(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 17 اردیبهشت 1391 - شماره 20201 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گزارش تحليلي دلايل مثبت بودن مذاكرات استانبول براي ايران
با حضور وزير علوم صورت گرفت: اعطاي استاد ممتازي دانشگاه امام حسين(ع)به شهيد تهراني مقدم
وزير دفاع: حضور نيروهاي فرامنطقه اي نفعي براي مردم منطقه ندارد
روايت ابراهيم جعفري از تاثير انديشه سياسي رهبر معظم انقلاب بر بيداري ملت هاي مسلمان
بنيانگذار سي ان ان: آمريكا صلاحيت رهبري خلع سلاح در جهان را ندارد
تشكيل جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام با حضور سران قوا
قشقاوي: رياض به كنوانسيون وين درباره دسترسي كنسولي به اتباع ايراني پايبند باشد
كلينتون: در مذاكره با ايران به دنبال راهي هستيم كه براي همه قابل پذيرش باشد
بن بست مذاكرات سپر دفاع موشكي بين ناتو و روسيه
دبير كل كانون هابيليان: احمد شهيد اذعان كرد كه ايران قرباني تروريسم است
كعبي: رژيم صهيونيستي در آستانه شكست بزرگ قرار گرفته است
عضو مهم گروهك ريگي كشته شد
اوباما: جنگ بس است ، كمي به امور داخلي برسيم
رشد 40 درصدي ايجاد اشتغال در بخش كشاورزي
سازمان ثبت احوال كشور: تمامي اسناد تا سال 92 الكترونيكي مي شود
بزرگداشت ياد و خاطره شهيد آويني در قزوين
تشييع پيكر بانوي شهيده دوران انقلاب در مشهد
گردشگر اسپانيايي: اخبار رسانه هاي غربي درباره ايران واقعيت ندارد
فراخوان جشنواره اينترنتي داستان كوتاه كوتاه دفاع مقدس
اخبار ادبي و هنري



گزارش تحليلي دلايل مثبت بودن مذاكرات استانبول براي ايران

اين سوال كه چرا مذاكرات استانبول از ديد ايران مثبت بود، سوال مهمي است كه همچنان پاسخي درخور نيافته است. اين نوشته تلاش مي كند پاسخي روشن به اين سوال عرضه كند.
تيم مذاكره كننده جمهوري اسلامي ايران در حالي براي آغاز مذاكرات استانبول 2 وارد اين شهر شد كه اولا تجربه اي روشن از مذاكرات گذشته در اختيار داشت، ثانيا پس از بحث هاي مفصل و در عالي ترين سطوح درون كشور به يك جمع بندي كاملا روشن از مباني مذاكراتي خود دست يافته بودو ثالثا شناختي كامل از سناريوي گروه 1+5 در اين مذاكرات در اختيار داشت.
به گزارش منابع تحليلي در اينترنت، مهم ترين نكات قابل توجه درون مذاكرات به شرح زير بوده است:
اول- بر خلاف آنچه منابع غربي در هفته هاي ماقبل مذاكرات گفته بودند و تحليل هاي مفصلي كه در اين باره منتشر شده بود، گروه 1+5 درون مذاكرات هيچ كدام از درخواست هايي را كه پيش از مذاكرات انتظار مي رفت در مذاكرات مطرح شود، مطرح نكرد. درون مذاكرات هيچ بحثي درباره غني سازي 20 درصد، فردو و ... به ميان نيامد.
علت هاي اين امر چنين است:
1- گروه 1+5 نگران بود كه اگر درخواست هاي فراقانوني از ايران مطرح كند حتما مذاكرات در ساعات اوليه شكست خواهد خورد.
2- گروه 1+5 درباره گامي كه بايد از ايران درخواست كند، جمع بندي داخلي واحدي نداشت و اين امري است كه در ملاقات هاي دوجانبه با اعضاي اين گروه نمايان شد.
دوم- در همان ساعات آغازين مذاكرات براي تيم ايران مشخص شد كه گروه 1+5 به شدت نگران شكست مذاكرات و خواهان تداوم مذاكرات به هر قيمت ممكن است. در واقع در اين دور از مذاكرات طرف غربي نيازمند تداوم مذاكرات بود و اين نياز را به شيوه هاي مختلف ابراز كرد. علت هاي اين امر چنين است:
1- 1+5 مي دانست كه در صورت شكست مذاكرات بايد مجددا وارد فاز مقابله جويي با ايران شود در حالي كه اولا درباره اقدام خصمانه اي كه بايد در مقابل ايران برداشته شود هيچ توافقي ميان گروه 1+5 وجود نداشت و ثانيا راهبرد فشار آزمون خود را پس داده و ناكارآمدي آن ثابت شده است.
2- به نظر مي رسد گروه 1+5 نگراني جدي از بابت تاثيري كه هرگونه شكست يا عدم توافق در مذاكرات روي بازار جهاني نفت خواهد گذاشت، داشت.
3- همچنين شكست مذاكرات راهبرد انتخاباتي باراك اوباما براي انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر را به طور كامل تخريب مي كرد.
4- بنابراين، نياز جدي و غير قابل رفع امريكا در اين مذاكرات به مثبت بودن فضا و ضرورت تداوم مذكرات، اين كشور را واداشت كه امتيازهاي قابل توجهي به ايران واگذار نمايد كه در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.
سوم- بر مبناي آنچه در پاراگراف هاي قبلي گفته شد، ايران 4 دستاور مهم در مذاكرات استانبول 2 داشت:
1- شرايطي بوجود آمد كه 1+5 بويژه امريكا نتوانست هيچ كدام از تهديدها و درخواست هاي خود را مطرح نمايد.
2-، 1+5 براي نخستين بار اين موضوع را پذيرفت و كاترين اشتون مسئول و رييس گروه مذاكره كننده 1+5 هم در سخنان پاياني خود بر اين امر تاكيد كرد كه مبناي هرگونه مذاكره آينده درباره برنامه هسته اي ايران معاهده ان پي تي خواهد بود. در حالي كه تا پيش از اين گروه 1+5 تلاش مي كرد حقوق قطعي ايران طبق ان پي تي را انكار نمايد، تصريح به اين امر يك دستاورد مهم براي ايران محسوب مي شود و نشان دهنده آن است كه 1+5 تحت تاثير راهبرد مقاومت ايران ديدگاه خود در اين زمينه را به طور كامل تعديل كرده است.
3. همچنين گروه 1+5 در اين مذاكرات بدون اينكه نامي از يك طرح خاص از جمله طرح روسيه در ميان باشد پذيرفت كه هرگونه مذاكره در آينده بر مبناي نوعي رهيافت گام به گام انجام خواهد شد. معناي روشن اين امر آن است كه:
اولا- اين گروه به ناكارآمدي رهيافت دو مسيره فشار-مذاكره پي برده است.
ثانيا- اين گروه پذيرفته است كه جاده اعتماد سازي يك جاده دو طرفه است و در ازاي اقداماتي كه ايران انجام مي دهد 1+5 هم بايد گام هايي متناسب و هم وزن بردارد. به عبارت ديگر 1+5 روند امتيازدهي به ايران را پذيرفته و آغاز كرده است.
4.درون مذاكرات ايران بر اين نكته تاكيد كرد كه غرب بايد روند اعتمادسازي در مقابل ملت ايران را آغاز نمايد. اين اعتماد سازي هم بايد در جبران اقدامات خصمانه اي باشد كه تا كنون عليه ملت ايران به عمل آمده و هم در پاسخ به گام هاي بسيار جدي كه تا امروز ايران برداشته و از جانب 1+5 بي پاسخ مانده است. علاوه بر اين، ايران تاكيد نمود كه هرگونه اعتمادسازي از جانب گروه 1+5 بايد به شكل برداشتن گام هاي ملموس و عيني باشد و شعار و كلي گويي پذيرفته نخواهد بود.
چهارم- تيم مذاكره كننده ايران در مذاكرات استانبول 2 بر اين نكته تاكيد كرد كه فتواي رهبرمعظم انقلاب اسلامي درباره حرمت ساخت و استفاده از سلاح هاي هسته اي يك مبناي بسيار روشن در زمينه رفتار هسته اي ايران فراهم مي آورد و ضمانتي معتبرتر از آن براي صلح آميز باقي ماندن ماهيت برنامه ايران وجود ندارد.

 



با حضور وزير علوم صورت گرفت: اعطاي استاد ممتازي دانشگاه امام حسين(ع)به شهيد تهراني مقدم

درجه استاد ممتازي شهيد «حسن تهراني مقدم» با حضور سردار سرلشكر «محمدعلي جعفري» فرمانده كل سپاه و «كامران دانشجو» وزير علوم، تحقيقات و فناوري به همسر اين شهيد اهدا شد.
در همايش بزرگداشت روز معلم و هفته عقيدتي- سياسي كه صبح ديروز(شنبه) با حضور سردار سرلشكر «محمدعلي جعفري» فرمانده كل سپاه، سردار سرلشكر «سيديحيي صفوي» دستيار و مشاور عالي فرمانده كل قوا، سردار سرتيپ «حسين ظريف منش» رئيس دانشگاه جامع امام حسين(ع)، «كامران دانشجو» وزير علوم، تحقيقات و فناوري و «محمدرضا مخبردزفولي» دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در دانشگاه جامع امام حسين(ع) برگزار شد، درجه استاد ممتازي شهيد تهراني مقدم به همسر اين شهيد اعطا شد.
هيئت علمي دانشگاه جامع امام حسين(ع) با تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به پاس خدمات ارزشمند دانشمند شهيد سردار سرلشكر «حسن تهراني مقدم» فرمانده سابق جهاد خودكفايي سپاه پاسداران، اعطاي رتبه استاد ممتازي و پژوهشگر برتر را به اين شهيد تصويب كرد.
شهيد تهراني مقدم بنيانگذار يگان توپخانه و موشكي سپاه در 21 آبان 1390 در انفجار زاغه مهمات در پادگان بيدگنه در ملارد كرج به شهادت رسيد.
سرلشكر جعفري: انتظارات رهبري از دولت و مسئولين محقق نشده است
فرمانده كل سپاه گفت: سال ها از بيانات و انتظاراتي كه مقام معظم رهبري از دولت و مسئولين نظام دارند و آنها را بيان مي كنند مي گذرد در حالي كه اين امر محقق نمي شود و اميدوارم بتوانيم در اين مسير گام موثري برداريم.
به گزارش فارس، سردار سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران در مراسم گراميداشت هفته عقيدتي سياسي در سپاه كه در دانشگاه امام حسين(ع) برگزار شد، طي سخناني گفت: دغدغه مشترك همه پاسداران در عرصه هاي مختلف دفاعي، امنيتي، فرهنگي و آموزشي، انقلاب اسلامي و كمك به تحقق اهداف والاي آن است.
وي افزود: اين موضوع در دانشگاه امام حسين(ع) كه متعلق به سپاه است از اهميت بالاتري برخوردار بوده چرا كه اين دانشگاه بايد پيشرو سپاه و اتاق فكر و كمك دهنده به مديريت سپاه باشد.
فرمانده كل سپاه با بيان اينكه انقلاب اسلامي امروز از وضعيت بسيار خوبي برخوردار است، گفت: جاي شهدا و امام شهدا خالي است كه محقق شدن اهداف انقلاب اسلامي كه همان توسعه و صدور انقلاب بود و الان در حال سرعت گرفتن است، را ببينند. زحمات زيادي كشيده شده تا انقلاب اسلامي و اسلام عزيز در قالب جمهوري اسلامي به دست ما رسيده است.
وي ادامه داد: آنچه ما بايد به آن توجه داشته باشيم و براي آن شب و روز نشناسيم و همه تلاش خودمان را روي آن متمركز كنيم، پيشبرد بقيه اهداف جمهوري اسلامي است.
جعفري در ادامه خاطرنشان كرد: ممكن است برخي تصور كنند دانشگاه يك فضاي علمي و آموزشي است و خيلي نبايد به اين موضوعات كاري داشته باشد ولي دانشگاه مورد نظر امام(ره) و مقام معظم رهبري و تضمين كننده آينده انقلاب بايد دانشگاهي باشد كه دغدغه انقلاب اسلامي را داشته باشد و پيشقراول در اين مسير باشد و ما اميدواريم اتاق هاي فكري در دانشگاه امام حسين(ع) براي تطبيق انتظارات رهبري و نظام از دانشگاه ها تشكيل شود.
فرمانده كل سپاه ادامه داد: سال ها از بيانات و انتظاراتي كه مقام معظم رهبري از دولت و مسئولين نظام دارند و آنها را بيان مي كنند مي گذرد در حالي كه اين امر محقق نمي شود و اميدوارم بتوانيم در اين مسير گام موثري برداريم.
جعفري تاكيد كرد: همان نقشي كه صحنه هاي دفاعي، امنيتي، ماموريتي و مبارزه مجاهدت در راه خدا براي تربيت انسانها ايفا مي كند را دانشگاه ها نيز مي توانند داشته باشند. دانشگاه بايد افراد را به سطحي از علم و عرفان و معرفت نسبت به اسلام و خدا برساند كه اين افراد در راه خدا تلاش و مجاهدت كنند و حتي به شهادت برسند.

 



وزير دفاع: حضور نيروهاي فرامنطقه اي نفعي براي مردم منطقه ندارد

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: حضور نيروهاي فرامنطقه اي در خليج فارس به نفع كشورهاي منطقه نيست و اين حضور بيشتر تحريك كننده است.
سردار سرتيپ پاسدار احمد وحيدي روز شنبه گفت: نيروهاي فرامنطقه اي حاضر در منطقه يقينا به نفع مردم كشورهاي منطقه گامي برنمي دارند و حضور آنها نمي تواند امنيت و آرامش براي مردم به دنبال داشته باشد.
سردار وحيدي اظهارداشت: كشورهاي منطقه بايد با يكديگر اتحاد داشته باشند و اجازه ندهند كه كشورهاي فرامنطقه اي با حضور در منطقه، فعاليت هاي تحريك كننده اي را در اين منطقه انجام دهند.
وي تصريح كرد: كشورهاي منطقه بايد با همديگر باشند و با همكاري و تعامل با يكديگر امنيت را در اين منطقه مهم و استراتژيك تامين كنند.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با تاكيد بر اين كه اين كار شدني است خاطرنشان كرد: تامين امنيت منطقه بايد بدون حضور خارجي ها صورت بگيرد.

 



روايت ابراهيم جعفري از تاثير انديشه سياسي رهبر معظم انقلاب بر بيداري ملت هاي مسلمان

نخست وزير اسبق عراق با تمجيد از شخصيت ديني و سياسي رهبر معظم انقلاب تأكيد كرد كه حضرت آيت الله خامنه اي ارتباط با حوزه علميه را مستحكم كرد.
«ابراهيم جعفري» در گفت وگويي در آستانه برگزاري همايش «بيداري اسلامي در انديشه سياسي امام خميني(ره) و حضرت آيت الله العظمي خامنه اي» كه قرار است 24 ارديبهشت در مركز همايش هاي بين المللي سازمان صدا و سيما برگزار شود، درباره تأثير انديشه هاي سياسي رهبر معظم انقلاب بر بيداري ملت هاي مسلمان گفت: من ايشان [ رهبر معظم انقلاب] را از سي و يك سال پيش مي شناسم. چند سال قبل در مورد شخصيت ايشان در مقايسه با يكي ديگر از شخصيت هاي ايران از من سؤال شد. من گفتم: ايشان مردي دانشمند و عالم است كه وارد سياست شد و آن فرد يك سياسي است كه بعدي علمي به خود گرفته است. حضرت آيت الله خامنه اي با منطق قرآن سخن مي گويد و از قدرت استنباط بالايي برخوردار است. اين شخصيت، يك شخصيت سياسي است. نه آنكه اولاً يك سياسي بوده و بعد به دنبال كسب علم و دانش باشد. مثلاً دكتر شريعتي يك عالم اسلام شناس نبوده كه بعد مطالعات جامعه شناختي كرده است؛ بلكه يك فارغ التحصيل جامعه شناسي دانشگاه سوربن فرانسه بود، كه بعدها به مباحث اسلامي نزديك شد. افرادي همچون آيت الله خامنه اي و شهيد مطهري خط اصيل اسلام هستند و لذا امام خميني(ره) به جوانان توصيه فرمود كتاب هاي ايشان را مطالعه كنند.
جعفري افزود: آيت الله خامنه اي دانشمندي اسلامي و عالمي از علماي دين است كه قرآن را خوب مي شناسد و در جواب هاي خويش خيلي دقيق هستند و همزمان، يك سياست مدار قوي نيز هستند و دورانديش و صبور است. برخي تصور مي كردند پس از رحلت امام خميني(ره) ميان حوزه علميه و رهبري فاصله خواهد افتاد و در حوزه علميه نيز خط مشي هاي مختلفي به وجود خواهد آمد. ولي ايشان توانست ارتباط ميان حوزه علميه و دولت و نيز ارتباط حوزه با حوزه و دولت با دولت را حفظ كند. در سال پاياني عمر شريف امام(ره) و در ايام بيماري ايشان، يك سخنراني در قم داشتم، در همان جا از من پرسيدند: در صورت رحلت امام(ره) اوضاع را چگونه پيش بيني مي كنيد؟ من گفتم: در صورت رحلت امام(ره) به جاي ايشان شخصيتي اسلامي، ايراني خواهد آمد كه خودش نيز خودش را نمي شناسد. پرسيدند: چگونه؟ گفتم مقصود من اين نيست كه اعتماد به نفس ندارد بلكه آنقدر متواضع است كه به هيچ وجه به رهبري فكر نمي كند. پرسيدند: اين شخصيت كيست؟ گفتم: نمي توانم بگويم. پس از آنكه از سالن سخنراني خارج شدم شيخي به دنبال من آمد و گفت: سيد؛ اگر به من بگويي اين شخصيت كيست، قسم مي خورم براي كسي بازگو نكنم، من گفتم: ايشان آيت الله خامنه اي است.

 



بنيانگذار سي ان ان: آمريكا صلاحيت رهبري خلع سلاح در جهان را ندارد

بنيانگذار شبكه خبري سي ان ان اذعان كرد كه آمريكا با وجود در اختيار داشتن سلاح هاي هسته اي صلاحيت رهبري خلع سلاح در دنيا را ندارد.
به گزارش سي ان ان، «تد ترنر» در اين باره گفت: آمريكاي داراي سلاح هسته اي و حامي اسرائيل دارنده همين تسليحات، نمي تواند از برنامه هسته اي ايران ايراد بگيرد.
وي با هشدار به تكرار عواقب جنگ هاي عراق و افغانستان افزود: «به نظر من بايد به هر قيمتي كه باشد از وقوع جنگ جلوگيري شود. بايد هر كاري كه بتوانيم انجام بدهيم تا سازمان ملل متحد به مسائل و مناقشه هاي جهاني رسيدگي كند پيش از آنكه طرف هاي مطرح در مناقشه ها به جنگ و درگيري متوسل شوند زيرا درگيري سبب بروز درگيري هاي بعدي مي شود. شروع كردن جنگ بسيار آسان است اما متوقف كردن جنگ پس از شروع آن بسيار دشوار است. بايد جنگ محكوم شود. بايد سازمان ملل متحد در مناقشه ها داوري كند تا جنگ شروع نشود. بايد به نظرهايي كه سازمان ملل متحد صادر مي كند احترام گذاشته شود تا جنگ بروز نكند. اگر هر فردي كه با فرد ديگري اختلاف داشته باشد به سمت او تيراندازي كند، ديگر چه وضعي پيش خواهد آمد.»
تد ترنر در ادامه در پاسخ به اين سوال كه اگر وي رئيس جمهور آمريكا مي بود با ايران چه كار مي كرد؟ گفت: «در ابتدا بايد بگويم كه من معتقدم بايد خلع سلاح كامل هسته اي اتفاق بيفتد. همه ما بايد در اين مسير حركت كنيم. بايد قوانين و مقررات واحدي درباره همگان مصداق داشته باشد. چطور ممكن است آمريكا دو هزار سلاح هسته اي داشته باشد اما ايران هيچ جنگ افزار هسته اي در اختيار نداشته باشد؟ چطور ممكن است اسرائيل صدها سلاح هسته اي داشته باشد اما ايران چنين تسليحاتي نداشته باشد؟ اين رويه نشان مي دهد كه رويكرد مبتني بر مساوات درباره همگان رعايت نمي شود.»
بنيانگذار سي ان ان در پايان تاكيد كرد: اگر آمريكا تسليحات هسته اي خود را نابود كند ديگران نيز هيچگاه به سمت ساخت سلاح هسته اي پيش نخواهند رفت.

 



تشكيل جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام با حضور سران قوا

صبح ديروز جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام به رياست آيت الله هاشمي رفسنجاني و با حضور سران 3 قوه برگزار شد.
در سال جاري و در دور جديد فعاليت مجمع تشخيص مصلحت نظام، اين بار دوم است كه احمدي نژاد در جلسه تشخيص مصلحت نظام حضور پيدا مي كند.
پيش از اين مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام بر حضور فعال تمام اعضا در اين مجلس تاكيد كرده بودند.

 



قشقاوي: رياض به كنوانسيون وين درباره دسترسي كنسولي به اتباع ايراني پايبند باشد

معاون پارلماني، كنسولي و امور ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه با اشاره به حكم اعدام هشت تبعه ايراني در عربستان از دولت رياض خواست به كنوانسيون وين درباره اجازه دسترسي كنسولي به اتباع خارجي پايبند باشد.
«حسن قشقاوي» روز شنبه در گفت وگو با ايرنا در پاسخ به سؤالي درباره آخرين وضعيت هشت تبعه ايراني محكوم به اعدام در عربستان سعودي افزود: اين هشت تبعه ايراني، هشت سال پيش به جرم حمل مواد مخدر در عربستان سعودي بازداشت و به اعدام محكوم شدند.
معاون پارلماني، كنسولي و امور ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه اظهار داشت: چندي پيش، خبر و شايعه اي در برخي از سايت ها مطرح شد كه حكم اعدام صادره براي اين افراد كه حدود هفت سال متوقف شده بود، ممكن است اجرايي شود.
معاون وزير امور خارجه خاطرنشان كرد: در پي اين شايعه، سفير عربستان در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و در آن ملاقات، يادداشتي رسمي به وي ارائه و خواستار عدم اجراي حكم اعدام اين افراد شديم.
به گفته اين مقام وزارت امور خارجه، با تلاش سفارت جمهوري اسلامي ايران در رياض، يادداشت رسمي تهران به مقامات سعودي تحويل داده شد.
قشقاوي گفت: به دنبال اين شايعه، دكتر صالحي وزير امور خارجه نيز با همتاي سعودي خود، «سعود الفيصل» تلفني گفت وگو كرد و پس از 48ساعت، وزير خارجه عربستان با آقاي صالحي تماس گرفت و گفت روند اجراي حكم اعدام اين افراد متوقف شده است.
معاون وزير امور خارجه با بيان اينكه پس از اين پيگيري ها، شايعات يا اخبار جديدي مبني بر اجراي حكم اعدام اين افراد نشنيده ايم، اظهار اميدواري كرد: مقامات سعودي همچنان مانع اجراي اين حكم شوند و به اظهارات و قول وزير امور خارجه خود پايبند باشند.
اين مقام وزارت امور خارجه تصريح كرد: اشكالي كه همواره به طرف سعودي وارد بوده، اين است كه از هشت سال پيش، سفارت ما هيچ گونه دسترسي كنسولي به اتباع خود نداشته است در حالي كه تهران و رياض عضو كنوانسيون وين هستند و ما بايد طبق قراردادهاي كنسولي به اتباع خود دسترسي داشته باشيم.

 



كلينتون: در مذاكره با ايران به دنبال راهي هستيم كه براي همه قابل پذيرش باشد

وزير امور خارجه آمريكا در تازه ترين اظهاراتش درباره مذاكرات با ايران تاكيد كرد كاخ سفيد به دنبال تدوين راه حلي است كه براي همه كشورها از جمله ايران قابل پذيرش باشد.
«هيلاري كلينتون» روز پنجشنبه هفته گذشته طي سخناني در موسسه وودرو ويلسون آخرين ديدگاه هاي خود درباره مذاكرات آتي با ايران را تشريح كرد.
وي گفت: ما در ابتداي دولت اوباما در رابطه با ايران تصميم گرفتيم كه به ديپلماسي فرصتي واقعي بدهيم. و پرزيدنت اوباما دست باز خود را به سمت مردم ايران دراز كرد. ما در ديپلماسي عمومي خود از تمامي راهكارها، از ماهواره و تلويزيون و توئيتر گرفته تا پست به روش سنتي استفاده كرديم. ما مشاركت خود را با متحدان اروپايي مان تقويت كرديم. ما بار ديگر با موسسه هايي مانند آژانس بين المللي انرژي اتمي ارتباط برقرار كرديم. ما تمامي اعضاي شوراي امنيت، شامل روسيه و چين را متقاعد كرديم تا سختگيرانه ترين تحريم هايي را كه تاكنون اعمال شده است عليه ايران تصويب كنند و فشار عليه ايران را افزايش دهند.
كلينتون افزود: سپس ما اين فشارها را با تحريم هاي يكجانبه خود و تحريم هاي اتحاديه اروپا افزايش داديم. ما به طور مستقيم با بانك ها و شركت هاي بيمه همكاري كرديم تا از اجراي اين تحريم ها اطمينان حاصل كنيم. اكنون نفتكش هاي ايران بدون استفاده باقي مانده اند، نفت اين كشور به فروش نمي رود، و ارزش واحد پول آن سقوط كرده است. دريچه گفتگو هنوز باز است، و ما به طور فعال در حال پيگيري راهكارهاي ديپلماتيك هستيم. اما مي دانيم كه بايد بتوانيم نشان دهيم كه در اين مسير ديپلماتيك در حال پيشرفت هستيم. اكنون براي دانستن اين مطلب كه اين داستان چگونه پايان خواهد يافت، بسيار زود است، اما اين حقيقت كه ما بر سر ميز گفتگو بازگشته ايم، انتخاب پيش روي رهبران ايران را به طور آشكار نشان مي دهد.
وزير امور خارجه در ادامه مدعي شد: ما همچنين به طور پيوسته در حال بررسي چگونگي بكارگيري ديپلماسي چندبعدي هستيم. ايجاد و حفظ يك ائتلاف براي اعمال فشار بر ايران و منزوي كردن آن يك نمونه به شمار مي رود، اما موارد ديگري نيز از اين ديپلماسي وجود دارد. تمايل ما براي گفتگو و برقراري ارتباط نشان دهنده حسن نيت ما بود. تمايل ما براي گوش دادن، نشان دهنده فروتني ما بود. تمايل ما براي تدوين راهكارهايي كه حتي براي كشورهايي كه بدگمان هستند نيز قابل پذيرش باشد، اكنون در حال نتيجه دادن است. اين تنها شامل چين و روسيه نمي شود، بلكه ساير قدرت هاي در حال ظهور مانند هند، تركيه، آفريقاي جنوبي، كره جنوبي، اندونزي و برزيل را نيز كه در ارتباط با آنها ديپلماسي فشرده ضرورتي اساسي دارد، در بر مي گيرد.
كلينتون در پايان اذعان كرد: همسو كردن منافع ما با اين كشورها كه نفوذ آنها در حال افزايش است، هميشه كار ساده اي نيست. و ما در سوريه به طور مستقيم شاهد هستيم كه اين امر در برخي مواقع تا چه اندازه مي تواند دشوار باشد. اما اين فرآيند مي تواند موفقيت آميز باشد و موفقيت آميز نيز بوده است. ايران يك نمونه است. ما در عين حال تلاش مي كنيم تا در زمينه ساير چالش هاي جهاني، از همكاري با صندوق بين المللي پول و ساير سازمان ها گرفته تا مديريت بحران اقتصادي بين المللي و تامين امنيت مواد و تسليحات اتمي قاچاق، با يكديگر همكاري كنيم.

 



بن بست مذاكرات سپر دفاع موشكي بين ناتو و روسيه

روسيه ضمن مخالفت با استقرار سپر موشكي ناتو در اروپا از توانايي كشورش براي خنثي كردن و رهگيري موشك هايي خبر داد كه اتحاديه اروپا را مورد هدف قرار داده اند.
موضوع سپر موشكي آمريكا در چند سال گذشته به يكي از موضوعات بحث بر انگيز ميان دو كشور تبديل شده و تنش در روابط واشنگتن-مسكو را به همراه داشته است.
بيش از 200 نفر از 50 كشور جهان نيز پنجشنبه گذشته در كنفرانس دو روزه سپر موشكي اروپا در مسكو براي بررسي امنيت موشكي قاره اروپا گردهم آمدند. اما دورنماي مبهمي در خصوص دستيابي به توافقي در اين زمينه ديده مي شود.
«ديميتري روگوزين» معاون نخست وزير روسيه روز گذشته در بازديد از شركت «ماشينوستروينيا ان پي او» روسيه اعلام كرد: روسيه اجازه استقرار سپر موشكي اين سازمان را در اروپا نمي دهد زيرا توازن استراتژيك را به هم مي زند.
وي تاكيد كرد: هيچ كشوري اين اجازه را ندارد كه سپر دفاع موشكي را براي احساس مصونيت خود ايجاد كند.
«آناتولي آنتونوف» معاون وزير دفاع روسيه نيز روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران در مسكو پس از بازديد گروهي از شركت كنندگان در كنفرانس سپر موشكي اروپا از ايستگاه رديابي موشكي «Don-2NP » در منطقه «سوفرينو» از آمادگي كشورش براي همكاري با ناتو درباره اين سامانه موشكي خبر داد.
وي پيشنهاد روسيه را براي استفاده از اين ايستگاه به عنوان بخشي از يك توافق با ناتو درباره سپر دفاع موشكي ناتو براي مقابله با موشك هاي ميان و دوربرد مطرح كرد.
آنتونوف با اشاره به اينكه هنوز مذاكره اي در اين باره صورت نگرفته است، گفت: روسيه نمايندگان خارجي را به مسكو براي بازديد از اين اين ايستگاه رديابي موشكي دعوت كرده تا ثابت كند كه روسيه هر اقدامي را براي همكاري دفاع موشكي انجام مي دهد.
وي افزود: سامانه دفاع موشكي ناتو يكي از تنش زا ترين موضوعات در روابط اخير واشنگتن-مسكو بوده است كه روسيه و سازمان پيمان آتلانتيك شمالي هنوز نتوانسته اند به توافقي در اين زمينه دست يابند.
«الكساندر لوكشوينچ» سخنگوي وزارت خارجه روسيه نيز اعلام كرد كه شركت كنندگان نشست آتي ناتو در شيكاگو بايد در جريان سيگنال هاي روسيه در خصوص اين سامانه دفاع موشكي قرار گيرند.
پيشنهاد روسيه درحاليست كه آمريكا و ناتو در دو سال اخير اين پيشنهاد را رد كرده و تاكيد كرده اند كه در پي استقرار اين سامانه پدافند موشكي بدون همكاري روسيه هستند.
به گزارش مهر، درحاليكه روسيه اين سامانه را تهديدي براي امنيت خود مي داند، «ولاديمير لياپوروف» فرمانده نيروهاي دفاع ضد موشكي روسيه با اشاره به قابليت هاي سامانه دفاع ضد موشكي اين كشور گفت كه اين سامانه توانايي شناسايي، خنثي كردن و رهگيري موشك هايي را دارد كه اتحاديه اروپا را مورد هدف قرار داده اند.
آمريكا در ژانويه 2007 به لهستان و جمهوري چك پيشنهاد داد تا يك سامانه دفاع ضد موشكي شامل 10موشك رهگير در لهستان و يك سيستم راداري در خاك جمهوري چك مستقر كند كه اين مسئله با مخالفت روسيه روبرو شد. اين پيشنهاد همزمان با حاكميت نومحافظه كاران به رهبري جرج بوش در آمريكا و ولاديمير پوتين محافظه كار در روسيه بود.
به تدريج مسئله استقرار اين سامانه در جمهوري چك و لهستان با موانعي روبرو شد و آمريكا روماني را جايگزين اين دو كشور كرد و اخيرا قراردادي نيز با اين كشور امضا كرد.
همچنين تركيه از ديگر كشورهايي است كه كاخ سفيد با اين كشور براي استقرار اجزايي از سامانه موشكي در خاك آن به توافقاتي رسيده و قرار است اين سامانه در «مالاتيا» مستقر شود.
آمريكا هدف از استقرار اين سامانه را به زعم خود، مقابله با تهديد كشورهايي همچون ايران اعلام كرده، اما روسيه ضمن رد توجيهات آمريكا در اين باره، بر اين نكته تاكيد دارد كه تهران فاقد چنان توان موشكي است كه بتواند منافع واشنگتن را هدف قرار دهد.

 



دبير كل كانون هابيليان: احمد شهيد اذعان كرد كه ايران قرباني تروريسم است

دبير كل كانون هابيليان گفت: براي اولين بار در گزارش گزارشگر سازمان ملل به صراحت ذكر شده كه بر مبناي اسناد و مدارك 17 هزار نفر از مردم ايران به دست منافقين مورد خشونت قرار گرفته و اين كشور قرباني تروريسم است.
سيد جواد هاشمي نژاد دبير كل كانون هابيليان(خانواده شهداي ترور كشور) در خصوص حضور خود در ژنو و ديدار با احمد شهيد گزارشگر ويژه حقوق بشر در مورد ايران گفت: نحوه انتخاب گزارشگر و اصل اين انتخاب به صورت كاملاً روشن، داراي جهت گيري سياسي بود.
وي افزود: زماني كه فشار اروپا به ايران و موضوع هسته اي سنگين شد، آنها سه محور را چاشني كار قرار دادند كه دو محور آن كاملاً تصنعي و صرفاً به منظور فشار آوردن به موضوع هسته اي ايران بود.
هاشمي نژاد ادامه داد: موضوعات حقوق بشر، تروريسم و تحريم ها جزو اين سه محور بودند كه تحريم ها و انتصاب تروريسم به ايران به شدت دنبال شد و بحث حقوق بشر نيز از طريق گزارش هاي احمد شهيد پيگيري مي شود.
دبير كل كانون هابيليان با اشاره به اتهام مضحك تلاش براي ترور سفير عربستان در آمريكا توسط ايران گفت: همزمان با آن، موضوع حقوق بشر در ايران مطرح شده و عليرغم اينكه در كشورهاي منطقه وضعيت حقوقي بسيار اسفناك است، گزارشگر ويژه اي را براي ايران تعيين كردند.
هاشمي نژاد با بيان اينكه تجربه چندان خوبي از عملكرد اين گزارشگران نداشته ايم، گفت: گروهك هايي مانند منافقين كه به دنبال ضربه زدن به نظام جمهوري اسلامي هستند، در چنين مواقعي با استفاده از فرصت به وجود آمده تلاش مي كنند تا اطلاعات خود را كه غالباً دروغ پردازي بوده، تحت غالب گزارش و اسناد به گزارشگر ويژه ارائه دهند.
وي به ديدار خود با احمد شهيد در اين راستا و براي تنوير وي در تنظيم گزارشش اشاره كرد وگفت: در ملاقات خود اسناد و مدارك قرباني بودن ملت و دولت ايران را به وي ارائه داديم.
هاشمي نژاد ادامه داد: در ملاقاتي كه در اجلاس شهريور ماه در نشست شواري حقوق بشر در ژنو برگزار شد، اسناد و مدارك خود را به احمد شهيد ارائه كرديم كه بر مبناي آن گروه هاي تروريستي مانند سازمان منافقين جنايات بسياري را عليه ملت و دولت ايران مرتكب شده اند و همچنين مدارك و اسنادي را در حمايت كشورهاي غربي و رژيم صهيونيستي از اين سازمان هاي تروريستي ارائه داديم.
وي گزارش احمد شهيد را يكطرفه خواند كه صرفاً از منابع مخالفين نظام تهيه شده و اظهار داشت: با توجه به سوابق اينچنيني، به گزارشگر سازمان ملل اعلام كرديم كه در تهيه گزارش خود مراقب گروهك هايي مانند منافقين باشد، چرا كه آنها با استفاده از موقعيت و ارائه اطلاعات جهت دار و غلط، گزارش وي را دچار خدشه خواهند كرد. همچنانكه در گزارش هاي پيشين مسبوق به سابقه بوده است.
دبير كل كانون هابيليان ادامه داد: بسياري از گزارش هاي حقوق بشري در مورد ايران جعلياتي است كه منافقين ارائه مي كنند.
وي با ذكر اين نكته كه كانون هابيليان اسناد و مدارك فراواني را به احمد شهيد ارائه داد كه نشان مي داد ايران قرباني تروريسم است، گفت: نكته مهم اين است كه براي اولين بار بعد از 33 سال در جمهوري اسلامي ايران در گزارش گزارشگر سازمان ملل به صراحت ذكر شده كه بر مبناي اسناد و مدارك هابيليان 17 هزار نفر از مردم ايران به دست منافقين مورد خشونت قرار گرفته اند و اظهارات منافقين را به نام ادعا مطرح كردند و نه سند مستدل و متقن.
هاشمي نژاد از ثبت اين موضوع در اسناد سازمان ملل كه ايران قرباني ترور است به عنوان يك پيروزي ياد كرد و اظهار داشت: اين موضوعي بود كه گزارشگر سازمان ملل در ملاقات با ما صراحتاً اعلام كرد.

 



كعبي: رژيم صهيونيستي در آستانه شكست بزرگ قرار گرفته است

يك عضو مجلس خبرگان گفت: امروز شبكه پيچيده تارعنكبوتي رژيم صهيونيستي در سراسر جهان توسط مقاومت اسلامي و گفتمان انقلاب اسلامي پي درپي متحمل شكست ها و ضربه هاي سختي مي شود، به گونه اي كه اين رژيم در آستانه شكست بزرگ قرار گرفته است.
آيت الله عباس كعبي در جمع فرماندهان، مديران و پاسداران سپاه علي بن ابي طالب(ع) در حسينيه ثارالله ستاد سپاه استان قم، اظهار كرد: امروز خود كارشناسان صهيونيستي مي گويند، كه اگر جنگي رخ دهد، نابودي تل اويو و آوارگي 400 هزار يهودي حتمي است.
وي ادامه داد: هيچ كس در جهان فكر نمي كرد رژيمي كه شعار از نيل تا فرات را سر مي داد، امروز از نيل تا فرات در محاصره انقلاب اسلامي باشد.
كعبي گفت: شمارش معكوس نابودي رژيم صهيونيستي آغاز شده است و اگر اين رژيم دست از پا خطا كند، ديگر اثري از آن باقي نخواهد ماند.
وي با بيان اين كه«رژيم صهيونيستي از ترس هر ماه يك بار مانور ترتيب مي دهد» افزود: زيرساخت هاي اين رژيم در مقابل جنگ احتمالي كاملا از بين خواهد رفت.
اين عضو مجلس خبرگان با بيان اين كه «انقلاب اسلامي در بهترين حالت خود قرار دارد» گفت: علي رغم بگو مگوهاي سياسي، به واسطه وجود رهبري مقتدر، شجاع، با بصيرت و آگاه اين انقلاب به خوبي مسير خود را طي خواهد كرد و در برابر توطئه هاي استكبار نيز همچون گذشته، پيروز خواهد شد.
وي با بيان اين كه «رژيم صهيونيستي و آمريكا از انقلاب اسلامي هراسان هستند» اظهار كرد: اين ها هر روز از مواضعي كه پيش از اين مطرح مي كردند، در حال عقب نشيني هستند و مي دانند، هر چه فشارها را بر نظام و ملت بيشتر كنند، اين ملت و نظام مصمم تر از قبل در مقابل آن ها مي ايستد.

 



عضو مهم گروهك ريگي كشته شد

فرمانده انتظامي سيستان و بلوچستان از به هلاكت رسيدن يك شرور وابسته به گروهك تروريستي جندالشيطان در شهرستان سرباز واقع در جنوب اين استان خبر داد.
سردار حميد فهيمي راد روز گذشته گفت: اين شرور تحت تعقيب با نام «نعيم - ت» روز شنبه در حال تردد در محور ارتباطي سرباز - ايرانشهر به دام ماموران افتاد و در درگيري كشته شد.
وي اظهار داشت: اين شرور سال 88 پس از درگيري مسلحانه با ماموران انتظامي در جنوب استان سه نفر از ماموران وظيفه شناس را در شهرستان سرباز به شهادت رساند كه تعقيب وي به علت فرار و خروج از كشور ناكام ماند.
سردار فهيمي گفت: اين شرور براي درامان ماندن از نيروهاي انتظامي به گروهك تروريستي جندالشيطان پيوست و تحت حمايت قرار گرفت اما پس از مدت ها كار اطلاعاتي در منطقه و به محض اطلاع از ورود وي به كشور شناسايي شد.
فرمانده انتظامي سيستان و بلوچستان اظهار داشت: به رغم شناسايي محل اختفاي اين شرور و تلاش براي دستگيري وي ماموران انتظامي در درگيري مسلحانه مجبور به كشتن وي شدند.
سردار فهيمي گفت: قاچاق مواد مخدر، حمل، نگهداري و استفاده از انواع سلاح و مهمات، گروگانگيري و شرارت هاي مسلحانه و به شهادت رساندن چند مامور انتظامي از برخي اتهامات اين شرور معدوم است.
شهرستان مرزي سرباز در 500 كيلومتري جنوب زاهدان پيش از اين صحنه عمليات كور تروريستي نظير شهادت سردار شوشتري و مولوي جنگي زهي بوده است .

 



اوباما: جنگ بس است ، كمي به امور داخلي برسيم

رئيس جمهور آمريكا گفت: زمان آن رسيده دست از جنگ برداريم و به بازسازي آمريكا به ويژه طبقه متوسط بپردازيم.
به گزارش سي بي اس، »باراك اوباما« رئيس جمهوري آمريكا ادعا كرد: هدف آمريكا در شكست دادن القاعده اكنون محقق شده و وقت آن رسيده كه اعلام كنم بايد توجه خود را از جنگ هاي خارجي به سمت امور داخلي به ويژه تقويت طبقه متوسط آمريكا معطوف كنيم.
براساس اين گزارش، تنها چهار روز پس از سفر غيرمنتظره «اوباما» به افغانستان و امضاي معاهده امنيتي درازمدت با اين كشور، وي گفت كه پولي كه از تمام شدن جنگ ها پس انداز مي شود بايد صرف برابري، آموزش، بدهي ها و سلامت مردم آمريكا شود.
وي گفت: بعد از يك دهه جنگ، زمان آن رسيده است كه بر ساختن كشور تمركز كنيم.
«اوباما« با اشاره به توافق امنيتي با افغانستان گفت: اين معاهده امنيت را به مردم افغانستان واگذار مي كند و دوباره افكار عمومي مردم را نسبت به آمريكا تغيير مي دهد.
ما اكنون بايد بر مسائل اقتصادي از جمله موضوع ماليات ها و هزينه هاي دولت متمركز شويم. به همين دليل من از كنگره خواسته ام هزينه هاي جنگ به نصف كاهش يابد و بقيه آن صرف كاهش بدهي ها و بازسازي آمريكا شود.

 



رشد 40 درصدي ايجاد اشتغال در بخش كشاورزي

سال گذشته بالغ بر 235 هزار شغل جديد در بخش كشاورزي ايجاد شد.
اسماعيل عباسپور مدير كل دفتر حمايت از سرمايه گذاري، كارآفريني و توسعه تجارت وزارت جهاد كشاورزي در گفت وگو با مهر افزود: ميزان شغل ايجاد شده در سال گذشته نسبت به سال 89 حدود 40 درصد رشد داشته است. وي با بيان اينكه حدود يكصد هزار طرح جديد سال گذشته در بخش كشاورزي ارائه شده است، گفت: با توجه به تفاهم نامه اي كه بين اين وزارتخانه و كميته امداد به امضا رسيده، در اجراي طرحهايي از قبيل مشاغل خانگي بخش كشاورزي تعداد قابل توجهي اشتغال ايجاد شده است.
عباسپور در بخش ديگري از اين گفتگو «طرح توسعه كشاورزي» را يكي از بزرگترين اقدامات دولت در بخش كشاورزي در سال حمايت از توليد ملي عنوان كرد و افزود: براي اجراي اين طرح 7 هزار ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت با تلفيق اعتبارات صندوق توسعه ملي و بانك كشاورزي جهت اجراي طرحهاي بخش كشاورزي اختصاص داده شده است. وي در خصوص اقدام دولت براي هدفمند كردن يارانه ها در بخش كشاورزي اظهار داشت: دولت بالغ بر 740 ميليارد تومان يارانه و تسهيلات ارزان قيمت با عامليت بانك كشاورزي و صندوق حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي سال گذشته براي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در زمينه اجراي طرحهاي مختلفي از جمله بهينه سازي مصرف سوخت در واحدهاي دامداري و مرغداري و اصلاح سيستمهاي گرمايشي و سرمايشي گلخانه ها به بخش كشاورزي اختصاص داده بود كه خوشبختانه به صورت 100 درصد همه اين اعتبارات جذب شده است.

 



سازمان ثبت احوال كشور: تمامي اسناد تا سال 92 الكترونيكي مي شود

معاون فناوري اطلاعات جمعيتي سازمان ثبت احوال كشور از صدور كارت شناسايي ملي براي 98درصد افراد واجد شرايط جامعه خبر داد.
حميد پارسايي در گفتگو با مهر افزود: مراحل صدور كارت ملي از چندين سال قبل آغاز شده و تاكنون اكثر افراد واجد شرايط اين كارت را دريافت كرده اند و افرادي كه تقاضاي صدور كارت را نداشتند شامل دو گروه مي شوند.
به گفته وي، گروه اول افرادي هستند كه در روستاها زندگي مي كنند و نيازي به اين كار نداشته اند و دسته دوم نيز مربوط به گروه سني 15 تا 20 سال است كه در مجموع اين دو گروه حدود دو درصد از واجدين را شامل مي شوند.
معاون فناوري اطلاعات جمعيت سازمان ثبت احوال كشور تاكيد كرد: براساس آمارهاي موجود 56 درصد افرادي كه كارت ملي دريافت كرده اند بيش از 15 سال سن دارند.
پارسايي به آرشيو بزرگ الكترونيكي اسناد در ثبت احوال اشاره كرد و افزود: براساس برنامه ريزي ها و اقدامات انجام شده عمليات الكترونيكي شدن اسناد هويتي سال گذشته آغاز شده و تاحدودي نيز كار پيشرفت كرده است كه اميدواريم در 6 سال آينده بتوانيم اين اقدام را به سرانجام برسانيم.
وي گفت: تاكنون حدود 40 ميليون سند الكترونيكي شده است و تا پايان عمليات زمينه الكترونيكي شدن 120 ميليون سند هويتي در كشور فراهم خواهد شد.
به گفته وي، در صورت الكترونيكي شدن تمامي اسناد و آرشيو آنها اطلاعات يك فرد در هر نقطه از كشور، بدون نياز به حضور در شهرستان محل تولد يا سكونتش، براحتي قابل دسترسي خواهد بود.

 



بزرگداشت ياد و خاطره شهيد آويني در قزوين

بعد از پايان جنگ هيچ نشريه اي در مورد كاري كه شهيد آويني در دوران دفاع مقدس انجام داد مصاحبه اي با وي نكرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، كارگردان و مجري برنامه تلويزيوني راز افزود: ما كه در رسانه ها فعاليت مي كنيم بايد براي اصلاح كشور حرف هايمان را بي باكانه و دلسوزانه بزنيم.
«نادر طالب زاده» ادامه داد: آويني يك بركتي بود كه در يك زماني مظلومانه زيست و پس از جنگ نيز با نوشتن مقالات، كتاب ها و تفاسير سينما، كار هنري انجام داد.
هم رزم شهيد سيد مرتضي آويني با بيان اينكه روايت فتح تيتراژ نداشت، تصريح كرد: آويني در بيشتر برنامه هايي كه مي ساخت تيتراژ نمي گذاشت و اين از خصوصيات آويني بود.
طالب زاده مستند روايت فتح را بي بديل دانست و عنوان كرد: هيچ برنامه اي نتوانست همانند آويني جنگ را تبيين و تفسير كند.
ششمين برنامه گراميداشت شهيد مرتضي آويني جمعه شب با عنوان «سينماي ما» با حضور «نادر طالب زاده» كارگردان و مجري برنامه تلويزيوني راز، «محمدحسين جعفريان» شاعر و مستندساز و «مصطفي دالايي» فيلمبردار و مستندساز در سالن اجتماعات تبليغات اسلامي قزوين برگزار شد.

 



با حضور گسترده مردم صورت گرفت
تشييع پيكر بانوي شهيده دوران انقلاب در مشهد

مشهد- خبرنگار كيهان:
پيكر پاك بانوي شهيد «صديقه معتمدي» جانباز 70 درصد دوران انقلاب با حضور مردم هميشه در صحنه و شهيدپرور مشهد تشييع شد.
به گزارش كيهان، در اين مراسم كه جمعي از روحانيان، مديران دستگاه هاي اجرايي استان و خانواده هاي شهدا و ايثارگران حضور داشتند، پس از قرائت پيام مسعود زريبافان معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران كشور و همچنين محمود صلاحي استاندار خراسان رضوي و زيارت پرفيض عاشورا، پيكر مطهر اين شهيده از مقابل مهديه مشهد تشييع و پس از طواف حرم رضوي، براي خاكسپاري به روستاي لاليم واقع در شهرستان ساري انتقال يافت.
گفتني است: بانوي شهيده «صديقه معتمدي» بهمن 1357 در تظاهرات عليه رژيم ستم شاهي از ناحيه كمر مورد اصابت گلوله قرار گرفت كه منجر به ضايعه نخاعي اين شهيده والامقام شد.
اين شهيده بزرگوار، سرانجام پس از تحمل سالها درد و رنج ناشي از جراحات وارده در سن 58 سالگي، دوازدهم ارديبهشت ماه جاري به فيض شهادت نائل شد.

 



گردشگر اسپانيايي: اخبار رسانه هاي غربي درباره ايران واقعيت ندارد

يك گردشگر اسپانيايي با ابراز خرسندي از حضور در ايران و شهر اصفهان اظهار داشت: اخباري كه اتحاديه اروپا ورسانه هاي غربي درباره ايران منتشر مي كنند، واقعيت ندارد.
«آرامتزا» (aramtza) عصر جمعه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا و در حالي كه حضور مردم اصفهان درپاي صندوق هاي راي دومين مرحله انتخابات مجلس شوراي اسلامي درجوار پل تاريخي «خواجوي» اين شهر را مشاهده مي كرد، افزود: از دلايل حضور ما در ايران، كشف واقعيت ها و روشن شدن نادرستي اخبار و تبليغات كشورهاي غربي عليه ايران است.
اين گردشگر اسپانيايي كه خود را پرستار معرفي كرد، به اتفاق تعدادي از همكاران خود براي ديدن آثار تاريخي و باستاني اصفهان به اين شهر سفركرده است.
وي با اشاره به تبليغات منفي كشورهاي غربي و رسانه هايشان درباره ايران تصريح كرد: از قبل مي دانستيم آنچه درباره ايران تبليغ مي شود، صحت ندارد.

 



فراخوان جشنواره اينترنتي داستان كوتاه كوتاه دفاع مقدس

كاشان - خبرنگار كيهان:
فراخوان پنجمين جشنواره اينترنتي داستان كوتاه كوتاه دفاع مقدس منتشر شد.
مجري و طراح جشنواره اينترنتي داستان دفاع مقدس در اين باره گفت: علاقه مندان تا 17 تيرماه سال جاري مهلت دارند داستان هاي كوتاه كوتاه خود را كه نبايد بيش از 27 كلمه باشد به وبلاگ اين جشنواره ارسال كنند.
نسرين ارتجايي افزود: هر نفر مي تواند فقط يك اثر منتشر نشده خود را كه در هيچ جشنواره اي حائز رتبه نشده باشد به دبيرخانه جشنواره ارسال كند.
وي تصريح كرد: امسال به جشنواره بخش مخصوصي مربوط به داستان نويسان خارجي اضافه شده كه آنها بايد داستانك هاي 7 كلمه اي در مورد جنگ در كشورها فرستاده و از بين داستان هاي خارجي هم يك داستانك به عنوان داستانك منتخب جهان معرفي مي شود.
ارتجايي ادامه داد: داستان هاي رسيده به دبيرخانه توسط مجري و طراح جشنواره گزينش و انتخاب مي شود و به ترتيب ارسال آثار با انتشار در وبلاگ هاي جشنواره در معرض داوري برخي از منتقدين و نويسندگان مطرح كشور قرار مي گيرد و دو نفر از داستان شناسان كشور كه سابقه داوري در جشنواره هاي معتبر كشوري را دارند، نفرات اول تا سوم و همچنين 7 داستانكي كه شايسته تقدير باشند را معرفي مي كند.
مجري و طراح تنها جشنواره بي ستاد كشوري گفت: منتخب داستانك هاي منتشر شده در وبلاگ هاي جشنواره در قالب كتاب بدون پرداخت هيچ حق التاليفي به چاپ مي رسد و در مراسم اختتاميه در كاشان از اين كتاب رونمايي خواهد شد.

 



اخبار ادبي و هنري

«دغدغه هاي فرهنگي مقام معظم رهبري»
عنوان پاورقي جديد كيهان
دغدغه هاي فرهنگي مقام معظم رهبري عنوان پاورقي جديد روزنامه كيهان است.
اين پاورقي از امروز، به شكل منظم و روزانه منتشر خواهد شد.
در اين مجموعه، خوانندگان با دغدغه ها و ديدگاههاي مقام معظم رهبري در حوزه فرهنگ از جوانب گوناگون آشنا مي شوند.
كتاب زندگي دانشمند هسته اي شهيد رونمايي شد
عصر سومين روز از بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، كتاب «من مادر مصطفي» كه درباره شهيد مصطفي احمدي روشن نگاشته شده است، با حضور همسر و مادر اين شهيد در تالار بيداري اسلامي رونمايي شد.
كتاب «من مادر مصطفي» نوشته رحيم مخدومي كه شامل مصاحبه هايي با مادر شهيد مصطفي احمدي روشن درباره خاطرات اين شهيد است، عصر سومين روز بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، با حضور همسر و مادر شهيد احمدي روشن رونمايي شد.
صديقه سالاريان، مادر شهيد در مراسم رونمايي از اين كتاب گفت: خداوند به من و فرزندم لطف داشته است. مصطفي جهادگونه كار كرد و در همه مراحل خاطر خدا را در نظر داشت.
وي افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامي در سخناني فرمودند شهيد احمدي روشن افتخار ما بود.
مصطفي شاگرد آيت الله خوشبخت بود و طرح هايش را براي مقام معظم رهبري مي فرستاد، از اين رو ايشان به مصطفي لطف زيادي داشتند.
فاطمه بلوري كاشاني، همسر شهيد مصطفي احمدي روشن، نيز در اين مراسم اظهار كرد: با چند جمله نمي توان حق شهدا را ادا كرد، اما شاخص ترين ويژگي اين شهيد اخلاص بالاي وي بود.
وي افزود: همسرم به دليل ارادت ويژه به مقام معظم رهبري، نقش كليدي در برپايي نيروگاه اتمي نطنز داشت.
بلوري كاشاني ادامه داد: يكي ديگر از مهمترين ويژگي هاي وي اين بود كه تظاهر بيروني به اعتقادات دروني نداشت.
شرق باز هم دروغ گفت!
در حالي كه آثار نوشتاري شهيد بهشتي در نمايشگاه كتاب عرضه مي شود، روزنامه شرق مدعي شد كه از فروش كتاب هاي آن شهيد بزرگوار در اين نمايشگاه ممانعت مي شود!
به رغم انتشار خبري در روزنامه زنجيره اي شرق درباره جلوگيري از عرضه نوشته هاي شهيد آيت الله بهشتي در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، يكي از مسئولين اين نمايشگاه درگفت وگو با خبرنگار كيهان، اين خبر را تكذيب كرد و گفت: همه كتاب هاي آن شهيد بزرگوار در نمايشگاه قابل دسترسي است و علاقه مندان امكان تهيه تمامي اين كتاب ها را دارند. وي با اظهار شگفتي از دروغ پردازي هاي برخي رسانه ها درباره نمايشگاه كتاب تصريح كرد: واقعاً جاي تأسف است كه عده اي از رسانه ها صرفاً براي منافع سياسي گروه هايي كه به آن ها وابسته هستند، با انتشار چنين دروغ هايي يك جشن بزرگ فرهنگي را كه با استقبال كم نظير مردم هم مواجه شده است هدف تخريب قرار مي دهند!
اكران بهترين فيلم جشنواره فجر از 20 ارديبهشت
زمان اكران بهترين فيلم سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر در سينماهاي كشور مشخص شد.
فيلم سينمايي «روزهاي زندگي» به كارگرداني پرويز شيخ طادي 20 ارديبهشت در گروه سينمايي استقلال به جاي «قلاده هاي طلا» به نمايش درمي آيد.
اين فيلم با مضمون دفاع مقدس است كه بيشترين سيمرغ را در آخرين دوره جشنواره فيلم فجر به خود اختصاص داد.
ناگفته هاي مغنيه درباره فيلم «33 روز»
بازيگر لبناني «33 روز» از موفقيت اكران اين فيلم در لبنان ابراز خرسندي كرد.
به گزارش فارس، باسم مغنيه بازيگر لبناني نقش «محمد سرور» (از فرماندهان حزب الله) در فيلم «33 روز» از استقبال مردم از اين فيلم كه اين روزها در لبنان در حال اكران است ابراز خرسندي كرد.
وي افزود: «احمد عز» بازيگر مصري و «قصي الخولي» بازيگر سوري پيش از اين قرار بود كه در اين فيلم بازي كنند كه هر كدام انصراف داده بودند و بعد از آن با من قرارداد بسته شد و جدا از حضور در اين فيلم و واكنش هاي مثبت و نقدهاي صورت گرفته به آن خوشحالم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14