(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 26 تير 1391 - شماره 20257

ورود هيئت حقوق بشر سازمان ملل به نوارغزه براي بررسي جنايات رژيم صهيونيستي
10 شهيد و 13 مجروح در انفجارهاي عراق
معترض اسرائيلي در تظاهرات ضد دولتي تل آويو خود را آتش زد
وحشت آل سعود از گسترش اعتراض ها مرخصي نظاميان لغو شد
مردم بحرين : حاضريم به خاطر شرف خود كشته شويم
تظاهركنندگان پاكستاني مسير تداركاتي ناتو را بستند
مصري ها : خانم كلينتون شيطان است
عفو بين الملل اعمال تروريست ها در سوريه را وحشيانه خواند
واكنش ها به اظهارات رئيس جمهور فرانسه حرف بس است ، عمل كنيد
نخستين ديدار روساي جمهور سودان شمالي و جنوبي در حاشيه اجلاس آديس آبابا
اعتراض مردمي عليه فعاليت شركت هاي آمريكايي در آرژانتين
پنتاگون تروريست هاي القاعده را به آسياي مركزي منتقل مي كند
يورش نيروهاي امنيتي اتيوپي به نمازگزاران در مسجد آديس آبابا


ورود هيئت حقوق بشر سازمان ملل به نوارغزه براي بررسي جنايات رژيم صهيونيستي

در اراضي فلسطيني بويژه تجاوزات مربوط به حقوق بشر و اسراي فلسطين در زندان هاي اين رژيم را بررسي و ثبت خواهد كرد.
گفتني است رژيم صهيونيستي در مقابل سكوت آشكار سازمان هاي جهاني متولي حقوق بشر و از جمله سازمان ملل ابتدايي ترين اصول حقوق بشر را در سرزمين هاي اشغالي و بويژه نوار غزه به طور روزانه نقض مي كند. هيئت حقوق بشر سازمان ملل براي بررسي و ثبت جنايات رژيم صهيونيستي از طريق مرز مصر وارد نوارغزه شد.
به گزارش فارس يك هيئت 11 نفره از كميسارياي حقوق بشر سازمان ملل به منظور ثبت تجاوزات رژيم صهيونيستي ازطريق گذرگاه مرزي رفح، وارد نوار غزه شد.
اين هيئت سازمان ملل تجاوزات رژيم صهيونيستي
 


10 شهيد و 13 مجروح در انفجارهاي عراق

درگيري و انفجار بمب در سه شهر عراق 10 شهيد و 13 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري كار ايران، ديروز افراد مسلح ناشناس يك مركز ايست و بازرسي را در شهر شمالي موصل مورد حمله قرار دادند و طي آن، پنج سرباز ارتش عراق را به شهادت رساندند و دو تن ديگر را زخمي كردند. تروريست ها پس از اين عمليات موفق به فرار شدند. بمبي نيز در مسجد شهرك «جبله» 100 كيلومتري جنوب بابل منفجر شد و جان دو كارگر ساختماني را گرفت و هفت تن ديگر را زخمي كرد. در حادثه فلوجه واقع در غرب بغداد نيز سه نيروي پليس شهيد و چهار غيرنظامي مجروح شدند. تروريست هاي فعال در عراق معمولاً شيعيان و نيروهاي دولتي را هدف قرار مي دهند.
 


معترض اسرائيلي در تظاهرات ضد دولتي تل آويو خود را آتش زد

يك معترض اسرائيلي در اعتراض به فقر و بي عدالتي اجتماعي خودسوزي كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران اسرائيلي شنبه شب در اعتراض به گسترش بي عدالتي اجتماعي و افزايش هزينه هاي زندگي در شهر تل آويو و بيت المقدس تظاهرات كردند. در جريان اين تظاهرات يك معترض 52 ساله با ريختن بنزين روي خود اقدام به خودسوزي كرد.
اين معترض اسرائيلي به بيمارستان منتقل شد و شرايط جسماني وي وخيم گزارش شده است.
وي همچنين در اين نامه بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي و مقامات ديگر اين رژيم را مسئول بي عدالتي موجود دانسته كه با سياست هاي خود ثروتمندان را ثروتمندتر و فقيران را فقيرتر كرده اند.
به گزارش فارس تظاهرات اسرائيل در سالگرد اعتراضات مردمي آغاز شد و معترضان با حمل پلاكاردهايي خواستار استعفاي «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي شدند.
پيش از اين نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي بارها به معترضان و حاضران در اين تظاهرات حمله كرده و آنها را سركوب كرده اند تا جايي كه سازمان عفو بين الملل نيز اين برخورد پليس اسرائيل را محكوم كرده است.
براي نخستين بار يك جوان تونسي خود را آتش زد كه پيامد آغاز انقلاب تونس و بيداري اسلامي در منطقه بود.
اين تظاهرات در حالي صورت مي گيرد كه هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا روز گذشته وارد سرزمين هاي اشغالي شد تا با مقامات رژيم صهيونيستي ديدار و گفت وگو كند.
كلينتون در اين ديدارها نتايج گفت وگوي خود با محمد مرسي رئيس جمهور جديد مصر را به اطلاع آنها خواهد رساند و در مورد روابط دوجانبه و آخرين تحولات منطقه اي با آنها گفت وگو خواهد كرد.
 


وحشت آل سعود از گسترش اعتراض ها مرخصي نظاميان لغو شد

به دنبال بازداشت خشونت آميز روحاني برجسته عربستاني، اعتراضات مردمي عليه رژيم آل سعود به سرعت در سراسر اين كشور و از جمله پايتخت گسترش يافت و سران سعودي را غافلگير كرده است.
به گزارش خبرگزاري ها، در حالي كه تظاهرات بر ضد رژيم آل سعود در استان ناآرام «الشرقيه» عربستان وارد ششمين روز خود شده است، در شهرهاي ديگر عربستان نيز مردم بر عليه رژيم سعودي قيام كرده و خواستار آزادي زندانيان سياسي، آيت الله نمر و برقراري عدالت اجتماعي و پايان يافتن تبعيض شده اند.
در شهر «القسيم» كه در ماه هاي گذشته شاهد اعتراضات دانشجويي بر ضد آل سعود بود، مردم با برپايي تظاهرات، شعار «الشعب يريد اسقاط النظام» (مردم خواهان سرنگوني رژيم هستند) را سر دادند.
اين تظاهرات كه با يورش وحشيانه پليس و نيروهاي امنيتي مواجه شد، ده ها تن از معترضان بازداشت و به نقطه نامعلومي منتقل شدند.
مردم شهر القطيف در شرق عربستان دوشادوش و در همبستگي از شهداي العواميه شنبه شب بار ديگر عليه آل سعود تظاهرات برگزار كردند و شعارهايي همچون «هيهات منا الذله»، از حق خود كوتاه نمي آئيم و مردم خواستار سرنگوني آل سعود هستند، را سر دادند و بر عزم خود براي رويارويي با ظلم و جنايات سران سعودي و نيروهاي امنيتي تاكيد كردند.
در اين تظاهرات يكي از تظاهركنندگان طي سخناني ضمن درخواست فوري آزادي آيت الله نمر درباره وخامت اوضاع در صورت ادامه بازداشت اين روحاني مشهور عربستاني هشدار داد.
از سوي ديگر با توجه به گسترش اعتراضات و احتمال سرنگوني رژيم آل سعود، مرخصي و تعطيلات تابستاني نظاميان سعودي لغو شده است.
به نوشته روزنامه آمريكايي واشنگتن پست، اين موضوع ناشي از نگراني مسئولان عربستان از گسترش دامنه اعتراضات به پايتخت اين كشور است و عصبانيت آنها را در پي داشته است.
در همين حال منابع آگاه در عربستان از بروز درگيري در زندان سياسي «الحاير» و وارد عمل شدن نيروهاي امنيتي براي سركوب در شنبه شب خبر دادند. به گفته شاهدان عيني، اين اعتراض ها زماني رخ داده است كه گروهي از خانواده هاي زندانيان عربستاني با تجمع در مقابل اين زندان، خواستار آزادي هزاران زنداني از آن شدند. به گفته معترضان، اين زندانيان تنها به علت اعتقادات و گرايش هاي سياسي مسالمت جويانه و بدون اتهام يا محاكمه در دادگاه در زندان الحاير بازداشت و مورد شكنجه قرار گرفته اند.
در همين حال صدها تن از مردم عربستان با يورش به ساختمان دادگاه القطيف، به نشانه اعتراض به سياست هاي سركوبگرانه آن را به آتش كشيدند. ساختمان اين دادگاه كه در خيابان اصلي «القلعه» قرار دارد به كلي ويران شده است.
روزنامه انگليسي «گاردين» نيز درباره اعتراض هاي مردمي عربستان در شماره روز شنبه خود نوشت: موج انقلاب هاي عربي با سرعت زياد در حال طي كردن عربستان است و يقينا آمريكا با گرفتاري هايي كه دارد به كمك عربستان نخواهد شتافت و آل سعود تنها خواهند ماند.
به عقيده كارشناسان از زمان آغاز جنبش بيداري اسلامي در منطقه از يكسال و نيم گذشته تاكنون، خواب مسئولان آل سعود به آشفتگي گرائيده است و اين رژيم ناتوان تر از گذشته دست به سركوب اعتراضات زده است.
همچنين بسياري از صاحب نظران مسائل عربستان، ربوده شدن آيت الله نمر در هفته گذشته از انتفاضه اي جديد در قيام خونين مرمد عربستان بر ضد آل سعود عنوان كرده اند كه به سرعت به ساير نقاط سرايت خواهد كرد. اين در حالي است كه عربستان برخلاف گذشته با سردمداراني مواجه است كه از وضعيت جسماني نامناسب برخوردارند كه هر لحظه امكان مرگ آنها وجود دارد.
 


مردم بحرين : حاضريم به خاطر شرف خود كشته شويم

مردم بحرين به رغم تدابير شديد امنيتي در مناطق مختلف اين كشور تظاهرات كردند و اظهار داشتند در راه تحقق انقلاب از نثار جان و مال خود دريغ نمي كنند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم بحرين روز گذشته نيز همچون روزهاي قبل به ادامه تظاهرات مسالمت آميز ادامه دادند و تاكيد كردند سركوبگري هاي آل خليفه آنان را از ادامه انقلاب باز نمي دارد.
تظاهركنندگان شعار مي دادند: «مقاومت مردم پايان يافتني نيست»، «حاضر به تسليم و عقب نشيني نيستيم» و «حاضريم به خاطر شرف خود كشته شويم». مردم بحرين همچنين اظهار داشتند كه توسل به زور و خشونت در اراده مردم تاثيري ندارد و مردم همچنان خواستار تحقق مطالبات خود هستند. اين در حالي است كه نظاميان آل خليفه طي روزهاي اخير تدابير امنيتي شديدي را در منامه و ديگر شهرها و روستاهاي بحرين اتخاذ كرده اند و با يورش به منازل مردم علاوه بر نابودي وسايل زندگي اقدام به پرتاب گاز اشك آور به سوي منازل مسكوني مي كنند.
از سوي ديگر در استراليا و انگليس نيز تظاهراتي در همبستگي با مردم بحرين برگزار شد و تظاهركنندگان خواستار رسيدگي مجامع حقوق بشري به وضعيت حقوق بشر در بحرين شدند.
در لندن نيز بحريني هاي مقيم لندن و فعالان مدني انگليس با برگزاري تجمعي در مقابل سفارت بحرين در لندن، جنايات رژيم آل خليفه را محكوم كردند.
 


تظاهركنندگان پاكستاني مسير تداركاتي ناتو را بستند

 تظاهركنندگان خشمگين پاكستاني مسير تداركاتي ناتو را در جنوب غرب اين كشور بستند.
به گزارش خبرگزاري فارس، هزاران نفر از مردم كويته در ايالت بلوچستان پاكستان با برپايي تظاهرات ضد آمريكايي، مسير تداركاتي ناتو را در بزرگراه كويته- چمن بستند. علاوه بر آن تظاهركنندگان اعلام كردند كه به سمت منطقه مرزي چمن راه افتادند و قصد دارند ورودي اصلي كاروان هاي تداركاتي ناتو به خاك پاكستان را ببندند. در طول مسير «مولانا سميع الحق» رهبر «جمعيت علماي اسلام» به سيل معترضان پيوست و قصد دارد راهپيمايان را تا مرز چمن همراهي كند. سميع الحق رهبري «شوراي دفاعي پاكستان» متشكل از گروه هاي سياسي اين كشور را نيز برعهده دارد.
بزرگراه كويته- چمن يكي از شاهراه هاي اصلي عبور كاروان هاي تداركاتي ناتو به سمت افغانستان است كه با بسته شدن اين بزرگراه، كاروان ها با مشكلات اساسي مواجه خواهند شد.
سميع الحق در طول مسير و در اجتماع هزاران نفري مردم در منطقه «كوچلك» گفت، هدف اصلي اين تظاهرات ايمن ساختن پاكستان است، زيرا هدف بعدي آمريكا پس از افغانستان، كشور ما است.
وي افزود: هم اكنون آمريكا در تمام ناآرامي هاي كشور از جمله ناآرامي هاي بلوچستان(پاكستان) دست دارد.
رهبر «شوراي دفاعي پاكستان» با انتقاد از دولتمردان اين كشور گفت: با بازگشايي مسير تداركاتي ناتو خواست آمريكا را بر خواست مردم پاكستان ترجيح دادند و به مواضع ضد آمريكايي مردم و پارلمان بي احترامي كردند.
وي اظهار داشت: شوراي دفاعي تمام راه هاي مسالمت آميز را براي متوقف كردن عبور كاميون هاي تداركاتي به كار مي گيرد.
علاوه بر كويته، ديروز تظاهراتي نيز در شهر پيشاور برگزار شد؛ مردم در اين تظاهرات از اسلام آباد خواستند تحت فشار آمريكا قرار نگيرد و بار ديگر مسير تداركاتي ناتو را ببندد.
شهر كراچي در جنوب پاكستان نيز ديروز ناآرام بود و بر اثر تيراندازي افراد ناشناس 9 تن كشته شدند. درگيري ها در كراچي ريشه سياسي دارد و مدتي است كه طرفداران احزاب همديگر را هدف قرار مي دهند.


مصري ها : خانم كلينتون شيطان است

هزاران تن از مردم مصر با فرياد «هيلاري شيطان است» خشم خود را از سفر وزير خارجه آمريكا به كشورشان ابراز كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين تظاهرات كه در مقابل كاخ «العروبه» در قاهره برگزار شد، معترضان دخالت آمريكا در امور داخلي كشورشان را محكوم و از آرمان هاي ملت فلسطين حمايت كردند.
معترضان مصري كه پلاكاردهايي به همراه داشتند، با مشت هاي گره كرده فرياد مي زدند: «هيلاري به آمريكا بازگرد، مصر را به حال خود بگذار.» به گفته تظاهركنندگان مصري، هدف از برگزاري اين تظاهرات، رساندن اين پيام به گوش وزير خارجه آمريكا و رسانه هاي غربي است كه مردم مصر دخالت آمريكا در امور داخلي خود را رد مي كنند.
از سوي ديگر مردم مصر با برگزاري تظاهرات و تجمع در مقابل سفارت آمريكا، اعتراض خود را به دخالت كاخ سفيد در امور داخلي كشورشان اعلام كردند.
به گزارش الاهرام، شركت كنندگان در اين تظاهرات، پارچه نوشته هايي با شعارهاي ضدآمريكايي همراه داشتند كه بر روي برخي از آنها نوشته شده بود، «كلينتون، در مصر از شما استقبال نمي شود»، «دخالت آمريكا در مصر را نمي پذيريم»، «مصر هرگز پاكستان نخواهد شد» در مقابل سفارت آمريكا تجمع و اعتراض شديد خود را از حضور هيلاري كلينتون در خاك كشورشان اعلام كردند.
براساس اين گزارش، هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا روز شنبه براي سفري دو روزه وارد قاهره شد و با «محمد مرسي» رئيس جمهور مصر، «محمد حسين الطنطاوي» رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح و وزير خارجه مصر ديدار وگفت وگو كرد.
كلينتون در سفرخود به مصر خواستار احياي روابط گذشته قاهره و تل آويو شد و كمك هاي نظامي آمريكا به مصر را منوط به پايبندي اين كشور به معاهده كمپ ديويد عنوان كرد.
وزير خارجه آمريكا و همتاي مصري پس از آن در يك كنفرانس خبري شركت كردند و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند. هيلاري كلينتون طي سخناني با اشاره به پيمان كمپ ديويد اظهار داشت: ما به طور قطع از تداوم برقراري معاهده بين اسرائيل و مصر حمايت مي كنيم، زيرا براي مصر مزيت هاي فراواني خواهد داشت!
«محمد كامل عمرو» وزير امور خارجه مصر نيز در اين كنفرانس مطبوعاتي گفت: محمد مرسي بر احترام مصر به تعهدات و توافقات خود تا زماني كه طرف ديگر با هدف تحقق صلح فراگير به آن پايبند باشد تأكيد كرد. به گفته وزير خارجه مصر، مرسي برحق ملت فلسطين براي تشكيل كشور فلسطيني به پايتختي بيت المقدس تأكيد كرده است. از سوي ديگر منابع خبري نيز اعلام كردند كه كلينتون حامل نامه تبريك باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا به مرسي به خاطر پيروزي در انتخابات رياست جمهوري بود.
در اين نامه همچنين، مرسي براي سفر به آمريكا در ماه سپتامبر آينده به منظور شركت در نشست آتي مجمع عمومي سازمان ملل دعوت شده است.
به گفته اين منابع خبري به نقل از ديپلمات هاي مطلع در قاهره، وزير خارجه آمريكا در ديدار با مرسي درباره نقش رهبري مصر در منطقه و آفريقا سخن به ميان آورده است و قول تداوم كمك مالي يك ميليارد دلاري را به مصر داده است.
اين منابع اعلام كردند كه آمريكا از تحول دموكراتيك در مصر حمايت مي كند اما تلاش مي كند كه زمينه لازم را براي ديدار رئيس جمهور مصر و نخست وزير رژيم صهيونيستي فراهم كند. اين در حالي است كه برخلاف لبخندهاي كلينتون و مسئولان مصري در مقابل رسانه هاي جمعي، ظاهراً وزير خارجه آمريكا در واكنش به برقراري روابط گذشته مصر با رژيم صهيونيستي با برخورد سرد مرسي مواجه شده است.
 


عفو بين الملل اعمال تروريست ها در سوريه را وحشيانه خواند

سازمان عفو بين الملل اقدامات تروريست هاي مسلح در سوريه را وحشيانه خواند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «داناتلا راورا» عضو سازمان عفو بين الملل اعلام كرد گروه هاي مسلح در سوريه مرتكب جنايات وحشيانه مي شوند و از شيوه هاي غيرانساني استفاده مي كنند.
وي اعتراف كرد به چشم خود ديده است كه تروريست ها سربازان سوريه را مي زنند، شكنجه مي كنند و سپس آنها را مي كشند.
سخنگوي ناظران سازمان ملل متحد نيز تاكيد كرد، بر اثر مشاهدات ناظران سازمان ملل متحد در روستاي التريمسه درگيري شديدي ميان نيروهاي ارتش سوريه و تروريست ها روي داده كه به كشته شدن تعداد زيادي از تروريست ها منجر شده است.
وي افزود، تروريست هاي مسلح از بام ساختمان هاي بلند و منازل مسكوني سربازان ارتش و مردم بي دفاع را هدف قرار مي دادند كه باعث كشته و زخمي شدن ده ها تن شد.
ناظران بين المللي تعداد كشته ها را حدود 200 نفر تخمين زدند كه به عقيده آنان تعداد كشته ها بسيار بيشتر از مشاهدات آنان است. در همين رابطه چند تن از عناصر مسلح پس از دستگيري به ارتكاب جنايت عليه ساكنان روستاي التريمسه سوريه اعتراف كردند. اين عناصر تاكيد كردند قبل از ورود نيروهاي ارتش به اين روستا و درگير شدن با آنها دست به اين جنايات زده اند.
اين اعترافات در حالي صورت مي گيرد كه رسانه هاي غربي تلاش دارند دمشق را مسئول جنايات اين روستا عنوان كنند.
در حالي كه گروه هاي مسلح در چند ماه اخير و در شرايطي كه تلاش مي شود بحران سياسي سوريه از طريق راه هاي سياسي حل و فصل شود به راهكارهاي ديگر روي آورده اند و تلاش دارند با سفارش و هماهنگي دولت هاي غربي و در راس آنها آمريكا احساسات عمومي عليه دولت سوريه را تحريك كنند.
تروريست هاي مسلح در صورتي كه نتوانند به نيات خود برسند با قتل عام مردم و انتساب آن به نيروهاي دولتي تلاش مي كنند چهره نظام سوريه را خدشه دار سازند.
عناصر تروريست همچنين به يك مدرسه در حماه سوريه حمله كردند و با انفجار اين مدرسه دو كودك را كشته و 10 نفر را مجروح كردند.
خبرگزاري سانا اعلام كرد گروهي مسلح با كار گذاشتن يك بسته انفجاري در نزديكي محل بازي فوتبال كودكان در حياط مدرسه چندين كودك را كشتند و تعداد ديگري را نيز زخمي كردند.
هوشيار زيباري وزير خارجه عراق در گفت وگو با يك روزنامه فرانسوي در پاريس از كمك هاي مالي قطر و عربستان به مخالفان دولت سوريه خبر داد.
از سوي ديگر اتحاديه عرب كه همچنان به خصومت ورزي عليه سوريه ادامه مي دهد اين بار به توصيه آمريكا 22 ژوئيه (اول مرداد) براي بررسي طرح سازش عربي در دوحه پايتخت قطر نشست فوق العاده برگزار خواهد كرد.
 


واكنش ها به اظهارات رئيس جمهور فرانسه حرف بس است ، عمل كنيد

مخالفان دولت فرانسه در واكنش به اظهارات «فرانسوا اولاند» در مورد بحران اقتصادي اين كشور از وي خواستند به جاي حرف هاي كلي و مبهم به فكر يك راه حل عملي باشد.
به گزارش شبكه تلويزيوني فرانس 24، مخالفان سياسي «فرانسوا اولاند»، رئيس جمهور فرانسه اظهارات وي در روز ملي اين كشور (سالگرد انقلاب فرانسه) را محكوم و مواضع او در قبال بحران اقتصادي را «مبهم و بي فايده» دانستند.
«اولاند» روز يكشنبه در واكنش به تصميم شركت خودروسازي، «پژوسيتروئن» فرانسه براي اخراج 8000 نفر از پرسنل خود، اين طرح را شوك آور و غيرقابل قبول خواند و گفت: اين طرح بايد مورد مذاكره قرار بگيرد. وي در اظهارات خود بدون اشاره به راهكاري براي حل بحران اقتصادي، به كلي گويي بسنده كرد.
«زاويه برتران»، وزير كار پيشين فرانسه و عضو راستگراي «اوام پ» در واكنش به اين اظهارات گفت: «يك نفر به اولاند بگويد تبليغات انتخاباتي تمام شده است. او در هنر فرار از مشكلات بسيار ماهر است، اما اكنون انتخابات پايان يافته و گريز از مشكلات قابل قبول نيست بهتر است به جاي اين كارها به فكر يافتن يك راهكار عملي باشد. مردم به رئيس جمهوري نياز دارند كه به آنها اطمينان خاطر بدهد اما در مواضع اولاند هيچ چيز واضحي وجود ندارد.»
«برتران» افزود: «بازي با كلمات كافي است.»
«فلوريان فيليپو»، نايب رئيس حزب راستگراي جبهه ملي نيز با انتقاد از اوضاع اقتصادي حاكم بر فرانسه و با اشاره به بحران كارخانه پژوسيتروئن و بحران بيكاري گفت: اولاند در مواجهه با اين دو موضوع مهم به كلي گويي اكتفا كرد. رئيس جمهور بهتر است به جاي استفاده از واژگان زيبا و نطق هاي بي فايده موضع دقيق تري نسبت به مسائل كشور اتخاذ كند.
گويا دولت همه اختياراتش را به اتحاديه اروپا واگذار كرده و تسليم جهاني شدن شده است. در حال حاضر همه شاهدند كه «اولاند» در برابر مشكلات كاملا درمانده شده است.
گفتني است، كارخانه بزرگ پژوسيتروئن فرانسه كه «نماد غرور ملي» فرانسويان است اعلام كرده به خاطر زيان 700 ميليون يورويي در 6 ماهه اول 2012 چاره اي جز اخراج 8000 نفر از پرسنل خود ندارد.
 


نخستين ديدار روساي جمهور سودان شمالي و جنوبي در حاشيه اجلاس آديس آبابا

رؤساي جمهور دو سودان در حاشيه نشست سران آفريقا در اتيوپي با يكديگر ديدار و گفت وگو كردند.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، در اين ديدار كه براي نخستين بار پس از جنگ بين دو سودان صورت گرفت، دو طرف توافق كردند از اين به بعد براي حل و فصل اختلافات في مابين از به كارگيري زور و خشونت اجتناب كنند.
براساس اين گزارش، «عمر حسن البشير» رئيس جمهور سودان و «سالواكر ميارديت» همسايه جنوبي وي اواخر شنبه شب در يك هتل مجلل در اتيوپي ملاقات كرده و با يكديگر دست دادند.
اين دو رهبر سوداني لبخند زنان از اتاق محل ملاقات خود خارج شدند و با يكديگر دست دادند و در ابتدا با مشاوران خود نشسته و سپس در دقايق باقي مانده به تنهايي با هم مذاكره كردند.
«باقان آموم» گفت وگو كننده ارشد رئيس جمهور سودان جنوبي اعلام كرد: روساي جمهور دو كشور به تيم گفت وگو كننده خود دستور داده اند كه براي حل بحران في مابين سريعا به گفت وگو بپردازند.
آموم در مورد حصول يك توافق بين دو كشور تا پيش از ضرب الاجل ابراز اميدواري كرد، شوراي صلح و امنيت اتحاديه آفريقا از خارطوم و جوبا بخواهد تا پيش از پايان ضرب الاجل در دوم اوت نسبت به حل و فصل اختلافات مرزي و درآمدهاي نفتي خود اقدام كنند.
بر پايه اين گزارش خارطوم و جوبا در صورتي كه نسبت به برطرف كردن مشكلات خود تا تاريخ تعيين شده اقدام نكنند، با تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل مواجه خواهند شد.
هر دو كشور سودان كه يكديگر را به حمايت از شورشيان در قلمرو هم متهم مي كنند، اوايل خردادماه پس از پايان درگيري هاي مرزي، به مذاكرات دو جانبه تحت ميانجي گري اتحاديه آفريقا رضايت دادند.
 


اعتراض مردمي عليه فعاليت شركت هاي آمريكايي در آرژانتين

مردم در شهرهاي مختلف آرژانتين عليه شركت هاي چند مليتي فعال در آمريكاي لاتين و اين كشور تظاهرات كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، شهرهاي مختلف آرژانتين و از جمله بوينس آيرس پايتخت، روز شنبه صحنه تظاهرات عليه شركت هاي چند مليتي فعال در زمينه استخراج وسيع معادن اين كشور و ديگر كشورهاي آمريكاي لاتين بود.
شركت هاي چند مليتي بطور عمده آمريكايي هستند و فعاليت آنها از زمان حاكميت رژيم هاي دست نشانده آمريكا در منطقه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
يكي از سازمان دهندگان اين تظاهرات گفت: ما در حال مبارزه با شركت هايي هستيم كه منابع طبيعي ما را غارت مي كنند. منابعي كه متعلق به ما است اما آنها تصاحب كرده اند. تحقيقات مستقل نشان مي دهد فعاليت بي رويه و گسترده اين شركت ها باعث نابودي جنگل ها شده و در حال آلوده كردن فزاينده خاك هاي كشاورزي و منابع آب شيرين است. برخي كشورهاي آمريكاي لاتين از جمله ونزوئلا و بوليوي بخشي از معادن خود را ملي كرده اند، اما آرژانتين كه معادن بيشتر و غني تري دارد هنوز اقدامي براي ملي كردن اين منابع انجام نداده است.
 


پنتاگون تروريست هاي القاعده را به آسياي مركزي منتقل مي كند

كارشناسان اهل قرقيزستان از توطئه آمريكا در مورد انتقال تروريست هاي القاعده و طالبان به منطقه آسياي مركزي خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس، سه تن از كارشناسان سياسي و نظامي قرقيزستان طي يك برنامه تلويزيوني در اين كشور اعلام كردند آمريكا قصد دارد، تروريست هاي فعال در افغانستان را به منطقه آسياي مركزي انتقال دهد. «والنتين بوگوتيراف» كارشناس سياسي و رئيس مركز مطالعات چشم انداز گفت: آمريكا از اين طريق مي خواهد براي رسيدن به اهداف خاص خود، رژيم هاي منطقه آسياي مركزي را دچار هراس كند. «ذاكر تيلن اف» فرمانده نيروهاي مرزباني قرقيزستان نيز هشدار داد: با خروج آمريكا و ناتو از افغانستان در سال 2014، مرزهاي قرقيزستان مورد تهديدات نظامي قرار مي گيرند.
از داخل افغانستان نيز خبر رسيد، «عبيدالله عبيد» وزير آموزش عالي افغانستان از يك سوءقصد در استان شمالي «بغلان» جان سالم به در برد. مدتي است كه طالبان در شمال افغانستان فعال تر شده است.
 


يورش نيروهاي امنيتي اتيوپي به نمازگزاران در مسجد آديس آبابا

پليس و نيروهاي امنيتي اتيوپي پيش از برگزاري نشست اتحاديه آفريقا با يورش به بزرگترين مسجد پايتخت اين كشور ده ها تن از مسلمانان را مجروح و دستگير كردند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، «احمدبن جبل محمد» سخنگوي جنبش كميته مسلمانان با اشاره به شكستن در مسجد و اصابت گلوله به نقاط مختلف آن اظهار داشت: پليس و نيروهاي امنيتي با يورش به مسجد بزرگ «عواليه» به سمت 600 نفر از حاضران در آن گاز اشك آور پرتاب كردند.جبل محمد گفت: بسياري از زخمي ها كه به بيمارستان منتقل شده اند بر اثر گاز اشك آور دچار خفگي شده يا با ضربات باتوم به شدت زخمي شده اند.
اين سخنگو افزود: در جريان برخورد پليس و نيروهاي امنيتي با مسلمانان از گلوله هاي واقعي استفاده شد و بسياري از افراد بازداشت و به نقطه نامعلومي منتقل شدند.
اين در حالي است كه سخنگوي دولت اتيوپي مدعي شد كه تظاهركنندگان بيرون از مسجد دست به تظاهرات زده و اموال عمومي را به آتش كشيده بودند و پليس به ناچار مجبور به دخالت شد.
احمد بن جبل ضمن رد ادعاي پليس و سخنگوي دولت خاطرنشان كرد: نيروهاي پليس درب مسجد را شكسته و پس از ورود به سوي مسلمانان شليك كردند و تقريبا همه كساني كه آنجا بودند را مورد ضرب و شتم قرار دادند و سپس بازداشت كردند.
از سوي ديگر مسلمانان اتيوپيايي روز يكشنبه در اعتراض به هتك حرمت مسجد دست به تظاهرات زدند و خواستار آزادي افراد بازداشت شده در حوادث اخير شدند.
به گزارش ايلنا، مسلمانان اتيوپي كه يك سوم جمعيت 93 ميليون نفري اين كشور را تشكيل مي دهند از شش ماه پيش تاكنون هر جمعه در اعتراض به دخالت دولت در امور ديني تظاهرات مي كنند.
اين در حالي است كه رهبران كشورهاي اتحاديه آفريقا روز يكشنبه در ميان تدابير شديد امنيتي و بي سابقه در آديس آبابا پايتخت اتيوپي گرد هم آمدند تا رئيس اتحاديه را از ميان خود برگزينند.«جان بينگ» از كشور گابن كه رئيس كنوني اتحاديه آفريقا است دوره قانوني اش به پايان رسيده است، اما همچنان اصرار بر ادامه رياست خود دارد و براي دستيابي به اين خواسته خود به رقابت تنگاتنگي با «نكوسازانا دلاميني-زوما» رئيس جمهور آفريقاي جنوبي پرداخته است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14