(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22 خرداد 1391 - شماره 20229

يادداشت خبرنگار
ايران ركورد دار مصرف انرژي در جهان است
ايران در كيهان
بيماران سرطاني در كشور درمان مي شوند
اختصاص 400 ميليارد ريال براي هوشمند سازي مدارس كشور
افتتاح كارخانه توليد شيشه و آينه در مراغه
آمادگي دانشگاه بناب براي همكاري با بخش صنعت
نگهداري يازده گورخر در سايت گوراب استان يزد
آغاز كشت مكانيزه گوجه فرنگي در مزارع تاكستان
شركت تعاوني فراگير ملي در اردبيل تشكيل مي شود
صدور مجوز حفر 1200 حلقه چاه آب كشاورزي درسميرم
وجود 4700 هكتار بافت فرسوده در خراسان رضوي
رشد 70 درصدي پرداخت زكات در چناران
انتقال آب كرج به تهران با رعايت استانداردهاي زيست محيطي
اظهارات مدير جهاد كشاورزي قصرشيرين درباره انگور ياقوتي منطقه



يادداشت خبرنگار

دانش آموزان قاين اردوگاه آموزشي مي خواهند
شهرستان قاين با برخورداري از محيط فرهنگي و مذهبي، طبيعت بكر و زيبا و جمعيت دانش آموزي بيش از 32 هزارنفري، فاقد اردوگاه دانش آموزي است كه اين مسئله موجب نارضايتي و گله مندي دانش آموزان قائني درمحروميت از امكانات و فضاي مناسب براي پركردن اوقات فراغت شده است.
اين درحالي است كه شهرستان قاين با مرز مشترك طولاني با كشور ناامن افغانستان، خشكسالي پانزده ساله اخير و مشكلات عديده كاري و معيشتي، آسيب هاي جدي در زمينه اعتياد و گرايش به ناهنجاري ها مواجه است و اين تهديدها در تابستان در درجه اول دانش آموزان را گريبان گير مي كند.
دراين خصوص يكي از اعضاي شوراي دانش آموزي شهرستان درگفت وگو با كيهان، با استناد به وجود زيرساخت ها و امكان ايجاد اردوگاه در قائنات براي دانش آموزان محروم و مستعد در سطوح منطقه اي، استاني و كشوري و با وجود تهديدات فراوان در اين منطقه مرزي، خواستار ايجاد اردوگاه در اين شهرستان و توسعه و تجهيز مجموعه فضاي سبز و باغات وقفي شهرستان به آموزش و پرورش شد.
عضو شوراي دانش آموزي قائن، تحويل هشت هكتار فضاي اردوگاهي در بهترين منطقه آب و هوايي و با مناظر طبيعي زيبا در حومه قاين توسط شوراي اسلامي شهر و خير قايني را فرصت مناسبي جهت اقدام مسئولان و ايجاد اردوگاه دانش آموزي ذكر كرد.
وي افزود: اگر مسئولان تاكنون تعللي داشته اند يا اين امكان براي آنان فراهم نبوده است، اكنون بايد در آستانه تعطيلات تابستاني و با هدف پركردن اوقات فراغت دانش آموزان كه عمدتا به بيهودگي و سرگرداني در خيابان گردي، اعتياد و سرگرمي هاي ناسالم مي گذرد، در يك حركت انقلابي احداث و ايجاد اردوگاه را در اولويت هاي كاري خود قرار داده و آن را به عنوان هديه آموزش و پرورش و خيرين به دانش آموزان شهرستان در تابستان 91افتتاح كنند.
قاين- خبرنگاركيهان

 



ايران ركورد دار مصرف انرژي در جهان است

تبريز- خبرنگاركيهان:
هم اكنون در 85 درصد از نيروگاه هاي كشور از سوخت فسيلي، و در كمتر از 15درصد از برق آبي استفاده مي شود.
مدير دفتر مديريت مصرف شركت هاي مادر تخصصي توانير در جمع مديران و كارشناسان برق در تالار پتروشيمي تبريز گفت: كمتر از 1درصد نيروگاه ها از انرژي هاي جديد بهره مي برند.
«عليرضا احمدي يزدي» كه در همايش «مديريت مصرف برق صنايع توزيع نيروي برق» سخن مي گفت، افزود: در سال 89، 532 ميليون تن گازهاي آلاينده ناشي از انرژي فسيلي توليد شده و با توليد هر كيلووات انرژي الكتريكي 860 گرم گاز آلاينده توليد مي شود.
وي افزود: 1828شركت صنعتي از تخفيف 210ميليارد ريالي و 7500 شركت مشترك كشاورزي در فصل تابستان از 110ميليارد ريال تخفيف استفاده كرده اند.
«احمدي يزدي» گفت: ميزان تخفيف به بخش صنعت نسبت به سال 89 به دو برابر رسيده و اين بخش از 210ميليارد ريال تخفيف برخوردار بوده است.
وي افزود: در سطح كشور بيش از 6000 مشترك بالاي 200 كيلووات وجود دارد و عليرغم افزايش سالانه صنايع، دوسوم صنايع در طرح مورد نظر همكاري نكرده اند.
به گفته اين مقام مسئول، در كشور 27ميليون و 164هزار مشترك برق وجود دارد كه 22ميليون و214هزار مشترك را، مشتركين خانگي تشكيل مي دهند و سهم مشتركين عمومي 1ميليون و 84 هزار و كشاورزي 287 هزار و صنعت 175هزار مشترك و ديگر مصارف 3 ميليون و 405 هزار مشترك است و ميزان مصرف سوخت خانگي در بعد از هدفمند كردن يارانه ها 10درصد و در حوزه عمومي 12درصد و ديگر مصارف 6 درصد كاهش نشان مي دهد ولي در بخش هاي كشاورزي و صنعتي به ترتيب 15 و 5 درصد رشد وجود دارد.
در اين نشست عنوان شد ايران ركوردد ار مصرف انرژي در جهان است.

 



ايران در كيهان

برگزاري همايش عشاير
ايوان غرب- خبرنگار كيهان: سومين جشنواره فرهنگي، ورزشي عشايري و همايش سران ايلات و عشايري استان ايلام در اردوگاه خوران شهرستان ايوان غرب برگزار شد. فرمانده سپاه ناحيه ايوان غرب هدف از برگزاري اين جشنواره را ايجاد وحدت و همبستگي بيشتر در بين طوايف عشاير عنوان كرد.
صدور مجوز چاپ كتاب
كرج- خبرنگار كيهان: معاون فرهنگي مطبوعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان البرز از صدور مجوز چاپ كتاب «خورشيد دو آسمان» خبر داد.
علاءالدين سيفي در اين خصوص گفت: در دومين جشنواره نهضت كتابخواني رضوي اين كتاب به عنوان كتاب مرجع براي شركت كنندگان اين جشنواره در نظر گرفته شده است.
افتتاح آموزشگاه سلامت
خوانسار- خبرنگار كيهان: اولين آموزشگاه سلامت اصناف غرب استان اصفهان در شهرستان خوانسار با هدف آموزش تمام صنوف تحت پوشش اتحاديه هاي مواد غذايي و خوراكي گشايش يافت.
اين آموزشگاه با حضور مسئولين و اصناف شهرستان هاي داران، گلپايگان، چادگان و فريدونشهر در مركز شهرستان خوانسار در فضايي به مساحت 200 مترمربع آغاز به كار كرد.
معاون فرماندار شهرستان خوانسار در اين مراسم بر ضرورت آموزش كاركنان وابسته به اصناف مواد غذايي و خوراكي با هدف پيشگيري قبل از وقوع بيماري هاي واگيردار تاكيد كرد و گفت: اخذ كارت و گواهينامه سلامت براي واحدهاي صنفي فعال در توليد و توزيع مواد غذايي ضروري است.
اجراي برنامه هاي فرهنگي ورزشي
كيش- خبرنگار كيهان: در هفته ملي بدون دخانيات، همايش هنرهاي رزمي، مسابقات فوتبال دستي و برنامه هاي فرهنگي هنري در اسكله بزرگ تفريحي جزيره كيش برگزار شد. اين همايش با استقبال ساكنان اين جزيره و گردشگران داخلي و خارجي مواجه شد.
برپايي نمايشگاه توانمندي علمي
مشكين شهر- خبرنگار كيهان: سومين نمايشگاه توانمندي هاي علمي دانش آموزان تيزهوش مشگين شهري در محل مركز پرورش استعدادهاي درخشان و فرزانگان مشگين شهر برپا شد.
در اين نمايشگاه بيش از 50 اثر علمي و پژوهشي دانش آموزان دختر در زمينه هاي مختلف علمي از جمله فيزيك- شيمي- زيست شناسي و ساير علوم در معرض بازديد عموم قرار گرفت.
فراهم شدن زمينه هاي سرمايه گذاري
قزوين- خبرنگار كيهان: شهرداري قزوين گفت: باتوجه به فضاي اقتصادي قزوين، شرايط و زمينه هاي همكاري براي ورود سرمايه گذار به قزوين ايجاد شده است.
مسعود نصرتي در نشست مشترك مسئولين شهرداري قزوين و بانك شهر اظهار داشت: فضاي اقتصادي قزوين به گونه اي شده است كه شرايط و زمينه هاي سرمايه گذاري براي سرمايه گذاران در راستاي آباداني و توسعه شهر قزوين وجود دارد.
وي گفت: شهرداري قزوين به اين باور رسيده است كه مي تواند با همكاري بانك شهر براي سرمايه گذاري در شهر قزوين قدم هاي خوبي بردارد.
توسعه فرودگاه قزوين
مديركل راه و شهرسازي استان قزوين گفت: وزارت راه و شهرسازي موافق توسعه فرودگاه قزوين است و كمك هاي فني و تجهيزاتي خود را براي فرود هواپيماي فوكر100 در فرودگاه سمپاشي قزوين ارائه مي دهد.
محمد نادر محمدزاده افزود: هواپيماي فوكر 100 يك هواپيماي متوسط دو موتوره است و ظرفيت 100 مسافر را دارد.
انتقاد از مداخلات
مديرعامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين در هجدهمين نشست جلسه كارگروه «قزوين+20» گفت:شهرداري قزوين در حوزه سياست گذاري براي جلوگيري از دخالت ها در حريم بافت هاي تاريخي قزوين مشكلي ندارد اما در مرحله اجرا به دليل عدم همكاري برخي دستگاه ها، شهرداري با مشكل مواجه است.
مهدي نورمحمدي، مشاور فرهنگي اجتماعي شهردار قزوين نيز در ادامه به ترويج فرهنگ حفظ بافت تاريخي دربين شهروندان تاكيد و بيان كرد: نبود سيستم سليقه اي واحد براي حفظ بافت تاريخي باعث شده تصميمات نادرست براي حفظ بافت تاريخي شهر قزوين گرفته شود.
گفتني است در نشست كارگروه قزوين+20 موضوع مداخلات برخي از دستگاه هاي اجرايي در بافت قديمي شهر قزوين مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
آموزش مديران و خبرنگاران
اراك- خبرنگار كيهان:يك دوره كلاس آموزشي ويژه مديران، خبرنگاران رسانه هاي مكتوب و خبرگزاري هاي استان مركزي، در سالن اجتماعات دادگستري اراك برگزار شد. دراين كلاس شركت كنندگان با مواردي چون قانون مطبوعات، قوانين سايبري، قوانين شهروندي و آيين دادرسي آشنا شدند. در پايان پس از برگزاري آزمون به شركت كنندگان گواهينامه شركت در اين كارگاه اهدا شد.
بهره برداري موزه شهدا
كاشان- خبرنگار كيهان: مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان اصفهان از بهره برداري موزه شهدا و گالري موزه شهداي اين استان درسال جاري خبر داد.
سيداحمد موسوي در كاشان در جمع خبرنگاران با اشاره به پيش بيني احداث موزه شهداي اصفهان در محل مركز فرهنگي دفاع مقدس استان اصفهان افزود: براي تجهيز و محتواي موزه شهداي اصفهان به عنوان فاز نخست موزه دفاع مقدس اصفهان طبق برآورد انجام شده بيش از 40 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.
اهداي جهيزيه
¤ مدير كميته امداد امام خميني شهرستان كيار گفت: امسال 215 فقره كمك هزينه تأمين جهيزيه به نوعروسان زير پوشش اين نهاد در اين شهرستان اهداء مي شود. رضا شيريان افزود: براي تأمين اين تعداد جهيزيه 2ميليارد و 150ميليون ريال هزينه خواهدشد.
برگزاري يادواره شهدا
اسدآباد- خبرنگاركيهان: يادواره 26شهيد جاويدالاثر شهرستان اسدآباد برگزار شد.جانشين فرمانده سپاه انصارالحسين استان همدان در اين مراسم گفت: شهيدان با جانفشاني و ايثار در راه رضاي خداوند متعال راه را به ما نشان دادند و ما هم اكنون وظيفه داريم با تمام توان در اين مسير گام برداريم.
مهدي صديق شهداي جاويدالاثر را ذخاير انقلاب اسلامي خواند و افزود: درك، آگاهي، بلوغ فكري و همه وجود شهيدان نشأت گرفته از آيات قرآني است كه جوانان امروز مي توانند با الگوگيري از راه و زندگاني آنان ادامه دهندگان راه انقلاب اسلامي باشند.

 



بيماران سرطاني در كشور درمان مي شوند

كاشان- خبرنگار كيهان:
عضو انجمن سرطان و راديوتراپي ايران گفت: درمان سرطان بدون نياز به خارج در كشور انجام مي شود.
سيداحمدرضا اميران در كاشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر سرطان سينه بين خانم ها و سرطان ريه و پروستات بين آقايان در كشور ايران به مانند ديگر كشورهاي دنيا رايج ترين سرطان هاست.
اميران با اشاره به اين كه تعداد دقيقي از مبتلايان به سرطان ريه و پروستات آقايان در دست نيست، شناساندن بيماري سرطان به مردم و آموزش راه هاي پيشگيري از بروز آن و همچنين انجام اسكرينينك (غربالگري) را يكي از مهم ترين راه هاي پيشگيري از بروز سرطان دانست.
عضو انجمن سرطان و راديوتراپي ايران، با اشاره به حمايت هاي دولت از درمان سرطان اظهار داشت: داروهاي موردنياز بيماران سرطاني در كشور موجود است و بيماران بدون نياز به درمان خارج از كشور در ايران درمان مي شوند و نيازي به كشورهاي بيگانه نيست.
وي با بيان اين كه درمان سرطان در كشور روز به روز در حال پيشرفت است، متذكر شد: دنيا به طرف درمان سرطان از طريق سيستم نانوتكنولوژي رفته و ما نيز در آينده اي نزديك شاهد جهش هاي خوبي در اين زمينه خواهيم بود.

 



اختصاص 400 ميليارد ريال براي هوشمند سازي مدارس كشور

اردبيل - خبرنگار كيهان:
براي هوشمند سازي مدارس در كشور اعتباري معادل 400 ميليارد ريال در نظر گرفته شده است.
رئيس سازمان توسعه، تجهيز و نوسازي مدارس كشور در چهاردهمين جشنواره خيران مدرسه ساز استان اردبيل افزود: براي تجهيز هنرستان هاي كشور نيز 310 ميليارد ريال مصوب شده است.
«مرتضي رئيسي» با اشاره به تلاش هاي انجام يافته براي تك نوبته كردن مدارس در سطح كشور گفت: يكي از سياست هاي موجود در كشور كاستن از نوبت كلاس با ساخت مدارس جديد و حذف كامل مدارس و كلاس هاي دو نوبته است.
وي افزود: براساس اقداماتي كه در راستاي يك نوبته كردن مدارس انجام پذيرفته تعداد مدارس دو نوبته در سال 90 كمترين درصد را در طول تاريخ كشور نشان مي دهد.
چهاردهمين جشنواره خيران مدرسه ساز استان اردبيل با حضور 200 نفر خير از سراسر كشور، استاندار اردبيل و رئيس مجمع خيران مدرسه ساز كشور در اردوگاه مقدس اردبيلي شهر سرعين برگزار و طي آن ياد و نام مرحوم «حسنعلي علي پور» خيري كه به ياد 72 شهيد كربلا 72 مدرسه در نقاط محروم استان اردبيل احداث كرده بود، گرامي داشته شد.

 



افتتاح كارخانه توليد شيشه و آينه در مراغه

مراغه- خبرنگار كيهان:
فرماندار ويژه مراغه از افتتاح كارخانه توليد شيشه و آينه باظرفيت اشتغال 260 نفر در اين شهرستان خبر داد.
«منصور صادقي اصل» در مراسم افتتاحيه اين كارخانه داشتن روحيه دلسوزي نسبت به اقشار جامعه را از پيش شرط هاي مديريت در نظام اسلامي اعلام و خاطر نشان كرد: جلب رضايت مردم و نيازمندان از سوي مديران، در نهايت موجبات رضايتمندي پروردگار جهانيان را در پي خواهد داشت.
وي تصريح كرد: مسئوليت هاي اجرايي ميدان مسابقه خدمت به مردم است، و مديران بايد از اين فرصت براي گره گشايي از مشكلات مردم به خوبي استفاده كنند.
«صادقي اصل» با انتقاد از عملكرد شركت گاز مراغه اظهار داشت: پوشش شبكه گاز در اين شهرستان پايين تر از متوسط استاني است.

 



آمادگي دانشگاه بناب براي همكاري با بخش صنعت

بناب- خبرنگاركيهان:
دانشگاه بناب با جذب اساتيد بورسيه، آمادگي خود را براي همكاري هاي آموزش و پژوهش با صنعتگران اعلام كرد.
رئيس دانشگاه بناب با اعلام اين مطلب افزود: با توجه به صنعتي بودن شهر بناب و وجود بستر مناسب براي تعامل بيشتر دانشگاهيان با صنعتگران، دراين دانشگاه آزمايشگاه هاي مجهز و مدرني وجود دارد كه مي تواند به خوبي به صنعت شهرستان خدمات ارائه كند.
دكتر «قربانعلي حقيقت دوست» همچنين از اخذ مجوز تأسيس مركز رشد به عنوان دومين مركز در استان آذربايجان شرقي خبر داد و اظهار داشت: در صورت اعطاي زمين احداث اين مركز از سوي شوراي اسلامي و شهرداري بناب، اين مركز راه اندازي و زيرنظر دانشگاه هاي منطقه فعاليت خواهد كرد.
به گزارش خبرنگارما، رئيس دانشگاه بناب سپس در زمينه نحوه جذب اساتيد اين دانشگاه گفت: با توجه به اينكه سطح علمي اين دانشگاه كمتر از دانشگاه هاي پايتخت نيست؛بنابراين سياست دانشگاه بناب جذب اساتيدي با درجه علمي بالاتر، پژوهشگر، متعهد، متخصص و با اولويت بومي خواهد بود كه از دانشگاه هاي معتبر فارغ التحصيل شده باشند.
دكتر «حقيقت دوست» در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بزرگترين مشكل فراروي دانشگاه بناب مشكل زمين است. اين دانشگاه براي توسعه نيازمند حداقل 50 هكتار زمين است درحالي كه هم اكنون يك متر نيز فضاي ورزشي ندارد.
وي از مسئولان منطقه خواست تا با جديت و تعامل بيشتر در جهت حل اين مشكل، اجازه ندهند مسير پيشرفت و توسعه دانشگاه بناب متوقف شود.

 



نگهداري يازده گورخر در سايت گوراب استان يزد

يزد- خبرنگاركيهان:
معاون محيط طبيعي حفاظت محيط زيست استان يزد گفت: 11رأس گورخر در سايت گوراب استان يزد نگهداري مي شود.
حسن اكبري گفت: گورخر در دنيا چند گونه دارد و يكي از آنها گورخر آسيايي با 9نژاد است كه يكي از اين نژادها گورخر ايراني است كه بنام اناگر شناخته مي شود.
وي افزود: گورخر ايراني د رگذشته در كشورهاي ايران و عربستان و برخي از كشورهاي همسايه زيست مي كرد و جمعيت آن در دشت هاي استپ و بياباني ايران بسيار زياد بود و اغلب در دشتهاي سياهكوه اردكان، ساغند، بهاباد، ديهوك طبس و... انتشار داشته و جمعيت زيادي از آن در دشتهاي استان يزد زندگي مي كردند.
اكبري اضافه كرد: متأسفانه در دهه 1330 كه خودروهاي تندروي صحرايي مانند جيپ و موتورسيكلت ها و همچنين ادوات شكار مانند تفنگ هاي خودكار، نيمه خودكار و دوربين دار پيدا شد، شكار اين گونه به دليل بزرگ جثه بودن و راحتي مشاهده در طبيعت به شدت افزايش يافت به طوري كه تا اواسط دهه50 تقريباً از تمام دشت هاي ايران به جز دو منطقه توران در استان سمنان و بهرام گور در استان فارس از بين رفت. در استان يزد نيز اين گونه در سطح محلي متفرق شد.
وي اظهار داشت: سازمان محيط زيست توجه زيادي به حفظ اين گونه داشته، ولي از دهه 1370 براي اجراي جمعيت اين گونه در ساير ايستگاه ها مركز تكثير و پرورش گورخر راه اندازي كرد، به طوري كه در سال 1376 مركز تكثير و پرورش گورخر بنام گوراب در شهرستان مهريز استان يزد راه اندازي شد و براي اين كار 4گورخر از منطقه توران در استان سمنان به اين سايت كه شامل محدوده فنس كشي شده به وسعت 133 هكتار بود منتقل شد.
معاون محيط طبيعي حفاظت محيط زيست استان يزد با بيان اينكه زنده گيري و انتقال اين گونه با توجه به بزرگ جثه بودن و نبود اسلحه بي هوشي در آن زمان كشور، با دشواريهاي زيادي همراه بود ، افزود: همچنين در مورد تكثير در اسارت تجربه اي در كشور وجود نداشت ولي اين كار با همت كارشناسان و مأمورين اجرايي انجام شد و ظرف 11سال جمعيت اين گونه به 40رأس رسيد.
وي افزود: در سال 1387 در حداقل 4استان ديگر مراكز مشابهي تأسيس شد و مولدهاي خودشان را براي تكثير در اسارت در سايت گوراب تأمين كردند.

 



آغاز كشت مكانيزه گوجه فرنگي در مزارع تاكستان

قزوين- خبرنگار كيهان:
مدير جهاد كشاورزي تاكستان گفت: كشت مكانيزه بذر و نشاء گوجه فرنگي در سطح 7500 هكتار از مزارع اين شهرستان اجرا شد.
مهندس «مجيد اسماعيلي» افزود: اين شهرستان يكي از قطب هاي توليد گوجه فرنگي در استان و كشور است كه سالانه بيش از 450 هزار تن محصول گوجه فرنگي از مزارع آن برداشت مي شود.
وي اظهار داشت: همچنين محصول توليدي اين شهرستان از لحاظ ميانگين عملكرد در واحد سطح دو برابر ميانگين عملكرد استان و كشور است.
«اسماعيلي» در ادامه به مزاياي كشت مكانيزه گوجه فرنگي اشاره كرد و گفت: در اين روش دوره رشد و رويش كوتاه شده و محصول سريعاً به ثمر مي نشيند و در فاصله كم كه بازار خالي از محصول است به بازار عرضه مي شود.
به گفته وي نشاي محصول گوجه فرنگي در اين شهرستان با توجه به نياز بازار از قيمت مناسب برخوردار بوده و درآمد كشاورز را بهبود مي بخشد و از بارندگي هاي زودرس پاييزه و تگرگ و سرما در امان است.
مدير جهاد كشاورزي تاكستان در ادامه به پيشرو بودن توليد گوجه فرنگي در اين شهرستان اشاره كرد و گفت: با توجه به اجراي آبياري قطره اي به روش تيپ (نواري) در اين منطقه علاوه بر سهولت آبياري و صرفه جويي در مصرف آب، اصول صحيح تغذيه رعايت شده و از آفات و بيماري ها و رويش علف هاي هرز جلوگيري مي شود.

 



شركت تعاوني فراگير ملي در اردبيل تشكيل مي شود

اردبيل- خبرنگار كيهان:
شركت تعاوني فراگير ملي با هدف ايجاد اشتغال و توسعه بخش تعاون در مناطق روستايي در سطح استان اردبيل تشكيل مي شود.
مدير كل دفتر امور روستايي استانداري در جلسه شركت هاي تعاوني دهياري ها با اعلام مطلب بالا افزود: دهياري ها بايد نسبت به اطلاع رساني مناسب در سطح روستاها و همچنين شناسايي، ترغيب و سازماندهي جوانان جوياي كار بسترهاي لازم جهت ايجاد تعاوني در روستاها را فراهم سازند.
«نصيب نجفي» گفت: شركت تعاوني فراگيرملي نوعي تعاوني متعارف است كه براي فقرزدايي از سه دهك پايين درآمدي تشكيل مي شود ولي عضويت ساير افراد نيز در آن امكان پذير است.
وي افزود: 70 درصد از اعضاي شركت تعاوني فراگير ملي از سه دهك پايين درآمدي جامعه بوده كه مي توانند در حوزه كشاورزي، باغداري و صنايع دستي تعاوني هاي فراگير ملي ايجاد كنند و 30 درصد باقيمانده از تعاوني هاي توليدي و توزيعي مي توانند عضو اين شركت شوند.
«نجفي» گفت: حداقل اعضاي شركت تعاوني در زمان تأسيس نبايد از 100 نفر كمتر باشد و اعضاي مكلف هستند ارزش سهام خود را ظرف مدت مقرر در اساسنامه تأديه كنند.

 



صدور مجوز حفر 1200 حلقه چاه آب كشاورزي درسميرم

سميرم -خبرنگاركيهان:
رئيس اداره آب منطقه اي شهرستان سميرم از صدور مجوز حفر بيش از 1200حلقه چاه آب دراين شهرستان خبر داد.
رضا قديري گفت: 400 حلقه چاه آب كشاورزي غيرمجاز در سطح اين شهرستان شناسايي شده و براي متخلفان پرونده قضايي تشكيل شده است.
وي افزود: درحال حاضر به دليل تداوم بحران كم آبي در شهرستان سميرم مجوز حفر چاه و تخصيص آب در بخش كشاورزي داده نمي شود.
وي وضعيت سدهاي شهرستان سميرم را درسال جاري نسبت به سال گذشته به لحاظ آبگيري مطلوب دانست و گفت: سد كمانه ونك با ظرفيت پنج ميليون مترمكعب آب از اوايل فروردين ماه سال جاري سرريز شده است. به طوري كه اين وضعيت اكنون نيز ادامه دارد.
رئيس اداره آب منطقه اي شهرستان سميرم با بيان اينكه ظرفيت سدمخزني حنا از 12ميليون متر مكعب آب به 15 ميليون متر مكعب رسيده است، افزود: ظرفيت اين سد 50 ميليون متر مكعب است.
وي با اشاره به اينكه سد قره قاچ نيز نسبت به سال قبل از وضعيت بهتري برخوردار است، گفت: اين سد سال گذشته 10ميليون متر مكعب آب ذخيره داشت، اما امسال به بيشتر از 12ميليون متر مكعب آب رسيده است.
قديري اضافه كرد: ميزان بارش بارندگي ها درسال آبي جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزايش داشته است.

 



وجود 4700 هكتار بافت فرسوده در خراسان رضوي

مشهد- خبرنگار كيهان:
مديركل راه و شهرسازي خراسان رضوي از تلاش براي احياي بافتهاي فرسوده اين استان خبر داد.
محمدرضا قاسمي در گفت وگو با خبرنگار كيهان افزود: نزديك به 4700 هكتار بافت فرسوده در استان تاكنون شناسايي شده و اين امر در كنار وجود جمعيت 900 هزار نفري حاشيه نشين، تلاش بيش از پيش مسئولين براي احياي اين بافت را مي طلبد.
قائم مقام وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: در همين راستا ضمن انجام مطالعات گسترده و برنامه ريزي، ساخت شهرك مهرگان شامل 5هزار واحد مسكوني در مشهد آغاز شد كه هم اكنون در مراحل نهايي و تكميلي قرار دارد. همچنين احداث 5هزار واحد مسكوني ديگر در سطح استان نيز مصوب شده كه عمليات اجرايي آن در آينده اي نزديك آغاز خواهد شد.
وي با اشاره به وضعيت احداث مسكن مهر در شهرهاي خراسان رضوي گفت: بيش از 53درصد كل آمار واحدهاي مسكن مهر استان يعني 53 هزار و 774 واحد، در 13 شهر بالاي 25هزار نفر و 14درصد نيز در شهرهاي زير 25هزار نفر در حال ساخت است.
رئيس شوراي مسكن استان افزود: از سوي ديگر 40هزار و 676 واحد مسكوني در شهر جديد گلبهار و 3هزار و 710 واحد نيز در شهر جديد بينالود، به عنوان دو شهر پذيرايي در حال احداث است. قاسمي همچنين از ساخت 22 مدرسه، 9 مسجد، 2 مركز درماني و يك واحد تجاري در خراسان رضوي خبر داد.

 



رشد 70 درصدي پرداخت زكات در چناران

چناران- خبرنگار كيهان:
رئيس كميته امداد امام خميني چناران گفت: چناراني ها در سال گذشته بالغ بر 3 ميليارد ريال زكات پرداخت كرده اند كه از اين ميزان 290 ميليون ريال آن زكات فقرا بوده كه نسبت به سال قبل 72 درصد رشد داشته است.
محمدعلي كوثري با اشاره به جمع آوري 540 ميليون ريال زكات، گفت: در سال گذشته با افزايش ميزان پرداخت زكات، اعتبار معادل دريافتي هم به دو برابر افزايش يافت.
وي افزود: بر اين اساس 640 ميليون ريال دريافتي اعتبارات، صرف تكميل چهار طرح عمراني فرهنگي مذهبي در روستاهاي بازه، رادكان، خرم آباد و گاش شده است.
امام جمعه چناران در جلسه ستاد احياء زكات شهرستان چناران زكات را موجب تزكيه و فزوني اموال دانست و گفت: همه مي بايستي در اجرا و اشاعه فرهنگ پرداخت زكات و استفاده از وجوهات زكات دهندگان در زمينه حمايت از محرومان تلاش كنيم.
ام تاجي پرداخت زكات را در وضعيت معيشت مستمندان تأثيرگذار قلمداد كرد و گفت: با توجه به اين امر مهم اسلامي وظيفه مستقيم هر فرد در جامعه پرداخت زكات است.
رئيس شوراي فرهنگ عمومي چناران خطاب به كشاورزان گفت: حال كه امسال به لحاظ ميزان بارش نزولات آسماني سالي پربركت است، بياييد با پرداخت زكات شكر نعمت الهي به جاي آوريد تا اين بركات استمرار يابد.

 



استاندار البرز خبر داد
انتقال آب كرج به تهران با رعايت استانداردهاي زيست محيطي

كرج- خبرنگار كيهان:
انتقال آب سد كرج به تهران با رعايت استانداردهاي زيست محيطي انجام مي شود و لطمه اي به منطقه نمي زند.
استاندار البرز با بيان اين مطلب افزود: عمليات انتقال تونل 30 كيلومتري آبرساني از سد اميركبير كرج با حضور وزير نيرو به پايان رسيد و تلاش مي شود تا پايان امسال بتوان در زمينه انتقال آب جايگزين، با انتقال آب از بيلقان اين كار دنبال شود.
عيسي فرهادي با اشاره به اينكه انتقال آب به حيات طبيعي منطقه لطمه نمي زند اظهار داشت: درباره حقابه مردم استان البرز مقرر شده كه اين آب از محل سرريز كانال و سهميه آب آشاميدني مردم استان از طريق بيلقان تأمين شود تا از لحاظ گردشگري، حيات اين منطقه حفظ شود.
وي تصريح كرد: تأسيسات و فضاي سبز و مهم كشاورزان و آب آشاميدني كرج و شهريار بايد از طريق بيلقان تأمين شود.

 



اظهارات مدير جهاد كشاورزي قصرشيرين درباره انگور ياقوتي منطقه

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
مديرجهاد كشاورزي شهرستان قصرشيرين گفت: انگور ياقوتي قصرشيرين يكي از زودرس ترين انگورهاي ياقوتي كشور است.
علي اصغر بهمني پور سطح باغات انگور ياقوتي اين شهرستان را 1300 هكتار عنوان كرد و افزود: از اين ميزان 600هكتار مثمرو 700هكتار نهال است.
وي با بيان اينكه برداشت انگور ياقوتي از باغات بخش سومار اين شهرستان از اواخر هفته آينده شروع مي شود، اظهار داشت: با توجه به كاهش بارندگي ها، پراكنش نامناسب بارش ها و گرد و غبار شديد كه بر ميزان توليد تأثير منفي داشته، پيش بيني مي شود امسال 3هزار تا 3500تن انگور ياقوتي در اين شهرستان توليد و به بازار عرضه شود.
بهمني پور ادامه داد: به لحاظ زودرس بودن، انگور ياقوتي توليدي شهرستان قصرشيرين كاملا صرفه اقتصادي دارد و به طور ميانگين كيلويي 3هزار تومان به فروش مي رسد.
وي خاطرنشان ساخت: براي توسعه باغات شهرستان، امسال 196 هكتار به سطح باغات قصرشيرين اضافه شده و سطح باغات اين شهرستان به 3400 هكتار رسيده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14