(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20193 

ارسال فراخوان جشنواره قصه گويي رضوي به 40 كشور جهان
برگزاري همايش بزرگداشت شخصيت اباصلت در مشهد
پژواك
آغاز نگارش كتاب زندگي نامه شهيد محمود كاوه
جشنواره ادبي نماز در استان قزوين برگزار مي شود
گشايش نمايشگاه «گل عفاف» در كاشان
طي مراسم سنتي ويژه اي موزه مردم شناسي اوز افتتاح شد
عشاير چهار محال و بختياري هم قلاده هاي طلا را تماشا كردند
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي: براي چاپ آثار شاعران و نويسندگان آماده ايم
اولين سينماي 5 بعدي در بندرعباس افتتاح شد
تعدادي از هنرمندان سرپرستي 10 يتيم گلستاني را پذيرفتند
ساخت مستند مفاخر فرهنگ و هنر البرز
برترين هاي مسابقه عطارشناسي در نيشابور تجليل شدند
انجمن سينماي جوان مشكين شهر صاحب خانه شد
بابل آماده برگزاري جشنواره فيلم صنعتي است
انتشار كتابي در مورد زندگي عبدالعظيم قريب



دبير جشنواره بين المللي قصه گويي رضوي خبر داد
ارسال فراخوان جشنواره قصه گويي رضوي به 40 كشور جهان

ساري- خبرنگاركيهان:
دبير جشنواره بين المللي قصه گويي رضوي گفت: فراخوان جشنواره قصه گويي رضوي به دو زبان عربي و انگليسي به 40 كشور دنيا ارسال شد.
«قاسم عزيززاده گرجي» در نشست شوراي برنامه ريزي سومين جشنواره بين المللي قصه گويي رضوي با بيان اين مطلب افزود: در برنامه امسال ان شاءالله شاهد ارتقاي كيفي و كمي در اجراي جشنواره خواهيم بود تا محتواي آن نسبت سال هاي پيش رشد صعودي داشته باشد.
گرجي يكي از فرصت هاي ايجاد شده جشنواره بين المللي قصه گويي رضوي را ايجاد فرصت براي قصه گويي در اقشار جامعه عنوان كرد و گفت: با اين جشنواره اساس قصه گفتن و پرورش آن در مخاطبان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ايجاد شده است.
وي از همكاران خود خواست تا در جهت تشويق مراكز فرهنگي و هنري نسبت به مشاركت هرچه بيشتر آنان در كليه جشنواره هاي رضوي اقدام كنند و از توان و ظرفيت مربيان و اعضاي كانون براي شركت در اين جشنواره ها استفاده به عمل آيد.

 



براي نخستين بار در تاريخ اسلام صورت گرفت
برگزاري همايش بزرگداشت شخصيت اباصلت در مشهد

مشهد- خبرنگار كيهان:
همايش بزرگداشت شخصيت عبدالسلام ابن صالح معروف به اباصلت از ياران و نزديكان امام رضا(ع) با عنوان «امين آفتاب» در مشهد برگزار شد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در اين مراسم، اباصلت را يكي از علماي برجسته شيعي دانست كه علاوه بر داشتن محبين بسيار در بين شيعيان، در ميان اهل تسنن نيز به عنوان يك شخصيت مشهور بوده است.
آيت الله رضا استادي، برگزاري چنين مراسم بزرگداشتي را عرض ادب به ساحت امام رضا(ع) عنوان كرد و اذعان داشت علت اين امر آن است كه اباصلت جزء صحابي و نزديكان حضرت رضا(ع) بوده، از اين رو برگزاري اين مراسم موجب عرض ارادت به آستان امام رضا(ع) است.
وي با اشاره به اين كه افتخار اسلام برابري محتواي آن با فطرت و عقل مردم است، گفت: امروز يكي از وظايف دولت و نظام اسلامي در اختيار گذاشتن علوم اسلامي براي ساير كشورهاست و اگر اين علوم در دانشگاه هاي ممالك اسلامي به درستي عرضه شود، موجب افزايش بيش از پيش تعداد محبين اهل بيت(ع) خواهد بود.
وي همچنين تصريح كرد: امروز دشمنان اسلام و ايران با تمام قوا دنبال جدايي مردم از ائمه هستند و وظيفه ماست كه با برگزاري چنين مراسمي موجب احياء ياد و شخصيت اين بزرگان باشيم.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، هدف اصلي از برگزاري چنين مراسمي را نزديكي بيشتر مردم با راه و طريقت ائمه اطهار(ع) دانست و اظهار داشت: وجود مزار صحابه اهل بيت(ع) گوشه اي از تاريخ اسلام را به صورت مجسم براي ما شيعيان به تصوير مي كشد. شايان ذكر است: در ابتداي اين مراسم پيام آيت الله علامه جعفر مرتضي و همچنين آيت الله جعفر سبحاني از مراجع معظم تقليدبه همايش نكوداشت شخصيت اباصلت قرائت شد.

 



پژواك

شب شعر بانوي آفتاب
جزيره كيش- خبرنگار كيهان: به مناسبت ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا(عليهما سلام) مراسم شب شعري با عنوان بانوي آفتاب در جزيره كيش برگزار شد. در اين مراسم شاعران با خواندن اشعاري در وصف بانوي آفتاب معنويت خاصي به اين محفل ادبي بخشيدند.
«تابلوي دوم» اجرا شد
تالش- خبرنگار كيهان: نمايش تابلوي دوم به همت هنرمندان جوان گروه پرمه در سالن شهيد مصطفي خميني آموزش و پرورش تالش به روي صحنه رفت اين نمايش به نويسندگي ايوب آقاخاني و كارگرداني رسول برجي و با موسيقي اكبر رسول زاده اجرا شد.
پاسخ به 100 سؤال پزشكي
بابل- خبرنگار كيهان: توسط دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه علوم پزشكي بابل كتاب 100 سؤال پزشكي مطابق با فتاوي مراجع تقليد چاپ شد. به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي بابل اين كتاب در 3000 نسخه چاپ شده است.

 



مديرعامل سازمان همياري شهرداري هاي خراسان رضوي خبرداد
آغاز نگارش كتاب زندگي نامه شهيد محمود كاوه

مشهد- خبرنگار كيهان:
مديرعامل سازمان همياري شهرداري هاي خراسان رضوي از آغاز نگارش كتاب زندگينامه سردار شهيد محمود كاوه از سوي اين سازمان خبرداد.
محمدحسن بناء رضوي درگفتگو با كيهان، هدف از نگارش اين كتاب را فرهنگ سازي و زنده نگه داشتن روحيه فاخر ايثار و شهادت دربين جوانان دانست و افزود: دراين كتاب سعي خواهد شد گوشه اي از شجاعت و رشادت هاي اين شهيد بزرگوار به نگارش درآيد.
وي از دارندگان هرگونه آثار همچون خاطره، عكس، يادداشت و... از شهيد كاوه، خواست تا با ارسال آن به سازمان همياري شهرداري هاي خراسان رضوي در نگارش كتاب سهيم شوند.
بناء رضوي مهلت ارسال آثار را دهم ارديبهشت ماه جاري عنوان كرد.

 



جشنواره ادبي نماز در استان قزوين برگزار مي شود

قزوين- خبرنگاركيهان:
معاون فرهنگي هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين از برگزاري نخستين جشنواره سراسري ادبي نماز و نيايش در قزوين خبر داد.
مهدي رمضاني با اشاره به برگزاري نخستين جشنواره سراسري ادبي نماز و نيايش در قزوين اظهار داشت: اين جشنواره با هدف نقش نماز و نيايش در تزكيه و آرامش روح انسان و تقويت باورهاي ديني و دوري از گناه، در تيرماه سال جاري برگزار مي شود.
وي با اشاره به اينكه شركت كنندگان در اين جشنواره مي توانند حداقل سه شعر به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند، افزود: اين شعرها بايد در نسخه تايپ شده با فونت (16 BZar ) همراه با لوح فشرده حاوي شعرهاي تايپ شده ارسال شود.
رمضاني همچنين با بيان اينكه شركت كنندگان در بخش داستان هم مي توانند آثار خود را ارسال كنند يادآور شد: هر داستان حداكثر نبايد از هفت صفحه بيشتر باشد و آثار ارسالي بايد در سه نسخه تايپ شده با فونت (16 BZar ) همراه با لوح فشرده آن به دبيرخانه ارسال شود.
معاون فرهنگي هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين جوايز اين جشنواره را ارزشمند خواند و خاطرنشان كرد: به نفرات اول تا سوم اين جشنواره به ترتيب لوح تقدير به همراه 22ميليون ريال وجه نقد اهدا مي شود.
رمضاني ارتقاي سطح دانش پذيري و كمك به رشد و تعالي جوانان در سايه نماز و نيايش را يكي ديگر از اهداف برگزاري اين نمايشگاه عنوان كرد و گفت: نقش مثبت و تأثيرگزار نماز و نيايش در فضاي سياسي اجتماعي كشور و تاريخ اسلام همواره تأثيرگذار بوده است.
معاون فرهنگي هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي قزوين تصريح كرد: شاعران و نويسندگان سراسر كشور مي توانند آثار ادبي خود را تا 25ارديبهشت ماه سال جاري از طريق پست پيشتاز، پست الكترونيك يا به صورت حضوري آثار خود را به دبيرخانه جشنواره نماز و نيايش ارسال كنند.

 



گشايش نمايشگاه «گل عفاف» در كاشان

كاشان- خبرنگار كيهان:
به مناسبت ايام فاطميه، نمايشگاه «گل عفاف» به همت امور كانون هاي فرهنگي هنري مساجد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و همكاري امور بانوان فرمانداري ويژه اين شهرستان طي مراسمي در كانون فرهنگي الزهرا(س) كاشان گشايش يافت.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان در مراسم افتتاح نمايشگاه گل عفاف، گفت: اين نمايشگاه در 400 مترمربع فضا با هدف تبيين و ترويج فرهنگ عفاف و حجاب داير شده است.
محمدمهدي صباغي افزود: در اين نمايشگاه منتخب توليدات فرهنگي 125 كانون فرهنگي مساجد شهرستان كاشان به همراه توليدات فرهنگي خانه هاي ديجيتال براي علاقمندان ارائه شده است.
وي تصريح كرد: محصولات فرهنگي ارائه شده در اين نمايشگاه حاصل 6 سال پژوهش و بررسي 3 هزار سال پوشش اسلامي است.
به گفته وي، در اين نمايشگاه، بنرهايي از عفاف و حجاب و پوشش هاي مختلف در ادوار گذشته، انواع چادرهاي ملي و پوشش مدل ها و طرح هاي اسلامي، غرفه متون ارزش هاي حجاب، سي دي ها و نرم افزارهاي حجاب به نمايش گذاشته شده است.
وي همچنين كتاب هاي فرهنگي مذهبي، هنرهاي صنايع دستي بانوان، كانون هاي فرهنگي مساجد، انواع لباس، مانتوها و مقنعه اسلامي طراحي شده توسط خانم هاي كاشاني در دانشكده دخترانه فدك را از ديگر بخش هاي نمايشگاه گل عفاف كاشان برشمرد.

 



طي مراسم سنتي ويژه اي موزه مردم شناسي اوز افتتاح شد

اوز- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي و با حضور مردم و مسئولان موزه مردم شناسي شهر اوز فارس مورد بهره برداري قرار گرفت.
طي آيين سنتي نمادين مراسم عروسي جشن و شادي و با تشكيل غرفه هاي نمايشگاهي صنايع دستي، غذاهاي محلي، پوشاك محلي و موزه مردم شناسي اوز در حمام قديمي حاج رئيس به بهره برداري رسيد.
در مراسم افتتاح معاون دبيرخانه شورايعالي انقلاب فرهنگي گفت: شهر اوز و منطقه لارستان سرشار از آثار فرهنگي و تاريخي است كه اگر به آنها توجه نشود. بزودي تخريب و به فراموشي سپرده مي شوند.
دكتر جمشيد جعفرپور افزود: موزه مردم شناسي اوز نماد فرهنگ والاي سخاوت و همت مردم اين شهر كهن است.

 



عشاير چهار محال و بختياري هم قلاده هاي طلا را تماشا كردند

شهركرد-خبرنگار كيهان:
بسيجيان عشاير استان چهار محال و بختياري با حضور در سينما بهمن شهركرد فيلم قلاده هاي طلا را تماشا كردند.
مسئول روابط عمومي و تبليغات سپاه ناحيه عشايري استان با اعلام اين خبر گفت: جمعي از فرماندهان و مسئولين رده هاي بسيج عشاير شركت كننده در اردوي علمي و تفريحي فيلم فوق را تماشا كردند.
سروان پاسدار مجتبي بيگي افزود: فيلم قلاده هاي طلا سياسي ترين فيلم سينمايي كشور است كه به حوادث پس از انتخابات سال 88 و به نقش سرويس هاي بيگانه مي پردازد.

 



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي: براي چاپ آثار شاعران و نويسندگان آماده ايم

اراك- خبرنگار كيهان:
شعر و كتاب به واسطه برخورداري از مخاطبان زياد در ماندگاري انتقال فرهنگ نسل هاي گذشته به آينده نقش بسزايي دارد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي در ديدار با پيشكسوتان ادب هنر استان مركزي و اعضاي انجمن ادبي نور اراك با بيان مطلب فوق گفت: شعر هميشه در نزد ايرانيان داراي جايگاه بالا و والايي بوده و هميشه در زمانهاي مختلف شاهد اشعار گرانقدر توسط شاعران بوده ايم.
مصطفي مشايخي با اشاره به فعاليت خوب انجمن هاي شعر استان مركزي در پارسال گفت: با توجه به راه اندازي مجتمع فرهنگي هنري ستارگان در اراك، شاعران استان مي توانند برنامه هاي خود را به صورت منظم و منسجم در اين مكان ادامه دهند. وي همچنين آمادگي اين اداره كل براي حمايت و چاپ آثار فاخر شعراي استان را اعلام كرد.

 



اولين سينماي 5 بعدي در بندرعباس افتتاح شد

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
اولين سينماي 5 بعدي جنوب كشور طي مراسمي در پارك شهيد دباغيان بندرعباس افتتاح شد.
حجت الاسلام والمسلمين مريدي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان در مراسم افتتاح اين مركز فرهنگي گفت: بدون ترديد افزايش مراكز فرهنگي و تفريحي در سطح شهر كمك زيادي به ارتقاء سطح فرهنگي جامعه و بهره مند شدن اقشار مختلف از اوقات فراغت سودمند مي كند. لذا بهره برداري از مركز سينما 5 بعدي بندرعباس نيز حركت ارزشمندي است كه بايد از متوليان ايجاد آن قدرداني شود.
در اين مراسم همچنين ساياني مدير سينما 5 بعدي بندرعباس گفت: اين مركز فرهنگي با هدف پر كردن اوقات فراغت و استفاده تفريحي خانواده هاي بندرعباسي و با استفاده از جديدترين دست آوردهاي صنعتي و رايانه اي ايجاد شده است كه اميدواريم با استقبال مردم، امكان توسعه و تنوع بيشتر آن را داشته باشيم.
شايان ذكر است سينما 5 بعدي بندرعباس در ضلع جنوبي پارك شهيد دباغيان بندرعباس و در حاشيه بلوار امام خميني(ره) فعاليت مي كند.

 



تعدادي از هنرمندان سرپرستي 10 يتيم گلستاني را پذيرفتند

گرگان- خبرنگار كيهان:
طبق گزارش روابط عمومي كميته امداد استان گلستان، تعدادي از هنرمندان معروف محبوب سينما و تلويزيون كفالت 10 يتيم گلستاني تحت حمايت كميته امداد را بر عهده گرفتند.
رئيس اداره روابط عمومي و اطلاع رساني كميته امداد استان گلستان گفت: اين هنرمندان يتيم نواز با الگوبرداري از سيره ائمه معصومين«ع» در عملي خيرخواهانه اقدام به حمايت از ايتام زير پوشش اين نهاد كرده و به تأمين هزينه هاي اين ايتام مي پردازند.
پرويز خاكپور با اشاره به اجراي طرح اكرام ايتام توسط كميته امداد اضافه كرد: اين طرح به منظور حمايت از ايتام اجرا مي شود و كساني كه تمايل دارند، مي توانند با قبول مسئوليت حامي ايتام شوند.

 



معاون فرهنگي حوزه هنري استان خبر داد
ساخت مستند مفاخر فرهنگ و هنر البرز

كرج- خبرنگاركيهان:
مجموعه مستندهاي معرفي اساتيد و پيشكسوتان عرصه فرهنگ و هنر استان البرز ساخته مي شود.
معاون فرهنگي حوزه هنري استان با بيان اين خبر گفت: طرح توليد مجموعه مستندهاي مفاخر استان البرز، توسط كارشناسان هنري در حوزه هنري اين استان بررسي و تدوين شد.
اسماعيل آجرلو افزود: مرحله اول طرح شامل توليد 10 مستند در راستاي معرفي اساتيد و بزرگان هنر البرز است كه شامل بخش هاي زندگينامه، فعاليت ها، آثار، توليدات و... هنرمندان شاخص استان است. وي يادآور شد: در نظر داريم در مرحله دوم اين طرح اساتيد بيشتري را معرفي كرده و همچنين نرم افزار جامع هنرمندان و مفاخر استان البرز را توليد كنيم.
آجرلو از عموم علاقه مندان به عرصه فرهنگ و هنر خواست حوزه هنري استان را براي شناسايي و معرفي مشاهير و مفاخر البرز ياري كنند.

 



برترين هاي مسابقه عطارشناسي در نيشابور تجليل شدند

نيشابور- خبرنگاركيهان:
از برترين هاي مسابقه ادبي عطار نيشابوري كه به مناسبت روز ملي عطار در بين 800 دانش آموز نيشابور و شهرهاي ادواري برگزار شده بود تجليل شد.
معاون مديركل و مديريت آموزش و پرورش نيشابور با اعلام اين خبر افزود: از برترين هاي مسابقه ادبي عطار نيشابوري كه در بين 800 دانش آموز قطب شهيد نورعلي شوشتري شامل نيشابور، تخت جلگه، ميان جلگه، زبرخان و سرولايت برگزار شده بود توسط گروه هاي آموزشي و گروه ادبيات فارسي متوسطه مديريت آموزش و پرورش نيشابور تجليل به عمل آمد.
محمد يوسف سپهري راد گفت: در اختتاميه اين مسابقه ادبي كه در محل سالن تربيت نيشابور با حضور دانش آموزان شركت كننده و منتخب و خانواده هاي آنان، مسئولان، دبيران ادبيات برگزار شد از 39 تيم برگزيده به تعداد 120نفر تجليل و تقدير به عمل آمد.
شايان ذكر است در اين برنامه كه با اجراي برنامه هاي متنوع شامل تلاوت آياتي ازكلام الله مجيد، سخنراني، مسابقه و مشاعره شعرهاي عطار و سرود همراه بود، هدايايي به ارزش سي ميليون ريال به منتخبان اهدا شد.

 



انجمن سينماي جوان مشكين شهر صاحب خانه شد

مشكين شهر- خبرنگار كيهان:
ساختمان جديدالاحداث دفتر سينماي جوان مشكين شهر افتتاح شد و بعد از 22 سال اجاره نشيني اعضاي سينماي جوان مشكين شهر صاحب خانه شدند.
معاون سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اردبيل در افتتاح اين ساختمان گفت با توجه به نامگذاري سال 91 با عنوان توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني، آن دسته از فيلم نامه ها و ساير آثار هنري كه در راستاي ترويج شعار سال تهيه شود اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اردبيل به طور همه جانبه حمايت مي كند.
منصور شرفي اعلام كرد دفتر انجمن سينماي جوانان مشكين شهر جزو 60 دفتر داير كشوري است و نخستين دفتر شهرستاني استان اردبيل است.
وي از برگزاري سومين جشنواره طنز شادمانه در ارديبهشت ماه در خلخال و نخستين جشنواره سراسري فيلم و عكس استان در شهريورماه سال جاري در مشكين شهر خبر داد.
ساختمان جديد سينماي جوان مشكين شهر در دو طبقه احداث شده و شامل كلاس هاي آموزشي و اتاق هاي مونتاژ و تدوين و ساير اماكن مورد نياز است.

 



بابل آماده برگزاري جشنواره فيلم صنعتي است

بابل-خبرنگار كيهان:
مسئولين شهرستان بابل با همكاري دانشگاه هاي صنعتي و بخش خصوصي آماده برگزاري جشنواره ملي فيلم صنعتي در بابل هستند.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر بابل جلسه اي به همين منظور در سالن اجتماعات شوراي اسلامي شهر بابل برگزار شد. در آغاز اين نشست رئيس كميسيون طرح ريزي شوراي اسلامي شهر بابل به ظرفيت هاي موجود شهرستان بابل در بخش راه، صنعت و ساختمان اشاره كرد و گفت: با وجود دانشگاه هاي متعدد صنعتي در بابل، جا دارد اين شهرستان ميزباني جشنواره فيلم هاي صنعتي را برعهده داشته باشد تا آخرين تحولات بخش راه و ساختمان مورد ارزيابي قرار گيرد.
در ادامه اين مراسم يكي از اعضا شوراي اسلامي شهر بابل با اشاره به عنوان سال 91 كه حمايت از توليد ملي و سرمايه و كار ايراني است اين جشنواره نيز فرصتي براي تحقق عملي اين شعار در بخش راه، ساختمان و صنعت است.
شهردار بابل هم در اين جلسه گفت: جشنواره بايد به صورت تخصصي و با كيفيت خوب براي مخاطبان خاص خود برنامه ريزي مدوني را داشته باشد.

 



انتشار كتابي در مورد زندگي عبدالعظيم قريب

اراك- خبرنگار كيهان:
كتاب «نگاهي به شخصيت و زندگي و آثار استاد عبدالعظيم قريب گركاني» تاليف غلامعلي ولاشجردي فراهاني در اراك منتشر شد.
اين كتاب 142 صفحه اي مشتمل بر 10 فصل شامل اول دفتر، دوران طلايي، بازخواني يك خاندان، شرح حال و زندگي عبدالعظيم خان قريب گركاني، شاگردان استاد، قريب از زبان ديگران، ابلاغ ها، سپاسنامه ها و لوح تقدير از استاد قريب، چند نكته به عنوان نتيجه، ضمايم(عكس ها) و منابع است.
در اين كتاب درباره تولد استاد آمده است: عبدالعظيم قريب، در نيمه شب پانزدهم رمضان 1296 قمري يعني به حساب قمري در سن شصت و نه سال و نه ماه و شانزده روز ( تا روز جشن 3 ارديبهشت ماه 1326) در گرگان از توابع اراك به جهان آمده است و مرگ استاد هم در فروردين سال 1344 در سن هشتاد و هشت سالگي پس از شصت و هفت سال خدمت ادبي و فرهنگي آمده است. و پيكر او در بارگاه حضرت عبدالعظيم به خاك سپرده شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14