(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 25 اسفند 1390- شماره 20169

كوتاه اقتصادي
اطلاعيه سازمان هدفمندي درباره پيامك انصراف از يارانه
دولت افزايش قيمت خودروهاي داخلي را منتفي كرد
متوسط شاخص بهره وري نيروي كار كشور 9/1 درصد
كاهش 30دلاري قيمت جهاني طلا
افزايش 18 درصدي حقوق كارگران در سال آينده
عرضه بدون محدوديت كالا تا پايان تعطيلات نوروزي
رويانيان: فروردين 91 بنزين گران نمي شود
وعده شيخ الاسلامي به كارگران
افزايش قيمت نهاده ها علت گراني مرغ
راه اندازي 6 فاز جديد پارس جنوبي درسال 91
تأمين نياز ارزي متفرقه متقاضيان از طريق صرافي ها



كوتاه اقتصادي

¤ با تصويب دولت و در راستاي تامين نياز داخل، سود بازرگاني واردات گندم دامي صفر درصد تعيين شد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، با موافقت دولت، سود بازرگاني واردات گندم دامي صفر درصد تعيين شد. هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت جهادكشاورزي و به استناد بند (ب) ماده (145) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه- مصوب 1389- سود بازرگاني واردات گندم دامي را تا 31/2/1391 صفر درصد تعيين كرد.
¤ با هدف تسهيل امور مشتريان و مسافران نوروزي، شعب ارزي منتخب بانك ملي ايران در ايام پايان سال و تعطيلات نوروزي، اقدام به فروش ارز مسافرتي و صدور حواله مربوطه مي كنند.به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، ضمنا تمامي شعب فعال ارزي بانك ملي ايران در حال حاضر نسبت به فروش ارز مسافرتي و صدور حواله مربوطه اقدام مي كنند.گفتني است فهرست شعب منتخب صادركننده حواله ارز مسافرتي در ايام پايان سال و تعطيلات نوروز از طريق سايت اينترنتي بانك ملي ايران به آدرس www.bmi.ir قابل مشاهده است.
¤ مديركل دفتر امور حقوقي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرد: براي رسيدگي به تخلفات واحدهاي متخلف شوينده فرش و مبلمان در ايام پاياني سال، شعبه اي خاص از سوي اداره كل تعزيرات حكومتي به اين امر اختصاص يافت.داريوش قاسمي گفت: با توجه به در پيش بودن ايام پاياني سال، ضمن هماهنگي با اتحاديه قاليشويان مقرر شد اتحاديه مذكور، نرخ مصوب شستشوي انواع فرش و موكت را به اعضاي واحدهاي صنفي مربوطه ابلاغ تا واحدهاي صنفي قاليشويي براساس نرخ مصوب عمل نمايند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين مركز مخابرات خاتم الانبياء كرج با پيش شماره 660 الي 666 از روز جمعه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مقام هاي آفريقاي جنوبي از برنامه اين كشور براي جايگزيني واردات نفت از ايران خبر دادند.به گزارش فايننشيال تايمز، وزير انرژي آفريقاي جنوبي گفت: اين كشور در پي فشار كشورهاي غربي در ارتباط با تحريم هاي ايران، بر آن است تا جايگزيني را براي نفت وارداتي از ايران پيدا كند.«اليزابت ديپو پيترز» فشارهاي آمريكا به كشورش براي قطع واردات نفت را رد كرد و گفت: اگر بگويم كه آمريكا در حال فشار بر ما براي قطع واردات نفت است دروغ گفته ام اما ما هم اكنون در حال بررسي راه هاي مختلف هستيم.
¤ به منظور بهره مندي هرچه بيشتر سپرده گذاران مؤسسه اعتباري توسعه از سود سپرده هاي سرمايه گذاري، «طرح عيدانه توسعه» در شعب سراسر كشور اجرايي شد.مؤسسه اعتباري توسعه به عنوان نخستين مؤسسه داراي مجوز از بانك مركزي به مناسب ايام فرخنده نوروز باستاني و با هدف افزايش رضايت مشتريان و تشويق و ترغيب ايشان به سپرده گذاري در طرح جديد عيدانه، نرخ هاي سود مناسبي را براي سپرده هاي سرمايه گذاري در نظر گرفت.
¤ عضو هيئت مديره مجمع عالي واردكنندگان با اشاره به كاهش 12درصدي قيمت گوشت گرم بسته بندي شده، گفت:عرضه اين محصولات در فروشگاه هاي زنجيره اي و ميادين ميوه و تره بار آغاز شده و تا زماني كه نياز باشد، ادامه خواهد يافت.بهزاد درخور با اشاره به آغاز عرضه گوشت گرم بسته بندي شده،گفت:گوشت گوسفند گرم بسته بندي شده در فروشگا ه هاي زنجيره اي و ميادين ميوه و تره بار با 12درصد كاهش قيمت عرضه مي شود.

 



اطلاعيه سازمان هدفمندي درباره پيامك انصراف از يارانه

سازمان هدفمندي يارانه ها درباره پيامك انصراف از دريافت يارانه اطلاعيه صادر كرد.
در اين اطلاعيه آمده است: فرآيند كليه مراحل انصراف از دريافت يارانه به ترتيب از طريق پيامك هاي بعدي اطلاع رساني خواهد شد و جاي هيچ نگراني نيست.
سازمان هدفمندي يارانه ها همچنين تاكيد كرده است: اجراي قانون هدفمندي يارانه ها با سرعت بيشتري دنبال خواهد شد. در اطلاعيه آمده است: اكنون كه پس از گذشت 15 ماه از كار بزرگ و ماندگار ملت و همبستگي عظيم و بي نظير ملي در اجراي موفق قانون هدفمندي يارانه ها، شاهد آثار مثبت آن در زندگي مردم و اقتصاد كشور هستيم، به اطلاع مي رساند كه ادامه تحولات با سرعت بيشتري دنبال خواهد شد.
در بخش ديگري از اين اطلاعيه با اشاره به ابراز تمايل برخي خانوارها مبني بر انصراف از دريافت يارانه آمده است: از مدت ها پيش تعداد كثيري از مردم خير و افرادي كه به لطف خدا داراي درآمد مناسبي براي امرار معاش خود و افراد تحت تكلفشان مي باشند و يارانه هاي پرداختي در زندگي آنان اثرگذار نبوده يا تاثير چنداني ندارد، خواستار ايجاد سازوكاري شده اند تا بتوانند براساس آن از دريافت تمام يا بخشي از يارانه سهم خود صرفنظر كنند و از اين طريق با تخصيص بيشتر و بهتر منابع ناشي از هدفمند كردن يارانه ها موجبات بهبود زندگي خانوارهاي كم درآمد و محروم جامعه را فراهم كنند.
در ادامه آمده است: در پاسخ به اين درخواست مردمي و اجابت آن راهكاري عملياتي طراحي و در اختيار مردم عزيز قرار مي گيرد تا به طور داوطلبانه به افزايش سهم يارانه طبقات با درآمد پايين كمك كنند.
در بخش ديگري از اين اطلاعيه آمده است: جهت ايجاد سهولت و تمهيدات لازم براي تعامل همكاري خانوارهاي داوطلب از طريق ارسال پيامك با شماره 300025 اطلاع رساني انجام شده است كه سرپرست خانوارها بايد وارد سامانه الكترونيكي www.refahi.ir شده و در بخش گزينه انصراف يكي از موارد معين شده را انتخاب و علامت بزنند.
براساس اطلاعيه سازمان هدفمندي پيامك هايي كه از طريق اين شماره ارسال نشده باشد، اعتبار ندارد.

 



دولت افزايش قيمت خودروهاي داخلي را منتفي كرد

با تصويب دولت افزايش قيمت خودروهاي داخلي منتفي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس دولت، مصوبه كميته قيمت گذاري خودرو مبني بر افزايش قيمت برخي خودروهاي داخلي را منتفي كرد.
در جلسه اخير كميته قيمت گذاري خودرو، اعضاي اين كميته با متوسط افزايش 6 تا 9درصدي قيمت برخي خودروهاي داخلي موافقت كردند و به اين ترتيب قيمت محصولات
ايران خودرو و سايپا بين 200 هزار تا 8/4 ميليون تومان افزايش يافت اما دولت در جلسه ديروز خود با اين افزايش قيمت مخالفت كرد.
خودروهاي تجاري از شمول قيمت گذاري دولت خارج شد
قائم مقام مديرعامل سايپا گفت: براساس مصوبه كميته قيمت گذاري خودرو، خودروهاي تجاري از شمول قيمت گذاري توسط دولت خارج شد.
محمدسعيد فلاحي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: خودروهاي با قيمت بالاي 45 ميليون تومان خودروي گران قيمت محسوب مي شوند و قرار است خودروهاي با اين قيمت توسط خودروسازان قيمت گذاري شوند.
وي با بيان اينكه خودروهاي تجاري، قيمتي بالاتر از 45 ميليون تومان دارند اظهار داشت: در حال حاضر اختلاف قيمت در مورد برخي كاميونها بين بازار و كارخانه حدود 50 درصد و يا بيشتر است كه به منظور مديريت بازار به خودروسازان اختيار داده شد تا با قيمت گذاري اين محصولات بازار را مديريت كنند.
وي تاكيد كرد: براي خودروسازان به صرفه نيست كه گران فروشي كنند زيرا ميزان فروش محصولاتشان كاهش خواهد يافت.
فلاحي افزود: براساس توافقي كه در كميته خودرو داشتيم قرار شد بازار خودرو را مديريت كنيم تا جلوي دلال بازي ها گرفته شود.
وي تصريح كرد: در قبال توافقي كه با سازمان حمايت داشتيم به ما اجازه دادند تا حدي قيمت محصولاتمان را تعديل كنيم تا بازار مديريت شود.
قائم مقام سايپا همچنين در مورد بحث هاي مطرح شده مبني بر مشكل تامين قطعات تندر 90 در خط توليد گفت: در مورد محصولات گران قيمت ابتدا محصول از مشتري سفارش گيري مي شود، سپس سفارش گذاري توليد صورت مي گيرد.
وي افزود: در مورد تندر 90 تعهدات معوق نداريم و مشكلي براي تامين قطعات اين خودرو وجود ندارد.
فلاحي با بيان اينكه محدوديتي در تامين قطعات وارداتي وجود ندارد گفت: در صورت بروز مشكل در تامين قطعات بازنگري خواهيم كرد.

 



رئيس شوراي ملي رقابت اعلام كرد
متوسط شاخص بهره وري نيروي كار كشور 9/1 درصد

رئيس شوراي ملي رقابت اعلام كرد: رشد متوسط شاخص بهره وري نيروي كار در كشور در حالي 9/1درصد برآورد شده كه براساس سند چشم انداز، اين رقم بايد
5/3درصد باشد.
جمشيد پژ ويان در مراسم سومين دوره نظام ارزيابي ملي بهره وري و تقدير از 80 بنگاه فعال و بهره ور اقتصادي ضمن بيان اين مطلب افزود: متاسفانه شاخص هاي بهره وري بنگاه ها در كشور استاندارد نيست و پايين بودن بهره وري نيروي كار، يكي از چالش هاي عمده اقتصاد امروز كشور است؛ به طوري كه آخرين آمار از ساعت كار مفيد در بنگاه ها، به طور متوسط بيانگر يك ساعت كار مفيد روزانه است.
به اعتقاد اين اقتصاددان، بنگاه ها براي بهره ور شدن نيازمند دستيابي به شاخص هايي چون كوچك سازي و سبك سازي سازمان، بهره گيري از مديران برتر (هسته دانا در يك بنگاه اقتصادي)، بهره گيري از نيروهاي خبره و نخبه (شبكه توانا در يك بنگاه اقتصادي) و اجراي سياست هاي موثر در رشد و بالندگي هستند.
غلامرضا مصباحي مقدم عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين مراسم از در دستور كار بودن تصويب قانون نظام بهره وري خبر داد و تاكيد كرد كه بهر ه وري يكي از محورهاي اصلي تحول اقتصادي دركشور است كه تامين بخش عظيمي از ثروت جامعه به تحقق آن بستگي دارد.
اين نماينده مجلس با تصريح اين كه ما اكنون نيازمند اصلاحات در مدل ها و روش هاي نظام توليد با هدف ارتقاء شاخص هاي بهره وري و كاهش هزينه هاي توليد هستيم، خاطرنشان كرد: يكي از مهمترين مثال هايي كه مي توان براي بهره ور نبودن اقتصاد ايران زد، اين است كه براي مثال نرخ مصرف حامل هاي انرژي در كشور ما، 3 برابر ميانگين جهاني است؛ اين بدين معني است كه ما از ميزان انرژي كه مصرف مي كنيم، بايد 3 برابر توليد داشته باشيم تا بهره ور شويم.
در اين مراسم همچنين سردار بكايي، قائم مقام وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز تعريف ساده بهره وري را چگونگي انجام درست كارها ذكر و اعلام كرد: يكي از بزرگترين كارهاي وزارت دفاع، قرار دادن يك ماهواره در مدار با امكانات بسيار كم است و اين خود يكي از مدل هاي بهره وري است؛ چرا كه براي مثال، كشور توسعه يافته اي چون كره جنوبي، 3 ماهواره به فضا پرتاب كرد كه هيچ كدام در مدار قرار نگرفت، اما ايران براي پرتاب 3 ماهواره، فقط 300 ميليارد تومان هزينه كرد و هر سه آنها در مدار قرار گرفت.

 



كاهش 30دلاري قيمت جهاني طلا

قيمت جهاني طلا در معاملات ديروز با كاهش 30دلاري به 1666 دلار در هر اونس رسيد.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، همزمان با اعلام فدرال رزرو آمريكا مبني بر پايين نگه داشتن نرخ بهره تا سال 2014 و تغيير روند حركت سرمايه، بهاي طلا در بازارهاي جهاني روز چهارشنبه براي سومين روز متوالي كاهش يافت.
پس از اينكه بن برنانكه، رئيس فدرال رزرو آمريكا اعلام كرد: هيچ علامتي كه نشان دهد تسهيل بيشتري در سياست پولي رخ خواهد داد، وجود ندارد، سرمايه گذاران سرمايه هاي خود را از طلا به سمت دلار روانه ساختند.
بهاي هر اونس طلا ديروز ابتدا به 1681 دلار افزايش يافت، اما سپس به هر اونس 1666 دلار كاهش يافت كه اين رقم نسبت به روز قبل 30 دلار كاهش داشته است. بهاي طلا در ماه سپتامبر، در پي تشديد بحران بدهي حوزه يورو به 1920 دلار در هر اونس رسيده بود.
نيك ترونتان، از كارشناسان اقتصادي گفت: «پس از اينكه برنانكه سخني از تسهيل سياست پولي بر زبان نراند، طلا مجددا در مسيري نزولي قرار گرفت. اما همچنان خريدهاي بانك مركزي و افزايش تقاضا براي خريد طلا در بازارهاي نوظهور آسيا و خصوصا چين، بر بازار طلا سايه افكنده است.» وي افزود: «ما ديگر شاهد افزايش قيمت طلا به بيش از 1700 دلار نخواهيم بود.»

 



افزايش 18 درصدي حقوق كارگران در سال آينده

شوراي عالي كار حداقل دستمزد سال آينده كارگران را 18 درصد افزايش داد.
به گزارش مهر، شوراي عالي كار متشكل از نمايندگان كارگري، كارفرمايي و دولت در نشست ديروز بعدازظهر خود حداقل دستمزد سال آينده ميليونها كارگر و مشمول قانون كار را تعيين و تصويب كرد.
برپايه اين گزارش، حداقل دستمزد سال 91 كه بايد از سوي بنگاه ها و واحدهاي توليدي مختلف كشور اجرا شود، به ميزان 389 هزار و 754 تومان تعيين و تصويب شد.
آخرين حداقل دستمزد در اسفند ماه سال 89 به تصويب شوراي عالي كار رسيده بود كه ميزان آن براي اجرا در سال جاري 330 هزار و 300 تومان بود.
در همين حال، بن نقدي كارگري هم از 28 به 35 هزار تومان افزايش يافت، ضمن اينكه پايه سنواتي روزانه 250 تومان تعيين شد.

 



ضيغمي خبر داد
عرضه بدون محدوديت كالا تا پايان تعطيلات نوروزي

معاون وزير صنعت ، معدن و تجارت از عرضه بدون محدوديت كالا تا پايان تعطيلات نوروزي خبر داد.
محمد علي ضيغمي در گفتگو با مهر با تأكيد بر وجود ذخاير مناسب كالايي گفت: عرضه كالاهاي اساسي تا پايان تعطيلات بدون محدوديت ادامه خواهد داشت و مصرف كنندگان مي توانند مايحتاج خود را تأمين كنند.معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در كنار توزيع و عرضه مناسب كالاها بازار نيز به لحاظ جلوگيري از تخلفاتي همچون گرانفروشي و كم فروشي رصد خواهد شد و حتي در ايام تعطيلات نوروز نيز بازرسان با قوت به كار خود ادامه داده و اجازه سوء استفاده نخواهند داد.
وي تصريح كرد: گوشت، مرغ، برنج، روغن و شكر با قيمت مناسب در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا، فروشگاه هاي زنجيره اي و ميادين ميوه و تره بار توزيع شده و قيمت ها نيز تحت كنترل قرار دارد.
ضيغمي نظارت و بازرسي را حلقه تكميلي تنظيم بازار دانست و گفت: نظارت و بازرسي از اواخر بهمن شكل گرفته و 10 هزار بازرس بازار را زير ذره بين خود دارند.

 



رويانيان: فروردين 91 بنزين گران نمي شود

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور تاكيد كرد ماه آينده بنزين گران نمي شود.
محمد رويانيان ديروز در نشست خبري با بيان اين كه براي فروردين ماه 91 هيچگونه تغييري در قيمت و سهميه هاي بنزين خودروهاي عمومي و شخصي اعمال نمي شود، گفت: بر اين اساس تا ساعت 24 روز 29 اسفند سهميه بنزين نيمه يارانه اي تمامي خودروهاي شخصي و عمومي به كارت هاي هوشمند سوخت آنها واريز مي شود.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با بيان اينكه پيش از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به طور متوسط روزانه 6/ 64 ميليون ليتر بنزين در بخش حمل و نقل كشور مصرف شده است، تصريح كرد: پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و با وجود افزايش 3/2 ميليون دستگاه خودروهاي كشور اما متوسط مصرف بنزين به روزانه حدود 5/59 ميليون ليتر كاهش يافته است.
رويانيان با يادآوري اين كه در حال حاضر روزانه حدود 48 ميليون ليتر بنزين با نرخ نيمه يارانه اي در سطح كشور مصرف مي شود، اظهار داشت: همچنين در شرايط فعلي متوسط فروش بنزين آزاد در جايگاه ها به مرز 12 ميليون ليتر افزايش يافته است.
اين مقام مسئول ذخيره بنزين 400 توماني خودروهاي شخصي را حدود 4/1 ميليارد ليتر عنوان كرد و افزود: همچنين هم اكنون در كارت هوشمند سوخت خودروهاي شخصي حدود 100 ميليون ليتر بنزين يارانه اي ذخيره سازي شده است.
رويانيان ذخيره بنزين نيمه يارانه اي موتورسيكلت هاي كشور را حدود 511 ميليون ليتر عنوان كرد و افزود: در حال حاضر حدود 160 هزار ليتر بنزين يارانه اي با نرخ 100 تومان در كارت سوخت موتورسيكلت ها ذخيره سازي شده است.
رويانيان در پاسخ به سؤالي
در خصوص سناريوهاي دولت در خصوص افزايش قيمت بنزين در سال 91 توضيح داد: در حال حاضر هيچ قيمتي براي افزايش قيمت بنزين نهايي نشده است و قبل از هرگونه تغييري در قيمت بنزين اين افزايش قيمت به طور رسمي اعلام عمومي مي شود.
وي همچنين در پاسخ به سؤال ديگري كه آيا سهميه بندي براي سال 91 حذف خواهد شد، تاكيد كرد: در شرايط فعلي سناريوهاي مختلفي همچون حذف سهميه بندي و يا عرضه تك نرخي بنزين در دستور كار دولت قرار دارد اما تاكنون هيچ يك از اين سناريوها در سطح دولت نهايي و قطعي نشده است.
اين مقام مسئول با بيان اين كه هرگونه تغيير در ساز و كار عرضه بنزين پس از انجام مطالعات كارشناسي شده در سطح دولت انجام مي شود در پاسخ به اين سؤال كه آيا امكان افزايش 40 درصدي قيمت بنزين در سال 91 وجود دارد، بيان كرد: افزايش 20 تا 40 درصدي بنزين مورد مطالعه قرار گرفته اما هنوز جمع بندي نهايي در اين باره حاصل نشده است.
رويانيان در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اختصاص سهميه ويژه نوروز به خودروهاي شخصي اظهار داشت: تاكنون هيچگونه تصميمي در باره اختصاص يا عدم اختصاص سهميه ويژه نوروزي در سطح دولت گرفته نشده است.
رئيس ستاد سوخت كشور با اعلام اين كه تصميم نهايي درباره اختصاص سهميه بنزين نوروزي توسط شخص رئيس جمهور گرفته مي شود، اظهار داشت: در شرايط فعلي نمي توان به طور قطعي اعلام كرد كه اختصاص سهميه ويژه نوروز منتفي شده است.

 



وعده شيخ الاسلامي به كارگران

رئيس مجمع عالي نمايندگان كارگر كشور از ميانجي گري دولت در تعيين حداقل دستمزد 389 هزار و 700 توماني سال آينده خبر داد و گفت: وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در جلسه شوراي عالي كار قول داد پيشنهاد افزايش حق مسكن كارگران را براي تصويب به دولت ارائه كند.
سيد محمد ياراحمديان در گفتگو با مهر با تشريح جزئيات نشست ديروز نمايند گان كارگران و كارفرمايان براي تعيين حداقل دستمزد 389 هزار و 700 توماني در سال آينده گفت: ما براي رسيدن به افزايش 18 درصدي از صفر شروع كرديم و چانه زني صورت گرفت تا كارفرمايان اين ميزان افزايش را پذيرفتند.
رئيس مجمع عالي نمايندگان كارگر كشور اظهار داشت: با اينكه افزايش 18 درصدي با واقعيتها و نرخ تورم مطابقت ندارد اما كارفرمايان نيز گلايه هاي فراواني را از دولت در زمينه عدم حمايت از توليد داشتند.
ياراحمديان با اشاره به اينكه طي مذاكرات روزهاي گذشته كارفرمايان ضمن گلايه شديد از دولت مبني بر عدم حمايت از توليد و نافرجام بودن وعده هاي دولت، افزود: كارفرمايان معتقدند دولت در سال جاري به هيچ وجه در بخش حاملهاي انرژي به وعده هاي خود عمل نكرد و عنوان كردند كه سال بدي را از لحاظ اقتصادي پشت سر گذاشتند.
رئيس مجمع عالي نمايندگان كارگر كشور خاطرنشان كرد: پس از اين، كارفرمايان نظر خود را تا 12 درصد تغيير دادند كه با اين حال نيز با خط قرمزهاي جامعه كارگري اختلاف زيادي وجود داشت، چرا كه پيشنهاد اوليه كارگران افزايش 40 درصدي حداقل دستمزد بود كه بر اساس وضعيت سبد معيشت خانوار مطرح شد.
ياراحمديان با تاكيد بر اين موضوع كه دولت با نقش ميانجي گرانه وارد اين موضوع شد ، گفت: دولت سعي كرد با تغيير نظر كارفرمايان و افزايش 6 درصدي پيشنهاد آنان و همچنين تعديل نظر كارگران پيشنهاد 18 درصدي را به سرانجام برساند و ديديم كه اين موضوع محقق شد اما با اين حال حداقل 6 درصد كمتر از خط قرمزهاي كارگران براي سال 91 به تصويب رسيد.
اين مقام مسئول كارگري خاطرنشان كرد: با اينكه افزايش حداقل دستمزد سال آينده 18 درصد تعيين شد اما كارگران توانستند يك وعده جدي از وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي مبني بر طرح پيشنهاد افزايش حق مسكن كارگران در هيئت دولت را بگيرند.
رئيس مجمع عالي نمايندگان كارگر كشور ادامه داد: كارگران اين مطالبه را از وزير داشتند كه وي پيشنهاد افزايش حق مسكن كارگران را كه طي سالهاي گذشته هيچ افزايش نداشته در هيئت وزيران مطرح كند و وي نيز قول مساعد داد كه بتواند يك افزايشي را در خصوص حق مسكن كارگران از هيئت وزيران بگيرد.
وي با اشاره به اينكه 10 هزار تومان تعيين شده به عنوان حق مسكن كارگران براي سال آينده از سوي كارفرمايان پرداخت مي شود، وعده وزير را موضوع ديگري دانست و بيان داشت: طي سال جاري حداقل 30 درصد در قيمت و اجاره بهاي مسكن افزايش قيمت داشته ايم و لازم است تا دولت به كارگران كمك كند.
رئيس مجمع عالي نمايندگان كارگر كشور همچنين از افزايش نرخ پايه سنواتي از 200 تومان سال جاري به 250 تومان در روز طي سال آينده خبر داد و گفت: براي ساير سطوح مزدي نيز افزايش 7 درصدي و روزانه 1200 تومان و 93 ريال در نظر گرفته شد، همچنين حق اولاد يك نفر بر اساس دريافتي روزانه 38 هزار و 970 تومان و حق اولاد دو نفري نيز 77 هزار و 940 تومان تعيين شد.

 



مديرعامل اتحاديه خبر داد
افزايش قيمت نهاده ها علت گراني مرغ

مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران كشور با بيان اين كه، به تازگي برخي مسئولان به دنبال واردات گوشت مرغ هستند، گفت: هم اكنون زيرساخت هاي توليد گوشت مرغ دركشور فراهم است و نيازي به واردات اين محصول وجود ندارد.
حسين مقدم نيا درگفت وگو با ايرنا افزود: با توجه به افزايش توليد گوشت مرغ طي سال جاري اتحاديه هاي سراسري مرغداران كشور به دنبال صادرات توليد مازاد و مشوق هاي صادراتي براي توليد كنندگان اين محصول بوده كه همين امر نشانگر وضعيت مناسب توليد مرغ دركشور است.
وي افزايش قيمت گوشت مرغ در ماه هاي اخير را متاثر از افزايش قيمت نهاده هاي طيور دانست و اظهار داشت: درچند ماه گذشته قيمت نهاده هاي طيور از جمله كنجاله سويا و ذرت به صورت 100 درصدي افزايش داشته است.
مقدم نيا اضافه كرد: هم اكنون توليدكنندگان گوشت مرغ در تامين نهاده هاي طيور به دليل افزايش قيمت ذرت آرژانتيني و كنجاله سويا كه متاثر از اختلالات نرخ ارز و مشكل گشايش اعتبار بانكي مي باشد را با مشكل مواجه كرده است.
وي ادامه داد: درماه هاي اخير نرخ كنجاله سويا بين 480 تا 500 تومان بوده كه هم اكنون اين محصول دربازار به قيمت 1200 تا 1250 تومان به فروش مي رسد و همچنين قيمت ذرت از 450 تا 500 تومان به 650 تومان افزايش يافته است.
مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران كشور تصريح كرد: اين درحالي است كه قيمت مرغ درب مرغداري به قيمت كيلويي 2 هزار و 700 تومان خريداري مي شود.
وي اضافه كرد: قيمت مرغ درعمده فروشي ها، ميادين ميوه و تره بار و تا خرده فروشي ها بين سه هزار و 900 تا چهار هزار و 900 عرضه مي شود كه در نهايت اين تفاوت نرخ علت ضرر توليدكنندگان و مصرف كنندگان نهايي مي شود.
وي با اشاره به وضعيت هشداردهنده صنعت طيور كشور در سال آينده اظهارداشت: با توجه به وضعيت موجود درباره افزايش 100 درصدي قيمت نهاده ها و كاهش نهاده ها در بازار، به طور حتم ميزان جوجه ريزي سال آينده كاهش مي يابد.
مقدم نيا، از دولت و مسئولان ذيربط خواست تا با حمايت، ارايه تسهيلات و تامين نهاده هاي بخش طيور از توليد داخلي و توليدكنندگان حمايت كنند.

 



وزير نفت به رهبر انقلاب تعهد داد
راه اندازي 6 فاز جديد پارس جنوبي درسال 91

معاون وزير نفت از وعده وزير نفت به رهبر معظم انقلاب براي راه اندازي 6 فاز جديد پارس جنوبي درسال 91 خبر داد و اعلام كرد: با بهره برداري از اين 6 فاز ظرفيت توليد گاز از اين ميدان مشترك به مرز 500 ميليون متر مكعب در روز افزايش مي يابد.
جواد اوجي درگفتگو با مهر با اشاره به بازديد مقام معظم رهبري از دستاوردهاي صنايع نفت، گاز و پتروشيمي ايران درسال جهاد اقتصادي، گفت: درحاشيه اين بازديد وزير نفت به رهبر معظم انقلاب تعهد دادند تا پايان سال آينده 6 فاز جديد ميدان پارس جنوبي در مدار بهره برداري قرارگيرند.
مديرعامل شركت ملي گاز با تاكيد بر اينكه با راه اندازي اين 6 فاز جديد در مجموع پيش بيني مي شود ظرفيت توليد گاز در اين ميدان مشترك گازي روزانه حدود 200 ميليون متر مكعب در روز افزايش يابد، تصريح كرد: هم اكنون طرح توسعه هاي 35 ماهه پارس جنوبي از پيشرفت اجرايي مطلوبي برخوردار هستند.
معاون وزيرنفت با يادآوري اينكه درشرايط فعلي به طور متوسط روزانه حدود 290 ميليون متر مكعب گاز از ميدان مشترك پارس جنوبي استخراج مي شود، بيان كرد: با راه اندازي طرحهاي جديد افزايش توليد گاز تا سال آينده ظرفيت برداشت روزانه گاز از اين ميدان مشترك به حدود 480 تا 490 ميليون متر مكعب در روز افزايش مي يابد.
به گزارش مهر، خرداد ماه سال گذشته قرار داد هشت فاز پارس جنوبي براي توسعه 35 ماهه اين ميدان مشترك گازي با قطر به كنسرسيومي متشكل از پيمانكاران داخلي واگذار شد.
براساس شروط قراردادي مصوب هيئت دولت، در صورتي كه پيمانكاران در مدت 35 ماه توليد زود هنگام گاز طبيعي در اين فازها را آغاز نكنند به ازاي هر ماه حدود 50 ميليون دلار جريمه خواهند شد.
درحال حاضر نيمي از توسعه 35ماهه فازهاي جديد پارس جنوبي مي گذرد كه بيشترين پيشرفت دربين هشت فاز مربوط به طرح توسعه فاز 22 تا 24 اين ميدان مشترك است.
هم اكنون هدف از طرح توسعه فاز 15، 16، 17و 18 ميدان مشترك پارس جنوبي توليد روزانه 50 ميليون متر مكعب گاز طبيعي، 80هزار بشكه ميعانات گازي، 400 تن گوگرد و سالانه يك ميليون و 50 هزار تن گاز مايع (پروپان و بوتان) و يك ميليون تن اتان است.

 



بانك مركزي اجازه داد
تأمين نياز ارزي متفرقه متقاضيان از طريق صرافي ها

طبق اعلام بانك مركزي، به صرافي هاي مجاز اجازه داده شده رأساً نسبت به خريد و فروش ارز و تأمين نيازهاي مشتريان در مقابل صدور فاكتور اقدام نمايند.
روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، اعلام كرد: به منظور تأمين نيازهاي ارزي متفرقه متقاضيان، جلسه اي با كانون صرافي ها در بانك مركزي تشكيل شد.
به صرافي هاي مجاز كه مجوز خود را از بانك مركزي اخذ نموده اند اجازه داده شد تا رأساً نسبت به خريد و فروش ارز و تأمين نيازهاي مشتريان بر اساس مكانيزم عرضه و تقاضاي بازار در مقابل صدور فاكتور اقدام نمايند.
بديهي است خريد و فروش ارز توسط صرافي هاي مجاز در سامانه اطلاعات بانك مركزي (سنا) ثبت خواهد شد.
ضمناً دانشجويان و مسافران براي تأمين ارز مورد نياز مي توانند به بانكهاي عامل مراجعه و بانك ها موظفند بلافاصله ارز مورد نياز آنان را در اختيارشان قرار دهند در صورت تخلف مراتب را به بانك مركزي، بخش نظارت منعكس نمايند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14