(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 20 خرداد 1391 - شماره 20227

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مديرمسئول كيهان:واژه بهارعربي براي ناسيوناليستي كردن تحولات منطقه و انكار اسلامي بودن آن است
آيت الله امامي كاشاني : دشمن از جمهوري اسلامي بدون سلاح هم مي ترسد
امام جمعه قم: مسئولان به ممنوعيت هاي مدنظر رهبري پايبند باشند
گزارش خبري كيهان از مشاهده اشياء نوراني در آسمان ايران و چند كشور منطقه
پنجمين سالگرد رحلت آيت الله مشكيني در قم برگزار شد
مهمان پرست: اظهارات وزير خارجه عربستان در جهت تامين منافع جمعي مردم منطقه نيست
ولايتي: كشورهاي 1+5 حق هسته اي ايران را به رسميت بشناسند
آيت الله جوادي آملي: غرب در پرونده هسته اي به دنبال وقت كشي است
زاينده رود بار ديگر خشك مي شود
معاون وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي:جمهوري اسلامي ايران رتبه اول توليد علم درمنطقه رادارد
عضو هيئت علمي دانشگاه پيروماري كوري پاريس:تحريم ها تاثيري بر پيشرفت علمي ايران نداشته است
معاون نهاد كتابخانه هاي عمومي ايران: يك هزار ايستگاه مطالعه در كشور ايجاد مي شود
تخصيص 20 هزار ميليارد ريال براي قانون بيمه بيكاري
فرمانده نيروي زميني ارتش: پاسخ ايران به حمله دشمن كوبنده تر خواهد بود
شركت يك ميليون و500 هزار دانشجو در اردوهاي جهادي بسيج
اخبار ادبي و هنري



مديرمسئول كيهان: واژه بهارعربي براي ناسيوناليستي كردن تحولات منطقه و انكار اسلامي بودن آن است

مهرداد بذرپاش، عليرضا محجوب و حسين شريعتمداري در برنامه ديروز، امروز، فردا به بيان نظرات خود درباره اشرافي گري، مجلس نهم و تحولات منطقه پرداختند.
مهرداد بذرپاش نماينده مردم تهران در مجلس نهم در اين برنامه گفت: اشرافي گري مسئولان مسئله بسيار غلطي است چرا كه دشمن در طراحي جنگ نرم تلاش كرد مسئولان را به اشرافي گري سوق دهد كه در بعضي جاها موفق به اين كار نشد.
نماينده مردم تهران در مجلس افزود: آفت اشرافي گري اين است كه مسئول را از مسئوليت غافل مي كند كه همين امر مي تواند موجب نااميدي مردم از مسئولان شود.
بذرپاش تاكيد كرد: حداقل تاثير كبر و غرور مسئولان ايستايي است.
عليرضا محجوب نماينده مردم تهران در مجلس نيز در پاسخ به اين سوال كه نقاط غفلت و آسيب پذيري ملت و مسئولان ما چه چيزهايي مي تواند باشد، گفت: شكاف اصلي كه صراحتا رهبرمعظم انقلاب از آن نام بردند اشرافيت است. اشرافيت فقط به خرج كردن و برخورداري از پول و امكانات نيست بلكه دچار شدن به خوي اشرافي گري است. برخي در جامعه ما فكر مي كنند با برخورداري از پول و كارخانه و زمين توانمندي خاصي دارند در حاليكه به هيچ وجه اين گونه نيست.
وي با اشاره به لوازم تحقق توليد ملي گفت: دوري از روزمرگي يكي از لوازم تحقق شعار امسال است. نگاه به توليدملي در ميان مسئولان كار بسيار آساني است اما متاسفانه در كشور ما گاهي بعضي كارهاي آسان به راحتي سخت مي شود و برخي از قوانين مانع از پيشرفت امور مي شود.
نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به اينكه در مسير تحقق توليد ملي بايد فاصله طبقاتي از بين برود، گفت: همدلي در كشور زماني است كه همه خود را در يك طبقه ببينند و مسئولان از خود شگفتي دوري كنند و غرور خود را به غرور ملي وصل كنند.
حسين شريعتمداري نيز كه به صورت تلفني در اين برنامه شركت كرده بود با اشاره به سخنان رهبرمعظم انقلاب در حرم امام(ره) و منع ايشان از اشرافي گري مسئولين گفت:
زندگي اشرافي در اولين گام مسئول را از مردم دور مي كند. همه تاكيدات اين است و حضرت آقا هم مي فرمايند كه مسئولان زندگي شان از مردم عادي فراتر نرود حالا بعضي از آقايان مسئول مي گويند كه در حد متوسط باشد، در حد متوسط شايد هم قابل قبول باشد اگر چه ملاك اين است كه در حد و اندازه توده هاي مردم باشد.
وي در همين زمينه به ذكر مثالي پرداخت و افزود: مثلا فردي كه در يك خانه اشرافي سكونت دارد كه بعضا هستند و سكونت دارند، چنين آدمي چگونه مي تواند شرايط يك خانواده محترم كه با عروس و دامادشان در دو اتاق محقر زندگي مي كنند را درك كند؟
مدير مسئول روزنامه كيهان در پاسخ به سوالي درباره تاكيد رهبر معظم انقلاب بر بيداري اسلامي و اصطلاحاتي كه بعضي ها در مورد آن به كار مي برند مانند بهار عربي و يا بيداري انساني و اينكه برخي تاكيد دارند عناويني كه بر تحولات منطقه گذاشته مي شود خيلي فرقي ندارد، اظهار داشت: تحولات منطقه داراي سه ويژگي اسلامي، ضداستكباري و مردمي بودن است كه اين سه ويژگي دقيقا سه ويژگي انقلاب اسلامي ايران است، بنابراين آقاي كارتر حق دارد با عصبانيت بگويد آنچه كه من امروز در خاورميانه مي شنوم برايم آشنا است و همان صدايي است كه در سال 1979 در ايران شنيدم.
شريعتمداري افزود: بيداري اسلامي، نشان دهنده هويت تحولات منطقه و شناسنامه آن است و جا به جايي اين نام با واژه هاي نظير بهارعربي، بيداري انساني و هر نام ديگري به مفهوم تحريف هويت انقلاب هاي اسلامي منطقه است همانگونه كه «جمهوري اسلامي» نشانه هويت نظام برخاسته از انقلاب اسلامي ايران است و حضرت امام(ره) تاكيد مي فرمودند كه جمهوري اسلامي، نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد.
مديرمسئول كيهان در ادامه گفت: غربي ها از واژه «بهار عربي» براي تحريف ماهيت اين انقلاب ها از اسلاميت به ناسيوناليسم استفاده مي كنند.

 



آيت الله امامي كاشاني : دشمن از جمهوري اسلامي بدون سلاح هم مي ترسد

خطيب موقت نمازجمعه تهران با بيان اينكه اگر ايران هيچ سلاحي هم نداشته باشد، باز هم غرب از جمهوري اسلامي ايران مي ترسد، بيداري ملت هاي منطقه را «اسلامي» و «ضداستكباري» دانست.
به گزارش فارس، آيت الله محمد امامي كاشاني خطيب موقت نمازجمعه تهران در خطبه دوم نمازجمعه با اشاره به نامگذاري سال 91 از سوي مقام معظم رهبري به «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» و اينكه در خطبه 165 نهج البلاغه اميرالمومنين حضرت علي(ع) مردم را در تمام امور مسئول دانسته اند، گفت: در آن دنيا از تمام نعمت هايي كه به انسان عطا شده است، سوال مي شود؛ كساني كه زمينه ساز تعطيلي كارخانه اي شدند يا كارخانه اي را در ديگر كشورها ايجاد كردند، بايد پاسخگو باشند.
وي در ادامه خطبه به مذاكرات ايران و 1+5 در روزهاي آينده اشاره كرد و اظهار داشت: غربي ها هيچگاه حاضر نبودند كه ما اورانيوم غني شده 20 درصد براي مصارف پزشكي داشته باشيم ولي به دست جوانان اين مرز و بوم اين فناوري به دست آمد و در جهان نيز انعكاس يافت.
آيت الله امامي كاشاني خطاب به 1+5 نيز با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري در سالگرد رحلت حضرت امام(ره) مبني بر اينكه غرب از ايران هسته اي نمي ترسد، بلكه از ايران اسلامي مي ترسد، گفت: اگر ايران هيچ سلاحي هم نداشته باشد، باز هم غرب از جمهوري اسلامي ايران مي ترسد.
خطيب موقت نمازجمعه تهران گفت: 2چيز مصر، يمن و بسياري از كشورهاي غيراسلامي را بيدار كرد كه يكي اسلام و دنباله روي از جمهوري اسلامي و به تبع آن استقلال، عزت ملي و اينكه ايران حرف اول منطقه را مي زند، بود.
آيت الله امامي كاشاني ديگر عامل بيداري اسلامي را خونريزي، شكنجه و ظلم هاي استكبار در كل دنيا خصوصا در كشورهاي اسلامي دانست كه مردم را از اين كشورها متنفر و دنيا را از آنها نااميد كرد.
خطيب نمازجمعه تهران تحريم هاي وضع شده عليه ايران را زمينه ساز پيشرفت كشور خواند و تصريح كرد: آنها فكر مي كردند كه اين تحريم ها ملت ايران را مي ترساند ولي در عمل اين تحريم ها ملت ايران را عصباني كرد تا ملت در برابر آنها بايستند و عقب نشيني نكنند.
وي ادامه داد: از خداوند مي خواهيم به استكبار عقل بدهد چرا كه از قديم گفته اند خدايا آن كه را عقل دادي، چه ندادي و آن كه را عقل ندادي، چه دادي.
آيت الله امامي كاشاني با اشاره به پنجمين سالروز وفات آيت الله مشكيني گفت: ايشان استاد فقه، اصول، اخلاق، عاشق امام و خدمتگزار نظام بود كه بسياري از فضلاي قم و شهرستان از شاگردان ايشان به حساب مي آيند.
خطيب نمازجمعه تهران در خطبه اول نمازجمعه نيز با اشاره به اهميت ماه مبارك رجب به مردم توصيه كرد كه در اين ماه صدقه بدهند كه اين صدقه ها براي آخرت ارزشمند است.

 



امام جمعه قم: مسئولان به ممنوعيت هاي مدنظر رهبري پايبند باشند

امام جمعه قم گفت: قاطعانه از همه مسئولان نظام مي خواهيم به ممنوعيت هاي مدنظر رهبري پايبند بوده و رهنمودهاي ايشان را مو به مو به مرحله اجرا درآورند.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد سعيدي در نمازجمعه اين هفته قم كه در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد اظهار داشت: حضور منافقان در جامعه ممكن است موجب فريب ديگران شود به همين دليل اميرالمؤمنين(ع) مي فرمايد «ترسناك ترين چيزي كه براي شما متصور هستم اين است كه دنياطلبي تان در لباس آخرت صورت گيرد.»
وي در بخش ديگر از سخنان خود با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در سالروز رحلت امام خميني گفت: ايشان فرمودند «امام پدر جنبش اسلامي است» و اين به معناي اين است كه بيداري اسلامي منطقه مديون امام است.
سعيدي خاطرنشان كرد: امتياز برجسته امام خميني نسبت به ساير علما اين بود كه ايشان رابطه مرجع تقليد و مقلد را به رابطه امام و امت ارتقا داد زيرا فقيه، ولي مردم و نماينده امام زمان(عج) است و امام خميني نيز با توجه به علم خويش لازم دانست كه حكومت اسلامي را در ايران تشكيل دهد و در اين راه از هيچ گونه اهانت و آسيب و حتي شهادت فرزندش نهراسيد.
متولي آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) با بيان اينكه حركت و پيشرفت انقلاب نيازمند الزاماتي است گفت: اين موارد در بيانات رهبر معظم انقلاب منعكس شده و ايشان تاكيد دارند كه در اين مسير بايد از غرور و اشرافي گري پرهيز كرده و مسئولان نظام از خودشيفتگي و كسب محبوبيت برحذر باشند زيرا اين امر تاثير منفي بر افراد جامعه و انقلاب خواهد داشت.
وي تصريح كرد: به همين دليل ما نيز قاطعانه از همه مسئولان نظام مي خواهيم به همه ممنوعيت هاي مدنظر رهبري پايبند بوده و رهنمودهاي ايشان را مو به مو به مرحله اجرا درآورند.
خطيب جمعه قم به سنت اعتكاف اشاره كرد و گفت: اعتكاف در واقع حج كوچكي است كه اين جنبه بايد مورد توجه قرار گيرد ضمن اينكه در پرتو اين سنت حسنه، عرفان ناب اسلامي به افراد آموزش داده مي شود بنابراين بهره گيري از اين ظرفيت به منظور مقابله با عرفان هاي نوظهور و استعماري ضروري است.

 



گزارش خبري كيهان از مشاهده اشياء نوراني در آسمان ايران و چند كشور منطقه

شامگاه پنجشنبه در آسمان ايران و چندين كشور منطقه اشيايي نوراني مشاهده شد كه اخبار متفاوتي از منشأ اين اشياء پرنده منتشر شده است.
حوالي ساعت 22 پنجشنبه، اخباري مبني بر مشاهده اشياء نوراني پرنده در آسمان برخي از شهرهاي ايران منتشر و متعاقب آن نيز عكس ها و فيلم هايي از اين اشياء نوراني در فضاي مجازي منتشر شد.
البته ايران تنها كشوري نبود كه آسمانش مهمان اين اشياء نوراني بود. اين پديده در آسمان بسياري از كشورهاي منطقه از جمله جمهوري آذربايجان، سوريه، اردن، تركيه، ارمنستان، لبنان و قزاقستان نيز مشاهده شد.
مشاهده اين اشياء پرنده در آسمان سرزمين هاي اشغالي نيز موجي از نگراني و ترس را بر اسرائيلي ها حاكم كرد.
ساكنان سرزمين هاي اشغالي تماس هاي متعددي را با پليس گرفته و مدعي مشاهده يوفو (بشقاب پرنده) شدند! ميزان تماس ها با پليس و موج وحشت در رژيم صهيونيستي چنان بود كه وزارت جنگ اين رژيم با صدور بيانيه اي هرگونه عمليات نظامي و آزمايش موشكي در سرزمين هاي اشغالي را رد كرد.
رزمايش يا آزمايش؟
درباره منشأ اشياي نوراني ديده شده در آسمان روايت هاي مختلفي وجود دارد. در حالي كه گمانه زني هاي اوليه حاكي از پديده هاي طبيعي مانند شهاب سنگ بود، كارشناسان نجوم با رد اين نظريه اعلام كردند اين پديده نمي تواند ناشي از ورود شهاب سنگ به جو زمين باشد.
در همين حال روابط عمومي سازمان پدافند غيرعامل كشور از برگزاري رزمايشي از پيش اعلام نشده در شب مذكور خبر داد.
اين ستاد اعلام كرد؛ «با هدف ارزيابي آمادگي واحدهاي پدافندي كشور رزمايشي سراسري با عنوان طلوع فجر برگزار و با موفقيت كامل انجام شد.»
بنا بر اين گزارش، رزمايش مذكور كه بدون اطلاع قبلي واحدهاي پدافندي انجام شد، با عكس العمل بموقع و مناسب كليه واحدها مواجه گرديد و با موفقيت كامل به پايان رسيد.
معاون قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) نيز در گفت وگو با فارس، بدون اشاره به اين رخداد، از اشراف صددرصدي اين قرارگاه بر آسمان كشور و اطراف ايران خبر داد.
امير شاهرخ شهرام با اشاره به فعاليت بدون وقفه رادارهاي هوايي كشور گفت: ما در اين زمينه تمامي اقدامات و تدابير لازم را در دستور كار داريم و جالب است بدانيد كه ما در برخي جاها مجبور شديم كوه را براي اينكه رادار ما خوب عمل كند، جابجا كنيم.
معاون قرارگاه پدافند هوايي تصريح كرد: البته ما هيچ گاه به وضع موجود راضي نيستيم و معتقديم هميشه بايد يك قدم از تهديدات احتمالي جلوتر بوده و براي آنها برنامه داشته باشيم.
اميرشهرام با تأكيد بر اشراف صددرصدي ايران بر آسمان كشور و اطراف ايران افزود: ما حتي يك درصد ضعف را برنمي تابيم و براي رفع آن به صورت شبانه روزي عمل مي كنيم. البته هيچ كشوري دستاوردها و توانمندي هاي مهم خود را رسانه اي نمي كند و ما هم به همين امر بسنده مي كنيم كه امنيت امروز در كشور، مويد اقدامات شبانه روزي قرارگاه پدافند هوايي است.
در همين حال منابع خارجي منشأ ديگري براي اين رويداد اعلام كرده و از آزمايش موشكي روسيه به عنوان عامل مشاهده اشياي نوراني پرنده در منطقه ياد كردند.
منابع خبري روسي اعلام كردند اين كشور شامگاه پنجشنبه يك موشك بالستيك را با موفقيت آزمايش كرده است.
سرهنگ واديم كوال سخنگوي «نيروي موشكي راهبردي روسيه» اعلام كرد موشك TOPOL-RS-RM از سايت پرتاب موشك «كاپوستين يار» در منطقه آستاراخان در جنوب روسيه پرتاب و به هدف مورد نظر در منطقه «ساري شاگان» در قزاقستان اصابت كرد.
كوال در ادامه افزود اين موشك از نوع تك كلاهكي بوده و از سال 1985به خدمت گرفته شده و قرار است تا سال 2019 در ارتش روسيه به كار خود ادامه دهد.
موشك مذكور سه مرحله اي بوده و با وزن 45 تن مي تواند 10 هزار كيلومتر را طي كند. اين موشك قادر به حمل كلاهك هسته اي نيز مي باشد. خبرگزاري نووستي روسيه زمان شليك اين موشك را ساعت 21 و 39 دقيقه به وقت محلي اعلام كرده است.
منابع اسرائيلي اين آزمايش را ناموفق عنوان كردند.
يديعوت آحارونوت به نقل از رئيس انجمن نجوم اسرائيل نوشت: اين احتمالاً يك تست موشكي بوده است. موشك احتمالاً از كنترل خارج شده و باقيمانده ها و سوخت آن همان چيزي بوده اند كه مردم آنها را ديده اند. اين موشك تا ارتفاع 200-300 كيلومتري رسيده و به اين علت از مكان هاي مختلف قابل مشاهده بوده است. اين اولين بار نيست كه چنين پديده اي در آسمان مشاهده مي شود. در زمستان سال 2009 نيز پديده مشابهي در آسمان كشور نروژ مشاهده شد كه بعداً معلوم شد ناشي از آزمايش موشكي روسيه بوده است.

 



پنجمين سالگرد رحلت آيت الله مشكيني در قم برگزار شد

مراسم بزرگداشت پنجمين سالگرد مرحوم آيت الله «علي اكبر مشكيني»، رئيس سابق مجلس خبرگان رهبري و جامعه مدرسين حوزه علميه قم در مسجد اعظم اين شهر برگزار شد.
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه كمالات مرحوم آيت الله مشكيني فراموش شدني نيست، وي را شيفته نظام اسلامي عنوان كرد.
آيت الله سيداحمد خاتمي، شامگاه پنجشنبه در مراسم بزرگداشت ارتحال آيت الله سيدعلي مشكيني كه در مسجد اعظم قم برگزار شد، در سخناني اظهار داشت: آيت الله مشكيني مردي مخلص، ارادتمند و شيفته نظام اسلامي و عارف بود و مواضع دلسوزانه و دلنشين ايشان همچنان در گوش كساني كه بهره مند از آن هستند طنين انداز است.
وي افزود: مرحوم مشكيني حق عظيمي بر روحانيت نسل حاضر دارد و كمتر امام جمعه و شخصيت روحاني نيم قرن اخير حوزه است كه بهره مند از تدريس ايشان در خارج فقه و اصول و درس اخلاق و تفسير قرآن نبوده است.
عضو جامعه مدرسين حوزه تصريح كرد: آيت الله مشكيني در عرصه خدمت به نظام اسلامي از قبل از پيروزي انقلاب اسلامي و تا زمان ارتحالش شيفته نظام اسلامي بود و آرمان نظام اسلامي را در سر داشت و بعد از انقلاب هم در سنگرهاي مختلف خدمت حاضر بود و در چند دوره اي كه در مجلس خبرگان بود عليرغم اعراض از رياست، رياست خبرگان در او متعين بود.
وي بيان داشت: گاهي سكوت ايشان حوصله انسان را سر مي برد اما وقتي سخن مي گفت عالمانه حرف مي زد و كمالات اين بزرگمرد فراموش شدني نيست.
وي تاكيد كرد: آيت الله مشكيني به حق خدا باور بود و در همه وجودش عشق به خدا موج مي زد و در سالهاي آخر عمر هم همه وقتش صرف قرآن و مشغول نوشتن تفسير روان براي جوانان بود و حدود 19 جزء تفسير را به صورت روان نوشته كه عمرشان كفاف نداد و آيت الله استادي اين تفسير را با سبك ايشان ادامه دادند و در كنگره اي كه براي آن مرحوم برگزار خواهد شد از آن رونمايي مي شود.
وي گفت: آن عالم ديني عاشق و مفسر قرآن در حوزه و با همه وجود و عاشقانه در خدمت انقلاب بود. وي بصيرت را از ديگر ويژگي هاي آيت الله مشكيني دانست و گفت: سنگرش، سنگر ولايت فقيه بود.
وي تاكيد كرد: امام خميني با عظمت از ايشان ياد كردند و بعد از امام هم، همه عشق خود را يكجا تقديم آيت الله العظمي خامنه اي كرد.
وي افزود: در برخي ادوار كه بي مهري نسبت به رهبري مي ديد با همه وجود برمي آشفت و انتقاد و اعتراض مي كرد و در عصر و زمان ما يك عارف و عالم برجسته ديني در عرصه هاي مختلف بود.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم اظهار داشت: از ميان بيش از 40 كتابي كه نوشتند برخي كتابهايي بودند كه ارزشمند و ابتكاري بود.
در اين مراسم حضرات آيات و مراجع تقليد نوري همداني، جوادي آملي، علوي گرگاني، جعفر سبحاني، اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ائمه جمعه قم، نمايندگان مردم قم در مجلس شوراي اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور، برخي مديران استان، طلاب و فضلاي حوزه و مردم قم حضور داشتند.

 



مهمان پرست: اظهارات وزير خارجه عربستان در جهت تامين منافع جمعي مردم منطقه نيست

سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به اظهارات وزير خارجه عربستان سعودي درباره كشورمان اظهار داشت: اين اظهارات در جهت تامين منافع جمعي مردم منطقه نبوده و معياري منطقي براي تحولات منطقه اي نيست.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، رامين مهمان پرست با رد كامل مفاد بيانيه پاياني نشست وزراي خارجه شوراي همكاري خليج فارس در جده در مورد جزاير سه گانه ايراني، تاكيد كرد كه جزاير سه گانه ابوموسي، تنب بزرگ و تنب كوچك جزء جدايي ناپذير از خاك جمهوري اسلامي ايران بوده و خواهند بود.
وي با اشاره به اظهارات سعود الفيصل وزير خارجه عربستان سعودي درباره كشورمان اظهار داشت: اين اظهارات در جهت تامين منافع جمعي مردم منطقه نبوده و معياري منطقي براي تحولات منطقه اي نيست.
سخنگوي وزارت خارجه كشورمان با غير واقع بينانه خواندن مطالب مطرح شده در اين بيانيه در خصوص فعاليت هاي هسته اي كشورمان گفت: اين فعاليت ها كاملا شفاف، صلح آميز و منطبق با قوانين بين المللي و در چارچوب مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي است و جمهوري اسلامي ايران بر استيفاي حقوق غيرقابل انكار خود براساس ان پي تي تاكيد دارد.

 



ولايتي: كشورهاي 1+5 حق هسته اي ايران را به رسميت بشناسند

مشاور عالي رهبر انقلاب در امور بين الملل ابراز اميدواري كرد، كشورهاي 1+5 با واقع بيني در اجلاس مسكو شركت كرده و از حق طبيعي ايران در دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي دفاع كنند و آن را به رسميت بشناسند.
به گزارش ايرنا، دكتر «علي اكبر ولايتي» روز پنجشنبه در مشهد افزود: با توجه به اينكه جمهوري اسلامي ايران همواره حسن نيت خود را در مذاكرات هسته اي و وفاداري اش را به تعهدات سازمان بين المللي انرژي هسته اي ثابت كرده است، كشورهاي عضو 1+5 هم بايد با واقع بيني حق طبيعي ايران را در دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي به رسميت بشناسند. وي گفت: ايران در مذاكرات صلح آميز هسته اي در عرصه هاي بين المللي بدون تخطي از مقررات «ان.پي.تي» همواره مواضع خود را به طور ثابت و مشخص اعلام كرده لذا حق كشورمان در اين زمينه مطابق مقررات آژانس بين المللي انرژي هسته اي بايد به رسميت شناخته شود.

 



آيت الله جوادي آملي: غرب در پرونده هسته اي به دنبال وقت كشي است

استاد حوزه علميه قم با اشاره به بررسي پرونده هسته اي ايران گفت: آنها در بغداد و تركيه ايران را معطل كرده و در مسكو نيز چنين مي كنند و اين در حالي است كه حق با ايران است.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم آيت الله عبدالله جوادي آملي در ديدار جامعه اسلامي مهندسين با انتقاد از وجود اختلاس و باندبازي بيان كرد: ايران ما به لطف الهي، كشوري چهار فصل بوده و آب هاي فراواني دارد كه هرز رفته و خاك ها زير نور آفتاب هرز مي رود و فقر هم موج مي زند، اين وضعيت شايسته نيست.
استاد حوزه علميه قم گفت: ظلم همه جا بد است ولي طبق فرمايشات ائمه اطهار ظلم نسبت به كسي كه هيچ پناهگاهي جز خدا ندارد گناه بيشتري دارد.
وي با اشاره به وجود مسئله فقر و گراني در كشور افزود: نبايد خيلي عادي گفته شود كه 20 يا 30 درصد فقير هستند و در چنين شرايطي اگر با موعظه، اخلاق و نصيحت بخواهيم جوانان را هدايت كنيم، توقع به جايي نيست.

 



زاينده رود بار ديگر خشك مي شود

رودخانه زاينده رود در روزهاي آينده يك بار ديگر خشك مي شود.
به گزارش ايرنا، مديرعامل شركت آب منطقه اي اصفهان ضمن درخواست از مردم استان اصفهان براي صرفه جويي و بهينه مصرف كردن آب، افزود: با پايان يافتن كشت و كار كشاورزان براي حفظ آب موجود براي مصرف آشاميدني مردم خروجي سد زاينده رود كاهش يافت.
به گفته وي، جريان آب رودخانه زاينده رود تا نيروگاه اسلام آباد جاري و بعد از آن آبي وارد بستر رودخانه نخواهد شد.
وي اظهار اميدواري كرد: با همكاري كشاورزان، مردم و مسئولان استان در مصرف آب، در تابستان سال جاري با مشكل كمبود آب در بخش آشاميدن مواجه نخواهيم شد.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه بارندگي ها در سرشاخه هاي استان در سال جاري نسبت به متوسط درازمدت آن حدود 30درصد كاهش داشته، نيازمند مديريت صحيح توزيع آب در بخش هاي مختلف به ويژه كشاورزي و آشاميدني منطقه هستيم.
وي تاكيد كرد: حجم مخزن سد زاينده رود 80درصد و ورودي هاي اين سد نيز 40درصد نسبت به ميانگين درازمدت كاهش پيدا كرده است.
مديرعامل شركت آب منطقه اي اصفهان افزود: حجم آب زاينده رود در 15خردادماه جاري به مقدار 286 ميليون مترمكعب رسيد كه نسبت به سال گذشته 53 درصد كاهش يافت و اين رقم توجه هرچه بيشتر مردم به مصرف بهينه آب را مي طلبد.

 



معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: جمهوري اسلامي ايران رتبه اول توليد علم در منطقه را دارد

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: جمهوري اسلامي ايران از لحاظ توليد علم در منطقه داراي رتبه نخست است.
به گزارش ايرنا، «مصطفي قانعي» در شهركرد افزود: پژوهش نبايد تنها مختص مراكز آموزشي باشد بلكه پيگيري و توجه به اين مهم بايد در اولويت مراكز علمي و توليدي، وزارتخانه ها و سازمانهاي دولتي براي برنامه ريزيهاي صورت گرفته در اداره امور قرار گيرد.
وي اضافه كرد: توليد بالاي علم در هر سال مويد استمرار موفقيتهاي گذشته استادان و دانشمندان ايراني است و با توجه به اينكه جمهوري اسلامي ايران يك درصد جمعيت دنيا را داراست يك و يك دهم درصد علم دنيا را نيز توليد مي كند.
قانعي گفت: آماري كه براي 10 سال گذشته ارائه شده نشان دهنده حركت شتابان توليد علم در ايران است و براساس آمارهاي سازمانهاي بين المللي، ايران جزو كشورهايي است كه هر سال نه تنها بر تعداد توليدات علمي آن افزوده شده بلكه اين افزايش از شيب زيادي نيز برخوردار است.

 



عضو هيئت علمي دانشگاه پير و ماري كوري پاريس: تحريم ها تاثيري بر پيشرفت علمي ايران نداشته است

عضو هيأت علمي دانشگاه پير و ماري كوري پاريس، گفت: تحريم ها هيچ تاثيري در پيشرفت علمي ايران نداشته است.
«سرژ كوچمي» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، به وجود پژوهش هاي علمي و چشمگير صورت گرفته در ايران اشاره كرد و افزود: امروز با وجود امكانات ارتباطي بسيار، دسترسي به دانشمندان و دانشگاه هاي مختلف به موضوعي آسان و قابل دسترس تبديل شده است.
وي با بيان اينكه با وجود گستردگي ارتباطات تحريم يك كشور بي معنا است، اظهار كرد: رشد علمي روزافزون ايران بي نتيجه بودن تلاش برخي كشورها براي جلوگيري از رشد علمي يك كشور را به روشني نشان مي دهد.
عضو هيأت علمي دانشگاه پير و ماري كوري پاريس، سطح علمي موجود در ايران را بسيار بالا ارزيابي كرد و گفت: دانشجويان ايران با انگيزه و شوق بسياري براي دستيابي به علوم مختلف تلاش مي كنند و حتي در صورت امكان به دانشگاه هاي معتبر جهاني مي روند.

 



معاون نهاد كتابخانه هاي عمومي ايران: يك هزار ايستگاه مطالعه در كشور ايجاد مي شود

معاون امور استان ها، مجلس و مشاركت هاي نهاد كتابخانه هاي عمومي از ايجاد يك هزار ايستگاه مطالعه در كشور خبر داد.
به گزارش ايرنا از رشت، «سيدجواد سادات فاطمي» پنج شنبه در حاشيه مراسم معارفه مديركل جديد كتابخانه هاي عمومي گيلان با بيان اين مطلب افزود: براي راه اندازي ايستگاه هاي ياد شده 500 ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وي ادامه داد: براساي اين طرح، فضايي براي مطالعه تعريف خواهد شد و در هر ايستگاه 15 عنوان كتاب شامل رده كودكان و نوجوانان، جوانان و عمومي براي مطالعه به افراد ارائه مي شود.
سادات فاطمي سرانه فعلي فضاي كتابخانه اي كشور را براي هر يكصد نفر دو متر مربع عنوان و خاطرنشان كرد: اين فضا به طور قطع كافي نيست و در تلاش هستيم تا سرانه فضاي كتابخانه اي را به هشت متر مربع ارتقا دهيم.
وي درباره ساخت كتابخانه هاي عمومي كشور نيز گفت: امسال در مجلس شوراي اسلامي مصوبه اي داشتيم كه براي ساخت كتابخانه هاي روستايي از بودجه ملي كمك گرفته شود اما براي ساخت كتابخانه هاي عمومي بايستي از منابع استاني اقدام شود.
براساس آمارهاي موجود، دو هزار و 800 كتابخانه عمومي در كشور فعال است.

 



عضو هيئت رئيسه مجلس نهم خبر داد
تخصيص 20 هزار ميليارد ريال براي قانون بيمه بيكاري

عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي از تخصيص 20هزار ميليارد ريال براي اجراي قانون بيمه بيكاري خبر داد.
به گزارش ايسنا از تبريز «عليرضا منادي» نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي در آئين افتتاح ساختمان فني مهندسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سراب اظهار كرد: مجلس هشتم 60 هزار ميليارد ريال از درآمد حاصل از اجراي اين قانون را در سال 91 به بخش سلامت اختصاص داد و بر اساس آن بايد كليه خدمات بيمارستان ها و مراكز درماني دولتي در حد رايگان باشد.
وي از تخصيص 20 هزار ميليارد ريال براي اجراي قانون بيمه بيكاري خبر داد و افزود: طرح بيمه بيكاري به منظور حمايت از بيكاران، صاحبان علم و فن و فارغ التحصيلان جوياي شغل از سوي مجلس تدوين و به تصويب رسيد كه در سال جاري نيز اجرايي خواهد شد.
وي تصريح كرد: براساس اين قانون، براي افراد بيكار متاهل ماهانه 2 ميليون و 150 تا 2 ميليون و 300 هزار ريال و براي مجردين يك ميليون و 800 هزار ريال پرداخت خواهد شد.
منادي با اشاره به اينكه طرح بيمه بيكاري ربطي به سازمان تامين اجتماعي ندارد، افزود: در اين طرح حق بيمه بيكاري به ميزان چهار درصد يا حقوق بيمه ديده شده است كه سه درصد آن توسط كارفرما و يك درصد توسط دولت تامين و پرداخت مي شود.
وي همچنين از تصويب طرح بيمه حوادث ناشي از گاز طبيعي خبر داد و اظهار كرد: اين طرح به منظور تامين پوشش بيمه جاني و مالي مشتركين خانگي در مقابل حوادث ناشي از گاز طبيعي اعم از حوادث منجر به انفجار، آتش سوزي و مسموميت ها به اجرا درمي آيد.
وي با بيان اينكه قرارداد بيمه حوادث مشتركين خانگي در برابر حوادث ناشي از مصرف گاز طبيعي در راستاي اجراي قانون لايحه بودجه سال 1391 كل كشور فيمابين شركت ملي گاز ايران و شركت سهامي بيمه ايران منعقد شد گفت: طبق اين قرارداد شركت بيمه ايران متعهد است در قبال حوادث ناشي از گاز طبيعي مبالغ منعقد شده را پرداخت كند.
منادي ادامه داد: براساس قرارداد منعقد شده مشتركين خانگي روستايي با پرداخت 250 ريال و مشتركين خانگي شهري با پرداخت 500 ريال به ازاي هر واحد مسكوني در هر ماه زير پوشش شركت سهامي بيمه ايران قرار دارند.

 



فرمانده نيروي زميني ارتش: پاسخ ايران به حمله دشمن كوبنده تر خواهد بود

فرمانده نيروي زميني ارتش گفت: در صورت هرگونه حمله اي به ايران پاسخ نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به دشمن، كوبنده تر، قوي تر و مهلك تر خواهد بود.
سرتيپ «احمدرضا پوردستان» ديروز در گفت وگو با ايرنا در شهرستان نور افزود: امروز نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران از كفايت، اقتدار و توانمندي بسيار بالايي براي مقابله با هرگونه تهديدات برخوردارند.
وي اظهار داشت: ما هميشه آمادگي رزمي خود و تهديدات دشمن را رصد مي كنيم و همگام با اين تهديدات، توانايي هاي خود را ارتقاء مي دهيم.
پوردستان اظهار داشت: امروز آمادگي رزمي نيروهاي مسلح در اوج اقتدار قرار دارد و اگر بخواهد تهديدي عليه كشور ما صورت بگيرد به طور قطع ضربه دوم كه از سوي ما صادر خواهد شد به مراتب كوبنده تر خواهد بود.
فرمانده نيروي زميني ارتش درباره ميزان آمادگي نرم افزاري نيروهاي مسلح در مقابل تهديدات نرم دشمن گفت: در بعد تهديدات نرم، نيروهاي متخصص ما تلاش هاي زيادي انجام داده اند و يك ارتباط بسيار نزديك و مقدسي بين كاربران نيروها و دانشگاه ها برقرار شده است.
پوردستان ادامه داد: اكنون تمامي نيازمندي هاي دفاعي و تجهيزاتي و مهمات مورد نياز نيروي زميني در داخل كشور توليد مي شود و بومي سازي شده است. فرمانده نيروي زميني ارتش به منظور شركت در يادواره شهداي 75 شهيد شهرستان نور، پنجشنبه شب به اين شهر سفر كرده بود.

 



رئيس سازمان بسيج مستضعفين خبر داد
شركت يك ميليون و500 هزار دانشجو در اردوهاي جهادي بسيج

رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: اردوهاي جهادي سازمان بسيج مستضعفين امسال با حضور حدود يك ميليون و500 هزار دانشجو از سراسر كشور برگزار مي شود.
سرتيپ محمدرضا نقدي، روز پنجشنبه در حاشيه يادواره شهداي روستاي صاحب الزمان(عج) شهرستان خرم آباد در جمع خبرنگاران افزود: براساس برنامه ريزي اين اردوها با حضور گسترده دانشجويان در قالب دوره هاي 10 تا 15روزه برگزار مي شود.
وي اظهار داشت: يكي ديگر از برنامه هاي اجرايي در بخش اردوهاي جهادي برگزاري اردوهاي يك روزه است كه در اين اردوها نيز حدود يك ميليون دانشجو شركت خواهند كرد.
نقدي گفت: اردوهاي جهادي به منظور خدمت رساني و رفع مشكلات مردم در مناطق محروم به ويژه مناطق روستايي و دورافتاده كشور اجرا مي شود.
وي افزود: در جريان برگزاري اردوهاي جهادي حدود 76 خدمت متنوع به مردم ارائه مي شود.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين خدمات پزشكي، دامپزشكي، كشاورزي، عمراني و آبخيزداري را از جمله برنامه هاي اردوهاي جهادي برشمرد.
به گزارش خبرنگار كيهان از خرم آباد رئيس سازمان بسيج مستضعفين كشور در يادواره 79 شهيد و 300 جانباز منطقه مدهني اين شهر گفت: دشمن براي جبران شكست هايش از ملت ايران به اشاعه مواد مخدر، شبكه هاي فساد و برنامه هاي گمراه كننده ماهواره اميد بسته است.
نقدي اضافه كرد: دشمن آنچه را كه نتوانست با تير و تفنگ در جبهه ها بدست بياورد اينك تلاش مي كند با اشاعه مواد مخدر در بين جوانان، شبكه هاي فساد و ارائه برنامه هاي گمراه كننده ماهواره در ميان خانواده ها جبران كند.

 



اخبار ادبي و هنري

مجموعه «و اينك آخرالزمان» از امشب در شبكه خبر
مجموعه مستند «...و اينك آخرالزمان» به نويسندگي و كارگرداني سعيد مستغاثي و تهيه كنندگي رضا جعفريان از امروز شنبه 20 خرداد از شبكه خبر پخش مي شود.
در اين مجموعه مستند براساس اسناد و مدارك مستند (كه از سوي مراكز اطلاعاتي و آكادميك خارج كشور در آمريكا و اروپا انتشار يافته است) و اظهار نظرات كارشناسان داخلي و خارجي، براي نخستين بار از زاويه اي تازه و نو به تاريخ پيدايش سينما، بسط و گسترش آن و فراز و نشيب هايش در غرب و آمريكا به خصوص هاليوود به عنوان اصلي ترين كانون سينماي امروز پرداخته مي شود. در اين نگرش نو ، سينماي غرب به عنوان حلقه اي از آخرين حلقات زنجيره پديد آمدن و رشد غرب جديد مورد بازنگري و بازخواني قرار خواهد گرفت. حلقه اي كه چشم انداز بسيار وسيع تر از هنر و سرگرمي را براي مخاطبانش مدنظر داشته و دارد. از همين رو ، امروز به مرحله اي رسيده كه سينماي آخرالزماني علنا به عنوان اصلي ترين جريان آن ، خود را به اثبات رسانده است.
مجموعه مستند «...و اينك آخرالزمان» ، در 30 قسمت از شنبه 20 خرداد هر روز ساعات 45/12 و 45/19 از شبكه خبر پخش مي شود.
تارعنكبوت در خانه هنرمندان!
خانه هنرمندان در تازه ترين اقدام خود مستندي را در تجليل از «علي دهباشي» به نمايش گذاشت.
خانه هنرمندان كه زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با حمايت شهرداري تهران به فعاليت مشغول است پس از برگزاري مراسمي براي رونمايي از كتاب يكي از فيلمسازان معاند مقيم خارج كشور در هفته هاي گذشته در اقدام جديد خود نمايش فيلم مستندي در تجليل از علي دهباشي مدير گاهنامه بخارا كرده است.
در اين فيلم افرادي همچون: سيمين بهبهاني (مشاور بنياد اشرف پهلوي و شاعره مبتذل درباري) آيدين آغداشلو (هنرمند سكولار)، محمود دولت آبادي (نويسنده سكولار) نصرت كريمي (كارگردان فيلم هاي مبتذل و ضدديني) از علي دهباشي تمجيد كرده اند.
دهباشي كارگر چاپخانه مسعود سعد بود كه ابتدا به نشرياتي چون آدينه و دنياي سخن راه پيدا كرد و با همكاري بيژن اسدي پور از كاريكاتوريست هاي مقيم آمريكا فصلنامه دفتر هنر را منتشر كرد.
سپس از سال 1369 به مدت هفت سال سردبيري ماهنامه كلك را عهده دار شد. وي به واسطه ارتباط با عطاا... مهاجراني (معاون وقت حقوقي و پارلماني رئيس جمهور) به جلسات نويسندگان سلطنت طلب در خارج كشور راه يافت. دهباشي از صحنه گردانان حلقه پنجشنبه هاست. اين حلقه هر از گاهي ميزبان روشنفكران سكولار را برپا مي كند.
انتشار كتاب حاوي توهين به امام حسين(ع) توسط نشرچشمه
نشرچشمه به دليل انتشار يك كتاب توهين آميز عليه سالار شهيدان، لغو امتياز شده است. اين موسسه انتشاراتي كه به دليل انتشار كتاب هاي غيراخلاقي و مروج ليبراليسم از حضور در بيست و سومين دوره نمايشگاه بين المللي كتاب تهران نيز محروم شده بود، اين بار به دليل انتشار يك كتاب حاوي توهين به امام حسين(ع) رسما از نشر كتاب جلوگيري شد. نكته جالب توجه اين است كه مدير نشر چشمه در توجيه انتشار اين كتاب موهن گفته كه كتاب مذكور را اصلا نخوانده است!
به گزارش فارس، بهمن دري معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دراين باره توضيح داد: در ارتباط با نشر چشمه ما حداكثر لطف و همكاري را انجام داديم تا اين ناشر به مشكلي برنخورد، ولي متاسفانه خودشان اصرار داشتند كار به اينجا برسد. از نظر حقوقي وضعيت نشر چشمه به گونه اي است كه مديركل حقوقي وزارت ارشاد به بنده مي گويد اين نشر بايد دو سال پيش بسته مي شد و مسئوليت را برعهده خود ما گذاشت و گفت هيچ مسئوليتي دراين زمينه بر عهده نمي گيرد. معاون فرهنگي وزارت ارشاد با اشاره به عرضه كتب موهن به مقدسات خاطر نشان كرد: «باز هم ما گفتيم يك فرصت بدهيم كه اصلاح كنند شايد با درايت لازم بتوانند مسير خودشان را اصلاح كنند اما متاسفانه كار به اينجا رسيد كه اين انتشارات كتابي عرضه كرد كه سراسر ضد قيام كربلا و ضد امام حسين(ع) بود.»
تعرض به امام حسين كه همه ايران 10 روز محرم براي او سياه مي پوشند و سوگواري مي كنند ديگر قابل گذشت نبود.آقاي كيائيان [رئيس سابق اتحاديه ناشران] و مدير نشر به دفتر من آمد و گفت والله من اين كتاب را نخواندم! وي ادامه داد: «يكي ديگر از تخلف هاي نشرچشمه اين بود كتابي را براي مجوز ارائه مي داد و بعد همان كتاب را دوباره از مسير انتشاراتي ديگر با همان شكل و شمايل عرضه مي كرد. بعد كه پيگيري مي كنيم و دليلش را مي پرسيم مي گويند مشكل از مولف بوده است و بعد كه مي گوييم خب برويد قراردادهايتان را بياوريد مي گويند صحبت شفاهي بوده و... به هر حال مشكلات اين ناشر بيش از اين چيزي است كه مردم و اهل قلم مي دانند و متاسفانه جو رسانه اي كاذب هم ايجاد مي شود و ناشر هم به هر حال بدش نمي آيد يك جور مطرح شود.»

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14