(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 26 تير 1391 - شماره 20257

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پيچ تاريخي دستگاه قضايي (يادداشت روز)
پياز! (گفت و شنود)
واشنگتن پست: آمريكا بايد مذاكرات با ايران و سوريه را جدي و مستقل دنبال كند
كيهان و خوانندگان
مخبر دزفولي مطرح كرد
ضرورت تدوين الگوي سبك زندگي اسلامي- ايراني با مشاركت نخبگان حوزه و دانشگاه
از سوي يكي از طراحان مطرح شد
جزئيات طرح مجلس براي بستن تنگه هرمز
كدخدايي خبر داد
اعلام آمادگي شوراي نگهبان براي پيگيري لايحه اصلاح قانون انتخابات
مشاور احمدي نژاد به مصر مي رود
التماس دعاي سلطنت طلبان از اصلاح طلبان! (خبر ويژه)
يك عروسك گردان براي 2 خيمه شب بازي در سوئد (خبر ويژه)
تحريم ايران كاملا شكست خورده اين هم سندش! (خبر ويژه)
ايران با دور زدن تحريم ها آمريكا را سر كار گذاشته است (خبر ويژه)


پيچ تاريخي دستگاه قضايي (يادداشت روز)

پس از قريب به يكسال، ديروز دادرسي و رسيدگي به پرونده بزرگ فساد بانكي به پايان رسيد. درخصوص اين پرونده از همان ابتدا كه در نيمه مردادماه سال گذشته گشوده شد و به مانند يك بمب خبري درصدر اخبار رسانه ها و مطبوعات قرار گرفت حجم انبوهي از گزارش ها و تحليل ها و پيش بيني ها مطرح شد و در اين ميان امپراتور رسانه اي ضدانقلاب، اپوزيسيون خارج نشين و فراري و گروه هاي معاند اين به اصطلاح پيش بيني- بخوانيد آرزو- را به ميان آوردند كه جمهوري اسلامي قدرت برخورد با متهمان و عوامل فسادي مالي در ابعاد 3 هزار ميليارد تومان را ندارد و خلاصه آنكه فرجامي براي اين پرونده متصور نيست.
در طول تحقيقات مقدماتي اين پرونده بزرگ در دادسرا نيز كماكان آتش تهيه شايعات و شبهات و پمپاژ آن به فضاي رسانه اي سنگين بود اما يك مسئله را اتاق فكر دشمن پيش بيني نمي كرد و آن «صدور كيفرخواستي براي متهمان در 33 جلد و مشتمل بر 12 هزار صفحه اوراق و مستندات قضايي» بود كه ظرف 6ماه كار شبانه روزي قوه قضائيه و تشكيل دهها گروه كارشناسي و بازرسي به ثمر نشست.
پرونده فساد 3 هزار ميلياردي وقتي در 29 بهمن 90 پس از قرار مجرميت و صدور كيفرخواست براي متهمان به دادگاه انقلاب آمد؛ «ضد انقلاب» را آچمز كرد. بنابراين با آغاز جلسات دادگاه و آمدن متهمان پاي ميز محاكمه، ضدانقلاب و دشمن از القاء رسيدگي نكردن به اين پرونده در محيط رسانه اي و در فضاي افكار عمومي به اين سناريو تغيير فاز داد كه؛ «متهمان اصلي محاكمه نمي شوند»!
پانزده جلسه دادگاه اين پرونده كه بصورت علني و در حضور اصحاب رسانه و مطبوعات و وكلاي متهمان برگزار شد نشان داد ادعاي واهي ضدانقلاب و جريان هاي انحرافي مصداق تخم افكندن در شوره زار است چرا كه حضور مه آفريد امير خسروي- متهم رديف اول- در همان جلسه دادگاه سناريوي آنها را در نطفه سوزاند.
در ادامه جلسات دادگاه وقتي علاوه بر مديران و مسئولان گروه آريا، مديران ارشد بانكي و دولتي نيز به عنوان متهم پاي ميز محاكمه حاضر شدند معلوم شد كه قوه قضائيه همچنان كه بارها تاكيد كرده عزم خود را جزم نموده تا اخلالگران و مفسدان اقتصادي در حاشيه امن قرار نگيرند.
البته طبيعي بود كه ضد انقلاب و برخي از جريان هاي انحرافي با هياهوگري و شلتاق كاري درصدد باشند تا مسير اصلي اين پرونده را منحرف نمايند.
از همين روي؛ جلسه روز گذشته دادگاه فساد بانكي كه منجر به ختم رسيدگي اين پرونده شد حاوي نكات معناداري در شكست پروژه اي است كه با حمايت ضدانقلاب و برخي گمارده هاي داخلي تلاش مي كرد اين پرونده به فرجام نرسد.
گفتني است؛ بخش اول اين پرونده به ايستگاه آخر رسيده و به اتهامات 39 نفر رسيدگي شده و اين در حالي است كه به گفته قاضي و نماينده دادستان، اين پرونده حدود 200 متهم دارد. خاطر نشان مي شود به موازات اين پرونده بزرگ فساد بانكي، پرونده اختلاس از شركت بيمه ايران نيز پس از سيزده جلسه، دو هفته پيش -12 تير 91- با اخذ آخرين دفاعيات 78 متهم به پايان رسيد.
بنابراين در شرايطي كه قوه قضائيه به دو پرونده بزرگ «فساد» و «اختلاس» رسيدگي كرده و حدود 120 متهم در انتظار صدور احكام هستند ذكر نكاتي قابل اعتناست:
1- هر چند حجم پرونده و تعداد زياد متهمان باعث طولاني شدن رسيدگي مي شود اما اكنون كه ختم دادرسي اعلام شده است بايد در اسرع وقت آراء متهمان صادر شود. اگر اين اتفاق در وقت خودش نيفتد بي شك بسياري از زحمات قوه قضائيه كه مطالبه بحق عموم مردم بوده است تضييع خواهد شد و بستري را فراهم مي كند تا ضد انقلاب و دشمن، سناريوهاي جديدي را به كار بگيرند.
بنابراين همچنان كه قانون صراحتاً اشاره دارد كه ظرف يك هفته پس از ختم دادرسي، قاضي انشاء رأي نمايد ضروري است كه موانع پيش روي با درايت و دقت از سر راه برداشته شود.
2- اين يادداشت نه صلاحيت دارد و نه در صدد است كه براي خود صلاحيتي وضع نمايد تا درباره چگونگي آراء صادره، پيش داوري و قضاوت نمايد.
تمام گفتني در اين باره اين است كه بعضي از تجربه هاي تلخ گذشته تكرار نشود و قوه قضائيه به موازات «عدالت»، «قاطعيت» در صدور احكام شايسته و متناسب با جرم انجام شده را بيرون از «مصلحت» عملي نمايد.
3- نكته ديگر اين است كه تمام مراحل پرونده بايد بخوبي و بهنگام انجام شود وگرنه كاستي و ضعف در هر مرحله به مراحل قبلي به شدت لطمه مي زند. بنابراين قوه قضائيه بايد از هم اكنون بستر «اجراي احكام» را قاطعانه فراهم نمايد.
ناگفته پيداست از زمان صدور حكم تا مرحله اجراي حكم بايد طبق قوانين دادرسي فرآيندي طي شود؛ اما حرف بر سر اين است كه اين فرآيند به فاز وقت كشي و بعد خداي ناكرده تحركات و لابي گري ها براي وقفه در اجراي حكم منجر نشود.
4- مابقي متهمان پرونده فساد بانكي نيز بايد در اسرع وقت پاي ميز محاكمه بيايند و اين جزو جداناشدني اين پرونده است. در اينجا آنچه اهميت مضاعف دارد ساماندهي يك اطلاع رساني صحيح و بهنگام از سوي قوه قضائيه است تا پمپاژ شايعات و شبهات دشمن و ضدانقلاب در فضاي رسانه اي به اعتماد افكار عمومي ضربه نزند. هرچقدر اين مسئله به كندي انجام شود دشمن و حلقه هاي انحرافي دوباره اين القاء را به پيش خواهند كشيد كه متهمان اصلي از محاكمه و مجازات گريخته اند.
5- در جلسات دادگاه فساد بزرگ بانكي علاوه بر 39 متهم فعلي و يا متهماني كه در بخش يا بخش هاي بعدي اين پرونده محاكمه مي شوند از اشخاصي با مسئوليت هاي رده بالاي دولتي نام برده شد و اعلام گرديد كه پرونده هاي اتهامي آنها مفتوح است. آنچه در اين ميان مهم است اطلاع رساني بدون فوت وقت درباره سرنوشت اين افراد است ولو در مقام وزارت، وكالت، معاونت و... باشند و به هيچ عنوان نبايد «عدالت» را به خاطر «مصلحت» بلاوجه به تأخير انداخت.
6- و بالاخره بايد گفت مجموع تحقيقات، رسيدگي، دادرسي، صدور احكام، اتقان آراء و اجراي احكام در اين دو پرونده و رسيدگي همزمان به پرونده هاي مرتبط از سوي ديگر نماد و الگويي براي امر مقدس مبارزه با مفاسد اقتصادي و مالي خواهد بود.
اينجاست كه پايان جلسات دادگاه فساد بانكي و اختلاس بيمه ايران آغاز يك راه و مسير بزرگ و ماندگار است و ظرايف و دقايقي را مي طلبد كه هر جزء به اجزاء ديگر ضربه نزند و مجموع اجزاء در قالب يك نمونه واحد، افق تازه اي در دستگاه قضايي ترسيم نمايد.
بدون شك موفقيت قوه قضائيه تا انتهاي اين مسير پرخطر و مسئوليت خطير، وحدت رويه اي ارزشمند را براي مبارزه با مفاسد اقتصادي و مالي در ساحت قضايي به ارمغان خواهد گذاشت.
رهبر معظم انقلاب سه هفته پيش و در هفته قوه قضائيه براي اولين بار فراتر از دو عنصر كليدي «اعتماد عمومي» و «اقتدار» در دستگاه قضايي، خواستار «ارتقا»ي قوه قضائيه شده بودند و تاكيد كردند كه تحقق اين موضوع منجر به برچيده شدن مفاسد مي شود. بنابراين به نظر مي رسد قوه قضائيه در يك پيچ تاريخي است تا با ارتقاء در امر مبارزه با مفاسد اقتصادي، فازهاي ديگر راهبرد «ارتقاء قضايي» را به نقطه مطلوب و دادگستري استاندارد نزديك سازد.
حسام الدين برومند
 


پياز! (گفت و شنود)

گفت: جان ساورز رئيس سرويس جاسوسي انگليس- MI6- گفته است 1+5 در مهار برنامه هسته اي ايران چندان هم بدون موفقيت نبوده است!
گفتم: خب! چه موفقيتي داشته اند؟
گفت:جان ساورز مي گويد «ما توانستيم جلوي توليد بمب اتمي را در ايران بگيريم»!
گفتم: ولي ايران قصد توليد بمب اتمي نداشت كه 1+5 جلوي آن را گرفته باشد!
گفت: آخه بعد از اين همه زور الكي كه زده اند اگر اعتراف كنند كه دستشان به هيچ چيز بند نيست كه خيلي برايشان آبروريزي دارد.
گفتم: چه عرض كنم؟!
گفت: مي خواهند بگويند كه بعله... 1+5 در اين مدت بي كار نبوده و در برنامه هسته اي ايران دخالت مؤثر داشته است!
گفتم: يارو خيلي گشنه بود. رفت پشت شيشه مغازه كبابي ايستاد و داشت كباب خوردن يكي از مشتري ها رو تماشا مي كرد. ناگهان چند تا ضربه زد به شيشه. مشتري از اون پشت پرسيد؛ چي ميگي؟! و يارو گفت؛ ميگم پياز هم بخور!


واشنگتن پست: آمريكا بايد مذاكرات با ايران و سوريه را جدي و مستقل دنبال كند

روزنامه آمريكايي واشنگتن پست به دولت اوباما توصيه كرد اگر آمريكا واقعا در پي يافتن راه حلي درباره ايران و سوريه است بايد مذاكرات با اين دوكشور را به شكلي جدي تر و مستقل دنبال كند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري النشره ، روزنامه «واشنگتن پست» در شماره ديروز خود در تحليلي به قلم «ديويد ايگناتيوس» تحت عنوان «آيا تلاش هاي ديپلماتيك درباره ايران و سوريه به موفقيت مي انجامد» با اشاره به افزايش تنش ها در منطقه خاورميانه تاكيد كرد كه انتظار مي رود، اين منطقه امسال تابستان ملتهب و پرتب و تابي را سپري كند.
واشنگتن پست مهمترين اين تنش ها را تلاش مذاكره كنندگان براي يافتن راهكاري جهت حل بحران سوريه و پرونده هسته اي ايران مي داند.
اين روزنامه آمريكايي مي نويسد: يكي از بازتاب هاي اين تشديد و افزايش تنش ها را بايد در دستور اخير پادشاه سعودي به برخي فرماندهان نظامي اين كشور در لغو تعطيلات تابستاني آنها ملاحظه كرد.
واشنگتن پست در ادامه با ناديده گرفتن ناآرامي هاي داخلي عربستان كه هم اكنون پا را از مناطق شرقي اين كشور هم فراتر نهاده و به تدريج در حال گسترش به مناطق ديگر از جمله رياض و مدينه است و بدون اشاره به آنها، مي نويسد: مسئولان آمريكايي و سعودي اعتقاد دارند، اين دستورات بيانگر نگراني هاي آل سعود از درگيري نظامي احتمالي با ايران، جنگ در سوريه و تنش هاي بحرين است
واشنگتن پست تاكيد مي كند: با اينكه ديپلمات هاي آمريكايي و سعودي تلاش بسياري را براي آرام كردن اوضاع و حل اين بحران هاي منطقه اي انجام داده اند، اما تاكنون تمام اين تلاش ها از جمله تلاش «كوفي عنان»، فرستاده ويژه سازمان ملل در سوريه با بن بست مواجه شده است.
درباره حل بحران هسته اي ايران نيز واشنگتن پست مي نويسد كه هيچ يك از كنفرانس هاي بين المللي استانبول و بغداد و ايران به نتيجه نرسيده و دو طرف ايراني و غربي تنها به گفت وگو اكتفا كرده اند.
به عقيده نويسنده اين مقاله، قرار گرفتن سوريه در لبه پرتگاه جنگ طايفه اي و داخلي به ويژه در صورت سرنگوني نظام دمشق و عدم به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته اي ايران و غرب نشان مي دهد كه خاورميانه تابستان داغي را پيش رو دارد.
اين روزنامه آمريكايي در ادامه با اشاره به بحران عدم اعتمادي كه در موضوع مذاكرات بين اعراب و ايران مشاهده مي شود، مي نويسد: دولت اوباما همكاري بين المللي در راستاي تعامل با سوريه و ايران را برگزيد. اما آمريكا بايد يك راهكار جايگزين را در صورت به بن رسيدن ين تلاش ها مد نظر داشته باشد.
اين گزارش به دولت اوباما توصيه مي كند، اگر آمريكا واقعا در پي يافتن راه حلي درباره ايران و سوريه است بايد مذاكرات با اين كشورها را به شكلي جدي تر و مستقل دنبال كند.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 33232000
¤ دولتمردان آمريكا و برخي كشورهاي عرب حوزه خليج فارس بايد مواظب رفتارشان باشند و مرتكب خطاي استراتژيك نشوند چرا كه ايران اسلامي از ظرفيت هاي بسيار بالاي نظامي و اقتصادي خيره كننده اي برخوردار است و جانانه از حريم كشور و تماميت ارضي خود دفاع خواهد كرد و قطعا هر كشور خيره سري بخواهد منافع ملي ما را تهديد كند ايران اين توانايي را دارد كه در هر نقطه اي از جهان پاسخ مناسب را به متجاوزين بدهد و آنها با تحريم و فشارهاي ايذايي نمي توانند جلوي پيشرفت ملت ما را بگيرند.
بختياري
¤ با توجه به يادداشت كيهان 24/4/ 91 و ردپاي مافياي اقتصادي در مطبوعات مسئولين امنيتي و قضايي به چه كاري مشغولند؟ آيا نمي دانند كه عيب بزرگي است؟ اگر مي دانند چرا با اين چند اژدها برخورد نمي شود. واقعا ما در مواجهه با مردم پاسخي براي عرضه نداريم.
هيئت نظارت بر مطبوعات و دادگاهها (مدعي العموم) در مقابله با اين پديده تاكنون چه اقدامي كرده اند؟
مهندس تورانداز از شوراي اسلامي فريدونكنار
¤ با وجود اين همه ظلم و جنايت سران ملحد عربستان با ملت و كشورمان و كشورهاي اسلامي چطور رئيس محترم مجلس اعلام مي كند كه هيچكس نبايد بين رابطه خوب و صميمي ما با عربستان خدشه وارد كند؟!
عليمرداني
¤ از خواندن خبر ويژه كيهان در مورد فصلنامه «نگاه نو» كه مبلغ فراماسونري و سكولاريسم در ايران است و از سال 70 تاكنون مجوز نشر داشته است بهت زده شدم. بسي مايه تاسف است كه چگونه مسئولين فرهنگي اجازه مي دهند اينگونه نشريات عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي كه با خون صدها هزار شهيد والا مقام آبياري شده فعاليت نمايند؟
سلامي
¤ از يادداشت آقاي شريعتمداري تقدير و تشكر مي شود انتظار مي رود با معرفي زالوصفتان به مراجع ذيربط و برخورد شديد با اين خناسان خدانشناس مرهمي بر زخم هاي دل ملت گذاشته شود و حزب الله پاسخي مستدل براي افراد مغرض و معترض داشته باشد.
ترابي
¤ ماده 148 و 147 مربوط به زمينهاي بدون سند 2 سال قبل در مجلس شوراي اسلامي تصويب و توسط شوراي نگهبان مورد تاييد قرار گرفت ولي علت عدم ابلاغ آن توسط قوه قضائيه مورد سوال است. حال اگر طرحي كه توسط مجلس تصويب مي شد و دولت آنرا ابلاغ نمي كرد رئيس مجلس سريعا اخطار به رئيس جمهور مي داد ولي در اينجا چرا وارد نمي شود و چرا قوه قضائيه ابلاغ نمي كند ؟!
561---025177
¤ از مركز رسيدگي به امور مساجد درخواست مي شود با نظارت بيشتري به امور مساجد از انجام امور غيركارشناسي و غيرمهندسي برخي مساجد كه هزينه زيادي را براي ساكنين محل و افراد خير متحمل مي شوند جلوگيري نمايد و همچنين نسبت به عضويت افراد جوان در هيئت امنا هم توجه شود .
صباغيان
¤ با توجه به قول مساعد استاندار تهران مبني بر شهر شدن قيامدشت در سال گذشته چرا هيچ خبري از منفك شدن از منطقه 15 و تبديل به شهر شدن آن نيست؟!
2690---0936
¤ با توجه به سخنان مسئولين طرح مسكن مهر با خانه دار شدن افراد كه 6 تا 7 ميليون تومان سرمايه داشته باشند پس چرا در قم حداقل بيست ميليون تومان سرمايه مطالبه مي شود؟
8516---0919
¤ از مديران سازمان تامين اجتماعي درخواست مي شود؛ در عملكرد خود در زمينه هاي پرداخت مطالبات و خدمات درماني و... اينقدر دل كارگران بازنشسته را به درد نياورد.
8516---0919
¤ اميدواريم كه دولت آقاي احمدي نژاد در اين مدت كوتاه باقي مانده از دولت خود با تغيير برخي از مديران حلقه انحرافي در دولت و با استفاده از متخصصين و متعهدين به نظام در امر كنترل تورم و گراني ها بتواند كارنامه قابل قبولي از خود برجاي بگذارد و در پيشگاه عدل الهي روسفيد شود.
اسلامي از همدان
¤ به امت حزب الله و برادران و خواهران مسلمان سوريه عرض مي كنم شما هم مانند ما در فتنه آمريكايي و صهيونيستي 88 چوب دفاع از مقاومت و استقلال سياسي خود را مي خوريد، مقاومت و صبر پيشه كنيد كه خدا با صابران است.
سلمان پورمريدي
¤ مي خواستم بدانم چرا حقوق كارمندان مشمول قانون خدمات كشوري 390 هزار تومان است و مابقي كارمندان 265هزار تومان است؟ چه تفاوتي بين خون آنها است كه 125هزار تفاوت حقوق وجود دارد؟ از دولت عدالت محور درخواست مي شود نسبت به متعادل كردن حقوق ها عنايت بيشتري نمايد.
1532---0912
¤ از سازمان نظام وظيفه عمومي سؤال مي كنم كه آيا فرزند، فرزند شهيد هم مي تواند از معافيت پدربزرگ شهيدش بهره مند شود يا خير؟
يك هموطن از شادگان خوزستان
¤ در سال 73 سرقفلي مغازه اي را خريده ام حال صاحبخانه قصد تخريب منزل و مغازه ها را دارد و طي شكايتي قصد تصاحب و خريد مغازه را به قيمت كارشناسي دادگستري دارد در سال 90 همين مطلب را وقتي از معاون محترم رئيس قوه قضاييه در مسجد علي بن الحسين(ع) سؤال نمودم گفتند به هيچ وجه امكان ندارد بايد رضايت مستاجر را جلب نمايد حال چطور است كه قاضي محترم اعلام مي نمايد اگر تخليه نكنيد حكم تخليه را صادر مي كنم از معاون محترم رئيس قوه قضاييه درخواست مساعدت دارم.
سيدحسن احمدي جانباز
 


مخبر دزفولي مطرح كرد

ضرورت تدوين الگوي سبك زندگي اسلامي- ايراني با مشاركت نخبگان حوزه و دانشگاه

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي از ضرورت تدوين الگوي سبك زندگي اسلامي- ايراني با مشاركت فرهيختگان و نخبگان حوزه و دانشگاه خبر داد .
محمدرضا مخبر دزفولي در هم انديشي بررسي ابعاد اسلامي- ايراني كه روز يكشنبه 25 تيرماه باحضور استادان و صاحب نظران حوزوي و دانشگاهي در محل دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد، گفت: بايد كارشناسان حوزوي و دانشگاهي كشور پيرامون موضوع سبك زندگي اسلامي - ايراني بحث و تبادل نظر كنند .
وي درخصوص علت پرداختن اين موضوع توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: در پيوست حكم رهبر معظم انقلاب براي اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در دوره جديد موضوع تدوين سبك زندگي اسلامي - ايراني در مقابل تهاجم گسترده دشمن و تحميل سبك زندگي غربي به جوامع مختلف از جمله ايران اشاره شده است، و اين موضوع از اولويت هاي اصلي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مقطع كنوني است .
مخبر دزفولي تحميل سبك زندگي غرب به جوامع ديگر را مهمترين دلايل و اركان حفظ نظام سلطه غرب خواند و با اشاره به انتشار استراتژي امنيت ملي آمريكا تصريح كرد: در اين استراتژي آنها نافذترين ابزار خود براي قوام امنيت ملي آمريكا را تحميل سبك زندگي آمريكايي به جوامع مختلف حتي اروپايي دانسته اند .
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي اضافه كرد: آنها در اين استراتژي علاوه بر طرح و دسته بندي تئوري هاي مختلف نظير روش هاي نظامي، ديپلماتيك و... براي نفوذ سلطه خود نافذترين نوع نگاه سلطه به ديگر كشورها را تحميل سبك زندگي آمريكايي دانسته اند .
عضو پيوسته فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران افزود: آمريكايي ها در اين سند قيد كرده اند كه نبايد سبك زندگي اروپايي تبليغ شود و هدف خود را ترويج سبك زندگي آمريكايي كه همراه با توحش، جاهليت و لعاب مدرنيته است در نظر گرفته اند .
وي تأكيد كرد و گفت: پرداختن به ابعادي نظير صله رحم، احترام به پدر و مادر، همسايه، عيادت بيماران، مهمان نوازي، رازداري و حفظ آبرو كه در فرهنگ ما جايگاه ويژه دارند از اجزاي شكل دهنده سبك زندگي اسلامي- ايراني هستند كه بايد مورد توجه قرار گيرند.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب براي طراحي سبك زندگي اسلامي - ايراني، گفت: اين خواسته معظم له كاملا آگاهانه در تقابل رخدادي است كه ازسوي كشورهاي سلطه گر در جهان براي القاي سبك زندگي خود درحال وقوع است.
وي تصريح كرد: اين اتفاق با هدف ترويج نگاه ارزشي جمهوري اسلامي ايران به مقوله سبك زندگي اسلامي-ايراني است و اگر بتوانيم اين الگو را در جامعه خود به خوبي معرفي كنيم و ارزش هاي موجود را تقويت كنيم هر فرهنگي با هر آداب و جغرافيايي مي تواند از اين ارزش ها به عنوان الگو استفاده كرده و آنرا هضم كند .
مخبر دزفولي تاكيد كرد: بايد الگوي سبك زنگي اسلامي - ايراني با مشاركت فرهيختگان و نخبگان حوزه و دانشگاه تدوين شود و در آينده نه چندان دور الگويي مناسب به مسلمانان جهان ارائه دهيم كه بدانند يك ايراني مسلمان داراي چه ارزش هايي براي رفتارهاي فردي و اجتماعي خود است .


از سوي يكي از طراحان مطرح شد

جزئيات طرح مجلس براي بستن تنگه هرمز

نماينده مشهد در مجلس شوراي اسلامي گفت: براساس طرح نمايندگان تنگه هرمز تا لغو تحريم ها بسته مي ماند.
جواد كريمي قدوسي گفت: طرح انسداد تنگه هرمز تاكنون به امضاي 150 نفر از نمايندگان رسيده و قرار است كه اين طرح پس از امضاي 250 نفر از نمايندگان به هيئت رئيسه مجلس تقديم شود.
وي با اشاره به روند جمع آوري امضاء در اين باره گفت: اكثريت امضاءكنندگان اين طرح به هنگام امضا عنوان مي كردند كه آمادگي دارند تا همانند يك سرباز در زمان اجراي طرح به وظيفه خود عمل كنند.
وي با بيان اينكه جهان غرب سرنوشت آينده خود را وابسته به صدور نفت از تنگه هرمز مي داند افزود: طبق گفته رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح يكي از طرح هاي روي ميز كار اين ستاد طرح بستن تنگه هرمز است، نيروهاي مسلح ما اعم از ارتش و سپاه رزمايش هاي موفقي را در حوزه دريايي در تنگه هرمز داشته اند.
به گزارش فارس نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: انسداد تنگه هرمز تا زمان لغو تمامي تحريم هاي اعمال شده عليه ايران ادامه داشته و پس از لغو تمامي تحريم ها دولت مي تواند با رعايت 14 شرط تنگه را براي عبور و مرور كشتي ها باز كند كه اخذ 3 درصد از بهاي نفت صادر شده از تنگه هرمز از كشورهاي واردكننده نفت منطقه خليج فارس (كشورهاي اروپايي و آمريكا) و واريز آن به حساب خزانه داري بانك مركزي از جمله اين شرايط است.


كدخدايي خبر داد

اعلام آمادگي شوراي نگهبان براي پيگيري لايحه اصلاح قانون انتخابات

سخنگوي شوراي نگهبان از اعلام آمادگي اين شورا جهت همكاري با مجلس براي پيگيري لايحه اصلاح قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران از اعلام آمادگي شوراي نگهبان براي پيگيري لايحه اصلاح قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: شوراي نگهبان آماده است تجارب و نظرات خود را در اختيار نمايندگان مردم براي بررسي و پيگيري لايحه اصلاح قانون انتخابات مجلس بگذارد.
وي در ادامه تصريح كرد: تاكنون درخواستي مبني بر ارائه نظريات مشورتي شوراي نگهبان در خصوص ادامه روند اصلاح قانون انتخابات صورت نگرفته اما به محض دريافت هرگونه نظر حاضريم تجارب خود را در اختيار آنها قرار بدهيم.
گفتني است مهمترين هدف لايحه اصلاح قانون انتخابات مجلس افزايش كارايي نمايندگان بوده و دو موضوع استاني و تك مرحله اي شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي از مهمترين محورهاي آن است.
لايحه اصلاح قانون انتخابات مجلس از دور سوم مجلس شوراي اسلامي در دستور كار بهارستان بوده و تا كنون به نتيجه اي نرسيده است.
اين لايحه در اواخر مجلس هشتم در دستور كار قرار گرفت ولي به دليل ايجاد شائبه سياسي بودن به مجلس نهم موكول شد.


مشاور احمدي نژاد به مصر مي رود

«مجتبي ثمره هاشمي» مشاور ارشد رئيس جمهور براي ابلاغ پيام دعوت احمدي نژاد از محمد مرسي رئيس جمهور جديد مصربه قاهره سفر خواهد كرد.
دعوت احمدي نژاد از مرسي در چارچوب اجلاس سران عدم تعهد است كه اوايل شهريور به ميزباني تهران برگزار مي شود.
اين نخستين سفر يك مقام رسمي ايران و مصر بعد از انتخاب رئيس جمهور جديد مصر به شمار مي رود.
احمدي نژاد بعد از انتخاب مرسي در تماس تلفني با وي ضمن تبريك برگزيده شدن مرسي به عنوان رئيس جمهور مصر به صورت شفاهي از وي براي سفر به تهران دعوت به عمل آورده بود.
به گزارش مهر، مصر رئيس فعلي جنبش عدم تعهد است كه در اجلاس تهران رياست عدم تعهد به مدت سه سال از سوي مصر به ايران منتقل خواهد شد.
رياست ايران بر جنبش عدم تعهد با 118 عضو مهم ترين اتفاق در عرصه سياست خارجي ايران محسوب مي شود و از سوي ديگر اجلاس سران عدم تعهد نيز كه شهريور ماه در تهران برگزار خواهد شد در تاريخ جمهوري اسلامي ايران بي سابقه است.
علاوه بر اين بعد از سرنگوني حسني مبارك و تشكيل دولت جديد در مصر سفر احتمالي محمد مرسي به تهران فصل جديدي در روابط تهران و قاهره محسوب مي شود كه مي تواند زمينه ساز برداشته شدن گام هاي بعدي براي از سرگيري روابط ايران و مصر بعد از قطع طولاني مدت روابط و ارتقاي سطح ديپلماتيك روابط به شمار رود.
 


التماس دعاي سلطنت طلبان از اصلاح طلبان! (خبر ويژه)

مدير يك روزنامه زنجيره اي توقيف شده از عناصر ضدانقلاب مقيم خارج خواست تا ضمن رعايت مصالح اصلاح طلبان در داخل ايران، با آنها همكاري كنند.
محمدصادق جوادي حصار (مدير مسئول روزنامه زنجيره اي توقيف شده توس) عضو حزب منحله اعتماد ملي و از حاميان كروبي است. وي در ميزگرد راديوفردا (ارگان رسمي سازمان سيا) به همراه شهريار آهي شركت كرد. آهي از عناصر سلطنت طلب مشاور رضا پهلوي و هماهنگ كننده برخي نشست هاي اپوزيسيون در خارج كشور است. نكته جالب در اين ميزگرد تاكيد طرفين بر تقسيم كار داخل و خارج است در حالي كه منطقا جمع بين گروهك هاي برانداز ضدانقلاب با مدعيان اصلاح طلبي و پايبندي به انقلاب ممكن نيست. نفر سومي كه در اين ميزگرد شركت كرده بود، فردي به نام محمد اميني مقيم آمريكا بود. وي تصريح كرد طيف شهريار آهي دنبال آلترناتيوسازي براي جمهوري اسلامي و ايجاد چيزي شبيه دولت در تبعيد است.
جوادي حصار نيز در آغاز اين ميزگرد گفت « در بين كنشگران سياسي داخلي اين ذهنيت مشاهده مي شود كه يك عده اي از دوستان قديمي ماها [!!] وقتي به آن طرف آب مي روند و خارج از كشور هستند، بيش از اينكه تئوري پردازي كنند و انتقادهايي را مطرح كنند، كار ديگري از دستشان برنمي آيد. كار اصولي و اساسي اين است كه در داخل بمانيم و مبارزه فرهنگي مسالمت آميز را انجام دهيم». سپس شهريار آهي با لحني همدلانه گفت: تمايز بين داخل و خارج را من واقعا به آن صورت حس نمي كنم. يك كاري هست داخل كشور خيلي بهتر مي شود انجام داد و آقاي جوادي هم اشاره فرمودند و خيلي هم مهم است و بايد پشتيباني كنيم. يك كارهايي هم هست نمي شود در داخل كشور انجام داد. نمي شود در داخل كشور يك عده اي تجمع كنند و حرف خودشان را بزنند. همه اينها ابعاد مختلف ارتباطاتي هستند كه بايد مخالفان را به همديگر وصل كنند.
سپس محمد اميني وارد بحث شد و درباره مواضع سلطنت طلباني چون آهي اظهار داشت: با همه احترامي كه براي آقاي آهي و دوستان شان دارم، مي روند و در جاهايي جمع مي شوند و اساسا گمان مي كنند با گردهم آمدن كساني كه داراي پايگاه در داخل ايران كه سهل است در خارج هم آنقدرها پايگاهي ندارند مي توانند يك آلترناتيو بسازند. واقعيت اين است كه اين نوع حركتها نه داراي پايگاه در خارج هستند و نه در داخل. بسياري از مهره هايي هستند كه بارها اين كار را كرده اند دور هم جمع شده اند. بيشتر چشم اميد به دولت هاي خارجي دارند.
در ادامه نوبت جوادي حصار شد تا ضمن دفاع از برگزاري نشست محافل ضد انقلاب در خارج، تبصره اي به آنها بزند: همان طور كه آقاي آهي گفتند اين نشست ها و كنفرانس ها مادامي كه براي تبادل انديشه و ساختن آلترناتيو فكري باشد خيلي هم مورد استقبال است. اما متاسفانه وقتي كه صحبت از ساختن آلترناتيوهاي جايگزين براي جمهوري اسلامي مطرح مي شود اولين نتيجه اش در داخل تحت فشار گذاشتن همه اهالي فكر و فرهنگ و همه منتقدان سياسي و اجتماعي است. به اين معنا كه شما با اين كنشگران به تعبير آقايان «ضد انقلاب و ضد جمهوري اسلامي» هستيد. اين متاسفانه باعث تنگناهاي بيشتر مي شود. اين يك مقداري بايد تفكيك شود. اما در مورد اين فرمايش كه شما فرموديد، امكان تعامل اصلاح طلبان و كنشگران جنبش سبز در گذشته بيشتر بود اما متاسفانه امروز خيلي زمينه اش فراهم نيست.
پس از آن شهريار آهي مورد پرسش خبرنگار راديو فردا قرار گرفت مبني بر اينكه «يكي از حاميان مالي كنفرانس بروكسل آقاي خادم هماهنگ كننده كودتاي نوژه هستند، آيا ميان اين طيف از فعالان با حاميان اصلاحات و جنبش سبز اعم از هواداران ميرحسين موسوي، مهدي كروبي، عبدالله نوري و محمد خاتمي مي شود همگرايي ايجاد كرد با شركت كنندگان در كنفرانس بروكسل؟». اين سلطنت طلب فراري ضمن تأييد امكان همكاري اين طيف هاي گوناگون گفت: ما سعي حداكثري خودمان را مي كنيم براي جمع كردن همه اين نحله ها. داخل يك كار مي تواند بكند، خارج يك كار مي تواند بكند كه داخل نمي تواند بكند. لازم و ملزوم همديگر هستند. اين اختلافات را كنار بگذاريد بياييد با همديگر همكاري كنيم.
آنگاه خبرنگار راديو فردا از جوادي حصار پرسيد «آيا شما امكان تقسيم كار ميان گرايش هاي منتقد و مخالف [جمهوري اسلامي] را مي بينيد؟» كه وي اظهار داشت:
همه منتقدين جمهوري اسلامي پشتيباني خودشان را از يك جريان اكثريتي يا حداقل اكثريت نمايي در وضعيت فعلي، حمايت شان را اعلام كنند و انتقادهايشان را هم داشته باشند. ولي اين كه همديگر را خنثي كنند، اينها بگويند اصلاح طلب يعني شكل دوم جمهوري اسلامي و يك عده اي متهم كنند كه هر كه با جمهوري اسلامي حرف بزند يعني كه خواستار هيچ تغييري نيست و دارند فريب مي دهند، اين حرفها جز اينكه نيروها راهرز كند هيچ فايده ديگري ندارد.
ميزگرد ارگان رسمي سازمان سيا براي تقسيم كار ميان گروهك هاي ضد انقلاب و طيف نفاق جديد اين گونه پايان يافت كه شهريار آهي گفت «از اين راه دور احساس نزديكي بيشتري به آستان قدس علي ابن موسي الرضا مي كنم. خودم چون مشهدي هستم خيلي خوشحالم از اينكه صداي آقاي جوادي حصار عزيز را از آنجا مي شنوم. با فرمايشات ايشان كاملاً موافق هستم. فكر مي كنم كه هر تمايز بين عقايد مختلف را نبايد برجسته كرد. بايد كمتر كرد. همكاري بين همه اينها مهمترين امر است؛ چه تمايز بين خارج و داخل و بين اصلاح طلب و غير اصلاح طلب» و جوادي حصار نيز از احساس خوب آهي تشكر كرد!
خاطرنشان مي شود هم سلطنت طلبان در طول سال هاي 1304 تا 1357 و هم منافقين مدعي اصلاح طلبي در حد فاصل سال هاي 76 تا 83 بيشترين دشمني ها و جسارت ها را نسبت به مقدسات اسلامي و ساحت ائمه معصومين(ع) نشان دادند. آخرين نمونه اين عداوت در جريان فتنه سبز كه همراه با حرمت شكني امام حسين(ع) در روز عاشورا و خط كشيدن بر روي نام اسلام در شعار جمهوري اسلامي بود، به نمايش گذاشته شد.
گفتني است شهريار آهي آبان ماه سال گذشته در مصاحبه با وب سايت چراغ آزادي درباره كروبي و موسوي گفته بود:من هميشه احترام خاصي قائلم براي كسي [كروبي] كه حتي در اين سن مي تواند اين قدر تحول پذير باشد... آقاي موسوي خصوصيات فردي بسيار جذاب و پراستقامتي دارد ولي متأسفانه غرق در دوران طلايي انقلاب- كه براي ايشان طلايي ولي براي كشور بسيار بد بود- است.
وي همچنين درباره بوش گفته بود: آدم خيلي دوست داشتني است ولي فكر مي كنم بخصوص در مورد عراق اشتباه بزرگي كرد.
 


يك عروسك گردان براي 2 خيمه شب بازي در سوئد (خبر ويژه)

يك بنياد سوئدي متولي نشست چند ماه پيش گروهك هاي برانداز در استكهلم سوئد، ميزبان نشست شبه اصلاح طلبان و سبزهاي فراري در گوتنبرگ سوئد بود.
بنياد اولاف پالمه چند ماه پيش ميزگردي را در استكهلم برگزار كرد كه در آن سلطنت طلبان، گروهك كومله، برخي بريدگان سازمان منافقين و شماري از چپ هاي سابق حضور داشتند. اين بنياد چند روز پيش نيز مقارن با گردهمايي «شاخه استكهلم» در بروكسل كه با ميزباني رضا خادم (وزير دولت مستعجل بختيار و از دست اندركاران كودتاي ناكام نوژه) برگزار شد، نشستي را در گوتنبرگ سوئد تحت عنوان نشست دوم «سفيران سبز اميد» برگزار كرد. علي حسين قاضي زاده از عناصر فراري نزديك به حزب مشاركت و شوراي هماهنگي سبز در گفت وگو با راديو فرانسه اظهار داشت: شركت كنندگان اگرچه خود را به شوراي هماهنگي سبز نزديك كردند اما برگزاري نشست با هماهنگي اين شورا انجام نشده است. اينكه ما در نشست بروكسل حضور نداشتيم شايد اين يك توافق دو طرفه است. ما با كساني كه در كنفرانس بروكسل شركت كردند اختلاف نظر داريم. از نظر ما شائبه هايي در فعاليت آن ها وجود دارد و از نظر آن ها هم شائبه هايي در فعاليت ما... شايد آن ها ما را خيلي به شوراي هماهنگي راه سبز اميد نزديك مي دانند و خود را به اين شورا نزديك نمي بينند. ما شائبه هايي داريم كه عده اي بيرون از مرزهاي كشور نشسته اند و به دنبال جايگزين هايي براي نظام با روش هاي غير دموكراتيك هستند. اين شائبه ها اين قدر قوي است كه فعلاً همكاري ما را با يكديگر ميسر نمي سازد.»
يادآور مي شود برخلاف محافل استكهلم و بروكسل كه اسامي شركت كنندگان و اظهارات آنها منتشر شد، ترتيب دهندگان نشست گوتنبرگ به طور كاملاً مخفي اقدام به برگزاري نشست كردند. با اين حال ميزباني مشترك بنياد سوئدي كه ايستگاه پوششي براي سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا و اسرائيل است، ترديدي باقي نمي گذارد كه شركت كنندگان نشست هاي بروكسل و استكهلم و گوتنبرگ اهداف مشتركي دارند و تنها براي حفظ ظاهر، اقدام به برگزاري نشست هاي جداگانه كرده اند همچنان كه شبه اصلاح طلباني نظير حقيقت جو، محمد تهوري، سازگارا، افشاري، امير ارجمند و واحدي در نشست هاي مشترك با سلطنت طلبان و ديگر گروه هاي ضدانقلاب- از جمله كساني نظير نوري زاده، آهي، عبدالله مهتدي (رئيس كومله) و...- شركت كرده اند.


تحريم ايران كاملا شكست خورده اين هم سندش! (خبر ويژه)

سياست رويارويي غرب نخواهد توانست حاكميت ايران را وادار به كوتاه آمدن كند. سياست تحريم تماما شكست خورده است.
اين ارزيابي را روزنامه وينرسايتونگ در تحليل تحريم هاي غرب عليه ايران منتشر كرد. اين روزنامه اتريشي نوشت: سياست تحريمي غرب به تمامي شكست خورده است. در سال 1986، وقتي كنگره آمريكا « قانون تحريم ايران» را تصويب كرد ايران هيچ سانتريفيوژي نداشت. 16سال بعد از تصويب اين قانون نتيجه دلسردكننده است. طبق اعلام آژانس بين المللي انرژي اتمي در فوريه گذشته، ايران داراي 8800 سانتريفيوژ است. بازرسان آژانس تخمين مي زنند كه ايران احتمالا بيش از 5 تن اورانيوم با غناي پايين توليد كرده است. در نتيجه محدوديت هاي تجاري به هدف خود براي جلوگيري از گسترش برنامه اتمي نرسيده اند. ايران همچنان به برنامه هسته اي خود ادامه مي دهد و غرب بايد دست روي دست نظاره گر باشد.
اين روزنامه تصريح كرد: سياست رويارويي غرب نخواهد توانست حاكميت ايران را به كوتاه آمدن وادارد. برعكس، اين سياست به تشنج دامن مي زند.
وينرسايتونگ امكان اعمال تحريم هاي جديد را غيرممكن و تهديد نظامي را غيرواقع بينانه توصيف كرده و پيش بيني كرده كه غرب نهايتا مجبور به كنار آمدن با ايران شود.


ايران با دور زدن تحريم ها آمريكا را سر كار گذاشته است (خبر ويژه)

روزنامه وال استريت ژورنال تاكيد كرد تحريم ها قادر نيستند حتي از تغيير نام و محل ثبت نام كشتي هاي ايراني جلوگيري كنند تا چه رسد به توقف برنامه هسته اي ايران.
اين روزنامه در گزارشي كه به دور زدن تحريم ها از سوي ايران اختصاص دارد، نوشت: ايران با تغيير نام و پرچم كشتي ها، از تحريم ها شانه خالي مي كند. ايران داراي يكي از ناوگان هاي بزرگ دريايي در منطقه با بيش از 40 كشتي نفتكش است. برخي از كشتي ها با پرچم كشورهاي ديگر تردد مي كنند و در جزاير و مناطقي نظير ويرجين آيلند انگليس يا سيشل و توالو به ثبت رسيده اند.
روزنامه آمريكايي اضافه كرد: ايران از سالها قبل براي دور زدن تحريم ها از روش هاي مشابه استفاده كرده و از جمله برخي كشتي هاي خود را در مالت و قبرس به ثبت رسانده است. شركت كشتيراني ايران از سال 2008 همزمان با قرار گرفتن در فهرست تحريم هاي آمريكا، اقدام به ثبت برخي كشتي هاي خود در كشورهاي ديگر كرد و در آن زمان بارها نام و محل ثبت نام كشتي ها عوض شده است. هنوز هم استفاده از شركت هاي پوششي در كشورهايي نظير هنگ كنگ يا پاناما و بوليوي ادامه دارد.
وال استريت ژورنال ادامه داد: يكي از روش هاي مقابله با اقدامات ايران تعقيب مسير تردد اين كشتي هاست. به همين خاطر كشتي هاي ايراني از ماه ها پيش سيستم ردياب خود را خاموش كرده اند تا مسير تردد و نقاط بارگيري آنها مشخص نشود. تمام اين اقدامات به منظور به تعويق انداختن روند اجراي تحريم هاي موجود يا دشوار كردن تنظيم تحريم هاي جديد عليه حمل و نقل دريايي ايران صورت مي گيرد.
اين روزنامه در پايان تاكيد كرد: به اين ترتيب تحريم هاي بين المللي عليه ايران نه تنها نتوانسته اند برنامه هسته اي اين كشور را متوقف كنند، بلكه حتي قادر نيستند كه از تغيير نام و محل ثبت كشتي هاي ايراني جلوگيري كنند. در چنين شرايطي ايران خواهد توانست با پيدا كردن واسطه ها و كشورهاي ديگر به طور مستمر كشتي هاي خود را به دور از هرگونه محدوديتي در رفت و آمد نگاه دارد.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14