(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 18 مرداد 1391 - شماره 20277

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
راز نهفته در شب قدر - 2
شب هاي قدر همچنان زنده است
با تصويب نهايي مجلس
معلمان پيش دبستاني و خريدخدمتي ها استخدام مي شوند
در مكتب امام
ديدار و گفت وگوي لاريجاني با خبرنگاران
شركت درمزايده خدا در شب قدر
خارج از دستور
روايت رضايي از نزديكي رهبر انقلاب تا مرز شهادت در عمليات نصر
راهكارهاي تقويت توليد مرغ (راپورت ايام)
اخبار ادبي و هنري


راز نهفته در شب قدر - 2

 شب هاي قدر همچنان زنده است

محمدعلي معليا
نسبت به پس از پيامبر (ص) نيز از صيغه مضارع در آيه «تنزل الملائكه والروح ...»2 و همچنين روايات بسيار ديگر تداوم و استمرار شب قدر استفاده مي شود، از جمله امام صادق(ع) به نقل از اميرالمومنين(ع) خطاب به ابن عباس مي فرمايد: «شب قدر در هر سالي هست و امر آن سال در آن شب نازل مي شود و براي آن امر والياني بعد از پيغمبر (ص) تعيين شده است. تو (ابن عباس) گفتي: آنها چه كسانند؟ علي(ع) فرمود: من و يازده نفر امامان محدث از صلب من» (اصول كافي، ج 1، ص 358). بنابراين شب قدر پس از پيامبر(ص) به واسطه ائمه محدثين(ع) استمرار داشت.
با وجود اين، برخي به دلايل سياسي استمرار شب قدر را منكر شدند تا بتوانند جايگاه حكومتي ائمه (ع) را انكار و آن را اشغال كنند. اين فتنه اي بزرگ بود كه اين عده، خود و جامعه را به آن دچار كردند. امام صادق(ع) با اشاره به برخي آيات (انفال: 25) مي فرمايد: «بترسيد از فتنه اي كه تنها به ستمگران نمي رسد. يعني آنها كه درباره انا انزلناه في ليله القدر ستم كردند. مخالفين امر خداي عزوجل گويند چون محمد درگذشت، شب قدر هم با پيغمبر(ص) درگذشت. اين فتنه اي بود كه تنها به آنها رسيد و به سبب آن به عقب برگشتند.»
( اصول كافي، ج 1، ص 361)
هزار ماه بي امامت!
در اينجا اين پرسش مطرح مي شود كه اگر هيچ سالي بدون شب قدر نبوده و نيست، چگونه هزار ماه دوران حكومت بني اميه را بدون شب قدر دانسته اند و اگر در آن سال ها نيز هر سال در شب قدر فرشتگان امر را بر ائمه (ع) نازل مي كردند، آيا بركات آن به امت اسلامي نمي رسيده است؟ پاسخ اين پرسش، ما را به فهم شب قدر و آن هدايت بزرگ كه قبلا مطرح كرديم نزديك مي كند. در اين راستا، لازم است يك بار ديگر جريان آن شب پرخير و بركت را با دقت از نظر بگذرانيم و منشا بركات شب قدر را بررسي كنيم.
شب قدر از آن جهت براي مردم مبارك است كه امام هر عصر واسطه بين زمين و آسمان مي شود. فرشتگان اموري را بر او نازل مي كنند و او آن فيوضات و فرامين را به اجرا مي رساند. اگر مردم آمادگي و استعداد نشان ندهند يا در اثر مانع ديگري مثل موانع سياسي (حكومت طاغوت) صبوري از دست دهند ممكن است از جنبه اصلي اين فيض آسماني و رشدي معادل هزار ماه محروم بمانند. در اين صورت شب قدر به وقوع پيوسته ولي براي مردم به مانند آن است كه واقع نشده است. در اينجا هزار ماه بي شب قدر در معنايي كنايي به كار رفته است: گويي هزار ماه بي شب قدر است. چه آن كه در اين هزار ماه مردم از امام خود اطاعت نمي كنند و به همين دليل، تدبير امور از دست امام خارج مي شود. مولا علي(ع) نيز از وضعيت مردم زمان خود گله آميز چنين فرمود: «لا تدبير لمن لايطاع: امكان مديريت از كسي كه اطاعت نشود، سلب مي شود.» در اين صورت امام در جامعه حضور دارد، برنامه هاي شب قدر هم دريافت كرده است، ولي امكان اجرا كردن آن را ندارد. بدين ترتيب، هر چند كه امام(ع) در جامعه حضور دارد ولي امامت سياسي ندارد. لذا به طور كنايي از هزار ماه بي امامت به هزار ماه بي شب قدر تعبير شده است. در واقع و نفس الامر در همه سالها از آدم(ع) تا خاتم(ص) و از خاتم(ص) تا امروز هم امام و شب قدر وجود دارد و هم در شب قدر امور بر امام نازل مي شود.
البته آن گاه كه طاغوت ها مانع اجراي حاكميت امام مي شوند، كار مشكل تر است؛ چون بايد مردم ابتدا رفع مانع كنند تا ايمان و اطاعت آنها از امام ثمربخش شود. قرآن نيز در برخي آيات رد طاغوت را مقدمه ايمان حقيقي دانسته است: «هر كس به طاغوت كفر ورزد و به خدا ايمان آورد، يقيناً به محكم ترين دستاويز دست آويخته است.» (بقره: 257) در واقع، براي تمسك به ريسمان محكم قبل از ايمان به الله بايد بر مانع طاغوت فايق آمد و كفر به طاغوت ورزيد. در اين صورت است كه خداوند سرپرستي مؤمنان را از طريق جانشينان خود در روزي زمين و امامان بر حق بر عهده مي گيرد و مردم را از ظلمات به سوي نور مي كشاند. همان طور كه خداوند مي افزايد: «والذين كفروا اولياؤهم الطاغوت يخرجونهم من النور الي الظلمات: و كساني كه آن سرپرستي و ولايت را نپذيرند ناگزير كافر شده اند و سرپرستانشان طاغوت هايند كه آنها از نور به تاريكي هايشان مي برند و اين زندگي برخلاف شب قدر است.» (بقره: 257)
بدين ترتيب از آنجا كه اماكن استفاده مردم از شب قدر در حكومت طاغوت فراهم نمي شود عبارت «خير من الف شهر» بر حكومت طاغوتي بني اميه تطبيق شده است. همان طور كه حضرت امام صادق(ع) مي فرمايد: «شبي از امامت امامي عادل بهتر است از هزار ماه حكومت بني اميه.» (تأويل الايات، ج 2، ص 817، ح 2. ترجمه تفسير البرهان، ج 9، ص 617) بنابراين يك شب قدر مساوي با نه تنها هزار شب طاغوت زده است؛ بلكه مساوي با هزاران ماه در زير سايه سنگين حكومت طاغوت. چرا كه مي توان گفت واژه «الف» (هزار) در آيه مباركه به معناي كثرت است نه معناي عددي آن. به گفته شاعر: شبي به حادثه افزون تر از هزاران ماه. بدين نحو پاسخ سؤال اوليه كه هدايت بزرگي در آن بود روشن شد كه يك شب قدر چگونه مي تواند از هزار ماه كه در آن هشتاد و سه شب قدر ديگر است بزرگ تر باشد. خلاصه آن كه ممكن است هزاران ماه، طاغوت اجازه رسيدن بركات شب قدر را به مردم ندهد كه در اين صورت امام هست ولي امكان امامت (رهبري سياسي) ندارد.
معناي امر
«امر» واژه اي است كه تمام آنچه را فرشتگان در شب قدر بر امام نازل مي كنند بيان مي كند: «تنزل الملائكه والروح فيها باذن ربهم من كل امر: فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان براي (تقدير) هر امري (تا سال بعد) نازل مي شوند.» بنابراين، براي درك مفهوم ليله القدر بايد مفهوم امر را جستجو كنيم.
امر در لغت به معناي فرمان و كار مهم است. در اصطلاح مجامع مذهبي بيشتر در امور فردي مورد گفتگو قرار مي گيرد. در حالي كه بنابر معناي متخذ از قرآن و احاديث، جنبه سياسي و اجتماعي بر معناي فردي آن غلبه دارد. همچنان كه از اين نظر بين رساله احكام و معارف سياسي و اجتماعي قرآن و احاديث فاصله وجود دارد. مرحوم آيت الله طالقاني در تفسير پرتوي از قرآن چنين آورده است: «همه روايات غير اماميه كه بيشتر از ابن عباس نقل شده تنزل و تفريق امر به تقدير روزي و باران و زندگي و مرگ و بيماري و صحت و حج و مانند اينها تفسير شده است و... گويا منشأ اين گونه تفسير كه در احاديث و تفاسير ما نيز آمده همان روايات بررسي نشده است كه از غير طريق ائمه(ع) رسيده است.» (پرتوي از قرآن، ج 4، ص 102)
امر در قرآن و حديث
براي درك مفهوم ليله القدر بايد مفهوم واقعي امر را در احاديث شريف و قرآن كريم بدون تحريف جستجو كنيم. راستي آن است كه مفهوم امر در قرآن و روايات بيشتر موضوعي حكومتي، سياسي و اجتماعي است تا فردي و شخصي. اولين چيزي كه نزول آن در شب قدر بر پيامبر(ص) مورد تأكيد قرار گرفته است قرآن است (بقره: 581) كه با هدف راهبري (هدي)، هدايت و تبيين (بينات) ميزان حق و باطل (فرقان) هر شب قدر تا حد سال بعد و سپس به هنگام شأن نزول در حوادث و جريانات مختلف نازل شده است (همان طور كه به طور دفعي نيز نازل شده است). 3 همچنين امر قرآني شامل رد متشابه بر محكمات و تبيين عام و خاص و تأويلات قرآني به اندازه اي كه در هر سال تا سال بعد مورد نياز است، در شب قدر بر ائمه هدي(ع) نازل مي شود.
دوم، برنامه ها و اوامر حكومتي مخصوص هر سال تا سال بعد است كه بر اوصياي پيامبر(ص) و خود آن حضرت در شب هاي قدر نازل مي شده است. اين مسئله در برخي روايات تصريح شده است. براي نمونه، امام جواد(ع) مي فرمايد: «همانا تفسير و بيان كارها سال به سال در شب قدر بر ولي امر نازل مي شود. در آن شب امام(ع) درباره كار خودش دستور مي گيرد و راجع به كار مردم هم مأمور مي شود.» (اصول كافي، ج 1، ص 360)4 در چنين رواياتي حكومت وابسته به امر آسماني قلمداد و امر نازل در شب قدر، امري حكومتي معرفي مي شود كه ناگزير يك حاكم بايد آن را اجرا كند كه در غير اين صورت امر نازل در شب قدر بي ثمر خواهد بود. از جمله در روايتي از امام جواد(ع) آمده است: «ان الامر لابد من تنزيله من السماء يحكم به اهل الارض كذالك لابد من وال: لازم است فرمان از آسمان براي مردم زمين نازل شود تا به آن بر اهل زمين حكومت شود به همين دليل ناگزير بايد حاكمي هم باشد.» (اصول كافي، ج 1، ص 553) اين برنامه هاي حكومتي نيست مگر براي اجرا در امت اسلامي و تحقق آن؛ وگرنه نمي توان گفت بركات نازل شده شب قدر به مردم رسيده است و به تعبيري ديگر مردم شب قدري نداشته اند.
ادامه دارد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
2. تنزل صيغه مضارع از ن ز ل است كه در اصل تتنزل بوده است.
3. مستفاد از مجموعه آيات و روايات اين است كه قرآن سه بار (دفعي و سالانه در شب هاي قدر و به تدريج) بر پيامبر(ص) نازل شده است.
4. مرحوم مجلسي در ذيل اين روايت مي گويد: از اين حديث استفاده مي شود كه در شب قدر آيات قرآن توضيح داده مي شود، محكم و متشابهش جدا مي شود آيات مجملش بيان مي شود، آيات متشابهش تأويل مي شود، مطلقاتش مفيد مي گردد و خلاصه انزال قرآن كامل مي شود بطوري كه براي مردم هدايت باشد (و مناسب پيش آمدها و اوضاع مردم در آنسال باشد) سپس مجلسي گويد: مراد بامر محكم امر معلوم يقيني است كه حتمي و واقعي باشد و در شب قدر نازل مي شود و لازمست كه در زمين عالمي باشد كه آن امر واقعي را بداند وگرنه انزال آن فائده اي ندارد و آن عالم هم جز امام معصومي كه از جانب خدا مؤيد است نباشد، پس آيه دلالت دارد كه در هر عصري تا انقراض تكليف خدا از روي زمين، بايد امامي كه تمام امور دين را از جزئي و كلي بداند، موجود باشد و اطاعت او هم بر مردم لازمست.
 


با تصويب نهايي مجلس

معلمان پيش دبستاني و خريدخدمتي ها استخدام مي شوند

با تصويب كليات طرحي در مجلس انتظار معلمان پيش دبستاني و خريد خدمتي ها به پايان رسيد و آنان يك قدم به استخدام توسط آموزش و پرورش نزديك شدند.
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز كليات طرحي را تصويب كردند كه در صورت تصويب نهايي آموزش و پرورش موظف مي شود ظرف 2 سال تمام مربيان پيش دبستاني و نيروهاي خريد خدمت خود را از طريق برگزاري آزمون استخدام كند.
نمايندگان در جلسه علني خود گزارش كميسيون آموزش و تحقيقات به مجلس شوراي اسلامي درباره طرح اصلاح ماده 17 قانون تعيين تكليف استخدامي معلمين حق التدريس و آموزشياران نهضت سوادآموزي اصلاحي مصوب 1389 را بررسي كردند.
بهارستان نشينان پس از استماع سخنان موافقين و مخالفين، كليات طرح اصلاح ماده 17 قانون تعيين تكليف استخدامي معلمين حق التدريس و آموزشياران سوادآموزي را با 178 راي موافق، 47 راي مخالف و 14 راي ممتنع از مجموع 249 راي مأخوذه به تصويب رساندند.
طبق اين طرح 2 تبصره به ماده 17 قانون تعيين تكليف استخدامي حق التدريس و آموزشياران نهضت سوادآموزي در آموزش و پرورش الحاق مي شود.
در صورت تصويب نهايي جزئيات اين طرح در ماده واحده آن مقرر مي شود دو تبصره به شرح زير به عنوان تبصره هاي 8 و 9 به ماده 7 1 قانون تعيين تكليف استخدامي معلمين حق التدريس و آموزشياران نهضت سوادآموزي در آموزش و پرورش اصلاحيه مصوب 7 دي ماه 1389 الحاق گردد.
طبق تبصره 8، احكام قانون متعهدين خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب 8 خرداد 1369 به استثناي احكام ناظر و دانش آموزان دانشسراهاي تربيت معلم به قوت خود باقي است، دانشجويان ورودي سال 1388 مركز تربيت معلم نيز طبق مقررات مربوطه مشخص شده اند، مشمول اين حكم مي شوند.
همچنين در تبصره 9 وزارت آموزش و پرورش موظف مي شود در اجراي تبصره 2 ماده 51 قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران مصوب 5 دي 1389 در بند ج ماده 24 قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 8 مهر 1386 از تاريخ لازم الاجرا شدن اين قانون حداكثر ظرف دو سال كليه مربيان پيش دبستاني و نيروهاي خريد خدمت آموزشي خود را كه با آموزش و پرورش همكاري داشته اند، از طريق برگزاري آزمون و با در نظر گرفتن شرايط مندرج در مواد 2 و 3 قانون تعيين تكليف استخدامي حق التدريس و آموزشياران نهضت سوادآموزي در آموزش و پرورش مصوب 15 مهر 1388 و اصلاحات بعدي آن، مدرك و رشته تحصيلي، جنيست، نياز منطقه اي و سنوات همكاري با آموزش و پرورش در اولويت استخدام قرار دهد.
گفتني است مربيان پيش دبستاني و نيروهاي خريد خدمت آموزشي كه در سال تحصيلي 90-91 با آن وزارتخانه همكاري داشته اند، مطابق روال همان سال به همكاري خود با آموزش و پرورش ادامه مي دهند.
حمايت نمايندگان
از وزارت اطلاعات
227نفر از نمايندگان مجلس با صدور بيانيه اي حمايت خود را از اقدامات سربازان گمنام امام زمان(عج) اعلام كردند.
در بخشي از بيانيه نمايندگان آمده است: سربازان گمنام امام زمان(عج) كه مدال افتخارآميز گمنامي بر سينه ستبرشان مي درخشد، اينك با سپري كردن سه دهه مبارزه جدي با ايادي استكبار و توطئه گران داخلي و خارجي، اندوخته اي از تجربيات گرانسنگ را به همت عالي خويش درآورده تا مقتدرانه و هوشمندانه، ترفندهاي پيچيده بدخواهان و دشمنان ملت بزرگ ايران را يكي پس از ديگري خنثي و نقش بر آب سازند. نمايندگان ادامه دادند: در اين راستا تازه ترين نمونه دستاورد و موفقيت دستگاه اطلاعاتي كشور كه در مقابله با دشمنان اين ملت و مخالفان پيشرفت علمي كشور، تبلور يافت، دستگيري تمام عوامل ترور نخبگان علمي و دانشمندان هسته اي بود كه به رغم پيچيدگي و ظرافت هاي فراوان، توسط نيروهاي تيزهوش و ولايتمدار وزارت اطلاعات به حول و قوه الهي انجام و برگ زرين ديگري در دفتر قطور خدمتگزاري آنها افزوده شد.
تشكيل هيئت نظارت
بر نمايندگان
اعضاي هيئت نظارت بر رفتار نمايندگان در جلسه ديروز مجلس انتخاب شدند.
محمدحسين فرهنگي عضو هيئت علمي مجلس طي سخناني اظهار داشت: انتخاب اعضاي اين هيئت نظارت در قانون بر اين اساس است كه كميسيون هاي اصل 90 و حقوقي و قضايي مجلس دو كانديدا را معرفي مي كنند و اين افراد از سوي هيئت رئيسه براي معرفي به صحن انتخاب مي شوند كه اين افراد روح الله حسينيان از كميسيون اصل 90 و موسي غضنفرآبادي از كميسيون قضايي هستند.
وي ادامه داد: 4 نفر ديگر از بين داوطلبان انتخاب مي شوند، تعداد قابل توجهي از نمايندگان براي عضويت در هيئت نظارت ثبت نام كرده اند كه هيئت رئيسه محمدمهدي ميرمحمدي نماينده گلپايگان، عوض حيدرپور نماينده شهرضا، عزيز اكبريان نماينده كرج و غلامرضا اسداللهي نماينده تربت جام را انتخاب كرد.
عضو هيئت رئيسه مجلس خاطرنشان كرد: اين 6 نفر بايد اكثريت آراي نمايندگان را كسب كنند در غير اين صورت اين مراحل تكرار مي شود يعني در صورت راي نياوردن اين افراد، دوباره داوطلبان بايد ثبت نام كرده و هيئت رئيسه با تشكيل جلسه اي افراد ديگري را براي معرفي به صحن علني مجلس انتخاب كند.
گفتني است پس از شمارش آرا، حسينيان نماينده تهران با 164راي، غضنفرآبادي نماينده بم با 201راي، ميرمحمدي نماينده گلپايگان با 141راي، اسداللهي نماينده تربت جام با 166راي، اكبريان نماينده كرج با 164راي و عوض حيدرپور نماينده شهرضا با 149راي از مجموع 245 راي ماخوذه به عنوان 6 تن از اعضاي هيئت نظارت بر امور نمايندگان انتخاب شدند.
همچنين حجت الاسلام سيدمحمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس از سوي هيئت رئيسه به عنوان عضو ديگر هيئت نظارت انتخاب شد.
نمايندگان مجلس در ادامه جلسه ديروز خود ناظران مجلس در شوراي عالي علوم را انتخاب كردند.
براساس راي نمايندگان قاسم احمدي لاشكي و درويش پور به عنوان ناظران مجلس در شوراي عالي علوم انتخاب شدند.
مجلس همچنين با عضويت ايران در انجمن زيرساخت هاي حمل و نقل دريايي موافقت كرد.
نمايندگان در ادامه لايحه موافقت نامه حمل و نقل هوايي بين ايران و دولت فدراسيون روسيه را به تصويب رساندند.
آمريكا مسئول جان زائران ايراني است
رئيس مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور جلسه علني ديروز گفت: ما آمريكا و برخي كشورهاي منطقه اي را مسئول جان زائران ربوده شده ايراني در سوريه مي دانيم.
لاريجاني با اشاره به ايام شهادت اميرالمؤمنين و با بيان اينكه بايد رفتار حضرت علي(ع) را با رفتار سياست بازان معاويه صفت دنياي امروز مقايسه كنيم، گفت: اين افراد براي قدرت جنگ افروزي مي كنند، صدها هزار نفر را در عراق، افغانستان و امروز در سوريه به قتل مي رسانند تا پرستيژ قدرت جهاني خود را حفظ كنند. تاسف آورتر رفتار برخي حكومت هاي منطقه است كه به نام اسلام، آدم كشي راه انداختند و حتي با زائران ايراني در سوريه نيز با خشونت رفتار مي كنند. لاريجاني گفت: اين جنايت ها چيزي نيست كه ملت ايران از آن صرف نظر كند؛ رژيم آمريكا و برخي كشورهاي منطقه مسئول اين جنايت ها هستند و به موقع جواب اين جنايات را دريافت خواهند كرد.
گفتني است رئيس مجلس در پايان جلسه علني ديروز اعلام كرد: نمايندگان مجلس به دليل ليالي مبارك قدر، هفته آينده به جاي روز يكشنبه روز دوشنبه جلسه علني دارند.
 


در مكتب امام

ما اهل صلح و صفاييم
ما ميل داريم همه (جا) صلح و صفا باشد. همه عالم در صلح و صفا باشند. ما اگر قدرت داشتيم، اصلاً باروت را از بين مي برديم و قواي منفجره را از بين مي برديم كه اقلاً (دنيا) خالي بشود از اين جنايت ها.
ما نمي خواهيم با كسي دعوا بكنيم.
صحيفه نور ـ ج15ـ ص102
 


ديدار و گفت وگوي لاريجاني با خبرنگاران

رئيس مجلس شوراي اسلامي به مناسبت روزخبرنگار عصر روز دوشنبه با خبرنگاران مجلس ديدار و گفت وگو كرد.
علي لاريجاني در اين مراسم با بيان اينكه مدتي است نوعي ور ر رفتن با پارلمان براي عده اي شيرين شده كه نوعي تحقير نيز در آن نهفته است گفت: بايد پارلمان از اقتدار و احترام برخوردار باشد.
رئيس مجلس در ادامه از قانون جامع رسانه ها سخن به ميان آورد و متذكر شد: از رسانه ها مي خواهيم كه نظرات و پيشنهاداتشان در زمينه اين قانون به مجلس و مركز پژوهش ها ارائه دهند، اين طرح هم اكنون در حال رسيدگي در كميسيون فرهنگي مجلس است و ما مي خواهيم با تدوين اين قانون هم از حقوق افراد و هم حقوق رسانه ها صيانت كنيم.
لاريجاني همچنين در حاشيه مراسم ضيافت افطاري با خبرنگاران در پاسخ به سوالي در مورد اقتصاد مقاومتي گفت: بايد رقابت در حوزه اقتصاد ساري و جاري باشد، اقتصاد مقاومتي به اين معنا است كه كار بر دوش مردم باشد و شرايط ارائه انحصاري كالاها گرفته شود.

 


شركت درمزايده خدا در شب قدر

چون در آستانه انقضاي ماه مبارك رمضان كم كم قرار مي گيريم، معارف دعاي نوراني امام سجاد (ع) در وداع ماه مبارك رمضان را ما در ليالي قدر در نظر داشته باشيم . وقتي قرآن را بر فراز سر گذاشتيم و خدا را به خود قرآن و عترت كه معادل قرآنند سوگند داديم ، در حقيقت دو بار خدا را به قرآن قسم داديم ؛ يكي مستقيم كه گفتيم : ب حقّ هذا القرآن (1)، دوم غير مستقيم كه عترت طاهرينند كه آنها هم ع دل قرآن كريمند ،و وزنه ديگر از نّي تار أ ف يكم الثّقل ين (2) هستند . اينها به ما آموختند كه از خدا چه بخواهيم .
مداخله هميشگي خداي سبحان در معاملات بندگان
در دعاي وداع امام سجاد آمده است كه : خدايا ! انت الّذ ي ز دت ف ي السّوم علي نفس ك (3). ( سوم ) با سين يعني معامله كردن. اينكه مي گويند : مداخله در سوم برادر مؤمن نارواست ، يعني كسي كه دارد چيزي مي خرد ، انسان وارد آن معامله نشود . ولي خداي سبحان وارد تمام اين معاملات مي شود ؛ ما خواستيم با هر كسي و با هر چيزي معامله كنيم ؛ وقتمان را ، عقائدمان را ، اخلاقمان را بدهيم و چيزي بگيريم ، در تمام اين معاملات خداي سبحان مداخله مي كند . مداخله كردنش هم به اين نحو است كه آگهي مزايده دارد ، نه مناقصه . توضيح اين مطلب اين است كه اگر كسي كالائي دارد ، مي خواهد بفروشد ؛ اين فروشنده آگهي ( مزايده ) مي زند كه كي بيشتر مي خرد ؛ هر كه بيشتر مي خرد ، به او مي فروشد . اگر كسي خواست كالائي را بخرد ، آگهي ( مناقصه ) مي زند كه هر كسي كمتر مي فروشد ، او از اين بخرد . پس از طرف مشتري آگهي « مناقصه » است ، از طرف فروشنده آگهي « مزايده » . اين مزايده و آگهي مزايده هميشه براي هر گروهي با يك صبغه خاصي بوده. اگر كسي گفت :
بي معرفت مباش كه در من يزيد عشق
اهل نظر معامله با آشنا كنند (4)
من يزيد فعل مضارع است . چوب حراج را كه فروشنده مي زند، مي گويد : من يزيد؛ كي بيشتر مي خرد ! در من يزيد عشق كساني كه مي خواهند عشق را بفروشند ؛ به مشتري ها مي گويند : من يزيد. كي اين عشق را بيشتر مي خرد تا به او بفروشيم .
مستحضريد كه در من يزيد عشق تنها گروهي كه برنده اين عشق شدند اهل بيت ، مخصوصاً سالار شهيدان ، حسين بن علي بن أبيطالب است . مرحوم كليني در جلد دوّم كافي اين حديث شريف را نقل مي كند كه امام صادق (ع) فرمود : افضل النّاس من عش ق الع باد ه (5)،فاضل ترين مردم كساني هستند كه به عبادت عشق بورزند .
تشريح مزايده الهي در معامله با بندگان
آگهي مزايده همواره از طرف فروشنده است ، نه خريدار ! از طرف خريدار آگهي مناقصه است . در دعاي نوراني امام سجاد در وداع ماه مبارك رمضان به خداي سبحان عرض مي كنيم : خدايا ! تو با اينكه خريدار و مشتري هستي ، نه فروشنده ؛ مع ذلك آگهي مزايده مي زني : انت الّذ ي ز دت ف ي السّوم علي نفس ك ؛ يعني تو به جوامع بشري صريحاً اعلام مزايده كردي. به همه ما گفتي : جانت را به هر قيمتي كه مي خواهي بفروشي ، من بيشتر مي خرم . وقتت را به هر قيمتي كه مي خواهي بفروشي ، من بيشتر مي خرم ؛ با من معامله كن . حيثيت و آبرويت را به هر قيمتي كه مي خواهي بفروشي، با من معامله كن ؛ من بيشتر مي خرم . قدم و اقدام و نوشتار و گفتار و رفتار و كردارت را به هر قيمتي مي خواهي بفروشي، به من بفروش ؛ من بيشتر مي خرم . من بيش از همه و پيش از همه آن كالا را تحويل مي گيرم و ثمن و زائد را مي پردازم.
عنايت بي اندازه خداي سبحان به اعمال صالح بندگان
بيان نوراني امام سجاد اين است كه خدايا صريحاً اعلام كردي ، گفتي : هر كسي يك چيزي را بخواهد بخرد ، من ده برابر مي خرم: من جآء ب الحسنه فله عشر امثال ها (6).اگر كار شر باشد خريدار ندارد! كار اگر خير باشد ، خدا خريدار اوست . فرمود : اين كار خير را شما به هر كه بخواهي بفروشي ، من ده برابر مي خرم ؛ اين حدأقلش است اگر آن عمل خيلي برجسته و وزين و رزين باشد كه :مثل الّذ ين ينف قون اموالهم ف ي سبيل الله (7) ، يكي مي شود 700 برابر ، بعد 1400 برابر ، بعد و الله واس أ عليم (8) كه روشن نيست خدا در برابر آن كالاي با اخلاص چه خواهد داد ! بنابراين خدا همواره چوب من يزيد در دست دارد و مي گويد : هر كه از شما كالائي را به هر قيمتي بخرد ، من آن را ده برابر مي خرم . چه بهتر كه با او معامله كنيم !
لزوم معامله پر سود انسان با خدا در مراسم قرآن به سر
در مراسم قرآن به سر، اعتقادمان را ، اخلاقمان را ، رفتارمان را، كردارمان را ، خدمت به نظام را ، خدمت به جامعه را ، خدمت به امت اسلامي را ، تدريس را ، تصنيف را ، تأليف را ؛ كارهاي اقتصادي را ، اجتماعي را ، سياسي را ، خدماتي را ، كشاورزي را ، دامداري را، هر كدام از اينها را كه خير باشد براي رضاي خدا محققانه در اختيار نظام و امت اسلامي قرار بدهيم ، با خدا معامله كنيم ، او ده برابر مي خرد . در مراسم قرآن به سر با او معامله كنيم ؛ در اين مزايده شركت كنيم ، با او داد و ستد كنيم : ا نّ الله اشتري م ن المؤم نين انفسهم و اموالهم (9) ؛ امّا نه يك برابر ، نه ده برابر ، گاهي 1400 برابر ، گاهي و الله واس أ عليم .
بنابراين قرآن و عترت از هم جدا نيستند ، در مراسم قرآن به سر هم ما خدا را به هر دو نام سوگند مي دهيم ؛ ولي گذشته از آن خواسته هاي معروف كه مغفرت و شفاي بيماري و سعه رزق و سلامت و امثال ذلك كه خواسته هاي عادي است ، مستقيماً با خدا گفتگو كنيم .
گفتگو با خدا دشوار نيست ، براي اينكه او از همه به ما نزديكتر است ، يك ؛ ما به او از همه نزديكتريم ، دو . اگر به او از ديگران نزديكتريم و او به ما از ديگران نزديكتر است ؛ گفتگوي با او سخت نيست . او به ما از همه نزديكتر است ، فرمود : نحن اقرب ا ل يه م ن حبل الوريد (10). ما به او خيلي نزديكيم ،در سحرهاي ماه مبارك رمضان در دعاي ابوحمزه ثمالي اين است كه : ا نّ الرّاح ل ا ل يك قريب المسافه (11). در دعاي نوراني امام كاظم (ع) در 27 رجب سال قبل كه به زندان بغداد اعزام مي شدند كه 25 رجب سال بعد جنازه مطهرش را از زندان در آوردند ، در آن دعاي روز بيست و هفتم كه روز اعزام حضرت به زندان بود ، عرض كرد : ا نّ الرّاح ل ا ل يك قريب المسافه (12). پس در اين مزايده شركت كنيم ، با او داد و ستد كنيم ؛ او همه اين امور را از ما بيش از ديگران ، حدأقل ده برابر مي خرد .
پيام گفتاري حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته)
به مناسبت شب بيست و سوّم ماه مبارك رمضان ؛
دماوند ـمرداد 1390
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) اقبال الأعمال / 187 ـ ذكر دعاء آخر ل لمصحف الشّريف
(2) وسائل الشيعه / 27 / 34 (3) صحيفه سجاديه / دعاي 45
(4) ديوان حافظ / غزل 196 (5) الكافي / 2 / 83
(6) انعام / 160 (7و8) بقره / 261
(9) توبه / 111 (10) ق / 16
(11) اقبال الأعمال / 68 (12) اقبال الأعمال / 678
خوان حكمت درماه مبارك رمضان روزهاي زوج منتشر مي شود.
 


خارج از دستور

انتشار اولين بيانيه
فراكسيون اصولگرايان مجلس
فراكسيون اصولگرايان مجلس نهم در اولين بيانيه خود اعلام كرد: عمل به رهنمودهاي رهبرمعظم انقلاب ضامن موفقيت مجلس نهم است.
در بيانيه اين فراكسيون با اشاره به بيانات رهبرمعظم انقلاب در اولين ديدار با نمايندگان مجلس نهم آمده است: فراكسيون اصولگرايان عمل به رهنمودها و توصيه هاي رهبري را در مجلس شرط اصلي و اول اصولگرايي مي داند و از عموم همكاران خود به ويژه از هيئت رئيسه مجلس مي خواهد اين رهنمودها را نصب العين خود قرار دهند.
در بخش ديگري از اين بيانيه همچنين آمده است: عمل به اين رهنمودها، ضامن توفيق مجلس نهم و سربلندي نمايندگان در پيشگاه خداوند و ملت بزرگوار است، مخصوصا در دهه اي كه رهبري آن را «دهه پيشرفت و عدالت» ناميده اند و در سالي كه آن را سال «توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني» خوانده اند و در شرايطي كه ايشان با توجه به توطئه هاي دشمنان، همگان را به لزوم و اهميت «اقتصاد مقاومتي» دعوت كرده اند.
در پايان اين بيانيه فراكسيون اصولگرايان تاكيد كرده اند: اين فراكسيون درآينده سعي خواهد كرد ضمن رعايت همه رهنمودهاي رهبري و عمل به توصيه هاي ايشان ديدگاه هاي خود را به ويژه درباب اقتصاد مقاومتي به اطلاع ملت و نمايندگان محترم برساند.
بيانيه 217 نماينده
به مناسبت روز حقوق بشر اسلامي
فراكسيون حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي با صدور بيانيه اي روز حقوق بشر و كرامت انساني را گرامي داشت.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: فراكسيون حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي با گراميداشت روز حقوق بشر اسلامي و كرامت انساني اعلام مي دارد كه با اعتقاد به آيه شريفه «لقد كرمنا بني آدم» تلاش براي تكريم بندگان خداوند را سرلوحه كار خود دارد و از همتايان پارلماني خود در كشورهاي مختلف مي خواهد كه نسبت به استفاده ابزاري كشورهاي سلطه گر از اعلاميه جهاني حقوق بشر هوشيار باشند و در افشاي نقد حقوق بشر توسط مدعيان دروغين آن تلاش نمايند.
نمايندگان در ادامه تاكيد كردند: بديهي است غربي ها به سركردگي آمريكا موضوع حقوق بشر را در دستور كار و در استراتژي درازمدت خود جهت مواجهه با جهان اسلام قرار داده اند لذا شايسته است همه كشورهاي اسلامي با حفظ و تقويت انسجام خود اجازه ندهند قدرت، اقتدار و عزت اسلامي توسط دشمنان آن تضعيف گردد.
 


روايت رضايي از نزديكي رهبر انقلاب تا مرز شهادت در عمليات نصر

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس با اشاره به عمليات نصر در منطقه هويزه گفت: در اين عمليات كه رهبر معظم انقلاب در منطقه حضور يافته بود تا نزديكي شهادت رفتند.
به گزارش فارس، محسن رضايي فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس در مراسم گراميداشت سردار سرلشكر شهيد حسن طهراني مقدم و شهداي غدير كه دوشنبه شب در مركز فرهنگي ورزشي نهاد رياست جمهوري برگزار شد، گفت: حسن طهراني مقدم و يارانش بنيانگذار بازوي تواناي ايران در آسمان ها بودند.
وي افزود: بسياري از محاسبات كساني كه به ايران حمله كرده بودند، درست بود و جنگ يك حادثه بدون برنامه ريزي نبود. آنها دقيق همه چيز را پيش بيني كرده بودند و حتي با اشتباهات فاحش صدام حسين توانستند مناطقي از ايران را بگيرند. اما به خاطر همين اشتباهات به همه اهداف خود نرسيدند.
فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس ادامه داد: ايران در اوايل جنگ هرچه حمله مي كرد نمي توانست مناطق خود را پس بگيرد.
وي با اشاره به انجام چهار عمليات ناموفق ايران در اولين سال جنگ، گفت: براي مثال در عمليات نصر كه در منطقه هويزه برگزار شد، ما 81 دستگاه تانك از دست داديم و در همين عمليات نزديك بود رهبر معظم انقلاب به شهادت برسند. ايشان كه براي بازديد لشكر 16قزوين در عمليات نصر در منطقه هويزه حاضر شده بودند، با سرهنگ لطفي در يك نفربر بودند.
رضايي تأكيد كرد: با اين حال دشمن يك چيز را پيش بيني نكرده بود و آن حضور پرشور جوانان در دفاع از كشور بود.
وي با اشاره به نحوه آشنايي اش با شهيد طهراني مقدم گفت: قبل از عمليات فتح المبين همراه شهيد حسن باقري به ارتفاعات بلتا رفتيم و موقعيت توپ هاي دشمن را شناسايي كرديم و من به شهيد باقري گفتم اگر بتوانيم دشمن را غافلگير كنيم و بتوانيم توپخانه را بدست بياوريم خيلي خوب مي شود. شما يك نفر را زيرنظر بگير تا زماني كه اين توپ ها را بدست آورديم بتوانيم كار را به او بسپاريم.
رضايي افزود:پس از عمليات فتح المبين 180قبضه توپ دشمن را بدست آورديم. اما سازمان دادن توپخانه كار ساده اي نبود و 40 روز بيشتر هم براي عمليات بعدي فرصت نداشتيم.
فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس ادامه داد: در اين زمان حسن باقري گفت يادت هست به من اعلام كردي يك نفر را زيرنظر بگير اين همان فرد است. ديدم يك جوان 20 و چند ساله كه خودش را حسن طهراني مقدم معرفي كرد، روبرويم ايستاد كه من به باقري گفتم آيا اين جوان مي تواند اين توپ ها را سازماندهي كند؟ باقري گفت بله من ايشان را مي شناسم. من هم حكمي براي ايشان نوشتم و او رفت تا توپ ها را سازماندهي كند كه شاهد بوديم در آن مدت توانست در كارش موفق شود.
 


راهكارهاي تقويت توليد مرغ (راپورت ايام)

1- استفاده از ادبيات مرحوم دكتر شريعتي در پيامك هايي كه به منظور فرهنگ سازي براي مصرف كالاي داخلي توسط برخي شهروندان خوش ذوق و ميهن پرست ارسال مي شوند به ويژه پس از خريد مرغ توسط آن مرحوم.
2- تربيت خروسان خوش غيرت، تاجدار، پدرسالار و بزن بهادر به منظور صيانت از حريم خانواده و كاهش فرار از منزل و در نتيجه خودكفايي در توليد مرغ داخلي.
3- بركناري متخصصان ذبح اسلامي در كشورهاي سابقاً دوست و برادر به منظور ذبح غيرشرعي گوشت منجمد و سابقاً حلال اجنبي و قطع واردات آن و نتيجتاً گرايش مردم به مصرف گوشت گرم و فعلاً حلال داخلي. در اين راستا لازم است به ناظران ذبح داخلي فوق العاده كارانه تعلق گيرد و ناظران ذبح خارجي خلع لباس گردند.
4- برگرداندن ديپلمات فراخوانده شده از برزيل- كه بر اثر اختلاف فرهنگي از آنجا فراخوانده و سپس نمي دانم چرا تعزير شد- به منظور ادامه كار فرهنگي در آن كشور و در نتيجه كنترل واردات مرغ از آن كشور.
5- بسيج كليه صنايع كشور منجمله بخش مس، نفت و پتروشيمي براي توليد نهاده هاي مصرفي مرغداري و در نتيجه آسفالت نمودن ظاهر صورت برادران ع- ز-ق ك-گ-پ كه اين مواد را ناجوانمردانه بر روي دريا احتكار نموده اند. در اين راستا ارسال قايق هاي تندروي ايراني به سمت جايي كه لنگر انداخته اند بي فايده نيست بلكه باعث ورود آنها به آبهاي سرزميني ايران و سپس ضبط اموال محتكره و افطار جمعي مرغان گرسنه و ابن السبيل خواهد شد.
6- ثبت مرغ و مرغداري ها به عنوان ميراث ملي و جهاني به منظور صيانت از انقراض نسل طيور گرانبها- در اينجا مرغ و خروس- و ايجاد مراكز بازتواني خروس هاي سالخورده به منظور ازدياد نسل طيور گوشتي در سازمان بهزيستي كل كشور.
7- توزيع وسيع و رايگان وياگرا در ميان خروسان جوان و ايجاد مسكن مهر چند خوابه براي تقويت ازدواج آسان و مكرر در ميان طيور گوشتي و ممنوعيت كليه روش هاي جلوگيري.
ميرزاقلي خان راپورتچي

 


اخبار ادبي و هنري

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
جشنواره بزرگ قرآني در 32 رشته برگزار مي شود
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در راستاي تبيين و ترويج معارف اسلام و مكتب اهل بيت جشنواره بزرگ قرآني در 32 رشته هنري از تئاتر و موسيقي تا فيلم و مستند و با بهره گيري از آموزه هاي قرآني به زودي برگزار خواهد شد.
سيدمحمد حسيني، در آيين رونمايي از آثار فاخر قرآني كه در محوطه نمايشگاه برگزار شد درباره مسابقه ايده هاي قرآني بازي هاي رايانه اي گفت: در زمينه سرگرمي هاي جديد و بازي هاي رايانه اي تاكنون قبله آمال ما هميشه غرب بوده است. ما نبايد همواره دنبال كپي برداري از غرب باشيم، زيرا ايده هاي خوبي وجود دارد كه مي توانيم از فرهنگ غني اسلامي خود برداريم. وي افزود: در شرايط فعلي كه شاهد آپارتايد علمي هستيم و علم در انحصار غرب است بايد تلاش بي وقفه اي انجام دهيم تا بتوانيم در زمينه توليد نرم افزارهاي علمي گام برداريم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره كتابت بزرگترين قرآن مطلاي جهان نيز گفت: قرآن داراي جاذبه هاي بسياري است اما از ابتدا مسلمانان اهتمام داشتند كه قرآن را با خط زيبا بنويسند و اين نشان از اهميتي دارد كه ما براي كتاب آسماني خود قائل هستيم.
حسيني همچنين درباره كتاب «هنر قرائت قرآن» كه در همين مراسم رونمايي شد اظهار كرد: اين اثر بسيار ارزشمند است، اما اميدوارم يكي از محققان كشور اين طرح را درباره قرائت قرآن در ايران نيز انجام دهد. وي ادامه داد: ما نمي توانيم از ابزارهاي جديد غافل باشيم زيرا فضاي مجازي يك واقعيت است و جوانان به آن گرايش دارند. نكته اينجاست كه ما بايد از اين ابزار در جهت تبيين و ترويج معارف اسلام و مكتب اهل بيت(ع) استفاده كنيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: در همين راستا جشنواره بزرگ قرآني در 32 رشته هنري از تئاتر و موسيقي تا فيلم و مستند و با بهره گيري از آموزه هاي قرآني به زودي برگزار خواهد شد.
كتاب دفاع مقدسي؛ پرتيراژترين كتاب سال جاري
اطلاعات موسسه خانه كتاب نشان مي دهد كه در چهار ماهه نخست سال جاري 18 هزار و 796 عنوان كتاب منتشر شد و كتاب «نورالدين پسر ايران» با 20 بار تجديد چاپ در صدر كتاب هاي پرتيراژ قرار دارد.
اين آمار در حالي منتشر مي شود كه به نسبت آمار مشابه در سال گذشته چهار درصد افزايش يافته است.
در چهارماه نخست سال 1391 بيشترين تعداد كتاب ها به ترتيب در موضوع: علوم عملي (سه هزار و 130 عنوان)، كودك و نوجوان (سه هزار و 45 عنوان)، دين (سه هزار و 31عنوان)، ادبيات (دو هزار و 449 عنوان)، علوم اجتماعي (يك هزار و 951 عنوان) و تاريخ و جغرافيا (يك هزار و 309 عنوان) بوده است.
فيلمسازان منتقد نظام سلطه به جشنواره افق نو مي آيند
نادر طالب زاده گفت: فيلمسازاني در جشنواره افق نو حضور پيدا خواهند كرد كه در كشور خودشان نمي توانند آزادانه حرف بزنند.
به گزارش خبرنگار كيهان، در نشست خبري نخستين جشنواره بين المللي فيلمسازان مستقل افق نو كه با حضور نادر طالب زاده دبير و غلامرضا منتظمي دبير اجرايي جشنواره تشكيل شد، وضعيت فيلمسازان مستقل كه به انتقاد از نظام سلطه مي پردازند هدف بررسي قرار گرفت.
نادر طالب زاده با يادآوري اينكه ريشه بحران هاي منطقه در آمريكاست خاطرنشان كرد: به همين دليل به فيلمسازاني كه در حوزه آمريكا و اروپا خصوصا با گرايش وال استريت فعاليت مي كنند در جشنواره توجه بيشتري شده است. غلامرضا منتظمي نيز گفت: بسياري از فيلمسازاني كه به انتقاد از فرهنگ غرب مي پردازند در كشورهاي خودشان سركوب و زنداني مي شوند با برگزاري اين جشنواره مي خواهيم آنها اين امكان را داشته باشند كه افتخار كنند كه داراي آزادي هستند.
دبير اجرايي اين جشنواره تصريح كرد: غرب در حال آزمايش شيوه جديدي از براندازي بوسيله رسانه ها در سوريه است.
تاكنون 850 اثر از فيلمسازان 66 كشور جهان به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده است كه پيش بيني مي شود اين تعداد به بيش از يكهزار اثر برسد. از اين تعداد 220 فيلم از آمريكا هستند.
نخستين جشنواره بين المللي فيلمسازان مستقل افق نو طي روزهاي 11 تا 15 شهريور در سينما فلسطين برگزار مي شود.
واكنش بسيج هنرمندان به فرمايش رهبر معظم انقلاب
رئيس سازمان بسيج هنرمندان، با اشاره به فرمايشات رهبر حكيم انقلاب مبني بر لزوم تعامل مسئولين با دانشگاه ها، از حضور بيش از پيش مسئولين سازمان بسيج هنرمندان در دانشگاه هاي هنري خبر داد.
دكتر حسين قناديان در پاسخ به سوالي در خصوص برنامه هاي سازمان بسيج هنرمندان جهت تعميق ارتباط با فضاي علمي كشور بيان نمود: از بدو تاسيس سازمان بسيج هنرمندان تاكنون ارتباط با دانشگاه هاي هنر به صورت مستمر وجود داشته است، ولي بعد از فرمايش اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي اين موضوع به صورت واجب شرعي بر ما تكليف شد و با توجه به تاكيد معظم له مبني بر لزوم تعميق بيش از پيش اين رابطه، برنامه هاي بيشتري جهت ارتباط با دانشگاه ها پيش بيني خواهد شد كه از جمله آن ها مي توان به حضور مديران سازمان بسيج هنرمندان در محيط هاي علمي دانشگاه هاي هنر، همكاري در طرح هاي پژوهشي اساتيد و دانشجويان هنر، استفاده از ظرفيت هاي دانشگاه ها در توليد آثار فاخر هنري و همكاري تخصصي با تشكل ها و مجامع دانشجويي اشاره كرد.
وي در پايان گفت: كارگروهي به صورت خاص در اين رابطه تشكيل و بررسي راه هاي تقويت، استمرار و اثربخش بودن حضور مسئولين سازمان هاي بسيج هنرمندان و انجمن هاي هنري ادبي آن در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي هنر با مشاركت دانشجويان خواهيم پرداخت.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14