(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 2  اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20189 

بي حجابي و بد حجابي ثمره عدم معرفت به جايگاه زن در نظام هستي
جاسوسها در حريم خانواده
مبارزه با اعتياد بايد به نهضت ملي تبديل شود
نخستين دايره المعارف گياهان دارويي ايران منتشر مي شود



بي حجابي و بد حجابي ثمره عدم معرفت به جايگاه زن در نظام هستي

منيره توكلي
اين روزها، ايام عزاداري شهادت حضرت فاطمه (س) است روزهايي كه بيرق عزا برسر دربسياري از منازل برافراشته است و مرثيه خوانان و مداحان اهل بيت درعزاي ياس كبود محمد مصطفي (ص) ناله زده و نگاه ها را در قاب خيس چشم ها به ماتم مي كشانند.
اما دراين روزها كه تن شهر با پارچه نويس ها مشكي شده، دراين روزها كه پيامك ها رنگ و بوي فاطميه به خود گرفته، دراين ايام كه جشن و شادي ها كم رنگ شده و تكايا بارديگر ميزبان شيعيان و محبان اهل بيت شده اندو درسه دهه اي كه مهدي (عج) صاحب عزاي مادرش فاطمه شده است، چراهايي دل را مي سوزاند و فكر را مشوش مي كند.
چراهايي كه ساليان سال است مطرح مي شود اما براي پاسخش كمتر «زيرايي» جاي «آيا» مي نشيند. چراهايي كه مهم ترين آنها نداشتن وجه اسلامي برخي از زنان ايران اسلامي درجامعه است. چراهايي كه مهم ترين آنها شنيده شدن لهو و لعب درمعابر و كوچه هايي است كه به نام شهدا خوانده مي شوند آن هم در ايام فاطميه و ... چراهايي كه مهم ترين آنها رعايت نشدن شئونات اوليه اخلاقي در تعاملات اجتماعي بين زنان و مردان در اماكن عمومي است. چراهايي كه دردناك ترين آنها برخورد با ارزش هاي اسلامي در رسانه ها است.
اما صحبت من از حجاب است...
صحبت از حجاب است نه آنچه به عنوان تزيين برسر برخي از زنان ما رنگ موها و گل سرها را زيباتر جلوه مي دهد. نه آن روسري هاي كوتاهي كه با گره هاي كوچك زير سپيدي گلو، رها مي شوند و نه آن شال هايي كه بر بلنداي موهاي عجيب و غريب!! زير گيره هاي به بزرگي بي غيرتي و وسعت جلب توجه به دورگردن مي پيچند... و نه... و نه... ونه آن چيزي كه برخي از آن به عنوان حجاب آن هم زوركي ياد مي كنند.
منظور حجاب اسلامي من درآوردي برخي از ما زنان هم نيست! حجابي كه با چادرهايي ملي! قجري!چادرهاي براق عربي! چادرهاي تن نما و تنگ آستين دار و... بر سر ماست و متناسب با آن صورت را رنگ كرده و كيف ها را بر دوش انداخته و در بازار به خريد مي پردازيم و در اتوبوس ها تا كرده و در كيف مي گذاريم.
منظور حجاب كامل اسلامي است.حجاب فاطمي كه از فاطمه (س) بر ما رسيده است. حجابي كه گردي صورت مادرزاد، مچ دستان بي زيور، برجستگي هاي بدن و ماهيچه هاي پا و سينه و... را مي پوشاند و زن را از هرگونه سوء استفاده حتي نگاهي نامحرم و نامبارك حفظ مي كند.
حجابي كه سنگر زن مسلمان براي حضوري فعال در جامعه و حفظ شؤنات او در تعامل با مردان است. حجابي كه زاييده عفت و عفتي كه فرزند حياء زن مسلمان است.
هيچ مي دانيم كه حجاب و عفاف در هميشه تاريخ به عنوان دو ارزش درجامعه بشري به ويژه جوامع اسلامي مطرح بوده و است. هيچ دقت كرده ايم كه يكي از امتيازات انسان، در مقايسه با موجودات ديگر، تهيه پوشش مناسب براي اندام خويش است. براين اساس، پوشش يكي از شؤون و ويژگي هاي انسان به شمار مي آيد.
نه اينكه زنان در انديشه هاي خود به دنبال كشف حقيقت شان از جانب محبوب هستند نه اينكه هر آنچه سر راهي است و ديدني ارزش كشف شدن ندارد.
هيچ فكر كرده ايم كه در تاريخ فلسفه و نيز انديشه، حجاب يكي از بهترين و مهم ترين تشبيهات و استعارات براي آن چيزي بوده كه پوشاننده حقيقت است.
حقيقت، آشكارگي است كه نيازمند كنار زدن حجاب ها توسط اهل و محرمش است. از همين رو است كه براي فيلسوف، هر چيز عريان و آشكار كه هركس را توان ديدن آن است ناچيز و بي اهميت جلوه مي كند. در يك معني لطيف حتي مي توان گفت: فيلسوف يا همان كاشف ، از عرياني مكشوف چندان خرسند نيست.
براي فيلسوف آنجا كه رازي در كار نباشد كاري نيز وجود ندارد. او درمقام جوينده حقيقت بايد نشان دهد كه همواره رازي در ميان است از همين رو است كه مي كوشد باز در حجاب كند آنچه را كه محرمانه افشا كرده است.
اين داستان در زندگي زن و مرد هم اين گونه بازخواني مي شود كه مردان در مقام فيلسوف زماني كه زن را درمقام راز عريان ببينند، دليلي براي علاقه افشا ندارند و در وجهي عكس آن در پس افشاگري محرمانه از عرياني آن ناخرسندشده و به پوشاندن راز خود براي كشف نشدن حقيقتش استفاده مي كنند كه از آن به نام غيرت و همت ياد مي شود. حال سؤال اين است مرد در مقام فيلسوف چه كاري خواهد داشت اگر رازي وجود نداشته باشد؟
بايد بدانيم كه مرد و زن هستي فراتر از تاريخ شناخته شده بشر دارند و در تاريخ اديان همواره از حجاب به عنوان امري اصيل و پيشينه دار ياد شده است. به گفته ويل دورانت، «قوم يهود و ايرانيان قديم، حجاب را براي بانوان يك نوع كرامت و شرافت و از واجبات ديني مي دانستند.»
بي ترديد مبناي حجاب در شريعت حضرت موسي (ع)، آيات تورات بوده كه بر حجاب تأكيد مي كرده است. در آن آيات، كيفيت پوشش زنان يهودي مشخص بوده است. تورات شباهت لباس زنان و مردان را نهي مي كرده: در قسمتي از تورات مي خوانيم: «متاع مرد بر زن نباشد و مرد لباس زن را نپوشد زيرا هركه اين كند مكروه يهوه خداي تو است»
اما اسلام: پوشش و حجابي را به ارمغان آورد كه اصل آن مربوط به احكام ويژه بانوان است و اتكاي آن، بر تفاوت هاي طبيعي و ساختاري زن و مرد استوار است و آن از سوي خدا در رده آيه قرآن بر ما نازل شده است.
حضرت عيسي روح الله (ع) نه تنها احكام شريعت يهود را در مورد حجاب تغيير نداد بلكه با قوانين شديدتري آن را استمرار بخشيد و در برخي از موارد قدم را فراتر نهاد و سختگيري بيشتري وجوب حجاب را مطرح ساخته است.
مسيحيت براي ازبين بردن زمينه هرگونه تحريك و تهييج، زنان را به صورت شديدتري به رعايت كامل پوشش و دوري از هرگونه آرايش و تزيين فراخواند. بنابر متون تاريخي، چادر و روبند، براي خاتون هاي اشراف ضروري بود و در اعياد نيز كسي آن را كنار نمي گذاشت؛ بلكه با طلا و نقره و پارچه هاي زربفت آن را تزيين مي كردند و حتي براي تفريح نيز با حجب و حياي كامل در مجالس انس و يا گردش هاي دور از چشم نامحرم شركت مي كردند.
اما اسلام حجاب را براي زنان متناسب با شئوناتشان با تعديل و نظم مناسب و به دور از افراط و تفريط، سهل انگاري مضر يا سختگيري بي مورد به جامعه بشري ارزاني داشته است.
با اندكي تدبر در آيات قرآن فلسفه حجاب را به گونه اي صريح مي توان احترام و نگه داشتن حرمت زن دانست: كسي كه به عظمت حجاب پي ببرد؛ مي فهمد بي حجابي و بدحجابي ثمره عدم معرفت و شناخت حقيقي جايگاه زن در نظام هستي است.
حال با وجود همه اين دانسته ها و الزامات به رعايت فرهنگ حجاب اسلامي در جامعه اسلامي دوست دارم آخر نوشته هايم به وصيت نامه شهدا در امر رعايت حجاب اشاره كنم كه بدانيم از جانب شهدايمان به چه امري مؤظف و تكليف شده ايم.
در بررسي هاي 53 هزار وصيت نامه شهدا 8681 وصيت وجود دارد كه در آن به موضوع حجاب پرداخته شده است.
وصيت هايي كه هركدام را هر زمان بخواني گويي با شهيد در دوران كنوني هم صحبت شده اي و اين است عزت و كرامت شهداي ما وقتي مي گويند.
شهيد داود صابري (1362-1347) :خواهر عزيز، اميدوارم كه با رعايت كردن حجاب اسلامي مشت محكمي بر دهان دشمنان اسلام بزنيد، شهيد داوود محمدي (1362-1344): خواهرانم شما هم زهراوار باشيد كه حجاب تو هم يك سنگر است.
شهيد رمضانعلي خاركش (1366-1348) : از خواهرانم مي خواهم كه با حفظ حجاب و عفت و پاكي شان، به جنگ با فتنه و بي بندوباري بروند و نگذارند منافقين پليد و افراد فاسد بي غيرت، جامعه را خراب بكنند.
شهيد رضا اكبري (1362-1342): و پيام من به خواهران حزب الله اين است كه هميشه جلوي منافقين دين باشيد و نگذاريد كه هركاري دلشان خواست بكنند، حجاب خود را حفظ كنيد چون حجاب شما كوبنده تر از خون من است.
و بالاخره وصيتي از شهيد سيدحسين حسيني (1365-1343): به تمامي خواهران ديني هم تأكيد مي نمايم كه سعادت دنيا و آخرت شما در گرو حفظ اكمل حجاب است و با رعايت حجاب كامل اسلامي و حضور همه جانبه خويش در تمامي صحنه هاي انقلاب، مشت محكمي باشيد بر دهان كساني كه با شعار آزادي زن، اسارتي نوين را براي آنان به ارمغان آورده اند.

 



جاسوسها در حريم خانواده

عليرضا سزاوار
امروز با پيشرفت و گسترش تكنولوژي، جاسوسي از مردم از محل زندگي و محيط هاي شخصي گرفته تا حريم اطلاعاتي آنها را نيز شامل مي شود. اطلاعات شخصي كه افراد در كامپيوترها و دستگاه هاي الكترونيكي خود دارند معمولا بيش از موارد ديگر به زندگي شان مربوط مي شود. با وجود انواع سايت ها، نرم افزارها و حتي سيستم عامل هاي جاسوسي، كسب اطلاعات شخصي و غيرشخصي از خانواده ها و به خصوص جوان ها روز به روز بيشتر مي شود و ضروري است كه نسبت به اين وضعيت حساسيت بيشتري داشته باشيم.
به طور كلي همه افراد حق دارند شخصا براي خود تصميم بگيرند و دانش و اطلاعاتشان چيزي متعلق به شخصيت آنها است و كسي هم حق مداخله ندارد و دخالت ديگران در آن نيازمند مجوز است. اما در حال حاضر اصل مهم تأثير و تأثر فضاي عمومي و خصوصي از سوي سودجوياني كه اهداف شوم دارند ناديده گرفته شده است. اين سودجويان مي توانند معتبرترين كمپاني هاي فن آوري اطلاعات در جهان باشند كه هميشه مورد اعتماد ما بوده اند.
كاركرد دوگانه فناوري
برخي افراد كه شايد بيشتر از يك بار هم با آن ها ملاقات نكرده اي، آن قدر صميمانه انسان را نصيحت مي كنند و سعي دارند افكار و عقايد خود را تحميل كنند كه براي لحظه اي شك مي كني كه طرف، غريبه باشد! علاوه بر اين ارزيابي و قضاوت كردن با يك نگاه نيز نوعي تجاوز به حريم افراد محسوب مي شود كه متأسفانه در هر جامعه اي ديده مي شود.
امروزه در دنياي فناوري اطلاعات با ابزارهايي مواجه هستيم كه كاركردي دوگانه دارند و افراد حتي در خلوت ترين حريم هاي زندگي هم نگران افشاي اطلاعات خود هستند.
حريم خانواده ها به طور معمول با عباراتي مثل آسودگي خاطر و امنيت اسرار، همتراز است و در دو ساختار متفاوت تعريف مي شود؛ يكي ساختار فردي است كه وضعيت فضاي شخصي را مشخص مي كند. به عنوان مثال، از نظر علم روانشناسي هر شخص به لحاظ فضاي فيزيكي نيازمند حريم مشخصي است كه در دايره اي به شعاع 30 سانتي متر تا دو متر در اطراف شخص، متفاوت است و با توجه به فرهنگ ها اين فواصل مي تواند متفاوت باشد.
ساختار ديگر حريم ما، ساختار عمومي است كه ترسيمي از حق عمومي و اجتماعي ما در جامعه است، يعني آزادي هر فرد در اجتماع زماني محترم شناخته مي شود كه با آزادي ساير افراد منافات نداشته باشد.
در واقع هر فردي در اجتماع مي تواند با توجه به افكار و ذهنيات خود، حد امنيت مخصوص خود را ترسيم كند و البته تعريف اين حد و حدود نيز از ديد جامعه مشخص است، به عنوان مثال، ورود به حريم خصوصي خانواده از سوي غريبه ها ممنوع است.
ضرورت آموزش از سنين پايين
حريم زندگي افراد يكي از اقسام حقوق شهروندي محسوب مي شود و دليل اين كه اين حريم مورد تعرض واقع مي شود، اين است كه افراد نسبت به حقوق خود آشنايي كافي ندارند. به عنوان مثال، هنگامي كه شخصي سعي دارد عقايد خود را تحميل كند يا از عقايد كسي مطلع شود، نمي داند كه وارد حريم خصوصي شده است.
علاوه بر اين، اطلاع رساني درخصوص مسائل آن قدر مبهم بوده است كه چنان چه فردي از تضييع حق و حريم خود گلايه مند باشد، نمي داند شكايت خود را به كجا ببرد و چگونه مطرح كند.
از منظر روان شناسي تنبيه كردن داراي اصولي است كه بايد رعايت شود تا اثربخش باشد و در اين رابطه اگر نياز بود كه مجرمي را تنبيه كنيم، اين تنبيه بايد بجا، به موقع و شديد اعمال شود چون در غير اين صورت تأثير مورد نياز را نخواهد داشت. البته اگر موارد نقض حريم زندگي افراد از سوي برخي سودجويان با تنبيه هاي متناسبي همراه باشد، دليل بر اين نيست كه موارد كمتري از اين جرايم را شاهد خواهيم بود. زيرا قانون نمي تواند به يك باره فرهنگ جامعه را اصلاح كند و تجاوز به حريم خصوصي يا احترام به آن از مواردي است كه به فرهنگ برمي گردد و بايد از سنين كودكي آموزش داده شود.
وسايل همراه افراد، اماكن خصوصي يا منازل و محل كار، اطلاعات شخصي و ارتباط هاي خصوصي با ديگران همگي حريم زندگي آنها محسوب مي شود. و بازرسي،نرساندن نامه ها، ضبط و فاش كردن مكالمات تلفني، افشاي مخابرات تلگرافي و تلكس و سانسور، عدم مخابره يا نرساندن آن ها، استراق سمع و هرگونه تجسس را قانون ممنوع كرده است.
البته حريم زندگي ما مفهومي نيست كه بتوان تعريف مشخصي از آن ارائه كرد زيرا در مواجهه با فرهنگ، فعل و فضاهاي متفاوت حد و مرزهاي مختلفي به خود مي گيرد.
يك مجموعه آپارتماني را تصور كنيد كه چندين خانواده درآن زندگي مي كنند. مسلما رفتاري كه افراد در واحد خود دارند را نمي توانند درمحيط مجتمع هم داشته باشند و همچنين برخوردهايي كه در مجتمع دارند، دركوچه و خيابان پسنديده نيست. اين حريم تا حدودي نسبي است.
فعل نوع فعل انجام شده يكي از معيارهاي خصوصي بودن حريم است. مثلا در همان مجتمع مسكوني افراد مي توانند درمنزل خود هر نوع پوششي داشته باشند اما بلند صحبت كردن و پخش موسيقي با صداي بلند تعرض به حريم خصوصي ديگر همسايه ها است.
بسياري از تصميم هاي ما به امور شخصي مان مربوط مي شود. مثل انتخاب رشته تحصيلي، شغل يا نوع لباس پوشيدن ما. تا وقتي كه اين امور شخصي درمحيط خلأ انجام شود و روي فرد و جامعه تاثيري نگذارد مي توان آن را حريم ناميد اما اگر باعث تعرض به آزادي، اختيار و حق انتخاب بقيه افراد جامعه شود از تعريف خصوصي بيرون خواهد رفت.
هدف جذب جوان هاست
اين روزها با تجهيزات تخصصي تري در زمينه تجسس در اطلاعات شخصي خانواده ها مواجه هستيم؛ به طوري كه اگر تا به حال، فقط وسايل ديجيتالي نظير رايانه و تلفن همراه درمعرض سرقت اطلاعاتي بود، اين بار وسايلي به بازار آمده است كه از طريق آن مي توان به راحتي گفت وگوهاي خصوصي مردم را در محيط كار و يا منزل شنود كرد و از اين بدتر اينكه مي توان با برخي از اين وسايل از زندگي مردم، بدون اينكه خودشان متوجه شوند، فيلم و عكس تهيه كرد.
اين درحالي است كه فروشندگان وسايل جاسوسي، براي آن كه مشتريان را به خريد محصولاتشان ترغيب و آن ها را مجاب كنند كه محصولاتشان مجرمانه نيست، در تبليغاتشان اين گونه بيان مي كنند كه اين ابزار بهترين وسيله براي با خبر شدن از اتفاقات خانواده است تا بتوانيد لحظات خوبي براي اهل خانواده خود به وجود آوريد.
فروش اين محصولات كه هدف اصلي آن جذب جوان هاست تهديدي جدي براي امنيت مردم درمحيط هاي خصوصي است. جالب اين كه هر روز به تعداد فروشندگان اين آثار افزوده مي شود و به تبع آن ، خريداران جوان آنها هم گسترس مي يابند.
جاسوسي در فضاي اينترنتي
همه ما انتظار داريم كه وب سايت ها بايد به حريم اطلاعاتي كاربرانشان احترام بگذارند، اما طبيعت اينترنت باعث مي شود كه چنين قوانيني خيلي زود به دست فراموشي سپرده شوند، چون در واقعيت چه طور مي توان حد و مرزي را براي اطلاعاتي كه روي اينترنت گذاشته مي شوند تعيين كرد؟
وقتي شما اطلاعاتي را روي يك سايت اينترنتي به اشتراك مي گذاريد، به سادگي و به طور گسترده اي هم پخش مي شود. در اين صورت اگر اطلاعات اصلي را كاملا پاك هم كنيد، باز هر كسي ممكن است در جاي ديگري نسخه اي از آن را پيدا كند. جالب اين كه اصلا نمي توان فهميد كه تا چه حد اين اطلاعات پخش شده و همه آنها را هم را نمي توان از بين برد.
بدون شك وضع قانون براي حفظ حريم كاربران اينترنت غيرعملي باشد، اما فناوري، گزينه هاي ديگري را هم در اختيار ما قرار داده است. براي مثال، شركت آلماني شون برگ در شهر اخن تكنيكي ساخته كه توسط آن مي توان براي عكس ها تاريخ انقضا مشخص كرد.
اين تكنيك كه «اكسپاير پيج» ناميده شده، عكس ها را با كليدي رمزگذاري مي كند كه باعث مي شود فقط تا قبل از زمان خاصي، آن عكس قابل ديدن باشد.
هر چند اين روش هم تازه اول راه است. اگر كسي قبل از زمان انقضا به عكس دسترسي داشته باشد، پخش كردن آن اصلا كار سختي نيست.
اما تنها راه مطمئن براي حفظ اطلاعات شخصي و جلوگيري از پخش شدن اطلاعاتي كه نمي خواهيم، اين است كه اصلا از اول اطلاعاتمان را روي اينترنت به اشتراك نگذاريم.
جاسوسي از جوان ها
روزنامه ديلي ميرر به تازگي مقاله جالبي در مورد سوءاستفاده از جوان ها از سوي برخي سازمان هاي اطلاعاتي منتشر كرده كه ضرورت آموزش نوجوان ها و جوانان را بيش از گذشته متذكر مي شود.
افرادي كه در شركت هايي به اصطلاح نظرسنجي اجتماعي استخدام مي شوند نمي دانند كه دست به چه كار خطرناكي مي زنند. آنها براي گذران وقت و حرف زدن با ديگران اينترنت مي گشايند امري كه در نظر بسيار ساده و پيش پا افتاده است اما نمي دانند كه آن يكي از محورهاي اصلي كسب اطلاعات توسط سازمان هاي اطلاعاتي هستند زيرا اين سازمان ها به راحتي مي توانند از طريق رفتارهاي جوانان كه بخش فعال جامعه را تشكيل مي دهند جوامع را كنترل و آن را زير نظر قرار دهند.
فضاي سايبري با وجود نكات مثبت جنبه هاي منفي زيادي نيز دارد و برخلاف آنچه گفته مي شود كه اينترنت عامل آزادي اطلاعاتي فرد در جامعه است، در بسياري موارد افراد را به دام سازمان هاي جاسوسي مي اندازد.
در جولاي 2010 ميلادي روزنامه فيگارو از وجود يك شبكه جاسوسي براي استخدام مزدور كه روانشناسان زبده در آن اطلاعات مختلف را جمع آوري مي كنند خبر داد.
اين روند شباهت زيادي به فيلم هاي هاليوودي دارد اما براي بسياري غافلگيركننده بود زيرا جزئيات پرونده هاي سري را فاش كرد كه از منابع موثق جمع آوري شده بود.
اين شبكه عبارتست از مجموعه شبكه هايي كه توسط روانشناسان سازمان هاي اطلاعاتي اداره مي شود و مأموريت آنها جذب جوانان كشورهاي جهان سوم و كشورهاي آمريكاي جنوبي مانند ونزوئلا و نيكاراگوا بود.
در اين شيوه سعي بر آن است كه از افراد مخالف با حكومت خود و يا افراد عادي استفاده شود كه گرايش هاي سياسي ندارند اما قادرند اطلاعات خوبي درباره اماكن و اوضاع ارائه دهند.
در حقيقت هر فردي كه براي گذراندن اوقات فراغت و رفع نيازهاي روحي خود قدرت استفاده از اينترنت را دارد يك پتانسيل خوب به شمار مي آيد. زيرا سايت هايي كه مورد توجه جوانان است گستره زيادي براي گفت وگو در اختيار آنان قرار مي دهد.
نكته بسيار مهم ديگر آن است كه فرد مي تواند سخنان خود را در خفاي كامل بگويد و از اسم مستعار يا كد استفاده كند كه اين امر آزادي بيشتري به وي مي بخشد.
از سوي ديگر سخن گفتن با جنس مخالف و يافتن آن براي گفت وگو امري عادي براي برخي از جوانان است امري كه جاسوسي را براي مأموران اطلاعاتي به ويژه در مناطق حساس دنيا آسان مي سازد. بزرگ ترين ويژگي كاربران اينترنتي نياز آنها به گفت وگوست. افرادي كه چت مي كنند عمدتاً با مشكل بيكاري، مشكلات فكري و عقده هاي روحي و رواني مواجهند و براي گذران وقت در جست وجوي افراد همفكر يا كساني هستند كه با آنها درددل كنند. امروزه با فناوري هاي گسترده از نظر علمي جمع آوري اطلاعات كار پيچيده اي به شمار نمي رود و بسيار آسان تر از گذشته است.
در گذشته جذب مزدور به صورت مستقيم صورت مي گرفت اما در حال حاضر چنين اشخاصي آماده اند و مي توان به طور غيرمستقيم با افراد به تبادل نظر پرداخت و اسرار و اطلاعاتشان را تخليه كرد.
اينترنت فقط پنجره اي رو به جهان نيست بلكه ابزاري خطرناك براي ورود به حريم خانواده و استفاده از افراد اهداف جاسوسي نظامي نيز مي باشد. بيشترين كاربران آنلاين را هم جوانان تشكيل مي دهند. لذا بايد به يك نكته بسيار مهم توجه داشت. اينترنت عاملي است كه باعث مي شود فرد بدون آنكه صندلي اش را ترك كند تمام جهان را با هم ببيند. اين يك دستاورد بسيار بزرگ علمي است اما نتايج منفي نيز دارد زيرا سوءاستفاده از اين شبكه گسترده منجر به آن مي شودكه اينترنت خود به عاملي براي ايجاد خلا تبديل شده و فرد پيوسته براي گفت وگو از طريق آن احساس نياز كند. بدون آنكه بداند چرا بايد از طريق اين وسيله سخن بگويد.
اگر بخواهيم درباره اوضاع جاري در كشورهاي مختلف سخن بگوييم امري كه نمي توانيم به هيچ عنوان آن را از وضعيتي شخصي افراد جدا كنيم. افرادي كه احساس يأس و نااميدي كرده و خود را تحت فشار مي بينند. لذا بهترين راه را گفت وگوي پنهاني مي دانند تا اندكي از فشارهاي خود را تخليه سازند.
چت و آشنايي از طريق آن عبارتست از زمينه اي كه براي جوان هموار مي شود تا براي اولين بار بتواند حرف بزند و گوش كند. لذا جزئي ترين اطلاعات نيز مهم است و بايد تمام اطلاعات از طريق بازي با روحيه فرد جمع آوري شود. متأسفانه در حال حاضر جلوگيري از بلاي چت بسيار دشوار و غيرممكن است. اما بايد توجه داشت كه فقط جوانان در معرض خطر قرار ندارند بلكه تمام اقشار ديگر مانند پزشك، مهندس و كارمندان و نظاميان نيز هر لحظه ممكن است در چنين دامي افتند.
هدف برخي سايت ها آن نيست كه جوانان دنيا را كشف كرده و يا فاصله ميان كشورهاي جهان كوتاه شود، بلكه هدف، جنگي تازه عليه جوامع و خانواده هايي است كه فرزندانشان را براي دنياي امروز آماده نكرده اند.

 



مبارزه با اعتياد بايد به نهضت ملي تبديل شود

استاد دانشگاه تهران گفت: براي پيشگيري و درمان اعتياد به مواد مخدر بايد مبارزه با اعتياد به نهضت ملي تبديل شود.
«كاظم اميري» در گفت وگو با ايرنا افزود: رهايي جامعه از اعتياد در گرو تلاش همه مسئولان دستگاه هاي ذي ربط و تلاش آحاد مردم بوده و نياز به بسيج ملي دارد.
وي اظهار داشت: جلب حمايت و همكاري فعالانه رهبران ديني و سياسي، انجمن هاي حرفه اي، خانواده هاي معتادان و سازمان هاي غيردولتي براي تبديل مبارزه با اعتياد به نهضت ملي ضروري است.
اميري با استناد به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر مبني بر وجود بيش از دو ميليون معتاد در كشور هشدار داد متأسفانه آمار افزايش مصرف كنندگان به انواع مواد مخدر رو به افزايش است و زنگ خطري براي نسل آينده جامعه به شمار مي رود.وي با بيان اينكه ضروري است از امكانات موجود در امر مبارزه با اعتياد بهينه استفاده شود، گفت: ارايه آموزش هاي كافي به خانواده ها براي پيشگيري از اعتياد فرزندان، پيشگيري از ايجاد زمينه هاي رواني، اجتماعي گرايش جوانان به مواد مخدر از طريق ايجاد امكانات فرهنگي، ورزشي و تفريحي از موارد مهم در مبارزه با اعتياد است.اين روانشناس تصريح كرد: با توجه به اينكه ترك جسمي، روحي و رواني معتاد 4 تا 6ماه به طول مي انجامد، بايد طرح آموزش خانواده هاي زندانيان معتاد، خانواده هاي معتادان بازپروري شده و معتادان در حال ترك در اولويت باشد.اميري با اشاره به اينكه قاطعيت، يكي از اصلي ترين شاخص هاي مهارت هاي زندگي است، گفت: نوجوانان و جوانان از طريق به كار بردن كلمه قاطعيت، مي توانند راه هاي مؤثري براي حل تعارضات، مشكلات فردي و اجتماعي خود پيدا كنند.
وي اظهار داشت: آموزش مهارت هاي زندگي ابتدا بايد در گروه هاي در معرض خطر و آسيب پذير از جمله نوجوانان و جوانان مورد توجه قرارگيرد زيرا ايمن سازي اين گروه ها، امنيت جامعه در مقابل آسيب هايي مانند فساد و اعتياد را درپي خواهد داشت.اين روانشناس تصريح كرد: خانواده ها و مسئولان نهادها به ويژه آموزش و پرورش و دانشگاه ها بايد به اين واقعيت با توجه و تمركز بيشتري نگاه كنند.
اميري با بيان اينكه اكثر جوانان به دليل آگاهي نداشتن از چگونگي برخورد با شخص تعارف كننده موادمخدر، به سوي اعتيادگرايش مي يابند، گفت: در حالي كه آنان از طريق آشنايي با مهارت هاي زندگي مي توانند در مقابل اين پيشنهادات رفتار مناسبي ارايه و باقاطعيت پاسخ منفي دهند.

 



نخستين دايره المعارف گياهان دارويي ايران منتشر مي شود

مديركل داروهاي طبيعي و مكمل سازمان غذا و دارو از اتمام فاز عملياتي تهيه فارماكوپه(دارونامه) گياهان بومي ايران تا پايان امسال خبر داد و گفت: اطلاعات مربوط به 125 گياه بومي كشور به صورت عمومي منتشر و به منظور بهره برداري در اختيار شركت هاي داروسازي قرار مي گيرد.
دكتر اميرحسين جمشيدي در گفت وگو با ايسنا ضمن بيان اينكه تا پايان امسال، چندين پروژه راه اندازي و از چند داروي گياهي نيز رونمايي مي شود، اظهارداشت: تهيه فارماكوپه (دارونامه) گياهان دارويي از ابتداي امسال وارد فاز عملياتي شده و پيش بيني مي شود تا پايان سال تحويل و به صورت عمومي منتشر شود.
وي اضافه كرد: فارماكوپه مبتني بر گياهان بومي ايران است. البته درحال حاضر فارماكوپه هايي با زبان هاي ديگر از برخي كشورها منتشر و موجود است. اما دارونامه اخير به طور ويژه به گياهان بومي داخل كشور پرداخته و بناست از اين طريق پلي بزنيم به سمت توليد فرآورده هاي دارويي كه تركيبات گياهي بومي دارند نه اين كه برخي گونه هاي گياهي را از خارج وارد و در داخل كشور دارو توليد كنيم.
جمشيدي با بيان اين كه اطلاعات مربوط به 125گياه امسال در فارماكوپه موردنظر ارائه خواهدشد، افزود: تمامي آزمايشات مربوط به يك گياه از طريق كشت، خواص ميكروسكوپي، ويژگي هاي ظاهري و مواد مؤثره آن گرفته تا مكان مناسب كشت، روش آناليز آن و ساير موارد در اين فارماكوپه ثبت خواهد شد.
به گفته مديركل داروهاي طبيعي و مكمل سازمان غذا و دارو، اين اقدام براي نخستين بار در كشور صورت پذيرفته و به صورت عمومي انتشار يافته و به عنوان يك رفرنس در اختيار شركت هاي داروسازي، دانشگاه ها و ارگان هاي ذي ربط قرار مي گيرد.مديركل داروهاي طبيعي و مكمل سازمان غذا و دارو، در خاتمه به اين پرسش كه سهم داروهاي گياهي در سبد دارويي خانواده تا چه ميزان افزايش داشته است، اظهار كرد: خوشبختانه در سال گذشته تعداد فرآورده هايي كه توليد كرديم متنوع شده و افزايش يافته است به گونه اي كه مي توان گفت اكنون 700 فرآورده طبيعي داريم و بيش از 110 فرآورده گياهي نيز به فهرست داروهاي طبيعي كشور اضافه شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14