(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22 خرداد 1391 - شماره 20229

كوتاه اقتصادي
چين 3000 ميليارد دلار تجارت را با 60 گمرك انجام مي دهد ايران 140 ميليارد دلار تجارت را با 142 گمرك
درخواست وزارت نيرو از مردم مصرف برق را 5 درصد كاهش دهيد
صالح آبادي بورس حمايت مي شود سرمايه گذاران نگران نباشند
تسهيلات تازه دولت براي بازسازي بافت هاي فرسوده
فرزين: دولت بابت افزايش قيمت نان يارانه نمي دهد
در عمده فروشي ها قيمت موز تا آخر هفته كيلويي 1200 تومان مي شود
وايتكس به شيرهاي سنتي اضافه مي شود نه صنعتي
موسسه اس اندپي: چشم انداز اقتصادي آمريكا منفي است
10 تيرماه و به مناسبت روز صنعت 28 واحد نمونه صنعتي معرفي مي شود
صندوق تأمين اجتماعي اعلام كرد پرداخت غرامت دستمزد ايام بيماري
موانع جهش و به روزرساني قطعه سازان خودرو داخلي
پورمحمدي در جمع فعالان بخش خصوصي: ارتقاي توان اقتصادي كشور هدف سازمان بازرسي است
تاكيد بهمني درباره ضمانت وام هاي تا سقف 10 ميليون تومان



كوتاه اقتصادي

¤ مدير پالايشگاه هاي گازي شركت گاز با اشاره به اينكه وزارت نفت متعهد به تامين سوخت مورد نياز نيروگاه ها است، در واكنش به اظهارات مسئولان وزارت نيرو گفت: مشكلي در تامين سوخت نيروگاه ها نيست و ما به وعده خود پايبنديم. مهدي جمشيدي دانا با اشاره به برنامه زمان بندي صورت گرفته كه سال گذشته انجام شد گفت: در 6 ماه نخست سال جاري كار تعميرات پالايشگاه هاي گازي در حال انجام است به طوري كه حتي به مدت يك ماه نيز اين تعميرات جلوتر از برنامه در حال انجام است.
¤ گاز و برق مصرفي برخي واحدهاي صنعتي كه نتوانسته اند طي ماه هاي اخير قبض انرژي خود را پرداخت كنند، قطع شد. حسين ساساني دبير كنفدراسيون صنعت با تأييد اين موضوع گفت: با افزايش نرخ انرژي در فاز اول هدفمندي يارانه ها، برخي واحدهاي صنعتي نتوانسته اند بدهي خود را به شركتهاي گاز و برق پرداخت كنند. وي ادامه داد: به دليل تأخير در پرداخت پول قبض برق و گاز تعدادي از واحدهاي صنعتي قطع شده است.
¤ مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي استان تهران گفت: 1200 هكتار زمين با زيرساخت هاي مطلوب آماده واگذاري به صنعتگران است.شاهين حيدري افزود: شركت شهرك هاي صنعتي استان تهران تاكنون 18 شهرك و ناحيه صنعتي را با زيرساخت هاي مناسب ايجاد كرده و در حاضر نيز با آماده سازي 1200 هكتار زمين، زيرساخت هاي لازم را براي توسعه صنعت تهران فراهم كرده است.
¤ مديركل مشوق هاي تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به اختصاص 5 هزار ميليارد ريال بودجه به تعاوني ها گفت: در حال حاضر 70 تعاوني به بانك توسعه تعاون معرفي شده و منتظر دريافت تسهيلات هستند.
¤ شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از آمادگي پياده سازي استاندارد يورو 4 براي خودروهاي توليد داخل خبر داد. شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران گزارش داد: در حال حاضر تمامي خودروهاي توليد داخل به راحتي موفق به احراز شرايط استاندارد يورو 2 مي گردند و از ابتداي سال 91 تاكنون نيز هيچگونه آماري مبني بر عدم موفقيت خودروهاي توليدي در آزمونهاي آلايندگي سطح استاندارد يورو 2 وجود نداشته است. بر همين اساس، به نظر مي رسد بستر لازم براي ارتقاي سطح استاندارد آلايندگي خودروها به يورو 4 مهيا است.
¤ دبير كل اتاق تعاون ايران گفت: كليه تعاوني هاي توليدي زيرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعاوني هاي داراي مجوز از ساير وزارتخانه ها مي توانند در سايت بهين ياب ثبت نام و به شرط دريافت تاييديه از اتاق تعاون مركزي از مزاياي تسهيلات ارزي استفاده كنند. داريوش پاك بين گفت: براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعاوني هاي توليدي داراي مجوز از اين وزارتخانه براي دريافت وام مي توانند در سايت بهين ياب ثبت نام كنند.
¤ ارزش معاملات فرابورس ايران ديروز به 227 ميليارد ريال رسيد. در حالي كه ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران، با جابجايي 24 ميليون اوراق بهادار، به 227 ميليارد ريال رسيد، بيشترين حجم معاملات را در بازارهاي اول و دوم فرابورس، شهرسازي و خانه سازي باغميشه در بازار اول فرابورس با جابجايي 5 ميليون و 159 هزار سهم با نرخ 2 هزار و 606 ريال در سيستم معاملاتي ثبت كرد.كمترين حجم معاملات را مرجان كار در بازار اول فرابورس با جابجايي 350 سهم و قيمت پاياني 7 هزار و 110 ريال داشت.

 



معمارنژاد:
چين 3000 ميليارد دلار تجارت را با 60 گمرك انجام مي دهد ايران 140 ميليارد دلار تجارت را با 142 گمرك

عباس معمارنژاد در نشست مسئولان وزارت اقتصاد با اشاره به تكثر گمركات در ايران گفت: در حالي كه تشريفات تجارت 3000 ميليارد دلاري چين از 60 گمرك انجام مي شد، ما با 140 ميليارد دلار تجارت 142 گمرك داريم كه بايد لااقل 50 گمرك آن كاهش يابد.
وي ادامه داد: بديهي است كه اگر هزينه و زمان تشريفات گمركي كاهش پيدا كند، تحولي در تسهيل امور توليد كننده و رفاه مصرف كننده ايجاد خواهد شد.
معمارنژاد افزود: بر اين اساس گمرك به عنوان يكي از محورهاي طرح تحول اقتصادي قرار گرفته و قانون گمركي سال قبل در همين راستا به تصويب رسيد.
وي در همين راستا به برنامه اي امسال گمرك اشاره كرد و گفت: طبق برنامه پنجم بايد 30درصد واحدهاي گمركي كاهش پيدا كند و 50 واحد گمركي كشور كاهش يابد.
رئيس كل گمرك توسعه بي رويه گمركات كشور را ناشي از اعمال فشار برخي نمايندگان محلي و سايرين عنوان كرد و افزود: بعضا در كشور گمركي داريم كه در ماه يك اظهارنامه بيشتر تحويل آن نمي شود ولي 30 كارمند در استخدام آن هستند.
معمارنژاد تصريح كرد: هم اكنون 40درصد تجارت كشور از يك گمرك، 60 درصد از 4 گمرك، 85 درصد از 10 گمرك و 98 درصد از 30 گمرك انجام مي شود، حال آنكه ما در كشور 142 گمرك داريم و اين يعني 110 گمرك ديگر فقط تشريفاتي 2 درصد حجم تجارت را انجام مي دهند.
وي گفت: اگر تعداد گمركات كشور متناسب سازي شود مي توان آنها را تجهيز كرد اما اين كار براي 142 گمرك توجيه ندارد.معمارنژاد اضافه كرد: بر اين اساس اجراي طرح آمايش سرزميني گمرك را شروع كرده ايم و براساس شاخص هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و حتي امنيتي بررسي كرده ايم كجا بايد گمرك داشته باشيم و كجا نبايد داشته باشيم.
معمارنژاد حركت به سمت گمرك نوين را دومين گام اجراي طرح تحول نظام گمركي ذكر و تاكيد كرد: گمرك نوين را نبايد با گمرك الكترونيك اشتباه گرفت، بلكه گمرك الكترونيك بخشي از گمرك نوين است.

 



درخواست وزارت نيرو از مردم مصرف برق را 5 درصد كاهش دهيد

معاون وزير نيرو مي گويد: براي جلوگيري از ايجاد محدوديت در عرضه برق و خاموشي هاي احتمالي، مشتركان بايد حداقل 5 درصد از مصرف خود را كاهش دهند.
محمد بهزاد، بر لزوم مديريت 2500 مگاواتي مصرف برق در ساعات پيك مصرف برق تابستان امسال تاكيد كرد و گفت: پيش بيني مي شود امسال پيك بار 7 درصد و مصرف انرژي 6 درصد افزايش يابد.
به گفته وي از نيمه خرداد تا نيمه شهريورماه گرمترين روزهاي سال را در پيش داريم كه با همكاري دو طرفه مسئولان آب و برق كشور، اميدواريم همچون سال گذشته در تامين برق مطمئن و پايا براي مشتركان موفق باشيم.
معاون وزير نيرو با اشاره به اين كه هم اكنون ظرفيت نصب شده نيروگاهي كشور به 66 هزار و 366 مگاوات رسيده افزود: در تابستان امسال بايد مصرف برق كشور به ميزان 2500 مگاوات مديريت شود چرا كه در غير اين صورت، پيك مصرف از 44 هزار مگاوات به 46 هزار و 500 مگاوات خواهد رسيد و در اين شرايط، تامين برق كار ساده اي نخواهد بود.
وي ادامه داد: البته تاكنون تمهيداتي انديشيده شده است تا بتوانيم تابستان امسال را هم مانند سال گذشته با موفقيت سپري كنيم ضمن آنكه همكاري مردم در اين زمينه نقش موثري خواهد داشت.
بررسي ها نشان مي دهد كه رفتار مصرفي مردم دوباره در حال برگشت است، به طوري كه از ابتداي سال تاكنون شاهد رشد 5 تا 6 درصدي مصرف برق در كشور بوده ايم و اين حاكي از بازگشت روند رو به رشد مصرف انرژي در كشور است.
اين در حالي است كه در نخستين سال اجرايي شدن هدفمندي يارانه ها، مسئولان وزارت نيرو از كاهش 10 درصدي مجموع مصرف انرژي در كشور خبر مي دادند و پيك مصرف برق نسبت به سال هاي گذشته روند رو به رشد خود را متوقف كرده بود.

 



صالح آبادي بورس حمايت مي شود سرمايه گذاران نگران نباشند

در پي افت شديد شاخص بورس طي روزهاي گذشته، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز حمايت جدي از بازار سهام خبر داد.
علي صالح آبادي با تأكيد بر اينكه بيشتر شركت هاي حاضر در بازار سرمايه از شرايط مناسبي برخوردارند، گفت: تأثيرپذيري بازار سهام از رخدادهاي غيراقتصادي افزايش يافته است، حال آنكه شركت هاي بورسي امسال همواره سودهاي خود را با افزايش پيش بيني كرده اند و از وضعيت بنيادي بسيار مناسبي برخوردارند.
وي افزود: اين شرايط سبب شده است تا در مذاكره با بازيگران حقوقي تأكيد كنيم كه از امروز به صورت جدي از سهام زيرمجموعه خود حمايت كرده و به بازارسازي سهام در بورس تهران بپردازند، براين اساس پيش بيني مي شود كه وضعيت بازار سهام طي هفته جاري بهبود يابد.
سخنگوي سازمان بورس در برابر اين سؤال كه چرا به رغم رشد قيمت دلار سهام صادركنندگان در بورس منفي است، گفت: برخي معامله گران بورس با توجه به جو رواني موجود به پتانسيل بزرگان بازار توجه نمي كنند، تا جايي كه به رغم رشد قيمت دلار، سهام صادركنندگان رشدي نداشته است، حال آنكه براساس نظر سازمان حسابرسي، اين شركت ها براساس دلار آزاد و توافقي مي توانند فروش صادراتي خود را در بودجه به عنوان درآمد لحاظ كنند، براين اساس مي توان گفت كه شركت هاي بورسي شرايط بسيار خوبي دارند، مانند سنگ آهني ها، فولادسازان و پتروشيمي ها كه بر مبناي ارز آزاد محصولات خود را به فروش مي رسانند.
وي در ادامه از دور جديد شفاف سازي شركت ها در بورس تهران خبر داد و گفت: اداره ناشران سازمان بورس از امروز شفاف سازي جامعي را از بزرگان بازار دريافت مي كند تا براساس اين شفاف سازي ها، تصويربنيادي و حال و روز كنوني شركت ها به همراه پتانسيل هاي اين بنگاه هاي اقتصادي روشن تر و شفاف تر شود.
صالح آبادي تصريح كرد: در حال حاضر متغير نقد شوندگي بازار در شرايط خوبي است و سازمان بورس سعي مي كند تا با مذاكره با حقوقي ها و انجام عمليات بازارگرداني قدرت نقدشوندگي سهام در بازار افزايش يابد.
بالاترين مقام نظارتي بورس به سرمايه گذاران بازار سهام توصيه كرد در شرايط كنوني از هرگونه رفتار هيجاني بپرهيزند و در تصميمات خود به پتانسيل هاي بنيادي بازار سهام نيز توجه كنند.
وي گفت: قيمت سهام در بورس تهران در خيلي از نمادها به ويژه بزرگان بازار در كف قرار دارد و به نظر مي رسد كه سهام برخي از شركت ها، امكان افت بيشتر از سطوح كنوني نداشته باشند، براين اساس بهتر است سرمايه گذاران با طمأنينه و آرامش منتظر تحولات آتي باشند و سهام خود را با زيان نفروشند.

 



تسهيلات تازه دولت براي بازسازي بافت هاي فرسوده

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: با موافقت نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه مسكن، بانك مركزي موظف است نسبت به توزيع يكصد هزار فقره تسهيلات جديد احياي بافت هاي فرسوده اقدام كند.
مجيد كيان پور بانك هاي عامل پرداخت اين تسهيلات را ملي، ملت، تجارت، رفاه، صادرات و سپه عنوان كرد.
كيان پور با بيان اينكه ميزان نرخ سود تسهيلات در بافتهاي فرسوده در دوران مشاركت معادل 20درصد و در زمان فروش اقساطي 15درصد است، گفت: مجموع دوران مشاركت مدني و فروش اقساطي تسهيلات نوسازي 15 سال است.
معاون وزير راه و شهرسازي با يادآوري اينكه بافت هاي فرسوده شهري عمدتا با سه ويژگي ريزدانگي (عرصه خانه هاي كمتر از 200 متر مربع)، عدم دسترسي (50 درصد از معابر موجود در اين بلوك شهري عرض كمتر از شش متر داشته باشد) و ناپايداري (50 درصد واحدهاي آن از استحكام و ايمني لازم برخوردار نباشد) شناخته مي شوند كه به تصويب مراجع ذيربط در استانها مي رسد، گفت: نوسازي بافت هاي فرسوده جز با همياري كليه مسئولان ذيربط و مشاركت واقعي مردم امكان پذير نخواهد بود.
مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران در بخش ديگر از سخنان خود از پرداخت يكصد هزار فقره تسهيلات جديد نوسازي توسط بانك مسكن خبر داد و گفت: با موافقت وزير راه و شهرسازي امسال يكصد هزار فقره تسهيلات جديد از خط اعتباري مسكن مهر به روش خود مالكي براي هر واحد به ميزان 200ميليون ريال پرداخت خواهد شد.
وي گفت: نرخ سود تسهيلات در قالب پرداخت خود مالكي به ترتيب 9 درصد، 7 درصد و 4 درصد براي شهر تهران، مراكز استانها و ساير شهرها است.
مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران تصريح كرد: اين تسهيلات به افراد واجد شرايط (داراي فرم (ج) سبز و سرپرست خانوار) پرداخت خواهد شد.

 



فرزين: دولت بابت افزايش قيمت نان يارانه نمي دهد

دبير ستاد هدفمندي يارانه ها گفت: افزايش قيمت نان مربوط به افزايش قيمت خريد تضميني گندم توسط دولت و قيمت گذاري اعمال شده از سوي ستاد تنظيم بازار است و ربطي به هدفمندسازي يارانه ها ندارد.
محمدرضا فرزين دبير ستاد هدفمندي يارانه ها گفت: افزايش قيمت نان هيچ ارتباطي به اجراي قانون هدفمندي يارانه ها ندارد بلكه بحث قيمت نان در ستاد تنظيم بازار تعيين مي شود.
وي ادامه داد: زماني كه موضوع نان در ستاد هدفمندي يارانه ها مطرح شد ما كل يارانه مربوط به نان را حذف و قيمت فروش آن را با قيمت خريد تضميني گندم كشاورزان توسط دولت برابر كرديم ضمن آنكه دولت هم گندم خريداري شده به همان قيمت خريد را به آسياب ها مي فروشد.
دبير ستاد هدفمندي يارانه ها با بيان اينكه علت افزايش قيمت نان مربوط به افزايش خريد تضميني گندم كشاورزان توسط دولت در سال جاري است اظهار داشت: امسال وزارت بازرگاني براساس افزايش قيمت خريد تضميني گندم كشاورزان توسط دولت اقدام به افزايش قيمت فروش كرده است كه اين موضوع هيچ ربطي به اجراي هدفمندي يارانه ها ندارد.
فرزين در ادامه با تأكيد بر اينكه قيمت گذاري نان به ستاد هدفمندي يارانه ها ارتباطي ندارد اظهار داشت: افزايش قيمت نان درآمدي براي هدفمندي يارانه ها ندارد ضمن آنكه يارانه اي هم به مردم بابت افزايش قيمت نان اختصاص پيدا نمي كند چرا كه قيمت خريد تضميني گندم افزايش يافته و ستاد تنظيم بازار قيمت فروش نان را براساس افزايش قيمت خريد تضميني گندم تعيين كرده است.
فرزين افزود: ما در ستاد هدفمندي يارانه ها تأكيد كرديم كه دولت به هر قيمتي كه گندم را مي خرد مي تواند به همان قيمت آن را بفروشد كه اين اتفاق در سال جاري براساس افزايش قيمت خريد تضميني گندم كشاورزان توسط دولت افتاده است.

 



در عمده فروشي ها قيمت موز تا آخر هفته كيلويي 1200 تومان مي شود

رئيس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي گفت: تا آخر هفته جاري قيمت موز در عمده فروشي ها به كيلويي 1200 تومان خواهد رسيد.
سيدرضا نوراني در گفت وگو با فارس اظهار داشت: با واردات دو كشتي موز از فيليپين قيمت موز در بازار كاهش قابل ملاحظه اي خواهد داشت. رئيس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي افزود: 570 هزار كارتن موز به تازگي وارد كشور شده و روند واردات ادامه دارد.
وي پيش بيني كرد: تا آخر هفته جاري قيمت موز در عمده فروشي ها به كيلويي 1200 تومان برسد. به گفته نوراني در حال حاضر قيمت موز در عمده فروشي ها و مراكز دولتي كيلويي 1500 تومان است.
در حال حاضر قيمت موز در مغازه ها و خرده فروشي ها كيلويي 2700 تومان است.

 



يك كارشناس استاندارد مواد غذايي تاييد كرد
وايتكس به شيرهاي سنتي اضافه مي شود نه صنعتي

افزودن وايتكس به شير در واحدهاي سنتي توليد شيرخام انجام مي شود.
افزودن وايتكس به شيرهاي توليد داخل، مدتي است كه ذهن مردم را به خود مشغول كرده است.
اضافه كردن وايتكس به شير موضوع چندان تازه اي در افكار عمومي نبوده و بارها و بارها به صورت شايعه در رسانه ها مطرح شده است. با اين وجود اخيرا مديرعامل يكي از شركت هاي معتبر صنايع لبني، اضافه شدن وايتكس به شير را تاييد كرد كه اين اظهارنظر موجي از نگراني را در بين مردم درباره استاندارد و كيفيت شير و لبنيات توليد داخل به وجود آورده است.
با وجودي كه دبير انجمن صنايع لبني بعدا تلاش كرد افزودن وايتكس به شير خام را تكذيب كند، اما به نظر مي رسد افكار عمومي هنوز در اين باره قانع نشده، به طوري كه تلويزيون نيز در چند برنامه تاكنون به بررسي موضوع فوق پرداخته است.
مديركل نظارت بر اجراي استاندارد صنايع غيرفلزي، غذايي و بهداشتي سازمان ملي استاندارد ايران در پاسخ به اين سؤال به ايسنا مي گويد: تمام واحدهاي صنعتي توليد شيرخام تحت نظارت و كنترل سازمان استاندارد هستند و تستي تحت عنوان بازدارنده ميكروبي در اين واحدها انجام مي شود كه عملا امكان استفاده از وايتكس را در توليد شير خام در اين واحدها از بين مي برد.
غلامرضا اميني مي افزايد: تاكنون شكايتي از واحدهاي صنعتي توليد شير به دليل استفاده از وايتكس نشده و سابقه اي هم در اين زمينه وجود ندارد.
او در عين حال در پاسخ به اين سؤال كه آيا سازمان استاندارد روي عملكرد واحدهاي سنتي توليد شير نيز نظارت مي كند؟ مي گويد: «واحدهاي سنتي توليد شير تحت نظارت ما نبوده و كنترل آنها بر عهده دستگاه هاي ديگر مانند وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكي است.»
در همين حال يك كارشناس استاندارد مواد غذايي با تاييد خبر افزودن وايتكس به شير به ايسنا گفت: البته اين كار در واحدهاي سنتي توليد شير خام انجام مي شود كه مسئوليت نظارت بر آنها بر عهده وزارت بهداشت است نه سازمان استاندارد.
وي توضيح داد: طي دو سال اخير تستي تحت عنوان مواد بازدارنده ميكروبي در واحدهاي بزرگ و صنعتي توليد شيرخام انجام مي شود كه با اين تست ديگر امكان استفاده از وايتكس در توليد شير وجود ندارد، اما چنين تستي در واحدهاي سنتي توليد شير وجود ندارد.
به گفته او شيرهايي كه از كارخانه هاي بزرگ به دليل مشكل دار بودن مرجوع مي شوند، به چرخه توليد لبنيات محلي بازگشته و به اين ترتيب وارد بازار مي شوند.
اين كارشناس استاندارد مواد غذايي خاطرنشان كرد: براساس آمار وزارت جهاد كشاورزي سالانه حدود 5/9 ميليون تن شير خام در كشور توليد مي شود كه از اين مقدار 7 ميليون تن مربوط به واحدهاي صنعتي و 5/2 ميليون تن مربوط به واحدهاي سنتي مي شود. او با بيان اين كه شير سنتي از اجراي قانون ارتقاي كيفيت مستثني شده است، عنوان كرد: كل فرآيند توليد شير بايد در زنجيره سرد باشد و هيچ افزودني نيز نبايد به شير زده شود، اما متاسفانه هم اكنون در واحدهاي سنتي به منظور افزايش نگهدارندگي بعضا به شير وايتكس افزوده مي شود.

 



موسسه اس اندپي: چشم انداز اقتصادي آمريكا منفي است

موسسه رتبه بندي اس اندپي با اشاره به بدهي و كسري بودجه آمريكا، چشم انداز اقتصادي اين كشور را منفي ارزيابي كرد.
به گزارش فارس به نقل از فرانس پرس، موسسه رتبه بندي اس اندپي در اين گزارش رتبه اعتباري آمريكا را بدون تغيير در حد اي اي مثبت ثابت نگه داشته است ولي چشم انداز اقتصادي اين كشور را منفي اعلام كرد.
براساس اين گزارش: موسسه اس اند پي افزود: ادامه اختلافات احزاب سياسي آمريكا بر سر كاهش بدهي و كسري بودجه اين كشور تاثير زيادي در چشم انداز منفي اقتصادي اين كشور در بلندمدت داشته است.
موسسه اس اند پي 10 ماه پيش رتبه اعتباري آمريكا را از اي اي اي به اي اي مثبت تنزل داد. اين موسسه در ادامه افزود: عواملي كه موجب كاهش رتبه اعتباري آمريكا در ده ماه پيش شد هنوز نگرانيهاي زيادي را در خصوص كاهش احتمالي رتبه اعتباري اين كشور در آينده ايجاد كرده است. بن بست سياسي بين دموكراتها و جمهوري خواهان بر سر راهكارهاي كاهش كسري بودجه و بدهي آمريكا تاثير زيادي بر كاهش احتمالي و مجدد رتبه اعتباري اين كشور خواهد داشت.
در حالي كه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا قصد دارد با افزايش ماليات بر ثروتمندان بخشي از كسري بودجه اين كشور را كاهش دهد، جمهوري خواهان ضمن مخالفت با اين طرح، خواستار كاهش هزينه هاي دولتي هستند.
موسسه اس اند پي هشدار داد اگر احزاب سياسي آمريكا بر سر راهكارهاي كاهش كسري بودجه و بدهي هاي اين كشور به توافق نرسند احتمال كاهش مجدد رتبه اعتباري اين كشور در ميان مدت وجود دارد.
انتخابات رياست جمهوري آمريكا در حالي قرار است نوامبر 2012 ميلادي برگزار شود كه مشكلات اقتصادي و مالي به مهمترين دغدغه و نگراني مردم تبديل شده است. افزايش مجدد نرخ بيكاري در ماه مه نيز به دردسر و چالش بزرگي براي اوباما تبديل شده است.
موسسه اس اند پي در ادامه افزود: گرچه ساختارهاي مالي و اقتصادي آمريكا تاكنون مقاومت خوبي در برابر بحران مالي و بدهي منطقه يوور از خود نشان داده است ولي بحران يورو تاثير منفي زيادي بر رشد اقتصادي و صادرات آمريكا داشته است.
براساس گزارش وزارت بازرگاني آمريكا، رشد اقتصادي اين كشور از 3 درصد در سه ماه پاياني 2011 به كمتر از 9/1 درصد در سه ماه نخست امسال رسيد. موسسه اس اند پي افزود: ادامه اختلافات سياسي در آمريكا بر سر كاهش بدهي و كسري بودجه، موقعيت سيستم مالي اين كشور در بلندمدت را به خطر خواهد انداخت.

 



10 تيرماه و به مناسبت روز صنعت 28 واحد نمونه صنعتي معرفي مي شود

مشاور معاون اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال به مناسبت روز صنعت و معدن (دهم تيرماه) 28 واحد نمونه صنعتي معرفي مي شوند.
گلنار نصراللهي در نشستي خبري با اشاره به افزايش امتياز واحدهاي نمونه نسبت به سال هاي قبل، اظهار داشت: انتخاب اين واحدها براساس خود اظهاري و ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت مي گيرد.
وي افزود: امسال 28 واحد در صنايع مختلف معرفي مي شوند كه شش واحد در حوزه صنايع الكتريكي، فلزي و فناوري اطلاعات، شش واحد ماشين سازي و نيرو محركه، پنج واحد صنايع نساجي و پوشاك و 11 واحد صنايع غيرفلزي نيز شامل پتروشيمي، شيميايي، پليمري، غذايي، دارويي و بهداشتي است.
وي با اشاره به رشد 29 درصدي متقاضيان براي حضور در گزينش واحدهاي برتر، تصريح كرد: در مراسم روز صنعت و معدن از پنج پيشكسوت صنعتي تقدير به عمل مي آيد.
نصراللهي، شاخص هاي انتخاب واحدهاي برتر را عملكرد واحد صنعتي در سال 90 نسبت به سال 89 اعلام كرد و افزود: علاوه بر اين كل فروش، سود عملياتي قبل از كسر ماليات، سرمايه در گردش، سرمايه ثابت و ثبت شده، هزينه انرژي مصرفي، تحقيق و نوآوري، آموزش، صادرات، مدت زمان گارانتي محصول، تعداد كاركنان، عضويت در مجامع و تشكل ها و بورس از گزينه هاي مورد بررسي در انتخاب واحدها است.
وي داشتن گواهينامه هاي معتبر كيفيت محصول را از ديگر شاخص هاي مورد بررسي خواند و گفت: عملكرد اين واحدها نسبت به سال قبل خود و واحدهاي مشابه سنجيده مي شود.
نصراللهي تصريح كرد: واحدهاي نمونه برگزيده سال هاي قبل، تا سه سال نمي توانند در اين فرآيند مورد بررسي قرار گيرند.

 



صندوق تأمين اجتماعي اعلام كرد پرداخت غرامت دستمزد ايام بيماري

صندوق تأمين اجتماعي ضوابط مربوط به دريافت غرامت دستمزد ايام بيماري بيمه شدگان اين صندوق را اعلام كرد.
به گزارش تأمين، آن دسته از بيمه شدگان واجد شرايط صندوق تأمين اجتماعي كه به دليل بيماري و به صورت موقت توانايي انجام كار را نداشته و از دريافت مزد و حقوق در ايام بيماري محروم مي شوند، مي توانند غرامت دستمزد ايام بيماري خود را از اين صندوق دريافت كنند.
براين اساس، بيمه شدگاني كه گواهي استراحت پزشكي آنان به تأييد مراجع پزشكي صندوق تأمين اجتماعي رسيده باشد و كارفرما نيز گواهي نمايد، در تاريخ اعلام بيماري، بيمه شده مشغول به كار (يا در مرخصي استحقاقي) بوده و نيز در مدت بيماري مشغول به كار نبوده و مزد و حقوق دريافت نكرده، مي توانند حقوق ايام بيماري را از تأمين اجتماعي دريافت كنند.
لازم به ذكر است، غرامت دستمزد ايام بيماري مواردي كه استراحت بيمار به دليل هر نوع حادثه و يا به دليل بيماري حرفه اي باشد، يا بيمه شده بخشي از طول دوره استراحت (يا تمام آن) را در بيمارستان بستري باشد، همچنين در صورتي كه استراحت بيمار ناشي از عوارض جانبازي باشد از اولين روز شروع استراحت پزشكي پرداخت مي شود و در ساير موارد نيز غرامت دستمزد ايام بيماري از روز چهارم استراحت پزشكي پرداخت مي شود.

 



عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو تشريح كرد
موانع جهش و به روزرساني قطعه سازان خودرو داخلي

يك عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو گفت: وابستگي بيش از حد سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو به دو خودروساز بزرگ منجر به افت سرمايه گذاري در بخش هاي تحقيق، توسعه، طراحي و مهندسي در اين صنعت شده است.
عباس كيانپور با بيان اين مطلب گفت: در آينده نزديك صنعت خودرو به سمتي مي رود كه شركت هاي مجموعه ساز وظيفه اصلي تامين قطعات مورد نياز صنعت خودرو را برعهده خواهند گرفت و در اين مسير تنها آن دسته از شركت هاي قطعه سازي موفق خواهند بود كه توان علمي و مديريتي براي تحت پوشش قرار دادن و هدايت شركت هاي كوچك و متوسط را داشته باشند.
اين عضو انجمن مراكز تحقيق و توسعه صنايع و معادن در ادامه گفت: امروزه صنعت خودرو در آستانه يك جهش بزرگ قرار گرفته و طبيعي است كه براي همگامي و هماهنگي با تغييرات جديد، شركت هاي قطعه سازي مي بايست با استفاده از فناوري هاي روز دنيا نسبت به اصلاح فرآيندهاي توليد و سرمايه گذاري در بخش تحقيق و توسعه اقدامات جدي به عمل آورند، زيرا تنها به اين ترتيب قادر به طراحي و توليد قطعات متناسب با نيازهاي جديد خودروسازان و حركت به سمت توليد صادرات گرا خواهند بود.
مديرعامل گروه كيان با اشاره به ضعف بسياري از شركت هاي قطعه سازي در آموزش منابع انساني تاكيد كرد: اجراي طرح هاي تحقيق و توسعه در صنعت قطعه سازي نيازمند زيرساخت و مهارت بوده و با توجه به وابستگي صنعت قطعه سازي به دو خودروساز بزرگ كشور در سال هاي اخير، سرمايه گذاري هاي لازم در اين زمينه انجام نشده است.
وي كسب گواهينامه اشتهار، تنها با حضور يك قطعه ساز در جايزه ملي كيفيت طي سال هاي اخير را نگراني بزرگ براي اين صنعت دانست و افزود: براي تبديل شدن به يك سازمان الگو در صنعت قطعه سازي و عقب نماندن از تحولات روز دنيا بايد رويكرد، سيستم و ساختار «فرآيندي» بر اين صنعت حاكم شود، حال آنكه با اطمينان مي توان گفت بالغ بر 90 درصد قطعه سازان داخلي «وظيفه اي» عمل مي كنند و اين موضوع مانع جهش و به روزرساني اين صنعت است.

 



پورمحمدي در جمع فعالان بخش خصوصي: ارتقاي توان اقتصادي كشور هدف سازمان بازرسي است

رئيس سازمان بازرسي كل كشور از تلاش اين سازمان براي ارتقاي توان اقتصادي كشور خبر داد.
مصطفي پورمحمدي ديروز در جلسه رفع مشكلات فعالان اقتصادي كشور كه در اتاق ايران برگزار شد، افزود: مباحث اقتصادي از پيچيدگي و اهميت برخوردار است و همه بايد براي ايجاد فضاي مناسب كسب و كار تلاش و نقش شان را به خوبي ايفا كنند.
وي با بيان اين كه، اقتصاد كشور اقتصادي بزرگ است، افزود: فعالان اقتصادي، مجموعه اي توانمند با ظرفيت هاي بالا و داراي حجم عمليات گسترده هستند.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: جامعه اقتصادي كشور جامعه اي فرهيخته و داراي توانايي هاي متنوع و گسترده و با تجارب بسيار ارزنده و باانگيزه است.
وي اظهار داشت: جامعه اقتصادي كشور به رغم مشكلات و فشارها و تنگناها سعي كرده تا رشد خود را ادامه دهد و متوقف نشود.
وي گفت: سازمان بازرسي كل كشور تلاش دارد كه توان اقتصادي كشور و توان فعالان اقتصادي را توسعه و ارتقاء دهد.
به گفته پورمحمدي، اگر فعاليت ها بازرسي و نظارت مي شود، براي شناخت تنگناها، آسيب ها و برداشتن موانع است.
محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران نيز در اين نشست گفت: بهترين شرايط براي فعال اقتصادي صحيح العمل، نظام اداري صحيح و پاك است.
وي درباره اجراي قانون سلامت اداري و مبارزه با فساد، افزود: هم اكنون اين قانون به اجرا درآمده و بسيار مهم است كه در مرحله اجرا نحوه اجرا هم اين پيام را داشته باشد.
نهاونديان گفت: نبايد برخي تلقي ها به خصوص در فعالان اقتصادي ايجاد شود كه اگر دقتي در موضوعي مي خواهد انجام شود، مقصودش بدبيني به فعالان اقتصادي و يا اضافه كردن به تشريفات است.
وي اظهار داشت: فعالان اقتصادي از وجود فضاي ارتشاء در برخي دستگاه هاي اداري رنج مي برند.
نهاونديان با بيان اين كه، ارتشاء هزينه اقتصاد را بالا مي برد و ناكارآمدي در سيستم را افزايش مي دهد، افزود: البته بيشترين كساني كه رنج مي برند كساني هستند كه در نظام اداري به طور صحيح كار مي كنند و با تخلفات يك يا دو درصدي متخلفان اين اكثريت خدوم هم آسيب مي بينند.
وي گفت: بايد راهي انديشيده شود كه در همكاري با دستگاه هاي نظارتي، فعالان اقتصادي و دستگاه هاي اداري در حوزه اقتصاد به سيستم ارائه خدمات پاكيزه تر و به دور از فساد اداري دست يابيم.

 



تاكيد بهمني درباره ضمانت وام هاي تا سقف 10 ميليون تومان

رئيس كل بانك مركزي بار ديگر هشدار داد در صورتي كه بانك ها براي اعطاي وام تا سقف 10 ميليون تومان بيش از يك ضامن بخواهند با آن ها برخورد مي شود.
به گزارش ايسنا، پيش از اين محمود بهمني، رئيس كل بانك مركزي گفته بود: وام هاي تا سقف 10 ميليون تومان با يك ضامن قابل پرداخت است و اگر ما متوجه شويم همكار ما در اين زمينه قصور كرده، با متخلفان برخورد مي شود، عملكرد موسسات مالي و اعتباري به دقت بررسي مي شود و در صورت بروز تخلف و توجه نكردن به اخطارهاي بانك مركزي، مجوز فعاليت متخلفان باطل و موسسه آن ها بسته خواهد شد.
با وجود اين، مشاهدات نشان مي دهد كه هنوز اين موضوع رعايت نمي شود كه در واكنش به اين موضوع رئيس كل بانك مركزي عنوان كرد: اگر بازرس هاي ما كه به واحدها مي روند با چنين موردي مواجه شوند حتما با آن برخورد مي كنند.
بهمني در مورد نوع برخورد با متخلفان تصريح كرد: در مرتبه اول تذكر كتبي داده مي شود، در مرتبه دوم جاي آن را از آن محل تعويض مي كنيم و در مرتبه سوم برخورد بيشتري خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14