(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 4 مرداد 1391 - شماره 20265

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس كميسيون برنامه مجلس:
كساني كه وضعيت فعلي اقتصادي كشور را بر اثر تحريم مي دانند، دچار ضعف تحليل هستند
مهمانپرست: بحرين در اولويت است
در مكتب امام
سخنگوي كميسيون اصل 90 خبر داد
نبض انحصار نهاده هاي دامي در دستان «سلطان گوشت»
كازروني: فتنه 88 مصداق بارز خيانت اصلاح طلبان به امام(ره) و نظام بود
سفارش قرآن كريم درباره خدمت به مردم
تحركات تازه ضد انقلاب در پيوند با آل سعود
صديقي: شهادت دانشمندان هسته اي باعث عمق بخشي به حركت علمي كشور شده است
رئيس حزب كاديما : با هرگونه ماجراجويي نظامي عليه ايران مخالفيم
تجمع اعتراض آميز مردم تهران در محكوميت كشتار مسلمانان ميانمار
چند چهره سينمايي و سياسي:
پروژه «لاله» با فرهنگ ايراني همخواني ندارد


رئيس كميسيون برنامه مجلس:

كساني كه وضعيت فعلي اقتصادي كشور را بر اثر تحريم مي دانند، دچار ضعف تحليل هستند

رئيس كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات در واكنش به گزارش روزنامه ايران كه ريشه نابساماني اقتصادي كشور را تحريم بيان كرده است، گفت: كساني كه وضعيت اقتصادي فعلي را بر اثر تحريم خارجي دانسته و اينگونه تحليل مي كنند دچار ضعف تحليل يا خداي ناكرده در حال خيانت هستند.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم در واكنش به گزارش روزنامه ايران تحت عنوان «همدستي مرموز عليه دولت» كه در آن نظرات كارشناسي نمايندگان در خصوص نابساماني اقتصادي كشور در خصوص نقش دولت در تورم اخير را پروژه «اتهام زني» به دولت قلمداد كرده است، اظهار داشت: در شرايطي كه دشمنان درصددند تا وانمود كنند كه مشكلات اقتصادي كشور حاصل از اعمال تحريم هاست تا به شيطنت خودشان ادامه دهند، ديدگاه من اين نبود كه به خاطر رعايت مصالح ملي نابساماني اقتصادي فعلي را متوجه دولت كنم بلكه ديدگاه من اين بود كه واقعيت ها را بيان كنم.
وي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران تصريح كرد: در دوران جنگ تحميلي 8 ساله كه شرايط بسيار سخت تري داشتيم، نوسانات فعلي وجود نداشت و اگر نوساناتي در خصوص ارز نمايان مي شد، بلافاصله با مديريت مرتفع مي گرديد.
رئيس كميسيون برنامه بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان كرد: خيلي عجيب است با وجود داشتن 100 ميليارد دلار ذخيره ارزي و عدم بدهي معوقه به كشورهاي خارجي، شرايط فعلي ما شرايطي است كه نمي توانم بگويم به دليل ضعف مديريت، ندانم كاري، دست روي دست گذاشتن و.... باعث شده تا مشكلات اقتصادي به وجود بيايد.
وي تصريح كرد: هنوز تحريم بانك مركزي و خريد نفت از جمهوري اسلامي ايران كه اتحاديه اروپا به دنبال آن هستند به يك معنا حالت عملياتي پيدا نكرده و زمان اجراي آن تازه شروع شده است، پس چگونه ممكن است آثار آن را جلوتر مشاهده كنيم.
مصباحي مقدم اظهار داشت: چه توجيهي دارد كه عامل موخر موجب حوادثي جلوتر شده باشد و اين آثاري كه گراني هاي امسال و سال گذشته را پديد آورده و افزايش قيمت هاي ارزي ـ كه پول ملي را تضعيف كرده است ـ دليلي جز ضعف مديريت ندارد.
مصباحي مقدم با بيان اينكه استدلال آنها [روزنامه ايران]منطقي نيست و استدلال بايد كارشناسي باشد، تصريح كرد: كساني كه وضعيت اقتصاد فعلي را بر اثر تحريم هاي خارجي دانسته و تحليل مي كنند دچار ضعف تحليل و يا خداي نكرده در حال خيانت هستند چون اين روند يك سيگنال به بيگانگان است كه فشار ها را بيشتر كنيد چرا كه تحريم ها موثر است. رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس متذكر شد: در مصاحبه اي كه با روزنامه اقتصادي «هندزبلات» آلمان داشتم، مصاحبه گر به نوعي درصدد بود تا اذعان كنم كه شرايط نابسامان اقتصادي كشور ناشي از تحريم است ولي گفتم اشتباه مي كنيد، در زماني كه چنين تحريم ها و فشارهايي را نداشتيم، نرخ تورم ما تا مرز 49 درصد رشد كرده بود ولي با مديريت صحيح برگشت.
وي افزود: در شرايطي كه فروش نفت ما در طول يك سال، 8 ميليارد دلار بود بدون كوچكترين مشكل كشور اداره شد و در طول 20 سال درآمد نفتي كشور بين 15 تا 20 ميليارد دلار از نفت بود كه كشور به خوبي اداره شد.
مصباحي مقدم خاطر نشان كرد: با اين اوصاف، چه طور مي شود، گفت آنچه امروز اتفاق افتاده ناشي از تحريم هاي بيگانگان است؟!
گفتني است ، روزنامه ايران تحت سرپرستي علي اكبر جوانفكر مشاور مطبوعاتي احمدي نژاد ـ كه پرونده قضايي وي همچنان مفتوح است ـ در گزارش روز شنبه مورخ 31 تير ماه خود تيتر نخست خود را به اين عنوان «همدستي مرموز عليه دولت» كه در آن نظرات كارشناسي نمايندگان را پروژه اتهام زني به دولت در خصوص گراني عنوان كرده بود، اختصاص داد.
 


مهمانپرست: بحرين در اولويت است

سخنگوي وزارت خارجه درخصوص طرح پادشاه عربستان براي تشكيل اجلاس سازمان همكاري اسلامي براي پيگيري فتنه انگيزي برخي كشورها، گفت: بحرانها و اينكه چه كشورهايي در ديگر كشورها دخالت مي كنند مشخص است. قطعا اگر نشستي قرار باشد برگزار شود، حل مسئله بحرين در اولويت است.
رامين مهمانپرست ديروز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي كه در محل وزارت امور خارجه برگزار شد در رابطه با طرح شاه عربستان براي برگزاري اجلاس اضطراري سازمان همكاري اسلامي به منظور پيگيري آنچه فتنه انگيزي برخي كشورها خوانده گفت: ما از هر نشستي كه كشورهاي اسلامي دور هم جمع شوند استقبال مي كنيم و در آن حضور فعالي خواهيم داشت اما بحران ها مشخص است و اين هم كه چه كشورهايي در ديگر كشورها دخالت مي كنند هم مشخص است. قطعا اگر چنين نشستي قرار است برگزار شود حل مسئله بحرين در آن در اولويت است.
وي در پاسخ به اين سوال كه وزير امور خارجه تا پيش از اين مي گفت بشاراسد تا سال 2014 رئيس جمهور قانوني سوريه است، اما علي لاريجاني ديروز بر تشكيل كميته اي مبني بر زود هنگام برگزار كردن انتخابات رياست جمهوري اين كشور تاكيد كرده بود، آيا موضع جمهوري اسلامي دراين باره تغيير كرده است گفت: موضع جمهوري اسلامي ايران در قبال سوريه از ابتدا چارچوب مشخصي داشته و ما حمايتمان را از مردم سوريه و مطالباتشان و همچنين از اقدامات اصلاحي كه دولت براي تحقق خواسته هاي مردم انجام داده است اعلام كرده ايم.
وي در ادامه افزود: در درجه نخست بايد در سوريه ثبات، امنيت و آرامش برقرار شود و درگيري هايي كه به علت حمايت و هدايت برخي كشورهاي خارجي در اين كشور دنبال مي شود متوقف شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه هر گونه اقدام تروريستي در سوريه و حمايت از اين اقدامات را به ضرر مردم سوريه و ساير كشورهاي منطقه دانست و گفت: ممكن است دوستان طرح هاي متفاوتي را براي رسيدن به نقطه مطلوب درخصوص سوريه ارائه كنند اما طرح كلي مورد نظر ما ايجاد فضاي مناسب براي گفتگو ميان بخشي از مردم معترض و دولت است.
وي افزود: ما طرح كوفي عنان را مناسب ترين طرح مي دانيم و دراين خصوص رايزني با كشورهاي مختلف در دستور كار ماست و همه بايد به دنبال برقراري ثبات و امنيت در سوريه باشيم.
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي درباره محكوم كردن ايران به جاسوسي از سوي دادستاني و وزارت امنيت جمهوري آذربايجان افزود: روابط جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان روابط خوبي است و ما مشتركات فراواني از نظر تاريخي، فرهنگي و اعتقادي داريم.
وي افزود: نبايد اجازه داد عواملي روابط دو كشور همسايه با مشتركات فراوان را به خطر بيندازد.
سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه ممكن است اظهارنظرهاي مختلفي هم صورت گيرد، گفت: ما توصيه هاي خودمان را در مواقع مقتضي و از طريق مناسب به مقامات جمهوري آذربايجان اعلام كرده ايم و رايزني هاي خوبي ميان دو كشور برقرار است.
مهمانپرست درخصوص اجلاس عدم تعهد و زمان دقيق برگزاري اين اجلاس اظهار داشت: اين اجلاس در سه بخش برگزار مي شود كه بخش نخست آن در سطح كارشناسان ارشد پنجم و ششم شهريور، بخش دوم در سطح وزراي خارجه هفتم و هشتم شهريور و بخش سوم اجلاس سران است كه نهم و دهم شهريور برگزار مي شود.
وي وزارت امور خارجه را متولي اصلي كار محتوايي اين اجلاس خواند و افزود: دستور كار مذاكرات و مباحثي كه از قبل دنبال شده است در وزارت امور خارجه با همكاري ساير دستگاه ها دنبال مي شود.
مهمانپرست در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه موضع جمهوري اسلامي ايران درباره نتايج انتخابات رياست جمهوري منطقه قره باغ چيست؟ گفت: اين منطقه دچار بحران است و تا زماني كه منطقه بحراني باشد و گفت وگوها ميان مقامات آذربايجان و ارمنستان به نتيجه نرسد فكر نمي كنم اقدامات نتيجه قابل قبولي داشته باشد.
سخنگوي دستگاه سياست خارجي كشورمان درخصوص ادعاي جديد نخست وزير اسرائيل عليه ايران مبني بر دست داشتن در حمله به اتوبوس گردشگران اسرائيلي در بلغارستان، گفت: درباره ادعاهاي مقامات رژيم صهيونيستي درخصوص حادثه اي كه در بلغارستان اتفاق افتاد اين موضوعي نيست كه مسبوق به سابقه نباشد.
وي افزود: معمولا رژيم صهيونيستي كه خودش اولين جريانات تروريستي را به صورت سازماندهي شده در نقاط مختلف دنيا دنبال كرده و جان انسان هاي بي گناه را در كشورهاي مختلف به خطر انداخته، در ترور شخصيتها و سران فلسطيني و سران جريانات مقاومت دست داشته و مستقيم عمل كرده و در ترور دانشمندان هسته اي ما نقش مستقيمي ايفا كرده است اينها براي اينكه فرار به جلو داشته باشند معمولا اتهامات تروريستي را به كشورهاي ديگر از جمله كشور ما نسبت مي دهند، اما ما موضع خود را قبلا ارائه كرده ايم و با هرگونه اقدامي كه جان انسانها را به خطر بيندازد مخالفيم و آن را محكوم مي كنيم.
مهمانپرست اضافه كرد: از جمله درباره حادثه اي كه در بلغارستان اتفاق افتاد صريحا موضع گيري و آن را محكوم كرديم.
وي ضمن محكوم كردن ادعاهاي منصور رئيس جمهور يمن مبني بر دخالت ايران در امور كشورش، گفت: مسائل داخلي يمن بايد متوجه مطالبات مردمش باشد و طرح چنين ادعاهايي راه حلي براي مشكلات يمن نيست.
وي در پاسخ سوالي پيرامون برخي اخبار مبني بر واگذاري زمينهايي در استان كرمان به قطر، گفت: يكي از مواردي كه در همكاري ميان كشورهاي مختلف صورت مي گيرد بحث سرمايه گذاري در بخشهاي كشاورزي مي تواند باشد كه شكل ورود سرمايه و نوع همكاري مشترك بايد توسط مسئولان دو كشور بررسي شود و در صورتي كه به توافق برسند عملي خواهد شد.
مهمانپرست افزود: اما مطلبي كه اخيرا منتشر شده فاقد صحت به لحاظ منبع است و چنين چيزي اكنون انجام نشده و مطالبي كه راجع به كشور قطر گفته شده به اين شكل درست نيست و اگر پيشنهادي براي كار سرمايه گذاري در بخش كشاورزي توسط سرمايه گذاران كشورهاي مختلف از جمله كشورهاي همسايه بخواهد صورت بگيرد در چارچوب نشست كارشناسي بررسي مي شود و چنانچه ابعادش مورد توافق طرفين باشد اجرا خواهد شد.
مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ مبني بر اينكه انتظار جمهوري اسلامي ايران از نشست روز سه شنبه اسلامبول چيست؟ گفت: پيشنهادهاي جمهوري اسلامي ايران براي گفت وگوها روشن بيان شده و به اطلاع نمايندگان كشورهاي مذاكره كننده 1+5 رسيده البته طرف مقابل هم پيشنهادهايي داشته است.
رئيس مركز ديپلماسي عمومي و رسانه اي وزارت امور خارجه افزود: اميدواريم موضوع به همين شكل دنبال شود و آنچه برخي مسئولان به طور شفاهي در خصوص فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ما اعلام كرده اند به طور رسمي و مشخص هم در اين مذاكرات مطرح و به رسميت شناخته شود.
وي گفت: اميدواريم همكاري ما و آژانس به بهترين شكل ادامه يابد و نگراني هاي طرف مقابل رفع و در نشست ديدگاه هاي طرفين به هم نزديك شود.
 


در مكتب امام

مربيان جامعه بايد
اول خودشان را تربيت كنند!
هر اصلاحي نقطه اولش خود انسان است.
اگر چنانچه انسان تربيت نشود
نمي تواند ديگران را تربيت كند....
آن چيزي كه بر همه ما لازم است ابتدا كردن به (تربيت) نفس خودمان است و قانع نشدن به اين كه همان ظاهر(مان) درست بشود.
صحيفه نور ـ ج15ـ ص 282
 


سخنگوي كميسيون اصل 90 خبر داد

نبض انحصار نهاده هاي دامي در دستان «سلطان گوشت»

سخنگوي كميسيون اصل 90 مجلس با اشاره به بررسي پرونده «سلطان گوشت» در كميسيون متبوع خود گفت: طي تحقيقات انجام شده، سلطان گوشت نهاده هاي دامي را در انحصار خود قرار داده بود تا بتواند نسبت به تعيين نرخ ها اقدام كند.
مصطفي افضلي فرد نماينده مردم اردبيل، نير و نمين در مجلس با اشاره به بررسي پرونده سلطان گوشت در كميسيون اصل 90 گفت: طي تحقيقات انجام شده گزارش هاي مفصلي از مجاري مختلف در خصوص ميزان تأثيرگذاري سلطان گوشت در قالب تأمين نهاده هاي دامي به كميسيون اصل 90 ارجاع شده است و اين در حاليست كه اين امر خود در تعيين قيمت فرآورده هاي گوشتي از جمله قيمت مرغ تأثيرگذار بوده است.
وي در ادامه افزود: متأسفانه اين فرد ساز و كاري را فراهم كرده است تا نهاده هاي دامي را در اختيار خود بگيرد و تأمين اين نهاده ها به صورت انحصاري درآيد تا بتواند به دلخواه خود نسبت به تعيين نرخ ها اقدام كند.
افضلي فرد همچنين تصريح كرد: اولويت كاري كميسيون اصل 90 بررسي پرونده سلطان گوشت است كه پس از بررسي ها خبر هاي تكميلي اعلام خواهد شد.
سخنگوي كميسيون اصل 90 به جلسه ديروز كميسيون متبوع خود اشاره كرد و افزود: جلسه امروز كميسيون اصل 90 ادامه بررسي اصلاح آيين نامه داخلي كميسيون بود تا آيين نامه به گونه اي اصلاح شود كه در نهايت منجر به استفاده از تمامي اختيارات، قابليت ها و ظرفيت هاي كميسيون شود.
وي در ادامه تصريح كرد: اصلاح آيين نامه داخلي كميسيون براي كارآمد كردن هرچه بيشتر قابليت هاي كميسيون در جهت احقاق حقوق مردم است تا بتوان حتي مسئولان رده بالاي سيستم سياسي را نيز براي پاسخگويي به مطالبات مردم و پاسخگويي در برابر تخلفاتي كه انجام گرفته به صحن كميسيون فرا خواند.
سخنگوي كميسيون اصل 90 در ادامه به تشكيل كميته هاي تخصصي اين كميسيون اشاره كرد و گفت: كميته هاي تخصصي كميسيون اصل 90 در دوره هاي گذشته عبارت از كميته هاي فرهنگي، اقتصادي، سياسي، نظامي، اجتماعي و فني،عمراني بودند كه يكي از اصلاحيه هاي صورت گرفته تجميع كميته هاي پنج گانه در قالب كميته هاي سه گانه است كه عبارتند از كميته هاي فرهنگي، اجتماعي-كميته اقتصادي،فني و عمراني -كميته سياسي و نظامي.
 


كازروني: فتنه 88 مصداق بارز خيانت اصلاح طلبان به امام(ره) و نظام بود

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: ادعاي اصلاح طلبان مبني بر پيروي از خط امام(ره) ادعايي واهي است و فتنه 88 مصداق بارز خيانت آنها به امام (ره) و نظام بود.
حجت الاسلام محسن كازروني ، با اشاره به ادعاي اخير برخي از چهره هاي اصلاح طلب در پيروي از خط و انديشه هاي امام(ره) اظهار داشت: اصلاح طلبان چه در دولت اصلاحات و چه در فتنه 88 و پس از آن نه تنها از خط فكري امام(ره) پيروي نكرده اند بلكه نصايح آن حضرت را نيز ناديده گرفته و با دشمنان نظام و اسلام و استكبار جهاني همسو شدند.
وي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران ادعاي اصلاح طلبان مبني بر حمايت از راه امام(ره) و نظام را يك ادعاي واهي دانست و اظهار داشت: فتنه 88 مصداق بارز خيانت اصلاح طلبان به امام(ره)، انقلاب، نظام و ولايت فقيه بود، كه اين خيانت بزرگ هرگز از حافظه تاريخي مردم پاك نخواهد شد.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه اصلاح طلبان هر جا منافع خود را در خطر ببينند سريعا تغيير مواضع مي دهند، تصريح كرد: اگر اصلاح طلبان 4 اصل مهم امام(ره) ، انقلاب، نظام و ولايت فقيه را رعايت و در خدمت رساني به مردم و نظام تلاش بيشتري مي كردند امروز به خاطر منافع حزبي يا شخصي خود تغيير موضع نمي دادند.
كازروني با اشاره به اينكه دولت اصلاحات همسو يي خود را بارها با غرب و فرهنگ بيگانگان اعلام كرده و فتنه 88 هم برگرفته از تفكرات اسلام ستيزانه و بيگانه پرستي اصلاح طلبان است، اذعان داشت: قانون شكني اصلاح طلبان، حاكي از مخالفت آنها با نظام و هم فكريشان با اتاق فكر اپوزيسيون خارج نشين است چرا كه امام(ره) تفكرات ضد بيگانه داشتند و همواره تاكيد مي كردند كه بايد با دشمنان اسلام مقابله كرد؛ چيزي كه اصلاح طلبان در 8 سال حكومت خود از آن عبور كرده و به تعبيري به فرمايشات و نصايح و انديشه هاي سياسي امام(ره) و ولايت فقيه توجه نشان ندادند.
عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: برداشت اصلاح طلبان نسبت به شوراي فقهي و ولايت فقيه همان برداشتي است كه اسلام ستيزان سال هاست در مبارزه با اسلام در اتاق فكري اپوزسيون خارج نشين بارها اعلام كردند و در واقع اصلاح طلبان با اصل نظام و روحانيت و ولايت فقيه اختلاف دارند.
وي با بيان اينكه انسان ممكن است دچارخطا و لغزش شود و اصلاح طلبان هم از اين قاعده مستثنا نيستند خاطرنشان كرد: اصلاح طلبان اگر امروز حقانيت امام(ره)، انقلاب، نظام و ولايت فقيه را قبول دارند بايد با ابراز پشيماني از گذشته، حسن نيت خود را به مردم و نظام نشان دهند.
 


سفارش قرآن كريم درباره خدمت به مردم

در قرآن كريم فرمود: قولوا ل لنّاس حسنا (1). اين قول در مقابل فعل نيست كه با مردم حرف هاي خوب بزنيد، اين قولوا يعني ا فعلوا، اكتبوا، ا عملوا و مانند آن. اگر در سوره مباركه قاف فرمود: ما يلفظ م ن قول لا لديه رقيأ عتيد (2)، هيچ لفظي از انسان صادر نمي شود، مگر اينكه فرشته اي كه هم مراقب آدم است، هم مستعد و آماده براي نوشتن است؛ اين تنها لفظ كه نيست! چيزي كه مي نويسيم اينطور است، چيزي كه مي خوريم اينطور است، نشست و برخاست ما اينطور است، افعال ما اينطور است؛ ما يلفظ م ن قول، ما يفعل م ن ف عل، ما يقوم م ن قيام، ما يقعد م ن قعود؛ همه اينها لا لديه رقيأ عتيد! اين آيه كه فرمود: و قولوا ل لنّاس حسنا، نه يعني قولوا فقط ! ا فعلوا ل لنّاس حسنا، اكتبوا ل لنّاس حسنا، قوموا ل لنّاس حسنا، كاري بكنيد كه قيام و قعود شما براي مردم خير باشد.
در اين آيه نفرمود خيرتان به مؤمنين برسد؛ البتّه آدم به مؤمنين خدماتي ارائه كند، ثوابش خيلي است؛ نسبت به كافر خير كند، ثواب دارد. در اين آيه نفرمود شما نسبت به مؤمنين خير بكنيد! بلكه ل لنّاس؛براي همه مردم. البتّه اگر كسي مؤمن باشد، پيرو اهل بيت باشد؛ ارائه خدمات به او چندين برابر ثوابش بيشتر است. حالا اگر كسي كافر بود، قرآن مي فرمايد نسبت به او هم كار خير بكن ! اگر مريضي بود و لو كافر ! سگ تشنه را اگر كسي آب بدهد، ثواب دارد؛ اين دين است: ل كلّ كب د حرّاء اجأ (3)؛ طبق اين روايت فقهاي بزرگوار ما در كتاب اطعمه و اشربه فتوا دادند. حالا اگر سگي يا ماري در بيابان است، تشنه است؛ كاري به ما ندارد! به او يك كمي آب بدهيم، يك كمي اين نهر را باز كرديم كه اين مار و عقرب بيايند، آب بخورند؛ اين ثواب دارد. ماري كه گزنده نيست، كاري به آدم ندارد؛ اين دين است!
اين ديني كه مي گويد اگر سگ تشنه را آب دادي ثواب دارد، اين دين اجازه نمي دهد كه آدم نسبت به مردم بي تفاوت باشد ! همان بيان نوراني قرآن كريم به صورت دعا در صحيفه سجاديه آمده. وجود مبارك امام سجاد به ما نگفت از خدا بخواهيد به وسيله من به شيعيان خير برسانيد! او البتّه ثوابش هزارها برابر بيشتر است، در آن حرفي نيست؛ امّا فرمود در دعا از خدا بخواهيد كه به وسيله شما به مردم خير برسد:اجر للناس علي يد ي الخ ير (صحيفه،دعاي 20)
عامل بطلان كار خير از نگاه آيات و روايات
در قرآن كريم فرمود: حالا كه خير انجام داديد، لا تبط لوا ب المنّ و الاذي (4). مبادا در روزنامه ها بنويسيد، يك عدّه را تحقير كنيد، يك عدّه را برنجانيد، حضوراً يا غياباً هتك حيثيت كنيد، منّت بگذاريد؛ اين در قرآن كريم هست. همان بيان قرآني در دعاي امام سجاد آمده كه به ما فرمود: از خدا بخواه، بگو: خدايا ! اگر توفيقي دادي خيري از دست من به مردم رسيد، و لا تمحقه (5)؛ مبادا من مبتلا بشوم به منّت گذاشتن و اين آثار خير از من برود ! توقّع داشته باشم كه از من تعريف كنند، توقّع داشته باشم كه در روزنامه ها بنويسند، توقّع داشته باشم كه مردم از من تشكر كنند ! من برابر آيات سوره مباركه هل أتي تربيت بشوم.
در سوره هل أتي وجود مبارك حضرت امير، وجود مبارك حضرت زهرا، حسنين (سلام الله عليهم) و فضّه در خدمتشان، اينها وقتي كه و يطع مون الطّعام علي حبّ ه م سكيناً و يتيماً و اسيراً (6) بودند، گفتند: نّما نطع مكم ل وجه الله لا نريد م نكم جزاءً و لا شكوراً (7). همين معناي قرآني را وجود مبارك امام سجاد در دعاي مكارم الأخلاق به ما آموخت كه از خدا اينها را بخواهيد، كه خدايا ! به مردم خير برسانيم، منّت نگذاريم، توقّع تشكر هم نداشته باشيم، جزا را از تو مسألت بكنيم.
درجات « ايمان» از نگاه آيات قرآن
بخش هاي ديگري كه در قرآن كريم بود، در همين دعاي نوراني مكارم الأخلاق وجود مبارك امام سجاد هست. در قرآن كريم ما را به معالي اخلاقي دعوت كردند، فرمودند: ايمان درجاتي دارد، قرآن مراتبي دارد، مردان الهي كساني اند كه ذا تل يت عليه م آياته زادتهم ا يماناً (8). اوّل درجه به ما مي دهند كه ( لهم درجاأ )، بعد كم كم ما با خود اين درجات متّحد مي شويم، مي شويم ( هم درجاأ ). هنوز وقتي درجات ايماني براي انسان ملكه نشد يا به منزله فصل مقوّم نشد، مي گويند: « لهم درجاأ ». وقتي انسان متحقّق شد به اين درجه كه اين درجه، مقوّم هستي او شد، مي شود « هم درجاأ ». در هر دو بخش وجود مبارك امام سجاد (ع) طبق اين ادعيه نوراني به ما دستور داد از ذات أقدس له اين مدارج را يكي پس از ديگري از خداي سبحان مسألت بكنيم. بگوئيم: خدايا ! آن معالي برين را به ما عطا بكن و ما را از فخر فروشي نجات بده !
مي بينيد در قرآن اين 4 عنصر محوري هست. خير به مردم، پرهيز از منّت گذاري، رسيدن به معالي درجات، پرهيز از افتخار؛ اين 4 عنصر در يك بخشي از اين دعاي نوراني امام سجاد آمده. عرض مي كند: خدايا ! ما را به آن معالي برتر نائل بفرما، توفيقي بده كه ما افتخار نكنيم ! همين كه كسي گفت: من، اين معلوم مي شود تريبون شيطان است ! آن كه مي گويد: من، أنا خ يأ م نه (9)؛ او شيطان بود! ما در همه موارد مي خواهيم بفهميم كه بلندگوي كي دست ماست، سخنگوي كي هستيم، كي دارد اين حرف را مي زند ! اگر گفتيم خدا را شكر كه اين توفيق داده شد، معلوم مي شود در راهيم،الحمد ل لّه ربّ العالمين ! امّا اگر گفتيم نه، من از او باسواد ترم، من از او بهترم، من از او برجسته ترم؛ گفتيم أنا خ يأ م نه، معلوم مي شود تريبون، دست شيطان است !! اين أنا خ يأ م نه را شيطان گفته، فرشته ها كه نگفتند!
قرآن، عامل سنجش درجات ايمان
اينكه وجود مبارك امام باقر (ع) فرمود: خودتان را با قرآن بسنجيد (10)، قرآن ترازوست! پس معلوم مي شود ماكه قرآن را مي فهميم، با اين ترازو آشنائيم؛ اين وزن و موزون، هر دو در دست ماست، اين هم ميزان است؛ يك كاسب بخواهد بفهمد كه اين چند كيلو است، يك وزني دارد به نام سنگ، يك موزوني دارد، يك ابزاري دارد به نام ميزان؛ وزن را در يك كفّه، موزون را در يك كفّه، مي سنجيم. ما هم اعمالمان را در يك كفّه، معارف قرآن را در كفّه ديگر مي سنجيم تا ببينيم كه مطابق با اين معارف هست يا نه ! به ما گفتند: بسنجيد؛ پس معلوم مي شود فهميدني و سنجيدني است ! اين دستور روزانه اي است كه از وجود مبارك امام باقر به ما رسيده.
پس ما اين كار را مي توانيم بكنيم. فرمود: خودتان را عرضه كنيد بر قرآن كريم. در سوره مباركه بقره در جريان تالوت كه بالأخره به رهبري وجود مبارك داود آن انقلاب پيروز شد: قتل داود جالوت (11)؛ عدّه اي گفتند: تالوت نمي تواند رهبر ما باشد، چرا؟ براي اينكه نحن احقّ ب الملك م نه (12)، ما بالاتريم ! اين نحن احقّ ب الملك همان أنا خ يأ م نه شيطان است. اگر گفتيم من از او بهترم، معلوم مي شود تريبون دست ديگري است؛ اگر گفتيم خدا را شكر كه اين نعمت را به ما داد، معلوم مي شود كه تريبون به دست فرشته است !
نگاه بلند صحيفه سجاديّه
صحيفه سجاديه يك كتاب علمي است ! اين نظير آن دعاهاي معمولي نيست .يك وقت است انسان مي گويد: خدايا ! د ين من را اداء بكن، اين، فردي مي انديشد ! يك وقت كسي مي گويد: خدايا ! توفيقي به من بده كه كاري بكنم كه كسي بدهكار نباشد، ديون مردم را من اداء كنم ! اين يك دعاي ديگر است. اين كجا، آن كجا !! يك وقت است انسان مي گويد: خدايا! بيماري مرا شفاء بده، يك وقت مي گويد: خدايا ! همه بيمارها را شفاء عطا بكن؛ اين ديد بلند امام سجاد (ع) است !
بنابراين بهره اي كه ما از مواليد ائمه مان (عليهم السّلام) مي بريم اين است كه اينها بيش از هر كسي ما را به قرآن فرا مي خوانند، چون بيش از هر كسي به قرآن نزديكترند، چون ع دل قرآنند ! هم قرآن را تفسير مي كنند، هم ما را ترغيب مي كنند كه آيات قرآن را عمل بكنيم، هم به ما مي گويند كه اگر مي خواهي زحمت بكشي، بايد دعا هم آن را بدرقه كند. يعني كار به علاوه دعا باعث مي شود انسان هم قرآن را خوب مي فهمد، هم قرآن را باور مي كند، هم متخلّق به اخلاق قرآني مي شود، هم عمل مي كند، هم به ديگران منتقل مي كند.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) به مناسبت سالروز ميلاد حضرت امام سجاد (ع) در ديدار با جمعي از دانشجويان، طلاب و اقشار مختلف مردم ـ دماوند؛ مرداد1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بقره/83 (2) ق/ 18 (3) بحار الأنوار/ 71/ 370
(4) بقره/ 264 (5) صحيفه سجاديه/ دعاي 20 (6) انسان/ 8
(7) انسان/ 9 (8) انفال/ 2 (9) ص/ 76
(10) ر. ك: تحف العقول/ 284 (11) بقره/ 251 (12) بقره/ 247
خوان حكمت درماه مبارك رمضان روزهاي زوج منتشر مي شود.
 


تحركات تازه ضد انقلاب در پيوند با آل سعود

به دنبال مرگ جنبش سبز و ناكامي در اجراي طرح هاي براندازي عليه جمهوري اسلامي، ضدانقلاب خارج نشين در پي اعمال تغييرات گسترده اي در سازماندهي تاكتيك ها و نيز مديريت اقدامات عليه ايران اسلامي برآمده است.
بعد از آن كه در دو پروژه اطلاعاتي پيچيده، محمدرضا مدحي و رضا دنياديده شيران كه توسط عنصر معلوم الحالي چون نوري زاده با چند سرويس اطلاعاتي بيگانه از جمله عربستان سعودي در ارتباط بودند سر از داخل كشور درآورده و به افشاگري عليه ضدانقلاب پرداختند؛ اپوزيسيون در تلاشي دوباره تصميم گرفت با كمك رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي و با محوريت بهائيت دست به اقدامات گسترده و تازه اي عليه جمهوري اسلامي بزند.
اپوزيسيون خارج نشين درصدد است در طراحي هاي جديد با تاكيد بر ابعاد به اصطلاح فرهنگي و راه كارهاي عمليات رواني عليه جمهوري اسلامي از امكانات كشورهايي چون فرانسه، آلمان، هلند و كانادا استفاده كند.
نوري زاده راه اندازي شبكه فارسي زبان جديد با كمك سعوديها را يكي از اقدامات و برنامه هاي جديد اپوزيسيون عنوان كرده و مي گويد: به سعوديها قول شرف داده ام تا انتخابات رياست جمهوري شبكه اي فارسي زبان راه اندازي كنم و آنها نيز تاكيد كرده اند اين شبكه بايد وابسته به العربيه باشد.
اين عنصر وابسته به سرويس هاي بيگانه ادامه داد: از آنجايي كه كنفرانس هاي سياسي تاكنون جواب لازم را در ايجاد همگرايي و هماهنگي بيشتر اپوزيسيون نداده است قرار شده كنفرانس هاي فرهنگي، تاريخي و كنسرتهاي هنري بيشتر از گذشته مورد توجه اپوزيسيون ايراني قرار گيرد.
وي گفت: تصميم گرفته شده اين كنفرانس ها در نزديكي مرزهاي ايران و با كمك بعضي از دستگاهها و دانشگاههاي ايران برگزار شود تا بتوانيم ارتباط اپوزيسيون با قشر نخبه ايراني را برقرار سازيم.
نوري زاده كنفرانس بين المللي ايران شناسي كه در تركيه برگزار خواهد شد را در اين چارچوب دانسته و ادامه داد: مي خواهيم از تجربه آن در بسط اين نوع كنفرانس ها استفاده كنيم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، صدور بيانيه در مناسبت هاي مختلف، اقداماتي مانند خودسوزي براي تحريك مردم، سخنراني و ميتينگ و تشكيل نمايشگاه هاي گوناگون از جمله نمايشگاهي از به اصطلاح آثار موسوي و رهنورد و نيز كاردستي هاي كروبي و همسرش از جمله اقدامات ديگري است كه نوري زاده از آنها به عنوان برنامه هاي جديد اپوزيسيون ياد كرده است.
 


صديقي: شهادت دانشمندان هسته اي باعث عمق بخشي به حركت علمي كشور شده است

امام جمعه موقت تهران گفت: شهادت عزيزان هسته اي مايه بصيرت بسياري بوده و باعث عمق بخشي به حركت علمي كشور شده است.
حجت الاسلام والمسلمين كاظم صديقي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اين كه تاريخ پر است از قتل و غارت انسان ها توسط مستكبران ديوصفت اظهار داشت: مستكبران فكر مي كنند كه با قتل و غارت به جايي مي رسند اما انجام چنين اقداماتي ماهيت سخيف كارشان را مي رساند. وي آمريكا را شيطان بزرگي دانست كه در راس زورگويان و اشرار عالم قرار دارد و خاطرنشان كرد: غربي ها فكر مي كنند مي توانند با ترور دانشمندان هسته اي كشورمان روند پيشرفته هسته اي ايران را متوقف كنند، اما همانگونه كه امام«ره» فرمودند: «بكشيد ما را، ملت ما بيدارتر مي شود»، شهادت اين عزيزان مايه بصيرت بسياري است و باعث عمق بخشي به حركت علمي ما مي شود.
امام جمعه موقت تهران با بيان اين كه نوع فعاليت شهداي دانشمند هسته اي كشور از نوع فعاليت در جبهه هاست و اين شهيدان خط شكن بودند، تصريح كرد: شهداي هسته اي كشورمان، حركت هسته اي رو به جلوي جمهوري اسلامي ايران را بيمه كردند. صديقي يادآور شد: مستكبران با انجام چنين ترورهايي، كار خودشان را سخت تر كرده اند چرا كه همانطور كه ملاحظه شد، بسياري از دانشجويان علمي ما تقاضاي تغيير رشته و ورود به رشته هاي هسته اي را داشتند.
وي در خاتمه گفت: اين حركت علمي دانشجويان نشانه اين است كه چه عزم بزرگي در نسل جوان علمي كشور براي مقابله با شيطان بزرگ و حاميان آنها در منطقه بوجود آمده است.
 


رئيس حزب كاديما : با هرگونه ماجراجويي نظامي عليه ايران مخالفيم

اختلاف بر سر نحوه مواجهه با ايران، باعث شكاف در دولتمردان رژيم صهيونيستي شده است.
اخبار داخلي رژيم اسرائيل حاكي است، اين روزها موضوع چگونگي برخورد با ايران، به اصلي ترين عامل شكاف و اختلاف ميان سياستمداران اين رژيم تبديل شده است.
پس از آنكه حزب كاديما رسماً از ائتلاف حاكم خارج شد. «شائول موفاز» رئيس اين حزب روز دوشنبه در يك كنفرانس خبري علت اصلي اين جدايي را اختلاف بر سر ايران عنوان كرد.
وي كه رياست ستاد مشترك ارتش رژيم اسرائيل را هم در كارنامه خود دارد، درباره علت جدا شدن حزبش از حزب ليكود به رياست نتانياهو اينگونه عنوان كرد؛ علت اصلي اينكه من از ائتلاف با نتانياهو خارج شدم اين بود كه من با ماجراجويي نظامي كه خطري براي شهروندان اسرائيلي محسوب مي شود، موافقت نكردم.
اظهارات موفاز از آنجا قابل تأمل است كه وي عضو كابينه امنيتي رژيم صهيونيستي بوده و تا هفته گذشته در جلسات هفتگي اين كابينه شركت داشته است.
در همين حال برخي منابع صهيونيستي از تلاش بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين رژيم براي ايجاد شكاف و انشقاق در حزب مخالف كاديما خبر دادند.
روزنامه اسرائيلي يديعوت آحارونوت ديروز در گزارشي نوشت: ارزيابي ها در عرصه سياسي نشان مي دهد كه موضوع ايران پشت پرده تلاش ها در زمينه انشقاق در حزب كاديما به رياست شائول موفاز قرار دارد.
بر اين اساس، پس از اعلام جدايي «تزاحي هنگبي» از حزب كاديما و پيوستنش به حزب نتانياهو، برخي منابع با اشاره به موافقت شديد هنگبي با حمله به ايران، از وعده نتانياهو در زمينه انتصاب وي به عنوان وزير جبهه داخلي خبر مي دهند.
اگر چه هنگبي در گفت وگو با راديو ارتش اسرائيل اين موضوع را تكذيب كرده است اما وي در واكنش به سخنان موفاز گفته است: «وي سخنان بسيار خطرناكي را مطرح كرده، به ويژه اينكه اين اظهارات از سوي شخصي مطرح شده كه سابقاً رئيس ستاد مشترك ارتش و وزير دفاع هم بوده است.» هنگبي كه با جدايي از حزب كاديما به ليكود پيوسته در ادامه موفاز را به خويشتن داري در اين مسئله دعوت كرد.
موفاز اولين مقام رژيم صهيونيستي نيست كه آشكارا مخالفت خود با اقدام نظامي عليه ايران را مطرح مي كند. پيش از اين مئيرداگان رئيس سابق موساد و گابي اشكنازي رئيس سابق ستاد مشترك ارتش اين رژيم نيز با اين موضوع صراحتاً مخالفت كرده بودند.
به نوشته يديعوت آحارونوت در صورت انتصاب هنگبي به عنوان وزير جبهه داخلي، حالت توازن استراتژيك در كابينه نتانياهو در مسئله حمله يا عدم حمله به ايران شكسته مي شود، چون هم اكنون 4وزير مخالف حمله و 4 وزير موافق انجام آن هستند.
بنابراين گزارش هم اكنون علاوه بر نتانياهو، «ايهود باراك» وزير جنگ، «آويگدور ليبرمن» وزير خارجه و «يوو ال اشتاينيتز» وزير دارايي با حمله به ايران موافق هستند. در مقابل «موشه يعلون» «بني بگين»، «دان مريدور» و «ايلي يشاي» رئيس حزب شاس از مخالفان حمله به ايران محسوب مي شوند.
روزنامه يديعوت آحارونوت در ادامه تأكيد مي كند: نتانياهو اميدوار بود كه ايجاد ائتلاف دولتي با موفاز كاديما كه در ماه مي گذشته رخ داد، به همراه موفاز با حمله به ايران منجر شود و با همراهي وي بتواند جبهه اي در برابر يعلون تشكيل دهد. البته هم اكنون «بني گانتز» رئيس ستاد مشترك ارتش اسرائيل و «تامير پاردو» رئيس موساد با حمله به ايران مخالف هستند.
در همين حال شيمون پرز، رئيس رژيم اسرائيل در مصاحبه با شبكه سي ان ان در پاسخ به اين پرسش كه آيا جنگي پنهاني ميان ايران و اسرائيل در جريان است، گفت: اسرائيل و ايران آشكارا در حال جنگ هستند.
يورونيوز در اين مورد نوشت: «در حالي كه هنوز دستگاه امنيتي بلغارستان نظري بر دست داشتن ايران در انفجار اتوبوس حامل جهانگردان اسرائيلي در هفته گذشته اين كشور نداده است، اما پرز مي گويد مدارك و شواهد نشان مي دهد كه اين حركت تروريستي از سوي دولت ايران سازماندهي شده است. رئيس جمهور اسرائيل اعتقاد دارد كه ايراني ها نقشه هاي تروريستي متعددي عليه شهروندان اسرائيل و تضعيف اين دولت در سراسر جهان دارند. در چند روز گذشته مقامات بلندپايه اسرائيلي به طور مداوم ايران را به دست داشتن در بمب گذاري بلغارستان محكوم كرده اند. بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، از اين هم فراتر رفته ايران را عامل اصلي حملات تروريستي دو سال گذشته در گرجستان، تايلند، هند و قبرس دانسته است. پرز هم با تاييد اين نظرات ايران را مركز اصلي تروريسم جهاني دانست.»
البته از آنجا كه اتهامات صهيونيست ها به ايران، كاملاً بي اساس و برعكس اقدامات تروريستي اسرائيل كاملاً واضح و آشكار است، يورونيوز در ادامه نوشت: «در ده سال اخير كمتر نامي از ايراني ها به اتهام تروريسم در دادگاه هايي كه عليه تروريسم در سراسر جهان تشكيل مي شود، شنيده شده است. شيمون پرز در جواب خبرنگار سي ان ان كه از او درباره ترورهاي برنامه ريزي شده عليه دانشمندان هسته اي ايراني و نقش دولت اسرائيل سؤال مي كند، مي گويد هر كاري كه دولت اسرائيل در چند ساله اخير انجام داده است تنها دفاع از حقوق شهروندان كشورش و براي حفاظت از جان آنها بوده است.»
اظهارات پرز در حالي است كه عوامل دستگير شده ترور دانشمندان هسته اي با مدارك مستند و غيرقابل انكار به اجير شدن از سوي رژيم اسرائيل براي انجام اين عمليات اعتراف كرده اند.
 


تجمع اعتراض آميز مردم تهران در محكوميت كشتار مسلمانان ميانمار

جمعي از دانشجويان و مردم در حمايت از مسلمانان ميانمار و محكوميت كشتار آن ها در برابر مقر دفتر سازمان ملل در تهران تجمع كردند.
اين تجمع در محكوميت كشتار مسلمانان ميانمار عصر سه شنبه در برابر مقر دفتر سازمان ملل در تهران آغاز شد.
تجمع كنندگان پلاكاردهايي با اين مزمون كه «نسل كشي مسلمان در ميانمار را متوقف كنيد»، «انسانيت كجاست؟» و با سر دادن شعارهاي هيهات منا الذله، مرگ بر آل سعود خائن و الله اكبر اعتراض خود را به سكوت سازمان هاي بين المللي در برابر كشتار مسلمانان در ميانمار اعلام كردند.
يك دانشجوي مراكشي به نمايندگي از دانشجويان خارجي حاضر در اين تجمع بيانيه اي انگليسي را در محكوميت كشتار مسلمين ميانمار قرائت كرد.
در پايان اين تجمع نيز طي بيانيه اي حاضران خواستار جلوگيري از كشتار مسلمانان ميانمار و رسيدگي به وضعيت اسفبار آنان شدند.
در بخش هايي از اين بيانيه آمده است: امروزبا گذشت ده ها سال كماكان مسلمانان روهينگيا تحت رنج و عذاب به سر مي برند. طي ماه هاي گذشته بسياري از مسلمانان روهينگيا به دست بوداييان افراطي به قتل رسيده اند؛ بيش از 60 روستاي محل سكونتشان به آتش كشيده شده است، بيش از 22 مسجد ويران شده است، زنان متعددي مورد تجاوز قرار گرفته اند و قريب به 100 هزار آواره روهينگيايي به صدها هزار آوارگان سال هاي قبل اضافه شده است.
 


چند چهره سينمايي و سياسي:

پروژه «لاله» با فرهنگ ايراني همخواني ندارد

گروه ادب و هنر:
برخي چهره هاي سينمايي و سياسي نسبت به فعاليت يك عنصر هاليوودي در سينماي ايران و سرمايه گذاري كلان در موضوعي كه اولويت امروز جامعه ما نيست توسط سازمان سينمايي، واكنش نشان دادند!
رضا برجي، مستندساز سينماي ايران در گفتگو با كيهان با بيان اينكه از جزئيات پروژه لاله اطلاع دقيقي ندارد اظهار داشت: انشاالله كه اصل اين ماجرا صحت نداشته باشد ولي اگر درست باشد به شدت با آن برخورد خواهيم كرد و كوتاه نمي آييم.
رضا برجي يادآور شد: در زمان درگيري بين وزارت ارشاد و خانه سينما بيشترين حمايت را از وزارت ارشاد كردم اما اگر وزارت ارشاد بخواهد در سالي كه رهبر معظم انقلاب آن را با عنوان توليد و كار ايراني ناميده اند در حوزه فرهنگ از عناصر هاليوودي استفاده كند شديدترين برخورد را خواهيم كرد.
سازنده فيلم مادران سربرنيتسا خاطرنشان كرد اين پروژه هيچ ربطي به ايران و فرهنگ ايراني ندارد. فرض كنيد ما هميشه هم در مسابقات اتومبيلراني مقام كسب كنيم. اين چه سودي براي مملكت ما دارد. وقتي سياست نظام سلطه اين است كه مثلا براي انحراف افكار عمومي از كشتار شيعيان، اين نوع مسابقات را در بحرين برگزار كند.
اين جانباز شيميايي دوران دفاع مقدس افتخار ايران را بسيجي ها دانست و افزود: اگر بسيجي ها نبودند ورزشكاران ما نمي توانستند در سكوي در خانه اشان بنشينند چه برسد به اينكه سكوهاي جهاني را فتح كنند.
حبيب الله بهمني در گفت وگو با كيهان، با اشاره به اين ضرب المثل كه چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است، گفت: وقتي در داخل كشور اين همه نيرو با گرايش هاي مختلف وجود دارد چه نيازي است كه سراغ سينماگران خارج نشين بروند. كارگردان سيب و سلما يادآور شد اطلاعات دقيقي درباره فيلمنامه اين پروژه ندارد و به همين دليل در مورد فيلم اظهارنظر نمي كند. وي مخاطب خود را مسئولين فرهنگي دانست و از آنان خواست كه يك درصد از توجهي كه به جريان هاي خارج از كشور دارند به سينماگران داخلي روا كنند! بهمني افزود: اگر مسئولين دنبال سينماگران روشنفكر و بازاري ساز هستند در ايران وجود دارد و نياز به وارد كردن آن از هاليوود با مبالغ هنگفت نيست.
وي ادامه داد: حمايت از سينماگران داخلي به خصوص كساني كه با مشقت به دنبال سينماي ارزشي هستند اولويت دارد و بهتر است مسئولين ابتدا حق اينها را ادا كنند.
همچنين يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس عقد قرارداد توسط سازمان سينمايي با اسدا... نيك نژاد معروف به اسي نيك نژاد را دهن كجي به سينماگران متعهدي دانست كه بدون حمايت خاصي در كشور خودمان مشغول فيلم سازي هستند و در اين جريان باز هم هدف بي مهري قرار گرفته اند.
سيدجلال يحيي زاده با انتقاد از مسئوليني كه در پاسخ به اتهاماتي كه به ايران زده مي شود موضع انفعالي اتخاذ مي كنند افزود: اين سياست منفعلانه در مسائل فرهنگي موجب پيروزي دشمن در تهاجم فرهنگي است و حالا مي خواهند سينما را تقديم كساني كنند كه تاكنون سينماي ما را مورد تمسخر قرارداده اند. وي با بيان اينكه در ارتباط با محتواي فيلم انتقادات كارشناسانه زيادي وجود دارد گفت: ما براي تصوير كردن جايگاه زنان ايراني نياز نداريم به روياهايي پناه ببريم كه چندان هم با واقعيات فرهنگي ما هماهنگ نيست. براي نشان دادن قدرت، متانت و حضور در صحنه زن ايراني بايد رگه هايي از واقعيات جاري در اجتماع را به جهان نشان دهيم. اين نماينده مجلس به تصوير كشيدن زن ايراني از نوع «پروژه لاله» را نيز وادادگي و تسليم در مقابل دام هاي دشمن دانست.
وي گفت: چرا ما به اين موضوع نپردازيم كه زنان اروپايي حق ندارند با حجاب اسلامي در جامعه ظاهر شوند و فعاليت اجتماعي كنند.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه پروژه لاله يك انحراف در سينماي ايران است ابراز اميدواري كرد كميسيون فرهنگي مجلس در اين موضوع ورود مناسبي داشته باشد و راه را براي اين گونه جريان هاي انحرافي ببندد.
يك كارگران سينما نيز با بيان اينكه در موضوع پروژه لاله دچار حيرت مضاعف شده اند گفت: اگر قرار باشد يك فيلم با اين هزينه كلان ساخته شود چرا نبايد خودي ها كار كنند در حاليكه سينماگران متعهد و تواناي زيادي داريم كه شناخته شده هستند و تاكنون هم همسو با آرمانهاي انقلاب حركت كرده اند.
محسن محسني نسب ادامه اين پروژه را به صلاح سينماي ايران ندانست و خاطر نشان كرد: اگر با اين هزينه 10 فيلم توسط سينماگران متعهد، توانمند و قابل اعتنا ساخته شود بيشتر به رشد سينماي ايران كمك خواهد كرد.
وي اظهار داشت: به دليل عدم حمايت سازمان سينمايي از فيلمي كه با موضوع خليج فارس در دست ساخت دارم مجبور شدم آن را با سرمايه گذار خصوصي تهيه كنم اما حالا حيرت كردم از آقاي شمقدري كه شخصيت درستكار و قابل احترامي هم دارد چطور حاضر شده است چنين مبلغي را در اختيار افرادي قرار دهد كه سابقه خوبي ندارند. كارگردان آخرين مرحله با بيان اينكه «از كوزه همان تراود كه در اوست» يادآور شد فيلمساز چيزي مي سازد كه با جهان بيني اش هماهنگ باشد. آنها هم متناسب با فرهنگ خودشان پروژه لاله را مي سازند و نسبتي با فرهنگ ما نخواهد داشت.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14