(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 4 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20191 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دادستان تهران خبر داد بازداشت 3 نفر در ارتباط با پرونده مسجد حضرت رقيه (س)
طرح 2 فوريتي مجلس براي مهار گراني ها
خارج از دستور
نظارت 15 هزار بازرس بر مرحله دوم انتخابات مجلس
تشكيل پرونده ارتشاء براي معاون سابق وزير اقتصاد و 5 مدير ارشد وزارت راه
خضوع اهل بيت (ع) در پيشگاه زهراي مرضيه (س)
انتقاد فعالان رسانه اي از مصوبه اخير دولت درباره خبرگزاري ها
هشدار رئيس ديوان محاسبات درباره اجراي غيرقانوني فاز دوم هدفمندي يارانه ها



دادستان تهران خبر داد بازداشت 3 نفر در ارتباط با پرونده مسجد حضرت رقيه (س)

دادستان عمومي و انقلاب تهران از بازداشت 3 نفر در رابطه با حادثه ريزش ساختمان در مجاورت مسجد حضرت رقيه(س) خبر داد.
«عباس جعفري دولت آبادي» روز يكشنبه در حاشيه هفتمين جلسه محاكمه متهمان پرونده فساد بزرگ بانكي در جمع خبرنگاران افزود: بلافاصله پس از وقوع حادثه بازپرس ما به منطقه اعزام شد و دستوراتي به پليس و سرپرست دادسراي جنايي ارائه شد تا نسبت به دستگيري هر چه سريعتر عاملان اين حادثه اقدام كنند.
بر اثر اين حادثه كه در پي گودبرداري غيراصولي ساختماني در مجاورت مسجد حضرت رقيه(س) در منطقه 17 تهران اتفاق افتاد، 6زن نمازگزار جان خود را از دست دادند و 2 تن ديگر مجروح شدند.
دادستان عمومي و انقلاب تهران گفت: متاسفانه پس از وقوع اين حادثه عاملان به جاي اينكه به مصدومين و خانواده متوفيان كمك كنند، متواري شدند.
جعفري دولت آبادي به همه كساني كه در اين موارد اقدام به گودبرداري مي كنند يادآور شد كه نه تنها فرار رفع مسئوليت نمي كند بلكه مستوجب عقوبت بيشتر نيز خواهد بود. وي افزود: اگرچه اين گونه جرايم غيرعمد است، اما در دادسراي جنايي رسيدگي مي شود.
به گفته جعفري دولت آبادي، مالك، پيمانكار و مشاور بايد در اين حادثه پاسخگو باشند.
وي تصريح كرد: طبق آخرين اخباري كه دريافت كردم 3 نفر در رابطه با اين حادثه از سوي نيروي انتظامي دستگير و بازداشت شدند.

 



گزارش جلسه علني ديروز مجلس
طرح 2 فوريتي مجلس براي مهار گراني ها

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دو فوريت طرحي را تصويب كردند كه براساس آن با اصلاح ماده 1 قانون هدفمند كردن يارانه ها از افزايش نامتعارف قيمت حامل هاي انرژي جلوگيري مي شود.
در جلسه روز يكشنبه مجلس شوراي اسلامي 2 فوريت طرح اصلاح ماده 1 قانون هدفمند كردن يارانه ها كه به امضاي 77 نفر از نمايندگان رسيده بود در صحن علني مجلس تصويب شد.
علي لاريجاني، غلامرضا مصباحي مقدم، الياس نادران و مسعود پزشكيان از جمله امضاكنندگان اين طرح هستند.
در صورت تصويب نهايي اين طرح بندهاي الف و ب ماده 1 قانون هدفمند كردن يارانه ها به شرح زير اصلاح مي شود:
ماده واحده: دولت مكلف است با رعايت اين قانون قيمت حامل هاي انرژي را اصلاح كند:
الف- قيمت فروش داخلي بنزين، نفت، نفت گاز، نفت كوره، نفت سفيد و گاز مايع و ساير مشتقات نفت با لحاظ كيفيت حاملها و با احتساب هزينه هاي مترتب به تدريج و تا پايان برنامه 5 ساله توسعه ايران كمتر از 90 درصد و بيشتر از قيمت تحويل روي كشتي (فوب خليج فارس) نباشد.
ب- ميانگين قيمت فروش داخلي گاز طبيعي به گونه اي تعيين شود كه به تدريج و تا پايان برنامه پنجم توسعه معادل حداقل 75 درصد و حداكثر معادل متوسط قيمت گازطبيعي صادرات پس از كسر هزينه ها انتقال، ماليات و عوارض شود.
در تبصره اين طرح آمده است: جهت تشويق سرمايه گذاري قيمت خوراك گاز و مايع واحدهاي صنعتي پالاي شو پتروشيمي براي مدت حداقل 10 سال پس از تصويب اين قانون هر مترمكعب حداكثر 65 درصد قيمت سبد صادرات در مبداء خليج فارس بدون هزينه انتقال، انتقال قيمت مي گردد.
قصد دولت براي آغاز فاز دوم هدفمندي با درآمد 135 هزار ميليارد توماني
عضو كميسيون طرح تحول اقتصادي درباره اين طرح ادامه داد: مجلس در دوران بررسي بودجه سال 91 قرار دارد، دولت اصرار دارد كه اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها را آغاز كند.
انصاري تصريح كرد: نماينده دولت در كميسيون تلفيق گفته مرحله دوم اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها را با درآمد 100هزار ميليارد توماني يا 135 هزار ميليارد توماني آغاز مي كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه بايد در كميسيون تلفيق درآمد دولت از هدفمندي يارانه ها را مشخص كنيم گفت: در صورتي كه اين ماده اصلاح نشود به دولت اجازه داده ايم قيمت حامل هاي انرژي را بالاتر از فوب خليج فارس ببرد.
وي با بيان اينكه علي لاريجاني، محمدرضا باهنر، سيدشهاب الدين صدر از امضاكنندگان اين طرح هستند، گفت: دولت بايد اصلاح قيمت ها را در مدت 5 سال انجام دهد نه اينكه اصرار داشته باشد در سال اول و دوم از قيمت فوب خليج فارس نيز بگذرد.
در ادامه يوسف نژاد نماينده مردم ساري در مجلس در مخالفت با دو فوريت اين طرح گفت: شكل طرح درست و منطقي نيست.
اصلاح قانون هدفمندي
تاييد قانون گريزي مجريان است
عضو كميسيون تلفيق افزود: اگر نماينده دولت در كميسيون تلفيق بحثي داشته نبايد پاسخش را با قانون بدهيم، قانون در اين بخش كاملا واضح است. اصلاح قانون با اين روش براي مجلس مناسب نيست. اين كار تاييد قانون گريزي و تخلفات مجريان در اجراي قانون است. اجازه دهيم قانون هدفمندي به صورت منطقي اجرا شده و با ابزارهاي نظارتي خود در اجراي دولت نظارت كنيم.
در ادامه نورالله حيدري به عنوان موافق اين طرح گفت: مدتي است كه شاهديم تصميمات غيرقانوني و چالش انگيزي اتخاذ مي شود.
افزايش قيمت كالا و خدمات
در دستور كار دولت قرار دارد
نماينده مردم كوهرنگ در مجلس افزود: خبرهاي موثقي به گوش مي رسد كه افزايش قيمت كالا و خدمات در دستور كار دولت قرار دارد.
وي در پايان با تاكيد بر لزوم تصويب دو فوريت اين طرح گفت: باب شده دولت با تكيه بر متشابهات قانوني تصميمات نادرستي اتخاذ مي كند با اصلاح اين ماده از اتخاذ تصميمات نادرست جلوگيري مي كنيم.
در پايان وكلاي ملت با 141 راي موافق، 17 راي مخالف، 10 راي ممتنع از مجموع 198 نماينده حاضر در مجلس دو فوريت اين طرح را به تصويب رساندند.
رفع ايرادات طرح افشاي نقض حقوق بشر توسط آمريكا و انگليس
مجلس ايرادات شوراي نگهبان بر طرح افشاي نقض حقوق بشر توسط آمريكا و انگليس در جهان را رفع كرد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح ديروز مجلس شوراي اسلامي با گزارش كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در خصوص طرح افشاي نقض حقوق بشر توسط آمريكا و انگليس در جهان امروز كه براي اصلاح از سوي شوراي نگهبان به اين كميسيون اعاده شده بود، موافقت كردند.
الزام دولت
به استخدام 5 هزار حق التدريسي
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور را موظف كردند بدون افزايش هرگونه بار مالي تعداد 4 هزار و 786 نفر از مربيان حق التدريسي داراي مدرك فوق ديپلم و بالاتر خود را تا پايان برنامه با تغيير وضعيت استخدام نمايد.
نمايندگان مجلس پس از تصويب كليات اين طرح جزئيات آن را با 131 راي موافق، 8 راي مخالف و 15 راي ممتنع از 196 نماينده حاضر به تصويب رساندند.
جمشيد انصاري در زمان بررسي جزئيات اين طرح نسبت به تبصره يك اخطار قانون اساسي داد و اعلام كرد: محتواي اين تبصره بار مالي به همراه دارد.
لاريجاني رئيس مجلس اخطار انصاري را وارد دانست و آن را به راي مجلس گذاشت اما مجلس با 83 راي موافق، 27 راي مخالف و 28 راي ممتنع از 197نماينده حاضر با اين اخطار موافقت نكرد.
سپس پيشنهاد حذف اين تبصره به راي مجلس گذاشته شد كه مجدداً نمايندگان با 96 راي موافق، 11 راي مخالف و 27 راي ممتنع از 194 نماينده حاضر با حذف آن مخالفت كردند.
در بررسي اين طرح يك فوريتي نماينده دولت كه در مجلس حاضر بود نسبت به بار مالي اين طرح هشدار داد و تأكيد كرد: چطور ممكن است بيش از 4 هزار مربي حق التدريس بدون افزايش بار مالي استخدام شوند.
مخالفت مجلس با فوريت طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي
به وزارتخانه
نمايندگان مجلس با فوريت بررسي شدن طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي به وزارتخانه مخالفت كردند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز با يك فوريت طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به وزارتخانه مخالفت كردند.
وكلاي ملت با 56 راي موافق، 57 راي مخالف و 22 راي ممتنع از 194 نماينده حاضر در جلسه، به يك فوريت طرح مذكور راي مثبت ندادند.
مهرداد لاهوتي نماينده لنگرود به عنوان طراح طرح مذكور، سيدحسين نقوي در مخالفت يك فوريت و نورالله حيدري در موافقت با فوريت اين طرح در صحن علني سخنراني كردند.
بر اين اساس، رسيدگي به اين طرح به صورت عادي در مجلس انجام مي شود.
مجلس همچنين با دو فوريت طرح اصلاح بندي از ماده 65 قانون برنامه پنجم درباره استفاده از خدمات قضات بازنشسته و پرداخت حقوق آنان مخالفت كردند.
تخصيص 15 ميليارد تومان
براي ترويج فرهنگ حجاب و عفاف
با مصوبه كميسيون تلفيق بودجه 91 دولت مجاز شد براي ترويج فرهنگ عفاف و حجاب حداكثر 15ميليارد تومان در سال جاري تخصيص دهد.
به گفته محمدمهدي مفتح كميسيون تلفيق مصوب كرد پروژه هايي كه قصد دارند از فاينانس استفاده كنند از محل اعتبارات عمراني بودجه براي تامين آورده ايراني استفاده كنند.
وي ادامه داد: در كميسيون تلفيق مصوب شد مابه التفاوت قيمت ارز كه 1226 تومان معين شده تا 20 هزار ميليارد ريال به حساب صندوق توسعه ملي واريز شود تا احكام ريالي صندوق توسعه ملي از اين طريق تامين شود.
مفتح گفت: در مصوبه ديگر نيز دولت مجاز شد براي انجام امور آموزشي، پژوهشي و ترويج فرهنگ قرآني و فرهنگ عفاف و حجاب نيم درصد از سقف بودجه مصوب نهايي بودجه هاي هزينه اي را براي اين امر تخصيص دهد در اين صورت حداكثر 15 ميليارد تومان براي فرهنگ عفاف و حجاب و 30درصد نيز براي فعاليت قرآني روستاها و عشاير تخصيص داده مي شود.
وي گفت: همچنين دولت مجاز شد تا يك درصد از سقف اعتبارات مصوب دستگاه ها را براي فعاليت ورزش و جوانان استفاده كند.
انتقاد از ركود
در واحدهاي توليدي
نماينده تهران در مجلس گفت: قانون هدفمندي يارانه ها، در اثر فشارهاي رئيس دولت از متن اوليه خود فاصله گرفت، حمايت از توليد متأسفانه از ابتداي هدفمندي يارانه ها تقريباً توسط قوه مجريه ناديده گرفته و در نتيجه باعث ركود شديد حاكم بر فعاليت هاي واحدهاي توليدي شد.
الياس نادران نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي پيش از ظهر ديروز طي نطقي ميان دستور در صحن علني مجلس شعار «توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني» را انتخابي هوشمندانه و قابل تأمل توسط رهبر معظم انقلاب دانست و افزود: اينكه چرا علي رغم تحولات منطقه و بيداري اسلامي مجدداً يك شعار اقتصادي مورد توجه قرار مي گيرد، شايد به اين دليل باشد كه قرار است در چشم انداز 1404ايران از نظر اقتصادي به مقام نخست منطقه رسيده و الهام بخش جهان اسلام باشد.
نماينده تهران در خانه ملت خاطرنشان كرد: كشورهاي وامانده از نظام سرمايه داري و نااميد از نظام سوسياليستي به دنبال يك مدل اقتصادي عدالت محور هستند و ايران اين ظرفيت را دارد كه با تعقيب مدل پيشرفت و عدالت، الگوي جديدي را به كشورهاي رها شده از نظام سلطه ارائه كند.
نادران تصريح كرد: شايد دليل ديگر آن اين باشد كه مقاومت به حق ملت ايران در داشتن چرخه سوخت هسته اي، كشورهاي زورگو با طرح تحريم هاي هوشمند و دخالت كننده مالي، حمل و نقل دريايي و صنعت كار را به نقطه اي رسانده اند كه ولي فقيه شجاع، مدير و مدبر با درك درست شرايط داخلي و مناسبات خارجي اعلام جهاد اقتصادي كرده اند.
وي ادامه داد: جهاد اقتصادي الزامات خود از جمله حمايت از توليد داخلي از مسير كار و سرمايه ايراني را دارد كه به دليل نارسايي هاي ساختاري اقتصاد ملي كه در طول تاريخ بر هم انباشته شده كشور را كما بيش دچار يك اقتصاد رانتي، نفتي، دولتي، انحصاري و غيركارآمد درآورده است و رهايي از اين شرايط مستلزم ساماندهي جديد بازارها از جمله بازارهاي كار و سرمايه است.
حسين نجابت نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: برخي نامزدها مبالغي حدود 500 ميليون تا يك ميليارد تومان براي كسب نمايندگي هزينه كرده اند؛ كه بايد مجلس از تأييد اعتبار نامه چنين اشخاصي خودداري كند.

 



خارج از دستور

حضور هيئت پارلماني ايتاليا در جلسه علني مجلس
مسئول بخش سياست خارجي حزب دموكراتيك ايتاليا و جمعي از نمايندگان مجلس اين كشور در جلسه علني ديروز پارلمان حضور يافتند.
جمعي از انديشمندان و نخبگان مسلمان و مسيحي علمي و فرهنگي كشور آلمان نيز ميهمان مجلس شوراي اسلامي بودند.
محمدرضا باهنر نايب رئيس اول مجلس كه در غياب لاريجاني رياست، ساعتي از جلسه علني را بر عهده داشت، پس از معرفي ميهمانان توسط دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس، گفت: بنده از طرف خودم و هيئت رئيسه و نمايندگان مجلس حضور هيئت پارلماني ايتاليا را در مجلس خيرمقدم مي گويم و اميدوارم در مدتي كه در ايران هستيد، مذاكرات خوبي داشته باشيد و خاطره خوبي از ايران در ذهن شما باقي بماند.
واكنش معاون حقوقي دولت به تعيين نحوه سؤال از رئيس جمهور
معاونت حقوقي رئيس جمهور به اصلاح آئين نامه داخلي مجلس در خصوص سؤال از رئيس جمهور واكنش نشان داد.
معاونت حقوقي رئيس جمهور در يك گزارش تحليلي خلأهاي قانوني در آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي در خصوص سؤال از رئيس جمهور را تشريح كرد.
در بخشي از اين گزارش آمده است: در اصل (88) قانون اساسي «وظايف» مي تواند مورد سؤال باشد و حداكثر اين است كه در اصل (122) قانون اساسي «وظايف و اختيارات» مورد سؤال قرار مي گيرد. البته با لحاظ اين تفاوت مهم كه وظيفه تكليف است ولي اختيار «آزادي در انتخاب» را به همراه دارد، اما اين كه وقت دولت، مجلس و ملت براي بررسي ديدگاه ها و نظرات آن هم ديدگاه هايي كه نه خلاف شرع و نه خلاف قانون كشور مي باشد براي بررسي اظهارات يا انتخاب اشخاص گرفته شود محل ترديد بسيار جدي است. خصوصا با وجود اصول آزادي بيان و انديشه در قانون اساسي، ورود در اين مقوله در ضمن سؤال منطقي به نظر نمي رسد.

 



نظارت 15 هزار بازرس بر مرحله دوم انتخابات مجلس

حدود 15 هزار بازرس بر روند برگزاري دومين مرحله از نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در 33 حوزه انتخابيه اصلي نظارت مي كنند.
غلامرضا حاجي زاده مديركل رسيدگي به شكايات و تخلفات وزارت كشور و رئيس هيئت مركزي نظارت بر انتخابات در گفت وگو با فارس با بيان اينكه در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم 18استان كشور درگير انتخابات است، گفت: در اين مرحله 18 هيات نظارت استاني به طور فعال حضور داشته و 33 حوزه اصلي و 189 حوزه فرعي بازرسي نيز فعال خواهند بود كه اين حوزه ها كار خود را از نيمه دوم فروردين آغاز كرده اند.
وي افزود: حدود 14350بازرس و 150سربازرس براي حوزه هاي بازرسي در مرحله دوم انتخابات پيش بيني شده و 80 بازرس ويژه نيز در اين مرحله از انتخابات حضور خواهند داشت و در مجموع 15هزار بازرس فرايند انتخابات را رصد خواهند كرد.

 



نماينده دادستان در هفتمين جلسه دادگاه فساد بانكي خبر داد
تشكيل پرونده ارتشاء براي معاون سابق وزير اقتصاد و 5 مدير ارشد وزارت راه

روز يكشنبه در هفتمين جلسه دادگاه پرونده فساد بزرگ بانكي به اتهام 4 متهم زن رسيدگي شد.
در اين جلسه با رياست قاضي سراج به اتهام «ج . الف» خزانه دار گروه آريا، «م .ز» و «ع .ح» كه بيشترين امضاهاي جعلي را در اين پرونده به خود اختصاص داده اند رسيدگي شد.
همچنين با توجه به اينكه متهم «ش. م» باردار است، وي در جلسه دادگاه حاضر نشد.
در ابتداي جلسه، نجفي نماينده دادستان با قرائت متن كيفرخواست «ج .الف» گفت: شركت در اخلال در نظام اقتصادي از طريق شركت در فساد بانكي از طريق جرائمي نظير جعل و معاونت در تحصيل مال نامشروع، معاونت در پولشويي اتهامات اين متهم است.
نماينده دادستان بعد از قرائت كيفرخواست خزانه دار گروه آريا، كيفرخواست «ع.ح» متهم ديگر پرونده را اين گونه قرائت كرد: معاونت در تحصيل مال نامشروع، جعل اسناد و درخواست تنزيل اسناد از اتهامات اين متهم است.
خزانه گروه آريا
اتهاماتش را نپذيرفت
در ادامه جلسه دادگاه، قاضي از نماينده دادستان خواست ادامه قرائت كيفرخواست را به بعد از دفاعيات اين دو متهم موكول كند.
قاضي سراج اتهامات «ج .ا لف» مبني بر اخلال در نظام اقتصادي كشور و معاونت در تحصيل مال نامشروع و پولشويي عوايد حاصل از جرم را به او تفهيم كرد كه متهم گفت: هيچ كدام از اتهامات را قبول ندارم. معني اخلال در نظام اقتصادي و پولشويي را نمي دانم و تحصيلات اقتصادي ندارم.
وي ادامه داد: در گروه آريا ما مصوبه داشتيم كه همه شركت ها بايد مبالغ مالي شان را در اختيار خزانه داري كل قرار دهند. شركت ها همه عوايدشان را به ما مي دادند و بعد هزينه هايشان را هم از طريق ارائه درخواست مي گرفتند؛ تمام كارهايي كه انجام دادم با نظر مستقيم خود خسروي بوده است.
خزانه دار گروه آريا گفت: مسئول مستقيم من يعني معاونت تأمين منابع دستور مي دادند كه چه پرداختي انجام شود من هم براساس همان دستور اين كار را مي كردم؛ من فقط مسئول صندوق و چك كشيدن بودم و طبق مقررات شركت مسئول نگهداري تنخواه برخي از شركت ها بودم. كل پرداخت ها از طريق درخواست كتبي و موافقت مديران انجام مي شد.
قاضي از متهم خواست درباره تحصيل مال نامشروع توضيح دهد كه وي گفت: تحصيل مال نامشروع مربوط به حوزه كار خزانه داري نيست بلكه معاونت ديگري در آن نقش دارد. من فقط شاهد ورود پول بودم.
متهم ادامه داد: در گروه آريا يك روال بود كه برخي از مديران به جاي ديگر مديران امضا مي زدند و با هماهنگي يكديگر و عجله خسروي در انجام كار امضا مي كردند. هيچ وقت هيچ گونه مشكل و ناراحتي نبود و مخالفتي وجود نداشت. تمام چك هايي كه من امضا زدم براي خود گروه بوده است.
در ادامه وكيل خزانه دار گروه آريا به دفاع از موكلش پرداخت.
تشكيل پرونده ارتشا
براي مديرعامل سابق
سازمان خصوصي سازي
«فراهاني» نماينده ديگر دادستان در پاسخ به ادعاي وكيل مدافع «ج .الف» يكي از متهمان اين پرونده مبني بر اينكه آقاي «م .الف» با داشتن 17 هزار كارگر، آقاي كسب و تجارت كشور بود، افزود: 14هزار نفر از اين كارگران و كارمندان متعلق به دولت بودند كه آقاي «م. ا لف» با زد و بند سازمان خصوصي سازي، تعدادي از شركت هاي دولتي را خريداري كرد.
نماينده دادستان تهران ادامه داد: در همين رابطه، پرونده اي با اتهام ارتشا عليه آقاي «ك.ز» مديرعامل سابق سازمان خصوصي سازي و معاون سابق وزير اقتصاد تشكيل شده است و بايد با حضور در دادگاه پاسخ دهد.
فراهاني ادامه داد: همچنين چهار تا پنج نفر از مديران ارشد وزارت راه به اتهام ارتشا در بازداشت بسر مي برند.
وي همچنين از مفتوح بودن 150 پرونده براي متهمان پرونده فساد بانكي خبر داد و گفت: نمي توان به گفته وكلا فرض كرد كه تمام اين افراد مسلوب الاراده بوده اند.
«ع.ح»: جعل را قبول دارم ولي...
در ادامه هفتمين جلسه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي «ع.ح» يكي ديگر از متهمان در جايگاه قرار گرفت و بعد از اينكه قاضي اتهامات او مبني بر شركت در اخلال در نظام اقتصادي، معاونت در پولشويي و شركت در تحصيل مال نامشروع و جعل را به وي تفهيم كرد گفت: درباره پولشويي من هيچ اطلاعي نداشتم كه چه چيزي و چگونه گشايش مي دادند. من اصلا با پول ها ارتباطي نداشتم و فقط با برگه هاي گشايش اعتبارات سروكار داشتم. وي با بيان اينكه كوچكترين دخالتي در گرفتن اينها هم نداشتم گفت: جعل را قبول دارم؛ فكر مي كردم كه صاحب كارخانه خسروي است و وقتي خودش مي گويد امضا بزن مي توانم امضا بزنم. نمي دانستم اين جعل حساب مي شود؛ فكر مي كردم چون خود خسروي صاحب اموالش است پس مشكلي ندارد. قصد كلاه گذاشتن سر آقاي «ب» فولاد لوشان را نداشتم.
قاضي از متهم خواست درباره نقش خود و ديگران در گشايش اعتبارات بگويد كه متهم در جواب گفت: من فقط درباره آهن و فولاد باخبر بودم؛ خسروي زنگ زد و گفت: سياهه ها را بنويس و اسناد را به اهواز بفرست.
متهم در پاسخ به سؤال قاضي كه آيا مي دانستي اصلا بار فولادي در كار نيست گفت: نمي دانستم چون خبر نداشتم در اهواز واقعا چه اتفاقي افتاده است. حدس مي زنم كه مديران عامل شركت ها باخبر بودند.
وي ادامه داد: من در سال 90 معاون خريد خارجي شركت تجارت گستران شدم. من در مقابل ساير مديران حقوق كمتري مي گرفتم در حالي كه از 7 صبح كار مي كردم، كار شركت سنگين بود اما من نه پاداشي گرفتم و نه ماشين و خانه اي.
فراهاني با بيان اينكه ايشان 3 برابر ساير كارمندان عادي شركت حقوق مي گرفته است گفت: شما مسئول اعتبارات بوديد و تعداد زيادي از اعتبارات ارزي را هم شما كارش را انجام داديد و بايد پاسخگو باشيد كه چند روز طول مي كشيد گشايش اعتبار شود.
متهم در جواب گفت: همان روز يا نهايتا فرداي آن روز گشايش صورت مي گرفت.
فراهاني گفت: 1800ميليارد تومان با محوريت «ع.ح» رخ داده است و ايشان جايگزين «الف.ش» بوده است. همه متهمان مي گويند كل اعتبارات توسط او رخ داده است.
متهم گفت: اولا فاصله كوتاه گشايش ها به دليل داشتن اعتبارات بود، دوم اينكه من در آن زمان ديده بودم كه كالا جابه جا مي شد.
فراهاني گفت: در اظهارات متهم آمده است من مسئول اعتبارات بودم و اصل اعتبارات پيش من بوده است؛ در اظهارات ايشان آمده است كه من بارنامه ها و بيمه ها را چك مي كردم، اما چطور در سال 88 و 89 مصوبه ها را چك نكردند و بارنامه ها و بيمه هم نبوده است؟
متهم در دفاع گفت: اعتبارات اسناد ريالي نيازي به بارنامه ندارد هرچند كه وجود بيمه نامه نياز است، من اعتبارات ارزي كار كرده بودم.
وي در حالي كه گريه مي كرد گفت: خواهشا ما را مشمول عفو و رحمت قرار دهيد. ما واقعا نمي دانستيم و از ما سوء استفاده شد.
در ادامه جلسه، وكيل متهم در جايگاه قرار گرفت از موكل خود دفاع كرد.
همچنين در هفتمين جلسه دادگاه فساد بزرگ مالي، به اتهامات «م.ز» سومين زن متهم در اين پرونده رسيدگي شد و نماينده دادستان كيفرخواست وي را اينگونه قرائت كرد: خانم «م.ز» متولد 1360مجرد ساكن تهران متهم است به اخلال در نظام اقتصادي، استفاده از اسناد مجعول، مشاركت در پولشويي عوايد حاصل از جرم.
وي ادامه داد: براساس گزارش اداره كل اقتصادي وزارت اطلاعات، وي كارپرداز بخش تامين منابع مالي زير نظر متهم ديگر پرونده «الف.ش» بوده است. وي از نفوذ در بانك هاي مختلف برخوردار بوده و اخذ نمونه امضا مديران توسط وي انجام مي شده است. او گفته كه «الف.ش» و خسروي از اين كارها به درستي اطلاع داشتند.
بعد از قرائت كيفرخواست متهم توسط نماينده دادستان، متهم براي دفاع از خود در جايگاه قرار گرفت و گفت: به هيچ عنوان اتهامات را قبول ندارم.
در نهايت قاضي با توجه به درخواست هاي متهم با موكول شدن اخذ آخرين دفاع از وي به جلسه آينده موافقت كرد.
محاكمه غيابي «ش.م»
در ادامه جلسه دادگاه، كيفرخواست متهم ديگر پرونده به نام «ش.م» كه به خاطر بارداري نتوانسته بود از كيش به تهران بيايد به صورت غيابي قرائت شد تا وكيل وي از او دفاع كند.
وكيل متهم هم بعد از اينكه قاضي اتهام موكل وي را مشاركت در اخلال در نظام اقتصادي و همچنين پولشويي عنوان كرد، اعلام كرد كه در دفاع از موكل لايحه خواهد داد و خواستار تبرئه موكلش شد.
شگرد مه آفريد در استخدام زنان
نماينده دادستان در اين جلسه دادگاه گفت: يكي از تدابير مه آفريد استخدام زنان بوده است، 50درصد پرسنل مه آفريد زن بودند. ابتدا به دليل اينكه زنان كمتر به مديرانشان خيانت مي كنند و دليل دوم اينكه بيشتر دستورات را انجام مي دهند. به تعبير يكي از دوستان مديريت خسروي مانند قذافي معدوم بوده است و زنان سهم بيشتري داشتند.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين جلسه دادگاه، قاضي سراج اعلام كرد: اين متهمان، متهمان رديف هاي 27، 28، 29 و 32 بودند كه جلسه آنها را جداگانه برگزار كرديم.
خاطرنشان مي شود در جلسه ديروز دادگاه فساد بانكي، دادستان عمومي و انقلاب تهران نيز در جلسه دادگاه حاضر شد.

 



خضوع اهل بيت (ع) در پيشگاه زهراي مرضيه (س)

ذات مقدّس صديقه كبري (س) همانند ائمه معصوم (عليهم السّلام) سعي مي كردند عالمان الهي را در رديف بزرگان دين نام ببرند و حرمت بنهند؛ اين ادب را اهل بيت (ع) از خود قرآن كريم آموختند. خداي سبحان در قرآن كريم براي اينكه به يك مطلبي اهميّت ببخشد، نام خود را در كنار آن نام و آن نام را در كنار نام خود ذكر مي كند. مثلابراي اينكه به همه ما بفهماند احترام به پدر و مادر لازم است، حق شناسي مقام والاي پدر و مادر بركات فراواني دارد، نام خود را در كنار نام پدر و مادر و نام پدر و مادر را در كنار نام خود ذكر مي كند: ان اشكر ل ي و ل وال ديك (1). يعني نسبت به ذات أقدس له شاكر باشيد و از پدر و مادر هم حق شناسي كنيد.
در جريان رعايت ارحام هم فرمود: و اتّقوا الله الّذ ي تسائلون ب ه و الارحام (2). صله رحم لازم است، همانطوري كه رعايت احكام الهي و حقوق الهي لازم است؛ حقّ ارحام را رعايت كنيد، همانطوري كه حق خدا را رعايت مي كنيد. اينكه نام خود را در كنار نام ارحام مي برد، يا نام خود را در كنار نام پدر و مادر مطرح مي كند، براي آن است كه ما را متوجه كند كه حق شناسي پدر و مادر و رعايت ارحام بسيار مهم است.
مؤمنان، فرزندان معنوي معصومان (ع)
پدر و مادر را خود اهل بيت (ع) براي ما مشخص كرده اند كه يك پدر ظاهري و شناسنامه اي داريم كه از او متولّد شديم؛ يك پدر ملكوتي داريم كه هويتمان، دينمان، آخرتمان، حقيقتمان را از او گرفتيم و آن وجود مبارك پيغمبر و امير المؤمنين (س) هستند كه وجود مبارك پيامبر فرمود: انا و عليأ ابوا هذ ه الامّه (3). اگر كسي بخواهد فرزند معنوي و روحاني ما باشد، ما او را به عنوان فرزندي قبول داريم. اگر كسي واقعاً فرزند پيغمبر و امير المؤمنين (ع) شد؛ گرچه از نظر حكم فقهي سيّد نيست، ولي از نظر كرامت معنوي مي شود در كنار قبر او گفت: السّلام عل يك يا بن رسول الله ! يعني الآن ما مي توانيم بزرگاني مثل شيخ طوسي، شيخ مفيد، شيخ صدوق، از متقدّمان، از متأخّران؛ به آنها عرض ارادت كنيم وبگوئيم: السّلام عل يك يا بن رسول الله، يا بن امير المؤمنين؛ با اينكه اينها سيّد نيستند، برابر اينكه انا و عليأ ابوا هذ ه الامّه؛ جون آنها ابوّت و پدري امير المؤمنين و پدري وجود مبارك پيغمبررا پذيرفتند.
اگر كسي واقعاً فرزند علي بن أبيطالب شد، او مجاز است از نظر ملكوتي نه ملكي؛ صديقه كبري (س) را مادر خود بداند. اگر فرزند علي بن أبيطالب شد، فرزند فاطمه هم هست. پس راه دارد كه ما در عين حال كه به حسب ظاهر سيّد نيستيم، فرزند صديقه كبري (س) باشيم، فرزند امير المؤمنين باشيم؛ آنها ما را به عنوان فرزندي قبول كردند، منتها ما بايد آنها را به عنوان پدري و مادري بپذيريم.اينها مقدّمات غير علمي است، براي اينكه به اين جمله نوراني علمي خطبه حضرت زهرا (س) برسيم.
وحدانيّت خداوند در خطبه حضرت زهرا (س)
وجود مبارك فاطمه زهرا (س) در آن خطبه فدكيّه كه در مسجد ايراد كردند؛بعد از اينكه ذات أقدس له را به عظمت ذكر كردند كه خداي سبحان به وحدانيّت خود شهادت مي دهد، مي فرمايد: من هم شهادت مي دهم به وحدانيّت ذات أقدس له، اين كلمه لا له لا الله را خداي سبحان معارفي براي آن قرار داد. اين شهادتي كه صديقه كبري (س) مي دهد كه من شهادت مي دهم به وحدانيّت خدا؛ ناظر به همان است كه در اوائل سوره مباركه آل عمران شهادت اولوا الع لم را ذات أقدس له در كنار شهادت خود ذكر كرد.
خداي سبحان براي بزرگداشت مقام علم و عالمان دين، نام عالمان دين را در كنار نام خود ذكر مي كند. در بيان نوراني امام سجاد (ع) آمده است كه ذات أقدس له براي حرمت نهادن به علم و عالم، اسامي علماء را در كنار نام فرشته ها و اين دو را در كنار نام خود مطرح مي كند. مي فرمايد: خدا به وحدانيّت شهادت مي دهد، يك؛ ملائكه به وحدانيّت خدا شهادت مي دهند، دو؛ اولوا الع لم و عالمان دين به وحدانيّت شهادت مي دهند، سه: شه د الله انّه لا له لا هو و الملائ كه و اولوا الع لم قائ ماً ب الق سط (4)، آنگاه صديقه كبري (س) به عنوان بارز ترين مصداق اولوا الع لم شهادت به وحدانيّت مي دهد، همانطوري كه ملائكه شهادت مي دهند و همانطوري كه ذات أقدس له در مقام ظهور فعل، شهادت مي دهد.
تقرّب به حقيقت توحيد در پرتو اخلاص
بعد فرمود: اين كلمه لا له لا الله راههاي فراواني دارد. اگر كسي اهل اخلاص بود، به حقيقت لا له لا الله نزديك شد. بازگشت اين لا له لا الله،تأويل و ارجاع اين لا له لا الله به « اخلاص » است: جعل الخلاص تأويلها (5). اگر اين معرفت را شما بخواهيد به دل راه بدهيد، دل با آن رابطه دارد. تنها مفهوم نيست كه ذهن بفهمد، بلكه واقعيّت است كه ذهن خود را به آن متّصل مي كند. از نظر بحث هاي حكمت و كلام هم اگر كسي درباره كلمه طيّبه لا له لا الله و علائم توحيد، ادلّه توحيد، آثار توحيد بحث كند؛ افكار نوراني و روشني پيدا مي كند. هم از نظر مسائل عقلي و علمي روشن مي شود، هم از نظر مسائل قلبي و شهودي و يافتن، به يك جائي وصل مي شود و هم بازگشتش اخلاص است: و انار ف ي التّفكّر معقولها (6).
منشأ آفرينش هستي در كلام حضرت فاطمه (س)
اين بيانات نوراني وجود مبارك فاطمه زهرا (س) در آن مسجد در حالي است كه حضرت در حال كسالت و بيماري بعد از آن حادثه تلخ دارد سخنراني مي كند ! بسياري از معارف عميق نهج البلاغه كه از وجود مبارك امير المؤمنين (ع) بعد از 25 سال به ظهور رسيد و همگان شنيدند؛ قبل از 25 سال، در همان اوائل رحلت پيامبر (ص) در خطبه نوراني صديقه كبري (س) آمده است كه فرمود: خداي سبحان عالم را آفريد لا م ن ش يء(7)؛ نه م ن ش يء خلق كرد تا ق دمت ماده لازم بيايد، نه م ن لا ش يء خلق كرد تا مبدأ قابلي عدم لازم بيايد كه هر دو محال است؛ فرمود: لا م ن ش يء خلق كرده است، نه م ن العدم است، نه م ن الوجود؛ چون نقيض م ن الشّ يء، لا م ن ش يء است، نه م ن لا ش يء!
علّت خضوع اهل بيت (ع) در پيشگاه زهراي مرضيه (س)
البتّه ما اين مطالب را در اينجا ترجمه مي كنيم، اين مطلبي نيست كه مثلاً با 2 روز يا 1 ماه درس دادن و درس گفتن، اين يك جمله روشن بشود؛ ولي اجمالاً اين است كه اين همه خضوعي كه اهل بيت در برابر زهراي مرضيه دارند، اين است. وقتي از وجود مبارك حضرت امام صادق (ع) سئوال مي كنند: منشأ علوم شما چيست، شما اين همه معارف را از كجا داريد، فرمودند: قرآن است و وحي الهي است و الهام الهي است و مصحف مادرمان فاطمه ! ما علوممان را از اينجا داريم. اين علم غيب ما از آنجاست؛ براي اينكه بعد از رحلت جدّمان، پيامبر (ص)، جبرئيل (ع) طبق نقل مرحوم كليني و در بعضي از روايات ملائكه، به حضور وجود مبارك صديقه كبري (س) مشرّف مي شدند، معارف الهي را عرضه مي كردند، وجود مبارك صديقه كبري اينها را املاء مي فرمود و وجود مبارك امير المؤمنين (ع) اينها را مي نوشت، مي شد « مصحف فاطمه ».
اين جمله ها نظير كفايه و مكاسب نيست كه با 1 سال و 2 سال درس كسي يك قاعده لا تعاد را بگويد، كسي بفهمد؛ اينطور نيست، حواستان جمع باشد ! اين جمله ها حدأقل چند سال درس فلسفه و كلام مي خواهد تا آدم بفهمد فرق لا م ن ش يء و م ن لا ش يء چيست؛ نقيض م ن ش يء، م ن لا ش يء است يا لا م ن ش يء؛ امّا اينها را صديقه كبري همانطوري علناً نفس نفس زنان بعداز آن حادثه تلخ كه پيش آمد و بين در و ديوار چه فشاري ديد؛ با همان حال آمد در مسجد و اين جمله ها را فرمود. اينكه مي بينيد همه در پيشگاه صديقه كبري خاضعند، براي اين است ! آنگاه مراحل عاطفي شان، مراحل حجابشان، مراحل عفّتشان؛ اينها جزء فضائل درجه صد و نود اينهاست، آن درجه اوّل و دوّمش چيز ديگر است. مگر جبرئيل براي هر كسي مي آيد ؟!
علّت گريه بر حضرت فاطمه زهرا (س)
تنها اينجور نيست كه انسان براي آن در و ديوارآسيب ديده مثلاً گريه بكند؛ گريه براي اين است كه، اينها راكه معدن علم و حكمت و معرفت و جهان بيني بودند، نگذاشتند روي كار بيايند و جامعه، جامعه علم بشود ! هرچه ما مي كشيم براي اين است كه الآن 1400 سال به اين وضع نگه داشتند !! و گرنه جامعه شيعه،جامعه قرآن و عترت، جامعه علم است و عقل ! جامعه علم و عقل را به خوبي مي شود اداره كرد؛ امّا وقتي شما مي بينيد به زحمت بايد يك عدّه را به معروف وادار كرد، يك عدّه را از منكر باز داشت، براي اين است كه نگذاشتند آن معارف الهي ظهور كند ! اگر آن صحنه، صحنه اي بود كه غدير حكومت مي كرد نه سقيفه، ديگر جريان كربلا ظهور نمي كرد !!
مرحوم صدرالمتألّهين يك رساله اي دارد، در آن رساله مي گويد: قت ل الحس ين بن علي بن أبيطال ب (ع) يوم السّقيف ه. ملاصدرا مي گويد: حسين بن علي را روز سقيفه شهيد كردند، براي اينكه آنجا باعث شد ! اگر آنجا حكم غدير حكومت مي كرد و سقيفه حاكم نمي شد، ديگر كربلائي به پا نمي شد! بنابراين تمام اين ناله ها و دردها و اشك ها براي محروميّت جامعه از آن مقامات نوراني است.
اينكه به صديقه كبري (س) گفتند: « زهرا »، براي اين است كه وقتي در محراب عبادت مي ايستاد، فرشتگان از محراب او نور مي گرفتند، همانطوري كه اهل زمين از ستاره هاي آسمان نور مي گيرند. زهرا مؤنث « ازهر » است يعني تابناك. براي اينكه حضرت وقتي وارد محراب عبادت مي شد، فرشته ها كه باطن را مي ديدند، مي ديدند اينجا متلأله است، نوراني است؛ براي فرشته ها نور از زمين مي رسد.
اخلاص در عبادت، موجب نزول بهترين مصلحت
آنگاه خود صديقه كبري (س) مي فرمود: من اصعد لي الله خال ص عمل ه اهبط الله ال يه افضل مصل حت ه (8)، اين مضمون يكي از سخنان نوراني آن حضرت است. فرمود: اگر از طرف بنده عمل خالص به طرف خداي سبحان صعود كند، چون ا ليه يصعد الكل م الطّي ب و العمل الصّال ح يرفعه (9)؛ اگر از طرف بنده عمل خالص صعود كند، ذات أقدس له بهترين و شريف ترين مصلحت شخص را به او مي رساند. ما مصلحتمان را پيش خدا بايد جستجو كنيم، نه پيش تشخيص خودمان ! اگر ما موحدانه در پيشگاه خداي سبحان مطيع باشيم؛ هم مصلحت كشورمان، هم مصلحت دولتمان، هم مصلحت ملّتمان مي رسد.
در همان خطبه نوراني كه در مسجد ايراد كرد، فرمود: خداي سبحان امامت را نظام ملّت قرار داد، طاعت ما را باعث نظم جامعه قرار داد و عدل را براي تنظيم امور مملكت قرار داد (10)؛ همه اين معارف كه بخشي به قضاء، بخشي به اجراء و بخشي به تقنين بر مي گردد كه مربوط به كشور داري است در سخنان نوراني صديقه كبري هست.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق به مناسبت ايام سوگواري حضرت فاطمه زهرا (س) در ديدار با طلاب، دانشجويان، سپاهيان و اقشار مختلف مردم قم ؛ خرداد 1386
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) لقمان/ 14 (2) نساء/ 1 (3) بحار الأنوار/ 36/ 11 (4) آل عمران/ 18
(5) الحنجاج ل لطبرسي/ 1/ 98 ـ ا حت جاج فاط مه الزّهرا (ع) علي القوم لمّا منعوها فدك و قولها لهم ع ند الوفاه ب المامه
(6 و7) الحتجاج ل لطبرسي/ 1/ 98 (8) بحار الأنوار/ 67/ 249 (9) فاطر/ 10
(10) ر. ك:الحتجاج ل لطبرسي/ 1/ 99
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



انتقاد فعالان رسانه اي از مصوبه اخير دولت درباره خبرگزاري ها

سرويس سياسي -
فعالان رسانه و مطبوعات با بيان اينكه مصوبه اخير دولت درباره منابع خبري با روح قانون مطبوعات مغايرت دارد، از ديوان عدالت اداري خواهان لغو اين مصوبه شدند.
مديرعامل انتشارات سروش درباره اين مصوبه دولت اظهار داشت: پيش از آنكه به بحث آئين نامه مصوب دولت درباره قوانين جديد خبرگزاري ها بپردازيم نكته اساسي اين است كه چرا قانون جامع رسانه ها كه در برنامه چهارم توسعه جزء تكاليف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بوده و مجددا در برنامه پنجم توسعه نيز جزء تكاليف اين وزارتخانه تكرار شده است و جلسات و نشست هاي متعددي درباره آن تشكيل شده چرا تا به الان هنوز به نتيجه نرسيده است.
مهدي فضائلي كه با فارس گفت وگو كرد، در ادامه افزود: چرا قانون جامعي نبايد وجود داشته باشد كه تمام رسانه ها از جمله خبرگزاري ها تكاليفشان روشن شود؟ با يك نگاه جامعي كه مجبور نباشيم قانون مطبوعات را وصله پينه كنيم و هر روز آئين نامه اي را به آن اضافه كنيم و آخر هم بگوييم قانون مطبوعات شامل حال خبرگزاري ها مي شود.
فضائلي گفت: اشكال اساسي كه وجود دارد اين است كه نمي توان پذيرفت براي به سرانجام رسيدن يك قانون اين همه سال زمان نياز باشد.
وي درباره يكي از مفاد آئين نامه اي كه از سوي دولت براي خبرگزاري ها ابلاغ شده است، گفت: در يكي از اين مفاد آمده است كه ذكر منبع الزامي است. مادامي كه قانون براي خبرگزاري ها وجود نداشته باشد با مسائل اين چنيني مواجه خواهيم بود در كار خبري به لحاظ حرفه اي ذكر منبع ديده شده است و اصولا در آموزش هاي خبرنگاري نيز بر آن تاكيد مي شود. اما برخي از اخبار از قول منابع آگاه هستند. منابع آگاهي كه خودشان نمي خواهند هويتشان فاش شود اما رسانه مسئوليت صحت خبر را مي پذيرد.
مديرعامل انتشارات سروش ادامه داد: اگر اين آئين نامه منظورش افشاي اين منابع است كه محل اشكال خواهد بود. اما براي گزارش هاي توليد رسانه نيز خود خبرنگار منبع خبر محسوب مي شود.
وي افزود: در اين آئين نامه ابهام وجود دارد و قابل تفسير است. به همين جهت در آينده براي خبرگزاري ها مشكل ساز خواهد شد، چون در مراجع قضايي تفسيرهاي متعددي از آن انجام مي شود.
وي گفت: يك خبرگزاري معتبر در روز 20 خبر كه از منبع آگاه نمي دهد بلكه تنها در موارد خاص اين اتفاق مي افتد كه اخبار از قول منابع آگاه به اطلاع مردم رسانده شود در تمام خبرگزاري هاي دنيا هم با تعابير مختلفي از جمله «منابع نزديك به محافل»، «منابع آگاه» و ... استفاده مي شود كه كاملا هم حرفه اي است.
فضائلي درباره نوع برخورد رسانه ها با ابلاغ آئين نامه جديد مقررات خبرگزاري ها گفت: رسانه ها بايد از مسئولان بخواهند اين آئين نامه ابهام زدايي شود.
وي درباره بند ديگري از اين آئين نامه نيز كه درباره فيلتر كردن خبرگزاري ها است، گفت: اصولا فيلتر در خبرگزاري مجازات خوبي نيست در حوزه مطبوعات هم جزء اشكالاتي است كه وارد مي شود در حال حاضر اگر اين اشكال وارد به مطبوعات به خبرگزاري ها هم تعميم داده شود مجازات پرهزينه اي براي كشور خواهد بود.
خود خبرنگار منبع خبر است
مديرمسئول خبرگزاري آريا با بيان اينكه اين مصوبه به معناي اين نيست كه تنها روابط عمومي سازمان ها و وزارتخانه ها منبع هستند، اظهار داشت: در اين صورت ما تنها به بولتن وزارتخانه ها تبديل مي شويم؛ برداشت بنده اين است كه هيئت دولت در پي صدور مصوبه اي بوده كه براساس آن جلوي هرج ومرج در عرصه خبر كه بر اساس «مي گويد» و «شنيده مي شود» شبهاتي ايجاد مي كند، بگيرد.
امير محبيان با تاكيد بر اينكه در عرصه رسانه ها و بعضا خبرگزاري ها، مطبوعات و رسانه هاي ديجيتالي يعني سايت ها و پايگاه هاي اينترنتي شاهد هستيم كه اخبار و اطلاعاتي كه نمي خواهند براي آن به كسي توضيحي دهند و در واقع مجراي ورود شايعات به اجتماع هستند عناويني همچون «مي گويد» و «ذكر مي شود»، مي آورند، گفت: اينها منبع نيست چون هركس مي تواند دلخواه خود را مطرح كند؛ بدون اينكه به كسي پاسخگو باشد.
محبيان با تاكيد بر اينكه اين امر همچنين به احساسات مردم صدمه وارد كرده و حريم شخصي افراد را مخدوش مي كند، افزود: وقتي فردي از چنين عناويني استفاده مي كند، در واقع اعتبار مجموعه خود را زير سوال برده است در حالي كه ما بايد كاري كنيم حوزه خبر اعتبار خود را بدست آورده و مردم به خبر به عنوان خبري كاملا جدي نگاه كنند.
مدير مسئول خبرگزاري آريا بر همين اساس به شبهه اي كه در اين مصوبه در مورد ذكر منبع وجود دارد، اشاره كرد و افزود: بايد ديد اين مصوبه چه تصميمي را دنبال مي كند؛ به نظر مي رسد در همه جاي دنيا عرف بر اين است كه منبع ذكر شود چرا كه خبر بدون منبع بي اعتبار است.
وي با بيان اينكه فقط در يك مورد منبع ذكر نمي شود، يادآور شد: در يك شرايطي منبع نمي خواهد نام خود را اعلام كند؛ يعني منبع آگاه كه نمي خواهد نامش فاش شود؛ در اين موارد فردي كه به عنوان منبع آگاه بدون ذكر نام وجود دارد، اگر شكايتي پيش آيد، در دادگاه حضور پيدا كرده و تعهد خود را نسبت به آن خبر عنوان مي كند.
محبيان با تاكيد بر اينكه اين منبع آگاه تعهد مي كند كه اگر اين اتفاق افتاد، در دادگاه حضور پيدا خواهد كرد اما در عرصه عمومي نمي خواهد نامش ذكر شود، افزود: اساسا خبرنگار خود به عنوان منبع است؛ وقتي خبرنگاري از جايي گزارش مي دهد، خود خبرنگار منبع است و وقتي در خبر ذكر مي كنيم به گزارش خبرنگار، در واقع اين منبع خبر است و اين مصوبه دولت اين مسئله را نيز در بر مي گيرد.
محبيان با تأكيد بر اينكه بايد معناي منبع تعريف شود، افزود: گمان من از اين مصوبه اين نبود كه فقط منابع رسمي ذكر شوند، چرا كه در اين صورت صد در صد غلط است؛ خود خبرنگار منبع است و افراد غيررسمي يعني شخصيت هاي حقوقي و حقيقي غيردولتي نيز منبع هستند، همچنين منابع ناشناخته امكان صحت يابي يا ارزيابي خبر را از بين مي برد.
مدير مسئول خبرگزاري آريا با طرح اين سوال كه منظور از منبع چيست، اظهار داشت: برداشت من از اين مصوبه اين نبود كه منبع فقط رسمي است و كساني كه اين مصوبه راتصويب كردند همه با عرصه خبر سر و كار دارند و مي دانند كه فقط منبع رسمي دولتي نبايد مد نظر باشد؛ پس خبرنگار هم به عنوان منبع خواهد بود.
دادخواست خبرگزاري فارس
به ديوان عدالت اداري
بنابراين گزارش، هيئت وزيران صبح روز شنبه 2/2/1391 آئين نامه اي را به صاحبان خبرگزاري ها ابلاغ كرد كه طبق جنجالي ترين بند آن، يعني ماده 38، اين رسانه ها ملزم به درج «منابع اخبار» خود خواهند بود. در اين آئين نامه روشن نشده است كه آيا دولت «خبرنگار» را به عنوان منبع خبرگزاري محل خدمت خواهد پذيرفت يا خير، اما از آنجا كه تفسير آئين نامه اجرايي به عهده خود دولت است، اگر خبرنگار به عنوان منبع خبر پذيرفته نشود، و منظور از منبع، نهادهايي چون روابط عمومي ها باشد، آئين نامه دولت با قانون مطبوعات مغايرت داشته و قابل ابطال است.
براساس ماده 47 قانون مطبوعات اصلاحي 30/9/1379، آئين نامه اجرايي اين قانون بايد توسط وزارت ارشاد تهيه شده و به تصويب هيئت وزيران برسد. اما نه وزارت ارشاد و نه هيئت وزيران حق تهيه و تصويب آئين نامه اي مغاير با متن قانون را ندارند؛ براساس اصول 170 و 173 قانون اساسي «هر كس» مي تواند ابطال اجراي تصويب نامه ها و آئين نامه هاي دولتي كه مخالف با قوانين باشد را از ديوان عدالت اداري خواستار شود.
دولت در حالي خبرگزاري ها را موظف به درج «منابع اخبار» كرده است كه طبق ماده 4 قانون مطبوعات مصوب مجلس شوراي اسلامي، «هيچ مقام دولتي و غيردولتي حق ندارد براي چاپ مطلب يا مقاله اي در صدد اعمال فشار بر مطبوعات برآيد و يا به سانسور و كنترل نشريات مبادرت كند» و نيز طبق ماده 5 همان قانون «كسب و انتشار اخبار داخلي يا خارجي كه به منظور افزايش آگاهي عمومي و حفظ مصالح جامعه باشد، با رعايت اين قانون حق قانوني مطبوعات است».
براساس آئين نامه ابلاغي از سوي دولت، از اين پس خبرگزاري ها نخواهند توانست اخباري را كه از نهادهاي مختلف دولتي و غيردولتي كسب مي كنند اما نهادهاي مربوطه تمايلي به انتشار آنها ندارند و اجازه رسمي انتشار نمي دهند، روي خروجي خود بفرستند. اتفاقي كه نه تنها مغاير مواد 4 و 5 قانون مطبوعات است، بلكه فصل دوم از قانون مطبوعات يعني رسالت مطبوعات را بكلي زير پا مي گذارد.
گفتني است در همين راستا، خبرگزاري فارس به نوبه خود دادخواستي را عليه اين آئين نامه به ديوان عدالت اداري ارائه خواهد كرد.

 



هشدار رئيس ديوان محاسبات درباره اجراي غيرقانوني فاز دوم هدفمندي يارانه ها

رئيس ديوان محاسبات كشور گفت: اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها از محل منابع عمومي باعث افزايش تورم مي شود.
عبدالرضا رحماني فضلي در نشست مشترك با كاركنان ديوان ادامه داد: 350 هزار ميليارد تومان نقدينگي موجود در بازار همانند سيل عمل مي كند و در اين شرايط تزريق بدون برنامه پول به جامعه اشتباه بزرگ است.
وي گفت: چون اين پول تبديل به تقاضا و تقاضا موجب گراني مي شود و به دنبال آن افزايش واردات كالاهاي مصرفي براي راضي نگه داشتن مردم، لطمه جبران ناپذير به توليد داخلي وارد مي كند. تامل در پرداخت مرحله دوم يارانه ها از اين رو اهميت دارد كه پرداخت آن از غير مسير قانوني و از محل منابع عمومي، به مفهوم كاهش توليد و افزايش تورم است. اين عمل در درازمدت موجب افزايش قيمت ها مي شود و براي مردم حاصلي نخواهد داشت.
رحماني فضلي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سير صعودي واردات سالانه تا سقف 76 ميليارد دلار طي سال هاي اخير، واردات كالاهاي غيرسرمايه اي و صرف مصرفي را مخل نظام توليد داخلي ذكركرد و در بحث واردات، موضوع ورود هر سال 20 ميليارد دلار كالاي قاچاق به كشور را كه به توليد داخلي لطمه و به فساد اداري و تبعيض طبقاتي دامن مي زند، قابل تامل دانست و گفت: ناتواني حاكميت با اين اقتدار از بستن گذرگاه هاي قاچاق، قابل قبول نيست.
وي با اشاره به اينكه ديگر كشورهاي دنيا براي حمايت از توليد داخلي و صادرات 12 تا 20درصد جايزه صادراتي به صادركنندگان خود مي دهند، اين اقدام را با توجه به پايين بودن نرخ بهره و نرخ سود در سطح جهاني، براي ايجاد قدرت رقابت براي كالاهاي توليد داخلي مهم دانست و گفت در همين حال در كشور ما براي صادرات تخم مرغ مازاد بر مصرف داخلي، 70درصد عوارض صادراتي وضع مي شود و تاكيد كرد كه براي رونق توليد داخلي در هر حال بايد امكان و زمينه صادرات فراهم شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14