(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 13 اسفند 1390- شماره 20158

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حضور تاريخي ملت در حساس ترين پيچ تاريخ
رهبر معظم انقلاب : انتخابات مجلس نهم در دوراني بسيار حساس برگزار مي شود
مراجع و علما همراه با مردم در انتخابات شركت كردند
آيت الله اميني: اگر 10 نفر مثل مدرس به مجلس بروند ديگر مشكلي باقي نمي ماند
فرمانده نيروي انتظامي: رژيم صهيونيستي با تحريك قبايل سعي در ايجاد اختلاف دارد
تركيب هيات مديره بورس انرژي مشخص شد
با حضور رئيس جمهور خط توليد واكسن گامبرو در كرج افتتاح شد
ثبت مناطق يادمان دفاع مقدس در سطح كشور
حضور عروس و داماد بيرجندي و تالشي در پاي صندوق راي
اخبار ادبي و هنري



شركت بي نظير مردم در انتخابات دشمن را مات كرد
 حضور تاريخي ملت در حساس ترين پيچ تاريخ

اواخر تابستان امسال بود كه مقام معظم رهبري در سفر به كرمانشاه، از تعبير «عبور از پيچ تاريخي» در تحليل تحولات منطقه و جهان استفاده كرده و تاكيد كردند؛ ملت ايران مي توانند در اين مرحله حساس و تاريخ ساز نقشي تعيين كننده داشته باشند.
از آن زمان تا ديروز اتفاقات و فراز و نشيب هاي بسياري در كشور رخ داد. از تهديدهاي مكرر به حمله نظامي تا ترور دانشمند هسته اي كشورمان، از صدور دو قطعنامه ضدايراني و افزايش تحريم ها و فشارها تا حربه حقوق بشر و قطع خريد نفت؛ تا بلكه خللي در عزم راسخ جمهوري اسلامي ايران در سياست خود وارد كرده و عبور از پيچ تاريخ را تبديل به سكون و در صورت امكان سقوط كنند.
بي شك حماسه ديروز ايرانيان را مي توان گامي بلند در اين عبور تاريخي دانست و يك بار ديگر نشان داد آمريكا و دوستان اروپايي اش در تحليل اوضاع و شرايط ايران به بيراهه مي روند.
هنگامي كه عقربه هاي ساعت 8 صبح را نشان داد، درب هاي حدود 47 هزار شعبه اخذ راي در سراسر كشور به روي مردم مشتاقي كه برخي از آنان حتي از ساعتي قبل منتظر بودند، باز شد تا عملاً اصلي ترين مرحله انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي آغاز شود.
حضور مردم در شعب اخذ راي به گونه اي بود كه حتي رسانه هاي خارجي را نيز مجبور به اعتراف كرد و آنان در گزارش هايي كه از ايران به سراسر جهان مخابره مي كردند، از صف هاي طولاني در برخي مناطق تهران براي شركت در انتخابات خبر دادند.
شرايط نامساعد جوي در برخي نقاط كشور نيز مانع از حضور گسترده مردم در انتخابات نشد. در شهرستان خلخال در حالي كه برف و كولاك حتي برخي راه هاي روستايي را بسته بود، به همت مسئولين و دست اندركاران انتخابات، كار راي گيري در موعد مقرر انجام و مردم موفق به حضوري باشكوه در پاي صندوق هاي راي شدند. در مهاباد نيز مردم زير بارش شديد برف برگ زريني را در كارنامه نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي رقم زدند.
در شهرستان كوهرنگ نيز شرايط جوي باعث شد هلي كوپترها نتوانند صندوق هاي اخذ راي را به 15 روستاي كوهستاني آن برسانند اما دو اكيپ از مجريان انتخابات با 5 ساعت پياده روي مانع از آن شدند كه واجدين شرايط اين روستاها از دادن راي محروم شوند.
از همدان نيز خبري رسيد مبني بر اينكه پيرمردي در سن 100 سالگي پس از شركت در انتخابات دارفاني را وداع گفت تا نشاني افتخارآميز از اين باشد كه مردم تا آخرين ناي خود پاي انقلاب و نظام ايستاده اند و پيران اين سرزمين نيز در حماسه ديروز دوشادوش جوانان شريك بوده اند؛ حتي اگر يك قرن از عمرشان سپري شده باشد.
در بيرجند نيز يك عروس و داماد با حضور در يكي از شعب اخذ راي، در انتخابات شركت كردند.
در تهران، از بعدازظهر حضور مردم در شعب اخذ راي به شكل چشم گيري افزايش داشت و گزارش هاي رسيده حاكي از صف هاي طولاني در برخي از شعب بود. حضور اين موج از راي دهندگان باعث شد تا اين شعب تقاضاي تعرفه بيشتر و در برخي موارد صندوق اضافي كنند.
از جمله نكات جالب و قابل توجه حضور خانوادگي افراد در شعب اخذ راي و انداختن برگ راي والدين، توسط كودكان در صندوق ها بود كه با شور و شوق فراواني هم انجام ميگرفت. برخي از مادران شهدا نيز در حالي پاي صندوق هاي راي حاضر شده بودند كه قاب عكس فرزند خود را نيز به همراه آورده بودند.
آرامش و امنيت كامل در شعب اخذ راي را نيز بايد يكي از مهم ترين ويژگي هاي نهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي دانست.
در حالي كه مهلت قانوني راي گيري تا ساعت 18 ديروز اعلام شده بود، در بسياري از حوزه هاي انتخابيه از جمله تهران ابتدا تا ساعت 20 و سپس تا ساعت 22 تمديد شد.
حضور شخصيت ها
ظهر ديروز آيت الله احمد جنتي ـ دبير شوراي نگهبان ـ راي خود را به صندوق انداخت و پس از آن در جمع خبرنگاران اظهار كرد: توصيه هاي كامل به ناظران شوراي نگهبان شده است و ما مطمئن هستيم كه آنان به وظايف خود عمل مي كنند زيرا ما اين افراد را با اطمينان انتخاب كرده ايم و آنان را توجيه كرده ايم كه مراقب باشند تا خطايي صورت نگيرد و اگر صورت گرفت نيز با آن برخورد كنند.
همچنين وي از هيات مركزي نظارت بر انتخابات مجلس شوراي اسلامي مستقر در شوراي نگهبان بازديد كرد و از نزديك در جريان روند فعاليت هاي ناظران شوراي نگهبان در سراسر كشور قرار گرفت.
همچنين جمعي از مراجع تقليد نظير آيات عظام علوي گرگاني، مكارم شيرازي، نوري همداني، صافي گلپايگاني، سبحاني و حسيني زنجاني براي انتخاب نمايندگان مورد نظر خود در مجلس نهم، راي خود را به صندوق انداختند.
محمدرضا رحيمي ـ معاون اول رئيس جمهور، آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي ـ رئيس سابق قوه قضائيه، آيت الله محمد يزدي ـ رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، آيت الله مهدوي كني ـ رئيس مجلس خبرگان رهبري، آيت الله جوادي آملي ـ از اساتيد حوزه، آيت الله عباس واعظ طبسي ـ توليت آستان قدس رضوي، محسن رضايي ـ دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، سيد حسن خميني، حجت الاسلام والمسلمين سيد مهدي امام جماراني نماينده اسبق ولي فقيه در سازمان اوقاف و امام جمعه مسجد جامع جماران، علي اكبر صالحي ـ وزير امور خارجه، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي ـ رئيس جمهور پيشين كشورمان، آيت الله ابراهيم اميني ـ عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، آيت الله مقتدايي ـ مدير حوزه هاي علميه سراسر كشور، آيت الله محي الدين حائري شيرازي ـ عضو مجلس خبرگان، آيت الله نمازي ـ عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، آيت الله سيداحمد علم الهدي ـ امام جمعه مشهد، علي آبادي ـ رييس كميته ملي المپيك، لطف الله فروزنده ـ معاون توسعه مديريت و منابع نيروي انساني رييس جمهور، رامين مهمان پرست ـ سخنگوي وزارت امور خارجه و سردار نقدي ـ رييس سازمان بسيج مستضعفين از جمله مقامات و شخصيت هاي كشورمان بودند كه ديروز در پاي صندوق هاي راي حاضر شدند.
اكبر هاشمي-رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام- نيز از ديگر شخصيت هايي بود كه روز گذشته راي خود را به صندوق انداخت و در اظهارنظري تاسف برانگيز كه با استقبال گسترده رسانه هاي بيگانه و بخصوص فتنه گران مواجه شد، گفت: انشاء الله نتيجه انتخابات هماني كه مردم مي خواهند و رأيي كه مردم به صندوق مي اندازند باشد و اگر همان باشد، انشاء الله مجلس خوبي خواهيم داشت.
همچنين، علي لاريجاني ـ رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ از حوزه انتخابيه خود يعني شهر قم در انتخابات شركت كرد و پس از انداختن راي خود به صندوق شماره يك مستقر در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، گفت: انتخابات نماد شخصيت ايران است و ميدان دشمني نيست.
وي در جمع خبرنگاران، گفت: در شرايطي كه دشمنان نگاه وسوسه آميزي به كشور اسلامي ايران دارند، بايد با رفتارهاي خود بفهمانيم كه همه ما در عصر صيانت از حقوق ايراني ملت و مسئولان نظام با اتحاد و هماهنگي با يكديگر در راستاي سازندگي كشور تلاش مي كنيم و كسي نمي تواند منكر اين موضوع شود.
دستگيري خرابكاران
ظهر ديروز رئيس كميته امنيت انتظامي ستاد انتخابات استان تهران از دستگيري 10 نفر كه براي انجام عمليات خرابكارانه وارد كشور شده بودند طي 5 روز گذشته توسط دستگاه هاي امنيتي كشور خبر داد.
محمدتقي باقري رئيس كميته امنيت انتظامي ستاد انتخابات استان تهران در محل اين ستاد در نشست خبري در خصوص عمده تهديدات انجام شده نيز گفت: تهديدات مختلفي از سوي دشمنان انجام شده كه از جمله آن مي توان به بمب گذاري و يا اقدامات تروريستي اشاره كرد كه همه اين افراد توسط مراجع ذيصلاح شناسايي شدند.
وزير كشور: شاهد صف هاي مردم بوديم
مصطفي محمدنجار در گفت وگويي، با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس نهم اظهار كرد: حضور ملت شريف ايران، مجريان و خادمان را شرمنده كرد.
وي ضمن تشكر از ناظران و فعالان 47 هزار شعبه اخذ راي در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي افزود: با توجه به آماري كه از ساعت 8 صبح از استانداران و فرمانداران دريافت كرده ايم، شاهد صف بستن مردم در شعبه ها از پيش از ساعت 8 بوده ايم.
وزير كشور با اشاره به اينكه در برخي استان ها مثل آذربايجان شرقي و غربي، كردستان، لرستان و زنجان با بارش برف و باران روبه رو هستيم، خاطرنشان كرد: در چنين هوايي هم مردم با شور و نشاط بسياري حتي زير برف، براي ريختن آراي خود به صندوق ها صف تشكيل داده اند.
نجار اظهار كرد: شور و نشاط انتخاباتي را در عين وجود فضايي آرام شاهد هستيم كه نشان دهنده پايبندي مردم به قانون و فرهنگ بالاي مردم و جامعه ماست.
وي با اشاره به تلاش هاي دشمنان با اعمال فشار و تهديد و تحريم عليه ايران، تصريح كرد: دشمنان انتخابات را هدف گرفته بودند تا مردم عقب نشيني كنند و در انتخابات حضور نداشته باشند، پس هرآنچه توانستند، خرج كرده و سياه نمايي كردند تا ياس و ترديد در دل مردم ايجاد كنند اما ملت ايران با حركتي حماسي، حماسه بزرگي را خلق كردند و سيلي بزرگي را به گوش استكبار جهاني زد و آنها را گيج و مبهوت كرد. مردم با حضور خود نشان دادند، تحريم، تهديد و فشار اثر ندارد و استكبار جهاني بايد بداند در كارش ناكام شده است.
وزير كشور در ادامه، درباره بحث امنيت انتخابات نيز اظهار كرد: از دو سال پيش در وزارت كشور سعي كرديم كه اجراي قانون را نه كم و نه زياد مورد توجه قرار دهيم و هم اكنون مشكلي از لحاظ امنيتي وجود ندارد. امنيت ما بومي و مردمي است و البته بايد از نيروهاي امنيتي و انتظامي نيز تشكر كرد.
نجار همچنين در پاسخ به اين پرسش كه«اگر انتخابات در برخي حوزه ها به دور دوم كشيده شود، برگزاري آن چه زماني خواهد بود؟» گفت: بعد از اينكه نتايج، جمع بندي شود و به تاييد شوراي نگهبان برسد، ظرف يك ماه، زمان مرحله دوم را مشخص مي كنيم.
تمدن: ركورد جديد در تهران
استاندار تهران، ميزان مشاركت مردم در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را فراتر از حد انتظار و بيشتر از ميزان مشاركت در انتخابات مجلس هشتم دانست.
مرتضي تمدن در جمع خبرنگاران گفت: بدون ترديد ميزان حضور مردم در مقايسه با انتخابات دوره قبل مجلس شوراي اسلامي بسيار بيشتر است و حداقل در تهران، ركورد جديدي را در مشاركت مردم به جا خواهيم گذاشت.
وي افزود: بر اساس تجربه و متناسب با حضور مردم در دوره هاي قبلي انتخابات، به تعدادي از شعبه ها تعرفه بيشتر داده بوديم اما آنها هم اعلام كردند كه نياز به تعرفه هاي جديد دارند.
جانشين فرمانده نيروي انتظامي از حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس خبر داد و وضعيت امنيتي انتخابات را مطلوب اعلام كرد.
سردار احمدرضا رادان تصريح كرد: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، ماموران نيروي انتظامي در سراسر كشور در تمامي شعب اخذ راي حضور داشتند و در برخي از شعب اخذ راي مردم قبل از شروع ساعت راي گيري در صف ايستاده بودند.
وي با بيان اينكه مردم ولايت مدار بار ديگر با حضور باشكوه در انتخابات مشت محكمي بر دهان دشمنان داخلي و خارجي زدند، در تشريح وضعيت امنيتي انتخابات اظهار كرد: خوشبختانه تا اين لحظه هيچ گزارش يا مورد خاصي ارسال نشده است و وضعيت امنيتي انتخابات مطلوب است.
تخمين ميزان مشاركت
تا لحظه تنظيم اين گزارش و بر اساس اخبار و گزارش هاي غيررسمي دريافتي از منابع كيهان، در سراسر كشور حدس زده مي شود بيش از 65 درصد واجدين شرايط و در تهران حدود 40 درصد در انتخابات شركت كرده اند. همچنين از 207 حوزه انتخابيه،مشاركت در 160 حوزه در حد عالي و بسيار خوب بوده است. دست اندركاران انتخابات اعلام كرده اند تا زمان جمع بندي نهايي و دقيق، نمي توانند عدد و رقمي در مورد ميزان مشاركت اعلام كنند.
همچنين كليه مدارس تهران براي شمارش آراء، امروز تعطيل اعلام شده است.

 



رهبر معظم انقلاب : انتخابات مجلس نهم در دوراني بسيار حساس برگزار مي شود

رهبر معظم انقلاب هنگام راي دهي در انتخابات مجلس فرمودند: اين روزها «اشتولوم» عليه ملت ايران زياد است كه مي شنويد و مي بينيد و لذا ملت ايران در اين دوره جايگاه حساس تري دارد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در هنگام راي دادن براي نهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اينكه چه توصيه اي براي ملت ايران در انتخابات 12 اسفند داريد، ضمن اشاره به نقش و تاثير خبرنگاران در انتخابات، اظهار داشتند: توصيه من توصيه هميشگي است. معتقدم اين يك وظيفه براي ما هست. همچنان كه يك حقي است متعلق به ما. ما بايد از اين حقمان استفاده كنيم و اين وظيفه را انجام دهيم. همچنين معتقد هستم كه اين كار مثل نماز هرچه به اول وقت نزديكتر باشد فضيلتش بيشتر است، نه اينكه بخواهم بگويم شرعا مانند نماز است، بلكه بر حسب نگاه عقلايي اگر انسان اول روز جمعه اين كار را انجام دهد فكرش آسوده است كه وظيفه را انجام داده است و بعد به سراغ كارهاي ديگرش مي رود، برخلاف اينكه اين كار را آخر وقت انجام دهد.
ايشان ادامه دادند: هم ممكن است پاي صندوقها شلوغ شود و هم احتمال اين وجود دارد كه توفيق پيدا نكند و هم اينكه نگراني و دغدغه وجود دارد بنابراين توصيه مي كنم اول وقت براي راي دادن در صندوقها حاضر شوند و به هر سي نفر راي بدهند و نام سي نفر را در برگه هاي راي بنويسند و مردم عزيزمان سعي كنند كه اين كار را با احساس يك حجتي بين خود و خداي متعال انجام دهند. ان شاءالله قصدشان را خالص كنند.
ايشان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه اهميت اين دوره از انتخابات را نسبت به انتخابات قبل در چه مي بينيد، فرمودند: البته انتخابات هميشه براي كشور ما و نظام جمهوري اسلامي حائز اهميت بوده است. هميشه نشانه يك حقيقتي در داخل كشور ماست و اين هم براي دوستان و نيز براي دشمنان پيام هايي دارد، هر وقت اين خصوصيت بيشتر بود اهميت انتخابات بيشتر مي شود و امروز از آن روزها است. اولا سي و سه سال از انقلاب اسلامي ايران مي گذرد و در انقلاب هايي كه در دنيا وجود داشته است با گذشت زمان مردم خسته شده اند، دلزده شده اند و راه هايشان تغيير پيدا كرد ولي ملت ما در طول اين زمان با يك عزم راسخ حركت مستقيمي تا به امروز ادامه داده است، اين حادثه بسيار مهمي است. بعد از سه دهه در سي و سه سالگي نشان مي دهند كه باز همان خصوصيات اوليه را دارند وانگهي اين روزها «اشتولوم» عليه ملت ايران زياد است كه مي شنويد و مي بينيد، اينكه در خيلي از جاها شكست خورده اند و سيلي خورده اند دلشان مي خواهد با هياهويي خودشان را از تك و تا نيندازند.
ايشان با طرح اين سوال كه اين هياهو را براي چه به كار مي برند، گفتند: مسئله ايران يك مسئله برجسته است به همين دليل درباره ايران مرتبا هياهو مي كنند. مسئله تحريم و حقوق بشر از اينگونه مسائل است كه مرتبا تكرار مي كنند، لذا چون جنجال ها زياد است و تهديدهاي لفظي بر عليه ملت ايران زياد است لذا ملت ايران در اين دوره جايگاه حساس تري دارد، مي تواند بهتر حرف بزند و اين حرف زدن با عمل است، بهترين حرف زدنها، بهترين گفتن، همراه با عمل است لذا امروز هر چه بيشتر مردم پاي صندوق هاي راي بيايند براي كشور مهمتر است. هرچه با شور و نشاط و انگيزه بيشتري بيايند براي آينده كشور و آبروي كشور مفيدتر و بهتر است. براي حفظ امنيت و مصونيت مفيدتر است. اهميت اين دوره اينها است.
حضور رئيس جمهور در محل اخذ راي
رئيس جمهور كشورمان نيز بعد از نماز ظهر و عصر به صورت سرزده به همراه معاون رئيس جمهور در مسجد مطهري ميدان قزوين تهران حضور پيدا كرد و در حماسه نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي شركت كرد.
احمدي نژاد پس از نوشتن نام كانديداهاي مورد نظر خود در برگه راي و انداختن آن به صندوق به گفت وگوي رو در رو با مردم پرداخت.
آملي لاريجاني: حضور مردم در انتخابات پشتوانه نظام است
آيت الله صادق آملي لاريجاني پس از انداختن راي خود به صندوق درخصوص اهميت اين دوره از انتخابات تصريح كرد: وقتي مجلسي باثبات و باپشتوانه علمي بالا داشته باشيم، كشور در مسير رشد و تعالي قرار خواهد گرفت.
رئيس دستگاه قضايي افزود: هيچ كس ترديدي ندارد كه مردم شركتي گسترده در اين انتخابات خواهند داشت و اين حضور مردم پشتوانه اي براي اقتدار علمي، سياسي و فرهنگي كشور است.
آملي لاريجاني اظهار كرد: كساني كه مي گويند راي ما تاثيري ندارد، بدانند كه راي هاي ميليوني از اجتماع تك تك آرا پديد مي آيد و پاسخي است به كشورهاي سلطه گر كه مي گويند مردم ايران در انتخابات شركت نخواهند كرد.
وي با بيان اينكه امور مهم سياسي و اجتماعي بايد با نيت الهي انجام شود، خاطرنشان كرد: شركت در انتخابات سفره و بستري است كه حق تعالي در اختيار نظام جمهوري اسلامي قرار داده و از مهم ترين عبادت ها محسوب مي شود؛ لذا مردم بايد با حضور در پاي صندوق هاي اخذ راي، از اين نعمت بهره مند شوند تا شاهد سربلندي كشور باشيم.
آيت الله هاشمي رفسنجاني نيز با حضور در حسينيه جماران راي خود را براي انتخابات دوره نهم مجلس شوراي اسلامي انداخت.

 



مراجع و علما همراه با مردم در انتخابات شركت كردند

مراجع تقليد و علماي كشور همراه با مردم ايران در ساعات اوليه ديروز براي انتخاب نامزدهاي مجلس نهم راي خود را به صندوق انداختند.
به گزارش ايرنا، مراجع و علما، هنگام انداختن راي به صندوق تاكيد كردند: با هر راي مردم، پرچم بيداري و بصيرت برافراشته مي شود و استكبار سيلي محكم تري خورده و بر خود مي لرزد.
¤ آيت الله «لطف الله صافي گلپايگاني» از مراجع عظام تقليد گفت: حضور پرشور مردم در انتخابات موجب عظمت و شكوه اسلام است.
به گزارش ايرنا، وي روز جمعه پس از انداختن راي خود به صندوق سيار شماره 409 حوزه انتخابيه مجلس نهم در قم افزود: كسي كه عهده دار نمايندگي مجلس مي شود، مسئوليت سنگيني برعهده اش گذاشته شده است و بايد به فكر مردم، فقرا و محرومان باشد.
وي گفت: مجلس شوراي اسلامي همانطور كه از نامش پيداست، بايد اسلامي باشد و توجه به معناي اسلامي بودن آن بسيار مهم است.
¤ آيت الله «ناصر مكارم شيرازي» از مراجع تقليد پس از انداختن راي خود به صندوق سيار شماره 409 حوزه انتخابيه مجلس نهم در قم گفت: در تاريخ ملت ما همواره روزهاي سرنوشت سازي بوده است و ملت هاي آزاده در آن روزها بيدار بوده اند.
وي ابراز داشت: انتخابات امروز در يكي از سرنوشت سازترين شرايط برگزار مي شود و خوشبختانه در اين برهه از زمان همه ملت ما بيدار هستند.
¤ آيت الله «جعفر سبحاني» از ديگر مراجع تقليد روز جمعه راي خود را به صندوق سيار اخذ راي شماره 408 مجلس شوراي اسلامي انداخت.
وي پس از شركت در انتخابات، در جمع خبرنگاران از قوه مقننه بعنوان يكي از اركان اساسي نظام مقدس جمهوري اسلامي ياد كرد و افزود: در حقيقت اساس جمهوري اسلامي قائم بر مجلس شوراي اسلامي است.
آيت الله سبحاني گفت: مجلس شوراي اسلامي اساس و ريشه اصلاحات در كشور است.
¤ آيت الله عبدالله جوادي آملي نيز روز گذشته پس از انداختن راي به صندوق 409 حوزه انتخابيه مجلس نهم در قم گفت: نامزدهايي كه به مجلس شوراي اسلامي راه پيدا مي كنند بايد در مسير اصلي نظام خدمت كنند.
وي حضور موثر و پرشور مردم در انتخابات مجلس نهم را داراي پيام هاي گسترده براي مردم بيدار شده منطقه دانست.
¤ آيت الله ابراهيم اميني پس از شركت در انتخابات از نامزدهاي پيروز خواست تا با جديت به مشكلات مردم رسيدگي و آنها را به آينده اميدوار كنند.
¤ آيت الله سيدمحمد علوي گرگاني از اساتيد برجسته حوزه علميه قم نيز هنگام دادن راي گفت: ملت ايران مي داند كه مجلس شوراي اسلامي يكي از امانت هاي الهي است.
وي افزود: همه بايد مراقب باشيم چه افرادي به مجلس وارد مي شوند.
وي اضافه كرد: مجلس مظهر اقتدار و قدرت ايران و مايه سربلندي مردم حاضر در صحنه است.

 



آيت الله اميني: اگر 10 نفر مثل مدرس به مجلس بروند ديگر مشكلي باقي نمي ماند

آيت الله اميني گفت: اگر 10 نفر مثل مدرس به مجلس بروند ديگر مشكلي باقي نمي ماند، قهر كردن و تبليغ سوء مشكلي را حل نمي كند.
امام جمعه قم در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه قم با اشاره به اينكه مردم نبايد فريب تبليغات گسترده را بخورند، تصريح كرد: در راي دادن نبايد تعارف داشته باشيم، انتخاب افراد مسئله مهمي است و بايد مردم افراد اصلح را انتخاب كنند و افراد اصلح، صلاحيت خود را در مرحله عمل ثابت كرده اند.
وي تاكيد كرد: بايد نمايندگاني از سوي ملت انتخاب شوند كه بتوانند افكار امام خميني را پياده كنند و اين انتخاب بسيار مهم است.
آيت الله اميني با اشاره به اينكه در نظام اسلامي بايد صادقانه عمل كرده و منافع عام در نظر گرفته شود، تاكيد كرد: اگر مردم با صداقت رفتار كرده و از دروغ، غيبت و تخريب پرهيز كنند، نسبت به دولت هايشان و كارگزارانشان اين گونه رفتار كنند و در پرداخت ماليات و كارهاي ديگر دروغ نگويند و از سوي ديگر كارگزاران نيز نسبت به خودشان صادقانه برخورد كنند و دولت، مجلس و قوه قضائيه برخوردي صادقانه داشته باشند، خيلي از مشكلات حل مي شود.
امام جمعه قم با اشاره به اينكه اسلام فقط به زبان نيست، بلكه بايد اثر اسلام در زندگي جاري مشاهده شود، گفت: اگر دولت ها به مردم راست بگويند، در ارائه آمار صادق باشند و در مطالبي كه مطرح مي كنند صداقت را لحاظ كنند مردم نيز اعتقاد پيدا مي كنند.
آيت الله اميني گفت: اگر مردم صداقت را در مسئولان مشاهده كنند خودشان صادق مي شوند، يكي از نشانه هاي قول سديد اين است كه مردم نسبت به خدا هم صادقانه حرف بزنند، اگر كسي مدعي ايمان و پيروي از خدا، پيامبر و قرآن است، بايد آن را در عمل نشان دهد.

 



فرمانده نيروي انتظامي: رژيم صهيونيستي با تحريك قبايل سعي در ايجاد اختلاف دارد

فرمانده نيروي انتظامي با تاكيد بر اينكه مرزبانان سدي محكم در برابر تهديدات مرزي هستند، گفت: سال 90 امن ترين سال بعد از انقلاب است.
به گزارش ايسنا، اسماعيل احمدي مقدم در مراسم صبحگاه كاركنان انتظامي و درياباني آبادان و خرمشهر، استان خوزستان را مظهر مقاومت دانست و گفت: استان خوزستان در جنگ هشت سال دفاع مقدس با تمام قوا ايستادگي و از ميهن دفاع كرد.
وي با بيان اينكه با گذشت بيش از 20 سال هنوز هم آثاري از جنگ بر چهره شهرهاي اين استان وجود دارد، به تحركات دشمن در قبل و بعد از انقلاب اشاره كرد و گفت: رژيم صهيونيستي با تحريك و تهييج قبايل سعي در ايجاد اختلاف دارد كه با هوشياري مردم به زمين خورده است.
احمدي مقدم در ادامه به فعاليت مرزباني نيروي انتظامي از زمان تشكيل به عنوان فرماندهي مستقل اشاره و تصريح كرد: مرزباني كارنامه درخشاني در اين مدت بر جاي گذاشته و مرزبانان و دريابانان با هوشياري سدي در برابر تهديدات مرزي هستند.
فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به توسعه و گسترش مرزباني در برنامه پنجم خاطر نشان كرد: در سايه تلاش و همكاري كليه ارگان ها و سازمان ها سال 90 امن ترين سال بعد از انقلاب است.

 



تركيب هيات مديره بورس انرژي مشخص شد

مجمع عمومي موسسين بورس انرژي به منظور انتخاب هيات مديره اين بورس با حضور 58درصدي سهامداران برگزار شد.
در اين مجمع كه روز پنجشنبه در سالن همايش هاي رازي تشكيل شد تصويب اساسنامه و انتخاب اعضاي هيات مديره مهمترين دستور كار سهامداران بود.
به گزارش فارس، بعد از شمارش آرا سهامداران حقوقي و حقيقي شركت در شرف تاسيس بورس انرژي، تركيب نخستين هيئت مديره 7 نفره بورس انرژي مشخص شد.
بر اين اساس، شركت هاي آرين ماهتاب گستر، سرمايه گذاري ايران، نفت و گاز پارسيان، كارگزاري مهرآفرين، سرمايه گذاري صنايع برق و آب صبا، مديريت سرمايه گذاري ايران و كارگزاري بانك ملت به ترتيب اخذ راي براي دو سال و به عنوان اعضاي حقوقي هيئت مديره چهارمين بورس انرژي مشخص شدند.
همچنين شركت هاي سرمايه گذاري تدبير، صندوق كاركنان نفت و توسعه پترو هم به عنوان اعضا علي البدل و موسسه حسابرسي رهيافت به عنوان حسابرس و بازرس قانوني شركت 20 ميليارد توماني انرژي انتخاب شدند.
با اين نتايج مشخص شد كه از تركيب 7 نفره هيات مديره فقط دو نفر از شركت هاي دولتي هستند و مابقي متعلق به شركت هاي خصوصي مي باشند.
اين در حالي است كه از قرار معلوم شركت آرين ماهتاب گستر ماهيتي وزارت نيرويي دارد تا نفتي، اما بايد منتظر تصميم گيري هاي نهايي و مشخص شدن نفتي يا برقي بودن اين شركت بود. از طرف ديگر نفت و گاز پارسيان وابسته به سرمايه گذاري غدير بوده و با راي نهادهاي مالي وارد هيئت مديره بورس انرژي شده است.
از سوي ديگر در شرايطي كارگزاري بانك ملت از بانك ملت و كارگزاري مهرآفرين با راي كارگزاران بورس وارد هيئت مديره شدند كه به نظر مي رسد سرمايه گذاري ايران با چهره شناخته شده اي چون علي نقي خاموشي به طور مستقل قدم به بورس انرژي خواهد گذاشت. همچنين مجموعه برقي ها هم از طريق سرمايه گذاري صنايع برق و آب صبا حداقل يك كرسي هيئت مديره خود را تضمين كردند. در مديريت سرمايه گذاري ملي ايران نام عسكري ماراني به عنوان يكي از بازيگران اصلي بازار سرمايه مد نظر است.
با اين رويداد شركت هاي حاضر در هيئت مديره بورس انرژي 10روز مهلت دارند تا نمايندگان حقيقي خود را براي تاييد صلاحيت به سازمان بورس معرفي كنند تا بعد از مشخص شدن اين اعضا و برگزاري نخستين جلسه هيئت مديره، انتخاب نخستين مديرعامل بورس انرژي هم انجام و مقدمات راه اندازي چهارمين بورس كشور فراهم شود.
به گزارش ايسنا، صالح آبادي رئيس سازمان بورس هم طي سخناني در مجمع عمومي موسسين بورس انرژي به نقش اين بورس در تقويت بازار سرمايه اشاره كرد و گفت: بازار سرمايه با عملكرد خود در سال هاي اخير جايگاه انكارناپذيري در اقتصاد كشور به دست آورده است و نقش اين بازار با راه اندازي چهارمين بورس ايران در اقتصاد پررنگ تر مي شود.
صالح آبادي به استقبال گسترده سرمايه گذاران از پذيره نويسي بورس انرژي اشاره كرد و افزود: عملكرد مطلوب سه بورس اوراق بهادار، كالا و فرابورس باعث شد تا سرمايه گذاران استقبال كم نظيري از پذيره نويسي بورس انرژي انجام دهند و اين استقبال دست اندركاران بازار سرمايه را مصمم كرد تا نهادسازي خود را در اين بازار افزايش دهند.

 



با حضور رئيس جمهور خط توليد واكسن گامبرو در كرج افتتاح شد

كرج- خبرنگاركيهان:
خط توليد واكسن پرندگان تحت عنوان واكسن گامبرو در موسسه سرم سازي كرج با حضور رئيس جمهور به بهره برداري رسيد.
محمود احمدي نژاد صبح پنجشنبه در مراسم بهره برداري از خط توليد واكسن گامبرو در موسسه سرم سازي رازي كرج اظهار داشت: با توليد دو ميليون و500 هزار دوز واكسن گامبرو در اين موسسه كشور از واردات اين دارو بي نياز مي شود.
وي به تلفات بيماري طيور اشاره كرد و توليد واكسن گامبرو را عاملي براي جلوگيري از اين ميزان تلفات دانست و تصريح كرد: با راه اندازي خط توليد انبوه واكسن گامبرو كه همه ساله مقدار قابل توجهي از آن از كشورهاي خارج تامين مي شد، سالانه پنج ميليون دلار صرفه جويي ارزي خواهد شد.
رئيس قوه مجريه يادآور شد: فناوري توليد واكسن ها و داروهاي مختلف امروز در اختيار متخصصان ايراني قرار دارد و براي تسريع و افزايش توليد در اين زمينه بخش هاي خصوصي نيز بايد فعال تر از گذشته وارد صحنه شوند.
بهره برداري از واحدهاي مسكن مهر
همچنين با حضور رئيس جمهوري 6700 واحد مسكن مهر در قالب نخستين مرحله از پروژه بزرگ مسكن مهر در استان البرز افتتاح شد.
در مراسم افتتاح اين واحدهاي مسكوني، محمود احمدي نژاد به طور نمادين كليد يكي از واحدهاي مسكوني شهرك مهر ماهدشت را به همراه يك جلد قرآن كريم به خانواده برادر شهيد احمد نفري از شهداي استان البرز اهدا كرد.
در اين مراسم، 2 هزار و 322 واحد مسكن مهر در شهرك مهر ماهدشت، 915 واحد در شهرك ابريشم و 3 هزار و463 واحد مسكوني ديگر نيز در قالب طرح مسكن مهر خود مالكين در نقاط مختلف استان البرز به بهره برداري رسيد.

 



ثبت مناطق يادمان دفاع مقدس در سطح كشور

از اواخر اسفندماه جاري، ثبت نقاط يادمان دفاع مقدس در كل كشور آغاز مي شود.
به گزارش خبرنگار ايرنا نماينده ستاد راهيان نور و بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس روز پنج شنبه در نخستين شوراي ثبت مكان رخدادهاي دفاع مقدس، در جمع خبرنگاران در اهواز افزود: نقاط يادمان دفاع مقدس براساس چهار شاخص در سطح كشور شناسايي و محافظت مي شوند.
«صباغ» گفت: دسته اول مناطقي هستند كه پيشينه تاريخي دارند و در هنگام جنگ نيز به عنوان نقاط عطف جنگ بودند مثل مسجد جامع خرمشهر كه در زمان جنگ تحميلي يكي از نقاط حساس بود.
وي افزود: دسته دوم مكان هايي هستند كه در هنگام جنگ ساخته شدند مثل بيمارستان هاي صحرايي به عنوان مثال بيمارستان صحرايي خاتم الانبياء در استان خوزستان كه در هنگام جنگ 30 هزار مجروح در اين مكان تحت عمل جراحي قرار گرفتند.
«صباغ» ادامه داد: دسته سوم شامل مكان هاي شاخص نظير يادمان چذابه است و دسته چهارم مكان هايي هستند كه به عنوان سايت و محوطه هاي عملياتي شناسايي شدند همچون مناطقي كه هنوز سنگرهاي جنگ تحميلي در آنها حفظ شده است.

 



در اولين روز زندگي مشترك انجام شد
حضور عروس و داماد بيرجندي و تالشي در پاي صندوق راي

عروس و داماد تالشي و بيرجندي روز جمعه، در يك شعبه اخذ راي شهرستان هاي خود حاضر شدند و راي خود را به صندوق انداختند.
به گزارش خبرنگار ايرنا، زوج تالشي كه ديروز آغاز زندگي مشترك خود را جشن گرفتند، پس از نشستن بر سر سفره عقد، در محل مسجد جامع صاحب الزمان(عج) طولارود تالش حضور پيدا كرده و به نامزد مورد نظر خود راي دادند.
داماد كه مختار شفقتي نام دارد به خبرنگار ايرنا گفت: شركت در انتخابات در اين برهه حساس يك امر ضروري است لذا به همراه همسرم تصميم گرفتيم در لابلاي برنامه ها و مراسم عروسي خود، وقتي را براي اداي اين وظيفه ملي پيش بيني كنيم.
وي افزود: خوشحال هستيم اولين كاري كه بعد از آغاز زندگي مشترك انجام داديم، اداي اين تكليف ملي است.
همچنين به گزارش خبرگزاري فارس از بيرجند، عروس و دامادي در اين شهر با حضور در شعبه 48 اخذ راي بيرجند، زندگي مشترك خود را آغاز كردند.
اين زوج جوان حضور در انتخابات را امري شرعي و اجتماعي دانستند و گفتند: دوست داشتيم در نخستين لحظات زندگي مشترك در يك مشاركت عمومي مهم تري شركت كنيم.
عروس نيز علت حضور در پاي صندوق راي را با چادر سفيد عروسي تكليف دانست كه برعهده هر ايراني گذاشته شده است و اظهار داشت: به دليل تاكيد رهبر معظم انقلاب من به همراه همسرم در ساعات نخستين اخذ راي به پاي صندوق آمديم تا در تصميم گيري مهم كشورمان دخيل باشيم.
پيرمرد 100 ساله
پس از دادن راي جان داد
پيرمرد 100 ساله همداني پس از انداختن راي در صندوق، جان به جان آفرين تسليم كرد.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، پيرمرد 100 ساله همداني پس از اداي دين و انداختن راي در صندوق، جان به جان آفرين تسليم كرد.
براساس اين گزارش، اين پيرمرد وظيفه شناس به رغم داشتن بيماري و كهولت سن باحضور در مدرسه سعادت كوي علي آباد همدان پس از انداختن راي خود، در همان شعبه اخذ راي به رحمت ايزدي پيوست.

 



اخبار ادبي و هنري

رئيس فرهنگستان علوم درگذشت مادر شهيد آويني را
تسليت گفت
«رضا داوري اردكاني» رئيس فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران با ارسال نامه اي به «سيد محمد آويني» درگذشت مادر وي و شهيد آويني را تسليت گفت.
در اين نامه، خطاب به «سيدمحمد آويني» آمده است: مصيبت درگذشت مادر بزرگوارتان را تسليت مي گويم. در اين مصيبت جز خانواده عزيز شما بسياري از مردم سهيم و شريكند. مادري كه فرزنداني چون شهيد اهل قلم و هنر سيد مرتضي آويني و فرزانه اي چون سيدمحمد آويني زاده پرورده است، مي تواند مثال مادري باشد. اين مادر گرانمايه گرچه از ايام تلخي ها ديد، ان شاءالله اكنون در پناه غفران و رحمت خداوند قرار گرفته است.
دفتر راديو فردا در واشنگتن تعطيل شد
در پي افزايش بحران اقتصادي و كاهش بودجه راديو فردا، اين رسانه آمريكايي، دفتر خود در واشنگتن را تعطيل كرد.
دفتر واشنگتن راديو فردا شامل چهار نفر از پرسنل راديو فردا بود كه از اين تعداد دو نفر (كارمندان بخش وب سايت راديو فردا) به ساختمان صداي آمريكا (VOA) منتقل شده اند. در همين راستا دو نفر ديگر نيز براي ادامه فعاليت خود به پراگ فرا خوانده شدند.
خبرهاي رسيده حاكي از آن است كه كاركنا ن راديو فردا از آشفتگي اوضاع به شدت ابراز ناخرسندي مي كنند. بروز اين اتفاقات بر روند عادي زندگي آنها ايجاد اختلال نموده است.
كاهش 3 ميليارد دلاري تبليغات تلويزيوني اسپانيا
در سال 2011
درآمد سال 2011 تلويزيون اسپانيا از محل تبليغات تلويزيوني 5/9 درصد كاهش يافت.
به گزارش ايسنا، دولت اسپانيا با اشاره به آمار نامطلوب سال 2011، اعلام كرد سود حاصل از تبليغات تلويزيوني اين كشور نسبت به سال 2010، 5/9 درصد كاهش داشته است.
براين اساس در سال گذشته ميلادي درآمد تبليغات تلويزيوني اسپانيا حدود سه ميليارد دلار كاهش يافت. اين در حاليست كه اين تنزل چشمگير هنوز متوقف نشده است و به گفته تحليل گران اسپانيايي، تلويزيون هاي اين كشور در سال 2012 نيز كاهش پنج درصدي را در درآمد تبليغاتي خود تجربه خواهند كرد.
به گزارش ورايتي، اين كاهش درآمد تنها در رسانه تلويزيون گريبان گير اسپانيا نشده است، بلكه درآمد حوزه هاي مختلف تئاتر، سينما، راديو و روزنامه ها در اسپانيا كاهش 5/6 درصدي را شاهد بوده اند.
اين رقم معادل مبلغ 15 ميليارد و 800 ميليون دلار است كه از سال 2003 تاكنون بي سابقه بوده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14