(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 17 اردیبهشت 1391 - شماره 20201 

نورالدين عافي : گمان نمي كردم اين كتاب نظر مقام معظم رهبري را به خود جلب كند
كمي حوصله
اينجا ترافيك كتاب است
رونمايي از جديدترين توليدات دفتر پژوهشهاي موسسه كيهان
«رازهاي دهه 60» و« ارتش سري روشنفكران» در نمايشگاه كتاب
در نشست مخاطب شناسي شعر انقلاب مطرح شد
محدثي خراساني: براي مردمي شدن شعر تلاشي صورت نگرفته است



نورالدين عافي : گمان نمي كردم اين كتاب نظر مقام معظم رهبري را به خود جلب كند

نشست خبري كتاب «نورالدين پسر ايران» 15 ارديبهشت با حضور نورالدين عافي، رواي كتاب و نويسنده آن ، معصومه سپهري در غرفه انتشارات سوره مهر برگزار شد.
در ابتدا نورالدين عافي با ابراز خرسندي از استقبال قشر جوان از خاطراتش در دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: اين خاطرات سال ها پيش ضبط شدند و در سال 1383 توسط خانم سپهري بازبيني و نوشته شد.
عافي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اقبال عمومي از خاطرات جنگ در ميان مخاطبان آيا علاقه مند به بيان ديگر خاطراتش از دوران هشت سال دفاع مقدس است گفت:«نورالدين پسر ايران» خلاصه اي از خاطرات من در دوران هشت سال دفاع مقدس است و تمامي خاطرات من بيشتر از دو يا سه كتاب است. اما به نظر من همين مقدار از خاطرات براي يادآوري آن روزها كافي است.
وي درباره احساسش از دست نوشته مقام معظم رهبري بر متن كتاب گفت: گمان نمي كردم اين كتاب نظر مقام معظم رهبري را به خود جلب كند و از اين اتفاق بسيار خوشحالم.
معصومه سپهري نيز هدف از نوشتن اين نوع كتاب ها را بيان خاطرات رزمندگان به نحوه شايسته عنوان كرد و افزود: اين افراد خاطرات خود را در فضاي سرشار از صداقت و درستي بيان مي كنند و خاطرات عافي نيز در اين ميان مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
سپهري گفت: راوي كتاب در مصاحبه هاي اوليه خود درباره بكرترين خاطرات خود سخن گفته است و شايد برخي خاطرات را به دليل ملاحظاتي نگفته است. اما خاطرات نقل شده در كتاب شاكله روايت حوادث آن دوران را تشكيل مي دهد. كتاب «نورالدين پسر ايران» اثر كاملي است و نيازي به اضافه كردن مطالبي نو و جديد ندارد.
وي ادامه داد: در حوزه نگارش و ثبت خاطرات با فراواني سوژه و كمبود نيرو مواجهيم. زندگي و خاطرات ديگر رزمندگان نيز بايد در مسير اين كار ها قرار بگيرد.
سپهري درباره اضافه شدن خاطرات همسر نورالدين عافي به محتواي كتاب افزود: اين خاطرات ظرفيت نگارش كتابي مستقل را دارد.
وي درباره استقبال مردم تبريز از كتاب «نورالدين پسر ايران» گفت: اين كتاب در تهران رونمايي شد و حوزه هنري تبريز تنها جلسه نقدي براي آن برگزار كرد. متاسفانه در شهرستان ها آن گونه كه بايد درباره كتاب تبليغ نمي شود. اما اميدوارم با توجه به استقبالي كه از اين كتاب صورت گرفته، شاهد گسترش ثبت خاطرات باشيم.
سپهري افزود: من خوشحالم كه اين كتاب به سرنوشت كتاب ديگرم «لشكر خوبان» دچار نشد. من درباره تجديد چاپ نشدن كتاب «لشكر خوبان» كه برنده جايزه ربع قرن كتاب دفاع مقدس شده بود به مسوولان انتشارات سوره مهر گله كردم كه چرا اين كتاب غريب واقع شده است، در حالي كه اثري ارزنده است.
وي ادامه داد: اين كتاب در سال 1384 چاپ و در سال 1388 تجديد چاپ شد. اما چاپ سوم آن در سال 90 با حذف پاورقي ها همراه شد. ناشر بدون صحبت با من آن ها را از كتاب حذف كرد. از آن ها خواستم اين كتاب را جمع كنند و در چاپ 91 نيز پاورقي ها و عكس ها دوباره به اثر اضافه شده اند.
سپهري در پاسخ به اين سوال كه آيا با نوع تبليغ انتشارات سوره مهر درباره كتاب هاي دفاع مقدس موافق است، گفت: پيش از اين به مسوولان انتشارات گفته بودم كه توجه به كتاب «دا» نبايد باعث غفلت شما از ساير كتاب ها شود. زيرا اين اتفاق جفا به ديگر كتاب هاي خوبي است كه در حوزه دفاع مقدس نوشته مي شوند. اكنون هم براي كتاب «نورالدين پسر ايران» همين اعتقاد را دارم و نبايد توجه بيش از اندازه به اين كتاب باعث مهجور ماندن ديگر آثار شود. زيرا ما در حوزه دفاع مقدس كتاب هاي خوبي داريم كه سوره مهر مي تواند آن ها را هم به مردم معرفي كند.

 



كمي حوصله
اينجا ترافيك كتاب است

طه راستين
ورودي
بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران.
واژه هايي كه بايد قدرشان را دانست. ربع قرن جهاد فرهنگي را شايد بتوان بهترين شعاري دانست كه مي شد براي نمايشگاه كتاب تهران بعد از 25 سال انتخاب كرد اما ميزان تحقق اين شعار و تطبيق آن با آنچه كه در نمايشگاه بيست و پنجم اتفاق مي افتد ، موضوعي ديگر است كه بايد در مورد آن كمي تامل كرد. نمايشگاه كتاب تهران در حالي به 25 سالگي خود مي رسد كه هنوز از بعضي مشكلات و كمبودها رنج مي برد. نداشتن مكان دائمي براي بزرگ ترين رويداد فرهنگي كشور مهم ترين و بزرگ ترين ضعف نمايشگاه كتاب تهران است كه آن قدر درباره آن گفته و نوشته شده كه موضوعي تكراري و كليشه اي
مي نمايد و نوشتن دوباره درباره آن نه لطفي دارد و نه فايده اي. اما نكته اينجاست كه بسياري از مشكلات اجرايي نمايشگاه از همين ضعف نشأت مي گيرد. هواي گرم و دم كرده شبستان مصلي، فاصله زياد سالن هاي بخش هاي مختلف از هم، نبود امكانات تسهيلاتي مناسب به اندازه كافي، نبود انسجام در تبليغات محيطي، نبود پاركينگ مناسب وبه اندازه و ... همه مشكلاتي هستند كه ريشه آن ها در دائمي و تخصصي نبودن مكان نمايشگاه كتاب است پس تا زماني كه ريشه اين مشكلات حل نشود حرف زدن درباره آن ها كاري عبث و بيهوده خواهد بود. بر اين اساس در شرايط حال ناديده گرفتن همه اين ضعف ها و قناعت به وضعيت موجود را شايد بشود عاقلانه ترين كار ناميد.
خط كتاب
اين روزها اگر در عبور و مرور روزمره، گذرتان به خيابان شهيد بهشتي افتاد بي ترديد بايد در همه ساعات روز انتظار ترافيك سنگين را داشته باشيد، اما اين ترافيك با همه ترافيك هاي پايتخت فرق مي كند. ترافيك اين روزهاي خيابان شهيد بهشتي و خيابان هاي اطراف آن نه خسته كننده است و نه كسالت آور. اين ترافيك دوست داشتني است چرا كه عامل آن كتاب ها هستند و كتابخوان ها. فرقي نمي كند به چه وسيله اي به نمايشگاه برسيد، مترو، خطوط اتوبوسراني اختصاص داده شده يا تاكسي هاي خطي كه اين روزها در ميدان اصلي داد مي زنند: نمايشگاه، نمايشگاه. اما بدانيد كه اگر مترو را براي رسيدن به ارديبهشت كتاب انتخاب كرده ايد بايد در ايستگاه هاي شهيد بهشتي يا مصلي از قطار پياده شويد و اين را هم بدانيد كه اگر مقصد اصلي شما سالن ناشران كودك و نوجوان است ، ايستگاه مصلي مناسب است و اگر مي خواهيد به ديگر سالن ها سر بزنيد بايد در ايستگاه شهيد بهشتي از قطار پياده شويد. از طرف ديگر با خبر باشيد كه شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه تلاش كرده است تا با تقويت خطوط منتهي به ايستگاه هاي مترو و پايانه شهيد بهشتي واقع در ضلع جنوبي مصلاي بزرگ امام خميني(ره) در خيابان شهيد مفتح و خطوط عبوري از ضلع شمالي و جنوبي محل برگزاري نمايشگاه از سوي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، رفت و آمد بازديدكنندگان به نمايشگاه كتاب تهران را تسهيل كند. بر اين اساس يازده خط اتوبوسراني از ميدان هاي هفتم تير، راه آهن، آزادي، خراسان و صنعت براي انتقال بازديدكنندگان از سوي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در نظر گرفته شده است.
لطفا وارد شويد
فرقي هم نمي كند از كدام در مصلي وارد شويد، درهاي واقع شده در خيابان شهيد بهشتي، روبروي خيابان هاي ميرعماد و شهيد مفتح يا از در بزرگراه رسالت يا از در شماره 12 در خيابان شهيد قنبرزاده. مهم اين است كه شما به خيل كتابخوان ها پيوسته ايد و در مسير رسيدن به كاروان كتاب قرار گرفته ايد اما فراموش نكنيد كه به محض ورود به مصلي گرما دوبرابر مي شود چرا كه اينجا همه سرشار از انرژي اند و اين انرژي را به هم منتقل مي كنند. اينجا همه با هم حرف مي زنند، كمتر كسي سكوت پيشه كرده و بلندگوي نمايشگاه هم كه مدام كتاب هاي آموزشي و كمك درسي(و بسيار كمتر كتاب هاي ارزشمند و عمومي) را تبليغ مي كند و يكسره در گوش شما فرياد مي زند كه »كنكورت را قورت بده.» انگار اين كنكور نمايشگاه كتاب را هرگز رها نخواهد كرد. شبستان اصلي نمايشگاه را بايد اصلي ترين قسمت نمايشگاه دانست. جايي كه سالن ناشران عمومي ناميده مي شود و ناشران اين بخش بر اساس حرف الفبا(البته با كمي اغماض) در آن قرار گرفته اند. در مركز اين فضا هم مثل سال گذشته سه غرفه كتابخانه ملي، كتابخانه مجلس شوراي اسلامي و مجمع ناشران انقلاب قرار گرفته كه آن را مي توان مركزي براي پيدان كردن ساير غرفه ها دانست. كمي
آن سو تر از اين مركز، درست در ضلع شمالي شبستان، غرفه ها بزرگ تر و زيباتر هستند. ناشراني همچون اميركبير، سروش، قطره، سوره مهر، شاهد، صدرا و... در اين مسير قرار دارند. اما پيشنهاد نگارنده اين است كه براي پيدا كردن هر ناشر به بنرهاي اطلاع رساني نصب شده در ابتدا و انتهاي هر راهرو كه ناشران قرار گرفته در آن را نشان مي دهند توجه كنيد. اگرچه اين نوع چيدمان چندان مناسب نيست و باعث ترافيك انساني و رفت و آمدهاي بي دليل مي شود و بر همين اساس است كه چيدمان موضوعي ناشران به عنوان جايگزين چيدمان فعلي پيشنهاد مي شود. يا اگر امكان چيدمان موضوعي فراهم نيست، دست كم مسوولان مي توانند در راهنماي نصب شده بر سردر هر راهروي نمايشگاه، به موضوع كتاب هاي هر ناشر اشاره كنند تا از مراجعات بي مورد جلوگيري شود.
با اين شماره ها تماس بگيريد
اطلاع رساني در نمايشگاه كتاب را بايد يكي از مهمترين تسهيلات لازم دانست كه هرچقدر تعداد باجه هاي آن بيشتر باشد باز هم كم است چرا كه يكي ازمهم ترين مسايلي كه در بهتر برگزار شدن اين گردهم آرايي بزرگ فرهنگي موثر است، اطلاع رساني دقيق به مراجعان درباره راه ها و مكان غرفه هاي ناشران مختلف است.
امسال نيز مانند ساليان گذشته، در نمايشگاه كتاب تهران غرفه هاي خاصي براي پاسخگويي به مراجعان برپا شده اند. بر اين اساس حدود 200 نفر در شش ايستگاه مستقر در نقاط مختلف مصلي، كار اطلاع رساني را به بازديدكنندگان بر عهده دارند و حدود 30 ايستگاه اطلاع رساني محيطي هم ايجاد شده تا مخاطبان با استفاده از اينترنت، به اطلاعات لازم درباره كتاب هاي مورد نظرشان دسترسي پيدا كنند. 10 خط تلفن ثابت به شماره هاي
90 - 88496281 پاسخگوي سئوالات علاقه مندان به بازديد از نمايشگاه كتاب تهران هستند و آنها مي توانند در خانه يا محل كار خود يا هر جاي ديگري كه حضور دارند، به اطلاعات مورد نيازشان از نمايشگاه كتاب تهران دسترسي پيدا كنند.
اين نقشه هاي مبهم
از سوي ديگر در غرفه هاي اطلاع رساني، نقشه هاي راهنما يا به اصلاح «كروكي» نيز به مراجعان داده مي شود، نقشه اي كه در آن نحوه استقرار و سالن بندي نمايشگاه به بازديدكنندگان ارايه مي شود اما برخي از مراجعان اين نقشه را گمراه كننده مي دانند در حالي كه به گمان برخي، اين نقشه گويا است !
گروه اول معتقدند اين كروكي براي كسي كه براي نخستين بار به نمايشگاه كتاب و مصلاي تهران مي آيد چندان گويا نيست و او را سردرگم مي كند اما گروه دوم بر اين باورند كه در مقايسه با برخي از مردم و مسئولان اطلاع رساني كه فرد را گمراه مي كنند و نشاني درستي نمي دهند، اين كروكي ها راهگشاتر است !
با توجه به اين موارد است كه به نظر مي رسد همچنان لزوم اطلاع رساني دقيق تر از طريق طراحي نقشه گوياتر براي راهنمايي بازديدكنندگان از نمايشگاه كتاب احساس مي شود.
پول نقد نياوريد، نه، بياوريد
اگر براي خريد كتاب در حجم زياد به نمايشگاه مي رويد لازم نيست مقدار زيادي از پول نقد را همراه خود داشته باشيد ، چرا كه بسياري از غرفه ها به دستگاه كارتخوان مجهز هستند .اگرچه تعدادي از ناشران از تعداد
دستگاه هاي اختصاص داده شده به آن ها و نيز اختلالات پيش آمده در كار آن ها گلايه مند هستند. بر اين اساس است كه شايد لازم باشد پيشنهاد ما را خيلي هم جدي نگيريد. اما با اين همه بدانيد كه مدير كميته اجرايي نمايشگاه كتاب تهران درباره شكايت برخي از ناشران درباره كمبود و نيز فعال نبودن برخي از دستگاه هاي كارتخوان در نمايشگاه مي گويد: امسال با توجه به تغيير و ارتقاء سيستم دستگاه هاي كارتخوان در نمايشگاه در بخش هاي مختلف گاهي اختلالاتي ديده شد كه به سرعت در حال رفع شدن است.
حسين صفري توضيح مي دهد: در بخش كودك و نوجوان، برخي از ناشران تعداد قابل توجهي دستگاه تقاضا كرده اند كه از سقف درنظر گرفته شده براي آنها بيشتر است، ولي اين موضوع امروز در حال پيگيري است كه تعداد مورد نياز با توجه به امكانات موجود به آنها تحويل داده شود. او تاكيد مي كند: مساله اصلي بر سر تعداد دستگاه هايي است كه ناشران از ما درخواست كرده اند. ما براي ارائه اين دستگاه ها البته حد و مرز غيرقابل تغيير قائل نشده ايم، اما بر اساس متراژ غرفه ها اين دستگاه ها را توزيع و نواقص را برطرف خواهيم كرد.
اين كتاب هاي خبرساز
اما بخوانيد درباره چند كتاب خبرساز. يكي از كتاب هايي كه از همان روز اول نمايشگاه خبرساز شد و توجه تعدادي از علاقه مندان را به خود جذب كرد كتاب «شرح اسم» نوشته هدايت الله بهبودي است كه به زندگي مقام معظم رهبري از سال 1318 تا 1357 مي پردازد. اين كتاب 600
صفحه اي به تازگي به نمايشگاه رسيده و كسي كه با حوادث دوران انقلاب آشنايي داشته باشد با يك تورق درخواهد يافت كه كتاب مذكور با همه آثار ديگري كه تا به حال درباره مقام معظم رهبري منتشر شده است، تفاوت دارد. انتشار اين كتاب مورد توجه برخي ازسايت هاي خبري هم قرار گرفت و در همان ساعات اوليه نمايشگاه خبر عرضه آن را روي خروجي خود قرار دادند، اما بعدازظهر همان روز اين كتاب در نمايشگاه عرضه نشد. گويا ناشر آن به دليل بررسي هاي بيشتر، فعلاً از عرضه كتاب در نمايشگاه خودداري كرده است. به گونه اي كه بر سر در موسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي برگه اي نصب شده بود كه روي آن نوشته بودند: «به علت اتمام كتاب «شرح اسم» شنبه مراجعه كنيد.»
كتاب بعدي «نورالدين پسر ايران» خاطرات سيدنورالدين عافي و نوشته معصومه سپهري است كه با چاپ سي ام پا به نمايشگاه گذاشته به عنوان يكي از پرفروش ترين كتاب هاي نمايشگاه در روزهاي ابتدايي معرفي شد و بر اساس اعلام ناشر آن (سوره مهر) اين كتاب در 20 چاپ براي نمايشگاه امسال آماده شده است. مهمترين دليل اهميت اين كتاب را بايد در يادداشت رهبر معظم انقلاب بر آن جست وجو كرد. راوي و نويسنده اين كتاب در سومين روز از نمايشگاه در غرفه سوره مهر با مخاطبان خود ديدار و گفت و گو كردند.
كتاب مهم ديگر نمايشگاه امسال«پايي كه جا ماند»؛ خاطرات خودنوشت سيدناصر حسيني پور از روزهاو سالهاي اسارتش در زندان هاي مخفي و مخوف رژيم بعث عراق است. نويسنده و راوي اين كتاب در دومين روز نمايشگاه با مخاطبان خود ديدار كرد و در جمع آن ها گفت: از 808 روزي كه در اسارت بودم، تنها خاطرات 200 روز را مكتوب كردم. من در جزيره مجنون ديده بان بودم. كار ديده بان مشخص است و تفاوتش با رزمنده عادي در اين است كه عمل او بايد حساب شده و دقيق باشد و به روز گزارش بدهد. وقتي اسير شدم هم ديده بان بودم، اما نه ديده باني كه فعاليت جبهه و خاكريز عراقي ها را زير نظر داشته باشد، بلكه ديده بان بدي ها و خوبي ها ...
كتاب مهم ديگر سروده هاي عليرضا قزوه است با عنوان «صبح بنارس» كه در دومين روز نمايشگاه با حضور شاعر آن ، علي محمد مؤدب، ميلاد عرفان پور و برخي از اهالي فرهنگ و ادب در بخش غرفه ياسين نمايشگاه رونمايي شد. البته مجموعه اشعار عليرضا قزوه هم با عنوان «چمدان هاي قديمي» با انتخاب گروهي از شاعران جوان منتشر و در نمايشگاه ارائه شده است.
اما كمي هم بخوانيد درباره كتاب «من مادر مصطفي» خاطرات دانشمند شهيد مصطفي احمد روشن با نگارش «رحيم مخدومي» كه توسط نشر شاهد در بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران روانه بازار نشر شده است.
اين كتاب داراي 15 بخش اعم از «اشاره»، «شب هاي بعد از پدر»، «من مصطفي را مرد مي خواستم»، «روز ميدان رفتن زنان»، «قدر زر، زرگر شناسد»، «ضمايم و عكس ها»، «بيانات رهبر در منزل شهيد»، «نامه خانواده شهيد احمدي روشن به رهبر معظم انقلاب» و «واكنش حزب الله لبنان به ترور ديروز تهران» است. در «اشاره» اين اثر رحيم مخدومي نوشته است: بعضي آدم ها قلم ها را هم عاشق مي كنند وقتي خود در عشق شعله ورند، به هر اهل دلي مي خورند، آن را به آتش مي كشند، مي سوزانند، خاكستر مي كنند. امان از روزي كه به قلم بخورند، ديگر عقل و عقال براي قلم باقي نمي گذارند؛ نشانه عشق چيست؟ بي قراري تا رسيدن به معشوق، بي صبري در انتظار، بي عقلي در احتساب. با اين آدرس، قلم من بارها و بارها به خانه معشوق پاگذاشته است؛ يك بار عاشق 17 ساله اي شد كه 18 سال در كما بود. 17 ساله اي، 18 سال در كما بود! همين شد خال روي ماه معشوق، كه دل هر عاشق ساده دلي را مي برد. جواني هفده سال زندگي كرد، اما وقتي مي خواست دنياي خاكي را ترك كند، 35 ساله بود ! قلم من وقتي همان جمله اول را شنيد، كارش از عشق گذشت و به جنون كشيد، مجانين كه صبر و تحمل حالي شان نيست، زود مي خواهند به خواسته شان برسند. بخشي كه جنبي نيست
از جمله بخش هاي مهم نمايشگاه بخش جنبي است كه انصافا نبايد آن را جنبي دانست.فعاليت هاي اين بخش همچون سال هاي قبل در سه بخش انجام مي شود؛ سراهاي اهل قلم، سراهاي كليات و سراي كودك و نوجوان. در سراي اصلي اهل قلم برنامه هايي مانند رونمايي از كتاب هاي مهم و فاخر و تجليل از اهالي قلم برپا مي شود. در غرفه ديدار كه در طبقه شبستان روبه روي محراب مصلي برپا شده است هم كتاب هاي برگزيده جوايزي مانند كتاب سال و كتاب فصل مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد. در سراي كليات نيز جلسات و كارگاه هايي با موضوع كتابداري، كتابخانه و كتابخواني برگزار مي شود.
اما فعاليت هاي جنبي سراي كودك نمايشگاه امسال با تغييراتي عمده مواجه شده كه از جمله آنها برگزاري حدود 20 نشست با حضور 20 نويسنده كتاب هاي برگزيده حوزه كتاب در جوايز ملي و مخاطبان خردسال و يا دانش آموز آنها است.
در بخش بين الملل هم فعاليت هاي كميه جنبي برقرار است كه در نيم طبقه دوم شبستان برپا خواهد شد. برنامه هاي اين بخش شامل معرفي نشر ايران در بازارهاي جهاني و بررسي وضعيت ترجمه آثار از زبان فارسي به زبان هاي ديگر است. بر اين اساس مجموعاً حدود 200 نشست در سراهاي مختلف اهل قلم مصلي برگزار مي شود.
و حاشيه ...
اما بشنويد از چند خبر
حاشيه اي نمايشگاه؛ دانشجويان و افرادي كه مشمول دريافت بن كارت هاي مخصوص نمايشگاه كتاب مي شوند مي توانند به چهار شعبه بانك صادرات در تهران و در اطراف مصلا مراجعه و يا با شماره هاي 882،1261، 1445،2385 تماس بگيرند. دانشجويان مي توانند با استفاده از اين بن كارت هاي دانشجوبي و از طريق دستگاههاي كارت خوان در طول نمايشگاه كتاب، از شعب منتخب ريالي و ارزي استفاده
كنند . اما طبق تمهيدات در نظر گرفته شده بازديدكنندگان از اقدامات رفاهي بانكداري هم در نمايشگاه بيست و پنجم كتاب تهران بهره مند خواهند بود تا از طريق اينترنت وجوه خود را انتقال و يا كليه اقساط و قبوض خود را پرداخت كنند.
خبر حاشيه اي ديگر اينكه بازديدكنندگان مي توانند در هنگام خريد كتاب از غرفه داران بن رايگان ويژه عينك را نيز درخواست كنند. بر اساس اين خبر در پي استقبال گسترده بازديدكنندگان نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از طرح «توزيع هداياي فريم عينك» در سال گذشته، امسال نيز به منظور ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در ميان اقشار مختلف مردم و با هدف پاسخگويي مدون به مراجعات كثير بازديدكنندگان، تعاوني مهرآوران عتيق تهران با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دانشگاه هاي سراسر كشور همانند گذشته اقدام به توزيع بن رايگان ويژه عينك كرده است. طي هماهنگي هاي انجام شده، بازديدكنندگان مي توانند در هنگام خريد كتاب از غرفه داران بن رايگان ويژه عينك را نيز درخواست كنند. نمايندگان سازمان ها و ادارات نيز مي توانند با حضور در غرفه اين تعاوني سهميه بن سازمان خود را دريافت كنند.
خبر آخر هم اينكه در حالي كه قرار بود تمبر «ربع قرن جهاد فرهنگي» در افتتاحيه نمايشگاه با حضور محمود احمدي نژاد؛ رئيس جمهور رونمايي شود اما اين اتفاق نيفتاد. اما در خبرها آمد كه گويا قرار است اين رونمايي در روزهاي بعدي نمايشگاه برگزار شود كه شايد حالا كه اين گزارش پيش روي شماست ، انجام شده باشد. طراح اين تمبر محسن يوسفي است كه در طرح آن از المان هاي برجسته 24 دوره گذشته نمايشگاه كتاب الهام گرفته است. همچنين در اين طرح، سير صعودي دوره هاي برگزاري نمايشگاه كتاب با نماد «سيمرغ» به نمايش درآمده است.

 



رونمايي از جديدترين توليدات دفتر پژوهشهاي موسسه كيهان
«رازهاي دهه 60» و« ارتش سري روشنفكران» در نمايشگاه كتاب

كتاب «ارتش سري روشنفكران» نوشته پيام فضلي نژاد و رازهاي دهه 60 به قلم مرتضي صفارهرندي در نمايشگاه كتاب رونمايي شد
«رازهاي دهه شصت» و «ارتش سري روشنفكران» عصر پنجشنبه در غرفه انتشارات كيهان با حضور مدير انتشارات موسسه كيهان، پيام فضلي نژاد (پژوهشگر موسسه كيهان)، مرتضي صفارهرندي (مورخ)، سعيد مستغاثي ( كارگردان مستند سياسي «راز آرماگدون»)، جمعي از دانشجويان موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم، برخي نويسندگان آثار ضدفتنه ، فعالان بسيج دانشجويي، نمايندگان برخي رسانه هاي خبري و برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي نخستين بار رونمايي شدند.
پيام فضلي نژاد چهار سال پيش با كتاب «شواليه هاي ناتوي فرهنگي» در نمايشگاه حضور پيدا كرده بود و اكنون پانزدهمين چاپ اين كتاب را نيز در نمايشگاه كتاب دارد.
او در بدو ورود به غرفه كيهان با استقبال جمعي از مخاطبان خود مواجه شد و گفت « دو روز است كه كتاب جديدش عرضه مي شود» نويسنده كتاب «ارتش سري روشنفكران» ادامه داد كه«اين يكي از بركات خون شهداي ترورهاي آكادميك است كه اين كتاب به آنان (احمدي روشن، رضايي نژاد، شهرياري و عليمحمدي)، تقديم شده و انشاءالله اين كارها سبب عاقبت به خيري ما بشود، نه سببي از اسباب گرفتاري هاي اخروي ما»
صفارهرندي: تاكيد بر بي نشاني
مرتضي صفار هرندي پژوهشگر در تاريخ معاصر را با سلسله مقالاتش درباره تاريخ پس از انقلاب از سالهاي گذشته در هفته نامه «صبح صادق» شناخته ايم. سابقه كار مطبوعاتي او به ابتداي دهه هفتاد و حضور در روزنامه كيهان از همان دوره برمي گردد. صفارهرندي اكنون نيز يكي از چهره هاي موثر و فعال در همين روزنامه است.
دو سال پيش، صفارهرندي با كتاب
«نقش آفرينان عصر تاريكي» (تبارشناسي
جريان هاي سياسي معاصر) در مجموعه كتابهاي«نيمه پنهان» شناخه شد و اكنون او با كتاب «رازهاي دهه شصت» كه جلد دوم كتاب قبلي او محسوب مي شود، در نمايشگاه كتاب حاضر است. اين اثر به شهيد «ابراهيم هادي» تقديم شده است كه به تعبير نويسنده «از قهرمانان واقعي دهه شصت» است كه «بي نشاني، قله آرزوهايش» بود.
صفار هرندي در پاسخ به سوالات مخاطبان معتقد است كتاب، محصول كار نويسنده است و آنچه را كه مي خواهيم از نويسنده بدانيم يا بپرسيم مي توانيم در خود كتاب پيدا كنيم و ببينيم.شايد به همين دليل است كه او در اين سالها بسيار كم در رسانه ها ظاهر شده است.
حضور نويسندگان آثار و فعالان ضدفتنه
در غرفه كيهان
در آئين رونمايي كتاب «ارتش سري روشنفكران» و «رازهاي دهه شصت» جمعي از نويسندگان كتابها و آثار ضدفتنه سبز مانند آرش پاك انديش (نويسنده كتاب «كروبي بر مدار سقوط»)، سيدحسين علوي (نويسنده كتاب «شواليه اناث» زندگي شيرين عبادي)، بابك اسماعيلي و جمعي از فعالان خبرگزاري هاي فارس، نسيم، دانشجو و سايت هايي مانند بولتن نيوز، صراط، حضور داشتند. همچنين برخي از اعضاء كميسيون هاي فرهنگي، امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز براي ديدار با نويسندگان كتابهاي جديد «نيمه پنهان» به غرفه انتشارات كيهان رفتند. از نكات جالب توجه تقارن اين برنامه با آخرين روز مانده به انتخابات بود و برخي از كانديداهاي شاخص دو جبهه فعال در انتخابات دور دوم در اين مراسم حضور پيدا كردند.

 



در نشست مخاطب شناسي شعر انقلاب مطرح شد
محدثي خراساني: براي مردمي شدن شعر تلاشي صورت نگرفته است

نشست مخاطب شناسي شعر انقلاب در سالن كارنامه نشر جمهوري اسلامي ايران واقع در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران با حضور علي محمد مودب،مصطفي محدثي خراساني، ميلاد عرفان پور و علي داوودي برگزار شد.
به گفته محدثي خراساني بيشترين تاثير در انتقال فرهنگ بر عهده شعر است و امروز با اينكه رقباي جدي در عرصه رسانه مانند سينما و موسيقي دارد اما كماكان اگر باز هم واكاوي كنيم و به زيرساخت هاي عميق برسيم باز مي بينيم شعر بيشترين نقش را ايفا مي كند و منبع بسياري از هنرهاي ديگر كماكان شعر است.
براساس اين گزارش محدثي خراساني در اين نشست ضمن اشاره به گفتمان انقلاب اسلامي، گفت: ارتباط شعر فارسي با مخاطب به حدي تنگاتنگ است كه نياز به بحث و شاهد مثال آوردن براي انسان ندارد. رسانه يكه تاز تاريخ و فرهنگ ما شعر بوده و هست و اگر بخواهيم هويت خود را تعريف كنيم، بيشترين منبع كمك رسان ما شعر خواهد بود كه در آن آيينه مي تواند تصويري از ايراني مسلمان را نشان دهد.
محدثي خراساني يادآور شد: از سويي با وقوع انقلاب و پس از سالها جريان روشنفكري بيمار سالهاي پيش از انقلاب و الگوهايي كه تراشيده شده به نسل جوان القا شد كه اين افراد چهره هاي ادبي و برجسته اي هستند، اين تلاش شد تا پيوند ما با پيشينه فرهنگي مان گسسته شود تا دچار خودباختگي شويم.
وي گفت : گفتمان انقلاب اسلامي فرهنگي است و از سويي بيشترين بار بر دوش ادبيات خصوصا شعر است و اين نشان از جايگاه مرتفع شعر در انقلاب اسلامي دارد شايد به اين دليل باشد كه رهبر انقلاب به شعر نگاه ويژه دارند و اغلب اوقات بيشترين وقت خود و توجه شان صرف شعر مي شود كه در اين مسير بيشترين توصيف ها را در باره شعر از ايشان مي شنويم.
محدثي خراساني عنوان كرد: نقد شعر و مخاطب نداريم بلكه پيام رسان هايي كه بايد نقش خود را به درستي ارائه كنند موفق نبودند.
وي به سينما و موسيقي اشاره كرد و از نقش برخي نشريات و رسانه ها در ترويج اين دو هنر اظهار داشت: در زمينه سينما ما ده ها نشريه داريم كه متناسب با متخصصان، منتشر مي شود حتي نشريات به وسيله چاپ عكس و پوستر بازيگران آنها را براي خود نگاه مي دارند، البته در حوزه موسيقي هم اين اتفاق رخ داده ولي در حوزه شعر ارتباط توده هاي مردم ما با شعر محدود به ترانه ها شده است. در موسيقي براي پاپ شدن تلاش شد اما براي مردمي شدن شعر تلاشي صورتي نگرفته است.
محدثي خراساني در خاتمه سخنان خود ضمن انتقاد از اينكه در حوزه شعر شاهد انتشار ماهنامه و يا فصلنامه اي نيستيم گفت: در ايران كلا يك مجله براي شعر منتشر مي شد كه دوسالي است آن هم متوقف شده در حالي كه ظرفيت شعر به حدي بالاست كه بايد روزنامه شعر داشته باشيم تا تمام سطوح كشور و مخاطبين را پوشش داده و خلأ ارتباط مخاطب با شعر را پر كند.
مودب: حوزه شعر با مشكل توزيع آثار
مواجه است
علي محمد مودب گفت: حضور شعر در لحظه هاي مختلف زندگي ما ايرانيان انكار شدني نيست؛ در اين حوزه چند كتاب خوب داريم اما چرا اين آثار درست به مخاطب معرفي نمي شود.
وي متذكر شد: در بازار مواد غذايي كارهاي بسياري صورت گرفت و دچار تحولات فراواني هستيم در اين راستا كارهاي بسيار شد و نيازسازي صورت گرفت اما شعري كه در اين سرزمين سالها وجود دارد اين گونه برخورد نشده است به اين دليل كه با قواعد و ساختارهاي خودسازه مواجه نيستيم اما شاعران برجسته اي داريم، افرادي كه ارزش آنرا دارند تا آثارشان به دست مخاطبان برسد اما اينكه چگونه اين آثار به دست مخاطبان برسد مجموعه اي از توليد و كتاب سازي درست، بازسازي، ايجاد تقاضا و بعد رساندن توليد به دست مخاطب مهم است كه متاسفانه جاي چنين حلقه هايي خالي است.
اين شاعر با تاسف از اينكه تعداد كتابفروشان از تعداد ناشران كمتر است ، گفت: در كشور ما تعداد كتابفروشان از تعداد ناشران كمتر است از اين رو اين مهم مشكلاتي را در پي دارد. اگر شعر خوب يا هر محصول ادبي و هنري خوب توليد مي شود ساز و كار رسيدن آن به دست مخاطب نيز بايد با قاعده باشد.
وي ضمن اشاره به اينكه فردي از بوشهر با بنده تماس گرفت و خواهان ارسال كتاب هايم بود اضافه كرد: فردي از بوشهر به بنده زنگ زد و گفت كتاب مي خواهم اما بنده اطلاع نداشتم كه چگونه مي توانم اين اثر را به دست مخاطبان آن نقطه از كشور برسانم.
به گفته مودب شعر هنري است كه نيازمند ساختارمند شدن توزيع صحيح است.
داودي: در زمينه شعر كم كاري كرده ايم
در ادامه اين نشست علي داودي درباره مشكل شعر امروز و بحران مخاطب در شعر اضافه كرد: نبايد با قاعده ديگران وارد بازي شويم؛ ما در كشورمان منظومه هايي داريم كه به شرح وقايع تاريخي مي پردازند از سويي ديگر بايد پرسيد ظهور و بروز اين همه شاعر جوان، وبلاگ و ... مخاطبانشان كيست؛ از اين نظر فكر مي كنم بحران مخاطب نداريم.
وي افزود:همواره شاهديم هنگامي كه سي دي و يا از طريق رسانه ديدار حضرت آقا با اقشار و اصناف و شاعران پخش مي شود همواره از اخبار پرمخاطب بوده و مردم اقبال زيادي به آن نشان مي دهند نمونه ديگر مرحوم آغاسي است كه نماد شاعري در ايران بود كه مخاطبان فراواني هم داشت.
وي در خاتمه عنوان كرد: ما كمتر شاعري در اين روزگار داريم كه خود را شاعر ببيند و نگاهش به خودش به عنوان يك شاعر تاثيرگذار باشد. در زمينه شعر كم كاري كرده ايم از اين رو با بحران مخاطب و نشر مواجهيم.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14