(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 21 مرداد 1391 - شماره 20279

رمضان در آران و بيدگل
رمضان در سرزمين نخل و دريا
ايران در كيهان
دانشگاه صنعتي اصفهان
به برگزيدگان برتر كنكور سراسري 91 بورس تحصيلي مي دهد
لزوم نظارت بر واردات اسب به كشور
توليد كود كمپوست از ضايعات گياهي در نيشابور
پيشرفت 70 درصدي در عمليات احداث سد بابااحمد چالدران
بازسازي عمليات والفجر 10 در شهركرد
عضو شوراي انقلاب فرهنگي كشور:
بايد با تدبير از تحريم ها عبور كرد
مردم ساوه در انتظار اجراي طرح فاضلاب شهري
كمك 350 ميليون ريالي خيرين به نيازمندان چناران
4 هزار طرح نيمه تمام عمراني در گيلان وجود دارد


رمضان در آران و بيدگل

آيين مذهبي سوگواري مولا علي(ع) در كنار بارگاه ملكوتي حضرت هلال ابن علي(ع) از جمله سنت هاي تاريخي مردم كاشان و آران و بيدگل است كه همه ساله در روز 21ماه رمضان (روز شهادت علي(ع) )باشكوه و شور فراوان و معنويتي وصف ناپذير برگزار مي شود.
بارگاه شكوهمند و با عظمت حضرت محمد حلال ابن علي(ع) در حاشيه كوير مركزي ايران واقع در شهرستان آران و بيدگل در شمالي ترين نقطه استان اصفهان و 6كيلومتري شهرستان دارالمؤمنين كاشان قرار دارد.
حضور زايدالوصف مردم منطقه كاشان در اين روز به واسطه خوابي بوده كه يكي از علماي بزرگ اين شهر حضرت آيت الله ملاحبيب الله شريف كاشاني(طالب نژاد) مي بيند . ايشان حضرت علي (ع)را در خواب ديده كه به ايشان امر مي فرمايد كه اين روز براي زيارت فرزندش حضرت محمد هلال(ع) به آران برود. وي نيز خواب را براي مردم كاشان نقل مي كند و همان روز اين عالم بزرگوار به همراه عده كثيري از مردم دارالمؤمنين كاشان به طرف آستان مقدس آن حضرت در آران و بيدگل حركت مي كنند و در صحن مطهر آن حضرت به عزاداري مي پردازند و از آن زمان به بعد هر ساله اين مراسم برگزار مي شود.
حضرت محمد هلال(ع) در شب اول ماه مبارك رمضان سال14 هجري قمري در مدينه منوره به دنيا آمد، درباره كيفيت آمدن حضرت به آران و بيدگل آمده است: ايشان و برادرش عون با شنيدن خبر شهادت امام حسين(ع) و يارانش، طائف را به طرف خراسان ترك كرده و در شهر طوس اقامت مي گزيند.
حاكم طوس براي مقابله با ايشان حركت مي كند و در يك مبارزه نابرابر عون بن علي(ع) و جمعي از شيعيان به شهادت مي رسند و حضرت هلال بن علي(ع) راه مهاجرت را در پيش مي گيرد و پس از پيمودن مسافت طولاني به مكاني كه «آران دشت» (آران و بيدگل فعلي) نام داشت مي رسد.
آن حضرت 3سال در آران و بيدگل اقامت كرد. تا اينكه در يكي از شب هاي جمعه آخرماه رمضان سال64 هجري قمري نداي ارجعي حق را لبيك و دارفاني را وداع گفت.
پيكر مبارك آن حضرت را پس از غسل و كفن و نماز در مكان فعلي به خاك سپردند. نقل است ايشان در شب رحلت، پيامبر(ص)، حضرت علي(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسين(ع)، امام حسن(ع) و برادرش عون(ع) را در خواب مي بيند، در اين ميان پيامبر او را مورد خطاب قرار داده و مي فرمايند: «فرزندم مدتي است كه انتظار تو را مي كشم.»، آن حضرت سيبي در دست دارد و به محمد هلال مي فرمايد: «اين سيب از آن توست، جهد كن تا فردا شب با اين سيب روزه خود را افطار نمايي و نزد ما باشي.»
امروزه مدفن او بوسه گاه هزاران عاشق و دلباخته اهل بيت است كه از گوشه و كنار كشور و ديگر كشورهاي اسلامي به زيارتش مشرف مي شوند. امروزه مزار ايشان ميعادگاه اهل تشيع است وبا گذر زمان و در سايه عشق و ارادت به اسلام و اهل بيت(ع) بر رونق اين زيارتگاه افزوده شده است. چه بسيارند آنان كه با تمسك و توسل به خاندان نبوي گرداگرد ضريح مطهرش دست حاجت به درگاه الهي دراز كرده اند و حاجت روا شده اند.
كاشان - خبرنگاركيهان
 


رمضان در سرزمين نخل و دريا

گزارش از : شهين صادقي - خبرنگار كيهان در بندر عباس
هرمزگاني ها همچون مردم ساير نقاط كشور در كنار نماز، روزه و قرائت قرآن كه مسلمانان در اين ماه پرخير و بركت انجام مي دهند از آداب و رسوم خاصي نيز براي برآورده شدن حاجات بهره مي گيرند.
وقتي انتهاي ماه شعبان مي رسيد برخي ساكنان استان هرمزگان از قديم الايام عادت دارند كه غروب آن روز در بالاي پشت بام و جاهاي بلند و بعضي ها هم با دستگاه هاي مدرن به انتظار ديدن ماه رمضان بنشينند تا ماه نو را خود ببيند و مطمئن شوند.
با قطعي شدن ماه رمضان هرمزگان حال و هواي رمضان به خود مي گيرد. خوردن و آشاميدن در ملاعام برچيده مي شود و تا غروب هر روز به حرمت اين ماه كسي به خود اجازه نمي دهد در بين مردم روزه خواري كند.
مردم اين استان معتقدند كه در ماه رمضان نعمت هاي خدا بركت دارند و در بين آنها به ماه رمضان به ماه بركت معروف است لذا مبدا و منشا هر نوع درآمد و افزايش رزق و روزي را در اين ماه مي دانند.
در اين ماه آيين هاي زيادي از خواندن قرآن و دعاهاي مستحبي گرفته تا نمازهاي قضا و دعا براي پدر و مادر و درگذشتگان از سوي مردم انجام مي شود. خوراكي ها و شيريني ها در اين ماه در هرمزگان از جايگاه ويژه اي برخوردار است به طوري كه رنگين ترين بخش سفره را غذاهاي افطار تشكيل مي دهد. بيشتر مردم عادت دارند به طور معمول افطاري خود را با آب جوش يا چاي كمرنگ و خرما و رطب باز كنند كه در اين فصل خرماي تازه اعم از خنيزي، مرداسنگ، زرد و هليلي در بازار موجود است.
پخش شيريني ها و نان هاي محلي از جمله نان ريخته همراه با سوراغ و مهياوه و تخم مرغ، نان كلوچه اي با زعفران و رنگينه آرد برشته با روغن و رطب (خرما) همراه با هل و دارچين، حليم، حريصه با ماهي در ماه رمضان به ويژه موقع افطار بيشتر از ساير ماه ها در بين خانواده ها در هرمزگان رواج دارد.
كمتر خانه اي در هرمزگان يافت مي شود كه در هنگام افطار خالي از مهمان باشد. حتي اگر در هنگام افطار در خانه اي مهمان نباشد، صاحبخانه سعي در تقسيم شيريني ها و غذاهاي پخته شده براي افطار با همسايگان خود دارد. همچنين به دليل گرماي شديد استان، در سفره سحري مردم اين ديار شربت خاكشير و آبليمو بسيار رايج است.
در ماه رمضان مساجد هرمزگان به ويژه در شهر بندرعباس بيش از ماه هاي گذشته شلوغ است و نمازگزاران پس از اقامه نماز و مختصري افطاري معروف به «لب گشودن» به خواندن يك جزء قرآن اقدام مي كنند.
اين رويه به مدت 30 شب ادامه دارد. شب هاي قدر كه معروف به شب هاي ضربت خوردن و شهادت حضرت علي(ع) هم است و در هرمزگان به آن «شب هاي قتل» مي گويند آيين هاي سوگواري شهادت مولاي متقيان برگزار مي شود.
دعاي جوشن كبير يا 100 بند كه آخر هر بند جمله «سبحانك يا لاالله الالله الغوث الغوث خلصلنا من النار يا رب» تكرار مي شود. برخي در هر بند اين دعا نخي را به همراه آورد و 100 گره مي زنند و پس از پايان دعا در جاي مناسب نگه مي دارند و يا به بازوي خود مي بندند و معتقد هستند كه همراه داشتن آن انسان را از مشكلات دور مي كند.
از شب بيست و يكم رمضان آيين هاي ختم قرآن و فاتحه اموات نيز به مدت 9 شب در اين استان به جريان مي افتد و در اين شب ها برخي از مردم به ياد درگذشتگان خود به ويژه پدر و مادر، خواهر و برادر مراسم يادبودي برگزار مي كنند.
اين برنامه از اين قرار است كه يك تا چند قاري معروف به «ملا» عصر به منزل خود دعوت مي كنند و هر يك يك جزء قرآن را به نيت ثواب به روح اموات دعوت كننده تلاوت مي كنند.
اين رسم يك سابقه ديرينه در نزد هرمزگاني ها دارد كه هنوز برخي از آن ياد مي كنند و معتقدند كه اموات آنها در ماه رمضان چشم انتظار هستند و اين رسم در سال دوبار انجام مي شود.
مي گويند سرمنشأ و خاستگاه اين رسم، قرآني و نوعي گراميداشت ياد و خاطره اموات و درگذشتگان است و روح آنها با اين كار شاد مي شود.
اين مناسبت نوعي احترام به اموات بوده و معتقدند روح آنها در اين مجلس حاضر و انتظار دارد كه به ياد آنها باشند. البته در شرايط عادي برخي از مردم در شب هاي دوشنبه و جمعه نيز پس از خوردن مقداري غذا يا ميوه با خواندن يك بار سوره حمد و سه بار سوره اخلاص ازمردگان خود ياد مي كنند.
اين رسم موجب مي شود كه اعضاي يك فاميل كه برخي به بيش از 100 نفر مي رسد در يك شب در منزل يكي از اقوام جمع شوند كه يك نوع ديد و بازديد و احوالپرسي از ديگر هم تلقي مي شود.
در اين مراسم تدارك افطاري معمولا برعهده يك تا چند خانواده است تا از لحاظ مالي نيز فشاري به ديگر اعضاي خانواده وارد نشود. البته در كنار اين مراسم، مراسم تعزيه خواني نيز از شب هفدهم ماه رمضان آغاز مي شود. هادي عرب دبير انجمن شبيه خواني و تعزيه هرمزگان در اين رابطه مي گويد: اولين مجلس 1-شب هفدهم مجلس بار كردن اميرالمؤمنين(ع) در مدينه است كه درصدد تغيير مركز حكومت به كوفه است.
2- روز هفدهم عرض راه كربلا، اين مجلس زماني آغاز مي شود كه اهل بيت(ع) در بين راه مدينه به كوفه به سرزمين كربلا مي رسند و احساس غم مي كنند و جوياي اين ماجرا هستند كه اميرالمومنين(ع) حكايت كربلا را بيان مي كنند؛
3- شب هجدهم نان دادن به يتيمان از اين مجلس به بعد تمام اتفاقات در كوفه رخ مي دهد. امام علي(ع) خليفه است و همان ماجراي زن كه شوهرش در مرزهاي مسلمين به شهادت رسيده و بار زندگي به گردنش افتاد و از علي(ع) شكايت دارد، امام(ع) ناشناس كارهاي اين زن را به عهده مي گيرد و با بچه ها بازي مي كند.
4- روز هجدهم فتح نهروان، در اين مجلس امام در جنگ نهروان پيروز شده است، قاصدي دروغگو خبر شهادت امام علي(ع) را به اهل بيت(ع) مي دهد و اهل بيت(ع) ناراحت هستند تا اينكه امام مي گويد از سپاه يكي براي خبر به مردم كوفه برود و...
5- شب نوزدهم مجلس، ضربت در رمضان يكي از مجالس حزين است.
6- روز نوزدهم مجلس كنيز بخشيدن، از اين مجلس به بعد امام علي(ع) در بستري بيماري است و پيرامون مرگ خود و مصيبتي كه براي حسنين(ع) اتفاق مي افتاد سخن مي گويد تا اينكه يكي از محبان از شهر بلعبك از امام درخواست كنيز براي دخترش دارد. امام(ع) عنبريه را انتخاب مي كند، عنبريه اصرار در ماندن دارد و متوسل به حضرت زينب(س) مي شود اصرار اهل بيت(ع) فايده اي ندارد. امام مي گويد اين عنبريه روزي به فرياد شما مي رسد.
7- شب بيستم در اين مجلس امام علي(ع) دهان امام حسن مجتبي و گلوي امام حسين(ع) را مي بوسد.
8- روز بيستم مجلس (به تخت نشاندن امام مجتبي(ع)، د راين مجلس هاتف غيبي خبر امامت امام حسن(ع) را مي آورد .
9- شب بيست و يكم مجالس بستر، (شب قتل) در اين مجلس خلعت بخشيدن اجرا مي شود، امام ميراث خود را بين اولاد تقسيم مي كند عمامه و لباس پيامبر(ص) را به امام حسن(ع) و ذوالجناح و ذوالفقار خود را به امام حسين(ع) سپر و علم به قمربني هاشم(ع) اسباب حضرت زهرا(س) به زينبين(س) مي دهد.
10- روز بيست يكم، مجلس شهادت در اين مجلس امام علي(ع) امام حسن(ع) را به تخت امامت مي نشاند و ميراث تقسيم مي كند، اهل بيت پس از شهادت امام علي او را غسل مي دهند و براي خاكسپاري راهي بيرون خانه مي شوند.
11- شب بيست و سوم، د راين مجلس حسنين همراه عباس از مراسم دفن اميرالمؤمنين مي آيند، فردكوري در خرابه كوفه سراغ امام علي(ع) را مي گيرد و امام حسن خبر شهادت آن حضرت را به وي مي دهد و در اين مجلس براي اميرالمؤمنين عزاداري برپا مي شود.
روزهاي پاياني رمضان هم حال و هواي ديگري دارد. مردم در روزهاي پاياني رمضان به استقبال عيد مي روند. خريد لباس نو و تهيه و خريد انواع شيريني ها در اين روز مرسوم است. پس از اقامه نماز عيد فطر برخي به زيارت اهل قبور مي روند و به ياد درگذشتگان خود قرآن و فاتحه مي خوانند و برخي هم به ديدار بزرگترها مي روند.
يكي از سنت هاي حسنه مردم در روز عيد فطر، پرداخت فطريه و در اصطلاح محلي (سر روزه) است كه پيش از اقامه نماز عيد فطر آماده مي كنند. برخي در همان ميعادگاه نماز تحويل مي دهند و برخي هم كه افراد فقير و نيازمندي مي شناسند به خانه آنها مي فرستند.
در اين روز بيشتر خانواده ها ديدار جمعي با تمام اعضاي خانواده دارند به طوري كه اكثر آنها در يك مهماني بزرگ شركت مي كنند و پس از نهار ظهر عيد رمضان، خانواده ها به ديدار بقيه فاميل و دوستان خود مي روند و اين گونه ماه مبارك رمضان در هرمزگان به پايان مي رسد.
 


ايران در كيهان

نوسازي حرم امامزاده
نورآباد لرستان- خبرنگار كيهان: سرپرست فرمانداري دلفان گفت: بيش از چهار ميليارد ريال براي بازسازي حرم امامزاده ابراهيم دلفان هزينه شده است. مهدي پازوكي افزود: طرح نوسازي و بازسازي حرم اين امامزاده از سال 89 شروع شده است. وي تصريح كرد: اين طرح در زميني به مساحت 20 هزار مترمربع براساس نقشه جامع تدوين شده توسط اداره كل اوقاف و امور خيريه لرستان در حال اجرا است كه امكانات خدماتي و رفاهي مناسبي براي رفاه حال زائران اين امامزاده پيش بيني شده است.
سرپرست فرمانداري دلفان اظهار داشت: احداث 29 زائرسرا، 29 مغازه، احداث پاركينگ و فضاي سبز به مساحت 12 هزار مترمربع و احداث حسينيه از مهمترين برنامه اي است كه در قالب اين طرح در حال اجرا است.
برداشت عدس
اردبيل- خبرنگار كيهان: رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان اردبيل از برداشت بيش از 23 هزار تن عدس از اراضي حاصلخيز استان خبر داد.
صابر عبد ايماني افزود؛ در سال زراعي جاري 32 هزار هكتار از اراضي استان زير كشت محصول عدس قرار گرفته بود كه 23 هزار و 800 تن از اين اراضي برداشت شده است.
وي با اشاره به تأثير بارندگي هاي مناسب امسال در افزايش محصول عدس گفت: در سال گذشته از 31 هزار و 340 هكتار اراضي زير كشت عدس 13 هزار و 975 تن محصول برداشت شده بود.
ارائه كمك مالي
بابل- خبرنگار كيهان: امام جمعه بابل ضمن بازديد از مركز نگهداري كودكان نوشيرواني بابل مبلغ يك ميليون تومان به آن مركز كمك كرد.
حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني در اين بازديد ضمن قدرداني از زحمات هيئت مديره و مديرعامل اين مركز از خيران دعوت كرد تا به چنين مراكزي كمك كنند.
ساماندهي ترافيك
اصفهان- خبرنگار كيهان: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان از ساماندهي ترافيك حاشيه رودخانه زاينده رود خبر داد و گفت: طرح احداث ادامه خيابان هاي شمس آبادي و باغ گلدسته از زير رودخانه در دست بررسي است.
«مصطفي نوريان» با بيان اين كه مطالعات براي ساماندهي ترافيك حاشيه رودخانه زاينده رود از سال هاي گذشته آغاز شده است، افزود: پل هاي تاريخي اين محدوده سبب شده است احداث پل جديد امكان پذير نباشد و افزايش ارتباط شمال به جنوب شهر از طريق زير رودخانه مورد توجه قرار گيرد.
راه اندازي آب
تبريز- خبرنگار كيهان: اولين آبنماي موزيكال تبريز كه نخستين آبنماي موزيكال شمال غرب كشور نيز است، در پارك «ولي عصر» اين شهر، به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، آبنماي موزيكال ولي عصر تلفيقي از آب، نور و موسيقي بوده و در ابعاد 34 در 34 اجرا شده است.
افتتاح ساختمان دادگستري
اراك- خبرنگار كيهان: ساختمان دادگستري شهرستان كميجان به بهره برداري رسيد. مديركل دادگستري استان مركزي، در آئين بهره برداري از اين مجتمع گفت: حدود 18 ماه پيش عمليات اجراي اين مجتمع كه از مصوبات سفر استاني هيئت دولت بود، آغاز شد.
مظفري افزود: اين مجتمع در زميني به مساحت حدود 4 هزار مترمربع و بناي 2500 مترمربع و با هزينه اي بالغ بر يك ميليارد تومان ساخته شده است.
آغازعمليات احداث مسجد
اوز- خبرنگار كيهان: نماينده مديران عامل تعاوني هاي مسكن شهر اوز گفت: عمليات ساختماني يك باب مسجد در قسمت شمالي مسكن مهر اوز آغاز شده و اين مسجد در مدت يك سال به بهره برداري مي رسد.
عقيل فلامرزپور اضافه كرد اين مسجد در زميني به مساحت 600 مترمربع و با 380 متر زيربنا در 2 طبقه و با هزينه اي افزون بر 2ميليارد ساخته مي شود.
وي گفت: با ساخت اين مسجد بيش از 2 هزار نفر از ساكنان مجتمع فاز شمالي مسكن مهر اوز از آن برخوردار مي شوند.
اهتمام به اجراي طرح ها
كرج- خبرنگار كيهان: معاون عمراني استاندار البرز از مديران دستگاه هاي اجرايي خواست براي انجام طرح هاي عمراني مهر ماندگار در اين استان اهتمام ورزند. احمد فضلي گفت: اعتبارات اين طرح ها از طريق نهاد رياست جمهوري به صورت ويژه تزريق مي شود. وي تصريح كرد: طرح هاي مهر ماندگار از جمله طرح هاي ساختاري هستند كه با تكميل آنها تحولي بزرگ در استان البرز ايجاد خواهد شد.
برداشت شالي
بابل- خبرنگار كيهان: مدير مركز جهاد كشاورزي بابل از برداشت در اراضي شاليزاري در شهرستان بابل در سطح 17 هزار و 280 هكتار خبر داد.
مهندس مسعود غلامي گفت: برداشت شالي در اين شهرستان به دو روش مكانيزه و دستي انجام مي شود و از مجموع برداشت شده شالي 10 هزار و 428هكتار به صورت مكانيزه و 6 هزار و 925 هكتار به روش سنتي انجام شده است.
وي اظهار داشت: شهرستان بابل داراي 49 هزار و 120هكتار اراضي شاليزاري است و پيش بيني مي شود در سال جاري 300 هزار تن شلتوك از اين اراضي برداشت شود.
تامين امنيت سرمايه گذاران
بناب- خبرنگار كيهان: نماينده مردم بناب در مجلس شوراي اسلامي گفت: قوه قضائيه بايد به نوعي حركت كند كه سرمايه گذار و توليدكننده با علاقه و اشتياق خود در اين بخش فعاليت كند. حجت الاسلام والمسلمين شيخ محمد باقري افزود: قوه قضائيه بايد امنيت سرمايه گذاران را تامين كند. وي با انتقاد از عملكرد دستگاه هاي نظارتي به جهت عدم انجام وظيفه خود، از قوه قضائيه خواست با سرمايه گذاران و توليدكنندگان با سعه صدر برخورد كند.
پرداخت تسهيلات
¤ معاون مسكن اداره راه و شهرسازي شهرستان بناب از پرداخت 700 ميليارد ريال تسهيلات بانكي براي احداث واحدهاي مسكوني مهر و واحدهاي خود مالكي در اين شهرستان تا به امروز خبر داد. حاجعلي جباري در جلسه شوراي مسكن شهرستان بناب با اعلام اين خبر افزود: هم اكنون يك هزار و 539 واحد مسكن مهر در بناب اجرا مي شود كه يك هزار و 236واحد به عنوان مسكن مهر و بقيه به عنوان طرح هاي سه جانبه اجرا مي شود. وي همچنين از وجود 303 واحد مسكوني سه جانبه در بناب خبر داد كه تاكنون متقاضي نداشته و همان طور در انتظار جويندگان مسكن هستند.
 


دانشگاه صنعتي اصفهان

به برگزيدگان برتر كنكور سراسري 91 بورس تحصيلي مي دهد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
معاون آموزشي دانشگاه صنعتي اصفهان از ارائه بورس تحصيلي ويژه به برگزيدگان برتر كنكور سراسري كه اين دانشگاه را براي تحصيل انتخاب كنند خبر داد.
حسين شريعتمداري با اشاره به برنامه هاي اين دانشگاه به منظور جذب نخبگان علمي از سراسر كشور افزود: دانشگاه صنعتي اصفهان به قبول شدگان برتر كنكور سراسري كه اين دانشگاه را براي تحصيل انتخاب كنند بورس هاي تحصيلي دو تا چهارساله اعطاء مي كند.
وي افزود: قبول شدگاني كه داراي رتبه تك رقمي در كنكور سراسري هستند و دانشگاه صنعتي اصفهان را براي ادامه تحصيل انتخاب مي كنند از بورسيه تحصيلي چهارساله اين دانشگاه در مقطع كارشناسي بهره مند خواهند شد.
معاون آموزشي دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اين كه بورسيه اعطايي دانشگاه صنعتي اصفهان به دانشجويان مقطع كارشناسي برخوردار از رتبه دو رقمي در كنكور سراسري سه ساله است گفت: نفرات اول تا سوم المپيادها علمي دانش آموزي كشور و نيز دانش آموزاني كه تراز آنها در كنكور سراسري بيش از 10625 باشد، در صورت انتخاب اين دانشگاه جهت تحصيل، از بورس تحصيلي دو ساله بهره مند مي شوند.
وي شرط استمرار پرداخت بورس هاي تحصيلي به دانشجويان برگزيده را قرارگرفتن در ميان 10 درصد برتر دانشجويان هم ورودي عنوان كرد و افزود: مبالغ بورسيه اعطايي به اين دانشجويان براساس رتبه كسب شده و به صورت ماهيانه پرداخت خواهد شد.
شريعتمداري همچنين از ارائه تسهيلاتي چون اتاق هاي كم جمعيت خوابگاه ها، استفاده رايگان از استخر، امكانات ورزشي، كتابخانه، سايت هاي كامپيوتري و ابررايانه بر حسب امكانات موجود در اين دانشگاه براي برگزيدگان علمي ادامه دهنده تحصيل در دانشگاه صنعتي اصفهان خبر داد.
 


لزوم نظارت بر واردات اسب به كشور

اهواز -خبرنگاركيهان:
به دليل واردات بي رويه اسب هاي نامرغوب به كشور، لازم است بر واردات اسب نظارت بيشتري شود.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي كشور گفت: با توجه به اينكه رونق صنعت اسب داري كشور به دليل واردات بي رويه اسب نامرغوب دچار مشكل شده، مراكز اصلاح نژاد دام و بهبود توليدات دامي كشور با همكاري كميته كارشناسان فني اسب كشور شرايط لازم براي متقاضيان واردات اسب مراحل تشكيل پرونده و شرايط لازم نوع اسبهاي وارداتي را مشخص و دراين خصوص دستورالعمل هاي لازم را تهيه كنند.
«محمد مشكورزاده» به عوامل موثر در احياي صنعت اسب اشاره كرد و گفت:شناسايي ذخاير ژنتيكي مناطق و تأكيد بر حفظ آن «معرفي و انتخاب نژاد برتر در هر منطقه و كشور، حمايت سرمايه گذاران» محققان و ديگر دست اندركاران براي توسعه، تحقيقات كاربردي و ايجاد فرصتهاي شغلي و ارتقاء درآمد،پرورش دهندگان از عواملي است كه مي تواند دراحياي صنعت اسب كشور موثر باشد.
وي افزود: معرفي اسب هاي داخلي انجام تحقيقات كاربردي، حفظ ذخاير ژنتيكي، بانك اطلاعات مناسب و قابل دسترس، ايجاد و توسعه فرهنگ صحيح اسب داري و اسب سواري دركنار حمايت دولت و ايجاد بازارهاي مجازي عرضه و تقاضا و نيز بازارهاي منطقه اي با نظارت كارشناسان ماهر در اين زمينه مي تواند صنعت اسب داري را در ايران حفظ و تقويت كند.
 


توليد كود كمپوست از ضايعات گياهي در نيشابور

نيشابور- خبرنگار كيهان:
در يكي از مزارع الگويي كاشت سبزي نيشابور از فضولات دامي و ضايعات گياهي كود كمپوست توليد مي شود.
رئيس اداره توليدات گياهي مديريت جهاد كشاورزي شهرستان نيشابور با اعلام اين خبر گفت: در ادامه سلسله كلاس هاي آموزشي برگزار شده براي توليدكنندگان سبزي هاي و در راستاي ارتقاي دانش علمي و فني سبزيكاران پيشرو شهرستان و با هدف افزايش بيش از پيش كيفيت سبزي نيشابور و توليد سبزي كاملا سالم و ارگانيك، كارگاه آموزش عملي با همكاري و هماهنگي شركت تعاوني سبزيكاران شهرستان نيشابور در محل يكي از مزارع نمونه و الگويي شهرستان باحضور اساتيد و كارشناسان تغذيه گياهي سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي تشكيل و روش هاي تهيه و توليد كود كمپوست از فضولات دامي و ضايعات گياهي كه عاري از هرگونه مواد شيميايي مي باشد به توليدكنندگان سبزي هاي شهرستان آموزش داده شد.
«رضا جباران» افزود: استفاده از كود كمپوست باعث كاهش علف هاي هرز در مزارع و به تبع آن كاهش استفاده از سموم شيميايي در مبارزه با علف هاي هرز كاهش و حذف كودهاي شيميايي، كاهش آلودگي هاي قارچي و ميكروبي، كاهش هزينه هاي توليد و همچنين امكان غني سازي كود توليدي با توجه به عناصر مورد نياز هر مزرعه و هر محصول بطور اختصاصي خواهد شد.
وي تصريح كرد:تلاش هايي كه تاكنون با همت و تلاش سبزيكاران و حمايت ها و پشتيباني هاي مديريت جهاد كشاورزي و تعاوني سبزيكاران صورت گرفته، باعث شده تا سبزي خوش طعم و با كيفيت شهرستان نيشابور علاوه بر رفع نياز شهروندان نيشابوري، در بازارهاي مشهد و تهران نيز متقاضي دارد.
 


پيشرفت 70 درصدي در عمليات احداث سد بابااحمد چالدران

اروميه- خبرنگاركيهان:
سد خاكي «بابا احمد» از طرح هاي مهر ماندگار با70درصد پيشرفت فيزيكي درحال ساخت است.
فرماندار چالدران با اعلام اينكه ارتفاع سد بابااحمد از پي 38 متر و از بستر رودخانه 36 متر بوده و عرض تاج سد 7متر و طول تاج 268 متر است، گفت: براي ساخت اين سد 40 ميليارد ريال هزينه شده است.
قلي پور تأمين آب شرب شهر چالدران و مزارع كشاورزي را از اهداف احداث اين سد برشمرد و افزود: براي تكميل و بهره برداري اين سد 60 ميليارد ريال ديگر هزينه خواهدشد.
وي گفت: با بهره برداري از اين سد تا پايان امسال آب موردنياز افزون بر يك هزار هكتار از زمين هاي منطقه فراهم خواهدشد.
 


بازسازي عمليات والفجر 10 در شهركرد

شهركرد- خبرنگاركيهان:
عمليات افتخارآفرين والفجر10 در استان چهارمحال و بختياري بازسازي مي شود.
فرمانده سپاه قمر بني هاشم(ع) استان چهارمحال و بختياري در اولين جلسه ستاد گراميداشت هفته دفاع مقدس گفت: عزت و بزرگي انقلاب اسلامي به بركت دفاع مقدس است.
سرتيپ پاسدار «رضا محمدسليماني» اضافه كرد: چند سال است كه به همت سازمان بسيج مستضعفين، سلسله عمليات هاي رزمندگان اسلام در استان هاي مختلف بازسازي و به معرض نمايش آحاد مردم گذاشته مي شود.
وي ادامه داد: امسال نيز در استان چهارمحال و بختياري عمليات والفجر10 در اين استان بازسازي و اجرا خواهدشد.
وي همچنين اعلام كرد: در هفته گراميداشت دفاع مقدس نمايشگاهي درباره دستاوردهاي 8سال حماسه و ايثار و همچنين جنگ نرم در استان برپا مي شود.
 


عضو شوراي انقلاب فرهنگي كشور:

بايد با تدبير از تحريم ها عبور كرد

يزد-خبرنگاركيهان:
امام جمعه ميبد گفت: اگر با تدبير از تحريم هاي استكبار عبور كنيم قدرتمان دوچندان خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمين «عليرضا اعرافي» افزود: با وجود همه مشكلات جنگ،توطئه و ترور و تحريم، ايران اسلامي درمسير رو به رشد قراردارد و درحوزه هاي مختلف اقتصادي، سياسي و اجتماعي و فرهنگي كشور به سمت رشد و تعالي است و اگر با اراده و اعتماد به نفس در برابر تحريم ها پايداري كنيم، پيروزي از آن ملت ايران است.
عضو شوراي انقلاب فرهنگي و رئيس جامعه المصطفي العالميه بر آمادگي بيشتر مردم در برابر تحريم هاي استكبار تاكيد و خاطرنشان كرد: ملت بزرگ ايران شرايط سخت جنگ را پشت سرگذاشته است و تحريم هاي اقتصادي استكبار نمي تواند كوچك ترين ضعفي در اراده پولادين ملت بزرگ ايران ايجاد كند.
 


مردم ساوه در انتظار اجراي طرح فاضلاب شهري

اراك- خبرنگار كيهان:
با بهره برداري از فاز مهر ماندگار طرح فاضلاب ساوه نيمي از جمعيت ساوه از خدمات دفع بهداشتي فاضلاب بهره مند مي شوند.
براي اجراي فاز مهر ماندگار طرح فاضلاب ساوه 084/78 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است و براي تكميل طرح نياز به 273 ميليارد ريال اعتبار است، كه در صورت تخصيص اعتبارات لازم اين پروژه ظرف مدت زمان تعيين شده به بهره برداري خواهد رسيد. مديرعامل شركت آبفاي استان مركزي گفت: با بهره برداري از فاز مهر ماندگار طرح فاضلاب ساوه، بيش از نيمي از جمعيت اين شهر از خدمات دفع بهداشتي فاضلاب بهره مند مي شوند.
«عليرضا خليلي» افزود: با بهره برداري از فاز ماندگار طرح فاضلاب ساوه، يكصدهزار نفر از جمعيت 190 هزار نفري اين شهر از خدمات دفع بهداشتي فاضلاب برخوردار خواهند شد.
 


كمك 350 ميليون ريالي خيرين به نيازمندان چناران

چناران -خبرنگاركيهان:
درمراسم جشني با عنوان جشن بزرگ رمضان - «سفره هاي آسماني» خيرين چناران 350ميليون ريال به محرومين كمك كردند.
دراين مراسم رئيس كميته امداد امام خميني چناران، استقبال خيران را مطلوب توصيف كرد و گفت: ميزان كمك هاي خيران، امسال نسبت به سال گذشته نزديك به 3برابر شده است.
«محمد علي كوثري» افزود: 170ميليون ريال از كمك به صورت نقدي است كه همراه كمك هاي غيرنقدي در نيمه دوم ماه مبارك رمضان به صورت سبد كالا به خانواده هاي ايتام و محروم و نيازمند اهدا مي شود.
وي همچنين افزود: در اجراي طرح اكرم ايتام هم دراين بخش ده حامي به حاميان ايتام شهرستان اضافه شد كه براين اساس در حال حاضر 1146 حامي، حمايت از 530 يتيم را برعهده گرفته اند.
 


4 هزار طرح نيمه تمام عمراني در گيلان وجود دارد

رشت - خبرنگار كيهان:
4 هزار طرح نيمه تمام عمراني در گيلان وجود دارد.
معاون امور عمراني استانداري گيلان با اعلام اين خبر اظهار داشت: براي تكميل اين 4 هزار طرح نيمه تمام عمراني به 500 ميليارد تومان اعتبار نياز است.
اكبرزاده در ادامه تاكيد كرد: تمام دستگاههاي اجرايي و مسئولان ذ ي ربط بايد در اين زمينه برنامه ريزي و بودجه هاي خودشان را اولويت بندي و تا آنجا كه امكان دارد براي تكميل طرح هاي نيمه تمام كه بعضي از آنها مربوط به سالهاي قبل است همت كنند.
وي بودجه عمراني سال جاري گيلان را 222 ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: دولت براي بهره برداري از برخي پروژه ها تا خرداد سال 92، اين طرح ها را در اولويت بودجه ريزي قرار داد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14