(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 11 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20196 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فرمول بازي دشمن (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
گنج (گفت و شنود)
احمدي نژاد: مجري برداشت خودش از قانون را اجرا مي كند(!)
به منظور افتتاح چند طرح عمراني رئيس جمهور امروز به استان گلستان مي رود
انتصاب ملك زاده به عنوان مشاور آيت الله شاهرودي تاييد شد
لاريجاني: فرار از قانون قبح خود را از دست داده است
اوباما نمي داند نگران خود باشد يا نگران سرنوشت ساركوزي(خبر ويژه)
بي بي سي: كودتاي سبز شكست خورد به اصلاح طلبي برگرديد!(خبر ويژه)
راديو فردا: طرح ايجاد شكاف در حاكميت ايران شكست خورد(خبر ويژه)
مقامات اسرائيل براي رد گم كني شلوغ مي كنند (خبر ويژه)
قدرتمندترين كشور خاورميانه نگذاشت طرح آمريكا عليه سوريه عملي شود(خبر ويژه)



فرمول بازي دشمن (يادداشت روز)

همچنان همه نگاه ها به داخل ايران است. اين ايده كوتاه ترين جمله اي است كه مي توان درباره آخرين وضعيت نگاه آمريكا به آينده منازعه راهبردي اش با ايران گفت.
تا مدتي قبل مهم ترين سؤال براي آمريكايي ها اين بود كه برنده منازعه قدرت در داخل ايران چه كسي خواهد بود و آيا يك منازعه قدرت واقعي درون ايران در جريان است؟ وقتي ديويد پترائوس به عنوان رييس سازمان سيا در نشست كميته اطلاعاتي سنا شركت كرد و گفت «منتظريم ببنيم در داخل ايران چه اتفاقي خواهد افتاد» بي آنكه خود بداند -يا شايد هم مي دانست و عمد داشت- به مهم ترين جنبه بازي اشاره كرد.
در سال 88 مهم ترين اميد آمريكايي ها اين بود كه توان مديريت بحران مجموعه منابع قدرت در ايران آنقدر كاهش پيدا كند كه اداره امور كشور از كنترل خارج شود. پيش از فتنه 88، آمريكا در بيش از 5 گزارش راهبردي سعي كرده بود نهادهايي را كه مي توان «منابع قدرت» ايران خواند شناسايي كند. فتنه 88 به يكباره فرصتي براي صدمه زدن به اقتدار اين نهادها فراهم آورد. آمريكايي ها تصور مي كردند رهبري در مقابل مردم قرار خواهد گرفت و توان كنترل بحران و گرفتن تصميم هاي درست در زمان درست را از دست مي دهد، سپاه به سركوب مي پردازد، وزارت اطلاعات دچار اختلاف دروني خواهد شد، روحانيت مرجعيت خود را در ميان مردم از دست مي دهد، صدا و سيما بي اعتبار مي شود و بدنه نيروهاي انقلابي هم پس از آنكه پي برد درون كشور در اقليت قرار دارد، منزوي مي شود و به اين ترتيب فرصتي منحصربفرد براي «حل مسئله ايران از درون» شكل مي گيرد. رهبري، سپاه، وزارت اطلاعات، روحانيت، صدا و سيما و بدنه نيروهاي انقلاب، 6 منبعي است كه آمريكايي ها به عنوان نهادهاي توليد قدرت در ايران براي خود فهرست كرده بودند.
بويژه، اين اميد به طور جدي در غرب وجود داشت كه اصلاح طلبان بتوانند از دل يك فرآيند مبارزه اجتماعي و در حالي كه موفق شده اند برخي از مهم ترين ساختارهاي نظام را سست كرده و از منابع قدرت آن اقتدارزدايي كرده اند، مجددا به قدرت برگردند. جالب است كه در همان زمان فتنه گران خود هم مي گفتند كه اين بار صرفا نمي خواهند دولت را در دست بگيرند چرا كه در اختيار گرفتن دولت بي آنكه بقيه ساختارهاي نظارتي و كنترلي منفعل يا دگرگون شده باشند، عملا حاصلي جز تكرار سال هاي فاصله 76-84 نخواهد داشت. يكي از آقايان در كوران درگيري هاي خياباني گفته بود «اين بار ما فقط دولت را نمي خواهيم، شوراي نگهبان و صدا سيما را هم مي خواهيم.»
در تمام مدت طرف غربي هرچه در توان داشت براي پيروزي طرف مورد نظر خود در اين فتنه به كار بست اما نتيجه هيچ شباهتي به آنچه آنها انتظار داشتند، نداشت. نظام و بويژه رهبري نشان داد كه بحران را به خوبي مي شناسد، قادر است تصميم هاي مهم را در زمان كوتاه بگيرد و عملياتي كند، بازي دشمن را مي شناسد و نه تنها درون آن قرار نمي گيرد بلكه يك بازي از پيش آماده براي خنثي كردن آن دارد و مهم تر از همه قادر است ساختارهاي نظام را به منعطف ترين شكل ممكن براي هضم كردن بحران بازآرايي و مديريت كند. خروجي فتنه 88 براي آمريكايي ها از بدترين سناريويي كه در ذهن خود ترسيم كرده بودند هم بدتر بود. اين فتنه را مردم در تبعيت كامل از رهبري ختم كردند. نشانه اين امر هم اين است كه عمليات دشمن كه در ابتدا ماهيتي نرم داشت، روز به روز از بدنه اجتماعي خود تهي شد و به سمت عمليات نيمه سخت يعني خرابكاري و ترور با استفاده از گروه هاي سازمان يافته ميل كرد در حالي كه عمليات ضد فتنه نظام كه در ابتدا به دلايل امنيتي و انتظامي ماهيت نيمه سخت داشت، در 9 دي به يك عمليات نرم تمام عيار تبديل شد.
اگر بخواهيم خلاصه كنيم، مهم ترين نتيجه فتنه 88 تا آنجا كه به تصميم گيري هاي راهبردي غرب عليه ايران مربوط مي شود اين بود كه روشن شد جريان اصلاح طلب غرب گرا پايگاه اجتماعي بسيار ناچيز و سطح خردمندي و توان تصميم سازي پاييني دارد و به تعبير يك برآورد اطلاعاتي كه اخيرا از جانب برخي رسانه هاي نزديك به دولت آمريكا منتشر شده، براي مدت زمان طولاني از صحنه سياسي ايران حذف شده است.
اگر سال 88 را سال مبارزه با فتنه بناميم، سال 89 بي گمان سال مبارزه با انحراف بود. جبهه اي جديد شكل گرفت و دوباره دشمن اميد بست كه اين بار اقتدار نظام و رهبري از موضعي متفاوت به چالش كشيده خواهد شد و احتمال دارد آنچه در سال 88 محقق نشد، در سال 89 قابل تحقق باشد.
اگر فرض كنيم پروژه در سال 88 ايجاد هم زمان شكاف هاي سياسي و اجتماعي و تقويت يكي به وسيله ديگري بود، در سال 89 صورت اين مسئله تا حدودي تغيير كرد. اين بار به نظر مي رسيد اميد آمريكايي ها اين است كه در حالي كه احتمال تحرك جديد در بدنه اجتماعي وجود ندارد، شكاف سياسي آنقدر رشد كند كه سيستم دچار نوعي فلج دروني شود. علاوه بر اين، تصور اين بود كه حلقه انحرافي قادر است شكاف را به درون جامعه حزب اللهي منتقل كند و نيروهايي را روبروي هم قرار بدهد كه تا پيش از اين در مقابله با فتنه كاملا متحد و هم داستان بودند. فرض كنيد بنا باشد فتنه جديدي شكل بگيرد، آيا براي رشد و جان گرفتن آن چيزي مهم تر از اين هست كه عناصر مديريت كننده فتنه خود دچار شكاف دروني شده و نيروهايشان هرز رفته باشد؟
پايگاه اينترنتي ماركت اوراكل اخيرا جزئياتي از يك ارزيابي اطلاعاتي داخلي در آمريكا را منتشر كرده كه به نحو بسيار جالبي به تحليل مناسبات سياست داخلي در ايران مي پردازد و به وضوح نشان مي دهد دشمن با چه دقتي اين منازعات را رصد كرده و راهبردهاي خود را با آنها منطبق مي نمايد.
مهم ترين عنصر در اين ارزيابي اين است كه تحليلگران اطلاعاتي توصيه مي كنند غرب بايد مراقب باشد به گونه اي عمل نكند كه منازعات دروني در ايران فروكش كند بلكه بايد تا مي تواند جانب احتياط را نگه دارد و منتظر باشد تا در فرصت هاي بعدي خصوصا انتخابات رياست جمهوري آينده اين منازعات تبديل به ستيزه جويي شبيه آنچه در سال 88 رخ داد -البته از جنسي ديگر- شود. كاملا واضح است كه مهم ترين هدف براي آمريكايي ها در صحنه داخلي ايران اين است كه با نشان دادن برخي چراغ هاي سبز و قرمز به مخاطباني در داخل ايران كه به دقت از هم تفكيك و رفتار آنها مطالعه شده است، سطح تنش را بيشينه كرده و همزمان عوامل ناراضي كننده را چنان گسترده سازند كه در سطح اجتماعي، هر گروه و دسته اي دليل خاص خود را براي ناراضي بودن از اوضاع داشته باشد.
ايجاد نارضايتي، گسترش نارضايتي، سياسي كردن نارضايتي با گره زدن آن به مشكلات ساختاري و نهايتا امنيتي كردن آن از طريق تركيب با شكاف هاي سياسي روندي است كه حسين بشريه تنها 5 ماه بعد از آغاز فتنه 88 در مصاحبه اي با نشريه انگليسي زبان لوگوس به عنوان چرخه توليد بحران از آن ياد كرد و همه چيز همين حالا هم نشان مي دهد كه او درسي را كه در لندن آموخته درست پس داده است چرا كه اين فرآيند مجددا و به شكلي كاملا جديد برنامه ريزي شده و براي تكرار آن تلاش مي شود.
2- نكته اي هست كه توجه به آنها براي مديريت اين فضا تعيين كننده است.
نخست اينكه بويژه بعد از مذاكرات استانبول طرف غربي به شدت تلاش دارد اين موضوع را القا كند كه في المثل كاهش نرخ سكه و ارز وابسته به مصالحه در بيرون است. در حالي كه ايران در استانبول مصالحه اي نكرد و اين كاهش قيمت هم محصول تدبير در داخل بود. وابسته نشان دادن مشكلات داخلي به اراده عامل خارجي، يك سناريوي عمليات رواني بسيار مهم است كه بايد از افتادن در دام آن پرهيز كرد.
عامل دوم آن است كه حجم منازعات داخلي آنقدر بالا برود كه رويارويي با دشمن خارجي در حاشيه قرار بگيرد. روشن است كه بويژه در چند ماه گذشته تلاشي جدي براي منتقل كردن تنش از بيرون به داخل وجود دارد و كساني گويا يادشان رفته باشد دشمني هم هست، همه همت خود را صرف بگومگوهاي داخلي مي كنند كه بدون شك تا مدت ها بعد از انتخابات مجلس قابل ترميم نخواهد بود. هر گاه حجم مواجهه با خودي ها از حجم مواجهه با دشمن بالاتر رفت، بايد يقين كنيم كه در بازي دشمن قرار داريم.
مهدي محمدي

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ در سال توليد ملي شايسته است دولت و مسئولين اولويت كارشان را به احياء و راه اندازي كارخانه ها و واحدهاي توليدي تعطيل شده و همچنين تكميل و به بهره برداري رساندن پروژه هاي نيمه تمام اختصاص بدهند و پروژه هاي جديد در نوبت بعد قرار گيرد. رسانه ها و مطبوعات مي توانند در اين مورد كمك كنند.
8949---0912
¤ با شهيدان باز بيعت مي كنيم
رهبر خود را حمايت مي كنيم
كوري چشم عدو بار ديگر
انتخابات است شركت مي كنيم
0288---0912
¤ كيهان انصافاً حرف دل مردم شهيدپرور را به دشمنان قسم خورده انتقال مي دهد و اي كاش ساير مطبوعات كه با هزينه هاي نظام تقويت مي شوند همپاي اين روزنامه در جنگ نرم با دشمن شركت مي كردند. متأسفانه اين ضعف در مطبوعات ما ديده مي شود. رسانه هاي ديداري و نوشتاري معاند و مخالف نظام هميشه عليه كيهان به پخش دروغ و حاشيه سازي مشغولند كه جاي تعجب هم ندارد اما وقتي برخي از روزنامه هاي داخلي كه با پول بيت المال مردم اداره مي شوند به جاي پيگيري مطالبات مردمي به تخريب اين رسانه انقلابي مي پردازند جاي تأسف دارد.
بختياري
¤ وقتي فرمانده نيروي هوافضاي سپاه اعلام مي كند امروز غرق كردن ناوهاي آمريكايي در منطقه كار دشواري نيست و موشك كوتاه برد ما در مقابل آمريكايي ها نقش يك موشك قاره پيما را دارد به ايراني بودن خود و به سربازان خميني كبير و خامنه اي عزيز افتخار مي كنم. چرا كه با چشمان خويش ذليل شدن آمريكا را شاهد هستيم.
شريعتي از استان گلستان
¤ تورم اخير ناشي از اعمال مديريت غلط در بازار ارز است نه قانون هدفمند كردن يارانه ها. در ضمن رشد مصرفي كه در گذشته وجود داشت كشور را در آينده نزديك به واردكننده نفت تبديل مي كرد به آن سمت برود. اين حرفها هزينه هاي نظام در اجراي طرح ضروري هدفمندي يارانه ها را بالا مي برد.
ايراني
¤ از معاون محترم رئيس جمهور و رئيس سازمان تعزيرات و سازمان حمايت از مصرف كننده عاجزانه درخواست مي كنم، هيچ اظهارنظري در مورد برخورد با گرانفروشان نكنند كه وضعيت وخيم تر شود. 9/2/91 قيمت شير در اصفهان كيلويي 100تومان و بليط اتوبوس شركت واحد به ميزان 50% افزايش يافته است. آقايان هم فقط شعار برخورد با گران فروشان را سر مي دهند و دريغ از يك قدم و برخورد!
طاووسي از اصفهان
¤ خطاب به مسئولين بنويسيد مرتب از گراميداشت روز معلم دم زدن نتيجه اي ندارد. گراميداشت معلم اقتضا مي كند معيشت او بهتر از گذشته تأمين شود.
6770---0913
¤ شركت مخابرات تاكنون دو مرتبه بنده را براي پرداخت پول قبض تلفن همراه به صورت غيرحضوري با اعلام ارسال رايگان هر بار 200پيامك مورد تشويق قرار داده است ولي از سوي ديگر پول ساير پيامك هاي ارسالي را دو برابر محاسبه و دريافت كرده است!
2096---0911
¤ امر به معروف و نهي از منكر فقط در حجاب و موي خانم ها خلاصه نمي شود. البته آن هم منكر است و بايد با آگاهي دادن، توجيه و هدايت جلوي آنان را گرفت ولي منكرات زيادي در جامعه رخ مي دهد كه ما به راحتي از كنار آنها عبور مي كنيم از جمله: 1- غيبت2-دروغ 3- تهمت 4- نگاه هاي حرام 5- سوءاستفاده از مسئوليت و قدرت 6-منكرات اقتصادي برخي نزديكان مسئولان و... كه شايسته است همه به وظيفه زباني و بازداشتن افراد از چنين منكراتي اقدام نماييم.
3665---0912
¤ در سال 87 زماني كه براي يارانه ها ثبت نام به عمل آمد اينجانب كليه مراحل را طي كردم ولي شماره حسابم دير ثبت شد و به همين علت تا به حال موفق به دريافت 4 مرحله اول يارانه ها نشده ام. پيگيري هاي زيادي نيز از طريق استانداري و... تبريز به عمل آمد ولي نتيجه اي تا به حال حاصل نشده است. چرا؟
اكبري از تبريز
¤ 55 روز از دريافت حقوق اسفند ماه گذشته و تاكنون (4/2/91) حقوق بازنشستگي خود را دريافت نكرده ام. چرا؟
5913---0938
¤ وضعيت آسفالت محوطه امامزاده يحيي ابن زيد در گنبدكاووس و جاده كمربندي شهر بسيار خراب است. احساس مي كنيم اين شهر كه دومين شهر استان گلستان محسوب مي شود متولي ندارد و هر روز بر مشكلات ما شهروندان اضافه مي گردد.
5431---0912
¤ بسيج عمومي فقط براي دفاع از آب و خاك نيست. مقامات مسئول زمينه صدور فرمان بسيج عمومي براي پاكسازي جامعه از ظاهر مخرب فسادهاي اخلاقي را فراهم كنند.
9005---0913
¤ در حالي كه براي كاركنان دو وزارتخانه بهداشت و آموزش عالي فوق العاده جذب اجرا مي شود و به حقوقشان 250تا 300 هزار تومان اضافه شده در خصوص فرهنگيان خبري نيست. چرا؟
6770---0913
¤ دست اندركاران امور كشور هوشيار باشند انگليسي ها كه از در بيرونشان كرديم به شگردهاي مختلف از پنجره وارد نشوند دولتمردان روباه پير براي نفوذ در ساير كشورها به هر شيوه اي روي مي آورند و در كار جاسوسي خسته نمي شوند.
اصغر كردبچه
¤ يكي از نمايندگان مجلس هشتم در سخنراني اخير خود اظهار داشته است توزيع پول يارانه ها موجب افزايش معتادين كشور شده است. از قول بنده خطاب به اين نماينده بفرماييد دستور بدهند از اين به بعد ميوه هم در كشور توزيع نشود چرا كه زباله توليد مي شود!
نيك نام از قم
¤ از وزير محترم آموزش و پرورش درخواست مي شود در سال جديد تكليف مربيان پيش دبستاني را مشخص كند.
4408---0917
جوابيه شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه به تاريخ 23/1/1391، با عنوان «دستگاه كارت خوان» به آگاهي مي رساند: نصب دستگاه كارت خوان در اتوبوس هاي جمعي به منظور جلوگيري از اتلاف وقت شهروندان و همچنين كاهش آلودگي ناشي از تبادل وجه نقد مي باشد و انجام اين مهم نيز برابر دستورالعمل هاي صادره به كليه مناطق، سامانه هاي جمعي و شركت هاي خصوصي تحت پوشش ابلاغ گرديده است. در اين رابطه شهروندان محترم مي توانند در صورت مشاهده مراتب را با قيد تاريخ، ساعت و شماره كامل اتوبوس مورد نظر به منظور اقدامات بعدي از طريق انعكاس به سامانه 1888 جهت اقدام بعدي به اين شركت اعلام نمايند.»

 



گنج (گفت و شنود)

گفت: يكي از مدعيان فراري اصلاحات كه به انگليس پناهنده شده در وبلاگ خود به گروههاي اپوزيسيون توصيه كرده است كه از روياهاي خود غافل نباشند!
گفتم: منظورش چيست؟
گفت: نوشته است؛ اگرچه جنبش سبز شكست خورده و اين شكست همه ما را دچار استرس كرده است ولي مي توانيم پيروزي را در روياهاي خود مجسم كنيم!
گفتم: كه چه بشود؟!
گفت: «ح-غ» نوشته است تجسم پيروزي در رويا هم مي تواند استرس آزاردهنده اپوزيسيون را تاحدودي تسكين دهد!
گفتم: يارو مي گفت؛ ديشب خواب ديدم يك صندوق پر از سكه طلا پيدا كرده ام. صندوق را روي كولم گذاشته بودم و از شدت سنگيني آن يك اتفاق بدي افتاده بود. وقتي بيدار شدم ديدم، نصف خوابم تعبير شده، پرسيدند، يعني نصف گنج روي كولت بود؟ و يارو گفت؛ از گنج خبري نبود ولي بدجوري گند زده بودم!

 



احمدي نژاد: مجري برداشت خودش از قانون را اجرا مي كند(!)

رئيس جمهور گفت: ناظر نمي تواند برداشت خود از قانون را به مجري تحميل كند، در مقام اجرا اين مجري است كه بايد برداشت خود از قانون را اجرا كند و ناظر فقط بايد بر اين نظارت كند كه آيا اصل قانون اجرا مي شود يانه.
محمود احمدي نژاد در همايش ارتقاي نظام سلامت اداري كشور كه در محل همايش هاي ساختمان دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد ادامه داد: اگر در تفسير و برداشت از قانون هم اختلافي باشد مرجع رفع اين اختلاف مشخص است.
وي گفت: مرجع تفسير قانون كاملاً روشن و مشخص است و آن هم مجلس شوراي اسلامي است، قانون بايد براي تفسير به مجلس شوراي اسلامي برود و در نهايت به تصويب شوراي نگهبان برسد.
احمدي نژاد افزود: اجرا و نظارت دو كار جداگانه نيست كه دو دستگاه از مجموعه نظام در مقابل يكديگر صف آرايي كنند و چنين كاري به هيچ عنوان درست نيست. ماموريت حركت در جهت اهداف نظام و استفاده حداكثري از منابع و سلامت كار بر عهده بخش اجرا و بخش نظارت است و اين دو از هم جدا نيستند.
وي گفت: اگر زماني اين تصور به وجود بيايد كه مسئوليت كار دستگاه هاي نظارتي، مچ گيري از دستگاه هاي اجرايي است، در آن صورت ما شاهد گسيختگي در زمينه كار اجرايي خواهيم بود.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه بحث نظارت بايد درچارچوب قانون اساسي باشد، افزود: قانون اساسي تنظيم كننده و پايه تمام روابط بين دستگاه هاي مختلف است و ناظر نمي تواند برخلاف قانون اساسي، اساس اختيارات خود را توسعه دهد چرا كه اينجا قانون خط قرمز است.
رئيس جمهور ادامه داد: ما نمي توانيم به صرف آنكه مسئله اي در قانون ذكر نشده است، آن را به عنوان جرم محسوب كنيم. مراجع نظارتي ما و حتي مراجع نظارتي بالاتر بايد براساس قانون اساسي عمل كنند، چرا كه در غير اين صورت تنظيم روابط به هم خورده و جا براي رشد ميكروب ها در عرصه نظام جمهوري اسلامي فراهم مي شود.
احمدي نژاد در ادامه با اشاره به اينكه مرز نظارت و اجرا بايد كاملاً روشن و دقيق باشد، گفت: نبايد تحت عنوان بحث نظارت در كار اجرا دخالت شود و تحت عنوان بحث نظارت روند اجرايي كارهاي كشور مختل شود.
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود تصريح كرد: متأسفانه تصور غلطي در داخل كشور وجود دارد كه آنهايي كه بيشتر كار مي كنند، در معرض فشار بيشتري از سوي دستگاه هاي نظارتي هستند بايد در اين خصوص چاره اي شود و شوراي نظارت بايد تلاش كند تا نحوه نظارت براساس اجراي قانون و پيش بردن كارها باشد و در اين ميان قانون اساسي از همه مهم تر است.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه رئيس جمهور بالاترين مرجع نظارتي بر قانون اساسي است، گفت: من و نه هيچ كس ديگر حق نداريم براساس برداشت شخصي خود از قانون به گونه اي تصميم بگيريم كه بر تصميم ملت تأثير بگذاريم.
رئيس جمهور با اشاره به بحث تخلف بانكي سال گذشته در كشور گفت: همه ما ديديم كه افشاي اين مسئله سبب شد، تا واكنش هاي وسيع اجتماعي در كشور بوجود بيايد در حالي كه ما و مجموعه نظام به خوبي با اين مسئله برخورد كرديم و بايد به ما آفرين مي گفتند در حالي كه امروز اينگونه نيست.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه آسيب شناسي فسادهاي موجود در سيستم اجرايي كشور بايد در دستور كار شوراهاي دستگاه نظارتي قرار گيرد، گفت: بعضي ها تصور مي كنند كه اگر ما 4 نفر را اعدام بكنيم قاطعيت ما در فساد محرز مي شود اما اينگونه نيست و ما بايد عدالت را اجرا كنيم. امروز متأسفانه اصل اين مسئله در بحث هاي مختلف كاملاً در حاشيه قرار گرفته و بانكي كه اين تخلف در آن به وقوع پيوسته بود، هم اكنون در جريان پرونده قرار ندارد و رئيس خاطي اين بانك نيز طلبكارانه عليه ما موضع مي گيرد.
وي افزود: آن مقامي كه صحبت از تحت پيگرد قرار گرفتن ده ها مدير دولتي مي كند اما دوستان خود را در قوه ديگر ناديده مي گيرد بايد متوجه بحث اعتماد مردم به ساختار حكومت نيز باشد.
وي افزود: نكته بعدي كه بايد مورد توجه قرار بگيرد كه نظارت نبايد اسباب سياه نمايي شود چرا كه سياه نمايي سبب عدم اعتماد افكار عمومي به مردم مي شود.
احمدي نژاد در ادامه تصريح كرد: البته بنا به گفته آقاي مصلحي ما در رده خوبي در دنيا از لحاظ مبارزه با فساد قرار داريم. اما اين براي ما نقطه مطلوب نيست و حتي يك مورد فساد در نظام جمهوري اسلامي نبايد وجود داشته باشد.
 



به منظور افتتاح چند طرح عمراني رئيس جمهور امروز به استان گلستان مي رود

فرودگاه، واحدهاي مسكن مهر و چند طرح راهسازي شهرستان كلاله در شرق استان گلستان امروز با حضور دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور افتتاح مي شود.
به گزارش خبرنگار ايرنا از گنبدكاووس، در جريان سفر دوشنبه رئيس جمهور به استان گلستان علاوه بر فرودگاه كلاله، 250 واحد مسكن مهر و چند دهنه پل و جاده در جنگل گلستان افتتاح مي شود.
فرودگاه 315 هكتاري كلاله در سه كيلومتري غرب اين شهرستان واقع شده و پيش از اين، سال ها براي پرواز هواپيماهاي سمپاش از اين مكان استفاده مي شد.
اين فرودگاه 35 سال قدمت دارد و با توجه به فاصله بيش از 300 كيلومتري شرق استان با فرودگاه بين المللي گرگان، تسريع در تكميل فرودگاه كلاله در دستور كار قرار گرفت.
در جريان سفر رئيس جمهور به استان گلستان 10 دهنه پل، 11كيلومتر ديواره هدايت سيلاب در پارك ملي گلستان با اعتباري بالغ بر 400 ميليارد ريال به بهره برداري مي رسد.
گفتني است چند تن از وزيران كابينه، دكتر محمود احمدي نژاد را در اين سفر همراهي مي كنند.

 



انتصاب ملك زاده به عنوان مشاور آيت الله شاهرودي تاييد شد

رئيس دفتر آيت الله شاهرودي خبر انتصاب محمد شريف ملك زاده به عنوان مشاور وي در امور اجرايي را تاييد كرد.
رئيس دفتر آيت الله هاشمي شاهرودي در گفتگو با مهر، خبر انتصاب محمد شريف ملك زاده به عنوان مشاور اجرايي رئيس بنياد فقه و معارف اهل بيت(ع) و رئيس هيئت عالي حل اختلاف قوا را تاييد كرد.
وي تصريح كرد: اين انتصاب در قالب بنياد فقه و معارف اهل بيت(ع) صورت گرفته و اين بنياد يك مركز پژوهشي و انتشاراتي در حوزه فقه و معارف شيعي است و فعاليت سياسي ندارد.
در روزهاي اخير اخباري مبني بر انتصاب محمد شريف ملك زاده به عنوان مشاور رئيس جمهور و مشاور اجرايي بنياد فقه و معارف اهل بيت(ع) در رسانه ها منتشر شد.
گفتني است انتصاب فردي با اين سوابق بي گمان به وجهه آيت الله شاهرودي آسيب جدي خواهد زد.

 



لاريجاني: فرار از قانون قبح خود را از دست داده است

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: در جامعه ما فرار از مقررات چه در ميان مديران و چه در ميان مردم قباحت خود را از دست داده كه اين اشكال مهمي است.
علي لاريجاني در همايش ارتقاي نظام اداري، تضمين توليد ملي حمايت از كار و سرمايه ايراني با اعلام مطلب فوق ادامه داد: اين اشكال به نحوي است كه اگر كسي از پرداخت ماليات فرار كند رنجشي در وجدانش احساس نمي كند، همچنان كه اگر مديري با دور زدن قانون از آن فرار كند در وجدان خود احساس تخلف و ارتكاب كار خلاف شرع نمي كند.
لاريجاني افزود: اين تخلف در كارهاي پيش پا افتاده تا كارهاي بزرگتر روي مي دهد و متخلفان احساس نمي كنند خلاف شرعي روي داده است و تخلف را براي خود توجيه مي كنند.
وي گفت: برخي مسئولان دولتي نيز همين مشكل را دارند و چون با مشكلات بسيار مواجهند گاهي تخلف خود را توجيه مي كنند كه اين آسيبي فرهنگي است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: در دولت هاي توسعه يافته، هرچند مزاج ديني ندارند براي ارتقاي فرهنگي و آموزشي مردم خود از دوره كودكي سرمايه گذاري و فعاليت مي كنند و با تربيت و نهادينه شدن قانون گرايي در افراد، مردم مي آموزند كه نبايد تخلف كنند. لاريجاني گفت: بر اين اساس بايد در زمينه آموزش مردم به ويژه از دوره دبستان و ادامه آن تا تحصيلات دانشگاهي بايد به خوبي كار و سرمايه گذاري كنيم. رئيس مجلس شوراي اسلامي، وضع اقتصادي متعارف را از عوامل كاهش تخلفات اداري دانست و بر سرمايه گذاري براي ارتقاي نظام آموزشي و رسانه اي كشورمان در زمينه كاهش تخلفات اداري تاكيد كرد.
لاريجاني، شفاف سازي مقررات را از ديگر عوامل كاهش تخلفات اداري برشمرد و افزود: همه دستگاه ها بايد از ابهام آميز بودن مقررات و تغيير مكرر آن بپرهيزند.

 



اوباما نمي داند نگران خود باشد يا نگران سرنوشت ساركوزي(خبر ويژه)

واشنگتن با نگراني تمام انتخابات رياست جمهوري فرانسه را دنبال مي كند.
خبرگزاري فرانسه با انتشار اين خبر نوشت: نگاه آمريكا به اين انتخابات، با توجه به موضع گيري هاي فرانسوا اولاند رقيب ساركوزي در ارتباط با حضور نظامي فرانسه در انتخابات توأم با نگراني است.
اين گزارش مي افزايد: آمريكا مي كوشد از موضع گيري علني درباره يكي از دو رقيب خودداري كند. واشنگتن نمي خواهد در انتخابات رياست جمهوري كشوري مداخله كند كه يكي از پنج عضو دائمي شوراي امنيت سازمان ملل متحد و برخوردار از حق وتو در اين شوراست و افزون بر اين 3600 نظامي خود را نيز براي جنگيدن در كنار تفنگداران دريايي آمريكا به افغانستان اعزام كرده است. جي كارني سخنگوي كاخ سفيد واشنگتن، بدون آن كه به هيچگونه قضاوتي در مورد نتيجه دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه و پيامدهاي آن بر روابط پاريس و واشنگتن بپردازد در تماس خبرگزاري فرانسه، تنها به ذكر اين نكته بسنده كرد كه فرانسه متحد بزرگي براي آمريكاست.
فرانس پرس با بيان اين كه «در صورت پيروزي اولاند بر ساركوزي، پرونده افغانستان مي تواند منجر به بروز برخوردها و تنش هايي ميان پاريس و واشنگتن شود» نوشت: طبق طرح تدوين شده به وسيله دولت اوباما، نيروهاي خارجي مستقر در افغانستان بايد تا پايان سال 2014 در افغانستان بمانند و اين در حالي است كه فرانسوا اولاند، كه براساس نظرسنجي هاي انجام شده در فرانسه در دور دوم انتخابات رياست جمهوري به پيروزي خواهد رسيد، اعلام كرده نيروهاي فرانسه را تا پايان سال جاري ميلادي(2012) از افغانستان خارج مي كند مگر آن كه چنين كاري در عمل با توجه به نيازهاي موجود در عرصه نقل و انتقال تجهيزات نظامي ارسال شده به افغانستان غيرممكن باشد.
ژوستين وئيس كارشناس و پژوهشگر مركز مطالعاتي «انستيتو بروكلين» در اين ارتباط مي گويد: فرانسوا اولاند اعلام كرده در صورت پيروزي و راه يابي به كاخ اليزه، خارج ساختن نيروهاي فرانسه از افغانستان را بلافاصله آغاز كرده و آن را تا پايان سال جاري به سرانجام مي رساند. چنين كاري با طرح مورد قبول كشورهاي حاضر در افغانستان دو سال فاصله دارد و مشكلاتي براي دولت اوباما به وجود مي آورد.
بن رودز معاون مشاور امنيت ملي اوباما نيز به فرانس پرس گفت: بدون ترديد نيكلا ساركوزي يكي از پشتيبانان فوق العاده ناتو و شريكي نزديك در پرونده هايي چون پرونده ليبي بوده است و آمريكا مطمئنا مي خواهد در آينده نيز با فرانسه چنين رابطه اي داشته باشد.
خبرگزاري فرانسه با نقل سخنان باراك اوباما در مورد نيكلا ساركوزي در ماه نوامبر سال گذشته نوشت: اوباما آن هنگام روابط خود با رئيس جمهوري كنوني فرانسه را عالي توصيف كرده و افزوده بود عالي بودن اين روابط ناشي از آن است كه هر دو نفر در واقع يك مبارزه را در دوراني دشوار به پيش مي برند.
اوباما در حالي نگران سرنوشت انتخابات فرانسه و موقعيت ساركوزي است كه انتخابات رياست جمهوري در آمريكا كمتر از 7 ماه ديگر برگزار مي شود.

 



بي بي سي: كودتاي سبز شكست خورد به اصلاح طلبي برگرديد!(خبر ويژه)

شبكه دولتي انگليس با اذعان به شكست فتنه سبز، سناريوي بازگشت به اصلاح طلبي و انتخابات را تأييد كرد.
سايت بي بي سي فارسي هر چند كه به تخطئه راديكاليسم كور در فتنه سبز پرداخت اما نقش ويژه شبكه اطلاعاتي متبوع خود در راه اندازي اين حركت راديكال را كتمان كرد.
بي بي سي در تحليل خود با اشاره به حضور خاتمي در انتخابات برخلاف توقع فتنه گران مي نويسد: ترس از دست دادن اعتبار و مقبوليت خود موجب مي شد تا موسوي و كروبي و به درجاتي حتي خاتمي ضرورتي براي مداخله در جهت تعديل اعتراضات و شورش ها و انداختن آنها در مجرايي كه با راهبرد اصلاح طلبانه درون نظام همخواني داشته باشد نمي ديدند. اين اصلاح طلبان آن زمان چاره اي جز همراهي ضمني با جنبش سبز نداشتند و اين در حالي بود كه اين وضعيت، دست آنها را براي هرگونه مانور سياسي براي رقابت با گروه هايي كه اينك در حاكميت كاملا مسلط شده بودند، مي بست.
بي بي سي با تأييد سيطره دست اندركاران آشوب هاي 3 سال پيش بر اصلاح طلبان نوشت: اين گروه هاي راديكال بودند كه عمدتا از طريق شبكه هاي مجازي، سطح توقعات سياسي و اعتراضات را تعيين مي كردند.
جنبش سبز، تسلط گرايش شورشي بر جريان اصلاح طلب بود. روند شورشي كه رخ داد موجب شد بخش هاي بزرگي از اصلاح طلبان از ساختار قانون اساسي به بيرون پرتاب شوند و اين راه را بر تسلط كامل رقباي آنها بر عرصه سياسي هموار كرد.
بي بي سي كه زيرنظر وزارت خارجه و سرويس اطلاعاتي انگليس فعاليت مي كند، تلقي «پروژه اي» از اصلاحات را اشتباه مي داند و از اصلاح طلبان مي خواهد اصلاحات را پروسه و فرايند تلقي كنند؛ «تصور غالب در ميان شمار زيادي از اصلاح طلبان آن بوده است كه اصلاحات يك پروژه سياسي است كه در يك مرحله زماني به عنوان شيوه اي از مبارزه به كار گرفته مي شود و چنانچه كارايي لازم را نداشته باشد لاجرم كنار گذارده مي شود. ياس و نوميدي بخش قابل توجهي از مدعيان اصلاح طلبي در داخل و خارج از ايران به روند اصلاحات، و كنار گذاردن راهكار مبارزه بلندمدت و خستگي ناپذير اصلاحي، نشان داد كه تصور مسلط از مفهوم اصلاحات در ميان بخش مهمي از فعالين سياسي در ايران تا چه اندازه نادرست و شكننده بوده است.
شبكه بي بي سي به واسطه راه اندازي تلويزيون خارجي خود از زمستان سال 87، كليد زننده پروژه «تقلب، اسم رمز آشوب» بود اما اكنون -بي آن كه مسئوليتي دراين باره براي خود قائل شود- مي نويسد: در سه سالي كه از حضور جنبش سبز در اپوزيسيون ايران مي گذرد، آنچه مشاهده شده فقدان برخورد انتقادي از دريچه اصلاح طلبانه است. عدم كاميابي اين جنبش، عدم بكارگيري پتانسيل هاي شورش تحليل شده اما كمتر كسي آن را به دليل نداشتن دستور كار اصلاح طلبان و خارج كردن نيروها و امكانات موجود از حكومت و جامعه مورد نقد قرار داده است. اگر جامعه ايران قرار است به شرايط دموكراتيك گذار كند، چاره كار تنها و تنها در آن است كه نگاه حذفي در هر صورت آن كنار گذاشته شود. نهادهاي مسلط قدرت در ايران بخش مهمي از بازيگران سياسي در اين كشورند كه از حمايت بخش هايي از جامعه نيز برخوردارند. بنابراين اصلاح طلبان چاره اي ندارند كه با همين نيروهاي سياسي و اجتماعي تعامل كنند.
رسانه دولتي انگليس در ادامه تحليل خود نوشت: شركت خاتمي در انتخابات ضرورت بازگشت به اصلاحات را به عنوان روندي اجتناب ناپذير كليد زد اما موفقيت روند اصلاح طلبي در ايران در گرو تحول جدي رويه فعالان سياسي است. اينكه بپذيرند بحث جدي و انتقادي درباره راهبرد اعتراضي مسلط بر جنبش سبز صورت نگرفته و سود و زيان آن مورد ارزيابي قرار نگرفته است. همچنين اينكه تداوم وضعيت اعتراضي و قهر اگرچه اعتبار و ايستادگي سران جنبش سبز را به اثبات رسانده اما تداوم آن ديگر به مفهوم قهر با جناح رقيب نيست بلكه با كل روند سياسي است.
بي بي سي در اينجا نيز توضيح نمي دهد كه اگر تا اين حد عاقل بوده چرا طي 6 ماهه قبل از انتخابات مجلس، خط تحريم انتخابات را در حجم تبليغاتي بي سابقه اي به اصلاح طلبان تحميل كرد يا چرا در 8 ماهه فتنه سبز ركورددار تشجيع به آشوبگري، راديكاليسم و تقابل با حاكميت بود؟ اين شبكه انگليسي در عين حال با پررويي، مجددا راديكال هاي سبز را مورد تخطئه قرار داده و نوشت: اصلاح طلبان براي بازگشت به روند اصلاح طلبي نبايد منتظر تأييد گروه هاي راديكال سبز كه سطح توقعات را بالا مي برند باشند بلكه براي انجام تغييرات گام به گام در وضعيت موجود ناگزيرند از امكانات موجود بهره برداري كنند.
خاطر نشان مي شود شبكه تلويزيوني بي بي سي از اسفند سال 87 تا 6 دي 89 (روز عاشورا) تبديل به اتاق فرمان آشوب ها و كودتا شده و دراين راه طيفي از عناصر فرصت طلب (از اصلاح طلبان طيف حزب مشاركت و سازمان مجاهدين تا سلطنت طلب ها، چپ هاي سابق وابسته به حزب توده و فدائيان خلق و سازمان منافقين، نهضت آزادي و گروهك ملي-مذهبي، و گروهك هاي تجزيه طلب) را بدين منظور به خدمت گرفته بود. با اين همه، اختصاص بيشترين زمان آنتن بي بي سي به اصلاح طلبان راديكال، صداي اعتراض ساير گروهك ها از جمله سلطنت طلبان را كه پيوند سنتي 70 ساله با شبكه دولتي انگليس داشته اند، درآورد.


 



راديو فردا: طرح ايجاد شكاف در حاكميت ايران شكست خورد(خبر ويژه)

ارگان فارسي زبان سازمان سيا با بيان اينكه «محاسبات هاشمي رفسنجاني در زمينه طرح رابطه با آمريكا كلا اشتباه از آب درآمد»، تصريح كرد: هدف از افزايش تحريم ها، ايجاد شكاف در حاكميت ايران بود اما اين هدف عملي نشد.
وب سايت راديو فردا در تحليلي خاطرنشان كرد: هاشمي رفسنجاني در نوبت اخير تمايل به رابطه با آمريكا را علني كرد ولي محكوم كردن اظهارات وي از سوي جامعه روحانيت تهران و جمعيت موتلفه اسلامي نشان داد كه هاشمي تا چه ميزان پايگاهش در جناح راست پيشين و اصولگرايان كنوني را از دست داده است. همچنين در هيچ بخشي از بلوك قدرت اعم از سياسي، نظامي، روحاني و امنيتي موقعيتي ندارد. او با اظهارات خود نشان داد از دهه 60 در انديشه برقراري رابطه با آمريكا بوده است.
اين وب سايت مي افزايد: هاشمي با اظهاراتش درباره رابطه با آمريكا متهم شد كه در آستانه مذاكرات با 1+5 به اقتدار نمايندگان ايران ضربه زده است. اما خارج از اين مجادلات، فشار خارجي يك فرصت براي نيروهاي منتقد سياست هاي نظام است تا آن را زير سؤال ببرند و بدين ترتيب خود را بركشند. يكي از اهداف افزايش تحريم ها ايجاد گسست در داخل حكومت و تقسيم نيروها به موافقان و تجديدنظرطلبان است. به نظر مي رسد هاشمي در نزديكي مذاكرات خواسته است از اين كارت استفاده كند.
راديو فردا ادامه مي دهد: اعتراضاتي كه به هاشمي شد، موقعيتي است كه نوع نگاه نيروهاي اصلي حكومت به رابطه با آمريكا را بازگو مي كند. اين مواضع بر اين حقيقت انگشت مي گذارد كه حل بحران هسته اي و يا جلوگيري از رسيدن آن به نقطه جوش به معناي عادي شدن روابط ايران و آمريكا نيست.
اين تحليل خاطرنشان مي كند: در كل محاسبات هاشمي رفسنجاني اشتباه از كار درآمد. حركت وي نه تنها توانست زمينه تنش زدايي با آمريكا را مساعد كند بلكه باعث تقويت گفتمان ضد آمريكايي در حكومت شد. همچنين عقب نشيني وي كه فاش سازي نامه به آيت الله خميني را صرفا بيان يك خاطره دانست نه ارائه يك سياست، نيز موقعيت سست اش در حاكميت را نمايان ساخت كه ديگر در اردوگاه اصولگرايان محلي از اعراب ندارد. اين اتفاق در مجموع به زيان هاشمي تمام شد چون در حال حاضر نه نيروهاي اپوزيسيون در موضع قدرتمندي هستند تا از اين موضع گيري استفاده كنند و نه اساسا آنها جايگاهي براي هاشمي رفسنجاني قائل هستند. يكپارچگي اصولگرايان در محكوميت موضع هاشمي در زمينه رابطه با آمريكا پرده از ناكارايي سياست «وسط ايستادن» هاشمي را برمي دارد. او ديگر چكش تعادل نيست.

 



مقامات اسرائيل براي رد گم كني شلوغ مي كنند (خبر ويژه)

مواضع متناقض سياستمداران صهيونيست درباره برنامه هسته اي ايران كاملاً هدفمند است و با هدف گمراه كردن اذهان عمومي از تسليحات اتمي اسرائيل صورت مي گيرد.
اين تحليل را «القدس العربي» عنوان كرده و نوشت: مقامات اسرائيلي از يك سو لحن خود را درباره برنامه هسته اي ايران تند مي كنند و از طرف ديگر در صدد آرام كردن اوضاع برمي آيند. هدف آنها گمراه كردن افكار عمومي است. بزرگ نمايي تهديد هسته اي ايران و القاء اينكه حمله نظامي تنها راه مهار اين خطر است در كنار تهييج ديگران عليه ايران، همگي از لفاظي هاي نتانياهو و ايهود باراك مي باشد.
اين نشريه اضافه كرد: وزير دفاع اسرائيل مي گويد برنامه هسته اي ايران باعث ايجاد رقابت تسليحاتي در منطقه مي شود اما رقابت تسليحاتي در اين منطقه آغاز خواهد شد چه ايران سلاح هسته اي بسازد يا نسازد چرا كه رژيم اسرائيل چنين سلاحي را ساخته و انباشته است. مقامات اسرائيلي از تنها گزينه (گزينه نظامي) سخن مي گويند تا كسي از آنها درباره علت عدم امضاي معاهده منع گسترش تسليحات اتمي سؤال نكند.
به نوشته القدس العربي كونترگراس نوبليست آلماني جسورترين نويسنده و سياستمدار عربي بود كه گفت اين سلاح اسرائيل است كه بزرگ ترين خطر براي امنيت جاني است و نه ايران، و همين باعث مسابقه تسليحاتي در خاورميانه مي شود. اين اسرائيل است كه 300 كلاهك هسته اي دارد و حتي تهديدي براي تركيه و عربستان و مصر است كه متحدان غرب به شمار مي روند.

 



قدرتمندترين كشور خاورميانه نگذاشت طرح آمريكا عليه سوريه عملي شود(خبر ويژه)

كارشناسان موسسه استراتفور در واشنگتن معتقدند ايران به عنوان قدرتمندترين كشور خاورميانه، مانع از اجراي پروژه آمريكا در براندازي حكومت سوريه شده است.
پژوهشگران موسسه استراتفور در امور استراتژيك با تهيه گزارشي اعلام كردند: ايران اكنون قدرتمندترين كشور خاورميانه و خليج فارس در كنار آمريكاست و حمايت قاطع آن كشور از بشار اسد موجب مي شود تا او بتواند از بحران جاري خارج شود. به گزارش « ايران ديپلماسي» اين كارشناسان تاكيد كرده اند: آينده سوريه بستگي به تصميم ايران دارد و اين تنها تهران است كه مي تواند آينده سوريه را رقم بزند.
در همين حال هاآرتص گزارش داد كاخ سفيد به هيچ وجه قصد ندارد از گزينه نظامي براي چالش سوريه استفاده كند. لئون پانه تا وزير دفاع آمريكا هفته گذشته به اعضاي كنگره توضيح داده كه واشنگتن نمي تواند در قبال بحران سوريه جادو كند.
در اين جلسه، نمايندگان كنگره از مقامات پنتاگون خواستند كه درباره توانايي هاي نظامي آمريكا براي استفاده از گزينه نظامي يا دلايل عدم استفاده از آن توضيحاتي ارائه دهند. هوارد مكايون، رئيس كميسيون نيروهاي مسلح گفت: «توصيه مي كنم حتي اگر ثابت شد كه خطري متوجه امنيت ملي آمريكا است به هيچ وجه به فكر گزينه نظامي نباشيد چرا كه به هيچ وجه مشخص نيست كه ما براي سرنگوني بشار اسد در سوريه تا چه اندازه بايد هزينه بپردازيم.»

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14