(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 23 اردیبهشت 1391 - شماره 20206 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بررسي جزئيات بودجه 91 در جلسات فشرده مجلس
خارج از دستور
ولايتي: تمامي مدارك و اسناد بين المللي نام «خليج فارس» را تاييد مي كند
اسماعيل هنيه: ايران قدرتمند است و نيازي به حماس ندارد
آنتي وار: جنگ طلبان اسرائيل و آمريكا در مورد ايران هسته اي دچار گزافه گويي شده اند
بازي رسانه اي جديد ISIS با انتشار سه عكس ماهواره اي
وزير كشور: نگهداري پناهندگان در ايران در بالاترين سطح استانداردهاي جهاني قرار دارد
تحليلگر سرشناس هند: كلينتون درماموريت به هند عليه ايران شكست خورد
كاردار سفارت افغانستان به وزارت امور خارجه احضار شد
تجليل از خانواده شهداي هسته اي در قم
امارات تقويت روابط تاريخي با ايران را خواستار شد
پيكر 57 شهيد دفاع مقدس در فاو شناسايي شد



بررسي جزئيات بودجه 91 در جلسات فشرده مجلس

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پس از تصويب كليات لايحه بودجه 91 وارد جزئيات لايحه بودجه شده و 7 بند از آن را به تصويب رساندند.
نمايندگان كه در جلسه چهارشنبه مجلس كليات لايحه بودجه را به تصويب رسانده بودند پيش ازظهر پنجشنبه 7 بند از لايحه بودجه را به تصويب رسانده، يكي از بندها را از متن لايحه حذف كردند و بند ديگر درباره استفاده از منابع صندوق توسعه براي اجراي طرح هاي بالادستي نفت را پس از حدود 3 ساعت مباحثه براي بررسي بيشتر به كميسيون تلفيق ارجاع دادند.
واردات و فروش فرآورده هاي نفتي توسط بخش خصوصي
نمايندگان مجلس در ادامه بررسي جزئيات لايحه بودجه 91 در بخش درآمدي، بند خ ماده 1 اين لايحه را تصويب كردند كه براساس آن واردات و فروش فرآورده هاي نفتي با رعايت كيفيت و استانداردهاي عرضه هر فرآورده با رعايت قوانين و مقررات مربوط توسط بخش خصوصي مجاز است.
همچنين طبق بند د ماده1 وزارت نفت از طريق شركت دولتي تابعه ذي ربط موظف است علاوه بر دريافت نرخ گاز به ازاي مصرف هر مترمكعب گاز طبيعي 50ريال به عنوان عوارض از مشتركين دريافت و به خزانه داري كل كشور واريز كند.
اجازه مجلس به وزارت نفت براي فروش 10ميليارد دلار اوراق مشاركت
مجلس به وزارت نفت اجازه فروش اوراق مشاركت تا سقف 10ميليارد دلار را داد.
نمايندگان در ادامه بررسي جزئيات لايحه بودجه در بخش درآمدي بند «ر» ماده 1 اين لايحه را تصويب كردند.
طبق اين مصوبه به وزارت نفت اجازه داده شد كه اصل و سود اوراق مشاركت ارزي و يا صكوك نفتي با رعايت قوانين و مقررات در سقف 10ميليارد دلار اوراق مذكور را به فروش برساند.
همچنين طبق بند «ز» ماده 1 بانك مركزي جمهوري اسلامي موظف شده است تا مبلغ 10ميليارد دلار از محل منابع ارزي خود در خارج از كشور را به شركت هاي مذكور به صورت خط اعتباري اختصاص دهد.
حذف يك بند از متن بودجه
با اخطار توكلي
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح پنجشنبه و در جريان بررسي جزئيات لايحه بودجه كل كشور سال 91 بند مربوط به اجراي پالايشگاههاي آناهيتا و ستاره خليج فارس از محل تسهيلات صندوق توسعه ملي را از متن لايحه بودجه حذف كردند.
گفتني است در بند ژ ماده واحده بودجه به وزارت نفت اجازه داده شده بود از محل تسهيلات صندوق توسعه ملي نسبت به اجراي پالايشگاه آناهيتا و پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس اقدام كند.
احمد توكلي، در اخطاري مستند به اصل 110 قانون اساسي با بيان اين كه تعيين سياست هاي كلي نظام برعهده رهبري است يادآور شد: رهبر معظم انقلاب درباره حدود دخالت دولت در اقتصاد سياست هاي كلي اصل 44 را تعيين فرمودند و اگر دولت بخواهد پالايشگاه بزند بايد براي تاسيس آن از مجلس جواز بگيرد و بعد منبعش را تعيين كند.
وي افزود: در سياست هاي كلي قانون برنامه پنجم، صندوق توسعه ملي تاسيس شد تا مازاد درآمدهاي ارزي از هزينه هاي جاري دولت در آن ذخيره شود و مردم با استفاده از اين منابع ارزي سرمايه گذاري كنند و به تدريج نقش دولت در اقتصاد ملي كم شود.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اين كه بند مذكور علاوه بر اين كه خلاف قانون برنامه پنجم است، با قانون اساسي نيز مغايرت دارد، گفت: اگر صندوق توسعه به سرنوشت حساب ذخيره ارزي مبتلا شود واويلا است، حساب ذخيره ارزي به اين اميد در برنامه سوم ايجاد شد ولي در دولت هاي وقت چه در دولت آقاي خاتمي و چه در دولت آقاي احمدي نژاد آنقدر از اين حساب استفاده شد كه آن را صفر كردند.
توكلي تصريح كرد: اگر در آغاز كار صندوق توسعه ملي دست اندازي به آن را مثل حساب ذخيره آغاز كنيم، هدف بزرگي كه از تاسيس اين صندوق دنبال مي شد مبني بر اينكه منابع زيرزميني نازا را تبديل به سرمايه گذاري زاينده كنيم از دست مي رود.
محمدرضا باهنر كه اداره جلسه را برعهده داشت اين اخطار و مغايرت اين بند از لايحه بودجه با اصل 110 قانون اساسي را وارد دانست و آن را به راي مجلس گذاشت كه نمايندگان با 128راي موافق راي به حذف اين بند از لايحه بودجه دادند.
تعيين نحوه محاسبه و پرداخت عوارض نفت و گاز توليدي
بهارستان نشينان در جلسه علني روز پنج شنبه تصويب كردند ماليات بر ارزش افزوده و عوارض نفت و گاز توليدي و فرآورده هاي وارداتي بر مبناي قيمت فروش داخلي محاسبه و پرداخت شود.
به موجب مصوبه مجلس، ماليات بر ارزش افزوده و عوارض نفت و گاز توليدي و فرآورده هاي وارداتي، از همه فرآورده هاي نفتي و گازي توسط شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي (شركت پالايش نفت) و شركت ملي گاز ايران بر مبناي قيمت فروش داخلي محاسبه و پرداخت مي شود.
خانه ملتي ها همچنين مقرر كردند ماليات مزبور به حساب درآمد عمومي نزد خزانه داري كل كشور واريز شود.
مراعا ماندن يك بند
پس از 3 ساعت بحث و بررسي
نمايندگان مجلس در جلسه علني پنج شنبه بند مربوط به استفاده از منابع صندوق توسعه براي طرح هاي بالادستي نفت را پس از نزديك به 3 ساعت بحث و گفت وگو و مخالفت هاي مكرر نمايندگان براي بررسي بيشتر به كميسيون تلفيق ارجاع دادند.
در اين بند آمده بود: بانك هاي عامل دولتي و بانك هاي غيردولتي طرف قرارداد با صندوق توسعه ملي موظفند در اعطاي تسهيلات به قراردادهاي بالادستي با تضمين وزارت نفت قراردادهاي طر ح هاي بالادستي نفت را به عنوان تضمين بازپرداخت قبول كرده و با وثيقه گرفتن ساير طرح ها و صنايع پايين دستي مربوط به نفت و گاز و پالايش و پتروشيمي، تسهيلات ارزي و ريالي موردنظر را به متقاضيان بخش غيردولتي پرداخت كنند.
اصل اين ماده با 99 راي موافق، 54 راي مخالف و 16 راي ممتنع از 200 نماينده حاضر در جلسه رد شد و حذف آن نيز با 68 راي موافق، 71 راي مخالف و 21 راي ممتنع از 198 نماينده حاضر در مجلس راي نياورد.
پس از مطرح شدن بررسي اين بند در صحن علني و عدم راي آوري پيشنهاد حذف كل اين بند در صحن علني، احمد توكلي نماينده تهران و رئيس مركز پژوهش هاي مجلس در اخطار قانون اساسي اظهار داشت: اين بند مي گويد از منابع صندوق توسعه ملي براي اجراي طرح هاي بالادستي نفت استفاده كنيم در حالي كه اين موضوع با سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و برنامه پنجم توسعه مغايرت دارد چرا كه صنايع بالادستي نفت دولتي هستند.
وي افزود: اين بند با صراحت با اصل 44 قانون اساسي مغايرت دارد و فقط روي اين بند زرورق كشيدند كه خيلي مشخص نشود و اگر طرح بالادستي است، حتما دولتي است.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس در بخشي ديگر از سخنانش با بيان اين كه اين بند از چند جهت با قانون اساسي مغايرت دارد، تاكيد كرد: تصويب اين بند يعني آغاز سوراخ كردن صندوق توسعه ملي، حساب ذخيره ارزي نيز در حال از بين رفتن است و متوسط ارز مصرفي از زمان جنگ تا دولت احمدي نژاد همواره افزايش يافته و در اين دولت متوسط ارز دولتي به ازاي هر نفر به 824 دلار رسيده است.
در ادامه محمدرضا باهنر در پاسخ به اين اخطار نماينده تهران گفت: دوستان كميسيون تلفيق و مسئولان وزارت نفت به دنبال حل يك مشكل در اين بند هستند.
وي افزود: از طرف ديگر نياز به سرمايه گذاري در بخش هاي بالادستي نفت وجود دارد و از سوي ديگر بخش خصوصي نيز اجازه سرمايه گذاري در بخش بالادستي نفت را ندارد و همچنين دولت و شركت نفت تا حدودي اعتبارات لازم را در اختيار ندارد كه در اين زمينه سرمايه گذاري كنند.
باهنر بر همين اساس يادآور شد: راه حلي به ذهن دوستان رسيده است كه پيمانكاران بتوانند از صندوق توسعه ملي وام بگيرند تا اين كار انجام شود و سپس وام خود را بازپرداخت كنند و اين ملك و مسير در مالكيت دولت باقي بماند چرا كه طبق قانون شركت ملي نفت ايران نمي تواند از صندوق توسعه ملي وام بگيرد.
باهنر در خاتمه با بيان اين كه اخطار را وارد نمي داند، گفت: اين بند مغاير قانون برنامه پنجم توسعه است و براي تصويب نيازمند دوسوم آراء نمايندگان مجلس است.
پس از اخطار توكلي، يكي از مسئولان وزارت نفت پشت تريبون قرار گرفت و به اظهارنظر درباره يك پيشنهاد پرداخت و با پيشنهاد حذف جز «صندوق توسعه ملي» در اين بند مخالفت كرد.
سپس احمد توكلي نماينده تهران در اخطاري مجددا نسبت به سخنان نماينده دولت اعتراض كرد و گفت: نماينده دولت خطاب به نمايندگان مجلس مي گويد اين دوستان مي خواهند نفت كشور را نابود كنند در حالي كه حق ندارند چنين سخناني را در صحن علني مجلس مطرح كنند.
وي افزود: كسي كه اينگونه سخن مي گويد حق ماندن در صحن علني مجلس را ندارد.
احمد توكلي يادآور شد: ما مي خواهيم كشور را عقلاني اداره كنيم و ايشان حق ندارد اين حرف را بزند، مامور دولت در مجلس جلوتر از ما مي نشيند و محترم است اما حق لابي گري ندارد و نمي تواند فرياد بزند كه مي خواهند نفت را نابود كنند كسي كه اينطور حرف مي زند حق آمدن به مجلس را ندارد.
توكلي بر همين اساس با پيشنهاد حذف جزء كه رضا عبدالهي رئيس كميسيون تلفيق بودجه 91 ارائه داد، موافقت كرد و گفت: اگر مصلحت سنجي كه رياست كميسيون تلفيق انجام داد، عملي شود، مشكلي كه متوجه صندوق توسعه ملي مي دانم، به نظرم رفع مي شود از اين رو بهتر است خطري كه متوجه آيندگان كشور مي شود را با رأي مثبت به اين پيشنهاد و حذف جزء برطرف كنيم.
در ادامه خباز، كواكبيان، اسدالله عباسي، حميدرضا فولادگر و الياس نادران مغايرت اين بند از لايحه بودجه با اصول 110، 44 و 109 را مورد اشاره قرار دادند.
در جريان بررسي اين بند چندين پيشنهاد حذف اين جزء ارائه شد كه هيچ يك از آنها راي نياورد و تنها يك پيشنهاد اصلاحي براي اضافه شدن متني در سطر اول اين بند به تصويب وكلاي ملت رسيد.
بحث و جدل ميان رئيس كميسيون تلفيق لايحه بودجه و لاريجاني
بعد از عدم رأي آوري اصل بند مذكور با توجه به اين كه خلاف برنامه پنجم توسعه و نيازمند دوسوم آرا وكلاي ملت بود، علي لاريجاني رئيس مجلس گفت كه اين بند حذف شد.
اين سخنان لاريجاني واكنش رضا عبدالهي نماينده ماهنشان و رئيس كميسيون تلفيق بودجه 91 را به دنبال داشت كه در تذكري آئين نامه اي خطاب به لاريجاني گفت: شما سوگند ياد كرديد كه به آيين نامه داخلي پارلمان عمل كنيد. شما در حال اداره مجلس هستيد و بايد آئين نامه داخلي پارلمان را رعايت كنيد.
لاريجاني هم پاسخ داد: همانقدر كه شما آئين نامه را رعايت كرديد، ما هم رعايت مي كنيم.
عبدالهي نيز در پاسخ به لاريجاني گفت: شما طبق ماده 17 آئين نامه داخلي سوگند ياد كرديد كه به قانون آئين نامه عمل و آن را در اداره مجلس رعايت كنيد ولي ما سوگند شما را ياد نكرديم.
رئيس مجلس خطاب به عبدالهي گفت: شما آئين نامه را رعايت نكرديد و بندي كه خلاف قانون برنامه پنجم بود را در متن لايحه بودجه 91 نگارش كرديد.
عبدالهي مجددا يادآور شد: اينجا پيشنهاد خلاف برنامه مطرح نشده است، متن لايحه بودجه 91 پيشنهاد نيست بلكه متن گزارش كميسيون تلفيق است و اگر پيشنهادي مغاير با قانون برنامه پنجم ارائه شود، شما به عنوان رئيس مجلس موظفيد از مطرح شدن آن جلوگيري كنيد.
علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ با بيان اين كه بنده حرف شما را قبول ندارم، گفت: ماده 215 آئين نامه داخلي، مي گويد اصلاح قانون برنامه در ضمن لايحه بودجه و در طرح ها و يا لوايح ديگر، نيازمند دوسوم آراء نمايندگان است.
رئيس مجلس همچنين گفت: ماده 215 آئين نامه به صراحت مي گويد اصلاح قانون برنامه در ضمن لايحه بودجه و يا طرح ها و لوايح ديگر، با دوسوم آراء تعداد نمايندگان حاضر در صحن علني، امكان پذير است.
لاريجاني در خاتمه گفت: تشخيص بنده اين است كه اين بند مغاير قانون برنامه پنجم است و بايد دوسوم راي بياورد و ما به سوگندي كه ياد كرديم، وفاداريم و به آن عمل مي كنيم.
پس از آن كه چندين پيشنهاد حذف جزء و حذف كل در اين بند راي نياورد، لاريجاني به نمايندگان گفت سه ساعت است روي اين موضوع بحث مي كنيم، اين متن خوب نوشته نشده و ابهام دارد و مدام مي خواهيم آن را درست كنيم ولي نمي شود و وقتي متن منقح و روشن نباشد، گير دارد.
لاريجاني بر همين اساس با بيان اينكه اين بند مغاير قانون برنامه پنجم است،به نمايندگان گفت: اين بند نيازمند دوسوم آراي وكلاي ملت است، از اين رو بهتر است براي اصل آن راي گيري كنيم.
وكلاي ملت حدود 3 ساعت درباره اين بند به بحث و گفت وگو پرداختند اما در پايان آن را براي بررسي بيشتر مراعا گذاشته و به كميسيون تلفيق ارجاع دادند.
بيمه مشتركين گاز و برق
با پرداخت مبلغ معين
مجلس در ادامه جلسه روز پنجشنبه به وزارتخانه هاي نفت و نيرو اجازه داد تا در ازاي دريافت مبالغي از مشتركين گاز و برق آنها را بيمه كند. نمايندگان مجلس در جريان بررسي جزئيات لايحه بودجه 91 در بخش درآمدي جزئي از بند 1 اين لايحه را تصويب كردند.
براساس اين جزء به هر يك از وزارتخانه هاي نفت و نيرو از طريق شركت تابعه ذي ربط اجازه داده شد هر دو ماه به ترتيب مبلغ 500 ريال و 250 ريال از هر واحد مسكوني روستايي به مبلغ يك هزار ريال و 500 ريال از هر واحد مسكوني شهري اخذ نمايد و از طريق آن مشتركين گاز و برق را از طريق شركت هاي بيمه اي با برگزاري مناقصه بيمه كند.
در جريان رسيدگي به اين بخش از لايحه غضنفرآبادي نماينده بم در تذكري اين جز را مغاير با اصل 4 قانون اساسي دانست و گفت: اخذ چنين مبالغي از مردم بدون اين كه آنها بدانند ممكن است مشكل شرعي داشته باشد و مطابق با موازين شرعي نباشد.
لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به اين تذكر تأكيد كرد حكومت اسلامي مي تواند براساس منافع مردم دست به چنين اقداماتي بزند.
عليرضا محجوب نماينده تهران نيز در ادامه با استناد به اصول 46 و 47 قانون اساسي در اخطاري گفت: طبق اين اصول هر فردي مالك كسب و كار خود است كه اين جزء مالكيت را نقض مي كند چرا كه بيمه كردن افراد به اختيار خودشان است و نبايد اين اختيار به شركت خاصي داده شود.
وي با بيان اين كه اين بند ماهيت بودجه اي ندارد گفت: اين موضوع احتياج به مصوبه قانوني دارد.
در ادامه مويد حسيني فرد نماينده مردم خوي نيز با استناد به اصول 9 و 29 قانون اساسي در اخطاري اظهار داشت كه در حال حاضر برخي از شركت هاي بيمه اي درحال لابي كردن در مجلس هستند تا بتوانند بحث بيمه مشتركين گاز و برق را در دست گيرند، در اين رابطه بايد دقت لازم انجام شود تا محل سوءاستفاده قرار نگيرد.
در ادامه نادر قاضي پور نماينده اروميه نيز با استناد به ماده 179 قانون اساسي در تذكري گفت: نماينده دولت بايد از پشت تريبون مجلس توضيح دهد كه در سال گذشته از اين مبالغ دريافتي به چند خانوار خسارت داده است.
در ادامه رئيس مجلس شوراي اسلامي از نماينده دولت خواست تا در مورد تعداد افراد تحت پوشش بيمه و مكانيزم هاي اين سازمان توضيح دهد.
در اين هنگام نماينده دولت در پشت تريبون حاضر شد و گفت؛ طبق اطلاعاتي كه رئيس شركت ملي گاز به ما دادند 14 و نيم ميليون مشترك گاز داريم كه از اين تعداد در سال گذشته 8 ميليارد دلار براساس اين مبالغ دريافت شده و به شركت بيمه ايران به عنوان طرف قرارداد بيمه گر داده ايم.
وي افزود: تاكنون 710 خانوار خسارات خود را دريافت كرده اند، از اين رو وجود اين جزء از لايحه در بودجه سلامت افراد و مشتركين را تأمين مي كند.
درنهايت اين جزء از لايحه عليرغم پيشنهاد نادر قاضي پور براي حذف آن رأي لازم را به دست آورد و به تصويب مجلس رسيد.
اعطاي تسهيلات تا سقف 30 هزار ميليارد ريال به شركت هاي گاز استاني
نمايندگان مجلس در ادامه جلسه علني پنجشنبه و در جريان بررسي جزئيات بودجه لايحه 91 در بخش درآمدي جزء چهارم بند يك اين لايحه را به تصويب رساندند.
بر اين اساس به هر يك از شركت هاي گاز استاني اجازه داده شد تا براي اجراي خطوط انتقال گاز و گاز رساني به شهرها و روستاها راسا نسبت به دريافت تسهيلات مجموعا تا سقف 30 هزار ميليارد ريال از بانك هاي كشور با هماهنگي در هر استان با تعيين بازپرداخت توسط وزارت نفت از طريق شركت تابعه ذي ربط اقدام نمايد.
مدت زمان بازپرداخت و استهلاك تسهيلات دريافتي نيز طي مدت 5 سال مي باشد.

 



خارج از دستور

مجلس از روزنامه دولت شكايت مي كند
به دنبال تذكر نمايندگان مجلس به تيتر صفحه يك پنج شنبه روزنامه ايران محمدرضا باهنر كه رياست جلسه را برعهده داشت گفت: مجلس از روزنامه دولت شكايت مي كند.
پيش از شروع بررسي جزئيات لايحه بودجه 91، يك عضو هيئت رئيسه مجلس نسبت به درج مطالبي در يكي از روزنامه ها در مورد روند تصويب كليات لايحه بودجه تذكر داد.
جهانبخش محبي نيا گفت: برخي روزنامه ها بخشي از مذاكرات مجلس را بهانه قرار داده و كم لطفي و شايد شيطنت هايي كردند كه حقيقتا انسان را ياد دوران استبداد قاجار يا رضاشاه مي اندازد.
محبي نيا در ادامه به تيتر يكي از روزنامه ها اشاره و اظهار كرد: در اين روزنامه اين تيتر زده شده است كه تعيين تكليف كليات بودجه بدون مشخص شدن سقف درآمدها، البته اميدوارم اين موضوع در سايه اشتباه و ندانم كاري باشد؛ چون روز چهارشنبه ماده واحده لايحه بودجه 91 بين نمايندگان توزيع شد، درحالي كه براي بررسي كليات بودجه نيازي به مشخص بودن سقف درآمدها نبود.
وي افزود: در اين رابطه گله اي از همكاران به عنوان اعاظم مجلس دارم كه تذكرات آن ها دستمايه اي براي برخي شده است كه به روند مذاكرات توجه لازم را نكردند.
اين عضو هيئت رئيسه مجلس خاطرنشان كرد: دردآورتر از اين موضوع و مايه مصيبت آن است كه روزنامه اي تيتر زده 700 ميليون تومان براي هر نماينده و 55 هزار تومان يارانه مردم.
محبي نيا در ادامه خطاب به مردم ايران گفت: اي مردم شريف و بزرگ ايران كه مشروطيت و انقلاب كرديد و افتخارات سال 42 را در دل خود داريد و 8 سال در مقابل آمريكا و شوروي استقامت كرديد، سوگند مي خورم كه اين تيتر دروغ است.
در ادامه اين جلسه محمدرضا باهنر نايب رئيس اول مجلس كه رياست صحن علني را برعهده داشت، در پاسخ به اين تذكر محبي نيا با بيان اينكه نام آن روزنامه، روزنامه ايران است، گفت: روزنامه ايران از اركان رسمي دولت است اما يك توصيه دارم كه اگر آنان مي خواهند عليه مجلس افشاگري كنند، بهتر است درست اعداد را ضرب و تقسيم كنند.
وي افزود: ميزان بودجه عمراني كشور 40 هزار ميليارد تومان است كه بر اين اساس به ازاي حوزه انتخابيه هر نماينده 100 ميليارد تومان مي شود كه بيش از 700 ميليون تومان تيتر شده در اين روزنامه است.
باهنر با بيان اينكه البته زحمت كارهاي عمراني را دولت مي كشد، مجددا خطاب به مسئولان روزنامه ايران، گفت: اگر مي خواهيد عليه مجلس سياه نمايي كنيد، لااقل مقداري اعداد را درست تر محاسبه كنيد چرا كه رقم محاسبه شما اشتباه و كمتر از مقدار دقيق است.
وي با تأكيد بر اينكه ما واقعا تأسف مي خوريم، گفت: مجلس حتما براي دفاع ازحقوق نمايندگان ملت، از روزنامه ايران شكايت مي كند.
در ادامه سخنان باهنر نماينده اروميه نيز با استناد به بند 9 اصل سوم قانون اساسي، نسبت به انتشار مطلبي در يكي از روزنامه هاي وابسته به ارگان دولتي اخطار داد.
نادر قاضي پور در تذكري در صحن علني پنجشنبه مجلس گفت: روزنامه ايران طي چند سال گذشته همواره عليه رئيس مجلس، هيئت رئيسه و مصوبات، خبرهاي خلاف واقعي منتشر مي كند، آن ها با بودجه ملت عليه خانه ملت كار مي كنند.
نمايند مردم اروميه همچنين خاطرنشان كرد: براي هزينه هاي عمراني هر نماينده در حوزه انتخابيه خود 121 ميليارد تومان هزينه مي شود كه اين رقم براي هر وزير دولت 8200 ميليارد تومان است، بنابراين مجلس با استناد به خبر روزنامه ايران مي تواند مدعي شود كه وزراي دولت 8200 ميليارد تومان دريافت مي كنند، البته طرح اين مسئله شرعي نيست و ما چنين كاري را انجام نمي دهيم.
اسماعيل كوثري نماينده مردم تهران نيز با بيان اينكه 700 ميليون ادعايي روزنامه دولت ربطي به نمايندگان ندارد گفت: تيتر روزنامه ايران دروغ محض است.
وي گفت: بودجه ساليانه مجلس در اختيار امور مالي مجلس قرار مي گيرد تا صرف پروژه هاي عمراني در دست ساخت مجلس شود.

 



ولايتي: تمامي مدارك و اسناد بين المللي نام «خليج فارس» را تاييد مي كند

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل، اقدام سايت اينترنتي گوگل در حذف نام «خليج فارس» از نقشه خود را، ماموريتي از جانب استعمارگران دانست و گفت: نام«خليج فارس» را تمامي مدارك و اسناد بين المللي تاييد مي كند.
«علي اكبر ولايتي» در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، با بيان اين كه «خليج فارس، هميشه خليج فارس است»، افزود: ملت ايران روي اين امر تكيه جدي دارند، اما از اقدامات خلاف عرف بين المللي كه توسط منابع استعماري انجام مي شود، احساس نگراني ندارد. وي همچنين به تلاش و شيطنت برخي سايت ها در ايجاد تفرقه ميان ملل منطقه اشاره كرد و و چنين اقداماتي را ماموريتي از جانب استعمارگران دانست.
ولايتي به پيشرفت ها و دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران در حوزه هاي علمي و فناوري و سياست هاي منطقه اي و بين المللي اشاره كرد و ادامه داد: سياست استعمار آن است كه با ايجاد يك مساله تصنعي و انحراف اذهان، افكار عمومي را از پذيرش پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران منحرف سازد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: تا همين سال هاي اخير در نوشته ها و كتابهاي درسي كشورهاي عربي نام «خليج فارس» به عنوان يك نام قطعي تثبيت شده، درج و ذكر مي شد.
ولايتي يادآور شد: براي نخستين بار عوامل استعمار انگليس كلمه «فارس» را از سخنان خود انداخته و كلمه خليج را به كار بردند و در واقع مقدمه چنين فتنه اي در رابطه با نام «خليج فارس» را آن ها فراهم كردند.
وي با بيان آنكه دست نشانده هاي استعمار انگليس در كشورهاي منطقه نيز از اين سياست تبعيت كردند، افزود: استعمارگران قصد دارند با راه اندازي برخي سايت ها، در بزنگاه هاي تاريخ معاصر، نقش تخريبي خود را به خوبي اجرا كنند.

 



اسماعيل هنيه: ايران قدرتمند است و نيازي به حماس ندارد

اسماعيل هنيه اعلام كرد كه ايران قدرتمند است و نيازي به حماس ندارد.
نخست وزير منتخب فلسطين در مصاحبه با خبرگزاري رويترز در پاسخ به سؤالي درباره امكان اقدام حماس عليه اسرائيل در صورت حمله تل آويو به ايران، به قدرت برتر تهران در مقابله با اسرائيل تاكيد كرد و گفت كه ايران براي رويارويي با اسرائيل نيازي به حماس ندارد.
وي گفت: حماس يك جنبش فلسطيني است كه در داخل فلسطين فعاليت مي كند و عملكرد سياسي و ميداني آن متناسب با منافع ملت فلسطين است.
هنيه در پاسخ به اين سؤال كه آيا در صورت حمله اسرائيل به تاسيسات هسته اي ايران، حماس دست به جنگ عليه اين رژيم خواهد زد؟ تصريح كرد: ايران هيچ درخواستي از ما نكرده است و من معتقدم كه ايران نيازي به حماس ندارد.
وي افزود: تهديدات اسرائيل روشن است و نياز به بررسي و تحليل ندارد اما من تصور مي كنم كه اين موضوع پيامدهاي خطرناكي براي كل منطقه به همراه خواهد داشت.
هنيه در واكنش به ائتلاف جديد رژيم صهيونيستي نيز اظهار داشت كه اين ائتلاف بنا به دلايل داخلي بوده اما ممكن است انگيزه هاي خارجي نيز داشته باشد.
هرگز از مقاومت
دست برنمي داريم
وي به ميانجي گري مصر در سال 2011 براي تبادل اسرا بين حماس و رژيم صهيونيستي موسوم به «وفاداري به آزادگان» اشاره كرد و افزود كه اين انقلاب ها دولت هايي را كه روابط تنگاتنگ با اسرائيلي ها و به ضرر حقوق و قضيه فلسطين داشتند، از بين بردند.
هنيه در پاسخ به اين سؤال كه آيا حماس مبارزه مسلحانه را كنار گذاشته است، تصريح كرد: طبيعتا نه؛ مقاومت فلسطين در برابر رژيم اشغالگر با تمامي انواع مقاومت اعم از مردمي، سياسي و نظامي ادامه خواهد داشت.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا حماس اسرائيل را به رسميت خواهد شناخت، تصريح كرد: اسرائيل بايد حق موجوديت ملت فلسطين را به رسميت بشناسد و اينكه كشور و رژيم سياسي براي آن باشد؛ ابتدا بايد اسرائيل به اين سؤال پاسخ دهد و بعد ما پاسخ خواهيم داد.
هنيه بار ديگر گفت كه حماس آماده دستيابي به آتش بس بلند مدت با اسرائيل است كه ممكن است ده سال يا بيشتر باشد به شرط پذيرش تشكيل كشور در اراضي كه اسرائيل در جنگ 1967 به اشغال خود درآورده است.
تحريف مصاحبه توسط رويترز
خبرگزاري رويترز در انتشار اين خبر چه در بخش عربي و چه در بخش انگليسي خود از تيتر مشابهي استفاده كرد.
«رويترز انگليسي» براي سخنان هنيه اين تيتر را انتخاب كرد: «حماس اعلام كرد كه به خاطر ايران [با اسرائيل] جنگ نخواهد كرد.»
«رويترز عربي» نيز اين تيتر را براي خبر خود انتخاب كرد: «حماس اعلام كرد كه هرگز براي ايران جنگ نخواهد كرد.»
اين خبرگزاري در ادامه خبر خود چه در بخش انگليسي و چه در بخش عربي متن مصاحبه اسماعيل هنيه را منتشر كرد اما در سراسر اين مصاحبه، نخست وزير مردمي دولت حماس به اين جملاتي كه رويترز براي تيترهاي خود انتخاب كرده است، هيچ اشاره اي نكرده است.
رسانه هاي همسو با خط فكري رويترز نيز بلافاصله اقدام به انتشار اين خبر با استفاده از همان تيتر رويترز كردند و اين خبر به طور گسترده در رسانه هاي منطقه و جهان بازتاب داده شد.
اين اولين باري نيست كه رويترز از حربه تحريف براي پيشبرد اهداف و مقاصد خود استفاده مي كند.

 



آنتي وار: جنگ طلبان اسرائيل و آمريكا در مورد ايران هسته اي دچار گزافه گويي شده اند

يك پايگاه اينترنتي ضد جنگ با اشاره به گزارش سازمان هاي اطلاعاتي رژيم صهيونيستي و آمريكا درباره صلح آميز بودن فن آوري هاي هسته اي در ايران، جنگ طلبان اسرائيل و آمريكا را به گزافه گويي كذب درباره ايران هسته اي متهم كرد.
پايگاه اينترنتي «آنتي وار» با ارائه گزارشي درباره نگراني برخي از مقامات ارشد آمريكايي درباره تاثير تشكيل كابينه وحدت ملي بر اقدام نظامي عليه ايران پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريكا، با اشاره به اختلافات ديپلماتيك ميان آمريكا و رژيم صهيونيستي درباره مديريت برنامه هسته اي ايران، نوشت كه جنگ طلبان آمريكايي و اسرائيلي در حال گزافه پردازي هاي نادرست درباره ايران در كنار جنگي بي دليل هستند.
در ادامه گزارش «آنتي وار» آمده است: مقامات ارشد در دولت «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا نگران توافق اخير اسرائيلي ها براي تشكيل كابينه وحدت ملي ميان حزب ليكود و كاديما هستند و اعلام كرده اند كه چنين ائتلافي چشم انداز اقدام نظامي اسرائيل عليه ايران را در هر لحظه پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريكا در ماه نوامبر سال جاري افزايش مي دهد.
اين گزارش افزوده است: براساس برخي از گزارش هاي رسيده، برخي از مقامات ارشد و ناشناس آمريكايي ابراز نگراني كرده اند كه پستي در ائتلاف جديد اسرائيل به حزب كاديما پيشنهاد شده است كه حمايت از اقدام نظامي پيشگيرانه عليه ايران را تقويت مي كند و اين در حاليست كه «شائول موفاز» رهبر حزب كاديما نيز از چنين اقدامي حمايت مي كند.
در ادامه اين گزارش آمده است: آمريكايي ها بر اين باور بودند كه برگزاري انتخابات زودهنگام در اسرائيل در ماه سپتامبر اجرا مي شود و اين امر بدين معناست كه حمله به ايران حداقل تا بعد از برگزاري اين انتخابات به تعويق مي افتد، اما در حال حاضر با وجود ثبات سياسي اسرائيل و تشكيل دولت اخير در تل آويو، وضعيت تغيير كرده و آمريكايي ها را نگران كرده است.
به گزارش فارس، پايگاه اينترنتي «آنتي وار» در ادامه خبر خود نوشت: «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل به برگزاري انتخابات زودهنگام به منظور اقدام نظامي احتمالي عليه ايران آن هم در برهه اي كه چنين اقدامي اوباما را در كمپين پيروزي مجدد او در انتخابات رياست جمهوري فلج مي كند، تاكيد داشت اما نتانياهو از اين پيشنهاد خود صرف نظر كرد و در عوض دولتي ائتلافي تشكيل داد.
آنتي وار آورده است: در حال حاضر مقامات آمريكايي نگرانند كه نتانياهو با چنين اقدامي حمايت سياسي براي اقدام نظامي عليه ايران را به دست آورد.
در اين گزارش آمده است: آمريكا و اسرائيل ماههاست كه در اختلافات ديپلماتيك درباره موضوع برنامه هسته اي ايران به سر مي برند؛ اسرائيل تهديد به حمله عليه ايران مي كند و در تلاش براي كسب حمايت واشنگتن است اما آمريكا از حمايت اقدام نظامي اسرائيل عليه ايران عقب نشيني مي كند و در عوض تشديد تحريم ها بر ايران و از سرگيري مذاكرات درباره برنامه هسته اي ايران را ترجيح مي دهد.
«آنتي وار» نوشت: جوامع اطلاعاتي آمريكا و اسرائيل در اين رابطه توافق دارند كه ايران تصميمي براي داشتن برنامه نظامي هسته اي ندارد؛ اما جنگ طلبان آمريكايي و اسرائيلي در حال گزافه پردازي هاي نادرست و كذب درباره ايران در كنار جنگي بي دليل هستند.

 



قبل از مذاكرات بغداد مطرح شد
بازي رسانه اي جديد ISIS با انتشار سه عكس ماهواره اي

موسسه علوم و امنيت بين الملل در گزارشي اعلام كرد كه تصاوير جديد ماهواره اي تهيه شده از فراز ايران حكايت از فعاليت سايت پارچين دارند.
به گزارش مهر، موسسه علوم و امنيت بين الملل ISIS در اين گزارش سه عكس از سايت پارچين را منتشر كرده و در بازي رسانه اي جديدي پيش از مذاكرات بغداد مدعي مي شود: با توجه به اين عكس ها از ساختمان سايت پارچين براي نگهداري تجهيرات مربوط به ساخت سلاح هاي اتمي استفاده مي شود.
براساس اين تصاوير كه در تاريخ 9 آوريل 2012 تهيه شده و هنوز مشخص نيست كه اين عكس شامل چه مواردي است، آژانس بين المللي انرژي اتمي درخواست بازديد از سايت پارچين را داد و«يوكيو آمانو« مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه اطلاعاتي در دست دارد كه نشان مي دهد فعاليت هايي در پارچين در حال انجام است.
آمانو درحاشيه كنفرانسي درسوئيس گفت: هنگام آغاز مجدد مذاكرات با ايران دراواسط ماه مه دسترسي به سايت پارچين اولويت اصلي بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي است.
در حالي كه ايران بارها اعلام كرده سايت پارچين نظامي بوده و نه هسته اي و نمي توان اجازه بازرسي از آن را به هر نهادي داد، آمانو گفت : هنوز «پاسخ مثبتي» از سوي ايران درباره اجازه بازرسي از سايت پارچين به بازرسان آژانس دريافت نكرده ايم.
آمانو پيشتر نيز ازايران خواسته بود تا به زعم خود نگراني هاي آنها درباره ابعاد احتمالي برنامه هسته اي ازجمله درباره پارچين و متخصصين خارجي را با اجازه دسترسي به اين منطقه حل كند.
خاطر نشان مي شود علي اصغر سلطانيه نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي ضمن ابراز اميدواري درباره موفقيت آميز بودن مذاكرات آتي ايران و آژانس در نيمه ماه مي(25 ارديبهشت) و تاكيد بر ادامه غني سازي اورانيوم گفته بود: فقط با توافق بر روي تعيين چهارچوب هايي از اين قبيل براي همكاري هاي آتي بيشتر، ايران مي تواند درخواست آژانس براي بازديد از يك سايت نظامي را بررسي كند.
سلطانيه درگفتگو با رويترز درپاسخ به اين سوال كه آيا آژانس مي تواند از سايت پارچين بازديد كند،گفت: هر اقدامي در براساس اين چهارچوب اجرايي خواهد بود.

 



وزير كشور: نگهداري پناهندگان در ايران در بالاترين سطح استانداردهاي جهاني قرار دارد

وزير كشور با اشاره به ارايه خدمات آموزشي ، بهداشتي ، درماني و مهارتهاي شغلي به پناهندگان در كشورمان گفت: به اذعان ناظران بين المللي، سطح نگهداري پناهندگان در جمهوري اسلامي ايران در يكي از بالاترين سطوح استانداردهاي جهاني قرار دارد.
آقاي مصطفي محمد نجار كه در همايش بين المللي پناهندگان در جهان اسلام در جمع وزراي كشور و امور خارجه كشورهاي عضو همكاريهاي اسلامي در عشق آباد سخن مي گفت، اظهار داشت: در سه دهه گذشته بي ثباتي و وقوع درگيريهاي متعدد سياسي و نظامي در اين منطقه حساس از جهان موجب شد تا ما شاهد آوارگي ، پناهندگي و سرازير شدن ميليونها نفر از مردم كشورهاي منطقه به خاك كشورهاي همسايه بويژه جمهوري اسلامي ايران باشيم كه در جستجوي محيطي امن و دور از تجاوز بودند.
وي گفت: جمهوري اسلامي ايران بر اساس اصول و مباني متعالي اسلام اقدام به ميزباني جمعيت ميليوني پناهندگان و آوارگان خارجي در سرزمين خود كرده است.
محمد نجار افزود: در سالهاي ياد شده مهمان نوازي و سخاوتمندي جمهوري اسلامي ايران موجب شد تا كشورمان در مقاطعي با داشتن بيش از چهار ميليون پناهنده و آواره تبديل به اولين كشورهاي ميزبان پناهندگان و آوارگان در جهان شود.
وزير كشور تصريح كرد: با گذشت بيش از سه دهه از ميزباني جمعيت يادشده، اين وضعيت همچنان ادامه دارد و هنوز حدود يك ميليون پناهنده و آواره افغاني و عراقي در ايران به سر مي برند.
وي در عين حال خاطر نشان كرد: حضور انبوه آوارگان و پناهندگان در جمهوري اسلامي ايران پيامدهاي سنگين اقتصادي ، اجتماعي ، سياسي و امنيتي براي ايران در پي داشته است.
وزير كشور كه در جمع وزراي كشور و امور خارجه كشورهاي عضو سازمان همكاريهاي اسلامي در ادامه تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران از بازگشت داوطلبانه به عنوان يك راه حل پايدار كه در كنوانسيون 1951 ژنو نيز مورد تأكيد قرار گرفته حمايت مي كند و بر اين اعتقاد است كه جامعه بين المللي نيز بايد مسئوليت خود را در فراهم آوردن شرايط بازگشتي ها در كشور مبدأ و تمام خدمات مورد نياز پناهندگان بازگشتي افغان به كشورشان ايفا كند

 



تحليلگر سرشناس هند: كلينتون درماموريت به هند عليه ايران شكست خورد

تحليلگر سرشناس امور راهبردي هند گفت كه ماموريت هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا براي ترغيب هند به قطع واردات نفت خود از ايران با شكست مواجه شده است.
دريادار بازنشسته «سي. اودي بهاسكار» روز جمعه در گفت و گو با ايرنا گفت:وزير خارجه آمريكا در ديدار اخير خود از هند سعي كرد دولت هند را به قطع واردات نفت از ايران متقاعد كند اما در ماموريت خود ناكام ماند.
رئيس پيشين «موسسه مطالعات و تحليل هاي دفاعي» ( Institute for Defence and Analysis-IDSA )، بزرگترين نهاد تحقيقات نظامي و راهبردي هند افزود: مقامات طراز اول هند،در ديدارهاي خود با وزير خارجه آمريكا در دهلي نو، با صراحت تمام گفتند كه هند به دلايل گوناگون از جمله نياز روزافزون خود به نفت خام قادر به قطع رابطه نفتي خود با ايران نيست.
اين كارشناس برجسته راهبردي هند،در مورد علل مخالفت هند با آمريكا در مورد اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه ايران، گفت: به نظر من هند يك موضع كاملا منطقي را در قبال موضوع هسته اي ايران اتخاذ كرده است چون ايران به عنوان يك عضو پيمان عدم اشاعه هسته اي از همه حقوق لازم براي استفاده غيرنظامي از انرژي هسته اي برخوردار است.
«بهاسكار»، در تشريح موضع هند درقبال برنامه هسته اي ايران،گفت: هند بارها اعلام كرده است كه از استفاده صلح آميز ايران از انرژي هسته اي حمايت مي كند ضمن آنكه با دسترسي به تسليحات هسته اي مخالف است.
وي، تحريم هاي آمريكا را عليه ايران غيرمنطقي توصيف كرد و گفت:هند، به عنوان يك عضو مسئول جامعه بين الملل، همه تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل را عليه كشوري رعايت ولي از اجراي تحريم هاي كشورهاي خاصي در اين خصوص خودداري مي كند. اين تحليل گر برجسته هندي،درخصوص مباحثه ايران و شش قدرت جهاني، گفت: صدور اول گفتگوهاي ايران با گروه 1+5 در اسلامبول تقريبا موفقيت آميز بوده است و به همين جهت طرفين تصميم گرفتند به گفتگوهاي خود در بغداد ادامه دهند و اميد است كه نشست بغداد زمينه را براي كسب توافقي بين ايران و شش قدرت جهاني هموار سازد.

 



كاردار سفارت افغانستان به وزارت امور خارجه احضار شد

در اعتراض به جوسازي هاي منفي رسانه اي افغانستان عليه سفارت جمهوري اسلامي ايران در كابل، «شاه مردان قل» كاردار سفارت افغانستان در تهران به وزارت امور خارجه كشورمان فراخوانده شد.
در پي اين احضار محسن پاك آيين رئيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه با بيان نگراني هاي جمهوري اسلامي ايران در مورد تبعات امنيتي پيمان راهبردي آمريكا با افغانستان اظهار داشت: مقامات جمهوري اسلامي ايران بارها نگراني خود را نسبت به تهديدات امنيتي آمريكا در منطقه و بخصوص ابقاي پايگاه هاي نظامي در افغانستان به مقامات اين كشور اعلام و در مجامع بين المللي بيان كرده اند.
وي ادامه فضاسازي هاي برخي رسانه ها عليه جمهوري اسلامي ايران را در مسير اهداف كشورهايي كه قصد اخلال در روابط دوستانه و برادرانه تهران- كابل دارند، دانست و گفت: اميدوارم اين وضعيت از سوي دولت افغانستان مديريت شود.
در اين ديدار شاه مردان قل، كاردار سفارت افغانستان نيز ضمن تاكيد بر ضرورت استحكام و تقويت مناسبات برادرانه دو كشور، از اقدامات اخير برخي رسانه هاي افغانستان ابراز تاسف كرد و گفت مراتب نگراني جمهوري اسلامي ايران را به دولت افغانستان ابلاغ خواهد كرد.
گفتني است، در سفر اخير اوباما به افغانستان كه به صورت غيرمنتظره صورت گرفت، پيمان راهبردي براي حضور بلند مدت آمريكا در افغانستان به امضاي اين مقام آمريكايي و كرزاي رسيد كه در رسانه ها تحت عنوان پيمان شبانه از آن تعبير شد.
به محض رسانه اي شدن مفاد اين پيمان جمهوري اسلامي به دليل همسايگي با افغانستان و داشتن نوار مرزي طولاني با اين كشور مراتب اعتراض خود را به مفاد اين پيمان به مقامات افغان و مجامع بين المللي اعلام كرد.

 



با حضور رئيس سازمان انرژي اتمي صورت گرفت
تجليل از خانواده شهداي هسته اي در قم

همايش دانشجويي روز ملي فناوري هسته اي در دانشگاه قم برگزار و طي آن از خانواده شهداي هسته اي كشور تجليل شد.
همايش دانشجويي روز ملي فناوري هسته اي عصر امروز در سالن مفيد دانشگاه قم و با حضور رئيس سازمان انرژي اتمي كشور برگزار شد.
در اين همايش علاوه بر فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي، حسن قشقاوي، معاون كنسولي، امور مجلس و ايرانيان وزارت امور خارجه، اميرآبادي منتخب مردم قم در انتخابات مجلس نهم و نيز مسئولان دانشگاه قم حضور داشتند.
در ابتداي اين همايش، عليرضا شابرم دبير مجمع دانشجويي رهپويان وحدت اسلامي ضمن خيرمقدم به شركت كنندگان اظهار كرد: ضرورت تبيين مسائل هسته اي كشورمان و نيز تجليل از خانواده هاي دانشمندان شهيد ايراني، زمينه ساز برپايي اين همايش بوده است.
در ادامه فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران به سخنراني پرداخت و با اشاره به مراحل توليد سوخت هسته اي و در اختيار قرار داشتن دانش كامل اين فناوري توسط جمهوري اسلامي ايران گفت: با توجه به نامگذاري سال جديد به نام توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني توسط مقام معظم رهبري، بايد تلاش كنيم تا در زمينه ساخت نيروگاه هاي هسته اي نيز به خودكفايي برسيم.
وي به سئوالات برخي از دانشجويان نيز در اين جلسه پاسخ گفت و با اشاره به ضرورت فعاليت هاي هسته اي عنوان داشت: كشور روسيه در زمينه ساخت نيروگاه بوشهر به دنبال منافع خود بوده و مسئولان ايراني نيز بايد ظرفيت هاي مشترك دو كشور را ارزيابي كنند.
عباسي همچنين در پاسخ به سئوال ديگري در خصوص حفاظت از دانشمندان هسته اي گفت: بهترين راهكار در اين زمينه، همكاري همه جانبه مردم با مسئولان و افزايش روحيه بسيجي در جامعه است.
حسن قشقاوي معاون كنسولي، امور مجلس و ايرانيان وزارت امور خارجه نيز در اين همايش به سخنراني پرداخت و با بيان تاريخچه مختصري از فعاليت هاي هسته اي ايران ابراز كرد: جامعه جهاني تمام اقدامات ضد بشري اسرائيل را اخلاقي مي داند و به همين دليل از فعاليت هاي خرابكارانه و تروريستي اين رژيم حمايت مي كند.
شايان ذكر است جمعي از خانواده هاي دانشمندان شهيد هسته اي كشورمان نيز در اين مراسم حضور داشتند كه در پايان با اهداي لوح و هدايايي از آنها تجليل شد ضمن اينكه از فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان نيز تجليل و تقدير به عمل آمد.

 



امارات تقويت روابط تاريخي با ايران را خواستار شد

امارات بر تقويت روابط تاريخي و حسن همجواري با ايران تاكيد كرد.
به گزارش روزنامه اماراتي البيان، طارق احمد الهيدان، معاون وزير امور خارجه امارات در مسايل سياسي در سخناني در نشست غيرمتعهدها در مصر كه روز گذشته به كارش پايان داد، گفت: دولت امارات تلاش هاي زيادي براي اعتماد سازي انجام داده است؛ چرا كه معتقد است بايد از راه هاي مسالمت آميز براي حل مسايل استفاده كند.
وي با تاكيد بر تقويت روابط تاريخي و حسن همجواري با جمهوري اسلامي ايران و خواست كشورش براي حمايت و تقويت امنيت و ثبات در منطقه، از ايران خواست تا به درخواست هاي امارات براي ايجاد راه حل مسالمت آميز و عادلانه براي مساله جزاير سه گانه از طريق مذاكرات دو جانبه و يا ارجاع مساله به دادگاه لاهه پاسخ دهد.

 



پيكر 57 شهيد دفاع مقدس در فاو شناسايي شد

وزارت حقوق بشر عراق از كشف 151 جسد در منطقه فاو خبر داد كه 57 پيكر از اين تعداد مربوط به رزمندگان ايراني است.
به گزارش خبرگزاري عراقي براثا بر اساس بيانيه وزارت حقوق بشر عراق، حسين الزهري، معاون وزير حقوق بشر عراق در سخناني در نشست ويژه تيم تفحص و شناسايي اجساد شهداي جنگ ايران و عراق، تلاش هاي تيم فعال در بخش گورهاي دسته جمعي را كه موجب تفحص و شناسايي بيش از يكصد جسد در منطقه فاو شد، ستود و گفت: پرونده مفقودين از مهمترين پرونده هاي وزارت حقوق بشر است؛ چرا كه دولت عراق متعهد شد تا در راستاي اجراي تعهدات بين المللي و منطقه اي به پرونده مفقودين با طرف ايراني خاتمه دهد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14