(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 2  اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20189 

آسيب شناسي دلايل استفاده از گوشي هاي چند سيم كارته توسط افراد جامعه (بخش نخست)
كاربران نقاب دار پشت گوشي هاي چندگانه!



آسيب شناسي دلايل استفاده از گوشي هاي چند سيم كارته توسط افراد جامعه (بخش نخست)
كاربران نقاب دار پشت گوشي هاي چندگانه!

گاليا توانگر
در شلوغي مترو به زحمت گوشي اش را بيرون مي كشد تا پاسخگو باشد. در حين مكالمه دوباره از كيفش نواي زنگ موبايل برمي خيزد. مي آيد كه گوشي دوم را پاسخ بدهد يك گوشي قديمي نوكيا كه تيپي مناسب موزه دارد، كف قطار با ضربه شديد از هم مي پاشد. اين سومي از آن جان سخت هاست. فقط باطري اش بيرون مي افتد.
امروزه با آمدن گوشي هاي چهار سيم كارته چيني ديگر نيازي به حمل گوشي هاي متعدد نيست. هرچند توليدكنندگان اين گوشي هاي چيني بي كيفيت تنها با استفاده از خلق چنين امكاني در گوشي هايشان سعي داشته اند براي زماني كوتاه گوي رقابت را از برندهاي رده يك دنيا بربايند و اندكي هم موفق بوده اند. اما با فاصله كوتاهي غول هاي برند گوشي تلفن همراه نيز وارد اين ميدان شده اند. دو سيم كارت هاي سامسونگ، نوكيا، موتورآلا و LG پايشان به بازار داخلي ما هم باز شده است.
نمي خواهيم بگوييم همه افرادي كه همزمان از چند سيم كارت استفاده مي كنند، به دنبال استفاده نادرست از فناوري هاي جديد هستند، اما مي خواهيم بگوييم چطور اين فناوري جديد را براي ارتقا كيفي زندگي مان و مديريت زمان در اختيار بگيريم؟
اژدهاي خفته چين كه اين روزها از خواب كاملا بيدار شده براي بلعيدن بازارهاي جهاني ناگزير است همزمان با خلق فناوري، در انديشه ايجاد نيازهاي جديد در وادي مصرف گرايي باشد.
معمولا ابتدا چيني ها امكانات جديد گوشي ها را ايجاد مي كنند. اين امكانات جديد را روي گوشي هاي بي كيفيت نصب كرده و به بازار مي فرستند. اين گونه تا زماني كه برندهاي معتبر به خود بجنبد و امكاناتي كه چيني ها ايجاد كرده اند به گوشي هاي با كيفيت اتصال دهند، اژدهاي چيني بلعيدن سرمايه مشتريان را تا حد لازم انجام داده است.
پس اساسا استفاده از هر نوع امكاني در فناوري هاي به روز دنيا ضرورت شماره يك زندگي شهروندان جهان به حساب نمي آيد.
گوشي هاي چند گانه همان طور كه توليدكنندگانشان بارها در مصاحبه هاي خود به آن اشاره كرده اند، ممكن است مناسب كاربراني باشد كه دائما بين كشورهاي مختلف در سفر و تجارت هستند. اين گونه با گذر از مرزهاي خاك يك كشور و ورود به خاك كشور ديگر مي توانند خط مربوط را فعال كنند. سؤال اساسي اين است كه اين گوشي هاي چند سيم كارته چه ضرورتي براي زندگي افراد عادي جامعه دارند؟ و آسيب هايي كه در پي استفاده نادرست از اين فناوري هاي به روز در جامعه نمود پيدا مي كنند، كدامند؟
كاربران گوشي هاي چند سيم كارته چه كساني هستند؟
خيلي از افراد عادي جامعه بهانه شان براي استفاده از گوشي هاي چندگانه اين است كه يك سيم كارت را به مخاطبين عمومي و يك سيم كارت را به مخاطبين خصوصي خود اختصاص دهند. اين درحالي است كه تقريبا اكثر گوشي هاي فعلي در بازار قابليت گروه بندي كردن ليست دوستان، همكاران و خانواده را دارند. حتي به راحتي مي توانيم شماره هايي را كه مايل به پاسخگويي نيستيم در ليست رد تماس قرار دهيم. پس بهانه دسته بندي كردن مخاطبين براي كاربران گوشي هاي چند سيم كارته بهانه پروپاقرصي نيست، مگر آن كه كسي بخواهد در برخي ارتباطاتش يك عده شماره سيم كارت اصلي او را نداشته و به سيم كارت هاي ايرانسل و تاليا و... متصل شوند. اين كاربران دسته اخير معمولا خود را شاغلين بدون مغازه و يا واسطه ها و تاجرين كالا معرفي مي كنند كه دائما بايد با مخاطبين نه چندان صميمي و كاري خود در ارتباط باشند.
مجيد دمقي جوان موبايل فروشي است كه مصرانه اعتقاد دارد كاربران گوشي هاي دو سيم كارته به بالا «بيزينس من هاي» بسيار مشغول هستند. اين فروشنده گوشي هاي دو سيم كارته، خود نيز از دو خط ثابت و ايرانسل به طور همزمان استفاده مي كند.
وي مي گويد: «مشتري هاي من از ابتداي روز تا ساعات پاياني شب به من زنگ مي زنند. بنابراين در ساعاتي كه استراحت مي كنم خط ايرانسلم را خاموش كرده و خط ثابتم را كه متعلق به مخاطبين صميمي تر است روشن مي گذارم.» اما حقيقت آن روي ديگري هم دارد. هستند كاربراني به ويژه از قشر نوجوان و جوان كه به جاي گوشي بازي، خط بازهاي حرفه اي هستند!
اين روزها به دليل امكان خريدوفروش ارزان برخي خط هاي غيرثابت، بازار و اشتياق گوشي هاي چندگانه پررنگ تر شده است.
نقاب بي هويتي بر چهره برخي كاربران چند سيم كارته!
فرشاد ايواني كه هفت سال است در بازار تلفن همراه فعاليت مي كند، دليل استفاده از گوشي هاي چيني چندگانه را گرايش به مد و دليلي براي پز دادن نمي داند، چرا كه به قول او گوشي بي كيفيت چيني اسباب پز دادن نمي شود. اما گروه ديگري از فعالين بازار گوشي و خط تلفن همراه به خوبي واقفند كه 50درصد كاربران گوشي هاي چندگانه كاربران تنها و منزوي هستند كه مي خواهند دامنه ارتباطات مجازي شان را گسترش دهند، بي آن كه شناخته شوند!
عليرضا ابراهيمي فروشنده تلفن همراه ابتدا به نقايص گوشي هاي چندگانه اشاره كرده و مي گويد: «الآن بيشتر سه سيم كارته هاي چيني براي فروش در دسترسند، اما تعداد محدودي چهار سيم كارته هم وارد شده است. با اين حال اكثر چنين گوشي هايي فينگرتاج نيستند، دوربين دومگاپيكسل به پايين دارند و مقدار حافظه شان و رم خورشان بالا نيست.»
وي كه در اين ده روزه 5 مورد مشتري گوشي دو سيم كارته داشته، ادامه مي دهد: «همه آن ها كه نمي توانند شاغل و تاجر باشند. آنان جوانان تنهايي هستند كه مي خواهند با افراد بيشتري ارتباط بگيرند و نمي خواهند شماره خصوصي شان لو برود! شماره هاي غيرثابت را هر وقت كه بخواهند دور انداخته و با توجه به قيمت پايين اين قبيل سيم كارت ها شماره جديدي خريداري مي كنند!»
يك مشترك تنها، چند گوشي همراه!
فناوري كه متولد مي شود يك روش انحصاري براي استفاده ندارد و كاربران مي توانند روش هاي متعددي براي بهره برداري از آن داشته باشند كه پديده تلفن همراه از جمله آنهاست. امروزه بين كاربران فناوري هاي نوين تفاوت هاي زيادي وجود دارد. هيچ گاه نبايد فراموش كرد كه تلفن همراه بسياري از مشكلات يك تاجر را حل كرده است، اما از آن سو استفاده غيراصولي از اين فناوري به ويژه توسط نوجوانان و جوانان آموزش نديده چالش ها و آسيب هاي متعددي را به بستر خانواده و جامعه كشانده است.
مجيد كاشاني استاد جامعه شناس به نظريه چارلز هورتن كولي اولين جامعه شناسي كه گروه هاي نخستين و دومين را در ارتباطات اجتماعي افراد تعريف كرده، برمي گردد و مي گويد: «گروه هاي نخستين ارتباطي گروه هايي هستند كه افراد آن ارتباطات چهره به چهره دارند. همدلي، صميميت، يكرنگي، پشتوانه عاطفي، حمايت (تأمين اجتماعي)، حل كردن مشكلات طرفين رابطه، تكوين شخصيت افراد و... در دل اين گروه ها رخ مي دهد. براي مثال هم بازي ها، هم محلي ها و اعضاي فاميل جز اين گروه ها هستند. اما گروه هاي ثانويه گروه هاي ارتباطي را شامل مي شوند كه در آن ارتباطات خشك و رسمي بوده و افراد اگرچه آزادانه وارد ارتباطات ثانويه مي شوند، ولي دوست ندارند همه ابعاد شخصيتي و هويتشان شناسانده شود. اين افراد با هم آشنايي خانوادگي ندارند.
بيشتر ارتباطات درون جامعه از اين دست است. بنابراين هستند كساني كه تلاش مي كنند سر از كار ديگران درآورده و اطلاعات شخصي آن ها را بربايند.
امروزه پديده گمنامي گريبانگير بسياري از ما به ويژه جوانان است.
گروه جوانان علي رغم اين كه روابط به سمت گمنام ماندن پيش رفته، دوست دارند در زير پوسته گمنامي روابط پنهاني غيررسمي را رقم بزنند.
انسان به صورت غريزي نيز تاب تنهايي و اسارت در روابط خشك و رسمي را نمي آورد. شايد يك سر اين قضيه از اين جا نشأت بگيرد كه ما خود را منزوي ترين موجود عالم كرده ايم و در اتاق تكنولوژي به اسارت درآمده ايم.»
اين جامعه شناس با بيان اين كه در صورتي استفاده از چند خط قابل توجيه است كه هركدام از خطوط كاركرد خاصي داشته باشند، مي گويد: «اين كه بعضي ها عنوان مي كنند گروه هاي مختلف همكاران، دوستان و خانواده را با كمك خط هاي مختلف دسته بندي مي كنند، بهانه قابل قبولي نيست، چرا كه اكثر گوشي هاي تلفن همراه به تنهايي قابليت چنين اقدامي را دارند. بعد از پديده گمنامي كه گريبانگير انسان تنهاي امروز شده، دليل دوم استفاده از گوشي هاي چندگانه توسط افراد عادي اين است كه فرد مي خواهد برخي اعمال و ارتباطات خود را مخفي كرده و يا حتي برعكس آشكارسازي داشته باشد. ارتباطات پنهاني برخي جوانان مصداقي براي مخفي سازي و انتشار آگهي هاي تبليغاتي توسط تلفن همراه و خط هاي مختلف مصداقي براي آشكارسازي برخي عملكردهاست.
دليل سوم چشم و همچشمي هاست. ما ياد گرفته ايم كه آدم هاي هميشه مشغول معمولا بايد آدم هاي مهمي باشند، پس به تدريج داشتن چند خط و گوشي بخشي از ژست و مد آدم هاي مهم بودن مي شود!»
اين كارشناس ارتباطات اجتماعي دليل چهارم رونق استفاده از گوشي هاي تلفن همراه چندگانه را تبليغات گسترده در زمينه فروش ارزان سيم كارت هاي غيرثابت عنوان كرده و مي گويد: «بايد در استفاده از فناوري و ارتباطاتي كه در پي آن رقم مي خورد به تبعات چنين ارتباطاتي نيز توجه داشت.»
وي در تكميل صحبت هايش دليل پنجم استفاده نادرست از فناوري تلفن همراه و گوشي هاي چندگانه را فقدان الگوهاي صحيح استفاده از اين فناوري عنوان كرده و مي گويد: «فرزندان از بزرگ ترها الگو مي گيرند. وقتي مصرف بي هدف در خانواده الگو باشد، نوجوان و جوان نيز از همين الگو تبعيت خواهد كرد.»
سردرگمي در نحوه استفاده از فناوري
و عدم آموزش
عباس اسماعيل گل روانشناس نيز معتقد است هر پديده اي از چهار جنبه زيستي، اجتماعي، معنوي و رواني قابل بررسي است.
وي دليل اجتماعي پديده استفاده غيرصحيح از گوشي تلفن همراه را چشم و همچشمي هايي مي داند كه در خانواده ريشه دارند. اين روانشناس معتقد است الگوي مصرف از خانواده به فرزندان ارث مي رسد.
«اسماعيل گل» دليل رواني بروز اين پديده را كمبودهاي گذشته فرد در محيط خانواده عنوان كرده و مي گويد: «افرادي هستند كه در خانواده به دليل نداشتن امكانات از حداقل ها برخوردار بوده اند و حالا كه در گذر زمان به رفاه بيش از حد رسيده اند نمي دانند چطور از اين امكان جديد بهره مند شوند؟ لذا در به كارگيري مصاديق فناوري در زندگي شان اغراق آميز عمل مي كنند.»
وي ادامه مي دهد: «در دلايل زيستي بحث عدم يادگيري استفاده صحيح از امكانات مطرح مي شود. اين افراد استفاده صحيح از فناوري را نياموخته اند.»
اين روانشناس در تكميل صحبت هايش به كمرنگ بودن ريشه هاي معنوي افرادي اشاره مي كند كه نحوه صحيح استفاده از فناوري را سرلوحه عملكردشان قرار نداده و فناوري را به شيوه منفي در اختيار مي گيرند. وي مي گويد: «كساني كه ارتباط قوي با خدا دارند، خودشان را شناخته اند، چرا كه خودشناسي مقدمه خداشناسي است. اما اين آدم ها چون نقاط ضعف و قوت خود را به خوبي نمي شناسند، نمي توانند برنامه درستي براي زندگي داشته باشند.»
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14