(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 8 خرداد 1391 - شماره 20220

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تحليل كارشناسان امنيتي آمريكا: توان سايبري ايران از سطح دفاعي به هجومي افزايش يافته است
شاخص مجلس موفق پرهيز از چالش هاي ناموجه
پس از مذاكرات بغداد هيگ براي گفت وگو درباره برنامه هسته اي ايران به مسكو رفت
بروجردي: ساخت نيروگاه هاي اتمي كاملا بومي در دستور كار ايران است
آغاز انتخاب رشته داوطلبان مجاز كارشناسي ارشد
گزارش خبري كيهان از آغاز به كار مجلس نهم
حاشيه هاي اولين روز مجلس نهم
مستقيم خبر داد 962 مورد تخلف در ثبت نام مدارس
با بومي سازي تجهيزات پيچيده ايران به انحصار تكنولوژي حفاري نفتي آمريكايي ها پايان داد
«شاه روباه» در حيات وحش ايلام مشاهده شد
تعمير و بازسازي 11 توربين مولد نيرو در مناطق جنوب
مديرعامل سازمان بهره وري انرژي: 36 درصد انرژي در بخش خانگي مصرف مي شود
اخبار ادبي و هنري
دبير ستاد احياي زكات كشور: ظرفيت مساجد براي احياي زكات به كار گرفته شود
قديري ابيانه: هدفمندي يارانه ها موجب 31 ميليون دلار كاهش هزينه شد
رئيس مركز سلامت وزارت بهداشت: اجراي آيين نامه مقابله با ريزگردها منوط به همكاري جهاني است
تقدير 2 وزير از المپيكي هاي كشتي در غياب بنا و خادم



تحليل كارشناسان امنيتي آمريكا: توان سايبري ايران از سطح دفاعي به هجومي افزايش يافته است

كارشناسان امنيتي آمريكا معتقدند توان سايبري ايران بعد از حمله ويروس استاكس نت به تأسيسات هسته اي اين كشور از سطح دفاعي به سطح هجومي افزايش يافته است.
يك پايگاه خبري وابسته به جريان محافظه كار آمريكا در گزارشي به توانايي ايران براي پاسخ دهي به حملات سايبري آمريكا پرداخت.
پايگاه خبري- تحليلي «ورلد نت ديلي» در گزارشي به نقل از كارشناسان امنيتي نوشت: ايران قابليت هاي جنگ سايبري خود را افزايش داده و اكنون مي تواند در برابر هر گونه حمله سايبري به تأسيسات هسته اي اين كشور سيستم هاي زيرساختي آمريكا را مورد هدف قرار دهد.
اين پايگاه خبري نوشته است غير از ايران كشورهاي چين و روسيه نيز توانايي حمله به سيستم هاي كنترل صنعتي آمريكا- كه هم از پيچيدگي خاصي برخوردارند و هم امنيت خاصي در برابر حملات سايبري دارند- را دارند.
يك شركت آزاد اطلاعاتي، موسوم به «ليگنت» (شركتي متشكل از افسران سابق سازمان سيا و مقامات امنيتي آمريكا براي انجام تحليل ها و پيش بيني هاي اطلاعاتي) مي گويد توان سايبري ايران بعد از حمله سايبري آمريكا با ويروس استاكس نت به زيرساخت هاي تأسيسات هسته اي اين كشور از سطح دفاعي به سطح هجومي افزايش يافته است.
بعضي ها معتقدند ايران ممكن است با مهندسي معكوس ويروس استاكس نت موفق به توليد سلاح هاي سايبري خاص خود شده باشد.
به گزارش فارس، اين پايگاه خبري به نقل از يك منبع امنيتي ادعا كرد: ايران در حال حاضر جدي ترين خطري است كه سيستم شبكه قدرت آمريكا را تهديد مي كند.

 



رهبر معظم انقلاب در پيام به مجلس نهم تاكيد فرمودند
شاخص مجلس موفق پرهيز از چالش هاي ناموجه

مقام معظم رهبري طي پيامي به مناسبت آغاز به كار مجلس نهم، وحدت و انسجام ملي در مجلس و همكاري صميمي با قواي ديگر و پرهيز از چالش هاي ناموجه را از جمله شاخص ها و نشانه هاي يك مجلس موفق اعلام كردند.
حجت الاسلام و المسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري در اولين جلسه علني مجلس نهم كه روز يكشنبه برگزار شد، پيام حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي به اين مجلس را قرائت كرد.
متن اين پيام به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
گشايش نهمين دوره قانون گذاري در جمهوري اسلامي- به خواست خداوند حكيم و قدير- پيام پرقدرتي است كه ملت ايران، جهان معاصر را با آن مخاطب مي سازد و حقايق ماندگاري را در حافظه افكار عمومي ملتها ثبت مي كند. پيروزي عزم ملي بر حجم انبوه دشمني ها؛ ساخت استوار و مستحكم نظام برخاسته از انقلاب اسلامي؛ نقش يگانه و بي بديل ايمان و بصيرت در شكل دهي به مسير زندگي و سرنوشت يك ملت؛ و آنگاه، تصوير راستين از ملتي كه براي نخستين بار، مردمسالاري اسلامي را نه با زبان، كه با مجاهدت دشوار خود به ميدان آورده و دعوي انزواي دين از زندگي اجتماعي را باطل ساخته، از جمله اين حقايق اثرگذار و ماندگار است.
موفقيت ملت ايران در فرستادن اين پيام روشنگر و پرمغز به افكار عمومي جهان، لطف ديگري است از سوي خداي توانا و مهربان كه در طول اين مسير پرچالش، همواره ياري و راهنمايي خود را مبذول داشته و هرگز اين ملت مؤمن و مجاهد را تنها نگذاشته است. با همه وجود، خداي عزوجل را سپاس مي گويم و پيشاني سپاس و ستايش بر درگاه عظمت او مي سايم.
همچنين واجب مي دانم كه با دلي سرشار از تكريم و قدرشناسي، به ملت بزرگ و تاريخ ساز ايران درود فرستم و حضور به هنگام آنان را در عرصه اين آزمون كه مانند هميشه، نمايشگر بصيرت و اعتماد به نفس و شناخت درست زمانه بود، سپاس گويم.
و نيز وظيفه خويش مي دانم كه از مسئولان و دست اندركاران برگزاري انتخابات در وزارت كشور و شوراي محترم نگهبان و از دستگاه هاي كمك كننده به ويژه رسانه ملي و مأموران نظم و امنيت و جريان ها و شخصيت هاي ديني و سياسي كه هر يك به سهم خود در برپايي اين حماسه همگاني نقش آفريدند، قدرداني و تشكر كنم.
همچنين لازم است از عموم نمايندگان مجلس هشتم و رئيس و هيئت رئيسه محترم آن، بخاطر خدماتي كه در دوره مسئوليت خويش بر آن توفيق يافتند، صميمانه تشكر كنم.
اكنون در طليعه مجلس نهم، اصلي ترين توصيه اين جانب به نمايندگان محترم آن است كه در جايگاه خطيري كه با رأي مردم به دست آورده اند، تنها به مسئوليت الهي و اداي وظيفه سنگين نمايندگي از ملت بينديشند و انگيزه ها و حب و بغض هاي شخصي و گروهي و طائفي و محلي را در قانون گذاري كه مهمترين وظيفه مجلس شوراي اسلامي است و نيز در نظارت بر اجراي قانون و البته نيز در موضع گيري هايي كه فضاي كشور را تحت تأثير قرار مي دهد، دخالت ندهند. در صدر اين همه، قانون قرار دارد. قانون بايد كارآمد، روزآمد، شفاف، معطوف به نيازهاي عمومي و تأمين كننده منافع ملي باشد. در دهه پيشرفت و عدالت، همه قوانين بايد به تحقق اين دو شاخص عمومي كمك كند و با نگاه بلندمدت، گستره اي هرچه طولاني تر و پهناورتر داشته باشد. اولويت هاي كشور بايد احصاء شود و جايگاه شايسته را در اهتمام به قانون گذاري بيابد.
مجلس شوراي اسلامي يك ركن اساسي كشور و نظام اسلامي است؛ همه آنچه در نظام اسلامي برجسته و شاخص است بايد در مجلس تبلور و انعكاس يابد؛ ايمان، شجاعت، پيشگامي، ايستادگي بر مباني نظام، ايستادگي در برابر دشمنان، روزآمدي و نوآوري، وحدت و انسجام ملي، كار و تلاش فداكارانه، به ميدان آوردن همه ظرفيت فردي و جمعي، نشانه هايي است كه مي توان يك مجلس موفق را با آن شناسايي كرد.
همكاري حقيقي و صميمي با قواي ديگر و پرهيز از چالش هاي ناموجه نيز يك شاخص مهم ديگر و داراي سهمي تعيين كننده در اتحاد ملي است، كه دلسوزان كشور همواره بر آن پاي فشرده و منافع عمومي و وجاهت چهره ملت ايران در چشم جهانيان را در گرو آن دانسته اند. اين توصيه عيناً به ديگر قواي كشور و همه اشخاص و نهادهاي مسئول نيز متوجه است. همه بايد قانون را فصل الخطاب بدانند.
اين جانب در دوره هاي گذشته مجلس توصيه هايي را به عرض نمايندگان محترم رسانده و اداي وظيفه الهي را كه مسئوليت آنان در اين دنياي زودگذر و در پيشگاه عدل بي اغماض خداوند در نشئه آخرت است، يادآور شده ام، اينك نيز شما نمايندگان محترم را به آن عرايض مخلصانه ارجاع مي دهم.
در پايان با سلام و تحيات بر پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و ديگر پيامبران و بر امامان معصوم عليهم السلام و بر حضرت ولي الله اعظم روحي فداه، و نيز با درود بر ارواح طيبه شهيدان و روح مطهر امام شهيدان، سخن را به انجام مي رسانم و توفيق و هدايت و ياري خداوند را براي همه شما مسئلت مي كنم.
والسلام عليكم و رحمه الله
سيدعلي خامنه اي
7 خرداد 1391

 



پس از مذاكرات بغداد هيگ براي گفت وگو درباره برنامه هسته اي ايران به مسكو رفت

وزير امور خارجه انگليس براي ديدار با مقامات روس و گفت وگو درباره برنامه هسته اي ايران راهي مسكو شد.
به گزارش صداي روسيه، وزارت خارجه روسيه ساعاتي پيش از سفر «ويليام هيگ» به مسكو اعلام كرد كه وزير خارجه انگليس در نظر دارد با «سرگئي لاوروف» همتاي روسي خود در خصوص دستور كار كاملي از روابط دو جانبه از جمله گفت وگوهاي سياسي، تجاري، اقتصادي و همكاري هاي لازم براي سرمايه گذاري و ديگر موضوعات بحث و گفت وگو كند.
براساس اين گزارش، ويليام هيگ همچنين در نظر دارد گفت وگو درباره برنامه هسته اي ايران، وضعيت افغانستان و سپر موشكي اروپا را در دستور كار گفت وگوهاي خود با مقامات روسيه قرار دهد.
گفتني است، آخرين ديدار ويليام هيگ از مسكو در اكتبر 2010 صورت گرفته است.
اين مذاكرات در حالي انجام خواهد گرفت كه نمايندگان 1+5 و ايران در مذاكرات دو روزه بغداد اعلام كردند اين گفت وگوها را در مسكو ادامه خواهند داد.

 



بروجردي: ساخت نيروگاه هاي اتمي كاملا بومي در دستور كار ايران است

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هشتم تصريح كرد كه طرح ساخت نيروگاه اتمي كاملا ايراني هم اكنون مراحل طراحي و مقدمات ساخت خود را سپري مي كند.
علاءالدين بروجردي، با اشاره به بهره برداري از اولين نيروگاه هسته اي كشور در خرداد ماه سال جاري، گفت: نيروگاه اتمي بوشهر در حال حاضر با 99درصد ظرفيت توليدي برق هسته اي در حال فعاليت بوده و به زودي با توليد 1000 مگاوات برق، به طور رسمي وارد شبكه برقي كشور خواهد شد.
وي به باشگاه خبرنگاران گفت: آنچه درخصوص نيروگاه اتمي حائز اهميت است راه اندازي اوليه آن است كه نشان از همت و توانايي متخصصان و توانايي علمي جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه دارد.
بروجردي، گام بعدي ايران در زمينه هسته اي شدن را ساخت نيروگاه هاي كاملا بومي دانست و تصريح كرد: ملت و نظام جمهوري اسلامي ايران از اين پس بر احداث نيروگاه هاي كاملا بومي تمركز كرده و براي دستيابي به اين هدف تلاش خواهند كرد.
وي همچنين خاطرنشان كرد: در راستاي مصوبه مجلس شوراي اسلامي كه دولت را موظف به توليد 20 هزار مگاوات برق هسته اي كرده است، ساخت نيروگاه كاملا ايراني در دستور كار بوده و اين طرح هم اكنون مراحل طراحي و اقدامات اوليه ساخت خود را سپري مي كند.
بروجردي در پايان مشاركت كشورهاي سازنده در اين طرح را به نفع آنان دانست و گفت: از آنجايي كه توليد انرژي هسته اي مغاير با اهداف و سياست هاي هيچ كشوري نيست لذا كشورهاي دارنده دانش هسته اي مي توانند در ساخت نيروگاه هاي كاملا بومي مشاركت داشته و در اين عرصه حضور يابند.

 



آغاز انتخاب رشته داوطلبان مجاز كارشناسي ارشد

مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به انتشار دفترچه راهنماي انتخاب رشته آزمون كارشناسي ارشد از آغاز انتخاب رشته اين داوطلبان خبر داد.
حسين توكلي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به آغاز مهلت انتخاب رشته داوطلبان مجاز آزمون كارشناسي ارشد از ساعت 14 روز دوشنبه هشتم خردادماه از طريق سايت سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org، گفت: از 785 هزار و 13 داوطلب حاضر در جلسه آزمون حدود 307 هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند.
وي با بيان اينكه اين دسته از داوطلبان مي توانند تا روز پنجشنبه 11 خرداد ماه با انتخاب رشته محل هاي موردنظر حداكثر تا 100 كد رشته محل در فرم اينترنتي انتخاب رشته درج كنند، تصريح كرد: داوطلبان بايد در ابتدا نسبت به مطالعه دفترچه راهنماي انتخاب رشته اقدام كنند و در درج رشته محل هاي انتخابي، اولويت علاقه را درنظر بگيرند.
وي افزود: پس از تأييد نهايي رشته هاي انتخابي شماره رمز 15 رقمي توسط سيستم انتخاب رشته به عنوان رسيد به داوطلبان داده مي شود در غير اين صورت انتخاب رشته آنان مورد تأييد قرار نگرفته است.
وي افزود: گزينش داوطلبان بر اساس 80 درصد نمره آزمون كتبي در هر گرايش با توجه به ضرايب مربوط و 20 درصد معدل تراز شده انجام مي شود.
توكلي از پذيرش بيش از 85 هزار نفر در نتايج نهايي آزمون كارشناسي ارشد خبر داد و افزود: نتايج نهايي در محدوده زماني يازدهم تا سيزدهم شهريورماه از طريق سايت سازمان سنجش اعلام مي شود.
آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي با رقابت 930 هزار و 215 داوطلب در روزهاي 26 بهمن تا 28 همين ماه برگزار شد.

 



گزارش خبري كيهان از آغاز به كار مجلس نهم

مراسم افتتاحيه مجلس نهم با حضور مقامات كشوري و لشگري و 262 منتخب مجلس نهم قبل از ظهر ديروز برگزار شد.
در اين مراسم كه محمود احمدي نژاد رئيس جمهور و آيت الله صادق آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه نيز حضور داشتند حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر رهبرمعظم انقلاب پيام ايشان را خطاب به نمايندگان قرائت كرد.
در اين مراسم مقامات ارشد نظامي، انتظامي و لشگري كشور، اعضاي هيئت دولت و معاونان رئيس جمهور، فقها و حقوق دانان شوراي نگهبان، آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت الله مهدوي كني رئيس مجلس خبرگان رهبري، فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران اسلامي، محمدباقر قاليباف شهردار تهران، خانواده و همسران شهداي هسته اي شهيد احمدي روشن، شهيد رضايي نژاد، شهيد عليمحمدي، شهيد قشقاوي، شهيد شهرياري، همسر شهيد سردار طهراني مقدم، روساي دانشگاه هاي سراسر كشور، نمايندگان ولي فقيه و ائمه جمعه سراسر كشور، استانداران و سفراي كشورهاي خارجي و رئيس نمايندگي هاي كشورهاي خارجي نيز حضور داشتند.
همچنين همسران برخي از مسئولان كشور از جمله همسر رئيس جمهور نيز براي حضور در اين جلسه دعوت شده بودند.
در اين مراسم پس از تلاوت آيات 35 تا 42 سوره مباركه شورا، قرائت پيام رهبر معظم انقلاب و نيز ارائه گزارش از سوي وزير كشور مراسم تحليف نمايندگان برگزار شد و منتخبين ملت طبق اصل 67 قانون اساسي سوگند ياد كردند.
مردم به خاطر پيگيري آرمان ها
به ما رأي دادند
رئيس جمهور صبح ديروز در جلسه افتتاحيه مجلس نهم شوراي اسلامي گفت: ملت ايران انقلاب و فداكاري نكرد كه فقط افراد و شكل هاي عوض شوند و عده اي بروند و عده اي ديگر بيايند، علت برگزيده شدن ما پيگيري آرمان ها است.
محمود احمدي نژاد ادامه داد: همه چيز متعلق به اين ملت است، مردم ايران امروز بنده و شما را روي كار آورده اند، قدرت ملت تجلي قدرت خداوند است و ما هر چه داريم از ناحيه وفاداري و فداكاري همين ملت است.
رئيس جمهور خطاب به نمايندگان گفت كه هم شما كه مورد اعتماد حوزه انتخابيه خود هستيد و هم بنده به عنوان رئيس جمهور افتخارمان اين است كه نوكر مردم هستيم و تكليف خدمتگزار و نوكر نيز معلوم است.
وي با تاكيد بر اينكه بايد ديد ملت و آقاي ما چه مي خواهد اظهار داشت: ملت از ما انقلابي ماندن و پيگيري اهداف انقلاب را مي خواهد؛ رفع تبعيض و بي عدالتي، دفاع از حقوق ملت، حفظ بيت المال، عمران و آباداني، رفع مشكلات، پيشرفت كشور، صداقت، پاكي، سلامت و خدمتگزاري مطالبات مردم از برگزيدگان خود است.
رئيس جمهور مجلس را يكي از مهمترين اركان نظام جمهوري اسلامي دانست و تصريح كرد: مهمترين ماموريت مجلس قانونگذاري است؛ قانونگذاري درست پايه و اساس تحقق همه آرمان ها و مطالبات تاريخي ملت ايران است.
وي با تاكيد بر اينكه قانون بايد جامع، مانع، دقيق و ماندگار باشد يادآور شد: كشور بايد با قوانين پايدار اداره شود تا ثبات در امور استقرار يابد.
احمدي نژاد با بيان اينكه بايد بيشترين وقت و دقت در حوزه قانونگذاري باشد اضافه كرد: مطالعه عميق و حتي مطالعه تطبيقي استفاده از همه تجربيات و موازين حقوقي ضروري است.
رئيس جمهور بر همين اساس قانوني را كه دائما در معرض اصلاح و تغيير قرار بگيرد را منجر به ثبات و كارآمدي در كشور ندانست و گفت: كشور با انبوه قانون اداره و آباد نمي شود بلكه با قانون جامع، كامل و راهگشا پيشرفت مي كند.
وي با بيان اينكه اگر فقط يك قانون بگذرد ولي داراي مشخصات واقعي يك قانون باشد كشور را متحول مي كند اظهار داشت: البته قانون اساسي پايه همه امور و بالاترين ميثاق ملي ما و ميراث گرانقدر امام(ره) و شهدا و انقلاب است.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه حفظ حرمت، حدود و اصول قانون اساسي پايه و اساس همه كارها و برنامه ريزي ها است تصريح كرد: هرگز نبايد به محور بودن قانون اساسي در تنظيم امور كشور خدشه اي وارد شود و نبايد به هر بهانه اي قانون اساسي مورد خدشه قرار گيرد.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه حفظ حريم و حرمت قانون اساسي و به تبع آن قوانين عادي برآمده از آن مهمترين اصل در استحكام كشور و تحقق آرمان ها و پيشرفت است افزود: دولت برادر شما در كنار شما همه ظرفيت عظيم كارشناسي خود را براي انجام امر مهم قانونگذاري صادقانه تقديم شما مي كند.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود گفت: مبادا فرصت خدمتگزاري به جاي خدمت صرف كسب مناصب و فرصت هاي به ظاهر بزرگتر و جديدتر شود چرا كه اين وسوسه شيطان و خسارت دنيا و آخرت است.
احمدي نژاد با تأكيد بر اينكه همه ما مسئول هستيم گفت: مجلس بايد قانونگذاري و نظارت كرده و دولت آن را اجرا كند و قوه قضائيه نيز قضاوت داشته باشد و ما همه مكمل در نقش اجزاء يك نقشه براي ساختن جامعه اي الگو و نمونه هستيم.
رئيس جمهور بر همين اساس به اصل 57 قانون اساسي اشاره و اضافه كرد: طبق اين اصل قوا مستقل و زيرنظر رهبري اداره مي شود و نه دخالت مجريه در مقننه درست است و نه عكس آن بلكه هر كدام بايد در مرز خود حركت كنند اما همدل، مكمل، برادر و در يك راستا باشند.
وي ادامه داد: البته جايگاه رئيس جمهور به عنوان برگزيده ملت در اجراي قانون اساسي در جاي خود محفوظ است.
احمدي نژاد با تأكيد بر اينكه هرگز تلاش براي گرفتن اختيارات بيشتر و دخالت در امور ديگران به نفع كشور نبوده و تنها تخريب كننده است اظهار داشت: اين مسئله تنها تخريب كننده خواهد بود.
گزارش وزير كشور
از روند انتخابات
وزير كشور در مراسم افتتاح نهمين دوره مجلس گزارش كاملي از برگزاري روند نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي ارائه كرد.
مصطفي محمدنجار طي گزارشي از روند برگزاري انتخابات گفت: مردم با مشاركت 64 درصدي و انتخاب آگاهانه و هوشيارانه و در عين حال دادن رأي بسيار بالا، حساب شده و با شناخت به منتخبين خود و تشكيل مجلسي ولايي ارزشمدار و كيفي به همگان نشان داد كه نظام اسلامي همچنان متكي به مردم است.
وزير كشور يادآور شد: از آنجا كه به موجب قانون برگزاري انتخابات يكي از وظايف مهم وزارت كشور به حساب مي آيد از يك سال قبل از تاريخ شروع ثبت نام داوطلبان ستاد انتخابات كشور با تأكيدات رياست محترم جمهور مبني بر اجراي دقيق وظايف ذاتي و قانوني وزارت كشور و با مبنا قرار دادن 4 رويكرد قانونمداري، امانت داري، عدالت محوري و حضور گسترده مردم با تشكيل 7 كميته تخصصي، 4 اداره و 6 گروه كارشناسي فعال شد.
وي با بيان اينكه از همه ظرفيت ها براي برگزاري انتخاباتي در طراز جمهوري اسلامي بهره گرفته شد، تصريح كرد: وزارت كشور و شوراي امنيت كشور و شوراي تأمين استان ها برحسب وظايف قانوني خود با سازمان دهي و بسيج كليه امكانات و با همكاري و هماهنگي جامعه امنيتي و با بكارگيري 297 هزار نفر از مأموران انتظامي و بسيج و با استفاده از امكانات فرآوري هوايي زميني و دريايي براي جزاير و مناطق صعب العبور امنيت بيش از 47 هزار شعب را در سراسر كشور تأمين مي كرد.
نجار ادامه داد: از آنجا كه وزارت كشور براساس ماده 25 قانون انتخابات مسئول حسن جريان انتخابات نيز است، در اين راستا اقدام به تشكيل هيئت مركزي بازرسي با هدف پيشگيري از بروز تخلفات احتمالي و اجراي بي نقص قانون كرد.
نجار ادامه داد: با به كارگيري 54 هزار نفر در سراسر كشور در قالب 31 هيئت بازرسي استاني همه فرآيندهاي انتخابات را با دقت هر چه تمام تر كنترل و پايش كرديم.
وزير كشور با بيان اينكه در مرحله اول و دوم انتخابات در بسياري از حوزه ها فاقد شكايت بوديم، افزود: در ساير حوزه ها نيز شكايتي كه بتواند به مباني برگزاري انتخابات خدشه وارد كرده و صحت و سلامت انتخابات را زير سؤال برده باشد دريافت نكرديم.
نجار برهمين اساس اظهار داشت: از دستاوردهاي مهم اين دوره از انتخابات برگزاري انتخابات تمام رايانه اي در 14 حوزه و هزار و 400 شعبه اخذ رأي در مرحله اول و 7 حوزه و هزار و 500 شعب اخذ رأي در مرحله دوم و دريافت 947 هزار و 760 رأي الكترونيكي در مرحله اول و 580 هزار و 3 رأي در مرحله دوم بود كه با موفقيت انجام گرفت.
وزير كشور افزود: در اين حوزه ها نتيجه آراء حدود 60 الي 90 دقيقه پس از پايان زمان رأي گيري مشخص شد؛ اخذ رأي تمام الكترونيك و طراحي ساخت سامانه جامع انتخابات با سيستم عامل بومي توسط متخصصين داخلي و استفاده از همه زيرساخت هاي كشور كه منجر به جلب نظر موافق شوراي نگهبان شد، تجربه ارزشمندي بود كه توانست در يك محيط كاملاً امن، پايدار و تحت كنترل كليات اطلاعات را در بين شعب، فرمانداري ها و ستاد انتخابات مبادله و نقش بسزايي در افزايش سرعت، دقت و شفافيت در فرآيند انتخابات داشته باشد.
وي ابراز اميدواري كرد كه انتخابات آتي بدون هيچ گونه ابهام فني و اجرايي از طريق انتخابات الكترونيك برگزار شود.
نجار به يكي ديگر از ويژگي هاي اين دوره اشاره و تصريح كرد: بهره گيري از سامانه جامع انتخابات در كليه حوزه هاي انتخابيه و شعب اخذ راي در سراسر كشور و مكانيزه كردن تمام 25 فرآيند انتخابات و 80 گام اجرايي به ويژه در ارسال مدارك ثبت نام كنندگان در شوراي نگهبان و مراجع 4 گانه استعلامي اطلاعات، ثبت احوال، نيروي انتظامي و دادستاني كل كشور بود.
وزير كشور بيان داشت: انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در سطح 207 حوزه انتخابيه اصلي و 793 حوزه فرعي و در 46 هزار و 902 شعبه اخذ راي شهري و روستايي، ثابت و سيار در 12 اسفند ماه سال 90 براي انتخاب 290 نفر و با حضور گسترده مردم در پاي صندوق هاي اخذ راي برگزار شد.
وي گفت: در روند اجراي انتخابات با دريافت 21 هزار و 944 پاسخ استعلام از مراكز 4 گانه از مجموع 5 هزار و 405 داوطلب پس از انصراف تعدادي از نامزدها و رسيدگي توسط هيئت هاي اجرايي و نظارت نهايتا تعداد 3 هزار و 444 نفر از سوي شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شدند.
نجار با بيان اينكه در مرحله اول انتخابات 223 نفر از نامزدها به مجلس راه يافتند، اظهار داشت؛ انتخابات دو حوزه هر كدام داراي يك نماينده از سوي شوراي نگهبان باطل شد؛ مرحله دوم انتخابات كه در 15 ارديبهشت امسال در سطح 31 حوزه و 14 هزار و 304 شعب اخذ راي براي انتخاب 65 نفر از ميان 130 نامزد برگزار شد.
وزير كشور ادامه داد: در مرحله دوم انتخابات از 33 حوزه انتخابيه صحت انتخابات در 28 حوزه از سوي شوراي نگهبان مورد تاييد قرار گرفت و 57 نفر از منتخبين مردم به مجلس شوراي اسلامي راه يافتند.
وي اضافه كرد: تاكنون در خصوص 5 حوزه انتخابيه نتايج بررسي ها به وزارت كشور واصل نشده است. البته كليه حوزه هاي انتخابيه صحت انتخابات آنها در دور اول و دوم تاييد و تمام اعتبارنامه ها صادر و به مجلس ارسال شده است.
هيئت رئيسه سني
اداره مجلس را به دست گرفت
پس از آغاز به كار مجلس نهم هيئت رئيسه سني به رياست عليرضا مرندي اداره جلسه را برعهده گرفت.
طبق آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي، اداره مراسم افتتاحيه مجلس تا پيش از انتخاب هيئت رئيسه موقت را هيئت رئيسه سني برعهده مي گيرد.
دو نفر از مسن ترين منتخبان ملت به عنوان رئيس و نايب رئيس و دو نفر از جوان ترين منتخبان به عنوان دبيران هيئت رئيسه سني مجلس معين مي شوند كه وظايفي مانند اداره جلسه افتتاحيه، انجام مراسم تحليف، تعيين شعب 15 گانه بررسي كننده اعتبارنامه هاي منتخبين و اجراي انتخابات هيئت رئيسه موقت را برعهده دارند.
هم اكنون عليرضا مرندي منتخب تهران متولد 1318 به عنوان رئيس، حجت الاسلام محمدرضا آشتياني منتخب قم متولد 1319 به عنوان نايب رئيس، ابوالقاسم جراره منتخب بندرعباس متولد 1360 و محمد حسن نژاد منتخب مرند و جلفا متولد 1360 به عنوان دبيران هيئت رئيس سني مجلس نهم در جايگاه هيئت رئيسه مجلس حضور يافتند.
رياست سني مجلس نهم شوراي اسلامي در جلسه ديروز طي سخناني با تاكيد بر اينكه مجلس در راس امور است گفت: مجلس نهم بايد در ميزان نظارت بر مجلس و نظارت بر اجراي قوانين بيافزايد و در مسائل بين المللي با دقت و شجاعت ورود پيدا كند و از حقوق ملت صيانت كند.
وي در مقايسه مجلس نهم با مجالس گذشته گفت: مجلس نهم در مقايسه با دوره هاي گذشته از سطح سواد بالاتري برخوردار است و درصد زيادي از منتخبان ملت در اين مجلس را اعضاي هيات علمي دانشگاه ها تشكيل مي دهند كه نمايانگر توان علمي مجلس و افزايش همكاري دانشگاه ها با مجلس است.
رئيس سني مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: مجلس نهم بايد ارشادات رهبري را مدنظر داشته و در راستاي تحقق آنها تلاش كند. مقام معظم رهبري اين دهه را عصر عدالت و پيشرفت و امسال را سال حمايت از توليد ملي نامگذاري كردند. تمام تلاش ما و مسئولان كشور بايد معطوف به تحقق اين شعارها و سند 20 ساله كشور باشد.
تشكيل شعب 15 گانه
مجلس نهم
شعب 15 گانه بررسي كننده اعتبارنامه منتخبان ملت ديروز در اولين ساعات آغاز به كار مجلس نهم تشكيل شد.
منتخبان مجلس نهم پس از انجام مراسم تحليف در اولين جلسه علني خود، به حكم قرعه به طور مساوي به 15 شعبه تقسيم شدند و افراد باقي مانده به ترتيب از شعبه اول به بعد، يك به يك به شعب افزوده شدند.
اين شعبات وظيفه بررسي اعتبارنامه منتخبان جديد مجلس را بر عهده دارند.
هر شعبه داراي يك رئيس، دو نايب رئيس، يك سخنگو و 2 دبير خواهد بود و به طور ميانگين 19 عضو خواهد داشت.
براساس آئين نامه داخلي مجلس، هر يك از شعب براي تمام دوره نمايندگي رسميت دارند و وظيفه و اختيارات آنها رسيدگي به اعتبارنامه ها، تعيين اعضاي كميسيون تحقيق، تعيين اعضاي كميسيون تدوين آئين نامه داخلي و بررسي و تشخيص صلاحيت نامزدهاي عضويت در كميسيون هاي تخصصي مجلس است.
انتخاب هيئت رئيسه
چند شعبه بررسي كننده
اعتبار نامه نمايندگان
اعضاي شعبه هاي بررسي كننده اعتبارنامه منتخبين ملت در مجلس نهم در جلسات جداگانه خود كه عصر يكشنبه برگزار شد، اعضاي هيئت رئيسه را انتخاب كردند.
در اين جلسات محمدحسين فرهنگي به عنوان رئيس شعبه يك، علاءالدين بروجردي رئيس شعبه شماره 9 ،محمدمهدي زاهدي وزير سابق علوم به عنوان رئيس شعبه 11 ،عليرضا زاكاني منتخب مردم تهران به عنوان رئيس شعبه شماره 12 ، حسينعلي شهرياري به عنوان رئيس شعبه شماره 14 و علي لاريجاني منتخب مردم قم به عنوان رئيس شعبه 15انتخاب شدند .
تجديد ميثاق
با آرمان هاي امام و شهدا
با پايان يافتن جلسه علني مجلس شوراي اسلامي نمايندگان مجلس نهم براي تجديد ميثاق با آرمان هاي امام و شهدا عازم مرقدمطهر امام خميني شدند.
نمايندگان بعد از تجديد ميثاق با آرمان هاي امام در مزار شهداي هفتم تير حاضر شدند.
منتخبان مجلس ابتدا به مزار شهدا رفته و پس از خواندن فاتحه بر مزار شهداي هفتم تير بر سر مزار شهيد سردار تهراني مقدم، شهيد كلاهدوز و شهيد چمران حضور يافتند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني توليت مرقد مطهر امام راحل نيز ظهر ديروز از نمايندگان ملت استقبال و در جمع آنان سخنراني كرد.
وي گفت: امام براي ما فرمايشات و دستوراتي دارند كه مي توانيم آويزه گوشمان كنيم بنابراين بايد همواره درس هايي كه امام به ما و ملت ايران دادند بازخواني تاريخي كنيم.

 



حاشيه هاي اولين روز مجلس نهم

¤ در بين مدعوين پدر شهيد عليرضا افشار خبرنگار شبكه خبر و برخي نمايندگان مجلس هشتم كه موفق به حضور در دور نهم نشدند و همچنين مديران مسئول برخي از رسانه ها حضور داشتند. البته در اثناي مراسم افتتاحيه از نمايندگان مجلس هشتم كه در جايگاه مهمانان حضور داشتند دعوت شد تا در صندلي هايي كه در صحن پارلمان خالي مانده است بنشينند. از جمله اين نمايندگان تجري نماينده قصرشيرين، طباطبايي نژاد، ملك محمدي و موسي قرباني بودند.
¤ پس از قرائت متن پيام رهبرمعظم انقلاب به مجلس نهم كه از سوي حجت الاسلام محمدي گلپايگاني رئيس دفتر ايشان قرائت شد سرود مجلس كه توسط علي معلم سروده شده است براي اولين بار در صحن پارلمان به همراه نماهنگ پخش شد، نمايش اين نماهنگ و پخش سرود با اشكال فني در آغاز مواجه بود كه پس از پايان پخش آن مرندي رئيس سني مجلس از اين بابت از نمايندگان و مهمانان عذرخواهي كرد.
¤ احمدي نژاد بلافاصله پس از نطق خود صحن مجلس را ترك كرد. سرعت احمدي نژاد در ترك جلسه به قدري بود كه حتي همراهان وي نيز جا ماندند و رئيس جمهور بدون بدرقه نمايندگان صحن را ترك كرد.
¤ تصور اين بود كه جلسه اختتاميه مجلس هشتم پايان مراسم عكاسي نمايندگان و گرفتن عكس يادگاري باشد و در مجلس نهم نيز روز اختتاميه به اين كار اختصاص يابد اما منتخبان نهم از روز افتتاحيه مجلس شروع به گرفتن عكس هاي يادگاري كردند و در چند نقطه و حتي در جلوي جايگاه هيئت رئيسه مجلس عكس يادگاري گرفتند اين در حالي است كه آنها 4 سال براي گرفتن عكس فرصت دارند.
¤ «آقايان بفرمائيد در صندلي هايتان مستقر شويد!!»، اولين تذكر رئيس سني مجلس نهم به منتخبين ملت بود.

 



مستقيم خبر داد 962 مورد تخلف در ثبت نام مدارس

مديركل ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات آموزش و پرورش از ثبت 962 مورد تخلف در ثبت نام در مدارس خبر داد.
قاسم مستقيم در گفت وگو با مهرافزود: اين تخلفات مربوط به حضور نداشتن مدير در مدرسه، برخورد نامناسب، عدم رضايت والدين و دريافت وجوه از دانش آموزان براي كلاس هاي جبراني است.
وي با اشاره به بازديد ناظران ثبت نام مدارس شهر تهران گفت: كارشناسان و ناظران شهر تهران از 754 مدرسه دولتي و غيردولتي شهر تهران كه كار ثبت نام سال تحصيلي جديد در مقطع ابتدايي را انجام مي دهند، بازديد كردند.
مستقيم با بيان اين كه مدارس شهر تهران در مقطع ابتدايي 116 تخلف را انجام داده اند، گفت: در مدارس دولتي 95 مورد و مدارس غيردولتي 21 مورد تخلف به ثبت رسيده است.
به گفته مديركل ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات آموزش و پرورش، اين تخلفات شامل 96 مورد عدم اطلاع رساني به اولياء، 9 مورد برخورد نامناسب، دو مورد ايجاد نارضايتي والدين، 25 مورد عدم حضور مدير مدرسه، 5 مورد دريافت وجه نقد براي تشكيل كلاس هاي كمك درسي، سه مورد عدم نبود همكاري لازم با زوج هاي شاغل، 24 مورد نداشتن اطلاع از مقررات ثبت نام است.
مستقيم تصريح كرد: روش هاي برخورد با متخلفان مدارس متفاوت است و به برخي تذكر شفاهي، برخي تذكر كتبي بدون درج در پرونده داده مي شود، ضمن آن كه تمامي پول هاي دريافت شده از والدين نيز به آنها برگردانده مي شود.

 



با بومي سازي تجهيزات پيچيده ايران به انحصار تكنولوژي حفاري نفتي آمريكايي ها پايان داد

جمهوري اسلامي ايران با ساخت دستگاه هاي ويژه حفاري نفتي به انحصار تكنولوژي شركت هاي آمريكايي در اين مساله پايان داد.
مديرعامل شركت حفاري شمال در گفت وگو با مهر اظهار داشت: با افزايش فشارهاي بين المللي، هم اكنون بومي سازي برخي از كالاها و تجهيزات پيچيده حفاري در دستور كار قرار گرفته است.
هدايت ا... خادمي با اشاره به بومي سازي ساخت سامانه كابين كنترل عمليات حفاري سكوي نيمه شناور، تصريح كرد: در حال حاضر دو دستگاه صندلي حفار خودكار مجهز به تمامي سامانه هاي مخابراتي، اتوماسيون صنعتي و ارسال و دريافت اطلاعات حفاري، طراحي و ساخته شده است.
وي با يادآوري اين كه ساخت اين دستگاه براي نخستين بار در صنعت حفاري نفت و گاز ايران به وقوع پيوسته است، بيان كرد: تمامي مراحل طراحي و ساخت اين سامانه، پس از مطالعه و بررسي 30 سيستم موجود در جهان و طبق آخرين دستاوردهاي روز صنايع نفت و گاز انجام گرفته است.
خادمي هزينه خريد خارجي اين دستگاه پيچيده را حدود 2 ميليون دلار عنوان كرد و افزود: با ساخت اين تجهيزات انتظار مي رود صرفه جويي قابل توجهي در صنايع نفت و گاز كشور حاصل شود.
مديرعامل حفاري شمال از دستيابي به اين تكنولوژي جديد به عنوان جديدترين راهكار صنعت نفت ايران براي دور زدن تحريم هاي نفتي غرب ياد كرد و افزود: پيشتر تكنولوژي ساخت اين دستگاه تنها در اختيار انگشت شمار چند شركت بزرگ نفت وگاز جهان بود.
گفتني است در شرايط فعلي تنها دو شركت آمريكايي هاليبرتون و ام.اچ آمريكا از توانايي ساخت سامانه كابين كنترل عمليات حفاري سكوهاي نيمه شناور برخوردار هستند و عملا ايران با دستيابي به اين فناوري به انحصار چندين ساله آمريكايي ها پايان داده است.

 



«شاه روباه» در حيات وحش ايلام مشاهده شد

مديركل حفاظت محيط زيست ايلام گفت: براي نخستين بار به كمك دوربين هاي تله اي، شاه روباه كه گونه اي از پستانداران است در حيات وحش اين استان ديده شد.
به گزارش ايرنا از ايلام، غلامحسين كاظمي ديروز افزود: براساس يافته هاي علمي و مطالعات زيستي كه تا به امروز درباره خاستگاه اصلي اين گونه از پستانداران به عمل آمده، شاه روباه در زيستگاه هايي در شرق و مركز ايران زندگي مي كند.
مديركل محيط زيست ايلام ادامه داد: «شاه روباه» كوچكترين و زيباترين روباه در ايران است كه در خراسان، فارس، كرمان و طبس و نهبندان زندگي مي كند.
كاظمي گفت: مشاهده اين گونه جانوري در حيات وحش ايلام نشان مي دهد كه پراكندگي زيست اين گونه از پستانداران بيش از يافته هاي قبلي است.
وي با بيان اين كه «شاه روباه» در كوهستان هاي بدره، مانشت و قلارنگ ديده شده، افزود: با مشاهده و احراز زندگي «شاه روباه» در حيات وحش ايلام تعداد گونه هاي پستاندار در زيستگاه هاي استان به 33 گونه افزايش يافته است.

 



با تلاش كارشناسان داخلي صورت گرفت
تعمير و بازسازي 11 توربين مولد نيرو در مناطق جنوب

اهواز - خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت خدمات مهندسي و تجهيزات صنعتي توربين جنوب از تعمير و بازسازي 11 دستگاه توربين نيروي گازي با قدرت 15 مگاوات در كارگاه مركزي اين شركت در اهواز خبر داد.
پرويز زكي با اعلام اين خبر، افزود: اين توربين ها مربوط به تاسيسات عملياتي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب است كه با تلاش و همت كارشناسان ومتخصصان اين شركت و شركت هاي بخش خصوصي بازسازي و در مدار عمليات قرار گرفت.
وي در ادامه اظهار داشت: براي تامين و ساخت قطعات ثابت و متحرك اين توربين ها براساس استانداردهاي صنعت، نفت، ابتدا شركت هاي داخلي فعال در اين زمينه ارزيابي و نسبت به انتخاب شركت هاي مجرب و توانمند، اقدام شد.
زكي اضافه كرد: پس از تعمير اساسي موفق يك دستگاه از توربين ها و كسب تاييدهاي لازم تعمير 10 دستگاه ديگربرنامه ريزي و در سال گذشته انجام شد.
مديرعامل شركت خدمات مهندسي و تجهيزات صنعتي توربين جنوب با اشاره به اين كه هزينه تامين قطعات و تعمير هر دستگاه توربين توسط شركت هاي خارجي 40 ميليارد ريال محاسبه شده بود اظهار كرد: تحقق اين كار مهم در داخل علاوه بر دستيابي به دانش فني، ايجاد فرصت هاي شغلي، و تضمين تامين قطعات آنها، موجب صرفه جويي 440 ميليارد ريال شده است.
گفتني است شركت خدمات مهندسي و تجهيزات صنعتي توربين جنوب يكي از شركت هاي تابع شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب است كه در اواخر سال 1382 تاسيس شد و تعميرات اساسي تاسيسات، تجهيزات و انواع ماشين آلات فرآيندي بالاي 4 هزار اسب بخار از جمله انواع توربين هاي گازي مورد استفاده در صنعت نفت را عهد دار است.

 



مديرعامل سازمان بهره وري انرژي: 36 درصد انرژي در بخش خانگي مصرف مي شود

مديرعامل سازمان بهره وري انرژي ايران گفت: امكان صرفه جويي انرژي در بخش خانگي و ساختمان تا ميزان 30 درصد وجود دارد.
به گزارش ايرنا، «سعيد مهذب ترابي» شنبه شب در جلسه شوراي اداري استان قزوين با اشاره به قيمت تمام شده، كميت و كيفيت و همچنين مدت زمان مصرف انرژي در طول شبانه روز به عنوان چالش هاي فراروي بهره وري افزود: در صورت ادامه روند فعلي مصرف، ايران در سال 1404 به وارد كننده انرژي تبديل مي شود.
ترابي افزود: سهم هر يك از بخش هاي مختلف در مصرف انرژي متفاوت بوده و براساس مطالعات انجام شده در سال 89، 36 درصد مصرف انرژي در ساختمان، 22 درصد صنعت و 27 درصد مربوط به حمل و نقل بوده است.
وي خاطرنشان ساخت: براساس برآوردها بين 15 تا 30 درصد ظرفيت صرفه جويي در صنعت وجود دارد كه از اين محل چهار ميليارد دلار صرفه جويي خواهد شد.

 



اخبار ادبي و هنري

نگراني سعودي ها از روابط سينمايي و تلويزيوني ايران و عراق
پس از آنكه وزارت فرهنگ عراق از تلاش اين كشور براي الهام گرفتن از فعاليت هاي هنري در ايران خبر داد رسانه هاي ضد ايراني منطقه از اين امر ابراز نگراني كرده اند.
سخنان طاهر الحمود جانشين وزارت فرهنگ عراق مبني بر نمايش فيلم ها و سريال هاي ايراني در آن كشور و توافقنامه ايران و عراق موجب نگراني روزنامه سعودي الحيات شده و در مطلبي با اشاره به برخي اتهام ها درباره ممنوعيت فعاليت هاي فرهنگي در ايران و ممنوعيت فيلمسازان فتنه گر تلاش كرده تصويري سياه از فعاليت هاي فرهنگي در ايران به تصوير بكشد.
به گزارش فارس، اين روزنامه فرامنطقه اي چاپ لندن در همين رابطه همكاري فرهنگي ايران و عراق را به سخره گرفته است و نوشته است: عراق در حالي به دنبال همكاري فرهنگي هنري و به ويژه سينمايي با ايران است كه سالن هاي سينما در بغداد به كارگاه هاي كفش تبديل شده است و حال هنرمندان عراقي با محدوديت هاي جديدتري روبرو مي شوند!
بنابر اين گزارش نگراني كشورهاي عربي براي حضور سينما و تلويزيون ايران در جهان عرب تازگي ندارد و سال هاست كه سريال هاي متفاوت ايراني از جمله مختارنامه، يوسف پيامبر(ع) و ... در اين كشورها داراي بينندگان فراواني است.
ضعف نظارت باز هم كار دست تئاتر داد!
يكي از آثار به نمايش درآمده در تئاتر شهر، دچار ابتذال و استهجان تأسف آوري است.
«آويني فيلم» گزارش داد كه در يكي از نمايش هاي در حال اجرا، بازي ها و حركات بدني بازيگران آن باعث دلخوري مخاطبان حاضر شده است.
اين گزارش، حكايت از اين دارد كه قرار نيست نظارتي بر تئاتر صورت بگيرد چرا كه در سال گذشته نيز دو نمايش مدتي روي صحنه رفتند كه به دليل قبح شكني هاي صورت گرفته در آنها و مخالفت ها و اعتراضات مردمي به اجبار از صحنه خارج شدند. بعد از قبح شكني ها به نظر مي رسد روند عادي سازي در اين زمينه در حال شكل گيري است به گونه اي كه بعد از مدت ها، حتي رسانه ها نيز از پرداختن به آن صرف نظر كنند. اينكه آيا وزارت ارشاد در اين مورد سريع وارد عمل مي شود يا نه بايد ديد در روزهاي آينده چه برخوردي با نمايش «اسكليگ و بچه هاي پرواز» خواهد كرد.
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
هنر تأثيرگذار نياز به توجه و همدلي دارد
معاون هنري وزارت ارشاد گفت كه هنر خلاق و تأثيرگذار بيش از گذشته نياز به توجه و همدلي دارد.
به گزارش خبرنگار كيهان، حميد شاه آبادي كه در آئين پاياني جشن اردي بهشت تئاتر ايران سخن مي گفت مديران و هنرمندان را به تعامل بيشتر با يكديگر دعوت كرد و حل مشكلات جامعه تئاتري را نيازمند اقدام همه جانبه توسط مديران و هنرمندان دانست. وي از گروه هاي تئاتري به عنوان يك نهاد اجتماعي تأثيرگذار در عرصه فرهنگ ياد كرد و افزود: همدلي اين گروه ها در رشد هنري كشورمان مؤثر خواهد بود. در پايان اين آيين ياد شده از فعالان عرصه تئاتر تجليل و قدرداني به عمل آمد.
گله گذاري مديرعامل بنياد بازيهاي رايانه اي از اهالي سينما
مديرعامل بنياد ملي بازيهاي رايانه اي گفت كه اهالي سينما با دست اندركاران بازي هاي رايانه اي ارتباط برقرار نمي كنند.
به گزارش خبرنگار كيهان بهروز مينايي در نشست خبري دومين جشنواره بين المللي بازي هاي رايانه اي به خبرنگاران گفت: سازندگان مجموعه تلويزيوني مختارنامه براي تبديل اين سريال به بازي رايانه اي با بنياد همكاري نكردند. وي همكاري سازندگان فيلم سينمايي ملك سليمان و راه آبي ابريشم را براي تبديل آنها به بازي رايانه اي خوب توصيف كرد و افزود: در خارج از كشور همزمان با توليد فيلم، بازي رايانه اي آن نيز در اختيار مخاطبان قرار مي گيرد اما در ايران چنين رابطه اي ميان دست اندركاران يك فيلم و طراحان بازي هاي رايانه اي وجود ندارد.
مينايي گفت: توليد بيش از 50 بازي رايانه اي هدف حمايت بنياد ملي بازي هاي رايانه اي قرار گرفته است كه اغلب آنها در گونه هاي ارزشي، دفاع مقدس و حماسي هستند. وي همچنين از راه اندازي دوره كارداني بازي هاي رايانه اي در دانشگاه جامع علمي كاربردي خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه دوره هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد نيز راه اندازي مي شود.
دومين نمايشگاه و جشنواره بازي هاي رايانه اي تهران ششم تا 10 تير سال جاري در مصلاي امام خميني برگزار خواهد شد.

 



دبير ستاد احياي زكات كشور: ظرفيت مساجد براي احياي زكات به كار گرفته شود

شيراز- خبرنگار كيهان:
دبير ستاد احياي زكات كشور گفت: بايد از ظرفيت هاي مساجد براي ترويج فرهنگ زكات استفاده شود.
«حسين نبي لو»، در همايش بزرگ روحانيان، ائمه جماعت و طلاب علوم ديني استان فارس كه با موضوع «زكات و مسجد محوري» در شيراز برگزار شد اظهار داشت: روحانيون و ائمه جماعات مساجد، ظرفيت هاي خوبي براي تبليغ فرهنگ زكات دارند.
وي با اعلام اين كه در زمينه زكات بايد با جديت تلاش كنيم و ائمه جماعت نيز علاوه بر بيان احكام ديني بايد در احياي مقوله زكات اهتمام داشته باشند، افزود: احياي زكات، تاثير فراواني در جامعه دارد و با همكاري كميته امداد، وجوه زكات براي آزاد شدن زندانيان، اشتغال جوانان و اعطاي وام به نيازمندان هزينه مي شود.
نبي لو با اشاره به اجراي طرح مسجد محوري در كشور گفت: با اجراي اين طرح احياي زكات با محوريت مسجد در جامعه نهادينه مي شود و اين طرح نتيجه پژوهش هاي علمي حوزه و دانشگاه و استفاده از پيام هاي رهبر معظم انقلاب براي اجلاسيه هاي سراسري نماز طي 20 سال گذشته است.
دبير ستاد احياي زكات كشور با تاكيد بر اين كه كميته امداد نيز در جمع آوري زكات با محوريت مسجد به عنوان پشتيباني كننده، عمل مي كند، ادامه داد: به رغم اين كه براي 11 سازمان در ارتباط با بحث زكات، شرح وظايف تعريف و ابلاغ شده است ليكن بيش از 90 درصد كار اين سازمان ها بر دوش كميته امداد است.

 



قديري ابيانه: هدفمندي يارانه ها موجب 31 ميليون دلار كاهش هزينه شد

بابل- خبرنگار كيهان:
نشست رازهاي هدفمندي با حضور دكتر محمدحسن قديري در سپاه بابل برگزار شد.
در اين همايش دكتر حسن قديري ابيانه از چهره هاي سياسي كشورمان با اشاره به توليد 4 ميليون بشكه نفت در كشور گفت: از اين ميزان دو ميليون و 300 هزار بشكه نفت صادر و يك ميليون و 700 هزار بشكه نفت در داخل كشور مصرف مي شود.
وي افزود: در ايران هر ليتر نفت 75 سنت، معادل يك هزار و 300 تا يك هزار و 400 تومان به فروش مي رسد. قديري ابيانه با اشاره به طرح هدفمندي يارانه ها گفت: با كاهش قيمت بنزين ممكن است قشر كم درآمد جامعه خوشحال شوند ولي حقيقت آن است كه اين كاهش قيمت بيشترين سود را نصيب قشر ثروتمند جامعه مي كند.
بطور مثال اگر براي پر كردن هر باك 50 ليتر بنزين مصرف شود با اين اوضاع كه قيمت كنوني بنزين 700 تومان است 1000 تومان از طريق يارانه اي پرداخت مي گردد كه حدوداً 50هزار تومان از پول يارانه اي مردم در جيب قشر پردرآمد قرار مي گيرد.
قديري ابيانه ادامه داد: در اوايل هدفمندي يارانه ها، دهك اول جمعيت كه 7 ميليون نفر از جمعيت مردم را تشكيل مي داد حدوداً مقدار سود دريافتي آنها از يارانه ها 4 برابر دهك آخر بوده و اين وضع در سال هاي اخير به 30 برابر رسيده است.
وي در پايان خاطرنشان كرد در اجراي هدفمندي يارانه ها 31 ميليون دلار هزينه ها كاهش پيدا كرده است.

 



رئيس مركز سلامت وزارت بهداشت: اجراي آيين نامه مقابله با ريزگردها منوط به همكاري جهاني است

همدان - خبرنگار كيهان:
رئيس مركز سلامت محيط كار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي، گفت: آيين نامه ملي مقابله با ريزگردها با همكاري بين المللي قابل اجراست.
دكتر كاظم نداف در مراسم افتتاح آزمايشگاه رفرانس آب و فاضلاب غرب كشور در همدان افزود: آيين نامه ملي تثبيت و مقابله با ريزگردها توسط هيئت وزيران تصويب شده و مشاركت سازمان هاي مختلف در آن پيش بيني شده است اما اجراي آن بدون مشاركت منطقه اي و بين المللي امكان پذير نيست.
وي ادامه داد: پيگيري اصلي اين موضوع با سازمان حفاظت محيط زيست است و وظيفه وزارت بهداشت اطلاع رساني، آموزش همگاني و درمان بيماري هاي ناشي از شيوع ريزگردهاست.
نداف اضافه كرد: به علت وضعيت خاص كشور عراق فعلا مشاركت اين كشور در مهار و تثبيت ريزگردها امكان پذير نبوده و لذا اين امر در طولاني مدت به نتيجه خواهد رسيد.
وي يادآور شد: به علت عدم نتيجه گيري از اقدامات انجام شده، كه حتي با درخواست ايران از سازمان بهداشت جهاني جهت تذكر به عراق همراه بوده، از مردم درخواست داريم كه نسبت به رعايت نكات بهداشتي توجه داشته و از تردد غيرضروري در هواي آزاد هنگام بروز پديده گردوغبار خودداري كنند. افرادي كه ناچار از تردد در هواي آزاد هستند مانند نيروهاي پليس، رانندگان وسايل نقليه عمومي، فعالان حوزه بهداشت و سلامت، حتما بايد از ماسك هاي مخصوصي كه به نام P1 و P2 معرفي كرده ايم استفاده كنند و خانواده ها و ساير افراد حتي المقدور از منزل خارج نشوند.
رئيس مركز سلامت محيط زيست كار وزارت بهداشت همچنين به مردم توصيه كرد كه به هنگام هجوم ريزگردها از كولرهاي آبي استفاده نكنند.
وي خاطرنشان ساخت: تمام تركيباتي كه خاك به طور طبيعي داراست در ريزگردها مشاهده شده و تركيبات جديدي آشكار نشده است. اما بار ميكروبي و قارچي بالايي در ريزگردها وجود دارد كه باعث عفونت دستگاه تنفسي مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14