(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه اول تیر 1391 - شماره 20237

كوتاه اقتصادي
تهيه ليست سياه بدهكاران بانكي
معرفي 126 هزار واحد صنفي متخلف به تعزيرات
عرضه آنتي ويروس شعله آتش به سازمان ها و مراكز دولتي
خريد بيش از 5/1 ميليون تن گندم از كشاورزان
افزايش قيمت آب و برق در حد منطقي خواهد بود
بهره برداري از 70 هزار واحدمسكن مهر درماه جاري
رئيس سازمان توسعه و تجارت: واردات گوشت ساماندهي مي شود
ناهماهنگي 2 وزارتخانه عامل گراني مرغ
با واگذاري 100 درصد سهام به تامين اجتماعي بانك رفاه خصوصي شد
براساس آمار گمرك ايران در 2 سال گذشته واردات بنزين نداشته است
با رد دست داشتن در فعاليت هسته اي بانك تجارت از اتحاديه اروپا شكايت كرد
توسعه صنايع نفت و گاز مهمترين اولويت سازمان گسترش



كوتاه اقتصادي

¤ وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور جديدي به سازمان هاي صنعت 31 استان، شركت پشتيباني امور دام و اتحاديه ها، لزوم كاهش قيمت گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و شير را در پي توزيع 90 هزار تن كنجاله سويا با قيمت مصوب ابلاغ كرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در واكنش به گفت وگوي مديركل دفتر بهبود تغذيه و جايگاه دام وزارت جهادكشاورزي با فارس كه گراني را متأثر از وقفه در واردات علوفه عنوان كرده بود، اعلام كرد: در پي جلسات برگزار شده، مقرر گرديد در مرحله اول ميزان 200 هزار تن كنجاله سويا با قيمت مصوب با محوريت شركت پشتيباني امور دام در اختيار تشكل ها و اتحاديه هاي ذيمدخل در توليد مواد پروتئيني (گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ و شير) قرار گيرد.
¤ معاون عمراني استانداري تهران با بيان اينكه قيمت مسكن هاي ويژه در تهران متري يك ميليون و 400 هزار تومان نيست، گفت: هنوز قيمت ها قطعي نشده است. محمدرضا محمودي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه قيمت مسكن ويژه در تهران متري يك ميليون و 400 هزار تومان است اظهار داشت: قيمت مسكن هاي ويژه در پايتخت يك ميليون و 400 هزار تومان نيست و بايد بعد از كار كارشناسي در اين خصوص قيمت قطعي و نهايي را اعلام كرد.
¤ اتحاديه اتاق هاي بازرگاني و بورس كالاي تركيه از رشد چشمگير و فزاينده شركت هاي ايراني ثبت شده در اين كشور خبر داد. به گزارش پايگاه اينترنتي تركيش ويكلي، اتاق بازرگاني و بورس كالاي تركيه موسوم به تي او بي بي در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: تعداد شركت هاي ايراني ثبت شده در تركيه طي 5 ماه گذشته به طور چشمگيري رشد داشته است و شركت هاي ا يراني مانند سال 2011 ميلادي در صدر فهرست شركت هاي خارجي تأسيس شده در تركيه قرار دارد. براساس اين گزارش بيش از 27 درصد شركت هاي خارجي ثبت شده در تركيه طي ماه مي 2012 ميلادي با سرمايه ايراني ها بوده است. بر اين اساس، از 320 شركت خارجي ثبت شده در تركيه طي ماه گذشته 86 شركت ايراني بوده است. در 5 ماه نخست 2012 ميلادي نيز 431 شركت با سرمايه ايراني در تركيه به ثبت رسيده است. آلمان با 152 و روسيه با 86 شركت در رتبه هاي دوم و سوم قرار دارند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2630 و 2631 از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ نرخ حق الوكاله به كارگيري سپره هاي سرمايه گذاري بانك ملي ايران در سال 91 اعلام شد. به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، بر اين اساس نرخ حق الوكاله دريافتي بانك ملي ايران از سپرده گذاران در سال جاري 5/2 درصد تعيين شده است. حق الوكاله مذكور شامل هزينه هاي به كارگيري سپرده هاي سرمايه گذاري مدت دار مشتريان در امور اعطاي تسهيلات و سرمايه گذاري هاي اقتصادي بانك مي باشد.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 51 ميليون اوراق بهادار، به 585 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را بانك ايران زمين در بازار دوم فرابورس با جابجايي 21 ميليون و 195هزار سهم با نرخ يك هزار و 602 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را همكاران سيستم در بازار اول فرابورس با جابجايي 500 سهم و قيمت پاياني 6 هزار و 857 ريال داشت.
¤ چهاردهمين نمايشگاه بين المللي نفت و گاز روسيه با حضور ايران هفته آينده در مسكو برگزار مي شود.به گزارش روابط عمومي وزارت نفت، اين نمايشگاه كه روزهاي 5 تا 10تير با حضور شركت هاي بزرگ نفتي برگزار مي شود، بزرگ ترين رويداد نمايشگاهي روسيه در حوزه انرژي است.وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران نيز به منظور فراهم كردن شرايط لازم براي گسترش همكاري هاي زيربنايي در حوزه نفت و گاز با روسيه در اين نمايشگاه حضور مي يابد.

 



از سوي بانك مركزي صورت مي گيرد
تهيه ليست سياه بدهكاران بانكي

مديركل اعتبارات بانك مركزي از تهيه ليست سياه بدهكاران بانكي توسط اين بانك خبر داد.
علي اصغر ميرمحمد صادقي در پاسخ به اين سوال كه فهرست سياه بانك مركزي متشكل از چه كساني است گفت: فهرست سياه متشكل از كساني است كه بدهي معوق دارند و با اين كه بانك مركزي بارها تعيين تكليف كرده و تمديد قرارداد داشته است، ولي هنوز متاسفانه باز پرداخت منابعي كه دريافت كرده اند را انجام نداده اند. منطقي نيست كه بانك ها با چنين افرادي دوباره كار كنند. البته برخي از افراد هستند كه به طور ناخواسته و به دليل عوامل اقتصادي موجود در كشور با دنيا نتوانسته اند بازپرداخت را انجام دهند كه به نظر بانك مركزي اين افراد در ليست سياه قرار نمي گيرند.
ميرمحمد صادقي كه با نشريه وابسته به ارگان بانك مركزي سخن مي گفت، در مورد تشخيص اين افراد توضيح داد: در كارگروه حمايت از توليد و ستادهاي استاني اين افراد مي آيند و توجيه هاي خود را ارائه مي دهند. از طرفي افرادي كه در ستادهاي استاني كار مي كنند، متخصص هستند و همچنين بانك ها در استان ها با شرايط آشنايي كامل دارند و در نتيجه بانك مركزي بدين طريق اين افراد را جدا مي كند. اصلا ما معقتد هستيم بايد به اين دسته افراد تسهيلات داده شود و حتي بند 28 قانون بودجه بيشتر مرتبط به اين دسته بوده است كه براساس آن اين افراد بتوانند تا پنج سال بازپرداخت خود را تمديد كنند.
ميرمحمد صادقي در مورد برنامه هاي بانك مركزي براي كاناليزه كردن منابع به سمت توليد واقعي هم گفت: من هميشه اعتقاد دارم كه اگر طرحي توجيه داشته باشد و شخصي كه تسهيلات را مي گيرد بدحساب نباشد، بانك ها علاقه دارند تا تسهيلات خود را در چنين شرايطي اعطا كنند. يكسري عوامل وجود دارد كه توليدكننده بايد واجد آن باشد. برنامه سال جاري بانك مركزي بر اين مبنا است كه افرادي كه بدهي معوق ندارند، افرادي كه در واقع در فهرست سياه بانكي نيستند را حمايت كند.
ميزان بدهي دولت
به بانك مركزي
از سوي ديگر طبق آخرين گزارش بانك مركزي ميزان بدهي دولت به بانك مركزي به رقم 20 هزار ميليارد تومان رسيده است.
به گزارش ايسنا طبق اين گزارش خرداد ماه سال 90 ميزان بدهي دولت به بانك مركزي بيش از 20 هزار و 309 ميليارد تومان است كه اين رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل آن بيش از 96 درصد رشد داشته است.
اين ميزان در ارديبهشت ماه سال 90 نيز 20 هزار و 7 ميليارد تومان گزارش شده كه در مقايسه با ماه مشابه سال قبل خود بيش از 105 درصد افزايش يافته است.
همچنين ميزان بدهي دولت به بانك مركزي در ماه نخست سال 90 بيش از 24 هزار و 705 ميليارد تومان اعلام شده كه اين ميزان در مقايسه با فروردين ماه سال 89 بيش از 166 درصد رشد داشته است.
مقايسه اين آمارها نشان مي دهد كه هرچند ميزان افزايش بدهي دولت به بانك مركزي طي سه ماهه سال 90 روند نزولي را در پيش گرفته اما همچنان اين ميزان بدهي حالت صعودي دارد.

 



طي 3 ماهه اول سال جاري انجام شد
معرفي 126 هزار واحد صنفي متخلف به تعزيرات

سازمان حمايت از شناسايي بيش از 126 هزار واحد اقتصادي متخلف در سه ماهه اول امسال خبر داد.
سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گزارش داد: در اجراي طرح نظارتي ويژه هدفمندسازي يارانه ها و تشديد فعاليت هاي بازرسي به منظور جلوگيري از افزايش بي ضابطه كالا و خدمات و تامين مايحتاج عمومي، بازرسان سازمان هاي بازرگاني سراسر كشور طي سه ماهه اول سال جاري، با همكاري و گزارشات مردمي، تعداد 263/776/1 واحد صنفي، توليدي، توزيعي و خدمتي و را مورد بازرسي قرار دادند.
در اين بازرسي ها 923/126 واحد اقتصادي به اتهام گرانفروشي، كم فروشي و تقلب، عدم درج قيمت، احتكار، عدم صدور صورتحساب و شناسايي و با پرونده متشكله جداگانه، جمعا به ارزش يك بيليون و 616 ميليارد و 240 ميليون و 212 هزار و 786 ريال جهت صدور راي به شعب تعزيرات حكومتي معرفي شدند.
در اين بازرسي ها، كالاها و خدماتي از قبيل: مواد غذايي و پروتئيني، لبنيات، خشكبار، حبوبات، آرد و نان و گندم، شوينده ها، مراكز تفريحي-ورزشي، و مورد هدف بوده و با متخلفان برابر قانون نظام صنفي برخورد شده است.
با اتخاذ تدابير و اقدامات لازم در دريافت گزارش ها و شكايتهاي مردمي، سامانه ارتباطي بازرگاني ايران آماده دريافت شكايت مردمي در زمينه تخلفات اقتصادي است و هم ميهنان مي توانند از طريق تماس با تلفن 421 و يا مراجعه حضوري به ستادهاي خبري مستقر در سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت سراسر كشور تخلفات اقتصادي را اطلاع تا در سريعترين زمان ممكن به آنها رسيدگي شود.

 



تقي پور: براي مقابله با حملات اينترنتي صورت گرفت
عرضه آنتي ويروس شعله آتش به سازمان ها و مراكز دولتي

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: ويروس شعله آتش شناسايي و آنتي ويروس متناسب با آن نيز نوشته شده و در اختيار سازمان ها و مراكز دولتي قرار گرفته است.
به گزارش ايسنا، رضا تقي پور در حاشيه جلسه هيئت دولت اظهار كرد: طي هفته هاي گذشته مباحثي درباره حملات اينترنتي و تهديدات امنيتي مطرح شد كه افزايش پيدا كرده كه بعضا از آن به عنوان سايبر تروريسم دولتي نام برده مي شود چرا كه از سوي برخي از دولت ها حمايت مي شود.
وي با بيان اينكه كشور آمادگي لازم را براي مقابله با اين ويروس ها داراست، به كشف ويروس شعله آتش اشاره كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران جزو اولين كشورهايي بود كه اين ويروس را كشف كرد و آنتي ويروس مرتبط با آن را نوشت و در واقع تمهيدات لازم براي مقابله با اين ويروس در نظر گرفته شده است.
تقي پور گفت: دستگاه هايي كه اطلاعات حياتي و مهمي دارند با توجه به اين حملات بايد سيستم امنيتي خود را تشديد كنند چرا كه شاهديم اين حملات هر روز متنوع تر و جديدتر مي شود.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه ما از مجامع جهاني درخواست كرده ايم كه در برابر اين اقدامات كه از سوي برخي از كشورها از آن حمايت صورت مي گيرد، واكنش نشان دهند، در پاسخ به اين سوال كه ويروس شعله آتش مورد حمايت كدام كشور بوده است، گفت: معمولا پشتيبان اصلي اين اقدامات رژيم صهيونيستي و برخي از كشورهاي غربي هستند.
او درباره اينكه آيا جمهوري اسلامي ايران در اين ارتباط اعتراضي كرده است يا نه؟ گفت: از طريق وزارت امور خارجه اين كار انجام شده و چندي پيش در نشستي كه در ژنو برگزار شده بود نماينده ما رسما اين موضوع را مطرح كرد و تاكيد شد كه در نشست هاي بعدي اقدامات لازم براي مقابله با اينگونه اقدامات و حملات انديشيده شود.

 



خريد بيش از 5/1 ميليون تن گندم از كشاورزان

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از خريد بيش از يك و نيم ميليون تن گندم از كشاورزان در سال جاري خبر داد.
عباس قبادي اظهار داشت: با گذشت نزديك به 2 ماه از آغاز فصل برداشت گندم در كشور تاكنون بيش از يك و نيم ميليون تن گندم از كشاورزان به قيمت تضميني 4200 ريال در هر كيلو خريداري شده است.
وي افزود: تاكنون مبلغي بالغ بر 600 ميليارد تومان بابت وجوه گندم هاي خريداري شده به كشاورزان زحمتكش كشور پرداخت شده است.
قبادي با اشاره به اجراي عمليات خريد تضميني گندم در 21 استان كشور اظهار داشت: در حال حاضر استانهاي خوزستان، فارس و گلستان به ترتيب با خريد 640 هزار تن، 335 هزار تن و 200 هزار تن، در صدر جدول خريد گندم كشور قرار دارند.
مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران با اشاره به حضور پررنگ بخش خصوصي در خريد تضميني گندم سالجاري، اين اقدام را گامي اساسي در راستاي اجراي اصل 44 قانون اساسي و واگذاري امور تصدي گري دولت به بخش هاي غيردولتي و خصوصي برشمرد.
قبادي در پايان افزود: تعداد 250 مركز خرد فعال در 21 استان كشور آماده ارائه خدمات و تحويل گندم از كشاورزان عزيز هستند و تاكنون بيش از 200 هزار محموله از ناحيه كشاورزان تحويل اين مراكز گرديده است.

 



وزير نيرو: در فاز دوم اجراي هدفمندي يارانه ها
افزايش قيمت آب و برق در حد منطقي خواهد بود

وزير نيرو با اعلام اينكه كاهش درآمد دولت از محل حامل هاي انرژي در قانون بودجه مصوب مجلس براي سال 91 باعث تغيير برنامه هاي نحوه اجراي فاز دوم هدفمندي شده است، گفت: افزايش قيمت آب و برق در حد منطقي خواهد بود.
مجيد نامجو در گفتگو با مهر در ارتباط با آخرين برنامه هاي اجرايي فاز دوم هدفمندي يارانه ها در بخش آب و برق، گفت: در اين زمينه مجلس با نظر دولت موافقت نكرد و اعتبارات هدفمندي يارانه ها را كاهش داد، از اين رو بايد در اين زمينه برنامه هاي جديدتري تدوين و آماده اجرا شود.
وزير نيرو اظهار داشت: هيئت وزيران بايد براساس قانوني كه در اختيار خود دارند، يك مرور ديگري بر روي سناريوهاي اوليه داشته باشد، چون منابعي كه دولت مي خواست از محل حامل هاي انرژي براي اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها در اختيار بگيرد، محدود شد؛ بنابراين بايد بررسي هاي جديدي در اين زمينه انجام شود.
نامجو از برگزاري نشست هايي با حضور اعضاي دولت در زمينه نحوه اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها خبر داد و بيان داشت: برداشت من اين است كه بحث قيمت آب و برق در حد منطقي و كمتر از تصور مردم افزايش پيدا كند.
وي با بيان اينكه دولت به دنبال اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها از ابتداي سال جاري بود تاكيد كرد: انتظار ما اين است كه بتوانيم مرحله دوم هدفمندي يارانه ها را طبق قانوني كه مجلس تصويب كرده است، اجرايي كنيم.
بنابراين گزارش: دبير ستاد هدفمندي يارانه ها نيز روز سه شنبه اعلام كرده بود: مجلس زمان اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها را در قانون بودجه سال جاري مشخص نكرده بنابراين هر زماني كه دولت آمادگي داشته باشد مي تواند اجراي مرحله دوم را آغاز كند.
محمدرضا فرزين با بيان مطلبي در خصوص تغييرات انجام شده در سناريوي پيشنهاد دولت به مجلس براي فاز دوم هدفمندي يارانه ها مانند آنچه كه وزير نيرو مطرح كرده است، گفته بود: دولت در زمان بررسي بودجه در مجلس، برنامه مشخصي را در مورد هدفمند كردن يارانه ها به مجلس ارائه كرد، اما اين برنامه تغيير كرد و مصوبه مجلس درباره هدفمندي يارانه ها با آنچه كه دولت پيشنهاد كرده بود تفاوت زيادي دارد.

 



بهره برداري از 70 هزار واحدمسكن مهر درماه جاري

معاون وزير راه و شهرسازي از افتتاح 70 هزار واحد مسكن مهر در ماه جاري خبر داد و گفت: در تمامي اين واحدها امكانات زيربنايي مانند آب، برق و گاز وجود دارد.
احمد اصغري مهرآبادي در گفتگو با مهر با اشاره به اينكه اغلب واحدهاي مسكن مهر در شهرهاي بالاي 25هزار نفر آماده افتتاح هستند، گفت: 70 هزار واحد مسكن مهر هم اكنون در مرحله نهايي هستند و به زودي بهره برداري مي شوند.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اين وزارتخانه آمادگي كامل براي افتتاح واحدها را دارد، اظهار داشت: به دليل اينكه افتتاح ها بايد با حضور مقامات بلند پايه و مسئولان انجام شود بنابراين براساس زمان بندي آنها برنامه ريزي خواهد شد.
وي زمان افتتاح واحدها را ماه جاري اعلام كرد و افزود: در تمامي اين واحدها امكانات زيربنايي مانند آب، برق و گاز وجود دارد و بنا به دستور وزير، واحدي بدون اين امكانات تحويل داده نمي شود.
رئيس سازمان ملي زمين و مسكن با بيان اينكه امسال متقاضيان مسكن مهر در دوره هاي قبلي واحدهاي خود را تحويل مي گيرند، بيان كرد: اين واحدها به غير از واحدهايي است كه در شهرهاي جديد، شهرهاي كمتر از 25 هزار نفر، بافت فرسوده و مسكن روستايي افتتاح خواهد شد.

 



رئيس سازمان توسعه و تجارت: واردات گوشت ساماندهي مي شود

رئيس سازمان توسعه تجارت با تأكيد بر اينكه سياست كلي كشور كاهش واردات محصولات كشاروزي است، گفت: مديريت واردات و تأمين بخشي از محصولات كه فقط كمبود بازار را جبران كند، سياست اصلي ما در راستاي حمايت از توليد داخلي است.
حميد صافدل در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: با وزارت جهادكشاورزي در اين زمينه به توافق رسيده ايم و سعي ما اين است كه كالايي كه امكان توليد آن در داخل كشور وجود دارد را وارد نكنيم.
او با بيان اين كه درباره گوشت قرمز همين سياست اعمال مي شود، گفت: واردات گوشت سال گذشته حدود 100 تا 120 هزار تن بوده كه فقط براي تأمين كسري توليد داخل بوده است.
صافدل با تأكيد بر اين كه روي عدد واردات گوشت با وزارت جهادكشاورزي توافق حاصل مي شود، ادامه داد: اگر واردات اين ميزان گوشت در اختيار يك نفر باشد، در واقع انحصار در واردات رخ داده است، اما اگر بخواهيم سايت ثبت سفارش را بي دليل باز بگذاريم و هيچ سقفي هم براي واردات قائل نشويم، همه براي واردات گوشت اقدام مي كنند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اين كه كميته اي به عنوان مجمع واردات تشكيل شده كه دو كار مشخص بر عهده آن است، ادامه داد: اين كميته ابتدا افراد فعال در عرصه واردات گوشت را شناسايي مي كند.
رئيس سازمان توسعه تجارت افزود: گاهي اوقات براي تامين بازار 100 هزار تني گوشت داخلي بيش از يك ميليون تن مراجعه به بازار تامين خارجي داشتيم و بعضي كشورها به ما متعرض بودند كه اين اتفاق بازار را به هم مي زند، چون مراجعه به بازار بسيار فراتر از نياز داخلي بود.
وي با بيان اين كه معاونت توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين زمينه تدبيري ا نديشيد، گفت: با توافق وزارت جهاد كشاورزي سقف واردات مورد نياز تشخيص داده و همچنين قرار شد با هماهنگي مجمع واردات در سقف زماني مشخص به گونه اي ثبت سفارش گوشت انجام شود كه هم به توليد داخل ضرر نزند و هم زمان بندي به گونه اي باشد كه در مقاطع زماني مشخص ذخيره لازم در سردخانه ها وجود داشته باشد.
صافدل ادامه داد: از سوي ديگر قرار شد مراجعه واردكنندگان به بازارهاي خارجي به صورت تجمعي باشد نه به صورت متفرقه، به نظر من اين تدبير خوبي بود و باعث شد كه ميزان خريد در سقف مشخصي ثابت بماند.

 



يك مقام مسئول اعلام كرد
ناهماهنگي 2 وزارتخانه عامل گراني مرغ

رئيس هيئت مديره انجمن صنفي پرورش دهندگان مرغ كشور گفت: ناهماهنگي دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد كشاورزي موجب عدم تامين نهاده مرغداران شد كه همين امر در عرضه و افزايش قيمت مرغ تاثير داشت.
محمد يوسفي در گفت وگو با خبرگزاري فارس؛ در پاسخ به اينكه قيمت مرغ تا چه اندازه قرار است بالا برود در حالي كه به كيلويي 6 هزار تومان رسيده است گفت: البته خبرهايي از مرغ 7 هزار توماني هم در بازار وجود دارد.
رئيس هيئت مديره انجمن صنفي پرورش دهندگان مرغ كشور افزود: مسئولان بايد بدانند كه نهاده اي مانند كنجاله سويا در تمام فصل سال وارداتي است و بايد به فكر تامين آن باشند.
وي درباره ميزان تامين نهاده براساس تفاهم نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تاكنون تنها 50 هزار تن كنجاله سويا تحويل و توزيع شده و 50 هزار تن مرحله دوم به رغم اينكه 5/1 ماه است پول آن پرداخت شده هنوز تحويل داده نشده است.
يوسفي گفت: طي مذاكره اي كه با واردكنندگان نهاده داشتم آنها نيز در واردات با مشكل روبرو شده اند.
يوسفي در پاسخ به اينكه آيا واقعا تنها عدم تامين نهاده دليل افزايش قيمت در بازار است گفت: خير، عرضه مرغ در بازار نيز كمتر شده است با تامين نشدن ميزان پروتئين مورد نياز مرغ ها دوره پرورش طولاني تر مي شود و اين موجب كاهش عرضه در بازار شده است.
وي در پاسخ به اينكه از دو سه ماه پيش با توجه به بالا رفتن قيمت جوجه يك روزه، افزايش قيمت مرغ پيش بيني مي شد گفت: با بالا رفتن قيمت نهاده ها مرغ هاي مادر به كشتارگاه ها روانه شدند و همين امر تعداد جوجه هاي يك روزه را كاهش داد به طوري كه اگر قبلا تعداد جوجه يك روزه در كشور 90 الي 95 ميليون قطعه بود و پيش بيني مي شد بين 100 تا 105 ميليون قطعه برسد در حال حاضر به 75 ميليون قطعه رسيده است.
رئيس هيئت مديره انجمن صنفي پرورش دهندگان مرغ كشور تصريح كرد: نيازي به واردات جوجه يك روزه نيست در صورتي كه نهاده ها تامين شود هم توليد جوجه يك روزه افزايش مي يابد و هم قيمت مرغ در بازار تعديل مي شود.

 



با واگذاري 100 درصد سهام به تامين اجتماعي بانك رفاه خصوصي شد

مديرعامل بانك رفاه با اشاره به واگذاري 100درصد سهام اين بانك به صندوق تامين اجتماعي گفت: با اصلاح اساسنامه و افزايش سرمايه، هفته گذشته اين بانك به عنوان يك بانك خصوصي پذيرفته شد.
سيدضياء الدين ايماني در يك نشست خبري با اشاره به ادغام بانك ها پس از انقلاب گفت: بانك رفاه سال 1338در اجراي ماده 39 قانون بودجه، از طريق منابع سازمان تأمين اجتماعي تأسيس شد.
وي افزود: به دليل اينكه مالكيت اين بانك متعلق به سازمان تأمين اجتماعي بود پس از ادغام و ملي شدن بانك ها در ابتداي انقلاب مشكلاتي براي اين بانك به وجود آمد زيرا با اين اقدام، مالك بانك دولت محسوب مي شد.
مديرعامل بانك رفاه با اشاره به يك هزار و 78 شعبه فعال اين بانك گفت: هم اكنون اين بانك داراي يك هزار و 500 واحد خدماتي و 14هزار و 700 نيرو است كه 3 هزار نفر از آنها در قالب نيروهاي شركتي فعاليت مي كنند.
وي تصريح كرد: در اجراي اصل 44 قانون اساسي بانك بايد از مالكيت دولت خارج مي شد اما با توجه به اينكه سازمان تأمين اجتماعي مالكيت اين بانك را بر عهده داشت، امكان واگذاري آن به غير از دولت وجود نداشت.
ايماني ادامه داد: سال 72 شوراي عالي اداري سهام اين بانك را متعلق به تأمين اجتماعي دانست، اما در روندهاي اداري اجراي مصوبه با مشكل مواجه شد و در همان سال دارايي هاي بانك رفاه تجديد ارزيابي شد و طبق اقدامات صورت گرفته توسط شوراي عالي اداري 54درصد از سهام بانك متعلق به دولت و 44 درصد متعلق به سازمان تأمين اجتماعي تشخيص داده شد.
وي با اشاره به افزايش سهم سازمان تأمين اجتماعي در اين بانك، گفت: از آن سال تاكنون هر سال سازمان تأمين اجتماعي سهم خود را افزايش داده و به 94 درصد رساند و در سال 87 دولت طبق قانون 6 درصد سهام خود را بابت رد ديون به تأمين اجتماعي واگذار كرد.
مديرعامل بانك رفاه با اشاره به پايين بودن سرمايه بانك نسبت به حداقل تعيين شده توسط بانك مركزي افزود: سرمايه بانك 90 ميليارد تومان بود در حالي كه بايد به 400 ميليارد تومان مي رسيد ولي با توجه به دولتي بودن اساسنامه بانك، سازمان تامين اجتماعي سرمايه بانك را افزايش نمي داد.
وي خاطرنشان كرد: بانك مركزي در آن دوره ما را تحت فشار قرار داد و خواستار افزايش سرمايه شد، اما سازمان تأمين اجتماعي به دليل دولتي بودن سرمايه را افزايش نمي داد كه پس از برگزاري مجمع و اصلاح اساسنامه و تصويب آن در شوراي پول و اعتبار، سرمايه بانك رفاه به 400 ميليارد تومان افزايش يافت و هفته گذشته اين بانك خصوصي شد.

 



براساس آمار گمرك ايران در 2 سال گذشته واردات بنزين نداشته است

ارزش صادرات بنزين ايران در دو ماهه نخست سال 1391 بالغ بر 4/11 ميليون دلار شد.
به گزارش ايسنا، براساس آمار گمرك ايران، در دو ماهه اول سال جاري صادرات بنزين ايران با كاهش 8/31 درصدي به بيش از 4/11 ميليون دلار (حدود 14 ميليارد تومان) رسيد. وزن اين ميزان صادرات نيز با افت 3/31 درصدي به بيش از 17 هزار تن رسيد.
امارات با 8/10 ميليون دلار بزرگترين بازار صادراتي بنزين ايران در دو ماهه نخست امسال بود. همچنين 57 هزار دلار بنزين به افغانستان صادر شد.
ارزش صادرات بنزين ايران سال گذشته با رشد 127 درصدي بالغ بر 8/143 ميليون دلار (بيش از 146 ميليارد تومان) شده بود.
سال گذشته بنزين صادراتي ايران به مقصد كشورهاي ارمنستان، افغانستان ، امارات، عراق و عمان ارسال شد.
افغانستان با 6/51 ميليون دلار بيشترين سهم را از كل بنزين صادراتي ايران به خود اختصاص داد. كشورهاي امارات با 6/46 عراق با 1/27 و عمان با 6/6 ميليون دلار و همچنين ارمنستان با 382 هزار تن در رده هاي بعدي قرار گرفتند.
سال 1389 نيز بيش از 64 ميليون دلار بنزين از ايران به مقصد كشورهاي ارمنستان، افغانستان، امارات، عراق و هند صادر شده بود.
در همين حال طي دو سال 1389 و 1390 هيچگونه آماري از واردات بنزين در آمار كلي گمرك ايران به ثبت نرسيده و عملا واردات بنزين در ايران طي دو سال گذشته صفر اعلام شده است.

 



با رد دست داشتن در فعاليت هسته اي بانك تجارت از اتحاديه اروپا شكايت كرد

بانك تجارت با رد اتهام دست داشتن در فعاليت هاي هسته اي ايران از اتحاديه اروپا به علت مسدود كردن دارايي هاي خود در اروپا شكايت كرد.
به گزارش فارس، بانك تجارت ايران از اتحاديه اروپا به علت مسدود كردن دارايي هاي اين بانك در اروپا شكايت كرد.
اتحاديه اروپا اعلام كرد: اين بانك مي گويد كه شوراي قانونگذاري اين اتحاديه ثابت نكرده است كه بانك تجارت از قانون تحريم ها تخلف كرده است.
يك مقام رسمي اتحاديه اروپا گفت: بانك تجارت در شكايت خود عليه اتحاديه اروپا آورده است: اين اتحاديه نتوانسته ثابت كند كه بانك فعاليت هاي اتمي ايران را تسهيل كرده و به ديگر بانك ها براي دور زدن تحريم ها كمك كرده است.
اتحاديه اروپا در اوايل سال جاري ميلادي برابر با 4 بهمن ماه هرگونه معامله با بانك تجارت ايران را متوقف كرد. اين اتحاديه مدعي شده بود كه بانك تجارت سال هاي گذشته ده ها ميليون دلار به سازمان انرژي اتمي ايران در راه غني سازي اورانيوم كمك كرده است. بانك تجارت نزديك به 2 هزار شعبه در ايران و خارج از كشور، از جمله در فرانسه و تاجيكستان دارد. اتحاديه اروپا تا به حال دارايي هاي 433 شركت و 113 فرد حقيقي را در چارچوب گسترش تحريم ها عليه ايران مسدود كرده است. پيش از اين تحريم، وزارت خزانه داري آمريكا يك روز پس از تصويب نفتي ايران از سوي اتحاديه اروپا بانك تجارت را در فهرست تحريم هاي خود قرار داده بود.

 



شافعي اعلام كرد
توسعه صنايع نفت و گاز مهمترين اولويت سازمان گسترش

رئيس هيئت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران توسعه صنايع نفت و گاز، حمل ونقل و صنايع پيشرفته را از اولويت هاي كاري ايدرو اعلام كرد.
غلامرضا شافعي در جمع كاركنان و مديران ايدرو اظهار داشت: امروز بايد خدا را شاكر باشيم كه طرح هاي بزرگي مثل برخي از فازهاي پارس جنوبي توسط مهندسان ايراني انجام مي گيرد و نيروي انساني خوبي در طول سنوات گذشته براي انجام اين پروژه هاي بزرگ تربيت شده است.
رئيس هيئت عامل ايدرو افزود: پس از تصويب قانون اجراي سياست هاي كلي اصل 44 از سال 84 تصميم درستي گرفته شد و به طور جدي مقرر شد كه فعاليت هاي قابل واگذاري به بخش غيردولتي اعم از خصوصي و تعاوني واگذار شود.
شافعي با اشاره به بازگشت بخش ناچيزي از مبالغ سهام فروخته شده ايدرو طبق قانون اجراي سياست هاي كلي اصل 44 تصريح كرد: با اجراي اين قانون، مبالغ سهام فروخته شده مستقيما به خزانه واريز مي شود و سهم قانوني اين سازمان بازپس داده نمي شود كه اگر اين روند ادامه يابد، موجب تضعيف سازمان گسترش خواهد شد.وي با استناد به وجود سازمان هاي توسعه اي بي شمار در كشورهاي توسعه يافته گفت: كشور ما كه داراي عقب ماندگي تاريخي است، نه تنها به يك سازمان توسعه اي مانند ايدرو، بلكه به چندين سازمان توسعه اي مشابه ديگر نيازمند است.
شافعي به بيان اولويت هاي كاري جديد سازمان گسترش پرداخت و اظهار داشت: يكي از حوزه هايي كه ايدرو بايد به طور برجسته در آن حاضر شود، توسعه صنايع نفت و گاز است، زيرا ايران يك كشور دارنده منابع غني نفت و گاز است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در زمان توسعه فاز 2 و 3 پارس جنوبي كنسرسيومي كه از توتال، گازپروم و پتروناس تشكيل شده بود، حاضر نشد حتي 5 درصد از كار را به ايدرو واگذار كند ولي در سال 78 و ظرف مدت كوتاهي ايدرو در فاز يك و 6 و 7 و 8 پارس جنوبي با قدرت وارد شد و خوشبختانه اكنون جرات يافته كه راسا مجري دو فاز 14 و 17 و 18 شده است.
شافعي صنعت حمل ونقل را به عنوان دومين حوزه جدي فعاليت ايدرو عنوان كرد و گفت: كشور ما در موقعيت ويژه اي قرار دارد؛ كريدور شمال-جنوب و كريدور شرق-غرب در مسير خود از ايران عبور مي كنند كه بايد با تنظيم روابط با همسايگان، از اين موقعيت با توسعه صنعت حمل ونقل بهره كافي بگيريم.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14