(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 2  اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20189 

آمريكا چين را به توسعه برنامه هاي موشكي كره شمالي متهم كرد
سرنگوني هلي كوپتر ناتو و هلاكت چهار آمريكايي در افغانستان
پرتاب موشك با قابليت حمل كلاهك هسته اي در شرق هند
آمريكا با هزينه عربستان گروه هاي تروريستي را در خاك كويت آموزش مي دهد
نظاميان آل خليفه با شليك گلوله جنگي 18 تن از تظاهركنندگان بحرين را مجروح كردند
درخواست وزير خارجه عربستان براي مسلح كردن مخالفان دولت سوريه
پارلمان اروپا دسترسي سيا به اطلاعات شخصي مردم را قانوني كرد
تظاهرات ميليون ها مصري درتاكيد بر هويت اسلامي انقلاب
حمايت مردم قطر از اقدام نظاميان در بركناري آل ثاني
تشكيل مثلث تركيه، عربستان و قطر براي ايجاد ناامني در عراق
درگيري شديد در مرزهاي دو سودان 65 كشته برجاي گذاشت
مردم فرانسه فردا براي انتخاب رئيس جمهور به پاي صندوق ها مي روند



آمريكا چين را به توسعه برنامه هاي موشكي كره شمالي متهم كرد

وزير دفاع آمريكا ادعا كرد كه چين به كره شمالي در برنامه هاي موشكي اين كشور كمك مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «لئون پانتا» در سناي آمريكا گفت، چين به توسعه برنامه هاي موشكي كره شمالي كمك كرده است.
پانتا با حساس خواندن اين اطلاعات، از ذكر جزئيات بيشتر خودداري كرد. پانتا ساخت موشك هاي دوربرد و سلاح هسته اي توسط پيونگ يانگ را تهديدي براي آمريكا دانست.
طبق گزارش مذكور، توسعه چين، منافع حياتي آمريكا را در جهان با چالش مواجه مي كند.
براساس اين گزارش، چين هم اكنون در حال آزمايش چندين نوع موشك تهاجمي در كلاس هاي مختلف، و توسعه روش هاي مقابله با توان موشكي آمريكا و متحدانش است.

 



سرنگوني هلي كوپتر ناتو و هلاكت چهار آمريكايي در افغانستان

ارتش آمريكا از سقوط يك هلي كوپتر تهاجمي و كشته شدن سرنشينان آن در جنوب غربي افغانستان خبر داد.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري «رويتر»، يك مقام دفاعي آمريكا كه خواست نامش فاش نشود گفت: هلي كوپتر «شاهين سياه» ارتش آمريكا در جنوب غربي افغانستان سقوط و هر چهار سرنشين آمريكايي آن كشته شدند.
براساس اين گزارش، منطقه جنوب غربي افغانستان كه شامل استان هلمند و زادگاه طالبان است، همواره به عنوان يك كابوس براي نيروهاي ناتو و آمريكا به شمار مي آيد.
اين مقام دفاعي آمريكا مدعي شد هلي كوپتر مذكور به دليل شرايط بد جوي سقوط كرده است، اما گروه طالبان اعلام كردند، آنها هلي كوپتر را سرنگون كردند.

 



پرتاب موشك با قابليت حمل كلاهك هسته اي در شرق هند

مقام هاي دولت هند از آزمايش موفقيت آميز پرتاب موشك دوربرد قاره پيمايي كه توان حمل كلاهك هسته اي را دارد خبر دادند.
به گزارش ايسنا، موشك بالستيك «آگني-5» از منطقه اي در ساحل شرقي هند پرتاب شد و 20دقيقه بعد به هدفي كه در نزديكي اندونزي در اقيانوس هند قرار داشت، برخورد كرد. برد اين موشك بيش از پنج هزار كيلومتر است و مي تواند تقريبا تمام شهرهاي چين را هدف قرار دهد. كشورهايي چون پاكستان، مالزي و بخش هايي از روسيه نيز در برد اين موشك قرار دارند.
اگر موفقيت پرتاب اين موشك تاييد شود، هند توانسته به كشورهاي اتمي داراي موشك هاي دوربرد بپيوندد، در حال حاضر آمريكا، انگليس، فرانسه، روسيه و چين داراي اين موشك ها هستند.
مانموهان سينگ، نخست وزير هند به خاطر پرتاب موفق اين موشك دوربرد به دانشمندان هندي تبريك گفت.
راهول بدي، تحليلگر امور دفاعي مي گويد كه اين آزمايش موشكي موفقيت آميز بوده است و اين موشك مي تواند كلاهكي به وزن 1500كيلوگرم را حمل كند و مواضعي در خاك چين را هدف قرار دهد.
ناظران سياسي معتقدند آزمايش اين موشك مي تواند تنش ها در روابط هند و چين از يك طرف و هند و پاكستان از طرف ديگر را تشديد كند.

 



آمريكا با هزينه عربستان گروه هاي تروريستي را در خاك كويت آموزش مي دهد

منابع خبري فاش كردند آمريكا، عربستان و قطر در حال آموزش و اعزام گروه هاي تروريستي به خاك ايران، عراق و سوريه هستند.
به گزارش مهر، به نقل از روزنامه هندي «سياست» ايالات متحده آمريكا مدتي است به كمك كشورهاي قطر و عربستان سعودي در حال جذب و آموزش گروه هاي تروريستي براي اعزام به كشورهاي منطقه خاورميانه است.
براساس اين گزارش، واشنگتن با كمك هاي مالي اين دو كشور عربي پس از جذب نيروها، آنها را به پايگاهي به نام «عارفجان» در خاك كويت منتقل كرده، پس از آموزش شيوه هاي بمب گذاري و ترور كه حدود سه ماه به طول مي انجامد، به كشورهايي چون ايران، عراق و سوريه وارد مي كنند. به افراد آموزش ديده ماموريت داده مي شود پس از ورود به خاك كشور هدف، اقدام به تشكيل گروه هاي تروريستي با هدف ترور، بمب گذاري، خرابكاري و ايجاد وحشت كنند. براساس اين گزارش، در اين بين، عربستان سعودي و قطر، مسئول تامين هزينه هاي مالي و كويت مسئول تامين محل آموزش است.

 



نظاميان آل خليفه با شليك گلوله جنگي 18 تن از تظاهركنندگان بحرين را مجروح كردند

همزمان با برگزاري مسابقات اتومبيل راني فرمول يك در بحرين، رژيم آل خليفه سركوب قيام مسالمت آميز مردمي را تشديد كرده است و گزارش ها از استفاده اين رژيم از گلوله هاي واقعي براي هدف قرار دادن مردم و تشديد تدابير امنيتي در پايتخت و محل برگزاري مسابقات حكايت دارد.
به گزارش خبرگزاري ها تدابير شديد امنيتي از سوي پليس و نيروهاي امنيتي رژيم آل خليفه در نزديكي محل برگزاري مسابقات فرمول يك و در منامه اعمال مي شود.
نيروهاي پليس با ايجاد پست هاي ايست و بازرسي، ماشين هايي كه قصد عبور از اين منطقه را داشته، متوقف كرده و به كنترل امنيتي آن مي پردازند.
شدت اين تدابير به حدي است كه خبرنگاران و اصحاب رسانه نيز بايد كيف و تجهيزات كاري خود را از جمله دوربين عكاسي را براي بررسي در اختيار نيروهاي امنيتي قرار دهند.
روزنامه عربستاني الجزيره نيز گزارش داد برگزاري مسابقات فرمول يك در بحرين موجب گسترش اعتراضات مردم در اين كشور شده است.
اين روزنامه ديروز در نسخه اينترنتي خود نوشت: بيشتر روستاهاي شيعه نشين در حومه شهر منامه روزهاي پنج شنبه و جمعه شاهد درگيري هاي گسترده اي ميان نيروهاي امنيتي و معترضان بحريني مخالف مسابقات اتومبيلراني فرمول يك بود.
مردم بحرين در اين درگيري ها با استفاده از سنگ و مواد آتش زا نيروهاي امنيتي رژيم آل خليفه را عقب راندند. شبكه خبري العالم نيز گزارش داد رژيم آل خليفه از گلوله هاي واقعي براي سركوب قيام مسالمت آميز مردم استفاده مي كند.
رژيم آل خليفه با استفاده از گلوله هاي جنگي عليه غيرنظاميان بي دفاع و ربودن ده ها تن از آنها بر شدت اقدامات سركوبگرانه خود افزوده است در گزارش «فادي السيد» نيز آمده است: شمار زيادي از مردم بحرين در استان هاي مختلف اين كشور با شعار «جانم فداي وطن و فرمول يك هرگز» اقدام به برپايي تظاهرات گسترده كردند. شركت كنندگان در تظاهرات منامه پايتخت نيز شعارهايي در حمايت از آزادي زندانيان سياسي سر دادند. شماري از شخصيت هاي برجسته بحريني در تظاهرات منامه حضور داشتند. رئيس امور حقوق بشر بحرين در مورد تلفات مردم در تظاهرات روز جمعه در منامه و روستاهاي اطراف پايتخت گفت: 18 تن در اين درگيري ها زخمي شده اند كه به گفته شاهدان حال برخي از مجروحان وخيم گزارش شده است.
به گفته شاهدان معترضان در حالي كه تصاويري از عبدالهادي الخواجه در دست داشتند شعارهايي با مضمون «مردم خواهان سرنگوني اين رژيم هستند و مرگ بر حمد» سر دادند و با نظاميان آل خليفه درگير شدند.
به گفته رئيس امور حقوق بشر انجمن جوانان بحرين اين تظاهرات و اعتراضات پيامي به شركت كنندگان در مسابقات فرمول يك بود تا توجه خود را به نقض حقوق بشر در بحرين معطوف سازند وي افزود: از 14 آوريل (26 فروردين) تاكنون 95 تن بازداشت شده اند و نيروهاي امنيتي در مسير جاده هاي ميان فرودگاه و پيست برگزاري مسابقات فرمول يك مستقر شده اند.
به گزارش پايگاه خبري نهرين نت، «جان بيتس» افسر انگليسي كه در خدمت رژيم آل خليفه براي سركوبگري مردم بحرين در آمده است نيز در گفت وگو با روزنامه انگليسي گاردين از امكان بكارگيري گلوله هاي جنگي عليه معترضان در جريان برگزاري مسابقات اتومبيلراني فرمول يك سخن گفت.
ناظران معتقدند كه اين اعتراف مستقيم افسر انگليسي درباره امكان استفاده از گلوله هاي جنگي و مصاحبه او در روزنامه گاردين از دست داشتن مستقيم انگليس در طرح رژيم آل خليفه حكايت دارد؛ رژيمي كه به خاطر كشتار و بازداشت و شكنجه وحشيانه در سطح بين المللي محكوم شده است.
خبر ديگر از بحرين نيز حاكيست وليعهد بحرين كه براي شركت در مراسمي به شهر ناآرام «سنابس» سفر كرده بود پس از رو به رو شدن با سيل خروشان مردم پا به فرار گذاشت.
به گزارش فارس به نقل از مراه البحرين «سلمان بن حمد آل خليفه» كه براي حضور در مراسم ترحيم يكي از زيردستان خود به شهر سنابس رفته بود، با سيل خروشان مردم معترض و خشمگين بحرين مواجه شد.
شهر سنابس از جمله شهرهاي پرتنش در جريان انقلاب 41 فوريه بحرين به شمار مي آيد كه از سال گذشته تاكنون شاهد تظاهرات هاي روزانه مردمي است.
سلمان بن حمد آل خليفه از جمله طرفداران برگزاري مسابقات اتومبيلراني فرمول يك در بحرين است كه مردم اين كشور نسبت به برگزاري آن در شرايط كنوني كه كشورشان با آن مواجه است، معترض هستند.
شبكه خبري الجزيره نيز در توضيح اين خبر نوشت: ده ها معترض بحريني در حالي كه تصاويري از قربانيان سركوب در اين كشور را در دست داشتند، با تجمع مقابل مسجدي در سنابس، اعتراض خود به حضور شيخ سلمان بن حمد براي شركت در مراسم ترحيم در اين مسجد را بيان كردند.

 



درخواست وزير خارجه عربستان براي مسلح كردن مخالفان دولت سوريه

وزير خارجه عربستان در اظهاراتي مداخله جويانه، خواستار تجهيز و مسلح كردن مخالفان حكومت قانوني سوريه شد.
به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري «نهرين نت»، «سعود الفيصل» پس از نشست گروه موسوم به دوستان سوريه در پاريس چنين درخواستي را عنوان كرد و گفت: تا زماني كه جامعه بين الملل از توقف خونريزي عاجز است، حداقل بايد كشورهاي مختلف از سوري ها براي دفاع از خود كمك كند؟!
وي كه كشورش با اعتراضات مردمي گسترده روبرو است، پيام شديد الحني را عليه سوريه به شركت كنندگان در اين نشست داد و تاكيد كرد: در صورتي كه طرح ناظران سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه موفقيتي كسب نكرد، شوراي امنيت و جامعه بين الملل بايد به گزينه هاي ديگر بيانديشد.
براساس اين گزارش، نشست سوم ضدسوري دوستان سوريه در روز پنج شنبه برخلاف دو اجلاس قبل كه در هياهوي رسانه اي برگزار شد، پشت درهاي بسته در پاريس و با حضور نمايندگان 57 كشور انجام شد. در همين حال نامه پرتملق و ستايش برهان غليون رئيس شوراي موسوم به ملي سوريه به سعودالفيصل وزير خارجه عربستان از سوي طرفداران رژيم قانوني بشار اسد در فضاي مجازي منتشر شد.
آخرين خبرها از سوريه حاكي است بر اثر انفجار دو بمب در شهر حلب و جنوب سوريه، 11 نفر از جمله 10 نيروي امنيتي اين كشور كشته شدند.

 



پارلمان اروپا دسترسي سيا به اطلاعات شخصي مردم را قانوني كرد

پارلمان اروپا اعلام كرد از اين پس آژانس هاي اطلاعاتي آمريكا مي توانند به اطلاعات شخصي مردم اروپا هم دسترسي پيدا كنند!
به گزارش روزنامه انگليسي «اينديپندنت»، پارلمان اروپا سرانجام قانوني را كه به آژانس هاي اطلاعاتي آمريكا اجازه دسترسي به اطلاعات شخصي مسافران اروپايي را مي دهد، تصويب كرد.
براساس اين قانون جنجالي، از اين پس دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي آمريكا مي توانند سوابق مسافران اروپايي مشخصات فردي، محل اقامت، اطلاعات كارت هاي اعتباري، شماره هاي تماس، علايق مذهبي و وضعيت جسماني آنها را هنگام سفر به آمريكا در اختيار داشته باشند.
اين گزارش مي افزايد، آمريكا اجازه خواهد داشت تا با ذخيره اين اطلاعات به مدت 5 سال از آنها براي تحقيقات ضدتروريستي استفاده كند. اين اطلاعات به مدت 10 سال نيز با «دسترسي محدودتر» قابل استفاده خواهد بود.
اين طرح حدود دو سال بود كه در كميسيون اروپا مورد بحث و بررسي قرار داشت. اين طرح به دليل ناقض بودن حريم خصوصي مسافران، با انتقادات گسترده اي در اروپا مواجه شده است.
اين طرح روز پنج شنبه با 409 راي موافق در مقابل 226 راي مخالف و البته با فشارهاي آمريكا به تصويب اعضاي پارلمان اروپا رسيد.
كميسيون اروپا پس از تصويب اين طرح اعلام كرد طي مذاكراتي كه با نمايندگان پارلمان اروپا داشته است تضمين هاي لازم براي حفاظت از حريم شخصي مردم اروپا داده شده است. آمريكا به شدت از تصويب اين طرح استقبال كرد.
خبر ديگر، اينكه، هزاران نفر از كاركنان شبكه خبري بي بي سي تهديد كردند، در صورت بي توجهي مسئولان به درخواست افزايش حقوقشان، دست از كار خواهند كشيد.
به گزارش روزنامه انگليسي «تلگراف» كاركنان اين رسانه دولتي تصميم دارند در تاريخ 21 ماه مه (اول خرداد) نسبت به برگزاري اين اعتصاب راي گيري و از دوم ژوئن (13 خرداد) آن را آغاز كنند. اهميت اين تهديد از آن روست كه در اين مدت ملكه انگليس قرار است شصتمين سالگرد سلطنت خود را جشن بگيرد. به اعتقاد دولتمردان انگليسي اين اعتصاب باعث ايجاد اختلال در پوشش خبري اين مراسم خواهد شد. گفتني است پوشش رسانه اي مسابقات فوتبال يورو 2012 نيز با اين اعتصاب دچار اختلال مي شود.

 



تظاهرات ميليون ها مصري درتاكيد بر هويت اسلامي انقلاب

ميليون ها مصري در پايتخت و شهرهاي مختلف اين كشور در «جمعه تعيين سرنوشت» براي حمايت از انقلاب تظاهرات كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، ديروز ميليون ها تن از مردم مصر پس از برگزاري نماز جمعه در شهرهاي مختلف دست به تظاهرات زدند. در اين تظاهرات، مردم با در دست داشتن پرچم هاي سبز، بر اسلامي بودن انقلاب تاكيد كردند.
حدود يك ميليون نفر از مردم قاهره بر تحقق اهداف انقلاب 25 ژانويه و پاكسازي عوامل رژيم مبارك از صحنه سياسي كشور تاكيد كردند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، در اين تظاهرات با در دست داشتن پلاكاردها و سر دادن شعارهايي حمايت خود را از انقلاب 25 ژانويه و مطالبات مشروع در آن مورد تاكيد قرار دادند.
براساس اين گزارش، تظاهركنندگان مصري، آزادي فوري بازداشت شدگان سياسي و توقف محاكمه غيرنظاميان در دادگاه هاي نظامي را خواستار شدند.اصلاح ماده 28 قانون انتخابات كه هرگونه اعتراض به تصميمات كميته عالي مستقل انتخابات را رد مي كند، توافق نظر بر نحوه تشكيل مجلس موسسان، تدوين قانون اساسي جديد مصر و پاكسازي دستگاه هاي اداري و دولتي از بازماندگان رژيم سابق از ديگر خواسته هاي مردم در تظاهرات موسوم به جمعه سرنوشت در روز جمعه بود.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، تظاهرات جمعه سرنوشت مصر به درخواست جنبش هاي سياسي و ائتلاف هاي انقلابي مصر برگزار شد و 50 جنبش سياسي و ائتلاف انقلابي آن كشور از چند روز پيش با دادن فراخوان از مردم اين كشور دعوت كرده بودند كه در تظاهرات روز جمعه شركت كنند.
ائتلاف جوانان انقلاب، اتحاد انقلاب، جنبش جوانان ششم آوريل، حزب الوفد، ائتلاف مردمي التجمع، آزادي و عدالت، حزب سلفي النور از جمله شركت كنندگان در تظاهرات جمعه سرنوشت مصر بودند.
اين گزارش مي افزايد: در تظاهرات گسترده مردم قاهره در ميدان التحرير كه همراه با برگزاري نمازجمعه بود، معترضان بار ديگر جلوگيري از نامزدي بازماندگان رژيم سابق را در انتخابات رياست جمهوري خواستار شدند.
تظاهركنندگان مصر همچنين كناره گيري فوري نظاميان حاكم بر كشور و سپردن قدرت به دست يك دولت منتخب غيرنظامي را درخواست كردند.
نظاميان حاكم بر مصر كه از سال گذشته تاكنون با وعده و وعيد براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري همچنان بر سر قدرت هستند، تلاش مي كنند تا با انتخاب يك نامزد براي اين پست بتوانند وي را در جهت اهداف خود هدايت كنند.
گروه ها، احزاب، سازمان ها و جريان هاي سياسي مصر در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري در مصر بارها مخالفت خود را با دخالت نظاميان در آن اعلام كرده اند.
محكوميت سفر مفتي مصر
به قدس اشغالي
سفر مخفيانه «علي جمعه» مفتي مصر به قدس اشغالي در روزهاي اخير با مخالفت ها و انتقادات فراوان روبرو شده است.
براساس اين گزارش، صدها نفر از دانشجويان دانشگاه «الازهر» مصر با برپايي تظاهرات ضمن نكوهش اين سفر بر مخالفت با هر تلاشي در زمينه عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي تاكيد كردند.
«شيخ نافذ عزام» عضو دفتر سياسي جنبش جهاد اسلامي نيز گفت: سفر شيخ جمعه به قدس اشغالي به ويژه پس از انقلاب مصر، تنها خدمت به رژيم اشغالگر است.«عزت الرشق» عضو دفتر سياسي جنبش حماس در صفحه شخصي خود در فيس بوك اعلام كرد كه سفر مفتي مصر به قدس عادي سازي روابط با دشمن صهيونيستي و اقدامي مردود است. اسرائيل نيز اعلام كرد سفر روز چهارشنبه مفتي مصر، با هماهنگي وزارت جنگ صورت گرفته بود.

 



حمايت مردم قطر از اقدام نظاميان در بركناري آل ثاني

منابع خبري از درگيري پليس ضد شورش و نيروهاي امنيتي قطر با جوانان معترض در پايتخت اين كشور خبر دادند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي «الفجر»، گروهي از جوانان قطري در حمايت از سرنگوني «شيخ حمد بن عيسي آل ثاني» شاه قطر در دوحه با پليس و نيروهاي امنيتي درگير شدند و به سوي آنها بطري هاي آتش زا پرتاب كردند. براساس اين گزارش، ناراضيان قطري اخيراً صفحه اي به نام «انقلاب قطر» در سايت اجتماعي «فيس بوك» راه اندازي كرده اند، كه در آن ويدئوهاي مربوط به درگيري نيروهاي امنيتي با گروهي از جوانان اين كشور در مناطق و شهرهاي مختلف از جمله دوحه (پايتخت)، الشحانيه و الوكره در 17 آوريل (29 فروردين) به معرض نمايش گذاشته شده است.
براساس اين گزارش، در اين ويدئوها، گروهي از جوانان قطري مشاهده مي شوند كه به سوي پليس ضد شورش سنگ و بطري هاي آتش زا پرتاب مي كنند و آنها نيز با شليك گلوله هاي هوايي و گاز اشك آور معترضان را متفرق مي كنند.نمايش اعتراضات مردمي در قطر پس از آن صورت مي گيرد كه منابع خبري دوشنبه گذشته خبري مبني بر تلاش براي كودتاي نظامي عليه شاه قطر توسط گارد سلطنتي منتشر كردند.برپايه خبرهاي منتشر شده در هفته گذشته تعدادي از افسران عاليرتبه قطر به حمايت برخي از افراد خاندان سلطنتي قطر عليه «شيخ حمد بن عيسي آل ثاني» دست به كودتا زدند و دخالت نيروهاي آمريكايي باعث ناكام ماندن سرنگوني وي شد. همچنين مواضع اخير شاه قطر درمورد كشور سوريه، عراق و بحرين باعث نارضايتي شديد در ميان مردم اين شيخ نشين حاشيه خليج فارس شده است.

 



تشكيل مثلث تركيه، عربستان و قطر براي ايجاد ناامني در عراق

در پي اظهارات تند «اردوغان» عليه «مالكي» و پذيرش مخالفان دولت بغداد در آنكارا، تركيه به ستاد عملياتي مخالفان دولت عراق تبديل شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «رجب طيب اردوغان» 24 ساعت پس از ديدارش با «طارق الهاشمي» معاون فراري رئيس جمهوري عراق، ديروز با «مسعود بارزاني» رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق ديدار و به مدت دو ساعت پشت درهاي بسته با وي گفت وگو كرد. اردوغان پس از اين گفت وگو، در اقدامي بي سابقه، «نوري مالكي» نخست وزير عراق را مورد انتقاد شديد قرار داد. اردوغان مدعي شد كه همتاي عراقي وي در شعله ور كردن آتش تنش هاي قومي ميان شيعيان، سني ها و كردها دخالت دارد. بارزاني نيز چندي پيش دولت مالكي را به براندازي تهديد كرده بود.
اردوغان طي يك كنفرانس خبري مدعي شد: از تحولات عراق، خصوصا نحوه برخورد نخست وزير اين كشور با شركاي سياسي خود، بوي خوشي به مشام نمي رسد.
اردوغان اين را نيز اعلام كرد كه از طرح سعودي- قطري در عراق حمايت مي كند. گفتني است عربستان و قطر عليه دولت مالكي نسخه جديدي را تهيه كرده اند. هدف اصلي اين طرح، شعله ور كردن فتنه مذهبي، امنيتي، نظامي و سياسي در عراق است. تشكيل مثلث سه ضلعي تركيه- عربستان و قطر عليه بغداد، توطئه كنوني اين سه كشور عليه سوريه را در ذهن تداعي مي كند.
انفجارهاي خونين در عراق
در پي انفجارهاي روز پنج شنبه عراق كه به كشته و زخمي شدن نزديك به 200 تن انجاميد، يك گروه وابسته به القاعده موسوم به «دولت اسلامي عراق» مسئوليت آن را برعهده گرفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين گروه با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه اين عمليات سرآغاز حوادثي است كه در روزهاي آينده در انتظار كشور عراق است و ادامه خواهد يافت.
گروه موسوم به دولت اسلامي عراق كه از سوي وهابي هاي عربستان تغذيه مالي و تسليحاتي مي شود تاكنون به ترور و انفجارهاي خونين در عراق متهم شده است و از سوي مردم عراق مورد تنفر و انزجار شديد قرار دارد. در بمب گذاري ها و تيراندازي هاي خونين در 7 استان مختلف عراق در روز پنج شنبه 39 نفر كشته و 161 تن ديگر نيز زخمي شدند و منابع امنيتي عراق اعلام كردند كه بغداد و استان هاي الانبار، صلاح الدين و كركوك روز پنج شنبه شاهد 14 انفجار و حمله مسلحانه بود كه تعدادي افسر ارتش و پليس و چندين نيروي امنيتي جزو كشته شدگان بودند.
«اسامه النجيض» رئيس پارلمان عراق ضمن محكوم كردن انفجارهاي روز پنج شنبه از فرماندهان دستگاه هاي امنيتي بغداد و ساير استان هاي عراق خواست كه با شناسايي و مجازات مسببين مانع از تكرار آنها در آينده شوند.
حزب الله لبنان نيز با محكوم كردن حملات تروريستي، آن را در راستاي انتقام گيري آمريكا از شكست تلخ خود در برابر ملت عراق و عقب نشيني تحقير آميز نيروهاي اشغالگر از خاك اين كشور دانست.
حزب الله در بيانيه اي، ملت عراق را به وحدت براي ناكام گذاشتن اهداف جنايتكاران و غلبه بر تمامي تلاش هاي دشمن براي فتنه انگيزي در اين كشور فراخواند.

 



درگيري شديد در مرزهاي دو سودان 65 كشته برجاي گذاشت

رئيس جمهور سودان، همسايه جنوبي خود را تهديد به يك جنگ تمام عيار در روزهاي آينده كرد. آخرين درگيري ها ميان طرفين 65 كشته و 25مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، «عمر حسن البشير»، رئيس جمهور سودان طي سخنان شديداللحني در شهر «الابيض» در استان مرزي كردفان اظهار داشت: شوراي امنيت و آمريكا، از اعمال مجازات بر عليه سودان جنوبي خودداري مي كنند، ولي ما متجاوزان را تنبيه و بر سر جاي شان مي نشانيم.
وي گفت: حاكمان سودان جنوبي از صهيونيست ها و صليبي ها دستور مي گيرند و وابسته به خارجي ها هستند، اما ما آنها را با زور بر سر عقل خواهيم آورد.
عمر البشير ضمن توصيف مهاجمان جنوبي خود به حشرات خاطرنشان كرد: آزادسازي منطقه نفتي هج ليج، پايان كار نيست، بلكه آغازي براي سركوب دشمنان ملت سودان است.
سخنان عمرالبشير در حالي عنوان شده است كه سودان جنوبي و شمالي طي هفته گذشته درگيري هاي بسيار سختي را در مرزهاي مشترك داشته اند و گفته مي شود كه در منطقه «الميرم» تاكنون 65 نظامي و شبه نظامي كشته و 25 نفر ديگر مجروح شده اند.
از سوي ديگر شوراي امنيت سازمان ملل، اتحاديه عرب و اتحاديه آفريقا در واكنش به جنگ در مرزهاي سودان شمالي و جنوبي، خواستار آتش بس و مذاكره طرفين براي حل مشكلات شدند.
كاخ سفيد نيز بدون اشاره به متجاوز بودن سودان جنوبي، عقب نشيني نيروهاي نظامي سودان را از مرزهاي بين المللي خواستار شد.
سودان جنوبي هفته گذشته با حمله ناگهاني به شهر نفتي هج ليج در خاك سودان اقدام به تصرف تأسيسات نفتي آن كرد و عقب نشيني خود را از آن منوط به استقرار ناظران بين المللي كرد.

 



مردم فرانسه فردا براي انتخاب رئيس جمهور به پاي صندوق ها مي روند

مردم فرانسه فردا در حالي به پاي صندوق هاي راي مي روند كه آخرين نظرسنجي ها و خبرها از احتمال شكست «ساركوزي» خبر مي دهند.
فردا، يكشنبه مرحله نخست انتخابات رياست جمهوري فرانسه با محوريت «نيكلا ساركوزي» و «فرانسوا اولاند» برگزار مي شود. از اين رو رسانه هاي مختلف به اشكال مختلف در حال پوشش خبري اين رويداد مهم هستند. اما در اين ميان آنچه كه غالب رسانه ها در آن اتفاق نظر دارند، موضوع شكست ساركوزي و پيروزي «اولاند» است.خبرگزاري «رويترز» دراين باره نوشت: مهمترين مساله اي كه كانديداهاي رياست جمهوري فرانسه به شدت با آن درگيرند، موضوع بحران يورو است. رقباي ساركوزي از اين موضوع نهايت بهره برداري را كرده اند تا اين روزها شاهد باشيم، ساركوزي تبديل به چهره اي منفور در جامعه فرانسه شده باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14