(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه ۳۰  فروردین ۱۳۹۱ - شماره ۲۰۱۸۷

تكنيك هاي جديد پزشكي
كاشت مو آخرين راه نيست
احداث هتل هاي جنگلي در آمازون
روباتهاي جاسوس در ارتش آمريكا
زباله ها در مدار زمين
فيبر
شهاب سنگ درخشان
اندوه زياد به قلب فشار مي آورد
ماه مقصر جديد واژگوني تايتانيك



تكنيك هاي جديد پزشكي

يكي از راه هايي كه پزشكان اخيراً براي ممانعت از ايجاد شكافهاي پوستي براي درمان اندامهاي داخلي مورد استفاده قرار داده اند استفاده از روزنه هاي داخلي مانند خارج كردن آپانديس از راه دهان است.
به گزارش مهر، بيش از يك هزار نفر در بريتانيا، اروپا و آمريكا تاكنون از روش جراحي روزنه هاي طبيعي استفاده كرده اند كه پزشكان از آن به عنوان يكي از بزرگ ترين دستاوردهاي اين عرصه ياد مي كنند.
در اين روش به جاي ايجاد شكاف روي پوست از روزنه هاي طبيعي بدن مانند دهان، مجاري ادراري، رحم و ركتوم استفاده مي كنند تا به اندامهاي داخلي دسترسي داشته باشند و آنها را خارج و يا ترميم كنند.
نخستين زني كه تحت عمل جراحي خارج كردن آپانديس از رحم قرار گرفت پس از طي جراحي تنها از تجويز استفاده از استامينوفن استفاده كرد و 2 روز پس از جراحي به محل كار خود بازگشت.
براساس گزارش ديلي ميل، از اين روش تاكنون براي برداشتن آپانديس، كيسه صفرا، پروستات و بيماري هاي كليوي استفاده شده است.
در اين روش ابزارهاي برش روباتيك جديد مورد استفاده قرار مي گيرد كه راه خود را در بدن باز كرده و دامنه اين تكنيك را افزايش مي دهند.
دكتر ميكائيل سودرگرن مدرس جراح عمومي در امپريال كالج بهداشت و درمان ان اچ اس تراست گفت: با پيشرفتهاي بيشتر در علم روباتيك پزشكي مي توانيم جراحي هاي پيشرفته تري را از طريق روزنه هاي طبيعي انجام دهيم. در حال حاضر آزمايشهاي بسياري در سراسر جهان در حال انجام است.
اين روش علاوه بر جراحي بدون زخم، درد را به علت محدود شدن و كوچك شدن بريدگي و همچنين كاهش خطر عفونت مي تواند در سراسر جهان مورد توجه قرار گيرد.
در حقيقت عفونتهاي باكتريايي MRSA كه به دنبال جراحي ايجاد مي شوند از اين حقيقت ناشي مي شوند كه باكتري مي تواند بدون ايجاد هيچ مشكلي براي فرد روي پوست زندگي كند اما به دنبال ايجاد شكاف در صورت راه يابي به داخل بدن موجب عفونت مي شود.
پزشكان همچنين اظهار مي دارند كه اين تكنيكها موجب سپري شدن زمان كوتاهي در بيمارستان شده و فرآيند بهبود را افزايش مي دهد.
نخستين جراحي با اين تكنيك در سال 2007 انجام شد و جراح طي آن يك آندوسكوپ را داخل مدخل فرستاد تا براي برداشتن كيسه صفرا اقدام كند، اين آندوسكوپ از راه دهان وارد بدن بيمار شده بود.
در دانشگاه كاليفرنيا نيز عمل برداشتن بخشي از معده به منظور كاهش وزن از راه رحم و همچنين دهان بيمار انجام شد.
در تمام اين موارد اندامها و يا بافتها بايد بريده مي شد تا بتوان آن را داخل آندوسكوپ قرار داد. پزشكان تلاش مي كنند كه اين روش را براي برداشتن طحال، غدد فوق كليوي و حتي تشخيص سرطان لوزالمعده مورد استفاده قرار دهند.

 



كاشت مو آخرين راه نيست

پزشكان مي گويند برخي افراد بدون توجه به علت ريزش موي خود، درصدد كاشت مو بر مي آيند درحالي كه ممكن است علت ريزش مو دراين افراد از تغذيه نامناسب باشد. آنان مي گويند اين افراد با تغذيه مناسب مي توانند اين مشكل را رفع كنند و دراين صورت كاشت مو آخرين راه نيست.
بسياري از افراد پس از مشاهده ريزش مو به فكر كاشت مو بر مي آيند درحالي كه به گفته پزشكان اين افراد قبل از ريزش كامل مو مي توانند با تغذيه مناسب از ريزش موي خود جلوگيري كنند و در نتيجه نيازي به كاشت مو نخواهند داشت.
به گفته پزشكان، علت ريزش مو به عوامل مختلفي از جمله محيطي، ژنتيكي، هورموني، برخي بيماري ها مانند اختلالات تيروئيد، آنمي (كم خوني) و نوع تغذيه بستگي دارد.
هر فرد در طول روز بين 50 تا 100 تار موي خود را از دست مي دهد كه اينها موهاي مرده اي هستند كه مي ريزد و جاي خود را به موهاي جديد مي دهند.
براساس اين گزارش، اما گاهي اين ريزش از حالت طبيعي فراتر مي رود و تعداد موهاي ريخته بيشتر از موهاي تازه روييده مي شود. دراين صورت فرد كم كم احساس مي كند بخشي از موهاي خود را از دست مي دهد. اما به طور كلي تا زماني كه 25 درصد از تراكم موها كم نشود، فرد شكايتي از كم شدن موهايش ندارد.
براساس آمارها 90 درصد مردان درجاتي از ريزش موي مردانه دارند كه مي تواند تحت تاثير عوامل ژنتيكي يا هورموني باشد.
اما اين ريزش مو گاهي به حدي شديد است كه فرد دچار طاسي مي شود و امكان رويش مجدد موها موجود ندارد.
اهميت رژيم غذايي درحفظ سلامتي بدن بخصوص مو بر هيچ فردي پوشيده نيست براين اساس شايع ترين دليل ريزش مو در زنان كمبودهاي غذايي است چرا كه براي كاهش وزن خود رژيم هاي غير اصولي را به كار مي برند كه نتيجه آن بروز اين مشكل است.
همچنين كساني كه مواد غذايي حيواني مصرف نمي كنند و به اصطلاح گياه خوار هستند، به دليل اطلاع كافي در زمينه چگونگي مصرف غذاهاي گياهي، دچار كمبود پروتئين، روي،آهن، اسيدهاي آمينه ضروري و ويتامين هاي گروه B مي شوند.
دكتر مرتضي صفوي، متخصص تغذيه در گفت وگو با ايرنا مي گويد: ريزش موي سر تا حد كچلي از عوارض حذف مواد غذايي پنج گانه و رژيم هاي سخت غذايي است.
وي ادامه مي دهد: افراد بايد مواد پنج گانه غذايي شامل ميوه، سبزيجات، مواد پروتئيني، كربوهيدرات ها و لبنيات را روزانه در وعده هاي غذايي خود ميل كنند تا دچار عوارض و مشكلات ياد شده نشوند.
صفوي با بيان اينكه پنج گروه غذايي مهم و مورد نياز بدن نبايد در رژيم هاي غذايي افراد حذف شود، مي افزايد: اين پنج گروه مواد غذايي مورد نياز بدن است كه در صورت حذف، صدمات جبران ناپذيري به بدن وارد مي كند.
وي اضافه مي كند: افرادي كه رژيم هاي سخت غذايي مي گيرند نيازمند مصرف مكمل هاي ويتامين و املاح دارند.
صفوي با بيان اينكه افراد داراي رژيم هاي سخت غذايي در ابتدا دچار كاهش وزن به دليل دفع مايعات مي شوند و سپس چربي بدن كاهش مي يابد، مي گويد: رژيم غذايي همراه مصرف زياد مايعات، موجب كاهش شديد ميزان پروتئين و سديم در بدن مي شود و فرد را در معرض كمبود سديم قرار خواهد داد.
اين متخصص تغذيه با تأكيد بر اين كه رژيم هاي غذايي بايد با نظر متخصصان پيش گرفته شود تصريح مي كند كه در غير اين صورت، رژيم هاي غير اصولي آسيب هاي جبران ناپذيري براي افراد ايجاد مي كند.
صفوي مي افزايد: رژيم هاي سخت غذايي آن هم بدون مشورت با متخصصان و كارشناسان موجب آسيب به بافت هاي بدن مي شود كه نه تنها از نظر جسمي، فرد را دچار مشكل مي كند بلكه گاه افراد زيبايي خود را از دست مي دهند و به تدريج از نظر رواني هم دچار مشكلاتي مي شوند.
براساس اين گزارش، بايد با انجام رژيم هاي غذايي مناسب از ريزش موي سر جلوگيري كرد اما گاه ريزش مو دليل بر تغذيه نامناسب ندارد و به صورت ارثي بروز مي كند. ريزش مو به هر دليلي براي افراد نگران كننده است به گونه اي كه گاه ريزش مو شديد شده و به كچلي فرد مي انجامد و در اين شرايط موضوع كاشت مو به ميان مي آيد.
كاشت مو نيز مشكلات خاص خود را دارد و براي هر فردي مقدور نيست در روش هايي كه عموما بر جراحي استوار است، مشكلاتي از جمله طولاني بودن دوران نقاهت براي فرد به وجود مي آورد.
«مسعود داوودي» عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله اعظم(عج) و متخصص پوست و مو در گفت وگو با ايرنا مي گويد: بهترين سن كاشت موي سر در مردان كه دچار ريزش موي كامل شده اند، 03سالگي است.
وي ادامه مي دهد: كاشت مو در افرادي توصيه مي شود كه بدن آن ها به درمان هاي دارويي مقاوم شده و نسبت به دارو پاسخ مثبتي نشان نمي دهند.
وي اضافه مي كند: زماني كه درمان هاي طبي در فردي اثر نكند بايد فرد اقدام به كاشت موي سر كند.
اين متخصص پوست و مو مي گويد: براي كاشت مو در مردان، از موهاي پشت سر افراد براي كاشت مو استفاده مي شود.
داوودي اضافه مي كند: موهايي كه از پشت سر افراد به مناطقي كه ريزش مو كامل شده منتقل مي شود، ديگر دچار ريزش نخواهد شد.
اين متخصص پوست و مو مي گويد: دارو درماني در زنان براي جلوگيري از ريزش مو و همچنين رويش دوباره مو بيشتر از مردان اثربخش است بنابراين كاشت موهاي سر به خانم ها توصيه نمي شود.
داوودي مي افزايد: الگوي رشد مو در زنان و مردان با يكديگر متفاوت است به همين دليل ريزش موي سر آن ها نيز با يكديگر متفاوت خواهد بود.
وي ادامه مي دهد: موي سر مردان بيشتر از ناحيه وسط سر دچار ريزش مي شود اما در زنان ريزش مو در قسمت هاي مختلف سر اتفاق مي افتد.
داوودي تصريح مي كند البته كاشت مو در زناني كه به صورت استثنايي از ناحيه وسط سر دچار ريزش مي شوند، امكان پذير است.
اين متخصص پوست و مو اضافه مي كند: شانس دارودرماني در زناني كه دچار كچلي شده اند، بيشتر از مردان است.
داوودي تصريح مي كند تا زماني كه علت اصلي ريزش مو در زنان با اطمينان تشخيص داده نشود، نبايد هيچ گونه اقدام درماني براي فرد درنظر گرفته شود هر چند كه ريزش موي ژنتيكي با الگوي زنانه شايع ترين علت ريزش مو در زنان شناخته شده ولي علت هاي ديگري نيز سبب انواع ريزش مو در زنان مي شود.
وي ادامه مي دهد: علت ريزش مو در زنان ارثي است كه طاسي با الگوي زنانه FPHL ناميده مي شود.
«داريوش دائر» عضو انجمن متخصصان پوست و مو ايران ابزار و روشي براي كاشت مو به كشور وارد كرده است كه بسياري از معايب روش هاي قبلي را ندارد و موهاي فرد از تراكم بيشتري پس از كاشت برخوردار مي شود.
وي در گفت وگو با ايرنا مي گويد: دلايل ريزش مو متنوع و متفاوت است اما عمده ترين دليل ريزش مو در خانم ها و آقايان ريزش هورموني و آندروژنيك است كه به شكل طاسي خود را نشان مي دهد. البته در برخي موارد نيز بر اثر استرس هاي شديد مانند شنيدن اخبار ناگوار، سيل و جنگ، خونريزي، بارداري، شيردهي، جراحي و سوختگي فرد دچار ريزش موي گذرا مي شود.
دائر اضافه مي كند: نوع ديگر ريزش مو بر اثر كمبود موادمغذي، رژيم هاي نادرست، گياهخواري صرف يا خوردن برخي داروها بروز مي كند. ريزش موي اندروژنيك در مردان به 7 تيپ و در زنان به 3 تيپ تقسيم مي شود كه كاشت مو در مردان معمولا از تيپ سه به بعد و در زنان معمولا در تيپ دو و سه انجام مي شود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه در كدام يك از اين موارد ريزش فرد مي تواند كانديداي كاشت مو شود، مي گويد: در افرادي كه ريزش مو در آنها كامل باشد، مي توان كاشت مو انجام داد. اما در مواردي كه كمتر از 05 درصد از موها ريخته باشد با روش هاي غيرجراحي مانند مزوتراپي PRP و روش هاي دارويي مي توان ريزش مو را درمان كرد.
دائر تصريح مي كند: اما در مواردي كه ريزش زياد و كامل است و حجم زيادي از مو از بين رفته است فرد مي تواند از كاشت مو استفاده كند، ضمن اينكه در مواردي كه فرد دچار ريزش هورموني يا ژنتيكي است، يا در مواردي كه در اثر بيماري مو ريزش پيدا كرده و دوباره رويش نيافته است مي توان از كاش مو بهره برد.
عضو انجمن متخصصان پوست و مو ايران اضافه مي كند: در برخي بيماران ممكن است در سنين جواني ريزش زياد باشد اما در برخي نيز ريزش تدريجي است اما درنهايت بيمار به دليل از دست دادن بخش عمده اي از موهاي خود مجبور به كاشت مو مي شود.
دائر مي گويد: براي كاشت مو از قسمت پس سر استفاده مي شود بنابراين هرچقدر اين قسمت پرپشت تر باشد كاشت مو موفق تر است. از اين رو بيماراني كه قصد كاشت مو دارند بهتر است قبل از گسترش طاسي به اين كار اقدام كنند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه از چه روش هايي براي كاشت مو استفاده مي شود؟ مي گويد: تاكنون دو روش عمده در كاشت مورد استفاده قرارگرفته است. يكي روش برداشت نواري كه نواري از قسمت مودار پس سر برداشته مي شود و پوست به همراه موهاي آن در زير ميكروسكوپ ريزريزشده و به واحدهاي تشكيل دهنده مو تقسيم مي شود و به صورت مرتب در سوراخ هايي كه در جلوي سر ايجاد مي شود كاشته خواهدشد كه به اين روش FUT گفته مي شود.
دائر اضافه مي كند: در روش دوم كه FIT ناميده مي شود هر تار مو از پس سر خارج و بعد از تنظيم در جلوي سركاشته مي شود.
وي با اشاره به روش جديد در كاشت مو مي گويد: در روش جديد كه به نام SAFER مشهور بوده با دستگاه (PUNGH HAIR MATICK) موهاي زنده و قابل رشد به صورت اتوماتيك از قسمت پس سر برداشته مي شود.
وي اضافه مي كند: دراين روش موهاي برداشته شده جمع آوري شده پس از تنظيم براي هر منطقه توسط ابزار مخصوص در جلوي سركاشته مي شود.
دائر با اشاره به مزاياي اين روش مي گويد: در روش Safer سرعت كار بالاتر و زمان عمل هم كمتر است. ضمن اينكه خونريزي و برش از پس سر صورت نمي گيرد و با بي حسي موضعي در مطب قابل انجام است. پس از عمل هم بيمار دچار آسيب دائمي پس سر و يا كبودي صورت نمي شود.
وي ادامه مي دهد: در اين روش موهاي كاشته شده دائمي است البته در روش هاي قبل نيز به همين صورت بود اما در روش جديد ميزان موهاي قابل حيات نسبت به قبل بيشتر است و 59 درصد موهاي برداشته شده قابل استفاده خواهد بود و موها پس از كاشت تراكم و حجم مناسبي دارد در حالي كه در روش هاي قبلي به دليل محدوديت هاي تكنيكي موها تراكم خوبي نداشت.
وي از جمله مزيت هاي روش Safer را از بين نرفتن بانك مو بر عنوان كرد و افزود: در روش برداشت نواري موهاي آن قسمت از پس سر كه برداشته مي شد از بين مي رفت اما در روش جديد مو آسيب نمي بيند. در اين روش امكان تكرار كاشت وجود دارد. حتي برخي افرادي كه پيش از اين از روش نواري استفاده كرده اند بار ديگر مي توانند از اين روش استفاده كنند.
وي اضافه مي كند. در روش جديد برخلاف روش هاي قبلي بيمار بيش از يك روز نياز به استراحت ندارد، از پانسمان استفاده نمي شود و فرد مي تواند به كار بازگردد به شرط اينكه از كلاه استفاده كند تا قسمت برداشت مو دچار آسيب نشود. در اين روش پس از گذشت هفت تا 01 روز از برداشت و كاشت مو، پس سر ترميم مي يابد.
به گفته دائر، جاي برداشت به شكل سوراخ يا برش جراحي ندارد و چون عمق نفوذ دستگاه كم است نماي طبيعي سر حفظ مي شود، موها نيز بلافاصله پس از پايان كار شروع به رشد مي كند و اين رشد 03 تا 04 روز ادامه دارد و پس از آن به طور موقت وارد فاز ريزش مي شود كه شش تا 9 ماه به طول مي انجامد.
وي اضافه مي كند: در ماه سوم پس از كاشت، مجددا موها رشد مي كند و هر ماه 01 درصد به تراكم موها افزوده مي شود كه بعد از 9 تا 21 ماه تراكم كامل خواهد شد، جنس موها نيز كاملا طبيعي و از جنس موهاي پشت سر خواهد بود.

 



احداث هتل هاي جنگلي در آمازون

اهالي جنگل هاي آمازون براي جلوگيري از نابودي اين جنگلها كه ريه كره زمين ناميده مي شوند تصميم به ساخت هتل هاي جنگلي دراين جنگلها گرفته اند.
به گزارش مهر، اهالي جنگل استوايي آمازون در كشور پرو، به منظور جلوگيري از نابودي بيشتر اكوسيستم اين منطقه و حفظ محيط زيست، اقدام به ساختن هتل هاي جنگلي كرده اند.
جنگل استوايي آمازون كه ريه كره زمين نام گرفته است، 8 كشور آمريكاي جنوبي را زيرپوشش خود دارد و بزرگ ترين جنگل دنيا محسوب مي شود و بيشترين گونه هاي گياهي و حيواني را در خود جاي داده است.
گسترش جهانگردي در اين منطقه مشكلات زيست محيطي را نيز درپي داشته است به همين دليل اهالي محل، هتل هاي سبزي ساخته اند كه نه تنها وسيله اقامت در اختيار جهانگردان مي گذارند، بلكه به آنها شيوه هاي حفظ محيط زيست و نگهداري از جنگل ها را نيز مي آموزند.
مدير يكي از اين هتل هاي جنگلي مي گويد: به منظور جلوگيري از آسيب رسيدن به محيط زيست، جهانگردان درعين حال كه دانش جنگلداري مي آموزند، از محيط زيست نيز لذت مي برند و بعد مي توانند آموخته هاي خود را با ديگران درميان بگذارند.

 



روباتهاي جاسوس در ارتش آمريكا

نيروي پليس آمريكا از كمك روباتهاي جنگي و جاسوسي توليدشده از سوي سازمان دفاع لجستيك آمريكا در مبارزه با جرايم استفاده مي كند.
به گزارش مهر، هيئتهاي سازمان دفاع آمريكا طي يك نشست خبري اعلام كردند كه وزارت كشور يا نيروي پليس اين كشور مي تواند براي مأموريتهاي مبارزه با تروريسم يا مواد مخدر از حضور روباتها استفاده كنند.«دن آرنولد» مدير منطقه اي سازمان هيئتهاي سازمان دفاع آمريكا اظهار داشت كه صدها روبات كه از تجربه جنگي برخوردارند به دپارتمانهاي پليس ارائه مي شود.
محتمل ترين پليسهاي روباتي، روباتهاي زميني هستند كه براي تجسس تاكتيكي يا عمليات مرتبط با مواد قابل انفجار به كار گرفته مي شوند.براساس گزارش گيزمودو استراليا، سازمان دفاع آمريكا اظهار داشت كه هنوز نسبت به اين امر اطمينان ندارد كه كدام روبات به كدام نيروي پليس ارائه مي شود چرا كه اين امر بستگي به وجود روباتهاي اضافي در انبارهاي نظامي دارد.
در حال حاضر دپارتمان پليس ميامي از يك روبات 36. كيلوگرمي جاسوس استفاده مي كند كه در اصل براي پنتاگون ساخته شده بود.

 



زباله ها در مدار زمين

دانشمندان دانشگاه ميشيگان با ارائه طرح پاك كردن مدار زمين بيش از 500 هزار قطعه زباله فضايي اطراف زمين را پاك مي كنند.
به گزارش مهر، گروهي از محققان، دانشگاه ميشيگان در حال بررسي فناوري جديدي هستند كه براساس آن پالسهاي گاز در مسير زباله ها قرار گرفته و آنها را مي سوزاند.
اين فناوري كشش زباله هاي فضايي مدار زمين را افزايش مي دهد و آن را در جو زمين غوطه ور رها مي كند.
اين زباله ها با سرعت بيش از 28كيلومتر در ساعت در حركت هستند، سرعتي كه براي وارد كردن صدمه به يك ماهواره يا فضاپيما در حال حركت در مدار زمين كافي است.
براساس گزارش ديلي ميل، اين زباله هاي فضايي همچنين خطر برخورد با يكديگر را نيز دارند، چرا كه در اين صورت مي توانند به قطعات كوچكتري از زباله فضايي تبديل شوند. در حال حاضر نيز حلقه هاي ايجاد شده از سوي اين زباله ها در اطراف زمين بسياري از مدارها را غيرقابل استفاده كرده است.
در فناوري جديد محققان اين پالسها از خود هيچ ردي به جا نمي گذارند و هيچ مواد جامدي از آنها در مدار باقي نخواهد ماند.
بسياري از راهكارهاي پيشين براي حل اين مشكل عملكرد مناسبي نداشته اند و حتي به ايجاد زباله هاي فضايي بيشتر منتهي شده اند.
در حال حاضر در پروژه فضاي پاك ماهواره هاي غيرقابل استفاده را به جو زمين پرتاب مي كنند تا به محض ورود سوزانده شوند. اين سيستم جديد كه از آن با عنوان «سيستم پاك كردن زباله هاي فضايي» (SpaDE) ياد مي شود با هدف از بين بردن زباله ها از مدار زمين به واسطه سوزاندن آنها بر پايه پالسهاي گازهاي جوي در مسير زباله ها عمل مي كند.

 



فيبر

كنترل اشتها با داشتن برنامه و رژيم غذايي متعادل امكان پذير است. مصرف مواد غذايي سرشار از فيبر مانند انواع سبزي، كدو، بادمجان، نخودفرنگي و سالاد بدون سس، حجم قابل توجهي از معده را پركرده و به كاهش وزن كمك مي كند.
وجود بعضي از تركيبات در مواد غذايي مانند زيره سبز مي تواند بر كنترل اشتها تاثير داشته باشد و همچنين محدود كردن مصرف چربي در غذاها نيز تاثير به سزايي در كاهش وزن دارد.
روش هاي جلوگيري از افزايش وزن
پروتئين ها نيز قدرت سيركنندگي داشته و از ضعف جلوگيري مي كنند به همين منظور مصرف مكمل هاي فيبري-پروتئيني كه به صورت تجاري و صنعتي تهيه شده اند و در بازار وجود دارند نيز به جلوگيري از احساس ضعف و گرسنگي افراد كمك مي كنند.
پزشكان با رد باورهاي عاميانه مردم در مورد مصرف بعضي از مواد غذايي به منظور كاهش وزن مي گويند: اين اعتقادات مانند مصرف آبليمو به صورت ناشتا علمي نيستند و در بيشتر موارد رضايتبخشي ندارد.
فردي كه رژيم مي گيرد بايد حداقل سه وعده غذايي صبحانه، نهار و شام را داشته باشد و حتي ميان وعده اي مختصر كه بيشتر از ميوه ها هستند را نيز در برنامه غذايي خود بگنجاند و هيچ يك از سه وعده اصلي را به طور كامل حذف نكند زيرا اين كار باعث ايجاد ولع در نوبت بعدي و پرخوري در آن مي شود.
سفيده تخم مرغ يك منبع عالي پروتئين است. پروتئين ها محرك هورمون گلوكاگون هستند كه آنزيمي را در كبد فعال مي كند و در اين حالت گليكوژن (قند كبد انسان) تجزيه شده و قند خون را تامين مي كند و با پايين آمدن قند مركز گرسنگي تحريك نمي شود و پروتئين با مكانيسمي كه دارد از احساس ضعف و گرسنگي جلوگيري مي كند.
در يك رژيم متعادل با اين كه محدوديت انرژي وجود دارد ولي پروتئين ها، ويتامين ها و عناصر معدني بايد حتي الامكان تامين شوند و اگر رژيم غذايي كمتر از 1200 كيلوكالري داشته باشد معمولا نمي تواند اين مواد را تامين كند.
اگر اين رژيم كم كالري بيش از سه ماه طول بكشد، مسلما مصرف مكمل ويتامينها همراه با آن ضروري است و در صورتي كه عناصر معدني مورد نياز به بدن نرسد، بدون شك افراد بعد از 3 تا 6 ماه با كمبود اين مواد و ويتامينها روبرو مي شوند و به دنبال آن عوارضي مانند ريزش مو وبي حالتي مشاهده مي شود.
تنها رژيمي مناسب است كه تحت نظر متخصص و يا كارشناس تغذيه و به صورت متعادل تنظيم شود و فردي كه خواهان كاهش وزن است بايد اصول رژيم غذايي را به دقت رعايت كند و بيش از 90 درصد از رژيم هايي كه توسط متخصصين تغذيه تجويز مي شود موثر است.
متاسفانه در كشور ما اغلب رژيم ها را افراد غيرمتخصص و پزشكان عمومي پيشنهاد مي دهند. تعداد زيادي از افراد عادات غلط غذايي دارند و توانايي صرف نظر از آن را ندارند و در بعضي مواقع رعايت نكردن رژيم توسط آنها مشكل ساز مي شود.
متخصصان تغذيه رژيمي كه نان و برنج در آن خيلي محدود مي شود را مناسب نمي دانند و مي گويند در اين نوع از رژيم ها خطر ريزش وجود دارد و مصرف مكمل هاي ويتامين و روي يا مكمل هاي مخصوص مو، پوست و ناخن ضروري است تا اين كمبود جبران شود و يا تعديل رژيم غذايي صورت گيرد.

 



شهاب سنگ درخشان

وقتي شهاب سنگ اسرارآميز با زمين شهر فوكانگ در چين برخورد كرد، زيبايي اندكي داشت، اما تكه كردن اين شهاب سنگ نور خيره كننده و جذابي را از آن منعكس مي كند.
به گزارش مهر، درون شهاب سنگ فوكانگ كه در سال 2000 كشف شد، كريستال هاي طلايي نيمه شفافي از يك ماده معدني به نام اليوين است كه در ميان سنگ لانه زنبوري شكل آهن- نيكل مي درخشد.
اين شهاب سنگ نادر وقتي در سال 2000 در صحراي گابي در استان سين كيانگ كشف شد، هم وزن يك خودرو هاچ بك بود. از آن زمان اين سنگ به چندين قسمت تقسيم شده كه اين امر بر انعكاس مواد داخلي آن به ويژه وقتي خورشيد به آن مي تابد تأثيرگذار بوده است.
براساس گزارش ديلي ميل، يك مجموعه دار ناشناس بزرگ ترين بخش اين شهاب سنگ را به وزن بيش از 400 كيلوگرم را در اختيار دارد. در سال 2008 اين قطعه با قيمت 2 ميليون دلار در يك مزايده در نيويورك به فروش گذاشته شد اما كسي آن را خريداري نكرد.
حتي قطعات كوچك از اين سنگ 20 تا 30 پوند به ازاي هر گرم به فروش رفته اند.
آزمايشگاه شهاب سنگ آريزونا كه 31 كيلوگرم از اين سنگ را در اختيار دارد، اعلام كرده است كه يافته هاي شگفت انگيز درباره اين شهاب سنگ يكي از بزرگ ترين اكتشافات شهاب سنگي در قرن بيست و يكم است.
محققان اين آزمايشگاه اعلام كرده اند كه اين سنگ كه يك درصد تمام شهاب سنگ ها را تشكيل مي دهند از تمام نمونه هاي كشف شده بيشتر مي درخشد، اما اين سنگ از سايرين بزرگ تر نيست.
در سال 2005 يك سنگ فضايي به وزن بيش از 600 كيلوگرم در كانزاس كشف شد.
كارشناسان آزمايشگاه آريزونا اظهار مي دارند كه شهاب سنگ ها كه از آهن- نيكل تشكيل شده اند به واسطه وجود مواد كاني اليوين شبيه موزايك به نظر مي رسند و گفته مي شود كه سياره اي در حال شكل گيري است.
كارشناسان اعتقاد دارند كه اين شهاب سنگ ها از شهاب هايي جدا مي شوند كه حدود 5/4 ميليارد سال پيش در طول شكل گيري منظومه شمسي ايجاد شده و تعداد معدودي از آنها باقي مانده اند.

 



اندوه زياد به قلب فشار مي آورد

پژوهشگران آمريكايي مي گويند افرادي كه به تازگي مصيبت ديده اند، بيشتر در معرض خطر حمله قلبي قرار دارند. اين تحقيق كه روي حدود 2هزار نفر انجام شده، نشان مي دهد كه خطر حملات قلبي در اولين روز پس از فوت يكي از عزيزان بيش از 20 برابر است. براساس اين تحقيق، در اولين هفته بعد از مرگ يكي از عزيزان حملات قلبي به نحو چشمگيري افزايش يافته است. از جمله علائمي كه بايد به آن توجه كرد احساس درد در ناحيه قفسه سينه و تنگي نفس است. اين پژوهشگران مي گويند اندوه بسيار زياد، فشار زيادي برقلب وارد مي كند.
براساس اين تحقيق، استرس و فشارهاي رواني ناشي از فقدان عزيزان باعث افزايش ضربان قلب، فشار خون و لخته شدن خون مي شود كه اين به نوبه خود باعث افزايش حملات قلبي مي شود.
در اين پژوهش همچنين گفته شده كه خواب و اشتهاي فرد هم احتمالا تحت تاثير قرار مي گيرد.
اين محققان مي گويند بسيار مهم است كه بستگان و دوستان از اين خطرات آگاه شوند و به آن توجه كنند.
دكتر موري ميتلمن، سرپرست اين تيم تحقيقاتي از دانشكده پزشكي هاروارد مي گويد: «در شرايط غم و اندوه و ناراحتي هاي رواني، بايد از خودتان مراقبت كنيد و به علائمي كه مرتبط با حملات قلبي است توجه كنيد.»
به گفته دكتر ميتلمن افرادي كه عزيزي از دست داده اند، خود بايد توجه داشته باشند كه در دوره اي قرار دارند كه احتمال بروز حملات قلبي در آنها زياد است.
پروفسور پيتر ويسبرگ از مركز قلب بريتانيا، گفته است: «ما اين مساله را مي دانيم كه تحت شرايطي استثنايي فشارهاي احساسي و رواني مي تواند باعث حمله قلبي شود.» اما او تاكيد مي كند كه ما نبايد اين حقيقت را ناديده بگيريم كه حملات قلبي ناشي از استرس به طور طبيعي تنها در افرادي اتفاق مي افتد كه سابقه بيماري قلبي دارند. «نكته مهم ديگر آن است كه اگر از دارو استفاده مي كنيد، نبايد مصرف دارو را به دنبال از دست دادن عزيزي فراموش كنيد.»

 



ماه مقصر جديد واژگوني تايتانيك

اتهام صفحه اي يخي كه براي 100 سال به عنوان عامل اصلي غرق شدن كشتي مشهور تايتانيك مورد سرزنش قرار مي گرفت، به واسطه كشف مقصري جديد براي وقوع اين فاجعه دريايي رفع شد، اين مقصر همسايه نزديك زمين، كره ماه است.
به گزارش مهر، مطالعه اي جديد نشان مي دهد با وجود اينكه برخورد با توده اي يخي باعث شد تا تعداد زيادي از مسافران به اعماق دريا كشانده شوند، اما رويداد عجيبي كه سه ماه پيش از غرق شدن تايتانيك در ماه رخ داده بود، باعث قرارگيري مانعي در مسير اين كشتي شده است.
محققان مي گويند تركيبي عجيب و نادر از عوامل نجومي از قبيل نزديك ترين مقارنه ماه به زمين طي هزار و 400سال، باعث بروز مدي مرتفع در ژانويه سال 1912 شده است. اين پديده بسيار نادر باعث شده تا حجم زيادي از تكه هاي يخي از موقعيت خود در سواحل كانادا حركت كرده و به سمت بخش هاي جنوبي تر شناور شده اند.رسيدن اين قطعات يخي به مسير حركت تايتانيك، جايي كه اين كشتي در 14 آوريل همان سال غرق شده و هزار و 500 كشته به جا گذاشت، سه ماه زمان صرف كرده است.
محققان دانشگاه تگزاس كه اين مطالعه جديد را انجام داده اند مي گويند كه حركت اين قطعات يخي عامل اصلي غرق شدن تايتانيك به شمار مي رود اما ارتباط با كره ماه مي تواند دليل حركت غيرعادي قطعات بزرگ يخي به ميان مسير حركت تايتانيك را توضيح دهد.
براساس گزارش تلگراف، مدهاي مرتفع معمولا زماني رخ مي دهند كه ماه و خورشيد به شكلي هم راستا مي شوند كه كشش گرانشي آنها ارتقا پيدا مي كند. در 14ژانويه 1912 ماه به نزديك ترين فاصله خود طي هزار و 400سال رسيد. اين رويداد يك روز پس از آن رخ داد كه زمين به نزديكترين فاصله اش از خورشيد رسيده بود و تركيب غيرعادي اين دو رويداد منجر به بروز مدي كامل و مرتفع شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14