(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 - شماره 20210 

آغاز عمليات احداث جاده آبگرم موئيل به شابيل
رصدخانه خرم آباد بهره برداري شد
برگزاري مسابقات قرآن بين دانش آموزان استان مركزي
آب همچنان از سد سفيدرود مي ريزد
پيوند اعضاي مرگ مغزي به بيماران نيازمند
180 تن گندم از مزارع بندرعباس برداشت شد
سدگتوند افتخار ملي يا فاجعه ملي؟!
ايران در كيهان



آغاز عمليات احداث جاده آبگرم موئيل به شابيل

مشكين شهر - خبرنگار كيهان:
عمليات احداث جاده آبگرم موئيل به آبگرم شابيل با هدف اتصال چهار آبگرم هاي قينرجه - موئيل - شابيل و قوتورسويي به همديگر شروع شد.
فرماندار مشكين شهر در مراسم آغاز عمليات اجرايي اين جاده گفت: اين جاده در راستاي ايجاد كمربند آب هاي گرم معدني استان اجرا مي شود و مسير 65 كيلومتري موئيل به شابيل را بيش از 35 كيلومتر كاهش مي يابد.
فتح آقامحمد اوغلي افزود: عمليات احداث جاده سردابه اردبيل به قوتورسويي به اتمام رسيده و با اتمام جاده موئيل به شاه بيل آب هاي گرم وله زير - قينرجه موئيل - شابيل - قوتو سويي و سردابه اردبيل به همديگر متصل مي شوند و اين جاده موجب رونق صنعت گردشگري منطقه مي شود.
جاده موئيل به شابيل 30 كيلومتر طول دارد و با عبور از مناطق ييلاقي سبلان چشم انداز بسيار زيبايي خواهد داشت.

 



رصدخانه خرم آباد بهره برداري شد

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
مرحله اول رصدخانه خرم آباد به بهره برداري رسيد.
در مراسم بهره برداري از اين مركز كه صدها نفر از اخترشناسان كشور و اقشار مردم حضور داشتند مدير رصدخانه خرم آباد گفت: اين رصدخانه حدود 1700 متر از سطح دريا ارتفاع دارد كه هيچ رصدخانه اي در دنيا چنين ويژگي اي ندارد.
نسايي گفت: اين رصدخانه در مجتمع تحقيقاتي، آموزشي، ورزشي و سياحتي 14معصوم(ع) واقع شده است.
وي افزود: عمليات اجرايي رصدخانه خرم آباد درسال 90 آغاز شد.
نسايي گفت: ايجاد سوئيت اقامت با ظرفيت 100 نفر براي ستاره شناسان و رصدگران از ويژگي هاي رصدخانه خرم آباد است.
مجتمع تحقيقاتي 14معصوم خرم آباد حدود يك هزار هكتار وسعت دارد.

 



برگزاري مسابقات قرآن بين دانش آموزان استان مركزي

اراك- خبرنگار كيهان:
سي امين دوره مسابقات قرآن و معارف اسلامي دانش آموزان استان مركزي با هدف گسترش فرهنگ حيات بخش قرآن برگزار شد.
معاون پرورشي اداره كل آموزش و پرورش استان مركزي گفت: مرحله سوم اين مسابقات با حضور يك هزار و 550 نفر از دانش آموزان منتخب مرحله منطقه اي به مدت 10 روز در رشته هاي احكام، اذان، انشاي نماز، حفظ قرآن كريم، قرائت قرآن، تفسير قرآن و نهج البلاغه برگزار شد.
حسن سروش افزود: 120 نفر از برگزيدگان مرحله استاني شامل نفرات اول هر رشته به مرحله مسابقات كشوري قرآن و معارف كه تابستان سال جاري به ميزباني استان اصفهان برگزار مي شود راه مي يابند.

 



آب همچنان از سد سفيدرود مي ريزد

رشت-خبرنگار كيهان:
آب سد سفيدرود همچنان در حال سرريز شدن است.
مدير امور سدهاي استان گيلان با اعلام اين خبر اظهار داشت: سرريز شدن آب سد سفيدرود كه از 24 فروردين آغاز شده همچنان ادامه دارد و اين در حالي است كه دبي ورودي آب به درياچه پشت سد سفيدرود 240 متر مكعب بر ثانيه و دبي خروجي آن 389 متر مكعب در ثانيه است.
وحيد خرمي با بيان اينكه سد سفيدرود آب مورد نياز 180 هكتار از 238 هزار هكتار از شاليزارهاي گيلان را تامين مي كند افزود: در حال حاضر يك ميليارد و 93 ميليون متر مكعب آب در اين سد ذخيره شده كه 21 ميليون متر مكعب بيشتر از مدت مشابه سال قبل است.

 



پيوند اعضاي مرگ مغزي به بيماران نيازمند

اصفهان- خبرنگاركيهان:
با هماهنگي واحد فراهم آوري اعضاي پيوندي مركز آموزشي درماني الزهراي(س) اصفهان، كبد و دو كليه يك بيمار مبتلا به مرگ مغزي به بيماران نيازمند اهدا شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اصهفان، دكتر پرويز كاشفي مديرعامل اين مركز در اين باره گفت: حسين وسائلي 15ساله كه در اثر سانحه برق گرفتگي دچار مرگ مغزي شده بود، پس از انجام مراحل مربوط به تأييد مرگ مغزي و اخذ رضايت از خانواده وي از بيمارستان شهيد منتظري نجف آباد به مركز آموزشي درماني الزهرا(س) منتقل شد و مورد عمل برداشت اعضاء قرارگرفت.
وي افزود: كبد اين نوجوان طي يك عمل جراحي 8ساعته توسط تيم پيوند اين مركز به يك جوان 24ساله پيوند و دو كليه وي نيز در همين مركز به دو بيمار ديگر پيوند شد.
دكتر كاشفي اظهار داشت: حال عمومي گيرندگان عضو تاكنون مطلوب گزارش شده است.

 



180 تن گندم از مزارع بندرعباس برداشت شد

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
مدير جهاد كشاورزي هرمزگان از پايان برداشت گندم در اين شهرستان خبر داد و گفت: 180 تن محصول گندم از مزارع اين شهرستان برداشت شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان، منصور شفيعي سطح زيركشت اين محصول را 60 هكتار عنوان كرد و اظهار داشت: از هر هكتار سه تن محصول برداشت شده است.
وي سطح زيركشت گندم زارهاي سال گذشته اين شهرستان را 140 هكتار و ميزان برداشت آن را حدود 420 تن عنوان كرد.
به گفته مدير جهاد كشاورزي بندرعباس كمبود و ميزان بالا بودن شوري آب از دلايل كاهش سطح زير كشت سال زراعي اين محصول نسبت به سال گذشته بوده است.
گفتني است: سطح زير كشت گندم سال زراعي در استان هرمزگان حدود 13 هزار هكتار با برآورد 55 هزار تن محصول است.

 



سدگتوند افتخار ملي يا فاجعه ملي؟!

اهواز- خبرنگاركيهان
به زودي شاهد آبگيري بزرگ ترين سد خاكي كشور خواهيم بود، سدي كه بار تأمين آب شرب و كشاورزي 50سال آينده خوزستان را به دوش خواهد كشيد.
نزديك به 15سال پيش، عمليات اجرايي طرح ملي سد و نيروگاه گتوندعليا روي رودخانه كارون آغاز شد. اين سد كه بلندترين و بزرگ ترين سد خاكي كشور محسوب مي شود با روزي يك ميليارد تومان هزينه در طول 15سال گذشته بزرگ ترين كارگاه عمراني كشور بوده و هست. اين سد هم اينك مراحل پاياني آبگيري خود را مي گذراند. همزمان با اتمام اين سد و آغاز آبگيري آن موجي از نگراني و اميد در مجامع خبري برانگيخته شد. اميدواري از اجراي اين طرح از آن جهت بود كه اين سد با هدف تأمين آب شرب و كشاورزي مورد نياز منطقه دغدغه مردم را از كمبود آب در مواقع خشكسالي ها رفع خواهد كرد. اما نگراني از آبگيري سد به مراتب گسترده تر و بحث برانگيزتر بود. اغلب شنيده مي شود اجراي چنين طرحي بدون پشتوانه مطالعاتي زيست محيطي صورت گرفته و براي محيط زيست منطقه فاجعه آفرين خواهد بود. اكثر منتقدان سد گتوند معتقدند وجود توده هاي نمكي در حوزه مخزن سد بر كيفيت آب كارون اثرات نامطلوبي خواهد گذاشت و آب كارون شور خواهد شد.
محمدحسين معنوي فر مدير اجرايي سد گتوند در پاسخ به اين انتقاد مي گويد: براي توسعه رودخانه كارون در بخش بين گتوند و سد شهيد عباسپور، پيشنهاداتي توسط شركت (هارزا) در سال 1346، (موننكو) در سال 1354 و (ايكرز) در سال 1361 ارائه شد. تمامي اين پيشنهادات شامل 4ساختگاه بوده است. در نهايت قرارداد خدمات مهندسي پروژه گتوندعليا توسط كارفرما با مشاورين مشانير- كايتك منعقد شد كه هدف از آن بررسي و امكان سنجي اجراي طرح در ساختگاه فعلي بوده است. در مجموع مطالعات اوليه توسط شركتهاي مشانير و كايتك چين در سال 1376 پايان و توسط شركت لاماير مورد بازنگري قرارگرفت. در سال 1382 شركت مهندسي مشاور مهاب قدس به عنوان مشاور طرح جهت تكميل مطالعات مرحله دوم و نظارت بر عمليات اجرايي انتخاب شد.
وي در خصوص وجود توده هاي نمكي در درياچه سد مي گويد:
در فاصله 5/4كيلومتري از بدنه سد رخ نمون هاي نمكي به طور 2كيلومتر بصورت منفصل و تكه تكه مشاهده مي شود. اين پديده زمين شناسي در مطالعات اوليه سد تشخيص داده شده اما از نظر مشاوران حجم رخ نمون ها در قياس با ظرفيت 21هزارهكتاري و ساحل 300كيلومتري سد مشكلي بوجود نمي آورد. در عين حال براي اطمينان خاطر بيشتر در مطالعات تكميلي از نظرات مشاوره اي و كارشناسي شركتهاي دانماركي و انگليسي و برجسته ترين صاحب نظران ايران و جهان بهره گرفتيم كه نتايج تحقيقات و نظرات آنان در اسناد مطالعاتي سد وجود دارد. با اجماع نظر كارشناسان مبني بر بي اثر بودن توده هاي نمكي بر كيفيت آب، براي بالا بردن ضريب اطمينان قبل از آبگيري سد اجراي پتوي رسي با حجمي عظيم و اعتباري بالغ بر 60ميليارد تومان براي پوشش توده هاي نمك از يك سال و نيم پيش شروع شده و تا قبل از آبگيري سد به اتمام خواهد رسيد.
اما برخلاف وعده مسئولان اين ديواره به اتمام نرسيده بود و در حالي كه هنوز سرنوشت سازندهاي نمكي كناره رودخانه كارون مشخص نشده و نگراني هاي فراواني در اين حوزه وجود داشت، جعفر حجازي استاندار خوزستان از سلامت اين پروژه خبرداد و درباره نگراني ها از شوري آب كارون پس از آبگيري سد گتوندعليا تأكيد كرده بود: «در اين رابطه حتي اقدامات نظارتي و نكات احتياطي بسيار ريز درنظر گرفته شده تا اين طرح براي بيش از 100سال آينده نيز با مشكل خاصي مواجه نشود»!
به اين ترتيب، آبگيري سد گتوند عليا كه پيش از اين به علت ابراز نگراني شديد فعالان محيط زيست به تعويق افتاده بود با حضور رئيس جمهور آبگيري شد و متأسفانه ديواره رسي در دست احداث دچار ريزش شد.
شيباني در گفت وگو با خبرگزاري فارس اين واقعه را تأييد كرد و گفت: بعد از آبگيري سد گتوند اين پوشش خاكي طبق پيش بيني ها دستخوش تغييراتي شده و يك جاهايي از آن آسيب ديده و تخريب و ريزش مي شود اما به هر حال كار به خوبي در حال ادامه يافتن است.
وي افزود: آن سازه گچساران يك سازه موقتي بوده است كه ما در شروع آبگيري سد سعي كرديم نرخ انحلال را به حداقل برسانيم و باز هم مي گويم كه اين سازه بخشي است كه به طور كلي زير آب مي رود.
شيباني در پاسخ به اين سؤال كه نرخ انحلال چيست گفت: در سازند گچساران نمك وجود دارد و براي اينكه نرخ انحلال نمكي كه در آن سازند هست به حداقل برسد اين پوشش را ايجاد كرديم اين پوشش هم پوشش خاكي است و اصلا 5 كيلومتر بالاتر از سد است.
وي ادامه داد: اين هم در پيش بيني ما بوده است كه اين اتفاق رخ مي دهد و ما براي اينكه نرخ انحلال نمك اين سازند گچساران را در مراحل آبگيري به حداقل برسانيم يك پوشش روي آن ايجاد كرده بوديم كه البته پيش بيني ما اين بوده است اين پوشش به مرور زمان در طول يك ماه از بين مي رود و اتفاقاً يك بخشي از كار نيز زير آب مي رود.
اين در حالي است كه يك ماه قبل از آبگيري مدير اجرايي سد در يك نشست خبري عمر اين ديواره را حداقل يك سال و حداكثر 10سال تخمين زده بود.
وي در بخش ديگري از سخنانش در خصوص بي اهميت بودن ديواره رسي گفت:
اصلا اين سازند گچساران را نياز نداريم، چرا كه در آينده اين سازند به زير آب خواهد رفت و جزئي از درياچه مي شود و به بدنه سد نيز هيچ كاري ندارد.
در اين جا پرسش تعجب برانگيزي مطرح مي شود كه چنانچه نيازي به اين سازند نبود چرا 60ميليارد تومان براي ساخت اين ديواره هزينه شد؟
اما طولي نكشيد كه با استيضاح وزير نيرو هشدار فاجعه توده هاي نمكي از زبان وزير سابق نيرو از پشت پرده ابهام بيرون آمد و شكلي جدي به خود گرفت.
پرويز فتاح وزير نيروي دولت نهم، در نامه به نمايندگان مجلس كه خواستار استيضاح مجيد نامجو وزير نيروي دولت دهم هستند، ضمن دفاع از عملكرد وي، مشكل اصلي وزارت نيرو را عدم تأمين بموقع منابع مالي طرح ها دانست و ضمن هشدار به احتمال بروز «فاجعه ملي» در سد گتوند، خواستار تسريع در پرداخت مطالبات معوقه و اعتبارات لازم براي تكميل اين پروژه شد و تأكيد كرد: «پروژه سد گتوند در صورت عدم حمايت هاي مالي در روزهاي آينده از يك پروژه افتخارآميز مهندسي و آبي به يك فاجعه محيط زيستي و ملي تبديل خواهد شد».
اين در حالي است كه چند روز قبل از آبگيري سد، رضازاده مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران دغدغه هاي فعالان محيط زيست را بي مورد عنوان كرد و گفت: «ما با يك ضريب اطمينان بالاتر از حد لازم فعاليت هاي كنترلي را با ايجاد پوششي روي اين سازند و نيز با پر كردن حفره هايي كه حتي فاصله زيادي هم از مخزن دارند، انجام مي دهيم. همچنين دستگاه هاي ويژه اي نيز براي پايش كيفيت آب در طول دوران آبگيري در نظر گرفته شده تا با كنترل هاي لازم اين سد بزرگ بدون مشكل خاصي آبگيري شود».
با شروع فصل بارندگي مسئولان سد گتوند در جايي كه سد را از ديواره رسي بي نياز مي دانستند و ادعا مي كردند تدابير حفاظت و كنترل كيفيت آب رودخانه كارون اتخاذ شده و جاي نگراني نيست در گفت وگو با خبرنگار كيهان از بحران زيست محيطي ابراز نگراني مي كنند و مي گويند: ساخت ديوار رسي حائل بين توده هاي نمكي و درياچه سد گتوند به دليل كمبود اعتبارات متوقف شده است كه با توجه به فرارسيدن فصل بارندگي و بالا آمدن آب درياچه سد، انحلال توده هاي نمك در رودخانه كارون افزايش مي يابد و شوري غيرقابل كنترل آب رودخانه حيات آبزيان و مشرب زمين هاي كشاورزي خوزستان را با خطر جدي مواجه مي كند و چنانچه 30 ميليارد تومان باقيمانده از اين اعتبار به موقع هزينه نشود اين فاجعه رخ مي دهد و كيفيت آب كارون از كنترل خارج مي شود وعلاوه بر هدر رفتن 30 ميليارد تومان هزينه ساخت ديواره رسي، آبزيان رودخانه و هزاران هكتار از زمين هاي كشاورزي خوزستان دچار آسيب جبران ناپذيري خواهند شد.
به عنوان نمونه در اينجا به بخشي از اخبار نگراني هاي مديران استان درخصوص شوري آب كارون اشاره مي كنيم مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي آبزي پروري خوزستان با اشاره به اين كه يكي از عوامل تلفات ماهي وجود آلودگي آب ها است، گفت: در صورت شور شدن آب كارون، خسارات زيادي به آبزي پروران وارد مي شود زيرا اين امر باعث كاهش توليد و افزايش تلفات ماهي ها خواهد شد. موسوي تصريح كرد: افزايش EC و شوري آب خسارت هاي غيرقابل جبراني را به پرورش دهندگان آبزيان وارد مي كند و ضريب توليد آن ها را به شدت كاهش مي دهد كه اين امر نيازمند پيگيري مسوولين ذي ربط است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان خوزستان گفت: بالا بودن EC آب رودخانه ها به بيش از 50درصد نخيلات استان صدمه وارد كرده است و تمام پاجوشهايي كه در خرمشهر كشت شده بود، از بين رفته است.
نخل داران آبادان در گفت وگو با كيهان مي گويند: بيش از 2 سال است آب اروند كه 90 درصد آن از كارون است به دليل سدهاي متعدد و كم آبي كارون شور شده و نخل ها از شوري آب مي ميرند. درسال گذشته نهال هاي كاشته شده از پاجوش نخل ها به كلي خشك شدند و نخل هاي جوان نيز از شوري آب درحال مرگ هستند.
بعداز گذشت حدود يكسال از آبگيري مرحله اول و دوم سد و در آستانه آبگيري مرحله سوم سد بنا بر استناد مديران استان شاهد پيامدهاي ناگوار تاثير توده هاي نمكي درياچه سدگتوند هستيم.
مديران امور كشت و صنعت هاي نظام صنفي كشاورزي خوزستان در گفتگو با رسانه ها از افزايش بي سابقه شوري آب كارون خبرداد و گفت: متوسط ميانگين EC درسال 1390 را بين 1/84 تا 2/79 ميلي موس بر سانتي متر اعلام شده كه اين ميزان EC در 29 اسفندسال 90 به 3/89 رسيد. وي خاطر نشان كرد: متأسفانه در نمونه گيري هاي مختلفي كه از كانال هاي آب منتهي به زمين هاي كشاورزي، آن هم در دماي مناسب و كمتر از 20درجه گرفته شد، گاهي درجه شوري آب به خصوص در 20 كيلومتري جاده اهواز از سمت منطقه كوت عبدالله به 3/78 هم مي رسد و با توجه به اين كه كشاورزان داراي دستگاه سنجش EC نيستند و دانش آن را در اختيار ندارند، متوجه علل كاهش و افت توليد نمي شوند و با توجه به اين كه در مرحله خوشه زني گندم هستيم، ضربه سنگيني به كشاورزي خوزستان وارد مي شود.
در ماه هاي گذشته شخصيت هاي علمي و دانشگاهي و كارشناسان زبده كشاورزي اعلام كرده اند كه آبگيري سدگتوند باعث بالارفتن EC آب كارون مي شود كه مورد توجه قرار نگرفت و متأسفانه كاهش دبي رودخانه كارون هم اين بحران را افزايش مي دهد و قطعا با قرارگرفتن در فصل گرما درجه شوري آب بيشتر از قبل هم خواهد شد. اين موضوع كشاورزي خوزستان به خصوص محصولاتي مانند گندم و نيشكر را با مشكلات عديده اي مواجه مي كند.
مدير امور كشت و صنعت نظام صنفي كشاورزي خوزستان ادامه داد: يكي ديگر از مشكلاتي كه قطعا با افزايش EC آب، خوزستان را وارد چالشي ديگر مي كند، عدم دلگرمي و اميدواري روستاييان براي كشاورزي و توليد است و با اين رويه بايد شاهد مهاجرت روستاييان به شهر براي يافتن شغلي ديگر باشيم كه نتيجه آن گسترش حاشيه نشيني، خالي شدن روستاها، افزايش بيكاري و ناهنجاري هاي اجتماعي است.
ممبيني با اشاره به اين كه هم اكنون شوري آب در بخش جنوبي اهواز در گرماي 14 درجه سانتيگراد از 3/5 ميلي موس برسانتي متر است، افزود: به هر ميزان كه نزديك به حوضه هاي پايين دستي كارون برويم EC آب افزايش بيشتري خواهد داشت. حتي در سال 87 كه با خشكسالي مواجه بوديم EC آب رودخانه كارون به اين ميزان افزايش نيافته بود و قطعا اگر اين شرايط كنترل نشود زمين هاي حاصلخيز كشاورزي در آينده اي نزديك به زمين هاي غيرقابل كشت تبديل مي شوند.
شوري آب كارون باعث كاهش 10 درصدي توليد نيشكر شد
رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي خوزستان گفت: سال گذشته شوري آب كارون و اراضي پايين دست باعث كاهش بيش از 10درصدي توليد محصول نيشكر شد و ادامه اين روند لطمه جبران ناپذيري به توليد شكر استان خوزستان وارد مي كند.
وي با اشاره به اين كه آستانه تحمل شوري محصول نيشكر فقط 7/1EC است، اظهارداشت: در روزهاي پاياني سال 90 ميزان شوري آب سد گتوند حدود5/3 تا 4 EC بوده كه با رهاسازي يك ميليارد مترمكعب آب سد، اين ميزان به 8/2 EC رسيده است، اما با حد استاندارد و نرمال فاصله زيادي دارد.
وي با اشاره به اين كه، گندم نسبت به شوري، 7/2EC تحمل بيشتري نسبت به نيشكر دارد ادامه داد: سال گذشته شوري آب كارون و اراضي پايين دست بيش از 10 درصد در كاهش محصول نيشكر تأثير داشته است و كماكان ادامه اين روند باعث افت توليد و كاهش محصول نيشكر مي شود.
صادقي گفت: براساس بررسي هاي مسئولان استان خوزستان با آبگيري سد گتوند بخش قابل توجهي از گنبدهاي نمكي استان خوزستان زيرپوشش اين سد رفته كه درنهايت موجب شوري آب و اراضي كشاورزي پايين دست اين استان شده است.
وي با اشاره به آبياري اراضي توليدكنندگان نيشكر هفت تپه و كارون در شمال خوزستان كه از آب مطلوب و شيرين دز بهره مي برند گفت: اين در حالي است كه آبياري اراضي پنج شركت توسعه نيشكر در جنوب استان خوزستان از آب سد گتوند استفاده مي كنند.
مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي تصريح كرد: طبق برنامه ريزي سال گذشته اين شركت قرار بود 5/4 ميليون تن نيشكر توليد شود كه نزديك 6/3ميليون تن برداشت شد.
وي افزود: با كاهش توليد، بيش از 113 ميليارد تومان خسارت به مزارع نيشكر جنوب استان وارد شد.
وي بيشترين ميزان آبياري نيشكر را خردادماه سال گذشته عنوان كرد و گفت: شوري اراضي تأثير تعيين كننده اي بر توليد محصول نيشكر دارد، اين در حالي است كه هم اكنون نمك روي پشته هاي اراضي نيشكر ظاهر شده است.
صادقي با بيان اينكه شوري آب تأثيري بر كيفيت محصول نيشكر ندارد، افزود: اين در حالي است كه شوري مي تواند تأثير بسزايي در افت توليد و كاهش كمي محصول داشته باشد.
وي اظهارداشت: طبق برنامه ريزي سال جاري 5/5 ميليون تن توليد نيشكر در دستور كار قرار دارد كه تحقق اين امر با مساعدت و همكاري دستگاه هاي ذي ربط همچون سازمان آب، سازمان جهاد كشاورزي و محيط زيست امكان پذير است. صادقي با اشاره به اين كه، مسئولان ذي ربط بايد پاسخگوي افزايش ميزان شوري آب باشند افزود: توليد نيشكر حدود 50درصد كشاورزي كل استان خوزستان را تشكيل مي دهد كه شوري اراضي مي تواند كاهش توليد را در استان به همراه داشته باشد. به گفته وي، هم اكنون حدود 100 هزار هكتار از اراضي استان خوزستان توسط توليدكنندگان توسعه نيشكر، هفت تپه و كارون زير كشت نيشكر قرار دارد كه در مجموع بيش از 40درصد شكر مورد نياز كشور از طريق اين استان تأمين مي شود.
شوري آب شهرهاي حوزه كارون افزايش يافته است
مديرعامل شركت آب و فاضلاب خوزستان در گفت وگو با فارس گفت: شوري آب در شهر شوشتر، بالادست رودخانه كارون در سال 90 بين 800 تا 900 ميكروموس بوده، اما امسال به يك هزار و 500 ميكروموس افزايش يافته است.
محسن پويا افزود: 70درصد شهرهاي استان آب شرب خود را از كارون تأمين مي كنند و 80درصد جمعيت شهري نيز از اين رودخانه آب خود را تأمين مي كنند كه كاهش كيفيت آب اين رودخانه بسيار حائزاهميت است.
نقطه قابل تأمل اين است مدعيان محيط زيست كه در جايگاه كارشناس و صاحب نظر با اين طرح مخالفت مي كنند چرا در مدت 15 سال احداث سد سكوت كردند و اجازه دادند اعتبارات دولتي و سرمايه كشور به هدر برود؟ چرا مسئولان و مديران دولت همزمان با آبگيري سد متوجه اين فاجعه بزرگ زيست محيطي شدند؟ آيا بزرگترين پروژه عمراني كشور در مدت 15 سال از ديد آنها پنهان ماند.
نكته قابل ذكر به مسئولان و امانتداران منابع گرانبهاي ايران اين است كه شايد بتوان از برخي پروژه ها كه با شكست مواجه مي شوند و سرمايه هاي ملي به هدر مي رود چشم پوشيد اما در جايي كه رگ حياتي كشور مورد تهديد قرار مي گيرد خطا قابل برگشت نيست. با نيم نگاهي گذرا مي توان به راحتي ارزش اين رودخانه را سنجيد.
ايران در منطقه خشك و نيمه خشك جهان قرار گرفته است كه با متوسط بارندگي سالانه 250 ميليمتر تنها با بارندگي مناطق صحرايي برخي مناطق جهان قابل قياس است، خوزستان با كشتزارهاي وسيعي كه دارد قطب كشاورزي كشور است و توليد محصولات غذايي اين استان بيش از نيمي از نياز كشور را دربرمي گيرد. نيازهاي آبياري نيز نيمي از كل منابع آب هاي سطحي استان را به خود اختصاص داده است. خوزستان براي تأمين بيش از نيمي از فرآورده هاي خوراكي خود به اراضي آبي وابسته است و براي ميليون ها كشاورز و خانواده هاي آنان آبياري يك موهبت است. درحال حاضر به دليل استفاده بي رويه از آب چاه ها براي كشاورزي براي دستيابي به آب بايد تا عمق 300 متري زمين چاه حفر شود. از سوي ديگر با توجه به افزايش جمعيت و بالا رفتن تقاضاي غذا موضوع آب به چالش و بحران تبديل خواهد شد كه ضروريست سياست گذاران كشاورزي براي رفع اين نگراني تدابيري بينديشند.
در دهه هاي اخير با رشد جمعيت و تبعات ناشي از آن آب به عنوان يك كالاي كمياب و گران بها در مجامع بين المللي مركز تنش كشورهاي منطقه اي قرار گرفته و به عنوان يكي از چالش هاي پيش رو، در صدر مسائلي سياسي جهان واقع شده است. به طوري كه خاورميانه در دهه هاي اخير خاستگاه عمده رويارويي نظامي كشورهاي سوريه، عراق، تركيه و اردن بوده است و درحال حاضر اسرائيل از آب به عنوان حربه سياسي بهره برداري مي كند. كشور ما كه در منطقه خشك و نيمه خشك جهان قرار دارد در شمار سرزمين هايي است كه مسائل برخاسته از كمبود آب زودتر از ديگر نقاط جهان در آن بروز خواهد كرد. با افزايش جمعيت و نزديك شدن تقاضاها به مرز نهايي منابع آب، زنگ خطر از هم اكنون به صدا درآمده است. براي نمونه درخشكسالي اخير ذخاير سدهاي كشور به يك سوم كاهش يافتند. پيش بيني مي شود ايران در 20 سال آينده با كمبود آب مواجه شود.
كارآمدترين راهبردهاي درازمدت براي حل مشكل كمبود آب راهبردهايي است كه از يك سو ناظر به نگهداشت منابع آب و ازسوي ديگر مهار سيلابها با مديريت و بهره وري بهينه از آب در زمينه كشاورزي و آب شرب است.
درايران از نيم قرن گذشته تاكنون براي ذخيره آب رودخانه ها و جلوگيري از هدر رفتن آب طرح هاي بزرگ سدسازي انجام گرفته است تا امكان آبياري براي كشاورزان با آب تحت فشار و بهره وري بالا انجام گرفته و همچنين ضمن افزايش ظرفيت توليد انرژي برق آبي، آب شرب و كشاورزي كشور نيز تأمين گردد.
دراينجا اين نكته قابل تأمل است اگرچه سدسازي اثرات منفي دارد اما باتوجه به رشد جمعيت و كمبود آب شيرين كه طبق مطالعات صورت گرفته و آمارهاي موجود از 70 درصد آب كره زمين تنها 2 درصد آن شيرين است و از 2 درصد آب شيرين فقط يك درصد آن در دسترس انسان قرار دارد، با درنظرگرفتن اين مهم كه ايران در منطقه خشك دنيا قرار دارد ما ناچاريم آب شيرين رودخانه ها را پشت سدها ذخيره كنيم و از ورود آب گرانبهاي رودخانه به دريا جلوگيري كنيم. اما لازم است اين پرسش از وزارت نيرو پرسيده شود آيا در ارزيابي هاي خود به حيات منبع گرانبهايي كه روي آن سرمايه گذاري شده توجه كرده اند؟ آيا محدوديت منابع آب و كاهش كيفيت و كميت رودخانه ها و منابع تجديدناپذير زيرزميني را لحاظ كرده اند؟
طبق برآوردهاي صورت گرفته جمعيت ايران از 70 ميليون در سال 90 به 97 ميليون در سال 1400 مي رسد در حالي كه منابع آب نه تنها بيشتر نمي شود بلكه بر اثر آلودگي و مصرف بي رويه در حال كاهش هستند. از اين روست كه توجه به جمع آوري، ذخيره و نگهداري آبهاي شيرين كه همانند گوهري گرانبها در كشور جاري هستند ضروري بنظر رسيده و جاي آن دارد با توجه ويژه به اين مقوله، علاوه بر توسعه و آباداني كشور، آينده اي بدون كمبود آب به ارمغان آورده شود.

 



ايران در كيهان

برگزاري سمينار
تبريز- خبرنگاركيهان: سيزدهمين سمينار ملي مهندسي سطح، در دانشگاه تبريز آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، «قاسم حسيني» دبير اجرايي اين نشست درسمينار فوق گفت: مهندسي سطح جزو تكنولوژي هاي برتر دنيا بوده و در علوم و مهندسي درصنايع زيرساختاري مانند نيروگاه ها و انرژي اتمي و صنايع هوايي، كاربرد ويژه دارد.
به گفته وي 200 مقاله به دبيرخانه سمينار ارسال شده كه 75 مقاله به صورت سخنراني و 100مقاله نيز به شكل پوستر، ارايه شد.
جشن تكليف
ايوان غرب - خبرنگاركيهان: جشن تكليف 350 نفر از دانش آموزان كلاس سوم راهنمايي پسر با حضور امام جمعه و مسئولان آموزش وپرورش ايوان غرب درمسجد جامع اين شهر برگزار شد. دراين مراسم هدايايي به دانش آموزان به رسم يادبود اعطا شد. سپس نماز ظهر و عصر به امامت امام جمعه ايوان غرب اقامه شد.
توسعه فضاي كتابخانه ها
اسدآباد-خبرنگاركيهان: فرماندار اسدآباد درجلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي اين شهرستان با بيان اينكه كه به هر 100نفر، فضاي كتابخانه اي اين شهرستان 60 سانتيمتر است گفت: ميانگين فضاي كتابخانه اي درشهرستان اسدآباد نسبت به استان همدان درحد پاييني بوده وقابل قبول نيست.
مصطفي آزاد بخت افزود: با توجه به اختصاص 2500 مترمربع زمين توسط شهرداري براي ساخت كتابخانه و نيز تصويب احداث كتابخانه استاندارد شهر اسدآباد در صورت اختصاص بودجه لازم، دراين راستا مي توان فضاي كتابخواني شهرستان را افزايش داد.
وي ضمن موافقت با اختصاص 150ميليون تومان اعتبار از بودجه سال 91 جهت توسعه كتابخانه عمومي شهيد رجايي اسد آباد بر تقويت كتاب و كتابخواني و پيامدهاي مثبت آن تاكيد كرد.
نمايشگاه عكس سفرهاي استاني
جاسك -خبرنگاركيهان به مناسبت يكصدمين سفر استاني هيئت دولت، نمايشگاه عكسي از سفرهاي رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت در فرمانداري جاسك گشايش يافت. رئيس روابط عمومي فرمانداري جاسك گفت: دراين نمايشگاه بيش از 50 اثر از طر ح هاي اجرا شده و استقبال مردم از رئيس جمهور و نمايندگان ويژه دكتر احمدي نژاد به نمايش گذاشته شده است.
قدرداني از مامور نيروي انتظامي
بابل- خبرنگار كيهان: در مراسمي كه با حضور فرماندار و مسئولان محلي در نيروي انتظامي بابل برگزار شد از ماموري كه در مقابله با مجرم با قمه مجروح شده بود قدرداني شد. سرهنگ علي فقيه فرمانده نيروي انتظامي بابل در اين جلسه گفت: نيروي انتظامي با ناهنجاري هاي عمومي با جديت برخورد مي كند. وي با اشاره به جمعيت شهرستان بابل گفت: ميزان جرائم نسبت به سال گذشته كاهش داشته است.
تجليل از بانوان نمونه
ساري- خبرنگار كيهان: مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري مازندران از برگزاري همايش تجليل از بانوان نمونه استان خبر داد و گفت: در اين همايش از 25 بانوي برتر فعال استان از بين معلمين، ورزشكاران، خيرين، سمن ها، اساتيد حوزه و دانشگاه و كارمندان تقدير به عمل آمد.
زهره شرف الدين با اشاره به اجراي طرح رحمت در استان مازندران اظهار داشت: 6 سال است كه اين طرح توسط مربيان مجرب در استان اجرا مي شود كه طي آن يكصدهزار بانو با مهارت هاي زندگي با رويكرد ديني آشنا شدند.
همايش زاينده رود
اصفهان- خبرنگار كيهان: نخستين همايش تخصصي قانون، آب، زاينده رود با هدف آسيب شناسي و ارائه راه هاي برون رفت و پيشگيري از وقوع چالش هاي فراروي زاينده رود از سراب تا پاياب با حضور جمعي از مسئولان استان اصفهان و صاحب نظران، كارشناسان و اساتيد حقوق به همت كانون وكلاي دادگستري منطقه اصفهان برگزار شد.
در اين همايش معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم استان اصفهان از دولت خواست مشكلات زاينده رود را با نگاه ملي و بين المللي بررسي كند.
برپايي جشنواره فكر برتر
رشت- خبرنگار كيهان: رئيس پارك علم و فناوري گيلان از برگزاري پنجمين جشنواره فكر برتر كشورهاي منطقه در رشت خبر داد و گفت: اين جشنواره با حضور استان هاي شمال كشور و تيم هاي جمهوري خودمختار داغستان، تاجيكستان و آستراخان روسيه به منظور گسترش فعاليت هاي علمي، فناوري و معرفي ايده هاي نوآورانه داخلي و خارجي برگزار خواهد شد.
مجيد متقي طلب با بيان اينكه جشنواره فكر برتر شهريورماه سال جاري در محل پارك علم و فناوري گيلان برگزار مي شود افزود: صاحبان ايده، مبتكران و دانش پژوهان در رشته هاي برق، الكترونيك، فناوري اطلاعات و ارتباطات، مكانيك، صنايع شيميايي، انرژي هاي نو، زيست فناوري، نانوفناوري، عمران، صنايع پزشكي، كشاورزي و معماري در اين جشنواره شركت مي كنند.
آشنايي با مشكلات روستائيان
خرمدره- خبرنگاركيهان: جمعي از مسئولان ادارات به همراه فرماندار خرمدره در برنامه دهگردشي خود با حضور در روستاي قلعه حسينيه با مسائل و مشكلات اين روستا آشنا شدند. در اين بازديد در ارتباط با تكميل پروژه آب شرب روستا، پل زيرگذر، عدم آنتن دهي تلفن همراه، لوله گذاري چاه هاي عميق، مرمت و تكميل راه هاي بين مزارع، احداث درمانگاه، آسفالت معابر، ايجاد اماكن ورزشي در اين روستا سؤالاتي مطرح شد كه توسط مسئولان جلسه پاسخ داده شد. همچنين نسبت به رفع مشكلات روستا تبادل نظر شد.
در اين بازديد فرماندار خرمدره در ارتباط با اتمام پروژه پل زيرگذر و تمكيل آب شرب روستاي قلعه حسينيه قول مساعد داد.
تقدير از دانش آموزان
نائين- خبرنگاركيهان: رئيس بنياد شهيد نائين در همايش از 32نفر از برتران تحصيلي فرزندان شهدا، جانبازان و ايثارگران در محل بنياد شهيد اين شهرستان تجليل كرد.
«محمد توسلي» در مراسم تجليل از اين دانش آموزان اظهار داشت: شهرستان نايين در طول 34سال گذشته بيش از 200 شهيد در راه انقلاب تقديم كرده و درحال حاضر 400 نفر آزاده، ايثارگر و جانباز را نيز تحت پوشش خود دارد. به گفته وي ستاد شاهد پيگير امور دانش آموزان شاهد شهرستان نائين است.
واگذاري مسكن مهر
اردبيل- خبرنگاركيهان: همزمان با هفته دولت 400 واحد مسكن مهر در شهرستان نمين واگذار مي شود. علي نيكزاد وزير راه و شهرسازي در بازديد از پروژه شهرك مهر نمين با اعلام اين مطلب افزود: احتمال دارد واگذاري اين تعداد از واحدهاي مسكن مهر در نمين با حضور رئيس جمهور انجام شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14