(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 26 تير 1391 - شماره 20257

عادات غذايي سالم در كودكان
نوجوان هاي حساس
از اين روغن ها بخوريد!
گوشت شترمرغ بهترين منبع غذايي براي افراد چاق
مشكل تأخير در تكلم
فعل و انفعالات دهان؛ از 20 تا 60 سالگي
قلب خانه نياز به جراحي دارد
انگور و نابينايي دوران پيري


عادات غذايي سالم در كودكان

عادات غذايي سالم در كودكان، وزن مناسب آنها را به همراه خواهد داشت و موجب مي شود در بزرگسالي نيز از يك الگوي زندگي سالم پيروي كنند. يكي از مهم ترين مسائل، كاستن از ميزان چربي هاست و براي رسيدن به اين منظور بايد از فرآورده هاي لبني كم چرب يا بي چربي، گوشت بدون پوست ماكيان، گوشت قرمز بي چربي و نان ها و حبوبات كم چرب يا بدون چربي استفاده شود.
در صورتي كه نمي دانيد چه غذاهايي را انتخاب كنيد با يك پزشك يا متخصص تغذيه مشورت نماييد.
مسئله مهم اين است كه رژيم غذايي سختي را بر فرزند خود تحميل نكنيد. هرگز نبايد در اين مورد به كودكان سختگيري كرد، مگر اينكه يك پزشك بر كار شما نظارت داشته باشد.
والدين بايد توصيه هاي زير را جدي بگيرند:
1- به جاي تحميل كردن غذاهاي مورد نظر خود به كودكان، آنها را راهنمايي كنيد.
غذاهاي سالم متنوع را در دسترس قرار دهيد. در اين صورت فرزند شما ياد مي گيرد كه دست به انتخاب بزند.
2- به كودك خود ياد دهيد آهسته غذا بخورد تا زودتر متوجه سيري خود شود.
3- تا حد امكان در كنار يكديگر غذا بخوريد. با صحبت كردن در حين غذا خوردن، اين كار را لذتبخش تر كنيد و در ضمن از بحث كردن و مشاجره بپرهيزيد. اگر غذا خوردن ناخوشايند باشد كودكان به سرعت از سرسفره بلند خواهند شد و حتي ممكن است براي آنها غذا خوردن مترادف با استرس شود.
4- كودك خود را در خريد و آماده كردن غذا مشاركت دهيد. به اين ترتيب متوجه مي شويد كه كودكان چه موادي را ترجيح مي دهند و فرصت خوبي خواهيد داشت كه در مورد تغذيه با آنها صحبت كنيد. در ضمن كودكان احساس مهم بودن مي كنند. به علاوه آنها ترجيح مي دهند غذاهايي را كه در آماده كردنشان سهيم بوده اند بچشند.
5- خوردن بيش از حد تنقلات مي تواند به اضافه وزن منجر شود ولي استفاده برنامه ريزي شده از آنها بايد بخشي از رژيم غذايي كودكان باشد، بدون اينكه اشتهاي آنان را از بين ببرد.
شما نبايد كودكان را از خوردن تنقلات محروم كنيد، به خصوص در جشن ها و مراسم خاص.
6- از خوردن در حين تماشاي تلويزيون خودداري كنيد. تنها در بخش هاي مشخصي از خانه به خوردن بپردازيد، مثل اتاق غذاخوري يا آشپزخانه. خوردن در حين تماشاي تلويزيون باعث مي شود دير احساس سيري كنيد و دچار اضافه وزن شويد.
7- از كودك خود بخواهيد زياد آب بنوشد. نوشيدن بيش از حد نوشابه هاي شيرين به چاقي كودكان منجر خواهد شد.
8- از غذا به عنوان پاداش يا مجازات استفاده نكنيد. غذا ندادن به كودكان مي تواند موجب نگراني آنها از گرسنگي شود. در نتيجه هر زمان كه فرصتي بيابند شروع به خوردن مي كنند.
در ضمن اگر خوراكي هايي مثل شيريني به عنوان جايزه مورد استفاده قرار گيرد ممكن است كودك به اين نتيجه برسد كه ارزش آنها بيشتر از ساير خوراكي هاست. به عنوان نمونه اگر به كودك خود بگوييد: «وقتي سبزي را خوردي به تو دسر مي دهم» در واقع پيام غلطي را به او مي فرستيد.
مراقب غذا خوردن كودكان در خارج از خانه باشيد و خوراكي هاي متنوع و مغذي را در كيف مدرسه آنها قرار دهيد.
در ضمن در رستوران ها نيز غذاهاي سالم تري را انتخاب كنيد.
 


نوجوان هاي حساس

نوجواني دوران حساسي است و مي تواند بسيار مشكل آفرين باشد و بنابراين والدين بايد به شدت مراقب نوجوانان خود باشند. به موارد زير توجه كنيد:
1-مشكلات وزن
كودكان چاق معمولا در نوجواني از مشكل اضافه وزن رنج مي برند. آنها فعاليت بدني كمي دارند و از انواع فست فودها و تنقلات ناسالم استفاده مي كنند. چاقي يكي از رايج ترين مشكلات سلامتي در نوجوانان محسوب مي شود. صحبت كردن با نوجوانان در مورد رژيم غذايي سالم كار آساني نيست. به جاي اين كار بهتر است يخچال را پر از مواد غذايي سالم و ميوه ها و سبزيجات كنيد!
2-بي نظمي در تغذيه
نوجوانان به شدت تحت تاثير همسالان و رسانه ها قرار دارند. در اين سالها بي نظمي در تغذيه بسيار رايج است و بي اشتهايي، گرسنگي مفرط و ساير مشكلات، سلامتي نوجوانان را تهديد مي كند. اگر نوجوان شما دچار بي نظمي در تغذيه شده بهتر است با متخصص مشورت كنيد.
3-اهميت دادن به ظاهر
بسياري از نوجوانان به ظاهر خود اهميت زيادي مي دهند در حالي كه بسياري از آنها نيز ظاهر خود را دوست ندارند.
در اين دوران مشورت با يك متخصص و فعاليت بدني بيشتر مي تواند بسيار مفيد باشد.
4-مشكلات پوستي
پوست نوجوانان به شدت تحت تاثير تغييرات هورموني قرار دارد و افزايش تعريق و استفاده از مواد آرايشي باعث بروز آكنه يا كورك در آنها مي شود. اين مساله اعتماد به نفس نوجوانان را كاهش مي دهد. فرزند خود را تشويق كنيد كه صورت خود را هر روز بشويد و بهداشت را رعايت كند.
5- توجه به جنس مخالف
توجه نوجوانان به جنس مخالف يكي از نگراني هاي والدين محسوب مي شود. اگر شما نمي توانيد در اين باره با فرزند خود حرف بزنيد اين كار را به يك مشاور محول كنيد. يادتان باشد نوجوانان بايد نحوه برخورد با جنس مخالف را بدانند.
6-افسردگي و استرس
افسردگي و استرس يكي از رايج ترين مشكلات نوجوانان است و امكان دارد عواقب آن تا بزرگسالي نيز ادامه داشته باشد. علت اصلي خودكشي در نوجوانان افسردگي و احساس انزواي آنهاست.
اگر فرزند شما دچار افسردگي شده حتما از يك مشاور كمك بگيريد.
7-اعتياد
اعتياد سلامتي و زندگي نوجوانان به شدت تهديد مي كند. نوجوانان غالبا به علت كنجاوي يا فشار همسالان از سيگار شروع مي كنند و سپس به مواد مخدر روي مي آورند. اگر نوجوان بتواند در مورد اعتياد با والدين خود حرف بزند و از خطرات آن آگاه شود احتمال كمتري وجود دارد كه معتاد شود. در صورت مشكوك شدن به رفتار فرزندتان با يك متخصص مشورت كنيد.
طريقه رفتار با نوجوانان
آيا مي دانيد كه با نوجوان خود چگونه رفتار كنيد؟ توصيه هاي زير مي تواند بسيار مفيد باشد:
1- سعي كنيد به شيوه اي مناسب و بدون اينكه عصباني شويد در مورد مسائل مختلف با نوجوان خود حرف بزنيد. بهتر است نوجوان خود را يك بزرگسال فرض كنيد و با مطالعه با او به راه حل مناسب دست يابيد.
2-به فرزند خود نشان دهيد كه حرفهايش را مي فهميد و براي كمك كردن به او آماده ايد.
3-انتظار نداشته باشيد كه در تمام مسائل شما و فرزندتان همانند يكديگر بينديشيد. براي درك نظرات فرزندتان تلاش كنيد و اجازه دهيد در صورت امكان انتخاب هاي خودش را داشته باشد.
4- زمان مناسبي را براي صحبت كردن انتخاب كنيد و صراحتا به بيان نظرات خود بپردازيد. امكان دارد در برخي از مسائل مجبور به مصالحه شويد. يادتان نرود كه شنونده خوبي باشيد.
5- هرگز به استهزاي نظرات فرزند خود نپردازيد.
6- هيچ وقت احساسات فرزندتان را دستكم نگيريد. به جاي اينكه بگوييد: «اين كار تو باعث مي شود احساس كنم...» اين جمله را به كار ببريد كه: «احساس مي كنم...» دربيان احساسات خود دقيق باشيد تا فرزندتان دچار اشتباه نشود.
7- كاري كنيد كه فرزندتان متوجه شود كه به نظرات وي اهميت مي دهيد. يادتان باشد او هنوز به شنيدن جهات محبت آميز نياز دارد.
8- اگر به فرزند خود احترام بگذاريد، او نيز به شما احترام خواهدگذاشت. او را آماج انتقادات قرار ندهيد. نوجوانان براي تقويت اعتماد به نفس خود به شدت نياز به دلگرمي و تشويق ديگران دارند.
9- مهارت هاي زندگي را به فرزندتان بياموزيد، مثل طريقه گرفتن گواهينامه رانندگي، پركردن فرم استخدام، حضور در مصاحبه ها، برنامه ريزي در خرج كردن پول، بازكردن حساب بانكي و...
¤¤¤
خانم «الف» مي گويد: اخيرا در برقراري ارتباط با دختر 14 ساله ام مشكلات زيادي داشته ام. او به ندرت با من حرف مي زند و اوقات زيادي را صرف تلفن زدن به دوستانش مي كند. من چگونه مي توانم با او ارتباط برقرار كنم؟ قبلا من و دخترم در مورد تمام مسائل با يكديگر حرف مي زديم.
معمولا نوجوانان از والدين خود فاصله مي گيرند و به دوستانشان نزديك تر مي شوند. دراين زمان است كه والدين نمي دانند در ذهن فرزندشان چه مي گذرد. توصيه ما به خانم «الف» و ساير والدين اين است كه:
1- نوجوانان غالبا از اين مسئله گله و شكايت دارند كه والدين شان بارها و بارها يك موضوع را تكرار مي كنند. به فرزند خود اجازه دهيد به بيان نظراتش بپردازد و درمورد يافتن راه حل مشكلات فكر كند. هرگز به يك موضوع پيله نكنيد!
2- از بحث هايي كه نوجوانان را در موضع تدافعي قرار مي دهد خودداري كنيد.
بحث هاي توأم با تهديد و خصومت ثمري نخواهد داشت. اگر فكر مي كنيد پيش كشيدن برخي از بحث ها فرزندتان را عصباني مي كند بهتر است آنها را بر روي كاغذ بياوريد.
3- فرزند خود را نصيحت كنيد ولي او را زير ذره بين قرار ندهيد! اجازه دهيد فرزندتان خودش راه حل مناسب را پيدا كند. در اين صورت او به اشتباهاتش پي مي برد و درصدد جبران آنها برمي آيد.
4- از فرزند خود بخواهيد حين صرف شام در مورد مسائل مهم حرف بزند. هنگام صرف شام فرصت خوبي براي بيان نظرات اعضاي خانواده است و تمايل شما را براي حرف زدن در مورد مسائل مهم نشان مي دهد.
5- زماني را به نوجوان خود اختصاص دهيد و در آن هنگام با او به طور خصوصي حرف بزنيد و به نظراتش گوش دهيد.
6- اين حقيقت را بپذيريد كه شايد نوجوان دوست نداشته باشد در مورد برخي مسائل حرف بزند. در اين مواقع همواره پشتيبان او باشيد. به حريم خصوصي فرزندتان احترام بگذاريد ولي براي كمك به او اعلام آمادگي كنيد.
¤¤¤
خانم «ب» مي گويد: «از كجا مي توانم بفهمم كه پسر 17 ساله ام دچار افسردگي شده است يا خير؟»
افسردگي يك شكل رايج در ميان نوجوانان است كه معمولا تشخيص داده نمي شود و درجات مختلفي دارد.
از عوامل افسردگي در نوجوانان مي توان به اعتماد به نفس پايين، از دست دادن يكي از نزديكان، مشاجرات خانوادگي و اختلاف نظر با دوستان اشاره كرد.
نوجواناني كه دچار استرس مزمن هستند و يا در خانواده آنها افسردگي به چشم مي خورد بيشتر در معرض ابتلا به اين مشكل قرار دارند.
علائم هشداردهنده
1- تغييرات شديد در الگوي تغذيه يا خواب نوجوانان مثل افزايش يا كاهش اشتها يا بي خوابي در شب.
2- تغييرات شديد درشخصيت و رفتار مثل پرخاشگري يا بي ثباتي
3- مصرف دخانيات و مواد مخدر
4- افت تحصيلي
5- بي علاقگي نسبت به آينده
6- كناره گرفتن از دوستان، اعضاي خانواده و كنار گذاشتن فعاليت هاي روزمره
7- نااميدي، احساس گناه و اندوه
آذر شايان
 


از اين روغن ها بخوريد!

روغن هاي خوراكي، بحثي كه همواره درخصوص سالم يا مضر بودن آن ها مطرح مي شود. خوراكي هايي كه بسياري از افراد كه به دنبال رژيم هاي لاغري هستند آن را دشمن اصلي خود مي دانند.
بايد بدانيم كه همه روغن هاي خوراكي مضر نبوده و برخي از آنها حتي براي بدن نيز مفيد هستند.
روغن زيتون
مزاياي اين روغن براي سلامت انسان از سالها پيش شناسايي شده و بيشتر در رژيم غذايي مديترانه اي موجود است. به طور مختصر، اين چربي اشباع نشده تك زنجيره اي مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي مزمن مثل امراض قلبي و سرطان را كاهش داده و به افزايش طول عمر و بهبود كيفيت زندگي افراد كمك كند.
روغن دانه انگور
اين روغن هر چند كمتر مورد استفاده قرار مي گيرد اما خواص فوق العاده اي براي مقابله با بيماري ها دارد.
روغن دانه انگور كلسترول بد (LDL) و فشارخون را پايين آورده و خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي دهد. اين روغن همچنين در بهبود ديابت و مشكلات بينايي تأثير مفيد دارد و با مقابله با مولكول هاي راديكال آزاد، پيري را به تعويق مي اندازد.
روغن آووكادو
اين ميوه كه احتمالا چرب ترين ميوه جهان است، درعين حال به عنوان يكي از سالم ترين ميوه هاي جهان شناخته شده است. روغن آووكادو سبز و خوشمزه و سرشار از ويتامين E و كلروفيل است. همچنين از آنجا كه اين روغن نقطه تبخير بالاتري نسبت به ساير روغن هاي گياهي دارد گزينه مناسبي براي طبخ غذا است.
روغن گردو
گردو همراه با بسياري ديگر از مغز خشكبار سلاحي قدرتمند براي مقابله با بيماري هاي قلبي و عروقي است. به اين دليل كه منبع غني از اسيدهاي چرب امگا -3 و اسيد آلفا- لينولئيك است. اما روغن گردو به خصوص غني از آنتي اكسيدان ها بوده و حاوي مقادير زيادي از اسيدهاي چرب مفيد براي قلب است.
روغن كنجد
روغن كنجد نيز سرشار از آنتي اكسيدان ها و املاح معدني مثل منيزم، مس، آهن و كلسيم است. از آنجا كه رنگ اين روغن تيره تر است خاصيت آنتي اكسيداني بيشتري دارد.
روغن دانه كتان
اين روغن كه معمولا توسط اشخاص گياهخوار استفاده مي شود يك گزينه گياهي براي جذب اسيدهاي چرب امگا-3 است. اين روغن براي درمان بيماري قلبي، كاهش كلسترول و كمك به بهبود اختلالات خاص دستگاه ايمني خودكار بدن مفيد است.
روغن ماهي
روغن ماهي غني از DHA، EPA و دو نوع اسيد چرب امگا -3 است كه براي مقابله با بيماري هاي قلبي، سكته مغزي، مشكلات رواني و اختلالات ناشي از افزايش سن مفيد است.
روغن بادام زميني
اين روغن هر چند كمتر در آشپزخانه ها مصرف مي شود اما يكي ديگر از روغن هاي سالم است كه براي كاهش كلسترول، پيشگيري از بيماري قلبي و حتي درمان سرطان مورد استفاده قرارمي گيرد.
 


گوشت شترمرغ بهترين منبع غذايي براي افراد چاق

افرادي كه چاق هستند ولي كم خوني هم دارند مي توانند گوشت شترمرغ را در برنامه غذايي خود بگنجانند چرا كه بيشترين ميزان آهن و كمترين ميزان چربي را دارد.
مصرف چاي پس از غذا:
چاي سبب جلوگيري از جذب آهن موجود درغذا مي شود و از آنجايي كه دركشور ما كم خوني ناشي از فقر آهن به ويژه درخانم ها ديده مي شود بايد از نوشيدن اين ماده غذايي يك تا 2 ساعت قبل و بعد از غذا پرهيز كرد.
مضرات كمبود آهن در بدن: كمبود آهن مي تواند قدرت فكري افراد را تحليل بدهد حتي در افرادي كه افت آهن در بدن آنها بيش از حد است با عدم تمركز، مقاوم نبودن بدن دربرابر بيماري ها، تحمل نكردن ديگران، خشم فزاينده و آتشفشاني روبه رو مي شوند.
افرادي كه آهن بدنشان بسيار پايين است پاي آنها حالت سوزن سوزن مي شود و هنگام بلند شدن از زمين چشم آنها تيره و تار مي شود واگر اين روند ادامه بايد مفاصل با درد مواجه شده و فرد هنگام بالا رفتن از پله ها نفس كم مي آورد و روز به روز توانش كمتر مي شود.
اولين چيزي كه مطرح است، ترك عادت است و اين مسئله اي است كه كار را كمي مشكل كرده چرا كه تنها انديشه و دانش نمي توان جلوي چنين عاداتي راكه ريشه درهزاره دارد بگيرد همان طور كه اغلب پزشكان با وجود آگاهي از مضرات چاقي باز تمايل به خوردن بر عقل و دانش شان غلبه مي كند.
منابع حيواني منبع غني آهن است. آهن از طريق عضلاتي مانند گوشت قرمز، آبزيان و ماكيان دراختيار بدن قرار مي گيرد و جذب مي شود و افرادي كه مي خواهند سريعتر آهن جذب بدنشان شود مي توانند دل ،جگر، قلوه گوسفند و گوشت كباب شده را در رژيم غذايي خود قرار دهند.
افراد چاق و كم خون همواره با اين مشكل مواجهند كه چربي موجود در گوشت مانع استفاده از آن براي جذب آهن مي شود البته گوشت شترمرغ بالاترين ميزان آهن و كمترين ميزان چربي را دارد كه افراد چاق و كم خون مي توانند از آن استفاده كنند بدون آنكه با مشكلي مواجه شوند.
 


مشكل تأخير در تكلم

اگر كودك شما برخلاف كودكان همسال خود به صداها پاسخ نمي دهد يا از آنها تقليد نمي كند ممكن است از تاخير در تكلم رنج ببرد.
در واقع دو نوع تاخير در تكلم وجود دارد: 1-مشكل در توليد صدا و حرف زدن 2-ناتواني در درك صداها و حرف هاي ديگران.
كودكاني كه دچار تاخير در تكلم هستند در توسعه مهارت هاي زباني خود مشكل دارند و شما مي توانيد با به كار بستن توصيه هاي زير به آنها كمك كنيد:
1-شما بايد از همان سنين پائين مشكل تاخير در تكلم را در كودك خود تشخيص دهيد. گاهي علت اين مساله، عفونت گوش است كه به مشكل شنوايي و در نتيجه تاخير در تكلم منجر مي شود. در ضمن شما مي توانيد با يك فرد متخصص مشورت كنيد.
2-هرگز مشكل تاخير در تكلم را ناديده نگيريد و دست از تلاش برنداريد. كودك شما مي تواند آينده اي روشن داشته باشد. مراقبت كافي شما منافع زيادي براي فرزندتان خواهد داشت.
3-شما بايد براي كودك خود زياد كتاب بخوانيد و هنگام حرف زدن با او از زباني ساده استفاده كنيد. كودكتان را تشويق كنيد حرف بزند و به پرسش هاي او پاسخ دهيد.
4- شما مي توانيد با لبخند يا تمجيد كردن، انگيزه فرزندتان را بيشتر كنيد. در ضمن از او بخواهيد آواز بخواند.
5- شما نبايد شكيبايي خود را از دست بدهيد. به فرزند خود فرصت كافي براي حرف زدن بدهيد و حتي به خاطر اصلاح اشتباهات او، حرفهايش را قطع نكنيد.
به كودك خود اجازه دهيد احساسات خود را بيان كند و سپس به آرامي اشتباهات او را تصحيح كنيد.
6-استفاده از زبان علائم و زبان تصويري مي تواند بسيار مفيد باشد يادتان باشد با استفاده از توصيه هاي فوق مي توانيد بهترين كمك را به يك كودك مبتلا به مشكل تاخير در تكلم بكنيد.
 


فعل و انفعالات دهان؛ از 20 تا 60 سالگي

دندان ها و لثه هاي ما در طول سال هاي متفاوت بسيار تغيير مي كنند و همچنين فرسوده تر و كهنه تر مي شوند اما واقعاً مي دانيد در طول سنين متفاوت در دهان شما چه مي گذرد؟
براي هر سني و دوران خاصي از زندگي راه ها و روش هاي گوناگوني وجود دارد كه از دندان هايتان محافظت كنيد و همچنين موارد بسيار متفاوتي هم براي از بين بردن دندان ها وجود دارد كه البته بايد از آن ها پرهيز كنيد در ادامه هر دوران را جداگانه مورد بررسي قرار مي دهيم.
20 تا 40 سالگي:
در اين دوران همچنان دندان هاي شما جوان هستند و اگر در سنين پايين تر با آن ها بسيار با ملايمت برخورد كرده باشيد و نظافت را نيز در آن ها حفظ كرده باشيد اين دوران بسيار طلايي براي دندان هاي شما خواهد بود البته توجه داشته باشيد كه در اين دوران نيز مواردي وجود دارد كه مي توان باعث تخريب دندان ها باشد.
در طول زمان و از آغاز 20سالگي لثه هاي شما ضعيف تر مي شوند و البته ريشه هاي دندان ها نيز بسيار ضعيف تر مي شوند. براي اينكه از اين موارد جلوگيري كنيد بهتر است تا در اين دوره زماني روزانه تا دو بار دندان هايتان را بشوييد و همچنين در خاطر داشته باشيد كه بايد از خمير دندان هاي مناسب نيز استفاده كنيد.
اين دوره براي جوانان بسيار مهم است چرا كه در اين دوران آن ها دغدغه هاي ازدواج و درس و كار را دارند و همين موارد از عوامل اصلي ايجاد استرس در شما هستند. استرس يكي از مهم ترين عوامل در از بين بردن دندان ها است و مي توان به راحتي دندان هاي شما را نابود كند.
سعي كنيد در دوره جواني و به طور كلي در اين بازه زماني كمتر از نوشيدني هايي مانند نوشابه استفاده كنيد چرا كه اين نوشيدني ها به علت داشتن اسيدهاي متفاوت ميناي دندان شما را از بين مي برد و همچنين به ضعيف شدن لثه ها كمك بسيار زيادي مي كند.
40 تا 50سالگي:
در اين دوران شايد دندان هاي شما بسيار جوان به نظر برسند اما در باطن بسيار فرسوده تر شده اند و بايد از آن ها بيشتر مراقبت كنيد چرا كه ممكن است در سنين بيشتر براي شما ايجاد مشكل كنند.
در اين دوران سعي كنيد تا هر سال حداقل دو بار به دندان پزشكي مراجعه كنيد و سلامت دندان هايتان را اينگونه چك كنيد. همچنين در نظر داشته باشيد كه در اين سن لثه با سرعت بيشتر در حال از بين رفتن است و بهتر است تا شما نيز با دقت بيشتر از آن ها مراقبت كنيد.
يكي از بهترين راه هايي كه مي تواند براي سلامت دندانتان از آن استفاده كنيد ورزش كردن است. شايد باور نكنيد اما به تازگي در تحقيقاتي كه محققان انگليسي انجام داده اند به اين نتيجه دست پيدا كرده اند كه سلامت جسمي بدن مي تواند كمك به سزايي در داشتن دندان هاي سالم آن هم در سن هاي بين 40 تا 50سال مي كند. پس بهتر است تا روزانه حداقل 30 دقيقه را براي ورزش كردن اختصاص ديد.
50سال به بالا:
از سن 50سالگي به بالا بيماري هاي مختلفي به سراغ انسان ها مي آيد و براي آنكه از آن ها خلاص شويد بايد از داروهاي شيميايي و قرص ها استفاده كنيد بسياري از اين قرص ها باعث خشكي دهان مي شود كه در اين سنين مي تواند براي دندان و لثه شما بسيار مضر باشد.
بهتر است تا در اين دوران از آب بيشتري استفاده كنيد و همچنين جويدن آدامس هاي بدون قند نيز مي تواند به شما كمك بسيار زيادي بكند. البته ممكن است در اين دوران دردهايي نيز در داخل دهانتان احساس كنيد و به محض اينكه از اين دردها خبردار شديد حتماً به پزشك معالج مراجعه كنيد چرا كه اين موارد ممكن است عفوني بوده و مشكلات بسيار زياد ديگري را براي شما ايجاد كند.
 


قلب خانه نياز به جراحي دارد

هنگام خريد سينك ضمن توجه به رنگ و مدل آن، چيزي كه بيش از هر چيز بايد به آن توجه كنيد انتخاب سينكي است كه نياز شما را كاملا تأمين كند.
مثلا اگر از ماشين ظرفشويي استفاده مي كنيد مي توانيد سينك تك لگنه را انتخاب كنيد و اگر شست و شوي ظرف با دست را ترجيح مي دهيد، به دنبال سينك دو و سه لگنه باشيد.
آشپزخانه قلب هر خانه و يكي از مهم ترين بخش هاي هر منزل است كه بيش از ساير قسمت ها مورد استفاده قرار مي گيرد و تمام افراد خانواده در آن رفت و آمد دارند؛ بويژه خانم ها.
دكوراتورها معتقدند آشپزخانه بايد خيلي روشن باشد و بهره زيادي از نور طبيعي برده باشد. البته اگر آشپزخانه خيلي روشن باشد استفاده از رنگ هاي روشن براي ديوارها خيلي مناسب به نظر نمي رسد و ممكن است چشم را اذيت كند.
رنگ آميزي آشپزخانه
بهتر است رنگي كه براي ديوارهاي آشپزخانه انتخاب مي كنيد مكمل رنگ كابينت باشد. سعي كنيد رنگ كاشي هاي كف و سقف را با يكديگر هماهنگ كنيد. مي توانيد براي انتخاب رنگ ديوارها از رنگ سقف و كف نيز الهام بگيريد. اگر كاشي ها طرح دار هستند مي توانيد از رنگي كه در طرح كاشي ها وجود دارد، براي ديوارها استفاده كنيد.
اگر مي خواهيد آشپزخانه شما پرطراوت و شاداب باشد از رنگ هاي جسور و بي پروا استفاده كنيد. قرمز و سبز پررنگ مي تواند پيشنهادي متفاوت باشد.
نكاتي درباره آشپزخانه اوپن
آشپزخانه هاي اوپتن به دليل اين كه از پذيرايي يا اتاق نشيمن ديد دارند بايد خيلي مرتب چيده شوند و وسايل آشپزخانه هاي اپن در دكوراسيون پذيرايي هم تأثير دارند. رنگ كابينت ها بايد گونه اي باشد كه لك ها را به سرعت نشان ندهد، كف آشپزخانه هم بايد از جنسي باشد كه به آساني تميز شود. نورپردازي خوب و هود مناسبي كه بتواند به خوبي هواي آشپزخانه را تهويه كند ضروري است. به دليل پيدابودن آشپزخانه از داخل پذيرايي، سعي كنيد وسايل برقي اضافي و قابلمه ها را جلو ديد نگذاريد.
در اين مدل معماري، بهتر است رنگ كاشي و كابينت با سالن پذيرايي هارموني ايجاد كند. مي توانيد براي پنجره آشپزخانه از پرده هاي حصيري يا كاغذي متحرك روي اپن استفاده كنيد تا در صورت تمايل مانع از ديده شدن داخل آشپزخانه شويد. براي پرده و كابينت نيز انتخاب رنگ هاي روشن مانع از تمركز نگاه ميهمانان مي شود.
براي آشپزخانه اوپن بهتر است از نورهاي مهتابي زير كابينت براي روشن شدن ميز كار استفاده شود. نصب يك لوستر نيز براي روشني كل فضا مفيد است. لامپ هاي هالوژن نيز به زيبايي آشپزخانه مي افزايد اما مصرف آن را بايد مد نظر داشت.
اگر پذيرايي شما با موكت پوشيده شد، آشپزخانه شما مي تواند سراميك باشد. اما اگر كف پوش تمام خانه سراميك يا پاركت است، مي توانيد آشپزخانه را هم با همان كف پوش بپوشانيد.
اگر از ميز ناهارخوري استفاده نمي كنيد، يا جايي براي ميز ناهارخوري وجود ندارد و مجبور هستيد از ميز اوپن آشپزخانه براي وعده هاي غذايي استفاده مي كنيد، ميز بهتر است تا افراد خانواده به راحتي بتوانيد پشت اين ميز غذايشان را ميل كنند و جايي براي ظرف هاي متعدد باشد.
يكي از مشكلاتي كه در آشپزخانه وجود دارد بوي غذاها و گاه سوختن غذاها و باقي ماندن بوي نامطبوع آن در محيط است. امروزه براي رفع اين مشكل از هود استفاده مي شود اما برخي هودها هم فضاي زيادي اشغال مي كنند و هم زيبايي چنداني ندارند. البته نسل هاي جديدي از هود به بازار آمده كه نسبت به مدل هاي قبل فضاي كمتري را اشغال مي كند.
مطمئن باشيد هماهنگي رنگها باعث زيبايي بيشتر مي شود. البته شما هر رنگي را بيشتر دوست داريد مي توانيد براي آشپزخانه استفاده كنيد اما به ياد داشته باشيد اينجا فقط آشپزخانه است.
آشپزخانه مرتب و شيك
براي داشتن آشپزخانه اي زيبا لازم است اصولي را رعايت كنيد. مرتب بودن آشپزخانه خيلي مهم و ضروري است.
در آشپزخانه 4 قطب اصلي وجود دارد. يك قطب مخصوص انجام كارهاي خشك مثل خردكردن مواد غذايي و استفاده از وسايل برقي، يك قطب براي انجام كارهاي خيس مانند شستن ظرف، يك قطب مخصوص آشپزي و يك قطب مخصوص انباركردن كه محل قراردادن يخچال و كمدهاي ديواري است.
در اين صورت كارها سريع تر انجام خواهد شد.
براي مرتب كردن اين بخش مهم خانه، همه چيز به فضاي آشپزخانه و وسعت آن بستگي دارد. در يك آشپزخانه مستطيل شكل كه عرض آن بيش از دو متر نيست، بايد تنها از يكي از ديوارها براي نصب كمد و طبقات استفاده كرد و گاز در بهترين جاي ممكن قرار داده شود.
در آشپزخانه هاي مربع شكل يا ال شكل چيدن وسايل راحت تر است و حتي مي توان از يك ميز صبحانه نيز استفاده كرد اما اين ميز و صندلي هايش بايد با ظرافت و با توجه به فضا انتخاب شوند تا جاگير نشوند.
وسايل زاويه دار نخريد. ميزهاي گرد و تاشو بهتر از ميزهاي زاويه دارند.
كمدهاي شيشه كه حكم بوفه را دارند براي جاسازي ظروف خوب نيستند. در كمدهايي كه شيشه اي نيستند راحت و بهتر مي توان ظروف را در آن جاسازي كرد. زياد بودن كشوها نيز امتيازي براي آشپزخانه محسوب مي شود و به مرتب بودن آن كمك مي كند.
منابع نوري كوچك تر در مكان هاي مهم كاري در آشپزخانه بسيار ضروري است. تعداد پريزهاي برق نيز در آشپزخانه بايد حداقل سه تا چهارعدد باشد، به طوري كه فرد مجبور نباشد مدام براي استفاده از يك وسيله برقي وسيله برقي ديگري را از برق بكشد.
كابينت ها و سينك
يك آشپزخانه خوب كابينت هاي بلند و زياد بايد داشته باشد. وسايلي را كه بيشتر استفاده مي شوند را مي توانيد در طبقاتي كه دسترسي به آنها راحت تر است بگذاريد و آن وسايلي كه كمتر استفاده مي شود را بالاتر بگذاريد.
سينك ها مدل ها و اندازه هاي متفاوتي دارند. كه بهترين آنها دوقلو و گود است. زيرا براي شستن ميوه و سبزيجات و ظروف خيلي راحت تر هستند.
هنگام خريد سينك ضمن توجه به رنگ و مدل آن، چيزي كه بيش از هرچيز بايد به آن توجه كنيد انتخاب سينكي است كه نياز شما را كاملا تامين كند. مثلا اگر از ماشين ظرفشويي استفاده مي كنيد مي توانيد سينك تك لگنه را انتخاب كنيد و اگر شست وشوي ظروف با دست را ترجيح مي دهيد، به دنبال سينك هاي دوو سه لگنه باشيد.
با داشتن برخي از آنها ديگر نيازي به استفاده مجزا از آب چكان يا سبد ظرفشويي براي قراردادن ظرف ها نيست. بعضي ديگر طوري طراحي شده اند كه روي سينك با يك دگمه و با درپوشي از جنس سينك بسته شده و امكان استفاده از فضاي بيش تر فراهم مي شود.
سينك را با توجه به فرم و اندازه سرويس بهداشتي، رنگ، جنس و مدل ساير وسايل انتخاب كنيد. سفيد يا رنگي، سراميك يا شيشه اي، ساده يا طرح دار، گرد يا مدل دار، شيب دار، موج دار، مشبك و غيره همه به انتخاب و سليقه شما بستگي دارد.
از كابينت هايي با درهاي آينه اي در آشپزخانه استفاده كنيد زيرا اين كار سبب مي شود آشپزخانه شما وسيع تر به نظر برسد هم چنين مي توانيد به جاي اين كار براي تعدادي از كابينت ها از درهاي شيشه اي استفاده كنيد و براي داخل آن ها از ظروف كريستال و شيشه اي استفاده كنيد تا درخشش آن ها سبب روشن تر شدن فضاي آشپزخانه شود.
آخر اينكه از وسايلي كه قابليت نصب و آويختن به ديوار دارند از قبيل سرويس كفگير ملاقه، جاروشارژي و... بيشتر استفاده كنيد تا فضاي كشوها و روي كابينت ها بيهوده هدر نرود و صرف وسايل ديگري شود.
 


انگور و نابينايي دوران پيري

گروهي از متخصصان چشم پزشكي درآمريكا اظهار داشتند خوردن انگور در طول عمر از بروز نابينايي دوران پيري جلوگيري مي كند.
افراد سالخورده مستعد ابتلا به نوعي بيماري چشمي موسوم به تحليل نقطه ماكولار چشم ناشي از افزايش سن هستند كه از عوامل مهم نابينايي در اين گروه سني است.
افرادي كه در طول عمر خود به خوردن انگور عادت دارند درسالهاي پيري، كمتر در معرض نابينايي ناشي از تحليل نقطه ماكولار چشم قرار مي گيرند.
نابينايي از افزايش سن، حاصل آسيب اكسيديته به بافت چشم است كه به مرور زمان و با بالا رفتن سن بروز مي كند. يك رژيم غذايي غني از آنتي اكسيدان هاي طبيعي در طول عمر مانند آنتي اكسيدانهاي موجود در انگور به طور مستقيم براي سلول هاي رنگدانه اي اپي تليوم شبكيه و در نتيجه براي سلامت و بهبود عملكرد شبكيه چشم موثر و سودمند است.
انگور درعين حال ميوه اي،ضد عفوني كننده است و براي درمان بيماري هايي چون يبوست، عوارض روماتيسم، كم خوني و پيشگيري ازسرطان بسيار مفيد است. اين ميوه همچنين سرشار از پتاسيم است كه براي برطرف كردن ضعف بدن بسيار مفيد است و مصرف آن براي افراد مبتلا به ناراحتي هاي قلب و اعصاب توصيه مي شود.
انگور براي حفظ سلامت قلب، ريه و كليه ها موثر و به دليل داشتن املاح و مواد سلولزي، ملين و مدر است و موجب كاهش اوره خون مي شود. دانه هاي خشك انگور صفرا و بلغم را دفع و به رفع حالت خستگي كمك مي كنند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14