(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22 خرداد 1391 - شماره 20229

استقبال از فراخوان حزب الله براي تشكيل اجلاس مؤسسان ملي
نگراني از بيماري سران سعودي مقامات آمريكايي را به رياض كشاند
طرح استيضاح نوري مالكي ناكام ماند
در آستانه انتخابات رياست جمهوري اعتراض ها در مصر عليه احمد شفيق بالا گرفت
معلمان عربستاني هم به جمع مخالفان آل سعود پيوستند
مردم پاكستان در پيشاور عليه آمريكا به خيابان ريختند
مخالفت مردم اسپانيا با گرفتن وام از اتحاديه اروپا
استخدام مزدور در كشورهاي عربي و پاكستان براي اعزام به سوريه
تظاهرات فلسطيني ها در تل آويو اسرائيل به اشغالگري پايان دهد
آل خليفه با سركوب معترضان بحرين را به منطقه جنگي تبديل كرده است
در پي هلاكت 6 نظامي فرانسوي فرانسه زودتر از موعد افغانستان را ترك مي كند
چها رسوي پنج قا ره



استقبال از فراخوان حزب الله براي تشكيل اجلاس مؤسسان ملي

فراخوان حزب الله به تشكيل «اجلاس مؤسسان ملي» با واكنش مثبت برخي گروه ها و بي اعتنايي جريان 14 مارس مواجه شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در پي اظهارات اخير «سيدحسن نصرالله» كه براي برطرف كردن اتهامات جريان 14 مارس، خواستار تشكيل «اجلاس مؤسسان ملي» شده بود، «اسعد جردان» رئيس حزب قومي اجتماعي لبنان از آن استقبال كرد و گفت: برگزاري كنگره مؤسسان براي تشكيل حكومت ملي، ابتكاري جسورانه، شجاعانه و بي سابقه بوده و هدف از آن، پايان دادن به نظام طائفه گري در لبنان است.اين در حالي است كه طرح حزب الله با بي توجهي جريان 14 مارس مواجه شده است. به نوشته روزنامه لبناني «الديار»، طرح سيدحسن نصرالله نشان مي دهد كه حزب الله نسبت به تشكيل يك دولت عادل و قوي تاكيد دارد.

 



نگراني از بيماري سران سعودي مقامات آمريكايي را به رياض كشاند

وضعيت جسمي نامناسب پادشاه عربستان در روزهاي اخير باعث نگراني شديد مقامات آمريكايي و سفر برخي از آنها به رياض شده است.
به گزارش فارس به نقل از هفته نامه «المنار»، بيماري شاهزاده عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان طي روزهاي اخير تشديد شده و احتمال فلج شدن و از كار افتادن اعضاي بدن وي وجود دارد.
براساس اين گزارش، اين وضعيت باعث شده است رفت و آمدهاي محرمانه و سري مسئولان و مقام هاي آمريكايي به رياض در روزهاي اخير افزايش چشمگيري پيدا كند.
از سوي ديگر نگراني و اضطراب مقامات آمريكايي از مرگ بزرگترين هم پيمان آنها در منطقه خاورميانه و افزايش اعتراضات مردمي، سردمداران كاخ سفيد را به يافتن راهكاري براي تعيين جانشين مناسبي براي پادشاه واداشته است.

 



طرح استيضاح نوري مالكي ناكام ماند

رئيس جمهور عراق رسماً اعلام كرد، طرح سلب اعتماد از نوري مالكي و بركناري وي از قدرت شكست خورده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «جلال طالباني» اعلام كرد تعداد امضاهاي جمع آوري شده براي سلب اعتماد از نخست وزير عراق به حد نصاب نرسيده است تا بخواهد در پارلمان اعلام و بررسي شود. در بيانيه اي كه دفتر طالباني در اين رابطه صادر كرده آمده است: كميته اي كه از سوي رئيس جمهور مسئول بررسي امضاهاي جمع آوري شده عليه دولت مالكي بود، 160 امضا از نمايندگان فهرست «العراقيه» «ائتلاف كردستان» «فراكسيون الاحرار» و تعدادي از نمايندگان مستقل دريافت كرده بود. اما پس از مدتي 11 نماينده از آنها در تماس با دفتر رياست جمهوري اعلام كردند كه امضاي خود را پس مي گيرند و سپس دو نماينده ديگر نيز دست به اقدامي مشابه زدند.
بر اساس اين بيانيه، و با توجه به نرسيدن حد نصاب لازم براي ارائه موضوع سلب رأي اعتماد از مالكي، رئيس جمهور عراق ديگر لزومي براي اين كار نمي بيند.
در همين حال، «مقتدا صدر» دست به اقدام تأمل برانگيزي زد؛ وي طي نامه اي به «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل از او خواست براي حل بحران سياسي عراق، وارد عمل شود! مقتدا صدر در اين نامه، مالكي را به انحصارطلبي در قدرت متهم كرده است.
علاوي راهي بيمارستان شد
«اياد علاوي»، رهبر فهرست «العراقيه» كه موضوع بركناري مالكي از نخست وزيري را رهبري مي كرد، پس از شنيدن شكست طرح بركناري مالكي به بيمارستان منتقل شد. يك منبع آگاه ضمن تأييد خبر شوكه شدن علاوي، گفت كه وضعيت علاوي در حال حاضر ناپايدار است. علاوي با سران رياض مناسبات نزديكي دارد و توطئه هاي سعودي ها را در عراق رهبري مي كند.
خبر ديگر اينكه مردم عراق در شهرهاي كركوك و نجف اشرف تظاهرات كردند. تظاهرات كركوك به حمايت از دولت نوري مالكي و محكوميت توطئه ها عليه وي انجام شد. مردم نجف نيز عليه دخالت هاي عربستان در عراق تظاهرات كردند. در اين تظاهرات كه شماري از سران عشاير و شخصيت هاي نجف حضور داشتند، شركت كنندگان مقامات رياض را به تلاش براي دور زدن روند سياسي عراق متهم كردند.
تظاهركنندگان همچنين تلاش هاي عربستان براي تفرقه افكني طايفه اي در عراق و ايجاد اختلاف بين گروه هاي سياسي در اين كشور را هم محكوم كردند.
مردم شهر نجف همچنين با تأكيد بر حمايت از دولت عراق، تلاش ها براي ترويج تفكر وهابيت در اين كشور را نيز رد كردند.

 



در آستانه انتخابات رياست جمهوري اعتراض ها در مصر عليه احمد شفيق بالا گرفت

در آستانه برگزاري دور دوم انتخابات رياست جمهوري مصر، اعتراضات در مصر عليه احمد شفيق نامزد مورد حمايت نظاميان افزايش يافت.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، درحالي كه ميدان التحرير قاهره و بسياري از شهرهاي مصر، شاهد اعتراضات مردمي عليه احمد شفيق است اين نامزد مورد حمايت بقاياي رژيم مبارك، در اقدامي پيشگيرانه وعده داد در صورت پيروزي در انتخابات، آزادي ها در اين كشور را محدود نخواهد كرد و اجازه تظاهرات آزادانه در ميدان التحرير و ديگر شهرها را خواهد داد.
بر اساس اين گزارش، جوانان انقلابي مصر، به قدرت رسيدن احمد شفيق را بازگشت رژيم استبدادي مبارك مي دانند و حاضر به پذيرفتن حكومت يك نظامي سابق بر كشورشان نيستند.
اين در حالي است كه دادگاه كيفري قاهره، احمد شفيق و شماري از فرماندهان نظامي را در ارتباط با پرونده معروف به حمله «شترها» در روز يكشنبه مورد بازجويي قرار داد.
شفيق كه مبارك او را در آن زمان به عنوان نخست وزير تعيين كرده بود، به اتفاق رؤساي مجلس و 24 تن ديگر از سران رژيم گذشته با اجير كردن تعدادي مزدور و لباس شخصي به جوانان انقلابي در ميدان التحرير يورش برده و تعدادي از آنها را به خاك و خون كشيد.در همين حال «محمد مرسي» نامزد جماعت اخوان المسلمين در سخناني با حمله شديداللحن به احمد شفيق، بقاياي رژيم مبارك را مشتي ترسو و بزدل خواند كه در پي تقلب در انتخابات هستند و از اجراي عدالت در كشور مي هراسند.
مرسي گفت: آنان از حقيقت و عدالت مي ترسند زيرا نگران آن هستند كه ممكن است به سرنوشتي مشابه با سرنوشت مبارك دچار شوند.
اين گزارش حاكي است، مرسي كه در اسكندريه مشغول سخنراني بود، زماني كه وقت اذان براي اقامه نماز رسيد، سخنراني اش را قطع كرد و شروع به اذان گفتن كرد.
مردم مصر نيز بي صبرانه در انتظار صدور حكم نهايي دادگاه قانون اساسي در مورد بركناري رجال سياسي وابسته به رژيم مبارك هستند و در صورت تائيد اين قانون احمد شفيق از دور دوم انتخابات كنار گذاشته خواهد شد.
آغاز شمارش آرا
نتايج اوليه آراي مصري هاي مقيم خارج در 37 كشور نشان داد كه آراي محمد مرسي نامزد حزب آزادي و عدالت، شاخه سياسي جماعت اخوان المسلمين بر احمد شفيق پيشي گرفته است.
براساس اين نتايج كه روز شنبه با پايان گرفتن انتخابات در خارج از كشور به صورت غيررسمي اعلام شد، محمد مرسي 63 درصد آرا و شفيق 37 درصد آراي رأي دهندگان را به خود اختصاص داده اند.
دور دوم انتخابات رياست جمهوري در داخل مصر روزهاي 16 و 17 ژوئن (27 و 28 خرداد) برگزار خواهد شد.
همچنين شايعات ضد و نقيضي از وخامت حال جسماني حسني مبارك در زندان طره در حومه قاهره در مصر منتشر شده است. رسانه هاي جمعي مصر نيز از ممانعت مسئولان زندان از ملاقات سوزان مبارك با شوهرش خبر دادند. گفته مي شود مبارك پس از شنيدن حكم حبس ابد و انتقال از مركز پزشكي به بيمارستان طره ناگهان دچار سكته قلبي شده است. هنوز خبر مرگ ديكتاتور سابق مصر تأييد نشده است.

 



با تجمع مقابل ساختمان آموزش و پرورش در رياض
معلمان عربستاني هم به جمع مخالفان آل سعود پيوستند

صدها تن از معلمان سعودي در اعتراض به شرايط نامناسب خود و بي توجهي مسئولان به وضعيت معيشتي در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش عربستان تجمع كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، معلمان سعودي كه از بي كفايتي و بي تدبيري مسئولان وابسته به آل سعود در وزارت آموزش و پرورش به ستوه آمده اند، روز يكشنبه با وجود تدابير شديد امنيتي و حضور گسترده ماموران پليس در رياض دست به تجمع اعتراض آميز زدند.
به گزارش شاهدان عيني، در اين تجمع تعدادي از معلماني كه اخيرا از وزارت دفاع عربستان به وزارت آموزش و پرورش منتقل شده اند، نيز حضور داشتند و نارضايتي خود را از دريافت نكردن حقوق شان ابراز كردند.
تجمع كنندگان همچنين بهبود روند انتقالي خود و تجديد نظر در شروط موجود در اين باره را خواستار شدند و اعلام كردند مسئولان بايد موانع پيش روي ارتقاي شغلي آنها را برطرف كنند.
به گزارش العالم، «بندر الرفيعي» سخنگوي معترضان گفت: عامل تاخير در روند ادغام و اهمال كاري وزارتخانه هاي فرهنگ و آموزش و پرورش در اين زمينه كه به دستور شاهزاده نايف صورت گرفته است، معلمان عربستاني را به ستوه آورده است.
اين تظاهرات در حالي برگزار شد كه چندي پيش نيز برخي از فعالان حقوقي و سياسي عربستان با تجمع در نزديكي وزارت كشور خواستار آزادي زندانيان سياسي شده بودند.
همچنين ريخت و پاش هاي خاندان آل سعود و بي توجهي به وضعيت معيشتي جامعه باعث شده است روند اعتراضات در عربستان شديدتر شود.
كشور عربستان اگرچه داراي درآمد سرشاري از نفت است ولي از زمان آغاز بيداري اسلامي شاهد اعتراضات گسترده مردمي بوده است.

 



مردم پاكستان در پيشاور عليه آمريكا به خيابان ريختند

مردم پاكستان با تظاهرات در خيابان هاي پيشاور، حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي را به كشورشان محكوم كردند.
به گزارش پرس تي وي، صدها تن از مردم پيشاور با برگزاري راهپيمايي در خيابان هاي اين شهر اظهارات «لئون پانتا»، وزير دفاع آمريكا در مورد قانوني بودن حملات هواپيماهاي بدون سرنشين به مناطق پاكستان را محكوم كردند.
از ابتداي سال جاري ميلادي (11 دي) تاكنون بيش از 150 غيرنظامي در حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به نوار قبايلي شمال غرب پاكستان جان باختند.
هر چند روابط پاكستان و آمريكا ظاهرا تيره است، ولي اين دو كشور مناسبات نزديك و پيچيده اي با هم دارند و دولت پاكستان براي ادامه حيات خود، سالانه بيش از يك ميليارد دلار از آمريكا دريافت مي كند. به همين خاطر، پاكستان مجبور است كه دستورات واشنگتن را اجرا كند ولي افكار عمومي پاكستان اين را نمي خواهد.
از جمله كارهايي كه اخيرا اسلام آباد براي جلب افكار عمومي انجام داد، صادر نكردن ويزا براي ماموران آمريكايي است. اين ماموران مسئول جلوگيري از قاچاق بمب هاي دست ساز به افغانستان هستند.
سناتور «رابرت كيسي» در واكنش به اين اقدام پاكستان گفت، اسلام آباد بايد به علت صادر نكردن ويزا، بازخواست شود.
كيسي افزود: تاخير در صدور ويزا براي ماموران آمريكايي كه وظيفه حفاظت از سربازان ما را بر عهده دارند غيرقابل قبول بوده و ما بايد تمهيداتي براي كاهش اثرات اين اقدام بينديشيم.
سازمان مقابله با بمب هاي دست ساز پنتاگون طي گزارشي مدعي شده است كه بيش از 80 درصد اين بمب ها در پاكستان توليد و به افغانستان منتقل مي شوند.

 



مخالفت مردم اسپانيا با گرفتن وام از اتحاديه اروپا

موافقت اتحاديه اروپا با تقاضاي دولت اسپانيا براي دريافت كمك هاي مالي از اين اتحاديه، خشم و نگراني مردم اين كشور را موجب شده است.
به گزارش خبرگزاري ها كمبود نقدينگي در بانك هاي اسپانيا، باعث شد كه دولت اين كشور از اتحاديه اروپا درخواست كمك مالي كند. بيانيه اي كه وزير دارايي آلمان ديروز صادر كرد نشان مي دهد اتحاديه اروپا با اين درخواست موافقت كرده است.
در بيانيه «ولفانگ شويبله» آمده است: من و همكارانم در اتحاديه اروپا از عزم دولت اسپانيا براي تزريق مجدد سرمايه به بانك ها از طريق برنامه اي مبتني بر درخواست كمك از صندوق امداد اروپايي با شرايط مناسب استقبال مي كنيم.
شويبله تصريح كرد «اسپانيا در مسير درستي قرار دارد و آلمان مانند ديگر كشورها و نهادهاي منطقه يورو و احتمالاً صندوق بين المللي پول، با اسپانيا همراهي كرده و از تلاش اين كشور براي سالم سازي بخش بانكي خود حمايت خواهند كرد».
در حالي كه دولت و اتحاديه اروپا بر سر اعطاي اين كمك ها به توافق رسيده اند ولي مردم اسپانيا از تكرار تجربه يونان درباره كشورشان بيمناك هستند زيرا در چنين وضعيتي مادريد در ازاي دريافت كمك از اروپا مجبور خواهد شد برنامه هاي رياضت اقتصادي تحميلي اروپا را اجرا كند و اين امر، فشار بر زندگي مردم عادي را دوچندان خواهد كرد.
اين گزارش حاكي است بعد از اعلام اين توافق بين دولت و اتحاديه اروپا شماري از معترضان خشمگين اسپانيايي عليه اين تصميم مادريد تجمع كردند.
معترضان كه به شدت نگران آينده خود هستند مي گويند بانك ها با پذيرش اين بسته كمك هاي مالي مجبور به تعديل نيرو خواهند شد به طوري كه طي سه سال آينده بيش از 35 تا 40 هزار نيرو اخراج خواهند كرد.
يكي از معترضان اسپانيايي به يورو نيوز گفت: اين وضع موجب نگراني من مي شود زيرا من از اين برنامه نجات اين طور برداشت كرده ام كه كشور مطيع كامل اروپا و نظام مالي آن خواهد شد. يكي ديگر از معترضان نيز گفت: اگر اتحاديه اروپا ابتكار عمل را در خصوص مسائل مالي و بانكي اسپانيا در دست بگيرد ما بازنده خواهيم شد. آنان بدون شك رياضت هاي اقتصادي بيشتري بر ما تحميل مي كنند.
بانك هاي اسپانيا براي ورشكست نشدن به 40 ميليارد يورو كمك نياز دارند با توجه به اين كه دولت مادريد چنين توانايي مالي را ندارد، چاره اي جز درخواست كمك از اتحاديه اروپا را نداشت، همين مسئله باعث نگراني مردم اسپانيا شده است زيرا آنها نمي خواهند وضع كشورشان شبيه يونان شود كه طي آن اسپانيا مجبور شود به همه خواسته هاي حاميان مالي خود تن دهد و استقلال مالي و سياسي كشور از بين برود.

 



استخدام مزدور در كشورهاي عربي و پاكستان براي اعزام به سوريه

صدها تن از اتباع كشورهاي كويت، عربستان، الجزاير و پاكستان براي كمك به گروه هاي مسلح از طريق خاك تركيه به سوريه رفتند.
به گزارش شبكه خبري العالم، منابع نزديك به اتباع كويتي كه هم اكنون در سوريه هستند اظهار داشتند كه ارتش آزاد سوريه كه مخالف دولت دمشق است گروه هاي زيادي از اتباع كشورهاي عربستان، الجزاير، كويت، پاكستان را براي كمك به گروه هاي مسلح به سوريه اعزام كرده است.
به اين اتباع كارت شناسايي سوري داده مي شود و در اختيار آنها سلاح قرار مي دهند تا به استان هاي مختلف سوريه اعزام شوند و در مبارزه با نظام بشار اسد به گروه هاي مسلح كمك كنند.
يك افسر اردني نيز كه در ميان ناظران سازمان ملل در سوريه فعاليت مي كند افشا كرد اين ناظران به جاي بررسي نقض آتش بس در سوريه به دنبال جمع آوري اطلاعات نظامي هستند و برخي از آنها تجهيزات جاسوسي براي جمع آوري اين اطلاعات به همراه دارند. وي افزود، تيم وي تجهيزات جاسوسي اعلام نشده با خود همراه دارد و تنها تعداد كمي از اعضاي ناظران سازمان ملل در سوريه از اين مسئله مطلع هستند.
از سوي ديگر منابع ديپلماتيك فرانسه در شوراي امنيت اعلام كردند كه كشورهاي عربي قصد دارند روابط خود را با روسيه به دليل حمايت از سوريه قطع كنند.
به گزارش (ايسنا) منابع ديپلماتيك فرانسه در شوراي امنيت اعلام كردند كشورهاي عربي قصد دارند روابط دوجانبه خود را با دولت روسيه و چين به دليل اتخاذ مواضعي در راستاي حمايت از نظام حاكم در سوريه، قطع كنند.
يكي از اين منابع اعلام كرد: علاوه بر كشورهاي تونس و ليبي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج (فارس) نيز در حال حاضر قصد دارند، روابط خود را با روسيه و چين به ويژه پس از وقوع كشتارهاي «الحوله» و «القبير» در استان هاي حمص و حماه قطع كنند.
وي افزود، بر همين اساس كشورهاي عربي همه مبادلات اقتصادي و بازرگاني خود را با روسيه و چين متوقف كرده و طرح هاي نظامي تسليحاتي را نيز لغو مي كنند.
همچنين نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب در گفت وگو با روزنامه عربستاني عكاظ اعلام كرد كه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در حال رايزني با روسيه هستند تا نشست ديگري ميان وزيران امورخارجه اين كشورها و سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه در رياض پايتخت عربستان برگزار شود و در آن مسئله سوريه و افزايش فشارها برنظام حاكم سوريه مورد بررسي قرار گيرد.
وي افزود، وضعيت جاري در سوريه جز با فشارهاي بين المللي پايان نمي يابد و اتحاديه عرب از هر طرحي در مورد سوريه كه با اساسنامه اين اتحاديه همخواني داشته باشد، استقبال مي كند.
تلويزيون سوريه نيز با پخش مستندي از چندين انفجار خونين در اين كشور اعلام كرد عاملان انفجارهاي انتحاري در سوريه القاعده اي بودند.
در اين مستند نشان داده شد كه تروريست ها افرادي با مليت اردني، عراقي، عربستاني و سوري بودند و زيرنظر ارتش آزاد سوريه فعاليت مي كنند.
منابع آگاه در سوريه همچنين تأكيد كردند گروه هاي تروريستي و القاعده زيرنظر آمريكا فعاليت مي كنند و از كمك هاي مالي و تسليحاتي اين كشور برخوردارند.

 



تظاهرات فلسطيني ها در تل آويو اسرائيل به اشغالگري پايان دهد

صدها فلسطيني ساكن سرزمين هاي اشغالي در چهل وپنجمين سالروز جنگ شش روزه بين رژيم صهيونيستي و كشورهاي عربي در تل آويو تظاهرات كردند و خواستار پايان دادن به اشغالگري اين رژيم شدند.
به گزارش شبكه خبري العالم، در اين تظاهرات كه اسرائيلي ها نيز در آن حضور داشتند معترضان با سر دادن شعارهايي خواستار پايان دادن به اشغال سرزمين هاي فلسطيني شدند.
اسرائيلي ها نيز فرياد مي زدند تا زماني كه ميليون ها فلسطيني مورد ظلم واقع مي شوند عدالت اجتماعي غيرقابل دست يابي است. اسرائيلي ها خواستار پايان دادن به اشغال و آپارتايد عليه فلسطينيان شدند.
تظاهركنندگان تاكيد كردند تمامي شهرك سازي ها غيرقانوني است و خواستار پايان اشغالگري 45 ساله قدس شرقي، كرانه باختري نوار غزه و ديگر اراضي فلسطينيان شدند و آن را ظلم به ميليون ها فلسطيني دانستند.
در كرانه باختري نيز فلسطيني ها در اعتراض به سياست توسعه طلبانه رژيم صهيونيستي با نيروهاي رژيم درگير شدند كه در نتيجه آن شماري از فلسطيني ها مجروح شدند.
اين در حالي است كه يعقوب بري رئيس اسبق سرويس هاي امنيت داخلي رژيم صهيونيستي (شاباك) نسبت به وقوع انتفاضه سوم فلسطيني ها هشدار داد.
وي ضمن انتقاد از كابينه فعلي رژيم صهيونيستي به رهبري بنيامين نتانياهو اعلام كرد، دولت كنوني اسرائيل فاقد رهبري است كه توانايي تعامل با چالش هاي فرا روي اسرائيل را داشته باشد.

 



آل خليفه با سركوب معترضان بحرين را به منطقه جنگي تبديل كرده است

شبكه تلويزيوني العالم اعلام كرد، رژيم آل خليفه براي سركوب هرچه بيشتر مردم، كشور را به منطقه جنگي تبديل كرده است.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني العالم، گزارشكر اين شبكه تلويزيوني در گزارش خود از بحرين اعلام كرد خيابان هاي بحرين به صحنه جنگ و درگيري تبديل شده است و رژيم آل خليفه براي نشان دادن خشم خود به مردم بي دفاع و سركوب شديد آنان، كشور را به منطقه جنگي تبديل كرده است.
اين گزارشگر افزود، تظاهرات و اعتراضات مردمي هر روز و هر شب در منامه و ديگر شهرهاي بحرين ادامه دارد و تظاهركنندگاني كه قصد دارند از روستاها و شهرهاي اطراف خود را به منامه برسانند مورد اصابت گلوله هاي ساچمه اي قرار مي گيرند و مجروح مي شوند. عده ديگر نيز بر اثر استنشاق گازهاي سمي مسموم مي شوند. شبكه تلويزيوني العالم تصريح كرد، گلوله هاي گازهاي سمي كه مردم مظلوم بحرين را نشانه مي گيرند ساخت آمريكا هستند و خيابان هاي بحرين را به گذرگاه هاي مرگ تبديل كرده اند.
«فادي السيد» گزارشگر العالم همچنين اظهار داشت، مجروحاني كه بر اثر گازهاي سمي يا گلوله هاي ساچمه اي به بيمارستان ها اعزام مي شوند قبل از درمان توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به نقاط نامعلومي فرستاده مي شوند.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه شيخ علي سلمان دبير كل جمعيت الوفاق بحرين ضمن انتقاد شديد از خط مشي امنيتي رژيم آل خليفه بر ضرورت ادامه راه انقلاب و رفع موانع پيش روي تاكيد كرد.
وي افزود، انقلاب به طور مسالمت آميز ادامه پيدا مي كند و مردم هيچ گاه تسليم نخواهند شد و عقب نشيني نخواهند كرد.

 



در پي هلاكت 6 نظامي فرانسوي فرانسه زودتر از موعد افغانستان را ترك مي كند

در پي هلاكت شش فرانسوي در شرق افغانستان رئيس جمهور فرانسه خارج كردن نيروهاي كشورش از افغانستان را باز هم جلوتر انداخت.
به گزارش پرس تي وي، «فرانسوا اولاند» رئيس جمهور فرانسه شنبه گفت، همين ماه آينده خروج نيروهاي فرانسوي از افغانستان را آغاز مي كند. وي اين اظهارات را بلافاصله پس از هلاكت شش نظامي فرانسوي در استان «كاپيسا»ي افغانستان انجام داد تا اعتراضات عمومي را پيشاپيش مهار كند. اولاند افزود: اين عقب نشيني تا پايان سال جاري ميلادي (10 دي) ادامه مي يابد.
در حمله افراد مسلح به نظاميان فرانسوي در كاپيسا كه شنبه روي داد، شش نظامي فرانسوي كشته و پنج نفر ديگر زخمي شده اند، كه حال دو نفر آنها وخيم اعلام شده است. در پي اين حمله، وزير دفاع فرانسه براي بررسي اوضاع وارد افغانستان شد.
حدود 3500 نظامي فرانسوي در افغانستان حضور دارند، كه بيشتر آنها در كابل و استان كاپيسا مستقر هستند.فرانسه از نظر تعداد سرباز خارجي در كشور افغانستان پنجمين كشور محسوب مي شود.
احضار سفير
دفتر مطبوعاتي «حامد كرزاي» رئيس جمهوري افغانستان، طي بيانيه اي اعلام كرد، كرزاي ژنرال «جان آلن» فرمانده نيروهاي مشترك ناتو و آمريكا و همچنين، «رايان كراكر» سفير آمريكا در افغانستان را به دفتر خود احضار كرده است تا درباره كشتار غيرنظاميان استان «لوگر» توضيح بدهند. اين احضار پس از عذرخواهي نمايشي ژنرال آلن صورت گرفته است. در پي حمله هوايي و شبانه چهارشنبه گذشته جنگنده هاي ناتو به يك مجلس عروسي در استان لوگر، 18 نفر كشته شده اند كه هفت نفر آنها كودك و پنج نفرشان نيز زن بوده اند. پس از اين كشتار، سناريوي عذرخواهي توسط جان آلن تكرار شد كه با اعتراض و انزجار مردم و مقامات افغان مواجه گرديد. در همين رابطه، «ايمل فيضي» سخنگوي كرزاي گفت: اگر عمليات نظاميان خارجي عليه مردم ادامه يابد، تجاوز به خاك افغانستان تلقي مي شود.
رئيس جمهوري افغانستان نيز گفت: آمريكا با حملات هوايي يك جانبه خود پيمان امنيتي ميان دو كشور را به خطر انداخته است.
ساير رويدادها
¤ 33 عضو گروه طالبان طي عمليات گسترده دولتي و ناتو در پنج استان افغانستان كشته و 9 تن ديگر دستگير شدند.
¤ كابل پنجشنبه ميزبان وزيران خارجه 13 كشور (از جمله ايران) براي بررسي مسائل امنيتي منطقه و آينده افغانستان خواهد بود.

 



چها رسوي پنج قا ره

گفت وگوهاي راهبردي هند و آمريكا
گفت وگوهاي راهبردي هند و آمريكا 13ژوئن (24خرداد) با سفر وزير خارجه هند به آمريكا در واشنگتن برگزار مي شود. اين گفت وگوها بر توسعه روابط بين افراد متمركز است. پس از تيره شدن روابط ميان آمريكا و پاكستان، واشنگتن درصدد تقويت مناسبات خود با دهلي نو است.
حل مسئله اسيران فلسطيني
رئيس دولت منتخب فلسطين از جامعه بين المللي خواست براي حل مسئله اسيران فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي وارد عمل شود.
«اسماعيل هنيه» از همه آزادگان جهان خواست با همه توان سياسي و ديپلماتيك خود براي واداشتن رژيم صهيونيستي به پايان دادن به رنج هاي اسيران فلسطيني اقدام كنند.
ورود مقام پنتاگون به كرانه باختري
ژنرال «بول بوشونگ» به عنوان هماهنگ كننده امنيتي جديد ميان تل آويو و تشكيلات خودگردان فلسطين وارد كرانه باختري شد.
بوشونگ مسئوليت آموزش نيروهاي امنيتي تشكيلات رام الله در كرانه باختري را به عهده داشته و در كنسولگري آمريكا در شهر قدس فعاليت خواهد كرد.
صدور سلاح اسرائيلي به سوريه
يك عضو راستگراي پارلمان رژيم صهيونيستي از صدور سلاح به سوريه انتقاد كرد.
بن آري اعتراف كرد كه اسرائيل با صدور سلاح به سوريه مخالفان را براي كشتن مردم تشويق مي كند.
ديدار كوفي عنان با كلينتون
كوفي عنان با هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا ديدار و درباره آخرين تحولات منطقه به ويژه اوضاع سوريه گفت وگو كرد.
عنان در اين ديدار اظهار داشت، اگر طرح وي براي حل بحران سوريه موفق آميز نباشد بايد به فكر طرحي ديگر براي حل و فصل مشكلات كنوني سوريه باشيم.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14