(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 7 خرداد 1391 - شماره 20219

كوتاه اقتصادي
رئيس كل بانك مركزي: بانك ها ارز دولتي را مخفيانه در بازار آزاد فروختند
وقفه در واردات علوفه علت گراني فرآورده هاي دامي
شرايط جديد صادرات كود شيميايي به خارج كشور
افت سنگين شاخص بورس
در پي توافقات اخير تهران - بغداد مردم مي توانند با خودروهاي شخصي به عراق سفر كنند
افزايش 200 ميليون ليتري ذخاير بنزين و گازوئيل كشور
از 30 ارديبهشت آغاز شد توزيع نهاده هاي دام و طيور بين توليدكنندگان
فرزين: دولت فعلا هيچ برنامه اي براي اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها ندارد



كوتاه اقتصادي

¤ عضو كارگروه حمايت از توليد با اشاره به محقق نشدن سهم صنعت از كل تسهيلات بانكي اعطا شده در سال 1390گفت: تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي مهمترين نياز فعلي صنايع است. آرمان خالقي درباره انتظارات صنايع از سيستم بانكي توضيح داد: در جلسه اخير وزيران امور اقتصادي و دارايي و صنعت، معدن و تجارت قرار شد دو وزارتخانه در زمينه تامين منابع مالي مورد نياز صنايع به راهكارهاي مشتركي برسند. وي افزود: به دلايلي مانند ناكافي بودن قوانين، نبود هماهنگي بين وزارتخانه ها و پاسخگو نبودن سيستم بانكي تاكنون اهداف تعريف شده براي بانك ها در زمينه حمايت از توليد عملياتي نشده است.
¤ دومين همايش و نمايشگاه صنعت ريلي و صنايع وابسته ايران، با مشاركت دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار مي شود. اين نمايشگاه با مشاركت دانشكده مهندسي راه آهن دانشگاه علم و صنعت ايران، از روز 9 لغايت 11 خرداد ماه در هتل المپيك تهران برگزار مي شود. در اين نمايشگاه شركت ها، سازمان ها و توليدكنندگان بخش هاي مختلف اين صنعت در كشور، به عرضه آخرين دستاوردهاي خود در اين عرصه مي پردازند.
¤ چين از آمريكا به دليل وضع عوارض گمركي بر 22 محصول چيني به سازمان تجارت جهاني شكايت كرد. چين روز جمعه شكايتي عليه وضع عوارض گمركي واردات از سوي آمريكا براي 22 محصول چيني به سازمان تجارت جهاني ارائه كرد. به گزارش رويترز، آمريكا اعلام كرده است كه اين محصولات ناعادلانه قيمت گذاري شده اند يا يارانه به آنها تعلق گرفته است؛ اين محصولات شامل پنل هاي خورشيدي و محصولات فولادي است.
¤ شركت خودروسازي فيات اعلام كرد اگرچه قصد دارد فروش محصولات خود به ايران را متوقف كند اما به تعهدات قبلي خود با ايران پايبند باقي مي ماند. به گزارش پايگاه اينترنتي بيزنس ويك، شركت خودروسازي فيات ايتاليا كه كنترل شركت كرايسلر را در اختيار دارد، اعلام كرد: اين شركت و شركت هاي تابعه اش فروش محصولات خود به ايران را متوقف خواهند ساخت. شركت هاي غربي فعال در صنعت خودروسازي در هفته هاي اخير تحت فشار گروه هاي صهيونيستي براي قطع همكاري هاي خود با ايران قرار داشته اند.
¤ نرخ حق الوكاله به كارگيري سپرده هاي سرمايه گذاري بانك مسكن طبق روال سال گذشته، براي سال 1391 نيز بين نيم تا 2 درصد اعلام شد. به گزارش اداره كل روابط عمومي بانك مسكن، نرخ حق الوكا له اين بانك به منظور جلب رضايت مشتريان و در راستاي مشتري مداري، بدون تغيير نسبت به سال گذشته به ميزان نيم تا 2 درصد تعيين شده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2284 الي 2289، 2670، 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2630، 2631، 7729، 7770 الي 7774 و 7786 الي 7788 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ قيمت انواع شيريني در قناديهاي سطح شهر افزايش يافته است. به گزارش فارس قيمت انواع شيريني نسبت به اسفند ماه رشد 30 تا 50 درصدي داشته و اين در حالي است كه واحدهاي قنادي قيمت ها را فقط در چند قلم شيريني پرمصرف ثابت نگه داشته و بقيه توليدات را گران كرده اند. محمد نصرتي رئيس اتحاديه كشوري قنادان پيش از اين در واكنش به افزايش قيمت گندم و برخي مواد اوليه گفته بود: به دليل افزايش قيمت آرد و روغن درخواست افزايش قيمت را به كميسيون فني داده ايم. اما سازمان حمايت در نامه اي اعلام كرده بود: بديهي است اعلام افزايش قيمت انواع شيريني مورد تاييد اين سازمان نبوده و واحدهاي صنفي و قنادي ها اجازه افزايش قيمت ها را قبل از قانوني شدن نرخ ها ندارند، بنابراين عرضه انواع شيريني بايد كمافي السابق با قيمت هاي مصوب سال 1390 ادامه يابد.

 



رئيس كل بانك مركزي: بانك ها ارز دولتي را مخفيانه در بازار آزاد فروختند

بيست و دومين همايش سياست هاي پولي و بانكي و ميزگرد تخصصي تحليل سياست هاي پولي در چشم انداز اقتصادي ديروز در تهران برگزار شد.
سيدشمس الدين حسيني وزير اقتصاد در اين همايش با بيان اينكه موضوع نظارت در بخش مالي از جمله بازار پول و صنعت بانكداري نقش بسيار تعيين كننده اي در ثبات اقتصاد كلان به همراه دارد، گفت: بحران هاي اقتصادي اغلب در بخش هاي مالي و پولي انتشار يافته اند.
وزير امور اقتصادي و دارايي عدم تقارن اطلاعات، عدم نقدشوندگي و معوق شدن تسهيلات و شكست هاي بازار پولي- مالي را از مسايل تكرار شده اي پس از سال 2008 عنوان كرد و اظهار داشت: طي سال هاي گذشته مديريت ريسك اقتصاد كلان و منافع خصوصي اعم از سپرده گذاران و سهام داران دنبال مي شود.
حسيني با بيان اينكه در اقتصاد ايران همواره ملاحظات خاصي در اقتصاد و وضع مقررات احتياطي و تقويت نظارت مطرح است، افزود: با ابلاغ سياست هاي اصل 44 فعاليت بخش خصوصي در كشور آزاد و سه بانك بزرگ دولتي كشور كه ملت، تجارت و صادرات باشد خصوصي شده اند كه البته پست بانك و رفاه كارگران نيز در اين مسير قرار دارند.
وزير امور اقتصادي و دارايي با تأكيد بر اينكه بانك هاي جديدي نيز وارد عرصه بانكداري كشور شده اند، تغيير ساخت و بافت مالكيت مديريت را از محورهاي سياست هاي كلي اصل 44 برشمرد و گفت: تقويت نظارت به عنوان يك وظيفه حاكميتي همواره در نظام پولي و بانكي كشور مطرح است.
وي خاطرنشان كرد: اقتصاد ايران و بخش پولي و مالي با وجود همه فشارها به سرعت در حال بزرگ شدن است و در فاصله سال هاي 2006 تا 2011 توليد ناخالص داخلي كشور از 248 ميليارد دلار به 482 ميليارددار بالغ شده است كه حدود دو برابر مي شود.
حسيني افزود: آخرين پيش بيني ها حكايت از رشد اقتصاد ايران به عنوان يكي از دو قطب بزرگ در خاورميانه مطرح است و طي آخرين بررسي ها جذب سرمايه خارجي از 1600ميليارد دلار به 4300 ميليارد دلار بالغ شده است.
وزير امور اقتصادي و دارايي مانده سپرده بانك هاي كشور را از حدود 171 هزار ميليارد تومان به 361 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: حق بيمه هاي توليدي كشور از حدود 3 هزار و 400 ميليارد تومان به 8 هزار و 400 ميليارد تومان بالغ شده است.
وي سهم بخش غيردولتي در اقتصاد كشور با ايجاد بانك هاي خصوصي را در حال گسترش دانست و گفت: تا سال گذشته حدود 95 هزار ميليارد تومان واگذاري انجام شده است كه اين موضوع نشان دهنده لزوم افزايش تقويت نظارت به صورت عام و به شكل خاص در بخش مالي و بانكي است.
حسيني ايجاد فساد بزرگ بانكي سال گذشته را يك اتفاق ناگوار برشمرد كه هشداري براي تقويت نظارت در سيستم بانكي خواهد بود.
وي ابلاغ بسته هاي پولي ساليانه، انجام اعتبارسنجي مشتريان و تدوين آيين نامه هاي اصلاح رفتاري در نظام بانكي را از جمله مسايلي برشمرد كه براي بهبود نظارت ها در سيستم بانكي انجام مي شود.
حسيني با بيان اينكه بررسي ها نشان مي دهد اغلب افراد بدهكار و داراي پرونده هاي بانكي از شفافيت مالياتي نيز برخوردار نيستند، گفت: بررسي ها نشان مي دهد اغلب اظهارنامه هاي مالياتي براي بدهكاران بانكي با درخواست براي دريافت تسهيلات بانكي متفاوت است و اين موضوع از مشكلات نظام پولي و بانكي كشور است كه دچار سختي در شناسايي گروه هاي مشترك منافع است و اغلب معوقات و سوءاستفاده ها بر كشف اين موارد استوار است. وي همچنين در ميزگرد تحليل سياست هاي پولي گفت: براي پرداخت اوليه در اجراي طرح هدفمندي يارانه ها 9 هزار ميليارد تومان دولت از بانك مركزي دريافت كرده بود كه تاكنون 3 هزار ميليارد تومان آن پرداخت شده و 6 هزار ميليارد تومان آن مانده است.
حسيني در مورد طرح هدفمندي يارانه ها عنوان كرد: پيش از اجراي اين طرح برخي كارشناسان تورم را بين 60 تا 70 درصد و حتي تا 500 درصد را نيز پيش بيني مي كردند و با توجه به همين موارد مانع از اين مي شدند كه كشور وارد اين كار شود، اما در مجموع اتفاقي افتاد اين بود كه پيش بيني هاي دولت نزديك تر بود.
سخنان بهمني
محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي نيز در همايش سياست هاي پولي و مالي با عنوان نظارت بانكي بر سياست هاي احتياطي با بيان اينكه تسهيلات دهي بانكها از حد مجاز تجاوز كرده است، گفت: با احتساب سپرده هاي قانوني بانكها رشد مصارف به گونه اي بوده كه از منابع بعد از ملحوظ داشتن سپرده هاي قانوني تجاوز كرده است. به عبارت ديگر، سيستم بانكي كل منابع خود را مصرف كرده است.
رئيس كل بانك مركزي افزود: ما نمي توانيم بپذيريم كه بگويند سيستم بانكي به بخش هاي اقتصادي كمك نكرده است، پس اگر چنين نبوده چگونه اين ميزان تسهيلات پرداخت شده است. هيچ فعاليت اقتصادي در كشور نيست كه دست سيستم بانكي در آن دخيل نبوده باشد.
وي از فروش 9 ميليون و 600 هزار سكه توسط بانك مركزي براساس طرح پيش فروش سكه خبر داد و تصريح كرد: علاوه بر تزريق بخشي از اين سكه ها، نرخ جهاني طلا هم كاهش يافته است. در همين حال، دو ميليون و 764 هزار و 222 قطعه سكه تا روز پنجشنبه هفته گذشته توسط بانك مركزي تحويل ثبت نام كنندگان شده است.
بهمني با بيان اينكه سكه هاي پيش فروش شده با احتساب ماليات بر ارزش افزوده حدود 660 هزار تومان است، گفت: اين در حالي است كه نرخ سكه در بازار كمتر از اين رقم است.
وي در خصوص ابزارهاي جايگزين سكه گفت: حدود سه ميليون قطعه سكه به ابزارهاي جايگزين تبديل و دوميليون و 764 هزار سكه تحويل مشتريان شده است كه اين امر به تعديل بازار كمك مي كند، ضمن اينكه هنوز به قيمت هاي جهاني طلا نرسيده ايم و اين بازار هنوز داراي حباب است؛ در مجموع مي توان گفت، سياست هاي بانك مركزي تا حدودي از التهابات بازار ارز و طلا كاسته است.
بهمني نرخ رشد نقدينگي در پايان سال 90 را 4/19درصد اعلام كرد و گفت: اگر نرخ سود بانكي به 20درصد افزايش نمي يافت و اوراق مشاركت منتشر نمي شد، رشد نقدينگي به 30درصد نيز مي رسيد كه باعث ايجاد تورم بيشتري مي شد.
رئيس كل بانك مركزي حجم كل نقدينگي در پايان سال گذشته را
2/352 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: حجم كل نقدينگي در فروردين ماه با 9/1درصد رشد به
8/357 هزار ميليارد تومان رسيد.
بهمني گفت: با يك نظم پولي و سوق دادن منابع به سمت توليد، هدف سال 91 يعني حمايت از توليد ملي و سرمايه ايراني محقق خواهد شد و بخشي از منابع به سمت توليد و صنعت هدايت خواهد شد.
رئيس كل بانك مركزي سرمايه بانكهاي دولتي را 164هزار ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: نسبت تسهيلات پرداختي به كل سپرده ها در پايان سال گذشته 1/109درصد بوده است.
بهمني تصريح كرد: بايد به فكر افزايش سرمايه سيستم بانكي باشيم، اين در حالي است كه بانكهاي خصوصي از آمادگي لازم براي افزايش سرمايه برخوردارند ولي ما براي افزايش سرمايه بانكهاي دولتي پيش از اين لايحه اي را براي استفاده از محل حساب ذخيره ارزي داده بوديم كه هم اكنون اين روند به درخواست از برداشت از محل صندوق توسعه ملي تبديل شده است كه در اين صورت مي توانيم بخش اعظم يا كل آن را به توليد اختصاص دهيم و تنها راه حفاظت توليد ملي افزايش سرمايه بانكهاست.
وي منابع صندوق توسعه ملي را متجاوز از 31ميليارد دلار كه مي تواند بخشي از آن به افزايش سرمايه بانكهاي دولتي اختصاص يابد، عنوان كرد و افزود: مطالبات غيرجاري از 25درصد كاهش يافته به طوري كه اين رقم در سال 89 بالغ بر 8/13درصد و در پايان سال نود 1/15درصد بوده است.
رئيس كل بانك مركزي ادامه داد: بانك مركزي از اين درصد مطالبات غيرجاري راضي نيست و با برنامه ريزي مي توانيم در سال 91 اين ميزان رشد را به زير 10درصد تقليل دهيم، ضمن اينكه شرايط اقتصادي از دلايل افزايش مطالبات معوق بانكي بوده است.
بهمني گفت: امسال براساس بند 29قانون بودجه، بانك مركزي بر اين نكته تاكيد خواهد كرد كه اين اختيار را به هيئت مديره بانكها براي تقسيط مطالبات معوق بدهد كه آنها بتوانند طي 5 سال مطالبات معوق را دريافت كنند تا از اين طريق بتوانيم درصدي كاهش در مطالبات معوق داشته باشيم.
وي ادامه داد: اگر سالانه 20درصد مطالبات معوق را تسويه كنيم، ظرف 5 سال كل مطالبات معوق كه بالغ بر 500 هزار ميليارد ريال است، به شدت كاهش خواهد يافت.
احتمال برداشت
از حساب بانك ها
رئيس كل بانك مركزي از احتمال برداشت جديد از حساب بانكها بابت مابه التفاوت ارز دريافتي خبر داد و گفت: گزارش هاي مختلفي از انحرافات قابل توجه بانكها در مصرف ارز داريم.
بهمني در ميزگرد تخصصي تحليل سياست هاي پولي سال 90 و چشم انداز اقتصادي كه در حاشيه بيست و دومين همايش ساليانه سياست هاي پولي و ارزي كشور برگزار شد، در خصوص برداشت مجدد از حساب بانكها بابت مابه التفاوت ارز دريافتي گفت: گزارش هاي مختلفي از انحرافات قابل توجه بانكها در مصرف ارز داريم به طوري كه برخي بانكها در مواردي به صورت مخفيانه ارزهاي دولتي را به بازار تزريق كردند.
وي ادامه داد: براساس مصوبه هيات دولت، بايد 86 هزار و 625 ميليارد ريال از حساب بانكها برداشت مي شد اما بانك مركزي يك سوم آن را معادل 3 هزار ميليارد تومان برداشت كرد.
سخنگوي شوراي پول و اعتبار با بيان آنكه، هم اكنون 80 بازرس مشغول رسيدگي به عملكرد بانكها در ارتباط با دريافت ارز دولتي و محاسبه مابه التفاوت آن هستند، اظهار داشت: اگر برداشت فعلي بانك مركزي از حساب بانكها بيشتر از رقم نهايي باشد به بانكها عودت داده مي شود و اگر كمتر باشد، دوباره برداشت خواهد شد.
وي ادامه داد: بانكها ارز دولتي دريافت كردند كه گشايش اعتبار (ال سي) بازكنند ولي برخي، ارز را به نرخ دولتي گرفتند و در مصارف معين شدن هزينه نكردند؛ بنابراين امروز ما مابه التفاوت را تا نرخ آزاد آن روز از بانكها مي گيريم.
بهمني با تاكيد بر اينكه به دنبال كنترل بازار از طريق تزريق ارز دولتي براي رفع نيازهاي اقتصاد بوديم، افزود: بررسي مي كنيم كه اگر ارزي به صرافي ها داده شد و آنها استفاده نكردند و يا اينكه در برخي موارد به استفاده هاي خاصي رساندند بايد سند به سند بررسي شود تا نتيجه كار مشخص شود.
بهمني گفت: تاكنون گزارش هاي مختلفي از انحرافات قابل توجه بانكها در مصرف ارز داشته ايم و ما بررسي هايي انجام داديم و مشخص شد ارزي كه دولت براي انجام واردات كالا و كنترل بازار در اختيار شبكه بانكي قرار داد، به صورت مخفيانه در مواردي به بازار تزريق شد و هيچ كس نمي پذيرد كه چنين اتفاقي بيفتد و ارز به نرخ آزاد فروخته شود.
وي ادامه داد: بانك مركزي به طور قطع اين مساله را بررسي مي كند و اگر لازم باشد نام بانك يا موسسات متخلف را اعلام مي كنيم و نمي گذاريم ارز به جاهاي انحرافي برود كه نصيب يك عده خاص شود.
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به تعيين تكليف ميلياردها دلار ارز دولتي واگذار شده به بانكها براي رفع نيازهاي اقتصاد كشور، گفت: در اين رابطه مجلس نيز بحث هايي را مطرح كرده بود و ما پاسخ آن را در زمان لازم خواهيم داد.

 



مديركل وزارت جهاد كشاورزي اعلام كرد
وقفه در واردات علوفه علت گراني فرآورده هاي دامي

مديركل دفتر بهبود تغذيه و جايگاه دام وزارت جهاد كشاورزي با بيان اين كه كاهش توليد محصولات دامي صحت ندارد، گراني را متاثر از وقفه در واردات علوفه عنوان كرد.
علي صابري در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين كه توليدكنندگان بالا بودن قيمت علوفه را عامل اصلي افزايش قيمت تمام شده مي دانند، چه برنامه اي براي كنترل بازار داريد گفت: براي توليد 18 ميليون تن محصولات دامي ناگزيريم بخش قابل توجهي از علوفه موردنياز را به صورت متراكم كه سالانه 5/7 تا 8 ميليون تن است، وارد كنيم.
مديركل دفتر بهبود تغذيه و جايگاه دام وزارت جهاد كشاورزي افزود: وقفه در روند واردات، عامل مستعد كننده براي افزايش قيمت است، زيرا با كاهش عرضه، تقاضا هم وجود دارد و قيمت محصول در بازار افزايش مي يابد.
صابري گفت: با توجه به اين كه سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني است در نشست هايي كه برگزار مي شود بايد زارعين و كشاورزان تشويق به توليد علوفه موردنياز كشور شوند.
وي در پاسخ به اين كه آيا ظرفيت توليد علوفه به ميزاني كه وارد مي شود در كشور وجود دارد و آيا مي توان به الگوي كشت مناسب اين ميزان را در داخل توليد كرد؟ گفت: امكان تامين توليد در داخل با استفاده از روش هايي كه چند سال اخير براي استفاده بهينه از آب و خاك در كشور معمول است وجود دارد و دولت هم اعتبارات خوبي بدين منظور در نظر گرفته است.
صابري گفت: اميدواريم جهت گيري توليد به شكلي باشد كه تامين كننده نياز داخلي باشيم، در غير اين صورت براي تامين كسري اين نياز مجبور به واردات خواهيم بود.
وي در پاسخ به اين كه آيا قيمت علوفه نسبت به چند ماه گذشته افزايش داشته است؟ گفت: آنچه كه در سطح جامعه مشهود است افزايش قيمت وجود داشته و امروز زبانزد خاص و عام است و توليدكنندگان در همه مجالس و محافل به آن اشاره دارند.
صابري در پاسخ به پيش بيني آينده گفت: اميدوارم با توجه به تصميم هايي كه دولت در زمينه واردات و توزيع نهاده به قيمت نازل تر دارد، شرايط به قيمت 6 الي 7 ماه گذشته برگردد و علوفه ارزان در اختيار توليدكنندگان قرار گيرد.
وي در پاسخ به اين كه برخي اعلام مي كنند به دليل تغذيه نامناسب دام ها به كشتارگاه ها مي رود و حتي توليد شير خام هم كمتر شده است؟ گفت: آنچه مسلم است دام هاي پرتوليد ما علوفه مغذي و ارزش غذايي بالا نياز دارند، بديهي است اگر تامين نشود افت در توليد دام ايجاد خواهد شد و اين حرف هم غيركارشناسي نيست، اگر در دام هاي پرتوليد بتوانيم علوفه مغذي تامين كنيم مي توانيم به ركوردهايي كه در پتانسيل ژنتيكي آن دام وجود دارد برسيم.
صابري اضافه كرد: احتمال دارد برخي دامداري ها با توجه به گله خودشان كاهش توليد شير داشته باشند ولي در حالت كلي عموميت ندارد.

 



شرايط جديد صادرات كود شيميايي به خارج كشور

به دنبال كمبود كود شيميايي در برخي مناطق كشور، وزير جهاد كشاورزي صادرات اين كالا را منوط به تامين نياز داخل دانست.
صادق خليليان در گفت وگو با فارس اظهار داشت: در هيئت دولت تصويب شد صادرات هرگونه كود شيميايي قبل از هر چيز منوط به تامين نيازهاي داخل شود و بعد از اين كه نياز داخل تامين شد با موافقت وزارت جهاد كشاورزي مازاد نياز داخل مي تواند صادر شود.
وزير جهاد كشاورزي افزود: از آنجايي كه كشاورزان برخي مناطق كشور با كمبود كود شيميايي مواجه اند با اين مصوبه دولت نياز آنها به كود برطرف خواهد شد.
خليليان در پاسخ به اين كه آيا مفهوم مصوبه اين است كه صادرات كود اوره كه قبلا در اختيار شركت نفت بود در اختيار وزارت جهاد كشاورزي خواهد بود؟ گفت: بعد از اين كه نياز داخل تامين شد و بعد از كسب موافقت وزارت جهاد كشاورزي مي توانند صادر كنند.
پيش از اين شركت نفت به طور مستقل اقدام به صادرات كود مي كرد و به دليل عدم هماهنگي با بخش كشاورزي و به رغم خودكفايي كشور در توليد كود اوره شايد عده اي از كشاورزان داخل با مشكل تهيه كود هم مواجه بودند.

 



افت سنگين شاخص بورس

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در اولين روز هفته با افت 181 واحد روبرو شد.
به گزارش ايسنا، بورس تهران كه به دليل خوش بيني اوليه به نتايج مذاكرات بغداد اولين روزهاي خرداد را با تپش و افزايش سپري كرده و به كانال طلسم شده 27 هزار واحدي قدم گذاشته بود، بعد از پايان مذاكرات به حالت انتظار خود بازگشت و با از دست دادن 181 واحد بار ديگر در كانال 26 هزار واحدي جا خوش كرد.
به اين ترتيب فراز و فرودهاي مذاكرات روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه هفته قبل علاوه بر متأثر كردن تمامي بازارها موجب شد تا تالار شيشه اي حداقل تا پايان خرداد و آغاز دور سوم مذاكرات در مسكو به حالت انتظار و توأم با احتياط خود ادامه دهد.
بر اين اساس، در بازار اولين روز هفته مخابرات بيش ترين تأثير منفي را روي شاخص گذاشت و پس از آن مپنا، بانك ملت، سرمايه گذاري غدير، توسعه معادن و فلزات، نفت و گاز پارسيان، فولاد مباركه، بانك پاسارگاد، حفاري شمال، سايپا، ايران ترانسفو، چادرملو، بانك پارسيان و فولاد خوزستان از مهم ترين نمادهاي منفي امروز بودند كه موجب ريزش 181 واحدي دماسنج بازار شدند.
به اين ترتيب بازار ديروز با فشار عرضه بر صنايع خودرو، پيمانكاري و برق روبرو شد و صف هاي فروش در صنعت خودرو تشكيل شد به طوري كه در معاملات روز شنبه شركتهاي ايران ترانسفو، تايدواتر، سايپا، حفاري شمال و زامياد مهم ترين صف هاي فروش بازار را تشكيل دادند.
اما در بازار ديروز نمادهاي بزرگ سيماني كمتر تحت تأثير جو منفي بازار قرار گرفت و نزديك به نيمي از صف هاي خريد به اين گروه مربوط شد از سوي ديگر بازار ديروز شاهد رشد قيمتي نمادهاي قندي پس از مدتها كاهش بود.
در بازار روز شنبه كه انتظار و ركود در بازار حاكم بود، حجم معاملات كاهش يافت و 154 ميليون سهم به ارزش 364 هزار و 109 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت و با ريزش 181 واحدي شاخص كل بورس، ارزش بازار سرمايه بار ديگر تا سطح 129 هزار ميليارد تومان نزول كرد.

 



در پي توافقات اخير تهران - بغداد مردم مي توانند با خودروهاي شخصي به عراق سفر كنند

معاون وزير راه و شهرسازي از توافقات مهم ايران و عراق در موضوع حمل و نقل خبر داد.
شهريار افندي زاده با اشاره به مذاكرات اخير بين مقامات تهران و بغداد گفت: در مذاكرات اخير موافقت نامه اي بين وزراي حمل و نقل عراق و راه و شهرسازي ايران منعقد شد و در زمينه حمل و نقل جاده اي و ريلي نيز مقرر شد چند موضوع پيگيري شود.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در موافقت نامه اخير مقرر شد تردد و عبور از مرز وسايل نقليه سنگين نظير كاميون ها، براي هر دو كشور آزاد باشد.
افندي زاده اظهار داشت: زماني كه كاميون هاي حامل بار وارد مرز دو كشور مي شوند، بار تخليه شده و كاميون كشور مقابل بارگيري را انجام و كالا را جابه جا مي كنند اما در اجلاس اخير اين موضوع بررسي و مقرر شد تردد كاميون هاي عراقي و ايراني از مرزهاي طرفين آزاد باشد.
معاون وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر اينكه توافق شده تخليه و بارگيري مجدد كالا در مرزهاي دو كشور انجام نشود، يادآور شود: طي چند ماه گذشته به صورت آزمايشي از پايانه مهران اين چنين جابه جايي كالا انجام شد اما طبيعتاً اجراي اين امر نيازمند آن است كه شركت هاي حمل و نقلي كالا اين كار را به درستي انجام دهند.
افندي زاده تصريح كرد: البته مشكلاتي در مسائل نظير بيمه، هزينه هاي كالاهاي ترانزيتي و نيز مسائل امنيتي وجود دارد كه مقرر شد در كميته مشتركي بين ايران و عراق با حضور شركت هاي حمل و نقلي، اين موانع برطرف شود.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت اضافه كرد: مقرر شد دولت عراق رويداد يك ساله براي رانندگان كثيرالتردد صادر كند.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در بخش حمل و نقل مسافري نيز مشكلات زيادي در مرز ايران و عراق وجود داشت بدين ترتيب كه اتوبوس ها با رسيدن به مرز عوض مي شدند اما در تفاهمات اخير مقرر شد تمامي اتوبوس هايي كه مسافران دو كشور را جابه جا مي كنند داراي حداكثر عمر 5 سال بوده تا اتوبوس ها بتوانند وارد كشور مقابل شوند و مسافران را تا مقصد جابه جا كنند.
وي گفت: در اين باره مقرر شد سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي پي گيري هاي لازم را از سازمان حج و زيارت داشته باشد تا سازماندهي انجام شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تصريح كرد: در اين مذاكرات همچنين مقرر شد كه تسهيلاتي فراهم شود تا صاحبان سواري هاي شخصي كه علاقمند هستند با وسيله نقليه خود به كشور عراق تردد كنند، اين امكان براي آنها فراهم شود.
افندي زاده افزود: موافقت اوليه در اين باره انجام شده است تا بتوانيم رواديد يك ماهه براي آنها صادر كنيم.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه در اين مذاكرات همچنين در بحث ترانزيت نيز توافقاتي انجام شد، خاطرنشان كرد: به دنبال ايجاد مسير ريلي هستيم تاخط آهن ايران از بندرامام خميني(ره) به شلمچه، بصره، عراق، سوريه و از آنجا به سمت جنوب اروپا و شمال آفريقا متصل شود.
وي اظهار داشت: در اين كريدور حدود 35 كيلومتر از شلمچه و ادامه آن در خاك عراق به عنوان حلقه مفقوده باقي مانده است كه با همكاري دو كشور اين پروژه تكميل خواهد شد.

 



افزايش 200 ميليون ليتري ذخاير بنزين و گازوئيل كشور

يك مقام مسئول در شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي از افتتاح رسمي يك پروژه جديد افزايش بيش از 200 ميليون ليتري ذخاير استراتژيك بنزين و گازوئيل ايران تا 23 روز آينده خبر داد.
حيدر شمسي با اشاره به آغاز شمارش معكوس براي افتتاح طرح توسعه انبار نفت نظاميه اهواز، گفت: در حال حاضر ساخت پروژه توسعه و افزايش ظرفيت ذخيره سازي انبار نفت نظاميه اهواز به پايان رسيده و به زودي بهره برداري رسمي از اين پروژه انجام مي شود. مدير مهندسي و طرح هاي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با اعلام اين كه با بهره برداري از اين پروژه، ظرفيت ذخيره سازي و انباشت فرآورده هاي نفتي در اين انبار نفت از 460 ميليون ليتر به 586 ميليون ليتر افزايش مي يابد، تصريح كرد: در مجموع با راه اندازي اين پروژه، حدود 126 ميليون ليتر به ظرفيت ذخيره سازي سوخت مايع كشور افزوده مي شود. وي با بيان اين كه در حال حاضر تعداد 21 مخزن در انبار نفت نظاميه اهواز فعال است، بيان كرد: با بهره برداري از طرح توسعه اين انبار نفت تعداد 3 دستگاه مخزن گازوئيل به ظرفيت 56 ميليون ليتر، 3 دستگاه مخزن نفت سفيد به ظرفيت 54 ميليون ليتر، 3 دستگاه مخزن بنزين به ظرفيت 6/15 ميليون ليتر به تاسيسات نفت نظاميه اهواز اضافه خواهد شد. شمسي حجم سرمايه گذاري انجام شده براي طراحي، ساخت، نصب و راه اندازي اين پروژه انبار نفت را 140 ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: با راه اندازي طرح توسعه انبار نفت نظاميه، تعداد مخازن ذخيره سازي فرآورده هاي نفتي از 21 دستگاه به 30 دستگاه افزايش مي يابد. به گزارش مهر، اين مقام مسئول با يادآوري اين كه طرح توسعه انبار نفت نظاميه اهواز در منطقه اي به وسعت 90 هزار متر مربع انجام شده است، بيان كرد: تمامي مراحل طراحي، ساخت، نصب و راه اندازي اين پروژه نفتي توسط مشاوران، پيمانكاران و سازندگان ايراني انجام شده است.
وي همچنين از افزايش 25 درصدي حجم ذخيره سازي انبار نفت نظاميه اهواز با افتتاح رسمي اين طرح خبر داد و تاكيد كرد: علاوه بر ساخت مخازن جديد، ايجاد امكانات آتش نشاني، باندوال بتوني مخازن و ساير امكانات براي بهره برداري ايمن انبار استفاده شده است.

 



از 30 ارديبهشت آغاز شد توزيع نهاده هاي دام و طيور بين توليدكنندگان

وزير صنعت، معدن و تجارت از تصميم دولت براي تأمين موجودي كامل نهاده هاي دام و طيور خبر داد.
مهدي غضنفري گفت: همواره كاهش موجودي ها در بازار موجب گرسنگي در نظام توزيع مي شود و به طور طبيعي ممكن است موجب احتكار و بالا رفتن قيمتها شود و از سازمانهاي مسئول خواستيم پيوسته تأمين كافي داشته باشند، نظام توزيع را گرسنه باقي نگذارند تا پس از افزايش قيمتها سيستم تنظيم بازار زير سؤال نرود، همين موضوع در باره نهاده هاي دامي نيز صادق است.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: تلاش خواهيم كرد تا كاهش قيمت كنجاله در محدوده 800 تومان و ذرت و جو 400 تومان، تأمين اين نهاده ها ادامه يابد.
وي تصريح كرد: هر چند در برخي استانها اين امر محقق شده اما نهاده ها در تعدادي از استان ها به اندازه كافي نبود، بنابراين از آنها خواسته شد تا روزهاي پنج شنبه و جمعه گذشته در محل كار خود حاضر باشند و تا تأمين كامل نهاده ها محل كار خود را ترك نكنند.
غضنفري در پاسخ به اين پرسش مهر كه چه ميزان نهاده هاي دامي حمل شده است، گفت: براساس گزارشي كه به من داده شد، از شنبه 30 ارديبهشت ماه تا 5 خرداد ماه، در مجموع 4 هزار دستگاه كاميون كنجاله را از بندر امام خميني به استان ها حمل كردند.

 



فرزين: دولت فعلا هيچ برنامه اي براي اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها ندارد

دبير ستاد هدفمندسازي يارانه ها اعلام كرد: با توجه به مشكلات مصوبه مجلس در قانون بودجه 1391، دولت فعلا هيچ تصميم و برنامه اي براي اجراي گام دوم قانون هدفمندي يارانه ها ندارد.
محمدرضا فرزين گفت: طبيعي است اطلاع رساني اين موضوع همچون روال گذشته در ستاد هدفمندي يارانه ها صورت خواهد گرفت و اطلاعات جديد منتشر خواهد شد، لذا هرگونه گمانه زني فردي و گروهي فاقد اعتبار است.
فرزين افزود: ما از مردم مي خواهيم اطلاعات موردنياز خود را از دبيرخانه ستاد هدفمندي يارانه ها و دولت دريافت كنند. دبير ستاد هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: تمام قيمت هاي مربوط به حامل هاي انرژي همچنان به روال مرحله نخست قانون هدفمندي يارانه ها ادامه مي يابد و هيچ افزايشي در حال حاضر در قيمت حامل هاي انرژي نخواهيم داشت.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14