(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 18 اسفند 1390- شماره 20163

به رغم تحريم ها نفت ايران ركورد زد گران قيمت ترين در جهان
توزيع ميوه با نرخ مصوب از روز شنبه
ظرفيت توليد بنزين كشور 6ميليون ليتر در روز افزايش مي يابد
كوتاه اقتصادي
توزيع 10 هزار تن گوشت منجمد وارداتي در بازار
افزايش وام مسكن روستايي به 5/12 ميليون تومان
سبد كالايي كارمندان دولت رايگان است
افزايش 30 درصدي دستمزد سال آينده كارگران
نخستين سقوط بزرگ در بازار بورس آمريكا
رئيس شوراي تجاري تايلند: تحريم هاي آمريكا عليه ايران را دور مي زنيم
واگذاري سهام 7 شركت دولتي



به رغم تحريم ها نفت ايران ركورد زد گران قيمت ترين در جهان

خريداران آسيايي در حالي ديروز (چهارشنبه) براي هر بشكه نفت خام سبك ايران بيش از 123 دلار و 81 سنت پرداخت كرده اند كه قيمت نفت سبك ايران حدود 49/1 دلار بالاتر از نفت برنت درياي شمال در بازارهاي آسيايي معامله شده است.
به گزارش مهر، با وجود جدي شدن بحران اقتصادي در منطقه يورو و به ويژه افزايش نگراني ها نسبت به وضعيت اقتصادي يونان و اتريش، بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني افزايش يافت.
براين اساس، قيمت جهاني طلاي سياه پس از تجربه كاهش بيش از 2 دلاري قيمت در روزهاي اخير در معاملات ديروز با افزايشي 51 سنتي همراه شده است.
ديروز قيمت هر بشكه نفت سبك آمريكا (دبليو.تي.آي) در بازار نيويورك براي تحويل در ماه آوريل با 51 سنت افزايش بيش از 21/105 دلار معامله شده است، همچنين قيمت هر بشكه نفت برنت درياي شمال در بازار لندن نيز با 34 سنت افزايش حدود 122 دلار و 32 سنت به خريداران تحويل شده است.
اين در حالي است كه با تشديد تحريم و فشارهاي بين المللي عليه صنعت نفت ايران، قيمت نفت آمريكا از 75 دلار در ماه اكتبر به بيش از 100 دلار در هر بشكه رسيده است.
از سوي ديگر، ديروز مديريت امور بين الملل شركت ملي نفت ايران با انتشار گزارشي درباره آخرين وضعيت قيمت فروش نفت خام سبك و سنگين صادراتي ايران، اعلام كرد: ششم ماه مارس (سه شنبه) سال جاري ميلادي بهاي نفت خام سبك صادراتي ايران در بازارهاي آسيايي بيش از 123 دلار و 81 سنت معامله شده است.
از اين رو همزمان با افزايش 65 سنتي بهاي نفت خام سبك ايران در معاملات آسيايي نسبت به روز سه شنبه قيمت نفت خام ايران حدود يك دلار و 49 سنت بالاتر از نفت برنت درياي شمال معامله شده است.
همچنين نفت خام سبك ايران ششم مارس 2012 ميلادي براي عرضه در بازارهاي شمال غرب اروپا، حوزه مديترانه و آفريقاي جنوبي به ترتيب به 121 دلار و 47 سنت، 119 دلار و 41 سنت و 121 دلار و 16 سنت به مشتريان خارجي تحويل داده شده است.
ميانگين قيمت نفت خام سبك صادراتي ايران از ابتداي ماه مارس 2012 ميلادي تاكنون حدود 122 دلار و 49 سنت به مشتريان خارجي تحويل داده شده است.
قيمت نفت و بنزين
بالا مي رود
در پي تحريم يكجانبه غرب عليه نفت ايران، علاوه بر افزايش بي سابقه قيمت بنزين و گازوئيل در آمريكا، شاهد عبور قيمت نفت خام ايران از مرز 123 دلار هستيم.
افزايش قيمت نفت باعث شده، بنزين موضوع اصلي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري سال 2012 آمريكا شود.
قيمت بنزين با افزايش بيش از 25 سنتي از اول ژانويه تاكنون به گالني 4 دلار رسيده است و كارشناسان پيش بيني مي كنند كه احتمال افزايش قيمت به گالني 25/4 دلار در اواخر آوريل وجود دارد و اگر تا آخر سال همين طور ادامه يابد براي اقتصاد آمريكا حدود 35 ميليارد دلار هزينه در بر خواهد داشت.
كارشناسان مسائل سياسي درباره كاهش صادرات نفت ايران ابراز نگراني كردند زيرا نيمي از ذخاير كشورهاي اروپايي از طريق نفت خام اين كشور تامين مي شود.
همچنين در شرايطي كه متعاقب اعلام ايران مبني بر متوقف كردن صادرات نفتي خود به كشورهاي انگليس و فرانسه، بهاي نفت افزايش كم سابقه اي داشته است، مردم انگليس در اعتراض به افزايش بهاي سوخت تظاهرات مي كنند.
اين تظاهرات كه از سوي گروه كمپين «سوخت عادلانه انگليس» سازماندهي شده است، در شرايطي برگزار مي شود كه متوسط بهاي بنزين در اين كشور به بالاترين رقم خود 79/137 پني در ليتر رسيده است.
تبعات تحريم دامان
رژيم صهيونيستي را گرفت
وزير دارائي رژيم صهيونيستي با اشاره به افزايش 15درصدي قيمت برق در اين رژيم تحريم ها عليه ايران را علت اين امر دانست و گفت: ما نيز مانند ديگران بهاي تحريم ها عليه ايران را مي پردازيم.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه صهيونيستي يديعوت آهارنوت، بووال استينيتز، وزير دارائي رژيم صهيونيستي، تنش بر سر موضوع هسته اي ايران را علت افزايش بهاي برق در اين رژيم عنوان كرد و اظهار داشت: «ما بهاي معيني را براي افزايش تحريم ها عليه ايران پرداخت مي كنيم.»
وي افزود: «كسي علاقه اي به افزايش قيمت ها ندارد، اين مسئله باب ميل ما نيز نيست.» وي افزود: «دولت مديريت كرده تا افزايش قيمت را متعادل نمايد. دليل ديگر اين افزايش، توقف واردات گاز از مصر و استفاده سوختي بوده كه چهار پنجم گران تر از گاز است.»
از زمان تصويب تحريم نفت ايران توسط اروپا و به رغم لحاظ يك زمان 6 ماهه براي اجراي اين تحريم قيمت نفت بيش از 15درصد افزايش يافته است.
وزير دارائي رژيم صهيونيستي اضافه كرد: پيش بيني شده بود كه افزايش قيمت ها حتي بيشتر از اين نيز باشد، اما وزارت دارائي با كاهش درآمد مالياتي، ماليات بر سوخت را از هزينه هاي شركت برق كاست كه اين مسئله موجب كاهش قيمت ها شد.

 



توزيع ميوه با نرخ مصوب از روز شنبه

توزيع سيب و پرتقال براساس برنامه ريزي هاي انجام شده از سوي دولت، با نرخ مصوب از روز شنبه در سراسر كشور آغاز مي شود.
يكي از اقلامي كه در ايام پاياني سال با افزايش شديد تقاضا از سوي مردم مواجه مي شود، سيب و پرتقال است كه بر اين اساس، همه ساله دولت تلاش دارد تا اين اقلام را با قيمت مصوب و مناسب، در اختيار مردم قرار دهد.
امسال نيز همانند سال هاي گذشته، كار ذخيره سازي ميوه از مدتها قبل آغاز شده و به گفته مسئولان، وضعيت توليد اين اقلام در كشور نيز در شرايط مناسبي قرار داشته است، به نحوي كه امسال براي اولين بار طي سالهاي گذشته، تعرفه واردات ميوه نيز اگر چه هر سال در 15 بهمن ماه تا 15 ارديبهشت ماه، صفر مي شد، اما امسال اين اتفاق رخ نداد و اگر مصوبه اي هم در اين رابطه وجود داشته باشد، همانند سالهاي گذشته در معرض مانور مسئولان در اطلاع رساني قرار نگرفت.
به گزارش مهر، محمدعلي ضيغمي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: اجازه توزيع ميوه هاي تنظيم بازاري كه شامل سيب و پرتقال است، به تمامي استانها از 20 اسفندماه داده شده است و اميدواريم كه با توزيع آن بتوان نياز مردم را تامين كرد.
وي مي افزايد: ميوه هاي تنظيم بازاري امسال به صورت بسته بندي و با كيفيت مناسب هستند كه در هر استان با قيمت مصوب ستاد تنظيم بازار، توزيع خواهد شد.
يداله صادقي، رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نيز گفت: آمادگي توزيع سيب و پرتقال تنظيم بازاري براي تامين مايحتاج مردم در ايام پاياني سال از شنبه 20 اسفند ماه وجود دارد، ولي اگر آرامشي كه هم اكنون بر بازار ميوه حاكم است، تداوم يابد، ممكن است در توزيع ميوه تنظيم بازاري تأخير ايجاد شود تا تعادل بازار برهم نخورد.
وي مي افزايد: البته همه چيز براي توزيع ميوه از روز شنبه آماده است، اما ممكن است كه توزيع ميوه علاوه بر اينكه تعادل بازار را برهم زند، مورد اقبال مردم هم قرار نگيرد، بنابراين ممكن است چند روزي عرضه ميوه به تأخير افتد.
رضا كرمي، معاون بازرسي شوراي اصناف كشور نيز در اين رابطه مي گويد: بازرسان اصناف با تشديد اقدامات كنترلي و نظارت بر نرخ هاي عرضه شده و فاكتورهاي خريداري شده؛ به شدت و با هرگونه تخلف برخورد و متخلفان را به سازمان تعزيرات معرفي مي كنند.
وي با بيان اينكه دست چين كردن ميوه و فروش آن با نرخ متفاوت، تخلف محسوب مي شود، گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره 124در سراسر كشور و 77500709 بازرسي اصناف در تهران تماس حاصل كنند.
موز شب عيد
كيلويي 1550 تومان
ستاد تنظيم بازار براي تامين موز مورد نياز مردم در ايام پاياني سال مصوب كرد: سقف قيمتي موز مرغوب درجه يك براي مصرف كنندگان 1550تومان تعيين شود.
به گزارش مهر، صدراله نياوراني نايب رئيس اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان ميوه و محصولات كشاورزي با تائيد اين خبر گفت: دولت تصميم گرفته است تا براي تنظيم بازار شب عيد و تأمين مناسب و با قيمت متعادل موز براي مصرف كنندگان در اين ايام، از تاريخ 25 اسفند ماه سال جاري تا 20 فروردين ماه سال 91، قيمت هر كيلوگرم موز مرغوب درجه يك براي فروش واردكنندگان به عمده فروشان 1300تومان، قيمت فروش عمده فروشان به خرده فروشان 1400 تومان و قيمت فروش به مصرف كنندگان 1550تومان باشد.
وي افزود: اين قيمت حداقل كاهش 30 تا 40درصدي را نسبت به قيمت فعلي موز در سطح بازار دارد كه اميد مي رود موز مناسب با كيفيت از طريق ميادين ميوه و تره بار و شبكه هاي توزيع تعيين شده در اختيار مردم قرار گيرد.
وي تأكيد كرد: قيمت هاي تعيين شده سقف قيمتي است و فروش به نرخي بالاتر از ارقام مذكور تخلف است و مردم بايد مراتب را به سازمان تعزيرات حكومتي و بازرسان صنفي و سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كنند تا با متخلفان برخورد شود.

 



با بهره برداري از طرح پالايشگاه بندرعباس
ظرفيت توليد بنزين كشور 6ميليون ليتر در روز افزايش مي يابد

ظرفيت توليد بنزين كشور با بهره برداري از طرح افزايش ظرفيت توليد بنزين پالايشگاه بندرعباس در سال آينده حدود 6ميليون ليتر در روز افزايش خواهد يافت.
مجري طرح تكميل و توسعه ظرفيت پالايشگاه بندرعباس در گفت وگو با شانا با اعلام اين خبر گفت: اولين واحد افزايش ظرفيت توليد بنزين پالايشگاه بندرعباس به عنوان سودآورترين پروژه پالايشگاهي كشور دي ماه سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد.
وي افزود: واحدهاي يوتيليتي (آب، برق، بخار) و ايزومريزاسيون از جمله واحدهايي هستند كه در مرحله اول در اين پروژه به بهره برداري مي رسند. احمد فرزانه افزود: طرح افزايش ظرفيت توليد بنزين پالايشگاه بندرعباس مشتمل بر 9واحد اصلي است كه واحدهاي تصفيه هيدروژني نفتا با ظرفيت روزانه 25هزار بشكه، واحد بنزين سازي (اكتانايزر) با ظرفيت 25 هزار بشكه، واحد تصفيه هيدروژني نفتاي سبك با ظرفيت 19 هزار و 700بشكه، واحد ايزومريزاسيون نفتاي سبك با ظرفيت 20هزار بشكه، واحد تصفيه هيدروژني نفت گاز با ظرفيت 50هزار بشكه و واحد بازيافت گوگرد با ظرفيت 120تن در روز از واحدهاي مهم و تحت ليسانس اين طرح هستند.
وي تأكيد كرد: با اجرا و تكميل طرح افزايش ظرفيت توليد بنزين پالايشگاه بندرعباس، روزانه بيش از 2ميليون و 500هزار ليتر بنزين معمولي (واحد ايزومريزاسيون)، 3ميليون و 500هزار ليتر بنزين سوپر (واحد اكتانايزر)، 7ميليون و 800هزار ليتر نفت گاز مرغوب، 260تن گوگرد دانه اي و 33هزار و600ليتر گاز مايع به ظرفيت توليد روزانه اين پالايشگاه افزوده خواهد شد.
فرزانه افزود: با اجراي اين طرح در مجموع روزانه حدود 6ميليون ليتر بنزين و 8/7ميليون ليتر نفت گاز مطابق با استانداردهاي اروپايي يورو4 به توليدات پالايشگاهي كشور افزوده خواهد شد.وي با تأكيد بر بازگشت سرمايه مطلوب اين طرح، ميزان سرمايه گذاري مورد نياز آن در بخش ريالي را سه ميليارد و 771ميليون ريال و در بخش ارزي 325ميليون يورو عنوان كرد و افزود: بهره برداري از اين پروژه پس از اعمال تمام كسورات ساليانه 250ميليون دلار (معادل بيش از 20ميليون دلار در ماه) سود خالص براي كشور به همراه خواهد داشت.

 



كوتاه اقتصادي

¤ معاون بازرسي شوراي اصناف از تشديد بازرسي ها با 10 هزار بازرس از يكشنبه آينده خبر داد و گفت: فقط در اسفند ماه 50 هزار شكايت داشتيم كه منجر به تشكيل37 هزار پرونده تخلف شد. رضا كرمي در پاسخ به اين سؤال كه به نظر مي رسد بازرسي ها كارايي لازم راندارد و در بازار شاهد گراني هاي تا 100درصد در برخي كالاها هستيم و كسبه از ايام افزايش تقاضا براي افزايش قيمت ها سوءاستفاده مي كنند اظهار داشت: به جز كالاهايي كه مجوز افزايش قيمت را از سازمان حمايت دريافت كرده باشند هيچ كالايي نبايد گران تر فروخته شود و در صورت مشاهده هرگونه گرانفروشي برخورد تعزيراتي صورت مي گيرد.
¤ كميسيون اعتباري بانك مركزي مصوب كرد، اعطاي هرگونه تسهيلات (اعم از ارزي و ريالي) توسط بانك ها و مؤسسات اعتباري غيربانكي به صرافي ها در رابطه با خريد و فروش ارز و مسكوكات طلا ممنوع است. براساس مصوبه هفتاد و نهمين جلسه كميسيون اعتباري بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران كه به تأييد رياست كل بانك مركزي نيز رسيده، مقرر شد تا اعطاي هرگونه تسهيلات(اعم از ارزي و ريالي) توسط بانك ها و مؤسسات اعتباري غيربانكي به صرافي ها در رابطه با خريد و فروش ارز و مسكوكات طلا ممنوع اعلام گردد.
¤ مديركل دفتر خدمات زيربنايي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با تأكيد بر اينكه ضوابط كنسلي پروازهاي چارتري همچون ساير بليت هاي عادي است، گفت: آژانس ها به بهانه چارتر بودن يك پرواز حق ندارند مبلغ كنسلي بليت را نپردازند. سيدجواد احمدي با تأكيد بر اينكه مردم بايد به حق و حقوق خود در خريد و يا كنسل كردن بليت هواپيما آگاه باشند، گفت: دفاتر خدمات مسافري يا آژانس هاي هواپيمايي حق ندارند به بهانه چارتر بودن يك پرواز، حق و حقوق مسافران در كنسل كردن بليت پرواز چارتر را نپردازند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 6650 الي 6656 و در استان البرز با پيش شماره هاي 660 الي 666، 270 الي 275، 277، 730، 731 و 785 از امروز و روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ معاون وزير بازرگاني فيليپين تأكيد كرد: تحريم هاي آمريكا به ضرر صادركنندگان موز اين كشور به ايران بوده است. به گزارش فرانس پرس، گريگوري دومينگو در جمع خبرنگاران تصريح كرد: ايران بازار بزرگ صادراتي براي موز فيليپين به شمار مي رود و اعمال تحريم هاي بين المللي موانع زيادي براي صادرات موز فيليپين ايجاد كرده است.
¤ سه تنديس زرين سومين دوره جشنواره ستاره هاي فناوري ايران، به شركت خدمات ارتباطي ايرانسل اهدا شد و ايرانسل براي چهارمين سال متوالي به عنوان برترين سرويس دهنده خدمات ارتباطي سال كشور، براي دومين سال متوالي به عنوان برترين عرضه كننده خدمات ارزش افزوده تلفن همراه و براي سومين سال متوالي به عنوان برترين مديريت روابط عمومي در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور معرفي شد.
¤ 30 شعبه منتخب بانك ملي ايران در تهران به منظور پاسخگويي به نياز مشتريان در آستانه عيد نوروز اقدام به توزيع اسكناس نو مي كنند به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، شعب منتخب بانك ملي ايران در تهران تا پايان سال به استثناي روزهاي تعطيل نسبت به ارائه اسكناس نو اقدام خواهند كرد.گفتني است، اسامي شعب منتخب توزيع كننده اسكناس نو در تهران، از طريق سايت اينترنتي بانك ملي ايران به آدرس www.bmi.ir قابل مشاهده است.
¤ معاون راهداري سازمان راهداري گفت: تا اول اسفند امسال 982 مقطع و تقاطع از جاده هاي كشور با توجه به افزايش ترافيك و متناسب با پيشرفت صنعت، روسازي، اصلاح و بهسازي شد.عبدالهاشم حسن نيا با بيان اين مطلب اضافه كرد: طي 11 ماه اخير، در زمينه بهسازي راه ها بالغ بر 5 هزار و 160 كيلومتر عمليات درزگيري با قير پليمري، 7 هزار و 300 هزار مترمربع عمليات حفاظتي رويه راه، يك هزار و 630 كيلومتر عمليات شانه سازي راه و 6 هزار و 735 كيلومتر اصلاح شيب شيرواني توسط گروه هاي راهداري در سراسر استان هاي كشور انجام شده است.

 



توزيع 10 هزار تن گوشت منجمد وارداتي در بازار

عضو ستاد تنظيم بازار از ورود 10 تا 15هزارتن گوشت منجمد به بازار خبر داد و گفت: سازمان دامپزشكي، تاريخ مصرف تمامي گوشت هاي منجمد وارداتي را كنترل مي كند و مردم با خيال راحت به مصرف آن بپردازند.
صمد يگانه در گفت وگو با مهر با تاكيد بر اينكه سلامت گوشت هاي وارداتي به شدت تحت كنترل است، افزود: گوشت منجمد تاريخ مصرف گذشته وارد بازار نشده و مردم مطمئن باشند كه كنترل هاي لازم در اين رابطه انجام خواهد شد.
عضو ستاد تنظيم بازار اضافه كرد: تاريخ مصرف گوشت هاي وارداتي به بازار حداقل 3 تا 4 ماه است و بعضاً تا 8 ماه نيز تاريخ مصرف دارند، بنابراين شايعاتي مبني بر اينكه گوشت وارداتي تاريخ مصرف گذشته به بازار وارد شده است، صحت ندارد و همه چيز به لحاظ سلامت گوشت وارداتي، تحت كنترل سازمان دامپزشكي است.
وي تصريح كرد: 10 تا 15هزارتن گوشت منجمد وارداتي در بازار توزيع شده است كه در زمان ترخيص آنها از گمرك، حتماً به لحاظ سلامتي چك شده اند.

 



شوراي پول و اعتبار تصويب كرد
افزايش وام مسكن روستايي به 5/12 ميليون تومان

شوراي پول و اعتبار افزايش وام مسكن روستايي را به 12ميليون و 500هزار تومان تصويب كرد.
يك عضو شوراي پول و اعتبار در گفت وگو با فارس درباره جلسه اخير شوراي پول و اعتبار اظهار داشت: در اين جلسه مصوب شد كه تسهيلات مسكن روستايي از 10ميليون تومان به 12 ميليون و 500هزار تومان افزايش پيدا كند. اين عضو شورا در پاسخ به اينكه افزايش وام مسكن روستايي طي ماه هاي اخير در كارگروه مسكن به تصويب رسيد و حتي وزير راه و شهرسازي جزئيات پرداخت اين تسهيلات را در رسانه ها تشريح كرد، درباره چرايي تصويب اين مصوبه در شوراي پول و اعتبار گفت: شوراي پول و اعتبار مرجع تغييرات پولي و پرداخت تسهيلات بانكي است از همين رو بايد اين طرح در شورا به تصويب مي رسيد.
وي همچنين در ادامه از تصويب دستورالعمل اوراق صكوك اجاره ريالي خبر داد و گفت: در جلسه شورا، دستورالعمل اوراق صكوك اجاره ريالي كه يكي از اقدامات بسيار مهم براي تامين مالي تلقي مي شود نيز به تصويب رسيد.
اين عضو شوراي پول و اعتبار ادامه داد: اين دستورالعمل در راستاي قانون برنامه پنجم توسعه به تصويب رسيد چرا كه قانون برنامه بانك مركزي را مكلف كرده بود كه به معرفي و راه اندازي ابزارهاي مالي جديد بپردازد.
وي تاكيد كرد: مصوبه مذكور در جلسه شوراي پول و اعتبار به تصويب رسيد و در آينده نزديك به سيستم بانكي ابلاغ خواهد شد.
اين عضو شوراي پول و اعتبار ديگر مصوبه شورا را تصويب اساسنامه چند بانك مهر اعلام كرد و گفت: اساسنامه بانك قرض الحسنه مهر نيز در اين جلسه به تصويب رسيد.
وي درباره تصميم شوراي پول و اعتبار در خصوص بانك آرين تصريح كرد: موضوع بانك آرين در اين جلسه مطرح شد ولي تصميمات مربوطه در اين خصوص بايد توسط رئيس كل بانك مركزي اعلام شود.

 



سبد كالايي كارمندان دولت رايگان است

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: سبد كالايي به كارمندان دولت رايگان اختصاص مي يابد.
وزارت صنعت ، معدن و تجارت با ارسال نمابري به خبرگزاري مهر، توضيحاتي را در رابطه با ارايه سبد كالايي به كارمندان دولت به شرح ذيل اعلام كرد:
در سال جاري، براساس تصويب دولت محترم، سبد كالايي توسط دستگاههاي اجرايي به صورت غيرمتمركز اجرا مي شود و مسئوليت وزارت صنعت، معدن و تجارت صرفا تامين كالاهاي اساسي در سبد كالايي است و بر اين اساس، شركت مادرتخصصي بازرگاني دولتي ايران مكلف شده تا برنج، روغن، شكر و مرغ را از محل ذخاير موجود در دسترس دستگاه هاي متقاضي قرار دهد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگي دارد براي تامين ساير اقلام نظير كره، پنير، رب گوجه فرنگي، ماكاروني و تن ماهي نيز هماهنگي هاي مورد لزوم را با انجمن ها و تشكل هاي توليدي ذيربط معمول كند تا اين اقدام در اسرع وقت و با قيمت درب واحد توليدي در دسترس دستگاههاي متقاضي قرار گيرد.
دولت يارانه مربوط به سبد كالايي را به صورت كامل در بودجه دستگاهها و تحت عنوان بخش رفاهي بودجه آنان پيش بيني كرده است و كارمندان و پرسنل تحت پوشش، هيچ بهايي براي دريافت سبد كالايي پرداخت نخواهند كرد.

 



در جلسه شوراي عالي كار پيشنهاد شد
افزايش 30 درصدي دستمزد سال آينده كارگران

رئيس كانون عالي انجمن صنفي كارگران گفت: در جلسه شوراي عالي كار، كارگران پيشنهاد افزايش 30 درصدي دستمزد را به همراه 3 شرط به اعضا ارائه كردند.
غلامرضا خادمي زاده در گفت وگو با فارس، با اشاره به جلسه سه شنبه شوراي عالي كار به منظور تعيين حداقل دستمزد كارگران اظهار داشت: در اين جلسه نمايندگان تشكل هاي كارگري پيشنهادات و پيش بيني ها در خصوص هزينه سبد خانوار كارگري و تورم را به اعضاي شورا ارائه كردند كه در آن تورم 30 درصدي در نظر گرفته شده است.
اين فعال كارگري افزود: همچنين شروط تضمين پرداخت حداقل دستمزد از سوي كارفرمايان، پرداخت بخشي از سبد هزينه كارگران از طريق كارت هاي اعتباري به اعضاء ارائه شد.
رئيس كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگري با بيان اينكه تاكنون نرخ رسمي از تورم به شوراي عالي كار ارائه نشده تصريح كرد: مسئولان دولتي در اين خصوص اظهارنظري نكرده اند و منتظر استعلام از بانك مركزي هستند.
خادمي زاده از تشكيل جلسات بعدي شوراي عالي كار در روز شنبه و سه شنبه هفته آينده خبر داد و بيان داشت: كارفرمايان اعضاي شوراي عالي كار در اين جلسه با افزايش حداقل 20 درصد موافق هستند و دولت نيز معتقد است در صورت توافق كارفرمايان و كارگران مشكلي با اين موضوع ندارد.
به گفته اين فعال كارگري نماينده دولت معتقد است هرچه ضريب افزايش حداقل دستمزد كمتر باشد كه نشان دهنده تورم پايين در كشور است استقبال مي كند.
وي افزود: سال گذشته نيز براي تعيين حداقل دستمزد كارگران نمايندگان دولت موافق افزايش 15درصدي بوده، در صورتي كه موضوع توافق نمايندگان كارگر و كارفرما بود كه در نهايت با اصرار دولت 9 درصد تعيين شد، اما مسئولان عنوان كردند كه اين رقم با توافق كارگران و كارفرمايان بوده است.

 



نخستين سقوط بزرگ در بازار بورس آمريكا

بازار وال استريت نخستين خسارت بزرگ خود درسال جديد ميلادي را تجربه كرد و شاخص داوجونز روز گذشته با بيش از 200واحد سقوط مواجه شد.
به گزارش فارس، با بروز دوباره ترس از كسري بودجه آشفته يونان و نگراني از اينكه كندي اقتصاد چين به رشد اقتصادي جهاني ضربه وارد كند، روز گذشته بازار وال استريت آمريكا بدترين روز خود را در 3 ماه گذشته گذراند.
به گزارش رويترز، شاخص داو جونز بيش از 200 واحد سقوط كرد و به رقم زدن بدترين روز اين بازار كمك كرد.
تحليلگران يك عقب نشيني درچند هفته را پيش بيني كرده بودند. با وجود اين كاهش شاخص اس اند پي 500 هنوز بيش از 7درصد بالا است. اگر رشد 3 ماهه چهارم درنظر گرفته شود، اين شاخص هنوز حدود 20درصد از 30 سپتامبر بالاتر است.
براساس اين گزارش: شاخص صنعتي داو جونز 66/203 واحد سقوط كرد و به 12759 رسيد. شاخص استاندارد اندپور 500 نيز 97/20 واحد و شاخص نزدك 16/40 واحد كاهش يافتند.
كاهش داو جونز نخستين كاهش بيش از 200 واحدي اين شاخص از 23 نوامبر بود. همچنين آخرين دفعه اي كه شاخص اس اندپي 500 بيش از يك درصد سقوط كرد در پايان ماه دسامبر بود. سهام شركت اپل نيز با كاهش 5/0 درصدي روبرو شد و به 26/530 دلار رسيد.
اتحاديه اروپا اعلام كرد: به نظر مي رسد ركود اقتصادي اروپا به علت سقوط هزينه هاي خانوار، صادرات و توليدات صنعتي در ماه هاي پاياني 2011 به سمت ركود كامل پيش مي رود.
توليد ناخالص داخلي برزيل رشد اندك 7/2درصدي درسال 2011 داشت و نگراني ها با كاهش چشم انداز رشد چين در آغاز اين هفته نيز افزايش يافت. رشد مورد انتظار در بازارهاي نوظهور شتاب دهنده اصلي رشد سرمايه هاي خالص است.
گروه نماينده هاي سهام داران يونان هشدار دادند: كسري بودجه مي تواند بيش از 3/1 تريليون يورو خسارت به منطقه يورو وارد كند.براساس اين گزارش: اين عوامل سبب كاهش شديد وال استريت شده است.

 



رئيس شوراي تجاري تايلند: تحريم هاي آمريكا عليه ايران را دور مي زنيم

رئيس شوراي تجاري تايلند و ايران با انتقاد از دولت آمريكا در مورد وضع تحريم هاي يكجانبه عليه ايران، گفت: اين تلاش ها نه تنها به شكست خواهد انجاميد، بلكه عواقب منفي براي آمريكا در پي خواهد داشت.
به گزارش فارس به نقل از بانكوك پست، آنيروت رئيس شوراي تجاري تايلند و ايران، از دولت تايلند و سازمان هاي اقتصادي، اجتماعي، آموزشي و فرهنگي اين كشور خواست تا برآورد بي طرفانه اي از روابط آينده خود با جهان اسلام انجام دهند تا بتوانند از ظرفيت هاي مثبت موجودي كه در انتظار آنهاست بهره ببرند.
وي كه اولين تايلندي است كه اقدام به تاسيس يك كارخانه توليد آب معدني در ايران كرده، خاطرنشان كرد: شركت ايران اير و شركت هواپيمايي دولتي ايران، مجبور به متوقف كردن پروازهاي دو هفته يكبار خود از تهران به بانكوك شده و شركت خصوصي هواپيمايي ماهان نيز در اثر تحريم هاي اقتصادي و توقف فروش سوخت جت به هواپيماهاي اين شركت، در پروازهاي روزانه خود به بانكوك با مشكل روبرو شده است.
وي اظهار داشت: «نمي دانم چرا من و بسياري از شهروندان عادي كه هيچ ارتباطي با مسائل سياسي نداريم، بايد از تحريم ها متاثر شويم ما تنها تلاش مي كنيم كه زندگي عادي خودمان را داشته باشيم. تنها ايراني ها نيستند كه از اين تحريم ها ضربه مي بينند، بلكه تايلندي ها نيز از اين محدوديت ها متضرر مي شوند.»
وي در ادامه افزود، هر كسي كه مسئول تلاش هاي اخير براي بمب گذاري در تايلند بوده، مي خواسته كه روابط سياسي و اقتصادي دو كشور را بر هم بزند. مردم تايلند بايد مراقب باشند و اجازه ندهند كه اين نقشه به نتيجه برسد.
آنيروت گفت: اكنون زمان مناسبي است كه مردم و دولت تايلند اين بحران را به فرصت تبديل كنند و روابط خود با ايران را در مسيري مثبت از سر گيرند.
آنيروت، در زمينه هاي مختلفي در ايران فعاليت دارد. علاوه بر توليد آب معدني، كه حدود 100 فرصت شغلي در ايران ايجاد كرده، در زمينه صادرات برنج نيز فعاليت دارد. وي معتقد است كه تحريم ها انجام مبادلات مالي را مشكل ساخته است.
وي همچنين گفت: «صدها تاجر در ايران فعاليت مي كنند از هندي گرفته تا چيني و سنگاپوري و مالزيايي، تجار كشورهاي اروپايي نيز در ايران فعاليت دارند. چرا تايلندي ها بايد از بازار ايران خارج شوند؟»

 



واگذاري سهام 7 شركت دولتي

سهام 7 شركت دولتي در روزهاي 27 و 28 اسفندماه جاري از طريق فرابورس و مزايده واگذار مي شود.
به گزارش ايسنا، واگذاري سهام 7 شركت دولتي از طريق فرابورس و مزايده به صورت نقد و اقساط در سبد واگذاري روزهاي پاياني سال 90 سازمان خصوصي سازي قرار دارد.
براساس اين گزارش: 77/19 درصد سهام پتروشيمي لردگان معادل 148 ميليون و 803 هزار و 12 سهم به ارزش كل پايه 257 ميليارد و 131 ميليون و 604 هزار و 736 ريال به صورت نقد و اقساط در 27 اسفندماه جاري از طريق فرابورس واگذار خواهد شد.
علاوه بر اين، سهام 6 شركت دولتي در روز يكشنبه 28 اسفندماه روي ميز مزايده قرار خواهد گرفت؛ كه 40 درصد سهام شركت ميلاد گستر دامغان پارسيان معادل 20 ميليون سهم به ارزش كل پايه 20 ميليارد و 520 ميليون ريال، 40 درصد سهام شركت سازه هاي سبك فولادي افق سپاهان معادل 4 ميليون سهم به ارزش كل پايه 4 ميليارد و 744 ميليون ريال و 100 درصد سهام نيروگاه هسا به ارزش كل پايه 128 ميليارد و 346 ميليون و 463 هزار و 412 ريال كه تمامي اين عرضه ها به صورت نقد و اقساط خواهد بود.
همچنين 17 درصد سهام شركت عمران و مسكن سازان استان خراسان جنوبي معادل 170 هزار سهم به ارزش كل پايه 354 ميليون و 620 هزار ريال، 20 درصد سهام شركت عمران و مسكن سازان استان ايلام معادل 200 هزار سهم به ارزش كل پايه 180 ميليون ريال و 20 درصد سهام شركت عمران و مسكن سازان استان كهكيلويه و بويراحمد معادل 200 هزار سهم به ارزش كل پايه 63 ميليون ريال به صورت نقد واگذار مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14