(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 28 اردیبهشت 1391 - شماره 20211
 

يادداشت خبرنگار
رئيس دانشگاه بوعلي همدان: رشته هاي نهج البلاغه و صحيفه سجاديه در همدان ايجاد مي شود
ايران در كيهان
پژوهشگر آملي مقاله علمي خود را به شهداي هسته اي تقديم كرد
با حمايت كميته امداد و خيرين: 23 نوعروس پارس آبادي به خانه بخت رفتند
توت فرنگي گيلان به جشنواره مي رود
بسيجيان هنرمند شاهرود تنديس خليج فارس را مي سازند
آخرين حرف هاي يك نامادري
برپايي نشست «طريق سعادت» در تالار وحدت تبريز
خسارت ديدگان سيل اخير گيلان وام بلاعوض مي گيرند
كارمند بسيجي آموزش و پرورش مازندران نمونه شد
مخترع يزدي در مسابقات بين المللي سوئيس نقره گرفت
رئيس شوراي اسلامي: خريد 2 دستگاه نيسان توسط شهرداري رشت بدون مجوز بوده است
سرمايه گذاري 166 ميليارد ريالي در مجتمع بندرشهيد رجايي
كاهش 13درصدي مالاريا در هرمزگان
نوبت ظهر از مدارس البرز حذف شد



يادداشت خبرنگار

به كدامين گناه پرپر شدند؟
چند روز قبل از اجراي برنامه خاله شادونه، وقتي از كنار بنرهاي تبليغاتي اش كه قرار است در خرم دره به اجراي برنامه بپردازند عبور مي كردم با خود گفتم عجبا كه بالاخره ما هم مي توانيم در شهرمان از برنامه هاي شاد و مفرح كه براي پايتخت نشينان برگزار مي شود استفاده كنيم. حال نمي دانستم كه همين برنامه ها بلاي جان فرزندان بيگناه شهرمان باشد.
حال اين سؤال مطرح مي شود كه آيا شهر خرم دره و يا شهرهاي همجوار بسترهاي مناسبي براي اجراي چنين برنامه هايي را دارند؟ آيا مسئولان شهر نبايد از كم و كيف چنين برنامه هايي كه قرار است در شهر اجرا شود آگاه باشند؟ آيا مديريت صحيح چنين برنامه هايي نمي توانست خانواده هايي را داغدار و عزادار نكند؟ آيا مكان تعيين شده براي اجراي چنين برنامه اي مثل سالن 3هزار نفري كه 7هزار بليط براي تنها يك سانس فروخته شده بود مناسب بود؟ آيا اصلا مكان تعيين شده، كه خود از ابتداي كلنگ زني با هزاران مشكل مواجه است براي اجراي چنين برنامه اي مناسب بود؟ حال چهره شوم اين ورزشگاه 3هزار نفري كه كنار جاده قرار گرفته و هر جنبنده اي با ديدن اين سالن ورزشي ذهنش به محل قتلگاه فرزنداني مي افتد كه روزي براي آينده شهر و استان و كشورمان سرنوشت ساز بودند، آيا بهتر نبود اين برنامه در چند نوبت اجرا مي شد و آن هم با حضور والدين بخصوص پدران بچه ها؟
حال جاي گله از مسئولين گذشته و حال است كه چرا براي احداث سالنهاي بزرگ، مجهز و استاندارد براي اجراي برنامه هايي اينچنيني در جاي جاي استانمان بخصوص شهرستان خرم دره قدمهايي برداشته نشده؟ آيا جوانان و آينده سازان ما از وجود امكانات تفريحي و سالنهايي استاندارد با گنجايش و ظرفيت بالا بايد محروم باشند. به اميد روزي كه ديگر شاهد حوادث دلخراش ديگري مثل برنامه مزبور كه تعدادي از فرزندان معصوم در آن پرپر شدند نباشيم. ضمن اينكه متهم كردن خود خاله شادونه در اين ماجرا بي انصافي بزرگي است و هركس ديگري هم كه چنين برنامه اي مي داشت با بي تدبيري مسئولان شهر، چنين فرجامي براي آن متصور بود.
خرم دره- خبرنگار كيهان

 



رئيس دانشگاه بوعلي همدان: رشته هاي نهج البلاغه و صحيفه سجاديه در همدان ايجاد مي شود

همدان- خبرنگار كيهان:
رئيس دانشگاه بوعلي سيناي همدان اعلام كرد: ايجاد رشته هاي نهج البلاغه و صحيفه سجاديه در دستور كار اين دانشگاه قرار دارد.
دكتر «محمدعلي زلفي گل» در همايش ملي «نهج البلاغه و علوم انساني»، افزود: درپي برنامه ريزي براي ايجاد رشته هايي در دانشگاه بوعلي هستيم كه خروجي آنها فرهنگ و علم و اخلاق اسلامي باشد.
وي ادامه داد: براي اجراي طرح هاي مرتبط با قرآن، نهج البلاغه و صحيفه سجاديه در دانشگاه بوعلي سينا براي افراد هيچ گونه محدوديتي وجود ندارد و ما تمام امكانات مالي را در اختيار آنها قرار داده و بستر كار را فراهم مي كنيم.
«زلفي گل» خواستار حضور طلاب حوزه هاي علميه در اين گونه همايش ها شد و اظهار داشت: بهتر است طلاب با حضور خود، به اين گونه همايش ها رونق ببخشند چرا كه اين كتاب يك دستورالعمل زندگي است.
بنابرهمين گزارش، دومين همايش ملي «نهج البلاغه و علوم انساني» طي دو روز در دانشگاه بوعلي سيناي همدان برگزار شد.
دراين همايش 192 عنوان مقاله از 568 عنوان مقاله ارسالي از دانشگاه هاي سراسر كشور به دبيرخانه رسيد كه 47 عنوان در همايش قرائت و مابقي به صورت پوستر و چكيده مقالات ارائه شد.

 



ايران در كيهان

پمپاژ بي رويه آب
رشت- خبرنگار كيهان: رئيس مركز پژوهش هاي زمين شناسي و اكتشافي گيلان نسبت به پمپاژ بي رويه آب چاه ها در كرانه درياي خزر هشدار داد و گفت: با پمپاژ بي رويه آب چاه علاوه بر آنكه سطح آب شيرين زيرزميني پايين مي رود، تعادل هيدرواستاتيك بين آب شور و آب شيرين به هم خورده در نتيجه آب شور به طرف سفره آب شيرين هجوم برده و در پمپاژهاي بعدي به مرور زمان، آب شور مي شود كه اگر اين اتفاق بيفتد ديگر نمي شود كاري كرد.
دكتر پانته آ گياهچي در ادامه به اثرات سوء اين پديده اشاره كرد و افزود: بالا آمدن آب شور و خاك شور محصول را كم مي كند.
توليد زباله
بابل- خبرنگار كيهان: رئيس كميسيون خدمات شهري شوراي اسلامي بابل گفت: سرانه توليد زباله براي هر شهروند در جهان 500گرم در روز است اما اين ميزان در ايران 700گرم و براي شهروندان بابلي 1000 گرم در روز است. فرهاد ابوالحسني افزود: يكي از اقدامات كاهش توليد زباله اين است كه به شهروندان آموزش داده شود و فعاليت هاي فرهنگي در اين زمينه صورت گيرد. به گفته وي، عمليات دفن زباله در بابل ضعيف است.
تجليل از خانواده شهدا
ورامين- خبرنگاركيهان: فرماندار شهرستان ورامين در نشست شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي كه به مناسبت گراميداشت 14 و 15 خرداد در ورامين برگزار شده بود گفت: در 15خرداد از يك هزار و 400خانواده شهيد تجليل مي شود. در اين نشست رئيس بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس نيز گفت: سه آرامگاه شهداي گمنام در شهرهاي ورامين، قرچك و پاكدشت به بهره برداري مي رسند. همچنين اولين كتابخانه دفاع مقدس با 15هزار جلد كتاب در قرچك افتتاح مي شود.
افتتاح شبكه سامد
كرج- خبرنگاركيهان: مشاور استاندار و سرپرست دفتر ارزيابي عملكرد، بازرسي و پاسخگويي به شكايات استانداري البرز از راه اندازي شبكه سامد خبرداد و گفت شهروندان مي تواند با تماس با اين شبكه مسائل و مشكلات خود را مطرح كنند و پيگير آنها باشند. وي افزود: مردم از طريق پست الكترونيكي اين شبكه مي توانند با مسئولان دولتي مكاتبه و مشكلات خود را مطرح و آنها را پيگيري كنند.
بهره برداري از سالن
زرين شهر- خبرنگار كيهان: سالن چند منظوره مديريت بحران طي مراسمي باحضور مسئولان محلي در زرين شهر به بهره برداري رسيد. در اين مراسم شهردار زرين شهر گفت: براي ساخت اين سالن در مجموع 8ميليارد و 600ميليون ريال هزينه شده كه از اين ميزان 2ميليارد و 900ميليون ريال آن از اعتبارات استاني و بقيه از اعتبارات شهرداري زرين شهر تأمين شده است. ذاكري هرندي افزود اين سالن داراي 7هزار و 800متر مربع عرصه و اعيان است و در مواقع غيرضروري از آن استفاده هاي فرهنگي و ورزشي خواهد شد.
آبرساني به روستاها
جاسك- خبرنگاركيهان: مديرعامل آب و فاضلاب روستايي هرمزگان گفت: هم اكنون 80روستاي جاسك با كمبود شديد آب مواجه هستند.
به گزارش خبرنگار ما عبدالحميد حمزه پور در مراسم شروع عمليات اجرايي آبرساني به دو مجمع روستايي جاسك با بيان اين مطلب افزود: با بهره برداري از اين دو مجتمع مشكل آب شرب روستاهاي ياد شده برطرف مي شود.
وي ادامه داد: دولت براي اجراي پروژه آبرساني در شرق و غرب جاسك بيش از 150ميليارد ريال در نظر گرفته كه اعتبار قابل توجهي است.
به گفته وي عمليات آبرساني به روستاهاي دهستان سورك با اعتباري بالغ بر 53ميليارد ريال آغاز شده است.

 



پژوهشگر آملي مقاله علمي خود را به شهداي هسته اي تقديم كرد

آمل- خبرنگار كيهان:
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات آيت الله آملي دو مقاله ISI خود را تقديم شهداي هسته اي كرد.
دكتر صمد خاكسار در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار كيهان گفت: اين دو مقاله تخصصي كه درخصوص تهيه حد واسط هاي با ارزش دارويي است در دو مجله معتبر ISI از انتشارات اشپرينگر و انجمن شيمي كشور كره به چاپ رسيده است.
وي با بيان اينكه علاقمند است از طريق فعاليت هاي علمي و پژوهشي نام شهداي ارجمند هسته اي را زنده نگه دارد گفت: در ابتداي اين دو مقاله پژوهشي كه با مشاركت دكتر سيدمحمد وحدت صورت گرفته است اشاره شده، «تقديم به ياد و خاطره شهيد دكتر مجيد شهرياري و شهيد مصطفي احمدي روشن» تا مجامع علمي دنيا بدانند كه در همه حال ياد و خاطره شهدا در جامعه علمي ايران زنده خواهد ماند.
مسئول آزمايشگاه هاي واحد علوم و تحقيقات آيت الله آملي گفت: دراين دو مقاله روش هاي منحصر به فرد و جديدي براي تهيه حد واسط هاي با ارزش صنعتي نظير دي هيدروپيريميدين ها، كيناكسو لين ها ارائه شده است. از مزاياي اين روش سادگي فرآيند، دوست دار محيط زيست بودن، ارزان بودن، بازده بالا و عدم استفاده از كاتاليزگرهاي برپاي فلزات سنگين است.
دكتر خاكسار تاكنون موفق به چاپ 35 مقاله ISI شده است وي در دوسال اخير به عنوان پژوهشگر برتر دانشكده علوم پايه دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات آيت الله آملي برگزيده شده است.

 



با حمايت كميته امداد و خيرين: 23 نوعروس پارس آبادي به خانه بخت رفتند

پارس آباد مغان- خبرنگار كيهان:
66 عروس و داماد جوان با حمايت كميته امداد امام خميني و خيرين پارس آباد مغان به خانه بخت رفتند.
در مراسم جشن ازدواج 33 زوج جوان كه همزمان با سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد، رئيس كميته امداد امام خميني«ره» پارس آباد مغان گفت: براي تأمين و تهيه جهيزيه نوعروسان 450 ميليون ريال از سوي افراد خير منطقه هزينه شده است.
«طاهر مهدي پور» با اشاره به مساعدت افراد خير گفت: در ميان خيرين اين منطقه جمال رفيعي خيري است كه از سال 84 تاكنون هزينه جهيزيه 102 نوعروس تحت پوشش كميته اين منطقه را به ارزش يك ميليارد و 280 ميليون ريال تأمين كرده است.
در پايان اين مراسم از طرف خيرين حاضر در جلسه به هر يك از زوج هاي جوان يك ميليون ريال وجه نقد براي تشرف به مشهد مقدس اهدا شد.

 



توت فرنگي گيلان به جشنواره مي رود

رشت-خبرنگار كيهان:
فرمانده صومعه سرا از برگزاري دومين جشنواره توت فرنگي در روستاي صوفيانده بخش تولمات شهرستان صومعه سرا خبر داد.
وي گفت: با برگزاري اين جشنواره مي توان محصول توت فرنگي منطقه را به همه شناساند و موجب رشد اقتصادي، كشاورزي و رونق صنعت گردشگري در منطقه شد.
كريم شعباني با اشاره به اينكه سال گذشته نخستين جشنواره توت فرنگي در روستاي صوفيانده با استقبال بي نظير مردم رو به رو شد افزود: معرفي گياه توت فرنگي، مراسم عروس بران، لافند بازي، حصير بافي، پخت غذاهاي محلي و سنتي از جمله برنامه هايي است كه در اين جشنواره اجرا مي شود.
وي زمان برگزاري جشنواره توت فرنگي را سوم خرداد سال جاري عنوان كرد و خاطرنشان ساخت: كشاورزان روستاي صوفيانده با برخورداري از روش هاي علمي و بهره گيري از نظرات كارشناسان بخش كشاورزي و رعايت اصول، موفق به توليد محصولات توت فرنگي با كيفيت و مرغوبيت بالا شده اند.

 



بسيجيان هنرمند شاهرود تنديس خليج فارس را مي سازند

شاهرود-خبرنگاركيهان:
انجمن سفال كانون بسيج هنرمندان شاهرود، تنديس بزرگ خليج فارس را مي سازد.
مدير كانون بسيج هنرمندان شهرستان شاهرود دراين باره گفت: ساخت تنديس بزرگ خليج فارس با محوريت جزاير سه گانه تنب بزرگ و كوچك و ابوموسي در ابعاد 2¤2 متر با پوشش لعاب فيروزه اي دوران ايلخاني در شاهرود ساخته مي شود.
عباس اعتماد افزود: ساخت اين تنديس سفالين را استاد رضا نوري مسئول هنرهاي تجسمي بسيج هنرمندان با همكاري سيدحسن بيطرف در انجمن سفال شاهرود با شعار «زنده باد خليج هميشه فارس ايران» آغاز كرده اند.
مديركانون بسيج هنرمندان شهرستان شاهرود تصريح كرد بر روي اين كتيبه-نماي جزاير كوچك و بزرگ و ابوموسي خودنمايي خواهد كرد.
اعتماد افزود: پوشش لعابي پرچم مقدس جمهوري اسلامي ايران برروي اين طرح نقش بسته است و همچنين نام خليج فارس ايران با چندين زبان معتبر دنيا بر روي اين كتيبه قرار خواهد گرفت. وي يادآور شد اين كتيبه به زودي توسط مسئولان استاني و شهرستان شاهرود رونمايي مي شود.

 



آخرين حرف هاي يك نامادري

اهل دره شهر ايلام بود. دختري آرام و كم حرف. موقع حرف زدن مدام سرش پايين بود. از درس خواندنش در اهواز 3 سالي مي گذشت. مي گفت وقتي 14 ساله بود، پدرش فوت كرده و مادرش هم كه زن دوم پدرش و البته مادر واقعي خودش بوده 4 هفته اي هست كه بر اثر بيماري كبد فوت كرده است.
هر بار كه سراغ خاطرات مادرش را مي گيرم صدايش آرام تر مي شود و من مجبور مي شوم سر خم كنم تا كه صدايش را بهتر بشنوم. از مادرش مي گويد، از صبح هاي زودي كه روي زمين كشاورزي كار مي كرد بعد از آن به گاوها مي رسيد و براي اينكه بتواند خرج 5 بچه خودش و خرج عروسي خواهر ناتني مان را دربياورد تا نزديك غروب در مغازه كوچكي كه تمام سرمايه و ارث پدري مان بود فروشندگي مي كرد كه ما بي دغدغه تنها درس بخوانيم. اگر مادرم نبود من در اين دانشگاه نبودم.
سكوت مي كند و صورتش را به سمت راست مي چرخاند و به نقطه اي خيره مي شود و من از رابطه مادرش با همسايه ها مي پرسم و ادامه مي دهد و مي گويد يكي از همسايه هاي ما تازه عروس بود وضع مالي درست و حسابي نداشت با خانواده شوهرش هم كه چند خانه پايين تر بود ارتباط خوبي نداشت. مادرم هميشه هر چه مي خواست از مغازه به او مي داد و مي گفت من هم جاي مادر تو، هر وقت چيزي احتياج داشتي فقط به خودم بگو، نيازي نيست از ديگران چيزي بگيري. همسايه ديگري داشتيم آنها هم اوضاع و احوال جالبي نداشتند. مادرم مي دانست كه آنها با وجود شرايط نامناسبشان، چيزي از كسي نمي گيرند به همين خاطر هميشه به بهانه تنها بودن، پسربچه كوچكشان را صدا مي كرد و به او غذا مي داد و تا از سير شدنش مطمئن نمي شد به او اجازه رفتن نمي داد.
بعد از هر سؤال من و شنيدن جواب هاي او، اين جمله را مدام خطاب به من تكرار مي كرد كه تو را به خدا قدر مادرت را هميشه بدان.
كم كم سعي مي كنم به هدفم كه ورود به صندوقچه خاطراتي است كه با مادرش داشته نزديك شوم در اين بين از آخرين تصويري كه از مادرش در ذهن دارد مي پرسم و او با حالتي بين بغض و آه مي گويد در اين 3 سالي كه در اهواز بودم خيلي از مادرم دور بودم و هر چه فكر مي كنم تنها تصويري كه از مادرم در ذهن دارم تنها تصوير يك لبخند است.
و من كه به هدفم نزديك شده ام از خاطراتي كه با مادرش داشته مي پرسم كه در جوابم مي گويد يادم هست بچه بودم با خواهرم بحثم شد و من قهر كردم و از اتاق بيرون نمي آمدم بقيه شروع به شام خوردن كردند اما مادرم تمام مدت پشت در اتاق نشسته بود و التماس مي كرد كه بيرون بيايم و شام بخورم و من هم بالاخره بيرون آمدم و روي سفره نشستم و مادرم فقط غذا خوردن مرا نگاه مي كرد و اشك مي ريخت براي فرزندي كه ذره اي حال مادر بودن را نمي فهميد. اما آخرين خاطره اي كه از مادرم در ذهن دارم آخرين حرف هاي اوست كه شد آخرين وصيت هاي او، يادم هست براي مداوا به تهران مي رفت كه مرا صدا زد و پيشانيم را بوسيد و آخرين حرف هايش كه تماما در مورد خواهر ناتني مان بود كه حاكي از نقض نامادري قصه ها بود اين بود كه هميشه مراقب خواهرتان باشيد. يادتان باشد اينجا خانه پدر او هم هست. در نگهداري بچه كوچكش به او كمك كنيد هر وقت اينجا آمد هيچ وقت نگذاريد دست خالي برود.
با حركت چشمانش و با صدايي رها شده براي شكستن يك بغض پر از درد، از من مي خواست ديگر ادامه ندهم و باز هم تكرار كرد كه تو را به خدا قدر مادرت را بدان و من در لابه لاي خيره شدن به اشكي كه در چشمانش حلقه زده بود با فريادي بي صدا از اعماق درونم از خداوند مي خواستم نسبت به نعمتي كه دارم با معرفت بيشتري شكرگزار باشم.
اهواز- فاطمه ظاهري بيرگاني

 



برپايي نشست «طريق سعادت» در تالار وحدت تبريز

تبريز- خبرنگاركيهان:
سلسله نشست هاي معرفتي «طريق سعادت» ويژه نكوداشت آيت الله علي سعادت پرور (پهلواني)، در دانشگاه تبريز برگزار شد.
مرحوم آيت الله پهلواني تهران در سال 1305 هجري شمسي در تهران تولد يافت و از شاگردان شيخ محمد حسين زاهد، آيت الله حاج شيخ علي اكبر برهان، آيت الله العظمي مرعشي نجفي، علامه طباطبايي، آيت الله العظمي بروجردي و امام خميني(ره) بود و تا مرحله اجتهاد پيش رفت.
به گزارش خبرنگار ما، اين نشست در راستاي تأكيدات، رهبر معظم انقلاب بر ترويج عرفان ناب شيعي در ميان نسل جوان و مبارزه با عرفان هاي كاذب و انحرافي تشكيل شد.
رهبر معظم انقلاب در پيام خود به مناسبت فوت استاد پهلواني چنين مرقوم فرمودند: «آن بزرگوار عمر طيب و طاهر همراه با تلاش مباركي را در تعليم تربيت معارف الهي و توحيدي گذراندند و نمونه اي از صفا و اخلاص بودند.»

 



خسارت ديدگان سيل اخير گيلان وام بلاعوض مي گيرند

ماسوله-خبرنگار كيهان:
استاندار گيلان از پرداخت وام بلاعوض و كم بهره به خانوارهاي خسارت ديده در جريان سيل اخير خبر داد.
مهدي سعادتي در جلسه ستاد بحران گيلان در بخش سردار جنگل فومن سخن مي گفت ضمن بررسي راهكارهاي جبران خسارت هاي سيل اخير، اظهار داشت: اين سيل در پنجاه سال گذشته بي سابقه بوده و حجم خسارت ها زياد است از اين رو به خانوارهايي كه مسكن آنها صد در صد بر اثر سيل تخريب شده است 20 ميليون ريال وام بلاعوض و 125 ميليون ريال وام كم بهره داده مي شود ضمن اينكه بسته حمايتي 4 ميليون ريالي جمعيت هلال احمر كشور نيز به آنان اهدا خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه مهمترين اولويت، ساخت واحدهاي مسكوني تخريبي و تاسيسات كشاورزي است افزود: بيش از 50 دستگاه ماشين آلات از اداره هاي مختلف استان مشغول خدمات رساني در مناطق سيل زده هستند.

 



كارمند بسيجي آموزش و پرورش مازندران نمونه شد

ساري-خبرنگار كيهان:
رئيس اداره روابط عمومي آموزش و پرورش مازندران گفت: كارمند اداره كل آموزش و پرورش مازندران فرهنگي برگزيده بسيجي كشور شد.
ناصر فتح اللهي به خبرنگار كيهان گفت: به مناسبت گراميداشت هفته مقام معلم در چهارمين جشنواره فرهنگيان برگزيده بسيجي كشور از «جعفر قربانپور» كارشناس مسئول امور شوراهاي اداره كل آموزش و پرورش مازندران تجليل شد.
وي كه در بخش علمي اين جشنواره برگزيده شد، لوح تقديري از سوي وزير آموزش و پروش و سازمان بسيج مستضعفين كشور دريافت كرد.
فتح اللهي افزود: قربانپور در سال گذشته كسب رتبه علمي يونسكو در خاورميانه به عنوان دانش آموزان و شهروندان 1404 كشورهاي مسلمان خاورميانه و كسب رتبه علمي ستاد تحول اجتماعي وزارت كشور با ارائه طرح سامانه راهبردي ستاد تحول اجتماعي كشور را دريافت كرد.
وي اظهار داشت: قربانپور در زمان دريافت لوح تقدير خود از وزير آموزش و پرورش كتاب وصيتنامه شهداي فرهنگي مازندران را تقديم ايشان كرد.

 



مخترع يزدي در مسابقات بين المللي سوئيس نقره گرفت

يزد- خبرنگار كيهان:
مخترع يزدي در مسابقات بين المللي اختراعات سوئيس مدال نقره را به خود اختصاص داد.
به گزارش روابط عمومي بنياد نخبگان استان يزد، چهلمين دوره مسابقات بين المللي اختراعات و ابتكارات از 18 تا 22 آوريل (هفته اول ارديبهشت 1391) در شهر ژنو سوئيس برگزار شد.
سيدمحسن كالوندي مخترع يزدي موفق به كسب مدال نقره براي اختراع «اتوبوس درون شهري با بهره گيري از پيشرانه وانكل و سيستم هيبريد هيدروليك» شد.
اين مسابقات با حضور 40 كشور برگزار شد.

 



رئيس شوراي اسلامي: خريد 2 دستگاه نيسان توسط شهرداري رشت بدون مجوز بوده است

رشت- خبرنگار كيهان:
خريد 2 دستگاه نيسان ويژه حمل خودرو توسط شهرداري رشت بدون مجوز شورا بوده است. اين مطلب را رئيس شوراي اسلامي كلانشهر رشت در جلسه شورا عنوان كرد و اظهار داشت: شهرداري بدون مجوز شورا دو دستگاه نيسان ويژه حمل خودرو به پاركينگ خريداري و در اختيار نيروي انتظامي قرار داده است.
مباحي افزود: هدف شوراي شهر رساندن زيان مالي به شهروندان نيست و اعتقاد به سخت گيري نسبت به شهروندان را نداريم و تنها خودروهايي كه به واقع جلوي عبور و مرور را گرفته اند بايد به پاركينگ منتقل شوند لذا رئيس كميسيون حمل و نقل و ترافيك شورا بايد پيگيري كند چه زماني و با كدام مجوز اين دو دستگاه نيسان ويژه حمل خودرو خريداري شده است.
وي خاطرنشان كرد: كمبود پاركينگ عمومي عمده ترين مشكل در حوزه ترافيكي شهر رشت است و شهروندان تاوان كوتاهي ما مسئولان را مي دهند.
رئيس شوراي اسلامي كلانشهر رشت همچنين بر اصلاح و تصويب جزئيات بودجه شهرداري تاكيد كرد و گفت: بررسي جزئيات بودجه سال جاري تا پايان ارديبهشت به پايان مي رسد.
در ادامه اين جلسه رئيس كميسيون حمل و نقل و ترافيك شورا از هوشمندسازي چراغ هاي راهنمايي در سال جاري خبر داد و افزود: مطالعه درخصوص تقاطع هايي كه امكان هوشمندسازي را دارند آغاز شده و به زودي تجهيزات مربوط به آن خريداري خواهد شد.
محسن پورفخريان از سيما و منظر نامطلوب شهر رشت بعلت تعدد داربست ها گلايه كرد و ابراز داشت: به نظر مي رسد در سه ماهه اخير شهرداري به هر شركتي كه درخواست داشته، مجوز نصب داربست صادر كرده و همين امر منظر ديد عمومي را بسيار آشفته كرده است.
محمدرضا قاسمي يكي ديگر از اعضاي شورا در خصوص طرح ساماندهي بازار رشت اظهار داشت: عدم وجود فضاي پاركينگي در بازار و نبود سايت ويژه اي براي اعمال محدوديت ها و نظم و انضباط خودروها، عمده مشكلي است كه بايد پيش از اجراي اين طرح لحاظ شود و عدم كار كارشناسي چه بسا اين طرح را به شكست بكشاند.
وي از افزايش قيمت پاركبان در برخي معابر كه موجب نارضايتي مردم شده است انتقاد كرد.

 



سرمايه گذاري 166 ميليارد ريالي در مجتمع بندرشهيد رجايي

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
مديركل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان گفت: در سال جاري دو فقره قرارداد سرمايه گذاري با ارزش 166 ميليارد ريال توسط بخش خصوصي در مجتمع بندر شهيد رجايي منعقد شده است.
علي اكبر صفايي افزود: احداث پايانه ترانزيتي و صادراتي در زميني به مساحت 11 هكتار و اعتبار 130 ميليارد و احداث مخازن نگهداري مواد نفتي و غيرنفتي با ظرفيت 13 هزار و 750 مترمكعب و اعتبار 36 ميليارد ريال از موضوعات اين قراردادها است.
وي گفت: با اجراي اين قراردادهاي سرمايه گذاري براي 120 نفر به طور مستقيم و 500 نفر بطور غيرمستقيم شغل ايجاد مي شود.
مديركل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان با اشاره به اينكه در سال گذشته 157 ميليارد تومان سرمايه گذاري و براي 4 هزار و 700 نفر شغل در بندر شهيد رجايي ايجاد شد افزود: با توجه به شعار امسال تلاش داريم اين رقم امسال به بيش از 4 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري ارتقاء يابد. علي اكبر صفايي گفت: اين سرمايه گذاري ها مي تواند در مباحث توليد ملي، ارزش افزوده ملي، فعاليت هاي دريايي و موضوع حاكميت دريايي كشور و اقتدار ملي تأثيرگذار باشد.

 



كاهش 13درصدي مالاريا در هرمزگان

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
كميته علمي حذف بيماري مالاريا با حضور رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان برگزار شد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان دراين نشست با بيان اينكه ورود غيرمجاز اتباع خارجي از چالش هاي برنامه حذف مالاريا در هرمزگان است گفت: علي رغم كاهش چشمگير انتقال موارد بومي در اجراي برنامه ملي حذف مالاريا در هرمزگان در كانون هاي فعال، ورود غيرمجاز اتباع خارجي از مرزهاي شرقي استان نگران كننده است.
دكتر محمد شكاري افزود: حجم بالاي تبادل جمعيتي از كشورهاي افغانستان و پاكستان بر تداوم انتقال اين بيماري تاثيرگذار است به طوري كه ورود گروهي اتباع پاكستاني از مرزهاي استان در انتقال بسياري از بيماري ها نگران كننده است و استان هاي جنوب شرقي كشور بايد با مشاركت يكديگر نسبت به پديده ورود غيرمجاز اتباع خارجي چاره انديشي كنند.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان نيز در اين نشست با بيان اينكه موارد مثبت مالاريا درسال گذشته به 351 مورد رسيده است گفت: اين ميزان نسبت به سال گذشته كه 399 مورد بوده بيش از 13درصد كاهش داشته است.
دكتر محمود حسين پور افزود: متوسط زمان تشخيص تا شروع درمان بيماري مالاريا دربيش از 95 درصد كمتر و يا مساوي با 24ساعت است كه با بيماري يابي فعال متوسط زمان بروز علايم تا تشخيص نيز بايد به اين ميزان برسد.

 



نوبت ظهر از مدارس البرز حذف شد

كرج-خبرنگاركيهان:
سال آينده نوبت ظهر مدارس استان البرز حذف مي شود.
مديركل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به تك شيفتي شدن مدارس اين استان گفت: از سال تحصيلي جديد تمام دانش آموزان اين استان در شيفت صبح ادامه تحصيل خواهند داد.
اكبر حليمي با اشاره به سند تحويل بنيادين آموزش و پرورش افزود: يكي از مهم ترين برنامه هاي اين سند حذف حق التدريس معلمان و تلاش براي كاهش و حذف 100 درصدي معلمان حق التدريس است.
وي با بيان اينكه نظام 3-3-6 مهرماه امسال كليد مي خورد، بيان كرد: در سه ماه گذشته كارهاي مقدماتي از جمله ساماندهي نيروي انساني، تجهيز فضا و امكانات انجام شده و معلمان نيز براي آشنايي با اين نظام، دوره هاي ضمن خدمت ديده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14