(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 24 اردیبهشت 1391 - شماره 20207 

كوتاه اقتصادي
تداوم واردات بي رويه تايرهاي بي كيفيت چيني
حمايت از نظام دامداري راه حل كاهش قيمت گوشت
نرخ بيكاري سال گذشته به 3/12درصد كاهش يافت
افزايش چشمگير مصرف روزانه بنزين 100 توماني
در استان تهران 400 هزار پورت اينترنت پرسرعت داير مي شود
15 هزار مسكن مهر در انتظار بهره برداري
اتحاديه بين المللي تانكرداران نفتي: تحريم نفت كوره ايران بسيار سخت است
بهاي سكه و ارز باز هم كاهش يافت
جزئيات استخدام در دستگاه هاي اجرايي
ضرر 5/1 ميليارد توماني توليد تخم مرغ
10 محور فعاليت وزارت صنعت در سال توليد ملي
راه اندازي بازار ارز صادراتي با هماهنگي بانك مركزي
توضيح و تصحيح



كوتاه اقتصادي

¤ سيستم گوياي مديريت انرژي همزمان با سالروز ميلاد حضرت زهرا(س) براي نخستين بار در كشور توسط سابا و با هماهنگي شركت توانير راه اندازي شد. به گزارش روابط عمومي سازمان بهره وروي انرژي ايران (سابا)، اين سيستم گويا به شماره 42805 در راستاي خدمات دولت الكترونيك و به منظور ترويج و گسترش فرهنگ بهينه سازي مصرف انرژي در كشور و ارتباط با عموم مردم راه اندازي شده است.
¤ دبير كانون انجمن هاي صنايع غذايي از صادرات مواد غذايي ايراني از طريق كشور قطر به كشورهاي حاشيه خليج فارس خبر داد و گفت: قطر پايگاه صادرات موادغذايي ايراني خواهد شد. ابوالحسن خليلي گفت: قطر بازار 5/2 ميليارد دلاري موادغذايي را در اختيار دارد كه ايران مي تواند در اين بازار با قدرت حاضر شده و به عرضه كالا بپردازد، اين در شرايطي است كه اين كشور مي تواند پلي براي صادرات محصولات ايراني به كشورهاي حاشيه خليج فارس باشد.
¤ اداره اطلاعات انرژي آمريكا اعلام كرد: با فروش 7 ميليارد دلار نفت از سوي ايران در ماه آوريل درآمد نفتي اين كشور در 4ماه نخست 2012 به 29 ميليارد دلار رسيد. براساس اين گزارش: ايران در ماه آوريل 7 ميليارد دلار از محل فروش نفت درآمد كسب كرده طي سه ماه نخست 2012 نيز 22 ميليارد دلار درآمد نفتي بدست آورده بود.
¤ سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي (فائو) با پيش بيني افزايش توليد انواع گوشت در ايران طي سال جاري اعلام كرد: ايران كمتر از 9 درصد نياز خود را سال گذشته با واردات تامين كرده است. سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي (فائو) در گزارشي به بررسي ميزان توليد، صادرات و واردات مواد غذايي در جهان پرداخته است. براساس اين گزارش: توليد انواع گوشت در ايران سال 2011 برابر با 654/2 ميليون تن بوده است و پيش بيني مي شود اين رقم در سال جاري به 713/2 ميليون تن افزايش يابد.
¤ در يكصد و شصت و يكمين جلسه هيئت سرمايه گذاري خارجي 345 ميليون دلار پروژه سرمايه گذاري خارجي تصويب شد. قادر سليماني مديركل دفتر سرمايه گذاري خارجي در حاشيه جلسه هيئت سرمايه گذاري خارجي گفت: در اين جلسه معادل 345 ميليون دلار پروژه سرمايه گذاري خارجي مورد تصويب قرار گرفت.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 18 ميليون اوراق بهادار به 113 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را در بازارهاي اول و دوم فرابورس، شركت ذوب آهن اصفهان در بازار دوم فرابورس با جابجايي هشت ميليون و 680 هزار سهم با نرخ يك هزار و 767 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را مرجان كار در بازار اول با خريد و فروش 669 سهم و نرخ هفت هزار و 131 ريال كسب كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5500 الي 5503، 5550 الي 5553، 3440 الي 3449، 3420، 7700، 7730، 7731، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 4450 الي 4457، 2293 الي 2298، 2280 الي 2283، 2228، 2229، 2610 الي 2613، 3601الي 3604، 3358، 7631 و 7634 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 



عضو انجمن صنعت تاير اعلام كرد
تداوم واردات بي رويه تايرهاي بي كيفيت چيني

عضو انجمن صنعت تاير ايران گفت: واردات بي رويه تايرهاي ارزان قيمت و بي كيفيت چيني در حالي به شدت افزايش يافته است كه بسياري از اين تايرها به هيچ وجه قابل رقابت با بسياري از توليدات داخلي مشابه نيست.
رضا محمددوست با اشاره به نامگذاري سال 91 به سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» گفت: شرايط كنوني كشور مي طلبد تمام مقامات و دستگاه هاي اجرايي كشور در كنار توليدكنندگان به رفع موانع توليد بپردازند و از هرگونه تحريكات مأيوس كننده و ضد توليد پرهيز شود.
وي ادامه داد: صنعت تاير كشور به رغم وجود تمامي مشكلات و تبعات ناشي از تحريمها نه تنها توانست توليد تاير را در سال 90 نسبت به سال 89 ثابت نگه دارد بلكه بخشي از اين توليدات را به ديگر كشورها صادر كرد.
محمددوست با اشاره به طرح مشكلاتي از قبيل تأثير واردات بي رويه تايرهاي بي كيفيت چيني، تأمين مواد اوليه به خصوص كائوچوي طبيعي، عدم اجراي به موقع تعهد خودروسازان در پرداخت مطالبات شركتهاي تايرسازي، اظهار داشت: در حال حاضر واردات بي رويه تايرهاي ارزان قيمت و بي كيفيت چيني به شدت افزايش يافته در حالي كه بسياري از اين تايرها به هيچ وجه قابل رقابت با بسياري از توليدات داخلي مشابه نيست و اين مسئله اگر نگوئيم تضاد، حداقل با ديدگاه هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي همسو نيست.
وي با بيان اينكه واردكنندگان تاير با سوء استفاده از اعتماد مصرف كنندگان داخلي نوعي رقابت ناسالم و هدف دار را در بازار ايجاد كرده اند، گفت: ادامه اين روند، صنعت تاير كشور را با چالشهاي جدي مواجه مي كند.
محمددوست، در ادامه با طول عمر كمتر از 50 درصد و افزايش 20 درصد مصرف بنزين اينگونه تايرها در مقايسه با تايرهاي داخلي اشاره كرد و با بيان اينكه براساس اعلام روزنامه چايناديلي بيش از 43 درصد تصادفات در چين به علت استفاده از چنين تايرهايي بوده است، اين پرسش را مطرح كرد كه به راستي عوارض جبران ناپذير ورود اين تايرها در زمينه هاي اقتصاد ملي، حادثه آفريني، حوادث جاني و محيط زيست به عهده چه سازماني است؟
وي با گلايه شديد از سازمان حفاظت محيط زيست به دليل عدم توجه به وضع خاص حاكم بر كشور و علي الخصوص صنعت تاير، به عدم امكان تهيه قطعات و لوازم يدكي ماشين آلات اين صنعت اشاره كرد و سخت گيري هايي بي مورد و در بسياري موارد واهي و بي اساس و اعمال جرائم سنگين كه پرداخت آن در بسياري مواقع غيرممكن است توسط سازمان حفاظت محيط زيست را بي مهري محض خواند و گفت: با وضع چنين جرائمي در شرايط كنوني، توان عملياتي در بسياري موارد در اين صنعت نه تنها كند شده بلكه دچار وقفه مي شود و توليد لاستيك مورد نياز كشور را دچار اختلال مي كند.
به گفته محمددوست، قسمت جالب قضيه اينجاست كه تمامي شركتهاي تايرسازي داوطلبانه از سال هاي قبل داراي گواهينامه ايزو 14000 كه مربوط به استقرار سيستم مديريت زيست محيطي مي باشد، شده است و بارها توسط سازمان حفاظت محيط زيست مورد تشويق و تمجيد قرار گرفته اند!

 



وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد
حمايت از نظام دامداري راه حل كاهش قيمت گوشت

وزير جهاد كشاورزي راه حل اساسي كاهش قيمت گوشت قرمز را حمايت از نظام دامداري داخلي دانست.
صادق خليليان با اشاره به علل افزايش قيمت گوشت قرمز طي ماه هاي گذشته تصريح كرد: حدود 10 درصد از نياز گوشت قرمز كشور از خارج تامين مي شود كه اين براي تنظيم بازار داخل هم مورد استفاده قرار مي گيرد اما نوسانات نرخ ارز در ماه هاي گذشته مشكلاتي را در اين خصوص ايجاد كرد.
براساس گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، وي خاطرنشان كرد: وقتي اين محصول وارداتي با افزايش نرخ ارز و مشكلات پيراموني آن مواجه مي شود، تورم را به داخل كشور منتقل كرده و چون قرار بوده كه اين واردات، قيمت هاي داخل را كنترل كند باعث مي شود قيمت ها را در سطح بالاتري به تعادل برساند كه اين موجب افزايش قيمت ها شد.
وزير جهاد كشاورزي با اشاره به افزايش قيمت هاي جهاني به عنوان يكي ديگر از دلايل افزايش قيمت گوشت قرمز، افزود: راه حل اساسي مقابله با اين مشكل حمايت جدي از نظام دامداري داخلي است كه خوشبختانه اعتبارات ويژه اي براي آن در نظر گرفته شده است كه اميدوارم بتوانيم هم توليد داخل را رونق بخشيم و هم صادرات آن را دنبال كنيم.
وي در پايان با تكذيب شايعاتي مبني بر قاچاق دام زنده به دليل افزايش قيمت ها، اظهار كرد: مجموعه گوسفند زنده اي كه در طول سال از كشور خارج مي شود، حدود 2 ميليون راس است و اين در حالي است كه حدود 80 ميليون راس بدون احتساب واردات در كشور وجود دارد، لذا 2 ميليون راس نمي تواند عامل گراني باشد.

 



نرخ بيكاري سال گذشته به 3/12درصد كاهش يافت

مركز آمار ايران اعلام كرد: نرخ بيكاري كشور در سال 90 به 3/12درصد كاهش يافت.
براساس گزارش مركز آمار ايران نرخ بيكاري در سال 89 برابر با 5/13درصد بود.
مركز آمار ايران در گزارش ديگري اعلام كرد: كاهش نرخ بيكاري در حالي صورت گرفت كه رشد اقتصادي سال 89 بدون نفت 5/6درصد و با احتساب نفت
3/7درصد بود.
نتايج گزارش هاي ارائه شده از سوي مركز آمار ايران نشان مي دهد كه تعداد بيكاران در كشور از 2/3 ميليون نفر در سال 89 به 8/2 ميليون نفر در سال 90 تقليل يافت. به گزارش ايرنا، «عبدالرضا شيخ الاسلامي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام كرد: 5/2 ميليون شغل سال گذشته در كشور ايجاد شد و سامانه رصد كه از سوي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي راه اندازي شده است در حال راستي آزمايي اشتغال ايجاد شده از استانهاي مختلف كشور مي باشد كه آمار اشتغال پس از اين راستي آزمايي در اختيار عموم قرار خواهدگرفت.
معاون توسعه و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز معتقد است: موضوع ارتباط بين رشد اقتصادي و نرخ بيكاري يا ميزان اشتغال ايجاد شده از موضوع هايي است كه به تازگي در بين كارشناسان حوزه اقتصاد و اشتغال و همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي محل بحث و بررسي بوده است.
«محمدحسين فروزانمهر» تاكيد كرد: از آنجا كه شفاف سازي و تبيين علمي و كارشناسانه اين امر فارغ از نگاه هاي سياسي مي تواند كمك شاياني به تحليل روشنگرانه در اين راستا كند بنابراين بايد تلاش كرد تفاوت بين ادعاها و شعارهاي غيرعلمي را با واقعيات و گزاره هاي علمي، روشن كرد.
وي تصريح كرد: با بررسي نرخ بيكاري و رشد اقتصادي كشور طي سالهاي 1380 تا 1388 مشاهده مي شود طي مدت ياد شده ارتباط خطي معناداري بين نرخ رشد اقتصادي و نرخ بيكاري كشور وجود ندارد و وابستگي خطي قوي ميان نرخ بيكاري و رشد اقتصادي كشور مشاهده نمي شود.
به گفته معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي تغيير تعداد شاغل و رشد اقتصادي نشان مي دهد كه رشد اقتصادي از سال 84 به 85 معادل 6/0درصد و تعداد شاغلان 222 هزار و 841 نفر افزوده شد.
وي ادامه داد: همچنين سال 86 رشد اقتصادي 1/0درصد افزايش و تعداد شاغلان 251 هزار و 57 نفر افزايش يافت. سال 87 رشد اقتصادي به 4/1درصد رسيد اما تعداد شاغلان 592 هزار و 167 نفر افزوده شد و در سال 88 رشد اقتصادي به 7/3درصد رسيد كه تعداد شاغلان در كشور 500 هزار و 399 نفر افزوده شد.
وي اظهار داشت: بنابراين به نظر مي رسد بهترين راهكار به منظور پرهيز از ارائه اطلاعات نادرست به افكار عمومي در اين زمينه اتكا به مراجع و مراكز شناخته شده علمي، آمارهاي معتبر مراجع ذيصلاح و اجتناب از گمانه زني و نظرات شخصي به جاي نظريات كارشناسي است.
در نامه اي كه چندي پيش از سوي يكي از نمايندگان به مجلس شوراي اسلامي ارائه شد، اعلام شده بود آخرين اعلام نرخ بيكاري مربوط به فصل بهار 1389 است كه ميزان آن 6/14درصد گزارش شده است.
اين در حالي است كه پس از گزارش طرح آمارگيري بهار 1389 كه از سويي مركز آمار ايران ارائه شد لااقل 5 گزارش ديگر در خصوص نيروي كار در كشور از سوي اين مركز ارائه شده است كه آخرين گزارش درخصوص سال 1390 است.
همچنين مركز آمار ايران گزارشي در خصوص رشد اقتصادي سال 89 ارائه داده است كه ارقام اين رشد در اين گزارش آمده است.
بدون ترديد براي رفع ابهام درخصوص نرخ بيكاري بايد وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي هرچه سريعتر نتايج گزارش 5/2 ميليون شغل را ارائه دهد تا هرچه سريعتر درخصوص اين مهم رفع ابهام شود.
همچنين ضروري است مركز آمار ايران آمارهاي بدست آمده در خصوص تعداد اشتغال ايجاد شده را هرچه سريعتر به شكل گزارشي جداگانه ارائه دهد تا در اين خصوص در عرصه جامعه شفاف سازي شود.

 



افزايش چشمگير مصرف روزانه بنزين 100 توماني

متوسط مصرف بنزين 100 توماني روزانه به يك ميليون و 725 هزار ليتر رسيد.
به گزارش فارس، تنها 7 روز تا پايان ضرب الاجل تعيين شده براي مصرف بنزين 100 توماني در كارت هاي سوخت فرصت باقي است.
وقتي كه خبر حذف بنزين 100 توماني در كارت هاي سوخت از اوايل ارديبهشت ماه سال جاري منتشر شد بنا به گفته برخي از جايگاه داران انبوهي از مصرف كنندگان پشت جايگاه هاي سوخت صف بستند تا آخرين قطرات بنزين 100 توماني را هم مصرف كنند تا مبادا اين موجودي بنزين كه يادگار دوران قبل از هدفمند كردن يارانه ها است سوخت شود و مجبور شوند تا از اين پس همان ميزان بنزين 100 توماني را به نرخ 400 تومان مصرف كنند.
البته برخي از همين جايگاه داران مدعي هستند برخي از مصرف كنندگان نيز وقتي باك هايشان را پر مي كنند به دنبال پركردن گالن هاي چندين 10 ليتري هستند تا اين سهميه هدر نرود و معتقدند اگر بنزين در گام دوم هدفمند كردن يارانه ها قرار است مثلا به 1000 تومان يا بيشتر برسد آنگاه مي توانند تا مدت هاي زيادي بنزين 100 توماني شان را مصرف كنند و 900 تومان مابقي را در جيب گذارند.
بنا به گفته مسئولان شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي مصرف بنزين 100 توماني به طور ميانگين به يك ميليون و 725 هزار ليتر رسيده است كه انتظار مي رود هر چه به پايان اين ضرب الاجل تعيين شده مي رسيم مصرف اين نرخ بنزين نيز افزايش يابد.

 



در استان تهران 400 هزار پورت اينترنت پرسرعت داير مي شود

شركت مخابرات استان تهران تا پايان سال جاري 400 هزار پورت اينترنت پرسرعت در استان تهران داير مي كند.
مهرداد حاج حسين خاني مديركل دفتر برنامه ريزي و بودجه ضمن اعلام اين مطلب گفت: تا پايان سال جاري تعداد پورت هاي پرسرعت به 600 هزار پورت افزايش يافته و 300 هزار تلفن ثابت به تلفن هاي مشغول به كار اين استان افزوده مي شود.
حسين خاني با بيان اين مطلب كه دايري تلفن ثابت سال گذشته بالغ بر 27 هزار و 500 تلفن از برنامه مخابرات ايران جلوتر بوده گفت: سال گذشته 536 هزار تلفن ثابت و 165 هزار پورت اينترنت پرسرعت در استان تهران داير شده است.
وي تعداد تلفن هاي مشغول به كار در استان تهران را تا پايان سال گذشته 7 ميليون و 65 هزار تلفن و تعداد پورت هاي پرسرعت را بالغ بر 207هزار اعلام كرد و گفت: ضريب نفوذ تلفن ثابت در شهر تهران 56 درصد و در استان تهران 55/46درصد است.
مدير كل دفتر برنامه ريزي و بودجه مخابرات استان تهران در زمينه تحولات جديد در سال 91 گفت: شركت مخابرات استان تهران در سال جاري در نظر دارد نيازهاي بازار و جامعه را شناسايي كرده تا با افزايش كيفيت، مشتري مداري و تنوع خدمات به همه مشتريان (تجاري و خانگي) نقش مطلوبي در بازار ارتباطات ايفا نمايند.

 



15 هزار مسكن مهر در انتظار بهره برداري

وزير راه و شهرسازي گفت: حدود 4 تا 5 هزار واحد در شهر جديد هشتگرد به مرحله نهايي رسيده كه باحضور رئيس جمهور افتتاح خواهند شد.
علي نيكزاد در گفتگو با مهر در خصوص بهره برداري از مسكن مهر در سال جاري، اظهار داشت: واحدهاي پرديس و پرند آماده افتتاح هستند، ضمن آنكه در 27 اسفند سال گذشته با حضور رئيس جمهور 4 هزار مسكن مهر در شهر جديد پرديس به بهره برداري رسيد.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه مسكن مهر در شهر جديد پرند به زودي افتتاح مي شود، گفت: در شهر جديد پرند 8 هزار واحد مسكن مهر در نوبت افتتاح بود كه وقت كافي براي بهره برداري رسمي آن نشد و الان اين تعداد به 10هزار واحد رسيده كه به دنبال فرصت مناسب براي بهره برداري از اين واحدها هستيم.
وي با بيان اينكه شب عيد 300 خانوار در اين واحدها اسكان يافتند، افزود: بنابراين تعداد واحدهاي آماده در شهر جديد پرند از 8 هزار واحد به 10 هزار واحد رسيده و پرديس هم فاز اول آن افتتاح شده است.
نيكزاد در خصوص واحدهاي آماده در شهرهاي جديد ديگر، بيان كرد: حدود 4 تا 5 هزار واحد هم در شهر جديد هشتگرد به مرحله نهايي رسيده است كه با حضور رئيس جمهور افتتاح خواهند شد.

 



اتحاديه بين المللي تانكرداران نفتي: تحريم نفت كوره ايران بسيار سخت است

مديرعامل اتحاديه بين المللي تانكرداران نفتي تحريم نفت كوره ايران را بسيار سخت توصيف كرد.
كاترينا استنزل گفت: براي ما مشكل بسيار بزرگي است كه بگوييم محموله هاي نفتي يك نفتكش از ايران است يا نه.
مدير كل اينترتنكو توضيح داد: مانند اين است كه شما از بوفه هتل آب پرتقال بگيريد و گفتن اينكه اين آبميوه در اين هتل گرفته شده يا جايي در كاليفرنيا بسيار سخت است.
به گزارش فارس، براساس آمار اوپك، ايران بزرگ ترين توليدكننده نفت كوره اين سازمان است و در سال 2010 روزانه 472 هزار بشكه نفت كوره توليد كرده است. اكثر صادرات ايران به شرق آسيا بازار اصلي نفت كوره مي رود.
يك تاجر سوخت كشتي سنگاپوري هم گفت: مالكان كشتي در حال فراهم كردن تضمين هاي مورد نياز از سوي عرضه كنندگان سوخت كشتي به منظور تضمين سوخت مورد استفاده غير ايراني هستند.
استنزل خاطرنشان كرد: ابهامات بسياري در مورد اين تحريم ها وجود دارد زيرا اين تحريم ها امتحان نشده هستند و روشي كه براساس آن تنظيم شده اند اثرات وسيعي دارد.
اجاره كشتي
از سوي ديگر رويترز اعلام كرد: شركت اسار هند براي واردات 960 هزار بشكه نفت خام از ايران يك كشتي بزرگ با پرچم ليبريا اجاره كرده است.
شركت اسار، كشتي يونايتد استار را براي حمل 130 هزار تن (معادل 960 هزار بشكه) نفت خام روز 22 مي و تحويل آن به بندر ودينار هند اجاره كرده است. اين كشتي كه با پرچم ليبريا تردد مي كند و اندازه آن به گونه اي است كه توانايي عبور از كانال سوئز را دارد، هم اكنون عازم آب هاي خليج فارس است.در همين حال، رابين گوش، سخنگوي شركت اسار در بمبئي از اظهارنظر در اين خصوص خودداري كرد. دو منبع مطلع روز دوم مي گفته بودند، شركت اسار، كه براي واردات حدود 100 هزار بشكه نفت در روز با ايران قرارداد منعقد كرده است، 85 تا 90 درصد حجم مورد توافق در اين قرارداد را خريداري خواهد كرد.

 



بهاي سكه و ارز باز هم كاهش يافت

در ادامه روند نزولي بهاي طلا در جهان قيمت سكه و ارز در داخل كشور نيز باز هم كاهش يافت.
قيمت هر قطعه سكه بهار آزادي طرح جديد ديروز با 20 هزار تومان كاهش نسبت به هفته قبل به 591 هزار تومان رسيد.
همچنين بهاي هر قطعه سكه طرح قديم نيز 606 هزار تومان، نيم سكه با 9 هزار تومان كاهش به قيمت 303 هزار تومان و ربع سكه هم با 5 هزار تومان كاهش معادل 172 هزار تومان تعيين قيمت شد.
سكه يك گرمي نيز با هزار تومان افت به قيمت 100 هزار تومان فروش رفت.
بهاي هرگرم طلاي 18 عيار نيز 60 هزار و 340 تومان تعيين قيمت شد. هر اونس طلاي جهاني هم به 1581 دلار رسيد كه طي چند ماه اخير اين قيمت پايين بي سابقه است.
از سوي ديگر نرخ انواع ارز هم با كاهش شديدي در داخل كشور روبرو شد تا حدي كه هر دلار آمريكا ديروز با 60 تومان كاهش نسبت به روزهاي پاياني هفته قبل معادل 1580 تومان تعيين قيمت شد.
درباره روند كاهش قيمت سكه و ارز در داخل كشور يكي از صراف هاي خيابان فردوسي تهران به فارس گفت: شرايط بازار تغيير كرده و كسي سكه نمي خرد؛ اكثراً براي فروش سكه مراجعه مي كنند.
اين صرافي در پاسخ به اين سؤال كه با خريد اين سكه ها شما متضرر نمي شويد، عنوان كرد: نمي توانيم روند بازار را پيش بيني كنيم؛ اگر مي دانستيم كه تحولات بازار چگونه خواهد بود و خريد سكه به ضرر ما است، به هيچ وجه خريداري نمي كرديم.
دولت: گفته بوديم قيمت ها كاهش مي يابد
مدير كل سابق نشر و ريالي بانك مركزي درباره كاهش قيمت سكه و ارز گفت: چند ماه قبل كه قيمت سكه و ارز مدام بالا مي رفت هم بنده و هم رئيس كل بانك مركزي اعلام كرديم كه قيمت هاي 800 هزار تومان و يك ميليوني سكه را نبايد ملاك پيش خريد سكه قرارداد زيرا پيش بيني مي شد كه قيمت جهاني طلا و ارز كاهش يابد كه اين كاهش قيمت محقق شد.
عباس كمره اي در پاسخ به اين سؤال كه مهمترين علت كاهش قيمت سكه در اين مدت چه بوده گفت: كاهش قيمت اونس جهاني، كاهش قيمت ارز در داخل كشور و اثرات رواني تحويل سكه ها و عرضه گواهي سپرده با نرخ سود 24 درصد و ساير ابزارهاي ارائه شده توسط بانك مركزي تأثير مثبتي بر كاهش قيمت ها داشت.

 



معاونت توسعه مديريت رئيس جمهور خبر داد
جزئيات استخدام در دستگاه هاي اجرايي

معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت رئيس جمهور، جزئيات استخدام در دستگاه هاي اجرايي را اعلام كرد.
عبدالعلي تاجي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در مورد شرايط استخدام در لايحه بودجه 91 گفت: براساس قانون برنامه پنجم ماده 51 دولت اجازه استخدام جديد ندارد، اما معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور با پيشنهاد به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي و تصويب شوراي توسعه مديريت مي تواند مجوز استخدام دريافت كند.
وي افزود: اخيرا مجوزي به استان ها داده شده است كه ظرفيت در مورد هر استان متفاوت است و اين مجوز استخدام بر مبناي ماده 51 قانون برنامه پنجم و نيز ماده 24 قانون مديريت خدمات كشوري صادر شده است.
معاون حقوقي، امور مجلس و استان هاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور افزود: بر اساس اين مواد، به ازاي خروج هر 3 نفر از مشاغل تصدي گري يك نفر جديد و به ازاي خروج هر يك نفر از مشاغل حاكميتي يك نفر جايگزين خواهد شد. تاجي گفت: با توجه به اين كه سال هاي گذشته نيروي انساني دستگاه هاي اجرايي به خاطر بازنشستگي، بازخريدي و يا فوت از چرخه كار خارج شده اند، معاو نت توسعه مديريت نيز به موجب اجازه مجلس و با تصويب 2 معاونت توسعه و برنامه ريزي مجوز استخدام به استان ها اعطا مي كند.

 



ضرر 5/1 ميليارد توماني توليد تخم مرغ

دبير انجمن توليدكنندگان جوجه يك روزه گفت: صنعت مرغداري با توجه به فروش تخم مرغ به قيمت 700 تا 800 تومان زير قيمت روزانه 5/1 ميليارد تومان ضرر مي دهد.
حسن مهرباني يگانه در نشست خبري با پيش بيني ميزان توليد مرغ در سال جاري اظهار داشت: در فروردين سال جاري 145 هزار تن مرغ توليد شد و بيشترين توليد در شهريور ما ه 155 هزار تن خواهد بود.
دبير انجمن توليد كنندگان جوجه يك روزه با اعلام اينكه نوسان شديد و پايين بودن قيمت، توليد را تحت تأثير قرار مي دهد، افزود: مرغ زنده سال 90 نسبت به سال 89 حدود 11 درصد ارزان تر فروخته شد، اين در حالي است كه تنها قيمت نهاده هاي ذرت و سويا تا 28 درصد قيمت تمام شده مرغ را افزايش دادند.
مهرباني گفت: البته ساير نهاده ها نيز به سهم خود تأثير قابل توجهي در افزايش قيمت تمام شده داشتند.
وي ادامه داد: قيمت نهاده ذرت در سال 90 نسبت به 89 حدود 53 درصد و قيمت كنجاله سويا بيش از دو برابر افزايش يافت، در حالي كه قيمت هاي جهاني آن به ترتيب 35 و 4 درصد رشد داشته است.
به گفته مهرباني در حالي كه افزايش قيمت جهاني نهاده داخل تا حدودي متأثر از افزايش قيمت هاي جهاني بوده، اما مشكلات توزيع و بازار رساني باعث شده قيمت هاي داخلي در مقايسه آهنگ رشد بيشتري داشته باشد.
وي با انتقاد از قيمت تمام شده توليد در داخل به دليل آماده نبودن زيرساخت ها گفت: تلفات مرغ در مرغداري در كشور ما در خوش بينانه ترين حالت 12 درصد است، درحالي كه اين رقم در كشور تركيه 4 درصد است و ضريب تبديل در كشور تركيه 289 درصد و ايران 214 درصد است.
دبير انجمن توليد جوجه يكروزه افزود: در حالي كه با چنين شرايطي مرغداران اقدام به توليد مي كنند، اما هنوز قيمت فروش آنها واقعي نيست.
مهرباني گفت: در مورد تخم مرغ نيز وضع به همين روال است و در حال حاضر هر كيلوگرم تخم مرغ 700 تا 800 تومان زير قيمت فروخته مي شود و در حالي كه روزانه 2 هزار تن نياز مصرفي تخم مرغ در كشور است، روزي 5/1 ميليارد تومان اين صنعت زيان مي دهد و 20 درصد مازاد مصرف در كشور وجود دارد.
وي افزود: اگرچه طي هفته گذشته عوارض 70 درصد صادراتي تخم مرغ حذف شد، اما بايد با بازاريابي مناسب به فكر صادرات و تنظيم بازار باشند.
مهرباني گفت: 83 ميليون تن مرغ در دنيا توليد مي شود و 10 ميليون تن آن در تجارت وارد مي شود، در حالي كه پيش بيني مي شود، سال 2012 كشور عربستان 832 هزار تن، امارات 324 هزار تن و عراق 440 هزار تن واردات تخم مرغ داشته باشد اما كشور ما هيچ سهمي از بازارهاي منطقه ندارد.
مهرباني دليل صفر بودن سهم ايران در بازارهاي تجارت تخم مرغ منطقه را بالا بردن قيمت و كيفيت پايين عنوان كرد.
مهرباني با اشاره به قيمت جوجه يك روزه در سال 90، گفت: قيمت آن نسبت به سال 89 حدود 28 درصد كاهش داشته است، در حالي كه طبق اعلام بانك مركزي تورم 5/21 درصدي را در كشور شاهد بوديم و علاوه بر آن افزايش قيمت هاي نهاده ها و سوخت نيز رشد چشمگيري داشته است.وي با توجه به تأثير جوجه يك روزه در توليد مرغ، تنظيم قيمت آن را ضروري دانست.دبير انجمن توليدكنندگان جوجه يك روزه در پايان تنظيم چشم انداز صنعت مرغ و تخم مرغ، تعيين اهداف استراتژيك، حذف عوارض صادراتي و تعيين جايزه تشويقي، داشتن ارتباطات بين المللي براي صادرات، تأمين نهاده و حمايت از تحقيقات را براي صنعت مرغ و تخم مرغ كشور ضروري دانست.
نوسانات بازار طبيعي است
دبير انجمن توليدكنندگان جوجه يكروزه همچنين نوسانات بازار مواد پروتئيني را طبيعي دانست و گفت: به دليل بازيگران زياد عرصه عرضه مواد پروتئيني، به نظر نمي رسد كه توليدكننده اي بتواند در قيمت گذاري تاثير عمده داشته باشد.
مهرباني گفت: قدرت خريد مردم در مورد كالاهايي همچون گوشت قرمز و گوشت مرغ در سال 90 و ابتداي سال 91 كاهش يافته است؛ چرا كه قيمت عمده فروشي گوشت قرمز افزايش يافته است.
وي افزود: بازار خريد و فروش محصولات پروتئيني يك بازار كاملا رقابتي است و تعداد خريداران و فروشندگان آن بسيار زياد هستند، بنابراين سهم هر يك از آنها در بازار بسيار ناچيز است و به اين ترتيب، اثرگذاري كمتري در قيمت گذاري و مسائلي اين چنيني دارند.
مهرباني تصريح كرد: بر اين اساس، آنها نمي توانند قيمت گوشت و مرغ را تضمين كنند؛ چرا كه سهم عمده اي در بازار ندارند. از سوي ديگر، ورود و خروج به بازار نيز كاملا آزاد است و همه مي توانند به راحتي به آن وارد يا از آن خارج شوند.
وي گفت: كالاي عرضه شده در اين بازار يكسان است و هيچكس به صورت بلندمدت، سودي بيشتر از معمول ندارد، اين در حالي است كه به نظر مي رسد نوسانات در بازار گوشت و مرغ طبيعي است و فردي نمي تواند در آن دخالت عمده داشته باشد و قيمت را تعيين كند.

 



10 محور فعاليت وزارت صنعت در سال توليد ملي

وزير صنعت، معدن و تجارت از تدوين 10 برنامه محوري اين وزارتخانه در راستاي تحقق اهداف سال توليد ملي خبر داد.
مهدي غضنفري در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: بهبود محيط كسب و كار و روان سازي امور واحدهاي توليدي نخستين اولويت فعاليت محسوب مي شود.
وي با تأكيد بر بهبود كيفيت محصولات توليد داخل و كاهش قيمت تمام شده به عنوان محور دوم فعاليت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال توليد ملي، تصريح كرد: تكميل ظرفيت توليد واحدهاي توليدي و اتمام طرح هاي نيمه تمام، اولويت دار برنامه سوم در سال جاري محسوب مي شود. به گزارش ايرنا، وي در اين باره توضيح داد: واحدهايي كه با كمتر از ظرفيت موجود كار مي كنند، نيازمند تأمين سرمايه در گردش هستند و تكميل پروژه هاي نيمه تمام با درصد پيشرفت قابل توجه در سال جاري براي حوزه توليد بسيار بااهميت است.
وزير صنعت، معدن و تجارت تخصيص 2 هزار ميليارد تومان اعتبار براي تكميل پروژه هاي نيمه تمام حوزه صنعت و معدن را يادآور شد و ابراز اميدواري كرد با سرعت بخشي به تكميل پروژه ها در سال جاري علاوه بر اشتغالزايي، توليد ملي نيز افزايش يابد.
از نظر وي، مديريت واردات و توسعه صادرات غيرنفتي، تقويت فرهنگ عمومي جامعه در زمينه مصرف توليدات داخلي، ارتقا فرهنگ رعايت حقوق مصرف كنندگان محصولات، حمايت از ايجاد صنايع نوين و بكارگيري دانش روز در واحدهاي توليدي، تامين منابع مالي مورد نياز بخش توليد و صيانت از واحدهاي موجود اولويت هاي چهارم تا هفتم سال توليد ملي در وزارت صنعت به شمار مي آيد.
غضنفري در ادامه، توسعه شهرك ها، نواحي و زيرساخت هاي صنعتي، معدني و تجاري و برنامه ريزي راهبردي صنعتي، معدني و تجاري در سطح ملي و استاني جزو اولويت هاي نهم و دهم متوليان توليد در سال جاري اعلام كرد.
غضنفري گفت: مردم انتظار دارند توليد ملي، كيفي باشد، خدمات پس از فروش مناسبي را ارايه كند و البته با قيمت مناسب نيز عرضه شود توليدكنندگان نيز به اين موضوع مهم واقف هستند كه توليد كيفي در فضاي كسب و كار خوب و مناسب شكل مي گيرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت سپس افزود: ما نيز انتظار داريم تا فضاي كسب و كار خالي از التهابات سياسي باشد.

 



صالح آبادي اعلام كرد
راه اندازي بازار ارز صادراتي با هماهنگي بانك مركزي

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: راه اندازي بازار ارز صادراتي با هماهنگي بانك مركزي انجام خواهد شد.
علي صالح آبادي در گفتگو با مهر با اشاره به تصويب انتشار اسناد خزانه اسلامي در كميسيون تلفيق مجلس گفت: با استفاده و بكارگيري اسناد خزانه اسلامي مي توان طلب پيمانكاران از دولت را پرداخت كرد.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي تصريح كرد: براساس قانون، دولت اجازه دارد اوراق خزانه اسلامي را به پيمانكاران اختصاص دهد و بخشي از تامين مالي پيمانكاران با فروش آنها در بازار سرمايه انجام شود.
وي با اعلام اينكه سازمان بورس آمادگي دارد كه اين اوراق را منتشر كند، تصريح كرد: پيمانكاران از اين اوراق مي توانند به جاي پول نقد استفاده كنند، اوراق مذكور كاربردي همچون اوراق مشاركت دارد كه داراي درآمدي ثابت است.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش ديگري از سخنان خود در مورد بازار ارز صادراتي كه دستور العمل و زيرساخت هاي آن در بازار سرمايه كشورمان نهايي شده است، عنوان كرد: انجام چنين برنامه اي مستلزم هماهنگي با بانك مركزي است.
وي با بيان اينكه ارز مورد نياز توليدكنندگان با ارز مرجع تامين مي شود كه تنها در صورت ارائه ثبت سفارش امكان پذير است، عنوان كرد: در اين بازار نيازهاي واقعي ارزي تامين مي شود.

 



توضيح و تصحيح

خبري تحت عنوان «اختصاص 3500ميليارد دلار براي تأمين مواد اوليه واحدهاي توليدي» در كيهان ديروز به نقل از خبرگزاري مهر در گفت وگو با عضوهيأت عامل صندوق توسعه ملي به چاپ رسيد كه رقم صحيح 3 ميليارد و 500ميليون دلار است كه بدينوسيله اصلاح مي گردد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14