادي حسن زاده در سالن آمفي تئاتر مجتمع فرهنگي و هنري اسفراين به روي صحنه رفت. اين نمايش با موضوع مذهبي-اجتماعي و توسط گروه سياه و سفيد اجرا شد.
«آش رشته» در اسفراين توليد شد
اسفراين-خبرنگار كيهان: فيلم كوتاه آش رشته به نويسندگي اشرف زحمتكش و به كارگرداني دانيال رشيدي توليد شده است. اين فيلم كوتاه 5 دقيقه اي با موضوع اجتماعي دومين تجربه كارگردان است.
«كاج» انيميشن شد
اسفراين-خبرنگار كيهان: انيميشن كاج با كارگرداني بهنام محمدزاده از اعضاء انجمن سينماگران جوان اسفراين توليد شد. اين انيميشن 3 دقيقه اي اولين تجربه اين هنرمند جوان و با موضوع اجتماعي است.
عرضه صنايع دستي بانوان
كاشان- خبرنگار كيهان: نمايشگاه توليدات صنايع دستي بانوان كاشان در 15 غرفه در محل مجتمع ايثارگران حضرت زينب(س) اين شهرستان برگزار شد در اين نمايشگاه سري دوزي، روتختي، سرمه دوزي، پته دوزي، آينه دوزي و... به نمايش گذاشته شده است.
نمايشگاه نقاشي نيايش
نيشابور- خبرنگار كيهان: نمايشگاه نقاشي «نيايش» آثار فاطمه دانش آموز بانوي هنرمند نيشابوري است كه در آن 45 اثر نقاشي در معرض ديد عموم قرار گرفته است. تكنيك آثار سياه قلم، آبرنگ، مركب، گواش و رنگ و روغن و در موضوعات مذهبي، چهره و طبيعت ترسيم شده اند.

 



ايجاد كانون تئاتر كودك و نوجوان در همدان

همدان- خبرنگار كيهان:
دبير جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان، گفت: تشكيل كانون تئاتر كودك و نوجوان در همدان را پيگيري مي كنيم.
شهرام كرمي در گفت وگو با خبرنگاران در همدان افزود: تشكيل اين كانون در همدان، پيشنهاد اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان است كه بسيار قابل تقدير بوده و در صدد پيگيري آن هستيم.
وي ادامه داد: در صورت شكل گيري كانون تئاتر كودك و نوجوان همدان، اين كانون به عنوان نخستين تشكل رسمي اين گونه از تئاتر در خارج از پايتخت مطرح خواهد شد.
وي تاكيد كرد: البته ايجاد و استمرار فعاليت چنين تشكلي نيازمند همراهي و تعامل و حضور هنرمندان تئاتر استان است تا بتواند اهداف موردنظر آن تحقق بيابد، چرا كه بدون حضور هنرمندان، كانون مذكور، اثرگذاري لازم را نخواهد داشت.
كرمي يادآور شد: فعاليت هاي اين كانون، درحوزه آموزش، توليد و مشاركت در برپايي جشنواره براي اداره كل هنرهاي نمايشي و اهالي تئاتر راهگشا و موثر خواهد بود.
وي با اشاره به فعاليت مركز ملي آستيج در ايران به عنوان رسمي ترين تشكل جهاني تئاتر، اظهار داشت: همدان همچنين اين ظرفيت را داراست كه به عنوان نخستين استان، نسبت به تشكيل مركز آستيج اقدام كند.
دبير جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان با ابراز رضايت از نحوه برگزاري هيجدهمين دوره اين جشنواره در همدان، افزود: هدف گذاري و برنامه ريزي مناسب، مي تواند همدان را به پايگاه تئاتر كودك و نوجوان كشور تبديل كند.

 



يادبود شاعر خشتمال نيشابوري برگزار شد

نيشابور- خبرنگاركيهان:
بيست وچهارمين سالگرد حيدر يغما شاعر خشتمال نيشابوري در تالار اديب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور برگزار شد.
معاون مديركل و مدير آموزش وپرورش نيشابور در اين مراسم اظهار داشت: حيدر يغما فرهنگ متحرك بومي نيشابور بود و خيلي ها نتوانستند آن را ادامه دهند ولي يغما تا آخرين لحظات عمرش آن را گسترش داد و با راه اندازي انجمن اديب در نيشابور راه را براي ورود جوانان به اين عرصه باز كرد چرا كه وي هميشه معتقد بود بايد از جوان ها استفاده كرد و امروز جايش خالي است كه ببيند نيشابور سخنوران و شاعران جوان و برجسته را در كشور دارد.
در ادامه مراسم بيست وچهارمين سالگرد حيدر يغما شاعر خشتمال نيشابوري شاعران و دوستان وي از جمله آقايان: عباسعلي حشمتي، خدابخش صفادل، غلامعلي عسگري، محمد پروانه، عباس كرخي، امير خاني، رضا سالم، حجت حسن ناظر نيشابوري و خانم ها موذن، سحت و هنرمند به شعرخواني، قرائت دكلمه، ارايه مقاله و خاطره گويي درباره وي پرداختند و فيلم داستاني «صومعه خالي آن روستا» به كارگرداني سهراب اخوان درخصوص زندگي حيدر يغما شاعر خشتمال نيشابوري پخش شد و براي نخستين بار لوح فشرده اي از صداي حيدر يغما در بين حاضران توزيع شد. سپس شركت كنندگان در كنار آرامگاه يغما گردهم آمدند و با ذكر فاتحه نام و ياد او را گرامي داشتند.

 



جشنواره تئاتر كردي برترينهايش را شناخت

سنندج- خبرنگار كيهان:
دهمين جشنواره تئاتر كردي سقز با حضور 9گروه نمايشي از استان هاي كردستان، كرمانشاه و آذربايجان غربي با معرفي نفرات و گروه هاي برتر به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرنگار ما گروه هاي راه يافته به اين جشنواره طي سه روز و هر روز در سه سانس نمايش هاي خود را اجرا كردند و بلافاصله نشست نقد و بررسي پس از اجراي هر نمايش برگزار شد.
براساس راي هيئت داوران در بخش كارگرداني نمايش «ئه نفال» اثر مختار محمدي از «مريوان» رتبه اول و نمايش «تال» اثر حميدرضا كردستاني از«سنندج» رتبه دوم را كسب كرد. هيات داوران هيچ نمايشي را به عنوان انتخاب سوم معرفي نكرد.
در بخش نمايشنامه نويسي رتبه اول به صابر دلبينا نويسنده نمايش «تاتاوي تر» از «سنندج» رتبه دوم به ناصر نيكبخت نويسنده نمايش «تال» از «سنندج» و رتبه سوم به مختار محمدي نويسنده نمايش «ئه نفال» از مريوان رسيد. در بخش بازيگري مرد رتبه اول به طور مشترك به «افشين ناصري» و «كيانوش فتاحي» بازيگران نمايش «چه كه بيده نگه كان» از بوكان، رتبه دوم به طور مشترك به «سيوان سيدي» بازيگر نمايش «تال» از سنندج و «فاروق حسن پور» بازيگر نمايش«ئه نفال» از مريوان و رتبه سوم به طور مشترك به «هيوا منوچهري» بازيگر نمايش «ئه نفال» از مريوان و «فريدون حامدي» بازيگر نمايش «تال» از سنندج اختصاص يافت. در بخش بازيگري زن رتبه اول به «گلاويژ احمديان» بازيگر نمايش «چه كه بيده نگه كان» از بوكان، رتبه دوم به «روناك يوسفي» بازيگر نمايش «تاتاوي تر» از سنندج و رتبه سوم به طور مشترك به «شبنم عظيمي» بازيگر نمايش «ئه شكه وتي شيرين» و «صديقه لرستاني» بازيگر نمايش «كوچ مستان» هر دو از كرمانشاه رسيد.
هيئت داوران جايزه بخش طراحي صحنه را به نمايش «ئه شكه وتي شيرين» اثر مجتبي مرادي از «كرمانشاه» اعطا كرد. در بخش موسيقي هيات داوران هيچ اثري را حائز رتبه برتر ندانست.
گفتني است از 46 متون ارسالي به دبيرخانه جشنواره 28 اثر در مرحله بازخواني انتخاب و در مرحله بازبيني 6 اثر انصراف دادند و در مرحله بازبيني نهايي 9اثر به بخش مسابقه راه يافتند كه شامل دو اثر از كرمانشاه، دو اثر از سنندج، يك اثر از مريوان، يك اثر از بوكان، يك اثر از مهاباد و دو اثر از سقز بود. حميد كاكا سلطاني، حميدرضا نعيمي و توفيق نصرتي داوران اين دوره از جشنواره بودند.

 



خوانساري ها هفته زبان مادري خود را گرامي داشتند

خوانسار-خبرنگار كيهان:
خوانساري ها دوم اسفندماه هر سال را به مدت يك هفته به نام هفته گويش خوانساري نامگذاري كرده و آن را گرامي مي دارند.
به همين مناسبت در هفته گويش خوانساري جشن انگاشتمون خوساري (صحبت كردن به زبان خوانساري) توسط روابط عمومي شهرداري و شوراي اسلامي شهر خوانسار در سالن هلال احمر اين شهرستان برگزار شد.
در اين جشن كه با حضور مسئولان و اساتيد برجسته دانشگاه برگزار شد خوانساري ها با برپائي نمايش، طنز و همچنين شعرخواني و ترانه سرايي به زبان خوانساري اين هفته را گرامي داشته و كليه مراسم حتي سخنراني مسئولين نيز براي اولين بار به زبان خوانساري انجام پذيرفت.
سيدمحمد باقر محمدي فرماندار خوانسار در اين مراسم از اختصاص اعتبار ويژه فرهنگي به بخش گويش خوانساري جهت گسترش، حفظ اصالت و جلوگيري از نابودي آن خبر داد.
سيدحسن شفعتي شهردار خوانسار نيز در اين جشن از تخفيف ويژه به مغازه داراني كه از اسامي اصيل خوانساري استفاده مي كنند خبر داد و اضافه كرد: با هماهنگي بعمل آمده با مدير آموزش و پرورش شهرستان خوانسار كلاسهاي فوق برنامه آموزش زبان خوانساري براي دانش آموزان برگزار و اعتبار آن توسط شهرداري تامين خواهد شد.
ريشه كهن گويش خوانساري به زمان قبل از اسلام مي رسد.

 



رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي همدان خبر داد
گشايش دفتر انجمن شعر آئيني در همدان

همدان- خبرنگاركيهان:
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي همدان گفت: شبيخون فرهنگي دشمن در عرصه هاي مختلف، جدي گرفته نشده است.
هادي فيض منش، درمراسم گشايش دفتر انجمن شعراي آئيني اهل بيت(ع) همدان افزود: در حوزه فرهنگ و هنر، لزوم فعاليت جهت شناسايي و مقابله با شبيخون فرهنگي دشمن، بايد مورد توجه جدي تري قرارگيرد.
وي سپس با اشاره به اينكه ارزش شعر آئيني بالاتر از اشعار معمولي است چرا كه در قالب ديني و معنوي سروده مي شود و گاهي يك بيت شعر مي تواند بيشتر از چند ساعت سخنراني درمخاطب خود تأثير بگذارد.
فيض منش درباره راه اندازي دفتر انجمن شعراي اهل بيت آئيني در همدان خاطرنشان ساخت: اميدواريم با راه اندازي اين دفتر علاقمندان بيشتري جذب اين نوع شعر شوند و در پي ايجاد ديگر شعب آن در استان نيز خواهيم بود.
وي تأكيد كرد: حمايت هاي لازم را از انجمن شعراي آئيني همدان اعمال خواهيم كرد تا به وظايف خود كه يكي از آنها جمع آوري و نگهداري اشعار آئيني است، جامه عمل پوشانند.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان همدان اعلام كرد: همچنين هرسال برگزيده اشعار شعراي آئيني و اهل بيت به چاپ مي رسد و اين اداره جهت تشويق سرايندگان آن، بخشي از كتاب ها را خريداري خواهدكرد.
در ادامه «مجتبي روشن روان» مسئول انجمن شعراي آئيني همدان، ساماندهي حوزه ادبيات آئيني را مهمترين مسئوليت اين انجمن دانست و گفت: ساماندهي اين حوزه، مي تواند به كامل تر و قوي ترشدن اشعار شاعران آن كمك كند.

 



در ايام نوروز اولين موزه كاريكاتور آسيا در تبريز داير مي شود

تبريز- خبرنگاركيهان:
تنها موزه تخصصي كاريكاتور آسيا و يكي از 3موزه بزرگ كاريكاتور جهان كه در تبريز واقع است، در ايام نوروز91 فعال خواهد بود.
اين موزه از 3تا 12فروردين، داير و در آن اجراي زنده كاريكاتور چهره از مهمانان، صورت خواهد گرفت.
به گزارش امروز فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي، در موزه كاريكاتور تبريز كه در محل ساختمان قديمي كتابخانه ملي اين شهر در باغ قديمي «گلستان» قرار گرفته 16 هزار اثر برجسته از كاريكاتوريست هاي معروف دنيا نگهداري مي شود و بيش از 1000آلبوم در كتابخانه موزه به همراه نشريات تاريخي و خارجي، مورد استفاده مردم قرار مي گيرند.
2گالري ثابت از آثار اصل بزرگ ترين كاريكاتوريست هاي جوان و گالري متغير و ويترين هاي متنوع موزه در ساختمان خانه هنر تبريز كه قدمت آن به سال 1318 مي رسد، واقع است.
بناي تاريخي با مجسمه هاي كارتوني و فضايي كه در آن اطلاعات لازم ارايه مي شود، از جذابيت هاي گردشگري آذربايجان شرقي و شهر تبريز، به شمار مي رود.

 



ايران در كيهان

بهره برداري از مركز آموزشي
خواف- خبرنگار كيهان: يك مركز آموزشي پنج كلاسه به همت يك خير در شهر نشتيفان واقع در بخش مركزي خواف به بهره برداري رسيد. اين مركز آموزشي در زميني به مساحت دو هزار مترمربع و با هزينه اي بالغ بر 180 ميليون تومان احداث شده است.
احداث واحدهاي مسكوني
خوانسار- خبرنگار كيهان: مديرعامل مجمع خيرين مسكن ساز شهرستان خوانسار گفت: به همت خيرين و مسئولان اين شهرستان 40 واحد مسكوني احداث و در اختيار نيازمندان و زوج هاي جوان خوانساري قرار گرفت. محمد نعيمي افزود: براي ساخت هر يك از واحدهاي مزبور 250 ريال هزينه شده است. وي در پايان از احداث 58 واحد مسكوني در شهرك هاي مختلف خوانسار خبر داد.
كسب 5 مدال طلا
اروميه- خبرنگار كيهان: در دوازدهمين دوره مسابقات ملي مهارت كشور، تيم المپياد آذربايجان غربي با كسب پنج مدال طلا، دو برنز و چهار ديپلم افتخار رتبه دوم كشور را به خود اختصاص داد. اين تيم با 26 كارآموز در 22 رشته مهارتي و همراهي 25 نفر كارشناس و سرپرست تيم، در مسابقات ملي حضور يافت. اين مسابقات با حضور 491 نفر كارآموز نخبه و جوان كشور كه 434 نفر آنها مرد و 57 نفر زن بودند در 26 رشته مهارتي در استان هاي تهران و البرز برگزار شد.
مديركل آموزش فني و حرفه اي استان آذربايجان غربي گفت نفرات برتر اين دوره از مسابقات به اردوي آماده سازي براي شركت در مسابقات 2013 آلمان اعزام مي شوند.
اجراي طرح هاي اشتغالزايي
هريس- خبرنگار كيهان: مدير كميته امداد امام خميني شهرستان هريس گفت، تاكنون يك هزار و 900 طرح اشتغالزايي توسط اين نهاد اجرا شده و بيش از 6 ميليارد تومان اعتبار در قالب تسهيلات اشتغالزايي پرداخت شده است. وي افزود: در حال حاضر بالغ بر 6 هزار و 700 نفر در هريس از خدمات كميته امداد امام خميني به صورت مستمر استفاده مي كنند و بيش از 300 يتيم توسط اين نهاد شناسايي شده است.

 



معرفي برگزيدگان جشنواره نمايش هاي كوتاه در اراك

اراك- خبرنگاركيهان:
آئين اختتاميه دومين جشنواره استاني نمايش هاي كوتاه «صحنه» با معرفي برترين هاي خود در تالار كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان اراك برگزار شد.
در اين مراسم با قرائت بيانيه هيئت داوران، برگزيدگان دومين جشنواره استاني نمايش هاي كوتاه «صحنه»، به شرح زير معرفي شدند:
¤در بخش موسيقي: به جهت انتخاب درست و استفاده بجا و دراماتيك به آقاي ايمان ملكي پور براي نمايش «پياز».
¤در بخش طراحي صحنه: سپيده ساري براي نمايش «پياز»
¤در بخش بازيگري زن: رتبه اول به سپيده ساري براي نمايش «پياز»، رتبه دوم پرستو رشاني براي نمايش «آخرين ستاره از دسته دب اكبر» و رتبه سوم معصومه باقري براي بازي در نمايش «سقوط آزاد»
¤بازيگري مرد: رتبه اول به ايمان ملكي پور براي نمايش «پياز»، رتبه دوم به ميثم سرآباداني براي نقش آفريني در نمايش «علامت» رتبه سوم مشتركاً براي پوريا عبدي بازيگر نمايش «عاشقانه هاي يك آدمخور» و پوريا صالحي براي بازي در نمايش «شايعه»
¤بخش كارگرداني: رتبه اول براي ايمان ملكي پور كارگردان نمايش «پياز» و از حبيب پارسا كارگردان «تولد در خاك» تقدير شد (قابل تقدير)
¤بخش نمايشنامه نويسي: رتبه اول ايمان ملكي پور به خاطر نمايش «پياز»، رتبه دوم به ميثم سرآباداني نويسنده نمايش «علامت» و رتبه سوم را هم مهدي مهرابي نويسنده نمايش «پويا، جويا، گويا» به دست آورد.

 



جشنواره تئاتر تبريزيم برگزار مي شود

تبريز - خبرنگاركيهان:
اولين جشنواره تئاتر «تبريزيم» ارديبهشت سال آينده، در تبريز برگزار خواهد شد.
دبير جشنواره نمايش هاي خياباني تبريزيم گفت: جايزه مرحوم «اسد صادقي»، به برترين اثر جشنواره ارايه مي شود.
رضا علوي افزود: هدف از جشنواره، توليد آثار نمايشي متكي بر آموزش فرهنگ شهر و شهرنشيني، ترغيب شهروندان به رعايت حقوق شهروندي، بازخواني آموزه هاي مربوط به مهارت هاي زندگي شهري است.
به گزارش سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تبريز، علوي يادآور شد: جوايز 10 و 7و 4ميليون ريالي براي رتبه هاي اول تا سوم «طرح ايده» در نظر گرفته شده و جايزه مشابهي به رتبه هاي فوق در بخش «كارگرداني» داده خواهد شد. ضمن آن كه نفرات اول هر دو بخش طرح ايده و كارگرداني ديپلم افتخار جشنواره و تنديس آن را دريافت مي كنند و براي نفرات اول تا سوم بخش بازيگري نيز 7 و 5 و 3ميليون ريال درنظر گرفته شده است.

 



اجراي نمايش «ضامن آهو» در نيشابور

نيشابور- خبرنگاركيهان:
نمايش كودكانه «ضامن آهو» به نويسندگي مرتضي داريوند نژاد و كارگرداني هنرمند نيشابوري محمد رضايي در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و فرهنگسراي وكيلي نيشابور به روي صحنه رفت.
نمايش كودكانه «ضامن آهو» را نويسنده معروف تأتر كشور مرتضي داريوندنژاد به رشته تحرير در آورده و محمدرضايي هنرمند جوان نيشابوري آن را كارگرداني كرده است. در اين نمايش ندا محمدي، مهلا معتمدي، فائزه قديريان، فرزانه رشيدآبادي، محمد طاغاني، عطيه رشيد آبادي، اميررضا اسعدي، محسن نيرآبادي، ماشااله دشتياني، بهنام باطاني، ترنم رضايي و وحيده سخدري به ايفاي نقش پرداخته اند.
اين نمايش توسط گروه تأتر سايه وابسته به انجمن هنرهاي نمايشي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور به اجرا درآمد. تاكنون نمايش هاي حسن كچل، ببعي و گرگ آشپز، حسنك كجايي، گل مراد و درخت جادو، يك دختر يك سرباز و خواستگاري پردردسر از اين گروه در نيشابور به روي صحنه رفته است.

 



3 فيلم اسفرايني در جشنواره 100 اكران مي شوند

اسفراين - خبرنگار كيهان:
به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين 3 فيلم كوتاه اسفراين به بخش اكران جشنواره بين المللي فيلم 100 راه يافت.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين با اعلام اين خبر گفت: فيلم هاي كوتاه «يك اتفاق ناخوشايند» و «بعد از واقعه» به كارگرداني محسن بيدوازي و «دفتر حساب» به كارگرداني «خليل حاتمي» از هنرمندان جوان شهرستان اسفراين به بخش اكران جشنواره بين المللي فيلم 100 راه يافت.
هلاكوئي خاطرنشان كرد: از مجموع 1970 اثر رسيده به اين جشنواره 133 اثر به بخش اصلي مسابقه و 220 اثر به بخش اكران راه يافته اند كه 3 اثر ارسالي هنرمندان عضو انجمن سينماگران جوان اسفراين جزو آثار راه يافته به اين بخش بود.

 



پس از ماه ها تأخير؛ پنجمين جشنواره مطبوعات آذربايجان غربي برگزار مي شود

اروميه- خبرنگار كيهان:
مسئول واحد مطبوعات آذربايجان غربي از برگزاري پنجمين جشنواره مطبوعات آذربايجان غربي در نيمه دوم ماه جاري خبر داد.
«اميد سياح» درحالي اين خبر را اعلام مي كند كه به گفته مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، اين جشنواره بايد در شهريورماه امسال برگزار مي شد اما به دليل عدم تخصيص منابع مالي به تأخير افتاد با گذشت بيش از 6 ماه انتظار اصحاب مطبوعات و رسانه هاي استان، مسئول واحد مطبوعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي زمان برگزاري جشنواره را 17 اسفند ماه سال جاري اعلام كرد.
سياح گفت: در اين جشنواره يك روزه كه در مجتمع فرهنگي و هنري اروميه برگزار مي شود از بين 218 اثر ارسالي به دبيرخانه جشنواره، برترين آثار در بخش هاي مختلف معرفي مي شوند.
به گفته اين مسئول آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره شامل يادداشت، گزارش، خبر، سرمقاله، مصاحبه، عكس خبري، طنز و مقاله در 2 بخش آزاد و ويژه با موضوع جهاد اقتصادي و مصرف كالاي ايراني، ايثار و دفاع مقدس، عفاف و حجاب است، كه در هر يك از اين بخش ها سه اثر به عنوان آثار برتر مشخص مي شود، در بخش مقاله نيز 6 نفر به عنوان مقاله نويس برتر معرفي مي شوند.
وي افزود: از سه نفر به عنوان مدير مسئول برتر نشريات محلي، سه خبرگزاري برتر، سه روزنامه سراسري برتر و سه نفر خاطره نويس برتر به صورت ويژه تجليل مي شود.

 



به منظور حفاظت مناسب از آثار تاريخي ورود گسترده گردشگران به تخت جمشيد در نوروز ممنوع شد

شيراز- خبرنگار كيهان
حفاظت از مجموعه جهاني تخت جمشيد مهم تر از حضور گردشگر در اين سايت ارزشمند و منحصر به فرد فارس است.
مدير بنياد پژوهشي پارسه- پاسارگاد با بيان اين مطلب گفت: باتوجه به اينكه مجموعه تاريخي پارسه- پاسارگاد يك سايت جهاني است، حفاظت و مرمت آثار در اين مجموعه در اولويت برنامه ها قرار دارد.
محمدحسين طالبيان به تعريف مسير گردشگري در مجموعه جهاني تخت جمشيد اشاره كرد و افزود: اين مسير در جهت حفاظت آثار در اين مجموعه تهيه شده است و به نحوي طراحي شده كه گردشگران از دست زدن به اين آثار خودداري كنند. وي اظهار داشت در حال حاضر ورود گردشگران به كاخ تچر در اين مجموعه آزاد نيست و اين محدوديت براي حفاظت بيشتر ايجاد شده است.
مدير اين بنياد پژوهشي افزود: با تدابير انديشيده شده در نوروز 91 از ورود گسترده گردشگران به اين مجموعه تاريخي جلوگيري خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14