(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22 اسفند 1390- شماره 20166

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مجلس براي فروردين و ارديبهشت 91 به دولت تنخواه داد
خارج از دستور
« قرآن » ،ريسمان آويخته از جانب خدا براي صعود انسان
با تخصيص دويست ميليون ريال رهبر معظم انقلاب در جشن نيكوكاري مشاركت كردند
ديه 94 ميليون و 500 هزار توماني براي سال 91
لاريجاني: مجلس آينده وقت خود را صرف حاشيه ها نمي كند
5 اصل راهبردي مئيرداگان درباره برنامه هسته اي ايران
شوراي نگهبان صحت انتخابات در 20 حوزه انتخابيه ديگر را تأييد كرد
7 محصول مورد نياز پزشكي در آشتيان رونمايي شد
اخبار ادبي و هنري



مجلس براي فروردين و ارديبهشت 91 به دولت تنخواه داد

نمايندگان مجلس با تصويب تنخواه 22 هزار ميلياردي رسيدگي به لايحه بودجه سال 91 را رسما به سال آينده موكول كردند.
نمايندگان مجلس در جلسه ديروز خود به دولت اجازه دادند در ماه هاي فروردين و ارديبهشت سال 1391 تا مبلغ 220 هزار ميليارد ريال دريافت و پرداخت كند.
وكلاي ملت در جلسه علني ديروز خود، طرح يك فوريتي اجازه دريافت و پرداخت هاي دولت در ماه هاي فروردين و ارديبهشت سال 1391 را مورد بحث و بررسي قرار داده و به تصويب رساندند كه به موجب آن مقرر شد 22 هزار ميليارد تومان در چارچوب احكام و جداول قانون بودجه سال 1390 براي دريافت و پرداخت در دو ماهه اول سال آينده ارائه شود. مشروط بر اينكه هزينه هاي جاري بيش از 10 درصد نسبت به سال قبل افزايش نيابد.
وكلاي ملت با اين مصوبه، رسما رسيدگي به لايحه بودجه 1391 را به سال آينده موكول كردند كه براين اساس مجلس هشتم در ماه هاي فروردين و ارديبهشت سال 91 فرصت رسيدگي به لايحه بودجه 91 را در اختيار دارد.
وكلاي ملت ضمن تصويب ارائه تنخواه 22 هزار ميليارد توماني به دولت تاكيد كردند كه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در سه ماه اول سال 91 معادل سه ماه پاياني سال 90 اجرا شود.
نظرات موافقان و مخالفان كليات طرح تنخواه 22 هزار ميلياردي
موافقان كليات طرح ارائه تنخواه 22 هزار ميلياردي به دولت معتقدند كه مخالفت با اين طرح معطل كردن جامعه است و نبايد كشور را در بن بست قرار داد.
علي اصغر زارعي نماينده تهران طي سخناني به عنوان اولين موافق كليات طرح مذكور، اظهار داشت: سال گذشته دولت با تاخير لايحه بودجه 90 را تقديم مجلس كرد كه تلاقي با برنامه پنجم توسعه داشت اما امسال تلاقي زمان ارائه بودجه 91 با انتخابات به طور مضاعف اضافه شد.
وي افزود: هرچند امسال نيز دولت لايحه بودجه را با تاخير تقديم مجلس كرد اما شرايط براي مجلس نيز فراهم نشد تا بتواند بودجه را قبل از پايان سال جاري بررسي كرده و رسيدگي به آن را به اتمام برساند.
زارعي بر همين اساس يادآور شد: نبايد قانون براي حل مشكل دخل و خرج كشور از ابتداي سال آينده وضع نكنيم و سكوت كنيم تا ببينيم دولت چه مي كند، اين درست و منطقي نيست.
نماينده تهران در خانه ملت در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد: كاري كه برعهده مجلس است، اين است كه براي اداره كشور، تكليف بودجه را مشخص كند، مجلس يا بايد كل لايحه بودجه 91 را بررسي كرده و به تصويب برساند يا اينكه اگر لايحه با تاخير تقديم مجلس شده، قوانين ديگري را در اين زمينه تدوين كند.
زارعي همچنين متذكر شد: مخالفت با طرح مذكور معطل كردن جامعه است و بهتر است نمايندگان با اين طرح موافقت كنند تا مجلس بتواند در پايان سال 90، تكليف مالي كشور را در دو ماه اول سال آينده مشخص كند.
نماينده مردم قوچان در مجلس نيز در مخالفت با كليات طرح ارائه تنخواه 22 هزار ميلياردي به دولت گفت: دولت مي خواهد كه مجلس حل المسائل مشكلاتش باشد كه اين درست نيست.
نصرالله كماليان در مخالفت با كليات طرح اجازه دريافت و پرداخت به دولت در دو ماهه اول سال 91 در صحن علني مجلس اظهار داشت: براساس اصل 52 و 53 قانون اساسي كليه پرداخت ها و دريافت هاي دولت بايد از طريق قانون باشد.
وي افزود: براساس قانون آخرين مهلت تقديم لايحه بودجه به مجلس 15 آذر است كه دولت در اين زمينه تخلف كرده است.
نورالله حيدري نماينده مردم اردل نيز طي سخناني در مخالفت با كليات طرح اجازه دريافت و پرداخت به دولت در دو ماهه اول سال در صحن علني مجلس گفت: مر قانون به ما اجازه نمي دهد كه اين طرح را تصويب كنيم چرا كه اين خودش يك نوع گريز از قانون است.
وي افزود: وقتي مجلس خودش قانون وضع مي كند و به قانون گريزي ديگران اعتراض دارد، نبايد خلاف قانون انجام دهد.
حيدري ادامه داد: رئيس جمهور در زمان تنظيم لايحه بودجه گفت يكي از دلايل تأخير در ارائه لايحه تصويب ديرهنگام بودجه 90 توسط مجلس بود بر اين اساس سال آينده هم ما شاهد تأخير در ارائه لايحه بودجه خواهيم بود.
موافقت دولت
با كليات طرح تنخواه
معاون پارلماني رئيس جمهور نيز در موافقت با طرح تنخواه 22هزار ميلياردي گفت كه بيش از 80 تا 85 درصد دولت ها بودجه را در وقتش به مجلس ارائه نداده اند.
حجت الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور طي سخناني در جريان بررسي كليات طرح اجازه دريافت و پرداخت به دولت در دو ماهه اول سال 91 در صحن علني مجلس حضور حماسي و اعجازآميز ملت در انتخابات را تبريك گفت و افزود: ميدان خدمت منحصر به مجلس نيست و دولت هم آمادگي خدمت دارد.
وي در ادامه ضمن تشكر از اهتمام مجلس براي ارائه ماده واحده جهت اجازه دريافت و پرداخت دولت در دو ماهه اول سال 91گفت: دولت با كليات اين طرح موافق است.
ميرتاج الديني اظهار داشت: نمايندگان نبايد هر تأخيري را حمل بر قانون گريزي دولت بدانند چرا كه برخي مواقع وقت نيست و زمان كفاف نمي دهد.
وي خاطرنشان كرد: بنده از چندين ماه قبل اين موضوع را پيگيري مي كردم تا حداقل در دي ماه بودجه را به مجلس بفرستيم و حتي رئيس جمهور دستور تسريع در ارائه لايحه بودجه را داد، ولي بودجه به دليل گستردگي نياز به وقت زيادي دارد.
معاون پارلماني رئيس جمهور گفت: بيش از 80 تا 85درصد بودجه ها در گذشته در وقتش ارائه نشده؛ آيا بايد همه دولت ها را قانون گريز بدانيم.
علي لاريجاني رئيس مجلس در واكنش به اين سخن ميرتاج الديني خطاب به وي گفت: بودجه ها در وقتش ارائه نشده ولي در بهمن ماه هم نبوده است.
معاون پارلماني رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنانش از رئيس مجلس خواست كميته اي را تشكيل دهد تا بررسي كنند و ببينند كه چه كاري مي شود انجام داد تا لايحه بودجه با تأخير ارائه نشود.
لاريجاني: تنخواه
خلاف قانون نيست
رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينكه ارائه تنخواه به دولت خلاف قانون اساسي نيست گفت: راه حل ديگري براي رفع مشكل بودجه كشور به جز تنخواه به ذهن ما نمي رسد.
علي لاريجاني در رابطه با انتقاد نمايندگان مبني بر غيرقانوني بودن ارائه تنخواه به دولت، تنخواه را خلاف قانون اساسي ندانست و گفت: راه علاج مشكل بودجه اي كشور همين راه است و راه علاج ديگري به ذهن ما نمي رسد.
رئيس قوه مقننه با بيان اينكه اگر دولت در فرصت باقيمانده سال 90 هم لايحه دو دوازدهم به مجلس ارائه كند، زمان كافي براي تصويب آن وجود ندارد، گفت: طرح اجازه دريافت و پرداخت هاي دولت در ماه هاي فروردين و ارديبهشت، يك تنخواه است و خلاف قانون اساسي نيست.
قراردادهاي نفتي بايد
به تصويب هيئت وزيران برسد
براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي شرايط عمومي قراردادهاي نفتي با پيشنهاد وزير نفت به تصويب هيئت وزيران خواهد رسيد.
نمايندگان مجلس در ادامه بررسي طرح يك فوريتي وظايف و اختيارات وزارت نفت كه تا ماده 6 آن در جلسه علني روز چهارشنبه مورد بررسي قرار گرفته بود در ماده 7 مقرر كردند شرايط عمومي قراردادهاي نفتي با پيشنهاد وزير نفت به تصويب هيئت وزيران مي رسد.
نمايندگان در ماده 8 نيز مقرر كردند بودجه سالانه وزارت نفت متناسب با ساختار تشكيلاتي، وظايف و اختيارات مندرج در اين قانون به عنوان دستگاه اجرايي در قانون بودجه سنواتي كل كشور درج مي شود.
نمايندگان در ماده 9 نيز وزارت نفت را موظف كردند براي دستيابي به اهداف موضوع اين قانون نمودار كلان تشكيلاتي خود را تدوين كنند و به تاييد معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور برسانند.
نمايندگان مجلس همچنين در جريان بررسي جزئيات طرح قانون وظايف و اختيارات وزارت نفت تصميم گيري درباره نحوه پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان وزارت نفت و شركت هاي تابعه را به كميسيون انرژي موكول كردند.
رئيس و نواب كميسيون تلفيق بودجه 91 مشخص شدند
رضا عبداللهي به عنوان رئيس و محمدرضا تابش و حجت الاسلام سيدمحمد حسن ابوترابي فرد به عنوان نواب هيئت رئيسه كميسيون تلفيق لايحه بودجه 1391انتخاب شدند.
اعضاي هيئت رئيسه كميسيون تلفيق لايحه بودجه 1391كل كشور عصر ديروز در اولين جلسه اين كميسيون انتخاب شدند.
بر اين اساس، رضا عبداللهي نماينده ماهنشان به عنوان رئيس و محمدرضا تابش نماينده اردكان و حجت الاسلام سيدمحمدحسن ابوترابي فرد نماينده قزوين به عنوان نواب اول و دوم هيئت رئيسه كميسيون تلفيق برگزيده شدند.
همچنين محمدمهدي مفتح نماينده مردم رزن به عنوان سخنگوي هيئت رئيسه انتخاب شد.
هادي قوامي نماينده اسفراين و موسي الرضا ثروتي نماينده بجنورد به عنوان دبيران اول و دوم هيئت رئيسه كميسيون تلفيق لايحه بودجه 1391كل كشور برگزيده شدند.
نامه 7 نماينده درباره
سؤال از رئيس جمهور
7 تن از نمايندگان تهران در مجلس شوراي اسلامي با صدور بيانيه اي درباره سؤال از رئيس جمهور تاكيد كردند: نگراني ما اين است كه خواسته و يا ناخواسته به رغم اهتمام و دقت خوبي كه نمايندگان و رئيس جمهور دارند، سؤال از حاشيه ها به اغراض متعارف سياسي، آلوده شود كه در اين صورت فايده اي براي كشور و ملت نخواهد داشت.
متن مفاد بيانيه هفت نماينده تهران درباره انتخابات و سؤال از رئيس جمهور كه امروز در صحن علني مجلس از سوي الياس نادران قرائت شد، به شرح ذيل است:
1- مشاركت گسترده مردم عزيزمان در انتخابات مجلس نهم مهر تاييد جديدي بود بر اين واقعيت تاريخي كه نظام اسلامي بر راي مردم استوار است. 12 اسفند نشان داد كه مردم سرافراز ايران، به جمهوري اسلامي اعتماد دارند، بر آرمان هاي بلند و خون بار انقلاب اسلامي و مسير ترسيمي حضرت امام پايبندند و پيمودن اين مسير را براي رسيدن به سعادت و پيشرفت، در پيروي از مقام معظم رهبري مي دانند. بصيرت و موقع شناسي حركت حماسي مردم آنچنان تاثيرگذار، تهديدزدا و اقتدارافزا بود كه دشمنان در كمين نشسته زخمي نمي توانند آن را انكار كنند هر چند كه تلاش نمايند از شكوه و آثار مثبت آن بكاهند.
2- انتخابات 12 اسفند سرمايه اجتماعي جديدي را به مسئولان هديه كرد تا به پشتوانه آن، با همفكري و هماهنگي براي گره گشايي از مشكلات متعدد كشور و مردم، گام هاي موثرتري بردارند، پيام حضور با شكوه مردم پاي صندوق هاي راي اين بود كه ما با مشكلات و تنگناهاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي دست به گريبانيم و از قصور و تقصيرهاي مسئولان اجرايي، تقنيني و قضايي ناراضي هستيم اما دل در گرو نمايندگان خود نهاده ايم تا با تلاش پيگير و دلسوزانه، با همراهي دولت قوانيني راهگشا به تصويب برسانند و مسئولان مومن و متخصص و عاقل را انتخاب كنند و با نظارت مستمر ضمانت اجراي قوانين را فراهم نمايند و براي گشودن گره از مشكلات كشور و مردم، بسيج شوند. اين پيام روشن و قاطع انتخابات 12 اسفند است. نه مي توان و نه بايد بر آن چشم فرو بست. وقتي عموم مردم اينگونه به وظيفه ديني، انقلابي و ملي شان عمل كردند، آيا وظيفه ما مسئولان و خدمتگزاران مردم، جز آن است كه پيام مردم را درك كنيم و براي تحقق آن تلاش نماييم؟
3- طرح سؤال از رئيس جمهور محترم طبق اصل هشتاد و هشتم قانون اساسي از سوي 79 نفر از همكاران گرامي مان تقديم هيات رئيسه شده و به موجب ماده 196 آئين نامه داخلي در دستور كار اين هفته قرار گرفته است. ناگفته پيداست كه سؤال از رئيس جمهور محترم، حكم قانون اساسي و حق نمايندگان گرامي است و نبايد آن را به يك تابو تبديل كرد.
سؤال از رئيس جمهور محترم و پاسخ ايشان علي القاعده مي تواند در شفافيت مسايل و ابهام زدايي مفيد باشد اما نگراني ما آن است كه چنين نشود و خواسته و ناخواسته به رغم اهتمام و دقت خوبي كه نمايندگان و رئيس جمهور دارند، از حاشيه ها به اغراض متعارف سياسي، آلوده شود. كه در اين صورت از طرفي فايده اي براي كشور و ملت نخواهد داشت بلكه به تعامل سازنده و قانونمند و گره گشاي مجلس و دولت آسيب مي رساند و فضا را احتمالا ناشفاف تر مي سازد، به ويژه در شكل فعلي با وقت نامتوازن اختصاص يافته به پرسش و پاسخ، و از سوي ديگر مستمسكي در اختيار دشمنان قسم خورده ملت ايران قرار مي دهد تا از گيجي ناشي از سيلي محكم انتخابات 12 اسفندماه خارج شوند و تيرهاي زهرآگين خود را به سوي مجلس و دولت رها كنند و بكوشند شيريني ناشي از حماسه انتخابات اخير را در كام مردم تلخ نمايند.
پيشنهاد ما به همكاران گرامي سؤال كننده و هيات رئيسه محترم اين است كه به جاي طرح سؤال از رئيس جمهور محترم، در همين هفته رئيس جمهور محترم به مجلس دعوت شود و نمايندگان مجلس كه صدايشان پژواك گوياي مشكلات عديده مردم است با دولتمردان به گفت وگو نشينند و با تعاملي دو جانبه براي چاره جويي مشكلات واقعي، اهتمام ورزند. مشكلاتي مانند: آسيب شناسي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و چگونگي اجراي فاز دوم آن، علل و راه حل گراني هاي افسارگسيخته اخير، برنامه هاي ايجاد اشتغال و مبارزه با بيكاري و اعتياد، چاره جويي براي جلوگيري از تكرار پرونده هاي اعتماد سوز فساد سه هزار ميلياردي و حمايت عملي و مستمر از قوه قضاييه در رسيدگي و محاكمه بدون انعطاف متهمان در هر پست و مقام و لباس، اتخاذ تدابير عملي و برطرف كردن موانع حل مشكلات كلان شهرها بويژه تهران بزرگ از حاشيه نشيني و آلودگي محيط زيست گرفته تا مترو و ديگر وسايل حمل و نقل عمومي.
رجاء واثق داريم تحقق اين پيشنهاد، عزم مجلس را در پيگيري مطالبات مردم به منصه ظهور مي رساند، دولت را در پذيرش نظرات شفاف نمايندگان ملت در نقد برنامه هاي اجرايي و اعمال اصلاحات و تعامل دو سويه تشويق مي كند، كام مردم را در آستانه سال جديد، شيرين مي نمايد و خواب دشمنان را پريشان و اميدشان را به ياس تبديل مي كند.
احمد توكلي، حسين نجابت، پرويز سروري، الياس نادران، زهره الهيان، حسين فدايي و علي زاكاني امضاكنندگان بيانيه فوق هستند.

 



خارج از دستور

توكلي: ايجاد هيئت نظارت بر اجراي قانون اساسي غيرقانوني است
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با غيرقانوني خواندن اقدام رئيس جمهور در تشكيل هيئت نظارت بر اجراي قانون اساسي گفت: اين اقدام رئيس جمهور برخلاف تفسير شوراي نگهبان از مواد 113 و 98 قانون اساسي است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح كرد: براساس تفسير شوراي نگهبان از ماده 98 قانون اساسي، تفسير قانون اساسي بر عهده شوراي نگهبان است.
وي با بيان اينكه رؤساي جمهور قبلي هم خواستار كسب چنين امتيازي بودند افزود: تفسير شوراي نگهبان از ماده 98 قانون اساسي تغيير نكرده است بنابراين اقدام رئيس جمهور در تشكيل چنين شورايي قانوني نيست.
توكلي با اشاره به اينكه معاونت حقوقي رئيس جمهور وظيفه ارائه مشورت به رياست قوه مجريه را دارد افزود: تشكيل چنين شورايي براي مشورت دادن به رئيس جمهور اشكالي ندارد اما تفسيرهاي اين شورا از قانون اساسي را نمي توانند ترتيب اثر بدهند.
توكلي با بيان اينكه تفسير شوراي نگهبان از ماده 113 قانون اساسي اين است كه رئيس جمهور ناظر بر ساير قوا نيست گفت: براساس اين تفسير رئيس جمهور نمي تواند به ساير قوا امر و نهي كرده يا به آنها تذكر دهد.
مصطفي كواكبيان نماينده مردم سمنان در مجلس نيز تأكيد كرد تشكيل هيئت نظارت بر اجراي قانون اساسي توسط رئيس جمهور خلاف نظر شوراي نگهبان و قانون است.

 



« قرآن » ،ريسمان آويخته از جانب خدا براي صعود انسان

عده اي هستند كه هميشه غزل يأس مي خوانند ! سرّش اين است كه خودشان را نا اميد كرده اند؛ يا خودشان را يا جامعه را نا اميد مي كنند. چه جور مي شود كه انسان نا اميد بشود؟ آيا نا اميدي اصلاً صحيح هست يا صحيح نيست؟ ما مگر كارها را خودمان انجام مي دهيم؛ يا بخش ضعيفي از كارها، آن هم به ولايت الهي به دست ماست: ما ب كم م ن ن عمه فم ن الله (1) درباره قدرت ذات أقدس له آيا جا براي يأس هست؟! چيزي هست كه مقدور خداي سبحان نباشد؟ يأس وجهي ندارد!
نا اميدي از رحمت خداوند و تأثير آن بر روح انسان
اينكه مي گويند: يأس از رحمت خدا كفر است، براي اينكه انسان به جائي مي رسد كه مي گويد: ديگر اين كار از خدا بر نمي آيد (معاذ الله) ! كسي نيست كه بتواند اين كار را انجام بدهد ! اين همان كفر است!! مگر مي شود يك مشكلي در عالم باشد و كسي نباشد كه آن مشكل را حل كند؟! چطور كسي نيست؟! خداي سبحان كه ب كلّ ش يء قدير است، نا اميد شدن يعني چه؟! آن كه بر طبل يأس مي كوبد، براي آن است كه خودش كاري كرده كه جائي را نمي بيند؛ آنكه را كه ب كلّ ش يء قدير است نمي بيند و چون نمي بيند،پس خودش را مي بيند و ابزار عادي را ولذا نا اميد مي شود !
حضرت سيّد الشهداء (ع) در دعاي عرفه فرمود: عم يت ع يأ لا تراك عل يها رقيباً (2)؛ اين جمله مي تواند جمله خبريّه باشد؛ نفرين نيست ! فرمود: آنكه تو را نمي بيند، كور است، نه كور باد؛ اينكه نفرين نيست ! يعني خدايا آن كسي كه اين همه آثار عظمت و جلال از شما مشهود است و شما را در اسماء و جلالت نمي بيند؛ اين واقعاً كور است، نه كور باد ! لذا يك عدّه اي كور محشور مي شوند برابر سوره مباركه طه: و نحشره يوم الق يامه اعمي(3)؛آنان به ذات أقدس له اعتراض مي كنند كه: ل م حشرتن ي اعمي و قد كنت بصيراً (4)؟ فرمود: تو بصير نبودي براي اينكه: كذل ك اتتك آياتنا فنسيتها؛ اين برهان است. تو كور بودي، كور هم محشور مي شوي: اتتك آياتنا فنسيتها و كذل ك اليوم تنسي (5). پس اين بيان نوراني حضرت سيّد الشهداء مي تواند جمله خبريّه باشد، نه انشائيه، نه نفرين؛ نه كور باد، كور است كسي كه تو را نمي بيند !
بنابراين ما ضمن اينكه هم بايد اعمالمان را تفسير طبيبانه بكنيم، اديبانه بكنيم، جامعه شناسانه بكنيم، سياستمدارانه بكنيم؛ امّا زير پوشش همه اينها يا اصلي كه همه اينها زير پوشش آنها است، اين است كه انسان را به انسان تفسير بكنيم؛ بگوئيم: اين كار با حيات ابد ما و با فطرت ما سازگار نيست !
« قرآن »، ريسمان آويخته از جانب خدا
ما حالا چه كار كنيم برويم بالا؟ اگر در دعاي مناجات شعبانيه است كه از خدا مي خواهيم برويم بالا ! اگر حضرت امير در نهج البلاغه عدّه اي را وصف مي كند كه: قلوبهم معلّقأ ب الملاء الأعلي؛ اماراهش چيست؟
اين نّا انزلناه ف ي ليله القدر (6)، ياكتاب انزلناه اليك (7) كذا و كذا؛ نه يعني ما قرآن را القاء كرده ايم و ما قرآن را فرستاديم، آنطوري كه باران را مي فرستيم ! ما قرآن را آويختيم، نه انداختيم ! قرآن را آويخت، اين معناي ا نزال است. در حديث: نّي تار أ ف يكم الثّقلين ك تاب الله و ع ترت ي (8)، آمده است كه اين قرآن كه ثقل اكبر است، حبل متين خداست: احد طرفيه ب يد الله (9)، يك طرفش به دست خداست ! آدم اگر طناب را بگيرد، بالا مي رود! اين را كه مثل باران نينداخت براي ما! اين را مثل حبل متين آويخت، نه انداخت ! پس اگر ما قرآن را بگيريم، بخوانيم، بفهميم، باور كنيم، عمل كنيم، منتشر كنيم، كم كم بالا مي رويم.
تعالي روح انسان، عامل بي توجهي به بازيچه هاي دنيا
الآن كساني هستند كه بازي كودكانه بچه هاي 7 ـ 8 ساله را به پوزخند مي گيرند، مي گويند: اينها براي چه مي گردند؟! يك عدّه هم هستند كه كارهاي ما را مي خندند !! مي گويند: اينها براي چه مي گردند ! شمااگر چوب كبريتي را جائي روشن كرديد، انداختيد دور و يك عدّه مسابقه مي دهند كه اين چوب كبريت را بگيرند، شما مي خنديد ! مي گوئيد: اين چوب كبريت به كار رفته ارزشي ندارد، امااينها مي روند بگيرند !! اين بازي ها، اين مقام ها، اين جاه ها براي يك عدّه هم مثل همين چوب كبريت است؛ مي خندند به ما كه اينها براي چه مي دوند ! اگر واقعاً براي آخرت است، كار خير است، قدم خير براي جامعه است كه بهشت است؛ اينكه آخرت است؛ اين دنيا نيست ! در روايات هم دارد كه اينها دنيا نيست ! لذا وقتي اين آقا دارد انجام مي دهد ، براي من جاي گله نيست ! اگر آخرت مي خواهيم در كار او سهيم ايم! امّا اگربگوئيم چرا من نباشم و اين آقا باشد، يك عدّه اي به همين كارهاي ما مي خندند !! چرا؟ براي اينكه رفتند بالا، ديديند اوضاعمان چيست !
عدم بهره برداري از مواهب دنيا در فرهنگ قرآن كريم
بعد هم عاقبت باز ماند اين مردار ! براي هيچ كسي اين درخت سبز نمي شود؛ اصلاً دنيا، تشكيلات دنيا براي هيچ كس ميوه نمي دهد ! قرآن كريم به ذات مقدّس پيامبر (ص) فرمود: لا تمدّن عينيك لي ما متّعنا ب ه ازواجاً م نهم زهره الحياه الدّنيا (10). زهر و زهره مثل تمر و تمره، شكوفه را مي گويند؛ آن جنسش را مي گويند: زهر، آن مفردش را مي گويند: زهره؛ مثل تمر و تمره. زهر الرّبيع يعني شكوفه بهار؛ ازهار يعني شكوفه ها.
فرمود : دنيا شكوفه است، براي هيچ كس ميوه نيست ! چون خود من اين باغ را آفريدم، خود من اين نهال ها را غرس كردم، من مي دانم اينجا سردسير است. شما مي دانيد در منطقه هاي سردسير درخت،ميوه نمي دهد ! يك تابستان زودرس محدود دارد؛ همين كه اين شكوفه باز شد، فوراً پائيزو زمستان مي آيد. فرمود: براي هيچ كس ميوه نمي دهد !! آدم چند روزي يك س متي دارد، آن س مت را در راه رضاي ذات أقدس له با خدمت مردم به سر مي برد، بعد به ديگري مي سپارد. اگر اين شد، انسان مي تواند اين طناب را بگيرد و بالا برود و راحت باشد. وقتي بالا رفت؛ نه خودش بازيگر است، نه با بازيگران مي سازد ! نه بيراهه مي رود، نه راه كسي را مي بندد.
بنابراين هم راه دارد كه ما مناجات شعبانيه را بخوانيم، يك؛ هم راه دارد كه مشمول بيانات نوراني حضرت اميرباشيم در سفارش به كميل كه در تمام نهج البلاغه آمده كه:ب المحلّ الأعلي وابسته باشيم، دو؛ و هم راهش اين است كه خداي سبحان قرآن را آويخت، نه انداخت! ما اگر چنانچه در خدمت قرآن باشيم و احساس كرديم بالا آمديم؛ معلوم مي شود طناب را گرفتيم و آمديم. امّا اگر نه، فرقي نكرده؛ معلوم مي شود كه با دامنه اين طناب داريم بازي مي كنيم !
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمع كثيري از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم؛ خرداد 1386
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1)نحل/ 53
(2) اقبال الأعمال/ 349 ـ( فصل ف يما نذكره م ن ادعيه يوم عرفه )
(3) طه/ 124 ( 4 ) طه/ 125 (5) طه/ 126 (6) قدر/ 1
(7)ابراهيم/ 1 (8) الأمالي ل لطوسي/ 547؛ بحار الأنوار/ 23/ 133
(9) الخصال/ 1/ 66 (10) طه/ 131
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



با تخصيص دويست ميليون ريال رهبر معظم انقلاب در جشن نيكوكاري مشاركت كردند

رهبر معظم انقلاب با تخصيص دويست ميليون ريال در جشن نيكوكاري مشاركت كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، همزمان با جشن نيكوكاري، حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، مبلغ دويست ميليون ريال جهت كمك به افراد تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) و خانواده هاي نيازمند اختصاص دادند.
اين مبلغ به حساب 3333 كميته امداد امام خميني(ره) نزد بانك ملي ايران واريز شد.

 



اژه اي خبر داد
ديه 94 ميليون و 500 هزار توماني براي سال 91

سخنگوي قوه قضائيه اعلام كرد كه نرخ ديه در سال 91 ، 94 ميليون و 500 هزار تومان در ماه هاي غيرحرام خواهد بود.
حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي ديروز در جمع خبرنگاران در حاشيه جلسه دوم دادگاه پرونده فساد بانكي درباره نرخ ديه در سال 91 گفت: خوشبختانه جلسات متعددي با مسئولان سازمان هاي ذيربط از قبيل بيمه و جهاد كشاورزي برگزار شد كه در برخي از اين جلسات رئيس قوه قضائيه شخصا حضور داشت و سرانجام مقرر شد نرخ ديه در سال 91، 94 ميليون و 500 هزار تومان در ماه هاي غيرحرام باشد.
وي در پاسخ به سوال فارس درباره رقم ديه در ماه هاي حرام نيز گفت: يك سوم اين رقم در ماه هاي حرام اضافه تر خواهد شد.
محسني اژه اي تصريح كرد: اين رقم از ابتداي سال 91 لازم الاجرا خواهد بود.
محسني اژه اي همچنين در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد: در سال 91 نيز بدون وقفه جلسات رسيدگي به دادگاه پرونده فساد مالي اخير برگزار خواهد شد.
وي افزود: جلسه بعدي دادگاه نيز در روز شنبه 27 اسفند ماه برگزار خواهد شد البته به شرط آنكه خدايي نكرده مشكلي پيش نيايد.
محسني اژه اي با اعلام اين مطلب كه پس از تعطيلات نوروزي نيز هر هفته اين جلسات ادامه خواهد يافت، گفت: البته براساس قوانين و مقررات موجود در انعكاس مطالب دادگاه محدوديت هايي وجود دارد كه بايد رسانه ها به اين محدوديت ها توجه ويژه اي داشته باشند. سخنگوي دستگاه قضايي كشور همچنين به ضرورت استفاده از نظرات كارشناسان در روند رسيدگي به اين پرونده اشاره كرد و گفت: امروز هم شنيده ام كه در مسير رسيدگي به پرونده از نماينده سازمان بازرسي خواسته شده تا نظرات كارشناسي خود را ارائه دهند.

 



لاريجاني: مجلس آينده وقت خود را صرف حاشيه ها نمي كند

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس آينده بايد وقت خود را به جاي حاشيه صرف متن كند.
علي لاريجاني در برنامه زنده تلويزيوني 22 شبكه 2 سيما در ارزيابي سطح مشاركت مردم در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: از قبل اين انتخابات طوفاني برپا شده بود كه شرايط داخلي كشور را نامناسب نشان مي داد. برپاكنندگان اين طوفان سعي در متزلزل جلوه دادن جايگاه ايران داشتند.
وي تاكيد كرد: اهميت اين موضوع از اين جنبه بيشتر بود كه انقلابهاي منطقه به ايران به چشم يك پيشرو و يك الگو مي نگريستند.
نماينده مردم قم با اشاره به وظايف مجلس در قبال مشاركت مردم در انتخابات گفت: مجلس آينده بايد وقتش را به جاي حاشيه، صرف متن كند. مشكلات اقتصادي نظير تورم، اشتغال و گراني از جمله مسائلي است كه بايد با همكاري مجلس، قوه قضائيه و قوه مجريه حل شود، از آن گذشته رونق اقتصادي نيز از طريق رونق كسب و كار و سرمايه گذاري بايد انجام شود.
لاريجاني تاكيد كرد: رونق اقتصادي در شرايط سياسي آرام محقق خواهد شد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال مجري كه به عملكرد مجلس هشتم از 100 چه نمره اي را مي دهيد، گفت: براي نمره گذاري بايد دقت شود. مجالس اول تا هشتم بايد ارزيابي شود چه از نظر قانونگذاري و چه از نظر نظارت و بعد نمره داده شود.
وي با تاكيد بر اينكه ارزيابي دقيقي از مجالس اول تا هشتم ندارم، اظهار كرد: مجلس هشتم در قانونگذاري نمره بالاي 15 را از 20 دارد چون قوانين مادر و خوبي را به تصويب رسانده است، البته شما در راديو و تلويزيون بر روي اين قوانين بايد كار كنيد. گاهي اوقات يك قانون تصويب مي شود اما مفاد آن اطلاع رساني نمي شود روي قانون تصويب شده بايد كار شود تا مردم از حقوق خود مطلع شوند.
لاريجاني درباره سوال از رئيس جمهوري كه قرار است روز چهارشنبه در صحن علني مجلس انجام بگيرد، گفت: طبق آيين نامه مجلس از وقتي كه سوال به كميسيون تخصصي رفت و سوال كنندگان از پاسخ هاي نمايندگان رئيس جمهوري قانع نشدند و سوال اعلام وصول شد، رئيس جمهوري براي حضور در صحن علني و پاسخ به سوالات نمايندگان 30 روز فرصت دارد. بنابراين سوال از رئيس جمهوري امر خيلي پيچيده اي نيست. رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: سوالي كه قرار است نمايندگان از رئيس جمهوري بپرسند، چند بند دارد و به نظر من يك رفتار دموكراتيك و منطقي است و نبايد آن را تبديل به مسئله اي بزرگ و پيچيده كرد.

 



5 اصل راهبردي مئيرداگان درباره برنامه هسته اي ايران

مئير داگان رئيس سابق موساد اصولي را كه به نظر وي بايد در مواجهه با برنامه هسته اي ايران مد نظر قرار بگيرد را برشمرد.
داگان كه روز يكشنبه 21 اسفند (11 مارس 2012) با ليسلي لستار خبرنگار شبكه اي بي سي آمريكا گفت وگو كرده، اصول مدنظر خود را چنين فهرست كرده است:
1- حمله به ايران بايد آخرين گزينه باشد.
2- قبل از حمله، بايد همه گزينه هاي ديگر آزموده شود؛ امري كه هنوز رخ نداده است. وي گفته است: «حمله به ايران قبل از آزمودن گزينه هاي ديگر اصلاً درست نيست. هنوز فرصت زيادي براي آزمودن گزينه هاي ديگر باقي مانده است». داگان درباره جزئيات گزينه هاي ديگر حرفي نزده است.
3- ايران منطقي عمل مي كند بنابراين اين ادعا كه ايران حتي در صورت دستيابي به سلاح هسته اي اصول مهار و بازدارندگي را رعايت خواهد كرد. داگان مي گويد: «ايران منطقي و عقلاني رفتار مي كند».
وي در پاسخ به اين سؤال خبرنگار كه «آيا به نظر شما احمدي نژاد نيز منطقي عمل مي كند»؟ گفت: «بله او منطقي رفتار مي كند البته مهم نيست كه چقدر منطقي رفتار مي كند، به نظر من او منطقي است. شايد رژيم ايران به اندازه اي كه تفكر غرب تعيين مي كند، منطقي نباشد. اما شكي وجود ندارد كه آنها همه پيامدهاي اقدامات خود را مي سنجند».
4- مسئله ايران نبايد به مسئله اي دو جانبه ميان ايران و اسرائيل تبديل شود بلكه بايد مسئله اي ميان ايران و جهان باشد. داگان تأكيد مي كند بويژه بايد سعودي ها تشويق شوند عليه ايران به آمريكا فشار بياورند. اين تأكيد داگان نشانه اي از ناتواني اسرائيل در رويارويي يك جانبه با ايران است.
5- داگان عقيده دارد اسرائيل به هيچ وجه نبايد به تنهايي عليه ايران اقدام كند بلكه بايد تلاش كند كه آمريكا عهده دار اين كار شود چرا كه اسرائيل تاب تحمل اقدامات تلافي جويانه ايران را نخواهد داشت. كارشناسان عقيده دارند مواضع داگان هم به تيم فعلي جامعه اطلاعاتي و نظامي اسرائيل بسيار نزديك است و هم به ديدگاه هاي دولت آمريكا و بنابراين آشكارا نشان دهنده انزواي سياسي و اطلاعاتي بنيامين نتانياهو و ايهود باراك است.

 



شوراي نگهبان صحت انتخابات در 20 حوزه انتخابيه ديگر را تأييد كرد

شوراي نگهبان صحت انتخابات در 20 حوزه انتخابيه ديگر را تأييد كرد.
عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در گفت وگو با فارس، با اشاره به برگزاري انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي گفت: مطابق ماده 73 قانون انتخابات، پرونده هاي 20 حوزه انتخابيه در جلسه شوراي نگهبان مطرح و صحت انتخابات اين حوزه ها مورد تاييد قرار گرفت.شوراي نگهبان دو روز پيش نيز صحت انتخابات در 28 حوزه را تاييد كرده بود.
وي اسامي 20 حوزه انتخابيه تأييدشده را به شرح ذيل اعلام كرد:
1- بناب
2- مينودشت، كلاله، گاليكش و مراوه تپه
3- مراغه و عجبشير
4 گنبدكاووس
5- بوشهر، گناوه و ديلم
6- سمنان و مهدي شهر
7- نقده و اشنويه
8- سلماس
9- نوشهر و چالوس
10- مشهد و كلات
11- مريوان و سروآباد
12- ماكو، چالدران، پلدشت و شوط
13- دلفان و سلسله
14- بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم و گرمه
15- اليگودرز
16- فلاورجان
17- نجف آباد، پيران و كرون
18- فريدن، چادگان و فريدون شهر
19- فريمان، سرخس، بخش هاي احمدآباد و رضوي
20- تربت حيدريه، مه ولات
و زواره.

 



با حضور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
7 محصول مورد نياز پزشكي در آشتيان رونمايي شد

اراك-خبرنگار كيهان
7 قلم كالا و محصولات پزشكي در شركت آواپزشك شهرك صنعتي شهرستان آشتيان با حضور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و معاون علمي و فناوري رئيس جمهور رونمايي شد.
در اين مراسم، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت: اين هفت محصول شامل پانچ نمونه برداري، سرسوزن دندان پزشكي، سرسوزن اسكلر كراوي، سرنگ انسولين، سرسوزن چشم پزشكي، سرسوزن موزوتراپي و سرسوزنهاي يكبار مصرف پزشكي است.
مرضيه وحيد دستجردي ادامه داد: با توليد اين اقلام بيش از 12 ميليون دلار صرفه جويي ارزي خواهد شد وي اين حركت را نماد خودكفايي علمي عنوان كرد و يادآور شد: اين محصولات پزشكي به ويژه سرنگ انسولين به شدت مورد نياز مردم است.
وي يادآور شد: در زمينه ملزومات پزشكي كشور نياز مبرم به سرنگ انسولين داشتيم و اين محصول در بازار به قيمت 300 تومان در اختيار مردم قرار گرفت و با توليد انبوه اين محصول پزشكي، منبعد به قيمت 100 تومان، حتي پائين تر در بازار عرضه خواهد شد. وي ادامه داد: اين كار بزرگ و توليد اين ملزومات در اين شركت، به دست تواناي جوانها و نسل سوم انقلاب، در گوشه اي دور از تهران و با زحمات و تلاش شبانه روزي و خودباوري به ثمر رسيده است. و نتيجه آن اين است كه امروز شايد برخي از اين محصولات، براي اولين بار در خاورميانه توليد مي شود.
وحيد دستجردي خاطرنشان كرد: بايد چرخه توليدات دارو در زمينه هاي ديگر پزشكي با ارائه آموزش هاي لازم و تكميل تجهيزات مورد نياز توسط افراد مجرب و باانگيزه كه در كشور بوده اند فعال شود. و دولت نيز بايستي از اين افراد حتما حمايت كند. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي يادآور شد: توليد ملزومات پزشكي در كشور از 85% سال هاي گذشته به 100 درصد رسيده است وي خاطرنشان كرد: اين حركتهاي جوانان فرهيخته و دانشمند در اين سرزمين همانطور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند بايد خودمان را باور كنيم، زمينه پيشرفت را مهيا مي سازد.
وحيد دستجردي از رونمايي 6 داروي مورد نياز پزشكي كشور نيز خبر داد و گفت: با توجه به تشكيل كارگروه حمايت از صادرات در وزارت خانه، اين كارگروه، تلاش دارد كه ميزان صادرات توليدات محصولات پزشكي را افزايش دهد و به كشورهاي بيشتري صادر كند.

 



اخبار ادبي و هنري

برجي: ايران در كشورهاي اسلامي هنرمند انقلابي تربيت كند
يك فيلمساز تاكيد كرد: يكي از اقداماتي كه كشور ما لازم است در كشورهاي حوزه بيداري اسلامي انجام دهد، تربيت هنرمند انقلابي است تا بتوانند با آثار خود به پيش برد اهداف اين خيزش ها كمك كنند.
رضا برجي در گفت گو با خبرنگار كيهان گفت: بايد تجربيات خودمان را به نيروهاي انقلابي منتقل كنيم. اين بهترين فرصت است كه آموزش هاي لازم به آنها داده شود تا بتوانند خودشان وقايع كشورشان را رسانه اي كنند.
وي با انتقاد از كم كاري سينماي ايران در زمينه ترسيم و ثبت وقايع اخير جهان اسلام تصريح كرد: يكي از نيازهاي فرهنگي در ايران، راه اندازي مركزي به نام مستند بحران است كه در اين گونه مواقع اكيپ هاي مستندسازي را روانه آن كشورها كند تا درباره اين موضوعات فيلم بسازند.
كارگردان تونسي: هاليوود بنيانگذار سينماي ضد ارزش هاي الهي و معنوي است
عبدالله الشامخ كارگردان متعهد سينماي تونس در ديدار با رايزن فرهنگي كشورمان تاكيد كرد كه هاليوود بنيانگذار سينماي ضد ارزش هاي انساني، الهي و معنويت است.
اين نويسنده و كارگردان تونسي در گفت وگو با رايزن فرهنگي كشورمان بر ضرورت توليد فيلم هاي سينمايي براساس ارزش هاي انساني و معنوي از سوي هنرمندان كشورهاي اسلامي تاكيد كرد.
الشامخ در ادامه با اشاره به پروژه جديد سينمائي خود با عنوان «اشتباه از چه كسي است» اظهار داشت در اين فيلم سينمايي سخن از شخصيتي تونسي به نام «بن علي الساسي التومي» است كه توسط نيروهاي امنيتي ايتاليا در سال 2009 ميلادي به اتهام ارتباط با عوامل تروريست از اين كشور اخراج مي شود.
عبدالله الشامخ در اين مستند پرده از واژه تروريسم از نگاه غرب برخواهد داشت و علت بهانه كردن اين واژه براي رويارويي با جهان اسلام را مورد كنكاش قرار مي دهد.
تلاش ضد انقلاب براي انتشار غيرقانوني «قلاده هاي طلا»
با قطعي شدن اكران فيلم «قلاده هاي طلا» در نوروز عده اي از هم اكنون تلاش هاي خود براي انتشار نسخه قاچاق اين فيلم و فراهم كردن امكان دانلود غيرقانوني آن در اينترنت را با هدف كاهش آمار فروش فيلم شروع كرده اند.
خبرنامه دانشجويان گزارش داد: هنوز فيلم هاي نوروزي اكران خود را آغاز نكرده اند كه بعضي فيلم ها را وارد حاشيه كرده اند. برخي سايت ها اقدام به پيش خبر دانلود اينترنتي قلاده هاي طلا كه در نوروز منتظر نمايش است، كرده اند. اين فيلم كه به بررسي وقايع سال 88 در طي يك داستان اطلاعاتي مي پردازد در دوران جشنواره و پس از آن از طرف سايت هاي جريان شبه روشنفكري هدف بايكوت قرار گرفت.
مراسم تشييع پيكر سيمين دانشور برگزار شد
مراسم تشييع پيكر سيمين دانشور نويسنده و مترجم روز گذشته از مقابل تالار وحدت برگزار شد.
در اين مراسم پيام سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي توسط رضا حميدي قرائت شد. در اين پيام، حسيني درگذشت سيمين دانشور داستان نويس و همسر جلال آل احمد را به جامعه ادبي كشور تسليت گفت.
در اين پيام آمده است: خانم دانشور اگرچه همسر نويسنده بزرگ جلال آل احمد بود اما آثار پر بهاي وي هرگز در سايه نام ارجمند جلال در محاق نرفت.
در ميان مردم زيست و خويش را هماره ايام، فرزند اين خاك پرگهر مي دانست و سربلند و راسخ دل در پرتو ارزش هاي متعالي داشت.
گفتني است، پس از برگزاري اين مراسم، پيكر مرحوم سيمين دانشور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاك سپرده شد.
حمله سايبري نافرجام اسرائيلي ها
و آمريكايي ها به پرس تي وي
حمله سايبري از سوي هكرهاي آمريكايي و اسرائيلي براي اختلال در وب سايت شبكه انگليسي زبان پرس تي وي با شكست روبه رو شده است.
حمله به وب سايت اين شبكه 24 ساعته از ساعت 14 پنجم مارس (15 اسفندماه) تا 4 ششم مارس (16 اسفندماه) به وقت محلي رخ داد. با وجود اين، اقدامات امنيتي موثر از سوي گروه امنيتي پرس تي وي، اين حمله سايبري را بي اثر كرد. اين اولين بار نيست كه وب سايت شبكه پرس تي وي مورد حمله سايبري قرار مي گيرد. حمله اي مشابه نيز 18 فوريه از 7 و 50 دقيقه تا10 و 5 دقيقه به وقت محلي عليه وب سايت پرس تي وي صورت گرفت كه آن نيز از سوي متخصصان پرس تي وي خنثي شد. هكرهاي آمريكايي و اسرائيلي، 9 دسامبر 2011 بعد از اين كه شبكه پرس تي وي تصاويري از پهپاد جاسوسي آركيو- 170 ساخت آمريكا پخش كرد، وب سايت اين شبكه را مورد حمله قرار دادند. پهپاد آركيو- 170 يك هواپيماي بدون سرنشين پيشرفته آمريكايي است كه به دليل نقض قلمرو هوايي ايران، توسط نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران سرنگون شد و تحت كنترل درآمد. حملات سايبري اخير به وب سايت پرس تي وي به دنبال ارسال پارازيت از سوي تكنيسين هاي انگليسي روي امواج شبكه هاي صداوسيماي ايران از جمله شبكه پرس تي وي در ماهواره هاتبرد، صورت مي گيرد. شبكه هايي كه روي امواج آن ها پارازيت ارسال شد، شامل شبكه هاي استاني و تعدادي از شبكه هاي بين المللي ايران مانند پرس تي وي، العالم، الكوثر، جام جم و سحر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14