(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 28 اردیبهشت 1391 - شماره 20211
 

نارضايتي اكثر مردم انگليس از عملكرد دولت كامرون
افشاي ديدار مقام صهيونيستي با وزيرخارجه تركيه براي انتقال سلاح به سوريه
اولين سفر رئيس جمهور فرانسه به آلمان بي نتيجه پايان يافت
سنگربندي در خيابان هاي منامه كاخ آل خليفه به محاصره درآمد
آغاز محاكمه قاتل مسلمانان بوسني در دادگاه لاهه
حمله تروريستي به خودرو ناظران سازمان ملل در سوريه
مذاكرات سيدحسن نصرالله و احمد جبريل در بيروت
راهپيمايي بزرگ مردم افغانستان عليه پيمان استراتژيك كابل-واشنگتن
تظاهرات همبستگي با مردم فلسطين در 30 كشور جهان
شبكه صهيونيستي : مردم مصر خواهان لغو پيمان كمپ ديويد هستند
به دليل تشكيل نشدن دولت ائتلافي انتخابات پارلماني دوباره در يونان برگزار مي شود
راهپيمايي دانشجويان دانشگاه بركلي عليه بي عدالتي در جامعه آمريكا
توطئه مشترك آمريكا و شوراي امنيت براي تجزيه دوباره سودان



نارضايتي اكثر مردم انگليس از عملكرد دولت كامرون

آخرين نظرسنجي هاي صورت گرفته در انگليس نشان مي دهد نارضايتي مردمي از نخست وزير اين كشور به سطح بي سابقه اي رسيده است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، نتايج نظرسنجي جديد موسسه «اپيسوس ماري» كه روز سه شنبه منتشر شد نشان مي دهد ميزان محبوبيت «ديويد كامرون» نخست وزير انگليس از زمان به دست گرفتن رهبري حزب در سال 2005 ميلادي تاكنون به پائين ترين حد خود رسيده است. براساس اين گزارش، نزديك به 50درصد مردم اين كشور از عملكرد اقتصادي «كامرون» ناراضي اند و 44درصد از پرسش شوندگان نيز معتقدند وضع از اين هم كه هست بدتر خواهد شد.اين نظرسنجي كه از 1600 شهروند انجام شده است از كاهش محبوبيت دو حزب حاكم (دولت ائتلافي) انگليس نيز حكايت مي كند.

 



افشاي ديدار مقام صهيونيستي با وزيرخارجه تركيه براي انتقال سلاح به سوريه

يك وزير امنيتي رژيم صهيونيستي براي بررسي چگونگي انتقال سلاح و مهمات به آنكارا رفت و با وزير خارجه تركيه ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، هفته نامه فلسطيني «المنار» فاش كرد، «احمد داوود اوغلو» تحت نظارت آمريكا، يك وزير امنيتي رژيم صهيونيستي را در آنكارا به حضور پذيرفت و با وي در مورد چگونگي انتقال سلاح و مهمات به سوريه و تحويل آنها به تروريست هاي فعال در اين كشور گفت وگو كرد. هفته نامه مذكور به نام اين وزير صهيونيستي اشاره نكرد اما گزارش كرد كه ديدار فوق طي روزهاي اخير انجام شده است و پس از آن نيز «نبيل العربي» دبيركل اتحاديه عرب كه تابع دستورات رياض و دوحه است به آنكارا رفت و در مورد توطئه عليه سوريه با مقامات آنكارا گفت وگو كرد.

 



اولين سفر رئيس جمهور فرانسه به آلمان بي نتيجه پايان يافت

منابع خبري اروپا سفر بي نتيجه رئيس جمهور جديد فرانسه به آلمان را نخستين نشانه وجود اختلاف بين دو عضو اصلي اتحاديه اروپا قلمداد كردند.
«فرانسوا اولاند»، رئيس جمهور سوسياليست و جديد فرانسه روز سه شنبه به دعوت آنگلا مركل، صدراعظم مهمترين عضو اتحاديه اروپا به برلين رفت تا ضمن گفت وگو درباره «بحران اقتصادي اروپا» و «اوضاع يونان» طوري وانمود كند كه تحليل ها در مورد «وجود شكاف و اختلاف» بين اين دو عضو صحت ندارد. اما برخي رسانه هاي اروپايي اعلام كردند، نحوه ديدار و محتواي گفت وگوهاي اين دو به وضوح وجود اختلافات عميق بين اين دو را تأييد مي كند.
بي بي سي عربي دراين باره اعلام كرد اختلاف بين دو رهبر اروپايي درخصوص نحوه خروج از بحران به اندازه اي آشكار بود كه حتي لبخندهاي آنها نيز نتوانست اين اختلاف ها را بپوشاند.
اين شبكه دولتي انگليس ادامه داد: در اين ديدار رئيس جمهور جديد فرانسه بر لزوم دستيابي به رونق اقتصادي در اروپا تاكيد و مركل هم به نوبه خود بر لزوم باقي ماندن يونان در منطقه يورو پافشاري كرد اما مسئله ديگري كه توجه خبرنگار بي بي سي را به خود جلب كرده بود، استقبال سرد مركل از اولاند است كه در مقايسه با استقبال هاي وي از ساركوزي بسيار متفاوت بود.
شبكه تلويزيوني يورونيوز هم با اعلام اينكه «اين سفر هيچ دستاورد مهمي به همراه نداشت و اينكه اين سفر فقط در حد آشنايي دو رهبر مفيد به فايده بود» به همان نتيجه اي رسيد كه شبكه تلويزيوني دولتي انگليس رسيده بود.
يورونيوز در بخشي از گزارش خود آورد كه: مركل و اولاند به مدت يك ساعت و نيم با هم گفت وگو كردند اما هيچ تصميم مهمي نگرفتند... اختلافات اين دو در كنفرانس مطبوعاتي مشترك نيز شكاف هاي موجود بين دو كشور را برجسته تر كرد. اولاند گفت من در جريان مبارزات انتخاباتي ام گفتم و باز هم مي گويم مايلم دوباره درخصوص پيمان بودجه اروپايي مذاكره كنم و متممي به آن بيفزايم... گفت وگوي مفصل در اين زمينه را به نشست غيررسمي 23 ماه مه واگذار مي كنم. مركل نيز خاطر نشان كرد، مطبوعات گاه اختلاف ها را بزرگنمايي مي كنند. اكنون مشكلي پيش آمده و مردم بايد اين مشكل را درك كنند.
يادآور مي شود، ساركوزي و مركل به عنوان دو عضو مهم و پاي ثابت اجراي طرح رياضت اقتصادي در اروپا باعث وقوع تظاهرات و شورش هاي بسياري در كشورهاي بحران زده اروپايي شده اند. بدين ترتيب اولاند با استفاده از فضاي به وجود آمده عليه ساركوزي و سياست هاي اقتصادي وي وارد شد و توانست در ميان بهت همگان شگفتي ساز شده و سوسياليست ها را پس از 17 سال دوباره به قدرت برساند. اين روند كه پيش از اين در ايتاليا، اسپانيا و چند كشور ديگر اروپايي نيز رخ داده، اكنون حاكميت مركل در آلمان را نيز تحت الشعاع قرار داده است. مركل كه در انتخابات محلي و شهرداري ها به شدت از احزاب مخالف شكست خورده، اين تحليل را قوت بخشيده كه قرباني بعدي بحران اقتصادي، كسي نيست جز خود او.

 



انقلابيون پل ارتباطي عربستان با بحرين را مسدود كردند
سنگربندي در خيابان هاي منامه كاخ آل خليفه به محاصره درآمد

انقلابيون بحرين با بستن 60 خيابان اصلي منامه كاخ حمدبن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين را به محاصره خود درآوردند و با سر دادن شعار «مرگ بر آل خليفه» خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
انقلابيون بحريني در ادامه اعتراضات خود به اقدامات رژيم آل خليفه و سركوب تظاهركنندگان در خيابان هاي اصلي شهر مستقر و با آتش زدن لاستيك و ايجاد سنگرهاي خياباني راه هاي منتهي به كاخ پادشاه بحرين را مسدود كردند.
ائتلاف جوانان چهاردهم فوريه از مردم بحرين خواسته بود كه براي آزادي زندانيان سياسي تظاهرات همه جانبه اي را در سطح كشور آغاز كنند.
فعاليت انقلابيون بحريني به گونه اي بود كه اين اقدامات را مقابل چشمان نيروهاي آل خليفه انجام مي دادند و نظاميان در بسياري از مناطق مجبور به عقب نشيني شدند.
در برخي از خيابان ها نيز جوانان با پرتاب كوكتل مولوتف با نظاميان رژيم بحرين درگير شدند، انقلابيون همچنين خيابان اصلي نزديك فرودگاه بين المللي منامه را بستند. شاهدان عيني اعلام كردند كه شدت درگيري در برخي از خيابان ها به حدي بود كه نظاميان مجبور شدند نيروهاي تازه نفس به محل درگيري اعزام كنند.
شاهدان همچنين اظهار داشتند ستون هايي از دود و آتش پايتخت را فرا گرفته و جوانان بحريني همچنان به سنگربندي و مقابله با نيروهاي آل خليفه مشغول هستند.
منابع بحرين از بسته شدن خيابان منتهي به پل ملك فهد توسط جوانان انقلابي بحرين خبر دادند.
اين پل استراتژيك محلي است كه آل سعود نظاميان و آلات و ادوات نظامي خود را از اين منطقه به بحرين اعزام مي كند و تنها راه ارتباطي عربستان سعودي به بحرين است.علاوه بر منامه شهرهاي جدحفص، السنابس، الديه، شهركان اسكان، المصلي، داركليب و شهرها و روستاهاي ديگر اين كشور صحنه درگيري مردم با نيروهاي آل خليفه بود.
در همين رابطه احزاب و گروه هاي سياسي مخالف رژيم بحرين نيز با انتشار بيانيه اي ضمن دعوت از مردم براي برگزاري تظاهرات گسترده در اعلام مخالفت با طرح اتحاد بحرين و عربستان سعودي تاكيد كردند كه مردم در مقابل توطئه هاي خاندان آل خليفه كوتاه نمي آيند.
جمعيت اسلامي وفاق ملي بحرين با تاكيد بر اينكه همه ملت هاي منطقه مخالف اتحاد بحرين با عربستان هستند خاطر نشان كرد كه ملت بحرين در مقابل اين توطئه ايستادگي خواهد كرد.
مجيد ميلاد عضو شوراي مركزي جمعيت اسلامي وفاق ملي گفت، رژيم آل خليفه در تلاش است تا بحران موجود را از طريق جهش به مرحله اي كه امكان دارد پيامدهايي فاجعه بار براي رژيم داشته باشد پشت سر بگذارد.
وي افزود، رژيم آل خليفه با همدستي آل سعود درصدد است تا به درخواست آمريكا با اينگونه طرح ها مردم را زير يوغ ظلم استبداد و ديكتاتوري باقي نگاه دارد.گفتني است مردم بحرين در مناطق مختلف اين كشور با برگزاري مراسم دعاي توسل براي سرنگوني رژيم ظالم آل خليفه دعا كردند.

 



آغاز محاكمه قاتل مسلمانان بوسني در دادگاه لاهه

ژنرال «راتكو ملاديچ» متهم اصلي در پرونده نسل كشي 8000 مسلمان در «سربرنيتسا» براي پاسخگويي به اتهامات در دادگاه لاهه حاضر شد.
به گزارش ايسنا قتل عام 8000 مسلمان توسط وي در سال 1995 هولناك ترين جنايتي است كه پس از جنگ جهاني دوم در اروپا اتفاق افتاده است. ملاديچ 70 ساله متهم اصلي جنگ هاي بالكان و اين نسل كشي محسوب مي شود.
وي نه تنها متهم به سازماندهي اين نسل كشي در «سربرنيتسا» است بلكه متهم به انجام محاصره 43 ماهه «سارايوو» پايتخت بوسني هرزگوين در سال 1955 است كه در آن بيش از 10 هزار تن از مردم مسلمان بوسني توسط تك تيراندازها، مسلسل ها و تسليحات سنگين صرب هاي تحت امر وي كشته شدند.
ملاديچ در ماه مه گذشته و پس از 16 سال نهايتا دستگير شد، او ضمن اغراق آميز خواندن اتهامات وارده عليه خود آنها را رد كرده و اظهار داشت براي محاكمه وضعيت جسمي مناسبي ندارد.
پرونده او باعث برانگيخته شدن احساسات مردم بالكان شده است به گونه اي كه بازماندگان اين جنگ كه در مقابل دادگاه تجمع كرده بودند، شعار مي دادند: «او قاتل است»، «او جنايتكار است.»
ملاديچ در جلسه دادگاه بسيار عصباني بود و با صداي بلند صحبت مي كرد و به گونه اي كه چندين بار با صحبت هاي خود روند دادگاه را برهم زد.
سربازان صرب تحت امر «ملاديچ» سال 1995 به منطقه «سربرنيتسا» در بوسني و هرزگوين حمله كردند، آنان زنان ومردان اين منطقه را از يكديگر جدا و پس از آن مردان را تيرباران و پس از انتقال به مناطق دوردست آنها را در گورهاي دسته جمعي دفن كردند. ملاديچ از سال 1992 تا 1995 فرمانده ارتش صرب در جنگ بوسني بود.

 



حمله تروريستي به خودرو ناظران سازمان ملل در سوريه

بر اثر حمله تروريستي به خودرو ناظران سازمان ملل در سوريه بيش از 30 نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، خودرو حامل ناظران بين الملل در شهر «خان شيخون» در استان «ادلب» سوريه بر اثر برخورد با بمب منفجر شد كه در جريان اين حادثه تروريستي بيش از 30 نفر مجروح شدند.
در اين حمله كسي كشته نشد ولي بمب به كار رفته در اين حادثه تروريستي شبيه بمب هاي استفاده شده در عراق بود كه خودروهاي سازمان ملل را هدف قرار مي دادند.
حمله تروريستي به ناظران سازمان ملل تنها چند روز پس از بمب گذاري تروريست ها در شهر دمشق انجام شد كه طي آن بيش از 50 نفر كشته و 400 نفر زخمي شدند.از سوي ديگر حمله به كاروان ناظران سازمان ملل در سوريه در حالي انجام شد كه كشورهاي حامي مخالفان مسلح از جمله عربستان و قطر در روزهاي اخير بارها بر شكست طرح كوفي عنان و ناتواني سازمان ملل براي حل بحران سوريه تاكيد كرده بودند.
اين در حالي است كه خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) نيز گزارش داد كه يك گروه تروريستي مسلح يكي از افسران ارتش سوريه را ترور كردند. تروريست ها چند روز پيش امام جماعت حرم حضرت رقيه(س) و يكي از شيوخ عشاير سوريه را نيز ترور كردند.
خبرگزاري سانا همچنين گزارش داد كه نيروهاي سوري توانستند مانع ورود يك گروه مسلح از خاك تركيه به سوريه شوند. حوادث تروريستي از سوي مخالفان نظام سوريه در حالي صورت مي گيرد كه روزنامه واشنگتن پست از افزايش كمك هاي تسليحاتي آمريكا به مخالفان سوريه خبر داد.
اين روزنامه آمريكايي نوشت، مخالفان سوريه كه در حال مبارزه با دولت بشار اسد هستند از اين به بعد با كمك كشورهاي حوزه خليج فارس و همكاري آمريكا به تسليحات بيشتر و بهتري دست مي يابند.
به گزارش خبرگزاري مهر اين روزنامه به نقل از مسئولان آمريكايي افزود، دولت آمريكا دامنه تماس هاي خود را با گروه هاي مسلح مخالف نظام بشار اسد گسترش داده است.
يك مسئول آمريكايي كه خواست نامش فاش نشود، گفت: ما كمك هاي خود را به مخالفان سوري افزايش خواهيم داد و به هماهنگي با دوستان و همپيمانان منطقه اي خود براي دستيابي به نتيجه بهتر ادامه مي دهيم و مي خواهيم كه تصميمات خود را به شكل جمعي اتخاذ كنيم.
گفتني است در حالي كه نظام بشار اسد گام هاي مهمي در راستاي اصلاحات و ثبات كشور برداشته است اما كشورهاي غربي در راس آنها آمريكا به همراهي برخي كشورهاي حوزه خليج فارس از جمله عربستان سعودي و قطر در راستاي كمك تسليحاتي به مخالفان از هيچ تلاشي دريغ نكرده اند.
روزنامه عرب تايمز نيز نوشت، انفجارهاي انتحاري در دمشق با پول قطر و عربستان تأمين مي شود.
اين روزنامه افزود، انفجارهايي كه اكنون در سوريه صورت مي گيرد بايد در تل آويو صورت مي گرفت اما از آنجا كه عربستان و قطر و تركيه بحران اسرائيل رابه سوريه منتقل كرده اند و مي خواهند تل آويو را نجات بدهند هم اكنون شاهد اين ناآرامي ها در سوريه هستيم.

 



مذاكرات سيدحسن نصرالله و احمد جبريل در بيروت

احمد جبريل دبيركل جبهه خلق براي آزادي فلسطين فرماندهي كل در صدر هيئتي با دبيركل حزب الله لبنان در بيروت ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار اوضاع سياسي منطقه به ويژه اوضاع فلسطين، سوريه و لبنان بررسي شد. طرفين بر تعميق و استحكام روابط تاكيد كردند. سياست هاي تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي در قبال ملت فلسطين از مهمترين محور مورد بحث طرفين در اين ديدار بود. جزئيات ديگري از مذاكرات دو طرف منتشر نشده است.

 



فردا برگزار مي شود
راهپيمايي بزرگ مردم افغانستان عليه پيمان استراتژيك كابل-واشنگتن

جبهه وحدت ملي افغانستان از مردم اين كشور خواست در مخالفت با پيمان راهبردي افغانستان و آمريكا، دست به يك راهپيمايي گسترده بزنند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، جبهه وحدت ملي افغانستان كه متشكل از چهره هاي مذهبي شيعه، سني، جهادي، سياسي، كارشناس و سران قبايل است از مردم افغانستان خواست فردا (جمعه) در خيابان هاي كابل عليه پيمان راهبردي افغانستان و آمريكا تظاهرات كنند. اين تظاهرات طبق بيانيه جبهه وحدت ملي، پس از نماز جمعه برگزار مي شود و مردم پس از راهپيمايي، رو به روي مسجد «گردنه باغ» اجتماع مي كنند.
در بيانيه مذكور آمده است: مردم مسلمان و آزاده افغانستان در اعتراض به امضاي پيمان استعماري راهبردي با آمريكا، گرد هم مي آيند و عليه حضور طولاني مدت استعمارگران در كشور خود فرياد مخالفت سر مي دهند. جبهه وحدت ملي سال گذشته اعلام موجوديت كرد و مخالف حضور نيروهاي خارجي در افغانستان است.
پيمان استراتژيك 13 ارديبهشت ميان روساي جمهور آمريكا و افغانستان به امضا رسيد و قرار است در «لويه جرگه» نيز اين پيمان به راي گذاشته شود. طبق قرارداد مذكور، حضور آمريكا در افغانستان، 10 سال ديگر تمديد مي شود و هر گونه كمك واشنگتن به افغانستان نيز به پيروي كامل كابل از اوامر كاخ سفيد مشروط شده است. كارشناسان مي گويند اگر اين پيمان به اجرا درآيد، افغانستان استقلال و حاكميت خود را از دست خواهد داد و به يك كشور تحت الحمايه تبديل مي شود.بسياري از نمايندگان مجلس نمايندگان و سناي افغانستان اعلام كردند كه پيمان را تصويب نمي كنند.



 



در سالگرد روز نكبت برگزار شد
تظاهرات همبستگي با مردم فلسطين در 30 كشور جهان

تظاهرات همبستگي با ملت فلسطين در سالروز اشغال فلسطين در بيش از 30 كشور جهان برگزار شد و در چندين شهر به درگيري با پليس انجاميد.
به گزارش خبرگزاري ها، كشورهاي مختلف جهان از جمله هلند، انگليس، مصر، فنلاند، آلمان، برزيل، پاكستان، افغانستان، سوريه، قبرس، تونس، ايتاليا، امارات، سوئد، تركيه، اسپانيا، لبنان و سرزمين هاي فلسطيني به مناسبت سالروز يوم النكبت (اشغال فلسطين) با برپايي تظاهرات و نشست هاي متعدد همبستگي خود را با فلسطيني ها اعلام كرده و بر بازگشت فلسطيني ها تاكيد كردند.
مردم كشورهاي مختلف جهان در حالي كه شعارهايي در طرفداري از ملت فلسطين سر مي دادند از جامعه جهاني خواستند براي رفع ظلم و ستم و تبعيض نسبت به فلسطينيان تلاش كنند و از مواضع انفعالي خارج شوند.
مردم برخي از كشورها از جمله مصر، پاكستان، اردن، تركيه با سر دادن شعارهايي عليه آمريكا و اسرائيل پرچم هاي آنان را به آتش كشيدند.
در مناطق مختلف فلسطين نيز تظاهرات روز نكبت برگزار شد و درگيري فلسطيني ها و نظاميان صهيونيست در برخي مناطق شمار زيادي زخمي برجاي گذاشت.
بيش از 300 فلسطيني در اين مراسم مجروح شدند كه به گفته هلال احمر فلسطين بيشتر زخمي شدگان از استان هاي رام الله و الخليل هستند و تعداد زيادي هم دستگير شده اند.
در برخي از مناطق فلسطين همزمان با سالروز نكبت آژيرها به صدا در آمد و عزاي عمومي اعلام شد و مغازه ها و مراكز تجاري به حالت تعطيل در آمد.
در استان نابلس تظاهركنندگان با انتشار بيانيه اي از دبير كل سازمان ملل خواستند به وضعيت فلسطينيان بيشتر رسيدگي كند.
در تركيه مردم مسلمان آنكارا در مقابل نمايندگي رژيم صهيونيستي دست به تظاهرات زدند.
تظاهركنندگان ضمن در دست داشتن پرچم هاي فلسطين با شعار «الله اكبر» «مردم فلسطين تنها نيستند.» «اسرائيل بايد حساب پس بدهد»، «اسرائيل قاتل، گورت را از آنكارا گم كن» انزجار خود را از اين رژيم اعلام كردند.
در شهرهاي عكا و حيفا واقع در سرزمين هاي اشغالي نيز فلسطيني هاي ساكن اين مناطق تظاهرات گسترده اي برگزار كردند و بر حق بازگشت فلسطيني ها به سرزمين اصلي شان تاكيد كردند.
مردم فلسطين روز اشغال اين سرزمين توسط صهيونيست ها را «روز نكبت» نامگذاري كرده اند.

 



شبكه صهيونيستي : مردم مصر خواهان لغو پيمان كمپ ديويد هستند

يك شبكه تلويزيوني صهيونيستي اعلام كرد: مردم مصر خواهان لغو پيمان كمپ ديويد و پايان دادن به روابط سياسي و اقتصادي با اسرائيل هستند.
به گزارش واحد مركزي خبر، شبكه تلويزيوني «جوئيش نيوز وان» اعلام كرد: نظرسنجي مركز پژوهش «پيو» كه مقر آن در واشنگتن است نشان مي دهد 61 درصد از مصري ها مي گويند كشورشان بايد پيمان كمپ ديويد را لغو كند.
بر اساس گزارش اين شبكه پيمان كمپ ديويد اگرچه به حالت جنگي ميان مصر و اسرائيل كه از سال 1948 برقرار بود پايان داد، اما تنفر فزاينده از آن در مواضع سياسي نامزدهاي پيشرو انتخابات رياست جمهوري مصر انعكاس يافته است.
اين شبكه صهيونيستي يادآور شد: بسياري از نامزدهاي انتخابات مصر در مبارزات تبليغاتي خود گفته اند كه در پيمان كمپ ديويد و روابط با اسرائيل تجديدنظر خواهند كرد.
شبكه انگليسي زبان جوئيس نيوز وان تأكيد كرده است كه كاهش روابط با اسرائيل، خوشبيني مردم عادي مصر به آينده كشورشان را افزايش داده و 53 درصد از آنها به صراحت اعلام كرده اند به آينده مصر در دوره پس از حسني مبارك بسيار خوشبين هستند.
انتخابات رياست جمهوري
با نزديك شدن موعد انتخابات نخستين دوره رياست جمهوري مصر پس از پيروزي انقلاب مردمي 25 ژانويه، دولت اين كشور تمهيدات قانوني براي نظارت بر روند انتخابات را سرعت بخشيده است.
بر اساس اين گزارش، منابع قضايي در مصر اعلام كردند: تعداد 14 هزار و 500 قاضي با كمك 65 هزار كارمند اداري دولت، بر انتخابات رياست جمهوري در روز 23 و 24 مه (سوم و چهارم خرداد) نظارت مي كنند. به گزارش پايگاه خبري «محيط»، تعداد كميته هاي فرعي انتخابات در كشور 13 هزار و 99 عدد است و هر استان داراي كميته قضايي ويژه براي انتخابات است كه رياست آن را رئيس دادگاه بدوي آن استان بر عهده دارد. همچنين به گفته رئيس كميته عالي انتخابات رياست جمهوري مصر، برگه هاي رأي به گونه اي طراحي و چاپ شده است كه جعل آن بسيار دشوار است.
از سوي ديگر، با پايان رأي گيري در حوزه هاي خارج از كشور مصر تا آخر وقت اداري امروز (پنجشنبه) كار شمارش آرا را آغاز و تا روز شنبه به طور رسمي اعلام خواهد شد.
در انتخابات رياست جمهوري مصر در خارج از اين كشور كه در 166 سفارتخانه و كنسولگري انجام شد بيش از 700 هزار نفر از ميان 13 نامزد، به فرد مورد علاقه خود رأي دادند. اين در حالي است كه «عبدالمنعم ابوالفتوح» و «محمد مرسي» نامزدهاي اسلامگرا بيشترين شانس را در پيروزي در كارزار انتخاباتي دارند.
خبر ديگر اينكه وزارت كشور مصر، شايعه خودكشي جمال مبارك، فرزند ارشد ديكتاتور مصر در زندان «طره» در جنوب قاهره را تكذيب كرد. بر اساس اين گزارش، سرلشكر «محمد نجيب حسن جميل» معاون امور زندان هاي وزارت كشور مصر در واكنش به خبرهاي منتشر شده در مورد خودكشي جمال مبارك گفت: جمال مبارك زنده است و در سلول خود در زندان به سر مي برد و شايعات در مورد خودكشي وي صحت ندارد.
به گزارش خبرگزاري ها، شايعه خودكشي فرزند حسني مبارك روز دوشنبه در حالي بر سر زبان ها افتاد كه گفته شده بود به دليل نزديكي زمان اعلام رأي دادگاه وضعيت رواني وي به هم ريخت و همين امر موجب شد كه دست به خودكشي در زندان بزند.
اين درحالي است كه جمال و علاء مبارك فرزندان ديكتاتور مصر به همراه حبيب العادلي وزير كشور سابق و شش تن از معاونان وي به جرم صدور دستور تيراندازي، كشتار انقلابيون مصر، حيف و ميل اموال عمومي و خدمت به بيگانگان در زنداني در نزديك قاهره دوره محكوميت خود را مي گذرانند و احتمال اعدام برخي از آنها نيز وجود دارد.
مردم مصر رژيم حسني مبارك را به جرم سه دهه حكومت بر كشورشان عامل بدبختي و عقب ماندگي خود مي دانند و از عوامل وابسته به آن متنفر هستند.


 



به دليل تشكيل نشدن دولت ائتلافي انتخابات پارلماني دوباره در يونان برگزار مي شود

پس از ناكامي هاي پي درپي احزاب سياسي يونان براي تشكيل دولت، اين كشور تصميم به برگزاري مجدد انتخابات پارلماني گرفت.
به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز، ناكامي در تشكيل يك دولت ائتلافي از سوي سه حزب پيروز انتخابات يونان سرانجام رهبران سياسي اين كشور را مجبور كرد انتخابات يونان را دوباره در 17 ژوئن (28 خرداد) برگزار كنند.
پيش از اين رئيس جمهور اين كشور از رهبران سه حزب راستگراي دموكراسي نوين، ائتلاف راديكال چپ و سوسياليست پاسوك خواسته بود با حل اختلاف ها و تشكيل يك دولت ائتلافي به اختلاف ها بيش از اين دامن نزنند اما پس از بالا گرفتن اين اختلافات سرانجام به پيشنهاد همين رئيس جمهور تصميم به برگزاري انتخابات مجدد شد.
همچنين رهبران احزاب سياسي توافق كردند تا زمان برگزاري مجدد انتخابات يك دولت موقت كنترل امور كشور را به دست گيرد.
گفتني است، يونان در ميان تمام كشورهاي اروپايي برترين شرايط اقتصادي و سياسي را داراست و اين روزها صحبت از خروج اين كشور از منطقه يورو براي نجات ساير اعضا بر سر زبانهاست.
در تازه ترين اظهارات، «كريستين لاگارد»، رئيس صندوق بين المللي پول روز سه شنبه به شبكه خبري «فرانس 24» گفت: «اگر تعهدات مربوط به بودجه يونان محقق نشود، لازم است بازبيني در وضعيت اين كشور (در منطقه يورو) صورت گيرد كه اين اقدام به معني بودجه و زمان اضافي يا مكانيسمي براي خروج يونان از حوزه يورو است كه در اين صورت خروج اين كشور از يورو بايد به شكل منظم صورت گيرد.وي به اين نكته اشاره كرد كه «خروج يونان از منطقه تك ارزي يورو بسيار پرهزينه خواهد بود و خطرات زيادي را به همراه خواهد داشت.

 



راهپيمايي دانشجويان دانشگاه بركلي عليه بي عدالتي در جامعه آمريكا

دانشجويان دانشگاه بركلي همراه با اعضاي جنبش ضد سرمايه داري وال استريت دست به اعتصاب و راهپيمايي زدند.
خبرگزاري «رويتر» با انتشار تصاوير راهپيمايي دانشجويان دانشگاه «بركلي» كاليفرنيا نوشت: خيابان هاي اين شهر روز سه شنبه مملو از دانشجويان و اعضاي جنبش ضد وال استريت بود كه عليه بي عدالتي شعار مي دادند. معترضان دست نوشته هايي حمل مي كردند روي آن نوشته شده بود «بانك ها را وادار به پرداخت ماليات كنيد».
گزارش هاي دريافتي حاكي است دانشجويان پس از طي مسافتي خود را به دانشكده رسانده اقدام به برپايي چادر كردند. طبق آخرين گزارش ها پليس آمريكا با حمله به دانشجويان اقدام به ضرب و شتم و دستگيري دستكم 9 تن از معترضان كرده است.

 



يك كارشناس سوداني فاش كرد
توطئه مشترك آمريكا و شوراي امنيت براي تجزيه دوباره سودان

يك كارشناس سوداني از توطئه آمريكا و شوراي امنيت براي تجزيه سودان به 5 منطقه مجزا خبر داد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «صلاح خوجلي» كارشناس مسائل راهبردي سودان اظهار داشت: فرستاده آمريكا به سودان بخشي از طرحي اطلاعاتي است كه هدف از آن تقسيم سودان به 5 منطقه است.
وي هشدار داد: ما بايد از آنچه كه براي عراق و افغانستان رخ داد، عبرت بگيريم زيراجنگي سياسي و ضداسلامي عليه سودان در جريان است.خوجلي با انتقاد از جانبداري شوراي امنيت سازمان ملل متحد از سودان جنوبي متذكر شد: به رغم اينكه سودان به بسياري از تصميمات سازمان ملل واكنش مثبت نشان داده است، اما جانبداري اين نهاد بين المللي تحت سلطه آمريكا از جوبا ادامه دارد.اين در حالي است كه آمريكا و رژيم صهيونيستي پس از موفقيت در تجزيه سودان به دو بخش شمالي و جنوبي، با ابزار شوراي امنيت، تجزيه پهناورترين كشور اسلامي در قاره آفريقا را در دستور كار خود قرار داده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14