(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 20 تیر 1391 - شماره 20252

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كميته ويژه مبارزه با گراني در مجلس تشكيل شد
واشنگتن پست: ايران تسليم نمي شود غرب بايد امتياز بدهد
پاي درس علي (ع)
ولايتي تاكيد كرد
ضرورت وحدت و همكاري ميان رهبران بيداري اسلامي براي مقابله با توطئه دشمنان
حقوقدان مصري: مرسي مايل به برقراري رابطه با ايران است
جليلي در ديدار با عمار حكيم: عبور عراق از مشكلات امنيتي و در بستر دمكراسي واقعي خشنودكننده است
امروز و فردا؛ تهران ميزبان اجلاس جهاني زنان و بيداري اسلامي
محمدنجار: راهبرد ايران در منطقه همگرايي ميان كشورهاي همسايه است
قانون افزايش سرمايه ايران در صندوق اوپك ابلاغ شد
چامسكي : فضاي خوبي براي ديپلماسي درخصوص موضوع هسته اي ايران وجود دارد
تا پايان سال جاري 670 كيلومتر به شبكه راه آهن كشور افزوده مي شود
رئيس سازمان امداد و نجات هلال احمر خبر داد
استقرار هزار ناجي غريق در سواحل درياي خزر
مشاور مديرعامل سازمان توسعه برق كشور: ايران بزرگترين توليد كننده برق در خاورميانه است
يك ميليون و 600 هزار كد ملي كالا در كشور ثبت شد
تخصيص 100درصدي اعتبارات طرح هاي مهر ماندگار به خزانه ابلاغ شد
مديركل تشكل هاي اسلامي سياسي دانشگاه آزاد اسلامي:
ذهنيت منفي درباره وضعيت فرهنگي دانشگاه آزاد بايد زدوده شود
اخبار ادبي و هنري


كميته ويژه مبارزه با گراني در مجلس تشكيل شد

عضو كميسيون برنامه و بودجه از تشكيل كميته ويژه گراني در مجلس خبر داد.
جعفر قادري در گفت وگو با مهر افزود: اعضاي اين كميته هفته آينده براي بررسي وضعيت اقتصادي با مسئولان دولتي جلسه مشترك برگزار مي كنند.
وي اظهار داشت: هفته گذشته كميته اي در مجلس براي بررسي موضوعات اقتصادي كشور مخصوصا گراني ها و اثرات تحريم ها تشكيل شد و مقرر شد اين كميته با حضور مسئولاني از دولت وضعيت اقتصادي كشور را بررسي كرده و راهكارهايي براي حل مشكلات موجود انديشيده شود.
قادري گفت: روساي كميسيون هاي اقتصادي مجلس و نمايندگان مرتبط با موضوعات اقتصادي تشكيل دهنده اين كميته مجلس هستند.
به گفته قادري جلسه مشترك مجلس و دولت براي بررسي گراني و تحريم احتمالا هفته آينده تشكيل خواهد شد.
علي علي لو عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز از تجزيه و تحليل نظام توزيع و مصرف از سوي كميته مشترك مجلس و دولت خبر داد.
وي در گفت وگو با ايسنا گفت: كميته اي متشكل از وزارتخانه هاي اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، جهاد كشاورزي و كميسيون هاي اقتصادي، صنايع و معادن، كشاورزي و ساير دستگاه هاي اجرايي و نظارت در حال تجزيه و تحليل داده ها و شناسايي عوامل موثر بر نابساماني هاي نظام توزيع و مصرف هستند.
نماينده مردم شبستر ابراز اميدواري كرد مجموعه اقدامات اين كميته تا قبل از ماه مبارك رمضان به بار نشيند و مردم ماه رمضان كم تورمي را تجربه كنند.
عبدالكريم رجبي عضو كميسيون اقتصادي نيز از تهيه طرح اين كميسيون براي مقابله با گراني ها و تحويل آن به دولت خبر داد و گفت: اين طرح بايد در جلسه مشترك بين دولت و مجلس مورد مشورت قرار گيرد و بعد در مورد آن تصميم گيري شود.


واشنگتن پست: ايران تسليم نمي شود غرب بايد امتياز بدهد

روزنامه آمريكايي واشنگتن پست با بيان اينكه ايران با تحريم مجبور به امتيازدهي نمي شود نوشت: اين غرب است كه بايد به ايران امتياز دهد.
مايكل سين مدير مؤسسه واشنگتن براي سياست هاي خاور نزديك و يكي از مشاوران اسبق امور خاورميانه در شوراي امنيت ملي آمريكا در مقاله اي كه واشنگتن پست آنرا منتشر كرد نوشت: سياستگذاران غربي اميدوارند تا تحريم ها اثرات خود را به صورت كامل نشان دهد و ايران با آمادگي اعطاي امتياز بر سر برنامه هسته اي به سر ميز مذاكره برگردد.
سين با تأكيد بر اين كه راهكار تحريم هرگز جواب نخواهد داد تصريح كرد: شواهد نشان مي دهند كه اثرات تحريم ها بر صادرات نفتي ايران با گذشت زمان افزايش نخواهد يافت.
تحليلگر واشنگتن پست ادامه داد: با آنكه تحريم ها، صادرات نفت ايران را كاهش داده است اما ميزان اين كاهش بسيار ضعيف است چرا كه ايران كماكان يكي از بزرگترين صادركنندگان نفت به حساب مي آيد.
مايكل سين نوشت: هيچ عاملي نشان نمي دهد كه تحريم ها برنامه هسته اي ايران را متوقف كرده باشد چون ايران سريع تر از قبل در حال غني سازي اورانيوم است.
تحليلگر واشنگتن پست در ادامه اين مقاله افزود: اگر قرار است يكي از طرفين امتياز دهد گروه 1+5 است.
سين ادامه داد: سياستگذاران غربي بيشتر تمايل دارند برآنچه ايران از دست داده است تمركز كنند تا آنچه اين كشور به دست آورده است، با آنكه اين كار براي بحث و جدل هاي سياسي مطبوع است، براي تدوين سياستهاي عقلاني مناسب نيست.
وي در بخش ديگري از مقاله خود به اكراه كشورها براي همراهي با تحريم ها اشاره كرد و نوشت: دلايل فراواني وجود دارند كه ما را به اين نتيجه مي رسانند كه دولتهايي كه از سر اكراه با تحريم هاي نفتي همراه مي شوند، با گذشت زمان كاهش واردات نفتي را افزايش نمي دهند و حتي ممكن است با بهبود فعاليتهاي اقتصادي و بنابراين تقاضاي نفت، واردات نفتي خود از ايران را افزايش دهند.
سين براي مستند كردن اين دلايل، به داده هاي اخيري اشاره مي كند كه از خريدهاي نفتي چين از ايران به دست آمده اند و نشان مي دهند چين واردات نفت خود از ايران را افزايش داده است.
وي تاكيد مي كند در حالي كه سياستگذاران غربي اميدوارند كه تحريم هاي نفتي با ادامه مؤثرتر شوند، بايد گفت كه كل اثر اين تحريم ها هماني است كه الان مي بينيم.
در همين حال، نويسنده مشهور آسيا تايمز نيز با تأكيد بر اينكه ايران تسليم تحريم ها نمي شود نوشت: 1+5 بايد حق غني سازي ايران را به رسميت بشناسد.
په په اسكوبار در ابتداي مقاله خود نوشت: «بگذاريد با چكش سنگين شروع كنيم، ايران ترك بر نخواهد داشت، ايران ترك بر نخواهد داشت، ايران ترك برنخواهد داشت.
به گزارش فارس، اين تحليلگر با بيان اينكه آمريكا در اين توهم به سر مي برد كه جامعه بين المللي است نوشت: هيچ چكش محكمي هم نمي تواند هاله پنداري را كه گروهي از سردمداران آمريكا كه خود را جامعه بين المللي مي خوانند از بين ببرد.
گفتني است، نويسنده اين سطور كسي است كه براي اولين بار ماجراي معامله ايالات متحده و عربستان سعودي را براي ورود نيروهاي سعودي به بحرين در مقابل كسب رضايت اتحاديه عرب براي حمله به ليبي فاش كرده بود.


پاي درس علي (ع)

سختي هاي مرگ
فوق تصور عقول دنيوي است!
روزي امام(ع) آيه اول سوره تكاثر(1) را قرائت فرمود و اظهار داشت:
...آه!
زمين چه اجساد عزيز و خوش سيمايي را كه با غذاهاي لذيذ و رنگارنگ زندگي مي كردند و در آغوش نعمت ها پرورانده شدند در كام خويش فرو برد!...
همانا مرگ سختي هايي دارد كه هراس انگيز و وصف ناشدني است.
و (اين سختي ها) برتر از آن است كه عقول اهل دنيا آنها را درك كند!
نهج البلاغه - خطبه 221
1- افزون طلبي شما را به خود مشغول كرد تا اين كه به سراغ قبرها رفتيد؟


ولايتي تاكيد كرد

ضرورت وحدت و همكاري ميان رهبران بيداري اسلامي براي مقابله با توطئه دشمنان

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي تاكيد كرد كه با افزايش حجم و پيچيده شدن توطئه ها عليه ملت هاي منطقه، رهبران حركت هاي بيداري اسلامي بايد هماهنگي و همكاري بيشتري با يكديگر داشته باشند.
«علي اكبر ولايتي» عصر ديروز در نشست شوراي مشورتي مجمع جهاني بيداري اسلامي با اشاره به اينكه از زمان برگزاري نخستين اجلاس جهاني بيداري اسلامي اقدامات بسياري صورت گرفته است گفت: حركت توفنده ملت هاي مسلمان در منطقه چنان است كه توجه جهانيان را به خود معطوف ساخته و با سرعت بي نظيري مجموعه تحولات جهاني را تحت تاثير قرار داده است.
وي افزود: پيروزي چشمگير جريان ها و اهداف اسلامي در انتخابات صورت گرفته در كشورهاي مغرب، مصر و تونس بيانگر رويكرد عمومي ملت هاي منطقه به اسلامگرايي است. امري كه لاجرم نمي تواند با خشنودي دشمنان امت بزرگ اسلامي همراه باشد. لذا شاهد افزايش حجم و پيچده تر شدن توطئه ها عليه ملت هاي منطقه و جريان هاي اسلامي هستيم.
دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي خاطرنشان كرد: چالش هاي پيش روي ملت هاي منطقه چنان است كه رهبران بيداري اسلامي لاجرم بايد هماهنگي و همكاري با يكديگر را به صورت جدي در دستور كار قرار دهند.
وي افزود: اعتماد و توكل به خداوند و تكيه زدن در حمايت هاي ملت هاي مسلمان و همكاري جدي جريان هاي بيداري اسلامي مي تواند ضامن گذار از اين مرحله خطير از تاريخ پرافت و خيز مسلمانان شود. لذا دستيابي به عزت و اقتدار ديرينه اسلامي هرگز بدون برنامه ريزي و مديريت دقيق و همچنين تحمل دشواري ها و پذيرش هزينه هاي لازم ميسر نخواهد بود.
ولايتي با تشكر از حضور تمامي افراد در دومين نشست شوراي مشورتي مجمع جهاني بيداري اسلامي گفت: طي يكسال اخير يعني از زمان برگزاري نخستين اجلاس شوراي مشورتي در آبان ماه 1390 تا به امروز اقدامات قابل توجهي از سوي مجمع جهاني بيداري اسلامي شكل گرفته است.
وي افزود: تاسيس دبيرخانه، انتخاب همكاران، تاسيس مركز پژوهش ها و مطالعات در دبيرخانه و راه اندازي پايگاه اطلاعاتي بيداري اسلامي از نكات مثبتي است كه در بدنه ساختاري مجمع بيداري اسلامي شكل گرفته است.
روابط ايران و آذربايجان پايدار خواهد ماند
ولايتي ديروز پيش از نشست شوراي مشورتي مجمع جهاني بيداري اسلامي نيز در ديدار با «الكار ابراهيم اغلو» رئيس موسسه دوام «دفاع از اعتقادات ديني» و عضو هيات رئيسه خانه احزاب اجتماعي پالاتا از جمهوري آذربايجان گفت: از نظر اسلامي و مذهبي مشتركات زيادي ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان وجود دارد.
وي گفت: مرزهاي جغرافيايي نمي تواند مانع از ارتباط قوي ميان ايران و جمهوري آذربايجان شود و بطور حتم اين دو كشور رابطه منسجم و پايداري خواهند داشت.
سودان
مركز انقلاب هاي اسلامي
در آفريقاست
ولايتي ديروز همچنين در ديدار با مصطفي عثمان، مشاور رئيس جمهور سودان گفت: سودان مركز انقلاب هاي اسلامي در آفريقاست از اين رو مسئوليت سنگيني برعهده دارد و دروازه اسلامي در آفريقا محسوب مي شود.
مصطفي عثمان نيز در اين ديدار گفت: جوانان كشور ما انقلاب اسلامي ايران را الگوي خود قرار دادند و ما با به ثمر رسيدن انقلاب اسلامي در ايران رشد كرده ايم.


حقوقدان مصري: مرسي مايل به برقراري رابطه با ايران است

عمرالشال، يكي از حقوقدانان مصري با بيان اينكه براي برقراري رابطه با ايران موانعي بر سر راه است، گفت: مرسي علاقه مند به برقراري رابطه با ايران است.
قاضي «عمرالشال» مشاور ستاد انتخاباتي «حمدين صباحي»، نامزد ملي گراي ناكام انتخابات رياست جمهوري مصر در گفت وگو با فارس ضمن اشاره به ضرورت بازگشت روابط دو جانبه تهران-قاهره به روابط عادي و طبيعي خود تاكيد كرد كه تمايلاتي در رياست جمهوري جديد مصر جهت برقراري اين روابط مشاهده مي شود، اما دراين راه با موانع و مشكلاتي مواجه است.
عمرالشال گفت: بايد بدانيد كه بين تبليغات انتخاباتي مرسي و مواضع و اظهارات وي پس از رسيدن به قدرت آن هم با توافق مصري- اروپايي- آمريكايي تفاوت بسيار وجود دارد، او قصد دارد كه روابط تهران-قاهره را به شكل طبيعي و عادي آن بازگرداند، اما براساس توافق صورت گرفته توان چنين كاري را ندارد.
وي در ادامه گفت كه مرسي از حضور در نشست سران غيرمتعهدها در تهران استقبال خواهد كرد و اينكه به نفع قاهره است، روابط گسترده و ويژه اي با ايران داشته باشد.
عمرالشال در پاسخ به اين سوال كه آيا اقدام آمريكا مبني بر درخواست گفت وگو با مرسي درباره نحوه تعامل با كشورهاي همجوار دخالت در امور داخلي مصر به شمار نمي آيد؟ گفت: بالطبع آنچه آمريكا خواستار آن شده، توهين به انقلاب مصر به شمار مي آيد، ولي من تاكيد مي كنم كه مرسي بخشي از توافق بين اخوان المسلمين و شوراي عالي نظامي مصر و نيروهاي غربي از جمله آمريكاست. اما اين به سود مصر است كه داراي روابطي مستحكم و ويژه با ايران باشد.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه مرسي در برابر دادگاه عالي قانون اساسي مصر سوگند ياد كرده تبعات حقوقي اين سوگند چيست؟، بيان داشت: از جمله بازتاب هاي اين اقدام را بايد در تحكيم دستگاه قضايي و نظام جمهوري ملاحظه كرد و اين مسئوليت عدم سخن گفتن و اظهارنظر درباره متمم قانون اساسي يا هرگونه اقدامات قانوني و حقوقي يا اظهار درباره انحلال مجلس الشعب را نيز دربرمي گيرد، چون وي با اداي سوگند در برابر دادگاه عالي قانون اساسي در واقع جايگاه آن را تحكيم كرده است.
وي در مورد پايبندي مرسي به توافقنامه هاي سابق، اظهار داشت: بالطبع مرسي به توافقنامه هايي كه تاكنون امضا شده متعهد خواهد بود، چون متعهد بودن به اين توافق ها بخشي از توافق رسيدن مرسي به قدرت است.
 


جليلي در ديدار با عمار حكيم: عبور عراق از مشكلات امنيتي و در بستر دمكراسي واقعي خشنودكننده است

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان از اين كه عراق در بستر حاكميت دمكراسي واقعي توانسته است از مشكلات امنيتي و سياسي عبور كند، اظهار خشنودي كرد.
«سعيد جليلي»، صبح ديروز در ديدار و گفت وگو با «سيد عمار حكيم» رئيس مجلس اعلاي عراق گفت: اميدوارم خدمت رساني در عرصه هاي مختلف به مردم گفتمان غالب و مورد وفاق در عراق باشد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اقدام هاي مؤثر و موفق دولت عراق در فراگيري امنيت و ثبات داخلي در اين كشور اظهار داشت: همكاري هاي منطقه اي عراق به امنيت و ثبات در سطح منطقه كمك مي كند.
جليلي همچنين در اين ديدار به جايگاه منطقه اي و بين المللي عراق و ظرفيت هاي ناشي از رياست اين كشور بر اتحاديه تأكيد كرد.
«سيد عمار حكيم» رئيس مجلس اعلاي عراق نيز در اين ديدار ضمن ارائه گزارشي از آخرين تحولات عراق و منطقه با اشاره به دخالت هاي پيدا و پنهان بيگانگان براي اخلال در روند تثبيت امنيت در عراق گفت: تجربه چند ساله طوايف مختلف عراق در تعامل سازنده براي برقراري آرامش و ثبات در عراق چشم انداز روشني از پيشرفت و رفاه ملت عراق را پديدار كرده است.


امروز و فردا؛ تهران ميزبان اجلاس جهاني زنان و بيداري اسلامي

اجلاس جهاني زنان و بيداري اسلامي از امروز با حضور 1200 زن نخبه از 80 كشور و 300 زن از ايران در سالن همايش بين المللي برج ميلاد در تهران آغاز مي شود.
«صديقه حجازي» دبير اجلاس جهاني زنان و بيداري اسلامي ديروز در گفت وگو با ايرنا در اين باره گفت: اين اجلاس به منظور گردآوري زنان جهان اسلام با موضوع بيداري اسلامي جهت يافتن راهكارهاي مناسب براي تبديل تهديدها به فرصت ها برگزار مي شود.
وي با بيان اين كه هدف اين اجلاس هموار كردن مسير حركت زنان جهان اسلام است، اظهار داشت: با توجه به تعريف نادرست بسياري از كشورها از جايگاه زن كه با نگاه اسلام فاصله دارد، در اين هم انديشي سعي مي شود تا به نگاه واقعي از جايگاه و فعاليت زنان مسلمان دست يابيم.
دبير اجلاس جهاني زنان و بيداري اسلامي با تاكيد بر اين كه اين اجلاس در نوع خود بي نظير است، يادآور شد: برگزاري اين گونه اجلاس ها نشان دهنده ظرفيت بي نظير كشورمان براي تشكيل گردهمايي هاي بزرگ جهاني است.
حجازي با بيان اين كه زنان انديشمند، فرهيخته و فعالان عرصه هاي مختلف اجتماعي از كشورهاي مختلف به ايران دعوت شده اند، اضافه كرد: برخي از زنان وزرا و يا اعضاي پارلمان هاي كشورهاي مختلف نيز در اين اجلاس شركت خواهند كرد.
دبير اجلاس جهاني زنان و بيداري اسلامي با اشاره به برگزاري 6 كميسيون در اين اجلاس گفت: كميسيون هاي «تفكر اسلامي، بيداري اسلامي، زنان و بيداري اسلامي، فرصت ها، تهديدها و راهكارها و زنان و بيداري اسلامي، تجارب، دستاورها و مطالبات» از جمله اين كميسيون ها است.
وي كميسيون هاي «زنان و بيداري اسلامي، تعاملات و ارتباطات»،« زنان و بيداري اسلامي، خانواده، ظرفيت سازي انقلابي» و« زنان و بيداري اسلامي، چشم انداز و تحولات آينده »را از ديگر كميسيون هاي اين اجلاس برشمرد.


محمدنجار: راهبرد ايران در منطقه همگرايي ميان كشورهاي همسايه است

وزير كشور اعلام كرد كه جمهوري اسلامي ايران هر آنچه كه در توان دارد براي نزديك كردن كشورهاي همسايه به يكديگر است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، «مصطفي محمد نجار» ديروز در آستانه سفر به ايروان پايتخت ارمنستان با اشاره به سطح روابط دو كشور گفت: خوشبختانه روابط دو كشور بسيار گسترده، دوستانه و پايدار است و عزم مسئولان دو كشور براي ارتقاي همه جانبه روابط مي باشد و دو ملت نيز داراي علايق تاريخي، حسن همجواري و روابط سياسي، اقتصادي و اجتماعي بسيار خوبي هستند.
وي افزود: روابط دوستانه ايران و ارمنستان ريشه در تاريخ كهن دو ملت دارد كه مي تواند سرمايه اي براي تعميق مناسبات و ايجاد روابط درخشان و الگو براي ديگر كشورهاي همسايه باشد.
وي گفت: با توجه به ظرفيت ها و اقدامات انجام شده طي سالهاي اخير ما شاهد يك مرحله جديدي از مناسبات بين تهران و ايروان هستيم كه الگوي بسيار خوب و موفقي براي ديگر كشورها خواهد بود.
وي افزود: علاوه بر اينكه مرزهاي ايران و ارمنستان، مرزهاي صلح و ثبات هستند، ذهنيت مردم دو كشور نيز نسبت به يكديگر مثبت بوده است.
وزير كشور با اشاره به موضع ايران در قبال مسئله قره باغ گفت: ما در منطقه به دنبال استقرار ثبات و امنيت هستيم و منافع ملي خود را در امنيت و ثبات منطقه جستجو مي كنيم و به هيچ وجه نمي خواهيم شاهد اختلافات بين همسايگان باشيم و از همراهي و همدلي بين همسايگان بيشتر نفع مي بريم تا اينكه خداي نكرده شاهد اختلاف باشيم. جمهوري اسلامي هر آنچه كه در توان دارد در جهت نزديك كردن كشورهاي همسايه به يكديگر استفاده مي كند و براي رفع سوء تفاهمات موجود بين همسايگان اعلام آمادگي كرده است.
وي افزود: سياست جمهوري اسلامي ايران تقويت همگرايي ميان منطقه و حل مناقشات و اختلافات در چارچوب مذاكره و تفاهم متقابل است و ما از همراهي و همدلي بين همسايگان خود بيشتر نفع مي بريم تا بروز اختلاف؛ بنابراين جمهوري اسلامي ايران هر آنچه در توان دارد در جهت نزديك كردن كشورهاي همسايه به يكديگر انجام مي دهد و براي رفع سوء تفاهم هاي موجود بين همسايگان اعلام آمادگي كرده است تا گامي را در اين راستا بردارد.
وزير كشور در ادامه تصريح كرد: ما بر مواضع هميشگي خود مبني بر حل مسالمت آميز اين موضوع اصرار داريم و آن را اعلام كرديم و ما به دنبال امنيت و ثبات منطقه هستيم و منافع ملي خود را در امنيت منطقه جستجو مي كنيم. برقراري صلح و امنيت پايدار در منطقه و تلاش دو كشور براي حل و فصل مسائل منطقه اي بدون دخالت بيگانگان و براساس تفاهم و همدلي مورد تأكيد جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
مصطفي محمد نجار، همچنين ديروز در ديدار با آرمن گئورگيان معاون نخست وزير و وزير منطقه اي ارمنستان آمادگي ايران براي گسترش بيش از پيش همكاري هاي استاني و فعال كردن بازارچه هاي مرزي از جمله بازارچه مشترك نوردوز- مغري مورد تاكيد قرار داد و گفت: اميدواريم توافقات و تفاهمات امروز پشتوانه رشد و شكوفايي اقتصادي و تامين كننده امنيت مردم دو كشور باشد.
وزير منطقه اي ارمنستان نيز در اين ديدار روابط دو كشور را حسنه و پويا دانست و گفت: مناسبات دو كشور وارد فصل جديدي شده كه موجب تحكيم روابط است.


قانون افزايش سرمايه ايران در صندوق اوپك ابلاغ شد

رئيس جمهور قانون افزايش سرمايه ايران در صندوق اوپك جهت توسعه بين المللي را براي اجرا ابلاغ كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، قانون افزايش سرمايه ايران در صندوق اوپك براي توسعه بين المللي كه در مجلس شوراي اسلامي تصويب و به تاييد شوراي نگهبان رسيده، داراي يك ماده واحده است.
بنابراين گزارش براساس ماده واحده اين قانون به دولت اجازه داده مي شود سرمايه جمهوري اسلامي ايران در صندوق اوپك براي توسعه بين المللي را به ميزان 152 ميليون و 900هزار دلار افزايش دهد و براي پرداخت اقساط مربوط اقدام كند.
همچنين معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري مكلف است؛ سالانه مطابق جدول زمان بندي پرداخت اقساط مذكور، اعتبار لازم براي پرداخت اقساط را از محل اعتبارات مصوب مربوط در اختيار وزارت امور اقتصادي و دارايي دهد.


چامسكي : فضاي خوبي براي ديپلماسي درخصوص موضوع هسته اي ايران وجود دارد

نوام چامسكي نظريه پرداز و استاد بازنشسته دانشگاه MIT آمريكا با اشاره به اين كه آمريكا و اسرائيل مانع تحقق منطقه عاري از تسليحات هسته اي در خاورميانه هستند، گفت: زمينه زيادي براي ديپلماسي در خصوص موضوع هسته اي ايران وجود دارد.
نوام چامسكي استاد بازنشسته دانشگاه MIT و انديشمند معاصر درباره آينده مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 در خصوص برنامه هسته اي ايران گفت: ما مي توانيم مطمئن باشيم كه جنگ اوضاع را بدتر خواهد كرد. هنوز فضاي زيادي براي ديپلماسي وجود دارد.
وي تصريح كرد: يكي از بهترين فضاها و زمينه ها براي ديپلماسي در ماه دسامبر وجود خواهد داشت. در اين ماه كنفرانسي درخصوص منطقه عاري از سلاح هاي هسته اي در خاورميانه را شاهد خواهيم بود كه فضاي خوبي براي ديپلماسي درخصوص مسائل هسته اي ايران خواهد بود.
اين نظريه پرداز برجسته معاصر تاكيد كرد: ايده منطقه عاري از سلاح هاي هسته اي به طور گسترده اي مورد حمايت است. اما اين ايده همواره از سوي ايالات متحده آمريكا با مانع مواجه شده است.
مولف كتاب «ايالات شكست خورده» در ادامه يادآور شد: علاوه بر ايالات متحده آمريكا، اسرائيل نيز مانعي براي تحقق اين ايده در گذشته بوده است. وي افزود: در آينده هم آمريكا و اسرائيل مانع تحقق ايده منطقه عاري از سلاح هاي هسته اي در خاورميانه خواهند بود. اروپا نيز در اين خصوص مطيعانه رفتار مي كند.
چامسكي در ادامه تصريح كرد: اين در حالي است كه مردم در غرب نشان داده اند كه از ايده منطقه عاري از سلاح هاي هسته اي در خاورميانه حمايت مي كنند.
به گزارش مهر، بنيانگذار زبان شناسي مدرن در پايان تاكيد كرد: هرچه در خصوص منطقه عاري از تسليحات هسته اي در خاورميانه كمتر اطلاع رساني شود، اين تهديد در آينده جدي تر خواهد شد.
 


تا پايان سال جاري 670 كيلومتر به شبكه راه آهن كشور افزوده مي شود

همدان- خبرنگار كيهان:
وزير راه و شهرسازي گفت: هم اكنون 12هزار و 246 كيلومتر راه آهن در سطح كشور در حال احداث است.
مهندس «علي نيكزاد» در ديدار از پروژه راه آهن در حال احداث ملاير- نهاوند- كرمانشاه در حوزه شهرستان نهاوند افزود: از مجموع پروژه هاي راه آهن در دست احداث كشور حدود 670 كيلومتر آن تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد.
وي ادامه داد: در حال حاضر نيز 10هزار كيلومتر راه آهن در دست بهره برداري داريم كه در مجموع اين ميزان اجراي پروژه تاكنون بي سابقه بوده است.
وي اضافه كرد: پروژه راه آهن ملاير- نهاوند- كرمانشاه به طول 177 كيلومتر تا پايان دولت دهم به بهره برداري مي رسد و از جمله پروژه هاي مهر ماندگار محسوب مي شود و عمليات زيرسازي 77 كيلومتر از مسير اين راه آهن تاكنون به پايان رسيده است.
نيكزاد اعلام كرد: يك ايستگاه اين خط آهن به مساحت 6 هزار مترمربع زيربنا و 15 هكتار وسعت در شهر فيروزان نهاوند و ايستگاه ديگر در كهريز اين شهرستان با 1500متر مربع زير بنا و در 18 هكتار احداث مي شود.
همچنين توسط وزير راه و شهرسازي، عمليات اجرايي قطعه سوم محور 4 خطه نهاوند- سه راهي كرمانشاه آغاز شد.
در حاشيه كلنگ زني اين پروژه نيز اظهار داشت: اين پروژه به طول 60 كيلومتر از مصوبات سفر دوم هيئت دولت به استان همدان بوده و 500 ميليارد ريال اعتبار براي آن در نظر گرفته شده است.
 


رئيس سازمان امداد و نجات هلال احمر خبر داد

استقرار هزار ناجي غريق در سواحل درياي خزر

رئيس سازمان امداد و نجات هلال احمر از پوشش خدمات نجات غريق در 780 كيلومتر سواحل درياي خزر با استقرار هزار نجاتگر تا پايان تابستان خبر داد.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس؛ محمود مظفر در نشست خبري طرح ملي كاهش غريق درياي خزر اظهار داشت: براي نخستين بار طرح ملي كاهش غريق به صورت ويژه در حاشيه درياي خزر با مشاركت مسئولان 3 استان مازندران، گلستان و گيلان اجرا مي شود و سال آينده اين طرح در تمام سواحل دريايي كشورمان اجرا خواهد شد.
وي با اشاره به 205 نقطه در حاشيه سواحل درياي خزر كه پايگاه هاي امداد و نجات مستقر شده اند افزود: روزانه هزار نجاتگر، امدادگر، و غريق نجات زن و مرد 780 كيلومتر سواحل درياي خزر را پوشش امدادي غريق نجات مي دهند.
مظفر ادامه داد: در اين زمينه 20 موتورسيكلت امدادي، 65 خودروي نجات و آمبولانس، دو بالگرد، 26 قايق و جت اسكي و 210 ست غواصي در طرح ملي كاهش غريق در درياي خزر مشاركت دارد.
مظفر تصريح كرد: با برپايي 235 پايگاه امدادي نجات و غريق در طول 780 كيلومتر سواحل خزر پيش بيني كرده ايم تا بتوانيم به 20 هزار نفر ارائه خدمات نجات غريق دهيم كه در اين زمينه هر 3 كيلومتر از سواحل خزر به پايگاه نجات غريق مجهز شده است.
معاون عمليات سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر نيز گفت: افراد براي حفظ جانشان فقط بايد در ساعات معين از جمله 8 تا 12 صبح و 14 تا 20 در طرح هاي سالم سازي درياي خزر شنا كنند.
 


مشاور مديرعامل سازمان توسعه برق كشور: ايران بزرگترين توليد كننده برق در خاورميانه است

مشاور مدير عامل سازمان توسعه برق ايران گفت: ايران رتبه نخست خاورميانه را در توليد انرژي برق دارد.
به گزارش خبرگزاري ها «محمود دشت بزرگي» يكشنبه شب در جريان بازديد از «نيروگاه سلطانيه» در زنجان انرژي را يكي از شاخصهاي توسعه هر كشور برشمرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران هم اينك با برخورداري از ظرفيتهاي مطلوب به توليد برق از انرژيهاي برق آبي، حرارتي و تجديدپذير پرداخته است.
مشاور مديرعامل سازمان توسعه برق ايران دو واحد 325 مگاواتي در اهواز، دو واحد 325 مگاواتي در اراك و دو واحد سيكلوبخار طبس را نيز از جمله نيروگاه هاي در دست ساخت برشمرد، و افزود: نيروگاه طبس نخستين نيروگاه زغال سوز در كشور به شمار مي رود.
«دشت بزرگي» با تأكيد بر اينكه افزايش سالانه يك درصد راندمان نيروگاه هاي كشور از جمله برنامه هاي دولت در برنامه پنجم محسوب مي شود، تصريح كرد: در صورت فراهم شدن شرايط، نيروگاه هاي كشور به بهره برداري مي رسند.
وي با بيان اينكه يكي از شاخص هاي توسعه در كشورها، شاخص انرژي است، يادآور شد: انرژي الكتريكي نيز يكي از انرژي هاي پاك دنيا است كه همه كشورها در زمينه آن اقدام مي كند و ايران نيز در دو بعد نيروگاه برق آبي و حرارتي و تجديدپذير پرداخته است.
مشاور مديرعامل سازمان توسعه برق ايران با تأكيد بر اينكه ايران در حال حاضر در زمينه توليد انرژي برق رتبه نخست را در خاورميانه دارد، ادامه داد: در سطح جهان نيز ايران در رتبه پانزدهم جاي گرفته است.
مجري طرح هاي توسعه نيروگاه هاي گازي سازمان توسعه برق ايران نيز در جريان اين بازديد گفت: بهره برداري از نيروگاه سلطانيه مشكل كمبود برق زنجان و استان هاي همجوار را مرتفع مي كند.
«حبيب حاجي زاده» با بيان اينكه بهره برداري از نيروگاه سلطانيه چهار ماه پيش از موعد به بهره برداري رسيده است، اظهار كرد: بهره برداري از چنين پروژه بزرگي در منطقه سردسيري مانند زنجان ركورد استثنايي در داخل و خارج از كشور محسوب مي شود.
وي ضمن يادآوري اين نكته كه عمليات فاز گازي نيروگاه سلطانيه به اتمام رسيده است گفت: طرح توسعه اي فاز بخار اين نيروگاه پس از واگذاري آن به بخش خصوصي عملياتي خواهد شد.
 


يك ميليون و 600 هزار كد ملي كالا در كشور ثبت شد

مديرعامل مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران گفت: در اجراي طرح «ايران كد»، يك ميليون و 600 هزار كد ملي كالا در كشور ثبت شده است.
به گزارش ايرنا، احمد غلام زاده دوشنبه در نشست با تاجران، بازرگانان و فعالان بخش واردات كالا در استان بوشهر اظهار داشت: براساس طرح ايران كد، تمام محصولات توليدكنندگان، توزيع كنندگان و صادركنندگان داراي يك كد 16رقمي مي شوند كه در واقع زبان مشترك كالا و خدمات را تشكيل مي دهد.
وي افزود: هم اكنون 50 هزار فعال اقتصادي عضو سامانه ايران كد هستند كه به طور متوسط هر عضو داراي 30 كد ملي كالاست.
غلام زاده اضافه كرد 800 هزار كد ملي كالا براي توليدكنندگان، 700 هزار كد براي واردكنندگان و مابقي نيز به صورت متفرقه صادر و ثبت شده است.
وي ادامه داد: در سه ماه اول امسال 200 هزار كد ملي كالا ثبت شد كه 170 هزار كد مربوط به كالاهاي وارداتي و 30 هزار كد مربوط به كالاهاي توليدي است.
غلام زاده افزود: كالاهايي كه يك بار وارد سيستم شوند به طور متوسط كمتر از 48 ساعت زمان براي ثبت نياز داشتند و اگر اطلاعات پايه وجود نداشته باشد اين زمان به دو تا هفت روز نيز مي رسد.
غلام زاده با تأكيد بر اينكه دليل عمده براي صدور كد ملي تأخير در اعلام اطلاعات پايه از سوي متقاضيان است افزود: 80 درصد كدهاي ملي كالا در مدت كمتر از يك روز ثبت و صادر مي شوند.
وي بيان كرد: اكنون در همه استان هاي كشور نمايندگي هاي ايران كد فعال هستند.
وي در پايان گفت: طرح ايران كد از سال 85 در كشور شروع شده است و اين طرح با هدف كمك به شكل گيري بازار شفاف، روان و كارآمد، ايجاد امكان عرضه مستقيم كالا، تحقق تامين حداكثر نيازها از منابع داخلي، ايجاد شفافيت اقتصادي، سلامت اقتصادي و حل معضل قاچاق كالا در كشور اجرا مي شود.
 


تخصيص 100درصدي اعتبارات طرح هاي مهر ماندگار به خزانه ابلاغ شد

دستيار ويژه رئيس جمهور در پروژه هاي مهر ماندگار از ابلاغ تخصيص صددرصدي اعتبارات مورد نياز براي تكميل 75درصد پروژه هاي مهر ماندگار به خزانه كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از ياسوج، علي اكبر محرابيان شامگاه يكشنبه در جمع مديران و مسئولان استان كهگيلويه و بويراحمد اظهار كرد: تصميمات و دستورهايي كه در رابطه با طرح هاي مهر ماندگار اعلام مي شود جدي و لازم الاجرا هستند.
وي تخصيص 100درصدي اعتبارات طرح هاي مهر ماندگار را در كشور اقدامي نو و جديد خواند و افزود: در اين نوع طرح ها حتي تخصيص افزون بر صددرصد نيز داريم به گونه اي كه مي توان از محل صرفه جويي دستگاه ها اين تخصيص را به 500 درصد هم رساند.
وزير سابق صنايع و معادن بيان كرد: اين تخصيص 100درصدي براي 75 درصد پروژه ها در نظر گرفته شده است و 25درصد ديگر طرح هاي مهر ماندگار در نيمه دوم سال پيش بيني شدند.
وي ادامه داد: افزون بر 900 پروژه مهم در سطح كلان مملكت در قالب طرح هاي مهر ماندگار تعريف شده است كه با تخصيص و پيش بيني همه اعتبارات لازم براي تكميل اين طرح ها به زودي شاهد تغيير و تحولات عمده در روند اجرايي و بهره برداري از اين پروژه ها در كشور خواهيم بود.
محرابيان با اشاره به اهميت اين طرح ها در پيشرفت و توسعه كشور گفت: 70هزار ميليارد تومان براي تكميل پروژه هاي مهر ماندگار در كشور لازم است كه از محل هاي مختلف درآمدي تأمين مي شوند.
اين مسئول كشوري از ابلاغ تخصيص 100درصدي اعتبار مورد نياز براي تكميل طرح هايي كه در سراسر كشور در قالب مهر ماندگار قرار گرفتند، خبر داد و گفت: اين ابلاغ روز گذشته به خزانه كشور اعلام شد و هيچ نگراني از اين حيث وجود ندارد.
دستيار رئيس جمهور در پروژه هاي مهر ماندگار منابع تامين اعتبارات لازم براي تكميل 900 پروژه مهر ماندگار كشور را برشمرد و تصريح كرد: اعتبارات تملك دارايي، مازاد فروش نفت، فروش اوراق مشاركت، فروش سهام، صرفه جويي در اعتبارات جاري و هزينه اي دستگاه ها و اعتبارات وزارت نفت از محل هاي تامين اعتبارات طرح هاي مهر ماندگار در كشور هستند.
 


مديركل تشكل هاي اسلامي سياسي دانشگاه آزاد اسلامي:

ذهنيت منفي درباره وضعيت فرهنگي دانشگاه آزاد بايد زدوده شود

ساري-خبرنگاركيهان:
مديركل تشكل هاي اسلامي سياسي دانشگاه آزاد گفت: ذهنيت منفي وضعيت فرهنگي در دانشگاه آزاد اسلامي بايد زدوده شود.
مجتبي اكبري به خبرنگار كيهان گفت: با ايجاد تحول عظيم، بايد دغدغه مردم در بعد فرهنگي اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي برطرف شود تا دانشگاه به جايگاه اصلي خود ارتقا يابد.
مديركل تشكل هاي اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه گفت: امروز ما افتخار مي كنيم كه دانشگاه آزاد اسلامي به آغوش ملت و ولايت برگشته و براي عزت و سربلندي دانشگاه پاي آن هم ايستاده ايم.
وي با اشاره به انتصاب ها در دانشگاه آزاد گفت: برخي اين تغييرات را نمي پسندند و براي ما مهم نيست چه بزرگواري بخواهد تاييد بكند و يا تاييد نكند. چه بخواهد سكوت نكند. چه بخواهد از جلسه هيات امنا قهر كند، چه قهر نكند ما كارمان را ادامه خواهيم داد و به حول قوه الهي و فقط دغدغه ما اين است كه بتوانيم منويات رهبرمعظم انقلاب را در دانشگاه پياده كنيم، اين حرف دل ماست.
اكبري از تشكل هاي اسلامي سياسي به عنوان «چشم بصيرت دانشگاه آزاد اسلامي» ياد كرد و افزود: تشكل هاي اسلامي سياسي مغز متفكر دانشگاه آزاد هستند كه حضرت امام «دانشگاه را مبدا همه تحولات در جامعه» معرفي فرمودند.


اخبار ادبي و هنري

وزير ارشاد: شبكه اجتماعي مهدي ياوران راه اندازي مي شود
مراسم اختتاميه جشنواره بين المللي آخرين منجي با حضور و سخنراني سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حجت الاسلام سيدمحمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي و تجليل از برگزيدگان، درتالار وحدت برگزار شد.
سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم گفت: حدود 350 آيه از آيات قرآن كريم به حضرت مهدي(عج) اشاره دارد و روايات بسياري نيز در اين خصوص سخن گفته اند، بنابراين هنرمندان ما مي توانند در مباحث مهدوي وارد شده و اين موضوع را به خوبي در سطح جهان ارائه دهند چرا كه ديگران مي خواهند بر ما سبقت گرفته و آن گونه كه مي خواهند آينده جهان را رقم زنند. وي با اشاره به سه رشته جشنواره آخرين منجي مبني بر داستان كوتاه، شعر و قطعات ادبي گفت: جامعه ما به اين موارد نياز دارد به ويژه اينكه مردم ما به شعر و ادب علاقه خاصي داشته و به خاطر لطافتي كه در شعر وجود دارد، ائمه اطهار(ع) نيز در مدح حق و حقيقت با زبان شعر سخن مي گفتند.
همكاري آيت الله مكارم با يك جشنواره سينمايي
حجت الاسلام والمسلمين علي سرلك دبير جشنواره همايش روحاني در قاب سينما و مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هنر در حرم رضوي عليه السلام با حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي ديدار و گفتگو كرد.
در اين ديدار آيت الله مكارم شيرازي از برگزاري اين جشنواره- همايش ابراز رضايت كرد. در اين ملاقات كه در مشهد مقدس اتفاق افتاد، آيت الله مكارم شيرازي به مسئولين برگزاركننده اين جشنواره- همايش قول همكاري داد. اين اولين بار است كه يك مرجع تقليد با حوزه سينما و در سطح جشنواره همكاري مي كند. جشنواره- همايش روحاني در قاب سينما مهر ماه سال جاري با همكاري حوزه هنري، مدرسه اسلامي هنر قم، دانشكده صدا و سيماي قم در دانشگاه هنر تهران، با همت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اين دانشگاه برگزار خواهد شد.
سريال موهن عربي از بي بي سي پخش مي شود
جديدترين اخبار از واكنش ها به سريال فتنه انگيز «الفاروق عمر» علاوه بر تلاش ها براي جلوگيري از پخش اين سريال از حضور گريمور ايراني در ميان دست اندركاران «الفاروق عمر» و امكان پخش سريال در بي بي سي حكايت دارد.
سريال «الفاروق عمر» كه به زندگاني خليفه دوم مي پردازد، با به تصوير كشيدن امام علي(ع) و ابهامات بسيار در نحوه داستان پردازي در راه رمضان امسال شبكه هاي تلويزيوني جهان عرب است.
به گزارش فارس، مردم و رهبران ديني مصر در ادامه موج مخالفت با سريال «الفاروق عمر» خواستار جلوگيري از پخش اين سريال شده اند. پايگاه خبري البلد در گزارش مردمي كه در قاهره تهيه كرده است اعلام كرد مردم مصر با اين سريال كاملاً مخالف هستند. در همين حال گروه «ام بي سي» همچنان در تلاش براي فروختن اين سريال به تلويزيون هاي مختلف در دنياست به گونه اي كه با ترتيب دادن دوبله اين سريال به زبان هاي فرانسه و انگليسي تلاش كرده تا اين سريال در اروپا و آفريقا نيز به نمايش درآيد. پايگاه «بيزينس عرب» در خبري در اين باره از امكان پخش سريال «الفاروق عمر» از بي بي سي خبر داده و نوشته است: مالزي و پاكستان پس از اندونزي و تركيه به جمع خريداران احتمالي اين سريال پيوسته اند.
خبر ديگر درباره سريال الفاروق عمر نيز اين است كه پايگاه «گلف نيوز» در خبري كه درباره اين سريال منتشر كرده است، با انتشار عكسي از «عبدالله اسكندري» گريمور مشهور كشورمان از وي به عنوان گريمور اين سريال ياد كرد.
هفته هاي فيلم مقاومت در 8 كشور جهان برگزار مي شود
از سوي ستاد برگزاري دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس، هفته هاي فيلم مقاومت در هشت كشور جهان برگزار مي شود.اين هفته هاي فيلم با هدف انتقال و شناسايي ارزش هاي دفاع مقدس و تبيين فرهنگ غني و اصيل مقاومت و پايداري و معرفي ظرفيت هاي سينمايي دفاع مقدس همزمان با برگزاري اين رويداد مهم بين المللي در هشت كشور جهان در نظر گرفته شده است. برپايه اين خبر، منتخبي از فيلم هاي سينمايي دفاع مقدس در اين هفته هاي فيلم اكران مي شود. اين در حالي است كه قرار است همراه با برنامه هاي متنوعي چون :نشست هايي به منظور معرفي شاخصه ها و ارزش هاي سينماي ايران در قالب گفتگو با فيلمسازان و هنرمندان ايراني و حضور تعدادي از هنرمندان و سينماگران در اين كشورها پيش بيني شود.
دوازدهمين جشنواره فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس هفته دفاع مقدس در داخل و خارج از كشور برگزار خواهد شد.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14