(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23 اسفند 1390- شماره 20167

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بهار امسال، چراغ دو كوهه با «مصطفاي شهيد» روشن مي شود
ديدگاه هاي متفاوت نمايندگان مجلس درباره طرح سؤال از رئيس جمهور
حمايت از سوريه با قدرت ادامه دارد
آسيب شناسي پرونده فساد بزرگ بانكي از منظر دادستان تهران
دبير ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي خراسان رضوي: مشهد ارزانترين مقصد سفرهاي داخلي در كشور است
تهيه كنندگان گزارش خلاف واقع عليه ايران قابل پيگرد حقوقي هستند
جمكران آماده استقبال از زائران نوروزي است
آنتي وار: گزارش آژانس در مورد برنامه هسته اي ايران نبايد مورد استناد قرار گيرد
انديشكده مطالعات امنيت داخلي اسرائيل: شرايط منطقه به نفع ايران رقم خورده است
11هزار موشك ايران آماده پاسخ به آمريكا و اسرائيل
برگزاري تجمعات سراسري در كانادا به دفاع از ايران



بهاريه
بهار امسال، چراغ دو كوهه با «مصطفاي شهيد» روشن مي شود

حسين قدياني
دو كوهه بهار جبهه بود و بسيجي ها در دو كوهه خودشان را بازسازي مي كردند. انسي دارد دوكوهه با بهار. در آستانه بهار، بسيجي ها باز هم به خط شده اند تا «راهيان نور» شوند. مگر مي توان در بهار، تنها گذاشت دوكوهه را؟ مگر مي توان در آستانه بهار، از عشق بسيجي ها به حاج همت و حسينيه حاج همت، ننوشت؟ بسيجي امروز، آنقدر معرفت دارد كه بهارش جز با شهدا نگذرد. چشم بسيجي، آنقدر معرفت دارد كه وقتي براي بار اول، از دور، چشمش به ساختمان هاي پادگان دوكوهه مي افتد، گرم گريه شود. اشك، بهاري ترين باران ممكن است بر گونه عشق. عشق به دوكوهه، عشق به شهداست. دوكوهه تمثيلي از عاشقي است. اولين پله نردبان شهادت. دوكوهه، سرخ ترين سربند، بر پيشاني همه خاك جبهه است. دوكوهه، پلاك خانه ساده بسيج است. در بهار، دوكوهه از غم و غربت درمي آيد، با همت بسيجي ها. دوكوهه فقط يك پادگان، همراه با چند ساختمان نيست؛ دوكوهه ام القراي بهار است. پايتخت بسيجي هاي ديروز و امروز و فردا. آشيانه پرستوها.دوكوهه، خاكي است پر از ستاره. پر از دستواره. بهار امسال، چراغ دوكوهه، با «مصطفاي شهيد» روشن مي شود. در اين مرز و بوم، تا خون بسيجي هست، حسينيه حاج همت، مظلوم نمي ماند. بسيجي واقعي، همان بسيجي است كه همت را با وصيت نامه اش دوست دارد.
بسيجي واقعي در زمان غيبت، اطاعت محض از ولي فقيه دارد. بسيجي واقعي، خود، آنقدر همت و باكري را دوست دارد كه بهارش جز در دوكوهه نمي گذرد. كجا خون حاج همت ريخته شده؟ همان جا «مجنون» است بسيج. كجا خون باكري ها ريخته شده؟ همان جا «فرهاد» است بسيج. «ليلا»ي ما «شيرين»تر از آن است كه مصادره شود. چه باك اگر به اسم همت و باكري، روزگاري بر فرق ما زدند؟! ما «همت اولي» و «باكري اولي» نيستيم كه نام شهدا را ببريم، اما مرام شهدا را فراموش كنيم. ما از بس همت و باكري را دوست داريم كه حتي اگر از نام اين شهدا، بر فرق مرام ما، چماق بلند كنند، در قضاوت، دچار اشتباه نمي شويم و بازهم مي گوييم: زنده باد همت، زنده باد باكري. بسيجي واقعي، «جبهه دوكوهه» را به اين راحتي ها خالي نمي كند. اصلاً فرق سر ما، سرتاسر ما، فداي شهدا. آنجا كه «هورالعظيم» باشد، تعظيم، كار ماست. آنجا كه «جزيره مجنون» باشد، جنون، كار ماست. آنجا كه «قايق عاشورا» باشد، نقش شقايق را بازي مي كنيم. همت، كجا سر از بدنش جدا شد؟ همان جا سجاده ماست، و ما همچنان انس داريم با خاك «طلائيه».
¤¤¤
دوكوهه! امسال بهار، با «مصطفاي شهيد» چه روشن آمده ايم. دوكوهه! كي و كجا بهار بوده كه بسيجي،تو را تنها گذاشته باشد؟!دوكوهه! بسيجي، عيد، خانه و خانواده اش را رها مي كند و مي آيد نزد تو، بلكه آرام گيرد، زماني كه سر بر سينه تو مي گذارد و غم قرن ها را زار مي گريد. دوكوهه! باز هم مي خواهم با اشك، سخن بگويم با تو. دوكوهه! مگر مي توان سالگرد خيبر و بدر بود و از همت و باكري ننوشت؟! دوكوهه! يادت هست؛ به عباس كريمي مي گفتند: بسيجي واقعي، همت بود! به همت مي گفتند؛ بسيجي واقعي، حاج احمد بود! به حاج احمد مي گفتند؛ بسيجي واقعي، بروجردي بود! دوكوهه! «مصطفاي شهيد» روشن ترين سند بسيجي بودن نسل جوان امروز است. دوكوهه! ما مظلوميت تو را شاهديم، تو مظلوميت ما راشاهد باش.
دوكوهه با ما سخن بگو از روزگار دل تنگي ها. از خاطره ها. از زمين صبحگاه. از مقر فرماندهي. از آن همه قبر كه بچه ها گردان تخريب در مجاورت تو كنده بودند، تا پيش از آنكه بميرند، بميرند!دوكوهه! از نمازشب بسيجي ها براي ما بگو. مي دانم! دل حسينيه ات، هواي «همت» كرده است كه انگار خدا براي چشمانش «سرمه شهادت» كشيده بود. مي دانم! دل ساختمان گردان حبيب تو، هواي «امن يجيب» بسيجي ها كرده است. دوكوهه! تاريخ نخواهد نوشت كه بسيجي ها تو را تنها گذاشته باشند؛ ديروز و امروز و فردا، سال بسيج، كنار تو تحويل مي شود.
¤¤¤
دوكوهه! مي خواهم جمع كنم كوله بارم را. مي خواهم «راهي نور» شوم. مي خواهم اول بار كه چشمم از دور، به جمال ساختمان هايت «روشن» شد، به ياد «مصطفاي شهيد» بخوانم. كجاييد اي شهيدان خدايي، بلاجويان دشت كربلايي.دوكوهه! چقدر دوست دارم آن لحظه را كه اول بار، چشمم به تو مي افتد. دوكوهه! به شهدا بگو خانه باشند. يك نسل بسيجي، مهمان دارند. بچه هايي كه بهار را فقط با شهدا دوست دارند. فقط با تو. با تو كه انيس شهدا بودي و عطر شهادت مي دهي. دوكوهه! عروس خاك جبهه اي تو. هم ناز داري و هم رمز و راز. دوكوهه! يادت هست؛ شب حنابندان شهدا را؟! چه شبي بود، شب هاي شهادت نامه با امضاي سيدالشهدا. دوكوهه! تا خون دررگ بسيجي مي جوشد، تا «مصطفاي شهيد» هست، اجازه نمي دهيم روزگار، خاموش كند چراغت را. دوكوهه! امسال بهار، «روشن»تر از قبل آمده ايم... با «سيدالشهداي جنگ روزگار»
¤¤¤
دوكوهه! «آن سوي هستي»، جاي دوري نيست... فقط چند كيلومتر فاصله دارد با انديمشك! دوكوهه! السلام اي خانه عشق...

 



ديدگاه هاي متفاوت نمايندگان مجلس درباره طرح سؤال از رئيس جمهور

سرويس سياسي -
دو روز مانده به حضور رئيس جمهور در مجلس و پاسخ به سوالات نمايندگان مجلسي ها سوال از احمدي نژاد را در راستاي تفاهم با دولت دانستند.
سخنگوي طراحان طرح سوال از رئيس جمهور از برگزاري نشست مشترك 79 نماينده به منظور هماهنگي درباره طرح سوال از رئيس جمهور در روز سه شنبه خبر داد.
مصطفي رضاحسيني سخنگوي طراحان طرح سوال از رئيس جمهور با اشاره به جديت طراحان سوال بر برگزاري جلسه روز چهارشنبه، گفت: روز سه شنبه قبل يا بعد از جلسه علني مجلس، 79 نماينده طرح سوال از رئيس جمهور در نشستي مشترك، هماهنگي هاي لازم درباره جلسه علني بررسي سوال از احمدي نژاد در روز چهارشنبه را انجام خواهند داد.
وي در اين زمينه افزود: قصد داريم كه چنان چينشي در برگزاري جلسه انجام دهيم كه آسيبي به كسي وارد نشده و جلسه به گونه اي برگزار شود كه براساس آن اعلام كنيم كه مجلس به دنبال اصلاح امور و احترام قائل شدن به قانون است.
سخنگوي طراحان طرح سوال از رئيس جمهور تصريح كرد: فضاي كنوني براي طرح سوال از رئيس جمهور بسيار دوستانه و خوب است و نمايندگان تلاش دارند كه بررسي سوالات موجب خوشحالي رهبر معظم انقلاب و ملت ايران شود.
يكي از طراحان سوال از رئيس جمهور نيز با بيان اينكه هيچ كس قصد تخريب رئيس جمهور يا دولت را ندارد تاكيد كرد: سوال از رئيس جمهور صرفا اقدامي براي تفاهم بيشتر دولت و مجلس است.
علي مطهري نماينده مردم تهران و طراح طرح سوال از رئيس جمهور با اشاره به بررسي اين طرح در جلسه علني روز چهارشنبه مجلس گفت: طرح سوال از رئيس جمهور آثار خاص خود را دارد و چيز ديگري جايگزين آن نمي شود، تصور برخي از سوال از رئيس جمهور، تصور نادرستي است.
وي با بيان اينكه سوال از رئيس جمهور تنها يك پرسش و پاسخ است، افزود: بررسي سوال از رئيس جمهور باعث تلطيف فضاي سياسي كشور و بهبود روابط دولت و مجلس مي شود.
نماينده مردم تهران در مجلس تاكيد كرد: سوال از رئيس جمهور براي كشور مفيد است و بايد آن را امري عادي تلقي كنيم.
مطهري با تاكيد بر اينكه هيچ كس قصد تخريب رئيس جمهور يا دولت را ندارد و اساسا نمايندگان به خاطر خدمات فراوان دولت چنين قدرتي ندارند، خاطرنشان كرد: سوال از رئيس جمهور صرفا اقدامي براي تفاهم بيشتر دولت و مجلس و رفع ابهامات بوده و اين كار براي مردم هم مفيد است.
تاكيد بر رعايت كامل
شأن رئيس جمهور
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي هم با اشاره به جلسه روز يكشنبه هيئت رئيسه از تاكيد اعضاي اين هيئت بر رعايت كامل شأن و جايگاه رئيس جمهور، مجلس شوراي اسلامي و سوال كنندگان خبر داد.
محسن كوهكن اظهار داشت: در اين جلسه اعضاي هيئت رئيسه تاكيد داشتند كه در روز سوال از رئيس جمهور نهايت دقت صورت بگيرد و با توجه به اينكه سوال از رئيس جمهور در طول هشت دوره مجلس شوراي اسلامي براي اولين بار مطرح مي شود، اوضاع به گونه اي پيش رود تا آنچه از اعمال اين اختيار قانوني در اذهان مي ماند، روشنگري و تنوير افكار عمومي با حس برادري، اتحاد و اتفاق باشد.
وي افزود: هيئت رئيسه همچنين تاكيد دارد كه بحث ها كاملا در چارچوب انجام شود و انشاءالله تجربه خوبي باشد كه بيانگر برخورداري همه از ظرفيت بالا براي استفاده از ابزارهاي قانوني و افتخار پاسخگويي باشد. سخنگوي هيئت رئيسه مجلس، درباره درخواست هفت تن از نمايندگان مجلس براي تبديل جلسه سوال از رئيس جمهور به گفتگو با ايشان نيز تصريح كرد: اين درخواست خيرخواهانه اي از سوي همكاران ما بود اما جايگاهي در آيين نامه ندارد و هيئت رئيسه مكلف است پاسخ قانوني به سوال كنندگان از رئيس جمهور بدهد.
گفتني است روز يكشنبه 7 تن از نمايندگان تهران در مجلس شوراي اسلامي با صدور بيانيه اي درباره سوال از رئيس جمهور تاكيد كردند: نگراني ما اين است كه خواسته يا ناخواسته به رغم اهتمام و دقت خوبي كه نمايندگان و رئيس جمهور دارند سوال از حاشيه ها به اغراض متعارف سياسي آلوده شود كه در اين صورت فايده اي براي كشور و ملت نخواهد داشت.
در اين نامه كه به امضاي احمد توكلي، الياس نادران، علي زاكاني و 3 نماينده ديگر تهران رسيده پيشنهاد شده است كه به جاي طرح سوال از رئيس جمهور در همين هفته احمدي نژاد به مجلس دعوت شود و نمايندگان با دولتمردان به گفت وگو بنشينند.

 



معاون وزير خارجه اظهارات داوود اغلو را رد كرد
حمايت از سوريه با قدرت ادامه دارد

معاون عربي و آفريقايي وزارت امورخارجه كشورمان بر حمايت همه جانبه جمهوري اسلامي ايران از ملت و دولت سوريه تاكيد كرد.
حسين امير عبداللهيان با اعلام موضع ايران در حمايت از سوريه سخنان اخير وزير امورخارجه تركيه را رد كرد.
روزنامه راديكال چاپ تركيه روز شنبه به نقل از داود اوغلو، وزير امور خارجه اين كشور مدعي شده بود كه جمهوري اسلامي ايران و روسيه در زمان حاضر حمايت خود از دولت بشاراسد، رئيس جمهوري سوريه را نسبت به سال گذشته ميلادي كاهش داده اند.
معاون وزير امور خارجه در واكنش به اين اظهارات با اعلام حمايت همه جانبه جمهوري اسلامي ايران از ملت و دولت سوريه به ايرنا گفت: ما اطمينان داريم مردم سوريه در سايه طرح اصلاحات آقاي بشاراسد، رئيس جمهوري اين كشور در مسير تكميل روند اصلاحات و مقابله با مداخله خارجي گام هاي مستحكم خود را تداوم خواهند بخشيد.
امير عبداللهيان افزود: جمهوري اسلامي ايران راه حل سياسي و حمايت از مطالبات مردم سوريه كه مورد اهتمام جدي رئيس جمهوري بشاراسد قرار گرفته است را مناسب ترين راهكار مي داند.
معاون وزير امورخارجه با تاكيد بر ضرورت پرهيز برخي طرف هاي بين المللي و منطقه اي نسبت به اقدامات شتابزده و حمايت از مسلح كردن مخالفان خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران مسئوليت هرگونه تشديد بحران را متوجه كشورهايي مي داند كه از بي ثباتي و ناامني در سوريه حمايت مي كنند.

 



آسيب شناسي پرونده فساد بزرگ بانكي از منظر دادستان تهران

دادستان عمومي و انقلاب تهران در مقام آسيب شناسي پرونده فساد بانكي اخير با ذكر برخي مصاديق عملي در دو سال گذشته به وظيفه دادستان در پيشگيري از وقوع جرم و فاصله تئوري تا واقعيت اين موضوع پرداخت.
عباس جعفري دولت آبادي در مقاله اي با طرح اين پرسش كه چگونه و چرا از سال 1388 و به رغم ورود برخي مراجع اجرايي و نظارتي در اين زمينه، تا مردادماه 1390 كه دستگيري برخي متهمان به يك انفجار خبري تبديل شد، اين جرم سازمان يافته از منظر مراجع رسمي نظارتي، اجرايي و قضايي كشف نشد؟ نوشت: در مقام آسيب شناسي چه بسا بتوان گفت همان زمان كه كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي، طي نامه اي خطاب به رئيس كل بانك مركزي، درخصوص اعطاي تسهيلات پرسش كرد، اگر رونوشت اين نامه به دادستاني تهران يا قوه قضائيه ارسال مي شد يا دادستاني، داراي نمايندگان يا ضابطاني در دستگاه هاي دولتي مانند بانك ها و شهرداري ها بود، وضعيت به گونه اي ديگر تغيير مي يافت.
وي مي افزايد: امروزه همه دستگاه ها در تلاشند در مراجع قضايي، نماينده يا دفتري براي خود تدارك ببينند؛در حالي كه اين دادستان است كه بايد در مراجع و مراكز مالي مهم نمايندگاني داشته باشد تا موجبات اعمال نظارت فراهم آيد. ممكن است اين ايراد قانوني مطرح شود كه با وجود مراكز نظارتي مانند سازمان بازرسي كل كشور، پيش بيني جايگاهي براي نمايندگان دادستان بدون وجه است. در مقام پاسخ به چنين ايرادي مي توان به وظايف قوه قضائيه موضوع اصل يكصد و پنجاه و ششم قانون اساسي استناد كرد. برخي تلاش دارند دامنه بند پنجم اين اصل را به پيشگيري قضايي محدود كنند و آن را صرفا در حوزه رسيدگي هاي كيفري جاري بدانند؛ حال آنكه به موجب ماده 3 قانون اصلاح قانون تشكيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب مصوب 1381، يكي از وظايف دادستان كشف جرم است. پيش بيني چنين تكليفي براي قوه قضائيه، مستلزم تدارك اسباب ورود در اين حوزه است. درخصوص پرونده فساد بزرگ اقتصادي، اين پرسش مطرح است كه آيا دادستان نمي توانست پيش از وقوع جرم اقدام كند؟
دادستان تهران، براي تبيين موضوع و بررسي مصاديق عملي به ذكر برخي حوادث و جرايمي كه طي دو سال اخير در كشور رخ داده، اشاره كرده و اضافه مي كند: در سال 1388 با برگزاري انتخابات رياست جمهوري عده اي با طرح ادعاي تقلب در جريان انتخابات، امنيت ملي كشور را با چالش مواجه كردند. به رغم هشدارها و انذارهاي مقامات ارشد، اردوكشي هاي خياباني آغاز شد. هشت ماه تمام كشور را در موقعيت آشوب، اغتشاش و شورش قرار دادند. نهادهاي مسئول براي دفع فتنه، ناگزير به دستگيري عوامل آن و محاكمه مرتكبان شدند. تظاهرات خياباني كه با نشانه گرفتن جمهوريت نظام آغاز شده بود، با هدف گرفتن اسلاميت نظام در روز عاشورا به اوج خود رسيد. نهادهاي مسئول تامين امنيت كشور، براي كور كردن چشم فتنه، ناگزير به اقدامات پيشگيرانه روي آوردند. با فرا رسيدن روز نهم دي و با حضور مردم، آتش فتنه خاموش شد.
با برگزاري تظاهرات پرشور مردم در بيست و دوم بهمن 1388، سران فتنه با طرحي نو به مقابله برخاستند و براي روز بيست و پنجم بهمن 1389 برنامه ريزي كردند. نهادهاي مسئول براي دفع فتنه، فعاليت ها و ارتباطات سران فتنه را در چارچوب وظايف پيشگيرانه محدود كردند. اين تصميم كه در سطوح مختلف بررسي و طراحي شده بود، به موقع اجرا گذاشته شد. اين اقدام پيشگيرانه، جريان فتنه را زمين گير كرد.
جريان فتنه ظرف يك سال گذشته تلاش كرده است محدوديت ارتباطات و فعاليت هاي سران فتنه را اقدامي به اصطلاح غيرقانوني جلوه دهد، حال آن كه با استناد به اصل يكصد و پنجاه و ششم قانون اساسي، اين اقدام قابل تبيين است. نگارنده معتقد است دادستان مي تواند در مواردي كه دلايل كافي براي ارتكاب جرم در آينده باشد، با اتخاذ تدابير پيشگيرانه مانع از وقوع و استمرار جرم در آينده شود.
وي خاطرنشان مي كند: در مثالي ديگر، يكي از روزنامه ها در جريان محاكمه مطبوعاتي شكايت از يك نشريه، بدون مجوز قانوني اقدام به انتشار گزارشي پيرامون تحقيقات دادگاه و محتويات پرونده كرد. به گونه اي كه پيش از پايان محاكمه، گزارش منتشر شده بود. دادستاني تهران در يك اقدام پيشگيرانه مانع از انتشار يك شماره اين نشريه شد. اعتراض ها بلند شد. مكاتبات معروف دادستان تهران و يكي از مسئولان سياسي با عنوان «أين عمار» و «أين الحق» به يك دوئل حقوقي تبديل شد كه به عنوان يك موضوع درخور بررسي، در تفسير ماده 188 قانون آيين دادرسي دادگاه هاي عمومي و انقلاب در امور كيفري، در ادبيات حقوقي به يادگار ماند. اكنون كه گرد و غبار آن حوادث فرو نشسته است، راحت تر مي توان اين اقدام را ارزيابي كرد. پرسش اين است كه آيا دادستان مي تواند در مواردي كه دلايل كافي براي ارتكاب جرم در آينده دور يا نزديك باشد، اقدام كند؟ به نظر مي رسد اصل يكصد و پنجاه و ششم قانون اساسي تاب تحمل چنين تفسيري را دارد. دولت آبادي تصريح مي كند: در حادثه اي ديگر، مديرمسئول يك روزنامه، پس از يك مصاحبه مطبوعاتي كه به اعلام جرم عليه مديرمسئول و توقيف روزنامه منجر شد، درصدد اقدام مشابه برآمد. دادستاني تهران از مجاري رسمي به نامبرده اطلاع رساني كرد تا فضاي آرامش كشور حفظ شود. به رغم ابلاغ پيام، بار ديگر همان مطالب مطرح شد. دادستاني در يك اقدام پيشگيرانه، قضاتي را به عنوان نماينده اعزام كرد اما در عمل مشكلات ديگري رخ نمود. هدف اصلي دادستاني، جلوگيري از ارتكاب جرم احتمالي بود اما با مقاومت در برابر دستور صادره قانوني، حوادثي رقم خورد كه در نتيجه، پرونده اي جديد شكل گرفت. بار ديگر حملات عليه دستگاه قضايي شدت گرفت؛ حال آنكه دادستاني در چارچوب يك طرح پيشگيرانه اقدام كرده بود.
دادستان مصداق ديگري را اشاره كرده و مي نويسد: در اقدامي ديگر، عده اي به دنبال تظاهرات مسالمت آميز در مقابل سفارت انگليس و اعتراض به اقدامات خصمانه اين كشور در قبال جمهوري اسلامي، وارد اين سفارت خانه شدند و بروز مشكلاتي را در روابط خارجي كشور بوجود آوردند. پرسش اين است كه آيا دادستاني مي توانست از برگزاري تظاهرات مذكور با علم به هدف اشغال سفارت خانه جلوگيري كند؟ پاسخ به اين پرسش مي تواند استراتژي نظام قضايي را براي مبارزه با جرايم تدوين كند. پس از چند روز، سكوت مسئولان در قبال حادثه شكسته و صداي اعتراض بلند شد و عده اي نيز تحت تعقيب قرار گرفتند. نتيجه آنكه اين گونه امور هم از حيث پيش گيرانه چالشي است، هم از جهت تعقيب قضايي.
وي همچنين ادامه مي دهد: از سوي ديگر در دي ماه سال جاري داستان سوءاستفاده از بازار ارز و دلار در كشور بالا گرفت. افزايش قيمت روزانه سكه و ارز روند تصاعدي يافت. عده اي از سكوت مقامات مسئول و فقدان اقدامات بازدارنده، سوءاستفاده كرده و ميلياردها تومان سودجويي كردند. در اين ميان، عده اي بر اين باورند كه بايد مدعي العموم در اين حوزه ورود مي يافت و عليه عوامل اين جريان اقدام مي كرد. پرسش اين است كه دخالت دادستان در موضوعي كه اساساً اهداف پشت پرده آن مجهول است، چگونه مي تواند صورت گيرد؟ در همين رابطه نيروي انتظامي ماموريت يافت با قاچاق ارز مبارزه كند اما از طرف مراجع قضايي حمايتي صورت نگرفت. يك مصاحبه مقام قضايي در خصوص هشدار به دلالان ارز بازتاب گسترده را به دنبال داشت كه «سكه و ارز هم امنيتي شد». در اين مثال، دادستاني با علم به عدم تأثير اقدامات قضايي، از مداخله پيش گيرانه حمايت نكرد تا سرانجام دولت تدابيري اتخاذ كرد. بنابراين، اقدامات دادستاني در مداخله يا عدم مداخله در پيشگيري از وقوع جرم مي تواند واجد آثار مثبت و منفي باشد.
دادستان تهران به ذكر نمونه هاي ديگري نيز پرداخته است و در آسيب شناسي مشكلات مي نويسد: از منظر اصل پيشگيري در صورت اشراف مدعي العموم و كسب اطلاعات به موقع، مي توان با اقدام هاي پيشگيرانه، از ارتكاب جرايم بيشتر در آينده جلوگيري كرد اما دشواري امر در جايي است كه عده اي اقدامات پيشگيرانه دادستان را صرفاً به نفع جريان و منافع خود مي خواهند و در صورتي كه اين اقدامات، خواب عده اي را آشفته سازد، حملات آغاز خواهد شد. بر اين اساس، بازهم تأكيد مي شود كه نقش دادستان در مقام پيشگيري از وقوع جرم مي تواند موجد آثار مثبت و منفي باشد.
دولت آبادي در مقام جمع بندي خاطرنشان مي كند: مي توان گفت مديريت پيشگيري با قوه قضائيه است و بر همين مبنا بايد ساختارهاي لازم براي اعمال مديريت اصل پيشگيري فراهم آيد اما در عين حال نبايد از ايفاي نقش ساير دستگاه ها غافل ماند.
اقدام اخير قوه قضائيه در تشكيل ستادهاي پيشگيري از بروز جرايم انتخاباتي، نمونه اي از لزوم همكاري تمام نهادها و سازمان ها در مبارزه با جرايم است. در اين ميان بايد نقش دادستان ممتاز باشد تا اجراي طرح هاي پيشگيري، عملي و واقع گرايانه باشد.»

 



دبير ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي خراسان رضوي: مشهد ارزانترين مقصد سفرهاي داخلي در كشور است

مشهد- خبرنگار كيهان:
دبير ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي خراسان رضوي گفت: در حال حاضر مشهد ارزانترين مقصد سفرهاي داخلي در كشور است.
مجتبي رجايي اضافه كرد: در سال جاري بالغ بر 27 ميليون زائر به مشهد آمده اند و در ايام نوروز سال 90 نيز 6 ميليون و 700 هزار نفر به مشهد مسافرت كردند و پيش بيني مي شود در ايام نوروز 91 نيز همين تعداد حجم زائر به اين شهر مشرف شوند.
وي افزود: با توجه به اقبال عمومي از سفرهاي داخلي، ما آمادگي پذيرش بيشتر مسافران را نيز داريم.
وي همچنين خاطرنشان كرد: در سال جاري تعداد 18 واحد رسمي اقامتي به واحدهاي خراسان رضوي افزوده شده و اين رقم به تعداد 218 هزار و 667 واحد افزايش يافته است.
رجايي اضافه كرد: در 23 شهرستان خراسان رضوي، پايگاه هاي اطلاع رساني در مبادي ورودي و حاشيه جاده ها، در راستاي ارائه اطلاع رساني، ارائه نقشه به زبان هاي مختلف به زائران در ايام نوروز برپا شده است.
دبير ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي خراسان رضوي، با اشاره به اينكه در ايام نوروز 91، شهرداري مشهد امكان اقامت 6 هزار خودرو در بوستان غدير اين شهر را فراهم كرده، كه به طور تقريبي به 20 هزار نفر در قالب چادر و كانكس ارائه خدمات و امكان اقامت خواهد داد.

 



تازه ترين واكنش نمايندگان و كارشناسان به گزارش احمد شهيد
تهيه كنندگان گزارش خلاف واقع عليه ايران قابل پيگرد حقوقي هستند

سرويس سياسي-
به دنبال انتشار گزارش احمد شهيد گزارشگر ويژه حقوق بشر عليه ايران كه جمهوري اسلامي را به نقض حقوق بشر در موضوعاتي چون حقوق زندانيان، مجازات هاي اسلامي، انتخابات سال 88 و... متهم كرده بود نمايندگان مردم و كارشناسان اين گزارش را سياسي و فاقد اعتبار دانستند.
در همين زمينه حميد فولادگر نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي گزارش احمد شهيد را انتقام گيري از ملت براي حضور در انتخابات خواند و گفت: نظام سلطه مي خواهد مانع الگوگيري نهضت هاي بيداري اسلامي از انقلاب اسلامي شود.
محمدرضا فرقاني مديركل امور بين الملل دفتر رئيس جمهور نيز در ارزيابي گزارش احمد شهيد تاكيد كرد كه ادعاهاي گزارشگر ويژه حقوق بشر برگرفته از منابع گروهك هاي تروريستي است.
وي افزود: احمد شهيد ارتباط نزديك و غيرمتعارفي با دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي آمريكا، رژيم صهيونيستي و كشورهاي اروپايي دارد كه اين ارتباط چه زماني كه وزير خارجه مالديو بود و چه بعد از آن آشكار است و اسناد آن موجود است.
نماينده مردم تاكستان و عضو فراكسيون اقليت مجلس هم درباره گزارش احمد شهيد تاكيد كرد كه ملت ايران براي اين گزارش ها ارزش و اهميتي قايل نيست.
وي اين گزارش را در راستاي برنامه هاي ضد ايراني آمريكا دانست. آيت الله سيداحمد خاتمي نيز به گزارش احمد شهيد واكنش نشان داد و گفت: گزارش احمد شهيد هيچ اعتباري ندارد.
نماينده مردم در مجلس خبرگان رهبري اضافه كرد: آمريكا، رژيم صهيونيستي و انگليس در خط مقدم نقض حقوق بشر هستند.
از سوي ديگر، اميرحسين رحيمي سخنگوي كميسيون حقوقي مجلس تاكيد كرد كه احمد شهيد و تهيه كنندگان گزارش خلاف واقع عليه ايران قابل پيگرد حقوقي هستند اما لابي صهيونيست حاكم بر مجامع بين المللي اجازه به نتيجه رسيدن اين شكايت را نخواهند داد.
به گزارش فارس، كاظم جلالي سخنگوي كميسيون سياست خارجي مجلس نيز با سياسي و غيرواقعي خواندن گزارش اخير احمد شهيد گفت: نهادهاي حقوق بشر دنيا نسبت به ايران موضع دارند و به دنبال اثبات مغروضات خودشان هستند. حجت الاسلام موسي غضنفرآبادي عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس هم درباره برآورد گزارش احمد شهيد با بيان اين كه اين گزارش متاثر از لابي هاي صهيونيستي و القائات غربي است خاطرنشان كرد كه حاميان كشتار مردم بحرين و يمن، ايران را به نقض حقوق بشر متهم مي كنند.
رئيس كميته حقوق بشر مجلس نيز به ابعاد گزارش دوم احمد شهيد كه هفته گذشته منتشر شد پرداخت و گفت: در گزارش نيز ديديم كه به هيچ وجه از گزارشات NGOهاي داخل كشور استفاده نشده چرا كه ما گروه هاي NGO داشتيم كه با احمد شهيد ملاقات كردند و گزارشات واقع بينانه اي از داخل كشور به وي ارائه دادند ولي همانطور كه قابل پيش بيني بود، احمد شهيد بناي استفاده از اين گزارشات را نداشت.
وي با تاكيد بر اين كه آنچه كه احمد شهيد در گزارشات خود آورده، مباحثي است كه از يك فرد مسلمان بعيد است، گفت: به هيچ وجه پذيرفته نيست كه احمد شهيد به عنوان يك فرد مسلمان در گزارش خود به اين كه چرا جمهوري اسلامي ايران حقوق همجنس بازان را به رسميت نمي شناسد، اعتراض كند لذا جاي بسي تعجب و تاسف است از اين كه يك فرد مسلمان در راستاي اهداف غرب چنين گزارشي را تهيه و تنظيم كند.
رئيس كميته حقوق بشر مجلس با بيان اين كه احمد شهيد در گزارش خود همان حرف هاي فتنه گران را تكرار كرد، اظهار داشت: موضوعاتي كه در گزارش آورده به خصوص در رابطه با قضاياي انتخابات و زندانيان سياسي در واقع تكرار همان سخنان فتنه گران است همچنين با توجه به اين گزارش، مشخص است كه ارائه چنين گزارشي پس از انتخابات 12 اسفند با هدف زير سؤال بردن دموكراسي و حق تعيين سرنوشت در ايران تهيه شده است.

 



جمكران آماده استقبال از زائران نوروزي است

معاون فرهنگي مسجد مقدس جمكران گفت: مسجد جمكران با برنامه هاي فرهنگي، رفاهي و خدماتي آماده ميزباني از ميهمانان نوروزي است.
حجت الاسلام والمسلمين مرتضي وافي در گفت وگو با فارس در قم بيان داشت: برنامه هاي مسجد مقدس جمكران، با توجه به ميهمانان نوروزي مسجد به اشكال مختلف به اجرا در مي آيد و زائران دائمي مسجد، كاروان هاي راهيان نور و اردوهاي دانشجويي و همچنين مسافران نوروزي عبور كننده از شهر مقدس قم، سه دسته از زائراني هستند كه در اين ايام به مسجد مقدس جمكران مشرف مي شوند.
وي بيان اينكه اكثر زائران مسجد از استان هاي البرز، اصفهان، تهران و قم در اين ايام به مسجد مقدس جمكران مشرف مي شوند، اظهار داشت: برنامه هاي پشتيباني، عمراني، فرهنگي و خدماتي مختلفي به منظور خدمت رساني هرچه بهتر به زائران مسجد برگزار مي شود و امسال با بهره برداري از شبستان غربي مسجد كه 8 هزار و 500 متر مربع به فضاي 60 هزار متري مسجد اضافه مي كند، برنامه هاي مختلفي همچون دعا، قرائت قرآن و مجالس وعظ و خطابه برگزار مي شود.
معاون فرهنگي مسجد مقدس جمكران با اشاره به برگزاري طرح ملي در آرزوي بهار در ايام نوروز خاطرنشان كرد: طرح در آرزوي بهار، از 28 اسفند 90 تا 15 فروردين 91 برگزار مي شود.
وي اضافه كرد: اين طرح امسال در سه محور برگزار مي شود و برپايي دوره هاي آموزشي و تخصصي ويژه كاروان هاي راهيان نور و اردوهاي دانشجويي و برگزاري نمايشگاه هاي متعدد فرهنگي با موضوعاتي چون بصيرت، انتظار، ولايت فقيه، فرقه هاي ضاله، استكبارستيزي و ... از جمله اين برنامه هاست.

 



آنتي وار: گزارش آژانس در مورد برنامه هسته اي ايران نبايد مورد استناد قرار گيرد

سايت آنتي وار در تحليلي به اوضاع پيرامون برنامه هسته اي ايران و نگرش آمريكا درباره آن اشاره مي كند و مي نويسد: آمريكايي ها علي رغم تبليغات جنگي عليه ايران باور دارند كه برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ابعاد نظامي ندارد.
«جان گليزر» در تحليلي در اين باره مي نويسد: ايران به دنبال دستيابي تسليحات اتمي نيست اما علي رغم اين واقعيت، هنوز اظهارات جنگ طلبانه درباره اين كشور شنيده مي شود.در ادامه اين مطلب آمده است: حتي در زماني كه سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا و اسرائيل با اطمينان بالا به اين نتيجه رسيده اند كه ايران به دنبال ساخت تسليحات اتمي نيست و برنامه اي هم براي اين كار ندارد همچنان ترس ها در باره غني سازي اورانيوم در ايران وجود دارد.
اين تحليلگر مي نويسد: بار ديگر مقامهاي آمريكايي گزارش برآورد اطلاعات ملي (NIE) [متشكل از 16 سازمان اطلاعاتي] را كه گفته بود ايران در سال 2003 تمامي برنامه نظامي هسته اي خود را متوقف كرده بود قبول دارند. اين نتيجه گيري اخيراً در سال 2011 نيز تائيد شد و اين تائيدات در نتيجه نظارت پنهاني و جاسوسي در داخل ايران صورت گرفته است.
آنتي وار مي نويسد: در واقع تنها بر آورد رسمي كه هيچ اعتباري به اتهامات تاريخي سياستمداران، مبني بر اينكه ايران به دنبال ساخت تسليحات اتمي است، استناد به گزارش ماه نوامبر آژانس بين المللي انرژي اتمي است كه مورد انتقاد بسياري قرار گرفت.
«رابرت كلي» مهندس هسته اي و مدير سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي كه اشتباهات را در عراق شاهد بوده در ژانويه نوشت كه دلايل موجود در گزارش ماه نوامبر آژانس درباره ايران«كامل» نبود و موارد موجود در گزارش براي تغيير برآوردها درباره عدم انحراف در برنامه هسته اي ايران كافي نبوده است.
وي مي نويسد: البته برخي نگراني ها در ارتباط با موضوع هسته اي ايران وجود دارد اما هيچ دليلي وجود ندارد كه رهبران اين كشور تصميمي درباره انرژي هسته اي نظامي گرفته باشند و هيچ دليلي هم وجود ندارد كه نشان دهد ايران از غني ساز 20 درصد فراتر رفته باشد و اگر اين كشور چنين تصميمي هم گرفته باشد [كه هنوز نگرفته] تهران با بدست آوردن فناوري براي ساخت بمب اتمي سالها فاصله دارد.
به گزارش مهر، در ادامه اين مطلب آمده است: نگراني ديگر، غني سازي در ايران است. ايران دو تاسيسات غني سازي خود را به زير زمين منتقل كرده كه هردو اين تاسيسات مورد بازديد آژانس قرار گرفته اند و هيچ فعاليت نظامي يا تبديل مواد هسته اي در آنها مشاهده نشده و دليل اينكه ايران اين تاسيسات را به زير زمين منتقل مي كند براي جلوگيري از اقدام نظامي عليه آنهاست و همانطور كه واشنگتن پست در مقاله اي عنوان كرده اورانيوم غني شده با درجه بالا تنها ماده مورد نياز براي ساخت يك بمب اتمي نيست. براي ساخت يك بمب نياز به انجام آزمايش براي نگهداري پوشش ها و ماشه ها براي شروع واكنش زنجيره اي انفجار اتمي است و هيچ تائيدي از چنين فعاليت مربوط به حوزه نظامي در ايران ديده نمي شود و استناد به گزارش آژانس براي اقدام عليه ايران اقدام نادرستي است و هر گونه حركتي در اين ارتباط غير قابل توجيه و هرگونه اقدامي نه «جنگ پيشگيرانه» بلكه «جنگ پيشدستانه» خواهد بود.

 



انديشكده مطالعات امنيت داخلي اسرائيل: شرايط منطقه به نفع ايران رقم خورده است

يك انديشكده صهيونيستي در گزارشي با اشاره به فرصت هاي پيش روي ايران در قبال تحولات منطقه و جهان عرب، اعلام كرد كه شرايط كنوني به نفع ايران رقم خورده است.
انديشكده صهيونيستي «مطالعات امنيت داخلي» در جديدترين گزارش خود به قلم «آفرايم كام» با پرداختن به تحولات جهان عرب به بررسي فرصت ها و خطرات پيش روي ايران در پي اين تغييرات مي پردازد و مي نويسد: تحولات جهان عرب با تضعيف هم پيمانان آمريكا فرصت مناسبي را براي ايران به وجود آورده است، و از طرفي با تضعيف حكومت بشاراسد، ايران در شرف از دست دادن تنها هم پيمان ديرينه خود در منطقه است.
در بخشي از اين تحليل آمده است:بحران جهان عرب فرصت ها و همينطور ريسك هاي فزاينده اي را پيش روي ايران قرار داده است. در مرحله اول، ايران تاكيد مي كند كه اين فرصت ها نتيجه طبيعي شرايط جديد است. آن ها بيداري جهان عرب و قدرت گيري اسلام گرايان را ادامه و نتيجه انقلاب اسلامي ايران مي دانند.
به علاوه، ايران تحولات در حال وقوع جهان عرب را زمينه اي براي افزايش نفوذ خود در منطقه مي داند. اول اينكه، ايران سقوط مبارك را تحولي مثبت مي پندارد. مبارك، هم پيمان نزديك آمريكا و عامل مهم صلح با اسرائيل، تلاش اعراب عليه قدرت گرفتن ايران در منطقه و اهرم افراطي شيعه را هدايت مي كرد. اكنون رژيم مبارك سقوط كرده است، مصر مشغول امور داخلي خود است، و بدون شك به مسائل منطقه اي نمي پردازد.
به دنبال سقوط مبارك، افرادي در مصر هستند كه از سرگيري روابط ديپلماتيك با ايران حمايت مي كنند، روابطي كه پس از انقلاب اسلامي ايران قطع شد، و ايران نيز به اين موضوع ابراز تمايل كرده است. در كل، قدرت گيري حائز اهميت نيروهاي اسلامي در مصر و ديگر كشورهاي عربي، حتي اگر سني باشند، به نظر اين فرصت را به ايران مي دهد كه روابط خود را با اين كشورها ايجاد كند.
در ادامه اين تحليل آمده است: تحولات منطقه اسرائيل را با ريسك هايي روبه رو كرده است. قدرت گيري اسلام گراها در مصر، روابط آتي و صلح آميز مصر با اسرائيل را با ترديد روبه رو ساخته است. اولين شكاف ها در بنيان رژيم «هاشميه» در اردن مشاهده شد،ه است؛ رژيمي كه اسرائيل به بقا و ثبات آن بسيار اهميت مي دهد.
در پايان اين تحليل آمده است، براي بيش از يك نسل، جهان عرب ضعيف بوده است، و زمان دشواري را براي همكاري و اتحاد در جهت حل مشكلات خود، در قالبي متحد پيش رو دارد. اين ضعف ممكن است در نتيجه بحران حاضر، و اجبار رهبران عرب براي پرداختن هر چه بيشتر به مشكلات داخلي و بقاي حكومت خود، افزايش پيدا كند. اين ضعف به نفع ايران است، با توجه به اينكه مشكلات داخلي برخي از حكومت هاي عربي را تضعيف كرده است، و ممكن است ثبات حكومت هاي عربي هم پيمان با غرب و آمريكا خدشه دار شود.

 



سفير ايران در بيروت اعلام كرد
 11هزار موشك ايران آماده پاسخ به آمريكا و اسرائيل

سفير كشورمان در بيروت با اشاره به اين كه 11 هزار موشك به سمت آمريكا و اسرائيل نشانه گرفته شده است گفت: ايران كمترين احتمالات را جدي مي گيرد.
غضنفر ركن آبادي ادامه داد: اگر ايران مورد حمله قرار گيرد پاسخي سخت و دردناك خواهد داد.
در حالي بنيامين نتانياهو از احتمال حمله اسرائيل به ايران در آينده نه چندان دور سخن مي گويد كه رئيس سابق موساد در گفت وگو با شبكه سي.بي.اس گفته است: پاسخ ايران به هر گونه تهاجم دردناك بوده و اسرائيل را در وضعيت بسيار بغرنجي قرار خواهد داد.

 



در واكنش به اظهارات نخست وزير كانادا انجام شد
برگزاري تجمعات سراسري در كانادا به دفاع از ايران

در پي حمايت استفان هارپر نخست وزير كانادا از طرح احتمالي جنگ با ايران، گروه ها و نهادهاي ضدجنگ در اين كشور در واكنش به اين اظهارات و حمايت از ايران، تجمعاتي را در سراسر كانادا سازمان دادند.
سيدلاكومبه هماهنگ كننده نهاد «اتحاد صلح كانادا» در سطح كانادا در جريان اين تظاهرات به راديو فردا گفت: ما نسبت به خطر بالقوه جنگ با ايران نگران هستيم و در طول اين هفته تجمعاتي را در سراسر كانادا سازمان داده ايم به دليل اينكه حمايت استفان هارپر نخست وزير كانادا از طرح جنگ با ايران آشكار شده و نخست وزير اسرائيل براي ديدار با او به كانادا آمده است.
اين فعال ضد جنگ در ادامه گفت: ما تجمعات را ادامه خواهيم داد به ويژه كه تحريم هايي توسط اروپا و آمريكا عليه ايران اعمال شده كه فقط به فشار بيشتر بر مردم منجر مي شود. اين فعال ضد جنگ همچنين دراين باره به نمونه مردم عراق اشاره كرد.
وي گفت: ما در اينجا وظيفه داريم در برابر جنگ و تحريم سكوت نكنيم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14