(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22 خرداد 1391 - شماره 20229

تابستان را با هندوانه خنك كنيد
معضلي كه زندگي را تباه مي كند
نگاه دقيق تري داشته باشيم
راه كارهاي جلوگيري از كپك زدن مواد غذايي
مذاكرات سازنده
ديگران را ببخشيد
با زيركي تصميم بگيريم



تابستان را با هندوانه خنك كنيد

هندوانه ميوه اي شيرين و آبدار است كه نه تنها باعث رفع تشنگي در هواي گرم تابستان مي شود بلكه اثرات بسيار مفيد ديگري نيز دارد كه براي ما ناشناخته است.
هندوانه منبع غني ويتامينA ( به شكل بتاكاروتن ) و ويتامين C مي باشد. اين ميوه پرفايده التهاباتي را كه در بيماري هايي مثل آسم، تصلب شرائين، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بين مي برد.
همچنين منبع خيلي خوبي از آنتي اكسيدان كاروتنوئيدي بنام ليكوپن مي باشد. ليكوپن يك رنگدانه شيميايي است كه باعث ايجاد رنگ قرمز در هندوانه مي شود و اثرات ضد اكسيداني قوي دارد. اين آنتي اكسيدان به تمامي نقاط بدن رفته و راديكال هاي آزاد را خنثي مي كند. راديكال هاي آزاد مولكول هايي هستند كه باعث تخريب بسياري از بافت هاي بدن مي شوند.
يك ليوان هندوانه 20درصد نياز روزانه به ويتامينC و 14 در صد نياز روزانه به ويتامين A را تامين مي كند.
هندوانه از لحاظ ويتامين هاي گروه B نيز كه براي توليد انرژي لازم هستند، غني است و منبع خوبي از ويتامين هايB1 ،B6 ،B5 (اسيد پانتوتنيك)، بيوتين (يك نوع ويتامين B ) و نيز منيزيوم، پتاسيم و فيبر غذايي است. پس مي توان گفت كه داراي ارزش غذايي بالايي است.
همچنين هندوانه داراي آب فراوان و انرژي كمي است در نتيجه نسبت به ساير ميوه ها ، مواد مغذي بيشتري در هر كالري دارد كه نشان دهنده اثرات مفيد آن در بهبود سلامتي بدن است.
مصرف روزانه اين ميوه از بروز ناراحتي قلبي پيشگيري مي كند. ويتامين C و بتاكاروتن موجود در هندوانه مانع از بروز هر نوع سرطان مي شود. ليكوپن هندوانه با سرطان و آرتريت مقابله مي كند. توجه داشته باشيد كه مصرف منظم هندوانه، گوجه فرنگي و زردآلود مانع از بروز سرطان پروستات مي شود.
هندوانه ميوه اي انرژي زا و تقويت كننده بينايي است. ناراحتي هاي چشمي مربوط به سن را برطرف مي كند. ماده موجود در آن به نام «نيترولين»، سموم بدن را دفع مي كند. اسيد نيتريك هندوانه كاهش دهنده فشار خون است. ويتامين B6 در آن براي مغز بسيار مفيد است.
منبع عالي پتاسيم است، كه در كنترل فشار خون موثر است. مصرف چند برش هندوانه پس از شام، به خواب راحت كمك مي كند. خطرات مربوط به آسيب هاي پوستي بر اثر نور خورشيد را تا 40درصد كاهش مي دهد. پتاسيم آن، باعث دفع سموم و كاهش اسيد اوريك در خون مي شود و در نتيجه احتمال آسيب هاي كليوي را كاهش مي دهد.
چگونه يك هندوانه خوب انتخاب كنيم؟
هيچ نوع اختلافي در ظاهر هندوانه هاي رسيده و نارس وجود ندارد. در نتيجه براي تشخيص رسيدن هندوانه روش هاي متعددي وجود دارد. يك روش صدايي است كه با انگشت روي هندوانه زده مي شود. هندوانه نارس صداي تو خالي نسبتا تيزي داشته ولي هندوانه رسيده صداي آرام تري دارد بايد توجه داشت هندوانه بيمار يا نارس كه زود از ساقه چيده و پلاسيده شده نيز صداي پر و آرامي دارد.
مطالعات نشان مي دهد بهترين علامت رسيدن ميوه تغيير رنگ پوست ميوه است. به هنگام رسيدن ميوه رنگ پوست روشن تر مي شود. اين تغيير رنگ در نقطه تماس ميوه با زمين به خوبي هويدا است. رنگ نقطه تماس ميوه نارس سفيد متمايل به سبز است ولي پس از رسيدن رنگ اين نقطه به زرد روشن تبديل مي شود.
در ايران يكي از راه هاي تشخيص هندوانه رسيده فشردن هندوانه بين دو دست است. شنيدن صداي نازك كه از شكاف داخلي گوشت به وجود مي آيد به عنوان علامت تردي ميوه شناخته شده و معرف رسيده بودن آن است.هندوانه سفت با شكل يكنواخت و سنگين مطلوب است. اگر رنگ پوست آن كمرنگ و شيري باشد مطلوب نيست. گوشت آن بايد سفت بافت تازه و تخمهاي آن كاملا رسيده و پر باشد.

 



معضلي كه زندگي را تباه مي كند

سزاوار
برخي از افراد دچار مشكلي به نام بدبيني هستند و نسبت به اخلاق و رفتار ديگران حتي نزديكانشان هم شك و ترديد دارند. اين معضل مي تواند به سادگي يك زندگي را به تباهي بكشاند. زيرا شخصي كه اين مشكل را دارد احساس مي كند چيزي را كه مي بيند يا مي شنود واقعيت ندارد و با چيزي كه در پشت صحنه وجود دارد متفاوت است. در واقع در ايجاد بيماري بدبيني، هم خانواده، الگوهاي اجتماعي و زيست شناختي هر كدام به سهم خود در اين بيماري نقش دارند كه متاسفانه هيچ چيز مثل بدبيني در خراب كردن يك رابطه مخصوصاً در زندگي مشترك قدرتمند نيست. فرد بدبين به خود و شريك زندگي اش صدمه مي زند و جايي براي محبت و علاقه باقي نمي گذارد كه ناخودآگاه اين رابطه به سمت سردي روي مي آورد. ادوارد رمسون روانشناس از دانشگاه سوآز لند در اين باره مي گويد: شخصي كه دچار بدبيني است نمي تواند حقيقت را قبول كند. البته ما با دو گروه افراد بدبين مواجه هستيم؛ يكي افرادي كه ممكن است در طول زندگي شان دچار بدبيني شوند و در حالت طبيعي دانستن و ندانستن قرار گيرند كه فرد با آگاهي مي تواند به قطعيت برسد اما گروه دوم شامل همان افرادي مي شود كه رگه شخصيتي بدبيني شان غيرقابل كنترل است و فرد در حالت ترس به سر مي برد و به دليل ترس و اضطراب دچار حالت توهم يا همان پارانوييد مي شود.
فرد بدبين به نكات منفي بسيار توجه دارد و نكات ريز و كوچك را خوب مي بيند. هميشه داراي عدم اطمينان است و خودش را از همه مسائل مبرا مي داند و حق به جانب است كه گاهي ممكن است همراه با خودشيفتگي باشد و همچنين از مكانيسم هاي رواني بسياري استفاده مي كند و به شدت پرخاشگر است.
وجود موارد ژنتيكي باعث آمادگي اختلال در فرد مي شود و محيط محرك آن به شمار مي رود.
متاسفانه در زندگي مشترك امروزي، بدبيني بسيار ديده مي شود كه از طرف زن يا مرد نمايان است. فرد در اول نسبت به خود آگاهي داشته باشد و سپس وارد رابطه جدي شود و آن هنگام است كه مي تواند از يك رابطه مطمئن برخوردار باشد، زن يا شوهر ممكن است نسبت به يك امري شك كنند، در درجه اول سوالشان را مي پرسند و باتوجه به خود آگاهي آن را هضم مي كنند و به واقعيت مي رسند.
ما به عنوان همسر در زندگي مشترك حق داريم كه بدانيم در زندگيمان چه مي گذرد. وقتي با مساله اي مواجه مي شويم كه برايمان سوءظن يا بدبيني پيش بيايد بايد با شريك زندگيمان در ميان بگذاريم كه بتوانيم به قطعيت برسيم و نسبت به دانستن امري ناخوشايند خود را آماده كنيم.
تعصب در روان شناسي به معناي فكر غيرمنطقي است كه با موقعيت متناسب نيست اما بدبيني به معناي آن است كه من مي ترسم آن اتفاقي را كه دوست ندارم، بيفتد و دليل واقعي و منطقي براي آن ندارم. البته فرد بدبين هيچ وقت خودش را با تعصب توجيه نمي كند بلكه همسر يا طرف مقابلش است كه طرف بدبين را متعصب مي نامد.
دو اختلال اگر در والدين وجود داشته باشد در آينده فرزندانش تاثير مخربي به جا مي گذارد كه شامل شكاكيت و بدبيني و وسواس است. چون اين دو اختلال، كنترل گر است و اين تاثيرات در بزرگسالي فرزند نمود پيدا مي كند. پس مي توان گفت: خانواده در بدبين بودن فرزندش بسيار نقش داد.
رگه شخصيتي بدبيني در اين افراد بسيار قوي است و چون به نوعي دچار خودشيفتگي هم هستند و به اين زمينه هم بينش ندارند، به دنبال كمك هم نيستند. آن كسي كه بايد مشاوره و تحت روان درماني قرار گيرد شريك فرد بدبين است.
يك سري الگوهاي رفتاري وجود دارد كه همسر فرد بدبين بايد آنها را رعايت كند كه عبارتند از :
رفتارشان با همسرشان باثبات و با اقتدار باشد.
بحث كلامي نداشته باشند.
وارد بازي هاي طرف مقابله نشود
حساسيت هاي خود را نشان ندهند.
اگر اين افراد با رعايت الگوهاي رفتاري فوق به نتيجه نرسيدند بايد از مشاوره كمك گيرند.
اگر در زندگي مشترك، يكي از دو نفر نسبت به هم بدبيني شديد داشته باشند، ديگر رابطه اي باقي نمي ماند و فقط انگار اين دو نفر همديگر را دارند اذيت مي كنند. رابطه زناشويي بهنجار رابطه اي است كه دو طرف نسبت به هم اطمينان و اعتماد دارند. بدبيني در زندگي مشترك يك آفت است كه باعث خشم طرف مقابل مي شود.
در زندگي زناشويي، اصل بر صداقت، تعهد و صميميت است و اگر اين موارد وجود نداشته باشد اسم اين رابطه، زندگي نيست. ايجاد ابهام و پاسخ ندادن به آن، توجه نكردن به علايق و مسايلي كه براي فرد مقابل مهم است. اگر هر كدام از زوجين نسبت به امري در زندگي شك دارند و باعث ابهام برايشان شده از طرف مقابل شان سؤال بپرسند و سعي كنند براي اين كار از سؤالات انعكاسي و بدون تهديد استفاده كنند.

 



نگاه دقيق تري داشته باشيم

عليرضا ضياعي
ما همواره به نظافت خانه و محل كارمان اهميت مي دهيم تا سلامتي مان را حفظ كنيم. اما آيا تا به حال فكر كرده ايد كه بيشترين محل تجمع باكتري ها در كجاست؟ پاسخ به اين سؤال به ما كمك مي كند تا سبك زندگي صحيح تري داشته باشيم و نگاه دقيق تري به دور و برمان بيندازيم.
تحقيقات انجام گرفته توسط سازمان بين المللي مبارزه با بيماري هاي عفوني نشان مي دهد بسياري از ميكروب ها در نقاطي كه كمتر انتظارش را داريد، يافت مي شوند. بيشتر مردم تصور مي كنند ميكروب هاي خانگي اكثرا در دستشويي و حمام تجمع مي كنند، درحالي كه محل اصلي اجتماع آنها آشپزخانه است. شايد تعجب كنيد وسيله اي كه بيشترين ميكروب را در خود نگه مي دارد، اسفنج ظرفشويي است؛ يعني همان چيزي كه براي تميز كردن از آن استفاده مي كنيم.
سازمان ان في كي كه يك سازمان غيرانتفاعي است كه در سال 1994 به منظور ارايه نكات بهداشتي استاندارد براي وسايل مورد استفاده در خانه، تأسيس شد در اين تحقيق در كنار مركز مبارزه با بيماري هاي عفوني قرار داشت و حالا مسئولان اين سازمان مي گويند، نتايج اين تحقيق بسيار به كار مي آيد. اين سازمان، تحقيقاتي انجام داد تا دريابد به نظر مردم كدام يك از قسمت هاي خانه از بقيه آلوده تر هستند و آيا نظر آنها با واقعيت مطابقت دارد يا نه؟
پژوهشگران مجموعا 40 خانواده را مورد بررسي قرار دادند. ميكروبيولوژيست ها، 30 وسيله مورد استفاده روزانه در اين منازل را براي يافتن باكتري ها و قارچ ها آزمايش كردند. آنها قبل از شروع آزمايش، در يك نظرسنجي از يكي از اعضاي هر خانواده اين سؤال را پرسيدند كه به نظر آنها كدام يك از وسايل منزل شان بيشترين ميكروب را دارا هستند.
پاسخ بيشتر آنها «جامسواكي» بود، درحالي كه جواب صحيح اسفنج ظرفشويي است. به اين ترتيب مشخص شد نظر اين افراد با واقعيت بسيار متفاوت است.
گروهي از باكتري ها كه پژوهشگران بيشتر به دنبال يافتن آنها بودند، «كليفورم» بود. باكتري هاي گروه «كليفورم» نه تنها شامل مي شود- علت شايع مسموميت هاي غذايي هستند- بلكه نشانه وجود آلودگي هاي ناشي از مدفوع نيز هستند. E-coli «سالمونلا» و در اين آزمايش، بيشترين ميزان اين باكتري ها در آشپزخانه يافت شد. منشا «كليفورم» كه در 81 درصد از اين خانه ها وجود داشت، معمولا گوشت خام، سبزي ها و محصولات كشاورزي خام و نشسته و دست هاي آلوده است.
براساس گزارش اين سازمان، در 77 درصد اسفنج هاي ظرفشويي، آزمايش «كليفورم» مثبت بود. تقريبا نيمي از سينك هاي ظرفشويي نمونه برداري شده، محل تجمع همين باكتري هاي زيان آور بودند. پيشخوان آشپزخانه با 32 درصد و تخته هاي آشپزخانه با 18درصد به ترتيب در رتبه سوم و چهارم اين آزمايش قرار گرفتند.
اين درحالي است كه دستشويي در مقايسه با آشپزخانه، بسيار تميزتر بودند. يعني فقط در 27درصد از جامسواكي ها، آثاري از وجود كليفورم يافت شد و تنها 9درصد از شيرهاي آب دستشويي چنين آلودگي اي داشتند. رابي دان فرايو يكي از محققان اين سازمان مي گويد: اسفنج هاي ظرفشويي در حين شست وشوي ظروف، اين باكتري ها را در خود جمع مي كنند زيرا معمولا قبل از استفاده مجدد، به خوبي شسته و تميز نمي شوند. اين اسفنج ها همچنين منافذ زيادي دارند كه مكان مناسبي براي رشد و تكثير ميكروب ها هستند.
جامسواكي ها هم به دليل نزديك بودنشان به دستشويي، باكتري هايي را كه بعد از سيفون زدن، در هوا پخش مي شوند به خود مي گيرند. معمولا هنگام نظافت دستشويي و حمام كمتر به تميز كردن و شستن جامسواكي توجه مي شود. با اينكه شركت كنندگان در اين نظرسنجي، جامسواكي را اولين محل تجمع ميكروب ها و آلوده ترين وسيله خانه مي دانستند، اما در حقيقت اين وسيله در رتبه سوم آلودگي قرار دارد.
قارچ ها به ميزان 7/31درصد و باكتري هاي گروه استافيلوكوك به ميزان 4/6 درصد در اين خانه ها يافت شدند. باز هم اسفنج هاي ظرفشويي اصلي ترين محل تجمع قارچ ها بودند، اما تقريبا در 60درصد خانه ها، قارچ ها روي دستگاه كنترل تلويزيون و كنترل هاي بازي هاي كامپيوتري نيز يافت شدند. باكتري هاي استافيلوكوك تقريبا در يك چهارم اسباب بازي هاي مخصوص حيوانات خانگي وجود داشتند.
دان فرايو مي گويد: ما اين پژوهش را انجام داده ايم تا مشخص كنيم ميكروب ها در كدام قسمت هاي خانه يك خانواده معمولي بيشتر يافت مي شوند و مهم تر از همه، بتوانيم از اين طريق به مردم در محافظت از خودشان در برابر باكتري ها و قارچ هاي زيانباري ياري برسانيم.

 



راه كارهاي جلوگيري از كپك زدن مواد غذايي

متخصصان مي گويند كپك هاي خانگي مي توانند سبب بروز آلرژي و مشكلات تنفسي شوند و حتي ممكن است كشنده باشند . كپك و قرار گرفتن در معرض آن باعث ناراحتي تنفسي، چشم، ناراحتي هاي پوستي و آلرژي مي شود.
ايا شما هم از كپك زدن مواد غذايي خود در يخچال نگرانيد؟ بهترين راهكارها براي پيشگيري از كپك زدن مواد غذايي مختلف را مي توانيد در اينجا بخوانيد كه اين خود يك صرفه جويي نيز در نگهداري مواد غذايي به حساب مي آيد.
¤ براي جلوگيري از كپك زدن انواع مربا بهتر است هنگام سرو كردن يا هم زدن از قاشق چوبي تميز استفاده كنيد. در صورتي كه در منزل مربا تهيه مي كنيد بهتر است قبل از بستن در مربا يك ورق آلومينيوم روي شيشه بكشيد و سپس در آن را ببنديد تا با ورود هوا مرباي شما كپك نزند. در ضمن مربا بايد كاملا خنك شود و بعد در يخچال گذاشته شود.
¤ براي پيشگيري از كپك زدن پنير بايد مراقب باشيد كه آن را هر بار با چاقوي تميز استيل يا با نخ دندان تميز قطعه قطعه كنيد. براي نگهداري پنير بهتر است كمي آب بجوشانيد و در ظرف مورد نظر بريزيد تا خنك شود و پنيرها را بعد از تكه تكه كردن در آن بگذاريد و در ظرف را ببنديد و در يخچال بگذاريد. اگر پنيز بي نمك دوست نداريد مي توانيد مقدار كمي نمك به آب جوشيده اضافه كنيد.
اگر پنيرتان كپك زده است بايد بخش كپك زده و مقداري از بخش سالم آن را كه در حاشيه كپك قرار دارد از آن جدا كنيد.
¤ براي جلوگيري از كپك زدن سركه و آبغوره بايد از آن ها در ظرفي مراقبت كنيد كه هوا نداشته باشد؛ بنابراين آن ها را در ظرفي بريزيد كه اندازه آنها باشد و فضاي خالي در آن وجود نداشته باشد.
¤ در صورتي كه خودتان رب گوجه فرنگي تهيه مي كنيد بهتر است پس از كشيدن آن درون ظرف روي رب را با يك لايه نازك از روغن بپوشانيد تا هوا وارد آن نشود.
¤ براي جلوگيري از كپك زدن ميوه ها در جاميوه اي يخچال يك اسفنح خشك درون جاميوه اي بگذاريد تا رطوبت را به خود جذب كند. اگه ميوه ها را داخل دستمالي نخي بپيچيد نيز از كپك زدن آن جلوگيري مي كند. ميوه هايي كه خيلي رسيده باشند را در كنار ميوه هاي ديگر قرار ندهيد.
معمولاً ميوه ها را ميشوييم و داخل يخچال مي گذاريم اما به شما پيشنهاد مي كنيم خيار را نشسته در پارچه اي نخي بپيچيد و داخل يخچال بگذاريد.
¤ نان را هيچ وقت در سفره نپيچيد، بهتر است نان را در نايلون تميزي در فريزر بگذاريد تا از كپك زدن آن جلوگيري كنيد. براي هر بار استفاده مي توانيد به اندازه مورد نياز از فريزر در بياوريد و بعد از گرم كردن ميل بفرماييد.
¤ دو نكته پاياني براي جلوگيري از تشكيل كپك:
1- هر ظرفي كه در يخچال مي گذاريد بهتر است در آن را گذاشته يا با نايلون روي آن را خوب بپوشانيد. اين كار هم جلوگيري از كپك زدن غذا مي كند هم غذاي شما بوي يخچال را نمي گيرد و هم يخچال بوي انواع غذاها را به خود نمي گيرد.
2- هميشه به اندازه نياز خريد كنيد تا هم ميوه و غذاي تازه ميل كنيد هم از اسراف و دور ريختن پول و وقت و مواد غذايي جلوگيري كنيد.

 



مذاكرات سازنده

براي حل معضلات زناشويي بايد با همسرتان مذاكرات سازنده داشته باشيد ولي اگر در اين زمينه مشكل داريد به ده توصيه زير توجه كنيد:
1- به همسرتان به عنوان شريك خود براي حل مشكلات نگاه كنيد
حتي اگر در آستانه جدايي قرار داريد همسرتان را به عنوان فردي درنظر بگيريد كه در يافتن راه حل هاي خلاقانه براي حل مشكلات مي تواند نقش مؤثر و فعالي داشته باشد.
2- تا حد امكان فردي مؤثر باشيد
تنها كارهايي را انجام دهيد يا حرف هايي را بزنيد كه سازنده هستند و شما را در راه رسيدن به اهداف تان ياري مي رسانند. اهانت و انتقاد كردن به هيچ وجه روش مؤثري نيست. اگر نمي توانيد مذاكرات سازنده اي داشته باشيد از يك مشاور كمك بگيريد.
3- گذشته را فراموش كرده و برروي آينده تمركز كنيد
امكان دارد وقتي احساس كرديد كه همسرتان اشتباه مي كند به سرزنش او بپردازيد. اگر رفتار شما بر پايه احساسات باشد برروي گذشته تمركز خواهيد كرد و اين كار توان شما را در حركت رو به جلو كاهش مي دهد. تمام توان خود را برروي آينده تمركز كنيد.
4- از به كار بردن زبان طعنه آميز خودداري كنيد
بر زبان آوردن سخنان طعنه آميز و توأم با سرزنش و انتقاد مذاكرات مخربي را درپي دارد. در واقع اين وضعيت زماني پيش مي آيد كه ما عصباني، نگران، ناراحت و رنجيده خاطر هستيم. در اين گونه موارد درصدد يافتن علت برآييد.
5- براي خودتان حرف بزنيد نه براي همسرتان
وقتي راجع به همسرتان حرف مي زنيد احساسات يا انگيزه هاي او را توصيف نكنيد و برروي احساسات خودتان تمركز كنيد. به عنوان مثال اگر با حرف هاي همسرتان موافق نيستيد مخالفت خود را با گفتن چنين جمله اي بيان كنيد: «من به تو اعتماد ندارم و نمي توانم حرف هايت را باور كنم.» هرگز به همسرتان نگوئيد: «تو دروغگو هستي.»
جمله اول احساسات شما را بيان مي كند درحالي كه جمله دوم نوعي اتهام است و مي تواند به مشاجره منجر شود و در ضمن منظور اصلي شما را نمي رساند كه «عدم اعتماد به همسرتان» مي باشد درحالي كه جملاتي مثل جمله اول به خوبي احساسات يا نگراني هاي شما را نشان مي دهد.
6- خلاق باشيد
براي برآورده شدن خواسته هاي خود و همسرتان شيوه هاي مختلف را درنظر بگيريد و راه حل مناسب را انتخاب كنيد. توصيه شماره يك را فراموش نكنيد. همسر شما مي تواند در حل مشكلات كمك كند.
شايد شما تصور كنيد كه پاسخ تمام سؤالات را مي دانيد ولي مطمئن باشيد به كمك همسرتان به راه حل بهتري دست خواهيد يافت. تمام گزينه ها را بررسي كنيد و از ديگران نيز كمك بگيريد تا بتوانيد راه حل هايي را انتخاب كنيد كه آينده بهتري را براي تان رقم مي زنند.
7- از مشاجرات به عنوان فرصتي براي خلاقيت استفاده كنيد
مطمئناً طرح برخي از مسائل به مشاجره منجر مي شود ولي شما نبايد به اين دليل از بحث كردن درمورد مسائل مهم طفره برويد. يادتان باشد مشاجره تحت شرايطي مي تواند اثرات مثبتي داشته باشد.
8- با دقت به احساسات و علائق همسرتان گوش دهيد
اهميت زيادي دارد كه به حرف هاي همسرتان به دقت گوش دهيد. طوري رفتار كنيد كه گويي براي اولين بار است كه او را مي بينيد!
براي گوش دادن به حرف هاي همسرتان لزومي ندارد كه حتماً با او موافق باشيد ولي اين كار براي برقراري يك ارتباط سازنده ضروري است.
9- به اين حقيقت توجه داشته باشيد كه بروز مشكلات در مرحله گذر امري طبيعي است.
انسان ها در برابر مشكلات واكنش هاي متفاوتي نشان مي دهند زيرا هر كدام از آنها نيازها و ميزان تحمل متفاوتي دارند. امكان دارد شما و همسرتان در برابر مشكلات تصميمات متفاوتي اتخاذ كنيد ولي در هر صورت نبايد وجوه تمايز يكديگر را ناديده بگيريد.
10- خوشبين باشيد
ترديد نكنيد كه با تلاش و پشتكار مي توانيد به نتايج مثبتي دست يابيد.
البته هيچ تضميني وجود ندارد كه در روند رسيدن به توافق با همسرتان مشاجره نكنيد. توصيه شماره7 را به ياد داشته باشيد. اگر هدف طرفين اين باشد كه مشكلات را حل كنند حتماً موفق خواهند شد.
آذر شايان

 



ديگران را ببخشيد

يكي از بزرگان مي گويد: «عفو كردن يعني اينكه يك زنداني را آزاد كنيد و بعد متوجه شويد كه آن زنداني، خودتان هستيد!»
همگي ما مي دانيم كه بخشيدن كسي كه به ما آزار رسانده كار درستي است ولي معدودي از افراد اين كار را انجام مي دهند. وقتي كسي يك امر ارزشمند- مثل عزت نفس، معصوميت، آبرو يا ايمان به ارزش هاي انساني- را از شما مي گيرد به نظر مي رسد نبخشيدن، تنها راه مجازات اوست.
معمولاً ما بخشش را به عنوان نوعي لطف نسبت به يك ظالم درنظر مي گيريم، لطفي كه او لياقت آن را ندارد، ولي در واقع بخشيدن ديگران هديه اي است كه به خودمان مي دهيم، هديه اي كه فوايد جسماني و رواني زيادي براي فرد «دهنده» دارد.
متأسفانه بيشتر ما مدام كار بدي را كه نسبت به ما شده در ذهن مان مرور مي كنيم و آن را در اعماق ذهن مان نگه مي داريم ولي اين كار ضرري براي فرد خاطي ندارد و تنها به خودمان صدمه مي زند.
كينه توزي اثرات مخربي برروي جسم و روان ما دارد درحالي كه عفو كردن براي سلامتي بسيار مفيد است.
فوايد بخشيدن
¤ فشار خون پائين تر
¤ استرس و خصومت كمتر
¤ افسردگي، نگراني و دردهاي مزمن كمتر
¤ كاهش احتمال اعتياد
¤ سلامت رواني و روحي بيشتر
¤ ارتباطات سالم تر
كينه توزي نه تنها تأثير مثبتي ندارد بلكه توانايي هاي ما را براي برقراري ارتباطات سازنده و موفقيت آميز كاهش مي دهد.
آيا هنوز براي عفو كردن ديگران آمادگي نداريد؟ البته اين كار مدتي طول مي كشد ولي يادتان باشد بهترين راه ممكن است.
براي بخشيدن ديگران منتظر عذرخواهي آنها نباشيد. اگر كسي نسبت به شما بدي كند چه واكنشي نشان مي دهيد؟ ترديد نكنيد كه عفو كردن به نفع هر دو طرف تمام مي شود.
بخشيدن و افسانه ها
از قديم راجع به عفو كردن افسانه هايي وجود داشته كه نبايد آنها را جدي بگيريد!
براي عفو كردن، عذرخواهي طرف مقابل ضروري است
بديهي است كه همه ما ترجيح مي دهيم فردي كه به ما بدي كرده از صميم قلب عذرخواهي كند ولي گاهي اين اتفاق نمي افتد. شما نمي توانيد كسي را وادار به ابراز ندامت كنيد. اگر تمايل داريد از طرف مقابل بخواهيد عذرخواهي كند ولي يادتان باشد براي بخشيدن ديگران به كلمات يا اعمال آنها متكي نباشيد.
عفو كردن در يك لحظه اتفاق مي افتد
درمورد زخم هاي عميق گاهي سال ها طول مي كشد كه فرد خاطي عذرخواهي كند ولي شما همواره مي توانيد با خشم خود مبارزه كنيد و در اين راه مي توانيد از يك متخصص كمك بگيريد.
تنها زماني مي توانيد طرف مقابل را ببخشيد كه او را دوست داشته باشيد
عفو كردن نشانگر شخصيت والاي شماست نه طرف مقابل. شما مجبور نيستيد به طرف مقابل اعتماد كنيد و يا حتي او را دوست داشته باشيد ولي انسانيت را از ياد نبريد. احتمال دارد شخصي كه شما را آزار داده خودش زماني مورد آزار قرار گرفته باشد. البته اين مسأله، رفتار او را توجيه نمي كند ولي شايد باعث شود شما با دلسوزي بيشتري با او رفتار كنيد.
بخشيدن به مفهوم ادامه ارتباط با طرف مقابل است
اگر شخصي كه به شما صدمه زده فرد خوش طينتي است كه سهواً اين كار را انجام داده به او فرصت ديگري بدهيد ولي اگر بر رفتار ناپسند خود اصرار مي ورزد شايد بهتر باشد خود را كنار بكشيد. درمورد خشونت فيزيكي بلافاصله از فرد دور شويد و از مراجع ذي صلاح كمك بگيريد.
بخشيدن به مفهوم اين است كه شما براي رسيدن به حق خود به قانون متوسل نشويد
بخشيدن، ناديده گرفتن قرض عاطفي است كه احساس مي كنيد ديگران نسبت به شما دارند و اين مسأله لزوماً به مفهوم چشم پوشي از هرگونه قرض مادي نيست به خصوص اگر عمل مجرمانه اي صورت گرفته باشد. شايد توسل به راه هاي قانوني باعث شود افراد ديگر قرباني چنين مسائلي نشوند.
بخشيدن، رويارويي با طرف مقابل را مي طلبد
غالباً بهترين راه اين است كه با كسي كه به شما آزار رسانده روبرو شويد و با او حرف بزنيد. با اين كار احساسات منفي شما تخليه مي شود و در ضمن فرصتي براي طرف مقابل فراهم مي آيد كه ضمن بيان نيات خود، عذرخواهي كند، هرچند اگر احساس امنيت نمي كنيد بهتر است خود را به خطر نيندازيد. يادتان نرود عفو كردن كار آساني نيست ولي داروي شفابخشي است كه به سود طرفين تمام مي شود.


 



با زيركي تصميم بگيريم

در برخي از مراحل زندگي اشتباه كردن و تصميم عجولانه گرفتن ضربات جبران ناپذيري به ما وارد مي كند. در زمان ازدواج كردن بايد دقت زيادي كنيم تا امكان اشتباه در يكي از مهم ترين تصميمات آدمي را به حداقل برسانيم؛ براي آنكه در اين مقطع دچار اشتباه نشويد روانشناسان با بررسي زندگي افرادي كه به بن بست رسيده موارد مهمي را يافته اند. اين اشتباهات كه اشتباهات شايع اين دوران هستند را مرتكب نشويد:
- متاسفانه برخي از ما براي خوشحال كردن والدينمان نشان مي دهيم كه با طرف مقابل توافق داريم و از ارزش هاي خود چشم پوشي مي كنيم، عقايد خود را ابراز نمي كنيم و خطاي شخص مقابل را هم ناديده مي گيريم. غافل از اينكه در حق خودمان جنايتي بزرگ مي كنيم. بنابراين در فعاليت هايي كه هيچ علاقه اي به آن نداريم، شركت مي كنيم و از علايق خود هم دست برمي داريم. اينكه بخواهيم با چشم پوشي رابطه را حفظ كنيم اشتباه محض است.
- در اين دوره نبايد خانواده و دوستان را به كلي كنار بگذاريم. وجود اين گونه ارتباط ها ضروري است. حتي نحوه برخورد با افراد خانواده اطلاعات زيادي به ما مي دهد؛ اينكه فرد با آنها صادق و راحت است يا تعارض و ضديت دارد. شناخت الگوي خانواده خيلي مهم است. از طرف ديگر، نظر والدين نيز بسيار حايز اهميت است و بي توجهي به آن عواقب بدي مي تواند داشته باشد.
- اعتماد به نفس خود را تقويت كنيد. براي اين كار مي توانيد هر روز روي يك كاغذ كارهايي را بنويسيد كه توانايي انجام آنها را داريد و بسياري از اطرافيان شما در انجام آنها ناتوان هستند. اگر كمي فكر كنيد، متوجه مي شويد تعداد اين كارها خيلي زياد است؛ فقط چون براي شما يك امر عادي به شمار مي آيد، به توانايي هاي خود ايمان نياورده بوديد.
- وضعيت مالي خوب و ظاهر مناسب تنها ملاك براي ازدواج موفق نيست. پس چشم خود را باز كنيد و بيشتر با هم آشنا شويد و در برابر مسائل مادي تسليم نشويد.
- گاهي قبل از اينكه بفهميم چقدر با هم تفاهم داريم سريع قول ازدواج مي دهيم و متعهد ايجاد مي كنيم و حتي اگر طرف مقابل درخواست زمان بيشتري براي آشنايي را داشته باشد او را متهم به زيرپا گذاشتن تعهد مي كنيم؛ اين اشتباه است.
- گاهي هم بدون اينكه هيچ علاقه و جذابيتي باشد به فكر ايجاد تفاهم هستيم و فكر مي كنيم با ازدواج علاقه ايجاد مي شود. همان طور كه تنها با علاقه نمي توان تفاهم ايجاد كرد تنها با تفاهم هم نمي توان انتظار علاقه و جذابيت داشت. تفاهم مهم است اما علاقه، تعهد و تفاهم در كنار همديگر است كه منجر به ازدواج موفق مي شود.
- گاهي دچار ترديدهايي در ازدواج مي شويد اما به دلايلي اين ترديدها را ناديده مي گيريد و سريع تصميم به ازدواج مي گيريد. بهتر است ترديدها را بررسي و بر آنها غلبه كنيد مگر اينكه دچار وسواس باشيد. هر بار كه موفق شديد بدون اضطراب بر فكر وسواسي خود غلبه كنيد، خودتان را تشويق كنيد و حتي به خودتان جايزه بدهيد.
با يكي از نزديكان خود كه فكر مي كنيد، مي توانيد به او اعتماد كنيد، مشكل خود را در ميان بگذاريد و بگوييد كه اين تكنيك ها را شروع كرده ايد. تشويق يك فرد ديگر در ادامه دادن اين راه براي شما خيلي كمك كننده است.
- گاهي افراد متوجه تفاوت هاي اساسي و مشكلات در طرف مقابل مي شوند اما چون فكر مي كنند كه مي توانند او را تغيير دهند اين مسايل را ناديده مي گيرند. اما همان طور كه قبلا هم اشاره كرديم كسي را براي ازدواج انتخاب كنيد كه او را همان طور كه هست بدون هيچ تغييري مي پذيريد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14