(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16 اسفند 1390- شماره 20161

دانشجوي ايده آل
دانشجوي امروز و مدير فردا
دانشگاهيان كشور از حضور حماسي ملت ايران در انتخابات مجلس نهم قدرداني كردند
12هزار دانشجوي معلول پشت نوبت دريافت شهريه دانشجويي
كميته هاي مشورتي اساتيد، دانشجويان و كاركنان دانشگاه آزاد راه اندازي شد
سلطان خواه خبر داد: ابلاغ اساسنامه صندوق ملي نوآوري و شكوفايي



دانشجوي ايده آل

برداشت و توقع بنده و نظام اسلامي از جماعت دانشجو اين است كه فكر مي كنيم دانشجو يك روشنفكر تمام عيار مسلمان است؛متدين است. در سطح دنيا جرياناتي وجود دارند كه بعضي شان درايران شعبه هم دارند كه دانشجو را نه روشنفكر مي پسندند، نه مسلمان، روشنفكر نمي پسندند، زيرا او را دچار تعصب ها و تحجرهاي حزبي و سياسي و وارداتي مي كنند. ما وقتي مي گوييم تحجر، فورا ذهنمان مي رود به تحجر مذهبي؛ بله آن هم يك نوع تحجر است، اما تحجر مذهبي نيست، بلكه خطرناك تر از آن، تحجر سياسي است؛ تحجرهاي ناشي از شكل بندي تحزب و سازمان هاي سياسي است كه اصلا امكان فكر كردن به كسي نمي دهند. اگر ده دليل قانع كننده براي حقانيت يك موضوع ذكر كنيم. قبول مي كند، اما درعمل طور ديگري عمل مي كند! چرا؟ چون حزب- آن تشكيلات سياسي بالاي سر- مثل پدرخوانده ي مافيا از او اين گونه خواسته؛ اين را انسان متأسفانه دربرخي از گوشه كنارهاي حتي محيط دانشگاهي مي بيند. پس آن مجموعه اي كه دچار يك چنين تحجري باشد، ديگر روشنفكر نيست، چون روشنفكري لازمه اش حق طلبي است، چشم باز، تكيه به منطق و استدلال است. اين كه مسلمان هم نمي خواهند باشد، براي اين است كه مي دانند مسلماني، خطرناك است.
امروز عمده دردسرهايي كه اردوگاه استكبار و مشخصا آمريكا و صهيونيسم دچارش هستند- كه اين دردسرها خيلي زياد هم است به خاطر اين است- كه مسلمان ها به يك خودآگاهي رسيده اند كه دراين خودآگاهي، اما بزرگوار و ملت ايران و انقلاب و نظام ما نقش فراواني داشته است. عمده دردسر آن ها از اين ناحيه است؛ لذا مي خواهند اين را بكوبند. به همين جهت از مسلمان بودن دانشجو به شدت ناراضي و ناخشنودند.
بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار
دانشجويان نمونه و ممتاز دانشگاه ها، 7/9/81

 



دانش آموز ديروز
دانشجوي امروز و مدير فردا

علي قاسمي
افزايش و گسترش انواع مختلف دانشگاه ها- اعم از آزاد، سراسري، پيام نور، علمي و كاربردي، فني حرفه اي، پودماني، مجازي، غيرحضوري، غيرانتفاعي و...- و به تبع آن افزايش تعداد دانشجو در هرخانه، طايفه، كوچه و خيابان شايد مقداري از ذوق و شوق دانشجو شدن- در مقايسه با سالهاي پيش- كاسته باشد، ولي «دانشگاه» هنوز مكان ارزشمند، مقدس و بزرگي است كه قداست آن را با چيز ديگري نمي توان عوض كرد و حرمت و اعتبار آن همچنان به عنوان محل علم آموزي و ادب اندوزي به قوت خود باقي است. مي دانيم كه يدك كشيدن يك يا چند «عنوان» نمي تواند به خودي خود براي كسي ارزش و اعتبار به دنبال داشته باشد؛ بلكه براي رسيدن به فضيلت اخلاقي و تعالي روح و در نهايت انسان شدن به معناي واقعي، در هر برهه اي از زمان و هر بخشي از عمر، انسان تكاليف و وظايفي دارد كه در صورت پرداختن به آنها خواهد توانست به تعالي برسد.
گذر از مرحله دانش آموزي و ورود به فصلي جديد از زندگي به نام «دانشجويي» مرحله اي بسيار مهم و حياتي در طول زندگي يك فرد به حساب مي آيد، چرا كه دانشگاه محيطي است كه فرد با استفاده از محضر اساتيد و بهره مندي از ساير پتانسيل هاي موجود در محيط دانشگاه مي تواند به اهداف برتر خود در زندگي دست يابد و يا احياناً در صورت عدم استفاده صحيح از امكانات موجود نه تنها به هدف خود نرسد، بلكه خود را در مرحله سقوط از انسانيت قرار
دهد.
اين نوشته به دنبال آن است تا به دانشجويان مواردي را يادآور شود كه اميد مي رود در صورت رعايت اين قبيل موارد، ضمن جلوگيري از اتلاف وقت و انرژي به اهداف بزرگ و ستودني زندگي خود نزديك و نزديك تر شوند.
¤هر كاري- من جمله درس خواندن- را براي رضايت خدا انجام دهيد.
¤در هر حال كرامت انساني را حفظ كنيد.
¤انسان ارزشي دارد و انجام بعضي كارها از اين ارزش و قدر انساني مي كاهد.
¤انسان رسالتي را در پيش دارد كه براي انجام آن بايستي تمام همت خود را به كار گيرد.
¤مانند تمبر باشيد، چون تا رسيدن به مقصد همراه نامه مي ماند، شما هم اين گونه به دنبال اهدافتان باشيد.
¤افكارتان را تغيير دهيد تا زندگيتان تغيير يابد.
¤ اگر مي خواهي به دوستانت چيزي ياد بدهي، با اعمالت نشان بده نه با زبانت اين قانون را ياد بگيريد، نه بار زمين بخوريد، ده بار برخيزيد.
¤ اگر دوستت تو را يك بار فريب داد، شرم بر او. ولي اگر دوستت تو را دو بار فريب داد، واي بر تو.
¤ هر چه قدر تلاش كنيد به همان ميزان آينده خود را رقم خواهيد زد.
¤ «نه» گفتن را تجربه كنيد، در دانشگاه نياز خواهيد داشت به اينكه زياد «نه» بگوييد و الا...
¤ دوستان عزيز سعي كنيد هر لحظه و هر روز در حال پيشرفت باشيد.
¤ زياد بخوانيد و مطالعه كنيد. چون همچنان كه جسم شما به غذا نياز دارد، روحتان نيز...
¤ اگر دوستتان چيزي به شما تعارف كرد. مجبور نيستيد حتما قبول كنيد.
¤ دوستان عزيز بعضي چيزها را حتي براي يك بار هم، حتي براي يك بار هم تجربه نكنيد.
¤ شما دانشجو هستيد، بايد جوينده دانش باشيد و تحقيق و پژوهش بايستي بخش مهمي از زندگيتان باشد.
¤ شما به اندازه اي كه مي خوانيد و مطالعه مي كنيد و تفكر مي نماييد، ترقي خواهيد كرد.
¤ از اين پس بيشتر مواظب رفتارتان باشيد، چون اين خود شما خواهيد بود كه به ديگران مي گوييد چگونه با شما رفتار كنند.
¤ هم كلاسي هايتان همانگونه در مورد شما فكر مي كنند كه خودتان خواسته ايد.
ضد ارزش ها را براي خود ارزش به حساب نياوريد چون زود از اعتبار مي افتند.
به اساتيد خود زياد احترام قائل شويد، آنها تمام داشته هايشان را در اختيار شما قرار مي دهند.
¤ «كتاب بوستان دانشمند است»، از سير در اين بوستان غافل نشويد.
¤ داشتن عنوان «دانشجو» به شما اعتبار نمي دهد، اين شخصيت خود شماست كه به هر عنواني ارزش و اعتبار مي بخشد.
¤ پدر و مادر شما فرشته هايي هستند كه تمام وجودشان وقف شما شده است، پس شما هم...
¤ كاركنان دانشگاه دوستان شما مي باشند كه تلاش مي كنند مسائل و مشكلات شما را حل و فصل كنند، مواظب دوستان خود باشيد.
¤ رشته اي كه در آن تحصيل مي كنيد، از ضروري ترين رشته ها براي بهتر ساختن فرداهاي اين مرزوبوم است.
¤ كاري نكنيد، حركتي انجام ندهيد و لباسي نپوشيد كه شما را انگشت نما كند.
¤ درس هايتان را پاس نكنيد كه پاس كنيد، بلكه آنها را ياد بگيريد و مهم تر اينكه آنها را به كار گيريد.
¤ تشكل هاي دانشجويي كه در كنار شما هستند، براي اعتلا و پيشرفت شما و دانشگاهتان فعاليت مي كنند، به آنها بپيونديد و شما هم تلاش كنيد.
¤ مي دانيد تذكر دادن به شما از طرف برخي بخش هاي دانشگاه براي چيست؟ مي خواهند به شما بگويند كه اگر يك ميخ را داخل پريز برق بكنيد براي شما خطرناك است، چون آنها شبيه اين موارد را زياد ديده اند و شما را از صميم قلب دوست دارند.
¤ اموال دانشگاه متعلق به خود شماست، شما با اموال خود چه مي كنيد...
¤ پرونده دانشجويي خود را هرازچندگاهي از اول مرور كنيد.
و بسيار مسائل و مواردي كه شما بيشتر از من مي دانيد...

 



با صدور بيانيه اي
دانشگاهيان كشور از حضور حماسي ملت ايران در انتخابات مجلس نهم قدرداني كردند

معاونان فرهنگي و اجتماعي دانشگاه هاي كشور با صدور بيانيه اي از حضور حماسي ملت ايران در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي قدرداني كردند.
در بيانيه اي كه از سوي معاونان فرهنگي و اجتماعي دانشگاه هاي كشور منتشر شد، از حضور دشمن شكن مردم در انتخابات كه با شكست برنامه هاي دشمن روح شهداي راه علم و فناوري را شاد كرده اند، قدرداني شد.
در اين بيانيه آمده است: ملت بزرگ، آگاه و هوشيار ايران اسلامي بار ديگر حماسه اي عظيم و بي نظير آفريدند و با دلسرد كردن دشمنان و فتنه گران، قلب رهبر معظم انقلاب و دوست داران ايران اسلامي را شاد و خشنود كردند. خلق صحنه هاي زيبا و باشكوه در روز جمعه 12 اسفندماه در پاي صندوق هاي رأي، حقيقتاً يك حماسه تاريخي بود كه قطعاً نام اين روز را در تاريخ پرافتخار كشور عزيزمان به نيكي به ثبت خواهد رساند.
در ادامه اين بيانيه آمده است: در شرايطي كه دشمنان با به كار بستن حربه هاي مختلف از تهديد و تحريم گرفته تا ترور دانشمندان كشور به دنبال متوقف كردن مسير پيشرفت ايران اسلامي بوده اند، نقش آفريني پرشور مردم در اين آزمون، سيلي محكمي بر صورت دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوري اسلامي بود كه قطعاً روح شهداي جهاد علم و فناوري را نيز شاد كرده است.
اين بيانيه در پايان مي افزايد: برگزاري باشكوه اين انتخابات نشانه آن بود كه هرچه فشار بر مردم افزايش يابد، حضور آنها در صحنه نيز گسترش مي يابد و تئوري افزايش فشار براي كم رنگ كردن حضور مردم و كاهش پشتيباني آنها از انقلاب از سوي دشمن توهم محض است.

 



12هزار دانشجوي معلول پشت نوبت دريافت شهريه دانشجويي

درحالي كه برابر مصوبه مجلس شوراي اسلامي تمامي دانشجويان تحت پوشش نهادهاي حمايتي بايد از تحصيل رايگان برخوردار باشند، معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور از پشت نوبت ماندن بيش از 12هزار دانشجو براي دريافت شهريه خبر داد.
طبق ماده هشت قانون جامع حمايت از حقوق معلولان «معلولان نيازمند واجد شرايط در سنين مختلف مي توانند با معرفي سازمان بهزيستي كشور از آموزش رايگان در واحدهاي آموزشي تابعه وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، علوم تحقيقات و فناوري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ديگر دستگاه هاي دولتي و نيز دانشگاه آزاد اسلامي بهره مند شوند.»
يحيي سخنگويي- معاون توانبخشي سازمان بهزيستي- دراين رابطه با بيان اينكه درحال حاضر به هفت هزار و 785 دانشجوي معلول شهريه پرداخت مي شود، گفت: اين درحاليست كه 19هزار دانشجو نيز واجد شرايط دريافت شهريه هستند. وي در ادامه با تأكيد بر لزوم همكاري بيشتر دانشگاه آزاد اسلامي با دانشجويان معلول، اظهار كرد: از آن جايي كه اين دانشجويان به اين حد از توانمندي رسيده اند كه بتوانند وارد دانشگاه شده و تحصيلات عاليه داشته باشند، نبايد به خاطر عدم برخورداري از امكانات مادي، از حق تحصيل محروم شوند.سخنگويي در ادامه به مسئولان دانشگاه آزاد پيشنهاد كرد تا تخفيف 50درصدي در پرداخت شهريه را براي دانشجويان معلول قائل شوند.
براساس اين گزارش، معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور پيش از اين نيز در گفت وگويي با ايسنا عنوان كرده بود كه از سال آينده شهريه دانشجويي معلولان تحت پوشش به دانشجويان دوره كارشناسي اختصاص مي يابد و در صورت وجود اعتبار اضافي، شهريه دانشجويان دوره ارشد و دكترا هم پرداخت خواهد شد كه در اين بين دانشجويان داراي معلوليت شديد و زنان در اولويت دريافت شهريه قرار خواهند گرفت.

 



با دستور فرهاد دانشجو
كميته هاي مشورتي اساتيد، دانشجويان و كاركنان دانشگاه آزاد راه اندازي شد

با دستور فرهاد دانشجو رئيس دانشگاه آزاد اسلامي، كميته هاي مشورتي اساتيد، دانشجويان و كاركنان اين دانشگاه تشكيل شد.
به گزارش فارس، محمدصادق مهدوي معاون هماهنگ كننده دانشگاه آزاد اسلامي طي بخشنامه اي به كليه واحدها و مراكز آموزشي اعلام كرد: با توجه به سياست ها و برنامه هاي اعلام شده توسط فرهاد دانشجو رياست
دانشگاه آزاد اسلامي، يكي از اصول بنيادين موفقيت و پويايي درهر سازمان، بهره گيري از نقطه نظرات و پيشنهادهاي ارزشمند سطوح مختلف عوامل و اركان تشكيل دهنده آن است.
دراين بخشنامه خاطرنشان شده است: دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان يكي از مهمترين نهادهاي علمي و فرهنگي جامعه، نيازمند نقطه نظرات اعضاي هيئت علمي، دانشجويان و كاركنان است تا گنجينه اي از ايده ها و عقايد ارزشمند حاصل شود و در صورت به كارگيري صحيح و هدفمند آن، يكي از بهترين شيوه هاي نيل به پيشرفت و تعالي دانشگاه فراهم خواهد شد.
دراين بخشنامه با اشاره به راه اندازي پايگاه اينترنتي كميته هاي مشورتي به آدرس WWW.MOSHAVERAN.IAU.IR از اساتيد، كاركنان و دانشجويان خواسته شده ضمن ثبت نام در كميته هاي مشورتي نسبت به اعلام نقطه نظرات خود اقدام كنند.
براساس اين گزارش، دراين بخشنامه تاكيد شده كه رؤساي واحدها يك ماه از تاريخ صدور اين بخشنامه فرصت دارند تا ضمن اطلاع رساني صحيح اين بخشنامه، امكانات لازم براي تسهيل در ثبت نام مراجعين را فراهم كنند.

 



سلطان خواه خبر داد: ابلاغ اساسنامه صندوق ملي نوآوري و شكوفايي

معاون علمي و فناوري رئيس جمهور با اشاره به افتتاح خط توليد واكسن گامبورو با كاربرد در طيور از بهره برداري دو طرح كلان ملي فناوري شبكه گريد ملي و شبكه ملي فرهنگي تا پايان سال جاري خبر داد.
به گزارش فارس، نسرين سلطانخواه در مراسم افتتاح خط توليد واكسن گامبورو، با بيان اينكه استفاده از علم و فناوري در راستاي رفع نيازها و ثروت زايي و به طور كلي تكميل چرخه علم، فناوري و نوآوري و ايجاد نظام ملي نوآوري به عنوان اولويت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري پيگيري مي شود، گفت: براي تحقق نظام ملي نوآوري بايد چند ركن مهم در نظر گرفته شود كه يكي از آنها ابزار مالي است كه به نظر نمي رسد ركن اصلي باشد اما ابزار پرمشتري است، البته بعضي اوقات، اين ابزار به تنهايي باعث عدم پيشرفت هم مي شود.
¤ ابلاغ اساسنامه صندوق ملي نوآوري و شكوفايي
سلطانخواه تصريح كرد: براي تحقق ابزار مالي كه مشتريان زيادي هم دارد صندوق ملي نوآوري و شكوفايي با سرمايه سه هزار ميليارد تومان تشكيل شده است كه به تازگي اساسنامه آن هم توسط رئيس جمهور ابلاغ شده است و نخستين جلسه هيئت امناي اين صندوق نيز با دستور رياست محترم جمهوري تشكيل مي شود.
¤ پيشنهاد تشكيل كارگروه تجاري سازي زيرمجموعه دولت
سلطانخواه افزود: نكته مهم در راستاي تشكيل صندوق ملي نوآوري و شكوفايي اين است كه منابع صندوق چگونه بايد هزينه شود و تنها محلي براي توزيع منابع نباشد بلكه صندوق در راستاي تجاري سازي، ايجاد اشتغال، افزايش بهره وري و فراهم كردن اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي فعاليت كند. البته در كنار فراهم آمدن ابزار مالي نيازمند ابزارهاي مقرراتي، اصلاح وايجاد قوانين هستيم كه در اين راستا، پيشنهاد تشكيل كار گروه تجاري سازي ذيل دولت داده شده است كه بايد اين پيشنهاد در هيئت وزيران مطرح و بررسي شود.
وي در ادامه بر پيش بيني سهم بخش هاي مختلف كشور از منابع صندوق ملي نوآوري و شكوفايي تاكيد كرد و گفت: به عنوان مثال بايد سهم بخش كشاورزي براي تكميل چرخه نوآوري در كشاورزي از صندوق ملي نوآوري و شكوفايي مشخص شود.
سلطانخواه با بيان اينكه مديريت و اجراي طرح هاي كلان ملي فناوري با محوريت ساير دستگاه هاي اجرايي يكي از مدل هاي عملياتي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري براي استفاده از منابع صندوق ملي نوآوري و شكوفايي است، گفت: دراين راستا طرح كلان ملي فناوري كسب دانش فني و توليد فرآورده هاي دارويي دام و طيور دوسال پيش بين معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و وزارت جهاد كشاورزي كليد خورد كه يك بخش آن «كسب دانش فني توليد واكسن گامبورو» بود و به همت محققان موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي خط توليد نيمه صنعتي عملياتي و با حضور رئيس جمهور افتتاح شد.
¤ اجراي 16طرح كلان ملي فناوري طي سه سال گذشته
معاون علمي و فناوري رئيس جمهور با بيان اين كه 16 طرح كلان ملي فناوري طي سه سال گذشته با مديريت و نظارت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري آغاز شده است، خاطرنشان كرد: تعدادي از اين طرح ها تاكنون به بهره برداري رسيده اند كه دو طرح ايجاد و راه اندازي شبكه گريد ملي و شبكه ملي فرهنگي نيز آماده افتتاح هستند كه در صورت صلاح ديد رئيس جمهور تا پايان سال به بهره برداري خواهند رسيد.
رئيس بنياد ملي نخبگان تصريح كرد: درسال جاري 8 طرح كلان ملي فناوري بين معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و ساير دستگاه هاي اجرايي منعقد شده است.
سلطانخواه در پايان هدف معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري را با توجه به جايگاه ستادي اين معاونت از اجراي طرح هاي كلان ملي فناوري، نهادينه كردن نظام ملي نوآوري دركشور عنوان كرد.
گفتني است، پيش از آغاز مراسم، محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور، به همراه نسرين سلطانخواه معاون علمي و فناري رئيس جمهور، صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي و نيكزاد وزير راه و شهرسازي خط توليد واكسن گامبورو را در موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي افتتاح كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14