(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه اول تیر 1391 - شماره 20237

زنان حافظان محيط زيست
به جوانان آموزش زندگي بدهيم
برخورد با كودكان مشكل دار
آب هندوانه و آب هويج براي رفع عطش و گرمازدگي
نشانه هاي عوارض مواد غذايي آلرژي زا
خوراكي هاي مفيد براي سلامت مو
تقويت دندانها و لثه ها با گوجه سبز



زنان حافظان محيط زيست

پگاه امير ديواني
در بسياري از جوامع هنوز نقش ها، نيازها و اهميت كار زنان چنانكه بايد شناخته نشده و مورد تأييد قرار نگرفته است. به همين دليل، هرچند زنان همواره در حفظ محيط زيست كوشيده اند، اما اين بي توجهي اجتماعي نسبت به زنان و نقش خلاق آنان در شبكه نيروهاي اجتماعي و فرهنگي، مانع آن شده كه موقعيت مطلوبي براي شكوفايي نيروها و استعدادهاي اين بخش از جمعيت پديد آيد. از اين رو مي توان گفت كه تقريباً در همه كشورها آثار تخريب محيط زيست بر زنان و تأثير زنان بر محيط، با تأثير و تأثر مردان در برابر آكوسيستم هاي حياتي فرق داشته و به اين تفاوت توجه نشده است.
در زمينه نقش زنان در حفاظت از محيط زيست، نظريه هاي گوناگوني مطرح شده است. برخي معتقدند كه زنان به دليل زن بودن، بهتر از مردان از محيط زيست خود محافظت مي كنند. اما گروه ديگري كه با اين نظر موافق نيستند، مي گويند زنان نه به عنوان زن بودن، بلكه به علت تجربه هايي كه در زمينه استفاده از منابع طبيعي و مديريت مربوط به آن دارند، بيش از مردان در حفظ محيط زيست نقش داشته اند. كسان ديگري با طرح بحث جنسيت مي گويند كه زنان و مردان در مسير زندگي اجتماعي خود داراي نقش ها و نيازهاي متفاوتي هستند كه بايد آنها را شناخت و برنامه هاي توسعه را بر مبناي اين نقش ها و نيازها تنظيم كرد. سرانجام برخي از نظريه پردازان عقيده دارند كه زنان علاوه بر نقش هاي موجود، خود داراي نيروهايي هستند كه هنوز كشف و مشخص نشده است و از اين رو لازم است برنامه ريزان توسعه، براي شكوفايي چنين نيروهاي بالقوه اي بستر مناسب فراهم نمايند.
به هرحال آنچه مسلم است اين كه در طول تاريخ و در سراسر جهان به نقش ها، نيازها و نيروهاي زنان چنان كه شايسته است نگريسته نشده و به همين دليل هنگامي كه با موضوع حفظ محيط زيست روبه رو مي شويم، مي بينيم كه نيمي از جمعيت جهان كه در طول تاريخ بيش از نيمي ديگر به طبيعت نزديك بوده اند، به سبب مشكلاتي چون فقر، عدم دستيابي به آموزش و آگاهي هاي لازم علي رغم نيروي بي مانند خود نتوانسته اند نقش مؤثر خود را در اين زمينه ايفا كنند.
زنان چه مي توانند بكنند؟
در بحث زنان و محيط زيست بايد از ابعاد گوناگوني به مسأله توجه كرد:
1- زنان به عنوان بهره گيران از منابع طبيعي مطرح هستند.
2- شيوه بهره گيري و دانش سنتي و نيز نزديكي و ارتباط زنان با طبيعت
3- بهره گيري نادرست زنان به دليل فقر، تنگدستي و عدم آگاهي آنان
4- زنان به عنوان مشاركت كنندگان در امر مديريت منابع طبيعي
5- شيوه مديريت و امكانات مربوط به آن
6- زنان به عنوان آموزش دهندگان دانش حفظ محيط زيست
7- زنان نخستين بازندگان تخريب محيط و يا برندگان حفاظت از آن
مهم ترين نقش زنان در حفظ محيط زيست
- زنان عامل اصلي اصلاح فرهنگ مصرف هستند.
- زنان به دليل نقش مهمي كه در مديريت خانه دارند، مي توانند برنامه ريزان اصلاح محيط زيست در خانه و محله خود باشند.
-زنان عامل اصلي انتقال فرهنگ و سواد زيست محيطي به نسل هاي آينده مي باشند.
زنان عامل انتقال ميراث معنوي و دانش سنتي زيست محيطي هستند كه بايد از نو كشف و مورد بهره برداري مناسب قرار گيرد.
نظر به اينكه پرورش نسل نو و تربيت فرزندان برعهده زنان است، چنانچه فرهنگ زيست محيطي در مادران رسوخ كند و زنان ما قانونمندي اكوسيستم را بشناسند، در آن صورت بخوبي مي توانند اين ميراث معنوي را به فرزندان خود منتقل كنند. به اين ترتيب درمي يابيم كه انتقال فرهنگ مناسب زيست محيطي علاوه بر فطرت و غريزه شخصي زنان، بستر و ابزاري نياز دارد كه بايد ضرورتا در اختيارشان قرار گيرد زيرا يك زن محروم از امكانات، قادر به انتقال يك فرهنگ مناسب نخواهد بود. از طرفي زنان به دليل نقش مهمي كه در اداره خانه و پرورش و تربيت كودكان دارند، طبعاً فرهنگ مصرف كه نقش ويژه اي در اصلاح رفتار زيست محيطي دارد، در خانه و بين افراد خانواده به وسيله زنان شكل مي گيرد. اگر زنان براي نظافت خانه، شست وشوي خودرو، تفكيك زباله در مبدا و استفاده مجدد از زباله تر براي تهيه كودآلي و ده ها مورد ديگر، برنامه زيست محيطي مناسبي داشته باشند، بخش عظيمي از مشكلات زيست محيطي حل خواهد شد.
ارائه مباحث و نكات زير و توجه به آنها از سوي زنان مي تواند اثربخشي بسياري در فرهنگ سازي و ارتقاء دانش و تغيير رفتار جامعه داشته باشد:
-افزايش بي رويه جمعيت و مصرف نادرست آب موجب خالي شدن ذخاير سفره هاي آب زيرزميني و آب رودخانه مي شود.
-بسياري از مردم حتي كودكان از ايستادن زير دوش آب گرم لذت مي برند و به همين دليل در تمام مدت استحمام دوش آب گرم را باز مي گذارند. اگر مدت استحمام 10دقيقه باشد حدود 200ليتر آب گرم مصرف مي شود كه فقط 10درصد آن مصرفي است و حدود 90درصد آن وارد فاضلاب مي شود.
بنابراين بايد به دنبال اصلاح روش مصرف آب و راههاي صحيح مصرف آن باشيم. بطور مثال:
-هنگام استفاده از ماشين لباس شويي هميشه از حداكثر ظرفيت ماشين استفاده كنيد و هرگز ماشين را براي دو سه تكه لباس روشن نكنيد.
-هنگام حمام كردن مقداري آب در ظرفي بريزيد و براي صابون زدن و ليف كشيدن از آن استفاده كنيد.
اين مقدار آب براي اين منظور كاملا كافي است. پس از ليف كشيدن بدن را با مقدار آب كافي بشوييد.
براي شامپو زدن كافي است ابتدا موها را خيس كنيد و پس از شامپو كردن مو آن را با آب بشوييد.
-براي آبياري باغچه سعي نماييد حتي الامكان از آب چاه استفاده كنيد.
-از پودرهاي رختشويي، مايعات ظرفشويي و پاك كننده ها و سفيدكننده ها در حد لازم استفاده كنيد، كف زياد نمي تواند سبب تميزتر شستن ظروف يا لباس ها باشد، بلكه باعث توليد فاضلاب بيشتر و آلوده تر و خطر بيشتر براي سلامت آب ها مي شود.
-هميشه دستگيره و دستمال هاي آشپزخانه را تميز و خشك نگهداريد. بوي نامطبوع دستمال و پارچه هاي مرطوب نشان دهنده وجود قارچ بر روي آنهاست.
-مراقب كابينت هاي چوبي آشپزخانه، خصوصاً كابينت زير ظرفشويي باشيد،
كابينت چوبي در صورت جذب آب مكان خوبي براي پرورش قارچ است.
- در صورت خيس شدن فرش يا ديگر لوازم منزل بايد فوري آنها را خشك نماييد.
- هنگام آب دادن به گلدان ها مراقب آب اضافي خارج شده اززير گلدان باشيد. آب زياد موجود در زير گلداني، مكان خوبي براي رشد قارچ است.
- پس از حمام كردن پنجره حمام را باز كنيد. اين كار به خشك شدن حمام و وسايل موجود در آن كمك مي كند اگر حمام خيلي مرطوب است و امكان خشك شدن آن كم است وسايل شستشو را حتماً در آفتاب و هواي باز خشك كنيد.
- پوشال كولر به علت مجاورت هميشگي با رطوبت محل مناسبي براي رشد قارچهاست. پوشال ها را هر سال عوض كنيد و در فصل استفاده گاهي اوقات نيز آنها را بررسي نماييد.
- مراقب باشيد لباس يا پارچه مرطوب را مدت زيادي (تا هنگام پر شدن ماشين لباسشويي) در داخل ماشين يا سبد لباس چرك قرار ندهيد. اصولا از نگهداري پارچه يا لباس مرطوب در جايي كه امكان خشك شدن آن موجود نيست خودداري كنيد.
- مراقب وسايل چوبي مورد استفاده در خانه، خصوصاً وسايل چوبي آشپزخانه مثل تخته گوشت و سبزي باشيد. اين وسايل نيز در جاي مرطوب دچار كپك زدگي مي شوند.
- پسمانده نان مناسب ترين محل براي رشد قارچ است، مي توان پسمانده هاي نان را تا هنگامي كه نرم هستند، ريز ريز كرد و به پرندگان داد. در غير اين صورت آنها را به صورت خشك نگه داري كنيد.
- حتي الامكان براي تميز كردن خانه از جاروبرقي استفاده كنيد. در صورت استفاده از جارودستي ابتدا آن را مرطوب كنيد. اشكال اين نوع جارو انتشار گرد و غبار در فضاي زندگي است.
- براي كاهش خطرات ناشي از سرب، دست ها و اسباب بازي هاي كودكان را مرتباً بشوييد.
- ساده ترين راه پيشگيري از انتشار گرد و غبار حاوي سرب، گردگيري به وسيله دستمال مرطوب است.
- براي كاهش خطرات دود سيگار، در خانه سيگار نكشيد و به ديگران نيز اجازه دود كردن سيگار در محيط خانه را ندهيد. اگر كسي در خانه سيگار كشيد حتماً در و پنجره ها را باز كرده و به تهويه سريع كمك كنيد.
- از مواد شيميايي نظير حشره كش ها، رنگ ها، براق كننده ها، واكس ها، چسب ها، پاك كننده ها، خوشبوكننده ها و سفيدكننده ها در مكان هايي كه به خوبي تهويه مي شوند استفاده كنيد. و به كار بردن موادي نظير سفيدكننده ها و وايتكس در محوطه حمام و دستشويي كه به خوبي تهويه نمي شوند، بسيار خطرناك است.
- در خشكشويي ها به جاي آب و مواد پاك كننده معمولي براي پاك كردن لباس ها، از مواد شيميايي استفاده مي شود. باقيمانده اين مواد بر روي لباس ها در خانه و محل نگهداري لباس به تدريج تبخير مي شوند. اين مواد از آلوده كننده هاي هواي خانه هستند. حتي الامكان از خشكشويي لباس ها خودداري كنيد.
- بهتر است مصرف مواد شيميايي را با به كارگيري روش هاي زير كاهش داد:
¤ ترشحات و لكه ها را به سرعت تميز كنيد.
¤ پسمانده هاي غذا را به سرعت (قبل از خشك شدن) از روي ظروف پاك كنيد.
¤ رطوبت اضافي را در هر جاي خانه سريعاً كنترل كنيد (نشت لوله ها- چكه كردن)
- يكي از عوامل خطرناك براي بهداشت محيط،استفاده از كهنه هاي يك بار مصرف يا اصطلاحاً پوشك براي كودكان است. كهنه يك بار مصرف از چند جهت در تخريب محيط زيست مؤثر است:
¤ سالانه هزاران تن خمير چوب و پلاستيك و مقدار زيادي آب و انرژي براي ساخت اين كهنه ها مصرف مي شود.
¤ سالانه هزاران تن ادرار و مدفوع به جاي وارد شدن به سيستم فاضلاب وارد كيسه هاي زباله و نهايتاً محل دفن زباله مي شود كه حامل انواع ميكروب و ويروس هاي روده اي است كه با نفوذ شيرابه به زباله ها مي تواند آب هاي سطحي و حتي زيرزميني را آلوده كنند.
¤ مقدار زيادي از فضاي دفن زباله را به خود اختصاص داده و تجزيه آنها نياز به چند صدسال وقت دارد.
¤ براي بسياري از كودكان ايجادحساسيت هاي پوستي مي كند.
بنابراين به جاي استفاده از اين پوشك ها بهتر است حتي الامكان از كهنه هاي پارچه اي استفاده كنيد. خودداري از كاربرد ظروف يك بار مصرف كمك بزرگي به بهداشت محيط زيست مي كند. ظروف يك بار مصرف پلاستيكي غيرقابل تجزيه و غيرقابل بازگشت به طبيعت بوده و ممكن است صدها سال در طبيعت باقي بمانند. بهتر است در مواقع ضروري ظروفي را كه درعين سبكي مي توان بارها از آنها استفاده نمود، به كار برد.
براي پيشگيري از آلودگي صوتي و عوارض آن در داخل خانه رعايت اين نكات ضروري است:
¤ صداي لوازم صوتي و تصويري را كم كنيد. بچه ها اغلب صداي اين وسايل را بيش از اندازه بلند مي كنند.
¤ به جاي استفاده از نفتالين براي دفع حشرات، از محصولات گياهي نظير روغن سدر يا تراشه هاي درخت سدر استفاده كنيد.
¤ براي پاك كردن اجاق گاز، به جاي استفاده از مايع گاز پاك كن از محلول جوش شيرين استفاده نماييد.
¤ بهتر است در منزل از صابون هاي فاقد رنگ و عطر استفاده نماييد، زيرا تجزيه اين مواد در فاضلاب ها به زمان زيادي نياز دارد.
¤ از خوراندن غذاهاي خيلي چرب و سرخ كردني به كودكان خودداري كنيد زيرا امكان جذب سرب را افزايش مي دهند. هنگامي كه بدن كودك به اندازه كافي آهن و كلسيم نداشته باشد، به جاي آن سرب جذب مي كند. غذاهاي فاقد پروتئين و ويتامين نيز سبب افزايش سرب در خون مي گردد.
¤ تلنبار شدن زباله در منزل حتي اگر به اندازه يك سطل باشد و ماندن آن به مدت مثلاً دو روز خصوصاً در فصل گرم، بوي ناخوشايندي توليد كرده و علاوه بر آن محل خوبي براي تغذيه سوسك و انتشار ميكروب هاي مختلف است. براي كاهش خطرات ميكروب در سطح زباله، از كيسه هاي پلاستيكي سالم استفاده كنيد و هر شب در زمان مناسب زباله را به رفتگر تحويل دهيد. سعي كنيد زباله ها را به صورت خشك داخل كيسه بريزيد. تفاله چاي را مي توان با ريختن درون يك صافي يا آب كش و پس از گرفتن رطوبت اضافي آن در سطل زباله ريخت. ظروف غذا را ابتدا كاملاً خالي كرده و زير آب بگذاريد. اين كار موجب مي شود پس مانده ها با رطوبت كمتري وارد سطح زباله شوند.
¤ روزنامه و كاغذهاي باطله و دفترچه هاي تمام شده بچه ها را هرگز داخل سطل زباله نيندازيد. زيرا كاغذ قابل تجزيه و بازگشت به طبيعت است و مي توانند مورد استفاده مجدد قرار گيرد.
¤ ظروف و قوطي هاي فلزي خصوصاً آلومينيوم را دور نيندازيد. وقتي يك قوطي آلومينيومي دور انداخته مي شود، ازنظر مقدار انرژي مصرفي براي ساخت آن مثل اين است كه ما نصف قوطي بنزين را روي زمين خالي كرده باشيم. آلومينيوم مي تواند بارها ذوب شده و تبديل به قوطي يا ظرف جديدشود. بنابراين اين ظروف و نيز ورقه هاي آلومينيومي (فويل) را داخل سطل زباله نيندازيد.
¤ از كيسه هاي پلاستيكي مي توان بارها استفاده كرد. بنابراين آنها را دور نيندازيد بلكه به خريداران دوره گرد تحويل دهيد.
¤ براي خريد از ساك هاي خريد پارچه اي استفاده كنيد. سعي كنيد خريد را كلي انجام دهيد تا يك بار از كيسه يا ديگر لوازم بسته بندي استفاده شود. در صورت امكان شيريني و آجيل را در پاكت كاغذي بخريد. هنگام خريد از بسته بندي هاي زايد توسط فروشنده جلوگيري كنيد. چه لزومي دارد كالايي كه در جعبه مقوايي قرار گرفته و نايلوني هم روي آن كشيده شده مجدداً در كيسه نايلوني قرار گيرد؟
¤ اگر در حياط خانه تان باغچه داريد، مي توانيد مقداري از زباله ها و پسماندهاي آشپزخانه مثل پوست تخم مرغ، استخوان، ضايعات سبزي و ميوه، ضايعات گوشتي و ديگر مواد قابل تجزيه را در گوشه اي از باغچه به كمپوست تبديل كنيد.
بنابراين نه تنها كمك زنان بلكه حمايت تمام انسان ها در اين موارد كمك بزرگي به تحقق اهداف زيست محيطي مي كند.

 



به جوانان آموزش زندگي بدهيم

عليرضا سزاوار
آموزش مهارت هاي زندگي براي پايداري و ثبات زندگي زوج هاي جوان به ضرورتي بسيار مهم تبديل شده است كه به عقيده بسياري از كارشناسان مي تواند محكم كننده پايه هاي زندگي جواناني كه ازدواج كرده اند، باشد.
انتخاب همسر بدون هيچ فكر و گزينشي، سخت گيري در زندگي مشترك، مشكلات اقتصادي و بيكاري از دلايل اصلي وقوع طلاق ميان زوج هاي جوان است. بعد از ازدواج هر قدر هم عوامل بيروني بر روابط ميان زن و شوهر تأثير بگذارد، باز هم اين زن و مرد هستند كه از ابتدا با انتخاب آگاهانه شريك زندگي، مي توانند خود را از خطرهايي كه ممكن است بعدها تهديدي براي زندگي مشترك باشد، در امان نگه دارند.
با اين حال جوان هايي هستند كه حتي وقتي هنگام آشنايي با شخص موردنظر خود، با يقين به انتخاب شان، زندگي مشترك را شروع مي كنند باز هم در ادامه زندگي دچار مشكل مي شوند.
دخترها و پسرهاي ما چقدر براي شروع زندگي مشترك آموزش مي بينند؟ اغلب آنان هرچقدر هم تحصيلكرده باشند و در جامعه حضور داشته باشند، باز هم در شروع زندگي مشترك، تن به قالب هاي سنتي و فكري خانواده ها مي دهند.
انتخاب براساس معيارهاي ظاهري
البته نه اين كه اين كار بدي باشد، اما پيروي از الگوي رفتاري خانواده هنگام ازدواج، در ابعادي صورت مي گيرد كه بيشتر جنبه ظاهري دارد و در سطح است. اگر قرار بر تبعيت از رفتار پدر و مادر هنگام انتخاب همسر و ازدواج باشد، بايد مسائلي نظير صبوري، گذشت، احترام ميان آنها، در كنار هم بودن شان با وجود بروز هر مشكلي در طول سال هاي زندگي، ملاك قرار گيرد.
اما برخي جوان ها بي توجه به اصول و مبنايي كه سال ها زندگي پدر و مادرهايشان را روي پايه هاي خود محكم نگه داشته، فقط براساس معيارهاي سطحي و ظاهري گوش به خواسته و ميل والدين خود مي دهند. براي مثال والدين از خواستگار دخترشان انتظار داشتن درآمد بالا، خانه و اتومبيل دارند و يا درباره دختر موردپسند پسرشان به شكل و قيافه دختر و تمكن مالي خانواده اش اهميت مي دهند. هرچند اين موضوع، ميان همه خانواده ها رايج نيست.
طلاق هم مي تواند خيلي ساده اتفاق بيفتد، هم اصلاً حرفي درباره آن ميان همسران مطرح نشود، هم مي تواند نخستين و تنها راه حل هنگام بروز مشكل باشد.
كالين ميورز روانشناس آكادمي تحقيقاتي نيوهمشاير انگليس در اين باره مي گويد: امروزه، در روانشناسي خانواده اعتقاد به اين است كه زن و شوهر دوستانه باهم زندگي كنند و اگر نخواستند، باز هم دوستانه از هم جدا شوند. اما منظور طلاقي است كه در يك روند طولاني و به عنوان آخرين راه حل صورت مي گيرد.
تا پيش از رسيدن به مرحله گرفتن تصميم قطعي براي طلاق، مي توان براي احياي روابط زن و شوهر و حل مشكل آنها اقدام كرد كه زن و شوهر در اين ميان سهم و نقش اساسي دارند.
به عقيده كالين بسياري از جواناني كه زندگي مشترك را شروع مي كنند حرف زدن باهم را بلد نيستند. البته آنها با هم حرف مي زنند، اما اين حرف ها يا پرسش هاي پيرامون مسائل عادي و روزمره زندگي است. مثل اين كه هزينه هاي جاري خانه را دادي؟ چه غذايي تهيه كرده اي؟ چرا خانه اين قدر به هم ريخته است؟ يا مسائل فاميل و حرف هاي ديگران. اما آن حرف زدني كه ما منظورمان است درباره دلخوري ها، انتظارها و خواسته هاي آنها از يكديگر است كه اغلب زن و شوهرها يا وقتي براي اين كار نمي گذارند يا از اين كه باهم از خواسته ها و آرزوها و ايده آل هايشان بگويند خجالت مي كشند.
چون آموزشي هم دراين باره نديده اند. سريع رفته اند توي زندگي و بچه دار شده اند و همين طور پشت سر هم با مسائل مختلف روبه رو شده اند. مسائلي كه حل نشده و به حال خود گذاشته شده است. اين است كه بعداز چند مدتي به سكوت يا راضي شدن از وضع موجود دلخوش مي كنند يا به محض بروز بحران و مسئله اي كه خارج از حد تحمل شان است، همه حرف ها و احساس هاي گذشته و تلنبار شده سراغشان مي آيد و طلاق مي شود تنها راه حل براي آسودگي.
معمولا توصيه متخصصان مسائل خانواده فراهم كردن محيطي مناسب است كه دختر و پسر قبل از ازدواج تا حدودي با اخلاق، روحيات، خانواده ها، خواسته ها و انتظارهاي يكديگر آشنا شوند و تا حد امكان ضريب و احتمال اشتباه در تصميم گيري را كاهش دهند.
اما آنچه در بسياري از جوامع مهم شده، توجه نشان دادن به حواشي ازدواج، بيش از اصل مقوله ازدواج است. ضمن آن كه خالي بودن جاي مشاوره پيش از ازدواج و بعداز ازدواج به بحران موجود ميان روابط زن و شوهر بعداز شروع زندگي مشترك هم كمك مي كند.
در واقع ما هنوز نگاه مان به مشاور خانواده جدي نشده. بايد باور كنيم زمان ديگر مثل گذشته نيست كه ارتباط عاطفي و نزديك خانواده ها مي توانست بار مشكلات را كم كند.
از عادت به گذشته و صبوري هم چندان خبري نيست. جوان هاي ما نياز دارند در محيط ديگري با حضور شخص ديگري كه متخصص هم هست تا پيش از رسيدن به مرحله بحراني، حرف ها، خواسته ها و انتظارهاي خود را از يكديگر به هم بگويند.
به طور جدي به هم يادآوري كنند كه چه آرزوها و ايده آل هايي دارند و سهم هر كدام براي حفظ و بهبود روابط شان چيست. از طرفي آنها آموزش لازم و كافي را هم نديده اند. جلوي خيلي از اختلاف ها را مي شود به سادگي گرفت.
فقط كافي است به جوان ها ياد بدهيم، هنگام بروز مشكل و قرار گرفتن در شرايط مجادله يا آغازكننده جر وبحث نباشند و يا ادامه ندهند و رعايت همين اصل ساده از درصد زيادي از اختلاف ها مي كاهد ضمن آن كه صبر و تحمل دوطرف را بالا مي برد.
آموزش مهارت هاي زندگي براي حفظ و بقاي زندگي هاي امروزي به ضرورتي تبديل شده است كه به عقيده بسياري از كارشناسان مي تواند محكم كننده پايه هاي زندگي هاي بسياري باشد.

 



برخورد با كودكان مشكل دار

كاملا طبيعي است كه والدين انتظار داشته باشند فرزندان آنها همانند فرشته ها رفتار كنند ولي در زندگي واقعي اين وضعيت مشاهده نمي شود.
اگر پاي درددل هر پدر و مادري بنشينيد مي توانيد گله و شكايت آنها را در مورد رفتار فرزندانشان بشنويد. اين، يك مشكل عمومي ميان والدين است و عجيب نيست كه تا اين حد مراجعه به مشاوران افزايش يافته است. كودك مشكل دار كيست و آيا راه مناسبي براي تربيت چنين كودكاني وجود دارد؟
به نظر مي رسد امروزه تربيت كودكان دشوارتر از گذشته شده است.
كودك مشكل دار كودكي است كه با دستورات والدين مخالفت كرده و هر كاري كه بخواهد انجام مي دهد. سروكله زدن با چنين كودكاني كار دشواري است و والدين را دچار استرس زيادي مي كند مخصوصاً اگر در خارج از خانه نيز مشغول به كار باشند.
چنين وضعيتي نه تنها مي تواند در ميان والدين و كودكان مشكل ايجاد كند بلكه امكان دارد به اختلاف ميان پدر و مادر منجر شود. آيا مي توان در اين گونه موارد كاري كرد؟
اول از همه بايد بدانيد كه در چه برهه اي از زندگي كودكان سروكله زدن با آنها سخت تر است. شايد بگوييد كودكان در سنين پائين تر مشكلات زيادي ايجاد مي كنند ولي بايد بدانيد اين مشكلات در مقايسه با زماني كه به نوجواني مي رسند هيچ است، به خصوص زماني كه نوجوان شما متمرد و سركش باشد.
براي حل اين مشكل بهتر است از همان كودكي به فرزند خود بياموزيد كه عضو مفيدي براي جامعه باشد. اما براي رسيدن به اين هدف چه بايد كرد؟
شما بايد از همان ابتدا رابطه نزديكي با كودك خود برقرار كنيد و يادتان باشد اين كار با تنبيه، ميسر نيست. در واقع تنبيه در درازمدت به اعتمادبه نفس فرزندتان لطمه مي زند و بهتر به سياست هاي تشويقي روي آوريد.
به جاي اينكه تنها به رفتارهاي منفي كودك خود توجه كنيد رفتارهاي مثبت او را نيز مدنظر قرار داده و وي را تشويق كنيد.
به فرزند خود بگوييد كه چرا از او راضي هستيد. اين كار علاقه او به انجام كارهاي مثبت را بيشتر مي كند.
البته منظور ما اين نيست كه از تنبيه استفاده نكنيد بلكه به جاي فرياد كشيدن، به نرمي ولي با قاطعيت كودك خود را مورد مواخذه قرار دهيد.
يادتان باشد كودك را از علاقه خود نسبت به او مطمئن كنيد ولي به وي تذكر دهيد كه نبايد اشتباه خود را تكرار كند.
به تدريج كه كودكان بزرگتر مي شوند پي مي برند در صورت انجام خطا از تمجيد شما محروم خواهند بود و و اين كار باعث علاقه آنها به كارهاي خوب مي شود. بهترين توصيه ما اين است كه از فرزندان خود زياد تمجيد كنيد.
درست است كه سروكله زدن با فرزندان بزرگتر سخت تر مي باشد ولي هرگز براي ايجاد رابطه نزديك با كودكان دير نيست.
شما مي توانيد به فرزندان نوجوان خود ابراز علاقه كنيد ولي بايد در قبال آنها شكيبايي بيشتري به خرج دهيد.
ترجمه از آذر شايان

 



آب هندوانه و آب هويج براي رفع عطش و گرمازدگي

آب هندوانه، آب هويج و حتي آب گوجه فرنگي تهيه شده در منزل به علت ميزان قند پايين براي رفع عطش نيز مناسب است.
آب و دوغ كم نمك از نوشيدني هاي مناسب فصل گرما است و نوشيدن چاي كمرنگ، آب ميوه طبيعي تهيه شده در منزل، ماءالشعير، دوغ هاي خانگي بدون گاز و حتي آب گوجه فرنگي براي رفع عطش در فصل گرما مؤثر است.
كودكان و نوجوانان به علت تحرك و فعاليت جسماني زياد، نياز به مايعات بيشتري دارند، لذا توصيه مي شود كودكان و نوجوانان در فصل گرما يك بطري آب آشاميدني به همراه داشته باشند زيرا اگر مايعات مورد نياز بدن آنها حين فعاليت جسماني تامين نشود مستعد گرمازدگي هستند.
افراد بالاي 55 و 60 سال ديرتر از زمان واقعي كه بدنشان به آب نياز دارد احساس تشنگي مي كنند و رغبت زيادي به مصرف آب و مايعات از خودشان نشان نمي دهند، بنابراين سالمندان بايستي براي جلوگيري از بروز گرمازدگي روزانه حداقل به ميزان 8 تا 10 ليوان آب سالم يا مايعاتي مثل دوغ كم نمك، چاي كمرنگ و آب ميوه طبيعي استفاده كنند.

 



نشانه هاي عوارض مواد غذايي آلرژي زا

تخم مرغ، شيرگاو، نخود، سويا، گندم، گردو، فندق و ماهي از شايع ترين مواد غذايي آلرژي زا به شمار مي روند. از طرفي عطسه، خارش، استفراغ، تهوع، سردرد، انقباض عضلات، آسم، اسهال، درد شكمي، بثورات پوستي، نفخ و بادشكم، كهير و تورم صورت از نشانه هاي آلرژيهاي غذايي است.
آلرژي غذايي به علت واكنش هاي غيرطبيعي و پاسخ سيستم ايمني بدن به اجزاي غذايي ايجاد مي شود. شيوع آلرژي غذايي در كودكان 10 درصد و در افراد بالغ دو درصد تخمين زده شده است و بر اين اساس اين عارضه در كودكان شايع تر از بزرگسالان است.
عطسه، خارش، استفراغ، تهوع، سردرد، انقباض عضلات، آسم، اسهال، درد شكمي، بثورات پوستي، نفخ و باد شكم، كهير و تورم صورت از نشانه هاي آلرژيهاي غذايي است. تشخيص آلرژيهاي غذايي با روشهاي مختلف درون تني و برون تني صورت مي گيرد كه مي توان به گرفتن شرح حال از بيمار، معاينه فيزيكي، تست پريك، حذف غذاهاي مشكوك از رژيم بيمار اشاره كرد.
از جمله متداول ترين درمانها كه براي آلرژي هاي غذايي به كار گرفته مي شوند، حذف ماده غذايي آلرژي زا از رژيم غذايي بيمار، درمانهاي دارويي، ايمونوتراپي و درمان با مكمل هاي غذايي است.
بيماران ممكن است نسبت به غذاهاي وابسته به مواد آلرژي زا نيز آلرژي داشته باشند. بيمار آلرژيك بايد نسبت به برچسب محصولات غذايي و مواد تشكيل دهنده آن ماده غذايي توجه و اطلاع كافي داشته باشد.
افرادي كه سابقه واكنشهاي شديد نسبت به مواد غذايي دارند، لازم است بياموزند كه چه موقع و چگونه اپي نفرين (آدرنالين) به خودشان تزريق كنند. اين دارو به راحتي در دسترس بوده و استفاده از آن به صورت تزريقي آسان است و لذا بايد تمام اشخاصي كه سابقه واكنشهاي شديد آلرژيك دارند، اين دارو را همراه داشته باشند. با اين حال بايد در صورت بروز واكنشهاي خطير و جدي به بيمارستان مراجعه نماييد.
تقريبا يك سوم از كودكان و بالغين در صورت اجراي دقيق و منظم رژيم غذايي فاقد مواد حساسيت زا، نسبت به اين غذاها تحمل پيدا كرده و بدون آلرژي خواهند شد و بيماراني كه محتاط بوده و توصيه هاي متخصص آلرژي را به دقت اجرا مي كنند، مي توانند آلرژي غذايي را تحت كنترل خود درآورند.
مكمل هاي ويتامين «دي» كاهش دهنده فشار خون
پزشكان در يك آزمايش جديد ادعا كردند كه مكمل هاي ويتامين «D» به اندازه داروها براي پايين آوردن فشار خون موثر هستند.
اين پزشكان مي گويند مكمل هاي ويتامين D حتي مي توانند به اندازه برخي از داروهاي تجويزي براي كاهش فشار خون در بيماران موثر باشند. كمبود ويتامين D در بدن با بالا رفتن فشارخون توام است اما تا پيش از اين، مدرك پزشكي قابل استنادي وجود نداشته كه نشان دهد افزايش سطح اين ويتامين در خون چه تغييري مي تواند از اين حيث ايجاد كند.
روزنامه ديلي ميل در گزارشي در اين باره آورده است، مطالعه جديد كه در نشست انجمن اروپايي فشارخون در لندن ارائه شد مزاياي آشكار مصرف مكمل هاي اين ويتامين را در 5 ماه فصل زمستان نشان داده است. تماس با نور آفتاب به طور طبيعي و بسيار موثرتر از رژيم غذايي، سطح ويتامين D را در بدن افزايش مي دهد اما در كشورهاي منطقه اروپاي شمالي مثل انگليس مقدار كافي تشعشعات مفيد نور آفتاب فقط در هفت ماه از كل سال وجود دارد. به گفته پزشكان تقريبا 90 درصد از كل ذخيره ويتامين D در بدن از برخورد نور خورشيد با پوست حاصل مي شود.

 



خوراكي هاي مفيد براي سلامت مو

ريزش مو براي همه موضوعي دردناك است. ماهي، گردو، سبزيجات برگ سبز، مغزها (خشكبار) ، غلات و لبنيات كم چربي از خوراكي هايي هستند كه به جلوگيري از ريزش مو كمك مي كند.
مصرف برخي از پروتئين ها و آهن براي سلامت مو و جلوگيري از ريزش آن بسيار مفيد است.
در اين گزارش به پنج خوراكي كه مصرف آنها براي سلامت مو مفيد هستند، اشاره شده است:
ماهي
ماهي ها حاوي مكمل هاي طبيعي است كه براي سلامت مو مفيد هستند. ماهي سالمون منبع اسيد چرب امگا سه است.
گياه خواران يا افرادي كه ماهي دوست ندارند مي توانند يك يا دو قاشق دانه گياه كتان به رژيم غذايي خود اضافه كنند. گياه كتان نيز حاوي اسيدهاي چرب امگا مانند امگا شش است.
سبزي هاي داراي برگ سبز
افرادي كه اغلب از داشتن موهاي چرب شكايت مي كنند بايد بدانند كه اين موضوع به دليل چربي پوست سر است كه همانند يك نرم كننده طبيعي براي مو سر شما عمل مي كند. اما زماني كه پوست سر به طور ناسالم چربي از خود بيرون مي دهد موجب چربي بيش از حد مو مي شود.
سبزي هايي كه برگ سبز دارند منبع ويتامين A و C هستند كه باعث مي شوند پوست سر چربي طبيعي و عادي توليد كند.
مغزها (خشكبار)
همچنين براي داشتن موي سالم لازم است كه در رژيم غذايي مقدار مناسبي صروي بگنجانيد.
اگر نمي دانيد كه علت ريزش موهاي سر شما چيست بايد بدانيد كه دچار كمبود روي شده ايد و براي رفع اين موضوع بايد به رژيم غذايي خود گردو و بادام اضافه كنيد.
مغزها حاوي مولفه هايي مانند فلاونوئيدها، فيتوكميكال و آنتي اكسيدان ها است كه مي تواند خطر ابتلا به سرطان را كاهش دهد.
غلات سبوس دار
اگر خواستار داشتن موهاي سالمي هستيد به مصرف غلات سبوس دار روي آوريد. براي اين منظور بايد گندم، جوي دو سر، ذرت، برنج قهوه اي، عدس و لوبيا در رژيم غذايي خود اضافه كنيد.
لبنيات كم چرب
كلسيم ماده اي است كه موجب تسريع رشد موي سر مي شود. با اين حال در نظر داشته باشيد كه لبنيات بايد كم چرب باشد، چرا كه حاوي سطح بالايي پروتئين است.

 



تقويت دندانها و لثه ها با گوجه سبز

گوجه سبز براي تقويت دندانها و لثه ها مناسب بوده و حاوي مقداري ويتامين C است.
اينكه مزه ترش اين ميوه مي تواند در يك روز گرم تابستاني احساس شادابي به فرد ببخشد . تركيبات سودمندي در اين ميوه وجود دارد كه از آن جمله مي توان به فيبر رژيمي اشاره كرد كه در فرد باعث بهبود سيستم گوارشي مي شود.
ميوه هايي مانند گوجه سبز، چغاله بادام، خيار،پرتقال و انار را با نمك استفاده نكنيم و روي ميوه كودكان نمك نپاشيم چرا كه ذائقه از دوران كودكي شكل مي گيرد. برخورداري متذكرشد: اين ميوه چون حاوي برخي ويتامينها و نيز پيش ساز ويتامين A است، براي كمك به درمان شب كوري و نيز رشد بدن مفيد است.
گوجه سبز مملو از ويتامينهاي B و C بوده و به همين جهت براي آرامش اعصاب نيز مفيد شناخته شده البته مصرف زياد آن حالتي از حساسيت موقت را در دهان و دندانهاي مصرف كننده ايجاد مي كند.
بسياري از افراد سرد بودن اين ميوه را موجب عوارضي از قبيل دل به هم خوردگي، تهوع، اسهال، سردرد و دل درد مي دانند، در صورتي كه گرد و غبار نشسته بر اين ميوه حاوي بسياري از ميكروبهاست كه موجب چنين عوارضي مي شود.
گوجه سبز باعث تعادل اسيد و باز در جريان خون مي شود، از اين رو مي تواند در درمان حالت اسيدي خون مفيد باشد.
اين ميوه اثرات قابل توجهي در جلوگيري از بيماريهايي مانند چربي خون بالا، پيري سلول و سرطان دارد.
اسيد بنزوئيك، تركيبي است كه خاصيت ضد ميكروبي دارد. اين ماده به طور طبيعي در گوجه سبز وجود دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14