(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه اول تیر 1391 - شماره 20237

يادداشت خبرنگار
افتتاح نمايشگاه دوسالانه عكس ايران در يزد
جشنواره پيامك ادبي فرهنگ رضوي در قزوين برگزار مي شود
ايران در كيهان
انتقادهنرمند بردسكني از بي توجهي مسئولان به هنرمندان
تجليل از استاد غلامحسين اولاد
بزرگداشت خاطره 63 شهيد فرهنگي استان اردبيل
برگزاري نخستين جشنواره ترانه هرمزگان در بندرعباس
همزمان با روز خبرنگار جشنواره مطبوعات در البرز هم برگزار مي شود
اعضاي جديد شوراي نظارت بر نمايش ساري معرفي شدند
مديركل كتابخانه هاي عمومي مازندران: كتابخانه هاي دولتي به بخش خصوصي واگذار شود
نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس: اجازه ايجاد محدوديت براي مطبوعات استان را نمي دهيم
جشنواره پيامك ادبي رضوي در يزد برگزار مي شود
دراستان مركزي: دبيرخانه سوگواره ملي تعزيه خواني راه اندازي مي شود
عكس هاي دانشجويان مشكين شهر به نمايش گذاشته شد
فعاليت 18 كانون فرهنگي مساجد در بناب



يادداشت خبرنگار

آبي كه بايد گوارا شود
اهالي روستاي دهله ابراهيم اليگودرز با ارسال نامه اي به مجريان طرح انتقال آب اليگودرز به شهداي مركزي موسوم به قمرود مشكلات خود را بيان داشته اند.
دراين نامه كه نسخه اي از آن به كيهان نيز ارسال شد آمده است:
1- تقاضا داريم باقي مانده خسارت سالهاي 86 تا 91 را هم با بر آورد دقيق و كارشناسانه و با قيمت روز محصولات محاسبه كنند و در وجه اهالي پرداخت شود.
2-متاسفانه آنچه كه پرداخت خسارت خشكسالي مابقي سنوات را مورد شبهه قرار داده است، نصب موقتي پمپ آب با دبي خيلي كم و آن هم تنها براي دو نفر از اهالي بوده است كه به هيچ وجه جوابگوي حتي دو هكتار كشت آن دو نفر هم نبوده چه رسد به كل روستاها.
3-در زمان آغاز حفر تونل شاهپور آباد، توسط شركت پيماب، چشمه اي بزرگ با دبي بالا در ورودي كارگاه جاري بوده است كه به تنهايي علاوه برچندين هكتار از اراضي روستاي دهله، تمامي آب تجهيز كارگاه را تامين مي كرده و اسناد و مدارك آن موجود و مورد تاييد دستگاه نظارت و پيمانكار طرح هم بوده است. كه متاسفانه با حفر تونل بكلي و براي هميشه نابود شده است. و بنابراين خواسته اهالي پرداخت خسارت بابت نابودي اين منبع دائمي آب شرب و كشاورزي است.
4- متاسفانه آلودگي هاي صوتي، زيست محيطي ناشي از ضايعات و مواد شيميايي، قطع ارتباط چراگاه ها و مراتع به واسطه تملك و محصور شدن روستاي دهله بين اراضي تملك شده توسط آب منطقه اي تهران و همچنين اراضي تملك شده توسط آب منطقه اي لرستان به واسطه ساخت سدخان آباد موجب شده تا صنعت دامداري روستا كه قبلاً از منابع مهم درآمدي اهالي بوده به صفر كاهش يابد و به كلي نابود شود.
5-تعداد اندكي از اهالي روستا كه درمشاغل دون پايه در پروژه به كار گرفته شده اند با اتمام آن، تمام درآمد خود را از دست داده و معيشت خود را در خطر مي بينند و عاقبت مهاجرت و حاشيه نشيني در اليگودرز را براي خود متصور مي دانند.
اليگودرز -خبرنگاركيهان

 



افتتاح نمايشگاه دوسالانه عكس ايران در يزد

يزد- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه دوازدهمين دوسالانه عكس ايران با حضور معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، استاندار يزد و جمعي از هنرمندان عكاس در گنجينه فرهنگ و هنر يزد افتتاح شد.
در دوازدهمين دوسالانه ملي عكس ايران از 14 هزار و 317 اثري كه از 2 هزار و 570 عكاس در اين دوسالانه شركت كردند، 129 اثر از 110 هنرمند در دو بخش مستند و نوآورانه انتخاب شد كه به نمايش درآمده است.
نمايشگاه دوازدهمين دوسالانه عكس ايران تا 24 تير صبح و عصر در محل گنجينه فرهنگ و هنر براي بازديد علاقه مندان داير است.

 



جشنواره پيامك ادبي فرهنگ رضوي در قزوين برگزار مي شود

قزوين- خبرنگار كيهان:
سومين جشنواره پيامك ادبي با موضوع فرهنگ رضوي در قزوين برگزار مي شود.
مسئول روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين در اين باره گفت: در راستاي برگزاري دهمين جشنواره بين المللي امام رضا(ع) سومين جشنواره پيامك ادبي با موضوع فرهنگ رضوي در تمامي استان هاي كشور از جمله قزوين، همزمان با دهه كرامت و ميلاد باسعادت امام هشتم شيعيان برگزار مي شود.
علي اكبر لالوئيان افزود: علاقه مندان مي توانند با تكيه بر موضوعاتي از قبيل حال و هواي عرفاني بارگاه و صحن و سراي حضرت امام رضا(ع)، زندگي نامه آن حضرت، سفر تاريخي ايشان به ايران، تمثيل ها، نقل ها، روايت هاي تاريخي و غيره آثار و توليدات ادبي خود را از طريق پيامك به شماره 100030281 ارسال كنند.
وي اضافه كرد: متن پيام ارسالي بايد بين 25 تا 150 كاراكتر بوده و به فارسي تايپ شده باشد و درج نام و نام خانوادگي، نام استان و شماره تماس ثابت، همراه با كد شهرستان در انتهاي پيامك ها الزامي است.
وي تأكيد كرد: چنانچه پيامكهاي دريافتي حايز شرايط ذكر شده باشند، پس از بررسي و تفكيك و تشخيص اوليه توسط هيئت داوران منتخب شده و سرانجام از نفرات برگزيده تقدير به عمل خواهد آمد.
لالوئيان خاطرنشان كرد: آخرين مهلت ارسال آثار به اين جشنواره پانزدهم مردادماه سال جاري است.

 



ايران در كيهان

نبود خوابگاه
خور و بيابانك- خبرنگار كيهان: با وجود اينكه بيش از 300 نفر دانشجو در دانشگاه علمي كاربردي خور و بيابانك مشغول به تحصيل هستند حدود 120 نفر از دانشجويان غيربومي اين دانشگاه از داشتن خوابگاه بي بهره اند و از نبود آن رنج مي برند.
معاون فرهنگي دانشجويي دانشگاه علمي كاربردي خور و بيابانك با بيان اين مطلب گفت: تنها راه توسعه شهرستان در زمينه آموزش عالي رسيدگي به وضعيت خوابگاه دانشجويي است.
رجبعلي عسگري با انتقاد از اينكه هنوز خوابگاهي براي دانشجويان اين دانشگاه در نظر گرفته نشده است افزود: با توجه به پيشرفت هاي عمراني در خور و بيابانك و عنايات ويژه دولت به امور فرهنگي مي طلبد با تخصيص اعتبارات لازم در رفع اين معضل مدديار دانشجويان بود.
گفتني است دانشجويان غيربومي محصل در دانشگاه علمي كاربردي شهرستان خور و بيابانك از استان هاي اصفهان تهران، كرمانشاه، كردستان، خراسان رضوي، خراسان جنوبي، فارس، چهارمحال و بختياري، كهكيلويه و بويراحمد و خوزستان هستند.
ضرورت مقاوم سازي مدارس
كاشان- خبرنگار كيهان: مدير آموزش و پرورش كاشان گفت: علي رغم اقدامات صورت گرفته در عرصه مدرسه سازي 89 مدرسه اين شهرستان تخريبي است.
وي افزود: براساس شاخص ها و استانداردهاي موجود 70 مدرسه اين شهرستان احتياج به مقاوم سازي دارد. مديرآموزش و پرورش كاشان با اشاره به ساخت 80 مدرسه طي سال هاي اخير، بر ساخت 100 باب مدرسه جديد در كاشان به منظور مطلوب سازي فضاي آموزشي شهرستان تأكيد كرد.
كاهش توليد پنبه
قائن- خبرنگار كيهان: سطح زير كشت پنبه در شهرستان قاين كاهش يافت.
مهندس رئوفي فرد مديرجهاد كشاورزي قاين با اعلام اين خبر گفت: به دليل ادامه خشكسالي در شهرستان و برخي مشكلات پنبه كاران، سطح زير كشت پنبه در شهرستان نسبت به مدت مشابه 10 درصد كاهش يافت.
وي سطح زيركشت شهرستان را 1900 هكتار عنوان كرد و افزود 600 هكتار بصورت مكانيزه، 350 هكتار نيمه مكانيزه و 950 هكتار هنوز به صورت سنتي كاشت مي شود.
برپايي كارگاه آموزشي
شاهرود- خبرنگار كيهان: اولين كارگاه آموزشي امداد و نجات در ارتفاع و ساختمان هاي بلند با شركت 50 نفر از فرماندهان و مسئولان امداد و نجات استان هاي مازندران، گلستان، قم، اردبيل و سمنان در شاهرود برگزار شد.
اين دوره آموزشي به همت سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري شاهرود با عنوان آموزشي از جمله «اصول مديريت حوادث» «آشنايي با تجهيزات و آموزش گره ها» «اصول صعود و عبور عرضي» «تخليه مصدوم از ارتفاع» و ساختمان هاي بلند، امداد و بالاكشي مصدوم، امداد در چاه و آسانسور برگزار شد.
بهره برداري از پروژه هاي كشاورزي
سمنان- خبرنگاركيهان: رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان گفت: 139 پروژه بخش كشاورزي در استان سمنان در هفته جهاد كشاورزي به بهره برداري رسيد.
سيدمجيد موسوي افزود: با به بهره برداري از اين پروژه ها براي 9هزار و 923نفر در سطح استان به طور مستقيم، غيرمستقيم و موقت شغل ايجاد مي شود و 2159 خانوار از مزاياي آن ها بهره مند مي شوند.
وي گفت: از مجموع پروژه هاي قابل افتتاح، تعداد 128 پروژه عمراني و 11 پروژه توليدي است.
هوشمندسازي مدارس
¤ اداره كل آموزش وپرورش استان سمنان گفت: اين استان در زمينه توسعه مدارس هوشمندسازي و اتصال به اينترانت رتبه برتر كشور را به خود اختصاص داد.
مديركل آموزش وپرورش استان سمنان گفت: تاكنون 85مدرسه استان سمنان هوشمندسازي و 500مدرسه استان به خط اينترانت متصل شده اند وي ادامه داد: به زودي تمام مدارس استان به اينترنت ملي وصل خواهند شد.
ارسال 3هزار مقاله
اصفهان- خبرنگاركيهان: نهمين كنگره بين المللي مهندسي عمران در دانشگاه صنعتي اصفهان با حضور محققان داخلي و خارجي برگزار شد.
دبير علمي كنگره بين المللي مهندسي عمران با اشاره به ركورد كم نظير ثبت نام داوطلبان و تقاضامندي بيش از 2000نفر از متخصصان و علاقه مندان مهندسي عمران به منظور شركت در اين كنگره، از پذيرش بيش از 3000 خلاصه مقاله در مراحل ابتدايي و دريافت بيش از 1800 مقاله كامل در مرحله نهايي نهمين كنگره بين المللي مهندسي عمران خبر داد و گفت: مقالات ارسال شده به دبيرخانه اين كنگره در سه محور سازه، خاك و آب و بر مبناي داوري دقيق اعضاي هيئت علمي دانشكده هاي مهندسي عمران از سراسر كشور انتخاب شده است.
راه اندازي مركز كنترل ترافيك
¤ معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري اصفهان از بهره برداري مجهزترين مركز مديريت كنترل و ترافيك كلان شهرهاي كشور در اصفهان با هزينه اي بالغ بر 30ميليارد ريال تا اواسط تابستان سال جاري خبر داد. مصطفي نوريان گفت: در اين مركز پيشرفته ترين و به روزترين تأسيسات و تجهيزات استفاده شده است كه با راه اندازي اين مركز بسياري از محدوديت هاي فني در برنامه ريزي هاي ترافيكي حذف و امكانات اجرايي مطلوبي مهيا خواهد شد. وي از ديگر ويژگي هاي مركز كنترل و مديريت ترافيك جديد را معماري ويژه ساختمان آن دانست و ادامه داد: استفاده از نمادهاي معماري اسلامي و بهره گيري از الگوبرداري از كاشيكاري هاي مسجد شيخ لطف الله چشم انداز اين مركز را منحصر به فرد كرده است.
كلنگ زني 3پروژه
آبادان - خبرنگاركيهان: با حضور مسئولان و مردم آبادان كلنگ احداث سه پروژه عمراني با اعتبار 25ميليارد و 333 ميليون ريال در اين شهر به زمين زده شد. شهردار آبادان از طراحي و احداث پارك بانوان، جاده جديد الاحداث تانك فارم و بلوار شهيد قنوتي (جاده جمشيد آباد تا ميدان دريا قلي)،به عنوان طرح هايي نام برد كه كلنگ آغاز به كار آنها به زمين شده است.
كمبود
آب آشاميدني
سرباز -خبرنگاركيهان: با فرارسيدن فصل تابستان و افزايش دماي هواي روستاهاي بخش پلان از توابع دشتياري بلوچستان با كمبود شديد آب آشاميدني سالم و بهداشتي مواجه هستند.
ساكنان اين روستاها از مسئولان استان سيستان و بلوچستان خواستند اقدامات لازم را براي برطرف ساختن اين مشكل انجام دهند.
نصب گلدسته
آوج- خبرنگاركيهان: طي مراسمي نصب گلدسته هاي امامزاده محمد طاهر (ع) شهرستان آوج با حضورمردم ومسئولان محلي انجام شد.
اين گلدسته ها با هزينه اي بالغ بر 260ميليون احداث شده كه هزينه ساخت آنها توسط پدران دو شهيد پرداخت شده است.

 



انتقادهنرمند بردسكني از بي توجهي مسئولان به هنرمندان

بردسكن- خبرنگاركيهان:
حسن خانزايي نوازنده سازهاي متعدد از جمله قشمه، ني لبك، سرنا و فلوت دست از عدم حمايت و بي توجهي مسئولان به هنرمندان انتقاد كرد.
وي گفت: اگر اوضاع به همين روال پيش برود نبايد از كسي انتظار داشت كه در عرصه هاي مختلف هنري فعاليت كند چراكه نبود حمايت و امكانات هركسي را در حوزه هنري خود دلسرد مي كند. به گفته وي منطقه بردسكن هنرمندان زيادي دارد كه اگر مورد حمايت قرار بگيرند و توجه بيشتري به آنها شود مطمئناً در سطح استان و حتي كشور مي توانند حرفي براي گفتن داشته باشند.
خانزايي از 9سالگي با همت وعلاقه شديدي كه داشت به هنر نوازندگي رو آورد و در اين هنر نيز موفق شد. وي از سال 68 در جشنواره هاي مختلفي در بردسكن و كاشمر شركت كرد و از سال 71 به صورت حرفه اي وارد اين عرصه شد و در جشنواره هاي موسيقي مقامي كه درشهرستان برگزار مي شد مقام هاي برتر را كسب كرد. خانزايي همچنين چندين اجرا در تهران، مشهد و قوچان داشته است و نكته قابل توجه اين است كه نتيجه اين همه فعاليت فقط در حد چند لوح تقديرنامه بوده و بس و از طرف ديگر مسئولان هيچ گونه حمايتي از نامبرده تاكنون نشده است. وي پس از گذشت 20سال نوازندگي را كنار گذاشته است.

 



تجليل از استاد غلامحسين اولاد

فيروزآباد فارس- خبرنگار كيهان:
با حضور اساتيد، پژوهشگران، اديبان و پيشكسوتان عرصه ادب و هنر، مراسم تجليل از استاد غلامحسين اولاد غزل سراي معاصر و نوآور ايران به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و شوراي اسلامي فيروزآباد برگزار شد.
دانش كشاورز رئيس شوراي اسلامي فيروزآباد در اين مراسم گفت: اهميت دادن به مفاخر علمي و فرهنگي، هنري و ادبي شهرستان وظيفه ملي است.
اين مراسم با اهداي هدايايي به استاد غلامحسين اولاد پايان يافت. تاكنون 8كتاب از استاد اولاد به چاپ رسيده و چهار كتاب ديگر آماده چاپ است. وي از 12سالگي سرودن شعر را آغاز كرد.

 



با حضور وزير آموزش و پرورش انجام شد
بزرگداشت خاطره 63 شهيد فرهنگي استان اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
يادواره 63 شهيد فرهنگي استان اردبيل با حضور وزير آموزش و پرورش برگزار شد.
«حميدرضا حاجي بابايي» در اين يادواره ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهداي فرهنگي استان اردبيل گفت: خون شهدا عامل بقا و ماندگاري انقلاب اسلامي بوده، و رمز پيروزي اين ملت قهرمان تداوم راه شهيدان است.
وي گفت: حراست و نگهباني از صراط مستقيم، اسلام و ولايت فقيه پيام و سفارش مشترك همه شهيدان است، شهدا راه مستقيم را در پيش گرفته و در حال حاضر تابلو افتخاري براي تمام كشورهاي آزاديبخش جهان هستند.
«حاجي بابايي» با تقدير از برگزاري اين يادواره گفت: همه در اين محفل نوراني جمع شده اند تا بگويند انقلاب اسلامي زنده است چرا كه شهدا و امام شهدا زنده هستند. مديركل آموزش و پرورش استان اردبيل نيز در سخناني هدف از برگزاري اين يادواره را تجليل از خانواده هاي معظم شهدا و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت ذكر كرد.
احمد محمودزاده افزود: شهدا بهترين فضا و بستر تربيتي را در جامعه براي رشد و تعالي نسل جديد به وجود آورده اند و بايد از اين ظرفيت و فضا بهترين بهره برداري را كرد.

 



برگزاري نخستين جشنواره ترانه هرمزگان در بندرعباس

بندرعباس- خبرنگار كيهان
نخستين جشنواره ترانه هرمزگان با حضور جمعي از اهالي فرهنگ و هنر، شاعران و ترانه سرايان در تالار شهيد آويني بندرعباس برگزار شد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان در اين مراسم با تأكيد بر شناسايي ظرفيت هاي جديد فرهنگي در استان هرمزگان گفت: شعر يكي از محبوب ترين شاخه هاي فرهنگي در نزد عموم مردم است و برگزاري چنين جشنواره هايي باعث افزايش شور و نشاط اجتماعي در جامعه مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين علي مريدي زاده با بيان اينكه ظرفيت هاي فرهنگي استان در حوزه فرهنگ و هنر بسيار چشمگير است و مي بايد زمينه را براي كشف و معرفي آنها مهيا كرد افزود: اين حركت تازه مي تواند با مديريت صحيح و همچنين برنامه ريزي اصولي به يكي از ظرفيت هاي خوب در عرصه فرهنگ تبديل شود.
در ادامه بلقيس بهزادي رئيس انجمن ترانه هرمزگان گفت: فراخوان جشنواره 28 فرودين امسال به سراسر استان ارسال و باتوجه به زمان محدود، بيش از 160 ترانه به دبيرخانه ارسال شد كه پس از داوري پنج نفر به عنوان نفرات اول تا پنجم معرفي شدند.

 



همزمان با روز خبرنگار جشنواره مطبوعات در البرز هم برگزار مي شود

كرج-خبرنگار كيهان:
نخستين جشنواره مطبوعات و خبرگزاري ها در استان البرز همزمان با روز خبرنگار برگزار خواهد شد.
معاون فرهنگي مطبوعاتي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي البرز با بيان اين خبر اظهار داشت: زمينه هاي لازم براي برگزاري جشنواره مطبوعات فراهم شده است.
علاءالدين سيفي تصريح كرد: براي اولين بار همزمان با روز خبرنگار به مدت يك هفته شاهد برپايي جشنواره مطبوعات و خبرگزاري ها در استان البرز خواهيم بود. وي گفت: جزئيات برگزاري اين جشنواره براساس مراحل مختلف مطالعاتي و آغاز به كار اطلاع رساني خواهد شد.

 



اعضاي جديد شوراي نظارت بر نمايش ساري معرفي شدند

ساري- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان ساري گفت: شوراي نظارت بر نمايش بايد در ترويج ساخت تئاترهاي مخاطب پسند بكوشد.
سيدمهدي سعيدي ساروي در نشست اعضاي جديد شوراي نظارت بر نمايش شهرستان ساري اظهار داشت:
مهم ترين عامل بي توجهي مخاطبان به تئاتر، عدم مخاطب شناسي صحيح است و زماني تئاتر هويت خود را باز مي يابد كه بتواند با ذهن و روح مخاطب ارتباط برقرار كند.
وي با بيان اينكه اجراي دائمي تئاتر در جذب مخاطب بسيار مؤثر است، تصريح كرد: در اين صورت علاقه مندان تئاتر هر زمان به سالني وارد شوند، شاهد اجراي تئاتر هستند و اين موضوع رفته رفته به جذب مخاطب كمك مي كند.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين نشست ضمن اعلام اين كه هنرهاي نمايشي مي تواند بهترين و زيباترين پيام هاي زماني و انساني را با ساختار دراماتيك و جذاب به صورت تأثيرگذار به تماشاچي منتقل كند، يكي از ويژگيهاي مهم انقلاب اسلامي در ارتباط با هنر تئاتر رويكرد مناسب به مسائل ديني و ارزشهاي والاي انساني دانست.
سعيدي با اشاره به اينكه سال گذشته متون زيادي به دبيرخانه همايش نمايشنامه خواني ارسال شد، بر لزوم اطلاع رساني و فعاليت بيشتر در دانشگاهها و مدارس شهرستان براي شناسايي هنرمندان بالقوه تأكيد كرد.
گفتني است در اين نشست از تلاش و همت اعضاي شوراي نظارت بر نمايش شهرستان در سال قبل تقدير شد و محمدرضا ضميرپور، رستم كياكجوري، محمد منصوري، جان اله وليزاده و محبوبه ارمياني به عنوان اعضاي جديد اين شورا در سال91 معرفي شدند.

 



مديركل كتابخانه هاي عمومي مازندران: كتابخانه هاي دولتي به بخش خصوصي واگذار شود

ساري-خبرنگاركيهان:
مديركل كتابخانه هاي عمومي مازندران گفت: كتابخانه هاي دولتي به بخشي خصوصي واگذارشود.
محمد اسماعيل امامزاده درجلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي شهرستان آمل با اشاره به اينكه به لحاظ فضاي كتابخانه اي در دنيا در زمره كشورهاي ته جدولي قرارداريم، اظهار داشت: مازندران نيز در ميان استان هاي كشور دراين فضا در رتبه 29 ام قراردارد.
وي افزود: از آنجايي كه نهاد كتابخانه هاي استان نمي تواند به كتابخانه هاي دولتي و اداري كمكي داشته باشد، براي حمايت از كتابخانه هاي دولتي اين بخش بايد به بخش خصوصي واگذار شود.
مديركل كتابخانه هاي عمومي مازندران با بيان اينكه متوسط فضاي كتابخانه اي در مازندران يك متر و 13 سانتي متر است، گفت: متوسط سرانه كتابخانه اي دركشور چهار متر است كه اين ميزان در افق 1404 بايد به حدود چهارمتر برسد. به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران، امامزاده با اشاره به اينكه براي دست يافتن به اين امر بايد 263 كتابخانه جديد در مازندران احداث شود، افزود: بايد 200هزار متر مربع فضاي جديد كتابخانه اي در استان ايجاد كنيم.
دبير انجمن كتابخانه هاي عمومي استان مازندران، عنوان كرد: هم اكنون 63 كتابخانه با 40هزار مترمربع فضا در استان ايجاد شده است كه با شاخص هاي افق 1404 فاصله زيادي داريم.

 



نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس: اجازه ايجاد محدوديت براي مطبوعات استان را نمي دهيم

همدان- خبرنگار كيهان:
ارائه ديرهنگام لايحه بودجه از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي، استان هاي سردسير را با مشكلات بيشتري روبرو مي كند.
نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس با اعلام اين مطلب افزود: استان هاي سردسير مانند همدان و غرب كشور به علت شرايط آب و هوايي مدت زمان كمتري براي انجام فعاليت هاي عمراني در اختيار دارند، بنابراين تأخير در ارايه بودجه به اضافه مدت زماني كه براي تعريف و تخصيص اعتبارات صرف مي شود، اوقات مفيد كاري را مي گيرد و در نتيجه مديران براي جبران آن، مجبورند در سه نوبت كار كنند.
«امير خجسته» ادامه داد: البته اين امر براي كل كشور يك آسيب جدي محسوب مي شود و لذا برنامه ريزي داريم كه اين اتفاق ديگر در مجلس تكرار نشود و ارايه و تصويب بودجه سالانه كشور به موقع انجام بگيرد.
وي با اشاره به اتفاقاتي كه اخيرا در برخورد با مطبوعات و رسانه هاي مستقل و منتقد از سوي برخي مديران استان روي داده، اظهار داشت: احقاق حق مردم وظيفه مطبوعات است و هيچ كس حق محدود كردن آنها را ندارد و ما نيز اين اجازه را نمي دهيم كه جلوي آزادي و روشنگري آنها با اعمال محدوديت و برخوردهاي نامناسب گرفته شود و اين برخوردها را زيبنده استان خود نمي دانيم.
وي تأكيد كرد: به عنوان نماينده مردم در مجلس، حامي مطبوعات هستم و معتقدم رسانه ها بايد به وظيفه خود عمل كنند و مديران هم به جاي ترس از انتقاد، اشكالات و نقايص كار خود را برطرف سازند.

 



جشنواره پيامك ادبي رضوي در يزد برگزار مي شود

يزد- خبرنگار كيهان:
سومين جشنواره پيامك ادبي رضوي از مجموعه برنامه هاي دهمين جشنواره بين المللي امام رضا(ع) در يزد برگزار مي شود.
به مناسبت ميلاد با سعادت هشتمين اختر تابناك امامت و ولايت حضرت علي بن موسي الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) و همزمان با دهه كرامت اين جشنواره برگزار مي شود.
اين جشنواره در محورهاي تك بيت ها و جملات ادبي با موضوع حال و هواي عرفاني بارگاه و صحن و سراي حضرت امام رضا(عليه السلام)، تمثيل ها، روياپردازي ها و صور خيال و ساير آرايه هاي ادبي در شعر و نشر و زندگي نامه، سفر تاريخي امام رضا(عليه السلام) به ايران، جملات كوتاه با الهام از روايات و احاديث مرتبط با امام رضا(ع) با ذكر منبع روايات برگزار خواهد شد. اشاعه و ترويج فرهنگ منور رضوي، گسترش فعاليت هاي فرهنگي- هنري و مذهبي مرتبط با سيره ائمه اطهار به ويژه ابعاد مختلف شخصيت حضرت علي بن موسي الرضا(ع) ارج نهادن به توليدكنندگان و پديدآورندگان آثار برتر فرهنگي- هنري از جمله اهداف سومين جشنواره پيامك ادبي رضوي است.
علاقه مندان مي توانند پيامك هاي خود را تا اول شهريور ماه به شماره 100030351 ارسال كنند. سومين جشنواره پيامك ادبي رضوي به همت اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل وزارت ارشاد، دبيرخانه دائمي جشنواره بين المللي امام رضا(عليه السلام)، معاونت امور فرهنگي و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد برگزار مي شود.

 



دراستان مركزي: دبيرخانه سوگواره ملي تعزيه خواني راه اندازي مي شود

اراك -خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي از ايجاد دبيرخانه سوگواره ملي تعزيه اين استان خبر داد.
مصطفي مشايخي گفت: اين دبيرخانه با مصوبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و به دليل توانمندي بسيار بالاي اين استان در هنر تعزيه راه ا ندازي مي شود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اين كه درشهر اراك يك گنجينه بسيار قديمي از ابزار و ادوات برگزاري تعزيه وجود دارد، افزود:به دليل وجود قابليت هاي بي شماري كه در زمينه تعزيه دراين استان وجود دارد، پيشنهاد ايجاد دبيرخانه سوگواره ملي تعزيه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داده شد كه خوشبختانه با استقبال معاون هنري وزير و مدير كل هنرهاي نمايشي وزارت مواجه شد.
وي اظهار اميدواري كرد: انتظار مي رود با راه اندازي اين دبيرخانه شاهد تقويت و شناسايي ظرفيت ها، تبادل تجربيات وآموزش در زمينه تعزيه دركشور باشيم.
مشايخي برضرورت زنده نگهداشتن هنر تعزيه تأكيد كرد و گفت: هنر تعزيه ثبت جهاني شده و بايد براي زنده نگهداشتن اين هنر ارزشمند تلاش مضاعف صورت گيرد.

 



عكس هاي دانشجويان مشكين شهر به نمايش گذاشته شد

مشكين شهر- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه آثار دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشكين شهر در رشته عكاسي در سالن انديشه اين شهر برگزار شد.
در اين نمايشگاه 52 اثر دانشجويان با موضوعات مختلف در معرض نمايش گذاشته شد.
سحر آراسته، مريم توحيدي، شقايق حسين پور صنعتي، حسين معمري، حميد عرب نژاد، محسن مهاجر، سحر اسماعيلي و فاطمه رمضاني دانشجوياني هستند كه آثار هنري آنان به معرض تماشا گذاشته شد.

 



فعاليت 18 كانون فرهنگي مساجد در بناب

بناب- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي بناب گفت: اين شهرستان از نظر كتابخانه، از محروم ترين نقاط استان است.
«فريدون نبي قديم» كه در همايش بزرگ «نقش مساجد در پيشبرد اهداف كانون هاي فرهنگي و هنري» بناب سخن مي گفت؛ با بيان اين مطلب افزود: شهرستان بناب از نقاط محروم استان در زمينه كتابخانه و قرائت خانه است و اعتبارات دولتي جوابگوي نيازهاي اين شهرستان نيست.
وي تقويت امكانات كانون هاي قبلي، تجليل از مديران، رابطان، فعالان مساجد و تجليل از مكبرين مساجد و همچنين افزايش تعداد كانون هاي موجود شهرستان را از اهداف برگزاري اين همايش ذكر كرد و اظهار داشت: سريع ترين و مؤثرترين روش براي افزايش قرائتخانه ها افزايش كانون هاي مساجد است.
وي بابيان اينكه تأسيس و تقويت كانون هاي فرهنگي مساجد جزو كارهاي ضروري است؛ خواستار تجهيز و تقويت كانون هاي مساجد شهرستان شد و از هيئت امناي مساجد خواست تا در اين زمينه همكاري هاي لازم را داشته باشند.
به گفته رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي بناب تا سال 88 تعداد 8 كانون فرهنگي مساجد در اين شهرستان فعال بود كه هم اكنون تعداد كانون هاي فرهنگي فعال به 18 كانون افزايش يافته و دو كانون جديد نيز بزودي ايجاد خواهد شد.
«نبي قديم» تصريح كرد: دو مورد خانه هاي فرهنگ ديجيتال در شهرستان بناب داير شده و براي تجهيز آنها 200 ميليون ريال اعتبار هزينه شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14