(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 3 خرداد 1391 - شماره 20216

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مجلس هشتم به ايستگاه آخر رسيد
رويدادهاي مشكوك در خانه هنرمندان !
خارج از دستور
علي لاريجاني در جمع خبرنگاران: مسئله اصلي كشور انتخاب رئيس مجلس نيست
پيشنهاد ايران براي مذاكرات در بغداد پيروزي بزرگي براي عراق است
هاشمي رفسنجاني: حضور مردم هميشه توطئه ها عليه نظام را خنثي كرده است
سفير ايران در عراق :حجم مبادلات تجاري ايران و عراق در سال گذشته بيش از 11ميليارد دلار بوده است
بيانيه ستاد كل نيروهاي مسلح: پس از آزادسازي خرمشهر موازنه قدرت در جبهه نبرد تغيير پيداكرد
از سوي سفارت ايران ربايش 3 كاميون دار ايراني در سوريه تأييد شد



مجلس نهم از 7 خرداد آغاز به كار مي كند
مجلس هشتم به ايستگاه آخر رسيد

در حالي كه مجلس نهم از روز يكشنبه 7 خرداد كار خود را به صورت رسمي آغاز خواهد كرد مجلس هشتم در آخرين روزهاي كاري به فعاليت هاي خود ادامه مي دهد.
علي لاريجاني رئيس مجلس در جلسه علني ديروز مجلس و در نطق پيش از دستور خود با اشاره به دور دوم مذاكرات ايران با 1+5 در بغداد اظهار داشت: ملت ايران هرچند نسبت به برخوردهاي دوگانه برخي كشورهاي زورگو در مورد مسئله هسته اي دچار بي اعتمادي و ابهام جدي هستند اما از آنجا كه مشي جمهوري اسلامي ايران هميشه حل و فصل مسائل در مذاكرات عادلانه و واقعي است، اين مذاكرات را ادامه مي دهد.
وي افزود: اما 1+5 بايد متوجه باشد كه ملت ايران انتظار دارد آنها رفتار گذشته خود را اصلاح كنند و دست از بازي گري هاي موذيانه بردارند چرا كه نمي شود در مذاكرات لبخند زد و در پشت صحنه دنبال اقدامات ايذايي بود.
رئيس مجلس در بخش ديگري از نطق خود با انتقاد تلويحي از سخنان علي مطهري گفت: نمايندگان در بيان مطالب خود به گونه اي عمل كنند كه حرمت پاسداران عزيز در جامعه و شأن و احترام مسئولان قواي سه گانه حفظ شود.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سالروز مقاومت، ايثار و پيروزي و همچنين روز آزادسازي خرمشهر و روز چهارم خردادماه كه روز دزفول نام دارد، گفت: فتح خرمشهر صرفاً يك پيروزي در ميدان دفاع مقدس نبود بلكه يك تغيير استراتژي در معادلات منطقه اي را رقم زد كه آمريكا و نوكران منطقه اي ايالات متحده با سراسيمگي جنگ افروزي ديگري را در منطقه ايجاد كردند تا شايد حركت عظيم ملت قهرمان ايران را متوقف كنند.
مخالفت مجلس
با مسكوت ماندن يك طرح
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح ديروز خود با مسكوت ماندن طرح دائمي شدن قانون سازمان بازرسي كل كشور مخالفت كردند.
نمايندگان همچنين طرح دائمي شدن قانون اصلاح موادي از قانون تشكيل سازمان بازرسي كل كشور را مورد بررسي قرار داده و پس از بحث هاي فراوان درباره جزئيات اين طرح از دستور كار مجلس هشتم خارج شد.
بازرسي و نظارت مستمر
بر كليه وزارتخانه ها
نمايندگان در جلسه علني ديروز خود قسمت هايي از طرح دائمي شدن قانون اصلاح موادي از قانون تشكيل سازمان هاي بازرسي كل كشور را بررسي و تصويب كردند.
همچنين با موافقت نمايندگان هيئت رسيدگي به تخلفات بدوي و تجديد نظر مقامات عالي اداري، انضباطي و انتظامي از سوي قوه قضائيه تشكيل مي شود.
نمايندگان در جريان بررسي اين طرح با اصلاح بند الف اين طرح با 144 راي موافق، 4 راي مخالف و 13 راي ممتنع موافقت كردند.
براساس ماده اصلاح شده آمده است:
بازرسي و نظارت مستمر كليه وزارتخانه ها و ادارات و امور اداري و مالي دادگستري، سازمان ها و دستگاه هاي تابعه قوه قضائيه و نيروهاي نظامي و انتظامي و مؤسسات و شركت هاي دولتي و شهرداري ها و مؤسسات و شركت هاي وابسته به آنها، شوراهاي اسلامي، مامورين به خدمات عمومي و مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي و شركت ها و مؤسسات وابسته به آنها و دفاتر اسناد رسمي و مؤسسات عام المنفعه و نهادهاي انقلاب و سازمانهايي كه تمام يا قسمتي از سرمايه آنان متعلق به دولت است يا دولت كمك مي نمايد و كليه سازمان هايي كه شمول اين قانون نسبت به آنها مستلزم ذكر نام آنها است براساس برنامه منظم.
همچنين نمايندگان با اصلاح بند هـ طرح دائمي شدن قانون اصلاح موادي از قانون تشكيل سازمان بازرسي كل كشور با 120راي موافق، 21 راي مخالف و 26راي ممتنع موافقت كردند.
براساس بند هـ؛ در مواردي كه گزارش بازرسي فقط مقامات عالي نسبت به مديران كل و مسئولان هم تراز بالاتر متضمن اعلام تخلفات اداري، انضباطي و انتظامي است، هيئت رسيدگي به تخلفات بدوي و تجديدنظر كه اعضاي آنها را قضات منصوب از طرف رئيس قوه قضائيه تشكيل مي دهند مطابق قانون مربوط به رسيدگي به تخلفات اداري به موضوع رسيدگي و راي مي دهند. احكام قطعي اين هيئت ها قابل اعتراض در مراجع ديگر نيست. دبيرخانه هيئت در سازمان بازرسي كل كشور مستقر مي باشد.
همچنين در جريان رسيدگي مجلس، ماده يك طرح اصلاح تعيين تكليف استخدام معلمان حق التدريسي و آموزش ياران نهضت سوادآموزي و در پي پيشنهادات متعدد نمايندگان، راي گيري در خصوص اين ماده انجام نشد.
با وجود تلاش برخي از نمايندگان و نيز تجمع معلمان حق التدريسي و پيش دبستاني استان گيلان مقابل مجلس اين طرح در مجلس هشتم به تصويب نرسيده و به مجلس نهم موكول شد.
ادامه اعتراضات
به سخنان علي مطهري
واكنش هاي نمايندگان به سخنان عجيب و نسنجيده علي مطهري در جلسه ديروز مجلس نيز ادامه داشت.
تذكر رسايي و انتقاد وي از عدم شكايت مدعي العموم نسبت به اظهارات مطهري درباره سپاه، دقايقي فضاي مجلس را ملتهب كرد.
در حالي كه رسايي و كوچك زاده تلاش داشتند از طريق تريبون مجلس به اظهارات مطهري واكنش نشان دهند، باهنر گفت: اجازه نمي دهم صحبت كنيد، قرار هميشگي ما بوده كه اينگونه تذكرات در پايان جلسه باشد.
در حالي كه همزمان با مجلس دانشجويان بسيجي نيز در اعتراض به سخنان مطهري عليه سپاه در مقابل درب اصلي پارلمان تجمع كرده بودند مطهري در تذكري شفاهي با تكرار اظهارات عجيب خود گفت: منظورم همه فرماندهان سپاه نبود و نبايد براي هيچ نهادي بي جهت قداست قائل شويم!
كواكبيان نماينده مردم سمنان در مجلس شوراي اسلامي نيز در آخرين نطق ميان دستور خود با اظهار خوشحالي از اينكه سپاه هرگونه دخالت در انتخابات را تكذيب كرده است به عنوان يك نماينده اصلاح طلب مجلس هشتم خطاب به كشورهاي 1+5 گفت: ما از حقوق هسته اي خود كوتاه نخواهيم آمد و چپ و راست اين كشور، اصلاح طلب و اصولگرا همه به دنبال حقوق هسته اي خود هستيم.

 



رويدادهاي مشكوك در خانه هنرمندان !

پژمان كريمي
خانه هنرمندان ايران، بنا بود ضمن گردهم آوردن صنوف هنري، به فعاليت هاي گوناگون هنرمندان، در راستاي اهداف فرهنگي نظام جمهوري اسلامي جهت دهي نمايد.
اما چه شد؟
آيا خانه هنرمندان توانست در قد و قواره نهادي فرهنگي و هنري آشكار شود و اهداف نظام ديني را تعقيب كند؟
آيا خانه هنرمندان، تبديل به مأمن و محلي شد كه هنر متعهد از دامان آن سر برآورد؟
نگاه به كارنامه اين نهاد- از بدو پاگيري تاكنون- گواهي مي دهد كه متأسفانه خانه هنرمندان ايران، نه تنها گامي در مسير مأموريت ذاتي خود برنداشته است، بلكه دقيقاً تبديل به بستر و محل امني براي جريان هاي سكولار، هنر غيرديني و شبه هنرمندان معاند شده است.
مدير نخست خانه هنرمندان ايران- بهروز غريب پور دست به ايجاد ارتباطات عميق ميان مجموعه زير مديريت اش با سفارتخانه هاي كشورهاي اروپايي در تهران زد. در زمان او بود كه رامين جهانبگلو جاسوس «CIAس اقدام به داير كردن نشست هاي جدي سياسي و فرهنگي كرد و كيان تاجبخش عامل بنياد سوروس توانست امكانات خانه هنرمندان را در مسير القاي آموزه هاي جنگ نرم به هنرمندان بكار بگيرد.
در دوره اخير، خانه هنرمندان، با مديريت آقاي سرسنگي به نظر مي رسد سياستهاي گذشته را پيگيري كند.
پس از استعفاي بهروز غريب پور از مديرعاملي خانه هنرمندان و در پي افشاگري هاي روزنامه كيهان، جهت گيري هاي خانه هنرمندان تغيير كرد، اما در ماههاي گذشته مجدداً گويي كه عملكرد مديريت خانه هنرمندان با گريز از «تعهد» معنا شده است زيرا عملكرد خانه نه فقط در مسير انقلاب نيست بلكه باز هم سياستهاي غيرمسئولانه ادوار پيشين مديريتي در حال تكرار است. براي نمونه، جمعه گذشته در اقدامي عجيب خانه هنرمندان ايران و با حمايت شهلا لاهيجي(از محكومان كنفرانس برلين كه با باند سيامك پورزند همكاري نزديك داشت) اقدام به رونمايي از كتاب چهره اي معاند به نام بهرام بيضايي كرد.
بهرام بيضايي كه با يك جريان منحط و وابسته به بيگانگان مناسبات و پيوندهاي نزديكي دارد، عليرغم حمايت هاي مديريت هاي فرهنگي هنري در ادوار مختلف به مناسبتهاي گوناگون عليه نظام ديني بيانيه امضاء كرده است. در مصاحبه هاي مختلف به نظام تهمت زده است. وي هيچ گاه در رنج مردم ايران و همسو با باورهاي ملي و ديني ايرانيان، همراهي نشان نداده است. به نوشته مطبوعات پس از سفر دو سال پيش وي كه با حمايت عباس ميلاني (عامل CIA) به دانشگاه استنفورد صورت گرفت بزودي در كاليفرنيا با همكاري يك خواننده بدنام به نام محسن نامجو (فردي كه هتاكي هاي فراواني به اسلام كرده است) نمايشي به صحنه مي آورد تا كينه خود نسبت به باورهاي الهي را يك بار ديگر به اثبات برساند. با اين حال، خانه هنرمندان ايران كه قرار بود حافظ فرهنگ و هنر ديني باشد يك بار ديگر تبديل به بستر طرح و تجليل از عنصري معاند و ضد دين مي شود كه همواره در خدمت ضدانقلاب بوده است. در واقع خانه هنرمندان ايران تبديل شده به جولانگاه عناصري كه نسبت چنداني با فرهنگ و عقايد مردم ايران ندارند.
اتفاقي كه روز جمعه در خانه هنرمندان ايران رخ داد، ضرورت اعتناي جدي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دستگاههاي مسئول را نسبت به عملكرد مديريت خانه هنرمندان ايران و اتفاقاتي كه درون آن در حال رخ دادن است، گوشزد مي كند.
به واقع، چرا بايد نهادي كه بودجه آن از محل بيت المال فراهم مي شود و از حمايت هاي مستقيم و غيرمستقيم شهرداري تهران برخوردار است، صرف رويدادها و آدمهايي گردد كه در درون و بيرون از كشور ارزشهاي يك ملت را به سخره گرفته اند؟
آخر در كجاي دنيا عناصر بي نسبت با مردم يك جامعه، با پول آن مردم و با بسيج امكانات نظام حاكم بر آن جامعه، هدف تكريم قرار مي گيرند؟!

 



خارج از دستور

تبريك آزادسازي جنوب لبنان
به سيدحسن نصرالله
رئيس مجلس سالروز آزادي جنوب لبنان از اشغال رژيم صهيونيستي را به سيد حسن نصرالله تبريك گفت.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيام هاي جداگانه اي به سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان و نبيه بري رئيس مجلس نمايندگان لبنان سالروز آزادي جنوب لبنان از اشغال رژيم صهيونيستي را تبريك گفت.
وي در اين پيام ها پيروزي مقاومت اسلامي در آزادسازي جنوب لبنان از اشغال رژيم اشغالگر قدس را همچون گوهري درخشان در تاريخ مبارزات امت اسلامي عليه رژيم، ستمگري و اشغال خواند و افزود: قطعا آزادسازي جنوب لبنان و پيروزي در فتح الفتوح سي وسه روزه لبنان سرآغاز كفر شوبا، مزارع شبعا و پيروزي هاي بزرگتر عليه صهيونيسم خواهد بود.
لاريجاني در ادامه تصريح كرده است: بدون شك عزت و كرامت امروز آزادگان جهان ميراث ارزشمند حضرت امام خميني قدس سره الشريف و مديون رهبري هاي مدبرانه حضرت آيت الله العظمي خامنه اي مدظله و مجاهدت ها و فداكاري هاي رزمندگان سرفراز و خون پاك شهداي عزيز مقاومت و صبوري خانواده آنان است. لازم به يادآوري است روز 25 مي سال 2000 ميلادي مقاومت اسلامي لبنان با شكست نيروهاي صهيونيستي اين رژيم را وادار به خروج از جنوب لبنان كردند.
تجمع مربيان پيش دبستاني مقابل مجلس
تعدادي از مربيان پيش دبستاني ديروز مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
تجمع كنندگان مقابل مجلس با سر دادن شعارهايي خواستار پيگيري وضعيت شان از طريق مجلس بودند.
مربيان پيش دبستاني تجمع كننده شعار مجلس با كفايت حمايت حمايت، آقاي لاريجاني حمايت حمايت سر داده و از نمايندگان خود در مجلس خواستند كه هرچه سريعتر وضعيت مربيان پيش دبستاني را معلوم كنند.
مجلس هشتم تا 8 صبح 7 خرداد رسميت دارد
نايب رئيس اول مجلس با تاكيد بر اينكه مجلس هشتم تا 8 صبح 7 خرداد رسميت دارد، گفت: رئيس مجلس تا آخرين لحظات عمر مجلس هشتم اختيارات دارد و اقدامات قانوني را انجام مي دهد.
عليرضا محجوب نماينده مردم تهران و عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي در تذكري آئين نامه اي در جلسه علني صبح ديروز مجلس اظهار داشت: ما در حال به اتمام رساندن جلسات علني مجلس هشتم هستيم.
وي افزود: با توجه به اينكه عمر مجلس هشتم تا چند روز آينده به پايان مي رسد به جاي آنكه شب و روز تشكيل جلسه دهيم، 3 روز هم زودتر مي خواهيم جلسات علني مجلس را به اتمام برسانيم.
اين عضو فراكسيون اقليت مجلس بر همين اساس خواستار مطرح شدن طرح 3 فوريتي خود كه درباره تامين اجتماعي است، در صحن علني مجلس شد. در ادامه محمدرضا باهنر نايب رئيس اول پارلمان در پاسخ به اين تذكر محجوب گفت: يك سري مقررات كشور تعريف شده است اما مجلس هشتم تا آخرين ساعات روز ششم خرداد ماه رسميت دارد و حتي تا ساعت 8 صبح روز 7 خرداد ماه نيز اين مجلس رسميت دارد و رئيس مجلس اقدامات قانوني خود را انجام مي دهد و اختيارات دارد.
وي افزود: حتي اگر نمايندگان بخواهند و تقاضايي ارائه دهند، ما مي توانيم روز شنبه نيز تشكيل جلسه علني دهيم.
جزئيات آخرين جلسه مجلس
عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه چهارشنبه جلسه اختتاميه مجلس هشتم برگزار مي شود، گفت: صحن علني مجلس در آخرين جلسه دستور كار طرح و لايحه اي ندارد.
محمد دهقان اظهار داشت: در جلسه اختتاميه مجلس هشتم شوراي اسلامي با اهداي لوح تقدير و كتابي به نمايندگان توسط رئيس مجلس از آنها تقدير مي شود.
وي در پايان گفت: جلسه اختتاميه تشريفاتي است و هيچ دستور كار خاص طرح و برنامه اي ندارد.
گفتني است مجلس نهم از يكشنبه هفته آينده آغاز به كار خواهد كرد.

 



علي لاريجاني در جمع خبرنگاران: مسئله اصلي كشور انتخاب رئيس مجلس نيست

رئيس مجلس شوراي اسلامي در آخرين كنفرانس مطبوعاتي خود گفت: انتخاب رئيس مجلس مسئله اصلي كشور نيست.
علي لاريجاني يك روز پيش از برگزاري اختتاميه مجلس هشتم در آخرين كنفرانس مطبوعاتي خود به عنوان رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مسئله اصلي كشور انتخاب رئيس مجلس نيست، مسئله اصلي آن است كه پارلماني مستقل، قوي و استراتژيك داشته باشيم.
لاريجاني در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه انتخاب رئيس مجلس نهم به كشمكشي تمام عيار تبديل شده است، گفت: بنده با تعبير «كشمكش براي انتخاب رئيس مجلس» موافق نيستم چون فكر مي كنم اين موضوع بيشتر جنبه بيروني دارد و از بيرون وارد پارلمان شده است.
رئيس مجلس در واكنش به بخش ديگري از سؤال خبرنگار يكي از روزنامه هاي اصلاح طلب در مورد يكدستي مجلس نهم از حيث اصولگرا بودن نمايندگان، گفت: بنده اين موضوع كه مجلس نهم يكدست است را قبول ندارم، يكدستي به معناي چپ و راست بودن افراد نيست چون در درون اصولگراها هم تفاوت نظرهايي وجود دارد.
رئيس قوه مقننه با تأكيد بر اينكه پارلمان، حزب و دبستان نيست گفت: پارلمان، نه حزب است و نه دبستان كه افراد روپوش بپوشند و به صف بشوند. پارلمان جاي نخبگاني است كه بايد مجال اظهارنظر داشته باشند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه مهمترين نياز مردم براي پيگيري در مجلس نهم چيست، گفت: با توجه به مجموعه شرايط كشور در صحنه منطقه اي و فشارهايي كه به ما وارد مي شود، به نظر مي رسد وضعيت اقتصادي مهم ترين موضوع كشور باشد.
وي حل مشكل توليد را به عنوان يكي ديگر از مسائل اصلي كشور عنوان و اظهار كرد: حل مشكل بيكاري و تورم نيز از ديگر مسائلي است كه نمايندگان خبره مجلس نهم در جهت رفع آن بايد تلاش كنند.
رئيس مجلس با اس ام اس انتخاب نمي شود
لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود گفت: انتخاب رياست مجلس ساز و كار دروني دارد.
وي در پاسخ به سؤالي در مورد پيش بيني خود از انتخابات رئيس و هيئت رئيسه مجلس با بيان اينكه ساختار مجلس از نظر سياسي روشن است، افزود: در مسائل ملي عموماً نگاه هاي مشتركي بين نمايندگان وجود دارد و ما معتقديم ميدان كار مجلس بايد از ميدان حزب بازي خارج شود، احزاب مي توانند در بيرون گفت وگو كنند اما مجلس بخشي از حكومت است كه كاركرد خود را دارد و نمي تواند جايگزين كاركرد احزاب شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اين كه رئيس و هيئت رئيسه را مجلس نهم انتخاب مي كند، تصريح كرد: من خيلي به دنبال اين كار نيستم و هيچ گاه هم نبوده ام.
لاريجاني با تأكيد بر اين كه انتخاب رياست مجلس ساز و كار دروني دارد، گفت: خود مجلس رئيس مجلس را انتخاب مي كند. ما هم بضاعتي داريم كه اگر مفيد واقع شود در خدمتيم اما سر و صداهايي كه در بيرون هست به نظر تعجب آور است، من فكر مي كنم رياست و هيئت رئيسه اين قدر سر و صدا لازم ندارد و نمايندگان وقتي در مجلس نهم حاضر شدند رئيس و هيئت رئيسه را انتخاب مي كنند.
وي با تأكيد بر اين كه نمايندگان به عنوان نخبگان كشور با اس ام اس تصميم نمي گيرند، گفت: حجم زياد اس ام اس هاي تخريبي يا مطالب سايت ها آن قدر بالاست كه نه نيازي به پاسخ دادن به آن است و نه تأثيري دارد.
اگر رئيس مجلس هم نشوم...
علي لاريجاني گفت: اگر رئيس مجلس هم نشوم، ثلمه اي به عالم اسلام وارد نمي شود.
رئيس مجلس در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه «برخي مي گويند رياست دو برادر، يكي در قوه مقننه و ديگري در قوه قضائيه به صلاح كشور نيست» گفت: در زندگي سياسي خود هيچگاه دنبال اين مسائل نرفته ام و نه ادعايي داريم و نه ولعي، مقدراتي هست اما اگر هم رئيس مجلس نشوم ثلمه اي به عالم اسلام وارد نمي شود.
از استقلال مجلس
كوتاه نمي آئيم
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي درباره صحبت هايي كه حاكي از اختلاف نظر مجلس با ساير قواست، گفت: اگر اختلاف نظري هم بوده، به عنوان مثال در بخش هدفمند كردن يارانه ها، مجلس نظري داشته و دولت نظر ديگري؛ در فضاي معقول بحث و تصميم گيري شده است.
لاريجاني، افزود: فكر مي كنم براي اداره حكومت نياز به يك رفتار ديواني معقول است. لذا مشي ما اين است كه از استقلال مجلس كوتاه نمي آييم كه در مجلس هشتم اينگونه بوده است.
منظم نبودن نمايندگان يكي از اشكالات مجلس هشتم
وي با انتقاد از بخش هايي از عملكرد مجلس هشتم گفت: عدم انضباط كاري در سر وقت يكي از نقاط ضعف مجلس هشتم بود.
لاريجاني ادامه داد: بايد در مجلس نهم اين رويه اصلاح شود و افراد چه در صحن علني مجلس و چه در كميسيون ها در سروقت حاضر شوند در اين صورت جديت در كار زياد مي شود.
دليل اصلي گراني ها
به وجود آمدن نقدينگي است
لاريجاني با اشاره به موضوع گراني ها در سال جاري، گفت: گراني يك عارضه است كه دليل اصلي به وجود آمدن آن، نقدينگي است كه طي شش هفت سال گذشته به شدت افزايش يافته است. رشد نقدينگي طي اين مدت از 65 هزار ميليارد تومان به 350هزار ميليارد تومان افزايش يافته است. اگر اين پول به بخش توليد مي رفت تورم ايجاد نمي شد.
وي با اشاره به وضعيت خاص اقتصادي كشور گفت: هم اكنون به لحاظ اقتصادي شرايط ركود و تورم را با هم تجربه مي كنيم. بايد تلاش كرد توليد رونق بگيرد، اين كار موجب هدايت سرمايه ها به اين بخش مي شود.
مذاكرات سازنده
به امنيت منطقه كمك مي كند
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از اين نشست با تاكيد بر اينكه مذاكرات روشن، دقيق و سازنده در بحث هسته اي به امنيت منطقه كمك مي كند، خاطر نشان كرد: موضوع هسته اي ايران از نظر حقوقي وضعيت روشني دارد، اما بازي هاي سياسي در پي مسائل ديگري است. درد كشورهاي غربي فناوري صلح آميز هسته اي ايران نيست، بلكه به هم خوردن توازن منطقه اي از جمله مسائلي است كه از سوي اروپايي ها مطرح مي شود.
لاريجاني افزود: جمهوري اسلامي ايران نقشي الهام بخش در منطقه داشته است كه اين نقش تاثيرات بسزايي بر توازن منطقه گذاشته و به گسترش روشنگري در سطح منطقه كمك كرده است.
وي تاكيد كرد: موضوع هسته اي براي ايران، قدرتمندي در پي داشته است البته ايران به دنبال گسترش امپراتوري در سطح منطقه نيست. رهبران ايران از بينش دقيق و استراتژي درست برخوردارند و همزيستي مسالمت آميز، سياست جمهوري اسلامي ايران است.
وي در بخش ديگري از نشست خبري با بيان اين كه غرب و آمريكا مي توانند در مذاكرات بغداد نشانه هايي از حسن نيت را نشان دهند، گفت: گام هاي ايران در مذاكرات يا همكاري با آژانس درست بوده است و حالا زمان جلب اعتماد ايران است كه آنها نشان دهند رفتارشان در حال تغيير است. بنابراين بايد صبر كرد؛ چرا كه اكنون نمي توان نظر صددرصدي دراين باره داد.

 



پيشنهاد ايران براي مذاكرات در بغداد پيروزي بزرگي براي عراق است

كارشناس مسائل استراتژيك عراق پيشنهاد برگزاري مذاكرات كشورمان با طرف اروپايي در بغداد را گامي مقتدرانه از سوي تهران و پيروزي بزرگي براي عراق برشمرد و گفت: معتقدم كه گزينه هاي پيشنهادي بغداد نقش چشمگيري در موفقيت آميز بودن مذاكرات خواهد داشت.
«طالب الرماحي» كارشناس مسائل استراتژيك عراق در گفت وگو با فارس با اشاره به آمادگي بغداد براي ميزباني دور دوم مذاكرات تهران با گروه 1+5 درباره برنامه هسته اي كشورمان گفت: اين مذاكرات از آنجايي كه براي اولين بار در پايتخت يك كشور عربي برگزار مي شود، از اهميت فراواني برخوردار است به ويژه آنكه برخي از كشورهاي منطقه از تقويت نقش منطقه اي بغداد به شدت نگرانند و از هيچ تلاشي براي زمين زدن عراق دريغ نكرده اند.
وي پيشنهاد برگزاري مذاكرات كشورمان با طرف اروپايي در عراق را گامي مقتدرانه از سوي تهران و پيروزي بزرگي براي بغداد برشمرد و افزود: به رغم همه سنگ اندازي هايي كه سعودي ها، قطري ها و ترك ها به منظور ممانعت از بازيابي نقش فعالانه عراق انجام مي دهند ولي معتقدم كه عراق به زودي نقش و جايگاه شايسته خود را در سطح بين الملل باز خواهد يافت.
وي ملت هاي ايران و عراق را دو ملت دوست و برادر كه مشتركات ديني، فرهنگي و تاريخي بسياري با هم دارند، خواند و افزود: معتقدم كه نزديكي دو ملت ايران و عراق نقش سازنده اي در موفقيت آميز بودن نتايج مذاكرات بغداد خواهد داشت.
الرماحي با اشاره به سياست هاي متهورانه رژيم بعثي كه باعث به حاشيه راندن بغداد از ايفاي نقش سازنده در محافل بين المللي شده بود، گفت: روند سياسي عراق جديد باعث نزديكي و همگرايي بيشتر ملت ما با ساير ملت ها شده ولي متاسفانه در حالي كه مي رود كه ملت عراق جايگاه حقيقي خود را در منطقه پيدا كنند، ما اكنون شاهد اقدامات احمقانه برخي كشورهاي نزديكمان هستيم كه نشان مي دهد از قدرت يافتن عراق نگرانند و اين موضوع را در نشست اخير اتحاديه عرب در بغداد را شاهد بوده ايم.
وي با بيان اينكه بغداد از هيچ تلاشي براي به نتيجه رساندن مذاكرات تهران با مجموعه 5+1 دريغ نمي كند، از تدوين پيشنهادات و طرح هايي از سوي عراق خبر داد و افزود: معتقدم كه گزينه هاي پيشنهادي بغداد نقش چشمگيري در موفقيت آميز بودن مذاكرات خواهد داشت و علاوه بر آن بركت بسياري براي عراق و ملت ما خواهد داشت.
اين كارشناس مسائل بين الملل با اشاره به نيت خيرخواهانه ايران براي استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي و رسيدن به توافقي با طرف غربي، تاكيد كرد كه مواضع طرف اروپايي تا حد بالايي مي تواند در موفقيت يا شكست مذاكرات نقش داشته باشد زيرا متاسفانه همگان مي دانيم كه طرف مقابل تهران علاقه وافري به اتهام زني به ملت ايران مبني بر تلاش براي دستيابي به سلاح هسته اي دارد.

 



هاشمي رفسنجاني: حضور مردم هميشه توطئه ها عليه نظام را خنثي كرده است

رئيس مجمع تشخيص مصلحت طي سخناني در يك ديدار دانشجويي بر نقش مردم و روحانيت در پيروزي و حفظ انقلاب اسلامي تأكيد كرد.
آيت الله هاشمي رفسنجاني در ديدار جمعي از دانشجويان علوم سياسي دانشگاه آزاد اسلامي به پرسش هاي آنان پيرامون علل و عوامل وقوع انقلاب اسلامي، شكل گيري نظام جمهوري اسلامي و نيز نقش اين كشور در منطقه حساس خليج فارس پاسخ گفت.
رئيس هيئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي، در پاسخ به سؤالي در مورد نقش گروه هاي سياسي در انقلاب، حضور دانشجويان و دانشگاهيان در انقلاب اسلامي را تعيين كننده خواند و تصريح كرد: اگر چه انقلاب اسلامي با رهبري روحانيت و حضور مردم در صحنه به سرانجام رسيد، اما ناديده گرفتن نقش گروه هاي گوناگون سياسي كه براساس اعتقاد خود با استبداد طاغوت مبارزه كردند هم بي انصافي است، چرا كه اتحاد و همدلي همه اقشار مردم انقلاب را به پيروزي رساند.
به گزارش فارس، هاشمي رفسنجاني در ادامه به مراحل گوناگون شكل گيري نظام جمهوري اسلامي و موانع و توطئه هاي پيش روي آن اشاره و تصريح كرد: اگر حضور مردم در سه دهه گذشته و حمايت آنان از آرمان هاي اصيل انقلاب نبود، جمهوري اسلامي امروز وجود خارجي نداشت.
وي روابط خارجي جمهوري اسلامي پس از انقلاب را تشريح كرد و با اشاره به هم پيماني شرق و غرب و ارتجاع منطقه براي شكست نظام نوپاي جمهوري اسلامي به خصوص در جنگ تحميلي، تمسك به اسلام، رهبري حضرت امام(ره) و حضور وفادارانه مردم را علت شكست توطئه هاي خارجي و داخلي خواند و تصريح كرد: علي رغم هجمه هاي بي پايان دشمنان نظام و انقلاب اسلامي، جمهوري اسلامي ايران توانست با ايثارگري هاي شهدا و تدابير دلسوزان نظام و اتحاد و همدلي اقشار مردم، جنگ تحميلي را با اعلام صدام به عنوان متجاوز توسط سازمان ملل به پيروزي برساند.
هاشمي رفسنجاني با توضيح اتكاء به مردم و نقش بي بديل حضور مردم در تحولات تاريخ، افراطي گري را يكي از آفات لطمه زننده به اهداف انقلاب اسلامي خواند و گفت: هميشه مشي اعتدال و پرهيز از افراط و تفريط انقلاب را به پيش برده است.
وي در عين حال در اظهاراتي كلي و نامشخص گفت: متأسفانه در مقاطعي شاهديم كساني كه اعتقادي به مبارزه با شاه نداشتند و يا آن را بي فايده و غيرضروري برمي شمردند، امروز مستقيم و يا غيرمستقيم هدايت برخي گروه هاي افراطي و تندرو را در دست گرفته اند و براي كشور راه حل تجويز مي كنند.

 



سفير ايران در عراق : حجم مبادلات تجاري ايران و عراق در سال گذشته بيش از 11 ميليارد دلار بوده است

سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق گفت: حجم مبادلات تجاري ميان ايران و عراق در سال گذشته بيش از 11 ميليارد دلار بودكه سه ميليارد دلاراز اين رقم مربوط به فروش برق و فرآورده هاي نفتي مانند گازوئيل و نفت سفيد و هشت ميليارد دلار نيز صادرات غيرنفتي ايران به عراق بود.
«حسن دانايي فر» ديروز در جمع خبرنگاران ايراني اعزامي به بغداد افزود: سال گذشته بيش از يك ميليون و 400 هزار ايراني به عراق سفر كردند كه 210 هزار نفر آنها به اقليم كردستان و يك ميليون و 200 هزار نفر به عتبات عاليات سفر كرده اند.
سفير ايران در بغداد اضافه كرد: سال گذشته 740 هزار نفر عراقي از اين كشور به ايران سفر كردند كه با توجه به جمعيت 30 ميليوني اين كشور، رقم قابل توجهي است.
اين ديپلمات ايراني از افزايش تعداد پروازها بين تهران و بغداد به 140پرواز در هفته خبرداد و گفت: اكنون يكي از پروژه هاي مهمي كه در دستور كار ما قرار دارد، قرارداد 1975 الجزاير و بازبيني در بندهايي از آن است كه اين مساله تا 92 درصد پيشرفت داشته است.
سفير جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه توافقات خوب فرهنگي بين دو كشور وجود دارد، افزود: در زمينه تبادل استاد و دانشجو و همچنين تاسيس مدارس ايراني در عراق توافقاتي صورت گرفته است.
اين ديپلمات ايراني در پاسخ به پرسش ديگري درباره تحريم هاي يكجانبه آمريكا و تاثير آن بر روابط تهران - بغداد گفت: اين مشكل در حال حاضر وجود دارد و دولت عراق نيز اعلام كرده كه روابط اقتصادي اش با ايران ويژه است و ما اميدواريم مسوولان عراقي اين مشكل را بتوانند حل و فصل كنند.
سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق تاكيد كرد: ما متوقع هستيم كه اين امر صورت پذيرد.
وي با اشاره به جلسه دو روز پيش خود با معاون نخست وزير عراق افزود: معاون نخست وزير عراق قرار است به زودي همراه رييس بانك مركزي اين كشور به تهران سفر كند.

 



بيانيه ستاد كل نيروهاي مسلح: پس از آزادسازي خرمشهر موازنه قدرت در جبهه نبرد تغيير پيداكرد

ستاد كل نيروهاي مسلح در بيانيه اي تاكيد كرد: پس از اجراي عمليات غرورآفرين بيت المقدس و آزادسازي خرمشهر، موازنه قدرت در جبهه نبرد تغيير پيداكرد.
به گزارش ستاد كل نيروهاي مسلح در بيانيه اي با گراميداشت سوم خردادماه، سالروز آزادي خرمشهر و روز ملي مقاومت، ايثار و پيروزي، كلام طلايي و جاودانه امام خميني (ره) مبني بر اينكه «خرمشهر را خدا آزاد كرد» را در تراز يك حقيقت ناب دانست كه تا ابد بر تارك آسمان ايران اسلامي نقش بسته است.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: پس از اجراي عمليات غرورآفرين بيت المقدس و آزادسازي خرمشهر، موازنه قدرت در جبهه هاي نبرد تغيير يافت به گونه اي كه ابتكار عمل به دست رزمندگان اسلام افتاد و توانايي ماشين جنگي صدام كه از حمايت هاي همه جانبه مالي، نظامي و اطلاعاتي گسترده امريكا، شوروي و ارتجاع عرب برخوردار بود، مورد ترديد قرار گرفت.
اين بيانيه با اشاره به لزوم شناخت ابعاد و زواياي پنهان و ناشناخته حماسه سترگ سوم خرداد و آزادسازي خرمشهر و نقش آن در موقعيت امروز انقلاب و نظام اسلامي تصريح كرده است: جايگاه ممتاز منطقه اي و نقش تأثيرگذار فرامنطقه اي امروز جمهوري اسلامي و ملت ايران به ويژه در عرصه بيداري اسلامي و آگاهي بخشي و شكل گيري نهضت سلطه گريزي و استكبار ستيزي در مقياس جهاني در حقيقت مرهون روح مقاومت، پايداري و اراده اي است كه فتح خرمشهر در سوم خرداد 61 آفريد.
اين بيانيه در پايان با گراميداشت ياد و خاطره امام راحل، شهيدان و حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس و تأكيد بر آمادگي همه جانبه نيروهاي مسلح در دفاع از استقلال تماميت ارضي كشور و پاسداري از دستاوردهاي گرانسنگ انقلاب اسلامي و مقابله با تهديدات و سناريوهاي شيطاني قدرت هاي سلطه گر آورده است: امروز با گذشت 30 سال از آن حماسه و رخداد تاريخ ساز، مجاهدان عرصه توليد علم و فن آوري و مدافعان ميهن اسلامي و يكايك ميراث داران «مقاومت و پايداري خرمشهر» در نيروهاي مسلح و ساير آحاد و اقشار جامعه راه سربلندي و نجات كشور را اقتدا به انديشه و عمل اسطوره هاي دفاع مقدس مي دانند و مسلماً پيام راستين آنان را همواره، در رويكرد و رفتار خود جاري خواهند ساخت كه «ما رفتيم تا شما بمانيد و با بصيرت و وحدت، پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا دشمن همچنان ناكام باقي بماند».

 



از سوي سفارت ايران ربايش 3 كاميون دار ايراني در سوريه تأييد شد

كاردار سفارت جمهوري اسلامي ايران در سوريه خبر ربايش سه كاميون دار ايراني را كه روز دوشنبه از تركيه وارد خاك سوريه شده بودند، تاييد كرد.
«عباس گلرو» با تأييد خبر ربايش سه كاميون دار ايراني در سوريه اظهار داشت: عليرغم هشدارهاي مكرر سفارت جمهوري اسلامي ايران و ارگان هاي ذي ربط در كشور مبني بر عدم سفر زميني اتباع كشورمان به سوريه، متاسفانه برخي با بي توجهي و بي اعتنايي به هشدارهاي صورت گرفته و بدون هماهنگ با سفارت و مراجع ذي ربط، از طريق تركيه، زميني وارد سوريه مي شوند كه از سوي گروه هاي مسلح سوريه مورد تعرض قرار گرفته و ربوده مي شوند.
كاردار سفارت كشورمان در سوريه در رابطه با حادثه ربايش دوشنبه شب سه تن از شهروندان كشورمان اظهار داشت: آقايان «مرتضي عادلي»، «حسين عالي نژاد» و «اسماعيل محمد زينالي» رانندگان كاميون هاي حامل بار از ايران به مقصد سوريه بودند.
گلرو بي توجهي مسئولان شركت پيمانكار و شركت حمل و نقل نسبت به هشدارهاي قبلي سفارت جمهوري اسلامي ايران را عامل اصلي اين حادثه دانست.
وي با اشاره به اينكه در نتيجه تلاش هاي مستمر سفارت طي چند ماه گذشته موفق شديم شهروندان ربوده شده ايراني را از دست ربايندگان آزاد كنيم، افزود كه متأسفانه اين بي توجهي، همه زحماتي كه در آزادسازي اتباع ايراني ربوده شده قبل از اين حادثه انجام شده بود را خنثي كرد.
گفتني است، با آزادي 2 مهندس ايراني از 7 مهندس ربوده شده در 28 ارديبهشت سال جاري و همچنين آزادي 20 زائر از 22 زائر ربوده شده، آمار هموطنان ايراني در بند گروهك هاي تروريستي در سوريه با احتساب 3 راننده كاميون مورد اشاره به 10 نفر مي رسد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14