(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 - شماره 20210 

سازمان حمايت افزايش قيمت نوشابه خودسرانه ، غيرقانوني و تخلف است
خروج سفته بازان از بازار سكه
فرزين: اجراي ملايم هدفمندي يارانه ها شوك هاي متعددي به اقتصاد وارد مي كند
كوتاه اقتصادي
ايران از «توتال» شكايت مي كند
تدوين دستورالعمل محدوديت تبليغ كالاهاي خارجي
وزير اقتصاد: تعرفه آب و برق تغيير مي كند
مصوبه دولت براي حمايت و گسترش اشتغال پايدار
فروش اعتباري نهاده هاي دامي با نرخ مصوب
افزايش تراكم تشويقي به بافت هاي فرسوده
4/6 ميليون چك به مبلغ 35 هزار ميليارد تومان برگشت خورد
بهمني: دولت برداشتي از حساب سرپرستان نوزادان نداشته است
سال گذشته همراه اول 2/24هزار ميليارد ريال به دولت پرداخت كرد



سازمان حمايت افزايش قيمت نوشابه خودسرانه ، غيرقانوني و تخلف است

سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرد: افزايش قيمت نوشابه، خودسرانه و غيرقانوني است.
عليرضا رفيعي مديركل دفتر نظارت بر محصولات كشاورزي و مواد غذايي سازمان حمايت در گفت وگو با مهر با تاكيد بر اين كه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان هيچگونه موافقتي با افزايش قيمت انواع نوشابه نداشته است، گفت: توليدكنندگان درخواست افزايش قيمت را به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان ارائه داده اند، اما اين به معناي تاييد افزايش قيمت نيست و آنها حق افزايش خودسرانه قيمت را ندارند.
وي افزود: درخواست توليدكنندگان هم اكنون در حال بررسي است و سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در مورد آن اعمال نظر خواهد كرد.
رفيعي تصريح كرد: خبرهاي رسيده حكايت از افزايش خودسرانه قيمت از سوي برخي واحدهاي توليدي نوشابه دارد و در شرايطي كه ارايه درخواست افزايش قيمت به همراه مستندات نمي تواند دليلي بر ارايه مجوز از سوي سازمان حمايت باشد، اين در شرايطي است كه اگر با افزايش قيمت موافقت شود، حتما اطلاع رساني عمومي صورت خواهد گرفت.
رفيعي تاكيد كرد: قيمت هايي كه به صورت خودسرانه افزايش يافته است، بايد به حالت قبل برگردد.
كيهان: متاسفانه باز هم سازمان حمايت درباره افزايش خودسرانه يك كالا اعلام كرده است: تخلف است، غيرقانوني است و بايد قيمت ها به حالت قبل برگردد. درباره افزايش قيمت محصولات لبني نيز مسئولان سازمان حمايت همين جملات را بيان فرموده اند ولي گوش كسي به اين حرف هابدهكار نيست و هنوز قيمت محصولات لبني به قبل بازنگشته است.
بيش از يك هفته است كه از گران كردن خودسرانه قيمت نوشابه گذشته و مردم تاوان اين رفتار غيرقانوني توليدكنندگان را مي پردازند. بهتر است سازمان حمايت ساز و كاري فراهم كند تا از اتفاقات خودسرانه جلوگيري شود.

 



خروج سفته بازان از بازار سكه

مدير اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانك مركزي از عرضه سنگين سكه هاي پيش خريدي از هفته آينده خبر داد.
پيمان قرباني در جمع خبرنگاران، با بيان آن كه ارايه ابزارهاي جايگزين پيش فروش سكه همانند اوراق گواهي سپرده با سود 24 درصدي تا امروز 27 ارديبهشت ماه تمديد شده است، افزود: در صورتي كه تصميم بر تمديد ارايه اين ابزار باشد بانك مركزي اعلام خواهد كرد ولي به طور كلي بانك مركزي بنا ندارد كه اين ابزار را به صورت مستمر در بحث پيش فروش سكه داشته باشد.
وي با اشاره به خروج سفته بازان از بازار سكه، گفت: اين امر نشان دهنده افق نامطلوب اين بازار براي آنان است.
مدير اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانكي مركزي با بيان آن كه، با توجه به اين كه چهار ماه پيش، افراد زيادي اقدام به ثبت نام سكه هاي پيش فروش كردند، افزود: با توجه به التهاب آن زمان بازار سكه ميزان ثبت نام چندين برابر روزهاي قبل بوده است.
قرباني تصريح كرد: موعد تحويل 22 درصد سكه ها تا 23 ارديبهشت ماه سال جاري فرا رسيد ولي بخشي از آنها هنوز تحويل نگرفته اند.
وي ادامه داد: انتظار مي رود با فرض ثبات ساير متغيرهاي تاثيرگذار بر بازار طلا در روزهاي آينده فشار عرضه سنگيني از سمت پيش خريد كنندگان به بازار سكه وارد شود.

 



فرزين: اجراي ملايم هدفمندي يارانه ها شوك هاي متعددي به اقتصاد وارد مي كند

دبير ستاد هدفمندي يارانه ها دلايل دولت براي اجراي سريع قانون هدفمندي يارانه ها را تشريح كرد.
محمدرضا فرزين در گفت وگو با فارس در دفاع از پيشنهاد دولت درباره رقم درآمد هدفمندي يارانه ها در لايحه بودجه 1391 كل كشور گفت: درخصوص پيشنهاد دولت تحت عنوان سناريو 135 هزار ميليارد توماني اينجانب حداقل در 3 جلسه 3 ساعته توضيحاتي را درخصوص دلايل ارائه آن خدمت نمايندگان مجلس عرض كردم و دائماً تأكيد داشتم كه دولت قصد اجراي يكباره اين پيشنهاد را ندارد، بلكه اين پيشنهاد در دو گام اجرا خواهد شد و حتي در يكي از اين جلسات آقاي دكتر نادران در كميسيون تلفيق از اينجانب توضيحات بيشتري را درخصوص نحوه اجراي اين سناريو خواستند و من هم مجدداً تأكيد كردم پيشنهاد ارائه شده تنها يك اختيار عام است و منطق آن بر اساس قيمت هاي نهايي قانون با قيمت ارز و هر بشكه نفت كنوني است.
حتي به تفصيل نحوه استحصال درآمد ناشي از اين سناريو را به تفكيك پنج فرآورده اصلي توضيح دادم، مسئله اي كه ذكر آن ضروري است اين است كه قانون تكليف قيمت هاي نهايي انرژي را پس از 5 سال روشن كرده و من اين تكليف قانوني را در قالب يك سناريو با نرخ ارز و قيمت نفت كنوني به تصوير كشيدم و درآمد حاصل از آن را بدست آوردم.
وي افزود: بنابراين همانطور كه بارها دولت اعلام كرده روش بهينه اجراي اين قانون به تشخيص دولت اجراي آن در سه مرحله است كه گام اول اجرا شده و دو گام بعدي را دولت قصد دارد به گونه اي برداشته شود كه ارقام پيشنهادي ارائه شده توسط دولت در پايان گام سوم تحقق پيدا كند. دولت تأكيد دارد كه طولاني كردن اجراي قانون هزينه هاي سنگيني را به كشور وارد خواهد كرد و مخالف اين ايده است كه در هر سال با شيب ملايمي از اصلاحات قيمتي انرژي شوك جديدي را به اقتصاد كشور وارد كنيم.
فرزين افزود: تصور كنيد كه اگر اصلاحات انجام شده توسط دولت در گام اول در دو يا سه گام انجام مي شد آيا هزينه اصلاحات براي اقتصاد كشور كمتر بود؟ آيا تورم اجراي آن در سه گام كمتر از يك گام بود؟ و آيا هزينه اجراي آن در سه گام از يك گام كمتر بود؟
معاون وزير اقتصاد در پاسخ به اين سؤال كه تحليل شما از اثر هدفمندي يارانه ها بر بخش توليد چيست؟ گفت: اگر اصلاح قيمت انرژي رخ دهد بنگاه توليدي مي تواند چند واكنش نشان دهد اول آنكه كاملا آن را به مصرف كنندگان منتقل كند، دوم، آنكه كاملا آن را به بهبود بهره وري و كاهش مصرف تبديل كند و از طريق سياستهاي حمايتي دولت و اتخاذ استراتژي هاي جديد در صنعت و بنگاه و سياستهايي مانند بهبود تكنولوژي ادغام و... استفاده كند و سوم، حالتي بينابين اين دو است كه مي تواند اتفاق بيافتد. اتفاق چهارمي هم ممكن است بيفتد و آن اينكه بنگاه اعلام ورشكستگي كرده و منحل شود. بهترين حالت آن است كه حالت دوم اتفاق بيافتد اما ساختار قيمت گذاري كنوني در كشور ما چنين اجازه اي را نمي دهد و در اين حالت احتمال اينكه بنگاه هاي بيشتري تعطيل شود وجود دارد و تجربه اقتصاد سياسي ايران نشان داده و اين موضوع نيز در كوتاه مدت خيلي قابل تحمل نيست حتي به پاداش شكل گيري بنگاه هاي جديدتر و كاراتر در آينده.
وي افزود: آنچه در حال حاضر در كشور ما اتفاق افتاده حالت سوم است يعني توليدكنندگان با توجه به ساختار بازار و قدرت چانه زني توانسته اند بخشي از افزايش هزينه را به مصرف كنندگان منتقل كنند و البته با صرفه جويي هاي به عمل آمده مصرف انرژي را نيز كاهش دهند. مقايسه بينPPI و CPI و همچنين آمار صرفه جويي هاي حاصله در سال 1390 مؤيد اين واقعيت است.
فرزين با بيان اينكه تأكيد گروهي بر طولاني كردن فرآيند اصلاح قيمت حاملهاي انرژي است گفت: اما در اين خصوص بايد توجه كرد بر اساس تجربه سالهاي قبل كه اين گزينه پيشنهادي اجرا شده است در اين شرايط حالت اول اتفاق مي افتد و افزايش قيمت انرژي در توليد كاملا به مصرف كنندگان منتقل شده و هيچ بهبودي در بهره وري و كاهش مصرف اتفاق نمي افتد و از طرف ديگر عموماً قيمت واقعي انرژي تغيير نمي كند.
وي ادامه داد: نكته بعد، موضوع مديريت انتظارات در اجراي اين طرح است كه در افزايش تعداد گامهاي اصلاح قيمت حاملهاي انرژي هزينه بيشتري را به جامعه تحميل مي كند.اما در فرآيند فازبندي شده مدل دولت براي تمامي بخشهاي توليدي بسته هاي حمايتي طراحي شده است تا در كوتاه مدت آثار تكانه ناشي از افزايش قيمت انرژي بر بنگاه ها را بكاهد و اين تكانه آنها را به سمت كاهش مصرف انرژي و اتخاذ روشها و فناوري هاي جديد ببرد و تجربه كنوني نشان مي دهد كه دولت در انجام اين كار موفق بوده است.

 



كوتاه اقتصادي

¤ شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران طي اطلاعيه اي مهلت استفاده از كارت هاي هوشمند سوخت موقت را پايان ارديبهشت ماه سال جاري اعلام كرد.اين شركت در اين اطلاعيه خطاب به كليه دارندگان كارت هاي هوشمند سوخت موقت آورده است كه سوختگيري با استفاده از اين كارت ها صرفاً تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري امكان پذير است و اين شركت از اول خرداد ماه 91 هيچگونه تعهدي در خصوص تحويل سوخت به اين نوع از كارت ها نخواهد داشت.
¤ سرپرست ايميدرو با بيان اينكه ميزان ظرفيت توليد آلومينيوم تا پايان برنامه چشم انداز 20 ساله به 5/1ميليون تن مي رسد، افزود: توليد اين فلز امسال از 400 هزار تن فراتر مي رود.وجيه اله جعفري در دومين كنفرانس بين المللي آلومينيوم گفت: براي دستيابي به اين ظرفيت، طرح هاي 100 هزار تني توليد آلومينيوم در كنار معدن آلومينا، طرح 276 هزار تني آلومينيوم جنوب و طرح 375 هزار تني آلومينيوم خوزستان اجرايي مي شود.
¤ رئيس مركز آمار ايران با بيان اينكه به ازاي هر يك درصد كاهش نرخ بيكاري، معادل 275 هزار نفر از تعداد بيكاران كشور كاسته مي شود، گفت: نرخ بيكاري سال گذشته 2/1درصد كاهش يافته كه معادل كم شدن 330 هزار نفر بيكار است. عادل آذر افزود: نرخ بيكاري از 5/13 درصد در سال 1389 به 3/12درصد در سال 1390تنزل كرده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3440 الي 3449، 3390 الي 3399، 3311، 8852 الي 8855، 8817 و 8810 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 13ميليون اوراق بهادار، به 192ميليارد ريال رسيد.بيشترين حجم معاملات را در بازارهاي اول و دوم فرابورس، شركت ذوب آهن اصفهان در بازار دوم فرابورس با جابجايي 4 ميليون و 7 هزار سهم با نرخ يك هزار و 895 ريال داشت.كمترين حجم معاملات و بيشترين كاهش قيمت را عمران و توسعه شاهد در بازار اول با خريد و فروش پنج سهم و كاهش قميت 8/3درصد با نرخ سه هزار و 444 ريال كسب كرد.
¤ رئيس هيئت مديره بورس كالا از راه اندازي معاملات آنلاين سكه آتي تا دو ماه آينده خبر داد و گفت: معاملات آنلاين ساير رينگ هاي بورس كالا نيز در ابتداي نيمه دوم سال جاري راه اندازي خواهد شد.محمدرضا پورابراهيمي در خصوص راه اندازي معاملات آنلاين بورس كالا اظهار داشت: معاملات آنلاين بورس كالا از ابتداي نيمه دوم سال جاري راه اندازي خواهد شد و با اين كار ديگر موقعيت هاي جغرافيايي و معاملات فيزيكي معنايي ندارد.
¤ مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران گفت: در حال حاضر گندم پارسال را به قيمت 360 تومان به كارخانجات مي فروشيم. عباس قبادي در پاسخ به اين سؤال كه به چه دليلي دولت قيمت جديد گندم را به كارخانجات آرد ابلاغ نكرده و از آن جلوگيري كرده است، اظهار داشت: در حال حاضر به كارخانجات گندم ذخيره شده پارسال را به قيمت 360 تومان مي فروشيم.

 



ايران از «توتال» شكايت مي كند

يك انجمن تخصصي صنعت نفت و گاز ايران لايحه شكايت از شركت توتال فرانسه را به زودي به مراجع بين المللي ارسال مي كند.
به گزارش مهر، رئيس انجمن گاز ايران در نشست تخصصي بررسي راهكارهاي توليد صيانتي از مخازن مشترك نفت و گاز ايران در مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه ايران لايحه اي به منظور شكايت از توتال فرانسه را آماده كرده است، گفت: اين لايحه آماده شده است و به زودي به مراجع ذيصلاح بين المللي ارسال مي شود.
منصور دفتريان با اعلام اينكه در ميدان گازي پارس جنوبي چهار لايه گازي وجود دارد، تصريح كرد: اما 10 سال است كه ايران از بزرگ ترين لايه گازي اين ميدان برداشتي نداشته چرا كه طرح شركت توتال فرانسه براي برداشت كامل نبوده است.
اين كارشناس اقتصاد انرژي با تاكيد بر اينكه اين اقدام توتال فرانسه عمدي بوده است، بيان كرد: با توجه به مطالعاتي كه در ميدان گازي پارس جنوبي انجام داده است تعمدي بودن رفتار توتال فرانسه محرز شده است.
قطر به عنوان مهمترين رقيب گازي ايران در ميدان پارس جنوبي پس از برگزاري جشن توليد 77 ميليون تن LNG و تبديل به بزرگترين غول گازي جهان، اخيرا بخشي از سهام شركت توتال فرانسه را خريداري كرده است.
خرداد ماه 2 سال گذشته قرارداد هشت فاز پارس جنوبي براي توسعه 35 ماهه اين ميدان مشترك گازي با قطر به كنسرسيومي متشكل از پيمانكاران داخلي واگذار شد.

 



تدوين دستورالعمل محدوديت تبليغ كالاهاي خارجي

عضو كارگروه حمايت از توليد با اشاره به تاثير تبليغات كالاهاي خارجي در تضعيف توليدات ملي، گفت: دستورالعمل محدوديت تبليغ كالاهاي خارجي توسط كارگروه حمايت از توليد در حال تدوين است.
آرمان خالقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: محدوديت تبليغ كالاهاي خارجي به منظور حمايت از توليدات داخل جزء مصوبات اوليه كارگروه حمايت از توليد بود كه متاسفانه به درستي اجرايي نشد. به همين دليل مجددا مورد بررسي قرار خواهد گرفت تا زمينه اجراي آن فراهم شود.
خالقي با اشاره به تاكيد اخير مجلس و سازمان بازرسي بر لزوم محدوديت تبليغ كالاهاي خارجي، افزود: بحث مطرح شده اين است كه بخشي از درآمد صدا و سيما از طريق تبليغات تامين مي شود كه بايد ديد در صورت محدود شدن تبليغ كالاهاي خارجي، چه منابع مالي جايگزين آن خواهد شد زيرا اگر توليدكنندگان داخلي نسبت به تبليغ كالاهاي خود در رسانه ملي اقدام نكنند اين سازمان با كسر بودجه روبرو مي شود.
وي تاكيد كرد: براي حل اين مشكل، ساز و كاري توسط كارگروه هاي تخصصي زيرمجموعه كارگروه حمايت از توليد در حال تدوين است تا با تصويب آن در كارگروه اصلي حمايت از توليد، تبليغ كالاهاي خارجي در كشور محدود شود.
عضو كارگروه حمايت از توليد افزود: موضوع حمايت از توليدات داخل و محدوديت تبليغ كالاهاي خارجي در جلسات اصلي كارگروه حمايت از توليد بررسي و در مورد آن تصميم گيري خواهد شد.
مصطفي پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفته بود: اين كه در زمينه تبليغات كالاهاي خارجي تاكنون در جهت صحبت هاي مقام معظم رهبري عمل نكرده ايم، نشان مي دهد اراده اي براي همياري نبوده است.
به گفته وي، شهرداري بايد قراردادهاي تنظيم شده در اين زمينه را پس بگيرد، هر چند ممكن است با اين كار ضررهايي را متحمل شود اما بايد با تدبير، آن را مديريت كند.

 



وزير اقتصاد: تعرفه آب و برق تغيير مي كند

تعرفه هاي آب و برق با اجراي مرحله دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها در مناطق شهري و روستايي تغيير مي كند.
سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي و سخنگوي اقتصادي دولت در چارچوب يكصدمين سفر استاني هيئت دولت و چهارمين سفر رئيس جمهور به خراسان رضوي در حاشيه بازديد از نمايشگاه خدمت در مشهد افزود: تعرفه هاي جديد آب و برق به زودي اعلام مي شود.
وي ادامه داد: سالها است كه دولت به دنبال واقعي شدن تعرفه مصرفي آب و برق مي باشد و تنها اين 2 حامل انرژي تا حدودي دست نخورده باقي مانده اند.
سخنگوي اقتصادي دولت اظهار داشت: با واقعي شدن تعرفه ها مازاد درآمدي آن ها صرف زيرساختها در همين حوزه خواهد شد.
حسيني با اشاره به اينكه مردم در زمينه رعايت الگوي مصرف با دولت همراه هستند تاكيد كرد: سفرهاي استاني آهنگ توسعه در شهرها و روستاها را شتابان كرده است.
وي گفت: هم اينك شاهد حجم وسيعي از خدمات مختلف در تمامي بخشها هستيم كه ره آورد سفرهاي استاني رئيس جمهور است.
آب سد ماملو
به تهران مي رسد
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: خط لوله انتقال آب سد ماملو به تهران در حال تكميل شدن است و تابستان امسال بخشي از آب اين سد به تهران مي رسد.
محمدرضا عطارزاده در گفت وگو با ايرنا افزود: با توجه به بارش هاي سال آبي جاري، در زمان كنوني سد ماملو 140 ميليون متر مكعب آب دارد و خط لوله اي كه آب اين سد را به تهران مي رساند، در حال اجراست.
وي با بيان اين كه مشكل اصلي در انتقال آب سد ماملو به تهران منابع مالي است، اظهار داشت: در صورت تامين منابع مالي مورد نياز، اين پروژه سريعتر اجرا مي شود.
سرريز 18 سد در كشور
شركت مديريت منابع آب ايران اعلام كرد: در زمان كنوني 18 سد در كشور در حال سرريز است و 34 سد كمتر از 30 درصد حجم خود آب دارند.
بررسي آخرين وضعيت سدهاي كشور نشان مي دهد كه در زمان كنوني سدهاي سفيدرود، طالقان، گلستان 1 و 2، سقزچي، كينه ورس، بانه، وشمگير، آيدوغموش، فريمان، شهيد قنبري، بوكان، ماكو، چري، خميران، سبلان، شاه قاسم و اكباتان در حال سرريز است.
اين در حالي است كه هم اكنون 34 سد كشور از جمله سدهاي لار، كرخه، پيشين، سيمره، زاينده رود، ساوه، 15 خرداد و ملاصدرا كمتر از 30 درصد حجم خود ذخيره آب دارند.
همچنين 18 سد كشور با كاهش 20 درصدي حجم آب خود در مقايسه با سال گذشته مواجه هستند كه سدهاي ارس، زاينده رود، كرخه، دز، شهيد عباسپور، استقلال، پيشين، جگين و ايلام از آن جمله محسوب مي شوند.در پايان هفته گذشته 29 سد از جمله سدهاي شهيد رجايي، ميجران،سليمانشاه، مهاباد، كارون 3 و 4، كرج، لتيان و دوستي افزون بر 90 درصد حجم مخزن موجودي آب داشتند.
در زمان حاضر، ورودي آب 87 سد كشور در مقايسه با پارسال بيش از 20 درصد افزايش يافته است كه از سدهاي مهم مي توان به سفيدرود، لار، شهيد رجايي، تهم، گلستان 1 و 2، طالقان، البرز، شهيد عباسپور، قشلاق و گاوشان اشاره كرد.
براساس اين گزارش: در زمان كنوني 25 سد كشور از جمله دز، كرخه، ميناب، پيشين، ايلام، جگين و تنگوئيه با بيش از 20 درصد كاهش حجم آب ورودي به مخازن خود در مقايسه با سال گذشته مواجه هستند.

 



مصوبه دولت براي حمايت و گسترش اشتغال پايدار

با تصويب دولت، دستگاه هاي اجرايي مكلف به حمايت از گسترش و توسعه كارآفريني، مشاغل نو، بنگاههاي توليدي، كسب و كار خانگي و مشاغل از راه دور شدند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، هيئت وزيران بنا به پيشنهاد مشترك معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و وزارتخانه هاي تعاون، كار و رفاه اجتماعي و امور اقتصادي و دارايي و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و بر اساس ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه به دولت اجازه داده شده است در راستاي ايجاد اشتغال پايدار، توسعه كارآفريني، كاهش عدم تعادل منطقه اي و توسعه مشاغل نو اقدام به حمايت مالي و تشويق توسعه شبكه ها، خوشه ها و زنجيره هاي توليدي، ايجاد پيوند مناسب بين بنگاه هاي كوچك، متوسط، بزرگ (اعطاي كمكهاي هدفمند) و انجام تمهيدات لازم براي تقويت توان فني- مهندسي- تخصصي، تحقيق و توسعه و بازاريابي در بنگاههاي كوچك و متوسط و توسعه مراكز اطلاع رساني و تجارت الكترونيك براي آنها، رفع مشكلات و موانع رشد و توسعه بنگاههاي كوچك و متوسط و كمك به بلوغ و تبديل آنها به بنگاههاي بزرگ و رقابت پذير، گسترش كسب و كار خانگي و مشاغل از راه دور و طرحهاي اشتغالزاي بخش خصوصي و تعاوني به ويژه در مناطق با نرخ بيكاري بالاتر از متوسط نرخ بيكاري كشور، حمايت مالي و حقوقي و تنظيم سياستهاي تشويقي در جهت تبديل فعاليتهاي غيرمتشكل اقتصادي خانوار به واحدهاي متشكل و حمايت مالي از بخش غيردولتي به منظور توسعه و گسترش آموزشهاي كسب و كار، كارآفريني، فني و حرفه اي و علمي- كاربردي كند.

 



دولت اعلام كرد
فروش اعتباري نهاده هاي دامي با نرخ مصوب

مديرعامل شركت پشتيباني امور دام گفت: به دليل مشكلات نقدينگي دامداران، فروش اعتباري نهاده هاي دامي به دامداران، تشكل ها و كارخانجات توليدكننده توسط هيئت مديره اين شركت به تصويب رسيد.
صدرالله دولت در گفت وگو با مهر با اشاره به آغاز فروش اعتباري نهاده هاي دامي به دامداران گفت: اين اقدام در راستاي تثبيت قيمت 630 توماني شير و جلوگيري از هرگونه سودجويي انجام شده است.
مديرعامل شركت پشتيباني امور دام افزود: اساسي ترين مشكلي كه در چند روز گذشته از سوي برخي توليدكنندگان مطرح شده، مشكل تامين نقدينگي اين واحدها جهت خريد نهاده هاي دامي بود كه با دستور وزير صنعت، معدن و تجارت راهكارهاي لازم ارائه شد. وي تصريح كرد: در اين راستا شركت پشتيباني امور دام، نهاده هاي دامي را به صورت مدت دار، بين يك ماه تا سقف 45 روز در اختيار دامداران، تشكل ها و كارخانجات توليدي قرار مي دهد تا شرايط براي عرضه شير به قيمت اعلام شده، به صورت سهل تري فراهم شود.
دولت تاكيد كرد: در حال حاضر با توجه به كاهش و تناسب قيمت علوفه نسبت به زمان توافق قيمت شير در سال گذشته قيمت نهاده ها بر پايه قيمت شير 6300 ريال به ازاي هر كيلوگرم تعيين شد.
وي خاطرنشان كرد: شركت پشتيباني امور دام قيمت ذرت از قرار هر كيلوگرم 4100 ريال، جو 4100 ريال، سويا 8300 ريال و سبوس را به ازاي هر كيلوگرم 2300 ريال درب دامداري تعيين كرد كه به دامداران تحويل داده شود از آن سوي اتحاديه سراسري دامداران و انجمن صنفي توليدكنندگان لبنيات و دامداران نيز توافق كردند تا عرضه شير به قيمت 6300 ريال و اصلاح قيمت هاي انواع لبنيات را براساس قيمت هاي پايان سال گذشته اجرايي كنند.

 



نيكزاد با اشاره به طرح تفصيلي اعلام كرد
افزايش تراكم تشويقي به بافت هاي فرسوده

وزير راه و شهرسازي با اشاره به جزئيات طرح تفصيلي مسكن در پايتخت از افزايش تراكم تشويقي در بافت هاي فرسوده خبر داد.
علي نيكزاد در گفت وگو با مهر در خصوص طرح تفصيلي مسكن و تاثير آن بر بازار مسكن، اظهار داشت: در اين طرح همه خانه ها تثبيت مي شوند و اجازه تراكم بالاتر به آنها داده خواهد شد، همچنين در جنوب شهر تراكم هايي كه مجاز هستند و در گذشته مي توانستند يك پيلوت و 2 طبقه در يك زمين 150 متري بسازند، در طرح تفصيلي جديد بر روي يك پيلوت، حق ساخت 3 طبقه را دارند.
وزير راه و شهرسازي افزود: در گذشته زمين هاي 50 متري بايد تخريب مي شد يا شهرداري مي خريد و تخريب مي كرد، در صورتي كه الان اجازه داديم كه 80 درصد يك زمين 50 متري يعني 40 متر به عنواني كه طرف بتواند آنجا زندگي كند، امكان تملك به وي داده مي شود.
وي ادامه داد: هيچ ارگان و نهادي اجازه ندارد حقوق افراد را از بين ببرد. وقتي يك خانه با كاربري مسكوني وجود داشته باشد، امكان ندارد كه در طرح جامع و تفصيلي آن را به فضاي سبز تبديل كنند.
نيكزاد با تاكيد بر اين كه در طرح تفصيلي به ساخت و ساز شهر تهران نظم داده شده است، بيان كرد: در طرح جديد تراكم اضافه شده و به بافت هاي فرسوده به صورت تشويقي مجوز ساخت يك تا 2 طبقه بيشتر داده شده است.
وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: با تصميم گرفته شده و همكاري شوراي شهر و شهرداري ها و اعضاي شوراي عالي معماري و شهرسازي، مجوز ساخت يك مورد تعيين تكليف شده شرعي است و هيچ كس ضرر نمي كند، يعني كساني كه قبلا مي توانستند 2 طبقه بسازند، هم اكنون مي توانند 3 طبقه هم بسازند.
وي درباره مجوز ساخت و تراكم در شمال شهر تهران، اظهار داشت: در شمال شهر تهران تراكم 120 بود كه ما به حدود 180 افزايش داديم. در گذشته در توده شمال شهر تهران 2 طبقه ساخته مي شد، اما الان به 3 طبقه افزايش يافته است، اما اتفاقي كه افتاده است، هم اكنون ديگر كميسيون ماده 5 به طور مداوم تغيير كاربري نمي دهد و در كوچه هاي 6 و 8 متري ساختمان هاي بلند نمي سازند.
نيكزاد افزود: اعضاي شوراي عالي معماري و شهرسازي همان اعضاي كميسيون ماده 5 شهرداري تهران هستند، به غير از شهردار و شوراي شهر، چون در شوراي عالي معماري و شهرسازي با هماهنگي شهرداري طرح تفصيلي تصويب و ابلاغ شده و قابليت اجرايي دارد ديگر موارد اين چنيني تغيير كاربري به كميسيون ماده 5 هم اگر ارجاع شود، مقرر شد با تفاهم شهرداري و دولت اين تغييرات را انجام ندهيم، يعني در كوچه هاي 6 متري شمال شهر ساختمان هاي 10 طبقه ساخته نمي شود.

 



سال 90
4/6 ميليون چك به مبلغ 35 هزار ميليارد تومان برگشت خورد

طبق آمارهاي بانك مركزي در سال 90 بيش از 4/6 ميليون چك به مبلغ 35 هزار ميليارد تومان در اتاق پاياپاي اسناد بانكي تهران برگشت خورده است.
سال 1390 در اتاق پاياپاي اسناد بانكي تهران بيشترين ميزان چك ها و اسناد در دهه 90 برگشت داده شده اند.
بر اين اساس طي سال 90 بيش از 4/51 ميليون برگ سند به مبلغي معادل 736 هزار ميليارد تومان مبادله شد.
در اين دوره متوسط شاخص هاي تعداد و مبلغ اسناد مبادله شده به ترتيب به اعداد
2/75 و 1/407 رسيد كه در مقايسه با سال 1389 به ترتيب چهار درصد و 2/17 درصد افزايش داشته است.
طبق اعلام بانك مركزي در سال 1390 حدود 4/6 ميليون برگ سند به مبلغي معادل 35 هزار ميليارد تومان در اتاق پاياپاي اسناد بانكي تهران برگشت داده شد.
در اين دوره متوسط شاخص هاي تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده به ترتيب به اعداد 9/187 و 7/530 رسيد كه نسبت به سال 1389 به ترتيب
9/8 درصد و 7/27 درصد افزايش يافته است.
سال 1390 نسبت اسناد برگشت داده شده به مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب به
4/12 و 8/4 درصد رسيد. اين نسبت ها در سال 1389به ترتيب 9/11درصد و 4/4 درصد بوده است. اين آمار بانك مركزي نشان مي دهد كه در سال 90 تقريبا از هر 10 چك يك چك برگشت خورده است.
براساس اين گزارش بانك مركزي: سال 89 نيز از 49 هزار اسناد مبادله شده بيش از پنج هزار و 800 سند برگشت خورده بود. ارزش اين چك هاي برگشتي بيش از 27 هزار ميليارد تومان بود. سال 89 سهم چك هاي برگشتي از كل اسناد از نظر تعداد 11 و از نظر ارزش چهار درصد بود.
اين ميزان در سال 88 نيز به ترتيب 10 و 5 درصد بود. سال 88 از 47 هزار اسناد مبادله شده بيش از 5 هزار سند برگشت خورده بود.
ميزان كل مبلغ اسناد مبادله شده طي سال 88، بيش از 462 هزار ميليارد تومان و رقم اسناد برگشت خورده 23 هزار ميليارد تومان بود.

 



بهمني: دولت برداشتي از حساب سرپرستان نوزادان نداشته است

رئيس كل بانك مركزي شايعه برداشت از حساب سرپرستان نوزادان را تكذيب كرد.
محمود بهمني در گفت وگو با فارس درباره اينكه شايعاتي درباره برداشت ناگهاني مبالغ واريز شده به حساب سرپرستان نوزادان مطرح شده است گفت: من چنين مسئله اي را به شدت تكذيب مي كنم و اصلاً چنين تصميمي در اين باره نگرفته است.
وي افزود: اگر تصميمي در اين باره گرفته مي شد بايد اين مبلغ از حساب هاي بانك ملي برداشت مي شد و رئيس بانك مركزي نيز در جريان اين مسئله قرار مي گرفت.
رئيس بانك مركزي ادامه داد: از اين رو با اطمينان مي توانم بگويم كه چنين مسئله اي به هيچ عنوان درست نيست.
بهمني گفت: تمام مبالغ واريز شده به حساب سرپرستان نوزادان هم اكنون در حساب هاي آنهاست و هيچ كس تاكنون برداشتي از اين حساب ها انجام نداده است.

 



سال گذشته همراه اول 2/24هزار ميليارد ريال به دولت پرداخت كرد

مديرعامل همراه اول از پرداخت 2/24 هزار ميليارد ريال به دولت در سال 90 خبر داد.
به گزارش فارس، وحيد صدوقي در يك نشست خبري از پرداخت 2/24هزار ميليارد ريال توسط همراه اول به دولت در سال 90 خبر داد.
مديرعامل شركت ارتباطات سيار افزود: همراه اول هر سه ماه يك بار 300 ميليارد تومان به خزانه دولت واريز مي كند.
صدوقي افزود: همچنين همراه اول در سال 90 مبلغ 7/54 تريليون ريال درآمد كسب كرده است.
وي ادامه داد: در حال حاضر 49 ميليون مشترك همراه اولي سيم كارت هايشان را به نام زده اند و استفاده مي كنند؛ همچنين همراه اول 4 ميليون سيم كارت خام در بازار دارد.
مديرعامل همراه اول ادامه داد: سال 89 تعداد مشتركان جديد همراه اولي 4/6 ميليون نفر و در سال 90 تعداد مشتركان جديد 7 ميليون نفر شده است؛ اين در حالي است كه در اميدنامه شركت مخابرات، پيش بيني كاهش مشترك درج شده بود اما با وجود اين پيش بيني روند افزايشي در جذب مشترك داشتيم.
مديرعامل همراه اول يادآور شد: سال 90 همچنين 130هزار مشترك دائمي به شبكه همراه اول اضافه شده و نيز جذب تعداد مشتركان اعتباري 28درصد رشد داشته است.
وي تصريح كرد: در حال حاضر در بازار تلفن همراه ايران 60درصد سيم كارت هايي كه روشن مي شود متعلق به همراه اول است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14