(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 7 خرداد 1391 - شماره 20219

عفو بين الملل : اسرائيل حقوق فلسطيني ها را نقض مي كند
مردم اردن با برپايي تظاهرات به عملكرد رژيم حاكم اعتراض كردند
مردم مصر : اجازه نمي دهيم خون شهدا پايمال شود
سيدحسن نصرالله : رژيم صهيونيستي ديگر جرأت حمله به لبنان را ندارد
شعار مردم يمن در تظاهرات سراسري عبدالله صالح جنايتكار را محاكمه كنيد
تجمع ضد دولتي در آتن مقابل پارلمان يونان
خطيب جمعه بحرين : آل خليفه ديگر مشروعيت ندارد
قتل خبرنگاران در هندوراس مردم را به خيابان ها كشاند
ادامه تظاهرات دانشجويي در كبك  دولت كانادا: آماده مذاكره هستيم
هتك حرمت قرآن از سوي اشغالگران خشم مردم افغانستان را برانگيخت
پيشنهاد نماينده پارلمان اسكاتلند براي استقلال از انگليس
مخالفان بشاراسد در خاك اردن آموزش مي بينند
گفت وگوي مشعل و كارتر درباره اسيران فلسطيني
اخوان المسلمين ليبي حزب سياسي تشكيل داد



عفو بين الملل : اسرائيل حقوق فلسطيني ها را نقض مي كند

سازمان عفو بين الملل در گزارشي سياست هاي رژيم صهيونيستي در رابطه با فلسطينيان را محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، سازمان عفو بين الملل ضمن آشكار ساختن نقض حقوق بشر به دست رژيم صهيونيستي رفتارهاي تل آويو در قبال فلسطيني ها را محكوم و تأكيد كرد سياست هاي ضد انساني رژيم صهيونيستي به مرگ شمار زيادي از انسان هاي بي گناه منجر شده است.در گزارش سال 2012 سازمان عفو بين الملل همچنين محاصره نوار غزه به دست رژيم صهيونيستي كه بيش از 5/1 ميليون فلسطيني ساكن غزه را در بدترين شرايط قرار داده محكوم شده است.از سوي ديگر در اقدامي كه نشانگر به اوج رسيدن اختلاف ميان سران آمريكا و رژيم صهيونيستي است، نخست وزير و وزير جنگ اسرائيل از ديدار با نماينده اعزامي آمريكا به تل آويو سرباز زدند.

 



مردم اردن با برپايي تظاهرات به عملكرد رژيم حاكم اعتراض كردند

مردم اردن با برگزاري تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف اعتراض خود را به عملكرد نظام اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم اردن روز جمعه و همزمان با شصت و ششمين سالروز استقلال اردن تظاهراتي با عنوان «جمعه نجات وطن» برگزار و مخالفت خود را با اعطاي رأي اعتماد از سوي پارلمان اين كشور به «فايز الطراونه» نخست وزير جديد اردن اعلام كردند.تظاهركنندگان خواستار بازگرداندن اموال عمومي غارت شده، محاكمه عاملان فساد و ايجاد نظام دموكراتيك شدند.
مردم اردن فرياد مي زدند: استقلال جز با انجام اصلاحات ممكن نيست. ما خواهان محاكمه عاملان فساد هستيم و تا زمان تحقق همه خواسته هايمان خيابان ها را ترك نخواهيم كرد.

 



در اعتراض به حضور احمد شفيق در دور دوم انتخابات
مردم مصر : اجازه نمي دهيم خون شهدا پايمال شود

راهيابي آخرين نخست وزير رژيم مبارك به دور دوم انتخابات رياست جمهوري، واكنش مردم و احزاب اين كشور را برانگيخت.
به گزارش خبرگزاري ها، احزاب، گروه ها و شخصيت هاي انقلابي مصر با راه يافتن «احمد شفيق» (نخست وزير سابق مصر) به دور دوم انتخابات اعلام كردند: نمي گذاريم خون شهداي مصر با روي كار آمدن باقيمانده هاي رژيم مبارك پايمال شود.
به گزارش پايگاه خبري روزنامه «اليوم السابع»، سخنگوي خانواده هاي شهدا و مجروحان انقلاب 25 ژانويه تصريح كرد: مردم انقلابي مصر اجازه نمي دهند كه ديكتاتور جديدي در اين كشور متولد شود و بر آنها حكومت كند.
«علي الجنيدي» پدر شهيد و سخنگوي خانواده شهداي مصر گفت: با وجود همه اختلافات دروني، منافع ملي ايجاب مي كند كه دوشادوش يكديگر حركت كنيم و نگذاريم رژيم مبارك بار ديگر روي كار آيد. وي اضافه كرد: در غير اين صورت خون فرزندانمان پايمال خواهد شد و سركوبگري شديدتر از گذشته صورت خواهد گرفت و اين وضعيت را به خوبي از سخنان شفيق مي توان دريافت.
به گفته جنيدي تماس هاي فراواني را از خانواده شهدا و مجروحان 25 ژانويه دريافته است كه در آن بر حمايت از محمد مرسي نماينده اسلامگرا در دور دوم تاكيد شده است.
از سوي ديگر، جريان هاي انقلابي، احزاب و شخصيت هاي سياسي مصر اعلام كردند: در دور دوم به مقابله با احمد شفيق برخاسته و از محمد مرسي نامزد اخوان المسلمين حمايت خواهند كرد.
«محمود عباس» از رهبران حزب سلفي «النور» ضمن حمايت از محمد مرسي در دور دوم انتخابات اظهار داشت: موفقيت احمد شفيق به معناي شكست انقلاب مردمي در 25 ژانويه در مصر است.
وي متذكر شد: بعد از حذف «عبدالمنعم ابوالفتوح» از دور دوم رقابت ها، كه احزاب سلفي النور و الدعوه از او حمايت مي كردند، اين حزب از محمد مرسي نامزد اخوان المسلمين حمايت خواهد كرد و اسلامگراها و جوانان انقلابي يكپارچه و متحد در مقابل بازگشت عوامل رژيم مبارك ايستادگي خواهند كرد.
عباس تصريح كرد: در صورت پيروزي احمد شفيق در دور دوم انتخابات اين به معناي شكست انقلابي خواهد بود كه با سرنگوني رژيم مبارك شگفتي ساز شده بود.
اين در حالي است كه احزاب سلفي و ائتلاف هاي انقلابي نيز از هم اكنون حمايت خود از مرسي در دور دوم انتخابات را اعلام كرده اند.
«حزب الوسط» نيز با صدور بيانيه اي اعلام كرد: هم اكنون نبرد انتخاباتي در مصر به نبرد ميان عوامل رژيم سابق و انقلابيون 25 ژانويه تبديل شده است و به همين منظور از محمد مرسي در دور حمايت خواهد كرد.
همچنين معترضان درباره پيروزي احمد شفيق در دور دوم هشدار دادند و اعلام كردند در صورت رياست جمهوري وي، به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
خبرهاي دريافتي از مصر حاكي است، هزاران نفر از مردم قاهره روز جمعه با تجمع در «ميدان التحرير» با سر دادن شعارهايي عليه احمد شفيق، مخالفت خود را با بازگشت عوامل رژيم مبارك به صحنه سياسي مصر اعلام كردند.
معترضان مصري در حالي كه شعار مي دادند «ملت مصر باقيمانده هاي رژيم را نمي خواهد و شفيق تو لايق رياست جمهوري مصر نيستي»، تصاوير و آدمك هاي آخرين نخست وزير رژيم سابق را به آتش كشيدند.
در همين حال صدها تن از فعالان سياسي مصر با تجمع در ميدان اصلي شهر اسكندريه، عليه احمد شفيق دست به تظاهرات زدند و تصاوير وي را آتش زدند.
جماعت اخوان المسلمين نيز از نيروهاي سياسي حاضر در صحنه سياسي مصر خواست تا تدابيري براي نجات انقلاب مردمي مصر و مقابله با عوامل رژيم سابق بينديشند و با آن ائتلاف كنند.
«عصام العريان» دبيركل جماعت اخوان المسلمين در يك كنفرانس خبري خاطرنشان كرد: دستيابي احمد شفيق به پست رياست جمهوري، كشور را به خطر خواهد انداخت.
روزنامه القدس العربي به نقل از منابع مطلع، از تلاش هاي مزدوران رژيم سابق در ارتش مصر براي روي كار آوردن احمد شفيق خبر داد و اعلام كرد: دست هاي پنهان مرموز آمريكا و حمايت هاي مالي عربستان از احمد شفيق در تلاش است تا از پيروزي اسلامگرايان در نخستين انتخابات پس از مبارك جلوگيري كند.

 



جشن پيروزي در سالگرد عقب نشيني صهيونيست ها
سيدحسن نصرالله : رژيم صهيونيستي ديگر جرأت حمله به لبنان را ندارد

دبير كل حزب الله تأكيد كرد، با وجود مقاومت، اسرائيل ديگر جرأت حمله به لبنان را ندارد.
به گزارش خبرگزاري ها، سيد حسن نصرالله در مراسم عيد مقاومت و آزادي در بنت جبيل در جنوب لبنان با اشاره به ادعاي برخي افراد كه سلاح مقاومت را غير قانوني مي دانند اظهار داشت، اگر سلاح حزب الله نبود امروز لبنان هم نبود.
وي تأكيد كرد، سلاح حزب الله براي دفاع از يك جريان يا يك طايفه خاصي نيست بلكه براي دفاع از كشور در برابر اسرائيل است و سلاح مقاومت تاكنون توانسته از ايده اسرائيل بزرگ جلوگيري كند.
دبير كل حزب الله لبنان گفت، ما مسئوليت حمايت از امنيت كشور را نداريم و جايگزين حكومت نيستيم و مسئوليت حمايت از مردم در داخل برعهده دولت است، ليكن وظيفه دفاع از ميهن در مقابل رژيم صهيونيستي برعهده مقاومت، ارتش و مردم است.
وي تصريح كرد، هنگامي كه امام موسي صدر به لبنان آمد ما از همان آغاز تأكيد كرديم خواستار حضور ارتش در مرزها هستيم و مي خواهيم جوانان جنوب مسلح شوند ولي دولت در آن زمان به اين درخواست پاسخ نداد و در دنياي ديگري سير مي كرد. آن دولت از جنوب لبنان دفاع نكرد و جوانان مقاومت اين مأموريت را برعهده گرفتند. سيد حسن نصرالله با اشاره به ارتباط بزرگ دستاوردهاي مقاومت لبنان و مقاومت فلسطين گفت، اگر كشورهاي عربي و جامعه جهاني حمايت مي كردند مقاومت دستاوردهاي بسياري را محقق مي كرد ولي از مهمترين دستاوردهاي مقاومت اين است كه اسرائيل مجبور شد در كرانه باختري ديوار بسازد به صورتي كه موضوع اسرائيل بزرگ منتفي شد ولي اين ديوارها نيز نمي تواند رژيم صهيونيستي را در امان نگه دارد.دبير كل حزب الله تأكيد كرد، امروزه در مرزها كسي صهيونيست ها را با سنگ و يا گلوله هدف قرار نمي دهد بلكه رژيم اشغالگر مي داند كه مقاومت عمق استراتژيك اين رژيم را هدف قرار مي دهد.
وي همچنين گفت، لبنان با حمايت مردم، ارتش و مقاومت در مقابل رژيم صهيونيستي ايستادگي خواهد كرد و ارتش ستون اصلي لبنان است و بازگشت به دسته بندي هاي طايفه اي سبب مي شود كه همه در لبنان زيان ببينند.
سيدحسن نصرالله با اشاره به حادثه اي كه براي زايران لبناني در سوريه به وجود آمد اظهار داشت، ربودن انسان هاي بي گناه و حمله به مردم به ضرر ربايندگان تمام مي شود چرا كه پاسخ خشونت خشونت خواهد بود. از ديگر اخبار لبنان اينكه دولت لبنان از مسئولان رژيم صهيونيستي به علت نقض قطعنامه 1701 و تجاوز به مزارع شبعا و گسترش اشغالگري ها رسماً به شوراي امنيت شكايت كرد.
همچنين روزنامه لبناني الاخبار گفت وگوي جفري فلتمن فرستاده آمريكا به لبنان با اعضاي جريان 14 مارس درباره چگونگي ساقط كردن دولت لبنان را فاش كرد.

 



شعار مردم يمن در تظاهرات سراسري عبدالله صالح جنايتكار را محاكمه كنيد

صدها هزار تن از مردم شهرهاي صنعا و ديگر شهرهاي يمن با برگزاري تظاهرات گسترده با عنوان مقابله با تروريسم، علي عبدالله صالح و نزديكانش را عامل حملات انتحاري، انفجارها و تنش هاي امنيتي در يمن دانستند.
مردم يمن با برگزاري تظاهرات اعلام كردند، به همه جهانيان مي گوييم خانواده علي عبدالله صالح همچنان به كشتار شهروندان ادامه مي دهد.
تظاهركنندگان فرياد مي زدند دخالت هاي آمريكا در امور داخلي يمن و ارسال سلاح و پول به نزديكان علي عبدالله صالح باعث تشديد حملات افراد مسلح در يمن و كشته شدن شيعيان در جنوب اين كشور شده است.
مردم يمن تأكيد كردند همچنان براي موفقيت انقلابشان تلاش خواهند كرد و از نثار جان و مال دريغ نمي كنند.
اين در حالي است كه وزارت دفاع يمن از كشته و زخمي شدن 37 تن از الحوثي هاي اين كشور در پي دو انفجار انتحاري در شمال اين كشور خبر داد.
انفجار اول در مدرسه اي در منطقه الحزم استان الجوف و ديگري در ميان تظاهركنندگان استان صعده به وقوع پيوست.
براثر انفجار اول كه عامل انفجاري يك خودروي بمب گذاري شده را مقابل مدرسه منفجر كرد 17 تن از الحوثي ها كشته و 20 تن ديگر زخمي شدند و در انفجار دوم يك مهاجم با كمربند مواد منفجره تلاش كرد خود را در ميان تظاهركنندگان منفجر كند كه اين عمليات شكست خورد و مهاجم خود را كشت.
جنبش الحوثي در اين رابطه اعلام كرد دستگاه اطلاعاتي آمريكا در اين انفجارها دست داشته است.
از سوي ديگر، سازمان القاعده روز گذشته حمله به پيروان شيعيان الحوثي را در جريان عمليات انتحاري اخير برعهده گرفت.

 



تجمع ضد دولتي در آتن مقابل پارلمان يونان

مردم نااميد و خشمگين يونان در اعتراض به اوضاع بد اقتصادي و بي توجهي دولتمردان به خواسته هايشان مقابل پارلمان اين كشور تجمع كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه مردم «خشمگين» آتن جمعه شب، درست در اولين سالگرد آغاز جنبش اعتراضي خود عليه اوضاع اقتصادي حاكم بر اين كشور مقابل ساختمان پارلمان تجمع كردند.
معترضان با حمل دست نوشته هايي خواستار بهبود اوضاع زندگي و توقف سياست هاي رياضت طلبانه اقتصادي دولت شدند.
انتخابات بي ثمر اخير پارلماني يونان مدتي است اين كشور را دچار بحران سياسي نيز كرده است. پس از اين كه سه حزب پيروز انتخابات نتوانستند بر سر تشكيل يك دولت ائتلافي به توافق برسند، مسئولان اين كشور تصميم گرفتند تا 17 ژوئن (28 خرداد) كه انتخابات مجدداً برگزار مي شود، اين كشور با يك دولت موقت اداره شود. اوضاع سياسي و اقتصادي يونان، به عنوان يكي از كشورهاي عضو يورو و اتحاديه اروپا به قدري وخيم است كه اين روزها تبديل به دغدغه اصلي سران اتحاديه اروپا شده است. در تأييد اين ادعا همين بس كه بيشتر زمان اجلاس غير رسمي پنجشنبه گذشته سران اتحاديه اروپا در بروكسل، به همين مسئله اختصاص داده شد، اما اين اجلاس بدون رسيدن به نتيجه به كار خود پايان داد. اعضا در اين جلسه روي موضوع خروج يونان از منطقه يورو گفت وگو كردند. قرار شد در جلسه بعدي، سران اروپا پس از مشخص شدن نتايج انتخابات اين كشور در اين باره تصميم گيري كنند.

 



خطيب جمعه بحرين : آل خليفه ديگر مشروعيت ندارد

خطيب جمعه بحرين تأكيد كرد، مشروعيت نظام آل خليفه سلب شده و جهانيان به ديكتاتور بودن اين خاندان اذعان كرده اند.
به گزارش خبرگزاري ها، شيخ علي سلمان دبيركل جمعيت الوفاق اسلامي و خطيب جمعه بحرين گفت، ديكتاتوري نظام آل خليفه براي جهانيان به اثبات رسيده است و مشروعيت اين نظام سلب شده است.
وي افزود، خاندان آل خليفه به خاطر ظلم و ستم گسترده و جناياتي كه عليه مردم مظلوم بحرين روا داشته به عنوان نماد نقض حقوق بشر، استبداد و ديكتاتوري در جهان معرفي شده و براي بازسازي چهره جنايتكار خود اقدامي نمي تواند انجام دهد.
شيخ علي سلمان گفت، جهان به اين نتيجه رسيده كه اصلاحات و تغييرات در بحرين كاملاً صوري و نمايشي بوده و براي سرپوش گذاشتن بر جنايات و تجاوزهايي است كه در بحرين رخ مي دهد.
اين در حالي است كه مردم بحرين همچنان با برگزاري تظاهرات بر لزوم سرنگوني نظام و آزادي زندانيان سياسي تأكيد دارند.تظاهركنندگان اظهار داشتند، حل و فصل بحران در بحرين فقط با برآورده كردن خواسته هاي مردمي امكان پذير است و تا زماني كه مطالبات مردمي محقق نشود اعتراضات ادامه خواهد داشت.مراجع برجسته ديني در بحرين نيز تأكيد كردند بحران كشنده در بحرين فقط يك راهكار دارد و آن برآورده كردن خواسته هاي سياسي و معيشتي مردم است.

 



قتل خبرنگاران در هندوراس مردم را به خيابان ها كشاند

هزاران تن از مردم هندوراس در اعتراض به موج كشتار خبرنگاران در اين كشور تظاهرات كردند.
معترضان از مقابل دفتر رئيس جمهور و ساختمان كميسيون حقوق بشر راهپيمايي كردند، آنها شعار مي دادند «كشتن خبرنگاران حقيقت را نمي كشد» به گزارش ايسنا، از سال 2009 تاكنون 20 خبرنگار در هندوراس به قتل رسيده اند كه به پرونده هيچ كدام از آنها رسيدگي نشده است.
هفته گذشته نيز جسد يك خبرنگار 47 ساله كه آثار شليك گلوله به سرش وجود داشت پيدا شد، وي يك هفته پيش از آن ربوده شده بود.

 



ادامه تظاهرات دانشجويي در كبك  دولت كانادا: آماده مذاكره هستيم

همزمان با ادامه اعتصاب و تظاهرات دانشجويي در كانادا، دولت اين كشور خواستار گفت وگو با معترضان براي حل مشكل شهريه ها شد.
تأكيد و سرسختي دانشجويان كانادايي براي جلوگيري از افزايش 70 درصدي شهريه هاي دانشگاه ها سرانجام دولتمردان اين كشور را وادار كرد با دانشجويان بر سر اين مشكل وارد مذاكره شوند.
مقامات كانادايي كه پيش از اين در طول سه ماه اعتصاب و تظاهرات دانشجويان، فقط سركوب و برخورد خشونت آميز را در دستور كار خود قرار داده بودند پس از اين كه با مقاومت سرسختانه دانشجويان مواجه شدند، موضع خود را تغيير دادند.
آنطور كه رسانه هاي خبري اعلام كرده اند، جمعه شب دانشجويان كانادايي اين بار زير باران شديد و با حضور گسترده نيروهاي امنيتي تظاهرات خود را برگزار كردند. در اين تظاهرات شبانه دانشجويان به شدت عليه قانون جديد «ضد تظاهرات» موضع گيري كردند.
طبق اين قانون كه هفته گذشته به تصويب رسيد، دانشجويان بايد ساعاتي پيش از برگزاري تظاهرات نيروهاي امنيتي را با خبر كرده و از مسيرهايي حركت كنند كه آنها مشخص كرده اند.
پـليس كانادا كه از زمان آغاز ناآرامي ها (فوريه) تاكنون بيش از 2500 نفر را بازداشت كرده است، در تظاهرات جمعه شب برخلاف شب هاي گذشته خشونتي از خود نشان نداد.
دانشجويان اعلام مي كنند دولت براي جبران كسري بودجه و حل مشكلات اقتصادي نبايد به مردم و دانشجويان اين قدر فشار وارد كند.
يادآور مي شود در حال حاضر بسياري از كشورهاي غربي با شرايط مشابه روبه رو هستند.
دانشگاه هاي مونترال بيش از سه ماه است كه با اعتصاب و تظاهرات به حالت نيمه تعطيل درآمده است.

 



هتك حرمت قرآن از سوي اشغالگران خشم مردم افغانستان را برانگيخت

مردم افغانستان در استان «ميدان وردك» در اعتراض به توهين نظاميان اشغالگر به قرآن كريم، تظاهرات و بزرگراه كابل- قندهار را مسدود كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از كابل، در پي اهانت نظاميان اشغالگر آمريكايي به قرآن كريم در روستاي «دندوكي» استان ميدان وردك، شمار زيادي از مردم اين استان عليه آمريكايي ها دست به تظاهرات زدند. اشغالگران علاوه بر اهانت به قرآن، اموال مردم را نيز آسيب رساندند.
مردم معترض در تظاهرات ديروز شعارهاي «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر ناتو»، «زنده باد اسلام» و «زنده باد مجاهدين» سر دادند. تظاهركنندگان خشمگين همچنين بزرگراه كابل-قندهار را در چند نقطه مسدود كردند. پيش از اين نيز آمريكايي ها در پايگاه بگرام به قرآن كريم توهين كردند، كه علاوه بر افغانستان، واكنش گسترده اي را در دنياي اسلام در پي داشت.

 



پيشنهاد نماينده پارلمان اسكاتلند براي استقلال از انگليس

نماينده پارلمان اسكاتلند تأكيد كرد همه شرايط براي استقلال اين منطقه از انگليس مهياست و اين كار بايد هرچه زودتر انجام شود.
به گزارش شبكه تلويزيوني «راشا تودي»، «آلين اسميت»، نماينده پارلمان اسكاتلند گفت: بسياري از مردم خواستار جدايي از انگليس هستند و آنها حق دارند از اين كشور مستقل شوند.
به گفته «اسميت»، اسكاتلند همه شرايط لازم براي استقلال و تبديل شدن به يك كشور آزاد را دارد... دولت مستقل اسكاتلند بايد در خدمت مردم مستقل اسكاتلند باشد.وي افزود: اين منطقه از نظر منابع طبيعي و منابع انساني بسيار غني است و به تنهايي قادر به تأمين نيازهايش است. مردم اسكاتلند بايد خودشان در اين باره تصميم گيري كنند.وي در ادامه به انتقاد از دولتمردان انگليسي پرداخت و گفت: دولت انگليس به هيچ عنوان حافظ منافع مردم اسكاتلند نيست و كاري براي مردم اين منطقه نمي كند. اين موضوع كاملاً براي اسكاتلندي ها روشن است.

 



مخالفان بشاراسد در خاك اردن آموزش مي بينند

مخالفان بشار اسد با چراغ سبز آمريكا در خاك اردن آموزش مي بينند.
به گزارش خبرگزاري فارس، منابع سياسي در اردن اعلام كردند كه عبدالله دوم شاه اردن با آمريكا توافق كرده است تا نيروهاي ويژه آمريكا صدها تروريست را براي اعزام به سوريه در خاك اردن آموزش دهد.
در گزارش منابع اردني آمده است، كلاه سبزهاي ارتش آمريكا به بهانه خارج كردن زرادخانه سلاح ميكروبي و شيميايي سوريه از كنترل دولت مركزي به نيروهاي ويژه اردني و ديگر افراد مسلح آموزش داده اند تا با اقدامات هلي برن و ديگر اقدامات نظامي زمينه براندازي نظام سوريه را فراهم آورند.
از سوي ديگر اعضاي شوراي همكاري خليج فارس در آخرين نشست خود مقرر كردند به مدت 5 سال، سالانه نيم ميليارد دلار به اردن كمك بلاعوض كنند.
تحليلگران معتقدند اين كمك هاي مالي و تسليحاتي بخشي از طرح براندازي نظام بشاراسد است.
مركز ملي حقوق بشر اردن در اين باره اعلام كرد اعطاي كمك هاي مالي به دولت اردن فريبكاري دربار پادشاهي است چرا كه ذره اي از اين كمك هاي مالي به مردم اين كشور تعلق نمي گيرد. از سوي ديگر بان كي مون دبير كل سازمان ملل در آخرين گزارش خود خواستار پايان اقدامات تروريستي از سوي گروه هاي مخالف شد. وي از تمام گروه هاي مخالف دولت سوريه خواست تا ضمن احترام به حقوق بشر به خشونت ها پايان دهند.
اين در حالي است كه اعضاي يك گروه تروريستي جمعه شب به يك مجلس عزاداري در شهر حماه حمله كردند كه طي آن هفت نفر كشته و 14 نفر مجروح شدند.
گروه هاي تروريستي همچنين به نيروهاي امنيتي در روستاي تلدور در شهر حمص حمله كردند كه به درگيري آنان و نيروهاي نظامي منجر شد. در اين درگيري شماري از تروريست ها كشته شدند.

 



گفت وگوي مشعل و كارتر درباره اسيران فلسطيني

رئيس دفتر سياسي حماس و رئيس جمهوري اسبق آمريكا در ديدار با يكديگر در قاهره درباره مسئله اسيران فلسطيني و روند آشتي ملي بحث و گفت وگو كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس كه براي سفري چند روزه وارد مصر شده است با «جيمي كارتر» رئيس جمهور اسبق آمريكا و رئيس مؤسسه بين المللي كارتر ديدار كرد.در اين ديدار علاوه بر خالد مشعل، موسي ابومرزوق معاون رئيس دفتر سياسي حماس و عزت الرشق و محمد نصراز اعضاي ارشد اين دفتر حضور داشتند.
مهم ترين محور گفت وگوها ميان مشعل و كارتر موضوع اسيران فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي و روند آشتي ميان گروه هاي فلسطيني بود. اين اولين باري نيست كه كارتر با مقامات حماس ديدار مي كند و در سال 2009 نيز وي با سفر به غزه با برخي مقامات ارشد حماس از جمله اسماعيل هنيه ديدار كرد.به نظر مي رسد كه با توجه به تحولات منطقه و وقوع بيداري اسلامي در كشورهاي عربي، آمريكا با ميانجيگري كارتر، قصد دارد موضعش را نسبت جريان هاي فلسطين كمي ملايمتر كند.

 



اخوان المسلمين ليبي حزب سياسي تشكيل داد

جنبش اخوان المسلمين ليبي حزب «عدالت و سازندگي» را براي ايفاي نقش سياسي در اين كشور تأسيس كرد.
به گزارش خبرگزاري ايرنا، جريان اخوان المسلمين ليبي براي ايفاي نقش فعال تر در عرصه سياسي اين كشور، حزب «عدالت و سازندگي» تأسيس كرد. اين حزب در نخستين پيام خود به ساير احزاب در ليبي، اعلام كرد كه اين كشور بايد با تعدد احزاب و گروه هاي سياسي و براساس رقابت سالم پيش برود. اولين برنامه اين حزب، مشاركت فعال در انتخابات پارلماني و معرفي نامزدهاي مجلس به مردم است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14