(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 13 اسفند 1390- شماره 20158

درخواست مردم اردن براي قطع رابطه با رژيم صهيونيستي
آغاز اعتصاب مردم بحرين عليه رژيم آل خليفه
نظاميان يمن خواستار بركناري فرماندهان فاسد شدند
تظاهرات و شورش در شهرهاي فرانسه اسپانيا، بلژيك و جمهوري چك
يورش پليس آمريكا به معترضان وال استريت در واشنگتن
انفجار خط لوله نفت در شرق عربستان
پرتاب تخم مرغ گنديده به صورت ساركوزي
انتخابات رياست جمهوري روسيه فردا برگزار مي شود
نامزد جمهوري خواه رياست جمهوري آمريكا: هولوكاست يك دروغ تاريخي است
كوفي عنان پيام دبيركل سازمان ملل را به دمشق مي برد
زد و خورد و خشونت در خيابان هاي شيلي
فرستاده ويژه كره شمالي اين هفته به آمريكا مي رود
گزارش خبرگزاري ها از تشديد جنگ قدرت در قطر



درخواست مردم اردن براي قطع رابطه با رژيم صهيونيستي

مردم اردن با تحصن در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در امان پايتخت اين كشور خواستار قطع رابطه با اين رژيم شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، مردم اردن با تجمع و تحصن مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در امان خواستار اخراج سفير رژيم صهيونيستي و بسته شدن سفارتخانه اسرائيل شدند.
مردم اردن با سر دادن شعار «مرگ بر اسرائيل»، «سفير اسرائيل بايد اخراج شود» خواستار قطع رابطه با رژيم صهيونيستي شدند.شهروندان اردني همچنين تجاوزات بي وقفه دشمن صهيونيستي به مسجد مبارك الاقصي و هتك حرمت مكان هاي مقدس مسلمانان را محكوم كردند.متحصنين قصد داشتند به سفارتخانه رژيم صهيونيستي حمله و آن را اشغال كنند كه نيروهاي امنيتي اردن با باتوم و گاز اشك آور آنان را سركوب كردند.

 



آغاز اعتصاب مردم بحرين عليه رژيم آل خليفه

مردم بحرين اعتصاب گسترده خود را در اعتراض به رژيم آل خليفه آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، مردم بحرين در ادامه تظاهرات و اعتراضات مسالمت آميز خود به سياست سركوب رژيم آل خليفه از عصر روز گذشته اعتصاب خود را آغاز كردند.
اعتصاب كنندگان در ميدان آزادي منامه اعتصاب خود را با شعار «همچنان بر خواسته هايمان پايبند هستيم» و «رژيم آل خليفه بايد سرنگون شود» برگزار كردند.اين اعتصاب به درخواست گروه هاي سياسي بزرگ اين كشور از جمله احزاب الوفاق، الوعد، الوحدي، القومي، و الاخاء برگزار شده است.
اعتصاب كنندگان اظهار داشتند تا زماني كه آل خليفه به سركوبگري خود ادامه مي دهد و حاضر نمي شود خواسته هاي انقلابيون را محقق سازد اين اعتصاب ادامه خواهد داشت.



 



نظاميان يمن خواستار بركناري فرماندهان فاسد شدند

حدود 500 سرباز و افسر لشكر يك پياده نيروي دريايي يمن در مقابل منزل رئيس جمهور جديد اين كشور تجمع كردند و خواستار بركناري فرمانده تيپ خود شدند.
هنوز يك هفته از انتخاب عبدربه منصور هادي معاون ديكتاتور يمن به عنوان رئيس جمهور جديد كشور سپري نشده است كه بخش عمده اي از يگان هاي ارتش يمن بار ديگر تحصن و تظاهرات خود را براي بركناري فرماندهان فاسد خود از سر گرفته اند.
سربازان و افسران نيروي دريايي يمن مستقر در جزيره «سقطره» در سواحل جنوبي يمن اعلام كردند كه سرهنگ «حسين خيران» فرمانده آنها از نزديكان عبدالله صالح و شخصي فاسد و نالايق است و بايد بركنار شود.
اين پرسنل نيروي دريايي كه حدود 500 نفر هستند با تحصن مقابل منزل رئيس جمهور جديد اين كشور اظهار داشتند تا زماني كه خواسته آنان محقق نشود به تحصن خود ادامه خواهند داد.
اين در حالي است كه شاهدان عيني از درگيري ميان افسران ارتش يمن در مقابل منزل منصور هادي خبر دادند.
نيروهاي تيپ يك زرهي كه فرماندهي آن را سرلشكر «علي محسن الاحمر» برعهده دارد و از سال گذشته در مخالفت با عبدالله صالح اعلام كرد كه به صفوف انقلابيون پيوسته است و نيروهاي امنيت مركزي يمن كه تحت فرمان برادر عبدالله صالح هستند با يكديگر درگير شدند و بر اثر اين درگيري چندين نفر مجروح شدند.
از سوي ديگر مردم يمن با برگزاري تظاهرات پراكنده در گوشه و كنار كشور همچنان بر ادامه انقلاب تاكيد دارند و اظهار مي دارند كه دست از اعتراض مسالمت آميز تا پاكسازي كامل باقيمانده هاي نظام علي عبدالله صالح برنمي دارند.
جوانان انقلابي يمن نيز اعلام كردند كه انتخاب رئيس جمهور جديد تغييري در خط مشي انقلاب به وجود نياورده و مردم همچنان مصمم به تحقق اهداف انقلاب هستند.

 



تظاهرات و شورش در شهرهاي فرانسه اسپانيا، بلژيك و جمهوري چك

سخت تر شدن اوضاع اقتصادي، مردم فرانسه، بلژيك، اسپانيا، يونان و جمهوري چك را عليه سياست هاي دولت به خيابان ها كشاند.
همزمان با ادامه اجراي طرح هاي رياضتي تروئيكاي اروپا و در نتيجه سخت تر شدن اوضاع معيشتي مردم قاره سبز، اعتراض هاي مردمي نيز گسترده تر مي شود. در همين رابطه منابع خبري با انتشار گزارشي به بخشي از اين اعتراض ها پرداختند.
به نوشته سايت بوستون، روز چهارشنبه ده ها هزار دانشجوي اسپانيايي در شهرهاي بزرگ اين كشور و در اعتراض به حذف هزينه هاي آموزشي تظاهرات كردند. براساس اين گزارش، تظاهرات در «بارسلون» دومين شهر بزرگ اسپانيا با دخالت هزاران پليس ضد شورش به خشونت كشيده شد.
پليس اسپانيا در اين باره مي گويد؛ گروهي از دانشجويان كه نزديك ساختمان بورس شهر تجمع كرده بودند، پس از حمله نيروهاي امنيتي با سنگ و بطري به زد و خورد با آنها پرداختند.
تصاوير منتشر شده نشان مي دهد، پليس با باتوم، گلوله هاي پلاستيكي و گاز اشك آور به جان معترضان به اوضاع اقتصادي افتاد. معترضان نيز با به آتش كشيدن سطل هاي زباله و چندين خودرو به مقابله با پليس پرداختند.
در اين گزارش همچنين آمده: گروهي از دانشجويان با حركت به سمت دانشگاه بارسلون و ميدان مركزي شهر، عليه خشونت هاي پليس شعار سر دادند.
خبرگزاري رويتر نيز از ناآرامي ها در فرانسه نوشت. براساس اين گزارش همزمان با ناآرامي ها در اسپانيا، هزاران نفر از كارگران فرانسوي نيز در شهر «مارسي، نانتس و بوردو» عليه اوضاع اقتصادي و سياست هاي دولتمردان اين كشور در مواجه با اين بحران تظاهرات كردند.
اين تظاهرات به دعوت اتحاديه هاي مختلف كارگري برگزار شد. رئيس اتحاديه قدرتمند فرانسه در اين باره به رويتر گفت: «ما به رهبران اروپا مي گوئيم كه شما نمي توانيد بدون مشورت با اتحاديه هاي كارگري اجراي سياست هايي را در دستور كار خود قرار دهيد كه باعث فشار آمدن به مردم مي شود.»
در پاريس، پايتخت فرانسه نيز صدها نفر در ميدان «باستيل» عليه اوضاع اقتصادي تظاهرات كردند.
چهارشنبه، «آتن»، پايتخت يونان نيز همچون شب هاي پيش از آن شاهد تظاهرات ضد دولتي بود. مردم يونان سال هاست شديدترين فشارهاي اقتصادي را از جانب اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي متحمل مي شوند. اين تجمع پس از تصويب طرح كاهش بودجه بهداشت و درمان در پارلمان اين كشور برگزار شد. يونان براي دريافت كمك 172 ميليارد دلاري اتحاديه اروپا، چندين طرح رياضت اقتصادي را به تصويب رسانده است.«بروكسل» ، پايتخت بلژيك نيز همزمان با اجلاس رهبران اتحاديه اروپا براي امضاي «پيمان مالي» كه به نوشته رويتر «با هدف ايجاد توازن در بودجه» برگزار شد، شاهد تظاهرات مردمي بود.
براساس اين گزارش، گروهي از بلژيكي ها مقابل ساختمان بانك مركزي اروپا تجمع كرده و خواستار توقف اجراي رياضت هاي اقتصادي شدند.
جمهوري چك، ديگر كشور اروپايي است كه همچون كشورهاي مذكور شاهد تجمعات ضددولتي در اعتراض به اوضاع اقتصادي بود.
گفتني است، اروپا مدتي است با يكي از جدي ترين و پيچيده ترين بحران هاي مالي رو به رو است. اين بحران به حدي وخيم است كه برخي مدت هاست يافتن جايگزين مناسب براي نظام سرمايه داري را مطرح مي كنند!

 



يورش پليس آمريكا به معترضان وال استريت در واشنگتن

پليس آمريكا با حمله به تظاهرات جنبش ضدسرمايه داري وال استريت شماري از معترضان را دستگير كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني «پرس تي وي» پليس آمريكا روز چهارشنبه با حمله به تظاهرات فعالان جنبش «واشنگتن دي سي را اشغال كنيد» دست كم 12 نفر از آنها را بازداشت كرد.
در اين تظاهرات كه همزمان با «روز ملي همبستگي» و عليه «شوراي قانونگذاري بورس آمريكا» در مقابل دفتر يك شركت بزرگ كشاورزي موسوم به «مونسانتو» برگزار شد، معترضان تلاش كردند اين شركت را تصرف كنند.
براساس اين گزارش، معترضان تجمعاتي را نيز از ايالت كانكتيكت تا كاليفرنيا ترتيب داده بودند كه با شعار «انزجار از نابرابري هاي اجتماعي» و با هدف «ايجاد اتحاد بيشتر» بين اعضاي جنبش برگزار شد.
جنبش ضدسرمايه داري وال استريت كه با شعار واحد «ما 99درصديم» و از 17 سپتامبر سال گذشته آغاز شده، همچنان با فراز و فرودهايي ادامه دارد.
اين جنبش باعث به وجود آمدن گروه هاي اعتراضي گوناگون در اقصي نقاط دنيا شده است. «آيپك را اشغال كنيد» يكي از اين گروه هاي اعتراضي است كه با هدف اشغال «كميته روابط عمومي اسرائيل-آمريكا» تاسيس شده است.
در همين رابطه «مدي بنجامين»، موسس سازمان بين المللي حقوق بشر «گلوبال اكسچنج» در گفت وگو با پرس تي وي گفت: جنبش «آيپك را اشغال كنيد» در ماه مه همزمان با آغاز نشست اين لابي صهيونيستي تظاهراتي برگزار خواهد كرد.
«بنجامين» افزود: هدف از برگزاري اين تظاهرات اعلام اين حقيقت است كه مردم آمريكا ديگر از آيپك هراسي ندارند. مردم آمريكا احساس مي كنند سياست هاي اين لابي صهيونيستي «بسيار خطرناك» است، بنابراين در اين تظاهرات به طور گسترده شركت خواهند كرد. يادآور مي شود «آيپك» از سال 1962 تاكنون در آمريكا فعاليت دارد.

 



انفجار خط لوله نفت در شرق عربستان

منابع خبري از انفجار در خطوط لوله نفت عربستان در استان ناآرام الشرقيه خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، اين انفجار در خطوط لوله انتقال نفت عربستان در حومه شهر «العواميه»، جريان استخراج و صدور نفت در اين كشور را با مشكل مواجه كرد و موجب شد بهاي نفت خام به بالاترين رقم خود در 10 ماه گذشته برسد.
براساس اين گزارش، دولت عربستان، اختلال در روند صدور نفت در تاسيسات العواميه را ناشي از يك حادثه جزئي دانست اما شاهدان عيني، علت آن را ناشي از انفجار دانستند.
اين در حالي است كه تاكنون هيچ گروه و سازماني مسئوليت اين انفجار در شرق اين كشور را به عهده نگرفته است.
استان الشرقيه طي يك سال گذشته شاهد تظاهرات و اعتراض هاي بي شمار عليه رژيم پادشاهي سعودي بوده است و آل سعود، خواسته هاي مسالمت آميز مردم را با گلوله و سركوب شديد پاسخ داده است.

 



به هنگام تبليغات انتخاباتي صورت گرفت
پرتاب تخم مرغ گنديده به صورت ساركوزي

رئيس جمهور فرانسه كه براي تبليغات انتخاباتي به «باسك» فرانسه سفر كرده است، با تخم مرغ مورد استقبال قرار گرفت!
«نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه كه انتخابات مهم رياست جمهوري ماه «آوريل» را پيش رو دارد، همچون ساير كانديداها مدتي است سفرها و برنامه هاي انتخاباتي خود را آغاز كرده است.
«ساركوزي»، وقتي به منطقه «باسك» اين كشور قدم گذاشت، از سوي مردم اين منطقه با استقبال خاص و ويژه اي مواجه شد! صدها نفر از مردم فرانسه پس از مشاهده رئيس جمهور خود، در حالي كه او را «هو» مي كردند چندين تخم مرغ به سمت وي پرتاب كردند.
ساركوزي وقتي با خشم مردم روبه رو شد، از ترس به يكي از كافه هاي نزديك پناهنده شد تا آسيبي به وي نرسد. اما مردم به راحتي دست از سر وي برنداشتند و با پرتاب تخم مرغ هاي بيشتر به سمت او حدود يك ساعت وي را زنداني كردند! «ساركوزي برو بيرون» مهمترين شعار معترضان بود.
ساركوزي پس از اينكه موفق به خروج از كافه شد، مسئوليت اين حمله را به گردن «جدايي طلبان باسك» و طرفداران رقباي انتخاباتي اش انداخت.به نوشته بي بي سي، رهبر سوسياليست ها، ادعاي مطرح شده از سوي رئيس جمهور فرانسه را رد كرد.
گفتني است، باسك منطقه اي است كه بخشي از آن در فرانسه و بخشي از آن در اسپانياست.

 



انتخابات رياست جمهوري روسيه فردا برگزار مي شود

انتخابات رياست جمهوري روسيه در حالي فردا برگزار مي شود كه به احتمال قوي ولاديمير پوتين براي يك دوره شش ساله به عنوان رئيس جمهور عازم كرملين مي شود.
به گزارش خبرگزاري ها انتخابات رياست جمهوري روسيه در حالي فردا برگزار مي شود كه نتايج نظرسنجي ها نشان مي دهد ولاديمير پوتين نخست وزير فعلي روسيه پيروزي آساني در آن خواهد داشت.
براساس همين نظرسنجي ها، نزديكترين رقيب پوتين، گنادي زيوگانف، رهبر حزب كمونيست است كه 1/15 درصد آرا را دارد. ميخائيل پروخورف نامزد ميلياردر نيز 7/8 درصد آرا را كسب خواهد كرد.
پوتين گفته است: اگر مردم كشور به من اعتماد كنند و رئيس جمهور شوم مدودف را نخست وزير خواهم كرد.
پوتين افزود: من و مدودف از قبل با همديگر توافق كرده بوديم كه يك نفر از ما براي رياست جمهوري كانديدا شود و با مشاهده اينكه طرفداران من از مدودف بيشتر بودند، من كانديداتوري خود را اعلام كردم.
شبكه خبري بي بي سي نيز در گزارشي از انتخابات رياست جمهوري روسيه و سرنوشت مدودف نوشت: افزايش دوران رياست جمهوري از چهار سال به شش سال در زمان ديمتري مدودف، رئيس جمهوري فعلي به تصويب رسيد، مردي كه به گمان بسياري، تنها براي گرم نگاه داشتن صندلي رياست جمهوري براي پوتين در اين سمت قرار گرفت.

 



نامزد جمهوري خواه رياست جمهوري آمريكا: هولوكاست يك دروغ تاريخي است

نامزد جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري آمريكا تصريح كرد: «هولوكاست هرگز رخ نداده» و چنين ادعايي «سياه ترين دروغ تاريخ است.»
«آرتور جونز» نامزد جمهوري خواه و 64 ساله انتخابات رياست جمهوري آمريكا تأكيد كرد، ادعاي كشته شدن ميليون ها يهودي در جريان جنگ جهاني دوم چيزي جز يك جنجال بين المللي از سوي يهودي ها نيست.
وي افزود: «اين ادعا، سياه ترين دروغ تاريخ است. آنها با روايت داستان دروغين رنج و بدبختي شان در كتاب ها، فيلم ها، نمايشنامه ها و برنامه هاي تلويزيوني ميليون ها دلار به جيب مي زنند.»
«جونز» ابراز اميدواري كرد پس از پيروزي در انتخابات مقدماتي ماه آينده، «دان ليپينسكي»، قدرتمندترين لابي حامي رژيم اسرائيل و رقيب انتخاباتي خود را به «چالش» بكشد. شبكه تلويزيوني پرس تي وي در اين باره اعلام كرد: «جونز» كه از كهنه سربازان جنگ ويتنام است، شرايط جاري در آمريكا را با شرايط آلمان پس از جنگ جهاني اول مقايسه و تاكيد كرد كه اوضاع اقتصادي، سياسي، فرهنگي و نظامي آمريكا دچار ازهم گسيختگي شده است.
وي در پايان تصريح كرد: «اين نادان هاي جنگ طلب در كنگره همانند ريك سنتروم، گينگريچ و ميت رامني [نامزدهاي جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري آمريكا] هستند. آنها مي گويند نمي توانيم به ايران اجازه دهيم حتي يك جنگ افزار هسته اي داشته باشد، اما به اسرائيل اجازه مي دهيم هر نوع جنگ افزار هسته اي كه مي خواهد در اختيار داشته باشد. اين مضحك است.»
اظهارات ضدصهيونيستي اين نامزد انتخاباتي كه بازتاب بسيار گسترده اي در رسانه هاي جهان داشت، بلافاصله با واكنش تند رسانه هاي غربي و صهيونيستي مواجه شد. رسانه هاي رژيم صهيونيستي در همان نخستين ساعات انتشار اين اظهارات، وي را يك «نژادپرست» خوانده و اعلام كردند، جونز از طرفداران هيتلر و يك نازي است!

 



كوفي عنان پيام دبيركل سازمان ملل را به دمشق مي برد

كوفي عنان با پيام دبيركل سازمان ملل متحد به زودي عازم دمشق مي شود.
به گزارش شبكه خبري پرس تي وي، كوفي عنان پس از ملاقات با بان كي مون دبيركل سازمان ملل در نيويورك براي پايان دادن به ناآرامي ها در سوريه و استفاده از راه حل مسالمت آميز از طريق مذاكره و گفت وگو راهي دمشق خواهد شد.
به گفته مقام هاي سازمان ملل، كوفي عنان روز گذشته براي ملاقات با نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب عازم قاهره شد تا پس از اين سفر به دمشق عزيمت كنند.
دبيركل سابق سازمان ملل قبل از ترك نيويورك نيز با بشارجعفري نماينده سوريه در سازمان ملل ملاقات كرد.اين در حالي است كه رايزني وزيران خارجه چين و روسيه درباره سوريه همچنان ادامه دارد و طرفين بر دخالت نكردن كشورهاي ديگر در امور داخلي سوريه تاكيد كردند.سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه در گفت وگوي تلفني با همتاي چيني اش مراتب خرسندي خود را از نتايج همه پرسي قانون اساسي كه مورد تاييد اكثريت مردم سوريه واقع شد ابراز كرد.
وزيران خارجه روسيه و چين در اين مكالمه تلفني از كشورهاي خارجي خواستند تا از دخالت در امور داخلي سوريه پرهيز و زمينه مذاكره و گفت وگو ميان مخالفان و نظام سوريه را فراهم آورند.
ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه نيز در گفت وگو با روزنامه انگليسي تايمز دخالت غرب در امور داخلي سوريه را محكوم كرد و گفت: اين مردم سوريه هستند كه تصميم مي گيرند چه كسي بر كشورشان حكومت كنند.شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله نيز طي اظهاراتي تاكيد كرد كه سوريه به سلامت از بحران كنوني عبور خواهد كرد و اجازه نخواهد داد كه هيچ كشوري در امور داخلي آن دخالت كند.
وي اظهار داشت: راه حل بحران سوريه گفت وگو ميان گروه هاي مختلف است اين در حالي است كه نخست وزير انگليس در اظهاراتي مداخله جويانه عليه سوريه گفت كه نظام سوريه به دليل حوادثي كه اخيرا در اين كشور روي داده است بايد محاكمه شود.
ديويد كامرون در نشست سران اتحاديه اروپا در بروكسل اظهار داشت، مهم نيست چند روز طول بكشد ولي بالاخره ما سران سوريه را محاكمه خواهيم كرد.انگليس و سوئيس نيز روز گذشته سفارت خود را در دمشق تعطيل كردند.از سوي ديگر منابع نظامي سوريه اعلام كردند كه ارتش سوريه كنترل كامل شهر حمص را در دست گرفته و اين شهر را از وجود تروريست ها پاكسازي كرده است.سربازان سوري كنترل منطقه «باباعمرو» در شهر حمص را به دست گرفته و آخرين بقاياي گروه مسلح را شكست داده و مجبور به فرار كردند.

 



زد و خورد و خشونت در خيابان هاي شيلي

تظاهرات صدها نفري مردم در منطقه پاتاگونينا در شمال شيلي در اعتراض به افزايش قيمت سوخت به خشونت كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه معترضان جاده اصلي پاتاگونينا به سمت «آيسن» مركز اصلي اعتراضات را مسدود كردند.
معترضان خواستار كاهش بهاي سوخت و افزايش كيفيت خدمات آموزشي و بهداشتي هستند.
مردم شهرهاي مختلف شيلي نيز در چند روز گذشته و در حمايت از اين اعتراضات كه از دو هفته پيش آغاز شده و در اعتراض به سركوب معترضان توسط پليس دست به تظاهرات زدند.
شهر آيسن مركز اصلي اعتراضات عليه برنامه هاي جديد حذف يارانه ها توسط دولت است. مردم خواستار اختصاص يارانه به بخش سوخت و غذا و بهبود وضعيت زندگي خود هستند.
رهبران معترضان در «آيسن» نشست هايي را با مسئولان دولتي به منظور پيدا كردن راه حلي براي خروج از اين بحران برگزار كرده اند.

 



فرستاده ويژه كره شمالي اين هفته به آمريكا مي رود

نماينده ويژه كره شمالي در مذاكرات شش جانبه خلع سلاح هسته اي، هفته آينده به آمريكا سفر مي كند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري «شين هوا»، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد: «ري يونگ هو» معاون وزير امور خارجه كره شمالي و فرستاده گروه شش جانبه مذاكرات خلع سلاح هسته اي اين كشور قرار است طي روزهاي آينده از دانشگاه آمريكايي «سيراكس» در نيويورك ديدار كند.
سفر معاون وزير امور خارجه كره شمالي كه قرار بود در روز چهارشنبه اين هفته صورت گيرد به روز جمعه موكول شده است و وي بنا به دعوت دانشكده «مكس ول» در دانشگاه سيراكس براي انجام مذاكرات غيررسمي به آمريكا سفر مي كند. به گفته «ويكتوريا نولاند» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، هيچ برنامه رسمي براي انجام ديدارهايي از جانب مقام هاي دولت آمريكا با معاون وزير امور خارجه كره شمالي وجود ندارد.سفر نماينده ويژه كره شمالي به آمريكا در حالي صورت مي گيرد كه «پيونگ يانگ» روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام كرد كه برنامه آزمايش هسته اي خود را به حالت تعليق درخواهد آورد و انجام مذاكرات دوجانبه با واشنگتن از سوي دولتمردان كره اي پذيرفته شده است.در همين حال، چين، آمريكا، روسيه و ژاپن از تعليق غني سازي اورانيوم در كره شمالي استقبال كردند.
براساس اين گزارش «يانگ جيه چي» وزير امور خارجه چين ابراز اميدواري كرد كه اين تصميم به ازسرگيري مذاكرات كاملي درباره برنامه هسته اي كره شمالي منجر شود.به گزارش شبكه خبري «بي بي سي»، روسيه و ژاپن نيز از اين توافق استقبال كردند، اما ژاپن گفت كه كره شمالي بايد پيش از آنكه مذاكرات شش جانبه را آغاز كند، گام هاي موثر و مشخص بيشتري بردارد. همچنين آمريكا از تعليق غني سازي اورانيوم و برنامه موشك هاي دوربرد كره شمالي استقبال كرد و «جي كارني» سخنگوي كاخ سفيد اين اقدام را اولين گام مثبت در جهت خلع سلاح شبه جزيره كره خواند.
دولت كره شمالي هفته گذشته اعلام كرد: آزمايش موشك هاي دوربرد و عمليات غني سازي اورانيوم را در اين كشور به حالت تعليق در مي آورد.
همچنين بر اساس توافقي كه پيشتر در مذاكرات شش جانبه پكن براي حل بحران هسته اي كره شمالي به دست آمده بود، قرار بود، اين كشور در ازاي توقف برنامه هاي هسته اي خود، امتيازاتي را از غرب و به خصوص آمريكا دريافت كند.

 



گزارش خبرگزاري ها از تشديد جنگ قدرت در قطر

يك پايگاه خبري عرب زبان از تشديد جنگ قدرت در داخل خاندان آل حمد و سرنگوني پادشاه قطر در آينده نزديك خبر داد.
به گزارش مهر، پايگاه خبري «النخيل» به نقل از منابع آگاه در دوحه ضمن افشاي درگيري شديد در داخل خاندان حاكم بر قطر اعلام كرد: افسران آمريكايي مقيم دوحه كه مسئول ترسيم و جهت دهي سياست هاي قطر هستند، اخيرا گزارشي به دولت خود درباره خطرناك بودن اوضاع و عمق درگيري ها به ويژه در دو هفته اخير ارسال كرده اند.
برپايه اين گزارش، «حمدبن خليفه آل ثاني» پادشاه قطر در روزهاي اخير به سرنخ هايي دست يافته است كه از تلاش هاي پنهاني «حمد بن جاسم» نخست وزير اين شيخ نشين با همكاري برخي عوامل مهم در درون خاندان حاكم براي سرنگوني اش حكايت دارد.
اين پايگاه خبري به نقل از منابع مذكور اعلام كرد: مطابق سرنخ هاي فوق، حمد بن جاسم(نخست وزير) به دنبال بركناري پادشاه و جايگزيني موقت وليعهد و در نهايت كنار زدن وليعهد جديد و در دست گرفتن قدرت به بهانه بيماري پادشاه است.
براساس اين گزارش، تعدادي از نزديكان نخست وزير در حال حاضر در زندان و برخي ديگر در حبس خانگي به سر مي برند به طوري كه حمد بن جاسم در منزل مسكوني خود تحت نظر است.
اين اخبار در حالي منتشر شده است كه «بندر بن سلطان» مسئول امنيت ملي عربستان به همراه يك مسئول امنيتي در قطر اوضاع را بررسي و مقدمات خروج نخست وزير را فراهم كرده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14