(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 13 اسفند 1390- شماره 20158

پليس فتا اعلام كرد
راهكارهاي افزايش امنيت پست الكترونيك
حل مشكل ترافيك با فرهنگ سازي و توسعهأ ناوگان حمل و نقل عمومي
گزارشي از يازدهمين كنفرانس بين المللي مهندسي حمل و نقل ترافيك



پليس فتا اعلام كرد
راهكارهاي افزايش امنيت پست الكترونيك

معاونت اجتماعي پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات نيروي انتظامي در گزارشي ضمن تشريح راه هاي افزايش امنيت پست الكترونيك به كاربران توصيه كرد كه پس از sign out ايميل مرورگر را چك كنند چرا كه برخي از پست هاي الكترونيك اين قابليت را دارند كه بعد از خروج از آن نام كاربري را نمايش دهند.
معاونت اجتماعي پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات ناجا در گزارشي اعلام كرد كه امروزه بسياري از كاربران اينترنت براي انجام كارهاي روزمره خود بمانند تجارت، احوال پرسي، انجام كارهاي اداري و حتي ارسال كارت تبريك از پست الكترونيك استفاده مي كنند. اما گاهي ديده مي شود كه كاربران غافل از اين هستند كه ممكن است كارهاي آنها ناامن باشد به همين علت به كاربران توصيه مي شود در هنگام ارسال ايميل موارد ذيل را در نظر بگيرند .
براساس اين گزارش به كاربران توصيه شده است كه چند پست الكترونيك داشته باشيد، چرا كه داشتن چندپست الكترونيك باعث مي شود كه خطرات كمتري شما را تهديد كند. برخي افراد به طور اشتباه فكر مي كنند كه پست الكترونيك مانند آدرس منزلشان است، همان طور كه فكر مي كنند كه بايد يك آدرس منزل داشته باشند بايد حتماً يك پست الكترونيك نيز داشته باشند درصورتي كه شما بايد در مورد پست الكترونيك خود مانند كليدهاي خود فكر كنيد ممكن است استفاده از كليدهاي مشابه براي درهاي عقبي و جلويي خانه آسان به نظر برسد اما داشتن كليدي كه بتوان درها را با آن باز كرد، كاري غيرعلمي و غيرايمن است .
داشتن حداقل سه پست الكترونيك براي هرفردي الزامي است. حساب كاري شما تنها مي تواند براي انجام كارهاي اداري و گفتگوهاي شما باشد، پست دوم شما براي امور شخصي و پست سوم هم براي امور متفرقه است. البته هميشه بايد براي عضويت در خبرنامه ها و غيره از پست سوم استفاده كرد مثلاً براي استفاده در يك وبلاگ شخصي براي ارتباط با بازديدكنندگان بايد از پست سوم استفاده كرد. ضمناً پست سوم را كه هر نامه اي را از طريق آن دريافت مي كنيد را هر شش ماه يك بار حداقل بايد تعويض كنيد چون بعد از مدتي كه از اين پست استفاده كرديد توسط هرزنامه نويس ها مورد هجوم قرار مي گيرد .
هرچند وقت يكبار پست الكترونيك خود را پاكسازي كنيد
در اين گزارش به كاربران توصيه شده است كه حساب خود را براي مدت طولاني پر از هرزنامه نگه نداريد. اين موضوع بسيار عادي است كه بعد از مدتي پست شما پر از هرزنامه شود، شما در يك خبرنامه عضو مي شويد و آنها براي شما پست قرار مي دهند، وقتي اين اتفاق مي افتد تعداد زيادي نامه با پيوست به حساب شما ارسال مي شود و شما بايد هر روز از ميان تعداد زيادي هرزنامه، نامه هاي خود را جست وجوكنيد و براي جلوگيري از اين مشكل شما بايد هرچند وقت يك بار پست الكترونيك خود را پا كسازي كنيد .
پس از sign out ايميل خود حتما مرورگر را چك كنيد
براساس گزارش پليس فتا، يكي از نكاتي كه در امنيت پست الكترونيك حائز اهميت است توجه كافي به اين نكته مهم است كه هنگام خروج از پست الكترونيك گزينه sign out را كليك كنيد و بعد از اين كار حتماً مرورگر خود را ببنديد، زيرا بعضي از پست هاي الكترونيك اين قابليت را دارند كه بعد از خروج از آن نام كاربري شما (البته نه رمزعبورتان) را نمايش مي دهند، اين موضوع خطر كشف رمز پست الكترونيك شما توسط اخلالگران را بيشتر مي كند .
حذف تاريخچه و رمز عبور مرورگر يكي از نكات مهم ديگر است. اگر شما از يك رايانه عمومي استفاده مي كنيد حذف تاريخچه و رمز عبور و داده هايي كه ذخيره شده اند، از موارد بسيار مهم براي حفظ امنيت پست الكترونيك است چراكه بيشتر مرورگرها سايت هايي را كه مشاهده كرده ايد در خود ذخيره مي كنند و رمز عبورها و اطلاعات شخصي شما را كه براي پركردن يك فرم وارد كرده ايد در خود نگه مي دارند تا بعدها اگر بخواهيد فرم مشابهي را پر كنيد به شما كمك كنند، در صورتي كه اگر اين اطلاعات به دست يك سوء استفاده گر بيفتد مي تواند اطلاعات پست الكترونيك و اطلاعات بانكي شما را بدزدد و از آنها سوء استفاده كند بخاطر اهميت اين مسأله مهم است كاربران تازه كار اينترنت روش پاك كردن حافظه مرورگر را در رايانه هاي عمومي بدانند تا از لو رفتن آن جلوگيري شود .
همچنين پليس فتاي ناجا در ادامه اين گزارش عنوان مي كند كه يكي ديگر از نكات قابل توجه استفاده از پست الكترونيك غيرايمن براي ارسال و دريافت اطلاعات است. شركت هاي بزرگ و بخصوص تجاري هزينه زيادي را براي ايمن بودن شبكه هاي رايانه اي و پست الكترونيك خود پرداخت مي كنند اما با وجود اين برخي از كارمندان بي دقت از كنار اين نكته بسيار به سادگي عبور كرده و از حساب پست الكترونيك شخصي خود براي انجام كارهاي تجاري و ارسال اطلاعات محرمانه استفاده مي كنند، مطمئناً با اين كار امنيت شركت و كار خود را با ارسال اطلاعات مهم از دست مي دهند .

 



حل مشكل ترافيك با فرهنگ سازي و توسعهأ ناوگان حمل و نقل عمومي
گزارشي از يازدهمين كنفرانس بين المللي مهندسي حمل و نقل ترافيك

يازدهمين كنفرانس بين المللي «مهندسي حمل و نقل و ترافيك» با حضور اساتيد حمل و نقل و ترافيك 4 قاره جهان صبح روز سه شنبه دوم اسفند در مركز همايش هاي بين المللي برج ميلاد تهران برگزار شد .
اين كنفرانس گامي علمي و عملي در جهت شناخت، بررسي و كاهش مشكلات در حوزه حمل و نقل و ترافيك و محلي به منظور طرح ايده هاي نو و طرح هاي تازه در اين حوزه محسوب مي شود .
امروز، موضوع حمل و نقل به عنوان مبناي توسعه شهرها و اساس رشد اقتصادي كشورها به شمار مي رود و البته ناگفته نماند تحقق توسعه پايدار در شهرها نيازمند گسترش همه جانبه تحقيق و توسعه در حوزه هاي مختلف شهري از جمله حوزه حمل و نقل شهري است .
حمايت مجامع معتبر جهاني از كنفرانس
رئيس ستاد كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك ضمن اعلام حمايت كامل علمي و معنوي سه نهاد معتبر جهاني از «يازدهمين كنفرانس بين المللي مهندسي حمل و نقل و ترافيك» مي گويد : تحقق برگزاري اين كنفرانس در ابعاد بين المللي، مستلزم تلاش در جهت جذب حمايت علمي انجمن ها و نهاد هاي علمي شناخته شده و مشاركت اين مجامع جهاني در آن است .
دست آوردهاي برگزاري دوره هاي پيشين اين كنفرانس، توجه مجامع بين المللي از جمله انجمن بين المللي حمل و نقل عمومي( UITP )،انجمن جهاني حمل و نقل و سياست گذاري توسعه شهري( ITDP ) و انجمن سيستم هاي هوشمند حمل و نقل كانادا( ITS CANADA ) را به خود معطوف كرده و علاوه بر آن 12 دانشگاه و مركز علمي و اجرايي داخل كشور نيز از جمله حاميان علمي اين كنفرانس به شمار مي آيند .
تشكري هاشمي با تأكيد بر «حمل و نقل انسان محور» به عنوان محور يازدهمين كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك، حمل و نقل همگاني، سيستم هاي هوشمند حمل و نقل، مهندسي ترافيك و برنامه ريزي حمل و نقل را از جمله محورهاي اين كنفرانس بر شمرد و گفت: آموزش و فرهنگ سازي، ايمني ترافيك و ريسك و اقتصاد حمل و نقل، ديگر محورهاي اين كنفرانس هستند .
معاون شهردار تهران گفت : بحث سيستم هاي هوشمند ترافيك به عنوان يكي از محورهاي قابل توجه كنفرانس هاي گذشته مطرح بوده و به كارگيري سيستم هاي ITS در سطح تهران به اين وسعت را مي توان از جمله دست آوردهاي دوره هاي پيشين اين كنفرانس بر شمرد . تصويب قانون توسعه حمل و نقل عمومي، مسائل فني و اجرايي خطوط اتوبوس هاي تندرو و فعاليت هاي انجام شده در زمينه آموزش و ارتقاي فرهنگ ترافيك، از جمله محورهايي هستند كه با بهره گيري از تجارب جهاني و تبادل نظر اساتيد و متخصصان در كنفرانس هاي گذشته مورد توجه قرار گرفته اند .
حمل و نقل، موضوعي تخصصي و مطالبه اي عمومي
مهندس تشكري هاشمي برگزاري كنفرانس هاي فاقد كاربست هاي اجرايي و فاقد قابليت هاي عملي را از دست دادن فرصت و هزينه دانست و اظهار كرد: با توجه به اين كه در جامعه ما موضوعات حوزه حمل و نقلي نه تنها از سوي متخصصان بلكه از جانب عموم مردم نيز به عنوان مطالبه اي عمومي مطرح مي شود نيل به حمل و نقل پايدار و توسعه اقتصادي در گرو طرح هاي اجرايي است .
وي توسعه حمل و نقل عمومي، مديريت سفرهاي درون شهري، توسعه زيرساخت هاي شبكه معابر و تلاش براي بهبود رفتارهاي ترافيك شهروندان را راهكار هاي اساسي براي كاهش ترافيك تهران بر شمرد و تصريح كرد: انتخاب اين محورها به عنوان راهكارهاي اصلي و مسئوليت پذيري همه تصميم گيران در اين زمينه، بهترين راه حل براي بهبود وضعيت ترافيك تهران است .
رييس ستاد كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك در پايان اظهار اميدواري كرد برگزاري اين هم انديشي امكاني براي انتقال آموزه ها و ايده ها و فرصتي براي تبادل تجارب و تفكرات كارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافيك و بهره گيري از آخرين توانمندي ها و دستآوردهاي ملي و بين المللي در اين زمينه باشد .
حمل و نقل عمومي مشكل ترافيك و آلودگي هوا را
حل مي كند
محمدباقر قاليباف در مراسم افتتاح يازدهمين كنگره بين المللي مهندسي ترافيك كه با حضور سردار حسين رحيمي ـ رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ و تعدادي از كارشناسان كشورهاي خارجي آغاز شد، گفت: امروزه يكي از چالش هاي مهم در عرصه مادي شهر تهران بحث آلودگي هوا، آلودگي صوتي و ترافيك است كه در صدر مشكلات اين كلانشهر وجود دارد.
وي افزود: يكي از مهمترين پارامترهايي كه مي تواند اين مشكل را به طور اساسي حل و فصل كند توجه به حمل ونقل عمومي در اين كلانشهر است و اين موضوع به قدري مهم است كه در بعد روحي و رواني شهر تاثير گذاشته است و در بعد اقتصادي نيز خسارت هاي جاني و مالي بالايي را متوجه شهروندان شهر تهران كرده است.
قاليباف اظهاركرد: براي حل اين مشكلات مهم بايد دو رويكرد را پيش رو داشته باشيم كه يكي از آنها توجه اساسي به زيرساخت ها در شهر تهران است و بايد هزينه، امكانات و وقت خودمان را به گسترش تقاطع ها، تونل ها، بزرگراه ها و پل هاي استاندارد معطوف كنيم و از سوي ديگر خودروهاي استاندارد و غيراستاندارد به صورت لجام گسيخته وارد شهر شوند كه اين مي تواند يكي از رويكردها باشد.
وي ادامه داد: يك نگاه ديگر نيز اين است كه شهر را از سلطه خودروهاي شخصي بيرون بياوريم و نسبت به اين خودروها سختگيري بيشتري داشته باشيم.
شهردار تهران تصريح كرد: امروز در شهر تهران ناگزيريم هر دو رويكرد را با هم پيش ببريم و در طرح جامع كه مورد بازنگري قرار گرفت و بيش از دوسال با آخرين ديدگاه ها و نظريات مورد بررسي قرار گرفت احساس كرديم در زيرساخت ها گلوگاه هايي وجود دارد كه بايد مورد توجه ويژه قرار بگيرد به ويژه در بزرگراهها اين مساله بسيار حائز اهميت است.
وي عنوان كرد: با اطمينان به همه شهروندان تهراني اعلام مي كنم كه پايان سال 91 در طرح زيرساخت هاي شهر تهران از نظر گذرگاه ها، پل ها و بزرگراهها به وضعيت قابل قبول و استانداردي خواهيم رسيد.
قاليباف ادامه داد: در حال حاضر در ادامه احداث و اتمام پروژه هاي بزرگراهها آنچه كه باقي مانده ادامه آزادراه آزادگان است كه بايد از منطقه 21 تا منطقه18 و ميدان جهاد سابق به سمت خروجي تهران ادامه پيدا كند.
شهردار تهران با بيان اينكه آزادراه آزادگان يكي از پرترافيك ترين نقاط در كشور است كه حجم ترافيكي سبك و سنگين بالايي در آن جريان دارد، گفت: اتمام اين بزرگراه يكي از مهم ترين پروژه هاست. همچنين ادامه بزرگراه شهيد همت در بخش غربي و ادامه آن تا شهيد خرازي و محدوده شهر تهران همچنين ادامه شرقي آن را تا شهيد زين الدين تا سه راه آزمايش و ابتداي جاده جاجرود بايد برسانيم.
وي تصريح كرد: همچنين بزرگراه شهيد حكمي را بايد به سمت ايران خودرو برسانيم و بزرگراه صدرـ نيايش كه يكي از بزرگ ترين بزرگراه هاي شرق و غرب تهران است و بزرگراه امام علي(ع) كه از دارآباد آغازشده بايد به حرم امام خميني(ره) برسد.
همچنين در برخي تقاطع هاي غيرهمسطح نيز اشكالاتي وجود دارد كه بايد آنها نيز حل و فصل شود.
قاليباف گفت: در بزرگراه امام علي(ع) شش هزار متر را بايد تملك كنيم كه اين تعداد تملك به حدود 800 ميلياردتومان هزينه نياز دارد كه بحث اتمام پروژه بخشي از كار است و امضاي قرارداد با شش هزار مالك و تملك آن بخش مهمي از كار اين بزرگراه را تشكيل مي دهد.
بزرگراه ها توسعه مي يابند
وي تاكيد كرد: در سال آينده اقداماتي در بخش توسعه بزرگراه ها در شهر تهران اتفاق خواهد افتاد كه تمام راهها، بزرگراهها و تقاطع ها به نقطه قابل قبولي بر اساس طرح جامع خواهد رسيد اما سوال اينجاست كه اگر اين پروژه ها به اتمام برسد ترافيك تهران حل خواهد شد؟ اگر تنها اين رويكرد را پيش رو داشته باشيم من اعلام مي كنم كه وضعيت ترافيك بدتر خواهد شد و بايد رويكرد ديگري را در كنار احداث بزرگراهها در دستور كار قرار دهيم.
فرهنگ سازي موضوع حاشيه اي نيست
شهردار تهران از انديشمندان و كارشناسان حوزه ترافيك خواست در كنار كمك هايي كه براي احداث بزرگراهها و حل مسائل تقاطع ها انجام مي دهند در استدلال و فرهنگ سازي اين موضوع نيز به شهرداري كمك كنند و اين مسايل را مباحث دست دوم، حاشيه اي و سياسي نكنند.
وي ادامه داد: افتتاح رمپ و لوپ تقاطع كردستان ـ شهيد همت بيش از 17 ميليارد تومان هزينه در بر داشت، اين در حالي است كه يك مترو را با در نظر گرفتن تمامي افزايش قيمت ها با 60 الي 65 ميليون دلار افتتاح مي كنيم، لذا اين هزينه ها در شهر هزينه هايي بسيار سنگين است. اينكه با هزينه هاي سنگين بزرگراه احداث كنيم و آن را در اختيار خودروهاي شخصي قرار دهيم نه انصاف است و نه عدالت و از هر منظري كه به آن نگاه كنيم ظلم به مردم اين شهر محسوب مي شود.
شهردار تهران تاكيد كرد: سياست شهرداري اين است كه هرگونه افزايش بزرگراه در شهر تهران بايد با در نظر گرفتن سهم حمل ونقل عمومي باشد و مابقي آن به بخش خصوصي اختصاص يابد و هر كسي كه بخواهد از آن استفاده كند بايد هزينه هاي آن را بپردازد.
وي اعلام كرد: در بزرگراه صدر ـ نيايش نيز حتما يك لاين براي BRT اختصاص خواهد يافت چرا كه به عنوان مدير شهر تهران بايد پاسخگوي مردم و خداوند باشم.
قاليباف با بيان اينكه امروز جور برخي تصميمات گذشته را مي كشيم، عنوان كرد: در گذشته شهرداري به هر دليلي و بدون در نظر گرفتن ظرفيت حمل ونقل، سكونت ايجاد كرده است و امروز شهرداري تهران در حال ايجاد اين ظرفيت است اما بايد حمل و نقل عمومي در اولويت قرار بگيرد.
شهردار تهران تصريح كرد: يكي از سياست هاي شهرداري اين است تا سه سال و نيم آينده شرايطي در زيرساخت هاي شهرداري به وجود آيد كه شهروندان از 330 تا 350 متر از محل سكونت يا محل كار خود با پياده روي به هر جهت ( شمال، جنوب، شرق و غرب)به تابلويي برسند كه در آن قيمت، زمان و مقصد بر اساس نوع حمل ونقل (مترو، تاكسي واتوبوس) مشخص باشد. اين كار شدني است و در بدترين شرايط تا دوسال آينده شهر تهران به اين نقطه خواهد رسيد.
قاليباف ادامه داد: بحث الزام دارا بودن پاركينگ براي خريد خودرو با سازمان املاك مورد بررسي قرار گرفته و در طرح تفصيلي و طرح جامع شهر تهران در كنار تعريف كاربري هاي تجاري و اداري، كاربري پاركينگ ها را نيز لحاظ كرده ايم و بر اين اساس كساني كه ساختمان هاي مسكوني احداث مي كنند، مي توانند در كنار آن پاركينگ هم احداث كرده و در اختيار متقاضيان قرار دهند.
وي در ادامه با تاكيد بر اينكه حمل ونقل شهري بايد به همه مناطق شهر تهران برسد، گفت: هنوز در مناطق 5، 22 ، 19 و 21 حمل و نقل عمومي وجود ندارد و لذا بايد حمل و نقل عمومي را در تمام مناطق گسترش دهيم تا شهروندان دسترسي بهتر و با كيفيت بالا به حمل ونقل عمومي داشته باشند.
قاليباف گفت: اين ظرفيت در شهرداري تهران وجود دارد كه 30 كيلومتر با 30 ايستگاه مترو را در هر سال تحويل شهروندان دهيم و امسال 17 كيلومتر ساخته و به بهره برداري رسيد و چنانچه در مرحله اول به 218 كيلومتر برسيم از اين بحران خارج خواهيم شد.
شهردار تهران با اشاره به اينكه در بخش فضاي سبز و پياده روها نيز بايد ساماندهي مناسب را انجام دهيم، خاطرنشان كرد: در تمام نقاط دنيا مركز شهر همواره بهترين موقعيت سكونت را دارد و اين در حالي است كه در تهران منطقه 12 كه مركز اصلي شهر محسوب مي شود در بهترين حالت ، گنجايش حدود 130 هزار نفر ساكن را دارد چرا كه در تهران اين مساله كاملا برعكس است و مركز شهر به دلايل مختلف غيرقابل سكونت است، در شهرداري به دنبال اين هستيم كه اين بحث را ساماندهي كرده تا زندگي به معناي واقعي را به مركز شهر و اين منطقه بازگردانيم و رفت و آمد در تمام منطقه 12 با پياده روي همراه باشد.
قاليباف گفت: با صراحت اعلام مي كنم اگر مديريت به خوبي صورت بگيرد و برنامه ها اجرايي شود تا چهارسال آينده معضلي به نام ترافيك نخواهيم داشت و اگر رويكردهاي اصلاح و احداث بزرگراهها و همچنين گسترش و توسعه حمل و نقل عمومي را در كنار هم داشته باشيم.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14