(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 25 اسفند 1390- شماره 20169

مروري بر تحولات داخلي و خارجي در سالي كه گذشت
گفتمان پيشرفت پيروز ميدان 90 ( بخش پاياني )



مروري بر تحولات داخلي و خارجي در سالي كه گذشت
گفتمان پيشرفت پيروز ميدان 90 ( بخش پاياني )

پريسا جلالي
اعلام 9 خبر خوش هسته اي در سال 90 در زمره بزرگ ترين دستاوردهاي علمي بود كه ملت ايران را شاد كرد . كشف ذخاير جديد اورانيوم در كشور ، افزايش ظرفيت توليد كيك زرد در ايران، نسل سوم ماشين هاي سانتريفيوژ، افزايش توليد آب سنگين در اراك، موفقيت در عرصه راديو داروها، توليد ژنراتور راديودارويي گاليوم ـ ژرمانيوم و توليد پودر دي اكسيد اورانيوم همچنين افزايش قدرت ايران در روابط سياست خارجي، قدرت يافتن ابعاد اقتصادي و توانمندي هاي سياسي در داخل تنها نمونه هاي مختصري از دستاوردهايي بود كه ايران اسلامي را سربلندتر از پيش به سوي اهدافش هدايت مي كند.
در كنار همه دستاوردهاي معنوي سال 1390 كه در گزارش نخست بدان اشاره كرديم دستاوردهاي علمي و فناوري هم قابل تقدير است.
خبري كه رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان اعلام كرد و بيانگر برداشتن يك گام فني بسيار بلند در برنامه هسته اي ايران بود؛ در قالب توليد پودر دي اكسيد اورانيوم كه در واقع سوخت مصرفي رآكتور آب سنگين اراك محسوب مي شود، تعريف شد .
خبرهاي بعدي فريدون عباسي به سوخت رآكتور اتمي تهران و همچنين مراحل تدوين دانش فني، طراحي فرآيند توليد U3O8 با غناي 20 درصد براي توليد سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران اختصاص يافت و اينكه سازمان انرژي اتمي ايران در حال ساخت و تامين تجهيزات جهت نصب و راه اندازي فرآيند مذكور است كه طبق برنامه زمان بندي به بهره برداري مي رسد.
كشف عنصر اعتلاي ايران
يكي از عناصر اعتلاي ايران، دستيابي به توانايي هسته اي در موارد علمي و پزشكي است.
محمود درقدمي كارشناس مسائل سياسي با چنين تعبيري پيروزي هسته اي ايران را يكي از عناصر ارتقاء و اعتلاي قدرت معرفي و تاكيد مي كند: به همين علت است كه غرب با هر نوع عاملي كه منجر به افزايش قدرت ايران شود مخالفت مي كند. بنابراين موضوع هسته اي جزو مسائلي است كه به هيچ وجه غرب اجازه دستيابي ايران را به اين فناوري نمي دهد .
وي ضمن اشاره به يكي از علل دشمني غرب با ايران مي گويد: براي اينكه برخورداري ايران از اين قدرت تحقق پيدا نكند راه هاي مختلفي را نيز طي كردند كه بخشي از آن حركت هاي خرابكارانه و تروريستي در مورد مسئله هسته اي بود كه ما چهار شهيد در اين خصوص داده ايم و امكان تكرار اقداماتي از اين دست وجود دارد .
موضوع هسته اي با مسئله قدرت ايران پيوند مي خورد و غرب غير انساني ترين سلاح هاي خودش را در اين زمينه به كار مي گيرد تا جلوي ايران را در دستيابي به قدرت و فناوري هسته اي بگيرد .
وي مي گويد:رهبر معظم انقلاب محوري ترين شخصيت در نظام جمهوري اسلامي ايران در خصوص ارتقاء رتبه علمي ايران بوده اند و اگر هدايت ايشان نبود، اين نهضت صورت نمي يافت و دستاوردهايي كه تا كنون از علوم نانو، هسته اي، سازه هاي دريايي و هوا فضا يعني پنج علم مهم در آينده كه پيشرفت كشورها مبتني بر اين علوم مادر است مرهون هدايت و رهبري ايشان است .
در قدمي ادامه مي هد:ديگر دستاورد مهم نظام جمهوري اسلامي ايران را حفظ وحدت و اتحاد ميان آحاد مردم بايد دانست كه در تعبير اتحاد ميان ملت ايران و رهبر انقلاب ترسيم مي شود .
پشتوانه انقلاب اسلامي ايران استقلال، خودكفايي و البته اين موفقيت ها در گرو اتحاد مردم است. مردم روز 12 اسفند ماه به نداي رهبرشان پاسخ دادند و در روز انتخابات به خوبي ثابت كردند هنوز با جمعيتي ميليوني پايبند ارزش ها هستند .
خوشبختانه جمهوري اسلامي ايران از قابليت و پتانسيل مغزافزاري بالايي برخوردار است. معادني از مغزهاي خلاق كه آينده ايران را خواهند ساخت كشورمان را نه تنها قدرت اول منطقه بلكه به قدرتي بين المللي تبديل كنند.
پايان فتنه اختلاف شيعه و سني
يكي ديگر از دستاوردهاي سال 90 پايان يافتن شائبه اختلاف شيعه و سني در مرزها بود.
دكتر مصطفي ملكوتيان عضو هيات علمي و كارشناس سياسي اذعان مي كند: سفر رهبر فرزانه انقلاب به كرمانشاه و دلگرمي مردم مرز نشين به حمايت همه جانبه نظام اسلامي از آنها و ارزش هاي شان پيام خوبي به همه دشمنان و تفرقه افكنان بود.
وي ادامه مي دهد: همانطور در روز 14 بهمن ماه در خطبه هاي نماز جمعه بار ديگر بيانات ارزشمند رهبري چشم فتنه را كور كرد و نقشه ها را برملا ساخت.
اين استاد دانشگاه مي افزايد: سفر مقام معظم رهبري به كرمانشاه از اين جهت بسيار كارساز و موثر قلمداد مي شود كه توانست انسجام و پيوند ميان شيعه و سني را تقويت كرده و توطئه هايي را كه در پي ايجاد اختلاف ميان مسئولان، رده هاي نظامي و گروه ها و اقشار مردمي هستند، خنثي كند و آب پاكي را روي دست بدخواهان و كمين كردگان در اين منطقه بريزد .
از نظر اقتصادي هم روندها بيانگر رشد و توسعه اقتصادي و تبديل شدن به قطب اقتصادي در آينده اي ميان مدت است و به لحاظ سياسي الگوها و ارزش هاي سياسي انقلاب اسلامي ايران در آينده از نفوذ بيشتري در خاور ميانه و بلكه در كل جهان اسلام بر خوردار بوده و همه را تحت الشعاع قرار مي دهد.
وي پيشرفت هاي علمي و فناوري ايران را چشمگير مي داند و معتقد است: نه تنها در بعد علمي بلكه در بعد ارتقاي ارزش هاي ناب انقلاب اسلامي هم به خوبي عمل كرده ايم.
وي در اين رابطه ادامه مي دهد: غرب از اين مي ترسد كه ايران به دليل استقلالي كه پيدا كرده و نتيجه اين استقلال پيشرفت در علم و فناوري بوده است، براي مردم جهان الگو بشود . به اين ترتيب غرب در مجموع براي خود آينده خوبي را تصور نمي كند. امروز غرب سعي مي كند با فشارهاي اقتصادي ملت ايران را تحت فشار بگذارد.
علاوه بر پيشرفت هاي علمي و فناوري، دكتر ملكوتيان به انتخابات 12 اسفندماه اشاره مي كند و آن را نتيجه بيانات رهبر معظم انقلاب در طول سال و از جمله تاكيدي كه بر اتحاد مردم در انتخابات براي مصون ماندن نظام جمهوري اسلامي از ترفندها و حيله هاي دشمنان داشتند، مي داند.
بيداري اسلامي بزرگ ترين تحول بود
به اعتقاد كارشناسان سياسي در عرصه منطقه خاورميانه، بيداري اسلامي بزرگ ترين تحول به حساب مي آيد.
حسين رويوران تحليل گر مسايل خاورميانه سال 90 را سالي پر تحول و سرشار از اتفاقات در سياست داخلي و خارجي مي داند و مي گويد: به فاصله چند هفته پس از سكانداري صالحي در وزارت امور خارجه موج بيداري اسلامي از تونس آغاز و حوادث ناشي از آن شروع شد. اين تحولات را در سه سطح ملي، منطقه اي و بين المللي مي توان تقسيم كرد.
وي يكي از دستاوردهاي مهم در بعد ملي را پرونده هسته اي ايران مي داند كه با طي مراحل پرتنش و علي رغم فشار تحريم ها افتخارآفرين شد.
رويوران سپس ادامه مي دهد: در سطح داخلي بحث انتخابات را داشتيم كه غرب طبق رويه هاي قبل سعي مي كرد مشاركت را كاهش دهد و از طريق تضعيف پايه هاي نظام كه مشاركت در صحنه مردم است ضربه وارد كند كه ملت در خنثي كردن اين توطئه نقش مهمي ايفا كرد.
اين تحليلگر سياست خارجي تصريح مي كند: در بعد منطقه اي هم مهم ترين رويداد يعني بيداري اسلامي را داشتيم. مساله ديگر تهديد رژيم صهيونيستي كه تهديد حمله نظامي به ايران بود و با اجماع سازي در سطح منطقه تا حد زيادي خنثي شد به طوري كه امكان انجام جنگ عليه ايران وجود ندارد.عقب نشيني آمريكا از عراق را مي توان ديگر اتفاق مهم منطقه در سال 90 دانست كه در جهت اجماع مردم عراق و تقويت روحيه استقلال طلبي و ظلم ستيزي روي داد.
يك جراحي بزرگ اقتصادي
خبرهاي خوش مسئولان فقط به دستاوردهاي هسته اي خلاصه نشد.
اجراي قانون هدفمندي يارانه ها توانست با جراحي بزرگ اقتصادي بسياري از تحريم ها را ناكارآمد كند.
عباس قاضي ها عضو هيات علمي دانشگاه با بيان اين مطلب مي گويد: با اجرايي شدن طرح هدفمندي يارانه ها ساماندهي اقتصادي اتفاق افتاد البته نمي توان منكر فشار اقتصادي بر مردم و دولت شد اما اين تحول توانست گام هاي بلندتري كه تاثير آن در آينده مشخص خواهد شد، را به همراه داشته باشد.
وي ضمن اشاره به صرفه جويي عظيم در بخش آب، برق ، گاز و بنزين، رعايت عدالت در تعيين نرخ حامل هاي انرژي و مصارف اوليه زندگي را متناسب با موقعيت جغرافيايي و توانايي مردم مناطق مختلف اقدام ارزشمندي از سوي دولت عنوان مي كند كه در سال 90 به اجرا درآمد.
اين استاد دانشگاه ادامه مي دهد: حمايت از توليدكنندگان بخش كشاورزي و صنعتي، حمايت از صادرات غيرنفتي، توسعه خدمات الكترونيكي با هدف حذف و يا كاهش رفت وآمدهاي غيرضروري را هم بايد به اين دستاوردها افزود و خوشبختانه با اجراي فاز دوم طرح هدفمندي يارانه ها اميدواريم شاهد موفقيت هاي بيشتري در اين زمينه باشيم.
در بعد اقتصادي، سال 90 با واگذاري چندين هزار واحد مسكن مهر همراه بود.
به طوري كه معاون وزير راه و شهرسازي با اعلام آماري از واحدهاي احداث شده مي گويد: تاكنون مسكن مهر در 17 استان كشور احداث شده كه 677هزار واحد آن به مرحله نازك كاري رسيده و يك ميليون و 350 هزار واحد ديگر هم به مرحله اسكلت رسيده اند. خوشبختانه تعداد زيادي طي سال 90 افتتاح و تحويل خانواده ها شد.
كسب رتبه 17 توليد فولاد جهان، درآمد نيم ميليارد دلاري ايران از فروش برق به پاكستان و قرار گرفتن اقتصاد ايران در ميان 20 اقتصاد مطرح دنيا و صدها اقدام موثر ديگري كه امسال رقم خورد.
برخي اقتصاد دانان و كارشناسان اقتصادي معتقدند كه آرزوي 50 ساله برنامه ريزان و كارشناسان اقتصاد، براي هدفمندي يارانه ها، قيمت گذاري درست فرآورده هاي نفتي و استفاده درست از دلارهاي نفتي، بهينه سازي مصرف نفت و فرآورده هاي نفتي، صيانت از منابع نفت، كنترل مصرف، قيمت گذاري درست و تخصيص منابع حاصل از نفت و فرآورده هاي نفتي، كه در چند دهه گذشته امكان تحقق نداشته است، بالاخره در سال 90 اجرايي شد.
اظهارات سيد شمس الدين حسيني وزير اقتصاد و دارايي مبني بر صرفه جويي 15 ميليارد دلاري ناشي از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و تاييد كارشناسان اقتصادي و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اثباتي بر اين ادعاست.
البته اقدام ديگري كه ايران در كارنامه سال 90 فعاليت هاي سياسي اقتصادي خود حك كرد، طرح تحريم نفت توسط دولت هاي اروپايي و اقدام پيش دستانه ايران در قطع فروش نفت به اين كشورها بود.
به دنبال تداوم تحريم هاي آمريكا، دولت هاي اروپايي هم پيمان ايالات متحده آمريكا تلاش كردند با تحريم خريد نفت ايران و بزرگنمايي آن در رسانه هاي وابسته، ملت را در فشار اقتصادي مضاعفي قرار دهند و با ناكارآمد نشان دادن دولت جدايي ميان ملت و دولت ايجاد كنند.
اما اين پيمان دول اروپايي با اقدام پيش دستانه نظام جمهوري اسلامي در بستن چاه هاي نفت به روي اروپاييان پاسخ داده شد جلوه ديگري از افتخارات ايران اسلامي در استقلال و خودكفايي بود.
علاوه بر اين يك ميدان عظيم نفتي در جنوب ايران با كيفيت بالاي نفت خام كه سيد محمود محدث مدير اكتشاف شركت ملي نفت از كشف آن خبر داد روزهاي پاياني سال را مسرت بخش كرد.
در همين حين بود كه رويترز از فروش 5/1 ميليون بشكه نفت به شركت شل خبر داد و به رغم تحريم هاي آمريكا و اتحاديه اروپا نفتكش ايراني دلوار در سواحل سنگاپور پهلو گرفت.
شركت شل كه مثل ديگر مشتريان نفتي ايران از تحريم هاي يكجانبه ناراضي است مخالفت خود را با اين تحريم ها در قالب خريد نفت از ايران نشان مي دهد.
با كشف اين پيروزي است كه محمد كاظم انبارلويي كارشناس مسائل سياسي عقيده دارد: قدرت چانه زني ايران و ديپلماسي موفق ايران اسلامي بايد وجهه تقابلي و تهاجمي به خود بگيرد و ديگر جاي تامل در برابر فشارهاي دول غرب و اروپايي و رژيم صهيونيستي نيست.
رتبه علمي ايران ارتقا يافت
ارتقاي رتبه توليد علم در ايران با توليد 10 هزار و 827 مقاله به جايگاه 21 و ارتقاي رتبه ايران در علوم زيست فناوري از 18 به 14 يكي ديگر از دستاوردهاي مهم امسال بود .
با وجود تحريم هاي همه جانبه عليه ايران و فشار اقتصادي مضاعف بر ملت ايران، بررسي فناوري هاي ارائه شده توسط محققان ايراني نشان مي دهد نه تنها تحريم سبب عقب ماندگي نشد بلكه در حوزه هاي مختلف علمي به پيشرفت رسيديم و اين بدخواهي ها فرصتي بود براي بومي كردن بسياري از فناوري ها .
نگاهي به تقويم اين تحولات آشكار مي كند در حوزه هسته اي ايران اسلامي افتخارات ارزشمندي كسب كرد و با پيشرفت شگرف توانست برخي از رقباي خود را در زمينه هاي علمي و فناوري و پزشكي همچنين صنايع كشاورزي و دامداري و غذايي از گردونه رقابت حذف كند.
راديو داروي 64 CU-ATSM، ساخت دستگاه طيف سنج جرمي چهار قطبي، استقرار هم زمان سامانه هاي پرتودهي در دو استان كشور، ساخت نخستين شتابگر الكترواستاتيك 200 KeV دستاوردهايي بودند كه در آغاز سال 90 در عرصه هسته اي كشور رونمايي شدند .
تحقق نسل پيشرفته خودروي خورشيدي نخستين نمونه پيشرفته از نسل خودروهاي خورشيدي در كشور در قالب خودرو غزال ايراني 2 در فروردين 90 رونمايي شد .
ارتقاي علمي سبب شد مسئولان بيشتر از هر زماني به توليد علم و اختصاص اعتبار و امكانات به دانشمندان ايراني اهميت دهند و تمامي اعتبارات پروژه هاي علمي مستند را متقبل شوند .
انتشار گزارش ساينس متريكس مبني بر رشد سريع دو كشور ايران و تركيه طي سي سال گذشته در علم و فناوري نسبت به ساير كشورهاي دنيا هم خبر ديگري بود كه ملت را دلگرم تر كرد .
به طوري كه دكتر بيژن وثوقي وحدت داور جشنواره خوارزمي و عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف هم اظهار مي دارد: پروژه هاي علمي و فني پيشرفت بسيار چشمگيري در سال هاي اخير داشته و نمود بارز آن را در حضور نخبگان براي شركت در جشنواره خوارزمي براي ارائه بهترين آثار توليد و اختراع شده بايد دانست .
اين معاون دانشجويي فرهنگي سابق در دانشگاه صنعتي شريف مي گويد: جشنواره خوارزمي يكي از نمودهاي پيشرفت علمي ايران است و امسال در مقايسه با سال گذشته 4 برابر بيشتر پروژه به اين جشنواره ارسال شده است. قبل از انقلاب جشنواره اي با عنوان جشنواره هاي علمي نداشتيم .
در حالي كه امروز دستاوردهاي هسته اي، نانو و توانمندي هاي پزشكي باورهاي گذشته را متزلزل كرده است .
دستاوردهاي نانو هم به نوبه خود نشان دهنده رشد مثبت ايران در نانو فناوري است. 11 مهر سال 90 ، 5 دستاورد مهم در حوزه نانو توسط محققان كشور به ملت ايران تقديم شد .
توليد نخستين فرآورده نانو دارويي تزريقي ضد سرطان در خاورميانه نيز دستاورد ديگر حوزه نانو در سال 90 است.
پرتاب ماهواره نويد؛ موفقيت دوباره اي در عرصه هوافضا بود. نخستين ماهواره ملي دانشجويي ايران كه توسط دانشگاه علم و صنعت طراحي و ساخته شد در 14 بهمن 1390 روز ملي فناوري ماهواره اي رونمايي شد .
طرح هاي پتروشيمي رونمايي شده در بهمن 90 هم جاي قدرداني دارد؛ موفقيت هايي محصول اجرايي شدن گفتمان پيشرفت كه انقلاب اسلامي ايران از ابتداي پيروزي با رهنمودهاي رهبر فرزانه انقلاب آن را تعقيب مي كرد .
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14