(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 3 تیر 1391 - شماره 20238

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خطيب جمعه تهران: اقتدار نظام به قوه قضائيه است و اقتدار قوه قضائيه در اجراي عدالت
امام جمعه قم: آمار معتادان كشور تكان دهنده است



خطيب جمعه تهران: اقتدار نظام به قوه قضائيه است و اقتدار قوه قضائيه در اجراي عدالت

خطيب موقت نمازجمعه تهران خطاب به كشورهاي عضو 1+5 گفت: اين موضوع شرم آور است كه كشورهاي عضو اين گروه قبل از مذاكره با ايران با رژيم اسرائيل و نتانياهو كه يك تروريست است وارد مذاكره مي شوند و حرف هايي كه آنها مي زنند را در مذاكره با ايران بيان مي كنند.
به گزارش فارس،آيت الله سيداحمد خاتمي در خطبه دوم نمازجمعه اين هفته تهران با اشاره به اينكه از بركات تقوا آن است كه خداوند روشن بيني و بصيرت را به انسان عنايت مي كند، گفت: به طور حتم با داشتن تقوا به راه هاي تاريك و انحراف آميز نخواهيم رفت.
وي در اين خطبه با اشاره به اينكه در اين ماه 8 مناسبت وجود دارد افزود: مناسبت اول ولادت سالار شهيدان امام حسين(ع) است كه در كشور ما اين روز را روز پاسدار ناميدند.
وي افزود: سپاه، ارتش و نيروهاي مسلحمان بازوان برتر نظام بوده اند و در تمامي عرصه هاي كشور حضور فعال داشتند.
خطيب موقت نماز جمعه با اشاره به اينكه ميلاد سردار رشيد كربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) كسي كه در بهشت مقامي دارد كه همه به وي غبطه مي خورند در اين ماه قرار دارد، افزود: اين روز در كشور ما روز جانباز ناميده شده است كساني كه ما به دليل حضور آنها در عرصه حضور جنگ مديونشان هستيم. لذا انتظار مي رود مسئولين و مردم در حق اين قشر كم نگذارند.
وي مناسبت بعدي را ميلاد امام سجاد(ع) عنوان كرد و اظهار داشت: درست است كه امام سجاد(ع) در عاشورا بيمار بودند اما اتفاقاتي كه ايشان پس از واقعه عاشورا رقم زدند نامشان را براي هميشه ماندگار كرد.
خطيب موقت نمازجمعه با اشاره به اينكه اعياد مختلفي چون ميلاد حضرت علي اكبر(ع) و امام زمان(عج) را در اين ماه داريم اذعان داشت: ماه شعبان ماه مباركي است از اين رو تمام كساني كه به گفته مرحوم جواد آقاي تبريزي اهل سير و سلوك هستند بايد از اين ماه تمام استفاده را ببرند و از خواندن مناجات شعبانيه لذت ببرند.
خاتمي برگزاري مسابقات بين المللي قرآن كريم در كشورمان را يك پديده فرهنگي مناسب دانست و افزود: ان شاء الله با تمسك به دو محور قرآن و عترت جهان اسلام عليه دشمنان بسيج شود.
عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: سوء قصد به جان مقام معظم رهبري در 6 تير داغ بسيار سختي بود اما خداوند خواست كه اين سكان دار رهبري اسلامي بعد از امام خميني(ره) باقي بماند. از اين رو ما از خدا مي خواهيم سايه رهبر را تا انقلاب حضرت مهدي (عج) بر سر ما باقي بگذارد.
وي با اشاره به اينكه هفتم تير ماه سالگرد شهادت 72 تن از مسئولين كشور ما از جمله آيت الله شهيد بهشتي در دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي ايران است، اظهار داشت: اين حادثه در پي حذف بني صدر خائن از سوي كشورهاي غربي صورت گرفت و در اين حادثه متأسفانه كشور ما آيت الله شهيد بهشتي را كه نقش موثري در صحنه انقلاب داشت از دست داد.
خاتمي با اشاره به اينكه ما در اين هفته شاهد گراميداشت دستگاه قضائي خواهيم بود، گفت: قوه قضائيه را با آيت الله شهيد بهشتي مي شناسيم زيرا وي معمار و سكان دار قوه قضائيه در جمهوري اسلامي ايران بود.
وي افزود: اقتدار نظام به قوه قضائيه است و اقتدار قوه قضائيه نيز بستگي به اجراي عدالت و حق دارد زيرا اجراي دقيق حق، متجاوزان را سر جاي خود مي نشاند.
خاتمي با اشاره به اينكه پرونده هاي مهمي در اختيار دستگاه قضائي كشور است، خاطرنشان كرد: انتظار مي رود دستگاه قضائيه در راستاي صدور حكم در اين پرونده ها دقت لازم را به خرج دهد و در مسير مجاهدت به وظايف خود عمل كند و جا دارد كه از تلاش هاي بي وقفه آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه تشكر كرد.
خطيب موقت نمازجمعه با ارائه صحنه اي از مذاكرات هسته اي ميان ايران و كشورهاي عضو 1+5 تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات اخير با 3 راهبرد برنامه هاي خود را شروع كرد اما متأسفانه 1+5 در اين مسير پيشرو نبودند و در دو راهي قرار گرفتند از اين رو انتظار مي رود كه اين مذاكرات به نتيجه برسد و مذاكره براي مذاكره نباشد و اين تنها در صورتي رخ خواهد داد كه كشورهاي غربي حقوق مسلم ايران در حق استفاده از انرژي هسته اي را بپذيرند.
وي افزود: راهبرد دوم پيش روي كشورهاي عضو 1+5 راهبرد گفت وگو است و اين كشورها بايد بدانند كه راهبرد تهديد براي ملت ايران نتيجه اي ندارد زيرا مردم ايران ثابت كردند زير بار تهديد نمي روند.
خاتمي تصريح كرد: ما در مذاكرات با كشورهاي غربي نشان داديم كه يك منطق داريم و آن استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است زيرا طبق فقه اسلامي ما دنبال سلاح هاي هسته اي نيستيم.
وي افزود: براي سازمان هاي بين المللي و كشورهاي غربي شرم آور است كه به جاي اينكه اينگونه تهمت ها را به ايران روا دارند به رژيم غاصب صهيونيستي خرده نمي گيرند.
خاتمي اظهار داشت: با وجود اينكه رژيم غاصب صهيونيستي بارها اعلام كرده است كه داراي 400 كلاهك هسته اي است چرا كسي به اين رژيم خرده نمي گيرد در حالي كه اسرائيل صلح جهاني را زير سؤال برده است. چرا دنيا دست اسرائيل را بازگذاشته است؟
خطيب موقت نمازجمعه تهران خطاب به كشورهاي عضو 1+5 گفت: اين موضوع شرم آور است كه كشورهاي عضو اين گروه قبل از مذاكره با ايران با رژيم اسرائيل و نتانياهو كه يك تروريست است وارد مذاكره مي شوند و حرفهايي كه آنها مي زنند را در مذاكره با ايران بيان مي كنند. اين موضوع شرم آور است.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اينكه اتفاقاتي كه در مصر بعد از انقلاب در حال شكل گرفتن است يك كودتاست، گفت: مصر امروز داراي دو جبهه است يك جبهه اسلامگرايان كه توفيقات بسياري داشته اند و توانسته اند پس از سقوط مبارك ضربه سختي را به آمريكا و اسرائيل بزنند و شكر خدا نامزد اين جبهه نيز توانسته است در انتخابات رياست جمهوري موفق شود.
وي افزود: جبهه دوم بازماندگان رژيم استبدادي مبارك در مصر هستند كه سعي دارند انقلاب را ناكام بگذارند و در اين مسير حركت مي كنند.
خطيب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به اينكه قرآن منطقي دارد و براساس آن بهشت را به بها مي دهند، با استناد به فرموده حضرت علي(ع) كه بهشت در رهگذر تحمل سختي ها به دست مي آيد اظهار داشت: كساني كه مي خواهند در اين دنيا بهشت را كسب كنند بايد غيرت و حريت را در دستور كار خود قرار دهند از اين رو به ملت شريف ايران توصيه مي كنم در برابر فشارهاي اقتصادي كه از سوي غرب تحميل شده است مقاومت نمايند زيرا ملت ايران ثابت كردند كه همانند 8 سال جنگ تحميلي در برابر دشمنان پايدارند. وي تصريح كرد: ملت ايران در برابر اين مشكلات جا خالي نخواهند كرد اما انتظار مي رود كه مسئولان نيز تلاش كنند فشار گراني ها كم شود و به طور حتم ملتي كه خدا و عنايت او را دارند هيچگاه كلمه شكست را در قاموس خود تجربه نخواهد كرد. آيت الله سيداحمد خاتمي همچنين در خطبه اول با اشاره به اينكه انس با خدا از اصول مهم اخلاقي است، گفت: هر كسي كه با خداوند يكي باشد و در زيرمجموعه ايمان او قرار بگيرد به طور حتم موفق خواهد بود.
وي افزود: يكي از وعده هاي مهمي كه خداوند به مؤمنان بشارت داده است وعده نابودي باطل است.
خاتمي اظهار داشت: ممكن است باطل داراي زر و زيور باشد و در مسند قدرت قرار بگيرد ولي اين موضوع ماندني نيست و با توجه به آيه 28 سوره اسراء باطل به طور حتم از بين خواهد رفت و اين موضوع را مي توان در نمونه هاي تاريخي فراوان همچون نابودي فرعون كه در قرآن به آن زياد اشاره شده است مشاهده كرد.
عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: باطل به هيچ وجه ريشه ندارد و حق ماندگار است و حق مطلق از آن خداوند است و آنهايي كه با او ارتباط دارند.
وي افزود: حكومت خبيث و باطل همچون بني اميه هيچگونه ريشه و بنياني ندارد و طبق حديث امام باقر(ع) تنها حكومت هايي باقي خواهند ماند كه شجره طيبه اهل بيت هستند و وجود آنها از وجود پيامبر(ص) نشأت گرفته است.
ايران با توجه به قرآن كريم
ام القراي جهان اسلام شده است
سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: ايران به بركت توجه به قرائت قرآن كريم، هم در ظاهر و هم در باطن، ام القراي جهان اسلام شده است.
به گزارش ايسنا حجت الاسلام محمدي در سخنراني پيش از خطبه نماز جمعه تهران گفت: اكنون به بركت اسلام، امام(ره)، شهيدان و مقام معظم رهبري، ملت مسلمان ايران به هر دو بعد ظاهري و باطني قرآئت قرآن توجه و عمل مي كند، اكنون بيست و نهمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم در تهران در حال برگزاري است كه فرزندان قرآني ايران در اكثر دوره ها و مسابقات بين المللي رتبه هاي ممتاز را به دست مي آورند.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه با بيان اينكه در قرآن به نفي سلطه پذيري و نفي سلطه گري اشاره شده است، يادآور شد: امام خميني(ره) نيز بر اين دو موضوع تاكيد كرده است. اگر بر تاكيد بر اين دو كلمه ادامه دهيم، مسلمانان عالم با سرافرازي زندگي مي كنند و ايران اسلامي نيز در طول ساليان با عمل به اين دو كلمه توانسته است به عزت و سربلندي و سرافرازي برسد و خداوند هرگز اجازه نمي دهد كه كفار بر كشورهاي اسلامي آقايي كنند.
محمدي با بيان اينكه ايران مفتخر است كه خداوند رهبري قرآني به آن عطا كرده است، گفت: ايران به بركت عمل به قرآن كريم، ام القراي جهان اسلام است. كجا سراغ داريم كه كشوري با شجاعت و صلابت در برابر دشمنان به خصوص آمريكا و اسرائيل مقاومت كند؟ در حالي كه ايران از 33 سال پيش تاكنون مقاومت كرده و آمريكا و اسرائيل در طول اين سال ها هر آنچه را كه ممكن بوده عليه ايران انجام داده اند اما نتوانسته اند راه به جايي ببرند.
وي با بيان اينكه نهضت اسلامي ايران براساس قرآن بوده است، خاطرنشان كرد: هم اكنون تهران ميزبان 68 كشور از پنج قاره از كشورهاي اسلامي و غيراسلامي است و بيش از 100 نفر از حافظان و قاريان قرآن در اين مسابقات حضور دارند. حضور اين همه مهمان خارجي در مسابقات بين المللي بي نظير است و اين توجه به ايران اسلامي به دليل عمل به قرآن است.

 



امام جمعه قم: آمار معتادان كشور تكان دهنده است

امام جمعه قم با اشاره به آمار تكان دهنده معتادان كشور گفت: مسئولان در زمينه تعداد مبتلايان كشور آمار درستي نمي دهند.
به گزارش ايرنا، آيت الله ابراهيم اميني در خطبه هاي نماز جمعه با بيان اينكه انتظار مي رفت بعد از انقلاب اسلامي ايران، معضل اعتياد حل شده و معتاد نداشته باشيم اما متأسفانه اين مشكل حل نشد، افزود: امروز مسئولان در زمينه تعداد معتادان كشور آمار درستي نمي دهند و مي گويند دادن آمار به صلاح نيست، اما من آماري دارم كه تكان دهنده و وحشتناك بوده و زيبنده نظام نيست.
وي با اشاره به اين كه منشأ 65 درصد جرايم كشور، مواد مخدر است، گفت: بايد پرسيد چرا وضع به اين صورت است و چرا با وجود اين همه هزينه هايي كه مي شود و حتي شهدايي كه هنوز در اين راه به شهادت مي رسند، اين معضل حل نشده است؟ حل مشكل به كنار، انتظار داريم از تعداد معتادان كم شود، و حتي كم كردن به كنار، بلكه مي خواهيم تعداد معتادان بيشتر نشود.
وي افزود: درست است كه نظام جمهوري اسلامي، دشمناني دارد، اما بايد اين معضل مواد مخدر و اعتياد حل شود.
امام جمعه قم خاطرنشان كرد: متاسفانه طبق آمار، 60 درصد معتادان كشور متأهل بوده و بايد پرسيد خانواده هاي آنان چه مي كشند؟ حتي اين آمار نشان مي دهد كه در سابق، سن اعتياد 23 سال بود اما اكنون به 15 سال رسيده است.
وي با بيان اينكه خود ستاد مبارزه با مواد مخدر مي گويد موفق نبوده ايم، گفت: چرا مسئولان چاره اي نمي انديشند در حالي كه با اين مسئله بايد جدي تر برخورد كرده و براي آن وقت صرف كنند، زيرا اگر اين معضل حل نشود، مشكلات و معضلات ديگر اجتماعي به قوت خود باقي است. آيت الله اميني با تأكيد بر اينكه مسئولان براي حل معضل مواد مخدر بايد راه حل بهتري بيابند، گفت: به نظر مي رسد اين شيوه مبارزه با مواد مخدر كه تاكنون بوده و افراد زنداني و اعدام مي شوند، اثر ندارد، زيرا امروزه مي بينيم حتي در زندان ها هم جا وجود ندارد.
وي با اشاره به هفته قوه قضائيه و آفت هاي قضا گفت: يكي از آفت هاي كار قضا، توصيه هاي افراد ذي نفوذ است و براي مثال وقتي كه قرار است فردي به خاطر انجام عمل خلاف قانون محاكمه شود، تلفن ها، توصيه ها و نوشته ها به راه مي افتد و نمي گذارند آن شخصي كه بايد محكوم شود، به مجازات خود برسد؛ در چنين شرايطي قاضي بايد از نظر روحي خيلي محكم و تابع حق باشد تا برخلاف حق حكم نكند.
وي دخالت دادن جنبه هاي سياسي و جناحي در امر قضاوت را از ديگر آسيب هاي كار قضا برشمرد و گفت: قضات نبايد در قضاوت خود اين رويكرد را داشته باشند كه چون اين شخص اين سياست و خط فكري را دارد، اين گونه براي او رأي دهيم و قضاوت كنيم.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: سومين آفت دستگاه قضا، رشوه گيري به صورت هاي مختلف است و البته اين رشوه ها، گاهي پولي، گاهي دادن مقام و منصب، گاهي به عنوان هديه و حتي گاهي به عنوان سهم امام داده مي شود، كه البته همه اين ها حرام است.
وي با بيان اينكه دادن يا گرفتن رشوه حرام و امر قضاوت را دچار مشكل مي كند، گفت: البته با وجود اينكه حقوق قضات زياد نيست و از طرفي مشكلات گراني و تورم نيز وجود دارد، يك قاضي بايد از نظر اعتقادي بسيار قوي باشد تا اين مسائل را قبول نكند.
آيت الله اميني تراكم پرونده ها در دستگاه قضايي كشور را از ديگر مشكلات و آفت هاي امر قضا دانست و گفت: در دستگاه قضايي پرونده هاي متعددي مانده و بسيار هم زياد است و طبق آمار ارائه شده از سوي مسئولان مربوطه چندين ميليون پرونده وجود دارد، در حالي كه وضع اين چنيني خوب نيست و قاضي بايد فرصت فكر و بررسي و همچنين آزادي فكر و انديشه داشته باشد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14