(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 13 اسفند 1390- شماره 20158

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مجلس نهم برآمده از حماسه اي بزرگ (يادداشت روز)
ايران اقتدار مردمي خود را به رخ كشيد
ياس معطر (به جاي گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
صالحي: منتظر اعلام نظر چند كشور آماده ميزباني مذاكره با 1+5 هستيم
رئيس كميته فناوري اطلاعات ستاد انتخابات استان تهران:
تجربه انتخابات رايانه اي تاكنون موفقيت آميز بوده است
شيلنگ آقاي فريب به هيكل همه تحريم چي ها (خبر ويژه)
طبل تحريم انتخابات هم سوراخ از كار در آمد! (خبر ويژه)
گرگيجه رسانه كودتا از شكست پروژه تحريم (خبر ويژه)
دم خروس اپوزيسيون سوريه بيرون زد (خبر ويژه)
پيش بيني ارگان سيا درباره انتخابات استثنائاً درست از آب درآمد! (خبر ويژه)
حتي شل انگليسي هم تحريم ها را دور زد (خبر ويژه)



مجلس نهم برآمده از حماسه اي بزرگ (يادداشت روز)

حضور مردم ايران در انتخابات به يك «پديده» تبديل شده است كمااينكه انتخابات ديروز هم كه با حضور دهها ميليون نفر از شهروندان برگزار شد، «پديده» بود اما نه از آن رو كه حضور ميليونها انسان در پاي صندوق رأي موضوعي تازه در دنيا باشد آنچه به اين حضور گسترده در ايران تازگي مي بخشد، معناي اين انتخابات است. هم خود ما اين را گفته ايم كه حضور مردم در پاي صندوق اخذ رأي اولا براي اعلام پشتيباني از سياست هاي نظام جمهوري اسلامي است و ثانيا براي انتخاب يك يا چند نفر بعنوان نماينده و هم مخالفان جمهوري اسلامي اعلام كرده اند كه ميزان مقبوليت اجتماعي نظام سياسي ايران روز 12 اسفند رقم مي خورد. اين معنا در انتخابات ساير كشورها- معمولا- نيست و ميزان مشاركت با ميزان مقبوليت يك نظام سياسي گره نخورده است بنابراين وقتي مردم ايران به شكل بسيار گسترده در انتخابات شركت مي كنند اين حتما يك «پديده» است. پديده اي كه به تعبير رهبرمعظم انقلاب براي كشور و نظام مصونيت آور مي باشد.
از جنبه ديگري نيز انتخابات در ايران «پديده» است و آنهم «انتخابات در نظام ديني» است. پيش از انقلاب اسلامي ايران و در طول صدها سال كه بارها نظام هاي ديني و يا داراي گرايش هاي ديني در ممالك اسلامي- ايران عصر صفوي، هند، عصرگوركاني، عثماني در دوره هاي 500 ساله، مصر دوره فاطمي، يمن دوره امامان زيدي، ليبي دوره حكومت سنوسي ها به وجود آمده بودند از موضوعي بنام انتخابات و راي مردم خبري نبود و اساسا دخالت مردم در تعيين چارچوب ها و كاركردهاي حكومتي را بعنوان يك امر ديني قبول نداشتند و بلاموضوع مي دانستند. حضرت امام خميني- رضوان الله تعالي عليه- نه تنها دخالت مردم در تعيين چارچوب ها و كاركردهاي حكومتي را با غيرقابل تغيير بودن مباني، ارزش ها و اصول ديني قابل جمع مي دانستند بلكه دخالت مردم در اين كار - ازطرق مختلف، از جمله انتخابات- را «واجب عيني» دانسته و در رأس فرايض ديني به حساب مي آوردند. حضرت امام خامنه اي- دامت بركاته- هم دامنه اهميت اين فريضه شركت در انتخابات را تا آنجا مي دانستند كه در ديدار چند سال پيش با شوراي نگهبان فرمودند: اگر انتخابات نبود امكان حفظ نظام اسلامي وجود نداشت و هيچ چيز به اندازه انتخابات در حفظ نظام نقش نداشته است. البته تجربه 33 ساله ما هم نظريه امام راحل عظيم الشان-ره- و حضرت امام خامنه اي-دامت بركاته- را به اثبات رساند يعني حضور مردم در انتخابات از يك سو بستر استقرار پايه هاي نظام اسلامي و از سوي ديگر بستر اجراي آموزه ها و احكام شرعي را به وجود آورد و در طول دوران، نظام اسلامي را در مقابل انواع توطئه ها حفظ كرد.
امروز پديده انتخابات به يك «راهكار شرعي» و كاملا منطبق با دين تبديل شده و دايره اين تفكر كه روزي به حضرت امام و چند نفر از اصحاب نزديك ايشان تعلق داشت به تمامي مجموعه هاي اسلامي گسترش يافته است. پيش از انقلاب اسلامي ايران، برادران اهل سنت ما در دنيا براساس آموزه هاي فقهي خود معتقد بودند حكمراني در جامعه اسلامي از سه طريق «استخلاف»- يعني حاكمي حاكم پس از خود را نصب كند آنگونه كه خليفه اول خليفه دوم را نصب كرد- «اهل حل و عقد»- يعني گروهي از سران حاكم جديد را تعيين كنند آنگونه كه در سقيفه، سران قبايل خليفه اول را برگزيدند- و «غلبه»- يعني فردي با زور شمشير بر جامعه مسلط شود، آنگونه كه معاويه بن ابي سفيان با زور حاكم شد- امروز برادران اهل سنت ما به راه چهارمي مي انديشند و آن را راهكار بهتري براي حكمراني به حساب مي آورند و آنهم انتخابات و تشكيل حكومت براساس آراء شهروندان است پس ملاحظه مي كنيد كه از منظر ديني هم انتخابات يك پديده است و وقتي مانند ديروز با مشاركت گسترده مردم برگزار مي شود و نظام ديني آن را به جد مطالبه مي نمايد از درخشش فراواني برخوردار مي گردد از اين رو مي توان گفت كاري كه ديروز دهها ميليون ايراني در پاي صندوق هاي راي مجلس نهم انجام دادند بسيار فراتر از حضور براي شكل دادن به يك مجلس بود، آنان در حوزه تمدني و فكري كاري انجام دادند كه حتما بازخورد و آثاري جاودان خواهد داشت.
اما البته اين تجربه اي نيست كه ايران و جمهوري اسلامي از غرب آموخته باشد و يا اين هماني نيست كه در غرب برگزار مي شود. كاملا واضح است كه وقتي فقيهي بسيار بزرگ شركت در انتخابات را «تكليف شرعي» دانسته و بقيه فقهاي معاصر هم آن را واجب شرعي مي دانند، از امري برون ديني حرف نزده اند چرا كه هيچ امر برون ديني نمي تواند مصداق «تكليف شرعي» باشد. از سوي ديگر غرب اصولا شركت همه شهروندان را مطالبه نمي كند و سياسي شدن همه شهروندان را امري مذموم و سبب به هم خوردن نظم آهنين «ليبرال دمكراسي» مي داند آنان همواره از يك حضور منضبط و طبعا محدود و قابل مديريت حرف زده اند. اما از اين طرف اميرمومنان حضرت امام علي بن ابيطالب عليه السلام كه خداوند متعال در چندين نوبت به حق او در امامت بر مسلمين- از جمله در روز 18 ذي حجه دهم هجري در غديرخم- با صراحت سخن گفته است و آن حضرت هم آن را مسئوليتي الهي به حساب مي آورد و در عين حال مي فرمايد: اگر حضور انبوه و گسترده مردم و اينكه خداوند از علما پيمان گرفته است كه در برابر ستم ستمگران و بيچارگي مظلومان سكوت نكنند، نبود، هر آينه افسار شتر خلافت را روي آن قرار داده و آن را رها مي كردم، در جاي ديگر هم حضرت امير سلام الله عليه به ميزان هجوم مردم به درب خانه خود اشاره كرده و مي فرمايند: آنقدر اين هجوم زياد بود كه بيم آن مي رفت كه دو جوان من- امام حسن و امام حسين عليهماالسلام- زير دست و پاي مراجعه كنندگان و بيعت گران قرار بگيرد. اين موضوع نشان مي دهد كه ولايت معصوم كه با امضاي شارع مقدس مشروعيت مي يابد، در صورتي استقرار پيدا مي كند كه مردم آن را طلب نمايند به عبارت ديگر حكومت ديني از منظر امام اميرالمؤمنين(ع) وابسته به حمايت توده هاي مردم است و نه روش هايي نظير «غلبه»، «آراء سران»، «نظر نخبگان خاص» و اموري از اين قبيل. اين الگوي ديني امروز مرزهاي جمهوري اسلامي را درنورديده و در حال تأسيس نظام هايي در كشورهاي با اكثريت اهل سنت مي باشد.
حضور گسترده ديروز مردم در پاي صندوق هاي رأي در شرايطي تحقق يافت كه آن جبهه اي كه از خارجي ها و داخلي هاي همگرا با آنان در سال 1388 شكل گرفته بود بر عدم حضور تاكيد مي كردند كه اين انتخابات به ضرر توده هاي مردم و سبب تشديد فشار غرب خواهد شد. حتي يكي از سران فتنه 88 كه ادامه حيات سياسي خود در نظام را وابسته به حضور در پاي صندوق راي مي ديد، ديروز از فرصت استفاده كرد و روند انتخابات را به طور تلويحي زير سؤال برد. اين نحوه واكنش به خوبي نشان مي دهد كه حضور گسترده مردم در پاي صندوق ها و معنايي كه از اين حضور توليد مي شود با اهداف و اصول سران استكبار و فتنه گران وابسته به آنان در تضاد مي باشد. روز پنجشنبه- يك روز قبل از انتخابات- سردبير روزنامه نيويورك تايمز كه وابستگي آن به سران صهيونيسم مشهور است و گفته مي شود صهيونيستي ترين روزنامه آمريكا است در يادداشتي كه حاصل جمع آوري اطلاعات و اخبار از داخل ايران است، نوشت: مجلس نهم ايران بسيار به رهبري ايران نزديكتر خواهد بود و اين نشان مي دهد كه شرايط آينده براي غرب دشوارتر از گذشته خواهد شد». سردبير مي افزايد « در اين انتخابات چهره هايي نظير هاشمي، موسوي، كروبي و خاتمي حضور چنداني ندارند و در عين حال خبرها از عدم كاهش ميزان مشاركت مردم در انتخابات فردا حكايت مي كند. اين بدترين خبري است كه غرب مي تواند شاهد آن باشد.»
در واقع حضور بسيار گسترده ديروز مردم در پاي صندوق هاي رأي پيام هايي واضح براي غرب به همراه داشت. آمريكايي هايي كه تا همين روز پنجشنبه هم به شركاي خارجي خود مي گفتند فشارها و تحريم ها آثار خود را در ايران بر جاي گذاشته و به زودي شاهد توقف و عقب گرد جمهوري اسلامي از مسيري كه بر آن پاي مي فشارد خواهيم بود. در واقع اين انتخابات بطلان اين ادعا را ثابت نمود و كار را براي آمريكايي ها بسيار دشوار كرد. مسلماً آمريكا با شرايط پيچيده اي مواجه شده و ديگر سخن گفتن از اينكه «همه گزينه ها روي ميز است» خاصيت خود را از دست داده است. آمريكا قبل از انتخابات هم نتوانست از طريق بستن دروازه هاي آسيا روي ايران، كارآمدي تحريم ها و فشارهاي جديد آمريكا- اروپا را تضمين نمايد. اوباما عليرغم فشار سنگين بر هند، ژاپن، كره، سنگاپور، مالزي و چين براي پيوستن به روند تحريم انرژي عليه ايران نتوانست حتي يكي از آنان را با خود همراه كند و حال آنكه حدود 83 درصد نفت صادراتي ايران به اين كشورها مي رود. اگر قبل از انتخابات، براي حيات حاكمه آمريكا در مواجهه با ايران دشواري هايي وجود داشت، اين دشواري ها پس از انتخابات چندين برابر مي شود، حتي تعجب آور نخواهد بود اگر در آينده نزديك شاهد شكاف در ميان متحدان اروپايي آمريكا باشيم كما اينكه زمزمه هاي اين شكاف در آلمان به گوش مي رسد.
انتخابات گسترده ديروز در فضايي سالم برگزار شد و بيراه نيست اگر بگوئيم ديروز ايران قانونمندترين، اخلاقي ترين و مردمي ترين انتخابات مجلس خود را تجربه كرد. فضاي انتخابات تا حد زيادي از تهمت زني و رقابت هاي سلبي مبرا بود و دستگاههاي اجرايي- نظارتي حداكثر تلاش خود را براي برگزاري انتخاباتي قانونمند بكار بستند والحق هم موفقيت هاي خوبي داشتند.
انتخابات پرشكوه ديروز قطعاً به مجلسي شكل داده است كه بيش از مجلس فعلي روي موازين انقلابي تأكيد خواهد كرد. در عين اينكه مجلس فعلي هم انقلابي بود ولي حال و هواي ديروز مردم از مجلسي با درجه بالاتري از انقلابي بودن حكايت مي كرد و اين نكته اي بود كه نگراني دشمنان ايران را در پي داشت. ديروز جروزالم پست در يادداشت خود نوشته بود: تحولات داخل ايران نااميدي زيادي به وجود آورده و همه چيز حكايت از آن دارد كه آيت الله سيدعلي خامنه اي راه هموارتري براي تأكيد بر سياست هاي سرسختانه پيش رو دارد. نااميدي صهيونيست ها نشانگر نشانه گيري دقيق مردم و به هدف نشستن تيرهايي كه ديروز شليك شدند، است. حتماً فرشتگان آسمان ديروز اين صحنه را در اوج احجاب ثبت كرده اند.
سعدالله زارعي

 



بازتاب گسترده انتخابات 12اسفند در رسانه هاي جهان
ايران اقتدار مردمي خود را به رخ كشيد

سرويس سياسي-
انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در روز گذشته بازتاب گسترده اي در رسانه هاي دنيا به همراه داشت.
از همان دقايق اوليه آغاز انتخابات، شبكه هاي تلويزيوني منطقه خاورميانه، آسياي ميانه، جنوب و جنوب شرق آسيا، اروپا، آفريقا، آمريكاي شمالي، مركزي و جنوبي و اقيانوسيه به زبان هاي عربي، انگليسي، فرانسوي، اسپانيايي، آلماني، روسي، تركي، چيني و ژاپني انتخابات مجلس شوراي اسلامي كشورمان را بازتاب دادند.
خبرگزاري فرانسه در گزارشي از تهران درباره انتخابات مجلس ايران خاطرنشان كرد كه مردم اين كشور در بحبوحه فشارهاي غربي ها به پاي صندوق هاي راي رفتند. همچنين اين خبرگزاري، انتخابات مجلس را پاسخي به اتهامات غرب درباره دموكراسي در ايران دانست.
در همين حال، لس آنجلس تايمز طي گزارشي با اشاره به انتخابات روز گذشته در كشورمان اذعان كرد كه قدرت نمايي هاي برخي كشورها و تشديد تحريم ها عليه ايران شور ميهن پرستانه اي را در ميان مردم اين كشور به راه انداخته است.
گاردين نيز با اشاره به انتخابات مجلس در گزارش خود نوشت كه حضور گسترده مردم در اين انتخابات نشان دهنده حمايت مردمي از نظام حاكم است.
از سوي ديگر؛ تلويزيون الجزيره انگليسي در گزارش خود درباره انتخابات مجلس ايران گزارش داد كه راي دهندگان ايراني راي دادن را وظيفه خود مي دانند.
اين شبكه تلويزيوني همچنين در گزارش ديگري با اشاره به تحريم هاي غرب عليه ايران تاكيد كرد كه ميزان مشاركت مردم در نخستين ساعات آغاز انتخابات قابل قبول است.
اما در شرايطي كه رسانه هاي غربي سعي داشتند حضور پرشور و گسترده مردم را به نحوي كمرنگ نشان دهند شبكه تلويزيوني آسوشيتدپرس از صف هاي طولاني راي گيري در ايران گزارش داد.
اين شبكه تلويزيوني در گزارش خود از تشكيل صف هاي طولاني در بيرون برخي حوزه هاي راي گيري در نخستين ساعات انتخابات مجلس ايران خبر داد و تصاوير زنده اي را در همين خصوص پخش كرد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز با بازتاب انتخابات مجلس ايران در روز گذشته، رقابت هاي انتخاباتي را مورد گزارش خود قرار داد و نوشت: اين انتخابات بر انتخابات بعدي رياست جمهوري در سال 2013 و نفر بعد از احمدي نژاد تاثيرگذار است.
از ديگر رسانه هاي غربي كه از همان دقايق اوليه آغاز انتخابات، سلسله گزارش هايي را درباره انتخابات مجلس ايران بازتاب داد، خبرگزاري رويترز بود.
اين خبرگزاري در گزارش خود اذعان كرد كه مردم در بخش هاي مركزي و جنوبي پايتخت ايران براي انداختن راي خود به صندوق، صف كشيده اند.
خبرنگار رويترز كه به ميان راي دهندگان رفته بود به بازتاب اظهارات مردم پرداخت و از قول يك خانم در شعبه راي گيري حسينيه ارشاد نوشت: «من اينجا هستم تا از نظام در برابر دشمنان حمايت كنم.»
الحيات هم به انعكاس انتخابات مجلس ايران پرداخت و نوشت: منابع مستقر در تهران احتمال مي دهند امسال ميزان مشاركت مردم در انتخابات نسبت به سال هاي گذشته افزايش يابد.
در همين ارتباط روزنامه كويتي الراي طي گزارشي از انتخابات مجلس ايران اعلام كرد كه امروز ميليون ها ايراني به پاي صندوق هاي راي مي روند و رفتار ملت ايران براي غربي ها قابل پيش بيني نيست.
الراي افزود: بارها پيش آمده كه ناظران از حجم حضور و نحوه انتخاب مردم غافلگير شده اند.
از سوي ديگر؛ خبرگزاري آلمان نيز ديروز در گزارشي اعلام كرد كه احتمال دارد ساعات راي گيري تا چهار ساعت تمديد شود.
روزنامه عراقي الصباح هم در نسخه اينترنتي خود با بازتاب انتخابات مجلس ايران تاكيد كرد كه اين انتخابات به رخ كشيدن قدرت تهران به روي غرب است.
رسانه هاي روسيه نيز روز گذشته انتخابات مجلس ايران را درصدر اخبار خود انعكاس دادند.
در همين خصوص خبرگزاري هاي نووستي، ايتارتاس و اينترفكس و پايگاه هاي خبري اين كشور طي گزارش هايي انتخابات مجلس كشورمان را مورد بازتاب قرار داده و به تحليل هايي دراين باره پرداختند.
خبرنگار شبكه تلويزيوني المنار در تهران هم در گزارشي از حضور گسترده رسانه هاي خارجي براي پوشش اخبار مربوط به انتخابات مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
حمزه الحاج حسن درگفت وگوي زنده با اين شبكه با اشاره به آغاز انتخابات در ايران گفت: انتخابات امروز [روز جمعه] ايران حاوي پيامي براي غرب است.
از سوي ديگر؛ حضور گسترده مردم در انتخابات ديروز مجلس تحليل هاي متفاوتي را در برخي از رسانه هاي غربي در پي داشت.
تلويزيون بلومبرگ گزارش داد: بازارهاي نفتي به نتايج انتخابات ايران چشم دوخته اند.
روزنامه السفير نيز از حضور مردم در پاي صندوق هاي راي گزارش داد و نوشت: ميزان مشاركت مردم ايران در انتخابات، تاثير مستقيم بر ميزان احتمال حمله به اين كشور دارد.
همچنين، لوفيگارو، دويچه وله، سي ان ان، بي بي سي، فاكس نيوز، يورونيوز، اي بي سي نيوز، ان بي سي و... از ديگر رسانه هاي برجسته غربي بودند كه انتخابات مجلس ايران را مورد بازتاب قرار دادند.

 



ياس معطر (به جاي گفت و شنود)

در سالروز رحلت كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه(س) اين ستون را به سروده اي از علي اكبر لطيفيان در سوگ آن بزرگوار اختصاص مي دهيم؛
و دانه ريخت بيايي كبوترش باشي
دوباره آينه اي در برابرش باشي
نه اينكه پر بكشي و به شهر او نرسي
ميان راه پرستوي پرپرش باشي
«مدينه» شهر غريبي براي «فاطمه»هاست
نخواست گمشده اي مثل مادرش باشي
خدا تو را به دل بي قرار ما بخشيد
و خواست جلوه اي از حوض كوثرش باشي
به قم رسيدي و گم كرد دست و پايش را
چو ديد آمده اي سايه سرش باشي
اجازه خواست كه گلدان مرمرت باشد
و تا هميشه تو ياس معطرش باشي
نگاه تو همه را ياد او مي اندازد
به چهره ات چه مي آيد كه خواهرش باشي
خدا نخواست تو هم با «جواد» كوچك او
گواه رنج نفس هاي آخرش باشي

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ روز جمعه 12اسفندماه هر فرد فهيم راي دهنده به مانند يك ابابيل و هر راي او مثل يك سجيل بر فرق دشمنان ايران اسلامي و ابرهه زمان بود.
سيدباقر سيدآقايي
¤ در اين برهه از زمان كه ايران اسلامي مان از طرف دشمنان بمباران تبليغات سوء مي شود، محكم ترين مشتي كه مي شد بر دهان ياوه گويان خارجي زد، شركت پرشور در انتخابات روز جمعه بود.
اكبر زالي پور حسيني از سعيدآباد بهشهر
¤ مردم مثل هميشه به ميدان آمدند و اما اي نماينده منتخب مردم هركه هستي از هر جناح و گروه و دسته و يا به طور منفرد؛ تو با اتكاي به راي مردم وارد مجلس شده اي اين ملت مادامي كه در حيطه و اختيارات خود حافظ منافع ملي و شريعت اسلام باشي مورد وثوق و اعتمادشان هستي، ملاك و معيار و ميزان خط امام(ره) و رهبر معظم انقلاب به عنوان ولي فقيه است و بس. خوب مي داني و بدان شجاعت و صداقت و شهامت و درستي و پاكدامني و نجابت شما سرمايه شماست و هرگونه كاستي در آنها مايه سقوط و اضمحلال. خداوند ياور خوبان است.
محمودي
¤ ضمن تقدير و تشكر از حضور ميليوني و دشمن شكن ملت غيور و سلحشور ايران در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي كه بار ديگر مشتي آهنين بر دهان استكبار جهاني و ايادي داخلي آنها بود اينك از كليه گروهها و افراد دخيل در رقابت هاي انتخاباتي درخواست داريم كه همانند گذشته رقابت را به رفاقت تبديل نموده و با تلاشي بيشتر براي اثبات صلاحيت خود و احراز پست نمايندگي مردم در مجلس شوراي اسلامي براي دوره آتي به نمايندگان منتخب فعلي كمك و مساعدت دوچندان داشته باشند تا ان شاءالله اين امانت بزرگ را به صاحب اصلي آن حضرت ولي عصر(عج) تحويل نماييم.
قاجار
¤ كاش در شعبه هاي اخذ راي پرچم آمريكا زير پاي مردم قرار داده مي شد تا آمريكاي جنايتكار بداند ملت ايران هميشه در صحنه حضور دارد.
محمد شريفي
¤ بسياري از نمايندگاني كه در انتخابات مجلس راي ملت را به خود اختصاص مي دهند در حقيقت نمايندگان خاص ملت هستند و از جهاتي نمايندگاني كه راي نمي آورند نبايدخارج از گود محسوب شوند. پيشنهاد مي شود براي تحقق بخشيدن عيني به امر شعار مجلس در راس امور است از اين نيروهاي متخصص و متعهد با طي سلسله مراتب قانوني به عنوان مجلس پشتيبان و به عنوان دستيار نمايندگان در دهه پيشرفت و عدالت و در مقام سرعت بخشيدن به دلجويي و خدمت رساني به آحاد ملت استفاده مضاعف نمايند.
گودرزي از اصفهان
¤ حضرت امام در صحيفه نور مي فرمايند: «ريشه اختلافات حب نفس است ما و شما نبايد خودمان را بازي بدهيم... و بسيار از اين اختلافات رنج مي برم و بدانيد كه اختلاف، اختلاف سر اسلام نيست، اختلاف سر «من» است. من اسلام را بايد تقويت كنم، اسلامي كه من تقويت كنم قبول دارم و اسلامي كه رفيقم تقويت كند را قبول ندارم،... اين در باطن نفس انسان است».
ايران تهراني
¤ در حالي كه دشمنان كشور ما را آماج تهديد و محاصره قرار دادند فيلم ضد ايراني جدايي نادر از سيمين جايزه مي گيرد و متاسفانه رسانه ملي ما آن را انعكاس مي دهد كه نبايد اين كار را بكند، چرا؟ چون غربي ها تحريم هاي سختي را به بهانه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي بر ما وضع كردند و چون از جنبه فرهنگي به خيال خودشان عزم ايرانيان را بشكنند، آمدند و به فيلم هايي جايزه مي دهند كه زندگي ايرانيان را تلخ نمايي كند.
ايراني
¤ روزنامه هايي كه عكس جايزه اصغر فرهادي را تيتر يك خود كردند، هيچ گاه شهادت دانشمندان هسته اي و دستاوردهاي بزرگ علمي را كه چشم استكبار را كور كرده است به اين برجستگي چاپ نكردند. به راستي آيا استحاله كردن فرهنگ روانه كردن سم خزنده هاي سمي در فرهنگ كشور يكي از كاركردها و وظايف اين روزنامه ها نيست؟
عباس اخوت
¤ كشورهاي غربي با محوريت صهيونيست ها و با همراهي مزدوران غرب در منطقه كشورهاي عرب جنوب خليج فارس آمدند و به بهانه هاي واهي تهديد و انواع توطئه ها را عليه سوريه پياده مي كنند ولي برخلاف ادعاهاي دروغين آنها هرچه سوريه دموكرات تر و مردم سالارتر اداره شود در درجه اول به ضرر رژيم صهيونيستي و حكام مستبد عربي منطقه است، لذا داعيه هواخواهي آنها از مردم مطلقا دروغ است و يكي از كارهايي كه ما بايد در اين بين انجام دهيم اين است كه حوادث بحرين را جهاني كنيم و به گوش مردم برسانيم و تضاد عمل و گفته هاي غربي ها را آشكار كنيم و فجايع بحرين را به همه گوشزد كنيم و قدرت مانور صهيونيست ها را در سوريه كم كنيم.
رضايي
¤ خانم كلينتون وزير امور خارجه آمريكا گفته مردم سوريه كه در همه پرسي شركت كرده اند از نظر واشنگتن داراي احترام نيستند، به ايشان بايد گفت مگر تو كيستي كه چنين بي پروا در مورد ملتي آزاده صحبت مي كني، شما در كشور خود نمي گذاريد رسانه ها در جرياناتي كه در كشورتان مي گذرد، اطلاع رساني كنند، حتي مردم خودتان در جريان وال استريت گفتند آمريكا در كشور خود نتوانسته دموكراسي را ايجاد كند، حال چگونه مي خواهد در كشورهاي ديگر دموكراسي ايجاد كند؟ بهتر است، كلينتون به جاي اينكه دائم ظاهر خود را عوض كند و به صحنه بيايد، ابتدا درك و فهم خود را بالا ببرد تا به خود اجازه ندهد در حقوق ديگر كشورها به صورت آشكارا دخالت كند.
يك دبير بازنشسته
¤ متاسفانه در آستانه انتخابات شاهد افزايش قيمت روزانه برخي اقلام مواد غذايي مورد نياز مردم مثل مرغ و ماهي و لبنيات و... بوديم كه مسئولين دولتي و نظارتي نيز تنها نظاره كردند و اقدام خاصي انجام ندادند. يعني خواسته يا ناخواسته به دشمنان نظام كمك كردند.
4426---0916
¤ از دولت خدمتگزار درخواست مي شود به جاي افزايش يارانه ها، نسبت به افزايش يارانه توليدات و ايجاد اشتغال و رفع بيكاري همت گمارند.
0046---0912
¤ چهل روز است كه هزينه خودرو ثبت نامي را به ايران خودرو پرداخت كرده ام ولي اين شركت به خاطر افزايش قيمت خودرو در بازار به تعهد خود عمل نمي كند. چرا سيستم نظارتي ما با مديران متخلف دولتي برخورد نمي كنند؟
0350---0912
¤ فرماندار اسلامشهر قول تحويل مسكن مهر را در مهرماه 90 داده بود ولي متاسفانه با گذشت قريب به 5 ماه هنوز خبري از تحويل مسكن نيست. با توجه به مشكلات مستاجرين از مسئولين درخواست تحويل سريع تر و حل مشكل ما و پيمانكاران را دارم.
3128---0919
¤ از وزارت نيرو درخواست مي شود نسبت به تبديل عضويت نيروهاي پيمانكار سازمان آب و برق خوزستان اقدام نمايند. متاسفانه هنوز هم طبق قرارداد 89 با ما رفتار مي شود.
جمعي از نيروهاي سازمان آب و برق خوزستان
¤ مسئولان راهنمايي و رانندگي بهتر است تحقيقي در موردتصادفات و رابطه آن با تحصيل فرد راننده انجام دهند تا بدين ترتيب مشخص شود بيشترين تصادفات بين چه قشري از جامعه صورت مي گيرد.
پيكري
¤ يك جانباز 60 درصد هستم ابلاغيه اي در تاريخ 12/10/88 به شماره 20860/82/400 هيئت دولت موظف شد درمان صددرصد جانبازان و خانواده هاي آنها را تقبل كند. الان يك سال است كه ما را از تحت پوشش بنياد شهيد خارج كرده اند اما متاسفانه به وضع درمان ما رسيدگي نمي شود و تمام هزينه ها را تا الان خودمان پرداخت كرده ايم و مبلغ بسيار ناچيزي را بيمه تكميلي به ما مي دهد.
معصومي
¤ مسئولان بانكي بايد با تغيير قرارداد به سپرده هاي قبلي هم مطابق با شرايط فعلي سود بدهند، تا بدين ترتيب حق مردم كه از سالها قبل پول خود را در بانكها گذاشته اند ضايع نشود.
يك شهروند
¤ان شاءالله پس از شمارش آرا در صندوق هاي رأي انتخابات بمب محكمي بر سر آمريكا و رژيم صهيونيستي فرود مي آيد.
يك هموطن
¤ يكي از نامزدها در برنامه تلويزيوني ديروز، امروز، فردا، از فتنه88 به عنوان دعوايي ساده و سوءتفاهم بين دو گروه ياد كرد كه ممكن است در هر جايي رخ دهد و به راحتي هم با وساطت يك گروه ميانه رو و معتدل حل شود، اين كدورت به راحتي برطرف مي شود، واقعاً جاي تأسف دارد كه او مي خواهد اين همه فتنه و دورويي را لاپوشاني كند. اما واقعاً كور خوانده اند و مردم ما كاملاً هوشيار هستند و به سادگي از كنار فتنه ها و اهداف شوم آنها رد نمي شوند. مردم آن قدر بلوغ فكري و سياسي بالايي دارند كه دوست را از دشمن تشخيص مي دهند. لطفاً شما آب در هاون نكوبيد چون به شعور خود شما توهين مي شود.
چند هموطن
¤ متأسفانه برخي از كانديداهاي مجلس در بروشورهاي تبليغي خود آيات الهي را نوشتند و زير دست و پاي مردم قرار دادند. يك كانديداي مجلس به چه قيمتي حاضر است وارد دستگاه هاي دولتي و مجلس شوراي اسلامي شود و كارگشايي از مردم كند.
عبادالله باريكاني
¤ ديدار و دست بوسي مقام معظم رهبري تنها آرزوي من رزمنده است. دلم مي خواهد با اين آرزو نميرم.
محمودي
¤ وقتي مجريان قانون (نيروي انتظامي) را زيرپا بگذارند از ديگران چه انتظاري مي توان داشت، بارها مسئولان اعلام كرده اند كه هيچ ارگان دولتي حق داشتن پاركينگ شخصي ندارد. اما در ميدان شهرداري رشت، علاوه بر خود نيروي انتظامي 2 اداره ديگر هم تمام كوچه را تابلوي حمل با جرثقيل نصب كره اند به استثناي خودرو كاركنان نيروي انتظامي، اين زيرپا گذاشتن قانون توسط خود مجريان قانون است كه معابر عمومي را پاركينگ اختصاصي كرده است.
يك شهروند از رشت
¤ دست عزيزاني را كه نفت كشورمان را به روي دولت هاي سلطه طلب انگليس و فرانسه قطع كردند و عزت و اقتدار ايران را به نمايش گذاشتند مي بوسم. معتقدم در ساير عرصه ها نيز بايد شجاعانه عمل كرد.
1052-0912
¤ يكي از نامزدهاي تهران اعلام كرده در انتخابات88 آقاي هاشمي مظلوم واقع شد، اصلاً بگوييم همسر ايشان مصاحبه اي عليه نظام نداشته فرزندان ايشان در آشوب هاي خياباني شركت نداشته اند و يا خودش به رهبر معظم انقلاب نامه اي نداده است و دركل بگوييد ايشان در انتخابات88 اصلاً ايران نبوده اند. به نظر مي رسد اگر مطبوعات به اين نحو با آقاي هاشمي برخورد كنند اين آقاي نامزد راضي مي شود.
سوري از تهران
¤ شهرداري برج ميلاد را براي چه كسي ساخته است؟ براي ما ايرانيان يا شيوخ حاشيه نشين خليج فارس؟ براي ورود و بازديد از هر طبقه ورودي جداگانه دريافت مي كنند، واقعاً قصد و نيت شهرداري از ساخت برج ميلاد چه بود؟ مسئولان شهرداري به جاي اينكه به فكر رفاه حال شهروندان هنگام تردد در سطح شهرها باشند، درحال حاضر دنبال ساخت برج هاي پرمنفعت است. چرا يك خانواده 4نفره براي بازديد نيم ساعته تنها از يك طبقه برج ميلاد بايد 50هزار تومان پرداخت كند. آيا اين انصاف است؟
يك شهروند تهراني
¤ پس از 26سال سابقه فرهنگي وقتي فيش حقوقي خود را با يك كارمند ساده كم سابقه مقايسه مي كنم، تأسف مي خورم.
يك دبير اهل قم
¤ تركي فيصل بايد سري به گذشته خود بزند تا بفهمد كسي كه در مقابلش از گزينه نظامي حرف مي زند، ايران باصلابت است، نه افرادي از تبار ذليل خودش.
نگهبان
¤ هر روز كه مي گذرد بازنشسته هاي تأمين اجتماعي مشكلات زندگي شان بيشتر مي شود. بنويسيد فشار زندگي بر ما بسيار زياد شده است.
9861-0937
¤ يكي از نامزدهاي مدعي اصلاحات، فتنه88 را يك سوءتفاهم دانسته است. بنده عرض مي كنم وقتي فردي مثل ايشان شناختش از حوادث تا اين حد پايين باشد كه تحركات پياده نظام دشمنان را در فتنه نمي بيند به چه درد مجلس و مردم مي خورد. از طرفي عبور ايشان از فيلتر شوراي نگهبان قابل تأمل است.
عليمرداني
¤مسئولين كشور از طريق پليس بين الملل نه درمورد مهدي هاشمي فراري به لندن كاري كردند و نه از خاوري پناهنده شده به كانادا خبري شد. مردم نمي توانند اين قصور و كوتاهي در اجراء قانون را از مسئولين دستگاه قضايي كشور تحمل كنند و چيزي نگويند.
فخرالساعه
¤ نمايندگاني كه نظري در مسائل مختلف كشور ندارند و در مجلس مهر سكوت بر لب زده اند بهتر نبود كانديدا نمي شدند تا افراد خبره انتخاب شوند.
2986-0915
¤ اينجانب يارانه ماه هاي بهمن و اسفند89 را دريافت نكرده ام از سال89 تا به حال پي گير هستم و حتي هيئتي از استانداري ايلام نيز آمدند مدارك لازم را گرفتند و بردند ولي هيچ خبري نشد. از مسئولين امر درخواست رفع مشكل ياد شده را دارم.
3155-0918
¤ فردي به علت فرسوده بودن منزلش در كنار منزل ما اقدام به تخريب و نوسازي منزل خود نمود و بدون اجازه و رضايت ما اقدام به برداشتن ديوار حياط منزل ما كرد. تا بتواند با جرثقيل به راحتي تيرآهن ها را جابه جا كند. به شهرداري منطقه12 ناحيه6 و پليس 110 شكايت نموديم. متفق القول بودند خلاف قانون عمل كرده است ولي هيچ اقدام عملي و برخوردي با اين عدم پايبندي به قانون و حرمت شكني و تجاوز به حريم ديگران صورت نگرفت. اگر اين بي قانوني به يك رويه تبديل شود سنگ روي سنگ بند نمي شود. از مسئولين امر درخواست پي گيري و برخورد با اين حريم شكني را دارم.
شاه حسيني
¤ براساس قوانين جاري خانم هايي كه به حرفه هاي صنعت گري مشغول باشند مي توانند پس از 15سال پرداخت حق بيمه بازنشسته شوند. منتهي يكي از شروط آن اين است كه تا قبل از سن 50سالگي اقدام به پرداخت حق بيمه نموده باشند. ولي باتوجه به اينكه در تهران ساكن هستم و مدرك قلاب بافي ام مربوط به ساري است به ساري رفتم. پاسخي كه صنايع دستي ساري داد اين بود كه شما درحال حاضر ساكن تهران هستيد اگر در مورد مدرك شما تهران استعلام نمايد ما پاسخ مي دهيم و شما بايد از طريق تهران اقدام به پرداخت بيمه و... نماييد و از طرفي باتوجه به سن 49سالگي ام فرصت چنداني براي شروع پرداخت بيمه نمانده است. از مسئولين صنايع دستي تهران درخواست دارم كه مشكلم را رفع نمايند.
خانم باقري
¤ آب گرمكن آبسال بدون دودكش خريدم .پس از يك هفته خراب شد. با نمايندگي شيراز تماس گرفتم و با دريافت 500/8تومان بابت اياب و ذهاب نسبت به تعمير آن اقدام كردند. مجدداً چند روز بعد خراب شد. وقتي از نمايندگي شيراز مأيوس شدم و با فردي به عنوان رئيس خدمات آبسال در تهران تماس گرفتم به جاي تكريم مشتري شروع كرد اداي سخنان من را درآوردن! واقعاً متعجب شدم كه چرا فرد پاسخگو اين قدر بي ادب است !به همين علت ديگر ادامه ندادم و تماسم را قطع كردم. قطعاً صحبت هاي وي ضبط شده است. انتظار مي رود اولاً مسئولين شركت آبسال با اين بي ادبي ها برخورد نمايند، ثانياً نسبت به رفع مشكل اقدام كنند و ثالثاً از مسئولين نظارتي نيز انتظار نظارت و برخورد با متخلفين را دارم.
خانم عبداللهي از شيراز
¤ باتوجه به نامگذاري سال90 به عنوان سال جهاد اقتصادي و باتوجه به طرح ها و لوايح متعدد معطل مانده در مجلس به ويژه قانون بودجه سال91 و تأكيد زياد رهبر معظم انقلاب بر كار و تلاش دائم؛ آيا رواست كه رئيس مجلس بدون توجه به موارد مذكور ، مجلس را سه هفته تعطيل نمايند؟!
6775-0912
¤ مسئولين دولتي تركيه متأسفانه مشي همراهي با رژيم صهيونيستي و آمريكاي جنايتكار را در پيش گرفته اند.
4552-0919
¤ سزاوار نيست بخشي از بازنشستگان تأمين اجتماعي به خاطر فشار زندگي با گدايي به امرار معاش بپردازند. اگر بنده به فكرم خطور كند كه خود را جلوي يك خودروي گران قيمت بيندازم تا خانواده و زن و بچه ام پس از من به نوايي برسند، آيا مسئولين بيمه تأمين اجتماعي راضي خواهند بود؟
3912-0917
¤ مدتي قبل در مناطق كيانپارس، زيتون و كوروش شهرستان اهواز شاهد قطع درختان ميوه دار و بدون ميوه به منظور احداث واحدهاي مسكوني و تجاري بوديم و بسيار تأسف خورديم. آقاي استاندار و ديگر مسئولين شهر چگونه اين اقدام خود را توجيه مي كنند.
4819-0916
¤ بعضي از مسئولين و مقامات فقط در زمان اقامه نمازجمعه توسط مقام معظم رهبري در صف اول حضور پيدا مي كنند و بعد در هيچ مراسم ديگري آفتابي نمي شوند. چرا؟
4426-0916
¤ از دست اندركاران سريال شوق پرواز كمال تشكر را داريم و اميدواريم ساخت اين سريال ها ادامه داشته باشد چون درس هاي زندگي به بچه هاي ما مي دهد.
ميري
¤ عدم برخورد قاطعانه قوه قضائيه در مورد فائزه هاشمي و ديگر سران فتنه جاي تأسف دارد. در اين موارد خيلي ضعيف عمل كرد.
ايران بهمني
¤ از مسئولان مي خواهيم يارانه ها را درست اول هر ماه و حداقل هفته اول هر ماه به حساب مردم واريز كنيد.
يك ايراني
¤ از مسئولان نظام تشكر مي كنيم كه هميشه مقتدرانه در برابر دشمنان ايستاده اند. مطلبي كه در روزنامه در مورد، هشدار ايران به آذربايجان درباره تداوم همكاري با رژيم صهيونيستي درج شد كه وزارت خارجه با احضار سفير آذربايجان يك متن اعتراضي شديداللحن خطاب به باكو را به او ارائه داده است، و قطع صدور نفت به انگليس و فرانسه را هم از طرفي در راستاي تحكيم دستاوردهاي انقلاب و پاسداري از خون شهداست چنين قاطعانه و مقتدرانه عمل مي كند. بدين وسيله به تمام انسانهاي عدالت خواه روي زمين و بخصوص مردم ايران تبريك مي گويم.
محمدرضا قاسمي
¤ سال گذشته در روز 25 بهمن جورج سورس قسم ياد كرد كه چيزي به اسم جمهوري اسلامي باقي نگذارد، لطفا در روزنامه مطلبي تهيه كنيد براي كساني كه امثال سوروس حكم پيغمبر را برايشان دارند.
يك شهروند
¤ به نظرم علل اصلي فرار مغزها به خارج از كشور، عدم همكاري و چوب لاي چرخ يكديگر گذاشتن است. در يك محيط كاري نيروها بايد همفكر و همدل باشند.
پيكر
¤ چرا در برخي از شركت هاي هواپيمايي جمهوري اسلامي و پروازهاي داخلي مهمانداران خانم به سمت ترويج بي حجابي پيش مي روند و تلاش مي كنند مروج فرهنگ غربي باشند؟
فراهاني
¤ رئيس جمهور در سخناني اظهار داشته اگر فردوسي نبود خبري از توحيد و عدالت در جهان نبود پس چهارده معصوم (ع) مگر به خاطر هدايت ما از جانب خداوند نيامده بودند. نواب خاص و عام امام زمان(ع) حافظان توحيد و عدالت اسلامي در دوران غيبت بوده اند نه فرد ديگري.
محمد حاجيان
¤آقاي عبدالله گل! تركيه را در مقابل جنايتهاي اسرائيل و آمريكا كه در جريان كشتي در غزه تعدادي از غيورمردان تركيه به شهادت رسيدند به چند دلار آمريكايي فروخته ايد؟
غلامرضا اومي از سراب
¤ در پروژه مسكن مهراسلامشهر 5 سال قبل ثبت نام كرده ايم، قرار بوده 22 بهمن به ما تحويل دهند به اداره ها و سازمانهاي متعدد براي پيگيري رفته ايم اما هيچ كس پاسخي نمي دهد. لطفا به موضوع رسيدگي شود.
يك متقاضي مسكن مهر
¤ در مقابل حضورشبه نظاميان برانداز تركيه در سوريه و به اسارت گرفتن اتباع ايراني و قتل و جرح آنها مي طلبد كه مسئولين در اولين اقدام نسبت به قطع صدور گاز به تركيه مبادرت ورزند.
عابديني
¤ از رسانه ملي درخواست مي شود نسبت به انتخاب مجريان امين و داراي شم و بصيرت سياسي در برنامه هايي همچون پارك ملت اقدام نمايد كه به جامعه آرامش دهند و در برابر سخنان انحرافي ميهمانان واكنش نشان دهد در برنامه 2/12/90 فردي باسابقه حمايت از سران فتنه در انتخابات قبل دائم به تخريب دولت و هنجارشكني مي پرداخت كه اگر مجري توانمند بود مانع تداوم سخنان هنجارشكن وي مي شد و از اين كانديداي مجلس مي خواست كه شما به ارائه برنامه آينده و عملكرد گذشته خود در مجلس بپرداز نه به تخريب دولت و سياه نمايي. در صورت غفلت رسانه ملي بايد منتظر حوادث ناخوشايندي بود.
حجت الله عباسي
¤ مهاجراني اگر به مقدار همان خري كه به گفته خودش شيرش را خورد غيرت داشت هيچ وقت كنار دشمن ملت ايران يعني وهابيت و آل سعود خبيث به عياشي مشغول نمي شد پس آن الاغ بر وي شرف دارد.
1390-0912
¤ از رسانه ملي درخواست مي شود گزارشي از كتابخانه روستاي اسحق آباد نيشابور تهيه و پخش كند. شايد مشكلي از مشكلات ما رفع شود.
0294-0936
¤ با توجه به اعلان رسمي قيمت گوشت منجمد برزيلي (هر كيلو 8800 تومان) وقتي به ميادين ميوه و تره بار ميدان بهمن رفتم گوشت را 11500 تومان عرضه مي كردند. وقتي گفتم مگر اعلان نشد كه 8800 تومان؟ در پاسخ گفتند فقط يك روز عرضه شد تا رسانه ها ضبط و پخش كنند! آيا واقعا اين طور بود؟
8116-0932
¤ از مسئولان شركت بهره برداري مترو مي خواهيم در راه اندازي ايستگاه اكباتان خط 4 مترو تسريع نمايند.
كاسبي
¤ جاده بندر تركمن به آق قلا نياز به توجه و بازسازي دارد، از مسئولان وزارت راه و ترابري مي خواهيم با توجه به نزديكي ايام عيد اين جاده را مرمت كنند.
اميد روحاني
¤ دستگاه هاي خودپرداز بانك صادرات براي تعيين موجودي صاحب حساب در همان بانك مبلغي معادل يك هزار ريال كسر مي كنند، حال آنكه در بقيه بانكها چنين اتفاقي رخ نمي دهد.
يك هموطن
¤ مطبوعات و رسانه ها بايد به منظور روشن شدن افكار عمومي و حضور باشكوه و همگاني در انتخابات از هيچ كوششي فروگذار نكنند.
يك شهروند
¤ از مسئولان مي خواهيم براي جلوگيري از مهاجرت روستائيان به شهرهاي بزرگ اشتغالزايي بيشتري ايجاد كنند.
كژال اميني- سنندج
¤ از سازمان نظام وظيفه مي خواهيم دژبانهايي را براي شناسايي سربازان فراري به اماكن عمومي بفرستند تا با كساني كه از زير بار مسئوليت و خدمت سربازي فرار مي كنند برخورد كنند.
واحدي
¤ از كارشناسان اورژانس اجتماعي 123 هستم. 3 سال است در سازمان بهزيستي كار مي كنيم، قراردادمان شركتي است و حقوقمان بسيار پايين است، با اينكه دولت دستور قراردادي شدن را به بهزيستي داده، اما سازمان اين بخشنامه را بلوكه كرده و در معرض ديد كاركنان قرار نمي دهد. اما الان 15 نفر را دارند استخدام مي كنند و به كار ما توجهي ندارد، آيا حق ما اين است كه وقتي از كودكان حمايت مي كنيم، كسي به حقوق ما توجهي نداشته باشد.
جمعي از كاركنان اورژانس اجتماعي
¤ از مسئولان نيروي هوايي مي خواهيم در انتهاي قصر فيروزه خيابان چهارم افسريه راه را باز كنند. هر روز صبح براي عبور و مرور 40 دقيقه بايد در ترافيك بمانيم و اين ممنوعيت باعث سدمعبر شده است. اگر سيم خاردارها كمي عقب تر برود، راه عبور و مرور مردم باز مي شود.
كمالي
¤ از مديريت پاساژ پاسارگاد در بازار مبل يافت آباد تشكر مي كنم چون تخلف يكي از واحدهاي صنفي را پيگيري كرده و اطلاع دادند. بنده يك مورد تخلف را اعلام كردم و آنها پيگيري كردند.
حسين ابك
¤ ساكن خيابان يوسف آباد كوچه 19 جنب پارك شفق هستم در تمام اين كوچه ها ماشين ها به صورت دو طرفه پارك مي كنند و پياده روها با ماشين هاي پارك شده هيچ جاي خالي براي عبور و مرور ندارند. از پليس مي خواهيم به اين وضعيت سامان دهد.
يكي از اهالي
¤ در شلوغي مسير پايانه خاوران به پايانه آزادي با توجه به خريدهاي آخر سال كيف زني زيادي صورت مي گيرد، مأموران نيروي انتظامي به اين موضوع توجه كنند.
منتظري
¤ اگر نمي توانيد به قول و وعده هاي خود عمل كنيد، چرا در بوق و كرنا مي دميد، اگر نمي توانيد حقوق و معوقه بازنشستگان را بدهيد، حداقل اعلام نكنيد.
يك بازنشسته كشوري
¤ از بلوار فردوس تا ايستگاه صادقيه كه معروف به خيابان ولي عصر است تمام كوچه هاي مشرف به اين خيابان اكثرا دو طرفه است و تصادفات زيادي در اين مسير رخ مي دهد، از راهنمايي و رانندگي مي خواهيم به اين موضوع رسيدگي كنند.
پيكر
¤ در دوره جديد معاونت سينمايي همان اندك تشرع كه در عرصه سينما وجود داشت جايش را به اسلام ليبرال داده است. به عنوان مثال مي توان به فيلم ضدجنگ خرس اشاره كرد كه در هيچ دوره اي از معاونت سينمايي گذشته تا اين سطح به رزمندگان 8 سال دفاع مقدس توهين نشده است.
رستم نژاد
¤ چرا هيچ كشوري از جمله تركيه قدرتهاي جهاني عليه تبعيض نژادي، ظلم، بي عدالتي، قتل، زنداني و... در كشورهاي بحرين، عربستان، قطر، امارات، كويت، اردن و... توسط حاكمان ستمگر آنها عليه مردمشان روا داشته مي شود هيچ كمكي به مردم اين كشورها نمي كنند تا با قيام عليه اين ديكتاتورهاي غاصب آنها را به قعر جهنم بفرستند.
نبي الله غضنفري و طاهري
¤ از مسئولين شبكه يك درخواست مي شود نسبت به تعويض مجري برنامه پارك ملت شبكه يك كه نزاكت ادبي را در گفت و گو با عالمان ديني از جمله حضرات آقايان كازروني و آقا تهراني را مراعات نمي نمايند اقدام نمايد.
جانباز فخرالساعه
¤ برخي از مسئولين اعلام مي دارند كه قيمت مسكن افزايش نيافته است پس اين افزايش متري 200 تا 300 هزار توماني چند ماهه اخير چيست
9520-0912
¤ يكي از راههاي گسترش وقف پاسداشت واقفين گذشته است كه متأسفانه كم توجهي به اين مسئله مي شود. اگر سري به بيمارستان طرفه بزنيد خواهيد ديد كه قاب عكس مرحوم «طرفه» چگونه زهوار دررفته و عنكبوت گرفته است.
اسدالله عشقي
¤ از دولت خدمتگزار به ويژه وزير صنعت و معدن و تجارت درخواست مي شود با تخصيص ارز مورد نياز به شركت واردكننده برنج هندي (مژده) مانع ورشكستگي شركت و بيكار شدن 3000 نفر از كارگران در اين روزهاي پاياني سال 90 شوند.
جمعي از كارگران شركت (مژده)
 



صالحي: منتظر اعلام نظر چند كشور آماده ميزباني مذاكره با 1+5 هستيم

وزير خارجه كشورمان درباره زمان و مكان مذاكرات ايران و 1+5 گفت كه هنوز رايزني ها در اين باره ادامه دارد.
علي اكبر صالحي، بعد از ظهر روز جمعه پس از آن كه راي خود را به صندوق شماره 760 مسجد علي ابن ابيطالب واقع در خيابان سهروردي انداخت، در جمع خبرنگاران اظهار كرد: حضور در انتخابات امري واضح است و حاكي از اقتدار و عزت ملت ايران است. هرچه حضور مردم در انتخابات پرشور و وسيع باشد، آنهايي كه خيرخواه مردم ما نيستند متوجه مي شوند نظام ايران منبعث از اراده مردم است و اين تجانس ميان ملت و حكومت مايه افتخار در صحنه بين المللي براي ماست.
وي گفت: 33 سال است كه مردم همواره در انتخابات شركت كرده اند و اين انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيز بسيار مهم است؛ چرا كه مدتهاست رسانه هاي خارجي در بوق و كرنا مي دمند تا مردم به سمت انتخابات نروند اما بار ديگر با اين انتخابات معجزه اي اتفاق افتاد؛ همان طور كه از بدو انقلاب تاكنون از جمله حمله طبس، شاهد معجزاتي بوده ايم كه اين به خاطر حضور فراگير مردم است كه دشمن را به بيراهه برده است.
صالحي اظهار كرد: امروز مردم با شركت خود در انتخابات نشان خواهند داد اين ملت تسليم فشارها نمي شود و در بستر باورها و سنت هاي خود توانسته جايگاه رفيعي در بعد سياسي پيدا كند. وزير خارجه كشورمان ادامه داد: موقعيت ايران در دنيا به شكلي است كه حتي در بين دشمنان مجبورند با احترام از ايران نام ببرند و اين افتخار مرهون اين ملت بزرگ، رهبري امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري است.
وي ايران را از نقش آفرين ترين كشورها در عرصه منطقه و بين الملل دانست و گفت: ايران امروز در تمام مسائل بين المللي و منطقه بروز و ظهور دارد و نمي توان نقش او را منكر شد.
رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان درباره زمان و مكان مذاكرات ايران و 1+5 اظهار كرد: ايران آمادگي اش را براي انجام مذاكرات اعلام كرده و رايزني ها در حال انجام است. قرار بود يكشنبه گذشته طرف مقابل نظرش را اعلام كند. هم چنين يكي دو كشور براي ميزباني مذاكرات ايران و 1+5 اعلام آمادگي كرده بودند و قرار بود نظراتشان را بگويند كه هنوز به نتيجه نرسيده اند.
صالحي درباره مكان مذاكرات خاطرنشان كرد: در گفت وگويي كه با وزير خارجه تركيه داشتم در اين باره صحبت كرديم. شخصا علاقه مندم اين نشست در استانبول باشد و اميدوارم زمانش هم به زودي اعلام شود.
وي در پاسخ به اين كه ماه آوريل زمان مذاكرات بعدي ايران و 1+5 از سوي تركيه اعلام شده است، گفت: منتظريم ظرف يكي دو روز آينده چند كشوري كه براي برگزاري مذاكرات اعلام آمادگي كرده اند نظرشان را بگويند. وزير خارجه در پاسخ به اين كه تاخير افتادن مذاكرات ايران و 1+5 به مذاكرات ايران و آژانس مربوط است؟ اظهار كرد: مذاكرات ايران و 1+5 ارتباطي با مذاكرات آژانس ندارد. مذاكرات 1+5 بيشتر صبغه سياسي دارد و مذاكرات آژانس قاعدتا جنبه فني و حقوقي دارد.

 



رئيس كميته فناوري اطلاعات ستاد انتخابات استان تهران:
تجربه انتخابات رايانه اي تاكنون موفقيت آميز بوده است

رئيس كميته فناوري اطلاعات ستاد انتخابات استان تهران، با حضور در جمع خبرنگاران به ارايه گزارشي از فعاليت هاي كميته خود پرداخت.
حميد امرايي گفت: تجربه انتخابات رايانه اي كه در استان تهران در پاكدشت برگزار شد، تا كنون موفقيت آميز بوده و مشكل خاصي نداشتيم.
به گفته وي، در فرآيند الكترونيكي اخذ راي، احراز هويت و كنترل مدارك به صورت الكترونيكي انجام مي شود و حتي تعرفه كاغذي نيز در اين فرآيند حذف شده است و راي دهندگان با دستگاه هايي شبيه اي تي ام راي مي دهند.
امرايي خاطرنشان كرد: شكل كار اين دستگاه ها اين گونه است كه فرد راي دهنده با وارد كردن كد نامزد مورد نظر و تطبيق اسم آن، راي به او را تاييد مي كند و در نهايت يك برگه از اسامي كانديداهايي كه به آنها راي داده است دريافت مي كند، اما اطلاعات راي او به صورت اتوماتيك وارد كامپيوتر شده و در شمارش آرا نيز به محض پايان انتخابات، رايانه مي تواند تعداد راي كانديداها را اعلام كند.
رييس كميته فناوري اطلاعات ستاد انتخابات استان تهران افزود: در سيستم الكترونيكي راي گيري، پس از پايان راي گيري، آراي افراد اعلام مي شود و بر همين اساس به نظر مي رسد، صندوق هاي راي پاكدشت زودتر از ساير صندوق ها شمارش شود.
وي تاكيد كرد: در اين دوره و در شمارش مكانيزه آرا تا كنون مشكلي ايجاد نشده است و تدابير لازم براي مواقعي كه سيستم با اختلال مواجه شود، در نظر گرفته شده است.
امرايي در پاسخ به اين سوال كه چرا پاكدشت انتخاب شد؟ گفت: شرايط و بسترهاي لازم در اين شهرستان نسبت به ساير شهرستان هاي استان بيشتر فراهم بود و به همين دليل اين استان براي اجراي آزمايشي اين نوع راي گيري انتخاب شد.

 



شيلنگ آقاي فريب به هيكل همه تحريم چي ها (خبر ويژه)

شركت خاتمي در انتخابات و پشت پا زدن به ادعاي قبلي خود، باعث شوك و آشفتگي بي سابقه در محافل ضد انقلاب شد.
خاتمي ساعت 30/15 بعدازظهر ديروز در حالي در روستاي «وادان» دماوند رأي داد كه پيش از اين مدعي شده بود «اصلاح طلبان نمي توانند و نبايد در انتخابات نامزد و فهرستي داشته باشند و شركت در چنين انتخاباتي بي معناست». وي شروطي را هم براي حضور در انتخابات مطرح كرده بود و به دنبال همين حركت بود كه گروه موسوم به شوراي هماهنگي سبز و حزب مشاركت و سازمان مجاهدين (انقلاب) اعلام كردند انتخابات را تحريم مي كنند.
انتشار خبر حضور خاتمي در انتخابات، ابتدا با شوك و انكار و تكذيب در رسانه هاي مختلف ضد انقلاب مواجه شد. آنها شايد حق داشتند، چرا كه خاتمي در تهران رأي نداده و به خانه ويلايي برادر خود علي خاتمي در دماوند رفته بود تا به دور چشم ناظر رسانه ها رأي داده باشد. اما پس از تاييد اين خبر از سوي رسانه هاي اصلاح طلب موجي از خشم و استيصال، محافل ضد انقلاب را درنورديد. اين شوك البته شوك دوم- بعد از شوك استقبال گسترده مردم و حضور كم نظير در انتخابات - بود. احتمالا خاتمي نيز متاثر از همين شوك بي اعتنايي مردم به خط تحريم، تشخيص داده بود ولو ديرهنگام و در ساعات آخر رأي گيري، در انتخابات شركت كند و از ملامت هاي بعدي مردم و انگشت نما شدن مصون بماند.
رسانه هاي ضد انقلاب بعد از دو ساعت انفعال، حمله به خاتمي - و البته هاشمي و سيدحسن خميني را با تفاوت هايي- آغاز كردند. از جمله برخي همكاران سايت بالاترين واكنش هايي از اين دست نشان داده اند:
- خاتمي به دوستانش دهن كجي كرد
- آقاي خاتمي الحق كه كارت اي ول داره كه مردونه ايستادي. صبح كه شنيدم عاليجناب [...] رفته رأي داده با اينكه يك متلكي هم پرونده، باز يك دم مشتي به شرفش فرستادم. اما تو كار تو يكي موندم كه رأي دادنت چي بود؟ مي خواستي چي رو ثابت كني؟بي غيرتي؟ بابا آخه شرم و حيا هم خوب چيزيه! ترسو و ذليل بودن همه حدي داره.
-ما رو بگو رو ديوار كي يادگاري نوشتيم. با اين رأي دادنت رو سفيدمون كردي! اي فريبكار [...] بر آبرو و شرفت!
-خاتمي رأي داد، لطفا ماله نكشيد بي بي سي هم تاييد كرد!
- آقايان اصلاح طلب! شما با فريب خاتمي، ترمز براندازي شديد در مقاطع بي شمار(!)
- اگر عهدت و پيمانت اين بود خاتمي! تف بر اين عهد و آن پيمانت!
- خاتمي خجالت را هم شرمنده كرد
- خاتمي چرا شركت كرد. مگه تحريم نكرده بود؟ باز هم يك خيانت ديگه از اين آدم. لعنت به تو؟
- حالا چرا دماوند و چرا يواشكي؟! خاتمي كروبي و موسوي را غال گذاشت.
«مسيح-ع» از روزنامه نگاران زنجيره اي فراري نيز با اشاره به شركت برخي اصلاح طلبان، هاشمي و... نوشت: اين مشاركت شرم آلود بود. آنها سنگ بر پيشاني دوستان سابق خود زدند.
خاطر نشان مي شود رسانه هاي خارجي از ساعات آغازين صبح ديروز لحظه به لحظه مشاركت چشمگير مردم در شهرهاي مختلف ايران را گزارش مي كردند و در روزهاي آخر منتهي به انتخابات نيز نظرسنجي ها از افزايش استقبال مردم براي حضور در انتخابات مجلس حكايت مي كرد. بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه كساني نظير خاتمي با وجود همراهي با سناريوي بيگانگان براي تحريم انتخابات، پس از آن كه بو برده اند مردم حتما مي آيند و آنها انگشت نما مي شوند، مجبور شده اند راه كم هزينه تر را انتخاب كنند و به جاي نفرين و خشم يك ملت، بد و بيراه چند گروهك و رسانه وابسته به غرب را به جان بخرند.
يادآور مي شود در انتخابات مجلس بيش از 700 نامزد اصلاح طلب از جمله خواهرزاده خاتمي ثبت نام كرده بودند.
خاتمي در انتخابات مجلس هشتم از فهرستي موسوم به «ياران خاتمي» در تهران حمايت كرد كه فقط يك نفر از 30 عضواين فهرست توانست رأي مردم را به خود جلب كند.





 



طبل تحريم انتخابات هم سوراخ از كار در آمد! (خبر ويژه)

يك پايگاه اينترنتي اپوزيسيون در پاريس روز پنجشنبه شكست سنگين ضد انقلاب و فتنه گران در انتخابات مجلس را پيش بيني كرد.
روزآن لاين در مطلبي به قلم آرش بهمني از روزنامه نگاران زنجيره اي فراري نوشت: چندين ماه است كه اصلاح طلبان و گروه هاي سبز، بر طبل «تحريم فعال» در انتخابات مي كوبند. البته «تحريم فعال» نيز چون بسياري از مفاهيم ديگري كه توسط اين افراد به كار گرفته شده، هرگز داراي تعريف روشن و مشخصي نبود؛ همه آنچه كه گفته شد، سخناني كلي بود از لزوم به كارگيري تاكتيك «تحريم فعال» در انتخابات. اما چگونه؟ با چه ابزاري و در پناه كدام تاكتيك و استراتژي؟ هرگز مشخص نشد. در اين ميان هرگونه سؤال، نقد و يا تلاش براي تدقيق اين مساله، از سوي مدعيان «مصلحت» با واكنش روبه رو شد كه مبادا در «مقطع حساس كنوني» خللي در صفوف به هم پيوسته مبارزان ايجاد شود. آنان چنان در قلب مفاهيم و تهي كردن آن از معنا كوشيدند كه حتي «عدم شركت» را نيز به مثابه تحريم فعال معنا كردند، لايك هاي فيس بوك، راي هاي بالاترين، عكس هاي فرندفيد و توييت هاي توييتر را به مثابه پيروزي خود معنا كردند و به مصداق «خود گويي و خود خندي، به به چه هنرمندي»، هزاران مرحبا بر دورانديشي خود گفتند! واقعيت آن است كه جنبش سبز و شوراي هماهنگي سبز به عنوان نماد رهبري آن، مدت هاست كه در دايره بسته گرفتار مانده اند: جمعي بسته و ناشناس، خود آكسيون ترتيب مي دهند، تاكتيك و استراتژي تعيين مي كنند و چندي بعد، براي خود درود مي فرستند!
روز آنلاين لفاظي هاي محافل ضدانقلاب و مشترك درباره آزاد و سالم نبودن انتخابات و دعوت به تحريم نوشت: اين امر مثبت زماني شكل تراژيك و حتي كمدي به خود مي گيرد كه هيچ تدبيري انديشيده نشود. اين مسئله از سويي نيز به معناي آن است كه برخي قائلان به تز «تحريم فعال» خود نيز نمي دانستند كه از چه سخن مي گويند، و تصورشان اين بود كه تحريم فعال، تنها به معناي «خانه نشيني در روز دوازده اسفند است». برداشت آنان از تحريم فعال، در واقع چيزي نبود جز آنچه كه در سال هاي گذشته روشنفكران را به آن متهم مي كردند؛ انفعال! آنچه كه در اين مدت اتفاق افتاده، اساسا چيزي نيست جز انفعال در مقابل حاكميت و انتخابات آن.
نويسنده تصريح مي كند: فرصت تبليغات رسمي و غيررسمي انتخابات، آمد و رفت؛ تقريبا در هيچ نقطه اي از ايران، خبري از تجمع در ستادها، به چالش كشيدن ها، تلاش براي استفاده از پتانسيل نارضايتي و... به چشم نخورد، هيچ فعاليتي براي تحريم فعال نشد، حتي روز 25 بهمن نيز، كه مي توانست مدخلي مناسب براي آشتي دوباره مردم با سياست خياباني باشد، سوخت شد و از دست رفت. اين افراد حتي قادر به تغيير زمين بازي نشدند و در زمين حكومت بازي كردند؛ آنها دست به تحريم «انتخابات» مجلس نهم زدند و هرگز هم نگفتند كه اساسا كدام مشخصه يك «انتخابات» در اين بازي وجود داشت؟ اكنون با خيال راحت، حاكميت اين پروژه را پيش مي برد. انتهاي اين ماجرا و موضع شوراي هماهنگي سبز مشخص است؛ تشكر از حضور حماسي مردم در انتخابات!

 



گرگيجه رسانه كودتا از شكست پروژه تحريم (خبر ويژه)

ارگان كودتاگران 28 مرداد 1332، با انفعال در مقابل حضور دشمن شكن ملت ايران پاي صندوق هاي رأي خواستار آن شد كه محافل ضد انقلاب مدعي تقلب در انتخابات شوند!
شبكه دولتي بي بي سي كه از 70 سال پيش مستقيما زير نظر ام آي6 فعاليت مي كند، تصاوير حضور گسترده مردم در انتخابات را نمايشي خوانده و با اشاره به پروژه شكست خورده تحريم انتخابات گفت: بنابراين به نظر مي رسد مخالفان حاكميت آمارهاي مشاركت گسترده را نخواهند پذيرفت و برگزاركنندگان انتخابات را متهم به تقلب، دست بردن در نتايج و آرا خواهند كرد.
تحليلگر نابغه بي بي سي البته فراموش كرده كه ادعاي تقلب منطقا از سوي كساني مسموع است كه در انتخابات شركت كرده باشند و آنها كه از خارج ايران- در گروهك هاي چند نفره و حداكثر چند ده نفره- خواستار تحريم انتخابات شده بودند، عقلا نمي توانند درباره نتايج و آرا نظر بدهند.

 



دم خروس اپوزيسيون سوريه بيرون زد (خبر ويژه)

يك مقام رژيم صهيونيستي از زد و بند تل آويو با گروه هاي مسلح در سوريه خبر داد و گفت: آنها خواهان دوستي با اسرائيل هستند.
به گزارش يديعوت آحارونوت اسحاق هرزوك گفت: در ديداري كه بين من و مخالفان حكومت سوريه برگزار شد، آنها قول دادند در صورت سقوط حكومت سوريه با اسرائيل روابط دوستانه ايجاد كنند.
«يديعوت آحارونوت» نوشت: هرزوك تصريح كرد كه با سران مخالفان سوريه گفت وگو كرده است. ايوب كارا معاون نخست وزير اسرائيل هم با مخالفان بشار اسد در تماس هميشگي است و مي گويد مخالفان بشار، خواهان دوستي با اسرائيل هستند.
اسرائيل تا مدت ها تلاش مي كرد خود را در فتنه انگيزي غرب و رژيم هاي مرتجع عرب در سوريه، بيطرف و بي تقصير نشان دهد.

 



پيش بيني ارگان سيا درباره انتخابات استثنائاً درست از آب درآمد! (خبر ويژه)

«بازنده انتخابات، گروه ها و افرادي بودند كه انتخابات مجلس را تحريم كردند».
اين مطلب را هوشنگ اميراحمدي درگفت وگو با راديو فردا عنوان كرد. وي در ميزگردي با حضور عبدالله مهتدي (رئيس گروهك تروريستي كومله) و مليحه محمدي (از اعضاي گروهك منحله فدائيان خلق) شركت كرده بود. دو شركت ديگر حامي تحريم انتخابات بودند اما اميراحمدي گفت: اين دوستان انتخابات را در سال 2005 تحريم كردند كه احمدي نژاد را توليد كرد. اي كاش آن روز تحريم نمي شد. من 2005 نامزد انتخابات شدم. عقلم مي رسيد كه من را تاييد نمي كنند اما مي دانستم انتخابات مهمي است و متاسفانه نتيجه اش شد پيروزي اصولگراها. من اصولا تحريم را بي عملي مي بينم.
به اندازه اي بود كه بگويم من را تاييد نمي كنند. اما مي دانستم يك نقطه عطف تاريخ ايران است و نبايد آن انتخابات تحريم مي شد كه شد متاسفانه نتيجه اش احمدي نژاد شد و پشت سر احمدي نژاد مي بينيم كه چه شد.
وي افزود: انتخابات در ايران پاشنه آشيل حكومت بوده. هر چيز مثبتي را كه در اين سي سال گذشته داشتيم از دل انتخابات درآمده نه از دل تحريم. برعكس از دل تحريم هميشه چيزهاي بد درآمده نكته ديگر اينكه گزينه ديگري اين دوستان ندارند. واقعا ندارند. كسي كه امروز تحريم مي كند بايد به من بگويد چه مي خواهد. اين جامعه بايد عوض شود. مي خواهد چه جوري اين را عوض كند. با جنگ، با انقلاب ديگر، با چه؟ من هم مثل دوستاني كه دارند صحبت مي كنند و دوستان ديگر مي فهمم كه اين جمهوري اسلامي يك سيستم بسيار بسيار مشكلي است و يك جريان بسيار غيردمكراتيكي است، و هزار مشكل ديگر. من دراين باره با دوستان تحريمي هيچ مشكلي ندارم. اما معتقدم كسي كه نامزدهاي ما را تاييد نمي كرد مي باخت نه ما. نيروي سبز، آقاي خاتمي و آقاي هاشمي و امثال آن بزرگترين ايرادشان اين است كه نرفتند ثبت نام كنند كه آنها تاييدش نكنند. نيروهاي ديگري هستند كه بايد بروند آنجا و بگويند ما هستيم. بگذار جمهوري اسلامي آنها را تاييد نكند. جمهوري اسلامي مي بازد. آقاي خاتمي كه نمي بازد كه تاييد نمي شود.
وي در اين مصاحبه كه پنج شنبه انجام شد، گفته بود: واقعيت اين است كه چه اين انتخابات را تحريم كنيم مردم ايران شركت مي كنند. اين نيست كه ما بگوييم مردم برويد در خانه هاي تان بنشينيد و مردم بروند در خانه هايشان بنشينند. متاسفانه اين جوري نيست و متاسفانه آن مشروعيتي كه ازش حرف مي ز نند و به آن معنايي كه دارند مي گويند نخواهد شد. انتخابات مجلس در دهات و روستاها و شهرهاي كوچك و محله هاي تهران و اين ور و آن ور انتخاب مي شود. اين تحريم هم شكست مي خورد. از دو جهت، هم از نظر كيفيت و هم از نظر كميت. يعني از تويش آقاي مصباح درمي آيد. اين كيفيت اش. كميت اش هم اين است كه آن چيزي كه ما فكر مي كنيم مردم مي روند توي خانه هاي شان مي نشينند، اتفاق نمي افتد.

 



حتي شل انگليسي هم تحريم ها را دور زد (خبر ويژه)

خبرگزاري رويتر از دور زدن تحريم هاي نفتي ايران توسط شركت انگليسي-هلندي شل خبر داد.
رويتر نوشت: به رغم تحريم هاي نفتي عليه ايران، گزارش ها حاكي است كه يك نفتكش بزرگ ايراني براي تحويل حدود «5/1ميليون بشكه نفت» به شركت عظيم نفتي «شل» در بندري در سنگاپور لنگر انداخته است.
رويتر با استناد به اطلاعات خود و همچنين اظهارات سه منبع تجاري آگاه اعلام كرد كه تانكر «دلوار»، متعلق به شركت ملي نفتكش ايران، روز پنج شنبه بعدازظهر در بندري در جزيره بوكوم سنگاپور، محل استقرار يكي از پالايشگاه هاي شركت «رويال داچ شل»، لنگر انداخته است. منابع تجاري آگاه بر اين باورند كه اين نفتكش به منظور تحويل بار خود به اين پالايشگاه كه به گفته رويترز روزانه 500هزار بشكه نفت توليد مي كند، به جزيره بوكوم آمده است.
يكي از اين منابع به خبرگزاري رويترز گفته است: «بله، شل اين نفت را خريداري كرده است. هيچ دليل ديگري براي لنگر انداختن اين كشتي در بوكوم وجود ندارد.»
اين اخبار در حالي منتشر شده است كه اتحاديه اروپا و آمريكا خريدنفت از ايران را تحريم كرده اند و از شركت ها و كشورهاي هم پيمان خود خواسته اند تا با اين تحريم ها همراهي كنند.
در همين حال انتشار شايعه انفجار يك خط لوله نفتي در العواميه عربستان هر چند با تكذيب از سوي مقامات سعودي مواجه شد اما قيمت جهاني نفت را به 128 دلار رساند، رقمي كه 4 سال گذشته (از ژوئيه 2008) بي سابقه بوده است.
اوباما به تازگي اذعان كرد كه خبر تحريم نفت ايران باعث شوك شديد در قيمت نفت و سوخت و بنزين شده و چاره فوري براي اين بحران وجود ندارد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14