(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16 اسفند 1390- شماره 20161

كوتاه اقتصادي
بلاتكليفي در ارايه سبد كالا به كارمندان
4 راهكاردولت براي كاهش قيمت مرغ
افزايش روزانه 5 ميليون متر مكعب توليد گاز پارس جنوبي
ترخيص 5 هزار تن كائوچوي انبار شده در گمرك
برگزاري سومين دوره نظام ارزيابي ملي بهره وري
يك مقام مسئول: قيمت گوشت برزيلي حداكثر 8 هزارتومان است
تسهيلات بانك توسعه صادرات به واحدهاي توليدي
تشديد نظارت و بازرسي از واحدهاي فروش پوشاك
ساعات كار مراكز تعويض پلاك و انتقال خودرو افزايش يافت
وزير نفت هند: واردات نفت از ايران را قطع نمي كنيم
اوراق مشاركت طرح هاي عمراني وزارت نيرو در نوبت انتشار



كوتاه اقتصادي

¤ عضو شوراي اصناف كشور گفت:متاسفانه تا به امروز هيچ يك از بسته هاي حمايتي در فاز اول هدفمندي يارانه ها به توليدكنندگان تعلق نگرفته و آنها از اين بابت ضرر و زيان ديده اند. ميرابراهيم صديق اظهار داشت؛ چون نگاه اصناف به موضوع هدفمندي يارانه ها كلان بوده، از ابتداي اجراي اين قانون همواره پشتيبان دولت بوده اند.
¤ جمعي از اعضاي تعاوني مسكن كانون بازنشستگان صنعت نفت در اعتراض به بلاتكليفي 3 ساله در اجراي پروژه ساخت مسكن توسط اين تعاوني ديروز در دفتر اين كانون تجمع كردند. يكي از تجمع كنندگان در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: حدود 3 سال پيش براي خريد مسكن از طريق كانون بازنشستگان صنعت نفت اقدام و مبلغ 18 ميليون و 500 هزار تومان به حساب اين كانون واريز كرديم. وي افزود: پس از گذشت مدتي اعضاي هيئت مديره تعاوني مسكن كانون بازنشستگان نفت اعلام كردند كه در تحويل زمين مورد نظر براي ساخت مسكن مشكل حقوقي ايجاد شده است. وي با بيان اينكه 56 نفر از بازنشستگان نفت براي خريد مسكن از طريق كانون ثبت نام كرده اند، اظهار داشت؛ 3 سال پيش حدود يك ميليارد و 300 ميليون تومان از اعضاي كانون دريافت شد و تاكنون نيز اقدام موثري صورت نگرفته است.
¤ معاون مديركل دفتر نظارت بر بهداشت عمومي سازمان دامپزشكي گفت: پس از اجراي كامل عرضه مرغ بسته بندي به بازار مصرف، سازمان دامپزشكي به عرضه مرغ فرآوري و قطعه بندي شده (ران، سينه، بال) اقدام مي كند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7736 الي 7738، 7705 الي 7708، 7781 الي 7784، 7725، 7726، 7769، و در مركز مخابرات خاتم الانبياء(ص) (فرديس 2) در استان البرز پيش شماره هاي 660 الي 666 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: بيش از 51 درصد فعاليت هاي اكتشافي معادن توسط ايميدرو و شركت هاي تابعه انجام مي شود. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، وجيه اله جعفري در پانزدهمين نشست مديران و كارشناسان اكتشافي ايميدرو و شركت هاي تابعه گفت: اكتشاف، اولين موضوع در حوزه فعاليت هاي معدني و نقطه عطف در حركت هاي بعدي بخش معدن است.
¤ شركت پرداخت الكترونيك بانك پاسارگاد، براي دومين سال متوالي، موفق به دريافت تنديس نقره اي از سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان شد.به گزارش روابط عمومي بانك پاسارگاد، شركت پرداخت الكترونيك بانك پاسارگاد، پيش از اين نيز در سال هاي 1387 و 1388 موفق به دريافت لوح از سوي اين سازمان شده بود. اين شركت، تنها موسسه خدماتي در مجموعه پرداخت الكترونيك كشور است كه موفق به كسب اين جايزه شده است.
¤ مديرعامل سامان بهره وري انرژي از برنامه وزارت نيرو براي تغيير ساختار روشنايي كشور خبر داد و گفت: ساختار روشنايي كشور از روشنايي كم بازده به روشنايي پربازده تبديل مي شود. سعيد مهذب ترابي افزود: تغيير ساختار روشنايي كشور از برنامه هاي جدي وزارت نيرو است بنابراين در اين ساختار، روشنايي كم بازده به روشنايي پربازده تبديل مي شود. وي ادامه داد: اين تبديل روشنايي كم بازده به روشنايي پربازده در بخش هاي مختلف خواهد بود كه به عنوان مثال لامپ هاي فلورسنت T12 به لامپ هاي فلورسنت T5 و T8 و روشنايي هاي التهابي و هالوژن به روشنايي هاي كم مصرف LED تبديل مي شود.

 



بلاتكليفي در ارايه سبد كالا به كارمندان

مصوبه دولت براي ارايه سبد كالايي به كارمندان در ايام پاياني سال در ابهام و بلاتكليفي قرار دارد.
به گزارش مهر، هيأت دولت مصوب كرد تا دستگاههاي دولتي، تأمين بخشي از اقلام مورد نياز كارمندان رسمي و قراردادي، بازنشستگان و حتي سربازان وظيفه را در قالب ارايه سبد كالايي به عهده بگيرند و هرچه سريعتر، كالاهايي همچون گوشت، مرغ، برنج، روغن و شكر را در اختيار آنها قرار دهند.
در اين ميان، وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف شد تا در صورت مراجعه دستگاههاي دولتي براي تأمين كالا، كار را در سرع وقت پيش برد و زمينه اي را فراهم سازد كه از محل موجودي كالاهاي ذخيره سازي شده كه عموماً به صورت ذخيره در گردش است، بتوان اقلام مورد درخواست دستگاههاي دولتي را تأمين كند.از سوي ديگر، در شرايطي ارايه سبدهاي كالايي از سوي دولت مصوب شده كه قرار نيست دولت حتي يك ريال يارانه نيز بابت ارايه اين سبدهاي كالايي به دستگاههاي دولتي بپردازد و اين دستگاهها بايد خود از منابع مالي مربوط به رفاه كاركنان، اين بودجه را پرداخت كنند.
همين امر سبب شده تا ترمزي بر سر راه رغبت دستگاههاي دولتي به ارايه سبدهاي كالاي كارمندي ايجاد شود؛ چرا كه آخر سال است و بودجه اي براي رفاه كاركنان باقي نمانده تا صرف ارايه سبد كالاي كارمندي به كاركنان شود.
محمدعلي ضيغمي معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با كند بودن و عدم اقبال دستگاههاي دولتي به ارايه سبدهاي كالاي كارمندي، مي گويد: دليل كند بودن كار عدم اختصاص يارانه از سوي دولت است و اينكه خود دستگاههاي اجرايي بايد از محل منابع مالي موجود خود در بخش رفاه كاركنان، تأمين اقلام را برعهده بگيرند.
وي افزود: هر سال وزارت بازرگاني سابق مسئوليت ارايه سبدهاي كالايي را به عهده مي گرفت، اما امسال ما تنها تأمين كننده كالا هستيم و مسئوليتي در اين بخش نداريم.
در اين ميان خبرها حكايت از آن دارد كه برخي دستگاههاي دولتي، تقاضاي دريافت منابع يارانه اي براي اختصاص كالاها و سبد كالاي كارمندي را به دولت ارايه كرده و خواستار آن شده اند تا براي ارايه اين سبدهاي كالايي كه مصوبه دولت هم هست، منابعي در اختيار بگيرند تا بتوان كالاها را با قيمت مناسب تر در اختيار كارمندان قرار داد.
اما موضوع مهم اين است كه دولت منابع يارانه اي در اختيار ندارد تا به دستگاههاي دولتي بپردازد كه آنها سبدهاي كالاي كارمندي را در اختيار ذي نفعان خود قرار دهند، بر همين اساس است كه برخي بر اين باورند كه ارايه سبد كالاي كارمندي، تنها يك راهكار رواني از سوي دولت براي آرام كردن بازار و فروكش كردن تقاضاي مازاد وارد شده به بازار بوده است.

 



4 راهكاردولت براي كاهش قيمت مرغ

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از اجراي 4 برنامه تعديل قيمت مرغ در روزهاي گذشته با هدف كاهش نرخ ها خبر داد و گفت: همزمان نيز ذخاير مرغ در سراسر كشور عرضه مي شود.
محمدعلي ضيغمي در گفت وگو با ايرنا افزود: در آستانه سال نو و با توجه به ذخاير كافي، عرضه گسترده مرغ در شبكه هاي مختلف توزيعي از جمله نمايشگاه ها، فروشگاه هاي زنجيره اي و ميادين ميوه و تره بار در دستور كار شركت پشتيباني امور دام و با همكاري بخش خصوصي قرار گرفته است.
وي در عين حال تعيين سقف قيمتي، عرضه دان مرغ با نرخ تعادلي، توزيع گسترده مرغ منجمد و گرم و وارداتي با فاصله زماني بيشتر را 4 اقدام انجام شده براي كنترل قيمت مرغ اعلام كرد.
ضيغمي از برنامه ريزي براي ورود 30 هزار تن مرغ توسط بخش خصوصي خبر داد و اظهار كرد: تاكنون توزيع 20 هزار تن مرغ علاوه بر توليد معمول ابلاغ شده، اما با توجه به اين كه اين ميزان رقم قابل توجهي است، هنوز به صورت كامل جذب بازار نشده است.
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: هر كيلوگرم مرغ تازه براي عرضه 3900 تومان قيمت گذاري شده است.وي درباره نرخ مصوب مرغ تازه توضيح داد: با توجه به هزينه هاي توليد بخش طيور و بررسي وزارت جهاد كشاورزي اين قيمت در كارگروه تنظيم بازار مورد تصويب و تاييد اعضا قرار گرفت و به طور قطع اين عرضه گسترده منجر به كاهش سقف قيمتي مرغ مي شود.به گفته وي در زمان حاضر مرغ گرم در شبكه هاي مختلف توزيعي از جمله نمايشگاه ها بدون محدوديت با قيمت 3700 تومان عرضه مي شود.
ضيغمي، تامين خوراك و نهاده هاي طيور را يكي ديگر از تصميمات اتخاذ شده براي كاهش قيمت مرغ اعلام كرد.وي گفت: هم اكنون دان مورد نياز واحدهاي توليدي از طريق اتحاديه ها و تعاوني هاي مربوطه با قيمت هاي مشابه عرضه مي شود كه به طور قطع در كاهش هزينه ها موثر خواهد بود.
اين مقام مسئول افزود: تركيب دان مرغداري كه چندي پيش به 700 تومان رسيده بود، هم اكنون به منظور كاهش قيمت تمام شده توسط شركت پشتيباني امور دام با نرخ 600 تا 620 تومان توزيع مي شود.ضيغمي درباره ديگر راهكار كاهش نرخ مرغ نيز گفت: به منظور كنترل قيمت، صادرات مرغ با فاصله زماني انجام خواهد شد، اما بلافاصله پس از سپري شدن اوج مصرف و تعديل قيمت ها در صدور اين محصول روال طبيعي را در پيش خواهيم گرفت.

 



با اجراي يك طرح ضربتي صورت مي گيرد
افزايش روزانه 5 ميليون متر مكعب توليد گاز پارس جنوبي

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس از اجراي يك طرح جديد ضربتي براي افزايش روزانه 5 ميليون متر مكعبي توليد گاز در پارس جنوبي خبر داد.
موسي سوري در گفتگو با مهر درباره جزئيات اجراي اين طرح براي افزايش توليد گاز در ميدان مشترك پارس جنوبي، گفت: با وجود راه اندازي و آغاز بهره برداري از طرح توسعه فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي ميزان گاز منتقل شده به مشعل پالايشگاه هاي اين 3 فاز بيش از استاندارد تعيين شده بود.
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با اشاره به اجراي طرح افزايش ظرفيت توليد گاز در طرح توسعه فاز 6 تا 8 پارس جنوبي گفت: با اجراي كامل اين طرح علاوه بر كاهش ميزان اتلاف گاز در مشعل پالايشگاه هاي فاز 6 تا 8 پارس جنوبي ظرفيت توليد گاز هم در اين فازها افزايش مي يابد.
اين عضو هيئت مديره سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس با تاكيد بر اينكه تاكنون برخي از اصلاحات فرآيندي در پالايشگاه هاي فاز 6 و 7 پارس جنوبي به پايان رسيده است، تصريح كرد: پيش بيني مي شود تا خردادماه سال آينده هم مابقي اصلاحات باقي مانده در پالايشگاه فاز 8 پارس جنوبي به پايان برسد.
وي از انجام برخي تغييرات فرآيندي و عملياتي در كمپرسورهاي پالايشگاه هاي فاز 6 تا 8 پارس جنوبي خبر داد و يادآور شد: در مجموع با اجراي اين طرح حدود 2/5 ميليون متر مكعب در روز به ظرفيت توليد گاز ايران در پارس جنوبي افزوده مي شود.
اين مقام مسئول با بيان اينكه در حال حاضر به طور متوسط بيش از 290 ميليون متر مكعب گاز در پارس جنوبي توليد مي شود، تاكيد كرد: اجراي طرح افزايش توليد گاز در پالايشگاه هاي فاز 6 تا 8 پارس جنوبي علاوه بر دستاوردهاي اقتصادي مزيت هاي زيست محيطي همچون كاهش توليد گاز گلخانه اي به همراه دارد.
بنابراين گزارش: هدف نهايي از طرح توسعه فاز 6 تا 8 پارس جنوبي توليد روزانه 104 ميليون متر مكعب گاز ترش و خشك، 158 هزار بشكه ميعانات گازي و سالانه 6/1 ميليون تن گاز مايع (پروپان و بوتان) است.

 



توليدكنندگان تاير از دولت درخواست كردند
ترخيص 5 هزار تن كائوچوي انبار شده در گمرك

صنعت تاير كشور در گذشته درگير مشكلاتي چون تامين نقدينگي، مناسبات بين بانكي و بود اما به تازگي موانع جديد در اين ميان قد علم كرده و توليدكنندگان براي واردات مواد اوليه خود با چالش زيادي رو به رو شده اند.
مصطفي تنها، سخنگوي انجمن صنعت تاير ايران، با بيان اين مطلب و با اشاره به اينكه در ساخت تاير حدود 90 قلم ماده اوليه مصرف مي شود كه نيمي از آن خارجي است و 50درصد قيمت تمام شده آن را تشكيل مي دهد، تصريح كرد: اصلي ترين ماده اوليه اين صنعت كائوچوي طبيعي است كه 30درصد مواد اوليه را تشكيل مي دهد اما متاسفانه ايران با كشورهاي توليدكننده اين محصول مثل تايلند، مالزي، ويتنام و مناسبات بانكي ندارد.
وي افزود: از طرف ديگر هم اكنون حدود 5 هزار تن كائوچو در گمركات كشور انبار شده و اجازه ترخيص آن به دليل ممنوعيت مبادلات با «درهم» صادر نمي شود در حالي كه سفارش اين محصول چند ماه قبل از تصويب اين قانون صورت گرفته است.
مهندس تنها، ادامه داد: در زمان اعلام بانك مركزي مبني بر ممنوعيت معامله با «درهم» بايد درخصوص سفارشاتي كه در راه بودند نيز چاره انديشي مي شد، هم اكنون نيز بهتر است دولت براي كالاهايي چون 5 هزار تن كائوچو كه در گمرك انبار شده استثنا قائل شود و ترتيب ترخيص آنها را هرچه سريعتر بدهد تا كارخانجات با توقف ناگزير توليد روبه رو نشوند.
سخنگوي انجمن صنعت تاير ايران با اشاره به اينكه براي ترخيص اين مقدار كائوچو 08 ميليون «درهم» منابع مالي مورد نياز مي باشد، اظهار داشت: توقف اين مواد در گمرك مشكلات زيادي را براي كارخانجات توليدكننده تاير ايجاد كرده است چرا كه ماده اوليه اصلي آنهاست و بدون آن قادر به ادامه توليد نيستند، تداوم شرايط جاري توقف توليد در ماه هاي آغازين سال آتي را در پي خواهد داشت.
تنها، افزود: با توجه به توليد واقعي در 11 ماه گذشته، پيش بيني مي شود آمار توليد كشور در سال جاري به 523 هزار تن تاير برسد كه با وجود تمام مشكلات و چالش ها يك درصد افزايش توليد را نسبت به سال 98 نشان مي دهد.
وي ادامه داد: در صورت حمايت دولت و رفع موانع پيش روي اين صنعت، پيش بيني مي شود كه سال آينده بيش از 026 هزار تن تاير دركشور توليد شود.سخنگوي انجمن صنعت تاير ايران همچنين براي بهبود وضع صنعت تاير كشور پيشنهاد كرد كه ايران با كشورهاي جنوب شرق آسيا كه توليدكننده كائوچو طبيعي هستند، مذاكره كند و با آنها به تعاملات بانكي بپردازد تا بتوان مستقيما از اين كشورها مواد اوليه مورد نياز صنعت تاير را با واحد پولي آنها تامين كرد.

 



برگزاري سومين دوره نظام ارزيابي ملي بهره وري

مراسم تقدير از برگزيدگان سومين دوره جايزه ملي بهره وري 1404 با حضور معاون اول رئيس جمهور برگزار مي شود.
دكتر رضا شفيعي، رئيس شوراي سياست گذاري جايزه ملي بهره وري با تشريح جزئيات برگزاري سومين دوره جايزه ملي بهره وري 1404 كه 22 اسفند ماه در سالن همايش هاي انقلاب برگزار مي شود، اعلام كرد: در اين دوره از مراسم اعطاي جايزه ملي بهره وري، از 80 ارگان دولتي و غيردولتي كه موفق به كسب شاخص هاي عمده بهره وري در سطح ملي شده اند، تقدير مي شود.
به گفته شفيعي، سومين دوره نظام ارزيابي ملي بهره وري با مشاركت وزارت اقتصاد و امور دارايي و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح برگزار مي شود.
شهاب الدين پاك بين، دبير اجرايي جايزه ملي بهره وري نيز در اين باره خاطرنشان كرد: در اين برنامه، سازمان هايي كه موفق به كسب حداقل شاخص هاي بهره وري در چهار سطح «معتمد به چشم انداز، همگام با چشم انداز، پيشرو در چشم انداز و سازمان بهره ور» شده اند، از سراسر كشور برگزيده شده و مورد تقدير قرار مي گيرند.
اين مراسم با حضور محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور، سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، رضا تقي پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، جمشيد پژ ويان رئيس شوراي ملي رقابت و مسعود موحدي قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار مي شود.علاقمندان براي دريافت اطلاعات بيشتر مي توانند به وبسايت http://npa1404.ir مراجعه كنند.

 



يك مقام مسئول: قيمت گوشت برزيلي حداكثر 8 هزارتومان است

رئيس انجمن دوستي ايران و برزيل گفت: گوشتهاي برزيلي با ارز دولتي وارد شده و حداكثر بايد 8 هزار تومان فروخته شود.
ميرقاسم مؤمني در گفت وگو با فارس، با تشريح دلايل گراني اخير گوشت در بازار اظهار داشت: بعد از تصميم دولت به قطع واردات گوشت و مرغ از كشور برزيل برخي سودجويان و فرصت طلبان اقدام به احتكار اين اقلام كردند.
رئيس انجمن دوستي ايران و برزيل افزود: اين موضوع همزمان با افزايش نرخ دلار و يورو شد و آنها با اين بهانه، گوشتي را كه با ارز دولتي وارد كرده بودند به قيمت بالاتري عرضه كردند.
مؤمني افزود: گوشت هاي وارداتي كه با ارز دولتي وارد شده بود به قيمت 7 هزار و 500 الي 8 هزار تومان بايد عرضه مي شد اما سودجويان از 10 هزار تومان شروع و به بيش از 16 هزار تومان فروختند.
وي ادامه داد: طي چند روز اخير نيروي انتظامي و ستاد مبارزه با قاچاق كالا چندين سردخانه را كه در سطح كشور گوشت زيادي احتكار كرده بودند شناسايي كرده اند.
اين مسئول عدم سياست گذاري مناسب در واردات و توزيع نامناسب گوشت در كشور را دو عامل اصلي گراني اخير گوشت عنوان كرد و گفت: اعلام قطع يكباره واردات گوشت از برزيل فرصتي را دست سودجويان داد تا آنها اقدام به ذخيره سازي و احتكار كنند.
وي ادامه داد: اگر دولت به دنبال قطع واردات گوشت بود بايد به صورت تدريجي اين كار را انجام مي داد.
رئيس انجمن دوستي ايران و برزيل خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه تاريخ مصرف گوشت هاي منجمد وارداتي محدود است اين احتمال وجود دارد كه برخي در تاريخ مصرف اين نوع گوشت ها دستكاري كنند.
وي تأكيد كرد: لازم است وزارت بهداشت براي حفظ سلامت مردم نظارت دقيق و جدي تري به اين نوع گوشت ها داشته باشد.
مؤمني در بخش ديگري از صحبت هاي خود با تشريح وضعيت مراتع كشور و تأثير آن در توليد گوشت گفت: واقعيت اين است كه كشور ما در منطقه خشك و نيمه خشك قرار دارد و مراتع آن به همين دليل و نيز به دليل فشار بيشتر دام هاي بيشتر از ظرفيت فقير شده است.
وي اضافه كرد: قبلا واردات از كشورهاي نيوزيلند، استراليا و برزيل داشتيم و طي چند سال گذشته به دليل نياز داخل حجم واردات گوشت و مرغ از برزيل بيشتر شده است به طوري كه سال 2011، 800 الي 900 ميليون دلار گوشت از اين كشور وارد شد و اگر قبلا روسيه جايگاه نخست واردات گوشت از كشور برزيل را داشت در حال حاضر ايران اين جايگاه را گرفته است. رئيس انجمن دوستي ايران و برزيل تصريح كرد: در حال حاضر عرضه گوشت كافي است اما نظارت بر توزيع مي تواند اين مشكلات را برطرف كند.

 



تسهيلات بانك توسعه صادرات به واحدهاي توليدي

بانك توسعه صادرات ايران به منظور توسعه همه جانبه صادرات و استفاده از ابزارهاي اعتباري متنوع، تسهيلات اعتباري در قالب سلف به واحدهاي توليدي محصولات صادراتي پرداخت مي كند.
مجتبي هراتي نيك عضو هيئت مديره اين بانك، با اعلام اين مطلب، از ابلاغ دستورالعمل اجرايي تسهيلات سلف صادراتي به شعب بانك توسعه صادرات خبر داد.
وي با بيان اينكه تسهيلات اعتباري در قالب سلف به واحدهاي توليدي صادراتي اعطا مي شود گفت: براي تحقق اين امر بانك توسعه صادرات با انعقاد قرارداد سلف با توليدكننده، كالاي توليدي توسط وي را براساس نرخ سود اعلام شده در ضوابط سياست هاي پولي و اعتباري و نظارتي نظام بانكي كشور پيش خريد مي كند.
عضو هيئت مديره بانك توسعه صادرات ايران افزود: ويژگي اصلي معامله سلف تامين سرمايه در گردش مورد نياز واحدهاي توليدي است. به گفته هراتي نيك، بنابر ماده 13 قانون عمليات بانكي بدون ريا، بانك ها مي توانند به منظور ايجاد تسهيلات لازم جهت تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي، آن قسمت از توليدات اين واحدها را كه سهل البيع باشد بنا به درخواست آنها پيش خريد نمايند.
هراتي نيك در خصوص شرايط استفاده كننده از اين تسهيلات گفت: پيش فروش كننده كالا بايد واحد توليدي در يكي از بخش هاي صنعت، معدن و يا كشاورزي باشد و اهليت انجام صادرات كالاي توليدي موضوع سلف را براساس مقررات بانك توسعه صادرات ايران داشته باشد.
وي خاطرنشان كرد: متقاضيان و واحدهاي توليدي- صادراتي در سراسر كشور براي استفاده از تسهيلات سلف صادراتي مي توانند به شعب بانك توسعه صادرات در سراسر كشور مراجعه نمايند.
اعطاي تسهيلات
براي اصلاح ساختار انرژي
عضو صندوق توسعه ملي، توسعه سرمايه گذاري در بازارهاي پولي و مالي خارجي، اعطاي تسهيلات به واحدهاي توليدي براي اصلاح ساختار انرژي و ارتقاي بهره وري در سطح كلان و بنگاهي را دو رويكرد صندوق توسعه ملي در سال 91 اعلام كرد.
محمود دودانگه در خصوص هدف گذاري هاي صورت گرفته صندوق توسعه ملي براي سال 91، گفت: توسعه سرمايه گذاري در بازارهاي پولي و مالي خارجي از محل منابع صندوق توسعه ملي از جمله برنامه هاي اين صندوق براي سال آينده است.
وي با بيان اين مطلب كه گسترش تعاملات در بازارهاي خارجي شرايط مناسبي را براي اقتصاد كشور فراهم خواهد كرد، گفت: اين امكان وجود دارد كه از منابع صندوق براي توسعه سرمايه گذاري در بازارهاي پولي و مالي بين المللي استفاده شود. برهمين اساس با به كارگيري مشاور، بايد فرصت هاي سرمايه گذاري در بازار سرمايه و بنگاه هاي كشورها شناسايي و نسبت به انجام آن اقدام شود.
عضو صندوق توسعه ملي با تأكيد بر ضرورت مهندسي مالي بازارهاي پولي و مالي بين المللي اين مهم را گامي در راستاي توسعه اقتصادي كشور دانست.
وي با اشاره به اينكه 35درصد منابع صندوق در حوزه صنعت و معدن و 20درصد در حوزه صادرات كالا و خدمات اختصاص خواهد يافت، افزود: بخش هاي مولد بايد به اولويت هاي سرمايه گذاري تبديل و امكان جهش صادرات در كشور فراهم شود.
وي افزود: از طرف ديگر با توجه به اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها اين امكان وجود دارد كه منابع صندوق در بازسازي و بهينه سازي مصرف انرژي و اصلاح ساختار انرژي مورد استفاده قرار گيرد.

 



رئيس اتحاديه خبر داد
تشديد نظارت و بازرسي از واحدهاي فروش پوشاك

رئيس اتحاديه كشوري توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك از تشديد نظارت و بازرسي بر واحدهاي فروش در ايام پاياني سال و آستانه سال نو خبر داد.
ابوالحسن شيرازي در گفت وگو با ايرنا عنوان كرد: هرچند كه بخش عمده صنوف نهايت همكاري را با مردم مي كنند اما اگر مواردي از تخلف برخي از واحدها همچون گرانفروشي مشاهده شد، بازرسان اتحاديه هيچ ملاحظه اي براي آنها نخواهند داشت و به تعزيرات معرفي مي شوند.
وي شماره تلفن 124 را يكي از آسان ترين راه ها براي گزارش مردم درباره گرانفروشي و ساير تخلفات واحدهاي صنفي دانست و گفت: هموطنان مطمئن باشند به محض اطلاع رسيدگي مي شود.
شيرازي، پيرامون اينكه در زمان حاضر برخي واحدهاي فروش پوشاك علاوه بر اينكه از نصب برچسب فروش خودداري مي كنند و حاضر به ارايه فاكتور نيستند گفت: اين نوع رفتار تخلف آشكار محسوب شده و با متخلفان به شدت برخورد مي گردد.
رئيس اتحاديه كشوري توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك تاكيد كرد: گرانفروشان پوشاك براساس جرايم تعريف شده از 2 تا 5 برابر جريمه مي شوند.
وي عرضه پوشاك كيفي با قيمت مناسب را از الزامات ماندگاري يك واحد توليدي و فروش برشمرد و گفت: مردم در صورتي كه با موارد ناقض اين دو الزام برخورد كردند مراتب را به اتحاديه و يا سازمان حمايت از طريق تلفن 124 اطلاع دهند.
يادآور مي شود در زمان حاضر 2060 واحد فروش پوشاك (واحدهاي منتخب)، در سطح شهر تهران با نصب پارچه نوشته در قالب جشنواره فروش نوروزي فعاليت مي كنند.
هم اكنون حدود 90 هزار واحد فروش پوشاك در سطح كشور فعال است كه از اين ميزان 12 هزار واحد در تهران وجود دارد.
شيرازي درباره محاسبه نرخ سود و فروش در جشنواره فروش نوروزي گفت: آنچه كه ما از آنها خواسته ايم تخفيف و احتساب سود با نرخ متعارف است بنابراين از آنها انتظار مي رود پس از مشخص شدن قيمت تمام شده، 20 درصد سود متعارف را از مشتري دريافت كنند.
شيرازي درباره فروش اجناس غيركيفي خارجي ارزان قيمت به نام پوشاك ايراني و با نرخ بالا گفت: اين موضوع امكان ندارد چرا كه يكي از مسائلي كه ما در اين سال ها با آن دست به گريبان بوديم، فروش پوشاك داخلي كيفي با برند خارجي بوده است.
وي گفت: هرچند كه پوشاك ايراني از كيفيت بالايي نسبت به مشابه خارجي خود برخوردار است، اما متاسفانه برخي مردم تصور مي كنند كه اجناس خارجي مرغوب تر است و برخي فروشندگان نيز با همراهي يك ديدگاه اشتباه و با هدف افزايش سود، بر روي توليدات داخلي برچسب هاي خارجي را نصب مي كنند.
وي در عين حال مي گويد: در يك تا 2 ماه اخير به دليل مسائل ناشي از نرخ ارز و به صرفه نبودن واردات به هيچ عنوان پوشاك خارجي وارد نشده و اگر هم مواردي مشاهده مي شود دست دوم خارجي به عنوان يك معضل اساسي است كه بايد با آن برخورد كرد.
شيرازي درباره رعايت نكردن الگوي ايراني اسلامي از سوي فروشندگان پوشاك زنانه گفت: برخي مانتوها كه گفته مي شود تنگ و يا كوتاه هستند براي سنين پايين توليد شده و مردم خود بايد در هنگام خريد متوجه اين تفاوت شوند.

 



ساعات كار مراكز تعويض پلاك و انتقال خودرو افزايش يافت

رئيس مركز شماره گذاري پليس راهور از افزايش ساعات كار مراكز تعويض پلاك و انتقال خودرو تا ساعت 22 خبر داد.
سرهنگ رضا رستمي با بيان اينكه ميزان تقاضاي معاملات در بخش خودرو با توجه به نزديك شدن ايام عيد افزايش يافته است گفت: افزايش تقاضاي خدمت شماره گذاري و پس از آن به منظور ايجاد تسهيلات و تسريع در ارائه خدمات بيشتر به هموطنان همه مراكز تعويض پلاك و نقل و انتقال خودرو در تهران و سراسر كشور با افزايش ساعت كار از ساعت 7 صبح تا ساعت 22 آماده ارائه خدمت به مردم هستند.
وي افزود: تلفن هاي گوياي 48010000 و 882588888 به طور شبانه روزي آماده پاسخگويي به هموطنان هستند.
رئيس مركز شماره گذاري پليس راهور گفت: اين طرح از امروز آغاز و تا پايان سال ادامه خواهد داشت.
آدرس مراكز تعويض پلاك و نقل و انتقال خودرو
مركز شماره گذاري پليس راهور آدرس مراكز تعويض پلاك و نقل و انتقال وسايل نقليه تهران را اعلام كرد.
آدرس مراكز تعويض پلاك و نقل و انتقال وسايل نقليه به شرح زير است:
مركز خاوران: كيلومتر 10 جاده خاوران- بعد از سه راه خاوران (كليه خودروها و خودروهاي سنگين)
مركز ميثم: كيلومتر 17 جاده مخصوص كرج- خ داروپخش- خ روزدارو (كليه خودروها و خودروهاي سنگين)
مركز الغدير: يافت آباد- بلوار الغدير- روبروي بيمارستان شهداي يافت آباد 4- مركز شكوفه: بزرگراه آزادگان- ضلع شمالي ميدان جهاد- خ نور- تقاطع شكوفه
مركز اتحاد: حكيميه- خ اتحاد- اتحاد 5
مركز يادگارامام(ره): اتوبان يادگار امام- خ زنجان شمالي- جنب ستاد ترخيص خودرو (اختصاصي موتورسيكلت)
مركز خليج: كيلومتر 7 جاده قديم كرج- خ خليج- بلوار رهنما (اختصاصي موتورسيكلت).

 



وزير نفت هند: واردات نفت از ايران را قطع نمي كنيم

وزير نفت هند با بي اعتنايي نسبت به تحريم هاي غرب بر ضد ايران تاكيد كرد به واردات نفت از ايران ادامه مي دهيم.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه اكونوميك تايمز، جايپال ردي تصريح كرد: دولت هند تحريم هاي يك جانبه آمريكا و اروپا ضد ايران را اعمال نخواهد كرد.
وي افزود: هند تنها آمادگي خود را براي عمل كردن به تحريم هاي شوراي امنيت اعلام كرده است و هيچ تصميمي براي اعمال تحريم هاي آمريكا و اروپا ندارد.وي گفت: ما روابط خوبي با ايران داريم و به واردات نفت خام از اين كشور ادامه خواهيم داد.
آمريكا و اروپا تحريم هاي يك جانبه اي ضد سيستم بانكي و مالي كشورهايي كه با ايران همكاري كنند اعمال كرده اند. اتحاديه اروپا قصد دارد از ابتداي جولاي واردات نفت از ايران را متوقف كند. آمريكا و اروپا فشار زيادي را به مشتريان بزرگ نفت ايران از جمله هند وارد مي كنند تا واردات نفت را از اين كشور كاهش دهند.
اين مقام هندي در ادامه ضمن رد اظهارات باراك اوباما كه گفته بود افزايش تقاضاي نفت هند و چين تاثير زيادي در رشد قيمت جهاني نفت داشته است، گفت: سرانه مصرف نفت در هند 442 ليتر است كه اين رقم بسيار كمتر از سرانه جهاني مصرف يعني 1715 ليتر است. به نظر من تنش هاي سياسي بين المللي مهمترين عامل افزايش قيمت نفت است.هند هم اكنون چهارمين مصرف كننده بزرگ انرژي جهان است و تنها 4/4 درصد كل تقاضاي جهاني انرژي را تشكيل مي دهد.آمريكا، چين و روسيه سه مصرف كننده بزرگ انرژي جهان هستند. حدود 40 درصد انرژي جهان در آمريكا و چين مصرف مي شود. هند هم اكنون 80 درصد نفت و 25 درصد گاز مورد نياز خود را از طريق واردات تامين مي كند.
اما در شرايطي كه مقامات هندي به صراحت از عدم كاهش واردات نفت از ايران خبر مي دهند، خبرگزاري انگليسي رويتر در ادامه خبرسازي هاي خود عليه ايران به نقل از دو مقام آگاه ادعا كرد: شركت مانگلور كه بزرگترين مشتري نفت ايران در هند به شمار مي رود قصد دارد در سال مالي 2012-2013 ميزان واردات نفت خود از ايران را با 44 درصد كاهش به 80 هزار بشكه در روز برساند. اين تصميم موجب خواهد شد تا ميزان كل واردات نفت هند از ايران در سال مالي آينده با افت 20 درصدي روبرو شود.
اين خبرگزاري غربي نام دو مقام آگاه مورد ادعاي خود را اعلام نكرد.

 



اوراق مشاركت طرح هاي عمراني وزارت نيرو در نوبت انتشار

اهواز- خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت آبفا خوزستان گفت: 3 هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت به منظور تامين مالي طرح هاي عمراني وزارت نيرو در استان خوزستان در نوبت انتشار قرار دارد.
محسن پويا در خصوص فروش اوراق مشاركت طرح هاي عمراني وزارت نيرو در استان خوزستان اظهار داشت: عامليت اين پروژه بر عهده بانك تجارت است و بزودي فروش اين اوراق در شعب منتخب آغاز خواهد شد.
پويا توزيع اين ميزان اوراق مشاركت را براي اجراي شبكه و طرح جامع فاضلاب 16 شهر استان خوزستان عنوان كرد و افزود: فروش اين اوراق، گام بلند آبفاي خوزستان براي ارتقاء شاخص هاي بهداشتي و حفظ منابع آبي استان در راستاي افزايش شاخص بهره مندي مشتركين از شبكه فاضلاب مي باشد كه مي تواند شاخص بهره مندي مردم از خدمات فاضلاب را از 33درصد به 100درصد افزايش دهد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14