(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 18 اسفند 1390- شماره 20163

بهار دل انگيز در زادگاه امام خميني
پژواك
نخستين جشنواره استاني داستان نويسي دفاع مقدس
عكاس گنابادي مقام دوم جشنواره بيداري را از آن خود كرد
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد: اهالي تئاتر رسالت خود را به خوبي انجام دهند
كنگره شعر كوير در يزد برگزار مي شود
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش همدان: معلمان مجريان اصلي سند تحول بنيادين هستند
آمادگي 3بندر هرمزگان براي جابه جايي مسافران دريايي نوروز
در همدان برگزار شد مراسم بزرگداشت هنرمند گرافيك كشور
نقد و بررسي كتاب نوجوانان دركلاله
«دردسرهاي زيبا» در كيش
مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان شرقي:فرزندان خود را به مطالعه عادت دهيم
در جشنواره فيلم كوتاه صورت گرفت كسب مقام توسط گروه هنري زندان اسفراين



بهار دل انگيز در زادگاه امام خميني

گزارش از: رضا رحمتي
خمين كه نام قديم آن «كمره» است، از شمال به اراك و شازند، از جنوب به گلپايگان، از مشرق به محلات و از مغرب به اليگودرز محدود مي شود، سواي از جذابيت هاي فرهنگي كه اين شهرستان دارد، به لحاظ تاريخي و جغرافيايي نيز مناطق بسيار ديدني دارد.
بهترين ماه سال در خمين، ارديبهشت است. مجاورت با هلند ايران (شهرستان محلات) كه از منابع سرشار و گلخانه هاي متعدد تشكيل شده، به اين شهرستان جلوه اي خاص داده است، كه محل بازديد گردشگران استان مركزي و ساير استان ها محسوب مي شود. اين شهرستان از مناطق زيبا و تاريخي برخوردار است كه گردشگران را جذب خود مي كند. از جمله ديدني ترين اين مناطق، موارد زير هستند:
¤بيت تاريخي امام خميني:
بيت تاريخي امام خميني از جمله آثار فرهنگي به جامانده از قرن گذشته است كه صرف نظر از منصوب بودن به ايشان، داراي هويت تاريخي و اجتماعي است. بيت شريف امام در خمين بعد از قريب به دو قرن هنوز كانون نگاه هاي تحسين آميز است. اين عمارت مستحكم در حاشيه كوير پهناور ايران نمادي از پايگاه هاي مردمي و كانون هاي مبارزه با ستم و تبعيض حكومت هاي ظالم و جائر است. اين مجموعه مسكوني در محل سرپل خمين واقع شده است اين عمارت شامل، انبارها، اصطبل نگهداري اسب، آشپزخانه و... است. و در حال حاضر اين مجموعه به عنوان مكان تاريخي فرهنگي در تمامي ايام سال پذيراي زائران و پژوهشگران و مسافران نوروزي است. به لحاظ مهندسي، ساختمان داراي موارد زير است:حياط (مجموعه بيت داراي چهار حياط كوچك و بزرگ است كه كف حياط سنگفرش و داراي باغچه و آبنماست. حياط ها عبارتند از: حياط اندروني حاج سيدمصطفي پدر امام، كه بعدها خانه موروثي آيت الله پسنديده شد، حياط بيروني حاج سيدمصطفي و محل تدريس و جلسه هاي ديني و پذيرايي از ميهمانان، حياط داراي شبستان محل تولد امام خميني و نهايتاً حياط موروثي امام خميني)، اطاقها (اطاق هاي عمارت به صورت سه دري، پنج دري و تالار ساخته شده كه به طور پراكنده در چند هسته عمارت استقرار يافته اند. برخي از آنها زمستان نشين و برخي تابستان نشين هستند)، شبستان( در زير تالار، شبستان عمارت قرار دارد كه داراي چهار دالان مستقيم است كه از دو طرف به حياط راه دارند. اين مكان به دليل داشتن سقف دو پوسته و شدت جريان هوا خنك بوده و محل مناسبي براي نگهداري مواد فاسدشدني و استراحت ساكنين در تابستان است)، برج (در قسمت شمالي عمارت يك برج سه طبقه قرار دارد. معمولا از طبقات زير براي استراحت نگهبانان استفاده مي شده است. اين برج يازده متر ارتفاع دارد كه به كل بافت تاريخي شهر مسلط است. اين برج علاوه بر كاربرد دفاعي به عنوان شاخص عمارت به كار مي رفته است).
¤عمارت تاريخي سالار محتشم
اين عمارت در محل قلعه خمين واقع شده است، كه تبديل به موزه مردم شناسي خمين شده است. اين بنا به لحاظ معماري بسيار پديده زيبايي محسوب مي شود. اين قلعه در هنگام ساخت خود در فضايي بسيار سبز و البته خرم و در بوستانهاي خمين بنا شده است. قدمت اين اثر به حدود 115 سال پيش مي رسد يعني اواخر حكومت قاجاريان كه توسط ميرزاعلي خان كمره اي ملقب به سالار محتشم كه از خوانين زمان قاجاريه بوده، احداث شده است. اين بنا نيز به لحاظ مهندسي شبيه به خانه امام است و از طاق ها، بستانها، برج ها و... تشكيل شده است. سازنده اين بنا براي اولين بار 114 سال پيش با خود به خمين اولين خودرو را وارد كرد.
¤ عمارت حاج جلال لشكر
اين عمارت نيز مربوط به دوره قاجاريه است. اين بنا نيز ديوارهاي بلندي دارد كه قدمت آن از بيت تاريخي امام نيز بيشتر است. اين عمارت نيز شباهت بسياري با قلعه سالار محتشم دارد. اين قلعه دليلي شد، تا نام محله آن را محله قلعه نام نهند. اين عمارت در شهر خمين، بلوار بهشتي، كوچه حكمت واقع شده است.
¤ سد طبيعي عباس آباد دربند
در غربي ترين قسمت خمين در روستاي عباس آباد در بند سدي ديدني و البته طبيعي وجود دارد كه چشم هر بيننده اي را به خود خيره مي كند. سد عباس آباد كه در گذشته عمق بسيار زيادي داشته بدون هيچ دستكاري طبيعي، سيمايي از يك سد كوهستاني كه در آن زيستگاه ماهيان فراهم شده را به رخ مي كشد. اين سد در 10 كيلومتري روستاي عباس آباد، بعد از گذشتن از فرعي و خاكي كه از داخل اين روستا به سمت كوه هاي اطراف روانه است، قرار دارد و نماي بسيار زيبايي دارد و محل بازديد علاقه مندان به طبيعت، جغرافيدانان و ميهمانان اين شهرستان است. گستره اين سد به حدود 4هزار مترمربع مي رسد.
¤ كوه بوجه
اين كوه در جنوب و در دل شهر خمين مستقر است ارتفاع اين كوه به بيش از يك هزار متر مي رسد و از تفريحگاه و پارك جنگلي براي حضور خانواده ها و ميهمانان برخوردار است. از جمله تفريحگاه هاي شهرستان خمين همين كوه است كه مردم اين شهر ،علاقه بسيار زيادي به آن دارند. اين كوه از شهربازي برخوردار است.
بوجه به معناي «برنده سياهي ها» يعني تيغ آفتاب، در ظاهر كوهي كوچك و تك افتاده و شبيه به يك زنگوله بزرگ در وسط دشت خمين است. اين كوه كوچك، همواره با شادي و غم مردم خمين شريك بوده است، حمله اشرار معروف به رجبعلي و پناه بردن زن و بچه ها به بوجه و دفاع در فراز كوه از نمونه هاي آن است. كوه بوجه يا كوه سلطان در جنوب شهر خمين قرار دارد و شهرت آن نه به دليل جثه فيزيكي، بلكه به اين سبب است كه مكاني براي بروز برخي رفتارهاي فرهنگي مردم اين منطقه است. بوجه، تفريحگاهي زيبا براي گذراندن اوقات فراغت و محل گردآمدن اهالي اين شهر در ايام تعطيل است.
اين كوه با تمام كوچكي و دورافتادگي خود از دايره كوه هاي اطراف، داراي پوششي گياهي كوهستاني و متفاوت با دشت اطرافش است. در اين پوشش گياهي نوعي لاله كوچك قهوه اي مايل به سياه، لاله واژگون، لاله سرخ و زرد، زنبق كوهي، انواع گل حسرت و نوروزك، گونه هايي از كلاغك، هوم، گل ماهور، ميخك، گونه هاي نعناييان و خواجه باشي وجود دارد.
¤ رودخانه خمين
اين رودخانه كه از وسط شهر خمين عبور مي كند از ارتفاع جنوب غربي و غرب اين شهرستان سرچشمه مي گيرد. سرشاخه هاي اين رودخانه در حوالي شهر خمين به هم الحاق شده و سپس با رودخانه خرقاب تشكيل رودخانه لعل، را در اين شهرستان مي دهند. حواشي اين رودخانه در زمان آبدهي جهت تفريح مردم مورد استفاده قرار مي گيرد. گفتني است سرشاخه هاي اين رودخانه منبع تأمين آب قم است.
¤ چشمه بيشه علي
اين چشمه در غرب شهرستان خمين مستقر در كوه هاي بيشه هست. بعد از روستاي قورچي باشي و تقريباً 15 كيلومتر خارج از خمين اين چشمه مستقر است. مشهور است اين چشمه محل گذر حضرت امام علي(ع) است و نام خود را از امام علي اخذ كرده است. اين كوه و چشمه مستقر در آن، تفرجگاه بسياري از مردم است. چشمه بيشه علي چشمه اي است كه از داخل كوه بيشه سرچشمه مي گيرد و براي ديدن اين چشمه حدود 200متر بايد كوه بشيرعلي را به سمت بالا حركت كرد تا به آن رسيد.
¤ رودخانه نيشهر
يكي ديگر از ديدني هاي خمين رودخانه و ني زارهاي روستاي نيشهر است. اين رودخانه و نيزارهاي مستقر در آن، اين منطقه را به خنك ترين مكان تفريحي درشهرستان تبديل كرده است. رويش بيد مجنون (آن هم به صورت انبوه) در اطراف اين رودخانه به جذابيت بيشتر اين رودخانه كمك كرده است. اين رودخانه در غرب شهرستان، مستقر است. كه بعداز گذشتن از طبيعت زيباي پشتكوه به آن مي رسيم.
¤ سنگ نگاره هاي 40 هزار ساله تيمره
سنگ نگاره هاي 40هزار ساله تيمره با نقوش و تصاويري از بزكوهي، انسان درحالات مختلف (شكار، جنگ، سواركاري، رقص آييني يا جادويي و... ملبس و غيرملبس)، شتر يك كوهان و دوكوهان، حيوانات عجيب، پلنگ، شير، گرگ، روباه، گراز، پرندگان چارپا و دوپا، قوچ كوهي، گوزن (مارال، زرد و شوكا)، اسب باسوار و بدون سوار، مار و لاك پشت، از جمله ميراث هاي تاريخي اين شهرستان است.
كوه هاي اطراف خمين بيش از 21هزار هنر صخره اي در خود جاي داده اند و توسط انسان هاي هزاران سال پيش حكاكي شده اند. اين هنرهاي صخره اي از كهن ترين ادوار گذشته به شمار مي آيند كه در هيچ جاي دنيا بديلي برايش متصور نيست.
گفتني است اين سنگ نگاره ها به دليل بي توجهي درحال از بين رفتن هستند.
¤ غارهاي خمين
¤غار كوه الوندلكان: يكي از غارهايي است كه درشمال غرب خمين در كوه الوندلكان قرار دارد. در آن آثاري از زندگي و حيات از گذشته ديده مي شود.
¤غار كوه شيرخاني: اين غار در نزديكي روستاي اندرپا واقع شده است. در ورود به آن روبه دامنه شمالي غربي كوه شيرخاني است. سنگ غار از نوع آهكي است. در زمستان ها كف غار پرآب است و در بعضي نقاط سقف غار، قطرات آب درحال ريزش است.
- غار كوه هفت سواران: سنگ واره هاي اين غار از نوع آهكي است. براثر زلزله قسمتي از سنگ هاي كوه شكاف برداشته كه انسان به راحتي مي تواند به شكاف آن وارد شود. اين كوه روبروي روستاي فرنق واقع شده است. از پاي كوه، چشمه آبي جاري است و باعث طراوت منطقه شده است.
¤ غار پيرعلي اكبر: اين غار در سه كيلومتري مسيرجاده رباط مراد به محلات واقع شده است كه فاصله آن تا جاده اصلي حدود 200 متر است. در ورودي اين غار به سه دهانه تقسيم مي شود كه اين دهانه ها تقريبا تنگ هستند و فرد به سختي مي تواند از آنها گذر كند و به داخل غار وارد شود. اين غار داراي قنديل هاي بلورين زيادي است.
- غاركوه انگشت ليز: كوه انگشت ليز در سمت جنوب غربي كوه الوند (بلندترين كوه جنوب شرقي دشت خمين) قرار دارد. به علت اينكه در قله اين كوه رگه هايي از سنگ با رنگ تيره ديده مي شود كه از دور شبيه به آثار كشيده شدن انگشتان دست يك انسان غول مانند است و به نظر مردم قديم انگشتان فردي است كه از قله ليز خورده و آثار انگشتان او باقي است. در سمت جنوب شرقي اين كوه در دامنه حدود 120متري يك غار آهكي وجود دارد. دهانه ورودي آن پراز خاك نرم است و فرد براي ورود به داخل بايد از حفره تنگي بگذرد و سپس وارد يك دهانه وسيع تر شود.
- غار كوه سرخ: اين غار در بخش حمزه لو خمين قرار دارد و از طريق جاده روستاي واپيله به راحتي مي توان به دهانه غار رسيد. به عقيده بعضي افراد كه درون آن رفته اند عمق و طول غار به چندين كيلومتر مي رسد كه براي كوهنوردان و دوستداران طبيعت يك سوژه قابل بررسي و مطالعه مي تواند باشد.
¤نگاهي به روستاهاي ارمني نشين خمين
ليلان: تا سال 1325كلا ارمني نشين بود. ليلان بزرگترين روستاي ارمني نشين خمين محسوب مي شد و نام آن بارها توسط سياحان خارجي ياد شده است. اين روستا همچنين درحال حاضر داراي يك كليساي ارامنه است كه اوايل سال نوي نوروزي ارامنه اي كه نياكان آنها دراين روستا بوده اند به آنجا عزيمت مي كنند.
يكي از بهترين جلوه هاي فرهنگي اين روستا قالي ليلان با شهرت جهاني و با نقوش صليب و شاخ بز و لچكي چهارگوش و ترنج و لچكي و نقش معروف به «بند ريحان»، يكي از ميراث هاي تاريخي و فرهنگي منبعث از ارامنه روستاي ليلان در خمين است. اين قالي ايراني از صنايع دستي همين خطه خمين است كه در گذشته توسط ارامنه توليد مي شده است. اين گونه قالي كه توسط هنرمندان روستاي ليلان توليد شده، از آثار بي بديل و هنرهاي شگفتي ساز دهه هاي گذشته است.
قورچي باشي: دوسوم جمعيت آن ارمني بود و پيش از ديگر روستاها ساكنان آن درسال 1325 شروع به مهاجرت به ارمنستان كرده اند.
ساكي: از نظر تقسيمات اداري به اراك تعلق دارد اما از نظر جمعيت ارمني جزو خمين محسوب مي شود.
داوود آباد: واقع در غرب خمين تا سال 1325 كلا ارمني نشين بوده ليكن به تدريج خالي از سكنه ارمني شد.
كندها: تا سال 1325 (سال مهاجرت ارمنيان به ارمنستان) كلا ارمني نشين بود.
دره شور يا قلعه شور: دراين حدود 20 روستا به اين نام وجود دارد. اين روستا نيز تا سال 1325 كلا ارمني نشين بود و تا سال 1308 كلا خالي از سكنه ارمني شد.
روستاهاي ارمني نشين ديگر مزارع، چارطاق، اسدآباد، دانيان، مزار حسين (سفلي)، ده سفيد، حاجي آباد، نصرآباد و ارتاچمن هستند.خمين البته داراي منابع ديدني ديگري هست و به لحاظ فرهنگي سنت ها و عقايد كهني درآن وجود دارد كه مجال پرداخت به آن دراين گزارش فراهم نيست.
گفتني است خمين در ماه فروردين و ارديبهشت محل رويش لاله واژگون (از نادرگياهان موجود درايران كه منتسب به اين نامند)، است. و فضاي خمين در اين دو ماه،بهشتي را ترسيم مي كند كه چشم هر بيننده اي را به خود خيره كرده و محل زيبايي براي بينندگان تصوير طبيعت است.

 



پژواك

هفت پله تا خورشيد
اراك -خبرنگاركيهان: نمايش «هفت پله تا خورشيد»، درفرهنگسراي آينه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي اجرا شد.
اين نمايش به كارگرداني رؤيا سبزي و بازيگري محمد سبزي، حسين احمدي، حسين غلامي سميه ملي بختياري، نگين اكبري، غزال آدينه و پرستويمشاني به روي صحنه رفت.
خط خوش بيداري اسلامي
شهرستان قدس-خبرنگاركيهان: نمايشگاه خوشنويسي با عنوان بيداري اسلامي از آثار هنرجويان انجمن خوشنويسان شهرستان قدس برگزار شد اين نمايشگاه به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان برپا شد.
نمايشگاه عكس
اراك - خبرنگاركيهان: نخستين نمايشگاه عكس استان مركزي درنگارخانه شهيد آويني حوزه هنري اراك برگزار شد. دراين نمايشگاه 35 عكس از 16 عكاس خانه عكاسان با موضوع هاي ميراث فرهنگي، طبيعت، معماري و اجتماعي درمعرض ديد علاقه مندان قرارگرفت. هدف از برپايي اين نمايشگاه معرفي و فروش آثار عكاسان جوان اعلام شد.
نمايشگاه هنرمندان كم توان ذهني
اراك - خبرنگار كيهان: نمايشگاه آثار صنايع دستي 25 هنرمند كم توان ذهني درنگارخانه استاد واشقاني اراك به نمايش گذاشته شد. دراين نمايشگاه 150اثر درمعرض ديد و فروش علاقه مندان به صنايع دستي قرارگرفت.

 



در گنبدكاووس برگزار شد
نخستين جشنواره استاني داستان نويسي دفاع مقدس

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان
نخستين جشنواره استاني داستان نويسي دفاع مقدس با تلاش اعضاي انجمن قلم شهرستان گنبدكاووس در سالن فرهنگ و ارشاد اسلامي گنبدكاووس برگزار شد.
ابوالحسن امامي، معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گلستان در اين جشنواره ضمن اعلام اينكه، پس از جنگ تحميلي ادبيات جنگ رونق گرفته است گفت: نويسندگان و هنرمندان و همه كساني كه در زمينه هنر فعاليت دارند بايد از دستاوردهاي هشت سال دفاع مقدس در جهت گسترش فرهنگ ايثار و شهادت قلم فرسايي كنند.
«محمدرضا داورزني» رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گنبدكاووس گفت: 211 اثر رسيده به دبيرخانه جشنواره در سه بخش بزرگسالان، كودكان و مهمانان مورد داوري قرار گرفته است كه از اين تعداد اثر رسيده به دبيرخانه 124 اثر مربوط به استان گلستان، 87 اثر از ساير استانهاي كشور مي باشد.
در پايان هيات داوران در بخش بزرگسالان امير آخوندي از گنبدكاووس، مژگان يادگاري از گنبدكاووس و فرخنده رضاجو از گرگان را به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب كردند.
هيات داوران در بخش كشور به ترتيب آثار سارا تقي بيرانه وند از لرستان، محسن نعمت اللهي از اقليد فارس و ليلا نوحي تهراني از كردستان را به عنوان برگزيده انتخاب كردند.
همچنين هيات داوران آثار پنج كودك به نام هاي رضا صادقلو از راميان، محمدصادق پورپنجكه از كلاله، محمد باي از آزادشهر، فاطمه وزيري از راميان و سمانه جلالي از كلاله را شايسته تقدير معرفي كردند.

 



عكاس گنابادي مقام دوم جشنواره بيداري را از آن خود كرد

گناباد- خبرنگار كيهان:
سرپرست دفتر انجمن سينماي جوانان ايران در گناباد از موفقيت يك عكاس گنابادي در كسب مقام دوم رشته عكس در بخش آيين و سنن جشنواره قاب بيداري استان خراسان رضوي خبر داد.
محمد برادران افزود: يك قطعه عكس آقاي علي اكبر محمدزاده به مرحله كشوري جشنواره ملي قاب بيداري در بوشهر راه يافت. وي گفت: دو قطعه عكس ديگري از اين هنرمند گنابادي در جشنواره سراسري عكس ماهشهر خوزستان نيز پذيرفته شده است.
همچنين برادران از برگزاري كارگاه تخصصي تدوين در انجمن سينماي جوانان ايران دفتر گناباد خبر داد.
وي گفت: انجمن سينماي جوان گناباد به منظور ارتقاي سطح فني و عملي هنرمندان اين دفتر در زمينه تدوين، اقدام به برگزاري كارگاه تخصصي تدوين كرد كه اين كارگاه با حضور سليماني از استادان انجمن سينماي جوانان ايران برگزار شد.

 



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد: اهالي تئاتر رسالت خود را به خوبي انجام دهند

يزد- خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد گفت: اهالي تئاتر استان يزد بايد از سابقه معنوي و باورها و اعتقادات مخاطبان بهره برده و با مخاطب شناسي دقيق رسالت خود را به خوبي انجام دهند.
بهرام عبدالحسيني طي نشستي با اعضاي هيات مديره كانون هاي تخصصي انجمن نمايش استان اظهار داشت: اين استان در حد بضاعت خود توانسته آثاري زيبا و پرمحتوا توليد كرده و در سايه آن با حضور در جشنواره هاي تئاتر منطقه اي و ملي توانمندي خود را نشان دهد.
وي افزود: هدف و برنامه ما اين است كه تمام شهرستان ها بحث اجراي عمومي را تقويت كنيم.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد با اشاره به اينكه تئاتر شهرستان ها با ويژگي هاي بومي منطقه اي تجلي واقعي پيدا مي كند، بيان داشت: وضعيت تئاتر به نسبت سالهاي گذشته روند رو به جلويي را طي كرده است.
عبدالحسيني اظهار اميدواري كرد كه در سال آينده رشد كمي و كيفي تئاتر و شرايط مطلوب تر را تجربه كنيم.

 



كنگره شعر كوير در يزد برگزار مي شود

يزد- خبرنگار كيهان:
كنگره سراسري شعر كوير 17 اسفندماه در مجتمع فرهنگي و هنري شهرستان ابركوه در استان يزد برگزار شد.
500 اثر از 152 شاعر كشوري به دبيرخانه پنجمين كنگره سراسري شعر كوير در شهرستان ابركوه ارسال
شده است.
اين كنگره شعر در بخش اصلي در موضوعات، رسول مكرم اسلام(ص) پيام آور برخاسته از كوير و ابركوه نگيني بر جادهش ولايت برپا شد.
براساس اين گزارش، پيروزي انقلاب اسلامي، امام خميني و بيداري اسلام و نيز عفاف و حجاب الگوي برتر هم از بخش هاي جنبي كنگره سراسري شهر كوير بود.
اشاعه فرهنگ خداباورانه مردم سخت كوش كوير و ارادت آنها به پيامبر بزرگ اسلامي و ائمه اطهار(ع) از اهداف مهم برگزار اين كنگره عنوان شده است.

 



معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش همدان: معلمان مجريان اصلي سند تحول بنيادين هستند

همدان- خبرنگار كيهان:
معاون آموزش و پرورش همدان گفت: اجراي موفق سند تحول در گرو تلاش معلمان است.
«معصومه معصوميان» در مراسم تجليل از چهره هاي برتر مقطع ابتدايي شهرستان نهاوند در محل كانون فرهنگي تربيتي شهيد باهنر اين شهرستان افزود: سند تحول بنيادين حاصل تلاش صدها نفر از كارشناسان درجه اول تعليم و تربيت است كه طي چندين سال آن را تنظيم كرده اند و آن گونه كه اعلام شده با وجود اين تلاش ها تاكنون 20درصد كار انجام شده و 80درصد مابقي توسط معلمان محقق خواهد شد.
وي به سابقه اجراي سندهاي تحول در ديگر كشورها اشاره كرد و افزود: 70درصد از برنامه هاي تحول در دنيا با شكست مواجه شده زيرا يا مجريان آن اعتقادي به سند نداشته اند و يا برگرفته از فرهنگ آنان نبوده است.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش همدان ادامه داد: شاخص ما در تحول بنيادين، آموزه هاي ديني، تعاليم پيامبر گرامي اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) و همچنين رهنمودهاي امام خميني و رهبر معظم انقلاب است كه باعث شده اين سند در بين معلمان و كارشناسان از مقبوليت زيادي برخوردار باشد.
وي با اشاره به برخي آسيب ها در نظام فعلي آموزش و پرورش گفت: يكي از مشكلات نظام آموزشي فعلي در زمينه كتب درسي است به نحوي كه كتاب ها حجم زيادي دارند و فقط 13 عنوان كتاب در مقطع متوسطه وجود دارد، در حاليكه در پيشرفته ترين كشورها از هشت عنوان بيشتر نيست.
معصوميان افزود: از آنجا كه امروز مطالبه از آموزش و پرورش فقط انتقال دانش نيست بلكه مطالبه تربيت است و اين امر از طريق آموزش ابتدايي و در سنين كودكي امكان پذير است. بنابراين رويكرد سند جديد به مقطع ابتدايي بيشتر است.
وي يادآور شد: امروز كشور ما در اوج عزت و اقتدار قرار دارد و پيش از پايان برنامه 20ساله به پيشرفت هاي علمي رسيده است بنابراين ظرفيت بسيار بيشتر از اين حدي است كه دست پيدا كرده ايم.

 



آمادگي 3بندر هرمزگان براي جابه جايي مسافران دريايي نوروز

كيش- خبرنگار كيهان:
در بازديد هيئتي از كميته هاي ستاد نوروزي جزيره كيش از بنادر جنوبي لنگه، چارك و آفتاب دبير ستاد تسهيلات نوروزي كيش از آمادگي اين بنادر براي جابه جايي مسافران جزيره كيش در ايام تعطيلات نوروز خبر داد.
وي گفت: مقدمات لازم براي جابجايي ورود و خروج مسافران و گردشگران داخلي و خارجي در ايام تعطيلات نوروز در بنادر لنگه، چارك و آفتاب فراهم شده است و امكاناتي براي استقرار و استراحت موقت مسافران براي ورود به جزيره كيش در بنادر ياد شده فراهم شده و هماهنگي هاي لازم نيز در جهت تقويت و توسعه امكانات رفاهي و همچنين رفع مشكلات و نواقص توسط هيات انجام شده است.
گفتني است: پيش بيني مي شود تعداد مسافران و خودروهاي ورودي از مسير دريايي به جزيره كيش نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش چشمگيري خواهد داشت.

 



در همدان برگزار شد مراسم بزرگداشت هنرمند گرافيك كشور

همدان- خبرنگار كيهان:
قباد شيوا در مراسم بزرگداشت خود گفت هنر ايران زمين از نفت آن غني تر و گرانبهاتر است و بايد براي شناساندن آن به دنيا تلاش بيشتري كرد.
در اين مراسم كه در محل مجتمع فرهنگي هنري شهيد آويني همدان برگزار شد، اين گرافيست برجسته همداني الاصل كشور، گفت: مراسم تجليل و بزرگداشت بسياري در نقاط مختلف دنيا از نيويورك تا تهران، براي من برگزار شده است، اما اين مراسم از آنجا كه در سرزمين مادري ام برپا شده برايم حسي خاص دارد.
استاد قباد شيوا افزود: همواره به شهر همدان نگاه اسطوره اي داشته ام و به هر جاي جهان سفر مي كنم به شهرم افتخار كرده احساس غرور مي كنم.
وي با اشاره به ظرفيت هاي هنر گرافيك و بيان خاطراتي از برپايي نمايشگاه آثار خود در نيويورك، ادامه داد: افتخار من اين است كه با استفاده از هنر گرافيك، براي معرفي فرهنگ ايراني به دنيا، نهايت تلاش خود را انجام مي دهم.
شيوا اعلام كرد: در سال 2005 پس از كوشش بسيار، موفق شدم كه گرافيك ايران را در دايره المعارف بريتانيكا ثبت كنم.
اين گرافيست برجسته كشورمان از جوانان خواست تا تنها به فكر جنبه مادي اين هنر نبوده و با طرح هاي خود، به ايجاد فرهنگ گرافيك در جامعه كمك كنند.
در پايان، با اهداي لوح سپاس، از مقام اين هنرمند گرافيست كشور قدرداني شد.
يادآوري مي شود، استاد قباد شيوا در سال 1319 در شهر همدان متولد شده و با روي آوردن به رشته گرافيك، طي چندين دهه فعاليت هنري، نام وي در ايران و جهان به نامي آشنا و معروف تبديل گشته است.
وي عضو انجمن بين المللي طراحان گرافيك (AGI) است و اين انجمن وي را به عنوان يكي از 12 طراح گرافيك برتر جهان معرفي كرده است.

 



نقد و بررسي كتاب نوجوانان دركلاله

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
كارگاه نقد و بررسي كتاب نوجوانان با شركت جمعي ازنوجوانان ، شرق گلستان درشهرستان كلاله برگزار شد.
مديركانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كلاله، با بيان اينكه اين كارگاه با مشاركت اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس برگزار شده است. افزود: اين كارگاه كه با مديريت «داوود اميريان» قصه نويس كودكان و نوجوانان برگزار شده بود، كتاب «گردان قاطرچي ها» مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
زينب سنچولي گفت: علاوه بر كودكان و نوجوانان عضو كانون كلاله، يكصد نفر از اعضاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شهرهاي راميان، دلند، آزاد شهر، گنبدكاووس و مينودشت نيز دراين كارگاه شركت داشتند.وي افزود: دراين كارگاه علاوه بر نقد و بررسي كتاب، به سؤالات مطرح شده از سوي شركت كنندگان، بوسيله قصه نويس كودكان و نوجوانان پاسخ داده شد.

 



«دردسرهاي زيبا» در كيش

جزيره كيش- خبرنگاركيهان:
فيلم تلويزيوني دردسرهاي زيبا به تهيه كنندگي و كارگرداني پيام صابري در جزيره كيش كليد خورد.
اين تله فيلم بازتابي از نيازها و مشكلات سالمندان و خانواده ها را در قالب يك داستان طنز به تصوير مي كشد كه براي ايام تعطيلات نوروز از شبكه يك سيما طبق برنامه ريزيهاي انجام شده پخش مي شود.
گفتني است: تمامي عوامل اين فيلم از تهران به جزيره كيش آمدند و نقش آفرينان آن زيبا بروفه، رضا ناجي، فقيهه سلطاني و مينا جعفرزاده مي باشند. ساير عوامل: تهيه كننده و كارگردان- پيام صابري، مديرتوليد- سعيد عليجاني، مديرتصويربرداري- بابك بذرافشان، مديرصدابرداري- رضا نظري نيا و طراح صحنه و لباس سعيد قلي زاده مي باشند.

 



مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان شرقي:فرزندان خود را به مطالعه عادت دهيم

تبريز- خبرنگار كيهان:
كتاب يكي از ابزارهاي مهم دفاعي در برابر تهاجم فرهنگي دشمن، و جنگ نرم است.
مديركانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان شرقي ضمن بيان اين مطلب افزود: كتاب مؤثرترين ابزار در فضاي حاكم فعلي است و بايد از آن بيشترين بهره را برد.
حجت الاسلام والمسلمين «الياس ابراهيمي» تصريح كرد: محور تمامي فعاليت هاي فرهنگي، هنري و ادبي كانون كتاب است و تلاش بر اين است با انتشار كتاب هاي مناسب، مخاطبين با ارزش و جايگاه مطالعه كتاب آشنا شوند.
وي خواستار توجه خانواده ها به مطالعات غيردرسي فرزندان خود شد و با اشاره به تاكيدات رهبر معظم انقلاب بر اهميت كتابخواني افزود: مربيان كانون بايد سعي كنند فرهنگ مطالعه كتاب را در ميان كودكان و نوجوانان نهادينه سازند. اگر فرزندان مان به كتابخواني عادت كنند، نسلي انديشمند و خلاق تربيت خواهد شد.
عضو كميته نهضت مطالعه مفيد آذربايجان شرقي، خواستار اطلاع رساني مناسب در خصوص توليدات صورت گرفته در زمينه كتاب و ديگر محصولات فرهنگي براي خانواده ها شد.
ابراهيمي افزود: كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان شرقي 30 مركز فرهنگي ثابت و سيار و پستي و 250 هزار جلد كتاب كودك و نوجوان دارد.

 



در جشنواره فيلم كوتاه صورت گرفت كسب مقام توسط گروه هنري زندان اسفراين

اسفراين- خبرنگاركيهان:
زندان اسفراين با ساخت فيلم كوتاه فرياد در باد در جشنواره فيلم كوتاه و توليدات صداوسيماي قرآن زندانهاي كشور مقام دوم كشوري را كسب كرد.
رئيس زندان اسفراين بيان داشت: كار ساخت فيلم در خردادماه سال جاري در محل زندان اسفراين و با همكاري امور فرهنگي زندان و مددجويان و حمايتهاي مديركل زندان هاي استان كليد خورد و با هدف هنردرماني و بروز استعدادهاي بالقوه مددجويان انجام شد. حسن مراديان افزود در اين جشنواره كه از اعتبار بالايي برخوردار بوده عناوين كسب شده زندان اسفراين به نمايندگي از زندان هاي استان خراسان شمالي به شرح ذيل است:
1- كسب مقام اول بازيگري مرد و ديپلم افتخار توسط مددجو ر-م
2- كسب مقام اول صدابرداري و ديپلم افتخار توسط مددجو ق- ش
3- كسب مقام اول تدوين و ديپلم افتخار توسط برادر محمد رضايي
4- كسب مقام دوم تهيه و كارگرداني توسط مسئول گروه هنري زندان برادر محمد يحيي آبادي

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14