(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16 اسفند 1390- شماره 20161

پخش فيلم هاي خانوادگي دام جديد شبكه هاي ماهواره اي
تنهايي و انزواي اجتماعي سالمند را از پا در مي آورد
در يازدهمين همايش علمي- كاربردي پزشكان عمومي مطرح شد
ترك اعتياد «شيشه» طي 2 هفته غيرممكن است
افزايش شهريه مدارس غيرانتفاعي درتهران مد شده



پخش فيلم هاي خانوادگي دام جديد شبكه هاي ماهواره اي

پخش فيلم هاي خصوصي و عروسي درشبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان و فريب افراد ساده لوح با سوداي شهرت و دريافت پول، دام جديد گردانندگان اين شبكه ها براي ترويج بي بند و باري است كه تنها ارمغان آن براي مخاطبان متلاشي شدن كانون خانواده و به حراج گذاشتن آبروي آنهاست.
چندي قبل براي اولين بار يكي از شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان با اجراي مسابقات رقص، آواز و پخش فيلم هاي خصوصي اقدام به جذب جوانان و مخاطب براي تبليغات خود كرد. مديران اين شبكه مدعي اند افراد با ارسال فيلم هاي خانوادگي به ويژه مراسم خواستگاري و عروسي خود مي توانند هزار دلار دريافت كنند. دراين ميان برخي افراد ساده لوح در دام افتاده اند و براي دريافت پول فيلم هاي خانوادگي را به دفتر اين شبكه ارسال كرده اند اما نه تنها پولي به آنها پرداخت نشده بلكه عواقب آن زندگي خانوادگيشان را دچار مشكلات مختلفي كرده است.
رضا- ن يكي از جواناني است كه فيلم ازدواج خود را براي اين شبكه ارسال كرده است. او پس از پخش شدن فيلمش دچار مشكلاتي شده و به پليس مراجعه كرده است.«پس از ازدواج با مشكلات مالي روبه رو شدم. وقتي تبليغ ارسال فيلم را دريكي از اين شبكه ها ديدم مسئله را با همسرم در ميان گذاشتم، او مخالفت كرد اما پس از مدتي موافقت كرد و فيلم را ارسال كرديم. همه چيز زندگي مان خوب بود اما با گذشت چند روز از پخش فيلم مزاحمت ها براي من و همسرم آغاز شد. ديگر خسته شده ام و مي خواهم از دست مزاحمان شكايت كنم.»
تعداد ديگري از مراجعه كنندگان به پليس نيز مدعي اند از روي تفريح و فقط براي معروف شدن اقدام به ارسال فيلم براي پخش در اين شبكه ها كرده اند.
جوانان فريب هزار دلار را نخورند
دامي جديد پيش روي زوج هاي جوان
دكتر رسول قواميان جامعه شناس درمورد مشكلات اجتماعي كه براي افرادي كه فيلم هاي خصوصي خود را در اختيار ديگران قرار مي دهند به مهر گفت: افراد مشهور به دليل شناخت بيشتر و شناخته شدن در صورت انتشار فيلم هاي خصوصي شان بيشتر دچار مشكل مي شوند. البته افراد ناشناخته بيشتر در درون خانواده دچار مشكل شده و بيشتر آنها پس از پيش آمدن اين موضوع از يكديگر جدا مي شوند.
او مي گويد: عده اي از افراد مي خواهند با نشان دادن برخي ظواهر جوانان به ويژه زوج ها را از مسير اصلي منحرف كنند. انحرافات اخلاقي يكي ديگر از مهم ترين مسائلي است كه رسانه ها دنبال مي كنند. تي وي پرشيا، فارسي وان و من و تو مهم ترين شبكه هاي بيگانه عامل انحراف اخلاقي هستند. اين شبكه ها عده اي را با پول و عده اي را با سوداي شهرت فريب مي دهند.
پليس: ارسال فيلم ها به شبكه هاي ماهواره جرم است
درحالي كه عده اي مدعي هستند ارسال فيلم به شبكه هاي ماهواره اي جرم نيست، معاون اجتماعي پليس فتا ارسال فيلم و عكس خصوصي به شبكه هاي ماهواره اي را جرم اعلام كرد و به مهر گفت: اين امر مصداق همكاري با شبكه هاي ماهواره اي محسوب شده و جرم است. هرگونه ارتباط تلفني، ارسال خبر، فيلم و گزارش براي شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان ممنوع بوده و مصداق جرم است.
به نظر مي رسد اين طرح ،كيان خانواده هاي جوان را هدف گرفته است و گردانندگان اين شبكه ها با پرداخت مبالغي قصد ترويج انحرافات اخلاقي را دارند. دراين ميان فرهنگسازي و آگاهسازي جوانان تنها راهكار مقابله با اين دام جديد است.

 



تنهايي و انزواي اجتماعي سالمند را از پا در مي آورد

مريم لشيني
نحوه زندگي و تغذيه در سنين مختلف و سلامت افراد هميشه در دوره سالمندي تاثيرگذار بوده است. كارشناسان مي گويند: اگر بخواهيم دوران سالمندي خوبي را پشت سر بگذاريم بايد از همان تولد و دوران هاي مختلف به فكر سالمندي باشيم. چون هرچه سطح بهداشت جامعه (بهداشت جسمي و رواني) افزايش يابد در نهايت افراد عمر بيشتري مي كنند و اين عوامل از شاخص رفاه اجتماعي است. شاخص رفاه اجتماعي در واقع اميد به زندگي را نشان مي دهد و ايران هم از اين قاعده مستثني نيست، زيرا هم سطح بهداشت و ميزان آگاهي مردم نسبت به تغذيه بالا رفته و هم بيماري هاي ويروسي، عفوني و انگلي كاهش پيدا كرده و اين عوامل سبب افزايش عمر شده است. پس ما مي بايست سالمندي بدون بيماري داشته باشيم و براي دست يابي به زندگي سالم در اين دوران به جنبه هاي تغذيه اي و رواني توجه لازم را داشته باشيم.
تعريف سالمندي
اگر بخواهيم گروه هاي مختلف زندگي را تقسيم كنيم نهايتا مي بايست به دوره نوزادي، كودكي، نوجواني، جواني، ميانسالي و سالمندي كه بعد از 60 سال گفته مي شود، اشاره كرد.
دكتر محمد صمدي، عضو هيات علمي دانشگاه در اين باره معتقد است، سالمندي مسير و سير طبيعي زندگي همه افراد است. گرچه نمي توان از سالمندي پيشگيري كرد اما مي بايست در دوران سالمندي به عواملي مانند: عادات، شيوه زندگي فرد، سبك زندگي و همچنين مي بايست به شيوه تغذيه در سنين قبل مانند كودكي، جواني و بزرگسالي توجه كرد.
تغييراتي كه در دوره سالمندي به عوامل: اجتماعي، اقتصادي و روش زندگي فرد بستگي دارد.
گفتني است، سلامتي در دوران سالمندي به عواملي مثل كيفيت و نظم خواب، مصرف غذا، مصرف دخانيات در ارتباط است. اين سوال ها در ذهن ما نقش مي بندد كه آيا سالمندان در اين دوران دخانيات مصرف مي كنند يا خير، آيا در دوران مختلف زندگي، سالمند فعاليتي بدني و ورزشي داشته است؟ آيا از تغذيه خوبي برخوردار بوده است؟ در نتيجه فقط با بهبود تغذيه نمي توانيم يك سالمند سالم داشته باشيم بلكه همه عامل ها مانند: فعاليت بدني، استعمال دخانيات، سبك زندگي و تغذيه نيز تاثيرگذار است.
دكتر حميدرضا كمر زرين، روان شناس در اين باره مي گويد: از آنجا كه بحران قرن آينده بحران سالمندي و كشور ما كشور جواني است ما با افزايش ميانگين سني در كشورمان مواجه هستيم چون قشر جوان ما به تك فرزندي اعتقاد دارند پس با بحران سالمندي مواجه مي شويم.
وي مي افزايد: توانايي هاي جسمي و رواني در دوران سالمندي كاهش پيدا مي كند و بيماري هاي رواني در سنين بالا افزايش مي يابد و به همين دليل مي بايست به سلامت و طب سالمندان توجه خاصي داشته باشيم. البته اكثر مرگ و ميرها در اين سنين به علت اختلالات قلبي، ريوي، مغزي بوده است. همچنين از نظر رواني هم اگر بخواهيم سالمندان را بررسي كنيم به اين نكته مي بايست اشاره كنيم كه افسردگي و فراموشي در اين سن افزايش قابل توجهي داشته است.
تغييرات روحي و رواني سالمند
دكتر حميدرضا كمرزرين ادامه مي دهد: سالمندان مي توانند در سراي سالمندان به صورت استاندارد زندگي كنند و اگر شرايط ساختمان مناسب سنشان نباشد بهتر است در خانه تنها نباشند.
يكي از مواردي كه سالمندان با آنها مواجه هستند منزوي شدنشان است چون زماني كه با اعضاي خانواده زندگي مي كنند افراد خانواده يا به سر كار يا مدرسه مي روند و اگر اين قشر تنها باشند براي خودشان هم خطراتي ايجاد مي كنند مثلا با فراموشي هاي كه با آن مواجه هستند ممكن است با خطرات گازگرفتگي و شكستگي پا و لگن مواجه شوند در اين دوران نداشتن اماكن و ساختمان هاي مناسب سالمندان آنها را با خطرات شكستگي پا و لگن مواجه مي كند. لازم به ذكر است كه معمولا غذا براي سالمندان نيز مناسب سنشان تهيه نمي شود. در حاليكه تغذيه و نيازهاي بدن و نيز انرژي هم در سنين مختلف متفاوت است.
وي مي افزايد: يكي از مواردي كه در طب سالمندي بايد به آن توجه كرد تغذيه و معاينه منظم هر 6ماه يكبار سالخوردگان است. البته يكي از راه هاي مقابله با فراموشي در اين سنين بازي هاي گروهي، شطرنج، جدول حل كردن، خواندن و مطالعه است.
تغييرات مختلف در دوران سالمندي
بنابراين در دوران سالمندي تغييرائي در بدن رخ مي دهد كه تغذيه و نياز سالمندان را با افراد ديگر متفاوت مي كند. در اين دوران فراآيندهاي سوختي بدن باعث دگرگوني و تجزيه در بافت هاي بدن مي شوند كه نسبت به ساير افراد اين فرايندها افزايش مي يابد. در واقع بدن در شرائط كاتابوليسم يا سوخت قرار مي گيرد و اين عوامل سبب كاهش تدريجي كارآيي سلوهاي بدن مي شود. در عين حال ممكن است اعضاي بدن نتواند فعاليت هاي طبيعي را انجام دهند مثلا در دوران سالمندي كارآيي دستگاه گوارش كاهش پيدا مي كند. بنابراين سلول هاي بدن به مرور پير مي شود و كارآيي خودشان را از دست مي دهند.
به طور كلي هر ده سال از عمرمان كه مي گذرد 2 تا 3 درصد از توده عضلاني بدن كاهش پيدا مي كند. در اين فرآيند قدرت ماهيچه ها كاهش مي يابد. در اين مورد نيز افراد سالخورده نمي توانند تعادل بدنشان را به خوبي حفظ كنند و عملكرد تعادلي بدنشان نيز كاهش پيدا مي كند اين عامل ها به طرز غيرمستقيم بر روي تغذيه و دريافت غذا همچنين بر روي بدن سالمند تأثير منفي مي گذارد.
دكتر محمدي مي گويد: سالمندان در اين سن با افزايش توده چربي بدن مواجه مي شوند يعني توده عضلاني بدن در سالمندان كاهش مي يابد، توده چربي بالا مي رود.
گفتني است؛ حتي اگر فرد سالخورده در اين سن انرژي كمتري مصرف كند سبب اضافه وزن و چاقي مي شود. به عبارت ديگر متابوليسم بدن به تدريج در طول عمر كاهش پيدا مي كند و به دليل كاهش متابوليسم و فعاليت بدني، انرژي در سالمندان نيز كم مي شود كه همه اين عوامل در برنامه ريزي تغذيه سالمند مي بايست مورد توجه قرار گيرد.
وي اضافه مي كند: در اين سن سالمندان دندان هايشان را از دست مي دهند پس با از دست دادن دندان هايشان دريافت غذايي شان دچار مشكل مي شود. بعلاوه با دندان هاي مصنوعي نمي توانند غذا را به خوبي بجوند و اين عوامل مي تواند بر روي دريافت در برخي از موادغذايي از جمله: سبزيجات و ميوه هاي خام كه تغذيه سالم را تشكيل مي دهند، تأثير گذارد و باعث مشكل يبوست در سالخوردگان شود. پس سالمندان با داشتن دندان هاي مصنوعي نمي توانند برخي از مواد غذايي را مصرف كنند و در اين سن با كمبود ويتامين مواجه مي شوند.
اين متخصص تغذيه مي گويد: سالمندي كه با اعضاي خانواده زندگي مي كند از تغذيه خوبي برخوردار است ولي حالت عكس آن هم وجود دارد يعني سالخوردگاني كه تنها يا در خانه سالمندان زندگي مي كند، ممكن است تمايل به خوردن غذا نداشته باشند. البته عوامل اقتصادي هم در تهيه و خريد غذاي سالمند تأثير مي گذارد مثلا سالمندي كه درآمد مكفي ندارد در تهيه و خريد غذاهاي مختلف دچار مشكل مي شود. البته مسائل اجتماعي مانند تنها زندگي كردن، زندگي در خانه سالمندان سبب تغييرات حالات روحي و رواني در اين قشر مي شود كه اين دگرگوني حالات روحي و رواني هم روي دريافت غذا تأثير مي گذارد و تهيه و دريافت غذا را دچار مشكل مي كند.
دكتر صمدي بيان مي كند: تغيير ديگري كه در دوران سالمندي رخ مي دهد؛ مصرف داروهاي مختلف به شكل مزمن است چون در اين سنين اكثر سالخوردگان داروهاي مختلفي را مصرف مي كنند و اين داروها تأثيرات منفي در اشتها و حس چشايي سالمند مي گذارد و به طوريكه سالمندان در اين سن دچار يبوست و اسهال مي شوند. البته اين عوامل روي دريافت هاي غذايي، اشتها و گوارش نيز تأثير بسزايي دارد. شايان ذكر است؛ تغييراتي كه در دوران سالمندي روي فيزيولوژيك و عملكرد بدن رخ مي دهد مي تواند تأثير منفي را بر زندگي افراد داشته باشد.
وي تاكيد مي كند: آخرين تغييرات تغذيه در دوران سالمندي است. با توجه به تغيير نيازها و مشكلاتي كه به آن اشاره كرديم سالمندان مي توانند با برخورداري از يك تغذيه سالم و مناسب اين مشكلات را در دوران سالمندي كاهش دهند. مثلا بيماريها را در اين سن تا حدي كنترل كنند و عادات غذايي مطلوب را ايجاد كنند. در نهايت تغذيه صحيح در دوران سالمندي شايد نتواند در كنترل اين بيماري ها تغييرات بسزايي ايجاد كند ولي كمك مي كند كه زندگي سالمندان با كيفيت بهتري ادامه پيدا كند.
مشكلات شايع دوران سالمندي
اولين مشكلات رواني از آخرين دوران ميانسالي آغاز مي شود كه شروع آن به 50 سالگي مربوط و به آن بحران دوم مي گوييم چون بحران اول در دوران نوجواني است. نظريه پرداز اريكسون در اين باره مي گويد: اگر افراد به يكپارچگي برسند و دوره ميانسالي را به خوبي پشت سرگذاشته اند و به هدف نهايي خود برسند پس احساس مولدبودن مي كنند و اين سالمندان از نظر جسمي هم دچار مشكل نمي شوند و لازم به ذكر است سالمنداني كه با مشكل اجتماعي و خانوادگي مواجه مي شوند دچار شوك اجتماعي شده و بيماري هاي روحي، رواني، فشارهاي عصبي و سكته مواجه مي شوند. چون در گذشته براي جامعه مفيدبوده ولي در حال حاضر بازنشسته و ناتوان شده اند پس به دنبال معناي جديدي از زندگي شان مي گردند و چون براي ساعت هاي طولاني تنها و منزوي مي شوند با افسردگي زودرس روبه رو مي شوند.
اگر سالمندان از نظر روحي ضعيف باشند ممكن است كه خودكشي كنند ودربرخي از مواقع بيماري مانند آلزايمر زودتر به سراغشان مي آيد و همين طور سالمندي را سريع تر طي مي كنند و دچار از كارافتادگي و ضعف رواني هم مي شوند.
اين متخصص تغذيه مي افزايد: سالمندان با مشكلات متعددي مانند: استفاده از داروهاي مسهل، كاهش توده عضلاني بدن، عدم فعاليت بدني و مصرف كم آب مواجه هستند. پس در اين دوران سالمندان در خانه تنها و منزوي مي شوند بنابراين مي بايست در برنامه هاي روزانه شان پياده روي را بگنجانند تا از مشكلات بيماري يبوست و بيماري هاي روحي و رواني جلوگيري كنند.
دكتر كمرزرين، روان شناس اضافه مي كند: افراد سالمند براي مقابله با تنهايي بهتر است در كنار خانواده شان باشند و نزديكان و فرزندان آنها را حمايت كنند. البته اگر سالمندي ناتوان شده باشد و يا اعضاي خانواده اش فوت كند و يا نتواند با خانواده زندگي كند مجبور هستند در دوران ميانسالي به سراي سالمندان مراجعه كنند.
وي تاكيد مي كند: لازم به ذكر است در مواردي كه خانواده ها از اين سالمندان حمايت نكند سازمان بهزيستي اين وظيفه را برعهده دارد.
وي از مشكل ديگري كه سالمندان در اين سن با آن مواجه هستند را تنهايي و انزواني سالمند برشمرد و افزود: زمانيكه سالمندان در اين سنين تنها مي شوند، انزواي اجتماعي به سراغشان مي آيد و در تنهايي افكار منفي را در خود پرورش مي دهند كه ممكن است در اين سنين هم خودكشي كنند.
وي ادامه مي دهد: برخي از سالمندان كليه اموالشان را به اسم فرزندانشان مي كنند و اما برخي فرزندان هم در زمان حيات خانواده سالمند اين اموال را مورد سوءاستفاده قرار مي دهند در نهايت اين قشر از پشتوانه مالي برخوردار نيست پس در برخي از موارد ميانگين سني سالمند 50 سال است. چرا كه مردم در اين سن دچار سالمندي زودرس مي شوند و در صورتي كه از حمايت هاي اقتصادي، اجتماعي و خانوادگي برخوردار نشوند با از كار افتادگي مواجه مي شوند.
وي تاكيد مي كند: ارتباطات عصبي هنوز مي تواند تجارب جديدي را ايجاد كند و از آنجا كه يادگيري كاهش پيدا مي كند ولي در اين سن خلاقيت و نوآوري نيز افزايش مي يابد. طبيعتاً هر چه سن بالاتر مي رود توان جسمي و رواني نيز كاهش پيدا مي كند. لازم به ذكر است؛ خلاقيت با افزايش سن كمتر نمي شود از آنجا كه دانشمندان، مخترعان، مكتشفان، انديشمندان علمي و هنرمندان هم روزي سالمند شدند و با افزايش سن خلاقيتشان از بين نرفته است بلكه اگر سالمندان نخبه در شرايط خوبي قرار داشتند و مورد حمايت هاي اجتماعي، خانوادگي، رواني و جسمي قرار مي گرفتند ، مي توانستند براي جامعه مفيد باشند.
توصيه هايي براي سالمندان
دكتر كمر زرين توصيه مي كند: با تغذيه سالم در دوران جواني و ميانسالي ميتوانيم بدن سالمي در دوران سالمندي داشته باشيم. گرچه غذاي سالمند را نبايد از بقيه غذاي افراد خانواده جدا كرد بلكه با آموزش هاي غذا و سفره و با گسترش فرهنگ ديني و اسلامي به سالمندان احترام بگذاريم پس نكات بهداشتي و آموزشي را مد نظر قرار دهيم چون در اين دوران سالمندان در شرايط خاص روحي و رواني قرار مي گيرند.
دكتر كمرزرين معتقد است؛ هر سني بحران زاست پس قبل از آنكه افراد وارد اين سن شوند لازم است كتاب هايي را در خصوص سنين مختلف مطالعه كنند و همچنين سالمندان مي توانند با ايجاد انجمن هاي خيريه و گردهمايي هاي مختلف در مورد سالمندي در كلاس هاي آموزش برخورد با تنهايي و انزوا شركت كنند و مشاوره هاي روانشناسي نيز در سراي سالمندان با پزشكان متخصص وجود داشته باشد تا اگر اين قشر با مشكل روحي و رواني مواجه شدند از مشاوره هاي روانشناسان دراين خصوص بهره مند شوند. البته فعاليت هاي اجتماعي و فردي سبب مي شود كه از كارافتادگي ديرتر به سراغشان بيايد.
راهكارهاي مقابله با فشارهاي روحي و رواني در سالمندان
آنچه بايد به آن توجه كرد اين است كه مي بايست سيستم هاي اجتماعي را قويتر كنيم و خانواده نيز براي سالمندانشان اهميت بيشتري قائل شوند و با تفريح هاي دسته جمعي با افراد همسال خود روحيه خود باوري را در آنها تقويت كنند. البته مي بايست نگرش غلط را نسبت به خانه سالمندان و زندگي در آن تغيير دهيم. چون با نگرش غلط نمي توانيم با فشارهاي ناشي از تنهايي و انزوا مقابله كنيم.دكتر كمرزرين مي گويد: در صورتي كه اين افراد با خانواده زندگي مي كنند بهتر است مورد تكريم و احترام خانواده باشند و اگر سالمندي خانواده اي نداشته باشند بهتر است در سراي سالمندان نگهداري شوند و آنجا در ميان همسالان خود زندگي خوبي داشته باشند.
خوشبختانه از آنجا كه در فرهنگ آموزه هاي ديني و مذهبي تكريم سالمندان مورد توجه قرار گرفته و اين مسائل جزو آموزه هاي اجتماعي، مذهبي، اسلامي و ايراني است و مي بايست به صورت عملي به فرزندانمان بياموزيم كه چگونه سالمندان را مورد توجه و احترام خويش قرار دهند. همچنين جامعه مي بايست زمينه هاي اجتماعي و گروهي را براي سالمندان فراهم كند مانند برگزاري تورهاي مسافرتي از طرف انجمن هاي تحت پوشش سالمندان كه به آن اشاره شد و سايت هاي معتبر در ارتباط با حمايت از اين قشر افتتاح شود و سمينارهايي درخصوص بيماري هاي سالمندان و طب سالمندي برگزار شود و همچنين صدا و سيما برنامه و يا شبكه اي را به اين قشر اختصاص دهد و از نظر مالي اين قشر را حمايت كنند.

 



در يازدهمين همايش علمي- كاربردي پزشكان عمومي مطرح شد
ترك اعتياد «شيشه» طي 2 هفته غيرممكن است

يك كارشناس درمان اعتياد گفت: ترك اعتياد به شيشه طي 2 هفته به هيچ وجه امكان پذير نيست.
شهرام نادري اظهار داشت: در حدود 7 تا 8 سال اخير مواد مخدر صنعتي در كشور رواج يافته و در گذشته به دليل گراني شيشه معتادان كمتر از اين ماده استفاده مي كردند ولي متاسفانه با ابتكار يك قاچاقچي در تغيير فرمول تهيه شيشه اين ماده مخدر صنعتي ارزان و مصرف آن در كشور كه عوارض بسيار سنگيني نيز دارد رواج يافت.
وي بااشاره به اينكه اعتياد به شيشه آسيب بيشتري به خانواده ها مي رساند افزود: درمان اعتياد شيشه در دنيا از قدمت زيادي برخوردار نيست و با توجه به تعداد اندك معتادان در غرب اغلب نتايج پژوهش ها در اين زمينه متضاد است.
نادري با بيان اينكه ايران يكي از كشورهايي است كه در اين زمينه به دليل دارا بودن بيماران بسيار در حوزه اعتياد مي تواند نقش مهمي در پژوهش ها داشته باشد گفت: شيشه به صورت خوراكي، تدخين، انفيه و تزريق مصرف مي شود ولي به دليل اثر بيشتر مصرف شيشه به صورت تدخين معتادان بيشتر از اين روش و پايپ استفاده مي كنند.
وي اظهار داشت: ماده ترياك اگر به صورت خوردن مصرف شود اثر بيشتري دارد ولي شيشه بر اثر خوردن اثر كمتري دارد اما به دليل اينكه افراد در ايران از ترس خانواده نمي توانند اين ماده را بكشند به سمت خوردن آن روي آورده اند.
نادري با بيان اينكه اغلب افراد در آغاز مصرف شيشه احساس سرخوشي دارند افزود: از علائم ديگر مصرف شيشه پرحرفي، ايجاد هيجانات لحظه اي به مدت كوتاه است و اين افراد حس مي كنند كه در اجتماع جسور و اجتماعي تر شده اند و معتقدند حس هاي پنجگانه آنان به خوبي كار مي كند.
اثراف مصرف مواد
اين كارشناس ترك اعتياد تصريح كرد: به دليل سرخوشي ثانيه اي به خصوص در مصرف كوكائين، افرادي هستند كه حتي در يك روز چندين ميليون هزينه مصرف كوكائين براي به دست آوردن آن لحظه سرخوشي ثانيه اي مي كنند.
نادري ادامه داد: بي خوابي، كاهش اشتها، پرخاشگري، شكاك شدن، بدبيني، انجام حركات تكراري و چندين روز نخوابيدن از علائم مصرف شيشه است و فرد بعد از مدتي متوجه مي شود كه هرچه مصرف مي كند ديگر آن ماده شيشه تاثيري بر وي ندارد و مجبور به خوابهاي عميق و طولاني مي شود.
وي با اشاره به اينكه مصرف شيشه در وهله نخست باعث افزايش اثرات جنسي مي شود و اين مباحث در فكر فرد تداعي مي شود گفت: اين افراد با احساسي كه به دست مي آورند پس از مصرف شيشه خود را از بيماريهاي ايدز مصون دانسته و بر اثر اين مباحث خطر رفتارهاي جنسي نامتعارف در اين افراد نيز بيشتر مي شود.
نادري بيان داشت: البته افزايش رغبت به مسائل جنسي در فرد مصرف كننده شيشه بعد از مدتي متوقف شده و بعد از مدتي به طور كامل مسائل جنسي در فرد كاهش مي يابد.
وي با اشاره به مهمترين عوارض كوتاه مدت مصرف شيشه ادامه داد: سرخوشي، تحريك پذيري، اضطراب، بي قراري، افزايش ناگهاني ضربان قلب، از دست دادن هوشياري، پارگي زبان، سرگيجه، ساييدن دندان، درد قفسه سينه و هذيان هاي شنوايي كه در معتادان ايراني نيز بيشتر است از عوارض كوتاه مدت مصرف شيشه است.
نادري اظهار داشت: درمان هاي غيردارويي در زمينه ترك و درمان بيماران معتاد به شيشه مؤثر است ولي بايد افراد و خانواده ها آگاه باشند كه ترك شيشه داراي مراحل مختلفي از جمله آموزش، مرحله ماه عسل و مرحله ديوار را دربر مي گيرد.
ماه عسل ترك اعتياد
وي تصريح كرد: در مرحله نخست فرد ترك كننده شيشه يك، تا دو هفته دچار ناراحتي، پرخوابي، پرخاشگري و افسردگي مي شود و در دوره ماه عسل اين مشكلات برطرف مي شود ولي افراد و خانواده ها بايد آموزش ببينند كه پس از گذشت يك تا 2هفته كه ناراحتي ها و سختي ها برطرف مي شود و فرد وارد ماه عسل مي شود به معناي ترك اعتياد كامل شيشه نيست زيرا معتاد وارد مرحله ديوار مي شود.
مرحله ديوار
نادري ادامه داد: در مرحله ديوار كه مي تواند تا 6ماه نيز زمانبر باشد فرد دچار بي حالي، بي خوابي در شب ها و پرخوابي در روزها مي شود و از چيزي لذت نمي برد و اين مرحله نيز طولاني بوده و فرد متأسفانه نمي تواند اين بي حالي ها و عدم لذت خود را تحمل كند و به استفاده مجدد شيشه روي مي آورد.
ترك اعتياد حداقل 6ماه زمان مي خواهد
وي با اشاره به اينكه به فردي مي توان گفت كه بيماري اعتياد شيشه را ترك كرده است كه حداقل حدود 6ماه از ترك وي گذشته باشد افزود: به خانواده ها و افراد بايد آموزش داده شود كه ترك اعتياد شيشه در مدت يك تا 2هفته امكان پذير نيست و همكاران ما نيز نبايد در زمينه ترك افراد معتاد به نوع مواد، چگونگي مصرف، تاريخچه پزشكي و به بيماري هاي ديگر فرد توجه كنند.
انكار اعتياد
نادري اظهار داشت: خانواده ها وقتي افراد معتاد را براي ترك به كلينيك ها مي آورند معتاد به هيچ عنوان اعتياد خود را قبول نكرده و آن را انكار مي كند و عنوان مي كند كه خانواده با وي دشمن است بنابراين درمورد اين مسائل بايد دقت بيشتري انجام شود.
وي به علائم ديگر افراد مصرف كننده شيشه از جمله گشادي مردمك چشم و واكنش نشان دادن به نور و همچنين انجام حركت هاي تكراري، تكلم سريع، نشستن و راه رفتن مكرر، افزايش فشار خون، تعريق كف دست و صورت، بدبيني و شكاك شدن اشاره كرد و افزود: برخي از اين علائم در زمان كوتاه مدت يا بلندمدت رخ مي دهد و اگر كسي نيز به اعتياد خود اقرار نكند مي تواند با اين علائم و انجام آزمايش شيشه به موضوع اعتياد آن پي برد.
وي بيان داشت: كسي كه شيشه مصرف مي كند بايد مباحث درمان هاي غيردارويي نيز از جمله مشاركت خانواده ها برروي وي صورت پذيرد.
نادري در ادامه به درمان هاي دارويي از جمله داروهاي با اثرات محرك و داروهاي انتاگونيستي اشاره كرد و گفت: در اين زمينه داروهايي كه جلوي عوارض و اثرات شيشه را مي گيرد و درنهايت داروهايي كه باعث مي شود مواد كمتري در مغز افراد اثر كند در زمينه درمان هاي دارويي رواج دارد.
واكسن هايي براي كاهش اثر شيشه بر مغز
اين كارشناس حوزه ترك اعتياد ادامه داد: متأسفانه استفاده از داروهاي گروه يك از جمله داروها با اثرات محرك اغلب مانند متادون ها اعتيادآور است و گروه چهارم نيز در مراحل اوليه پژوهش هستند زيرا هم اينك واكسن هايي در حال ساخت است تا تأثير شيشه را در مغز كاهش دهند.
افزايش خطر خودكشي بعد از ترك شيشه
وي همچنين به درمان با داروهاي ضداضطراب، خواب آور و آرامبخش نيز كه بيش از 2 هفته نبايد استفاده شود اشاره كرد و افزود: اين مسئله به آن دليل است كه فرد معتاد به اين مواد اعتياد پيدا نكند. زيرا افسردگي در بيماران معتاد به شيشه بسيار شايع است و حتي مصرف اين داروها براي يك دوره طولاني بعد از ترك، خطر خودكشي را براي مصرف كنندگان مت آمفتامين زياد مي كند.
نادري با اشاره به اينكه افزايش تجويز برخي داروها كه با مصرف شيشه همراه مي شود بسيار خطرناك است افزود: استفاده از داروهاي ضدافسردگي مانند يپيرامين در افرادي كه افسرده هستند در صورتي كه اختلال شخصيتي نداشته باشند تأثير و جواب بهتري مي دهد و در مجموع براي درمان در اين زمينه 40 تا 50 دارو وجود دارد كه آگاهي پزشكان در اين زمينه بسيار الزامي است.
نادري با تشريح تخصصي ديگر داروها براي درمان و ترك بيماري اعتياد خاطرنشان كرد: براي برطرف شدن دندان قروچه مي توان مقداري منيزيم تجويز كرد.
نظام پزشكي براي بازآموزي
به پزشكان محدوديت دارد
در ادامه يازدهمين همايش علمي و كاربردي پزشكان عمومي سراسر كشور، علي يزداني، معاون آموزشي سازمان نظام پزشكي كشور در سخنراني كوتاهي اظهار داشت: بار مهم حوزه سلامت جامعه بر دوش پزشكان عمومي كشور است.
وي افزود: در اين زمينه اجرا و برگزاري اين گونه همايش ها تأثير بسزايي در ارتقاي دانش پزشكان عمومي با ارائه برنامه هاي بازآموزي دارد ولي متأسفانه در مسئله بازآموزي با محدوديت هاي قانوني وزارت بهداشت مواجه هستيم.
يزداني با اشاره به اينكه در اين همايش نيز متأسفانه نتوانستيم پاسخگوي تمام متقاضيان كه بسيار نيز زياد بود باشيم گفت: با رايزني كه با وزارت بهداشت در اين زمينه انجام شد درنهايت توانستيم تعداد 100 نفر كه براي هر برنامه جهت بازآموزي تعيين مي شود را به 150 نفر ارتقا دهيم و در مجموع در طول برگزاري سه روزه اين همايش بتوانيم تعداد بيشتري از متقاضيان را پاسخگو باشيم.
به گزارش فارس وي خاطرنشان كرد: ولي در اين زمينه در اواخر سال آينده براي كساني كه نتوانستند در اين برنامه بازآموزي شركت كنند همايش جديدي برگزار خواهيم كرد.

 



افزايش شهريه مدارس غيرانتفاعي درتهران مد شده

مشاور وزير آموزش پرورش با انتقاد از شهريه هاي 10ميليوني برخي از مدارس غيرانتفاعي و رقابت والدين براي ثبت نام گران قيمت فرزندانشان از فعاليت سياسي برخي مديران در مدارس غير دولتي خبر داد.
قاسم مستقيم درپاسخ به اينكه برخلاف گفته هاي شما همچنان بسياري از مدارس اقدام به اخذ وجه به عناوين مختلف از اولياي دانش آموزان مي كنند گفت: مطمئن باشيد با مديران مدارس متخلف به شدت برخورد شده و در برخي از پرونده ها مدير مدرسه عزل شده است.
گرفتن پول براي جشن تكليف اجباري نيست
وي درپاسخ به اينكه جشن تكليف دختران منبع درآمد بسياري از مدارس شده و حتي اگر دانش آموز پول ندهد از كلاس اخراج مي شود گفت: بنده اعلام كردم زمان ثبت نام هيچ وجهي از اولياء دانش آموزان به جز هزينه بيمه و كتاب گرفته نشود ولي پس از آغاز سال تحصيلي و تشكيل انجمن اولياء و مربيان والدين داوطلبانه به مدرسه كمك مي كنند. مدرسه مي گويد مي خواهيم براي فرزند شما جشن تكليف بگيريم و اين جشن هزينه دارد. مدارس از والديني كه داوطلبانه هزينه جشن تكليف فرزندشان را بدهند استقبال مي كنند.
كاهش 6 درصدي شكايت از مدارس
مدير كل ارزيابي عملكرد و رسيدگي به شكايات وزارت آموزش و پرورش گفت: دركل كشور 130 هزار مدرسه داريم.
مطمئن باشيد بنده با تك تك اين مدارس برخورد مي كنم. درسال 89 از بيش از 14 درصد از مدارس كشور شكايت داشته ايم درحالي كه درسال جاري ميزان شكايتها به 6 درصد كاهش يافته است. بنده ادعا ندارم كه تمامي 6 هزار مدرسه تهران همه نوه حضرت موسي ابن جعفر (ع) هستند زيرا قطعا صدها مدرسه درهمين پايتخت تخلف مي كنند كه اكثرا غير دولتي هستند.
يك مدرسه غير انتفاعي به پايگاه يك جريان سياسي
تبديل شده است
قاسم مستقيم اظهار داشت: هم اكنون مدارس غير دولتي داريم كه مدير آن زمان اصلاحات وزير و وكيل و مسئول بوده و توانسته مجوز مدرسه بگيرد و امروز تبديل به پايگاهي براي حزب سياسي اش شده است. حالا همين فرد مي آيد و از دانش آموز سالانه 10 ميليون تومان شهريه هم مي گيرد.
شهريه هاي 10ميليوني مدارس غير انتفاعي به مد روز تبديل شده است
وي افزود: متاسفانه شهريه هاي مدارس غير انتفاعي درتهران به مد تبديل شده است. فلاني مي گويد فرزندم را در فلان مدرسه غير انتفاعي ثبت نام كردم كه سالي 6 ميليون مي گيرد و ديگري مي گويد من سالي 10ميليون مي دهم.
زور آموزش و پرورش به مديران متخلف
مدارس غير انتفاعي مي رسد
مشاور وزير آموزش و پرورش درپاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبني بر اينكه آيا آموزش و پرورش زورش به اين گونه مدارس و شهريه هاي بالا نمي رسد گفت؛ زورمان مي رسد و قطعا برخورد مي كنيم شما مصداق بياوريد ما قطعا برخورد مي كنيم. شماره موبايل من را بسياري از نمايندگان مجلس و اعضاي كميسيون آموزش دارند. گزارش كردند و بنده شخصا پيگيري كردم.
سفارش يك سفير براي رهايي يك مدير مدرسه متخلف
مستقيم گفت: دربرخي از پرونده هاي تخلف مدارس پرونده يك مدير متخلف را به هيئت نظارت ارسال كرديم 16 مدير و مسئول رده بالا تماس مي گيرند تا پرونده رسيدگي نشود در برخي از پرونده ها حتي سفير ايران در يك كشور تماس مي گيرد تا سفارش مدير متخلف را بكند.
مدارس قرآني، حفظ قرآن و هوشمند سازي مدارس
در اولويت
وي با بيان اينكه محور برنامه هاي آموزش وپرورش ساماندهي درسه بخش نيروي انساني، فضاي آموزشي و امور مالي و سرانه دانش آموزي است گفت: مدارس قرآني، طرح نهضت ملي حفظ قرآن (طرح نور)، هوشمندسازي مدارس از جمله اموري هستند كه در اولويت برنامه هاي آموزش و پرورش قرار دارند.
ايجاد 38 هزار نماز خانه در دولت دهم
مشاور وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: قبل از انقلاب هيچ مدرسه اي نمازخانه نداشت. از سال 57 تا 83 پانزده هزار مدرسه داراي نمازخانه شد و طي سالهاي 84 تا 87 نيز 25 هزار مدرسه از نمازخانه برخوردار شد و از سال 88 تا به امروز يعني در دولت دهم 38 هزار مدرسه داراي نمازخانه شده اند.
به گزارش مهر وي همچنين اظهار داشت: طرح هاي آموزش و پرورش از مراحل اجرايي تا پايان كار نظارت و ارزيابي مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14